eitaa logo
در مسیر اجتهاد
6.8هزار دنبال‌کننده
292 عکس
20 ویدیو
24 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط معاونت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صدای شهید سید محمدباقر ▪️اگر (ع) برای دنیایش کار کرده بود حتماً می‌گفت: به خدا سوگند که من بدبخت‌ترین بشرم؛ زیرا من در برابر عمری سراسر جهاد و فداکاری و عشق خدا چیزی به‌دست نیاوردم. 🔹اما او چنین نگفت، بلکه فرمود : «به خدای کعبه سوگند، شدم». والله این رستگاری همان اوست؛ زیرا او برای دنیایش کار نمی‌کرد، برای پروردگارش کار می‌کرد و الآن [لحظه شهادت برای او] لحظه دیدار با خداست. این لحظه‌ای است که علی (ع) با خداوند متعال دیدار می‌کند و خدا هم حساب او را تمام و کمال می‌دهد. پاداشش را عطا می‌کند و اجر و عوض آن همه سختی‌ها و مصائبی که تحمل کرد را می‌پردازد. 📚بخشی از آخرین جلسه درس تفسیر شهید صدر _ سال ۱۳۹۹ هجری قمری 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 مواردی که می‌توان الغاء خصوصیت کرد: 🔹 قدرت «اصالة الموضوعیة» بیشتر از قدرت الغاء خصوصیت است. لذا این است که خود کلمه حکم است و مشیر به‌‌ مورد دیگری نیست. بنابراین نمی‌توان خصوصیت وارد شده در عنوان و لفظ را نادیده گرفت و آن لفظ را بر معنای دیگر حمل کرد. 🔸 برای نمونه، اگر در لسان شارع آمد: «أکرم العالم»، عالم ـ بماهو عالم ـ مراد است؛ نه عالم از جهت «انسان» بودن. این اصل مهمی است که در اصول فقه ثابت شده و کاربرد فراوانی دارد. 🔻 این اصل حاکم است؛ مگر در سه مورد: 1️⃣ در جایی که حکم در دلیل بیان شده باشد؛ 2️⃣ در جایی که علت حکم به‌صراحت در کلام بیان نشده، اما لفظی به‌کار رفته که تعلیل است و عرفاً جایگزین تعلیل به شمار می‌رود. 3️⃣ در جایی که فهم الغای خصوصیت را ممکن بداند. 🔺 در این سه مورد می‌توان از «اصالة الموضوعیة» دست برداشت و الغاء خصوصیت کرد. 📚 مطرح شده در درس خارج فقه استاد (دام عزه) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠نظریه حق‌الطاعة شهید : 🔹اصولیون معتقدند اولی عقلی در شبهات بدوی بعد از فحص و یأس از دلیل محرز، است؛ آن چنان که اصل شرعی نیز برائت است. از این رو در مباحث اصول عملی دلیل نخست بر صحت اصل برائت را برخی آیات و روایات و دلیل دیگر را حکم عقل می‌دانند. 🔸ولی شهید در اینکه اصل اولی عقلی برائت باشد با مشهور اصولیون مخالف و معتقد است که عقل با نظر به مولویت خداوند متعال که مجعول ومحدود نیست، در تمام شبهات بدوی، حتی اگر شبهه تکلیف ناشی از احتمالی ضعیف باشد، حکم به می‌کند و در عین حال نسبت به اصل ثانوی شرعی نظر ایشان موافق نظر مشهور و قائل به است. 🔹در واقع نظریه حق الطاعه یک مبنای است که توجیه گر اصل احتیاط عقلی در علم اصول است. بدین جهت مناسب است به کارایی این نظریه در بحث فلسفه اخلاق نیز توجه شود. 🔸اگر در تأیید نظریه شهید صدر به جستجو بپردازیم، خواهیم دید که علاوه بر قدمای پیش از مرحوم وحید ، در میان متأخرین نیز کسانی قبل و بعد از شهید صدر قائل به احتیاط عقلی بوده‌اند. از مشهورترین آنها آیت‌الله سیدمحمد محقق بوده است که دو تن از شاگردانش یعنی آیت‌الله سیدموسی و آیت‌الله مکارم نیز پس از او همین مبنا را برگزیدند و از اصل احتیاط عقلی به تقریری خاص دفاع کردند. 📚برگرفته از مقاله «مکتب اصولی شهید آیت‌الله صدر»، رضا اسلامی 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 عظمت شیخ و اهمیت آثار ایشان در بیانات آیت‌الله العظمی زنجانی: 🔹 ما مباحثه‌ای در مبحث تعادل و تراجیح داشتیم. به نظر می رسید که مطالب متأخرین در سطح پایین تری از مطالب شیخ است با آنکه متأخرین حرف‌های شیخ را دیده‌اند. 🔸 در حال حاضر تحقیقات شیخ (انصاری) در هر مسئله‌ای جزء تحقیقات است و اینگونه نیست که بگوییم اکنون علما ۱۶۰ سال تحقیق کرده‌اند و به آرای بهتری از آرای شیخ دست یافته‌اند و نظریات و شیخ دیگر کهنه شده است، بلکه درست بر عکس است و چنین به نظر می‌رسد که آرای شیخ مرحله نهایی را طی کرده و پس از وی آغاز شده است. 🔹در طول این مدت تمام افکاری که در مجامع علمی و حوزه های شیعه مطرح و مدار بحث بوده، یا سخنان شیخ بوده و یا از سخنان ایشان الهام گرفته است. این مطلبی است که قابل انکار نیست و هر شخصی وارد حوزه‌ها بشود، آن را می‌فهمد. 🔸در این مدت، افکار علما و فقها روی هم آمده، تبادل فکری شده، آرا نضج یافته، در مطالب علمی حک و اصلاح شده، ولی با این همه با گذشت ۱۶۰ سال، هنوز آرا و نظریات فقهی و اصولی شیخ انصاری مقام اول را داراست. این جهتی است که برای ما ملموس است. 📚 جرعه‌ای از دریا، آیت‌الله شبیری، ج۱، ص۱۳۰. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
✍️ مقاله «شیوه های تدریس و تحصیل فقه و اصول در درس خارج» 🔻 این مقاله را در سایت مدرسه مطالعه فرمایید. 🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/articles/931-2020-12-20-13-29-09 🔺 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 آداب تعلیم و تعلم (18) 🔻 آداب مختص به استاد (آداب استاد نسبت به طلاب) 2️⃣ ادب دوم: اطلاع از حال و پرسش از حال غایبان و اطلاع از وضعیت شاگردان (نام، لقب، موطن و...) 🔹 كانَ يَفْعَلُ رَسُولُ اللَّه‏ (صلی الله علیه و آله) فَإِنْ كَانَ مَرِيضاً عَادَهُ أَوْ فِي غَمٍّ خَفَّضَ عَنْهُ أَوْ مُسَافِراً تَفَقَّدَ أَهْلَهُ وَ مَنْ يَتَعَلَّقُ بِهِ وَ يَسْأَلُ عَنْهُمْ وَ تَعَرَّضَ لِحَوَائِجِهِمْ وَ وَصَلَهُمْ بِمَا أَمْكَنَ وَ إِنْ لَمْ يَحْتَاجُوا إِلَيْهِ فِي شَيْ‏ءٍ تَوَدَّدَ وَ دَعَا. 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با اصحاب چنین برخوردی داشت که اگر یکی از آنها می‌شد، به عیاداتش می‌رفت. یا اگر غصه ای داشت، آن را برطرف می‌فرمود و اگر به سفر رفته بود، حال خانواده و کسانش را جویا می‌شد و تا جایی که می‌توانست احتیاجاتشان را برطرف می‌کرد و اگر نیازی نداشتند، به آنها ملاطفت می‌فرمود و برایشان می‌کرد. 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 195 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 ثبت نام در پایه دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه تمدید شد. 📆 زمان ثبت نام: 17 اردیبهشت تا 21 اردیبهشت (این مهلت به هیچ وجه نمی‌شود) 📌 برای اطلاع از روش ثبت نام اینترنتی به آدرس زیر مراجعه فرمایید: 🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/reception/1068-2022-02-17-12-52-12 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 وجوب عینی اجتهاد از منظر آیت الله زنجانی (حفظه الله) 🔹 در زمان ما که مجتهدین در حال انقراض اند اجتهاد وجوب دارد. 🔸 اگر کسی اجتهاد داشته باشد، بر او لازم است که در این راه قدم بگذارد چون «من به الکفایه» نیست. 📚 جرعه ای از دریا، ج3، ص 512 (@misbahulfiqahe) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 کتاب ارزشمند «ابراهیم بن هاشم» تألیف استاد گرانقدر آیت‌الله علی (استاد درس خارج مدرسه شهیدین) توسط انتشارات جامعة المصطفی العالمیة منتشر شد. 🔹 یکی از روات پر روایت است، که در این کتاب بیش از 30 وجه عام وثاقت برای وی مطرح شده است. 🔸 این وجوه برای اثبات روات دیگر نیز قابل استفاده است. 🔹 مطالعه و مراجعه به این کتاب که از معدود کتب رجالی است که به بحث مهم « توثیق» پرداخته، به همه طلاب سطوح عالی و خارج سفارش می‌شود. 🔻 خرید آنلاین از طریق سایت انتشارات: 🌐 https://buy-pub.miu.ac.ir/product/4066788 📌 همچنین خرید کتاب با تخفیف 20 درصد از نمایشگاه کتاب امکان‌پذیر است. 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
3 💠 سومین نشست علمی سال (1401 ـ 1400) دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین ✅ با حضور استاد (استاد درس خارج حوزه علمیه) ❎ با موضوع: «فقه اخلاق» 📆 زمان: پنجشنبه (22 اردیبهشت 1401) ساعت 9:30 الی 11 صبح 🏢 مکان: مدرس شهید مدرسه شهیدین 🔸 این نشست همزمان به صورت در اتاق جلسات عمومی سامانه مدرسه شهیدین پخش خواهد شد. 🌐 https://bbb.shahidain.ir/b/adm-vag-dyj-m1f 🔹 حضور برای عموم طلاب آزاد است. 👈 را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 مرجعیت عرف در تعیین مفاهیم یا تطبیق مفاهیم؟ 1️⃣ مبنای اول: مدرسه آیت الله بروجردی (آیت الله زنجانی) و آیت الله نائینی (آیات عظام خویی و تبریزی و وحید) حتی در ادله عقلی هم مرجع در تطبیق مفاهیم را، عرف می‌دانند. طبق این مبنا در احکام حکومتی و روایات عرفانی، برداشت های - و لو اینکه در لفظ نباشد- ملاک خواهد بود. 2️⃣ مبنای دوم: مدرسه محقق خراسانی مرجعیت عرف را در تطبیق از اساس قبول ندارند و ملاک را دقت عقلی می‌داند. 🔻نکته حاشیه ای امام خمینی: الف) تسامح و دقت عرفی دو گونه است. 🔹 گاهی «لو تفطّن بالمطلب العقلی لم ُیقرّ» و همچنان به تسامح عرفی خود ادامه می‌دهد؛ مثل رنگ خون و جرم خون؛ که عرض و جوهر اند و عرض از جوهر جدا نیست و لذا عقلا رنگ خون، خون به شمار می‌رود، ولی عرف آن را خون نمی داند. 🔸 و گاهی «لو تَفطن بالمطّلب العقلی یقر و یرجع عن التسامح» مثل در اوزان و مسافت شرعی و... 👈 مرجعيت تنها در قسم اول، است و در قسم دوم تسامح پذیرفته نخواهد شد. ب) مطلق انکار مرجعیت عرف در صحیح نیست؛ همانطور که همه اصولیون در استصحاب، وحدت موضوع عرفی را قبول دارند؛ چرا که احراز بقاء موضوع، تطبیق «لا تنقض الیقین بالشک» است نه مفاهیم. 🔺سخن درست، است؛ یعنی در ادله لفظیه که بحث ظهور است عرف در تطبیق مفاهیم، با همان تفسیر مذکور مرجع است و در سایر ادله مثل ادله عقلی عرف در تطبیق مفاهیم مرجع نیست. 📚 برای مطالعه بیشتر ر.ک: کفایۀ، ج1، ص 109، مقدمه سیزدهم بحث مشتق، موخره پنجم، کیفیۀ قیام المبادی بالذات. 📌 ارسالی از استاد (از اساتید کفایه مدرسه شهیدین) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم