eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
974 عکس
55 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 فلسفه برای نزدیک شدن به خدا 🔺 فلسفه اسلامی، پایه ودستگاه بوده که انسان را با دین، خدا و معرفت دینی نزدیک می کرده است. 🔺 فلسفه برای نزدیک شدن به خدا وپیداکردن یک معرفت درست از حقایق عالم وجود است‌؛ لذا بهترین فلاسفه ی ما مثل ابن سینا و ملاصدرا عارف هم بوده اند 🔉دیدار گروهی از فضلای حوزه علمیه قم 82/10/29 💢 فلسفه پاشخگو به شبهات 🔺 امروز اگر جامعه ونظام ما از فلسفه محروم بماند،درمقابل این شبهات گوناگون این فلسفه های وارداتی مختلف،لخت و بی دفاع خواهد ماند. 🔺 آن چیزی که می تواند جواب شماها را بدهد غالبا فقه نیست،علوم عقلی است ،فلسفه و کلام اینها لازم است. درحوزه این ها رشته های مهمی است. 🔈دیدار با فضلا واساتید حوزه علمیه قم 87/07/29 💢 فلسفه اسلامی فقه اکبر 🔺 فلسفه اسلامی فقه اکبر است؛ پایه دین است؛ مبنای همه ی معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است؛ لذا باید گسترش واستحکام پیدا کند و بروید واین به کار و تلاش احتیاج دارد. 🔈در دیدار گروهی از فضلای حوزه علمیه قم 82/10/29 ........................... 🔰جمع آوری: کارگروه تعلیم حکمت @talim_hekmat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم (ع) برگزار می نماید: 📖 سومین دوره علمی-تربیتی 📍مکان: قم- مجتمع فرهنگی نور 🕰زمان: 11 لغایت 14 شهریور ماه 99 🌐 دوره به شکل و با رعایت نکات بهداشتی برگزار خواهد شد. ❇️ برای نام و نام خانوادگی و شماره تلفن خود به همراه عبادت ثبت نام دوره مدرسه معرفتی امام خمینی ره را به آی دی @Rostami110 ارسال نمایید. ⏳ اردو مخصوص طلاب است ولی به صورت محدود از میان دیگر نیز ثبت نام صورت می گیرد. ➖ 🇮🇷موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ معرفی دوره علمی-تربیتی 🔹 اندیشۀ امام پشت انقلاب منضبط و پیروز ایران اسلامی قرار گرفت که توانست آن را از دل ابهامها، دشمنی‌ها و گره‌های فراوان عبور دهد و با کمترین هزینه‌ها به مقاصد بلند خود نزدیک کند. 🔹این اندیشه از بستر نظری «تراث علمی ـ معنوی» حوزۀ شیعه و «مدرسۀ معرفتی آیت الله شاه‌آبادی» تغذیه کرده است و خود یک مدرسۀ معرفتی ممتاز را متکی به این سرمایه‌های تاریخی پدیدآورده است. 🔹اسلامی که امام عزیز ما و مدرسۀ معرفتی او برای ما تقریر کرد اسلامی زنده و حیات‌بخش بود. 🔹ما موظفیم مکتب امام را به عنوان ثمرۀ اجتهادات علمی چند سده و برآمده از اخلاصها و جد و جهدهای فراوان حوزۀ علمیۀ شیعه معرفی کنیم و پیوندها را به خوبی نشان دهیم و امتدادها و افزایش‌ها را نیز از نظر دور نداریم. 🔹بنا داریم مکتب امام را به عنوان یک محصول حوزوی و دارای غنای بالای علمی تقریر کنیم و مدار ممتازی را که می‌تواند برای طلاب انقلابی حوزه مهیا کند نشان بدهیم. 🔹در هر مادۀ درسی آنجا که تراث را معرفی می‌کنیم قصد داریم: 1⃣ آن مادۀ درسی را به‌خوبی و با رویکردی علمی و تمدنی قرائت کنیم؛ 2⃣ به نحوۀ حضور آن در اندیشۀ تابناک امام اشاره‌هایی نیز بنماییم؛ 3⃣ ارزش آن مادۀ درسی در پشتیبانی از «نهضت تمدن‌سازی اسلامی» را ترسیم کنیم؛ 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 9️⃣ 🌐 امکان دستیابی به معارف شهودی 🔺به طور عمده راه وصول به عرفان نظری، عرفان عملی و سلوک است. پرسش آن است که آیا این مسیر در کسب معارف و حقایق نظام هستی باز است؟ 1️⃣ پاسخ از دیدگاه عقلی 🔺مطابق با نظام های فلسفیِ اسلامی، به ویژه حکمت اشراقی، صدرایی و عرفانی یا علم عرفان نظری، نه تنها روش شهودی در کسب معارف ممکن است، بلکه بهترین راه شناخت واقعیت به شمار آمده است. 2️⃣ پاسخ از دیدگاه نقلی 🔺 در آیات و روایات زیادی، نه تنها راه معرفت شهودی باز دانسته شده، بلکه به آن تشویق و ترغیب نیز شده است. 🔘قرآن 🔺والَّذینَ جاهَدوا فِینا لَنَهدینَّهُم سُبُلَنا 🔺 انَّ الَّذین قالو رَبُّنا الله ثمَّ استقاموا تتنزَّل علیهمُ المَلائکة 🔘روایات 🔺 پیامبر خدا (ص): غضّوا ابصارکم ترون العجائب « چشمان سر را پوشیده دارید تا چشمان دل، شگفتی ها بیند و به مشاهده و مکاشفۀ عجایب بنشیند». 🔺 علی بن ابی طالب(ع) در مناجات شعبانیه عرضه می دارند: « الهی هب لی کمال الانقطاع الیک و اَنِر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور و تصل الی معدن العظمة و تصیر ارواحنا معلّلَةً بعزّ قدسک». 🔺 دریدن حجاب های نورانی، ورای حجاب های ظلمانی و رسیدن به معدن عظمت، تعلق به ساحت عزّ ربوبی و در نهایت دیدار قلبی با خدای متعال، در پی تحصیل کمال بریدن از هرچه غیر اوست، به طور کامل بر ترتّب عرفان نظری و معارف شهودی بر عرفان عملی که لبّ آن بریدن از غیر حق است، دلالتی واضح و آشکار دارد. 3️⃣ پاسخ از دیدگاه تجربی 🔺ادّل دلیل علی امکان الشیء وقوعه. دستیابی به معارف شهودی از طریق سلوک عملی، امری است که در مکان ها، زمان ها و فرهنگ های مختلف، به ثبوت یقینی رسیده است. وجود هزاران هزار پیامبر الهی و اوصیای ایشان و عدۀ بی شماری از اولیا و صاحبان کرامت و اهل معرفت، بهترین و واضح ترین دلیل بر درستی این راه است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 61_64 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 1️⃣ دانش تاریخ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2499 2️⃣ سنتهای فلسفی پیش از اسلام / فلسفه هندی پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2556 3️⃣ ویژگیهای فلسفۀ هندی https://eitaa.com/fvtt_ir/2585 4️⃣ آشنایی مسلمانان با فلسفۀ هندی https://eitaa.com/fvtt_ir/2631 5️⃣ فلسفه در چین پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2664 6️⃣ عدم تأثیر فلسفۀ چینی در شکل گیری فلسفۀ اسلامی https://eitaa.com/fvtt_ir/2697 7️⃣ فلسفه در سنت ایرانی پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2707 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💢بخش 7️⃣ 🌐 فلسفه در سنت ایرانی پیش از اسلام 🔘آیین زرتشت 🔺 ایرانیان پیش از ظهور زرتشت، دربارۀ واقعیتهای جهان، دیدگاهی اسطوره ای و افسانه ای داشته اند. پس از این دورۀ اسطوره ای، عصر ظهور زرتشت فرا می رسد. 🔘 ویژگیها و تعالیم زرتشت 1️⃣زرتشت خود را پیغمبری معرفی کرد که از جانب اَهورا مزدا بر انگیخته شده است. اَهورا مزدا یکی از دیوها یا ارواح آسمانی مورد توجه و پرستش ایرانیان بوده است؛ اما زرتشت پرستش آن دیوها و ارواح را نادرست خواند. وی اَهورا مزدا را خدای حقیقی دانست و عبادت و پرستش را مخصوص ذات مقدسش قرار داد و او را خداوند متعال، قادر، قاهر، حکیم ، خیر مطلق و آفرینندۀ همه موجودات اعم از نوری و ظلمانی شمرد. 2️⃣ اهورا مزدا افعالش را با وساطت روحی مقدس به نام «سپنتا مینو» انجام می دهد و اعمال الوهی او با دستیاری ارواح مقدس دیگری که «امشاسپندان» نامیده می شوند، جریان می یابند. 🔺 بهمن فرشتۀ پندار نیک و نهاد خوب؛ اردیبهشت فرشتۀ عدالت و راستی؛ شهریور، فرشتۀ نیرو و قدرت کامل؛ خرداد، فرشتۀ رسایی و کامروایی؛ اسفندارمذ،فرشتۀ شفقت و لطف و باروری؛ امرداد، فرشتۀ بقا و جاودانی. 🔺 غیر از فرشتگان شش گانۀ مزبور که امشاسپندان خوانده می شوند، فرشتگان دیگری نیز هستند که ناشی و صادر از اَهورا مزدایند؛ سروش،گئوس اوروا. وجود همۀ این فرشتگان فرع بر ذات مقدس اَهورا مزداست و همگی آنان به خواست او پدید آمده اند. 3️⃣معمولا آتش پرستی را به زرتشت نسبت می دهند؛ اما حقیقت امر غیر از این است. زرتشت آتش را رمزی مقدس از اَهورا مزدا می دانست، از این رو می توان گفت منظور او از آتش، نور و پرتو افشانی آن بوده است. ظاهراً پس از زرتشت بوده که رسوبات جاهلیِ ماقبل زرتشتی در آیین او رخنه می کند و آتش پرستیِ گذشته احیا می شود. 4️⃣بنا بر اعتقاد زرتشت، نزاع طولانی بین خیر و شر، با پیروزی خیر به سر می رسد. 5️⃣در بین ادیانی که گزارشهایی دربارۀ آنها به دست ما رسیده است، دین زرتشت نخستین دینی است که از حیات اخروی و مسئلۀ قیامت سخن گفته است. 🔘مکتب زروانی 🔺زروان به معنای زمان است. زروان گرایی انحراف و بدعتی است در آیین زرتشت، و ظاهراً به سبب ارتداد تلقی شدن آن، شدیداً طرد و نفی شده و آثار مربوط به آن از بین رفته است. ثنویت خیر و شر در آیین زرتشت که عمدتاً ثنوینی اخلاقی بود بعدها نزد مؤمنان به این آیین به ثنویت وجودی تبدیل شد. آنان پنداشتند دو مبدأ خیر و شر یا نور و ظلمت وجود دارد که هر یک قلمروی خاص خود دارد. آیین زروانی راه حلی است برای فائق آمدن بر این ثنویت در مبدأ وجود و برای قول به اینکه خیر و شر و یا نور و ظلمت هر دو مستندند به مبدأ واحد زروان (زمان یا دهر). 📚 منبع: کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی جمعی از نویسندگان : زیر نظر دکتر محمد فنایی اشکوری جلد 1 ص 107_110 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac