📚 #معرفی_کتاب
♦️کتاب "خود-آگاهی هگلی و پساساختارگرایان فرانسوی" نوشته دیوید شرمن
🔷️ ترجمه محمدمهدی اردبیلی و پیام ذوقی
🔸️نشر نی
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📚 #معرفی_کتاب
♦️ کتاب "خود-آگاهی هگلی و پساساختارگرایان فرانسوی" نوشته دیوید شرمن
🔷️ ترجمه محمدمهدی اردبیلی و پیام ذوقی
🔸️نشر نی
🔹️در کتاب «خود آگاهی و پسا ساختارگرایان فرانسوی» پس از مقدمهای بر ویراست جدید این کتاب، مقدمه مترجمان فارسی را میخوانیم که از ضرورت ترجمه کتاب میگویند و عقیده دارند که ضرورت انتشار این کتاب در سال 97 بیشتر از سال 90 است، چرا که از آن سال تاکنون رویکردهای جدیدتر برداشتهای رادیکالتر از #فلسفه_هگل به زبان فارسی بیشتر جا افتاده است.
🔹️هر یک از فصلهای این کتاب به رویکرد یکی از متفکران متاخر #فرانسوی در قبال مبحث ارباب و برده هگل اختصاص دارد. علیرغم مجاورت زمانی و مکانی هر سه متفکر، برداشت آنها از مصاف ارباب و برده، و البته فلسفه هگل به طور کلی، از اساس با یکدیگر متفاوت است.
🔹️کتاب "خود-آگاهی هگلی و پساساختارگرایان فرانسوی" ترجمه سه فصل از کتاب عظیمتری تحت عنوان "پدیدارشناسی خود-آگاهی از منظر هگل" است که با همکاری مشترک دیوید شرمن و لئو راوچ به چاپ رسیده است.
🔹️بخش انتهایی کتاب، به قلم دیوید شرمن مشتمل بر چهار فصل است که علاوه بر سه فصل موجود در این کتاب (باتای، دلوز و لکان) فصلی تحت عنوان "یورگن هابرماس و اکسل هونت" را نیز شامل میشده که بنا به نظر مترجمان حذف شده است تا این ترجمه به طور مشخص و منسجم صرفا به قرائتهای متاخر "فرانسوی" درباره مبحث ارباب و برده هگل محدود شود.
🔹️البته روشن است که پرداختن به رویکرد هر کدام از این متفکران در قبال #هگل و #فلسفه او کتابی جداگانه و البته مفصلتر را طلب میکند، به همین دلیل دیوید شرمن در هر کدام از فصول این کتاب فقط به وجه خاصی از نظرات آنان پرداخته است تا بتواند حول آن به نوعی انسجام دست یابند و از ابتدا تا انتهای هر فصل یک خط سیر را آغاز کند و به اتمام برساند. البته گفتنی است واکنش نویسنده به تمام این متفکران یکسان و هم جهت نیست.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️برساخت #کرونا_ویروس اجتماعی
🔷️پدیده #کرونا دارای یک بعد عینی و یک بعد ذهنی است.
🔸️بعد عینی کرونا همان واقعیت کرونا است که شامل یک #ویروس سرماخوردگی معمولی است ولی همانطور که ویروس سرماخوردگی همواره در حال تغییر است این هم همانطور.
🔸️بعد ذهنی کرونا, شامل برساخت مساله کرونا است. برای این برساخت یک عاملانی دارد و یک دسته شرایط.
🔸️در میان عاملان; مقصر و قربانی را تعریف میکنند آنچه درباره مساله کرنا می توان دید برساخت رسانهای کرونا توسط ماشین #جنگ_رسانهای است که در کنار #جنگ_اقتصادی #آمریکا_چین توسط,آمریکاییها راه افتاد.
✍نویسنده: محمدرضا زهرائی, دانشجوی دکتری #جامعه_شناسی مسائل #اجتماعی ایران
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️برساخت #کرونا_ویروس اجتماعی
🔶️با ورود مبتلایان #کرونا به اخبار #قم, تحلیل #جامعه_شناسی این پدیده ضروری است, تلاش خواهد شد این تحلیل بتواند کمکی در حل این مساله کند.
🔹️معتقدم پدیده ویروس کرونا یک مساله اجتماعی است. بنابه نظر لوزویک به عنوان یک برساختگرای اجتماعی, مساله اجتماعی دارای ویژگی تعدد و تکثر, مشکلزا بودن, قابل تغییر بودن و اراده به تغییر داشتن, قابل تشخیص است.
🔹️پدیده #کرونا; مشکلزا, قابل تغییر و کنترل, اراده به تغییر درباره اش وجود دارد, تعداد مبتلایان کمتر از انگشتان دست ولی احتمال گسترش آن قید تعدد و تکثر را تایید میکند, با این وصف این یک پدیده #اجتماعی و نیازمند تحلیل و تبیین جامعه شناختی است.
🔶️پدیده #کرونا دارای یک بعد عینی و یک بعد ذهنی است.
🔹️بعد عینی کرونا همان واقعیت کرونا است که شامل یک ویروس سرماخوردگی معمولی است ولی همانطور که ویروس سرماخوردگی همواره در حال تغییر است این هم همانطور.
🔹️ایده مرکزی پدیده این سرماخوردگی, "#ارتباطات" است. این بیماری از طریق ارتباطات منتقل می شود. و با کنترل ارتباطات کنترل میشود.
🔹️ خود بیماری از نظر تهدید حیات, بی خطر است و فقط برای افراد دارای بیماریهای خطرناک یا مزمن خطر دارد. پس تمام تلاش های انجام شده برای کنترل ارتباطات مقدمه کنترل بیماری درباره افراد آسیب پذیر است نه همه #مردم.
🔹️با توجه به بعد ارتباطاتی این پدیده, بدلیل ظهور انواع تکنولوژی های ارتباطی که افراد در نقش های مختلف ظاهر می شوند و شدت ارتباط در #جامعه شبکهای, تعداد تماس ها با "اشیای مشترک" و" بدن" ها بسیار افزایش می یابد و همچنین در ابعاد "#جهانی" گسترش دارد. پس این پدیده یک پدیده جهانی است.
🔹️بعد ذهنی کرونا, شامل برساخت مساله کرونا است. برای این برساخت یک عاملانی دارد و یک دسته شرایط.
🔹️در میان عاملان; مقصر و قربانی را تعریف میکنند آنچه درباره مساله کرنا میتوان دید برساخت رسانهای کرونا توسط ماشین #جنگ_رسانه ای است که در کنار #جنگ_اقتصادی_آمریکا _چین #توسط آمریکاییها راه افتاد.
🔹️در این میان مقصر عامل چینی معرفی شد و قربانی مردم جهان, ذینفع در این مساله سازی آمریکاییها و تولید کنندگان محصولات بهداشتی شامل #ماسک و #دارو و دستکش در یک شبکه جهانی قابل تشخیص است.
🔹️با توجه به واقعیت عینی کرونا, ملتهای #چین و یا امروز #مردم_ایران مخصوصا #قم, متضرر و مورد هدف جنگ رسانهای هستند.
🔹️در این شرایط مردم ایران باید با آگاهی از این برساخت اجتماعی, با واقعیت کرونا به عنوان یک سرماخوردگی و نه یک #ویروس_مرگبار روبرو شوند و به زندگی عمومی خود و با رعایت دستورالعمل های عمومی کنترل کرونا ادامه دهند.
🔹️ترس به عنوان یک عامل ذهنی_شناختی هزینهها را برای مردم ایران افزایش خواهد داد, این در حالیست که کرونا اینقدر هزینه نخواهد داشت.
✍نویسنده: محمدرضا زهرائی, دانشجوی دکتری جامعه شناسی_مسائل اجتماعی ایران
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️چرا از #کرونای_چینی میترسیم از #آنفولانزای_آمریکایی نه؟
🔹️زمستان دو سال پیش یعنی فوریه ۲۰۱۸، بیماری #آنفلوآنزا در #آمریکا باعث مرگ ۶۱ هزار آمریکایی شد. زمستان ۲۰۱۹، ۳۴ هزار آمریکایی جان خود را به خاطر مبتلا به بیماری #آنفلوآنزا از دست دادند.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️چرا از #کرونای_چینی میترسیم از #آنفولانزای_آمریکایی نه؟
🔹️زمستان دو سال پیش یعنی فوریه ۲۰۱۸، بیماری #آنفلوآنزا در #آمریکا باعث مرگ ۶۱ هزار آمریکایی شد. زمستان ۲۰۱۹، ۳۴ هزار آمریکایی جان خود را به خاطر مبتلا به بیماری #آنفلوآنزا از دست دادند.
🔹️ویروس #کرونا تاکنون در 26 کشور جهان منتشر شده و 304 نفر از 14 هزار و 380 مبتلا به آن را به کام #مرگ فرستاده است. تصاویر و ویدئوهای هوایی از شهر ووهان #چین، نقطه آغاز انتشار این #ویروس، آنقدر حیرتآور و تکاندهنده است که بعضی آن را «آخرالزمان» نامیدهاند.
🔹️آمار تلفات #آنفلوآنزا در #آمریکا در 2 سال گذشته، 422 برابر تلفات ویروس کرونای چینی است. چرا ما از کرونای چینی میترسیم و از آنفلوآنزای آمریکایی نه؟ بخشی از این ترس به جدید بودن کرونا بازمیگردد و بخشی نیز به میزان انتشار کرونا در جهان. اما این همه ماجرا نیست.
🔹️این تاثیر #رسانه است که کرونای چینی اینقدر وحشتناک تصویر میشود و هیچ تصویر و خبری از حجم گسترده انتشار بیماری آنفلوآنزا در #آمریکا نیست. تصور اولیه این بود که شبکههای اجتماعی میتوانند این انحصار رسانهای مورد پسند #غرب را بشکنند و حقایقی از جهان را به مردم برسانند. اما پلتفرمهای پرمخاطب همچون #فیس_بوک، #اینستاگرام و #توئیتر و حتی #یوتیوب نشان دادهاند استانداردها و قواعد خود را براساس منافع و مبانی اثباتکننده برتری غرب تدوین و تنظیم کردهاند.
🔹️کافی است یک لحظه تصور کنید همین ویروس کرونا در آمریکا #شیوع مییافت! چه میزان تصاویر یا ویدئو به جهان مخابره میشد؟ در واقع باید گفت ترس #جهان از ویروس #کرونا عمدتاً بیشتر به دلیل جغرافیای بروز آن است تا میزان و تعداد تلفات آن.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️دکتر سید سعید زاهد زاهدانی در گفتگو با #فکرت:
💠 با مجاهدتِ مجلسی انقلابی در تدارک دولتیِ انقلابی هستیم.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
🎙 #مصاحبه
💠 دکتر سید سعید زاهد زاهدانی در گفتگو با #فکرت:
♦️ با مجاهدتِ مجلسی انقلابی در تدارک دولتیِ انقلابی هستیم.
🔹️ #جامعه امروز ما از تلفیق دو #فرهنگ #تمدن_مدرن و فرهنگ #اسلامی شکل گرفته است.
🔹️فرهنگ تمدن مدرن بر پایه های انسان گرائی (هیومنیزم) و دنیاگرائی (#سکولاریزم) قرار دارد و روبنای آن #لیبرال #دموکراسی و لیبرال سرمایهداری است.
🔹️#نظام_اجرایی و #اقتصادی در #جامعه ما در دوران #پهلوی بر اساس دانش کارشناسی تمدن مدرن شکل گرفته و بعد از #انقلاب تغییر عمده ای در آن صورت نگرفته است.
🔹️#نظام_آموزشی ما هم عمدتاً در همین راستا تنظیم شده و کارشناسانی را تربیت می کند که بتوانند همین دستگاه را بچرخانند. در دولت های گذشته وعده تغییر این نظام با توجه به ایده آلهای #اسلامی داده شد اما کار در خوری صورت نگرفت.
🔹️در دولتهای یازدهم و دوازدهم همان وعدهها هم داده نشد و در بر همان پاشنه چرخید. آنچه در #جامعه از #فقر و #فساد و تبعیض ملاحظه می شود حاصل همین عملکرد است.
🔹️بنابراین کسانی که برای پیشرفت، راهی به جز انتقال #فرهنگ و #اقتصاد از #غرب، به راه دیگری نمیاندیشند با دیدن عملکرد #مسئولین و بستهشدن در غرب از طریق تحریمها، دچار یاس و ناامیدی شدند.
🔹️اما کسانی که متوسل به فرهنگ بومی اسلامی هستند و از ابتدای #انقلاب تا کنون برنامه_ریزی بر اساس ارزشها و دانش کارشناسی اسلامی را طلب می کنند.
🔹️رسیدن به این نتایج را نه تنها بر خلاف انتظار نمیدانند بلکه پله اول برای نفی آن و پرداختن به برنامهریزی بر اساس دانش و کارشناسی اسلامی میدانند.
🔹️ بنابراین نه تنها ناامید نیستند بلکه امیدوار برای آغازی مبارک و رفتن به سوی ساختن دولت اسلامی و متعاقب آن جامعه اسامی هستند. آنان به تبعیت از رهبری برای رسیدن به تمدن جدید اسلامی طی این طریق را ضروری می دانند.
🔹️نتایج #انتخابات هم همین رویکرد را نشان می دهد. کسانی با فاصله زیاد انتخاب شدهاند که نزد مردم معروف به داشتن مواضع #انقلابی و #اسلامی هستند. بنابراین میتوان گفت که با این انتخابات کشور عزیز ما گام بلندی به سوی اسلامیت #نظام و ایده آلهای آن برداشت و میرود تا با مجاهدتِ مجلسی انقلابی در تدارک دولتیِ انقلابی باشد.
🔹️ با این حرکت، به فضل و مدد الهی، امید است به زودی ساختارهای فرسودهی فقر و فساد و تبعیزای کشور اصلاح شود و راه به سوی استقرار ارزشهای #اسلامی در #حکومت و #جامعه باز گردد.
🔹️ امید است ملت سرفراز #ایران این دوران سخت را، به مدد الهی و مجاهدت #نخبگان و دولتمردان جهادی و انقلابی، پشت سر گذارد و طلایههای تمدن جدید اسلامی روز به روز بیشتر و روشن تر جلوهگر شود.
✍نویسنده: سید حسین امامی
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️ #فکرت محلی برای اندیشیدن
💠 نگاهی عمیق به:
#فرهنگ و هنر
#اقتصاد و اجتماع
#سبکزندگی
#تاریخ و فلسفه
📎یادداشت، تحلیل، گفتگو، کتاب، درسگفتار، پادکست و کلیپ...
📌 #کانال_فکرت
🆔eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نقش نخبگان در تحقق انقلاب اسلامی
🔻(بخش اول)
🔹️در هر جامعهای #نخبگان همواره به دلیل علم و دانشی که دارند مورد توجه عموم #مردم هستند. مردم نیز در تلاشاند تصمیمات خود را با توجه به #آراء آنان عملیاتی کنند.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نقش نخبگان در تحقق انقلاب اسلامی
🔻(بخش اول)
🔹️در هر جامعهای #نخبگان همواره به دلیل علم و دانشی که دارند مورد توجه عموم #مردم هستند. مردم نیز در تلاشاند تصمیمات خود را با توجه به #آراء آنان عملیاتی کنند.
🔹️در واقع نخبگان یک #جامعه نه تنها مرجع و محل رجوع محسوب شده، بلکه میتوانند افکار و نظرات عموم جامعه را به سوی یک مرجع فکری و نظری قابل اعتماد و درست هدایت کنند.
🔹️ چیزی همانند #انقلاب_اسلامی که قشر #نخبه جامعه آن زمان، تمام تلاش خود را نمودند تا افکار و آراء جامعه را متوجه #امام_خمینی (ره) و #انقلاب_دینی او نمایند.
🔹️در حقیقت وقوع یک رخداد بزرگ #اجتماعی در همه #جهان، با قشر #نخبه و #اندیشمند آن جامعه گره خورده است. در تحقق #انقلاب_اسلامی نیز بعد از #رهبری امام خمینی (ره)، حاصل تلاش شبانه روزی نخبگان و روشن فکران #دینی و #سیاسی، اعم از روحانی و دانشگاهی بود.
🔶️بستر سازی برای #انقلاب
🔹️برخی از نخبگان دینی نظیر آیت الله #حائری و #بروجردی (رحمة الله علیهما) در زمان خود، محوریت امور را تقویت و گسترش #حوزه_علمیه از جهت علمی و معرفتی قرار داده و توجه خود را به تربیت #جوانان معطوف داشتند.
🔹️این امر سبب شد تا جای پای #روحانیت #شیعه در #ایران محکم شود. وجود آیت الله بروجردی و مرکزیت علمی قم نیز خود تأثیرات قابل توجهای در پرورش قشر نخبه و گسترش انقلاب اسلامی داشت.
🔹️نشر کتب دینی جدید، نزدیکی #قم به پایتخت و شهرهای بزرگ مرکزی کشور، زمینه برای مطرح کردن #اندیشه و دروس دینی توسط #نخبگان_دینی، فرستادن مبلغین دینی به کشورهای مختلف و.... همگی منجر به پرورش قشری از نخبگان برای انقلاب اسلامی شد.
✍ نویسنده: #میلاد_پور_عسگری
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️کلاس نقد و بررسی #تکنو_کراسی
🔰موضوع: مفهوم و تاریخچه تکنوکراسی
🔻(جلسه اول)
🔸️معادل تکنوکرات در زبان فارسی، «فنسالار» است.
🔸️از معادل واژه میتوان دریافت که در این جریان، اصالت به فن و تکنیک داده شده است.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
♦️کلاس نقد و بررسی #تکنو_کراسی
🔰موضوع: مفهوم و تاریخچه تکنوکراسی
🔻(جلسه اول)
🔷️مفهوم
🔸️معادل تکنوکرات در زبان فارسی، «فنسالار» است.
🔸️از معادل واژه میتوان دریافت که در این جریان، اصالت به فن و تکنیک داده شده است.
🔸️البته این مسئله ربطی به وجود یا عدم وجود تکنیک ندارد؛ بلکه مسئله این است که: آیا تکنیک اصالت دارد یا ندارد؟ یعنی آیا تکنیک بایستی به رویکرد ما جهت بدهد؟ یا اصول و ارزشها و مبانی ما هستند که تکنیک را به خدمت میگیرند؟
🔸️لازم به توجه است که #تکنوکراسی #لیبرالی، که در واقع نوعی تکنوکراسی است که با انگارههای لیبرالی ادغام شده و پذیرفته است که مسیر حرکت جهان مسیری مطلوب است، مورد نقد قرار میگیرد.
🔷️ تاریخچه
🔸️در فضای #سیاسی ادبیاتی وجود دارد که بر مبنای آن دولتها به دو دسته #ایدئولوژیگ و #تکنوکرات تقسیم میشوند.
🔸️تکنوکراسی به نوعی در تضاد با #ایدئولوژی تعریف میشود؛ به این مفهوم که آیا: نگاه مسئولانِ #دولت، تکنوکراتیک است و ارزشها را در مدیریت دخالت نمیدهند و یافتههای بشری را تنها برای خود حجت قرار میدهند؟ یا اینکه ارزشها و اصول اعتقادی را #حاکم کردهاند.
🔸️ #جمهوری_اسلامی، نظامی ایدئولوژیگ و مبتنی بر #اسلام_سیاسی فقاهتی است. روشن است که نگاه این جریان نسبت به حوزههای مختلف دانش، فنآوری و یافتههای بشری این است که بایستی این موارد را در اختیار گرفت و از آنان در خدمت آرمانها بهره برد.
🔸️تکنوکراتها معتقدند کشور را بایستی به کمک مدلهای تجویز شده جهانی توسعه داد. علت اینکه در جمهوری اسلامی بحثی وجود دارد که: از واژه توسعه استفاده کنیم یا عبارت الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را به کار ببریم؟
🔸️این است که «#توسعه» در چارچوبی تعریف شده و این نظریه قابل انطباق کامل با تفکر ما نیست.
🔸️قبل از #پیروزی_انقلاب_اسلامی، تکنوکراتها توسعه کشور را رقم زدند. حدوداً 60 سال پیش، سازمان برنامه و بودجه توسط آمریکاییها در کشور تأسیس شد. لذا طبقهای تحصیلکرده روی کار آمدند که قصد داشتند مدلهای ثابت را در کشور اعمال کنند تا مظاهر پیشرفت در ایران آشکار شود.
🔸️اما با پیروزی انقلاب اسلامی، طبقهای جدید از #مدیران که نسلی #انقلابی و تحصیلکرده بودند، روی کار آمدند. در این دوران، دستگاهها باقی ماندند، اما مدیران آنها تغییر کردند. به عبارت دیگر، نرمافزار اداره کشور تغییر نکرد، اما گفتمانی به وجود آمد که سعی دارد به این نرمافزار جهت بدهد.
🔸️اما در دهه دوم #انقلاب، طبقه اولی که به حاشیه رفته بودند، به بهانههای مختلف مجدداً روی کار آمدند. همین چرخش مدیریتی در شکلگیری گفتمان تکنوکراسی تأثیرگذاشت.
📖مدرس: استاد محمدجواد اخوان
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
Technocracy-P1.mp3
13.03M
🎙 #فایل_صوتی
♦️کلاس نقد و بررسی #تکنو_کراسی
🔰موضوع: مفهوم و تاریخچه تکنوکراسی
🔻(جلسه اول)
🔸️معادل تکنوکرات در زبان فارسی، «فنسالار» است.
🔸️از معادل واژه میتوان دریافت که در این جریان، اصالت به فن و تکنیک داده شده است.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️#کرونا و فرصت مضاعف رجب
✍ نوشتهای از: حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی
🔷️ استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و #فلسفه #ایران
🔻(بخش اول)
🔸️باغبانان اواخر زمستان و اوایل بهار با مشاهده میزان شکوفههای درختان میتوانند حدس بزنند، در صورتی که آفت یا مشکل خاصی نباشد، درختانشان چه میزان در تابستان ثمر خواهند داشت. هر قدر شکوفهها بیشتر و بهتر باشد، امیدشان به ثمره تابستان افزون است.
🔸️ماه رجب شکوفههای جان انسان برای برداشت ثمرات در ماه رمضان نمایان میشوند. آنان که شوق بهره برداری در لیالی قدر دارند، نسبت به شکوفههای ماه رجب اهتمام میورزند.
🔸️فاصله زمانی ابتدای ماه رجب تا لیالی قدر، دو #اربعین است که هر کدام گرانسنگ و تکرار نشدنی است.
🔸️با وجود آنکه تقربیا تمامی #ادیان و #مذاهب به وجود #منجی معتقدند، #شیعه به منجی حیّ و موعود موجود باورمند است. کسی که بر افعال و رفتارشان شاهد و در لحظه لحظه زندگی ایشان حاضر است. آنها را می بیند و کلامشان را میشنود و دعایشان را اجابت میکند. این ویژگی امید #شیعیان را افزایش داده و هیچ بن بستی برایشان باقی نمیگذارد.
🔸️ویژگی برجسته #شیعه در این اعتقاد، باور به امام حیّ است که در بین ایشان زندگی میکند و از احوال آنها باخبر است و در مشکلات دستگیرشان.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️#کرونا و فرصت مضاعف رجب
🔻(بخش دوم)
🔶️اما اعتقاد به زنده بودن یا نبودن #موعود چه تأثیری دارد؟
🔹️ولتر ترنس استیس از فیلسوفان معاصر، در کتاب «دین و نگرش نوین» درباره زمینههای الحاد بخش عظیمی از #اروپا در قرون اخیر سوال میکند.
🔹️او نظریه #نیوتن را یکی از عوامل معرفی میکند و میگوید با اینکه نظریه نیوتن وجود #خدا را به عنوان علت فاعلی پذیرفت، او را به عنوان علت غایی انکار کرد.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️#کرونا و فرصت مضاعف رجب
✍نوشتهای از :حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی
🔶️استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و #فلسفه #ایران
🔻(بخش دوم)
🔰 اما اعتقاد به زنده بودن یا نبودن #موعود چه تأثیری دارد؟
🔹️ولتر ترنس استیس از فیلسوفان معاصر، در کتاب «دین و نگرش نوین» درباره زمینههای الحاد بخش عظیمی از #اروپا در قرون اخیر سوال میکند.
🔹️او نظریه #نیوتن را یکی از عوامل معرفی میکند و میگوید با اینکه نظریه نیوتن وجود #خدا را به عنوان علت فاعلی پذیرفت، او را به عنوان علت غایی انکار کرد.
🔹️خدایی بازنشسته که تدبیری در #جهان ندارد. ساعت سازی لاهوتی که تماشاگر صرف است. ایمان مردم با چنین خدایی تقویت نمیشود بلکه مردم خدایی را میپرستند که از احوالشان با خبر باشد، دعایشان را بشنوند و از ایشان دستگیری کند.
🔹️اکنون با این مقدمه آثار اعتقاد به منجی حیّ یا موعود موجود را در سخنان #رهبر_انقلاب دنبال میکنیم:
1️⃣ امید: #شیعیان با #اعتقاد به اینکه #امام_مهدی در بین مردم زنده بوده و دردهای ایشان را احساس میکند از سطح امید به یک آرزوی موهوم فاصله گرفته و در انتظار واقعیتی عینی هستند.(بیانات در سالروز میلاد #امام_زمان(عج) ۱۳۸۷/۵/۲۷).
2️⃣ تقویت معنویت: انسان معتقد به امام زمان (عج) چون با مرکز تفضّلات الهی و کانون شعاعِ رحمت حق، رابطهای روحی برقرار میکند، توفیق بیشتری برای برخورداری از وسایل عروج معنوی و تقرب الیاللَّه دارد. به همین دلیل اهل معنا در توسّلات معنوی خود، امام زمان (عج) را مورد توجّه دائمی قرار داده و به آن حضرت توسّل میجویند. نفس پیوند قلبی با ایشان انسان را عروج و رشد میدهد.(بیانات در سالروز میلاد امام زمان(عج) ۱۳۷۴/۱۰/۱۷)
3️⃣ تقویت روحیه مبارزه و نفی بی تفاوتی: اعتقاد به امام حاضر در میان مردم مانع تسلیم شدن و بی تفاوتی ایشان است.
🔹️(همان) آری، نه #توحید از #امامت گسسته است و نه #ایمان و مبارزه، مستقل از مبانی تئوریک؛ و این است پرتوی از منظومه فکری #اسلام به حمل شایع.
🔹️ابتلائات اخیر امتحاناتی است که #شیعیان، از آن بهترین بهره برداری را برای کمال و رشد خویش خواهند کرد. در کنار دستورات عقلایی بهداشتی و علمی، تضرع به درگاه پروردگار و انس با حقیقت عالم که حیّ و شاهد است، فراموش نمیشود. تقارن این ابتلائات با ماه رجب نیز حکایت از فرصتی مضاعف برای انس و درک حضوری نسبت به فقر وجودیمان است.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ با توکل زانوی اشتر ببند!
🔰«هر روز دست خود را روی قلبتان بگذارید و هفت مرتبه #سوره_حمد را قرائت کنید»
🔹️این توصیهای بود که یکی از #مراجع_تقلید برای مقابله با #بیماری_کرونا به #مردم کرد.دو مرجع دیگر هم نکات مشابهی گفتند و مردم را به دعا و توسل فراخواندند.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ با توکل زانوی اشتر ببند!
🔰«هر روز دست خود را روی قلبتان بگذارید و هفت مرتبه #سوره_حمد را قرائت کنید»
🔹️این توصیهای بود که یکی از #مراجع_تقلید برای مقابله با #بیماری_کرونا به #مردم کرد.دو مرجع دیگر هم نکات مشابهی گفتند و مردم را به دعا و توسل فراخواندند.
🔹️بعد از انتشار این اخبار، موجی از تمسخر و انکار در #فضای_مجازی به راه افتاد. شماری از توییتنویسان، عالمان #دین را به خرافهگستری و ضدیت با علم و فناوری متهم کردند. اما آیا واقعا دعا کردن برای دفع بلا و #شفای_بیمار با دانش پزشکی مغایرت دارد؟
🔶️نکات زیر شاید بتواند این گره را بگشاید:
1⃣ در نظام خلقت، هر معلولی علتی دارد. قاعده علت یکی از زیربناییترین قواعدی است که در این عالم جریان دارد. برگ، بیدلیل از درخت نمیافتد و آتش بیهوده کاغذ را نمیسوزاند. هر پدیدهای معلول علتی است و از قانون خاص خود پیروی میکند. «#کرونا» هم پدیدهای پزشکی است که سلامتی مردم در سراسر #جهان را تحت الشعاع قرار داده و طبعا باید به شکل علمی با آن مقابله کرد. همچنان که مراجع تقلید هم در کنار دعا، رعایت نکات بهداشتی پزشکان و متخصصان را لازم برشمردهاند.
2⃣ همان خدایی که جهان را آفرید و آن را بر اساس نظام علت و معلول استوار ساخت خود، دعا را یکی از ابزارهای در اختیار بشر دانست که انسان میتواند با آن حتی سرنوشت حتمی خویش را عوض کند! #امام_رضا علیهالسلام در حدیثی قضای حتمی خداوند را با کوچکترین دعا قابل تغییر میداند! وقتی قضای حتمی خداوند با کوچکترین دعا قابل رفع است آیا کنترل یک #ویروس با دعا غیر ممکن است؟
3⃣ همچنان که در بند نخست هم اشاره شد اعتقاد به دعا منافاتی با کار علمی و شبانهروزی ندارد. اتفاقا در احادیث #شیعه، کسی که دعا میکند ولی تلاشی انجام نمیدهد نکوهش شده است. در حدیث دیگری نیز خداوند، پروردگاری معرفی شده است که دوست ندارد کارها را انجام دهد مگر از طریق وسیله و اسباب خودشان. بنابراین تداوم تلاش علمی پزشکان و پرستاران با دعای #مومنان منافاتی ندارد.
4⃣ گاهی دعا اثرگذاری یک فرآیند را تسریع میکند. مثلا دارویی شفابخش به بیمار خورانده شده است اما دعا باعث میشود دارو در بدنش بهتر و سریعتر عمل کند و مشکل را برطرف سازد.
5⃣ سخن را با حدیثی از #پیامبر به پایان میبرم. در زمان رسول خدا شخصی شترش را باز گذاشته و پیش پیامبر آمده بود. رسول خدا به او فرمود: چرا شترت را باز گذاشتهای؟ جواب داد: به خدا توکل کردم. حضرت فرمود: «شتر را ببند و سپس به خدا توکل کن.»
✍نویسنده:علی بهاری، دانش آموخته ارشد از دانشگاه باقرالعلوم
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ما و #کرونا
🔻(بخش اول)
🔰«ترس آن بیخی است که خرافات از آن برمیجوشد، میپاید و تغذیه میشود.» (اسپینوزا، رساله الهی #سیاسی)
🔹️فضا بوی #مرگ نمیدهد، بوی ترس میدهد. وحشت از بیماری را میشود در همه جا احساس کرد. از گسترش روزافزون ماسکها گرفته تا خلوت شدن تدریجیِ معابر و لغو شدن اجتماعاتِ «غیرضروری»!
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ما و #کرونا
🔻(بخش اول)
🔰«ترس آن بیخی است که خرافات از آن برمیجوشد، میپاید و تغذیه میشود.» (اسپینوزا، رساله الهی #سیاسی)
🔹️فضا بوی #مرگ نمیدهد، بوی ترس میدهد. وحشت از بیماری را میشود در همه جا احساس کرد. از گسترش روزافزون ماسکها گرفته تا خلوت شدن تدریجیِ معابر و لغو شدن اجتماعاتِ «غیرضروری»!
🔹️در میان بیاعتمادی کامل به یک سیستم ناصادق و ناکارآمد و نیز فروپاشی اعتماد #اجتماعی، انسانها خود را تنها حامی خودشان میپندارند. اینجا اصالت با فردیت و اصل بقاست: تجربهای شبیه «وضع طبیعیِ» هابز. هر انسان به دیگری به مثابه تهدید مینگرد. امروز در ایران، ایده «انسان گرگ انسان» به وضوح قابل مشاهده است.
🔹️آنها که چند روزی است از خانه بیرون نیامدهاند. آنها که در خانه نیز #ماسک بر صورت میزنند. آنها که از فرط استعمال الکل و ضدعفونیکننده پوستشان را زخم کردهاند. آنها که همه چیز را میسابند. آنها که با کوچکترین سرفهای در جمع به یکدیگر حمله میکنند. آنها که همیشه به دنبال بهانهای برای تعطیلیاند. آنها که داروخانهها را متمدنانه غارت کردهاند. آنها که دو یا سه ماسک را روی هم میگذارند. آنها که از ترسِ #مرگ #خودکشی کردهاند. آنها که تمام تمهیداتشان بیهوده است. آنها که با خودکارِ شخصی خود رای دادهاند. آنها که فراموش میکنند. آنها که روابط عاطفیِ انسانی را، بوسه و مصافحه و آغوش را، شرّ معرفی میکنند. آنها که به فوبیا معتادند. آنها که خورهی اخبار و شایعاتند. آنها که فرصتی برای ارضای وسواسهای ذهنیشان یافتهاند. آنها که فقط میکوشند زنده بمانند اما تاکنون به این فکر نکردهاند که چرا؟
🔹️آنها ماییم.
✍🏻 نویسنده: محمدمهدی اردبیلی،استاد #فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ما و #کرونا
🔻(بخش دوم)
🔷️ فرداروزی ماجرای #کرونا هم تمام میشود.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ما و #کرونا
🔻(بخش دوم)
🔷️ فرداروزی ماجرای #کرونا هم تمام میشود.
🔸️ طبیعت قدرتش را به رخ ما انسانهای از خود مطمئن میکشد و دقیقاً از مجاریِ ارتباطات انسانی، غربالگریاش را انجام میدهد. پیرها و ضعفا را حذف میکند و زمین کمی خلوتتر میشود. و همه چیز به روالِ «طبیعی!»
بازمیگردد. طبیعت نفسی میکشد و ماجرایی دیگر آغاز میشود. آن روز روسیاهی به زغال نمیماند و فراموشی همه چیزِ ما را میشوید: ما بیچرا زندگان. آن روز تا چه حد میشود بازهم به لبخندها و بوسهها و آغوشها اعتماد کرد؟ آیا هر تجربهای از این دست، باعث نمیشود ما بازهم، از تمدن، از بشریت، بیشتر قطع امید کنیم؟
🔸️بی تردید مقصر اصلی شیوع کرونا در ایران، کم کاری #دولت و عدم واکنش به موقع در بستن راههای ارتباطی با چین (احتمالا به دلایل #سیاسی و #اقتصادی) و سهل انگاری در انجام اقدامات موثر بوده است. این تقصیر تا همین لحظه نیز با عدم صداقت و نیز ناکارآمدی ادامه یافته است.
🔸️این امر البته فقط به خواست یک #وزارتخانه یا کارکرد یک #مدیر مربوط نیست، بلکه ریشه در بحران ناکارآمدی و بحران مشروعیت سیستم و ناتوانی در تصمیم گیری درست و حتی تضمین اجرای تصمیمات دارد، لذا من در یادداشت خود البته با اشاره ای کوتاه، همین «ناکارآمدی و عدم صداقت» را پیش فرض گرفتم و به دلیل محدودیت های یک یادداشت و ماهیت تک سویۀ آن لزومی به تبیین موضع خود در این خصوص ندیدم که همین امر نیز به سوءتفاهم هایی یک سویه دامن زد. روشن است که هر نهادی که واجد قدرت بیشتری باشد، دارای مسئولیت بیشتری است و نقد من به عملکرد مردم نافی نقد اصلی نیست.
✍🏻 نویسنده: محمدمهدی اردبیلی،استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تقلیل وجود به سلامتی
🔰 روایتی وجودی از #کرونا
🔻(بخش اول)
🔶️ گاهی شیوع یک #بیماری ما را به خودآگاهیای میرساند که شاید در حالت عادی این خودآگاهی به دست نمیآمد. خودآگاهی از رنج ها، محدویتها و توانمندیهای خودمان.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تقلیل وجود به سلامتی
🔰 روایتی وجودی از #کرونا
🔻(بخش اول)
🔶️ گاهی شیوع یک #بیماری ما را به خودآگاهیای میرساند که شاید در حالت عادی این خودآگاهی به دست نمیآمد. خودآگاهی از رنج ها، محدویتها و توانمندیهای خودمان.
🔹️گاهی یک #ویروسی که به چشم نمی آید دنیا را به هم میریزد و ما را از #وحدت به کثرت و از کثرت به وحدت رهنمون میکند.
🔹️#کرونا دلهای پراکندهای را یک دل کرده و به خط کرده برای نجات هموطنان. کرونا سبب شده از حال و روز همدیگر بیشتر مطلع شویم. این یعنی حرکت از کثرت به وحدت. در مقابل کرونا، بی مروتی طیفی را به نمایش گذاشته طیفی که از درد و رنج و نگرانی مردم سوء استفاده کرده و در حال احتکار و گرانفروشی #ماسک و اقلام مورد نیاز #مردم در مقابله با این #ویروس هستند و همین طور دیگر امور ضد انسانی که کرونا توانسته آنها را به نمایش بگذارد و اینها یعنی حرکت از وحدت به کثرت.
🔹️گاهی یک #بیماری ما را متوجه این می کند که #جهان ذاتا بیقرار است و ما در ذهن خود جهانی کوچک و آرام ساختیم با سقفی کوتاه، اما هر از گاهی این جهان بی قرار خودی نشان میدهد و می گوید باطن این جهان، سرکش است و پر از تزاحم و کشمکش.
✍🏻 نویسنده:دکتر عبدالله صلواتی،معاون فرهنگی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net