eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 🔻«شعر»، ریل انتقال شور حسینی است 🔹 برای اباعبدالله الحسین (ع) و عزاداری، ما دو چیز را داریم: یکی شعور و دیگری شور. 🔹شعور حسینی و شعور در مورد فرهنگ عاشورا می‌تواند از طریق سخنرانی، متن مقاله، نثر و… منتقل بشود. 🔹 اما لازمه شور حسینی «شعر» است؛ یعنی آنجایی که شورگرفتن چه در عزاداری و چه در دسته‌های سینه‌زنی و در مجالس و جایی که سخنران بخش شعور معارفی‌اش به پایان می‌رسد و می‌گوید: سری به سرزمین کربلا و اباعبدالله الحسین بزنیم. 🎤گفت وگو با: دکتر مجتبی رحماندوست •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2488 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻«شعر»، ریل انتقال شور حسینی است 🔹در بخش شعور حسینی به شدت جایگاه نثر خودش را نشان می‌دهد. 🔹ما با ادبیات عاشورایی سر و کار داریم. خیلی وقت‌ها کتابی را می‌خوانیم و اصطلاحاً می‌گوییم نچسبید! گاهی یک کتابی را می‌خوانیم و می‌گوییم اگر نمی‌خواندیم هم اتفاقی رخ نمی‌داد و چیزی به ما افزوده نشد. 🔹یک کتابی را می‌خوانیم و برعکس، می‌گوییم چقدر جالب بود، کاش برای بار دوم هم بخوانم و یا به دیگران هم معرفی می‌کنیم و می‌گوییم این کتاب را بخوان، بسیار عالی است. 🔹بخشی از این پسندیدن و جا افتان و به دیگران توصیه‌کردن و اظهار علاقه‌کردن به خواندن برای بار دوم، مربوط به محتوای کتاب است، اما بخشی از آن به نثر و جاذبه نثر مربوط می‌شود. 🔹خیلی وقت‌ها یک محتوا و یک اندیشه‌ای را یک شخص با نثر و با یک ساختار ادبی ارائه می‌کند که جاذبه خواندن ندارد، اما شخص دیگری همان محتوا را با زبان، نگارش، نثر و ساختار ادبی قوی ارائه می‌کند و مشتری پیدا می‌کند، مکرراً چاپ می‌شود و مخاطب دلش می‌خواهد بار دیگر بخواند و به دیگری معرفی کند که آن‌ها هم بخوانند. این جایگاه نثر مکتوب است. 🎤گفت وگو با: دکتر مجتبی رحماندوست •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2488 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مرگ تدریجی رویای براندازی 🔸براندازی نرم از چهار مرحله می‌گذرد که تنها در مرحله پایانی با براندازی سخت یا جنگ تفاوت می‌یابد. 🔸این مراحل از مرحله دمورالایز یا تخریب روحیه آغاز می‌شود، سپس با گذر از مرحله دستبلایز یا بی‌ثبات‌سازی به مرحله کراسز یا بحران رسیده و سپس در آخرین مرحله به براندازی ختم می‌شود که جنگ درصورت تبعیت از عقلانیت تام تنها در این مرحله آخر از براندازی نرم متفاوت می‌شود. ✍️نویسنده: حسین کچویان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2485 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مرگ تدریجی رویای براندازی 🔸برای تغییر هر نظام سیاسی دو رخداد مهم باید واقع شود که در غیر این‌صورت امکان تغییر آن وجود ندارد. 🔸اولا آنچه پیش از هر امری لازم است، پیدایی مشکلاتی است که نظام سیاسی را دچار بحران کند. 🔸توجه به مفهوم بحران ضروری است، چون وجود مشکلات طبیعی هرگونه نظامی در این جهان ازجمله نظام سیاسی است. 🔸پس برای تغییر نظام سیاسی نیازمند مشکلات بحران‌زا هستیم. این مشکلات، مشکلاتی هستند که پاسخ‌های آن در دانش موجود نظام و روند جاری آن وجود ندارد، بلکه مستلزم دانش‌های تازه و دگرگونی در روندهای جاری است. 🔸نکته مهم این است که هم دانش موردنیاز و هم تغییرات لازم در روندها و بحران‌ها نیازمند تغییرات حاد و ریشه‌ای هم در ذهنیت نظام و هم ساختارها و روندها باشد. 🔸هرچه مشکلات حادتر و بحران عمیق‌تر باشد، ضرورت تغییرات حاد و ریشه‌ای در ذهنیت یا دانش‌ها و روندها بیشتر خواهد شد، چون اساسا تعریف بحران چنین اقتضایی دارد. 🔸اما رخداد یا اتفاق مهم دیگری که برای براندازی موردنیاز است، تغییر دید و نسبت ذهنی و روحی مردم تابع یک نظام سیاسی نسبت‌به ارزش‌ها و باورهای پایه‌ای و سازنده آن نظام و هم نسبت‌به مسئولان آن است. 🔸مردم باید اعتقاد خود را به ارزشمندی نظام خود و ارزش‌های سازنده آن از دست بدهند و نسبت‌به حاکمان خود بی‌اعتقاد یا ظنین و مخالف شوند. 🔸از بی‌تفاوتی و بی‌میلی نسبت‌به کلیت یک نظام در کل یا ظن و بدگمانی نسبت‌به آدم‌های مهم و ایدئولوژی نظام تا مخالفت و ضدیت با آن راه طولانی‌ای است، اما به‌راحتی و به‌سادگی می‌توان این راه را کوتاه و پرشتاب کرد. ✍️نویسنده: حسین کچویان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2485 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شرع و فضای مجازی، یک راه موازی 🔹بسیاری از امور فضای زندگی واقعی در آن شبیه‌سازی شد و امور بسیاری در آن به‌عنوان «اشیا»ی دارای کاربرد در زندگی انسان تعریف شدند. 🔹با وجود اینکه دولت‌های جهان ناچار شده‌اند فضای مجازی را در کشور خود توسعه دهند، اما این توسعه‌ها غالبا بدون توجه به زیرساخت‌های فلسفی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن بود. 🔹در ایران نیز چنین بوده است و هنوز تحلیل‌های دقیقی از فضای مجازی، مسائل مربوط به آن‌ها بر اساس مبانی اسلامی وجود ندارد، در حالی که درگیری با این موضوع بسیار زیاد است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2491 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شرع و فضای مجازی، یک راه موازی 🔹انتشارات دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، کتاب نظام موضوعات فقه فضای مجازی را که نوشته حجت‌الاسلام حسنی است به چاپ رسانده. 🔹کتاب نظام موضوعات فقه مجازی دارای چهار بخش است. 🔹بخش اول: بخش ابتدایی این کتاب با عنوان، مبانی فقه فضای مجازی مشخص شده است. 🔹در ذیل این عنوان عناوین دیگری به این شرح آمده است: مبادی تصوری فقه فضای مجازی، مبادی تصدیقی فقه فضای مجازی، مبانی هستی‌شناختی فقه فضای مجازی، مبانی انسان‌شناختی فقه فضای مجازی، مبانی ارزش‌شناختی، مبانی روش‌شناختی فقه فضای مجازی، موضوع‌‌شناسی فقهی فضای مجازی، موضوع‌‌شناسی مسائل مربوط به انسان در مواجهه با فضای مجازی. 🔹بخش دوم: کلیات فقه فضای مجازی. عناوین دیگر این بخش: اهداف و مقاصد کلی شریعت در حوزه فضای مجازی، سیاست‌ها در حوزه فقه فضای مجازی. 🔹بخش سوم: قواعد فقهی فضای مجازی. عناوین دیگر این بخش عبارت است از: اصول، قواعد فقهی اثباتی، قواعد سلبی در حوزه فضای مجازی. 🔹بخش چهارم: بخش پایانی این کتاب با عنوان مسائل فقهی فضای مجازی مشخص شده است. عناوین دیگر این بخش عبارتند از: مسائل فقهی امنیت و فضای مجازی، مسائل فقهی تبلیغات تجاری و غیر‌تجاری، مسائل فقهی سیاست و فضای مجازی، مسائل فقهی فرهنگ و فضای مجازی، مسائل فقهی خبررسانی در فضای مجازی، فقه‌الاخلاق و فضای مجازی، فقه جنسیت، مسائل فقهی فعالیت‌های فنی در فضای مجازی، مسائل فقهی اقتصاد و فضای مجازی، حقوق و قضا در فضای مجازی. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2491 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت سوم: https://eitaa.com/fekrat_net/2187 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت سوم: https://eitaa.com/fekrat_net/2187 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
📋 🔻نقدی بر کتاب پسااسلامیسم، نوشته میلاد دخانچی 🔹آنچه در وحله نخست باید طرح شود، ضعف مباحث فلسفی پشتیبان در این اثر و ایده نویسنده است. 🔹البته این به‌معنای آن نیست که نویسنده هیچ فلسفه نظری را در این زمینه مطمح نظر ندارد بلکه منظور این است که گفتمان فلسفی تفصیلی مورد نظر وی در این اثر تبیین و آشکار نشده و صرفا به اجمالی کلی و مختصر بسنده شده است. 🔹از این‌رو، به‌تصریح وی، پسااسلامیسم بر آن است که با ابتنا بر فلسفه صدرایی به تبیین مباحث خویش بپردازد. 🔹اما، به‌زعم وی، فلسفه صدرایی یک فلسفه پارادوکسیکال است. از این رو نمی‌تواند در همه بخش‌ها ایده مطرح شده را پشتیبانی کند. ✍️نویسنده: دکتر شریف لک‌زایی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2494 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نقدی بر کتاب پسااسلامیسم، نوشته میلاد دخانچی 🔹دو مفهوم «استیت‌فرم» و «قبیله‌فرم» که نویسنده به‌عنوان دو نیروی اداره‌کننده جامعه به آن اشاره می‌کند بحث مهمی است که البته با توجه به محتوای مورد اشاره می‌توان نقش رهبر و نقش دولت را از هم تفکیک کرد. 🔹در مورد دوره صدر اسلام که نویسنده به استخراج مبحث قبیله‌فرم از آنجا پرداخته است، پیامبر اکرم(ص) پس از حضور در مدینه واجد هردو نقش شده است. 🔹درواقع آن حضرت در دوره حضور در مدینه هم رهبری دینی جامعه را برعهده داشت و هم نقش رئیس دولت را؛ زیرا در رأس دولت قرار گرفته بود. 🔹این تفکیک اگرچه در مواردی که شخصیتی مانند پیامبر واجد آن است تا حدی دشوار است اما با توجه به آیات قرآن کریم نیز می‌توان این تفکیک و تمایز را صراحتا دریافت کرد. 🔹از این‌رو آنچه در بحث قبیله‌فرم -البته با فرض پذیرش آن- مورد توجه قرار گرفته است بر ویژگی‌ها و خصوصیات رهبری دینی دلالت دارد تا نقش و وظایف دولت. 🔹اگر به این تمایزگذاری میان رهبر و دولت توجه شود به‌نظر مباحث به‌کلی تفاوت‌های اساسی می‌یابد. 🔹امروزه -چنان‌که نویسنده نیز در صفحه ۷۱ اشاره کرده است برخی شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی به‌صورت قدرتمندی اعمال قدرت می‌کنند. 🔹شبکه‌های اجتماعی بزرگی مانند فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و غیره به‌نحوی در مردم وابستگی به‌وجود آورده‌اند که در کنار دولت‌ها می‌توانند به ایجاد محدودیت و ایجاد فرصت زیاد در جامعه اقدام کنند که در نحوه حکمرانی و سیاست‌ورزی تأثیر تعیین‌کننده‌ای دارد اما نمی‌توان گفت که به‌عنوان بدیل دولت نقش ایفا می‌کنند؛ زیرا دولت با اتخاذ یک سیاست می‌تواند در این شبکه‌ها تأثیرگذار باشد و فعالیت‌های آنان را محدود یا موسع کند. 🔹نقش قبیله‌فرم -که به‌عنوان یک نقطه تاریخی در صدر اسلام نیز حضور پررنگی داشته و البته امروزه نیز در مناطق مختلف حضور برجسته ای دارد- به‌معنای آن نیست که می تواند نقش اداره جامعه را به‌عنوان بدیل دولت ایفا کند بلکه می‌تواند به‌عنوان بخش مدنی و غیردولتی به فعالیت خود بپردازد و از دولت هم تمایز داشته باشد. ✍️نویسنده: دکتر شریف لک‌زایی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2494 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شبکه ملی اطلاعات نیازحیاتی و قربانی غفلت مسئولان 🔸شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی در عرصه فضای مجازی به شمار می‌آید که تحقق آن بنابر ضرورت‌های ملی همچون «ارائه خدمات زیرساختی پیشرفته» و «بهره‌مندی از مزایای زیست‌بوم ملی فضای مجازی» در کنار «حفاظت از اطلاعات و ارتباطات کاربران ایرانی»، در اسناد بالادستی نظام الزام شده است. ✍️نویسنده: معصومه نصیری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2500 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شبکه ملی اطلاعات نیازحیاتی و قربانی غفلت مسئولان 🔸شبکه ملی اطلاعات بر استقلال تاکید دارد و امروزه بر هیچ‌کس پوشیده نیست که استقلال در زمینه‌های مختلف از فاکتورهای جدی قدرت کشورها محسوب می‌شود. 🔸امروز دیگر قدرت، در کشورگشایی جغرافیایی نیست و این کشورگشایی‌ها، استعمارها و استثمارهای مجازی و شبکه‌ای هستند که همچون موریانه پایه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورها را از بین می‌برند. 🔸این استقلال باید ذیل شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم با تضمین کیفیت صورت گیرد. متاسفانه در همین گام نخست شاهد هستیم که نه در حوزه محتوا و نه در حوزه خدمات استقلال مدنظر و لازم و کافی محقق نشده است. 🔸در گام دیگر مخاطبان باید بدانند شبکه ملی اطلاعات باید شبکه‌ای با قابلیت عرضه انواع خدمات امن اعم از رمزنگاری و امضای دیجیتالی به کلیه کاربران، شبکه‌ای با قابلیت برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه‌ها و مراکز حیاتی کشور و شبکه‌ای پرظرفیت، پهن باند و با تعرفه رقابتی شامل مراکز داده و میزبانی داخلی باشد. 🔸به بیان ساده‌تر، در سند الزامات شبکه ملی اطلاعات مقرر شد تا شبکه‌ای زیرساختی مبتنی بر پروتکل IP به نحو مطلوب و مطمئن، تأمین‌کننده کلیه نیازهای ارتباطی برای انواع ذینفعان ایرانی باشد تا متناسب با نیازهای کاربران، خدمات بومی و اختصاصی روی این شبکه قابل ارائه و دریافت باشد. 🔸این مهم نه تنها در ایران و ذیل شبکه ملی اطلاعات، بلکه در بسیاری از کشورها مورد توجه جدی است. اساساً امروز بزرگ‌ترین ترس ایالات متحده تأمین امنیت سایبری در همین حوزه‌هاست و برای همین هم این کشور نخستین ایجاد‌کننده شبکه ملی اطلاعات با عنوان «زیرساخت ملی اطلاعات» بوده است. ✍️نویسنده: معصومه نصیری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2500 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻چهره سیاه بنی‌امیه در آینه آیات و روایات 🔹هاشم، جد دوم پیامبر(ص)، مطلب و نوفل عموی پیامبر(ص) بودند و لذا بنی‌هاشم و بنی‌امیه رابطه خویشاوندی با یکدیگر داشته، جزئی از قبیله قریش محسوب می‌شدند. 🔹مجموع شواهد و دلایل حاصل از بازکاوی مجدد متون تاریخی و حدیثی نشان می‌دهد نظر مشهور فاقد دلیل و غیرقابل اعتماد است و وجود هرگونه خویشاوندی میان بنی‌هاشم -خصوصاً پیامبر(ص)- و بنی‌امیه با تردیدهای فراوان و بسیار جدی روبه‌رو است، به طوری که ظن به جعلی بودن شناسنامه بنی‌امیه -که در آن قریشی و عرب بودن ثبت شده است- بیش از پیش قوت می‌گیرد. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام‌والمسلمین طبسی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2497 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻چهره سیاه بنی‌امیه در آینه آیات و روایات 🔹سوره اسراء، آیه ۶۰ «وَ إِذْ قُلْنَا لَکَ إِنَّ رَبَّکَ أَحَاطَ بِالنَّاسِ وَ مَا جَعَلْنَا الرُّءْیَا الَّتىِ أَرَیْنَاکَ إِلَّا فِتْنَهً لِّلنَّاسِ وَ الشَّجَرَهَ الْمَلْعُونَهَ فىِ الْقُرْءَانِ وَ نخَُوِّفُهُمْ فَمَا یَزِیدُهُمْ إِلَّا طُغْیَانًا کَبِیرًا» 🔹و به یاد آور وقتی را که به تو گفتیم پروردگارت به مردم احاطه دارد و ما آن رویا که به تو نشان دادیم جز به منظور آزمایش بشر قرار ندادیم؛ همچنین شجره‌‌ای که در قرآن لعن شده و ایشان را می‌ترسانیم ولی هر چه می‌کنیم جز بیشتر شدن طغیان‌شان نتیجه نمی‌دهد، آن هم چه طغیان بزرگی!» 🔹اینکه منظور از رؤیا و شجره ملعونه قرآن در آیه شریفه چیست، میان مفسران بحث و اختلاف است. 🔹 طبری می‌گوید:«مفسران در مورد این آیه اختلاف نظر دارند. برخی می‌گویند: این رؤیا در بیداری بود که در شب معراج پیامبر(ص) از مکه به بیت‌المقدس اتفاق افتاد. 🔹 برخی دیگر معتقدند آن رؤیا خوابی بود که پیامبر(ص) دیدند و آن ورود به همراه اصحاب‌شان به مکه بود. این رؤیا زمانی بود که هنوز رسول خدا(ص) در مدینه حضور داشتند. 🔹گروه سومی نیز می‌گویند: منظور خوابی است که پیامبر(ص) دیدند و آن این بود که بنی فلان مانند میمون از منبرش بالا و پایین می‌روند. ایشان با دیدن این رؤیا تا زمان وفاتش خندان دیده نشد.» 🔹ابوحیان اندلسی به جای بنی فلان، بنی‌امیه می‌گوید و سپس درباره مراد از شجره ملعونه می‌نویسد: «برخی گفته‌اند منظور بنی‌امیه است تا آنجا که بعضی از مفسران تنها تعبیری که از بنی‌امیه داشته‌اند، شجره ملعونه بوده است، آن هم به خاطر کارهای زشتی که از آنان صادر شد، مانند مباح شمردن خون افراد بی‌گناه، ‌گرفتن اموال مردم بدون دلیل شرعی و تغییر دادن احکام و قواعد دین» 🔹ابن‌الجوزی نیز پس از نقل روایتی که موید قول سوم در بیان طبری است، می‌گوید: «اگرچه این صحیح نیست، اما عموم مفسران آن را نقل کرده‌اند.» 🔹به هر حال دودمانی که مانند یک درخت از یک ریشه منشعب شده، رشد کرده و به خاطر شرک و کفر و نفاق‌شان مورد لعن قرآن قرار گرفته‌اند، می‌توانند مصداق بارز شجره ملعونه باشند. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام‌والمسلمین طبسی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2497 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻امام حسین(ع) سرمشق عملی برای همه عصرها و نسل‌ها 🔸اسلام دین «عمل» است و عمل کردن در طول حیات فردی و اجتماعی به روشی که مطلوب خالق انسان و خدای خالق است، الگوی خاص خودش را می‌خواهد، 🔸اگر مکتب اسلام از پیروان خود «بهترین اعمال» را خواسته، این مکتب جامع درباره «الگوی عمل» هم سکوت نکرده و در چند آیه «اسوه حسنه» و الگوی کامل را معرفی کرده است. ✍️نویسنده: محمدسعید مدنی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2327 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻امام حسین(ع) سرمشق عملی برای همه عصرها و نسل‌ها 🔸کاملا روشن و بدیهی است که متابعت و پیروی از «الگو»، مستلزم شناخت و معرفت لازم و کافی است، تا ما الگوی خود را نشناسیم، چگونه می‌توانیم از این الگوی ناشناخته در زندگی پیروی کنیم و مطابق روش او، رفتار و عمل نماییم. 🔸سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا اصولا، می‌شود، حتی اگر بخواهیم، از پیامبر(ص) و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) پیروی کنیم و آن بزرگواران را سرمشق عملی زندگی خود قرار دهیم؟ 🔸مثلا آیا می‌شود از شخصیت تابناک و امام عظیم‌الشأنی چون حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، الگوبرداری کرد و می‌شود واقعا و دور از شعار، عملا «حسینی(ع)» شد؟ 🔸قرآن به صراحت پیامبر(ص) را «الگویی» از جنس خود آدمیان و انسان‌ها معرفی می‌کند که «بهترین الگو»ست. 🔸انسانی است مثل سایر انسان‌ها که فقط به او وحی می‌شود. «قل انما انا بشر مثلکم یوحی الیه.» (کهف-۱۱۰) یعنی: بگو به راستی من بشری هستم مثل شما که به من وحی می‌شود. 🔸 بنابراین بنابر تاکید و تصریح منابع مکتب اسلام، این شخصیت‌های بزرگ و در راس همگی، پیامبر بزرگوار اسلام، الگوهایی قابل پیروی و متابعت برای انسان در هر عصر و نسل و هر زمانه و شرایطی هستند. ✍️نویسنده: محمدسعید مدنی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2327 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻قرآن، مبنای عدالت 🔹به باور آیت‌الله طالقانی طالقانی، قرآن قبل از هر عنوانی، «کتاب هدایت» است زیرا اساساً خود را با این عنوان برای ما معرفی کرده است. 🔹بدین‌جهت او با احیای علوم قرآنی، کوشش کرد زمینه این هدایت را که جوهره آن شکوفایی استعدادهای درونی انسان است، سامان دهد: 🔹«این توحید در عقیده و هدف و بازشدن چشـم‌های جهان‌بینی، این تحول نفسانی و هماهنگی قوای روانی و بیدارشدن اسـتعدادها و جوشـیدن سرچشـمه‌های فضائل و از میان برداشتن فاصله‌های وهمی و ساختگی و گسترده‌شدن سایه عدالت و قدرت سازندگی و ابتکار، همه از آثار تابش مستقیم قرآن بر زوایای نفوس و پرتو هدایت آن بود.» ✍️نویسنده: حسین سرآبادانی تفرشی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2334 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻قرآن، مبنای عدالت 🔹او بر این باور بود که اسلام یک نظام اجتماعی ویژه و خاص خود را داراست که اجزای آن همگی تابع یک محور و منطق اصلی است: «توحید». 🔹در این تفسیر توحید صرفاً یک بحث کلامی و انتزاعی نیست بلکه حقیقتی است که با جان و شخصیت انسان موحد مرتبط و متصل است. 🔹به همین جهت نیز ارزش قسط و عدل به‌عنوان هدف اولیه ارسال رسل بر طبق اصل توحید، کاملاً ملموس، عینی و در تقابل با استبداد و استعمار و استثمار شکل و قوام می‌یابد. حسب همین هستی‌شناسی و انسان‌شناسی قرآنی است که تکامل اجتماعی و تحقق عدالت اجتماعی یک هدف واسط است و مقصود نهایی از خلقت، تکامل فردفرد انسان‌هاست. 🔹همین ظرفیت معرفتی و رهیافت مجاهدانه طالقانی به قرآن به او اجازه داد تا تفسیری متعالی از دموکراسی و سوسیالیسم (بخوانید آزادی و عدالت) ارائه دهد که ضمن مواجهه انتقادی با تفاسیر رایج و متداول از آن، اسلام را به روایت مدنظر این پارادایم‌های معرفتی تقلیل ندهد. ✍️نویسنده: حسین سرآبادانی تفرشی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2334 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔻اقتصاد عادلانه در پرتو ایمان و اعتقاد 🔸آیت‌الله طالقانی در طرح نظام اقتصادی اسلام اهتمام ویژه‌ای به مساله زمین، پول (با محوریت مساله ربا) و استثمار و بهره‌کشی ساختاری در نظام توزیع درآمد میان عوامل تولید دارد. 🔸او شروع مباحث خود درباره «اسلام و مالکیت» را به مقوله پیچیدگی اجتماعی معاصر در اثر تقسیم ‌کار، پول، مبادله و درنهایت نظام سرمایه‌داری مبتنی بر آن اختصاص می‌دهد که منجر به شکل‌گیری اختلاف طبقاتی شده است. 🔸به باور طالقانی، در ایران از سده‌های گذشته همواره پیشوایان دینی با صاحبان قدرت همدست شده‌اند و نفوس و اموال مردم را مورد تجاوز قرار داده‌ و از این رهگذر ایمان‌های مردم را سست و اختلاف طبقاتی را تشدید کرده‌اند. ✍️نویسنده: حسین سرآبادانی تفرشی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2334 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔻اقتصاد عادلانه در پرتو ایمان و اعتقاد 🔸طالقانی مسیر اقتصاد در اسلام را متفاوت از سرمایه‌داری می‌داند که ادعای آزادی تمایلات و حقوق فردی دارد ولی در عمل آزادی افراد را محدود بلکه به صفر می‌رساند و ازاین‌جهت با مارکسیسم که فرد و منافع او را فانی در منافع اقلیتی می‌کند، تفاوتی ندارد و هر دو به یک اندازه از نگاه اسلامی ظالمانه است. 🔸آنچه به‌عنوان آزادی می‌تواند پایه عدالت تلقی شود، به باور طالقانی درگرو تفسیر آزادی در ظهور استعدادها و حقوق اجتماعی است که هر کس به‌حسب استعداد خود برای همیشه از آن بهره‌مند شود؛ اتفاقی که در نظام سرمایه‌داری که آزادی برای افزایش تولید و ثروت محدود به منابع طبیعی و مادی می‌شود، رخ نمی‌دهد. 🔸به باور او، افزایش تولید آنگاه می‌تواند منجر به سعادت عمومی شود که توزیع عادلانه انجام شود و امکان قدرت خرید برای همه فراهم شود. 🔸از منظر او، آنچه باعث تمایز میان قواعد مکتب اقتصادی اسلام با قوانین عرفی می‌شود، خصلت‌های ماهوی و خاص این مکتب است. 🔸دخالت در حیطه نفوس و باطن آدمی، رویکرد آزادی‌بخش و اتکا به قواعدی که حسنش متکی به عقلانیت بودن است، از خصیصه‌های مکتب اقتصادی اسلام بوده و این برخلاف قوانین عرفی است که ناشی از عادات و منافع طبقات خاص است. 🔸وی بعد از این خصوصیات بیان می‌کند «مارکس» به‌درستی کشف کرده بود که با نظریه‌های علمی و قوانین اقتصادی و اجتماعی مطروحه خود و دیگران، نه عدالت مطلوب برقرار می‌شود و نه طبقات محو می‌شوند. ازاین‌رو خود را از مسوولیت این وعده، رهانده و آن را به عهده جبر تاریخ احاله داده است. ✍️نویسنده: حسین سرآبادانی تفرشی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2334 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 🔻 نشست "نقش باور به مناسک دینی در حوزه " 🎤سخنران:دکتر ◾️سردبیر فصلنامه پژوهشگاه 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
24.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻بخشی از سخنان آقای سیدجواد علوی‌بروجردی ▫️اقتصاد اسلامی نداریم!!! «ما چطور می‌آییم در اینجا، می‌خواهیم یک رشته‌ی اقتصاد اسلامی درست بکنیم؟ ما چندتا روایت و آیه داریم برای اینکه اگر تورم بالا رفت چجور بخواهیم کنترلش بکنیم؟ چندتا آیه و روایت داریم که رشد اقتصادی با چه فرمولی باید درست بشود؟ این مکاتب اقتصادی در دنیا هست، اقتصاددان‌ها هستند. اصلا اسلام نیامده است که علم بیاورد. ما خیال می‌کنیم پیغمبر اکرم، کارل مارکس هست! جای کارل مارکس نشسته است، جای فریدمن نشسته است. پیغمبر اکرم، جای ابوعلی سینا نشسته است، طبیب است، نه! نیامده که طب بیاورد، نیامده که اقتصاد بیاورد. پیغمبر یک مرشد معنوی هست. آمده ارزش‌های معنوی جامعه را بالا ببرد. نه اینکه بیاید اقتصاد درست بکند، نه اینکه بیاید علوم درست بکند. اقتصاد اسلامی هم یک شوخی است.» این‌ها بخشی از صحبت‌های سیدجواد علوی‌بروجردی در گفت‌وگوی با اکو ایران است. علوی بروجردی نوه دختری آیت‌الله‌العظمی بروجردی است. 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
واکنش و نقد حجت الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی 🔴آمادگي براي اقناع: پاسخي به درخواست جناب استاد سيدجواد علوي بروجردي 🔸با تقديم سلام به محضر استاد سيدجواد علوي 🔸حضرتعالي در تاريخ 29/ شهريور 1399 با «اکوايران» (رسانه تصويري تخصصي اقتصاد ايران) مصاحبه‌اي دربارة اقتصاد اسلامي انجام داده‌ايد [البته بنده همين امروز 7/ 7/ 1399 از آن مطلع شدم]. جنابعالي در ضمن اين مصاحبه به صراحت مقوله‌هايي مثل «اقتصاد اسلامي»، «جامعه‌شناسي اسلامي» و «روان‌شناسي اسلامي» و به طور کلي «علوم انساني اسلامي» را انکار مي‌کنيد و ابراز ناراحتي مي‌کنيد که چرا مراکزي در حوزه علميه تأسيس شده است که دنبال جامعه‌شناسي و روان‌شناسي و اقتصادند! افزون بر اين، با صراحت پيامبر اکرم(ص) را صرفاً به عنوان يک «مرشد معنوي» معرفي مي‌کنيد که براي ارتقاي اخلاق و معنويت مردم آمده است و هرگز کاري به علم و اقتصاد و سياست و امثال آنها نداشته است! و در نهايت ايدة «علوم انساني اسلامي» را يک «شوخي» مي‌دانيد و در عين حال اعلام آمادگي مي‌کنيد که اگر کسي از اين ايده‌ها دفاع مي‌کند و توانايي قانع کردن شما را دارد حاضريد که با او بحث و گفتگو کنيد و مي‌فرماييد: «من را بايد قانع کنند». 🔸پيرو اين درخواست حضرتعالي، اين کمترين طلاب که سالياني است در حوزة علوم انساني اسلامي فعاليت دارم، اعلام آمادگي مي‌کنم که هر زماني و در هر مکاني که حضرتعالي صلاح بدانيد آماده‌ام که به محضر شما شرفياب شوم و در اين زمينه با شما گفتگو کنم. 🔸البته طبيعي است که چون درخواست حضرتعالي به صورت عمومي و رسانه‌اي مطرح شده است، اين بنده نيز اجابت آن را به صورت عمومي و رسانه‌اي اعلام کنم و همچنين اين انتظار را داشته باشم که گفتگوي ما با حضور اصحاب رسانه‌هاي مکتوب و تصويري باشد تا مخاطبان و علاقمندان به اين مباحث در جريان قوت و ضعف استدلال‌هاي طرفين قرار گيرند. 🔸بنده مطمئن‌ام که چنين گفتگوهايي مي‌تواند خدمات بزرگي به فضاي علمي و فرهنگي کشور داشته باشد و اميد واثق دارم که مورد رضايت خداي متعال هم قرار خواهد گرفت. در انتظار اذن حضرتعالي هستم. 🌹ارادتمند شما/ احمدحسين شريفي/ حوزه علميه قم/ هفتم مهر 1399 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
▫️واکنش و نقد حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه از اساتید حوزه علمیه قم 🔻 «برخی از اهل فقه بر این باورند که نباید بانک های کشور را ربوی دانست با این توجیه که اقتصاد علم است و اسلامی بردار نیست عرض بنده این است که اقتصاد تنها علم نیست در همه مکاتب دنیا یک ساحت اقتصاد عبارت از مکتب اقتصاد و ساحت دیگر حقوق اقتصادی است و این مطلب که بین علم اقتصاد و مکتب اقتصاد فرق است اجماع جهانی دارد و شهید صدر هم در اقتصادنا نیم قرن پیش گفته است اقتصاد اسلامی را نباید مطلقا نفی کرد بلکه مکتب اقتصاد اسلامی داریم همچنانکه مکتب اقتصاد لیبرالیستی و سوسیالیستی در جهان وجود دارد البته با گرایش های مختلف اما علم اقتصاد عبارت از فرمول های ریاضی وار است که با اقتصاد سنجی همراه است. فقه هم در ساحت حقوق اقتصادی و مکتب اقتصادی دخالت می کند نه علم اقتصاد نکته دیگر اگر هم مشکل ربوی بودن بانکی کشور را با حیله های شرعی حل کنیم کارکرد بیمارگونه بانک ها را نمی توان انکار کرد.» ▫️علوی بروجردی در دیداری که با مدیرعامل یکی از بانک های مستقر در قم داشت بیان کرده بود: به بانک ها نباید به عنوان عامل ربایی نگاه کرد، این نگاه اشتباهی است که وجود دارد، زیرا بانک در گذشته و دوران صدر اسلام وجود نداشته، بلکه معاملات و بنگاهای خاص و مؤسساتی جدید است که از سوی غربی ها به وجود آمده و به مردم و جامعه خدمت رسانی می کنند. 🔸او با بیان اینکه اقتصاد فرمول و علم است و اقتصاد اسلامی نداریم و مخالف این نظریه می باشم گفت: اقتصاد اسلامی، اقتصاد عقلایی است و در کل مباحث اقتصادی، غیر از تعداد معدودی، بقیه حکم به امضائی دادن اقتصاد داده اند، یعنی نگاه می کنیم سیره عقلا چگونه عمل می کنند، اگربا سیره مخالفت نداشت، امضاء می کنند؛ سیره عقلایی هم یعنی عقلای عالم و رشته های شناخته شده مقبول پیش همه، شرع هم همین می گوید. اقتصادی مقابل سوسیالیست نداریم. 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
💢 نقدی بر سخنان آقای علوی بروجردی در چند بند، به نقد بیانات آقای علوی بروجردی می‌پردازیم: ۱. آقای علوی از طرفی دچار خلط بین علوم انسانی و علوم تجربی می‌شود؛ یعنی برای رد اقتصاد اسلامی مثال هایی تجربی می‌آورد و می‌گوید: همان گونه که فیزیک اسلامی و شیمی اسلامی و جراحی مغز اسلامی نداریم، اقتصاد اسلامی هم نداریم. در جواب باید گفت: از طرفی خلط علوم انسانی با علوم تجربی خطایی راهبردی است. و از طرف دیگر چه کسی گفته شیمی و فیزیک اسلامی؟! اگر منظور شما آن دیدگاهی است که کلیه علوم را با یک شرط خاص (التفات به عین‌الربط بودن پدیده‌ها نسبت به واجب‌بالذات) اسلامی می داند، پس معلوم است که اساسا شما متوجه حرف و نظر آن ها نشده‌اید. که دست به این مقایسه زده‌اید! ۲. ایشان سپس دایره‌ی حرف خود را تعمیم می دهد و عمق فاجعه را بیشتر می کند و بحث را به علوم انسانی (مانند روانشناسی و جامعه شناسی) تعمیم می دهد. و آن‌ها را صرفا عقلایی می‌داند. در پاسخ به ایشان باید گفت: ضعف و استیصال خودتان را در تولید منظومه علمی اقتصاد اسلامی و منظومه علمی روانشناسی اسلامی و همین طور سایر علوم انسانی، به اسلام سرایت ندهید. ۳. وقتی حوزه‌ها برای تشریح یک روایت "لا تنقض الیقین" ده‌ها جلد کتاب (به تعبیر آیت الله جوادی آملی: ۵۰ جلد کتاب با حذف مکررات راجع به تفصیل این روایت نوشته شده) می‌نویسد اما همین روش را روی هزاران روایت اعمال نمی‌کند، این کاستی به خود حوزه بر می‌گردد. ما اکنون صدها روایت در حیطه نفس شناسی و روان‌شناسی داریم، چرا یکی از این روایات به صورت درس رسمی حوزویون مانند حدیث "لا تنقض" مورد بررسی و واکاوی قرار نمی گیرد؟! همین طور در سایر زمینه‌ها. ۴. خوب شد حداقل همین مباحث اصولی، مرسوم است، وگرنه آقای علوی برای همین مباحث الفاظ هم می‌فرمود ما چیزی نداریم و باید برویم از ویتگنشتاین و راسل و فرگه، واردات انجام دهیم. ۵. عجبا و اسفا، آیا پیغمبر صرفا یک مرشد معنوی است؟!! مگر می شود بدون ارائه یک سری قوانین الهی در حیطه‌های کلانی مانند انسان شناسی و جامعه شناسی و اقتصاد و ... جامعه و مردم را رشد معنوی داد؟ ۶. علوم انسانی اسلامی با علوم انسانی غربی، تفاوت‌های اساسی و بنیادین دارد. و در نتیجه فروعات و نتایج آن ها هم متفاوت خواهد بود. آن ها می گویند مبدایی نیست و ما از خاکیم. ما می گوییم ما از ملکوتیم. آن ها می گویند انسان یک حیوان است با یک مغز پیچیده، ما می گوییم انسان علاوه بر مغز پیچیده دارای یک روح مجرد است. آن ها می گویید نهایت سیر انسان خاک است، ما می گوییم انسان با مرگ نمی‌پوسد بلکه پوسته عوض می کند. آن ها نه مبدا را قبول دارند و نه معاد را و جهان بینی آن ها یک جهان بینی ابتر و منقطع‌الاول و الآخر است، اما ما به قوس نزول و قوس صعود معتقدیم. بله، بدون تردید ما می توانیم از برخی از تحقیقات آن ها استفاده کنیم، اما چارچوب‌ها و خطوط کلی ما به طور کامل با آن ها متفاوت است. ۷. آیا می‌توان به طور کلی گفت علوم انسانی، عقلایی است؟!! مبانی و هسته و محور علوم انسانی مبتنی بر مسائل مهمی است مانند: وجود یا عدم وجود خدا، گذشته (مبدا و واجب‌بالذات) و حال (دنیا) و آینده (آخرت) انسان و هستی ... و مسائلی در زمینه سعادت و شقاوت ... آیا می توان علوم انسانی که ریشه‌ی آن‌ها در یک چنین مسائلی است را امری عقلایی دانست؟!! اگر به بناء عقلا باشد، که بسیاری از عقلاء، انسان و عالم را صرفا امری مادی تلقی می کنند و در نتیجه تمامی برداشت‌های روانشناسی و جامعه شناسی و اقتصاد و سیاست خود را بر انسان فیزیکالیستی و عالم ماتریالیستی بنا می‌نهند و مبتنی می کنند!! کاستی و ضعف خود در استخراج نظام‌مند علوم مختلف انسانی اسلامی را بر عهده دین اسلام نیندازید. گرچه در زمینه‌های علوم انسانی اسلامی هم آثار خوبی توسط محققان دغدغه‌مند و دین و دنیا شناس ما نگاشته شده است. خداوند حوزه‌ها و دانشگاه‌های ما را از دو خطر بزرگ التقاط (دگم روشنفکری) و تحجر (دگم تحجر) حفظ نماید. و ما را به صراط مستقیم اجتهاد صحیح، رهنمون فرماید. امین دهقانی @feghheakbar 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net