eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
245 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ✅ امام صادق (ع) فرمودند: "کسیکه به زیارت حضرت سیدالشهداء (ع) برود، خداوند به ازاء هر قدمی که او برمی‌دارد برایش حسنه‌ای می‌نویسد و گناهی را پاک می‌کند و او را به درجه‌ای بالاتر می‌برد" 🕰 فیلم مربوط به زیارت پیاده در اربعین حسینی سال ۱۳۹٥ می‌باشد. @Fares_ir
🔴 کیفیت ✅ روایت صحیح از امام حسن عسکرى نقل شده که فرمودند یکی از علامات پنجگانه مؤمن زیارت اربعین است. کیفیت این چنین است: در روز ۲۰ صفر در هنگامیکه روز بلند شده باشد، حضرت سیدالشهداء را (از راه دور یا نزدیک) زیارت مى‌کنى و مى‌گویی: 🔹السلامُ عَلى وَلِىّ الله وَ حَبیبِهِ، اَلسلامُ عَلى خَلیلِ الله وَ نَجیبِهِ ... 📚 این زیات در مفاتیح بصورت کامل آمده است. @Fares_ir
🔴 متن کامل زیارت اربعین @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 | از حرم تا قتلگاه ... 🗓 روز اربعین حسینی ۱۳۹۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۱۳ ✅ شاکله و شاخصه بحث است. امامت جزء است و بردار نیست. 👈 در اصول باید به رسید. یقین از اجزای تشکیل دهنده است پس برای به دست آوردن ایمان واقعی و مراتب آن باید به یقین برسیم. 🔸 به منجی فطری است و در بین اقوام و ملل مختلف و آسمانی به آن پرداخته شده است به‌طور مثال بودایی‌ها و هندی‌ها هر چند دارای گرایش‌های دینی نیستند اما به منجی عقیده دارند. 🔹 این یک عقیده عمومی است که مردمان با ادیان و تمایلات مذهبی مختلف عقیده دارند در آخرالزمان کسی خواهد آمد که جهان را اصلاح و تاریکی‌ها را از بین می‌برد و روشنایی را مستقر می‌سازد و به ساحل نجات می‌رسد. 📌 در این میان سؤالاتی مطرح است: این فرد کیست؟ از کدام طایفه است؟ دارای چه ویژگی‌هایی است؟ چه زمانی خواهد آمد؟ چگونه رفتار می‌کند؟ آخرالزمان دارای چه ویژگی‌هایی است؟ 🔆 کنکاش درباره مهدویت باعث افزایش ما می‌شود و با کسب معرفت خود می‌شویم. ✳️ زندگی امام زمان (ع) به چهار دوره تقسیم می‌شود: 1️⃣ دوره اختفاء: از نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری آغاز شده و تا ۸ ربیع‌الأول سال ۲۶۰ روز شهادت امام عسکری (ع) پایان یافته است. این دوران امام به‌طور پنهانی زیست داشتند. 2️⃣ دوره : از سال ۲۶۰ شهادت امام عسکری (ع) آغاز و تا روز نیمه شعبان سال ۳۲۹، وفات آخرین نایب خاص حضرت، ادامه داشته است. این دوره ۶۹ سال بوده است. 3️⃣ دوره : از سال ۳۲۹ شروع و تا امروز ادامه دارد. 4️⃣ دوره و حکومت 💢 ما در دوره غیبت کبری که دوران بسیار سختی است، قرار داریم. 👈 آن‌قدر حضرت طولانی می‌شود که فقط عده کمی از بر ایشان باقی می‌مانند. 🔆 وظیفه ما در این دوران و از است. ________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۱۳، @Fares_ir
مکارم اخلاق ، جلسه ١٩.mp3
28.57M
📚 | جلسه ۱۹ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۱۹ ✅ حضرت رسول (ص) می‌فرمایند: باید به شش چیز داشته باشیم: 1️⃣ به خداوند یقین پیدا کرده و به او بیاوریم. 2️⃣ راست است و مراقب آن باشیم. حضرت امیر (ع) فرمودند: مرگ، راست‌ترین چیز در است. نیز فرموده‌اند: مرگ، نزدیک‌ترین حقیقت به است. 3️⃣ رستاخیز، حق است و از رسوایی آن روز بترسیم. عیسی ابن مریم (ع) می‌فرماید: ای دنیاپرست‌ها! به زبانتان می‌گویید ، حق است؛ اما دنیا را آباد می‌کنید. 4️⃣ ، راست است. مشتاق به آن باشیم. کسی که مشتاق به بهشت باشد، انجام می‌دهد. [بقره / ۸۲] 🔆 صالح، سه ویژگی دارد: مبتنی بر ایمان باشد. بر اساس شکل گرفته باشد. مبتنی بر دستور خدا و پیامبر (ص) و (ع) باشد. 5️⃣ آتش ، راست است و تمام تلاش‌مان این باشد که از آن آتش نجات پیدا کنیم. 6️⃣ یقین داشته باشیم که کشی خداوند، حق است. 💠 پیامبر(ص) فرموده است: هر حرفی بزنید جواب شما را می‌دهند. 🔸 می‌گویند: چرا کردی؟ اگر بگویی نمی‌دانستم، می‌گویند چرا نرفتی یاد بگیری؟ ندانستن، عذر نیست. باید می‌رفتی و یاد می‌گرفتی. 🔸 اگر بگویی می‌دانستم، می‌گویند چرا نکردی؟ 🔸 اگر بگویی کَرَم تو، ما را مغرور کرد، می‌گویند: مگر نسبت به کریم، می‌کنند؟ 🔸 اگر بگویی فریبم داد، می‌گویند مگر ما نگفته بودیم او تو است؟ ما که از ابتدا گفته بودیم او دشمن شما است. 🔸 اگر بگویی جهل من مرا بیچاره کرد، می‌گویند می‌توانستی بروی و از انبیاء و اولیاء و علماء یاد بگیری. 🔸 اگر بگویی محیط خانواده‌ام طوری بود که امکان صلاح و سداد در آن نبود و همه بودند، می‌گویند مگر محیط خانوادگی تو از دربار فرعون بدتر بود که همسرش آسیه در آن محیط ناپاک از خداوند می‌خواهد که خانه‌ای در بهشت برای من بساز. خانه تو از خانه فرعون، بدتر است؟ 📌 آسیه در زباله‌دانی می‌خواند نه در اتاقی که فرعون در آن رفت و آمد داشت. _________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۱۹ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🏴 عرض تسلیت بمناسبت ایام رحلت نبی مکرم اسلام (ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و حضرت امام رضا (ع) @Fares_ir
🔴 شفاعت بدون قید و شرط پیامبر رحمت ✅ در تفسیر فرات از بشر ابن شریح نقل شده که می‌گوید: روزی از امام باقر (ع) پرسیدم که امید بخش‌ترین آیه قرآن کدام آیه است؟ حضرت فرمودند: اطرافیان شما در این باره چه نظری دارند؟  گفتم: آن‌ها معتقدند آیه "قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمت الله" امیدوار کننده‌ترین آیه قرآن است. (یعنی، ای بندگان من که بر نفس خویش اسراف کرده‌اید از رحمت خدا نا‌امید نباشید) حضرت فرمودند: اما ما اهل بیت چنین نظری نداریم. پرسیدم پس نظر شما در این مورد چیست؟ فرمودند: آیه "و لسوف یعطیک ربک فترضی" امید بخش‌ترین آیه قرآن است و منظور از آن شفاعت است. (یعنی، و پروردگارت آنقدر به تو عطا خواهد کرد که راضی شوی. این آیه در آخرین لحظات عمر شریف پیامبر، آنگاه نازل شد که حضرت در انتظار جبرئیل بودند تا خبر خوشی درباره گناهکاران امت ایشان بیاورد و او این آیه را از جانب خداوند آورد) سپس امام باقر (ع) ادامه دادند: یکی از دلایل ترجیح این آیه این است که در آیه مورد نظر شما شرط برخورداری از آن رحمت واسعه، توبه و تسلیم و عمل نیک اعلام شده است، اما در آیه مربوط به شفاعت، هیچ قید و شرطی جز رضایت پیامبر مهربانی و رحمت وجود ندارد. 🏴 درود خداوند بر تو ای پیامبر رحمت! اینک امت تو سخت به دعایت و نظر لطفت محتاج است. تو را به اهل بیت عزیزت، امت خود را دریاب. ___ @Fares_ir
✅ اللهم انا نَشكو اليكَ فَقدَ نبيّنا و غيبة وَليّنا و شدّة الزمان عَلينا 🔹افتاده ام از پا، تو دستم بگیر @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۱۴ ✅ عالمان اهل سنت به موعود و از تبار پیامبر (ص) بودن ایشان دارند ولی در به آمدن اختلاف دارند. 📚 در منابع عامه در مورد ولادت امام زمان (ع) سه دسته روایت وجود دارد. 🔸 همه عامه اعتقاد ندارند که ایشان به دنیا آمده است اگرچه اکثریت آنها اعتقاد به آخرالزمان دارند. 🔸 عده ای نسبت به ولادت امام زمان (ع) اعتقاد و اعتراف دارند. 🔸 کسانی هم هستند که ولادت حضرت را گزارش کرده‌اند ولی موعود بودن را به ايشان نسبت نداده‌اند. 📌 ابن اثیر در کتاب الکامل، ابن خلکان در کتاب وفیات الاعیان و ذهبی در کتاب العبر به موضوع ولادت امام زمان (ع) اشاره کرده‌اند ولی مسئله موعود بودن را رد نکرده‌اند و نسبت به آن سکوت کرده‌اند. 🖌 عده دیگری هستند که علاوه بر ولادت به موعودبودن هم تصریح کرده‌اند. 🔹 کمال الدین محمد طلحه شافعی در کتاب مطالب. 🔹 نورالدین علی ابن محمد صباغ مالکی در کتاب الفصول المهمه هم بر همین معنا اشاره کرده است. 🔹 گنجی نیز در کتاب مطالب خود بر همین موضوع اشاره كرده و ممکن بودن طول عمر حضرت و مبنای قرآنی آن را بيان می‌کند. 📚 در منابع دو دسته روایت است که تصريح مي‌كنند که امام زمان (ع) به دنیا آمده‌اند. ⭕️ مخفی بودن ولادت و طول عمر غیرعادی حضرت، دو دليلی است که مخالفین ولادت امام زمان (ع) به آن تمسک کرده‌اند. 👈 مخفی بودن ولادت موجب این نمی‌شود که اتفاق نیفتاده باشد. 📚 در منابع، اخباری ذکر شده است که نشان می‌دهد اگرچه ولادت امام زمان (ع) مخفیانه بوده است اما این امر محقق شده است. 🔆 نظر علمای شیعه به طور مشهور این است که ولادت امام عصر (ع) در سپیده‌دم روز جمعه نیمه شعبان سال ۲۵۵ قمری اتفاق افتاده است. ________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۱۴، @Fares_ir
🔴 ✅ در زیارتنامه‌ی امام رضا (ع)، از امام جواد ع نقل است: "... سلام بر شما ای امام رئوف ..." رأفت با رحمت، ۳ تفاوت دارد و مهمتر است: 🔹 رأفت، بخشش و رحمتی است که بسیار زیاد است و حدّ و حصر ندارد. 🔹 رأفت، نصیب انسان گرفتار می‌شود. 🔹 رأفت، رحمتی است که نفس انسان آن را دوست دارد و در آن ذرّه‌ای کراهت و ناپسندی وجود ندارد. 💢 امام رئوف، رحمتش بسیار است، مطابق نفس انسان است و شامل افراد گرفتار می‌شود. ______ حجةالاسلام والمسلمین @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 امام هادی (ع) فرمودند: "هرکس حاجتی از خدا دارد، به زیارت جدم امام رضا (ع) برود، آنگاه چنین کند تا دعایش مستجاب شود: ... 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 کاظمین | برنامه مخاطب خاص @Fares_ir
4_5798670638075873110.mp3
23.27M
📚 | جلسه ۲۰ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۲۰ ✅ در لغت عبارت است از قصد و انگیزه انجام . 👈 شکل عمل مهم نیست. اینکه چهار رکعت می‌خوانیم شکل عمل است. انگیزه و قصد و تصمیم ما از چهار رکعت نماز خواندن چیست؟ به این قصد نیت می‌گویند. 🔸 به عبارت دیگر نیت، این نیست که چه می‌کند. این است که چرا انسان این کار را می‌کند. 💠 خداوند فرموده است: اگر در عمل عبادی‌تان مرا با کسی شریک کنید، من شریک خوبی هستم. تمام عمل را به آن دیگری می‌دهم و می‌گویم برو و از او پاداشش را بگیر. 💢 تصور ، این است که شرط ، داشتن حُسن فِعلی است. 👈 یعنی یک عملی که به حسب ظاهر آراسته باشد، تمام است و خداوند می‌پذیرد، در حالی که خداوند اصلاً به کار ندارد بلکه ملاک است. 🔆 نیت یکی از ویژگی‌های اخلاقی نظام است. در هیچ دیگری غیر از مکتب ، بحث نیت مطرح نمی‌شود. مسئله کانت در نیت، اجرای است. آن چیزی که اسلام می‌گوید نیست. 📌 حرف اسلام که نیت را مبنای ارزش و منشأ خوبی‌ها و بدی‌ها معرفی می‌کند، منحصر به فرد است و از این نظر با مکتب‌های عقیدتی دیگر تفاوت دارد. 🔸 هیچ فعل اختیاری بدون نیت و انگیزه انجام نمی‌شود و حتماً فاعل آن انگیزه‌ای دارد که سبب می‌شود آن کار را انجام دهد یا انجام ندهد. ⭕️ انگیزه نماز خواندن چیست؟ است یا خدا؟ ✳️ نیت برای عمل مانند است برای بدن. عمل، حکم بدن را دارد. روحی که در این بدن دمیده می‌شود نیت است. مادامی که آن نیت اضافه نشود عمل دارای اثر نخواهد بود. عمل بدون نیت، جنازه است. اگر حسن فاعلی پیدا کرد ارزش پیدا می‌کند و انسان را به و می‌رساند. 🔖 نیت، عامل صعود یا است. اگر نیت خدایی باشد باعث عروج و می‌شود. _________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۲۰ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
4_5805680832156797494.mp3
19.65M
📚 | جلسه ۲۱ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۲۱ ✅ ، حقیقتی است که خداوند او را از دو بُعد کرده است؛ یک بخشی از او مادی است که جسم او است. بُعد دومش معنوی و مجرد است و قابل رؤیت نیست. این عنصر مجرد، چهار اسم دارد. چون از چهار جهت می‌شود به آن نگاه کرد: 1️⃣ از این جهت که منشأ بشر است، نام دارد.(مشترک بین همه جانداران) 2️⃣ از این جهت که منشأ یادگیری و پیدایش علم می‌شود، نامش را گذاشته‌اند. (مختص به انسان) 3️⃣ از آن جهت که منشأ تحریک و تحرکات است و انسان به آن وابسته است چه در کسب منافع و چه در دفع ضررها، نام دارد با دو قوه شهویه و غضبیه. 👈 دفع ضرر می‌کند و جلب منفعت می‌کند. 4️⃣ از آن جهت که منشأ شهود و ارتباط با عالم است، نام گرفته است. منظور از قلب در دینی قلب صنوبری نیست. 💠 حضرت رسول(ص) فرمودند: قلب انسان، خانه خدا است در خانه خدا، غیر از خدا را جای نده. 🔴 عوامل زنگ زدن قلب 💠 حضرت رسول(ص) فرمودند: همچنان که آهن زنگ می‌زند این قلب‌ها نیز زنگ می‌زند. 👈 زنگ زدن قلب هر کسی، به حسب حال خودش است. عامل زنگ زدن یک عده‌ای، نفس آن‌ها است. دارند. دارند. است. 👈 عامل لغزش برخی، است. عامل هر لغزشی که در آن، و باشد، شیطان است. 👈 منشأ برخی از لغزش‌ها است. اگر کسی حب داشته باشد منشأش دنیا است. 💠 به پیامبر (ص) عرض شد: صیقل دهنده دل‌ها چیست؟ ( یعنی این زنگار چگونه از بین می‌رود؟) فرمودند: خواندن . 👈 یعنی باید قرآن کرد. زنگار قلب از بین که برود در می‌شود نازل شدن ملائکه را دید. 💠 امام صادق (ع) در دعای شروع ختم قرآن اینطور فرموده‌اند: خدایا، مرا تلاوت‌کننده قرآن به آن شکلی که تو را از من راضی کند، قرار بده. ✳️ ۱. (وضو یا غسل) 💠 به فرموده حضرت رسول(ص) با مسواک زدن باید برای قرآن خواندن مسواک زد. ۲. قرائت قرآن از روی است. 💠 امام صادق (ع) فرمودند: از رو خواندن قرآن، باعث تخفیف از پدر و مادر می‌شود؛ اگرچه پدر و مادر، باشند. 💠 رسول گرامی (ص) فرموده‌اند: هیچ چیزی بر شیطان، سخت‌تر از خواندن قرآن از رو نیست. 💢 هر جا که دچار شیطان شُدید، شروع به خواندن قرآن کنید. ۳. با صدای بلند است. یعنی صدا، جوهره داشته باشد. ۴. قرائت با صدای حَسَن (محزون) است. چون فرموده‌اند که قرآن با حُزن نازل شده است. ۵. گفتن أعوذ بالله من الشیطان الرجیم. ۶. گفتن بسم الله الرحمن الرحیم. ۷. گفتن صدق الله العلی العظیم در پایان قرائت. ۸. دعای قبل از قرآن است. هر چند آیه که خواستیم قرآن بخوانیم پیش از آن، این را بخوانیم.‌ این دعا در کتاب‌های دعا آمده است. ۹. قرآن، در یک ماه خوانده شود مگر در ماه مبارک که به فرموده امام صادق (ع) در هر سه روز، یک ختم قرآن داشته باشید. ۱۰. خواندن است. ترتیل یعنی تمام الفاظ قرآن تلفظ شود. ۱۱. رو به بودن است. ۱۲. در قرآن است. ۱۳. قرائت با اخلاص است. ۱۴. تلاوت قرآن در همه احوالات است. ۱۵. قرائت روزانه ده آیه است. ۱۶. قرائت قرآن در خانه است. ۱۷. اقرار و تصدیق به مصادیق قرآن داشته باشیم. _____ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۲۱ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۱۵ ✅ از نظر ، منصب الهی است و تداوم و استمرار است. ⭕️ انکار ولادت امام زمان (عج)، انکار تداوم رهبری بعد از پیامبر (ص) است. 👈 یعنی مقوله الهی که از مقطع صدر ابلاغ شده از بین می‌رود و کل از بین خواهد رفت. 🔆 تداوم به حسب آنچه که در است، یکی از ویژگی‌های جانشینان رسول گرامی (ص) است. [قصص / ۵۱] و [رعد / ۷] 📌 بنابراین قرآن کریم به صراحت تداوم را بیان می‌کند و در روایات نیز به صراحت بیان شده است. 🔸 روایاتِ بسیار این بحث را به پنج عنوان تقسیم کرده‌اند که این باعث می‌شود دیگران نتوانند ادعا کنند که ولادت امام زمان (ع) اتفاق نیفتاده است. 🔆 پرداختن تئوری و عملی ما به ولادت امام زمان (ع) یعنی اثبات در ائمه اطهار. تداوم رهبری یعنی و اگر ما این مسئله را نادیده بگیریم کل از بین می‌رود. ✳️ در بحث چند عنوان مهم وجود دارد که از جمله آن‌ها: فوائد امام غائب چیست و اصلاً غیبت به چه معنی است؟ شرایط تشرف به خدمت امام زمان (ع) در زمان غیبت چیست؟ و اصلاً این امر امکان دارد؟ 💢 این‌ها چیزهایی است که ما باید بدانیم. برخی ما را قوی می‌کند و برخی جلوی را می‌گیرد. برای اینکه بتواند ریشه را بزند دسیسه کرده و یک موهوماتی را وارد دین می‌کند. بخاطر آن عطشی که مردم دارند، اقدامات آن‌ها نتیجه می‌دهد. 🔆 معنویت را به طور فطری دوست دارند، اگر متولیان فرهنگی شیعه، و را در اختیار مردم نگذارند، دشمن کار خودش را می‌کند. ____ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۱۵، @Fares_ir
🏴 عرض تسلیت بمناسبت شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام ✅ امام عسکری (ع) در روایتی فرمودند: ما (امامان شيعه) حجت خدا بر خلایق هستيم و مادر ما فاطمه، حجت خدا بر ماست. @Fares_ir
🔴 مظلومیت امام حسن عسکری (ع) ✳️ امام حسن عسکری به همراه پدرشان در سن ۴ سالگی به اجبار به منطقه سامرا تبعید شدند. علت نامگذاری لقب عسکری این بود که ایشان در سامرا و در منطقه‌ای بنام عسکر (که لزوما نظامی هم نبوده) مستقر بودند. 💠 شرایط ایشان طبق فرمایش حضرت، بسیار سخت بوده است. حضرت در مقام پاسخ به نامه‌ی عده‌ای از شیعیان، فرمودند: "شیعیان در مورد امامت هیچیک از پدرانم، مانند من در شک و تردید نبوده‌اند" ⭕️دوران امام هادی و امام عسکری در شدت اختناق حاکمان زمان خود بوده است. سه دلیل برای این خفقان ذکر شده است: ✅ دلیل اول: شرایط سخت ملاقات با امام برای ملاقات با امام هادی به سختی از شر نگهبانان خلاص می‌شد و خدمت حضرت می‌رسید. امام در یک اتاق زندانی بودند در حالیکه بر روی حصیری نشسته بودند و در مقابل ایشان قبری آماده بود. یعنی اگر حرفی می‌زدند، تکلیف معلوم بود. با این شرایط، نمی‌توانستد آشکارا امام بعد از خود را معرفی کنند. لذا معرفی امام عسکری در چند ماه آخر عمر ایشان اتفاق افتاده است. ✅ دلیل دوم: تضعیف امام عسکری امام عسکری برادری بنام سیدمحمد داشتند که اکنون در سامرا دارای بارگاه است. عده‌ای از شیعیان آن زمان، حتی در زمان امام هادی، به امامت سیدمحمد گرایش پیدا کردند. سیدمحمد مورد تأیید بود. او بسیار بزرگوار بود و پناه شیعیان به حساب می‌آمد اما به هیچ عنوان خود را امام نمی‌دانست. حاکمان وقت، در جهت انحراف افکار شیعیان روی امامت ایشان مانور می‌دادند. ✅ دلیل سوم: برخی از وکلاء ائمه از عصر امام کاظم شروع شد تا شرایط سخت ارتباط امام با مردم، تسهیل شود. اما برخی از وکلاء بعد از شهادت امام کاظم، مردم را به امامت حضرت رضا راهنمایی نکردند و گروه واقفیه را شکل دادند. شخصی از این گروه به امام رضا نامه نوشت که: "پدر شما زنده است، او همان است که خواهد آمد اما اکنون از نظرها پنهان است، او هرگز توصیه‌ای در مورد شما نکرده است" به این ترتیب، همه اموال مسلمین را بین خود تقسیم کرده و خیانت کردند. سایر امامان نیز از خیانت برخی وکلاء مصون نبودند. ✳️ جریانهای مخالف در عصر امام عسکری از این خفقان به نفع خود استفاده می‌کردند. تصوف یکی از آنها بود که از زمان امام صادق شکل گرفته بود و حضرت درباره آنها فرموده بودند: "آنها دشمن ما هستند، هرکسی به آنان تمایل داشته باشد از آنان است و با آنها محشور می‌شود" 💠 سُرّ مَن رَأی، محل دفن امام است. امام عسکری فرمودند: هرکسی می‌خواهد از غم، سرور و شادمانی پیدا کند، به من بیاید. ____________________ حجةالاسلام والمسلمین @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 | حضرت امام عسکری (ع) 🗓 روز شهادت | ۸ ربیع الاول ۱۳۹۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir