eitaa logo
دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
802 دنبال‌کننده
377 عکس
48 ویدیو
14 فایل
ما به دوران جدیدی از عالم وارد شده‌ایم. به‌تدریج آثار این آغاز، محسوس‌تر می‌شود و تاثیر خود را در تغییر چهره زندگی بشر آشکار می‌کند. در این کانال، این دوران جدید را از سه زاویه مورد تامل قرار می‌دهیم: #روش، #دولت و #استعمار. ارتباط با ادمین: @yas_aa
مشاهده در ایتا
دانلود
| گفتمان «روش»؛ فرصت بیداری و چند نکته‌ی دیگر 🟥 اساسا معدوم‌کردن انقلاب اسلامی، گزینه‌ی مقدور نیست. شعله‌ی وجودی امری که از باطن عالم برخاسته باشد، با لطیفه و حیله خاموش نمی‌شود. تنها می‌توان به شعاع آن صدمه زد و در برابر نورش، شیشه‌های کبود قرار داد. به‌عبارت‌دیگر، مساله است و چنگ‌انداختن به سنّت «سمّیتموها»؛ قراردادن شیشه‌های رنگین در برابر شعله‌های وجودی انقلاب اسلامی و نامیدن آن به اسمی دیگر. امکان این آسیب از کجا فراهم می‌شود؟ جبهه‌ی ایمانی این بستر را چگونه تقدیم رقیب می‌کند؟ 🔸 تکیه به از اتفاقاتی مثل ، استقامت‌زاست. این تحلیل‌ها می‌توانند خواصی از مردم و کارگزاران را در میدان پابرجا و نگه دارند؛ بی‌آن‌که خم به ابرو بیاورند. نقش و کارکرد تحلیل فلسفه‌ی تاریخی، خلق جهت یا اصلاح جهت در نظام راهبری یک ملت است. گره‌های مربوط به جهت‌گیری‌های کلان، با تحلیل‌های فلسفه‌ی تاریخی گشوده می‌شود. با اتکا به تحلیل‌های فلسفه‌ی تاریخی می‌توان در متن عظیم‌ترین ابتلائات، نور پیروزی‌های بزرگ را در افق تاریخ دید و دل، قوی داشت. فلسفه‌ی تاریخ، مفسّر افق‌های بلند و مقیاس‌های سوپرماکروست. بااین‌وجود، اکتفا به این سطح از تحلیل و تبدیل‌نکردن آن به ، عامل در نظام کارشناسی و سیستم‌های متکفل است. بدون ترجمه‌ی تفاسیر فلسفه‌ی تاریخی به و ، بیم آن می‌رود که کارگزار دلداده‌ی انقلاب به آسیب سهل‌پنداری و تقلیل‌گرایی مبتلا شود. 🔹 این چالش اساسی در سیر تکوینی انقلاب اسلامی، بعد از فراغت از آغاز شد. تجربه‌های اهورایی و «از جنس دیگر»ی که طیفی از مردم با گوشت و پوست و استخوان‌شان در دو میدان پیروزی انقلاب و دفاع مقدس تجربه کرده و زیسته بودند، یک منبع حیاتی برای تولید دستگاه کارشناسی، برای اداره‌ی کشور بود. در آن دوره، تحلیل‌های فلسفه‌ی تاریخی به میدان آمدند و گروهی از نخبگان را متوجه این منبع قدرت نمودند و این جهت را در پیش روی ایشان گشودند. اما این نخبگان تا به امروز در تبدیل این منبع به «دستگاه محاسباتی مدون» ناکام بوده‌اند. ، مولود این نقیصه و خلاء است. 🔸 به‌گمانم آن‌چه بر نتیجه‌ی انتخابات چهاردهمین دوره‌ی ریاست جمهوری تاثیر تعیین‌کننده گذاشت، همین نقیصه و خلاء بود. رئیس‌جمهور منتخب مستمرا به همین خلاء و گسستی که میان برنامه‌ها با و حاکم است، توجه می‌داد و دست خالی رقیبش را نشانه‌ی انکارناپذیری قلمداد می‌کرد که لاجرم باید از آن گریخت. دال مرکزی گفتمان ایشان، اعتماد به «کارشناس» و ضرورت حاکمیت «روش» بر برنامه و اداره‌ی کشور بود؛ اعتمادی که اگر از ایستار فلسفه‌ی تاریخی بخواهیم آن را معنا کنیم، بیش‌تر در برابر روش و کارشناسی مدرن است. این تسلیم به‌‎خاطر عینی‌بودن برون‌دادهای دستگاه کارشناسی و تکرارپذیری نسخه‌های روشمند است. همین ویژگی است که می‌تواند عمق تحلیل‌های فلسفه‌ی تاریخی و حتی خلوص به‌کاررفته در برنامه‌های کلانی که از طریق استراتژی «به‌گزینی» به‌دست آمده‌اند را به حاشیه براند. 🔹 تدبیر ج.ا.ا برای ترمیم چالش خلاء متدولوژی برای معماری دستگاه کارشناسی اسلامی چیست؟ به‌نظر می‌رسد که چارچوب حاکم بر میدان انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم، اهتمام دولت عمیق نسبت به حل این است. این نهاد عقلانی، با ایجاد ابتلای میدانی برای برانگیختن متخصصانی وارد گود شده است که هنوز نیم‌چه شعله‌ای از افق‌های ‎ تاریخی هم‌چنان در وجود آن‌ها امکان برافروخته‌شدن دارد. دولت عمیق به خاکستر توان‌هایی که متاسفانه در زیر تجربه‌های ناکام خفته‌اند، امید دارد. 🔸 چرا باید دولت عمیق چنین تدبیری اندیشیده باشد؟ دلیل این است که دستیابی به کارشناسانی که قدرت طراحی دستگاه محاسباتی متناسب با افق انقلاب اسلامی را داشته باشند، یعنی تربیت معماران و مهندسان مطلوب اسلامی، عملا چندین دهه زمان نیاز دارد؛ درحالی‌که تبدیل به ، اگرچه سخت اما زودبازده است. آن‌چه از سایه‌ی تدبیر دولت عمیق ج.ا.ا می‌توان بشارت پیدا کرد، ایجاد امکان میدانی یک چنین شگفتانه‌ای است. 🔹 باید توجه داشته باشیم که بار گران این تدبیر به دوش فرزانگانی خواهد بود که قدرت تبدیل تحلیل‌های فلسفه‌‎ی تاریخی به دستگاه محاسباتی اجتماعی را داشته باشند. تبعا این فرزانگان، در کانون تیرهای آخته‌ی نظام سلطه قرار خواهند گرفت. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 وب‌سایت دانشگاه ایالتی یوتا (Utah State University) در تعریف دانش ژئوپلیتیک می‌نویسد: 🔸 ژئوپلیتیک، چارچوبی برای درک عمیق‌تر دنیای پیچیده‌ی پیرامون است. اصطلاح (Global Politics) به سیاست‌هایی اطلاق می‌شود که نشان‌گر اهداف یک دولت-ملت‌ها در مقیاس جهانی است؛ رسیدن به این اهداف نیازمند تفکر و عمل جغرافیایی است. ژئوپلیتیک توضیح می‌دهد که چگونه کشورها، کسب و کارها، گروه‌های تروریستی و غیره با کنترل ویژگی‌های جغرافیایی جهان سعی می‌کنند این ویژگی‌ها را در خدمت تحقق اهداف‌شان به کار بگیرند. این ویژگی‌ها اصطلاحا «موجودیت‌های جغرافیایی» (Geographical Entities) نامیده می‌شوند. عبارتند از: مکان‌ها (Places)، مناطق (Regions)، قلمروها (Territory)، مقیاس‌ها (Scale) و شبکه‌ها (Networks). 🔹 ، مطالعه‌ی کاربرد خاصی از قدرت است تا بفهمیم چگونه کشورها و سایر گروه‌ها برای کنترل موجودیت‌های جغرافیایی در محیط بین‌الملل وارد رقابت می‌شوند. ازاین‌رو ژئوپلیتیک همیشه با بعد بین‌المللی و جهانی سیاست در پیوند است؛ یعنی موضوعات مورد بررسی‌اش مقیاس جهانی دارند. بنابراین، ژئوپلیتیک را می‌توان به‌عنوان دانشی برای ، و مبارزه بر سر موجودیت‌های جغرافیایی با ابعاد بین‌المللی و جهانی و استفاده از آن‌ها برای تحقق منافع سیاسی تعریف کرد. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 رصدخانه_ژئوپلیتیک_آگیس (Aggies)، یکی از خدمات کالج علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه ایالتی یوتا و یکی از پایگاه‌های مهم تحلیل‌های ژئوپلیتیک است. این رصدخانه زیر نظر پرفسور (Colin Flint) اداره می‌شود. هدف این رصدخانه ارائه‌ی تحلیل‌هایی است که کمک می‌کنند تا داستان‌های بزرگی که در محیط بین‌الملل واقع می‌شوند را از منظر درک و تفسیر کنیم. 🔹 از مجموعه‌ی ابزارها و ایده‌های ساده برای درک استفاده می‌کند تا بدین‌ترتیب اخبار بین‌المللی بدون شرح جزئیات در قالب یک قابل فهم شوند. چارچوب نظری و روش‌شناختی این تحلیل‌ها را می‌توان در کتاب پرفسور فلینت، «مقدمه‌ای بر ژئوپلیتیک» (Introduction to Geopolitics) مطالعه کرد. 🔸 مقالات این رصدخانه در آدرس زیر منتشر می‌شوند: https://chass.usu.edu/international-studies/aggies-go/news/ ✂️ پی‌نوشت: از یک مقاله تحت‌عنوان «قدرت، مکان و نظامی‌گری: تحلیل تطبیقیِ نظامی‌سازی با رویکرد جغرافیایی» و یک کتاب با نام «مقدمه‌ای بر ژئوپلیتیک» به زبان فارسی منتشر شده است. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 ، بستری برای سازماندهی روش تعامل افراد با یک‌دیگر است. صحنه‌ای هستند که حوادث در آن اتفاق می‌افتند. ساخت از اشکال مختلف تقابل و تعاملی که در محیط بین‌الملل رخ می‌دهند، کمک می‌کند تا به درک واقع‌بینانه‌تری از مسائل جهانی برسیم و در سازماندهی اجتماعی، شعاع بیش‌تری از مخاطب را در اختیار داشته باشیم؛ زیرا غالبا موجودیتهای جغرافیایی به‌عنوان مولفه‌های بنیادین روایت ژئوپلیتیکی همان‌گونه می‌شوند که در عینیت وجود دارند. 🔸 در صحنه‌ای اجرا می‌شود و به نمایش درمی‌آید که با موجودیت‌های جغرافیایی ساخته شده است. روایت واقع‌بینانه‌تری از خواهد بود اگر بگوییم: فضاهای یک سرزمین همان‌گونه که را پدید می‌آورد، ویژگی‌هایی را نیز ایجاد می‌کند که پیامد آن‌هاست. بنابراین: طراحی سیاست، اجرای سیاست و انباشت ، بدون شناخت عمیق موجودیت‌های جغرافیایی همواره در معرض کوته‌بینی و مواجهه‌ی رمانتیک با سیاست است. 🔹 ، برآمدن مرهون تسخیر امکان‌هایی است که به‌تبع شناخت قابلیت موجودیت‌های جغرافیایی در چهار قرن گذشته در دسترس بشر قرار گرفته است. لاجرم، ساخت نیز بدون توجه به اقتضائات این محیط طی‌شدنی نخواهد بود. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 استیت یا ، برآیند تحولات درونی و بیرونی است. تحولات الهیاتی، اقتصادی، صنعتی، هنری و علمی این منطقه مقتضی انقلاب سیاسی و فرهنگی بود. به‌تبع انقلاب سیاسی و فرهنگی، ساخت نیز دگرگون شد و صورت اولیه‌ی در به‌ویژه در و پدید آمد. 🔸 منافع و اهدافی که دولت مدرن برای خودش -به‌تبع تحولاتی که پشت سر گذاشته بود- تعریف می‌کرد، آن‌ها را وارد و رقابت‌های ژئوپلیتیکی نمود. ترکیب تحولات و انقلاب‌های درونی با در بیرون، در مجموع به‌نحوی پیش رفت که برآیند آن‌ها به ترمیم و تثبیت و تکمیل دولت مدرن انجامید. 🔹 قدرت‌های نوظهور اروپا در پی دستیابی به سرچشمه‌‎های ثروت و تجارت و صنعت در آسیا، به‌ویژه کشورهای مسلمان بودند. و جزایر پیرامونی در کانون این توجه و تحرک قرار داشت. فاصله بسیار زیاد میان این قدرت‌ها و جغرافیای تامین‌کننده‌ی هدف و منفعت مذکور اقتضا می‌کرد که مناطق تحت ایشان به‌نحوی اداره شوند که منافع این قدرت‌ها نه‌تنها به احسن وجه تامین شود، بلکه هیچ تهدید و خطری متوجه آن‌ها نگردد. مبتنی‌بر الگوی ، این مهم را برآورده می‌کرد. 🔸بدین‌ترتیب دولت مدرن همان پلتفرمی بود که می‌توانست قدرت‌های نوظهور در غرب اروپا را -اعم از منافع درون‌مرزی یا برون‌مرزی ایشان- به‌نحو توأمان تامین و تضمین کند. کالبدشکافی این واقعیت برای واسازی دولت مدرن و نیل به ضرورت دارد. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid
| 🟥 روزگاری مسلمانان در جنوب اروپا و در تا جنوب ، کشوری اسلامی به‌وجود آوردند. این کشور مهد تمدّن شد و علم در اروپا از همان تمدّن اندلسىِ قرون اوّلیه‌ی اسلام شکوفا گردید. شکوفایی علم در آن سرزمین داستان‌هایی دارد و خودِ غربی‌ها نیز به آن معترفند... 🔸 اروپایی‌ها وقتی خواستند را از مسلمانان پس بگیرند، اقدامی بلندمدّت کردند... و در این‌راستا انگیزه‌های مختلف ، مذهبی یا سیاسی داشتند... برای آن‌ها تسلّط اقتصادی بر منطقه‌ی حیاتی است... تسلّط بر اُپک، نفت و سلطه‌ی نهایی بر نفت خاورمیانه از جمله‌ی این اهداف است. 🔹اقتصاد، خدای امروز دنیای مادّی است؛ خدای واجب‌الاطاعه‌ای که همه باید در مقابل او زانو بزنند و هر کاری برای به‌دست‌آوردن بکنند. این اقدامات برای بهبود اقتصاد بشر صورت نمی‌گیرد؛ بلکه در جهت پُرکردن جیب کمپانی‌های نفتی و تسلیحاتی و امثال آن‌ها که مظهر فرعونیّت و قارونیّت هستند، صورت می‌پذیرد. ، 06/12/1381 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 متأسّفم از این‌که باسوادهای ما و کتاب‌خوان‌های ما از تاریخ نزدیک به ما و معاصر ما -چه تاریخ دوره‌ی ، چه تاریخ دوره‌ی - کمتر اطّلاع دارند؛ اطّلاعات‌شان خیلی محدود است؛ وسیع نیست؛ جزئیّات را غالباً مطّلع نیستند. از اواسط دوره‌ی قاجار به این طرف تا زمان دوره‌ی پهلوی... از این میراث معنوی در هنگام شکوفایی علم در دنیا، استفاده‌ی درستی نشد. 🔹دوران ما، یعنی همین قرن اخیر و صد سال اخیر، دوران شکوفایی و رشد علم در دنیا است و هر کشوری به جایی رسیده، در همین ۱۰۰ سال، ۱۲۰ سال به جایی رسیده. ما در این دوران... می‌توانستیم وقتی دانشگاه غربی و اروپایی را وارد کشور کردیم، از آن میراث استفاده کنیم... و دانشگاه را ایرانی بسازیم؛ دانشگاه را کنیم. می‌توانستیم این کار را بکنیم، نکردیم... آن روز ما نه توانستیم از و زمینه‌ی علمی میراث خودمان استفاده کنیم؛ نه توانستیم از میراث معنوی و میراث اخلاقی محیط علمی خودمان استفاده کنیم... اخلاق علمی به‌کلّی تغییر پیدا کرد. نه میراث علمی ما و ظرفیّت علمی ما منتقل شد، نه میراث اخلاق علمی ما و اخلاق دانشگاهی ما منتقل شد. دانشگاه این‌جوری شکل گرفت. 🔸غربی‌ها برای آن‌چه آن را می‌نامیدند، برنامه‌ریزی کردند. برای تربیت آدم‌هایی که در این کشورها با اخلاق آن‌ها، با شیوه‌ی آن‌ها، با آن‌ها تربیت بشوند و رشد کنند و آن کشور را به عهده بگیرند... می‌خواستند ما پلی باشد به‌سمت سرازیرشدن هرآن‌چه غربی‌ها مایلند در اتّفاق بیفتد... می‌خواستند دانشگاه محلّ پمپاژ افکار غربی و سبک زندگی غربی باشد. خب تا حدودی هم در یک جاهایی موفّق شدند، در این تردیدی نیست... امّا در نهایت موفّق نشدند؛ [چون‌] هویّت ایرانی کار خودش را کرد. 🔹 یک چیز عجیبی است در ؛ همه‌ی کسانی که به ایران تهاجم کردند به یک نحوی، در ایران بعد از مدّتی حل شدند: زبان‌شان، آداب‌شان، فرهنگ‌شان؛ تنها چیزی که مستثنی‌ است، اسلام است که آمد ایران و در ایران غرق نشد؛ ماند و ایرانی اسلام را از بُن دندان قبول کرد؛ والّا در کشورهای مورد تهاجمِ عرب‌های ، هرجا رفته‌اند، زبان عوض شده است؛ زبانش عوض شد، زبانش عوض شد، زبانش عوض شد... ایران زبانش عوض نشد، فارسی باقی ماند؛ یعنی یک چیز عجیبی است در ایران. ؛ ۱۳۹۴/۰۸/۲۰ 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 بعد از تاثر و وابستگی شدیدی نسبت به پیدا کرد. ازآن‌جایی‌که اقتصاد نئوکلاسیک را مشروع می‌دانست و آن را امری احترام‌برانگیز می‌شمرد، این امر چنان بر تحلیل سایه انداخت و متاثر از نمود که عاملیت‌های انسانی در این تحلیل‌ها به حاشیه رانده شدند. 🔸 مهم‌ترین تاثیر اقتصاد نئوکلاسیک بر تحلیل را می‌توان در غفلت از آگاهی‌های پایه‌ای و «معنای انسانی مولفه‌های محیطی» در تفسیر مسائل ژئوپلیتیک مشاهده کرد؛ مفاهیمی هم‌چون: تاثیرات نظام حاکم، موضوعات ، مدل‌مندی تصمیم‌گیری‌های سیاسی، بازساخت، عامل زمان، ، و ساختار جامعه. 🔹 تحلیل یک بدون درنظرگرفتن این مولفه‌ها، تحلیلی ابتر است. بدون ملاحظه‌ی این مفاهیم باید انتظار داشته باشیم بوم‌های مشابه، وضعیت یکسانی داشته باشند؛ حال آن‌که این‌طور نیست. اگرچه پدیده‌های جغرافیایی در تکوین‌شان از تاثیر می‌پذیرند، اما عمیقا وابسته به انسان، و آن‌ها هستند. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥پدیده‌های طبیعی با پدیده‌های انسان‌ساخته‌، در جغرافیا، درهم‌تنیده‌اند. عامل‌های انسانی و طبیعی، بسته به آمریتی که از خود بروز می‌دهند، در شکل‌دادن به مختصات یک حضور دارند. به‌میزان توسعه‌یافتگی، سهم ساختار جامعه در ایجاد فضای جغرافیایی بیش‌تر شده و بر غلبه می‌کند. دانش‌هایی هم‌چون و نیز از دل نیازها و در نسبت و تناسب با ایدئولوژی‌های این جوامع برآمده است. 🔸به‌دلیل دخالت در جغرافیا است که هومبولت (alexander von humboldt) (پدر جغرافیای نو) در رهیافت (geocratic) بر تعیین‌کنندگی طبیعت بر کیفیت زندگی انسان تاکید می‌کند؛ ریتر (carl ritter) در رهیافت (theocratic)، روایتی از تحولات جغرافیایی ارائه می‌نماید که نشان‌دهنده کنترل آفریدگار بر پدیده‌های سطح زمین باشد. ویدال بلاش (Vidal de La Blache) در رهیافت (we-ocratic) و مکتب امکان‌گرایی جغرافیا، متاثر از بر این تفسیر تاکید می‌کند که اگرچه محیط، امکاناتی را در اختیار انسان قرار می‌دهد، اما حق برای بهره‌گیری از آن‌ها هم‌چنان وابسته به انسان است. 🔹باتوجه به تاثیر بر تفسیر یا جغرافیا، این پرسش قابل طرح است که نگاه انسان موحّد به جغرافیا و چه تمایزات و امتیازاتی در مقایسه با دیگر رهیافت‌ها دارد؟ این پرسش، هسته‌ی سخت را شکل می‌دهد. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 پول، کالای واسطی است که ارزش‌مندی و منزلت هر چیز در با آن سنجیده می‌شود؛ ولو این چیز، عواطف یا استعدادهای انسانی باشد. ، همه‌چیز عالم را به تبدیل می‌کند. 🔸 پول نیز مانند همه‌ی پدیده‌های عالم، دارد. حرکت پول در زمان، یعنی تغییر شتاب قدرت پول. از آن‌جایی‌که پول نیز یک کالاست، برای سنجش و کنترل ارزش‌مندی آن باید به ملاک دیگری روی آورد که عبارت است از: یا به‌بیان الهیاتی‌اش (Usury). پس ربا، ابزار کنترل شتاب تغییرات قدرت پول است. 🔹 از مهم‌ترین رسالت‌های نظریه‌های اقتصاد، کشف یا وضع قواعدی برای فهم و کنترل حرکت پول است. نظریه‌ی ، ارزش کالا یا خدمت را جمع «هزینه مواد اولیه» با «هزینه کارگر» می‌داند؛ ولی ، ارزش کالا و خدمات را به عامل انسانی پیوند داده و ادراک مصرف‌کننده از ارزشمندی محصول یا خدمات را به هزینه‌ی مواد اولیه و کارگر اضافه می‌کند. 🔸 نکته‌ی مهم این است که ادراک آدمی از ارزشمندی کالاها، تابع و تغییرات محیطی است که رقابت در بستر آن‌ها رخ می‌دهد. با تشدید فضای رقابتی می‌توان شتاب حرکت پول (یعنی ربا) را افزایش داد. اگر بهره‌مندی از را در ادراک از ارزشمندی کالاها موثر بدانیم، بدین‌معناست که با استفاده از به‌مثابه ابزار، از برای کنترل استفاده می‌کند. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 هرگاه بپذیریم که به‌مثابه ابزاری موثر و تعیین‌کننده در اختیار و است که به واسطه‌ی آن، تنور را گرم نگه می‌دارد و ادراک انسان‌ها از ارزشمندی کالاها و خدمات مختلف را تغییر داده و کنترل می‌کند؛ استبعادی ندارد که نتیجه بگیریم آن‌چه بر امنیت در دریا و در زمین حکومت می‌کند، (Interest rate) است. 🔹 اگرچه بخشی از برآمده از هستند و به‌طور طبیعی از نشأت می‌گیرند، اما با پدیده‌های انسان‌ساخته‌ای مثل: و صلح، ایجاد و ، ایجاد در بستر زمین و دریا، تاسیس و ، تامین یا ایجاد ناامنی در کریدورهای تجاری و ... نیز می‌توان قیمت کالا و خدمات را بالا برد یا از ارزشمندی آن‌ها کاست. التهاب یا آرامش در بازار نیز در خدمت کشف ارزشمندی ناشی از است. 🔸 بالا یا پایین‌آمدن قیمت در ثانیه‌به‌ثانیه تابلو به‌تبع تغییرات امنیتی تنگه‌های راهبردی جهان، بهترین شاهد این مدعاست. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون 📌رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد... ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم.
| 🟥 آرایش میدانی‌ای که اینک رژیم صهیونیستی به خود گرفته است، حاکی از سناریوهای محتمل مختلفی است. چرا رژیمی که شرایط فرسایشی ناشی از تهاجم به او را با بحران مشروعیت در روبه‌رو کرده، باید دست به ماجراجویی در و و امروز در بزند؛ درحالی‌که می‌داند این اقدامات به معرکه‌ی گسترده‌تری تبدیل خواهند شد و غاصبان قدس را با سه کشور غیرهم‌مرز با او خواهند کشاند؟ یک احتمال جدی، قصد رژیم برای است؛ پس از حادثه‌ی هلیکوپتر نیز شرایط برای ارتقای عمودی مساعدتر شده و محتمل است که تا صدور پیامی به قصد پیش برود. 🔸 باید بیش از هر چیز مراقب باشیم. و ، مهم‌ترین شمشیر آخته و آماده‌ی فرود بر سر است. مسئول تولید روایتی که بتواند در این شرایط انسجام را حفظ کند، کیست؟ نسبت به این وظیفه‌ی خطیر، چه‌مقدار و داریم؟ 🔹 خشم و اشک ناشی از انتحاری که امروز دیوانه‌ی مدیترانه در به‌کارگزاری از مرتکب شد، نباید قلب‌های پولادین فکوران را از دقت و عمق محاسباتی میدان غافل کند. این تقابل، بیش از هر چیزی و است. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| سید حسن نصرالله: نبرد پس از بمباران حدیده، بیروت و تهران وارد مرحله جدیدی شده است... آن‌چه در حال رخ‌دادن است، دیگر جبه‌ های پشتیبانی نیست، بلکه یک نبرد آشکار بزرگ است که عرصه‌های آن شامل غزه، جنوب لبنان، یمن، عراق و ایران است.
| 🟥 عنوان به آن‌دسته از کلیمیان اطلاق می‌شود که هسته‌ی اولیه ایشان در قرن 7 پیش از میلاد مسیح، زمانی که حکومت آشور به حمله کرد، به و مشخصا به شهر گریختند و این جماعت را در این نقطه از تاسیس کردند. در قرن‌های بعد نیز بخشی از یهودیان ، ، و از طریق به این جماعت پیوستند. آن‌ها در کنار این جاده زندگی می‌کردند و از رونق اقتصادی و تجاری آن بهره‌ی وافری بردند. 🔸 یهودیان بخارا خود را از نسل و می‌دانند و معتقدند که هم‌اینانند. زبان ایشان، گویشی از فارسی تاجیکی است که با آمیخته شده است. در قرن 13 میلادی که شاهد حمله‌ی مغول به ایران و عراق هستیم، یهودیان بخارا قصه‌ای داشته‌اند که باید به آن توجه کرد. در میانه‌ی قرن 19 میلادی، گروه قابل توجهی از یهودیان بخارا به مهاجرت کردند؛ اکنون محله‌ی ایشان با نام در سرزمین‌های اشغالی پابرجاست. آمارها نشان می‌دهد که امروزه 100هزار یهودی بخارایی در و دیگر شهرهای سرزمین‌های اشغالی ساکن هستند. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 ترویج و گسترش یک «فکر» و «ایده» و «آرمان»، ابزارها و اقتضائات خودش را می‌طلبد. ، عبارت است از فضا و محیطی که یک فکر و ایده و آرمان در بستر آن تکثیر شده؛ گسترش یافته و به یک و تبدیل شده است. نیز به شرایط و وضعیتی اطلاق می‌گردد که یک فرهنگ، به و و وسیله‌هایی از این قبیل مجهز شده است تا امکان گسترش و بقای آن فرهنگ را در مواجهه با افکار و فرهنگ‌های دیگر کنند و شرایط را برای بسط و گسترش فکر و فرهنگ رقیب، ناهموار و نامساعد کرده و تا حدودی سد نمایند. 🔹 پیش از پیدایش تمدن ، چندان ضرورتی نداشت که تفکر و فرهنگی برای بسط و حفظ خودش الزاما به ابزارسازی متناسب با خویش روی آورد؛ زیرا یا به‌عبارت‌دیگر بخش عمده‌ای از تهدیدات را مهار می‌کرد. اما اهمیت ابزار و در و غلبه‌ی قابل توجه بر امتناعات جغرافیایی، توجه به تمایز با را ضروری ساخته و اهتمام به تامین اقتضائات تمدنی برای حراست از یک فرهنگ را غیرقابل‌اغماض نموده است. ✂️ پی‌نوشت: توجه به چرخه‌ی تبدیل تبدیل فکر، آرمان و به فرهنگ و سپس تمدن، کمک می‌کند که از نسبت به الزامات فرآیند منتهی به در امان بمانیم. هم‌چنین یاری می‌کند تا ضرورت ایجاد تمدن بدیل در مواجهه با را بهتر درک و لمس نماییم. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 کانون‌های قدرت در جهان در اثنای تاریخ و طی زمان، مانند هر پدیده‌ی دیگری در این عالم، کرده‌اند؛ تغییر یافته‌اند و جابه‌جا شده‌اند. روزگارهایی نه‌چندان دور، کفایت می‌کردند که بسط یک و فکر و آرمان و تجلی و ظهورش در قالب ، ضامن تکثیرشان در میان نسل‌های مختلف یک سرزمین باشد. لذا پا گرفتن یک فرهنگ در یک ایمن کافی بود تا آن فرهنگ، نیز نامیده شود؛ اما مدرنیته اکتفا به امتناعات جغرافیایی برای حراست از را منتفی ساخت. 🔸 اساسا زاییده‌ی ایده‌ی: غلبه بر با اتکا به است. مدرنیته، برآمده از فکر و فرهنگ مردمانی است که قرن‌های متمادی در شرایط سخت آب‌وهوایی سواحل و و زمستان‌های خشن شمال زندگی کردند. 🔹بدیهی است که انتظار داشته باشیم در چنین شرایطی، و تمنای در دل آن‌ها شعله‌ور شود؛ سال‌ها بعد نیز به این فرهنگ به تمدنی تبدیل گردد که می‌تواند از خشونت امواج دریا سواری بگیرد؛ وحشت و رعب سفر در را زیر پا بگذارد؛ ستیغ کوهستان را مقهور سازد و زمستان را به منظره‌ای تبدیل کند که می‌توان پشت شیشه‌های نشکن لم داد و در کنار بخاری‌های برقی بر کشتی‌گرفتن طوفان با درختان نظاره کرد. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 روایتی از مدرنیته رایج است که می‌کوشد نشان دهد: این تمدن از میان منازعات فکری و اروپا سر برآورده است؛ را پایان یک جدال فکری و آغاز عصری جدیدی در تاریخ بشر می‌شمرد؛ آغاز در ؛ متاع و تحفه‌ای برای رفتن به این سو و آن سوی زمین. 🔸 این اگرچه قطعه‌ای است از پازل تاریخ جدید، اما ناقص و ناکافی. این روایت، چشم بر پیدایش و تمنایی که را آفرید، می‌بندد؛ تولّد جدید در امتناعات کوهستان‌های ، آمریت‌های سواحل و شمال، و امکان‌های خفته در کرانه‌های رودخانه‌ی و را نادیده می‌انگارد. ازاین‌روست که در توضیح و تفسیر گذار از به به لکنت گرفتار می‌شود و در چسباندن تکه‌های مختلف پازل دوران مدرن عاجز می‌گردد. 🔹 در روایت فراز و فرود یک تمدن باید توجه داشت که: انسان بیش از هر چیز، یک طلب و تمنا و یک است. انسان قبل از هر چیز، یک است که می‌تپد؛ یک جان است که دل می‌بندد و نرد عشق می‌بازد؛ یک است که به پرواز درمی‌آید؛ یک است که کمند علقه‌ی خویش را بر گردن خواسته‌ای می‌افکند. هر فکر و اقدام دیگری که از آدمی سر می‌زند: ابزاریست در اختیار این قلبِ تپنده؛ وسیله‌ای است در دستانِ این جانِ عاشق؛ امکانی است رامِ این روحِ در پرواز؛ مرکبی است در اختیارِ این اراده‌ی راسخ و تعلق در کمند. اکنون دوباره باید پرسید که متولد کدامین میدان و است؟ 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🟥 پس از قریب به چهار و اندی سال کار مقدماتی در این کانال، اعم از: پرداختن به ترمینولوژی ، ، ، و ، و نهایتا ، اکنون می‌توان یک جمع‌بندی نسبتا قابل قبولی از در گذار به عصر جدیدش ارائه داد. به‌عبارت‌دیگر، پس از چهار سال پهن‌کردن بحث، اکنون به فصل جمع‌کردن آن رسیدیم. 🔸 تلاش می‌کنم در فصل جدید، مطالب به دور از موجزگویی باشد. شاید بهتر این باشد که ابتدا یک مطلب موجز به شکل کپشن، و سپس مطلب مبسوط‌‌تر با ادبیات عامیانه‌تر را تقدیم کنم. 🔹پی‌رنگ اصلی پست‌ها این خواهد بود که نسخه‌ی تمدنی ، تنها راه برون‌رفت از دشواره‌های دویست سال گذشته‌ی این مرزوبوم است. این نسخه، حاصل فهم رهبران انقلاب از تلاقی سه نیرو در شکل‌دادن به وضعیت ایران معاصر است: 1️⃣ طرح بعثت 2️⃣ تقابل ایران و اسلام با استعمار و 3️⃣ میراث پنج نهضت تحول‌خواهانه‌ی ایرانی در دو قرن گذشته 🔹ماحصل فهم عمیق از نحوه‌ی تلاقی این سه نیرو در شکل‌دادن به ، رهبران انقلاب را به ضرورت پی‌ریزی نقشه‌ی راه تمدنی انقلاب برای شکل‌دادن به رهنمون ساخته است. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 📮 آخرین در ، متعلق بوده است به پادشاهی . شیوع هرج‌ومرج داخلی، دربار را تضعیف کرد و قتل طومار این سلسله نیز پیچیده شد. بدین‌ترتیب، قدرت متمرکزی که از سه هزار سال پیش از میلاد توسط در برپا شده و سپس با ورود و تاسیس پادشاهی ، و رونق جهانی یافته بود، فرو پاشید و در هاضمه‌ی حاکمیت ششصدساله‌ی قرار گرفت. 🔸 با حمله‌ی مغول به و فروپاشی ، خلاء قدرتی در فلات ایران پدیدار شد. از این به بعد، شاهد ظهور ثمربخش‌ترین تلاش‌های برای بازیابی حاکمیت ملی در دوران پس از اسلام هستیم که اصطلاحا دوره‌ی (Iranian Intermezzo) نامیده می‌شود. این تلاش‌ها که ترکیبی بودند از جمع «هویت ایرانی» و «آموزه‌های اسلامی»؛ در نهایت با تاسیس پادشاهی به ثمر نشست و پس از ششصدسال از زوال آخرین حکومت ایرانی، حاکمیت ملی به دست بازگردانده شد. 🔹 تثبیت و حراست از پس از به‌این‌سو، با رقیب جدید دیگری روبه‌رو بوده است که تا به امروز ادامه دارد. این رقیب این‌بار نه از همسایگی ، بلکه از برخاسته و تا پستوی خانه‌ی هر ایرانی پیش آمده است. این رقیب، کسی نیست جز یا اصلاحا . 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 📮 با برافراشتن پرچم ، ملت‌های مختلف از جمله را در فرآیندی از داد و ستد فرهنگی و تمدنی قرار داده که ماحصل آن را به اختصار می‌توان در فرهنگ و تمدن مدرن نام نهاد. اگرچه ریشه‌های را باید در دربار و ازدواج شاه ایران با شاهزاده‌ خانم مسیحی اهل دنبال کرد، اما اثربخشی این فرآیند، در دوره‌ی ، در زمان حکومت آشکارتر از آن گردید که بتوان نادیده‌اش گرفت. بدین‌ترتیب به اسارت مکانیزم‌های درآمد و اقتدار حاکمیتی‌اش در معرض زوال و انحطاط قرار گرفت. 🔸 اگرچه از زمان فتحعلیشاه تا به امروز شاهد ظهور دست‌کم در ایران برای بازیابی بوده‌ایم، اما آخرین نهضت، یعنی تنها نهضتی بوده که قدرت در برابر فرآیند انحلال را از خود نشان داده است. 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای معتقدند که با تکیه‌بر این مقاومت می‌توان از تاریخ جدید ایران و آغاز در عالم سخن گفت. می‌کوشد این فرآیند را به اختصار از زمان تا به امروز به تصویر بکشد و نشان دهد که چرا و چگونه تدبیر برای قراردادن تاریخ ایران در وزان عصر جدید، شاه‌راه خروج از ایران میانه و معاصر است. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| تاریخ ایران، پنج دوره/دوران تاریخی را به خود دیده است: 1️⃣ 2️⃣ 3️⃣ 4️⃣ 5️⃣ در صورت‌بندی در گذار به عصر جدید، تمرکز خواهم داشت بر سه دوره/دوران اخیر؛ آن‌هم به‌دلیل تقارن این سه دوره/دوران با تولد و پاگرفتن در تاریخ و حضور آن در سرحدات وطن‌مان (در قالب ). 🔸 با انتخاب این سه دوره/دوران، تاریخ ایران را می‌توان از زاویه‌ی دید سه دوربین اختصاصی تماشا کرد: 📸 دوربین یک: نمای باز (long Shot) برای دیدن ایران از منظر خارج از ایران؛ 📸 دوربین دو: نمای بسته (Close Up) برای دیدن ایران از درون و تجربه‌ی دید ایرانیان از پیرامون‌شان؛ 📸 دوربین سه: نمای از روی شانه (Shoulder Shot) که مدام در میان داخل و خارج ایران در رفت‌وبرگشت است و یک تجربه‌ی مرزی را در اختیار قرار می‌دهد. 🔹 تلاقی این سه دوربین، تصویری از ایران را به نمایش می‌گذارد که می‌فهمیم: چگونه نیرویی که می‌خواست را به شکل مطلوب خودش بسازد، در برابر مقاومت یک ملت غافل‌گیرشده قرار گرفت؛ و این ملت با مرور و بازخوانی تجربه‌های ، به‌تدریج به تصویرسازی از جهان مطلوب خویش پرداخت و اکنون در حال خلق فضایی است که نه بریده از سنت خویش است و نه غافل و ناآگاه به پیرامون؛ نه همان ایران قدیم است و نه تسلیم بازی بزرگ. ایران اینک ما، جایی ایستاده است در جایی میان دو جهان. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
🔸 فلات ایران (Iranian Plateau)📎 با کوه‌های سربه‌فلک کشیده‌اش، نوزادگان و نونواران گهواره‌ی را به مبارزه فرا می‌خواند. جایی بود که تا می‌شد و می‌توانستی، نباید عافیت خرامیدن در را به سختی‌ها و تبعات زندگی در کمرکش و پایه‌های می‌فروختی؛ الا و مگر، برای کسب ؛ یافتن فرصتی برای ادامه‌ی حیات. فلات ایران جایی بود که و آن، هزینه‌های را برای هر پادشاه خودکامه‌ای گران می‌کرد. اصلا به‌صرفه نبود که عیش و نوش لم‌دادن در بین‌النهرین، با نیش پناهندگان به فلات ایران تلخ شود. 🔹 بنابر روایت کتاب‌های تاریخی، ایلامیان 📎 اولین قومی بودند که در دوره‌ی ، (یعنی سه هزارسال پیش از تولد ) به سکونت در پناه آوردند. این مهمانان تیزپا توانستند گوی سبقت از کف رقیبان بربایند و بیش از 2500 سال از تاریخ این قطعه از زمین را به نام خود ثبت کنند؛ از آب گوارای بنوشند؛ تندی و شتاب را به سخره بگیرند؛ در کشت‌زارهای چهارفصل بکارند؛ در دشت‌های سرسبز و اسب‌هایشان را بتازانند و در مواقع لازم، در قلعه‌های طبیعی پناه بگیرند. روزگارانی گذشت؛ تا روزی آمد که از دامن تاریخ فرا رسیدند و تازه‌ای را در فلات ایران ساختند. 🔸 ایلامیان سرزمین خود را، هَتَمتی (Hatamti) یا «سرزمین خدایان» نامیدند. گویا قلعه‌ی پناه‌گاهی بوده باشد، برای ادامه‌ی حیات کسانی که در جلگه‌های میان و به پیامبران الهی ایمان آورده بودند؛ از بیم طاغوت راه را در پیش گرفته و خواسته بودند مهمان‌سرای را به محیط ایمنی برای و خداپرستی تبدیل نمایند. 🔹 هم‌زمان با در جنوب غرب فلات ایران، در بساط عیش دو پادشاهی بزرگ برپا بود: (یا قوم ) در شمال و در جنوب. اولین تمدن بشری، و اولین پادشاهی شناخته‌شده در تاریخ بشر بود. سومر تمدنی بودند که اولین شهر پس از طوفان در بستر آن بنا شد و نام گرفت. اور همان سرزمینی بود که در آن‌جا چشم به جهان گشود؛ پیام توحید و ندای فطرت را به جان مومنانی، هرچند اندک نوشاند؛ با هجرت‌دادن آن‌ها در ، بیابان‌های ، کوه‌های و ، دریاچه‌ی شور و در نهایت خود را به کنار و دره‌ی ، در شرق رساند و را قابل نشر و بسط در شرق و غرب جهان آن ساخت. 🔸 میل به طغیان، به‌خاطر مساعدت فضای برای عصیان، زمینه‌ای بود که سرکشان نپسندیدند سرزمین همسایه، «سرزمین خدایان» نام گیرد. آن‌ها ترجیح دادند مردمان پناه‌گرفته در زاگرس را اِلامتو (Elamtu) خطاب کنند، به‌معنای «جای مرتفع»؛ تا مبادا ماشین غربال‌گر تاریخ در شتاب گیرد و شمار گریختگان به سرزمین خداپرستان افزون‌تر گردد. کوهستان، فضای مبارزه بود و فلات ایران، سرزمین مبارزان. گویا فلات ایران جایی بود که اولین را در دوره‌ی ایجاد و برقرار کرد. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid