eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7هزار دنبال‌کننده
342 عکس
23 ویدیو
25 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 از آنجائی که علم ، مجموعه قواعدی است برای استنباط احکام شرعی، پس ارزش و شرافت آن نیز به خاطر علم خواهد بود. 🔹علم اصول تا جائی که بتواند در حل مشکلات فقهی انسان و جامعه کمک کند، شرافت و ارزش خواهد داشت، اگرچه این شرافت استقلالی نباشد. به همین خاطر اگر به علم اصول، به عنوان علم استقلالی نگاه شود، یا مسائلی در علم اصول مطرح شود که هیچ کمکی در استنباط احکام شرعی نداشته باشد، شرافت و ارزش خود را از دست خواهد داد. 🔸 مرحوم "رحمه الله علیه" در این باره می فرماید: «در استنباط احکام فرعی، و استخراج آن از ادلّه، چاره ای جز مراجعه به علم اصول و مباحث آن نیست. این ضرورت، برای اخباری و اصولی یکسان است. بلی، مقدار نیاز به علم اصول، با توجه به مباحث فقه، شرایط زمانی، استعداد و ویژگی های فقیه، یکسان نیست. لذا اجتهاد در قرن های اول و دوم، مئونه کمتری داشت و نیاز به پاره ای از بحث های اصولی دوره های بعد نداشت». ✅ امام «رضوان الله تعالی علیه» نیز در این مورد این چنین می فرماید: «حق آن است که اخباری ها، در بدبینی نسبت به علم اصول راه افراط را رفته اند. همان طور که پرداختن فراوان به اصول و آن را دانشی مستقل و کمال آور دانستن، و در مباحث بی نتیجه آن عمر صرف کردن، تفریط است. و این عذر پذیرفته نیست که دقت در این علم، ذهن را قوی می سازد و انسان را موشکاف می کند! بر این اساس، آنکه قدردانِ عمر خویش است، به امور بی بهره نمی پردازد و تلاش خود را در نیازهای معاش و معاد مصرف می کند. به اندازه ای که استنباط بر آن تکیه دارد، دنبال می کند و زائدها را حذف می نماید». 📚 کفایة الاصول، ص 468؛ الرسائل، ج 2، ص 97 و 98، با اندکی تلخیص. 🔅لطفا با معرفی این کانال به دوستان و گروه های دیگر، ما را در این امر خیر یاری فرمائید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 آداب تعلیم و تعلم (9) 🔻 آداب مشترک استاد و طلبه در مجلس درس: 4️⃣ ادب چهارم: کردن حرف پس از اطلاع‌یافتن از اشتباه خود 🔹عن محمد بن مسلم عنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: «لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنَ الْكِبْرِ قَالَ فَاسْتَرْجَعْتُ فَقَالَ مَا لَكَ تَسْتَرْجِعُ قُلْتُ لِمَا سَمِعْتُ مِنْكَ فَقَالَ لَيْسَ حَيْثُ تَذْهَبُ إِنَّمَا أَعْنِي الْجُحُودَ إِنَّمَا هُوَ الْجُحُودُ». 🔸محمد بن مسلم گويد: يكى از آن دو امام (امام باقر یا امام صادق) عليهما السّلام فرمود: هر كه به اندازه سنگينى دانه خردلى تكبر در دلش باشد، داخل نشود. راوى گويد: من گفتم: إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ حضرت فرمود: چرا گفتى: إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ؟ راوی گفت: براى آنچه از شما شنيدم، فرمود: چنان كه تو فكر ميكنى نيست، مقصود من انكار است،و نيست كبر، مگر حق». 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 175. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
هدایت شده از مطالب کانال در مسیر اجتهاد
💠 انواع ادعای اجماع شیخ طوسی (ره) در کتاب «خلاف»: 1️⃣ گاهی در ابتدای فرمایش خود (عنوان مسأله) ادعای آورده و پس از آن فتاوایی را نقل می کند. 🔺 در این صورت می توان همه آن را معقد اجماع دانست. 2️⃣ گاهی یک مساله را مطرح می کند و بعد از آن تفریعاتی می‌آورد و در پایان می فرماید: «دلیلنا اجماع الفرقه و..» 🔺 در این صورت تنها همان مدعای اول که در عنوان مسأله آمده، اجماع خواهد بود. 📚 مکاسب محرمه، ج1، ص 86. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 امام خمینی(ره): درس خواندن بدون شقاوت و بدبختی می‌آورد. 🔹 روزی از استاد خود مرحوم آیت‌الله ایزدی پرسیدم که بنده به‌خاطر اینکه درس زیاد دارم موفق به نمی‌شوم، آیا اشکالی دارد که به خاطر درس که شاید واجب هم باشد نماز شب را ترک کنم؟ 🔸 ایشان از قول استاد خودشان (ره) نقل کردند که ایشان می‌فرمود: 🔹 «درسی که با نماز شب همراه نباشد، شقاوت می‌آورد، اگر از روی اتفاق یک مرتبه به خاطر مشکلاتی نتوانستی بخوانی و مجبور شدی به جای آن مطالعه کنی اشکال ندارد؛ ولی اگر پیوسته بخواهی چنین کنی جز شقاوت و نصیبی نخواهی داشت». 📚 احمد عابدینی، روزنامه کیهان، صفحه معارف، ۶مهر ۱۳‌۹۶ 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 فرایند روش : 1️⃣ در آغاز، فقیه با یک روبه‌رو می‌شود و فرایند پژوهش آغاز می‌شود 2️⃣ فقیه به تعیین و تعریف می‌پردازد و گستره‌های مفهومی آن را روشن می‌کند. عرف و کارشناسی در شناخت مفاهیم و موضوع‌های عرفی، نقش بسزایی دارد 3️⃣ سپس فقیه با هدف تعیین و حکم فقهی، پیشینه بحث و دیدگاه‌های موجود را بررسی می‌کند و سپس به جستجوی ادله خاص قرآنی، روایی و عقلی می‌پردازد 4️⃣ براساس قواعد و قوانین استنباطی به بررسی آنها می‌پردازد 🔹 ادله : با استفاده از قواعد لغوی، اصول لفظی و قرائن تاریخی و تفسیری به کشف مدلول آیات می‌پردازد 🔸 ادله ، پس از بررسی سندی روایت و بررسی دلالی، به مدلول و لایه‌های معنایی آن دست می‌یابد. به این منظور، از قواعد ، اصول و قراین تاریخی عصر صدور روایت نیز باید استفاده شود 🔹 ادله به‌دست‌آمده، تنها کار مهم، تشخیص کبرای قاعده عقلی و بررسی تطبیق آن بر موضوع است. هرچند در مواردی نیز صرف‌ نظر از دقت در صغرای دلیل عقلی، باید در درستی کبرای قاعده عقلی نیز تشکیک کرد 5️⃣ در صورتی که ادله خاصی در منابع یافت نشود، باید به عمومی فقه مراجعه کرد 6️⃣ در صورتی که هیچ قاعده عمومی هم پیدا نشود، برای تعیین تکلیف و برطرف کردن حیرت مکلفان در موقعیت‌های عملی، به مراجعه کرده، با کمک آنها، حکمی تعیین می‌شود. 📚برگرفته از درس خارج آیت الله 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
💠 عصرانه علمی 🔹 موضوع: فرآیند موضوع شناسی در استنباط 🔸 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین از اساتید مدرسه و نویسنده کتاب روش شناسی کاربردی 📆 زمان: دوشنبه 24 آبان 1400 ⏰ ساعت 12:30 تا 14:00 🕌 مکان: مرکز فقهی امام کاظم ع، سالن سلمان فارسی 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
1 💠 جزو اصحاب امام صادق ع بودن: ✅ یکی از وجوه عامه اثبات وثاقت راویانی که توثیق خاص ندارند، این است که جزو اصحاب امام صادق ع باشند؛ به این بیان: 🔹 مقدمه اول: ابن شهرآشوب در المناقب و در الارشاد آورده اند که: اصحاب حدیث 4000 نفر از روات از امام صادق ع را با اینکه از مذاهب مختلف بوده‌اند، از ثقات شمرده‌اند. (مناقب آل ابی طالب، ج4، ص247؛ الارشاد، ج2، ص179) 🔸 مقدمه دوم: در ادامه می‌فرماید: اسامی این افراد ثقه را جمع‌آوری کرده است: «ينقل عنه من العلوم ما لا ينقل عن أحد و قد جمع أصحاب الحديث أسماء الرواة من الثقات على اختلافهم في الآراء و المقالات و كانوا أربعة آلاف رجل. بيان ذلك أن ابن عقده مصنف كتاب الرجال لأبي عبد الله ع عددهم فيه». 🔹 مقدمه سوم: مرحوم شیخ طوسی در مقدمه رجال‌شان می‌فرمایند: من در کتاب رجالم تمام کسانی که ابن عقده ذکر کرده، بیان می‌کنم و سپس اگر موردی مانده بود، ذکر می‌کنم: «و لم أجد لأصحابنا كتابا جامعا في هذا المعنى إلا مختصرات قد ذكر كل إنسان طرفا منها، إلا ما ذكره ابن عقدة من رجال الصادق عليه السلام، فإنه قد بلغ الغاية في ذلك، و لم يذكر رجال باقي الأئمة عليهم السلام. و أنا أذكر ما ذكره و أورد من بعد ذلك من لم يورده (يذكره)». (رجال طوسی، ص17) 🔸 مقدمه چهارم: رجال امام صادق ع دو قسم است: قسم مرتب: وقتی مثلاً در حرف میم به موسی می‌رسد حدود 30 موسی را بیان می‌کند و سپس سراغ مثلاً میثم می‌رود و در آنجا هم مثلاً 20 تا میثم نقل می‌کند و همین طور. قسم غیر مرتب: در آخر که افراد میم را به ترتیب گفت، دو مرتبه یکسری افرادی را به صورت غیر مرتب ذکر می‌کند که در آن‌ها موسی و میثم ها و... نیز وجود دارند. آن افراد غیرمرتب، نوشته شده‌ خود شیخ می‌باشد، ولی آن افراد مرتب طبق گفته‌ خود شیخ در مقدمه رجالش از کتاب ابن عقده استخراج شده است؛ زیرا در آن‌جا گفته است که ابتدا اصحاب امام صادق ع را از کتاب ابن عقده ذکر می‌کنم و سپس «اورد ما لم اذکره» یعنی بعد از این که مطالب کتاب ابن عقده را ذکر کردم، مواردی را که او ذکر نکرده است، بیان می‌کنم. پس قسمت‌های مرتب از کتاب ابن عقده می‌باشد. 🔺 بنابراین وقتی راوی در قسم مرتب از طوسی جزو اصحاب امام صادق ع باشد، او اثبات می شود. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی (زید عزه) در مدرسه شهیدین 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین
💠 اهمیت انس با قرآن و دعا برای طلاب: 🔻 زیاد بخوانیم و زیاد با کلام خدا ارتباط داشته باشیم. این حداقل است که روزی یک جزء قرآن بخوانیم و هر ماه قمری یک ختم قرآن داشته باشیم و هر ماه که یک ختم قرآن می‌خوانیم به یکی از معصومین سلام ﷲ علیهم اجمعین هدیه کنیم. این برای توفیق در درس و موفقیت بسیار خوب است. 🔹با زیارت و به اهل‌بیت ع و با مفاتیح و کتاب هم زیاد انس داشته باشیم. این کتاب‌ها ضروری زندگی انسان است، کسی نمی‌تواند بگوید من با مفاتیح یا مصباح المتهجد کار ندارم. باید با کتاب‌های دعا انس داشته باشیم و بدانیم چه زیارتی در کدام قسمت کتاب است. با این دعاها و زیارات و مناجات‌ها و توسلات انس زیادی داشته باشیم. اگر کسی این کارها را نکند خیلی ضرر می‌کند. درس و بحث خیلی خوب است ولی ارتباط با خدای متعال و توسل به اهل‌بیت علیهم‌السلام اصل هر کاری است. 📚 درس خارج استاد احمد (1400/7/17) 🔺 تلاوت روزانه قرآن در مدرسه شهیدین از شروط واقف است. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین
2 💠 مروی عنه جعفر بن بشیر و محمد بن اسماعیل زعفرانی 🔹 در ترجمه «محمد بن اسماعیل الزعفرانی» و «جعفر بن بشیر» (رجال نجاشی ص 119 و 345) می‌فرماید: «روا عن الثّقات و رَوَوا عنه» یعنی هم شاگردانش و هم اساتید او ثقه می‌باشند. 🔸 اگر یک راوی جزو یکی از این دو راوی باشد، او اثبات می شود؛ زیرا در مورد اساتید مبتلا به شبهه مصداقیه نیستیم؛ بخلاف شاگردان که نوعاً مبتلا به شبهه مصداقیه می‌شویم که آیا واقعاً شاگرد جعفر بن بشیر بوده است یا اینکه به دروغ حدیث جعل کرده است و گفته است که من شاگرد او هستم و از او روایت نقل می‌کنم. 🔻 اشکال: مرحوم خویی: این جمله دلالت بر وثاقت تمام اساتید و شاگردان ایشان ندارد، بلکه همانند جمله ای که در مورد بعضی گفته شده است که «یروی کثیراً عن الضعفاء»، جمله‌ «روا عن الثّقات و رَوَوا عنه» نیز یعنی از شاگردان و اساتید او ثقه بوده‌اند. مؤید این مطلب اینکه ما می‌دانیم تمامی شاگردان ائمه «علیهم السلام» ثقه نبوده‌اند. پس چطور در مورد شاگردان جعفر بن بشیر که مقامش از ائمه «علیهم السلام» به مراتب کمتر است، می‌توان ادعا کرد که تمامی شاگردان او ثقه بوده‌اند!! 🔹 جواب اول: ائمه «علیهم السلام» احکام را برای همه مردم چه ثقه و چه کذّاب و چه وضّاع و... نقل می‌کرده‌اند و مردمی که می‌شنیده‌اند برای سایر افراد نقل می‌کرد‌ه‌اند؛ ولی این مطلب منافاتی ندارد با اینکه یک راوی بگوید من برای هر کسی روایت نقل نمی‌کنم، بلکه فقط برای شاگردان خصوصی‌ام روایت نقل می‌کنم و اغراضی از این کار داشته باشد؛ مثل اینکه روایات به دست به ضعفاء نیافتد و در معرض اضافه و کم شدن نباشد و یا از استادی که ضعیف باشد، روایت نقل نکند، این موارد برای غیر معصومین اشکالی ندارد. البته این مطالب فضیلت و امتیازی محسوب نمی‌شود، بلکه نظرات مختلفی که در این‌جا راویان داشته‌اند در تصمیمات‌شان تأثیرگذار بوده است؛ مثل اینکه شخصی معتقد بوده که تنها باید روایاتی که حجت است را نقل کند. لذا فقط از اساتید ثقه حدیث نقل می‌کرده است، ولی شخص دیگر اعتقاد داشته‌ که هر روایتی را باید نقل کرد تا روایات از بین نرود و شاید روزی با استفاضه همین روایات به‌کار بیایند. لذا از اساتید غیرثقه نیز روایت نقل می‌کند. پس هیچ یک امتیاز بر دیگری ندارد. لذا نمی‌توان گفت که چون ائمه «علیهم السلام» شاگردان غیر ثقه داشته‌اند، پس کسی نمی‌تواند ادعا کند که همه شاگردان من ثقه‌اند و اگر چنین ادعایی کرد آن را حمل بر کثیر کنیم، بلکه چنین امری ممکن است. 🔸 جواب دوم: در هیچ موردی و نجاشی چنین تعبیری ندارند که کلی بگویند ولی مقصودشان موارد کثیر باشد، نه همه موارد، بلکه هرکجا که مقصودشان موارد کثیر بوده است تصریح به آن کرده‌اند مثلاً گفته‌اند: فلان شخص یروی عن الضعفاء کثیراً. لذا این تعبیر که «روا عن الثّقات و رَوَوا عنه» یک تعبیر خاص می‌باشد که مربوط به دو نفر است و حمل آن بر اینکه کثیراً به این صورت بوده‌است بسیار بعید است و ظاهر این عبارت این است که تمام مشایخ و شاگردان این دو نفر ثقه می‌باشند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی (زید عزه) در مدرسه شهیدین 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین
💠 آداب تعلیم و تعلم (10) 🔻 آداب مشترک استاد و طلبه در مجلس درس: 5️⃣ ادب پنجم: قبل از صحبت (عدم شتاب در پرسش یا پاسخ) 6️⃣ ادب ششم: حضور در کلاس با ظاهری و باطنی (با وضو) 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 176 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اهمیت درس خواندن از دیدگاه مقام معظم رهبری «مدظله العالی» : 🔻 "درس خواندن را دستِ کم نگیرید. این حرفهایی که شما زدید، این عبارات خوب، این مطالب خوب، معنایش این نیست که شما خوب درس خوانده‌‌اید؛ معنایش این است که شما خوش ‌فکرید، خوش ‌بیانید؛ امّا آیا درس هم خوب خوانده ‌اید؟ ... 🔹 بچّه‌های عزیز من! بدانید اگر درس نخوانید؛ نمی‌توانید تأثیرگذارِ خوبی باشید ... اگر می‌خواهید افکارتان، پیشنهادهایتان، خصوصیات برجسته‌‌ای که روحیّه‌ شما بحمدالله از آن برخوردار است، در جامعه تأثیر بگذارد، باید باسواد باشید، باید درس بخوانید، باید باشید. درس را جدّی بگیرید ... 🔸 ما در بین روحانیّون کسانی را داشتیم که از لحاظ مبارزه چیزی کم نداشتند؛ امّا از لحاظ علمی، نصاب لازم را نداشتند؛ اینها تأثیر قابل توجّهی در پیشرفت این مبارزه یا در ایجاد این حرکت عظیم بگذارند. 🔺 آن کسی توانست که مثل ، در حدّ نصاب کامل بود". (1396) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 روش درس خارج خواندن 🔹نکته اول: درس مثل درس اسفار است. لازم نیست کسی اسفار را من البدو الی الختم بخواند و یا حتماً از جلد اول شروع کند. روش ملاصدرا را باید یاد گرفت بعدازآن دیگر کل کتاب را مطالعه می‌کند. درس خارج هم این‌گونه است؛ لازم نیست انسان از ابتدای فقه شروع کند. در هر درس خارجی و سبک درس را باید آموخت، بعد بقیه فقه را به همان سبک مطالعه کند. 🔸نکته دوم: در مطالعه درس خارج، دو کتاب و در هر حالتی ضرورت دارد، حتی بعضی که کتاب‌های شهید صدر (کتاب حلقات) را درس می‌گیرند، این کار خوبی است اما درس خارج های مرسوم بر اساس حلقات نیست، بر اساس مکاسب و کفایه است؛ یعنی اگر کسی حلقات را خواند از کفایه کفایت نمی‌کند. 🔹نکته سوم: مکاسب و کفایه بسیار عالمانه و بسیار بسیار پر مطلب‌اند. اگر درس فقه عبادات است، کتاب مکاسب عبادات نیست اما روش مکاسب در عبادات هم به درد می‌خورد. به‌عنوان‌مثال در مکاسب باید یاد بگیریم شیخ کجا سراغ نقل اقوال می‌رود و کجا نمی‌رود؟ کجا اقوال عامه را نقل می‌کند؟ کجا بحث رجالی مطرح می‌کند؟ کجا زود باید رد شد و نباید ان قلت و قلت کرد و کجا جای تأمل و درنگ و بحث است. یادگرفتن این مطالب از مکاسب به‌عنوان در درس خارج بسیار مفید است 🔸نکته چهارم: انسان بعدازاینکه کتاب را خوب مطالعه می‌کند، باید کتاب را ببندد و درباره آن موضوع خوب فکر کند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد احمد (1400/7/17) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین
💠 تفاوت فلسفه اسلامی با فلسفه یونان از منظر شهید : 🔹 الهى مشرق زمين سرمايه عظيم و گرانبهايى است كه در پرتوى اشعّه تابناك اسلام بوجود آمده و به بشريّت اهداء گرديده است. 🔸 اما افسوس كه عده و بسيار محدودى عميقانه با اين سرمايه عظيم آشنا هستند و از ناحيه بى‏خبران و دشمنان متعصّب، بر آن، ستمها شده است. عده‏اى كه اطلاعاتشان از فلسفه قديم عموما از حدود افلاك تسعه و عقول عشره تجاوز نمى‏كند، و چون فقط نام آن را شنيده و يا اگر به كتابها مراجعه كرده‏اند چيزى از آن سر در نياورده‏اند، كرده‏اند اسلامى همان است كه درباره افلاك تسعه و عقول عشره بحث مى‏كند، و چون امروز بى‏اساسى نظريّه افلاك روشن شده پس آنها مى‏توانند گردن‏ برافرازند و خود را از فارابى و بو على و صدر المتألّهين برتر شمارند. آرى، اين عده مى‏پندارند الهى اسلامى همان فلسفه قديم يونانيان است و چيز علاوه‏اى ندارد و ناروا هم داخل اسلام شده است. 🔹 اينان، نفهميده يا فهميده، عظيمى نسبت به اسلام و معارف اسلامى مرتكب مى‏گردند. 🔸 حكمت اسلامى با فلسفه يونان همان اندازه متفاوت است كه فيزيك اينشتين با فيزيك يونان. دلائلى هست كه حتى الهيّات ابن سينا هم بطور كامل به اروپا نرفته است و اروپائيان از اين گنجينه ارزنده هنوز هم بى‏خبرند. 📚مجموعه آثار استاد (عدل الهی)،ج‏1، ص112 🔺 ارسالی از جناب حجت الاسلام مرادی پور (از طلاب خارج مدرسه شهیدین) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 آیین رونمایی از ۹ جلد کتب اجتهادی و تخصصی دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه 📚فقه بورس: آیت الله علی (استاد درس خارج مدرسه ) 📚 فقه پزشکی: آیت الله محمد قائنی 📚فقه پول: آیت الله محمد تقی شهیدی 📚فقه رمزارزها: آیت الله سید محمد رضا مدرسی 📚فقه حقوق و اعتبارات مالی: آیت الله سید محمد رضا مدرسی 📚فقه عقود مستحدثه (۳ جلد): آیت الله حسین شوپایی 📚شخص حقوقی: دفتر فقه معاصر ✅ با سخنرانی آیت الله اعرافی و آیت الله شب زنده دار 🕰 دوشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۰ (ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۳:۳۰) مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه 🔗 لینک پخش آنلاین👇 https://www.hawzahnews.com/service/live 👈 اخبار بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 اشکال استناد به سیاق آیات : 🔻 آیات قرآن یکجا و باهمدیگر نازل نشده، که بتوان در آن‌ها قائل به واحد شد و آن را قرینه قرار داد؛ زیرا در صورتی می‌توان به تمسک کرد که متکلم، جملات متعدد را مقترن به یکدیگر بگوید، به گونه‌ای که مخاطب در اثر انس ذهنی‌ای که با جملات قبل و بعد مخاطب در همان حین تکلم پیدا کرده است، سایر جملات را نیز بر همان سیاق بفهمد؛ ولی اگر جملات متکلم با یکدیگر صادر نشده باشند، بلکه بعد از صدور در زمان‌ها و مکان‌های مختلف، کنار یکدیگر جمع شده باشند، در این صورت دیگر نمی‌توان به وحدت سیاق بین این جملات استناد کرد؛ زیرا اصلاً سیاق واحد نداشته‌اند، بلکه هر کدام بر سیاق مختص به خودشان از متکلم صادر شده‌اند. 🔹 بنابراین به طور کلی وحدت سیاق در آیات قرآن قابل تمسک نمی‌باشد، مگر در موارد خاصّی که و دلیل خاص داریم که این آیات در کنار یکدیگر و در یک زمان، نازل شده‌اند و لذا وحدت سیاق دارند و یا اینکه بخش‌های مختلف یک آیه باشند؛ البته اگر بدانیم آن بخش‌ها نیز با یکدیگر نازل شده‌اند، نه این که متفرق نازل شده باشند. 🔺ارسالی از استاد سید مرتضی سبزواری (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین) 📚 تقریرات درس خارج اصول استاد علی (زید عزه) در مدرسه شهیدین 👈 نکات اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 علت انتخاب نظریه در شبهات حکمیه توسط ها: 🔻 آیت الله العظمی بروجردی (رضوان الله تعالی علیه): 🔹 عمده دلیلی که باعث شد اخباری ها به قول لزوم احتیاط در شبهات حکمیه تحریمیه پناه ببرند، قضیه بین مردم بود. 🔸 تدخین در نظر اخباری ها یک بود. لذا کم کم قول به حرمت تدخین بین اخباری ها شیوع پیدا کرد و پس از شیوع قول به تحریم در میان خودشان، شروع به فحص و جست و جو از ادله کردند و در نهایت روایاتی را یافتند که به وجوب احتیاط را می‌توانستند از آنها استفاده کنند! 📚 نهایة الاصول ،ص۵۷۸ 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 تفاوت جمع عرفی با توفیق عرفی: 🔹 ضابطه عرفی این است که لحاظ مجموع دو دلیلِ دارای تنافی بدوی، قرینیت بر خلاف ظهور اولیه داشته باشد، که باعث تصرّف در یکی از آن ها یا هردو شود؛ مانند موارد حکم و حکم . 🔸 عنوان ثانوی یعنی عناوینی که ذاتی برای اشیاء نیستند، بلکه مفاهیمی عامّ با صلاحیت انطباق بر عناوین اولیه متعدّدند. در این موارد ملاحظه مثلا مجموع حکم وجوب واجبات و رفع احکام در مقام حرج ، قرینیت برای تصرّف در ادله احکام اولی دارد و باعث حمل آن ها بر اقتضایی بودن می شود، در نتیجه فعلیّت به صورت انحصاری تابع عنوان ثانوی است. 🔹 اما در عرفی لحاظ یکی از ادله منشا تصرّف در دلیل دیگر می شود. مثل حمل ظاهر بر نص. 📚 برگرفته از درس خارج استاد 1397/8/20 🔺 ارسالی از استاد قلی‌پور (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین
ایجاد انگیزه در فقه و اصول استاد غفاری 8-12-94.WAV
7.94M
4 🎙 سخنان مهم و کاربردی استاد سید طاهر 💠 موضوع: ایجاد در تحصیل و اصول 🔸سخنرانی در جمع طلاب دوره فقه و اصول مدرسه (اسفند 1394) 🔹 استماع این صوت، به همه طلاب توصیه اکید می‌شود. 🔺 ارسالی از استاد علی (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین) 👈 سخنرانی‌های بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 آداب تعلیم و تعلم (11) 🔻 آداب مختص به استاد (آداب فارغ از مجلس درس) 1️⃣ ادب اول: عدم ورود به عرصه قبل از یافتن 🔹روی عَن رَسُولِ اللَّهِ ص: «الْمُتَشَبِّعُ بِمَا لَمْ يُعْطَ كَلَابِسِ ثَوْبَيْ زُور» 🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : «هرکس به دروغ وانمود کند از برخوردار شده، مانند کسی است که لباسی به تن کرده (که اندازه اش نيست)». 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 179. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
3 💠 وثاقت همه روات بعد از زمان مرحوم : 🔻مرحوم در کتاب «الرعایة فی علم الدرایة» این مطلب را فرموده و صاحب وسائل نیز در خاتمه وسائل آن را نقل کرده است: 🔹 شهید ثانی معتقد است تنها برای کسانی نیاز به اثبات وثاقت است که عدالت آنها نباشد، اما کسانی که شان مشهور است، بالاتر از وثاقت هستند و نیاز به اثبات وثاقت ندارند. 🔸 سپس فرموده است: از زمان مرحوم کلینی تا زمان ما، همه مشایخ مشهور، مشهور به عدالت هستند. 🔹 نکته مهم اینکه شهید ثانی نفرموده است: من توثیق یا تعدیل می‌کنم، بلکه می‌فرماید که مشهور به عدالت هستند. مثل اینکه گفته شود که شیخ انصاری یا صاحب جواهر یا علامه حلی و ... مشهور به وثاقت‌اند که این‌ها، گزارش هایی حسی است و ما سینه به سینه شنیده‌ایم. 🔺 با این وجه وثاقت روات مشهور واقع در قرن چهارم به بعد (همچون شیخ طوسی و نجاشی و شیخ صدوق) اثبات می‌شود. 📚 ر.ک: الرعایة فی علم الدرایة 1: 192؛ وسائل الشیعة 30: 238. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین
💠 مقام معظم رهبری (حفظه الله): 🔹 در ابتدای درس نصیحت کنند. بخوانند. گاهی سر درس اگر استاد دو کلمه چیزی بگوید، از این رو به آن رو می‌شود! 🔸 طلبه ها را کنید. طلبه‌ها را به ، تأمل، یاد مرگ [تشویق کنید]. 📚 بیانات معظم‌له در 2 آبان 1389 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 در آستانه مراسم رونمایی از اولین شماره «فقه و پژوهش» 🔹 مجله علمی ـ تخصصی مدرسه عالی فقه و اصول 📆 یکشنبه 21 آذر 1400 (بعد از نماز مغرب و عشا) 👈 با سخنرانی استاد 🕌 حسینیه مدرسه شهیدین (ره) 🔺 ارسال مقالات فقهی، اصولی و رجالی به آیدی @feqhopajoohesh 👈 اخبار بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
3 8 💠 بررسی کتاب تفسیر عیاشی: 🔹 تفسیر نوشته محمد بن مسعود عیاشی (متوفای 320ق) است، که در آغاز با توجه به محيط نشو و نماى خود كه حدود سمرقند و بخارا بوده و اكثر ساكنان آن ديار از فقه اهل سنت پيروى مى‏كردند، پيرو مكتب فقهى اهل سنت بود، ولى در اثر مطالعه و ممارست در كتابهاى شيعه، توفيق نصيب او گرديد و مكتب پر فيض فقه جعفرى را پذيرفت و تمامى تَركه پدر را كه بالغ بر سيصد هزار دينار بود در راه علم و نشر حديث انفاق و خرج نمود. در مقدمه ای که علامه بر این کتاب نوشته، فضایل نویسنده ذکر شده است. 🔸 کتاب تفسیر او از کتب معتبر روایی ـ تفسیری بوده که همه روایات آن تا امام ع سند داشته است،اما طبق بیانی که در مقدمه کتاب آمده، مستنسخی که این کتاب را کرده است ـ و الآن، همین نسخه در بازار موجود است، ـ گفته است که من این کتاب را در جایی پیدا کردم و چون سندی به مؤلف از طریق سماع و قرائت و اجازه نداشتم، همه واسطه ها بجز راوی آخر را سقط و کردم. لذا تفسیر عیاشی مرسل شده است. 🔹 إني نظرت في التفسير الذي صنفه أبو النصر محمد بن مسعود بن محمد بن عياش السلمي بإسناده، و رغبت إلى هذا و طلبت من عنده سماعا من المصنف أو غيره فلم أجد في ديارنا من كان عنده سماع أو إجازة منه: حذفت منه الأسناد. و كتبت الباقي على وجهه ليكون أسهل على الكاتب و الناظر فيه، فإن وجدت بعد ذلك من عنده سماع أو إجازة من المصنف أتبعت الأسانيد، و كتبتها على ما ذكره المصنف‏. 🔸این بهترین شاهد بر این مطلب است که آنچه را که مرحوم صاحب وسائل نقل می کند از اصل تفسیر عیاشی نیست، (گرچه به آن طریق دارد، ولی طریقش تشریفاتی است). زیرا تفسیر عیاشی اصلی دار بوده است، ولی روایات تفسیر عیاشی موجود در وسائل، بدون سند هستند. 🔹 پس هم طریق صاحب وسائل به عیاشی ثابت نیست و هم روایاتی که در تفسیر عیاشی نقل شده، است؛ زیرا مستنسخ آنها را مرسل کرده است. 📚 ر.ک: تفسیر العیاشی، ج1، ص2. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🔻به مناسبت هفته اولین علمی سال تحصیلی جاری مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین با همکاری دفتر فقه حوزه های علمیه برگزار می‌گردد: 💠 «کاربرد علم در مسائل مستحدثه فقهی» ✅با حضور حضرت آیت‌الله استاد 🔹 استاد درس خارج حوزه های علمیه 🔸 عضو شورای علمی دفتر فقه معاصر 🔹مدرس فقه (از دروس فقه معاصر) ⏰ زمان: چهارشنبه 24 آذر 1400 بعد از نماز مغرب و عشاء (ساعت 18) 🕌 مکان: مدرس شهید مدرسه شهیدین 🔺 حضور کلیه طلاب سطح و خارج مدرسه در این جلسه و حضور طلاب سایر پایه ها است. 👈 اخبار بیشتر را از طریق کانال 👇 دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
💠 در آستانه نسخه الکترونیکی شماره اول مجله علمی ـ تخصصی «فقه و پژوهش» منتشر شد. 🔻 در این شماره می‌خوانید: 1️⃣ تأسی و قلمرو موضوعی آن سید مرتضی طباطبایی 2️⃣ واکاوی فقهی مالکیت معنوی محمد صادق کریمی 3️⃣ موضوع شناسی ارتداد در عصر حاضر امیر حسین عامری 4️⃣ بررسی موارد «عام آبی از تخصیص» در کلام علما سید محمدحسین طباطبایی 5️⃣ تبیین گستره قیمومیت مرد بر زن سید محمد احمدی موسوی 6️⃣ تبیین نظر شهید صدر و مرحوم آیت‌الله شاهرودی نسبت به تتمیم نظر آخوند در «استحاله اخذ قصد امر در متعلّق امر» سید علی نقی حیدریه 7️⃣ بررسی موضوعی و حکمی احتکار عبدالکریم یوسفی 📚 جهت دانلود فایل تک‌تک مقالات این شماره به سایت مدرسه مراجعه کنید: 🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/research/fighh-va-pajoohesh/1040-2021-12-11-12-01-08 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم