eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
976 عکس
55 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
✅ تأکید حضرت بر بیان مسائل عرفانی 🔸يكى از آقايان مى‌گفت كه ظاهراً مرحوم آقا شيخ محمد بهارى اسم يك كسى آمد، گفت: عادل كافرى است. گفتيم: خوب، عادل است يعنى چه؟ كافر است يعنى چه؟ گفت: اما عادل است، براى اينكه روى موازين عمل مى‌كند؛ هيچ معصيت نمى‌كند؛ اما كافر است، براى اينكه آن خدايى كه او مى‌پسندد، خدا نيست، آنكه او مى‌پرستد اصلًا خدا نيست... 🔹عمده نظر من به اين است كه حيف است يك دسته‌اى از اهل علم كه مردم صالح و خوبى هستند، اينها محروم بمانند از يك مسائلى. 🔸ما كه آمديم قم، مرحوم آقا ميرزا على اكبر حكيم ـ خدا رحمتش كند ـ در قم بود؛ وقتى كه حوزه علميه قم تأسيس شد، يكى از مقدّسين ـ آن هم خدا رحمتش كند ـ گفته بود: ببين اسلام به كجا رسيده است كه درِ خانه آقا ميرزا على اكبر باز شد! 🔹علما مى‌رفتند آنجا درس مى‌خواندند. مرحوم آقاى [سید محمد تقی] خوانسارى، مرحوم آقاى اشراقى، اين آقاى [سید احمد] خوانسارى، اينها مى‌رفتند پيش آقا ميرزا على اكبر درس مى‌خواندند؛ آن آقا گفته بود كه ببين اسلام به كجا رسيده است كه درِ خانه ميرزا على اكبر باز شد! و حال آنكه خيلى مرد صالحى بود؛ و بعد از اينكه ايشان فوت شده بود، گوينده‌شان در منبر گفته بود كه من خودم ديدم قرآن مى‌خواند! مرحوم آقاى شاه‌آبادى ناراحت شده بود از اينكه اين آقا گفته است كه من‌ ديدم قرآن مى‌خواند آقا ميرزا على اكبر. 🔸 در هر صورت اين سوء ظنها، و اين جداكردنِ [يك عده‌] خودشان را از يك خيراتى، اين موجب تأثر است كه يك حوزه‌اى از يك خيراتى كه هست، محروم بماند؛ حتى از فلسفه كه يك امر عادى است، تا برسد به آن مسائل ديگر. 🔹و عمده اين است كه به مطلب يكديگر نرسيده‌اند؛ چون نرسيده‌اند، اين صحبتها پيش آمده؛ اگر برسند به مطلب يكديگر، نزاعى در كار نيست. ... اين نمى‌داند او چه مى‌گويد، انكار مى‌كند... 🔸 اين عرفا و شعراى عارف مسلك، و فلاسفه هم، همه يك مطلب مى‌گويند؛ مطالب مختلفه نيست. تعبيرات مختلفه است، زبانهاى مختلفه. زبان شعر، خودش يك زبانى است. حافظ، زبان خاصى دارد. همان مسائل را مى‌گويد كه آنها مى‌گويند؛ اما با يك زبان ديگرى. زبانهاى مختلف است و نبايد از اين بركات مردم را دور كرد، بايد مردم را به اين سفره پهن الهى كه قرآن و سنت و ادعيه باشد، دعوت كرد؛ تا هر كس به اندازه خودش استفاده بكند. 🔹اين مقدمه بود براى همه مسائلى كه بعدها هم اگر پيش بيايد و عمرى باشد كه اگر ما هم يک وقتى يك احتمال داديم، نگوييد كه اين تعبيرات را شما آورديد دوباره در ميدان، مثلًا دوباره عرفا. خير، بايد بيايد! 🔸مرحوم آقاى شاه‌آبادى رحمه‌الله براى عده‌اى از كاسبها [كه‌] مى‌آمدند آنجا، مسائل را همان طورى كه براى همه مى‌گفت، براى آنها هم مى‌گفت. من به ايشان عرض كردم: آخر اينها [كه سنخيتى ندارند!]» گفت: «بگذار اين كفريات به گوششان بخورد! 🔹خوب، ما يك چنين اشخاصى داشتيم؛ حالا به سليقه من درست در نمى‌آيد كه نمى‌شود گفت كه اينها اشتباهات است. 📚 ، تفسیر سوره حمد @fvtt_ir
هدایت شده از 
⚪️ 🗓۲۰ آذر ۱۳۹۷ 🔷 الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل 🔹 نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: ۸۴ 🔵 انسان معمولا هم در غفلت گسترده ای می افتد و هم در غفلت عمیقی! واقعا هم نمی دانیم چاره این داستان چیست! اتفاق عجیب و عظیمی برای ماها دارد می افتد. با این فرصت ها بسیار بسیار زودگذر عمر یک ابدیت دارد رقم می خورد، عجیب است خیلی از احساس این دور هستیم یعنی عواطف ما اصلا متناسب نیست. مثلا فرض بفرمایید بگویند یک لشکر عظیمی پشت شهر است و امروز به مرزهای شهر می رسد، و اگر بیایند شهر را شخم می زنند. می بینید چیزی که روی زمین نمی ماند حال عادی است. وضعیت ما اینطوری نیست و خیلی هم عجیب است که راحت با این حالت کنار می آییم. قرآن که بنا است ذکر باشد، نماز که بناست ذکر باشد افاقه نمی کند. انگار به تذکرهای بیشتری هم احتیاج داریم. گاهی انسان دوست دارد این حرف ها شوخی داشته باشد واقعیت نداشته باشد! و الا ما خیلی بی تناسب با این مسائل هستیم مگر خود خداوند متعال عنایت بکند. خداوند متعال قواعد و قوانینش را عوض نمی کند مگر دست ما را بگیرد. 📌 @fvtt_ir
☑️ کانال 📌 eitaa.com/fvtt_ir 🔘 یادداشت ها و فایل های فلسفی و عرفانی از مباحث اساتید مؤسسه 🔹 🔹 🔹 🔘مباحثی از 🔸 دوره ای ده ساله با نظارت اساتید فوق الذکر که دوره تمهیدی آن یک ساله و با محوریت کتب در حال برگزاری است. 🔸دروس پشتیبان فلسفی (منطق، تاریخ فلسفه، فلسفه ی فلسفه و ...) 🔸اطلاع رسانی دوره های جدید سال آینده 🔘 🔹سبک زندگی طلاب انقلابی 🔹 کلام انقلابی 🔹مکتب امام 🔴🔴برخی مباحث در حال اشتراک گذاری در کانال 🔸 و اساتید مؤسسه 🔺 شاخصه های کلان مکتب فلسفی با تأکید بر مکتب مشاء و اشراق استاد یزدانپناه https://eitaa.com/fvtt_ir/26 🔺شاخصه ها و ممیزه های روش عرفانی مرحوم قاضی استاد یزدانپناه https://eitaa.com/fvtt_ir/43 🔺 «عرفان و تصوّف در گستره روايات» نویسنده : استاد امینی نژاد https://eitaa.com/fvtt_ir/88 🔺شرح نهایه الحکمه استاد امینی نژاد https://eitaa.com/fvtt_ir/19 🔸 از اساتید مؤسسه 🔸 فایل های صوتی و متنی و خلاصه کلاس فقه نظام اقتصادی اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/58 🔸خلاصه جلسه استاد فلاح (طلبگی مطلوب - طلاب انقلابی - جمع بین دروس حوزه و وظایف اجتماعی - وظایف تمدنی متوجه طلبه عصر انقلاب و ...) https://eitaa.com/fvtt_ir/102 🔸جلسه اخلاق https://eitaa.com/fvtt_ir/94 🔸خلاصه کلاس ؛ استاد فلاح https://eitaa.com/fvtt_ir/90 🌾
فردا چهارشنبه 10 بهمن 97، جلسه درس اخلاق از شاگردان آیت الله سعادت پرور همزمان با نماز مغرب در موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می شود، ان شاء الله. 📣از عموم علاقمندان جهت شرکت در این جلسه دعوت به عمل می آید. ✅ جلسات درس اخلاق در زمان مذکور با حضور اساتید اخلاق، هر هفته در محل موسسه برقرار است ان شاء الله. 🍃معاونت تعلیم و تربیت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃 📌 eitaa.com/fvtt_ir
☑️ یادداشت شماره 4⃣ ⚪️ 🔷 تفاوت و 🔹 جایگاه وحی (عقلانیت قرآنی) 🔶ما یک عقلانیت علمی داریم و یک عقلانیت فلسفی و یک عقلانیت قرآنی؛ کسانی که فلسفه کار می کنند خیلی علاقه مند هستند بگویند چیزهایی که رسیدیم مدلول های قرآن است. چرا؟ چون می بینند که خیلی قدرت تبیین آن بالا است، روح معنوی خاصی در انسان ایجاد می کند، چه عمقی می دهد، چه نطقی باز می کند؛ اما واقع قضیه این است که عقلانیت قرآنی با عقلانیت فلسفی تفاوت دارد، شما بهترین فیلسوف هم باشید، باز عقلانیت قرآنی جامع تر و مرتفع تر از عقلانیت فلسفی است. تمامی دانش ها می توانند از قرآن الهام بگیرند و الهام ها هم درست است، واقعا از قرآن هم استفاده کردند، یک الهام می گیرد و یک ایده ای در ذهنش شکل می گیرد و اگر تاریخ علم را هم بررسی کنیم موارد متعدد یافت می شود که این الهام ها به نظریه ختم شده است. 🔘باید بین عقلانیت فلسفی و عقلانیت قرآنی یک تفاوت هایی بگذاریم. 🔸 از عقلانیت فلسفی منظور عقلانیت آکادمیک فلسفی و عقلانیت کلاسیک فلسفی است؛ که وقتی شما به آن نگاه می کنید می بینید زبان خاصی برای خودش پدید آورده است، نگاه که می کنید می بینید که این زبان با زبان قرآن متفاوت است؛ متهافت نیست ولی متفاوت است. 🔸 الان من این را پذیرفتم که فلسفه واقعا به فهم دین کمک می کند؛ ولی عقلانیت فلسفی زبان خاص خودش را دارد و قرآن زبان خاص خودش را؛ و زبان بیانگر نوعی خاص از تفکر است. قرآن یک عقلانیت متمایزی را باعث می شود. 1⃣مخاطب فلسفه عقل بشر است و مخاطب قرآن فطرت و دل است. ذلِكَ اَلْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ ﴿البقرة، 2﴾ 2⃣قرآن تقوا می خواهد. می گوید من هدایت می کنم ولی متقی را. عقل واسطه ای است برای اینکه قرآن در مملکت وجود من حرکت بکند و دستش به دل برسد. 3⃣روش فلسفه برهانی است ولی روش قرآن فطری و ذوقی است، در عین اینکه از عقل به عنوان عاملی برای دریافت مفاهیم و مقدمه ای برای کار خود استفاده می کند. 4⃣تأکید فلسفه بر تفکر است و تأکید قرآن بر طهارت. لا يَمَسُّهُ إِلاَّ اَلْمُطَهَّرُونَ ﴿الواقعة، 79﴾ 5⃣محصول فلسفه بینش و فهم است، ولی محصول قرآن نوعی تحول و تغییر و حرکت درونی است. لِقَاحُ الْإِيمَانِ تِلَاوَةُ الْقُرْآن (تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 112) 6⃣ کتب فلسفی کتب تعلیم هستند ولی قرآن کتاب تربیت است. وَ نُنَزِّلُ مِنَ اَلْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ…﴿الإسراء، 82﴾ 7⃣کتب فلسفی به ذهن متصل است ولی قرآن ریشه در باطن این عالم دارد. وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ ﴿الحجر، 21﴾ ⚠️ دغدغه قرآنی دغدغه متفاوتی است با دغدغه فیلسوف. ⚠️ هم فلسفه صدرا و هم عرفان ابزارهای می گذارد که بتوانیم تبیین کنیم که عقلانیت قرآن متعالی تر از عقلانیت فلسفی است. شاید بشود از قرآن فلسفه بکشانیم بیرون ولی کتاب فلسفی نیست و حتی دنبال فلسفه هم نیست. ⚠️فلسفه اگر به زبان عرفانی نزدیک بشود به قرآن نزدیک می شود. با اینکه عرفان هم برای خودش اصطلاحات درست کرده ولی زبانش خیلی نزدیک تر است به قرآن تا فلسفه؛ فلسفه ما یک سیر تاریخی داشته است؛ ⚠️ فلسفه ما یک مقدار قابل رسیدگی هست، ولی راهی که تا الان طی کرده است بسیار چشم گیر است؛ قبول دارم که یک موقعی با ذوق مشائی شروع کردیم، خود آقایان هم فلسفه مشاء را نقد می کنند و آن را نمی پسندند؛ ولی ایستار فعلی فلسفه الان خیلی با شکوه است. 🔵 مقرر: / تهیه پست توسط: 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
🔸کرسی نظریه پردازی «کلام انقلابی یا معنویت انقلابی» یازدهم بهمن به همت در قم برگزار می‌شود. 🌐 http://www.rasanews.ir/002UrE 🆔 @rasanews_agency 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
🎙 سلسله جلسات « » 👤 استاد: حجت الاسلام و المسلمین 🕙 زمان: پنج شنبه ها ساعت 10 صبح 🏠مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 📝 معرفی کلاس در چند جمله کوتاه 🔹 این جلسات در تلاش است به بازخوانی نظام های معرفتی اندیشمندان اصولی بپردازد و شاخص های هر نظام را به به بحث بگذارد. 🔹 سعی بر این است که بازتاب این نظام ها را در شیوه های اجتهادی و فقاهت مکاتب مختلف فقهی، به تحلیل گذاشته و در این میان راهی برای فقاهت و اجتهاد در عرصه های نوظهور پیدا کند. ✅ فردا پنج شنبه 11 بهمن 97 جلسه دوم. 📌 https://eitaa.com/fvtt_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊سلسله جلسات 🗓پنجشنبه ها ⏱ساعت 10 🎧 @andishkadeh_zoha 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
⚪️ جلسات #گروه_راهیابی الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت 🔵 جلسه بازخوانی متن #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت 🔴 با حضور حجت الاسلام و المسلمین #استاد_فلاح_شیروانی 🔘 زمان: پنج شنبه ها ساعت 8 تا 9 صبح ☑️ مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ✅ فردا جلسه چهارم؛ فایل های صوتی و خلاصه جلسات به زودی بارگذاری می شود. 📌 https://eitaa.com/fvtt_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓 جلسه چهارم: 12 دی ۹۷ 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی @fvtt_ir
971012-ج.4-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی.pdf
399.3K
📝 🔘 💻 🗓 جلسه 4⃣: 12 دی ۹۷ 🔵 پیاده سازی و تدوین: 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی @fvtt_ir