📝چکیده تقریرات درس #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح_شیروانی
یادداشت شماره 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/90
یادداشت شماره 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/91
یادداشت شماره 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/92
یادداشت شماره 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/165
یادداشت شماره 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/228
یادداشت شماره 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/317
یادداشت شماره 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/517
یادداشت شماره 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/948
یادداشت شماره 9️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/991
یادداشت شماره 0⃣1⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1121
یادداشت شماره 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1140
یادداشت شماره 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1191
یادداشت شماره 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1896
یادداشت شماره 4️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1933
یادداشت شماره 5️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2000
یادداشت شماره 6️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2048
یادداشت شماره 7️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2100
یادداشت شماره 8️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2151
یادداشت شماره 9️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2182
⏳ ادامه دارد ...
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 9️⃣1️⃣
⚪️ #مقاله_چهارم
#علم_و_معلوم
#ارزش_ادراکات
☑️ بحث خطای در ادراک
5️⃣ خطا کار خدا!
🔺یکی از چیزهای دیگر که یک پوشه ی دیگری است، جهان شناسی مبتنی بر مباحث کلامی است.
🔺بیا عقب یک بار به این مقوله ی خطا نگاه بکن!
🔺خلق الموت و الحیات لیبلوکم ایکم احسن عملا
🔺خطا را خدا در کاسه مان گذاشت؟ خدا. چرا؟
یک سوال الهیاتی. نگاه الهیاتی و سر القدری به مقوله ی خطا مثل درد که چرا درد؟
🔺این هم برای خودش یک سرفصلی است یعنی اساسا شناخت یک موهبت الهی است آدم اگر در این موهبت باشد یک درک متفاوتی پیدا می کند. تا حالا خطا را از زاویه سرد تطبیق کرد یا نکرد، آخرش کرد یا نکرد، نگاه می کردم؛ حالا یک حس دیگری نسبت به بحث خطا دارم. خطا در زندگی بشر چه کاره است؟ برای چه هست؟
🔺فلسفه ی خطا در فضای کلامی و الهیاتی بحث می شود. البته در فضای فلسفه اسلامی هم می شود بحث کرد. در فضای الهیاتی سریع بحث می شود.
🔺چرا خطا؟ نمی شد خدا خطا قرار نمی داد.
فکر می کنند آخرش می فهمند بعد آخرش هم می بینند در روایت گفته بود!
اساسا شناخت یک موهبت الهی است؛ آدم این را متوجه می شود، بعد آدم احساس می کند با این انسدادی که غربی ها دارند نشان می دهند من میانه ام خوب نیست، نمی سازم با آن! شناخت دارد تعطیل اعلام می شود.
🔺این باب یک درک جدید از این مسئله را باز می کند.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1935
💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2003
💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2051
💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2104
💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2155
💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2185
💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2203
💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2243
💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2333
💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2404
💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2456
💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2487
💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2536
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 6️⃣
🌐 نگاه پیشینی به فلسفه (1)
[در مجموع در بیان استاد یزدانپناه 4 وجه برای سر نیاز به فلسفه به نحو پیشینی ذکر شده است؛ 2 بیان از علامه و 2 بیان از خود استاد]
1️⃣ بیان اول علامه (نهایه): فلسفه علمی برای جلوگیری از خطا و غلط
2️⃣ بیان دوم علامه (اصول فلسفه): علمی برای اثبات موضوع علوم دیگر
3️⃣ بیان اول استاد یزدانپناه: فلسفه علمی برای حل مسائل کلان در مورد حقیقت
4️⃣ بیان دوم استاد یزدانپناه: فلسفه علمی برای ارضای غریزه حقیقت جویی انسان
1️⃣ بیان اول علامه (نهایه)
🔺 متن نهایه: أنا كما لا نشك في ذلك لا نرتاب أيضا نخطىء فنحسب ما ليس بموجود موجودا أو بالعكس كما أن الإنسان الأولي كان يثبت أشياء و يرى آراء ننكرها نحن اليوم و نرى ما يناقضها و أحد النظرين خطأ لا محالة و هناك أغلاط نبتلي بها كل يوم فنثبت الوجود لما ليس بموجود و ننفيه عما هو موجود حقا ثم ينكشف لنا أنا أخطأنا في ما قضينا به فمست الحاجة إلى البحث عن الأشياء الموجودة و تمييزها بخواص الموجودية المحصلة مما ليس بموجود بحثا نافيا للشك منتجا لليقين.
🔹 به نظر ميرسد منظور علامه بيان اين نكته است كه حتي اگر اكنون علمي بهنام فلسفه وجود نداشت، ما به دليل پيشگفته، بايد چنين علمي را ميجستيم و در آن وارد ميشديم. به ديگر بيان، بحث ايشان پيشيني است، نه پسيني.
رهاورد اين شيوه از بحث در مورد علم فلسفة موجود، اين است كه درمييابيم علت اصلي پديد آمدن آن چه بوده و چه چيزي عدهاي را از زمانهاي بسيار دور بر آن داشته است كه چنين علمي را بجويند.
2️⃣ بیان دوم علامه (اصول فلسفه)
🔺ايشان در اصول فلسفه و روش رئاليسم بياني ديگر نيز دربارة وجه نياز به فلسفه دارند. ما علوم گوناگوني داريم كه هيچيك از موضوع خود بحث نميكنند. اساسا هر علمي موضوع خود را مسلم و موجود ميگيرد و به بحث از عوارض موضوع ميپردازد. بنابراين علمي لازم است كه متفكل اثبات موضوعات ديگر علوم بشود و آن علم، فلسفه است.
🏷 «در جهان هستى كه داراى موجودات بسيار و پديده هاى بيشمار بوده و ما نيز جزئى از مجموعه آنها مى باشيم بسيار مىشود كه چيزى را راست و پا برجا پنداشته و موجود انگاريم و سپس بفهميم كه دروغ و بى پايه بوده است، و بسيار مىشود كه چيزى را نابود و دروغ انديشيده و پس از چندى به ما روشن شود كه راست بوده و آثار و خواص بسيارى در جهان داشته است. از اين رو ما كه خواه نا خواه غريزه بحث و كاوش از هر چيز كه در دسترس ما قرار بگيرد و از علل وجود وى داريم بايد موجودات حقيقى و واقعى (حقايق به اصطلاح فلسفه) را از موجودات پندارى (اعتباريّات و وهميّات) تميز دهيم. و گذشته از اين كاوش غريزى براى رفع حوائج زندگى، دست به هر رشته از رشته هاى گوناگون علوم بزنيم اثبات هر خاصه از خواص موجودات به موضوع خود محتاج به ثبوت قبلى آن موضوع مى باشد. يك سلسله بحثهاى برهانى كه غرض و آرمان نامبرده را تأمين نمايد و نتيجه آنها اثبات وجود حقيقى اشياء و تشخيص علل و اسباب وجود آنها و چگونگى و مرتبه وجود آنها مى باشد «فلسفه» ناميده مى شود. علوم ديگرروش بحث و نتيجه كاوش آنها اين گونه نيست و در هر يك از آنها كه تأمل كنيم خواهيم ديد كه يك يا چند موضوع را مفروض الوجود گرفته و آنگاه به جستجوى خواص و آثار وى پرداخته و روشن مى كند. هيچ يك از اين علوم نمىگويد فلان موضوع موجود است يا وجودش چگونه وجودى است، بلكه خواص و احكام موضوع مفروض الوجودى را بيان كرده و وجود و چگونگى وجود آن را به جاى ديگر (حس يا برهان فلسفى) احاله مى نمايد.»
➖اصول فلسفه و روش رئاليسم، در: مجموعه آثار استاد شهيد مطهري، ج 6، ص 57-61
📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#ثبت_نام سال تحصیلی 1400-1399 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی آغاز شد.
تحت اشراف اساتید معظم:
1️⃣ آیت الله یزدانپناه
2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد
3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی
💠 مقاطع فعال
1️⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
2️⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
🔴 مزایا
1️⃣ تحصیل فلسفه زیر نظر اساتید مبرز فلسفه
2️⃣ مشاوره های تحصیلی و آینده طلبگی
3️⃣ بهره مندی از امتیازات مراکز هدایت تحصیلی
4️⃣ تحصیل فقه
5️⃣ استفاده از درس اخلاق اساتید مبرز حوزه
6️⃣ هدف نهایی دوره: تربیت حکیمِ فقهِ جامعه ساز
👈جزییات ثبت نام : b2n.ir/fvtt_reg
⏰مهلت: 20 خرداد 99
📋دفترچه راهنما: b2n.ir/367584
🔍پاسخ به سوالات:
🆔 @Admin_fvtt
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #معرفی_مؤسسه
💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
🔺 بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2141
🔺 بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2173
🔺 بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2192
⏳ ادامه دارد ...
⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #معرفی_مؤسسه
💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
💠 بخش 3️⃣
❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنیشده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید.
3️⃣ پیشینه
🔺مؤسسۀ فرهنگ و تمدن توحیدی کار تیمی خود را با طراحی و تأسیس اولین مدرسۀ علمیۀ طلاب فارغالتحصیل دانشگاهی در سال 82 در قم شروع کرد.
🔺به موازات آن روی کار تربیتی در دانشگاه صنعتی شریف با تعریف حلقههای مطالعاتی متعدد ـ هر یک با محوریّت یک طلبۀ فاضل ـ متمرکز شد.
🔺پس از آن با برعهده گرفتن معاونت پژوهش مدرسۀ معصومیه در سال 86 به تأسیس چند گروه علمی(آموزشی ـ پژوهشی) و اولین کانون تفکر طلاب(که در اثر ایجاد حساسیّت محیطی متوقف شد) پرداخت.
🔺در سال 87 گروه علمی «اخلاق و عرفان» در پژوهشکدۀ باقرالعلوم علیهالسلام(وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی) با تعریف پنج گروه پژوهشی(الهیات کاربردی، تربیت معنوی، مهندسی فرهنگی، سبک زندگی و جنبشهای نوپدید عرفانی) توسط این مجموعه به عنوان پشتوانۀ پژوهشی حرکت تأسیس شد.
🔺چندی بعد، جهت پشتیبانی نیروی انسانی از تیمهای پژوهشی در سال 90 دورههای آموزشی سطح سه و چهار حکمت و عرفان را در مؤسسۀ امام رضا علیهالسلام(وابسته به دفتر تبلیغات حوزۀ علمیه) تعریف کرد.
🔺در همین سال حوزۀ دانشجویی دانشگاه شریف با تدوین نظام جامع آموزشی، تربیتی و ... ی ویژه، تأسیس شد و پس از چندی به یکی از حوزههای برتر دانشجویی کشور تبدیل شد.
🔺در تمام این سالها مبتنی بر آسیبشناسی فعالیتهای فرهنگی در خارج از کشور ایدهها و طرحهایی نیز تعریف و پیگیری شده است که به لطف الهی پیشرفت خوبی داشته است.
🔺طی دو سه سال اخیر با رونق گرفتن محورهای فعالیّتی در تهران، تمرکز را روی قم گذاشته است و سعی در آباد کردن کارهای آموزشی، پژوهشی و گفتمانسازی در حوزۀ علمیه و شهر قم، دارد.
🔺از آنجا که در ایدۀ راهبردی مؤسسه تشکیل مؤسسات اقماری متعددی قرار دارد، خیز تأسیس «پژوهشکدۀ تمدن توحیدی(حوزوی)» و «مرکز آموزش عالی حوزوی» را برداشته است و گامهایی را نیز طی نموده است. همچنین زمینههای تشکیل «اندیشکدۀ مرصاد» و اخیراً «مرکز مطالعات و گفتمانسازی مکتب امام» را فراهم نموده است.
🔺از سال 97 در یک رویکرد جدیدی، اقدام به تأسیس یک دوره آموزشی تربیتی به نام «دوره جامع حکمت و عرفان» نموده است که در چهار مقطع، «تمهیدی»؛ «عمومی»؛ «تخصصی» و «اجتهادی» تعریف شده است و در سال تحصیلی آینده سومین ورودی این دوره را شروع خواهد کرد.
🌐 این مؤسسۀ معتقد است با اتخاذ رویکرد انقلابی و هدف قرار دادن مسائل نهضت و نظام، حرکتی ویرایشی را نیز در حوزۀ علمیه رقم میزند و تاکنون توانسته ضمن معرفی مکتب امام، جوانان متعددی را در دور تربیتهای تخصصی حوزوی وارد کند و آنها را با مسائل نهضت و نظام پیوند بزند و دغدغههای انقلاب را در زندگی و ضمیر ایشان نهادینه و پایدار نماید.
⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#خواهران
#ثبت_نام سال تحصیلی 1400-1399 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام مخصوص خواهران آغاز شد.
تحت اشراف اساتید معظم:
1️⃣ حجت الاسلام والمسلمین یزدانپناه
2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد
3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی
✳️مقاطع
⬅️مقطع تمهیدی - با محوریت کتاب بدایه الحکمه (غیرحضوری)
⬅️ مقطع عمومی - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
⬅️مقطع تخصصی- با محوریت کتاب اسفار
👈 ثبت نام : www.baqerain.ir
⏱مهلت ثبت نام: 31 تیر 99
🔎پاسخ به سوالات:
🔹دوره تمهیدی و عمومی
🆔 @hekmat_bagherain
🔹دوره تخصصی
🆔@EmamReza5
🔻 کانال مدرسه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/madresehbagherain
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره)
💢بخش 1️⃣ ابعاد بنیادهای عرفانی امام خمینی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1929
💢بخش 2️⃣ ادوار عرفان نظری (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1997
💢بخش 3️⃣ ادوار عرفان نظری (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2041
💢بخش 4️⃣بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2095
💢بخش 5️⃣ بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2148
💢بخش 6️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2176
💢بخش 7️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2196
💢بخش 8️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 1) نحوه سازگاری بحث نابسازي آموزههاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2234
💢بخش 9️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 2) نحوه سازگاری بحث نابسازي آموزههاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2320
💢بخش 🔟 وحدت عرفان و تشيع
https://eitaa.com/fvtt_ir/2393
💢بخش 1️⃣1️⃣ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي
https://eitaa.com/fvtt_ir/2441
💢بخش 2️⃣1️⃣ سلوك عرفاني حضرت امام (بخش پایانی)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2482
🔚 به پایان رسید بحمدالله
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac