📝#یادداشت
♦️ #مردم_سالاری_دینی، از نظریه تا عمل
🔻(قسمت دوم)
🔰مردم سالاری یا #دموکراسی به طور کلی یعنی #حاکمیت مردم بر #مردم
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝#یادداشت
♦️ #مردم_سالاری_دینی، از نظریه تا عمل
🔻(قسمت دوم)
🔰مردم سالاری یا #دموکراسی به طور کلی یعنی #حاکمیت مردم بر #مردم
🔹️ریشه این واژه به #یونان_باستان برمیگردد. این واژه طی سالهای طولانی مورد بررسی اندیشمندان غربی قرار گرفت تا بالاخره با #انتخابات و #رفراندم از مردم اجرایی شد.
🔹️در خلال #انقلاب_اسلامی نیز این مفهوم در واژه نامه #سیاسی انقلاب قرار گرفت؛ البته اینبار با پسوند #دینی.
🔹️مردم سالاری دینی توسط انقلابیون رواج یافت و به طور کلی، مردم سالاری ذیل اخلاق، #توحید و به طور کلی ذیل دین و چارچوبهای آن تعریف شد.
🔹️در این میان برخی گروهها، با هجمه علیه این دو واژه، آنها را مانند #آب و #آتش معرفی کردند که هیچ سنخیتی با یکدیگر ندارند. این در حالی است که #مردم_سالاری در اغلب کشورها طبق #قوانین آن کشور مطرح میگردد و هرجا که مردم سالاری به #منافع_ملی آن کشور ضربهای وارد سازد، جلوی آن گرفته میشود.
✍نویسنده: سعید ابوالقاضی
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #مردم_سالاری_دینی، از نظریه تا عمل
🔻(قسمت سوم)
🔰 یکی از مصادیق بزرگ #مردم_سالاری در هر #کشور، #انتخابات است.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #مردم_سالاری_دینی، از نظریه تا عمل
🔻(قسمت سوم)
🔰 یکی از مصادیق بزرگ مردم سالاری در هر #کشور، #انتخابات است.
🔸️در #جمهوری_اسلامی نیز، انتخابات یکی از پایهای ترین اصول #مردم_سالاری مطرح شده و بدون آن این مفهوم یک شعار توخالی محسوب میگردد.
🔸️یکی از اشکالاتی که در این میان گروههای مخالف، به این شیوه از مردم سالاری و انتخابات وارد میکنند، #رد_صلاحیت برخی از نامزدهای انتخاباتی است.
🔸️آنها مدعی هستند اگر در این کشور، مردم سالاری پایه و اساس #حاکمیت محسوب میگردد، چرا میبایست برخی از #نامزدهای_انتخاباتی رد صلاحیت گردند؟
🔸️مگر نه اینکه #مردم صاحب اختیارند و هرکسی را که تشخیص دهند برای #جامعه مفید است، انتخاب میکنند؟
🔸️بنابراین به گفته این دسته از گروهها، #شورای_نگهبان که #مردم_سالاری را به عنوان یک اصل پذیرفته، نباید به رد صلاحیت #نامزدها مبادرت ورزد و اجازه داده طی چارچوب #انتخابات_آزاد، هر فردی وارد گود رقابتهای #سیاسی شده و #مردم آزادانه به آنها رای دهند.
🔸️این در حالی است که #شورای_نگهبان استدلال میکند که در راستای مردم سالاری و مراقبت از مال و اموال #مردم و #کشور، برخی از افراد را رد صلاحیت میکند.
🔸️شورای نگهبان مدعی است افرادی که التزام به #قانون#اساسی#جمهوری#اسلامی نداشته و یا سابقه مناسبی در دورههای مدیریتی سپری شده قبلی ندارند، و از طرفی از نظر اخلاقی و شرعی #حقوق_مردم را در دورههای قبلی رعایت نکرده و به #بیت_المال کشور دستبرد زدهاند، نباید در ردههای مدیریتی کشور قرار گیرند و این عین مردم سالاری است...
✍ نویسنده: سعید ابوالقاضی
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
♦️ #مردم حضور قوی خواهند داشت.
🔹️بخشی از بیانات #رهبر_انقلاب درباره #انتخابات.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نظارت استصوابی؛ یک تحلیل فلسفی
🔷️ زهرا قزلباش دانشجوی دکترای #فلسفه_غرب #دانشگاه_تهران و #پژوهشگر
🔸️اگر طبق نظر خواجه؛ ملزومات یک #حکومت را سه اصل #حاکم، #ناموس (#قانون) و #دینار (سرمایه) بدانیم، پس #شورای_نگهبان طبیعتاً نهادی فراقانون است که وظیفۀ صیانت از خود قانون و #حکومت را به عهده دارد.
🔸️در واقع، اکثر حکومتهای #دنیا از یک نهاد فراقانون برخوردارند تا در مسیر خاص خود هدایت شوند و این اصطلاح "#فراقانون" را لزومآً نباید به معنای منفی گرفت؛ زیرا خود شرط عقل است که یک کنترلکنندۀ بیرونی برای رتق و فتق امور و قانون و کشورداری وجود داشته باشد؛ همانطور که حضور یک دولت مرکزی و قوای مجریه و قضائیه و قانونگذاری برای هر کشوری ضروری است.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نظارت استصوابی؛ یک تحلیل فلسفی
🔶️ زهرا قزلباش دانشجوی دکترای #فلسفه_غرب #دانشگاه_تهران و #پژوهشگر
🔹️ طبق اصول 98 و 99 #قانون_اساسی #جمهوری_اسلامی_ایران، نظارت استصوابی #شورای_نگهبان بر امر #انتخابات و آرای عمومی تصویب شده است.
🔹️محوریّت عمدۀ این نظارت نیز #حراست از سه رکن مهم #رهبری، #اسلامی و #جمهوری بودن #نظام است.
🔹️اگر طبق نظر خواجه؛ ملزومات یک #حکومت را سه اصل #حاکم، #ناموس (#قانون) و #دینار (#سرمایه) بدانیم، پس #شورای_نگهبان طبیعتاً نهادی #فراقانون است که وظیفۀ صیانت از خود #قانون و حکومت را به عهده دارد.
🔹️در واقع، اکثر حکومتهای دنیا از یک نهاد فراقانون برخوردارند تا در مسیر خاص خود هدایت شوند و این اصطلاح "فراقانون" را لزومآً نباید به معنای منفی گرفت؛ زیرا خود شرط عقل است که یک کنترلکنندۀ بیرونی برای رتق و فتق امور و #قانون و کشورداری وجود داشته باشد؛ همانطور که حضور یک #دولت مرکزی و #قوای_مجریه و #قضائیه و #قانون_گذاری برای هر کشوری ضروری است.
🔹️ جالب است اشاره کنیم که در #فلسفۀ تحلیلی معاصر، دونالد دیویدسن فیلسوف آمریکایی از اصطلاحی بنام سوم شخص یا ناظر سوم استفاده کرده که از افقی بالاتر قادر است یک رابطۀ مفاهمه بین دو سوژۀ انسانی را تحلیل و صدق آن را به اثبات برساند؛ زیرا او همان عقلانیّتی فرض میشود که آن دو سوژه طبق اصل چریتی (خیریّت) از آن بهرهمند هستند.
🔹️این عقلانیّت نوعی عقلانیّت عرفی است و خیلی پیچیده نیست. اما میتوان آن را حتی با علم و منطق نیز منطبق ساخت.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
💠 #ویژه_نامه
♦️ویژهنامه «#عالم_سلیمانی»
🔷️(نظری به مبدا و معاد نظری #شهید_قاسم_سلیمانی) ضمیمه امروز روزنامه «#فرهیختگان» منتشر شد.
🔸️با یادداشتها و تحلیلهایی از عبدالحسین خسروپناه، پیتر سینگر فیلسوف استرالیایی و استاد دانشگاه پرینستون، داود مهدویزادگان، ناصر هادیان، سید مجید امامی، حمید پارسانیا، محمدهادی همایون، حبیبالله بابایی، سعید طاوسیمسرور، فاطمه طاهرخانی، محمدعلی فتحالهی، محمدهادی محمودی، مهدی فداییمهربانی
🔸️و گفت و گوهایی با توماس مایکل اسکنلن، #فیلسوف اخلاق و #سیاست_آمریکایی و حسین کچویان عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
ویژهنامه فرهیختگان برای شهید سلیمانی.pdf
8.05M
💠 ویژهنامه «عالم سلیمانی»
♦️ با نظری به مبدا و معاد نظری #شهید_قاسم_سلیمانی منتشر شد.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️برنامه تلویزیونی «مصیر»
🔷️ #غرب_شناسی در اندیشه شهید سید #مرتضی_آوینی
🔸️حسین شهرستانی مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
غرب شناسی در اندیشه شهید سید مرتضی آوینی.mp3
19.54M
🔊 #فایل_صوتی
♦️برنامه تلویزیونی «مصیر»
🔷️ #غرب_شناسی در اندیشه شهید سید #مرتضی_آوینی
🔸️حسین شهرستانی مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📚 #معرفی_کتاب
♦️کتاب "خود-آگاهی هگلی و پساساختارگرایان فرانسوی" نوشته دیوید شرمن
🔷️ ترجمه محمدمهدی اردبیلی و پیام ذوقی
🔸️نشر نی
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📚 #معرفی_کتاب
♦️ کتاب "خود-آگاهی هگلی و پساساختارگرایان فرانسوی" نوشته دیوید شرمن
🔷️ ترجمه محمدمهدی اردبیلی و پیام ذوقی
🔸️نشر نی
🔹️در کتاب «خود آگاهی و پسا ساختارگرایان فرانسوی» پس از مقدمهای بر ویراست جدید این کتاب، مقدمه مترجمان فارسی را میخوانیم که از ضرورت ترجمه کتاب میگویند و عقیده دارند که ضرورت انتشار این کتاب در سال 97 بیشتر از سال 90 است، چرا که از آن سال تاکنون رویکردهای جدیدتر برداشتهای رادیکالتر از #فلسفه_هگل به زبان فارسی بیشتر جا افتاده است.
🔹️هر یک از فصلهای این کتاب به رویکرد یکی از متفکران متاخر #فرانسوی در قبال مبحث ارباب و برده هگل اختصاص دارد. علیرغم مجاورت زمانی و مکانی هر سه متفکر، برداشت آنها از مصاف ارباب و برده، و البته فلسفه هگل به طور کلی، از اساس با یکدیگر متفاوت است.
🔹️کتاب "خود-آگاهی هگلی و پساساختارگرایان فرانسوی" ترجمه سه فصل از کتاب عظیمتری تحت عنوان "پدیدارشناسی خود-آگاهی از منظر هگل" است که با همکاری مشترک دیوید شرمن و لئو راوچ به چاپ رسیده است.
🔹️بخش انتهایی کتاب، به قلم دیوید شرمن مشتمل بر چهار فصل است که علاوه بر سه فصل موجود در این کتاب (باتای، دلوز و لکان) فصلی تحت عنوان "یورگن هابرماس و اکسل هونت" را نیز شامل میشده که بنا به نظر مترجمان حذف شده است تا این ترجمه به طور مشخص و منسجم صرفا به قرائتهای متاخر "فرانسوی" درباره مبحث ارباب و برده هگل محدود شود.
🔹️البته روشن است که پرداختن به رویکرد هر کدام از این متفکران در قبال #هگل و #فلسفه او کتابی جداگانه و البته مفصلتر را طلب میکند، به همین دلیل دیوید شرمن در هر کدام از فصول این کتاب فقط به وجه خاصی از نظرات آنان پرداخته است تا بتواند حول آن به نوعی انسجام دست یابند و از ابتدا تا انتهای هر فصل یک خط سیر را آغاز کند و به اتمام برساند. البته گفتنی است واکنش نویسنده به تمام این متفکران یکسان و هم جهت نیست.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️برساخت #کرونا_ویروس اجتماعی
🔷️پدیده #کرونا دارای یک بعد عینی و یک بعد ذهنی است.
🔸️بعد عینی کرونا همان واقعیت کرونا است که شامل یک #ویروس سرماخوردگی معمولی است ولی همانطور که ویروس سرماخوردگی همواره در حال تغییر است این هم همانطور.
🔸️بعد ذهنی کرونا, شامل برساخت مساله کرونا است. برای این برساخت یک عاملانی دارد و یک دسته شرایط.
🔸️در میان عاملان; مقصر و قربانی را تعریف میکنند آنچه درباره مساله کرنا می توان دید برساخت رسانهای کرونا توسط ماشین #جنگ_رسانهای است که در کنار #جنگ_اقتصادی #آمریکا_چین توسط,آمریکاییها راه افتاد.
✍نویسنده: محمدرضا زهرائی, دانشجوی دکتری #جامعه_شناسی مسائل #اجتماعی ایران
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️برساخت #کرونا_ویروس اجتماعی
🔶️با ورود مبتلایان #کرونا به اخبار #قم, تحلیل #جامعه_شناسی این پدیده ضروری است, تلاش خواهد شد این تحلیل بتواند کمکی در حل این مساله کند.
🔹️معتقدم پدیده ویروس کرونا یک مساله اجتماعی است. بنابه نظر لوزویک به عنوان یک برساختگرای اجتماعی, مساله اجتماعی دارای ویژگی تعدد و تکثر, مشکلزا بودن, قابل تغییر بودن و اراده به تغییر داشتن, قابل تشخیص است.
🔹️پدیده #کرونا; مشکلزا, قابل تغییر و کنترل, اراده به تغییر درباره اش وجود دارد, تعداد مبتلایان کمتر از انگشتان دست ولی احتمال گسترش آن قید تعدد و تکثر را تایید میکند, با این وصف این یک پدیده #اجتماعی و نیازمند تحلیل و تبیین جامعه شناختی است.
🔶️پدیده #کرونا دارای یک بعد عینی و یک بعد ذهنی است.
🔹️بعد عینی کرونا همان واقعیت کرونا است که شامل یک ویروس سرماخوردگی معمولی است ولی همانطور که ویروس سرماخوردگی همواره در حال تغییر است این هم همانطور.
🔹️ایده مرکزی پدیده این سرماخوردگی, "#ارتباطات" است. این بیماری از طریق ارتباطات منتقل می شود. و با کنترل ارتباطات کنترل میشود.
🔹️ خود بیماری از نظر تهدید حیات, بی خطر است و فقط برای افراد دارای بیماریهای خطرناک یا مزمن خطر دارد. پس تمام تلاش های انجام شده برای کنترل ارتباطات مقدمه کنترل بیماری درباره افراد آسیب پذیر است نه همه #مردم.
🔹️با توجه به بعد ارتباطاتی این پدیده, بدلیل ظهور انواع تکنولوژی های ارتباطی که افراد در نقش های مختلف ظاهر می شوند و شدت ارتباط در #جامعه شبکهای, تعداد تماس ها با "اشیای مشترک" و" بدن" ها بسیار افزایش می یابد و همچنین در ابعاد "#جهانی" گسترش دارد. پس این پدیده یک پدیده جهانی است.
🔹️بعد ذهنی کرونا, شامل برساخت مساله کرونا است. برای این برساخت یک عاملانی دارد و یک دسته شرایط.
🔹️در میان عاملان; مقصر و قربانی را تعریف میکنند آنچه درباره مساله کرنا میتوان دید برساخت رسانهای کرونا توسط ماشین #جنگ_رسانه ای است که در کنار #جنگ_اقتصادی_آمریکا _چین #توسط آمریکاییها راه افتاد.
🔹️در این میان مقصر عامل چینی معرفی شد و قربانی مردم جهان, ذینفع در این مساله سازی آمریکاییها و تولید کنندگان محصولات بهداشتی شامل #ماسک و #دارو و دستکش در یک شبکه جهانی قابل تشخیص است.
🔹️با توجه به واقعیت عینی کرونا, ملتهای #چین و یا امروز #مردم_ایران مخصوصا #قم, متضرر و مورد هدف جنگ رسانهای هستند.
🔹️در این شرایط مردم ایران باید با آگاهی از این برساخت اجتماعی, با واقعیت کرونا به عنوان یک سرماخوردگی و نه یک #ویروس_مرگبار روبرو شوند و به زندگی عمومی خود و با رعایت دستورالعمل های عمومی کنترل کرونا ادامه دهند.
🔹️ترس به عنوان یک عامل ذهنی_شناختی هزینهها را برای مردم ایران افزایش خواهد داد, این در حالیست که کرونا اینقدر هزینه نخواهد داشت.
✍نویسنده: محمدرضا زهرائی, دانشجوی دکتری جامعه شناسی_مسائل اجتماعی ایران
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️چرا از #کرونای_چینی میترسیم از #آنفولانزای_آمریکایی نه؟
🔹️زمستان دو سال پیش یعنی فوریه ۲۰۱۸، بیماری #آنفلوآنزا در #آمریکا باعث مرگ ۶۱ هزار آمریکایی شد. زمستان ۲۰۱۹، ۳۴ هزار آمریکایی جان خود را به خاطر مبتلا به بیماری #آنفلوآنزا از دست دادند.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️چرا از #کرونای_چینی میترسیم از #آنفولانزای_آمریکایی نه؟
🔹️زمستان دو سال پیش یعنی فوریه ۲۰۱۸، بیماری #آنفلوآنزا در #آمریکا باعث مرگ ۶۱ هزار آمریکایی شد. زمستان ۲۰۱۹، ۳۴ هزار آمریکایی جان خود را به خاطر مبتلا به بیماری #آنفلوآنزا از دست دادند.
🔹️ویروس #کرونا تاکنون در 26 کشور جهان منتشر شده و 304 نفر از 14 هزار و 380 مبتلا به آن را به کام #مرگ فرستاده است. تصاویر و ویدئوهای هوایی از شهر ووهان #چین، نقطه آغاز انتشار این #ویروس، آنقدر حیرتآور و تکاندهنده است که بعضی آن را «آخرالزمان» نامیدهاند.
🔹️آمار تلفات #آنفلوآنزا در #آمریکا در 2 سال گذشته، 422 برابر تلفات ویروس کرونای چینی است. چرا ما از کرونای چینی میترسیم و از آنفلوآنزای آمریکایی نه؟ بخشی از این ترس به جدید بودن کرونا بازمیگردد و بخشی نیز به میزان انتشار کرونا در جهان. اما این همه ماجرا نیست.
🔹️این تاثیر #رسانه است که کرونای چینی اینقدر وحشتناک تصویر میشود و هیچ تصویر و خبری از حجم گسترده انتشار بیماری آنفلوآنزا در #آمریکا نیست. تصور اولیه این بود که شبکههای اجتماعی میتوانند این انحصار رسانهای مورد پسند #غرب را بشکنند و حقایقی از جهان را به مردم برسانند. اما پلتفرمهای پرمخاطب همچون #فیس_بوک، #اینستاگرام و #توئیتر و حتی #یوتیوب نشان دادهاند استانداردها و قواعد خود را براساس منافع و مبانی اثباتکننده برتری غرب تدوین و تنظیم کردهاند.
🔹️کافی است یک لحظه تصور کنید همین ویروس کرونا در آمریکا #شیوع مییافت! چه میزان تصاویر یا ویدئو به جهان مخابره میشد؟ در واقع باید گفت ترس #جهان از ویروس #کرونا عمدتاً بیشتر به دلیل جغرافیای بروز آن است تا میزان و تعداد تلفات آن.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️دکتر سید سعید زاهد زاهدانی در گفتگو با #فکرت:
💠 با مجاهدتِ مجلسی انقلابی در تدارک دولتیِ انقلابی هستیم.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
🎙 #مصاحبه
💠 دکتر سید سعید زاهد زاهدانی در گفتگو با #فکرت:
♦️ با مجاهدتِ مجلسی انقلابی در تدارک دولتیِ انقلابی هستیم.
🔹️ #جامعه امروز ما از تلفیق دو #فرهنگ #تمدن_مدرن و فرهنگ #اسلامی شکل گرفته است.
🔹️فرهنگ تمدن مدرن بر پایه های انسان گرائی (هیومنیزم) و دنیاگرائی (#سکولاریزم) قرار دارد و روبنای آن #لیبرال #دموکراسی و لیبرال سرمایهداری است.
🔹️#نظام_اجرایی و #اقتصادی در #جامعه ما در دوران #پهلوی بر اساس دانش کارشناسی تمدن مدرن شکل گرفته و بعد از #انقلاب تغییر عمده ای در آن صورت نگرفته است.
🔹️#نظام_آموزشی ما هم عمدتاً در همین راستا تنظیم شده و کارشناسانی را تربیت می کند که بتوانند همین دستگاه را بچرخانند. در دولت های گذشته وعده تغییر این نظام با توجه به ایده آلهای #اسلامی داده شد اما کار در خوری صورت نگرفت.
🔹️در دولتهای یازدهم و دوازدهم همان وعدهها هم داده نشد و در بر همان پاشنه چرخید. آنچه در #جامعه از #فقر و #فساد و تبعیض ملاحظه می شود حاصل همین عملکرد است.
🔹️بنابراین کسانی که برای پیشرفت، راهی به جز انتقال #فرهنگ و #اقتصاد از #غرب، به راه دیگری نمیاندیشند با دیدن عملکرد #مسئولین و بستهشدن در غرب از طریق تحریمها، دچار یاس و ناامیدی شدند.
🔹️اما کسانی که متوسل به فرهنگ بومی اسلامی هستند و از ابتدای #انقلاب تا کنون برنامه_ریزی بر اساس ارزشها و دانش کارشناسی اسلامی را طلب می کنند.
🔹️رسیدن به این نتایج را نه تنها بر خلاف انتظار نمیدانند بلکه پله اول برای نفی آن و پرداختن به برنامهریزی بر اساس دانش و کارشناسی اسلامی میدانند.
🔹️ بنابراین نه تنها ناامید نیستند بلکه امیدوار برای آغازی مبارک و رفتن به سوی ساختن دولت اسلامی و متعاقب آن جامعه اسامی هستند. آنان به تبعیت از رهبری برای رسیدن به تمدن جدید اسلامی طی این طریق را ضروری می دانند.
🔹️نتایج #انتخابات هم همین رویکرد را نشان می دهد. کسانی با فاصله زیاد انتخاب شدهاند که نزد مردم معروف به داشتن مواضع #انقلابی و #اسلامی هستند. بنابراین میتوان گفت که با این انتخابات کشور عزیز ما گام بلندی به سوی اسلامیت #نظام و ایده آلهای آن برداشت و میرود تا با مجاهدتِ مجلسی انقلابی در تدارک دولتیِ انقلابی باشد.
🔹️ با این حرکت، به فضل و مدد الهی، امید است به زودی ساختارهای فرسودهی فقر و فساد و تبعیزای کشور اصلاح شود و راه به سوی استقرار ارزشهای #اسلامی در #حکومت و #جامعه باز گردد.
🔹️ امید است ملت سرفراز #ایران این دوران سخت را، به مدد الهی و مجاهدت #نخبگان و دولتمردان جهادی و انقلابی، پشت سر گذارد و طلایههای تمدن جدید اسلامی روز به روز بیشتر و روشن تر جلوهگر شود.
✍نویسنده: سید حسین امامی
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️ #فکرت محلی برای اندیشیدن
💠 نگاهی عمیق به:
#فرهنگ و هنر
#اقتصاد و اجتماع
#سبکزندگی
#تاریخ و فلسفه
📎یادداشت، تحلیل، گفتگو، کتاب، درسگفتار، پادکست و کلیپ...
📌 #کانال_فکرت
🆔eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نقش نخبگان در تحقق انقلاب اسلامی
🔻(بخش اول)
🔹️در هر جامعهای #نخبگان همواره به دلیل علم و دانشی که دارند مورد توجه عموم #مردم هستند. مردم نیز در تلاشاند تصمیمات خود را با توجه به #آراء آنان عملیاتی کنند.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نقش نخبگان در تحقق انقلاب اسلامی
🔻(بخش اول)
🔹️در هر جامعهای #نخبگان همواره به دلیل علم و دانشی که دارند مورد توجه عموم #مردم هستند. مردم نیز در تلاشاند تصمیمات خود را با توجه به #آراء آنان عملیاتی کنند.
🔹️در واقع نخبگان یک #جامعه نه تنها مرجع و محل رجوع محسوب شده، بلکه میتوانند افکار و نظرات عموم جامعه را به سوی یک مرجع فکری و نظری قابل اعتماد و درست هدایت کنند.
🔹️ چیزی همانند #انقلاب_اسلامی که قشر #نخبه جامعه آن زمان، تمام تلاش خود را نمودند تا افکار و آراء جامعه را متوجه #امام_خمینی (ره) و #انقلاب_دینی او نمایند.
🔹️در حقیقت وقوع یک رخداد بزرگ #اجتماعی در همه #جهان، با قشر #نخبه و #اندیشمند آن جامعه گره خورده است. در تحقق #انقلاب_اسلامی نیز بعد از #رهبری امام خمینی (ره)، حاصل تلاش شبانه روزی نخبگان و روشن فکران #دینی و #سیاسی، اعم از روحانی و دانشگاهی بود.
🔶️بستر سازی برای #انقلاب
🔹️برخی از نخبگان دینی نظیر آیت الله #حائری و #بروجردی (رحمة الله علیهما) در زمان خود، محوریت امور را تقویت و گسترش #حوزه_علمیه از جهت علمی و معرفتی قرار داده و توجه خود را به تربیت #جوانان معطوف داشتند.
🔹️این امر سبب شد تا جای پای #روحانیت #شیعه در #ایران محکم شود. وجود آیت الله بروجردی و مرکزیت علمی قم نیز خود تأثیرات قابل توجهای در پرورش قشر نخبه و گسترش انقلاب اسلامی داشت.
🔹️نشر کتب دینی جدید، نزدیکی #قم به پایتخت و شهرهای بزرگ مرکزی کشور، زمینه برای مطرح کردن #اندیشه و دروس دینی توسط #نخبگان_دینی، فرستادن مبلغین دینی به کشورهای مختلف و.... همگی منجر به پرورش قشری از نخبگان برای انقلاب اسلامی شد.
✍ نویسنده: #میلاد_پور_عسگری
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️کلاس نقد و بررسی #تکنو_کراسی
🔰موضوع: مفهوم و تاریخچه تکنوکراسی
🔻(جلسه اول)
🔸️معادل تکنوکرات در زبان فارسی، «فنسالار» است.
🔸️از معادل واژه میتوان دریافت که در این جریان، اصالت به فن و تکنیک داده شده است.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️کلاس نقد و بررسی #تکنو_کراسی
🔰موضوع: مفهوم و تاریخچه تکنوکراسی
🔻(جلسه اول)
🔷️مفهوم
🔸️معادل تکنوکرات در زبان فارسی، «فنسالار» است.
🔸️از معادل واژه میتوان دریافت که در این جریان، اصالت به فن و تکنیک داده شده است.
🔸️البته این مسئله ربطی به وجود یا عدم وجود تکنیک ندارد؛ بلکه مسئله این است که: آیا تکنیک اصالت دارد یا ندارد؟ یعنی آیا تکنیک بایستی به رویکرد ما جهت بدهد؟ یا اصول و ارزشها و مبانی ما هستند که تکنیک را به خدمت میگیرند؟
🔸️لازم به توجه است که #تکنوکراسی #لیبرالی، که در واقع نوعی تکنوکراسی است که با انگارههای لیبرالی ادغام شده و پذیرفته است که مسیر حرکت جهان مسیری مطلوب است، مورد نقد قرار میگیرد.
🔷️ تاریخچه
🔸️در فضای #سیاسی ادبیاتی وجود دارد که بر مبنای آن دولتها به دو دسته #ایدئولوژیگ و #تکنوکرات تقسیم میشوند.
🔸️تکنوکراسی به نوعی در تضاد با #ایدئولوژی تعریف میشود؛ به این مفهوم که آیا: نگاه مسئولانِ #دولت، تکنوکراتیک است و ارزشها را در مدیریت دخالت نمیدهند و یافتههای بشری را تنها برای خود حجت قرار میدهند؟ یا اینکه ارزشها و اصول اعتقادی را #حاکم کردهاند.
🔸️ #جمهوری_اسلامی، نظامی ایدئولوژیگ و مبتنی بر #اسلام_سیاسی فقاهتی است. روشن است که نگاه این جریان نسبت به حوزههای مختلف دانش، فنآوری و یافتههای بشری این است که بایستی این موارد را در اختیار گرفت و از آنان در خدمت آرمانها بهره برد.
🔸️تکنوکراتها معتقدند کشور را بایستی به کمک مدلهای تجویز شده جهانی توسعه داد. علت اینکه در جمهوری اسلامی بحثی وجود دارد که: از واژه توسعه استفاده کنیم یا عبارت الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را به کار ببریم؟
🔸️این است که «#توسعه» در چارچوبی تعریف شده و این نظریه قابل انطباق کامل با تفکر ما نیست.
🔸️قبل از #پیروزی_انقلاب_اسلامی، تکنوکراتها توسعه کشور را رقم زدند. حدوداً 60 سال پیش، سازمان برنامه و بودجه توسط آمریکاییها در کشور تأسیس شد. لذا طبقهای تحصیلکرده روی کار آمدند که قصد داشتند مدلهای ثابت را در کشور اعمال کنند تا مظاهر پیشرفت در ایران آشکار شود.
🔸️اما با پیروزی انقلاب اسلامی، طبقهای جدید از #مدیران که نسلی #انقلابی و تحصیلکرده بودند، روی کار آمدند. در این دوران، دستگاهها باقی ماندند، اما مدیران آنها تغییر کردند. به عبارت دیگر، نرمافزار اداره کشور تغییر نکرد، اما گفتمانی به وجود آمد که سعی دارد به این نرمافزار جهت بدهد.
🔸️اما در دهه دوم #انقلاب، طبقه اولی که به حاشیه رفته بودند، به بهانههای مختلف مجدداً روی کار آمدند. همین چرخش مدیریتی در شکلگیری گفتمان تکنوکراسی تأثیرگذاشت.
📖مدرس: استاد محمدجواد اخوان
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
Technocracy-P1.mp3
13.03M
🎙 #فایل_صوتی
♦️کلاس نقد و بررسی #تکنو_کراسی
🔰موضوع: مفهوم و تاریخچه تکنوکراسی
🔻(جلسه اول)
🔸️معادل تکنوکرات در زبان فارسی، «فنسالار» است.
🔸️از معادل واژه میتوان دریافت که در این جریان، اصالت به فن و تکنیک داده شده است.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net