eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
975 عکس
55 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 💢بخش 3️⃣ 🌐 معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی 🔘 بداهت تصوری و تصدیقی موضوع فلسفه 🔺 فیلسوفان مسلمان معتقدند موضوع فلسفه، یعنی موجود بما هو موجود، هم بداهت تصدیقی دارد، هم بداهت تصوری. منظور از بداهت تصوریِ موضوع فلسفه این است که مفهوم «موجود» بیّن و آشکار است و معلوم بودنش نیازمند آن نیست که مفهوم دیگری پیش تر معلوم باشد. برای شناختن مفهوم موجود، استفاده از معلومات و ترتیب دادن فرایند فکر لازم نیست. 🔺 اما معیار بداهت تصوریِ مفهوم «موجود» چیست؟ برای پاسخ دادن به این پرسش، باید دانست که اساساً معیار بداهت مفهوم چیست. اگر بدانیم بداهت تصوری مفهوم به چه معناست و ملاک آن چیست، می توانیم ملاک بداهت مفهوم « موجود » را نیز بیان کنیم. 🔺 به اعتقاد ما، مبحث تصورات نیز جزو مباحث معرفت شناسانه است. مفاهیم بدیهی، پایه های تعریف و تحصیل مفاهیم دیگرند. روشن است که معیار بداهت مفاهیم پایه و نیز نقش این مفاهیم در فرایند شناخت تصورات دیگر، از مسائل مهم دانش معرفت شناسی در بخش تصورات است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 23_25 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش5️⃣ 🌐 عرفان عملی و نظری 🔘ابعاد عرفان اسلامی 1️⃣بعد عملی (عرفان عملی) 2️⃣بعد معرفتی (عرفان نظری) 3️⃣بعد دینی (ارتباط دوسویۀ عرفان و شریعت) 4️⃣بعد ادبی؛ چرا که عرفان اسلامی در ادبیات عربی و فارسی تجلی شگرفی یافته و شاهکارهای بدیعی به‌جای گذاشته است که از آن به «عرفان ادبی» یاد می‌شود 5️⃣بعد تربیتی که به‌صورت فرقه‌ها و سلسله‌های عرفانی بروزیافته و از همین دیدگاه تأثیرات اجتماعی گسترده‌ای برجای گذاشته است و می‌توان از آن به «عرفان اجتماعی» یاد کرد. 🔘 نام های دیگر عرفان عملی 1️⃣علم طریقت 2️⃣علم سلوک 3️⃣علم تصوف 4️⃣علم معاملات 5️⃣علم منازل الآخرة 🔘نام های دیگر عرفان نظری 1️⃣علم حقیقت 2️⃣علم حقایق 3️⃣علم مکاشفه 4️⃣علم مشاهده 5️⃣علم بالله 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 46_47 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 4️⃣ ظرفیت‌های حیاتطلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 5️⃣ انقلاب اسلامی حادثه‌ای عظیم(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 6️⃣ انقلاب اسلامی حادثه‌ای عظیم(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 9️⃣ پیچ تاریخی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2108 🔟 روند تعریف مأموریت(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2137 1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2159 2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2209 3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2251 4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2350 5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2410 6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2450 7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2472 8️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(6) https://eitaa.com/fvtt_ir/2496 9️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(7) https://eitaa.com/fvtt_ir/2514 0⃣2⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(8) https://eitaa.com/fvtt_ir/2547 1️⃣2️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(9) https://eitaa.com/fvtt_ir/2606 🌐 این مجموعه به صورت یک کتاب چاپ شده است، برای تفصیل بیشتر و برای تکمیل این مباحث می توانید از لینک زیر کتاب را تهیه فرمایید. https://eitaa.com/fvtt_ir/2579 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 1️⃣2️⃣ (بخش پایانی) 🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی (9) ✅ (8) 🌐ضرورت اندیشه (5) 🔘 انقلاب اسلامی 🏷چگونگی پیروزی انقلاب با وجود ؟ ✅ پاسخ این سؤال: پر شدن انقلاب با نیرومند امام (ره) در مقطع پیروزی انقلاب 🔺 نکته‌ی خیلی مهم و اینجاست، که با وجود این خلأ تئوریک انقلاب باانضباط کامل به‌پیش رفت؛ انضباط را در یک حرکت گستره و طولانی از یک ، می‌شود گرفت. دانش‌ها آمدند تمام شدند امام رفت جلو در یک منطقه بسیار جلوتر از تیررس و دسترس دانش‌های اسلامی عملیات تعریف کرد و عملیات او پیروز هم بود. 🔺 این انقلاب باانضباط کامل به‌پیش رفت و هرماه و هرسال بامتانت و استواری مثال‌زدنی فاصله خود را تا مقاصد اعلام‌شده کم کرد تا نهایتاً پیروز شد و واقعاً اسلامی بود و اسلامی باقی ماند. 🔺 برای آشنایان با طبع و منطق تحولات اجتماعی روشن است که این مایه انضباط در یک حرکت بزرگ اجتماعی تنها می‌تواند
ریشه در یک اندیشه‌ی استوار و ثابت
داشته باشد، هم‌چنین این مایه پاسخ‌گویی، مرز شکنی و روحیه‌ی تهاجمی در این حرکت تنها می‌تواند ریشه در قوّت آن اندیشه داشته باشد، یعنی کسی که با طبع تحولات اجتماعی آشنا باشد متوجه می‌شود که این به اینکه این آدم، آدم قُدی است تمام نمی‌شود، خیلی بیشتر از این‌ها طول می‌کشد. ✅ باقی بودن نیاز به این اندیشه‌ی نیرومند در ادامه انقلاب 🔺 این نیاز هنوز هم باقی است و در هر حرکت رو به‌ پیش و بلندی ابتدا به نقش فعال اندیشه نیازمندیم هرچند دانش‌ها به‌صورت بالفعل و همه‌جانبه توان پشتیبانی از آن را نداشته باشند. 🌟 فرق دانش با اندیشه؟؟ 🔺 اگر تفاوت اندیشه و دانش را نشناسید فکر می‌کنیم فقط با دانش می‌شود صحنه را اداره کرد درحالی‌که صحنه را با اندیشه هم می‌شود اداره کرد، دانش باید بیاید ولی با اندیشه هم می‌شود؛ آن چیزی که تخفیف نخواهیم داد این است که باید پشتیبانی تئوریک باشد اما دانش اگر نبود تخفیف حاضر هستیم بدهیم، با یک‌چیزی الظّاهر پایین‌تر از دانش، یعنی اندیشه. 🔺 اندیشه حالت نوباوگی دانش است، اندیشه درواقع شاید یک حالت آبگیر را دارد در یک نقطه که از آبشخورهای دانشی متعددی تغذیه می‌کند یک اندیشه‌ای می‌تواند بیاید و یک عملیات پیچیده‌ای که به دانش‌های متعدد احتیاج دارد را پشتیبانی بکند؛ یک اندیشه منسجم می‌آید و از آن عملیات پشتیبانی می‌کند. ✅اندیشه‌ای که باعث پیروزی انقلاب شد را امام به میان آوردند 🔺 حرکت بزرگ را ولو دانش‌ها درصحنه نیامدند، با اندیشه توانستیم جمع بکنیم. البته آن اندیشه را امام آورد، موقعی که این‌طوری قرائت می‌کنیم متوجه می‌شوید خیلی باید آن اندیشه زور داشته باشد، که در برابر نظام سلطه بیاید. 🔺 و معلوم است که با کنار گذاشتن سوخت بار این انقلاب یعنی اندیشه امام این انقلاب به جلو نخواهد رفت. اندیشه‌های دیگر هیچ‌کدام عرضه‌ی این کار را نداشتند. اندیشه‌ی حضرت امام بود که این انقلاب را تغذیه کرد و تا به الآن داستان همین‌طور است، 🔺 عزیزان اگر الآن می‌خواهید شما هم بتوانید انقلاب را پشتیبانی کنید باید با دقت اندیشه‌ی امام را مباحثه کنیم و با دقت اندیشه‌ی حضرت آقا را مباحثه بکنیم؛ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🌐 این مجموعه به صورت یک کتاب چاپ شده است، برای تفصیل بیشتر و برای تکمیل این مباحث می توانید از لینک زیر کتاب را تهیه فرمایید. https://eitaa.com/fvtt_ir/2579 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 🔹مجمع عالی حکمت به مناسبت سالروز بزرگداشت ، نشست علمی با موضوع ، برگزار می‌کند. 🎙ارایه دهنده: استاد سید یدالله یزدان‌پناه ⏰زمان: چهارشنبه، ۸ مرداد ۱۳۹۹ 🕚ساعت: ۱۱ تا ۱۲ 📡پخش به صورت ، در صفحه مجازی به آدرس زیر: https://www.instagram.com/hekmate_islami/ @nasimehekmat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 🌐 8 مرداد روز بزرگداشت حکیم اشراقی جناب شیخ شهاب الدین سهروردی گرامی باد. ❇️ در کلام 🔺شيخ شهاب الدين يحيى بن حبش بن ميرك سهروردى زنجانى، معروف به شيخ اشراق. بدون شك از اعجوبه‏هاى روزگار است. ذهنى فوق‏العاده وقّاد و جوّال و نوجو و مبتكر داشته است. تمايل اشراقى در فلسفه، پيش از او حتى در فارابى و بو على وجود داشته است، اما كسى كه مكتبى به نام «مكتب اشراق» تأسيس كرد و در بسيارى از مسائل، راه آن مكتب را از راه مكتب مشاء جدا كرد اين مرد بزرگ بود. تقريباً همه مسائلى كه اكنون به عنوان نظريات اشراقيون در مقابل مشائين شناخته مى‏شود و برخى مى‏پندارند آنها مسائل مابه‏الاختلاف افلاطون و ارسطوست، نتيجه فكر شخص سهروردى است كه در مقابل افكار مشائين و بالخصوص مشائيان اسلامى آورده است. وى نزد مجد الدين جيلى (در مراغه) و ظهير الدين قارى (ظاهراً در اصفهان) و فخر الدين ماردينى (در عراق) تحصيل كرده و مدتى ملازم ماردينى بوده است. ماردينى مى‏گفته در هوش و ذكاء و حدّت ذهن مانندش را نديده‏ام و ازاين‏رو بر جانش مى‏ترسم. گويند البصائر النصيريه ابن سهلان را نزد ظهير الدين قارى خوانده است. 🔺سهروردى در ساير علوم و از آن جمله فقه نيز سرآمد بوده است. به شام و حلب رفت و در جلسه درس فقه استاد مدرسه حلاويه حلب به نام شيخ افتخار الدين شركت كرد؛ برترى‏اش روشن گشت و مقرب استاد شد. صيت شهرتش او را مورد علاقه الملك الظاهر پسر صلاح الدين ايوبى كرد و در حضور او بى‏محابا با فقها و متكلمين مناظره مى‏كرد و آنها را مغلوب مى‏ساخت. همين كار سبب حسادت ديگران شد و كارى كردند كه صلاح الدين ايوبى فرزندش را وادار كرد كه او را به قتل برساند. در سال 586 در سن 36 سالگى و يا در سال 587 در سن 38 سالگى كشته شد. 🔺گويند وى با فخر الدين رازى همدرس بوده است. سالها پس از مرگش كه نسخه‏اى از كتاب تلويحات او را به فخر الدين دادند، آن را بوسيد و به ياد ايام هم شاگردى اشك از ديده فروريخت سهروردى نه تنها در مناظره با فقها و متكلمين بى‏پروا بود و دشمنى مى‏انگيخت، در اظهار اسرار حكمت- برخلاف توصيه بو على در آخر اشارات- شايد به علت جوانى، بى پروايى مى‏كرد و از همين رو افراد پخته از اول حدس مى‏زدند كه جان سالمى نخواهد برد. وقتى كه خبر مرگش به دوست و استادش فخر الدين ماردينى رسيد، گفت همان شد كه من حدس مى‏زدم. و نيز از همين رو درباره‏اش گفته مى‏شد كه شهاب الدين علمش بر عقلش فزونى دارد. 📚 مجموعه آثار شهيد مطهري (خدمات متقابل اسلام و ايران)، ج‏14، ص: 494-493 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac