eitaa logo
فِي الحِکمَة
942 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
شیخ محمد حسین زاهد (ره).pdf
821.4K
🔹 مروري بر احوال و زندگينامه اعلي اللّه مقامه الشريف. 🆔 @felhekmat
💠 : 🔹بدانكه اهل تصوّف عبارت از آن است كه روح در حال صحّت و بيدارى از بدن سالك بيرون آيد، و احوالى كه بعد از مرگ بر وى مكشوف خواست گشت، اكنون پيش از مرگ بر وى مكشوف گردد و بهشت و دوزخ را مطالعه كند، و احوال بهشتيان و دوزخيان را مشاهده كند، و از مرتبه به مرتبه رسد، و هرچه دانسته بود، ببيند. 🔸اين سخن را كسى فهم كند و يا درآرد كه وقتى ازين معنى بويى به مشام او رسيده باشد. 🔹و روح بعضى يك روز در آسمانها بماند و گرد آسمانها طواف كند، و آنگاه به قالب آيد، و روح بعضى دو روز بماند، و روح بعضى سه روز، و روح بعضى زياده ازين بماند. تا به ده روز و بيست روز و چهل روز ممكن است كه در آسمانها بمانند. 🔸شيخ ما مىفرمود كه روح من سيزده روز در آسمانها بماند، آنگاه به قالب آمد. و قالب درين سيزده روز همچون مرده افتاده بود و هيچ خبر نداشت. و ديگران كه حاضر بودند گفتند كه سيزده روز است قالب تو اينچنين افتاده است. و عزيزى ديگر مىفرمود كه روح من بيست روز بماند آنگاه به قالب آمد. و عزيزى ديگر مىفرمود كه روح من چهل روز بماند آنگاه به قالب آمد. و هرچه درين چهل روز ديده بود، جمله در ياد او بود. 📚الإنسان الكامل(نسفى)، ص۱۵۶ و 155. 🔹 ‏اش را در چندين سروده، و آن را از جهان لا ريبى براى ما خاك‏نشينان تحفه و ره‏آورد آورده است‏... 📚مشارب الأذواق، سيد على همدانى‏، ص9 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠دوام فيض و : 🔹قلت فإني رأيت في واقعتي ( ) شخصا ( ع) بالطواف أخبرني أنه من أجدادي و سمّي لي نفسه فسألته عن زمان موته فقال لي أربعون ألف سنة فسألته عن _لما تقرر عندنا في التأريخ لمدته_؛ فقال لي: عن أي آدم تسأل؟ قلت:عن ؛ فقال:صدق إنني نبي الله و لا أعلم [أري/رأي] للعالم مدة تقف عليها بجملتها إلا أنه بالجملة لم يزل خالقا و لا يزال دنيا و آخرة؛و بانتهاء المدد لا في الخلق فالخلق مع الأنفاس يتجدد...؛انتهي ما اردناه من نقل کلامه. 🔸در واقعه ای شخصی را در طواف دیدم که به من خبر داد از اجداد من بوده است و نامش را به من گفت از زمان وفاتش پرسیدم در جوابم گفت چهل هزار سال پیش از این بوده پس او را از مدت آدم پرسیدم به من گفت از کدام می پرسی از آدم اقرب؟ گفت تصدیق کن که من یکی از پیامبرانم و برای عالم مدت نمی شناسم که آغاز زمان باشد و در آنجا بیاستم و سپس از آنجا شروع کنم بدان که خدای سبحان همیشه خالق بوده است و همواره دنیا و آخرت خواهد بود مدت برای مخلوق است نه در خلق و آفریدن چه این که خلق با انفاس دمبدم پدید می آید... . 📚الفتوحات،باب867. 📚رسالة في ( )،فصل5،ص66 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
#تشبيه_در_عين_تنزيه 💠 #سوال: آيا اضافه ي بيت و ورح به خداوند متعال اضافه ي تشريفي است يا واقعيت دار
💠 : 🔹در مبحث و به چند وجه ميتوان اين مسئله را مورد بحث قرار داد. يکي آنکه آيا اين مسئله در کليه مظاهر خلقيه و موجودات خارجيه از ارواح و عقول و حقايق برزخي و نفوس انساني و حيواني و افاعيل صادره ي از جميع صور نوعيه اعم از جماد و نبات و حيوان و انسان، قابل طرح و بحث است، چه آنکه افاعيل صادره ي از مظاهر خلقيه داراي دو جهت است، و ؛ از جهت اطلاق وجود مطلقا از صقع بوبي است و ((قل کل مِن عنداللّه)) شاهد مدعاست و حتي شامل ( ) در نيز ميشود که ((القابل لايکون الا من فيضه الاقدس)) و وجود ساري در مظاهر ناشي از سريان فيض مقدس است. اما از جهت تقييد هر فعلي مستند به فاعل خود است و هر مظهر وجود و آثار مترتبه ي بر آن را بخود مقيد ميسازد و از طرق وسائط منتهي بحق ميشود؛ چه آنکه هيچ ذي شعوري افاعيلي را که بايد فاعل مباشر آن افاعيل، اجسام و طبايع متحرک و سيّال و متغير باشد، بحق مستند نمينمايد، چه آنکه آکل و شرب و تبريد و تسخين و سکون و حرکت و افاعيل صادره ي از انسان که آن قواي بدنيه است، از خواص اجسام و صور منغمر در ماده و نفوس متعلق به ماده ميباشد. 🔸بناءً علي ما حقّقناه، در مقام، فرق [فرقي] بين موجود صاحب و و حيات و موجود فاقد اراده و حيات نميباشد؛ و حق اول بحسب مقام ذات و غنائه الذاتي و مقام منزه است از مصدريت مستنده باعيان و حقايق نازله ي در مراتب امري و خلقي، و در و تجلي و سريان در ، "عين هر شي" و اثر مترتب بر هر شي بوجه اطلاق بر وي مترتب است. 📚استاد 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : کافران را دوست ميدارم، از اين وجه که دعوي دوستي نميکنند. ميگويند:آري کافريم، دشمنيم. اکنون دوستيش تعليم دهيم، يگانگيش بياموزيم. اما اينکه دعوي ميکند که من دوستم و نيست، پر خطر است. 📚مقالات شمس تبريزي، دفتر اول. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠هجوم لشکر حُسن #معشوق به صفات وجودي #عاشق: 🌸شهسوار #عشق، چون خواهد که مملکت وجود عاشق را مرکز رايا
💠 : 🔹عشق در همه ساری ست ناگزیر جمله ی اشیاست، و کیف تنکر العشق و ما فی الوجود الا هو، و لو لا الحب ما ظهر ما ظهر، فبالحب ظهر الحب سار فیه، بل هو الحب کله (چگونه حقیقت عشق را منکر میشوی در حالی که در وجود جز آن نیست، و اگر نبودی آنچه که ظاهر گشته، عیان و نمایان نشدی، پس آنچه پیدا شده به عشق است که ظاهر گشته، و عشق در آن سریان دارد، بلکه آنچه پیداست جملگی عشق است.)، ذات محب ، و عشق او ، محال است که مرتفع شود بلکه تعلق او نقل شود از محبوبی به محبوبی دیگر.. نقل فوادک حیث شئت من الهوی ما الحب الا للحبیب الاول 🔸قلبت را از روی عشق به هر جا که میخواهی بگردان، که عشقی جز (عشق به) معشوق اول (ذات احدیت حق تعالی) نیست. 🔹هر که را دوست داری او را دوست داشته باشی و به هر چه روی آوری ، روی به او آورده باشی، اگر چه ندانی.. میل خلق جمله عالم تا ابد گر شناسند و اگر نه سوی توست جز تو را چون دوست نتوان داشتن دوستی دیگران بر بوی توست 🔸غیر او را نشاید که دوست دارند بلکه محال است، زیرا که هر چه را دوست دارند بعد از که موجبش معلوم نبود، یا بهر حُسن دوست دارند یا بهر احسان، و این هر دو غیر او را نیست. 🔹الا آن است که پرده ی اسباب و چهره ی احباب محتجب است، نظر مجنون هر چند که بر جمال لیلی ست، اما لیلی آینه ای بیش نیست، و لهذا قال: من عشق و عف و کتم ثم مات، مات شهیدا( کسی که عاشق شد و خود را نگهداشته و عفیف ماند، و (عشق و راز خود را ) کتمان کرد، و آنگاه مُرد، شهید مرده است). 🔹نظر مجنون از حسن لیلی بر جمالی ست که جز آن جمال همه قبیح است و اگر چه مجنون آن را نداند. ان الله جمیل، غیر او را نشاید که جمال باشد. آن را که به خود وجود نبود او را ز کجا جمال باشد؟؟ 🔸اوست که به چشم مجنون نظر به جمال خود میکند در حسن لیلی، و بدو خود را دوست می‌دارد. مرد عشق تو هم تویی که تویی دائما بر جمال خود نگران 🔹 پس بر مجنونی که نظرش در آینه ی دوست بر جمال مطلق بود قلم انکار نرود، که نظرش در آینه ی حسن لیلی بر جمال مطلق آید. 📚 (لمعه ی هفتم) _____________________________________ 🔰اقول: مطلقا تکرار ناپذير است؛ و بعد از اسقاط اضافات (که بواسطه ي تعالي و تصاعد حاصل ميشود) وصول به معشوقه ي حقيقي از تعين ناسوتيه معشوقه ي مجازي ممکن است و اين است معناي از محبوبي به ديگر(أي ي حقيقي و نقل از به حقيقت)؛ آري عنت الوجوه للحي القيّوم... 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠مسئله و : 🔹 متاخر(ابوالبرکات/فخررازي): قائل به تباين به تمام ذات بين موجودات بودند که اين ديدگاه مستدعي و حقيقي بودن و اعتباري و انتزاعي بودن وحدت است؛ که منجر به ميگردد. اين ديدگاه که مشهور به است نافي توحيد است، چه رسد به تفريد و وحدت شخصي وجود. 🔹 و قول مياني صدرا: ملاصدرا در قول مياني وحدت و کثرت را حقيقي معرفي ميکند به اين بيان که رجوع کثرت به وحدت است و اساسا وجود واحد را و معرفي ميکند و قول مشاء متقدم هم به تصديق صدرا و به قرينه ي فهم عرفا از کلام ابن سينا همين بوده. اين قرائت معروف به ميباشد و اگرچه به قول عرفا نزديک و مرقات فهم وحدت شخصي است اما اختلافاتي هم با آن دارد. 🔹قول نهايي صدرا و مختار عرفا: عرفا قائل به وجود هستند و کثرت را مطلقا اعتباري ميدانند در اين قول تشکيک در متن وجود راه ندارد بلکه وجود مطرح است لذا وجود را ميدانند نه ذومراتب و اين قول مشهور به ميباشد. 📋نکته: در چون کثرت حقيقي و وحدت اعتباري ميباشد لذا قدر مشترکِ دو مصداق در مفهومي مشترک که خارج از دو مصداق است گرفته ميشود. اما در تشکيک خاصي چون وحدت و کثرت هر دو حقيقي "عنوان ميشوند" لذا قدر مشترکِ بين دو شي بايد عين همان دو شي باشد(که اين تناقض ميباشد)نه خارج از آن دو؛ وگرنه تشکيک، عامي خواهد بود. 📋نکته: نه در و نه در حتي يک دليل در اثبات اين امر (تشکيک خاصي يا وجود ذومراتبي) نمياورند. اين قول زيبا ولي بي دليل، مخالف واقع و خلاف عقل است. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
#تشبيه_در_عين_تنزيه 💠 #سوال: آيا اضافه ي بيت و ورح به خداوند متعال اضافه ي تشريفي است يا واقعيت دار
💠موضوع علم و : 🔹 : به تصريح در ميباشد؛ و اين امري است که بين تمام مشترک است. لذا کأنه مقولات مندمج تحت موجود بما هو موجود ميباشند. و به اين ترتيب نميتوان ادعا کرد که تنها به نحو لابشرط مقسمي، ديگر علوم را اندماجا در خود دارد، بلکه هم همينطور ميباشد. 🔸 : موجوديتِ مشترکي که موضوع علم فلسفه است گرچه شامل همه ي مقولات از اين حيث که عارض بر آنهاست ميشود؛ لکن خصوصيت هر مقوله داخل در موجوديت، که موضوع علم فلسفه است، نميشود. به بيان ديگر موجوديت، عين حيثياتِ مقوله نيست. در حاليکه مفاد اين است که حيثيات مقوله، در عين غيريت داشتن از آن، "عين خصوصيات و نفسِ حيثياتش" باشد. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠آيا ميتوان گفت يک علم است؟ 🔹 : در هر علمي از موضوع آن علم بحث ميشود(نه خوده موضوع). تعريف مشهور از اين است که ((ما يلحق الشي لذاته و ما يلحق الشي لما يساويه)). اما براي که است، عرض ذاتي نميتوان فرض کرد چون که يا بايد لحوق پيدا کند و يا اينکه بايد امري مساوي با آن باشد و حال اينکه غير از او چيزي نيست! پس عرفان نظري علم نيست. 🔸 : در هر عامي نسبت به اجزائش دو جهت مطرح ميشود؛ يکي جهت شموليت و ديگري جهت ملحوقيت. اما جهت ملحوقيت که محل اشکال است در بگونه اي است که لواحق متشرح از "صقع وجود لابشرط مقسمي" است. 🔸 ديگر برپايه : نسبت لابشرط مقسمي به اجزائش کأنه نسبت نفس به قوا ميباشد که (( )) و قوا خارج از وجود لابشرط مقسمي نيست که توهم شود لحوقشان موجب محدوديت در وحدت نفس شود، بلکه همه شأني از شئونات نفس اند. ⭕️فثبت که عرفان نظري علم است. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠آيا ميتوان گفت #عرفان_نظري يک علم است؟ 🔹 #اشکال: در هر علمي از #عوارض_ذاتي موضوع آن علم بحث ميشود
💠 پاسخ استاد جوادي آملي به اشکال سابق: 🔹پاسخ : ((خصوصيات اين امور جزئيه که لاحق بر آن امر کلي اند از دو حال خارج نيستند؛ يا از صميم آن موضوع کلي برخواسته اند و خارج محمول اند، در اين صورت داراي مصحح حمل بوده و قابل اقامه ي برهان اند. يا اينکه بيگانه ي از موضوع بوده و محمول بالضميمه اند))؛( ،ج1،ص181). 🔸 پاسخ استاد: اولا استاد جوادي خلط بين عرض و عرضي کرده اند؛مقسم و که در مقابل است، ميباشند. حال اينکه عرضي براي محمول نيستند تا آنها را من صميمه بدانيم. ثانيا مبناي استاد در تعريف اين است که محمولِ من صميمه باشند؛ که اين مطلب هم خالي از اشکال نيست. زيرا عوارض ذاتيه همواره محمول من صميمه نيستند که عرضي للموضوع باشند، بلکه شايد ذاتي للموضوع باشند. لذا تعريف عوارض ذاتيه به محمول من صميمه تعريف به اخص است نه مساوي. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
هدایت شده از Aminikhaah
💠 حسن عباسی ، متهم به "نشر اکاذیب" و "توهین به رییس جمهور" بود. که بابت "توهین" محکوم شد و از اتهام "کذب و بهتان" تبرئه شد. عباسی مدعی بود "روحانی" در زمان جنگ با اسرائیلی ها مذاکره کرده. و عجیب اینکه این سخن او "نشر اکاذیب" تلقی نشده! با این حساب ، به دلالت التزامی ، جرایمی چون اخلال در امنیت ملی و خیانت ، برای آقای رییس جمهور قابل ادعا و پیگیری خواهد بود. ✅ @Aminikhaah