✔اگر تکلیف #شریعت این است که می خواهد ما را از سفلی حیوانیت به ملکوت انسانیت ارتقا دهد ، بی شک یکی از شاه بالهایش تربیت انسان برای فهم و کشف #زیبایی است .
✔این چند خط را در امتداد متن قبل مینویسم و ذوق نوشتن اش را مدیون آن آقایی هستم که در طبقه ۱۳ یال c #وزارت_بهداشت_ودرمان به شغل شریف خدمات مشغول است ،
اینکه چند شاخه ساده از یک گیاه را که مدیری یا کارشناسی در ان مجموعه دورش انداخته ، هرس کنی و در یک شیشه آب بالای آیینه محل سرویس های بهداشتي بچسبانی ، یعنی مصداق همان که گفتند " بگذار زیبایی در نگاه تو باشد نه در آنچه به آن
مینگری"
✔مشکل انسان امروز آن است که همه عمر خود را صرف تملک میکند ،
نزاع برای تملک ، که بر اساس آن ده ها #نظریه_قدرت و #مکاتب_سیاسی خلق شده، #لطافت طبع انسان را نابود میکند ، و انسان از لطافت افتاده نمیتواند برای خداوندی که منشا لطافت است بندگی کند ، شاید برای همین است که در انبوه شاعرانگی های امروز ، اثری از این درجه رضایت ، استغنا و خوشحالی که در این #غزل بی نظیر استاد سخن #سعدی موج میزند، یافت نمیشود:
ما گدایان خیل سلطانیم
شهربند هوای جانانیم
بنده را نام خویشتن نبود
هر چه ما را لقب دهند آنیم
گر برانند و گر ببخشایند
ره به جای دگر نمیدانیم
دوستان در هوای صحبت یار
زر فشانند و ما سر افشانیم
هر گلی نو که در جهان آید
ما به عشقش هزاردستانیم
تنگ چشمان نظر به میوه کنند
ما تماشاکنان بستانیم
تو به سیمای شخص مینگری
ما در آثار صنع حیرانیم
هر چه گفتیم جز حکایت #دوست
در همه عمر از آن پشیمانیم
🔅 شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ - #مجید_احمدی
⚜ #دارالسلام
@darossalamm
⚜ قهرمانی در تراز جهانی از جامعه پرستاری
💠 ورزش ديگر صرفاً كنشي بدني نيست بلكه بسته بـه فضـاي شكل گيري آن دارای ابعاد سياسي، فرهنگي، اقتصـادی و حتی امنیتی است. جامعه شناس معروف فرانسوي ماسل موس، ورزش را كنشـي فرهنگـي دانسـته و معتقد است:
"رفتارهاي ورزشي از سنخ رفتارهاي طبيعي نيستند بلكه فرهنگي اند و مجموعـه اي از
رفتارهاي نمادين و وابسته بـه حيثيـت و مـوقعيتي را كـه هـر فـرد در سلسـله مراتـب
اجتماعي احراز كرده است، در بر ميگیرد ."
توانايي ورزش در بسيج عمومي و تهيج احساسـات، بهـره گيـري از آن جهـت
توسعه اقتصادي، تبليغات رسانهاي و ايجاد مشروعيت و ملت سازي و همگرايي ملي
جذابيتهاي ويژه ديگري اند كه حكومتها را در توجـه بـه ورزش نـاگزير سـاخته است.
خلق مفاهيم جديـدي چـون سياسـت ورزشـي، بـازي سياسـي و ديپلماسـي
ورزشي بين قدرتهاي درگير در عرصه سياست بـين الملـل نشـان از خلـق عرصـه جديدي براي تعاملات سياسي در چهـره اي متفـاوت از ميـدان جنـگ يـا مـذاكرات سياسي عريان دارد.
فراموش نکنیم تعامل #سياست و #ورزش محدود به عصـر جديـد نبـوده بلكـه ده ها مثال بارز از گذشته و حال برای اثبات این ادعا وجود دارد ، به طور مثال ميتوان به توقف جنگ بین دولت شهرهای یونان چند هفته پیش از بازیهای المپیک تا نپذيرفتن ورزشكاران ايرانـي و برخی کشورهای مسلمان در رويـارويي بـا ورزشـكاران
#رژيم_صهيونيستي در #المپیک_توکیو و نیز اخراج مسیول برگزاری مراسم افتتاحیه این بازیها در ژاپن به جرم یک شوخی با #صهیونیست ها در ۲۰ سال قبل اشاره کرد .
تحليل تأثيرات #انقلاب_اسلامي به عنوان انقلابی ژرف در همه ساحت ها به ویژه انسان شناسی و تعریف آرمانی از جسم و روحِ انسان، ضرورت انجام تحلیلی بومی از #ورزش را بیش از پیش نشان میدهد .
در این مسیر نقش قهرمانان ورزشی در ایجاد مشروعیت سياسي برای دولتها و افزایش ضریب همبستگی ملی اصلی ترین نقش است ،
از این جهت تحلیل نحوه مواجهه نحله های مختلف رسانه ای با پدیده ای به نام " قهرمان #جواد_فروغی " قابل تأمل است .
فردی که برای اولین بار در تاریخ ایران زمین مدال طلای المپیک را کسب میکند او:
- چهره ای آرام، و آفتاب خورده در لباس پرستاری که برای مخاطب پیام آرامش و امنیت و خدمت به مردم است .
- اهل شهر دهلران، از محروم ترین استانهای کشور .
- رشته تیر اندازی، ورزشی که از نظر آموزه های اسلامی جز رشته های توصیه شده است، و طبع مردم ایران با این حوزه های ورزشی همگون است .
- چهره، گفتار، پوشش و بافت فرهنگی او و خانواده اش که پیش از این در رسانه ها منتشر شده بود ،بازتاب فردی در تراز فرهنگ سنتی ایرانی_اسلامی است و آن معدود جملات از این قهرمان بی ادعا نیز نشان از عزت نفس و تلاش او برای انتقال متواضعانه ایدئولوژی دارد که جواد برای دفاع از آن داوطلبانه به #سوریه رفته و در خط مقدم مبارزه با داعش ، نقش #پرستاری از مجروحین جنگ مقابل تروریستها را داشته ،
و نه فقط مجروحین خودی، بلکه مجروحین #داعشی را، [فیلم های منتشره از خاطرات او در این خصوص اوج عملی پایبندی وی و همرزمانش به اصول اخلاقی است] .
💠 بی شک "صیانت از جایگاه قهرمانان ملی" به ویژه آنهایی که کارکرد گفتمانی پیدا میکنند، از اصل قهرمان پروری دشوارتر است، آنها در معرض انواع تهدیدات هستند ،
یکی از این تهدیدات حذف ناخواسته صفت "ملی" از پسوند قهرمانی آنان است ،
اصرار بر مرزبندی های غیر ضروری بین قهرمان و توده های مردم که تفکرات و ذائقه های متفاوت دارند، از میزان اثر او در جامعه میکاهد،
جواد فروغی با آن روپوش سفید پرستاری، داوطلب خدمت در بهداری جبهه مقاومت ،اهل نماز و زیارت عاشورا و دلبسته خانواده با آن اخلاق مردم پسند ،همه مولفه هایی ماندگار و مردم پسندی را دارد ،
سجده شکر روی "چفیه ای که نماد مقاومت بر علیه ظالمان است" در مقابل چشم میلیونها بیننده و سلام نظامی او مقابل پرچم کشورش به عنوان اوج وفاداری و دلبستگی او به میهن اوج هوشمندی این فرزند ملت برای ظهور نسلی از قهرمانانی ملی در تراز انقلاب اسلامی است .
مجید احمدی
چهارم مرداد ۱۴۰۰
لینک در خبرگزاری :
https://basijnews.ir/fa/news/9360044
⚜ #دارالسلام
⚜ @ darossalamm
هدایت شده از احمدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 زیارت غدیریه
💠 زيارت حضرت اميرالمومنين (ع) در روز غدير که از جانب امام #هادي (ع) صادر و به نام زیارت غدیریه نام گذاری شد، يکي از عالي ترين زيارت هاي حضرت امير (ع) و در واقع يک دوره کامل اصول عقايد #شيعه است.
#امام_هادی ع در این #،زیارت، به ۵۲ آیه در فضیلت #امیرالمؤمنین اشاره میکنند و به-
و دقیقا همین نکته ویژگی خاص این زیارت نامه است که موجـب تمـایز آن با دیگر ادعیه و زیارات شده است ،
اما با همه اهمیت همچنان جز زیارات کمتر شناخته شده در بین مردم است .
🔅امام هادی ع در این زیارت نامه به موارد بسیار مهمی از #تاریخ اشاره میکند که #حکومت_عباسی ده ها سال بود در راستای استحاله و حذف و وارونگی آنها تلاش میکرد از جمله:
بیان مجدد حدیث غدیر، بیان ماجرای غصب فدک، جنگ بدر، احزاب، اُحد، نزولِ «لاسیف الّا ذوالفقار و لا فتی الّا علی»، جنگ حُنین، صفّین، جمل، نهروان، شهادت جناب عمّار، شهادت حضرت امیرالمؤمنین (ع)، بیزاری از دشمنان ولایت و در آخر زیارت، بیزاری از منکران ولایت و قاتلان حضرت #سیّد_الشّهدا (ع).
💠 #عید_غدیر ارجح ترین زمان برای خواندن #زیارت_غدیریه و #خطبه_غدیر ِ پیامبر ص در جمع خانواده و توضیح آن به فرزندانمان است ،
این را پیامبر اکرم ص از روز غدیر خم از به همه ما خواسته اند :
پس باید حاضرین این خبر را به غائبین و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند.
⚜ ۴شنبه ششم مرداد ۱۴۰۰ - شب عید غدیر
#مجید_احمدی
⚜ #دارالسلام
⚜ @darossalamm
🔅 گاه
در منازعات عالم
فاصله خیر و شر
عدالت و ظلم
فاسد و مصلح
آنقدر درهم آمیخته میشود که
تشخیص آن برای مردم دشوار است
مقاتل را که نگاه میکنم
فاصله ظاهری خیمه گاه سپاه ظلمات و نور
در سرزمین #کربلا
خیلی زیاد نبود
فاصله خوف و رجا
جبر و اختیار
سوء عاقبت تا حسن عاقبت
خیر و شر
حسین و یزید
شمر و حُر
اما
فاصله
بود
پرده ای ضخیم که یک سویش مشمول لعن هر روز عاشورا خوانان تاریخ و دیگری سلام آنان خواهی شد ...
میدانم
ادبیات مدرن چقدر با این واژه ها مخالف است
مخالف این دوگانه های عریان
و شاید از همین رو بود که حسین ع در هر خطبه که خواند و هر نامه ای که به محضر تاریخ نوشت آنچنان این مرزبندی را واضح کرد که به هیچ سفسطه ای نتواند مقلوبش کند و شبیه این عبارت که فرمود :
«و مثلی لا یبایع مثله»
راه را بر هر کس که بخواهد یکی به نعل بزند و یکی به میخ تا ابد بست .
در این دو گانه ابدی همه ما نمیتوانیم نقش اصلی را ایفا کنیم
اما میتوانیم با مزبندی واضح با سپاه عبیدالهی ، در زمره سپاه اباعبدالهی تعریف شویم
روز عاشورا همه آن سی هزار نفر لشکر عبیدالله فرصت جنگ نیافتند
اما سیاهی لشکر شدند
برخی شان زین اسبها را تجهیز کردند ،
برخی لجام بر دهانه اسب ها زندند ،برخی از فرات آب آوردند تا قاتلان سپاه ثارالله، وضوبگیرند ....
اما چون قرار است خون خدا مرز حق و باطل را تا ابد در همه منازعات عالم معین کند
همه شان به یک زبان لعن میشوند:
"لعن الله امه اَسرجت ، اَلجمت ، شایِعت ،بایِعت ، تنقَبَت ..." .
میگویند مشکل آنجاست که در کربلا مرزبندی حسین ع و یزید مشخص بود و انتخاب آسان ،
پاسخ آن است که عاشورا سخت ترین عرصه انتخاب بود
تا آنجا که تا ظهر عاشورا دو لشکر با یک ادبیات ، یکدیگر را به بی دینی و رفتن به جهنم متهم میکردند،
اما این غبار و درهم آمیختگی ظاهری راهی برای فرار هیچ کس در آن نیمروز سرخ باقی نگذاشت ،
از انتخاب یک سوی این دو خیمه .
هر انسانی در طول عمر خود باید از این آوردگاه بگذرد ،
نه یکبار و نه لزوما با مختصات عاشورا ، و از همین روست که بعد زمانی عاشورا در همه زمانها و بعد جغرافیایی اش در همه مکانها وسعت یافته
در کرببلا بی طرفان بی شرفانند
تاریخ همین است، حسینی و یزیدی
💠 #مجید_احمدی - ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ و نهم محرم ۱۴۴۳ .
⚜ #دارالسلام
⚜ @darossalamm
⭕ https://basijnews.ir/fa/news/9365769
❓چه اتفاق بنیادینی در فکر و کنش جمعی مردمان این مملکت در دهه ۵۰ و ۶۰ رخ داد که در ۸ سال دوران دفاع مقدس شاهد این تغییر در سبک زندگی و رفتارهای فردی و جمعی بودیم؟
❓چه عواملی باعث شد چند سال پس از پایان جنگ نشانه های تغییر و آنچه بازگشت تلقی میشود ، در روح حاکم بر جامعه دیده شود؟این تغییر از کجا آغاز شد؟
❓نسل مولد امروز در نسبت با مولفه های فرهنگی و ارزش های آن دوران در چه وضعیتی هستیم؟ نگرش نسل معروف به دهه ۷۰ و ۸۰ چطور؟
❓آیا جنگ به اجبار اتمسفر جامعه را به سمت بروز رفتارهای کرامت آمیز و دوری از فرهنگ قدرت طلبی و مصرف گرایی برده بود؟ و یا این چراغ همچنان شعله ور است؟
❓وضعیت #سرمایه_اجتماعی مان بر اساس شاخص های تراز انقلاب و دوران دفاع مقدس چگونه است؟
❓با تغییرات سیاسی چند ماه اخیر و افق ترسیم شده در بیانیه #گام_دوم_انقلاب آینده ما در نسبت با خرده فرهنگ ها و ضد فرهنگ ها در داخل کشور و در نسبت با فرهنگ های رقیب چگونه خواهد بود؟
❓کدام علم در پاسخ دقیق تر به این سئوالات توانمندتر است؟
✔اینها بخشی از سئوالاتی است که با دیدن صحنه هایی شبیه آنچه در بالا آمده عمیقا ذهن ها را درگیر میکند،
و میدانم سئوالات جدیدی نیستند اما #هفته_دفاع_مقدس و زمانهایی شبیه به آن فرصت مغتنمی برای مطالعه ، تحقیق و گفتگو در حوالی این پرسش ها است .
از آنچه با مطالعه منابع اندیشه اصیل شیعی خواندم این را فهمیدم که:
انسان ها و به تبع آن جامعه نمي تواند حرکت نکند اصل حرکت، جبري است اما اين حرکت ناگزير تابع تعلق و اراده اي خاص است.
زماني که انسان و يا يک شي به چيزي تعلق پيدا مي کند به طرف آن حرکت مي نمايد، لذا نمي توان انسان را خالي از «پرستش» و «حرکت» معنا کرد، اما در اين چارچوب انسان مي تواند به تعبیر استاد #میرباقری «کيف پرستش» خود را انتخاب کند و به بت پرستي يا خداپرستي روي آورد؛
خلاصه همه فلسفه های بشری در همین دو واژه جمع میشود و مابقی لفاظی است .
✴️ #اراده_انسان در یک بازه مشخص مختار است ولایت خود را انتخاب کند ، هر موضع گیری ، کامنت و نوشته ، لایک و فالو کردن های ما بر اساس همان نظام علاقه و پرستش است ما به توسعه آنچه دوست داریم و میپرستیم بسیار علاقمندیم ، برای اینکار یکدیگر را به آنچه تحت ولايت اش هستیم تشویق میکنیم
و میکوشیم با جمع این اراده ها در يکديگر «جامعه» را شکل دهیم ،از بام هر جامعه پرچم هایی بلند شده، اینها نشانه های اراده آدم های آن جامعه هستند .
❓بر بام جامعه ما کدام #پرچم در اهتزاز اند؟
💠 جمعه ۲مهر۱۴۰۰ .
#دارالسلام
⚜️ @darossalamm
#مجید_احمدی
🔸️گفتگوی نسبتا بلندی بود بین من و یکی از همکلاسی های صمیمی دوران #دبیرستان ، دیروز عصر وقتی با عجله داشتم از باشگاه ورزشی برمیگشتم تا خود را با خانواده به #هیات برسانم ،
همان اوایل صحبت به سیاق سالهای قبل بد جور به چالش ام کشید :
♦️چرا در بین بعضی از شماها که هر سال با این ذوق و هیاهو به پیاده روی اربعین میروید، هیچ ردی از مکتب اخلاقی و انصاف و عدالت حسین ع وجود ندارد ؟ و اگر هست چرا در همین روزهای محدود؟
این همه کم کاری ؟ کم فروشی ؟ باند بازی ؟ دروغ ؟
و سئوالاتی شبیه آن .
🔴 میدانم خیلی از ما پاسخهای قاطعی به این سئوالات میدهیم ،
چنانچه که من هم حرف های جدی داشتم ، اما واقعیت آن است که انتظار جامعه از مدعیان #دین_داری و آنهایی که بیرق امام حسین ع را بلند میکنند و حتی لباس مشکی میپوشند، بیش از سایر مردم نیست؛ خیلی بیشتر از سایر مردم است .
نه مردم ما که دنیا ، حتی آنهایی که مرام ما را قبول ندارند .
⚜طبق تقویم چهل روز عزاداری بر انسان کاملی که مظهر عملی همه صفات متعالی در عالم بود تمام شد ؛
دلمان اما خیلی زود برای شبهای هیات و#روضه تنگ میشود ،
این چِلّه ای که گذشت باید کمی ما را به جلو برده باشد ، در نسبت با :
خودمان ،
با خدا ،
با خلق خدا و جامعه
و
با محیط زیست بهتر کرده باشد ، اگر نه ما جز #جاماندگانیم ؛
- #جامانده از پیاده روی در مسیر اصلاح
- جامانده از جاده انسان شدن
حتی یک عمود هم میتواند شروع خوبی باشد .
✔ غروب دوشنبه ،اربعین ۱۴۴۳ ، ۵مهر ماه ۱۴۰۰ .
#دارالسلام
@darossalamm
#مجید_احمدی
#اربعین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️دوره بیست ساله امامت #علی_ابن_موسی_ابن_جعفر ع یکی از پیچیده ترین دوران ها از منظر سیاسی و اجتماعی بود ، بهره گیریِ #مامون عباسی از ابزار #جنگ_نرم و #عملیات_روانی با تکیه بر شناخت دقیق اش از بافت فرهنگی مردمان زمانه ،در مقابله با امام رضاع ، کار را بر جریان تشکیلاتی شیعه سخت و پیچیده کرده بود ،
در این دوره "شعرا و ادیبان" به عنوان یکی از محورهای اصلی این جنگ اعتقادی توسط دو جبهه حق و باطل جایگاه ویژه ای پیدا کردند ،با این تفاوت که شعرای وابسته به دربار عباسی به شکل بی سابقه ای مورد حمایت مالی قرار میگرفتند و معدود شعرای مبلغِ دستگاه #امامت دچار خطر جانی و تعرض به مال و ناموس.
آنچه تاریخِ سانسور شده برای ما از شعرای اصیل شیعی به جای گذاشته نام هایی نظیر:
دعبل است و در خصوص چند نام دیگر آنقدر دامنه مناقشه بالاست که دست کم صاحب این قلم در جستجوها نتوانست به داوری در خصوص انها برسد .
🔸از آن سو لیست بلندی از شعرای درباری و نظیر #جاحظ آمده که علی رغم تبحر بسیار بالایش در شعر و ادبیات عرب ، هم در مناقب اهل بیت ع روایاتی را آورده و هم به طمع پول پاشی های کم نظیر مامون عباسی رساله عباسیه نوشته ، و پیشتر هم در ازاء دریافت مبالغ بالا رساله عثمانیه را کتابت کرده ، رساله هایی که تا چند صد سال مرجع دستگاه تبلیغاتی خلفای وقت و اقناع دستگاه فکری مردم زمانه خود بود ،
داستانهایی زیادی است که مامون برای یک قصیده ده بیتی تا صد هزار طلا پاداش میداد و این #سیاست_فرهنگی ، حتی برخی از یاران ...
⬇️ادامه متن در کامنت زیر
🏴 @darossalamm
🏴 #دارالسلام
🔸️ ظهر شهادت امام رضا ع- ۱۵مهر ماه ۱۴۰۰
✔ ادامه متن بالا :
حتی برخی از یاران نزدیک ائمه ع را دچار انحراف کرد تا جاییکه وکیل #امام_موسی_ابن_جعفر ع در ازاء سی هزار سکه طلا حاضر شد در جمع به امام رضا ع توهین کند .
تاریخ نوشته در یک جلسه #شعرخوانی ، #هارونالرشید عباسی به سه شاعر بابت چند بیت شعر صد هزار سکه طلا صله داد که یکی از آن شعرا فردی به نام
#مروان ابن_ابی_حفصه بود ،فردی شبیه جاهظ که هم در مدح امویان #شعر گفت و هم در دستگاه تبلیغات عباسی جایگاه ویژه داشت . شاید حالا بهتر بتوان راز تجلیل و تکریم ويژه اهل بیت ع به ويژه #امام_رضا ع از شعرایی که بی واهمه در مسیر #تبلیغ تشیع حرکت میکردند را فهمید .
💠 فیلم کوتاه بالا بخشی از قصیده معروف دعبل است، #ابن_بابویه مینویسد همین که ابیات به اینجا رسید :
خروج امام لا محالة واقع
یقوم علی اسم الله بالبرکات
( آنچه امید می دارم، #ظهور امامی است که البته ظهور خواهد کرد و با نام خدا و یاری او و با برکتهای بسیار به امامت قیام خواهد کرد و هر حق و باطلی را تمیز و مردم را به نیک و بد، پاداش و کیفر خواهد داد) ، حضرت رضا ع بسیار گریست ،بعد سر بلند کرد، فرمود:
ای خزاعی! روح القدس، این دو بیت را به زبان تو انداخته است؛ آیا می دانی آن امام کیست؟ گفتم: نه. مولای من جز اینکه شنیده ام امامی از خاندان شما خروج خواهد کرد و دنیا را از فساد، پاک و پر از عدل و داد خواهد نمود. فرمود:
میخواهی در اینجا دو بیت الحاق کنم که قصیده تو تمام شود؟ گفتم: بله ای فرزند رسول خدا. پس حضرت این دو بیت را فرمود:
و قبر بطوس یالها من مصیبه
الحت علی الاحشاء بالزفرات
الی الحشر حتی یبعثالله قائماً
یفرج عنا الغم و الکربات
و بدین نحو حضرت با بصیرتی خاص و تسلط بر ادبیات دو مفهوم #مهدویت و شهادت مظلومانه خود را در تاریخ ثبت نمودند ،
دعبل پس از این مجلس از #مشهد به سمت #ایران آمد و پیش از رسیدنش ، این ابیات در شهرهای ایران پیجیده بود ، هر چند زبان تند این شاعر آزاده در نقد و هجو عباسیان آخرالامر با سمی که به او خوراندند بسته شد .
⚜ ظهر شهادت امام رضا ع - ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰
#مجید_احمدی
#دارالسلام
⚜ @darossalamm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅اگر از اولین دیدارمان در محیط کار،مربوط به ۱۲ سال پیش چیزی در خاطرم نباشد، تکرار دیدارها در محیطی دوستانه با حذف آداب اداری با او و گاهی در سفرهایی مثل اربعین که محلِ "تَسقُطُ الآداب بین الاحباب" است ، تا همین چند ماه پیش ، آنقدر خاطرات خوب و گفتگوهای متنوع در ذهنم ایجاد کرده که وقتی دیروز خبر انتشار مقاله اش را در یکی از نشریات معتبر علمی دیدم نتوانستم ذوق ام را از بیان شادی ایجاد شده پنهان کنم.
🔸️#رضا_عالیزاده فرزند ارشد خانواده ای از دیار اردبیل ، مدیر سابق پژوهش و امداد و درمان سازمان #بسیج_جامعه_پزشکی که صریح الهجه بودنش ، گاهی اول یک بحث مخاطب را میگزد ،
پدرش هنوز با وجود چند بیماری جدی خروس خوان از #قلعه_حسن_خان راهی #تهران میشود تا آخر شب با شوق فرزندانش را سر یک سفره، میهمان نان حلال کند ،و حالا اگر چه او را در رسانه ها با عنوان مُطول "عضو اصلی هسته فن آور واکسن ایرانی برکت" خطاب میکنندش ،هنوز دغدغه هایی از جنس استخدام و بیمه و ... دارد ، شاید مشکل از پدرش باشد و یا پدر زنش که نتوانستند برای او نردبانی برای جهش های متداول این روزگار ایجاد کنند .
🔅 یکی خاطرات دلهره آورم از آقا رضا مربوط به همان هفته های اول همه گیری #کرونا و آغاز روند تحقیقاتِ آنها در آزمایشگاه بود ،با کمترین امکانات ،بی نام و نشان ، و خانواده هم از کارشان بی خبر ، زنگمیزد و میسپرد که "من تا ۲ روز امکان خروج از آزمایشگاه را ندارم ، اگر به شما زنگ زدند بگو من را به فلان ماموریت فرستادی " آن زمان شناخت فعلی از ماهیت .....
#دارالسلام
@darossalamm
👇ادامه در کامنت زیر
ادامه متن بالا :
ماهیت #ویروس_کرونا و امکانات محافظتی امروز وجود نداشت، جو سنگینی بر فضای جامعه و آزمایشگاه ها حاکم بود ،بیش از هر چیز نگرانی آنها از این که بود که ناقل ویروس به خانواده و جامعه نشوند ، ساعت ها کار با ویروس برهنه زیر هود در آن تلاقی رخ به رخ زیر میکروسکوپ .راستش من هم ان اوایل خبرهایی را که با ذوق تعریف میکرد،جدی نمیگرفتم ،انگار حتما این کارهای بزرگ باید توسط ادمهایی متفاوت از همین رفقای ما انجام شود ،تا بعد که حجم اخبار همه را به این باور رساند که #ما_میتوانیم .
🔅 اتفاق اخیر در چاپ مقاله دانش فنی #واکسن #کوایران_برکت در نشریه Reviews in Medical Virology این بار یک گام اساسی جهت پذیرشِ اثر بخشی واکسن ایرانی برکت توسط جامعه جهانی است .
#مجید_احمدی - ۵شنبه ۶ آبان ۱۴۰۰
#دارالسلام
@darossalamm
@reza_aalizadeh19
https://instagram.com/reza_aalizadeh19?utm_medium=copy_link
#روز_پرستار
فرصتی است تا سیاستگذاران فرهنگی به جایگاه پرستاران در "مدیریت راهبردی فرهنگ نظام سلامت" توجه کنند .
حوزه ای که در ازدحام بیان مشکلات معیشتی و حرفه ای کمتر به آن پرداخته شده و البته با آن ارتباط مستقیم دارد .
جامعه پرستاری به شکل موثری میتواند در
۴ سطح فرهنگ اثر گذار باشد:
۱- فرهنگ ملی :
شامل باورها ، ارزشها ،نمادها و الگوهای رفتاری ریشه دار که طی دهه ها و قرن ها ایجاد میشود.
مرجعیت اجتماعی صاحب روپوش سفید و رافع درد در فرهنگ ایرانی ریشه دار است ،پایشها نشان میدهد بیشترین سهم از مرجعیت اجتماعی به پزشکان میرسد ، برای تعیین نقش پرستاران در این سطح نیازمند برنامه بلند مدت و مستمر هستیم ، ظرفیتی استفاده نشده برای
پرستارانی که از نظر کمی بزرگ ترین لایه صنفی در نظام سلامت هستند و بیشترین سطح تماس زمانی را با مراجعین دارند .
۲- فرهنگ عمومی :
مجموعه ای از باورها و ارزشها و گرایشها و الگوهای رفتاری و نمادها است که فضای عمومی جامعه را در مقاطع مختلف زمانی شکل میدهد. ارتقا نگرش مردم به پرستار در بحران همه گیری کرونا و افزایش سرمایه اجتماعی این صنف نشان داد پرستاران در فرایند مهندسی فرهنگی ظرفیت بسیار بالایی در این سطح دارند.
۳- فرهنگ تخصصی :
منظور فرهنگ تخصصی بهداشت و درمان است که شامل منظومه ای از باورها ،ارزشها و نمادهای فرهنگی مرتبط با حوزه بهداشت و درمان را شامل میشود.
مدیریت عمومی بخش های درمانی، اتاق های عمل، شیفتهای شب درمانگاه ها و بیمارستانها بخشی از امکان پرستاران در اثرگذاری شان بر این لایه فرهنگی است . وزارت بهداشت و درمان در این لایه میتواند بیشترین اثرگذاری را داشته باشد .
۴- فرهنگ حرفه ای:
شامل مجموعه ارزشها ،الگوهای رفتاری و نمادها یهای جامعه پرستاری در حرفه خود است . توجه به آموزشهای مرتبط با "اخلاق پرستاری" منطبق با فرهنگ ایرانی/اسلامی برای اساتید، کادر بالین و دانشجویان و تقویت بخشهای فرهنگی در درون صنف پرستاران برای سطح بسیار اساسی است .
⚜ آنچه در بالا آمد به دلیل محدودیت نوشتار در اینجا تنها اشاره ای بود جهت باز کردن باب گفتگو از منظری که غالبا به آن پرداخته نشده ،
به سهم کوچک خود این روز را به همه همکارانم تبریک عرض میکنم و یادی میکنم از شهدای مظلوم جامعه پرستاریِ در جبهه دفاع از حرم .
#مجید_احمدی - عصر جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - روز میلاد حضرت زینب کبری س
@darossalamm
#دارالسلام
https://www.farsnews.ir/news/14000919000363/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87
https://www.instagram.com/p/CXTWqM-tMgZ/?utm_medium=copy_link
دیشب درشهر مقدس قم و به بهانه آغاز نشست سه روزه مسئولین و دبیران انجمن های علمی دانشگاه های ع پ سراسر کشور ،میزبان بیش از صد نفر از #دانشجویانی بودیم که هر کدامشان تا چند سال دیگر،یک پا درمانگر و بهداشت کار و مدیر میشوند در این #نظام_سلامت ما.
آخر نشست اما یک مهمان ویژه برایمان رسید،
یک طلبه ...
حتما میگویید بله ، در قم ، آنچه نایاب نیست طلبه است ...
نه،
میهمان ما یک مجاهد بود ،پزشکی که در ۱۴ سالگی حافظ کل قرآن شده بود و چند سالی است در لیست سیاه حکمرانان وهابی نیجریه قرار گرفته،
نه به جرم کار سیاسی،بلکه به جرم مداوای مجروحان یک کشتار سه روزه در #زاریا ؛
کشتاری که در آن بیش از صد نفر به جرم برگزاری مراسم عزاداری امام حسین ع به شهادت رسیدند و صدها تن نیز مجروح شدند ومراکز درمانی آن شهر مجاز به پذیرش و درمان مجروحان نبودند.
طلبه ما،سالها پیش رشته پزشکی را تا مرحله تخصص در گرایش #نورولوژی در نیجریه به پایان برده و سال ۲۰۱۲بعد از خواندن مطالبی از یک روحانی به نام #ابراهیم_زکزاکی ،به زاریا میرود،
چند جلسه مباحثه با شیخ،و خواندن چند کتاب، دکتر #ثانی_مجاهد را تحقیقا متقاعد میکند که شیعه شود.
دکتر #مجاهد_ثانی که حالا چند سال است دروس دینی را در دانشگاه جامعه المصطفی قم میخواند،
الان مشغول اتمام کتاب دوم اش در خصوص روشهای جلوگیری از #آترواسکلروزیس است،کتاب اول او در مورد حقانیت #امام_علی ع چند سال قبل چاپ شده.
پاسخ مجاهد ثانی به آخرین پرسش دانشجویان این
هربار نهج البلاغه را میخوانم احساس میکنم نگاه ام در علم پزشکی گسترده تر شده.
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ -قم
@darossalamm
#دارالسلام
⚜اگرخودباوری فرهنگی را بتوان "نگرش مثبت فرد نسبت به فرهنگ جامعه خویش تعریف کرد،باید صاحبان نگرش منفی را دچار شدگان به بیماری خود باختگی فرهنگی دانست؛
و اگر بپذیریم همه دستاوردهای علمی جوامع نیز بر اساس فرهنگ آن جامعه انتظام میگیرد،پس در مجموعِ علل عقب ماندگی های علمی باید "خودباختگی فرهنگی" را در صدر علت ها تعریف کنیم،
چرا که فرهنگ پایه همه نظامات است و روح اندام واره اجتماعات بشری است حالا
در دوره ای که به دلایل خارجی و داخلی روح امید و خود باوری در ذهن بسیاری از دانشجویان و اساتید ما مخدوش شده، نشستن پای صحبتهای اساتیدی جهادی از جنسِ پژوهشگاه رویا،تا روزها انسان خسته از هجومِ
"نمیتوانیم و نمیگذارند و نشد"
را سر ذوق نگه می آورد.
🔅درخت طیبه ای که مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی در زمین اخلاص غرس نمود، با ابزار علم توحیدی پروارند و با جمعی از یاران و دانشجویان خود تکثیرش کرد.
کمتر استاد و دانشجوی ایرانی را میتوان پیدا کرد که مفهوم "العلمُ نورُُ " را قبول نداشته باشد اما کم پیش می آید که مثل استاد کاظمی آشتیانی برای باز شدن گره کار پژوهش و کشف یک مفهوم یا محصول جدید بگوید بیایید صدقه بدهیم و یا دسته جمعی زیارت عاشورا بخوانیم.
🔅جناب استاد شاهوردی رییس پژوهشکده رویان ، آقای دکتر فتحی مع پژوهشی موسسه ،خانم دکتر قوام مدیر فرهنگی و جناب آقای دکتر ضرابی که دیروز ساعتی مهمانشان بودیم،بخشی از جریان امید آفرینی،باورمندی ومدیریت جهادی
در این کشورند
پهن دشت این کهن بوم علوی وفاطمی پر است از این دست آدم ها که پس از رفتن شان هم تا سالها میشود عطر اخلاص .
۲۳ دی۱۴۰۰
#مجید_احمدی
@darossalamm
تحلیلی بر رفتار سیاسی امام هادی ع
💠از ۶ خلیفه دوران عباسی تنها منتصر طی ۶ ماه خلافتش سیاست فشار و تهدید را از ایشان برداشت و در این میان متوکل به دلیل دیکتاتوری محض در منش حکومتی خود،به ظلمی مضاعف در حق حضرت هادی ع شهرت دارد. فضای خفقان در دوران امامت امام هادی ع باعث شد ایشان برای حفظ و توسعه اسلام ،از رویکردهای مختلفی بهره جوید.
💠عناصر "زمان و مکان" همواره کلید فهم رفتارهای سیاسی ائمه ع جهت فهم الگوی قابل تکثیر برای مفصل بندی اندیشه سیاسی آنها ست،
برخی از موارد ذیل به عنوان یک رویکرد در سطح تاکتیک های دراز مدت یا کوتاه مدت مورد استفاده ایشان قرار گرفت :
۱- تحریم هر گونه همکاری با حاکمان:
امام هادی ع بارها در پاسخ به سئوال به محبین خود آنها را از کار کردن در دستگاه اداری و حتی معاملاتی که منجر به سود اقتصادی به حکومت بنی عباس شود منع نمودند؛
اصل تحریم یعنی هر کاری که باعث تحکیم پایه های حکومت ظلم میشود حرام است،
این اصل در سیاست مدرن به اشکال جدید نظیر جنگ اقتصادی، جنگ ارزی ،تحریم اقتصادی ، مقاومت منفی تئوریزه شده است.
۲- صبر و بردباری:
صبوری در اندیشه سیاسی امام هادی ع نه به عنوان یک صفت اخلاقی بلکه در جایگاه یک رویکرد ثابت توصیه شده این شاخصه رفتاری در اندیشه سیاسی مدرن تعریف خاصی ندارد و اگر برخی رئالیست ها نظیر #ماکیاول ،شهریار را به صبوری تشویق میکند، در نهایت اقرار میکند که هدفش اغوا و فریب مردم است.
۳- امکان نقد و نصیحت حاکمان:
عدم امکان نقد و اظهار نظر در دیدگاه امام هادی ع یکی از عوامل ایجاد نارضایتی سیاسی و کاهش میزان مقبولیت است؛ ایشان می فرمایند : "هرکس خود را از نصیحت بی نیاز بداند دشمنانش زیاد خواهند شد".
ایجاد گفتمان نقد در زمانه ای که بنی عباس فضای عمومی اجتماع را به شدت محدود کرده بود، باعث میشد از یک سو مردم از انفعال سیاسی خارج شده و از سویی دیگر هزینه مطالبه گری شان کاهش یابد.
با این حال انسان در ساحت سیاست مدرن مجبور است رفتار سیاسی خود را در قالب احزاب بزرگ و در چارچوب مشخص تحزب بروز دهد اما امام انسان را از اینکه دنبال رو کور یک گروه و دسته باشد نیز بر حذر می نماید.
۴- تقیّه:
بهره گیری حکومت عباسی از فرماندهان با تجربه در امور نظامی و اطلاعاتی ،عدم وجود تحلیل جامع در بین برخی فعالین علوی ،عدم وجود صبر تشکیلاتی ،کمبود نیروی عملیاتی ،ناهماهنگی در اهداف ، عدم راز داری در بین شیعیان از جمله دلایلی بود که زمانه ی امام هادی ع را بسیار سخت و پیچیده نمود؛ در این فضا حضرت تاکتیک #تقیه را به عنوان دستوری برای توده #شیعیان توصیه نمود در عین حال ایشان به صورت خاص برخی شیعیان - نخبگان یا الیت ها- را به نفوذ در دربار عباسی و حتی نفوذ عاطفی در بین برخی کارگزاران سفارش می نمود .
نظام سیاسی عباسی در حوزه "بدیل سازی" بسیار مهارت داشت چنانکه با فرقه سازی های انحرافی ،ایجاد شبکه مدافعان دروغین امام، ایجاد چند چهره خاص به عنوان فقیه درباری توانست نهضت علویان را که با شعار "الرضا من آل محمد ص" در جایجای جغرافیایی اسلام قیام می کردند به انحراف بکشاند.
سامان دادن به تاکتیک "تقیه، تحریم و صبر" در کنار تاکتیک "نفوذ" که به نظر متعارض می آید، نشانگر منظومه جامع فکری امام دهم در عرصه سیاسی است، بخش زیادی از این مدل ها توسط شبکه وکالت یا وکلا هدایت میشد.
۵ - توسعه شبکه وکالت:
#شبکه_وکالت، فعال ترین وفراگیرترین شبکه هدایت و راهبری شیعه از نیمه دوم دوران حضور امامان معصوم (ع) تا پایان دوره غیبت صغری است که توسعه و نهادینه کردن آن یکی از کارکردهای اجتماعی، سیاسی و دینی امام هادی ع بود .
این نهاد درعصرغیبت کبری نیز به رهبری فقهای عظام به عنوان نائبان عام امام زمان(عج) امتداد یافت و مدیریت سازمان یافته پیروان مکتب شیعه را برعهده داشت و پاسخگویی به نیازها و انسجام درونی آنان را استمرار بخشید .
💠 جمعه شب ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - شب شهادت امام علی النقی ع
مجید احمدی
https://www.mefda.ir/news/270722/%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%B9
#امام_هادی #علی_النقی #دارالسلام #مجید_احمدی #اداره_کل_فرهنگی #وزارت_بهداشت #مفدا #امامان #حضرت_امام_هادی #امام_زمان
⚜ آیا دین میتواند عهده دار اداره جوامع و امر حکمرانی باشد ؟
به نظر میرسد صف بندی اولیا الله با اولیا طاغوت،ریشه اصلی همه صف بندی های تاریخ است ،حقیقتی که به تفصیل در قرآن کریم و بیان دو گانه های ابراهیم/نمرود ، موسی/فرعون و در خطبه های نهج البلاغه و کلام معصومین ع نظیر زیارت اربعین ،جامعه کبیره ،غدیریه و عاشورا به صورت آشکار و پنهان آمده است.
- و هیچ کجای این اسناد ننوشته اولیا و یاوران جبهه خدا جز آن ۱۴ نور مطلق ، معصوم بودند -
مدرنیسم نوزاد جریان طاغوت برای اقناع بشر در عصر حاضر است ،و انقلاب اسلامی ایران مهمترین جبهه نوظهور جریان ولایت الله در مقابل آن ؛
چرا ؟ چون مشخصه مدرنیته ،سکولاریسم و مشخصه انقلاب اسلامی ،دینی بودن -به مفهوم تلاش و امکان به ایجاد و بسط حکومت دینی- است .
انقلاب اسلامی خارج از زایشگاه مدرنیته متولد شد لذا حاصل بحران مدرنیته نیست و از همین جاست که نمیشود کارآمدی آن را با ابزار و مبانی غربی تحلیل و شبیه سازی کرد .
- اگر چه هنوز نتوانستیم برای همه ساحت ها زمین بازی مبتنی بر مبانی خودی تعریف کنیم - .
⚜هدف اصلی دشمنان انقلاب اسلامی برای آینده چیست ؟
بعد از تجربه جنگ های سخت، نیمه سخت و هوشمند، جدی ترین راهبردشان "ناکارآمد نشان دادن آن در سرپرستي جامعه و امور دنیایی" است و این راهبرد متکی به ابزار #جنگ_فرهنگی است ، در واقع امروز دفاع از کارآمدی حکومت دینی و باورپذیری جامعه و مخاطبین جهانی نیازمند #جبهه_سازی_فرهنگی و روش #جهاد_تبیین است .
⚜ چند دهه است بخش عمده نظام تبلیغات و آموزشِ ما متاثر از #نظام_جهانی سلطه -که در بسیاری از حوزه ها توانسته طی ۲۰۰ سال گذشته خود را با به مدد ،استفاده روشمند از علم و تکنولوژی آن حرف آخر تاریخ نشان دهد -
#سبک_زندگی انسان را دگرگون کرده و نظام تمایلاتش را بر مبنای لذت ،شهوت و قدرت توسعه داده.
⚜ در این صف بندی ، مبانی معرفت شیعی ،تجدد بومی و تجربه ۴۲ سال اخیر ،امکان بی بدیلی برای باز تعریف نظام #حکمرانی کارآمد با اتکا به #نظریه_نظام_انقلابی را فراهم میکند .
راهی هم جز این نیست ،# انقلاب_اسلامی تا امروز بزرگ ترین و ماندگار ترین حرکت تاریخی در مسیر حاکم کردن #حکومت_دینی در طول تاریخ بوده که هم قدرت نرم تمدنی دارد و هم اراده آن، دشمن هم راهی جز درگیر کردن ما در سطوح خرد ندارد .
#گام_دوم توسط نسل جوان به خصوص #دانشجویان انجام خواهد شد ،
در این مسیر امدادهای الهی همچنان نازل خواهد شد .
⚜ شب ۲۲بهمن ۱۴۰۰
@darossalamm
🔸️آدرس متن در سایت مفدا:
https://www.instagram.com/p/CZzrxnNtL_r/?utm_medium=copy_link
#دارالسلام #مجید_احمدی
#اداره_کل_فرهنگی_وزارت_بهداشت
🔅آنهایی که باقی مانده اند میگویند صبح سردی بود ، با غبار صبحگاهی جایی در سی کیلومتری جنوب #آبادان، درمنطقه خسرو آباد و ده چوئبده ، یک پنجشنبه هشتم اسفند ماه ؛
ماه ها طول کشیده بود تا رزمندگان ، سازه های فلزی و مصالح را شبانه و بی سر و صدا از اهواز و آبادان برده و در یک موقعیت مناسب زمینی در کار را شروع کرده بودند ؛
بکارگیری آخرین شیوه های مهندسی رزمی و نطرات تخصصی پزشکی برای جانمایی اتاق ها و سالن ها، از این سازه فلزی-خاکی یک بیمارستان صحرایی کارآمد درست کرد، بیمارستانی که توانست در همان هفته های اول راه اندازی،از تعداد #شهدا به شکل باورنکردنی بکاهد .
🔅 #بیمارستان_صحرایی_فاطمه_الزهرا س"
و خیلی زود موقعیت آن را به صلیب سرخ دادند تا طبق توافق نامه های بین المللی رژیم بعث عراق از تهاجم به آن خودداری کند .
سال ۶۴ شده بود و حامیان صدام به این نتیجه رسیده بودند که موج پیروزی های رزمندگان ایرانی را باید با یک اقدام نامتعارف بگیرید، لذا آلمان داوطلب شد تا مواد اولیه بمب شیمیایی را به دیکتاتور تکریت بدهد ،
حملات شیمیایی آغاز شد و پزشکان و پرستاران ما شروع کردند به آموختن شیوه های مقابله و درمان با این جنگ افزارهای جدید،
تا آنجا که تعداد تخت های بیمارستان کوچک فاطمة الزهرا س به ۸۵۰ رسید ،
مصدومان با گاز خردل ،گاز اعصاب ، ترکیبات سیانید ، هر کدام یک نمونه بالینی جدید بودند و نتایج درمان چیزی در حد معجزه بود .... این را نمایندگان #صلیب_سرخ بارها اعتراف کردند .
🔅حوالی ساعت ۹/۳۰ بود که مانور چند فروند هواپیمای بعثی دیوار صوتی #بیمارستان را شکست،
اولین انفجار ها بهت بیماران و کادر درمان را شکست و یقین کردند که دشمن قصد #بمباران_بیمارستان را دارد اما کسی به ذهن اش نمی آمد که تا ثانیه های بعد قرار است برای اولین بار در تاریخ یک بیمارستان ، بمباران شیمیایی شود...
دو #بمب_شیمیایی در نزدیکی درب ورودی اورژانس افتاد در حالیکه بیش از ۱۰۰ نفر از کادر درمان در حال ارائه خدمت به صدها #بیمار و #مجروح بودند ....
و در اینجا بود که روایت های شنیدنی در تاریخ #دفاع_مقدس خلق شد.
🔅 ستون پر حجم حوادث و ضعف در روایت گری، باعث شده تا امروز کمتر کسی به ویژه در نسل جوان نیم سطر از این واقعه بی نظیر را شنیده باشد ، یک سمت ماجرا جنایت جنگی آشکار در زننده ترین شکل ، و یک سوی دیگر ظهور جلوه های حیات طیبه برای نجات جان مجروحان و بیماران
🔅 ستون پر حجم حوادث و ضعف در روایت گری، باعث شده تا امروز کمتر کسی به ویژه در نسل جوان نیم سطر از این واقعه بی نظیر را شنیده باشد ، یک سمت ماجرا جنایت جنگی آشکار در زننده ترین شکل ، و یک سوی دیگر ظهور جلوه های حیات طیبه برای نجات جان مجروحان و بیماران.
🔅۸ اسفند را به یاد سپیدجامگان آسمانی بیمارستان فاطمه الزهرا (س) روز# بسیج_جامعه_پزشکی نامگذاری کرده اند، اگر این حسن انتخاب دلیلش انتقال عملی آن فرهنگ والا بود، پس امروز نه تنها همه اعضا متعهد جامعه پزشکی بلکه هر کدام از شهروندانی که در مسیر توسعه #فرهنگ_سلامت ، داوطلبانه میکوشند عضوی از این سازمان هستند .
#مجید_احمدی - ۷ اسفند ۱۴۰۰
@darossalamm
#دارالسلام
https://snn.ir/fa/news/999055/
http://www.ino.ir/index.jsp?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=1493&newsview=1328
https://www.mefda.ir/news/274764/%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AF-%D8%B5%D8%A8%D8%AD-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%BA%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%B5%D8%A8%D8%AD%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B4%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D9%88%DB%8C%D9%86
🔅یکی از عبارتهای تکان دهنده زیارت وارده در شب نیمه شعبان کلمات پایانی این فراز بود :
اللَّهُمَّ وَ أَدْرِكْ بِنَا أَيَّامَهُ وَ ظُهُورَهُ وَ قِيَامَهُ وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَنْصَارِهِ وَ اقْرِنْ ثَارَنَا بِثَارِهِ
یعنی خدایا عمر ما را به ايام ظهور او و دوره قيامش برسان و ما را از نصرت كنندگان و سربازان سپاه او قرار بده
اما آن بخش عجیب دعا این بود "وَ اقْرِنْ ثَارَنَا بِثَارِهِ " یعنی از خداوند میخواهیم خون ما را با خون امان زمان عج در هم بیامیزد؟
کدام خون؟ دم؟ نه ثار :یعنی خونی که منتقم دارد ،خونِ خون خواه.
این بخش از دعا من را یاد گفتگوی جُون ، غلام امام حسین ع در ظهر عاشورا انداخت ،وقتی که از امام ع اذن به میدان رفتن خواست و امام ع ابتدا به او اجازه نداد و آن غلام سیاه پوستِ عاشق، در جملاتی تکان دهنده ، آخر سر از امام زمانش خ است اجازه دهد خون ناقابلش با خون ثارالله آمیخته شود .
این پیش شرط با امام بودن بود ، چه آنکه حضرت اباعبدالله ع هنگام خروج از مکه نیز فرموده بود: مَن کانَ فِینا باذلاً مُهجَتَهُ موطناً عَلی لِقاءِ اللهِ نفسَهُ فَلْیَرحل مَعَنا
باید آماده بذل مُهجه باشی ، دادن آخرین لخته خون مانده در قلب .
این را میفهمم که حتی ارزو کردن این خواسته در قالب دعا هم از فهم و اراده من فرسنگ ها فاصله دارد
اما
یک چیز برایم و برایمان شدنی است و ان این است که بی تفاوت نباشیم. از شنیدن خبر ظلم در حق کسی خوشحال نشویم و اگر نمیتوانم برای رفع آن کاری کنیم ، در مذمت اش چیزی بگوییم ،حتی در یک جمع دوستانه و خانوادگی و خطی بنویسیم .
۸ سال است که مردم مظلوم " ی م ن " آماج حملات ددمنشانه رژیم منحوس سعودی اند ، و هر ساعت کودکی از قحطی در راه مبارزه برای اسلام به شهادت میرسد، چند روز پیش ده ها مسلمان بی گناه توسط غاصبان حرم وحی ،گردن زده شد و از نیمه شعبان سال گذشته تا امروز از این دست ظلم های سازمان یافته جهانی کم نبود :
" اَدرِک بِنا اَیامَهُ و ظُهوره "
اگر #امید و #اراده معطوف به عمل را دل خود و دیگران احیا نکنیم ، ادعا دوستی با او میشود همان اسلام شناسنامه ای .
🔅 جمعه ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - صبح میلادِ احیاء کننده امید و اراده در قلوب مردم جهان .
@darossalamm
#دارالسلام
http://www.mefda.ir/news/278640
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ تا چند ساعت دیگر قرنی جدید آغاز میشود ،حجم خیره کننده تحولات و پیشرفت دانش بشری از انسان۱۰۰ ساله امروز ، موزه ای از خاطرات شگرف ساخته است .
فیلم کوتاه بالا برش هایی از این تحولات را در عرصه سیاسی و اجتماعی به نمایش گذاشته ،به ذهنم رسید کاش مشابه این را در خصوص روندنگاری مفهوم و دستاوردهای حوزه سلامت تهیه کنیم ،
تجزيه و تحليل سير تحولات سياستگذاري سلامت، نشان میدهد
در قرنی که گذشت ، سلامت به مفهومی اجتماعی نزدیک شد .
«اقدامات بين بخشي براي سلامت»، «سياستگذاري هاي عمومي سالم» و نهایتا «سلامت درهمه سياست ها» سه موج اصلي سياستگذاري هستند که همراه با تغيير پارادايم سياسي، چشم انداز تازه اي از «حکمراني سلامت» را نمايان کرده اند. گذار به الگوي حکمراني شبکه اي، چند سطحي و چند ذينفعي، مبتني بر بسيج «کل دولت» و «کل جامعه» براي سلامت، همان بخش مهم تعهد سياسي و اجتماعي براي عدالت و پيشرفت پايدار است ،
برای تحقق الگوی حکمرانی سلامت ، توجه به محور فرهنگ ، به عنوان زیر بنای رفتاری و مولفه غالب بر عقلانیت سیاستگذاران ، ذی نفعان و خدمت گیرندگان اصلي ضروری است . نه تنها همه بسته های سیاستی نظام سلامت باید حاوی پیوست فرهنگی باشد بلکه ضروری است کلیه برنامه های اجرایی از در چارچوب نظری "فرهنگ سلامت" عبور کند ،
برای تحقق " حکمرانی برای سلامت" آنهم در همه ابعادش از جمله "سلامت معنوی" به مفاهمه اجتماعی در همه لایه های جامعه نیازمندیم، این مفاهمه در یک بستر گفتمانی شکل میگیرد .
🔅عصر ۱شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - چند ساعت مانده به تحویل سال
@dsrossalamm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ فرصت محدود رفتن به دامن #طبیعت برای ما که عمده عمرمان را در ازدحام سازه های ناساز و کژ اندام آهن و سیمان میگذرانیم ،
غنیمتی تکرار نشدنی است.
دو رشته کوهای نسبتا مرتفع دره ای زیبا به نام #منشاد را در فاصله کوتاهی بعد از شهر #مهریز درست کرده اند
با مردمانی مومن ، اصیل و سخت کوش .
در این صحراگردی و گلگشت، تفألی به دیوان #حافظ زدم که این آمد:
دو یار زیرک و از باده کهن دومنی
فراغتی و کتابی و گوشه چمنی
من این مقام به دنیا و آخرت ندهم
اگر چه در پی ام افتند هر دم انجمنی
⚜ اولش به ذهنم رسید که حافظ هم گاهی مثل ما خسته از شهر و آشوبهایش به دنبال جایی دنج و بی صدا میگشته اما با کمی تامل دریافتم #لسان_الغیب دقيقا خلاف آن را دارد بیان میکند ؛
گویا برای کسی مثل حافظ ، تنهایی ، نا امیدی، جمودی و جهل عین کفر است .
او برای فراغتی کوتاه در طرف چمن نیز به دنبال دوستان صاحب دل و عالم و کتاب که مظهر عقلانیت و خرد و دانش است و باده که استعاره از عشق و رهایی از صفات پاگیر بشری است ، میگردد و آن را فراغت از انجمن میداند .
در ادامه نیز ما را به دوری از ریا ، و تمرین صبوری ، تلاش برای از دست ندادن دوستان راستین و سرمایه های کمیاب عمر ، قناعت در زندگی و دوری از طمع ،توجه به کوتاهی عمر و
نهایتا به حکمت دعوت میکند .
🔅 عصر شنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۱
#مجید_احمدی
@darossalamm
💠 دیشب میزبان اعضا "شورا نظارت بر نشریات دانشجویی" وزارت بهداشت بودیم ، شورا قبلی دوره اش تمام شده بود ، شورا جدید رو نمایندگان نشریات دانشجویی کل کشور در بهمن سال قبل در یک رقابت مجازی انتخاب کرده بودند .
در همین جمع کوچک دانشجویی نحله های فکری و فرهنگی متفاوتی نمایندگی میشه و زیبایی کار در همینه اما زیباتر ، آن طینت پاک ، روحیه آزادگی و زبان بی تَکَلفشونه ،
وسط خوش و بش های اتمام جلسه
به شوخی به یکی از اونها گفتم شما کاش به جای نشریه مکتوب با صدای خودت نشریه صوتی میزدی ، نوشته هات بر خلاف خودت عصبانی ه ...
💠راستش گاهی حسودیم میشه به اینها ، البته درستش غبطه است، یعنی ای کاش بیشتر قدر دهه ۲۰ و ۳۰ زندگی رو میدانستیم.
💠 با همه تفاوتهای ظاهری بین نسل ها ،عمیقا معتقدم این نسل نسب به نسل ما طینت و سیرت پاک تری داره و با مفاهیم اصیل انقلاب اسلامی خیلی عقلانی و علمی ارتباط بر قرار میکنه .
کشور ما به ویژه نظام سلامت در سالهای آینده با این دانشجویان که حالا سال آخر تحصیل خود را در رشته های مختلف سپری میکنند، بی شک روزهای بهتری را شاهد خواهد بود،
کار اصلی ما اینه که مراقب باشیم شعله امید در دل شون خاموش نشه .
چهارشنبه - ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
#مجید_احمدی
#دارالسلام
🔅میزبان میدانست صادقانه ترین گفتگوها در عین تیزی گاه به گاه لبه های کلام شان از همین دانشجوهاست .
🔅دیشب و در یک نشست صمیمانه در طبقه ۱۶ وزارت بهداشت نمایندگان همه #تشکلهای_دانشجویی آمده بودند تا رو در رو برای چندمین بار با #دکتر_عین_الهی نقدها و نظرات شان را بیان کنند:
#جنبش_عدالت_خواه
#جامعه_اسلامی
#بسیج_دانشجویی
#دفتر_تحکیم_وحدت
و
#انجمن های_مستقل
خلاصه
بیش از ۲ساعت صحبت نمایندگان دانشجویان اینها بود،که قطعا بخش مهمی از نظام مسائل #حوزه_سلامت را در برمیگیرد:
-دچار بودن طب فعلی به مبانی معرفتی غربی و سکولار
-لزوم چاره جویی سریع در قبال موج #مهاجرت خواهی برخی از فارغ التحصیلان
و لزوم توجه به #نهضت_امید_آفرینی
-لزوم حمایت نظام مند از #گروههای_جهادی_پزشکی
-تسریع در انتصاب مدیران بر اساس اصل شایسته سالاری
-لزوم بازنگری در نحوه ارتقا اساتید
-توجه بیشتر به گسترش ساخت #بیمارستان در نقاط مرزی
-توزیع متوازن #پزشک در استانهای برخوردار/محروم
-توجه به عواقب حذف ارز دولتی در قیمت #دارو
-لزوم تبیین علمی شبهاتی که در خصوص حذف #غربالگری_اجباری در رسانه ها مطرح شده
-توجه به عدالت در موضوع افزایش #تعرفه های_پزشکی
-تاکید بر آموزش #بهورزها ی بومی
-پیشنهاد طرح #بسیج_سلامت محور و بکارگیری ظرفیت های خود جوش مردمی
-بیان نقاط ضعف #طرح_قاصدک
-چاره جویی در خصوص خالی ماندن رشته های اصلی #رزیدنتی
-لزوم توجه به بیمه حرفه ای دانشجویان عرصه
-تأمین امنیت شغلی #پرستاران و #بهداشت_کاران
-تفاوت سطح خدمات سازمانهای بیمه گر ...
🔅ادامه در مطلب بعد
#دارالسلام
ا اردیبهشت ۱۴۰۱
@darossalamm
🔅 برای مثل منی که کمتر توفیق کسب معرفت از محضر اساتید و علما را داشته ام ؛
ذوق گفتگوی حضوری با دانشمندی در ارتفاع نام #عبدالحسین_خسروپناه آنقدر هست که نتوانم پنهانش کنم ،
چند سالی است که بخشی از ساعت های رفتن و برگشتن از محل کار را به شنیدن جلسات درسی ایشان اختصاص داده ام و به مصداق "آب دریا را اگر نتوان کشید" سعی کردم از کلام شیوای استاد ، جرعه نوش قطره ای از دریای معارف #اهل_بیت ع باشم .
تواضع ، ادب ،صبوری و تلاش برای اقناع و مفاهمه اولین صفاتی است که هر کس در برخورد اول با استاد خسروپناه دریافت میکند .
استاد در سالهای اخیر در کنار توسعه پژوهش و تالیف ده ها جلد کتاب و نظریه پردازی در حوزه حکمت ، فلسفه و کلام در
خصوص تبیین نسبت اسلام و طب و علوم انسانیِ پزشکی و مباحث حکمرانی سلامت مبتنی بر نظریه حِکمی گفتگوهای راهگشایی را با حضور در جمع اساتید دانشگاه های #علومپزشکی آغاز کرده اند ،
🔅 یرفع الله الذین آمنوا منکم والذین اوتوا العلم درجات .
#مجید_احمدی - مشهد مقدس - ۵شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
⚜ @darossalsmm
#دارالسلام
🔅انسان و چهار ساحت ارتباطی
۱- اواسط بهار هر سال یک زوج خوشبخت از کبوترها -از آن مدل کبوترهایی که در بچگی به آن #کفتر_کوکو میگفتیم- گوشه بالکن کوچک خانه مان را برای ساخت لانه عشق شان انتخاب میکردند و من و محمد مهدی و محمد امین منتظر تولد جوجه ها میشدیم، این انتظار مهیج غالبا بع دور از چشممن و مادرشان به مداخله و معاینه😁 پسرها از تخمها و نوک زدن کبوترِ مادر در دفاع از حریم لانه هم منجر میشد! ،
۱۰ روزی هست جوجه ها از تخم درآمده و حسابی بزرگ شدند، دیروز به هر دلیلی که نمیدانم، والدین متعهد جوجه ها به لانه برنگشتند و جوجه های گرسنه و تشنه جیک جیک کنان آنها صدا ميکردند، اینجا بود که دیگر مجبور شدم به خواست محمد مهدی تن بدهم و برای او که مدتها مشتاق برداشتن جوجه کبوترها بود ، غیب والدین و لزوم امداد رسانی فوری ،بهانه مشروعی شد....😂
۲- #حکمای_شیعه در یک تقسیمبندی کلان، چهار حوزه ارتباطی را برای انسان تعریف کرده اند :
- ارتباط انسان با خود
- با خدا
- با خلق خدا
- با خلقت و محیط زیست
یادمان باشد مجموعه رابطههای هر فردی در این چهار عرصه ایجاد و اهداف تربیتی فرزندان ما هم در همین عرصهها تعریف و تبیین میشود و به ایجاد ارزش و یا صد ارزش منجر میشود.
آموزشِ نحوه رابطه آنها با محیط زیست ،با حیوانات و گیاهان و درختان یکی از عرصه های تربیتی مغفول است ،زنده کردن روحیه حمایت و سرپرستي و حس مسئولیت از دیگر موجودات ،عاطفه را در بچه ها رشد میدهد و در سرنوشت آنها و ما تاثیر مستقیم میگذارد .
⚜ ۴شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ .
#دارالسلام
@darossalamm
🎤 بخش هایی از مصاحبه در خصوص روز ملی جمعیت با سایت خبری #مفدا :
💠 مهمترین عوامل موثر بر موفقیت قانون جوانی جمعیت را در چه مولفه هایی میدانید ؟
نظام فرهنگی و هنجارهای اجتماعی مهمترین عامل موثر بر رفتارهای جمعیتی خانواده ها است ؛ فرزندآوری بهعنوان یک کنش اجتماعی علاوه بر بعد رفتاری ، دارای بعد نگرشی و معنایی است. بُعد نگرشی و #فرهنگ_سازی از چنان اهمیتی برخوردار است که مقام معظم رهبری در پیام به فعالان حوزه جمعیت، علاوه بر انکه کنشگری در راستای عبور از بحران جمعیت را یک فریضه دانسته اند ، به نقش مراکز فرهنگساز در این زمینه تأکید می کنند و به فرهنگسازی در #نظام_بهداشتی نیز اشاره ویژه دارند ،
و بعد از آن عوامل اقتصادی نقش موثر دارند .
مطالعه عملکرد دیگر کشورهای موفق در عرصه جمعیتی نیز به ما ثابت میکند که باید راهبردهای اقتصادی و فرهنگی با پیش تازی عرصه فرهنگی پیگیری شود .
💠 نقش رسانه ها را در عرصه فرهنگ سازی چگونه ارزیابی میکنید؟
#قانون_جوانی_جمعیت ، نسبت به سایر قوانین موضوعه، دارای جامعیتی قابل قبول و برای گذار کشور از بحران فعلی راهگشا است ، در آن به شکل مصداقی و زمان مند بر مشوق های مالی و وظایف دستگاهها تصریح شده ، لذا جا دارد
رسانه ها هر دو عرصه مطالبه مالی و نیز مقوله اصلاح نگرش اجتماعی بر فرزندآوری را دنبال کنند .
💠 جنابعالی وزن مشوق های اقتصادی را در برابر وزن کار فرهنگی چقدر میدانید ؟
مسئله #جمعیت مثل دیگر حوزه های اجتماعی دارای ابعاد مختلف است و یک مفهوم تک بعدی ...
🔸ادامه متن در آدرس زیر
http://www.mefda.ir/news/288536/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱🔅از اوج فقاهت، تا بلندای عرفان و از آنجا تا تسلط بر فلسفه اسلامی ، تا تدوین و اجرا یک مدل حکمرانی و به چالش کشاندن همه مکاتب سیاسی جهان تا چیره دستی در ادبیات فارسی و عربی تا ایفای نقش همسری عاشق، بخشی از منظومه وجودی و فکری آن کسی است که به درستی #امام خطاب شد.
ببينيد چگونه پیچیده ترین خطرات انقلاب -که بخشی کوچکی از آن در فیلم بالا بیان شده- را در قالب غزلی ناب بیان کرده اند:
من به خال لبت، ای دوست! گرفتار شدم
چشم بیمار تو را دیدم و بیمار شدم
فارغ از خود شدم و کوسِ اناالحق بزدم
همچو منصور خریدار سر دار شدم
در میخانه گشایید به رویم، شب و روز
که من از مسجد و از مدرسه بیزار شدم
جامه زهد و ریا کندم و، بر تن کردم
خرقهٔ پیر خراباتی و هشیار شدم
واعظ شهر، که از پند خود آزارم داد
از دم رِند میآلوده، مددکار شدم
بگذارید که از بتکده یادی بکنم
من که با دست بت میکده بیدار شدم
۲🔅اگر فرصت خواندن دوره ۲۲ جلدی صحیفه نور را نداریم ،میتوان با خواندن جلد ۲۱ به توصیه خیلی از اساتید،خط روح الله را بدون پیرایه و تحریف درک نمود.
۱۴ خرداد ۱۴۰۱
⚜ #دارالسلام
⚜ @darossalamm