eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
443 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔰تربیت مقاومتی راه بازسازی فرهنگ ✍️ مصطفی محسنی، کارشناس علوم اجتماعی در فکرت نوشت: ▪️عقلانیت حاکم بر نظام تعلیم و تربیت در وادی عقلانیت مدرن افتاده است؛ زین رو در حوزه معرفتی، پوزیتیویست‌پرور و در حوزه اخلاق، نفع‌گرا است و جریان جهانی عقلانیت لیبرالی، فرزندان ما را به شکل سریعی در مسیر خود به پیش می‌برد. ▪️اگر عقلانیت حاکم بر نظام قضائی کشور، عقلانیت مدرن و سکولاری باشد، نظام معنایی متناسب با خودش را نیز تولید خواهد کرد؛ برای نمونه اگر عدالت در فقه اسلامی درباره کسی به‌کار می‌رود که گناه نمی‌کند و قاضی باید عادل باشد، در فضای حقوق غربی و سکولار به معنای کسی است که با انصاف است و شامل قاضی بهایی یا مسیحی نیز می‌شود. 🔗 متن کامل یادداشت @HOWZAVIAN
آریاگرایی در لباس تجزیه و تجدد ✍️مجتبی عباسی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی در مجله‌ی فکری فکرت نوشت: چند روز پیش تعدادی استوری‌ و برخی از کنش‌های مجازی متعلق به قاتل اعدام شده (مجیدرضا رهنورد) منتشر شد که مجموعه‌ای از دین‌ستیزی، نژادپرستی، مسلمان‌ستیزی، خرافه پرستی، دشمنی و توهین به امام حسین(ع) بود؛ شاید برای بسیاری این سؤال باشد که چرا کسی که می‌گفت دینش انسانیت است، در یک دقیقه‌ دو جوان بی‎گناه را با ضربات چاقو به‌ شهادت می‌رساند و چهار عابر را زخمی می‌کند؟! جدای از آسیب‌شناسی و حواشی این جنایت، عملکرد این قاتل در صحنه جرم، نوعی سَلَفی‌گری مشابه داعش است، رفتاری غیر عقلانی‌ و شبیه گروه‌های سَلَفی وهابیت؛ با این تفاوت که سلفِ صالحِ باستان‌گرایان در استخر و معبد ساسان است. داعشِ ساخته و پرداخته غرب، به نام دين عليه دين عمل می‌کرد و با تفرقه و کشتار مسلمانان سعی داشت همه آثار فاخر و زنده جهان اسلام را نابود کند؛ حال آنکه باستان گرایی منفی و باطل نیز با دو قطبی‌سازی و نفرت‌پراکنی در میان ایرانیان علیه ایران عمل کرده و با ایدئولوژی سلطه‌جویانه و غیریت سازی علیه اسلام تلاش می‌کند همه ارزش‌های زنده و تمدن‌ساز انقلاب اسلامی را مدفون کند و برای توجیه خود به رویکردهای غیرعقلانی، اسطوره‌ها، داستان‌های خیالی، شبه تاریخی و چهره‌های باستانی متوسل شود. جریانی واپس‌گرا که به جای توجه به آینده علمی و انسانی ایرانیان، روایتی مخدوش و ناصحیح از واقعیت‌های تاریخ ایران ارائه می‌کند و فهمش از تاریخ به صورت ناقص، گزینشی، نقطه‌ای و در جهت معرفی تمنیات خویش به عنوان ایرانیت است و هیچ گونه تعصبی نسبت به ارزش‎‌های ایرانی اعم از حجاب، زبان، جغرافیا، استقلال و اقتدار ایران اسلامی ندارد. شیوه فهم تاریخی غربگرایان داخلی و براندازان خارجی از علی کریمی گرفته تا شیرین عبادی نیز سراسر ستایش برانگیز یا نفرت برانگیز است و سعی می‌کنند با نگاه‌های قهر آمیز، غضب آمیز و دلدادگی آمیز، ایده سلطنت، نژادپرستی و غربزدگی را توجیه و تئوریزه کنند و با سیرِ تطورِ فکری و تحولِ تدریجیِ افرادِ کم‌سواد، آنها را از «آریایی‌باوری» به غربگرایی و مخالفت با نمادهای اسلامی و محاربه با نظام اسلامی بکشانند. اصطلاح نژاد آریایی در قرن بیستم میلادی از اروپا وارد ایران شد و نخستین سوءاستفاده از گفتمان «آریایی» در ایران توسط محمدرضا شاه پهلوی انجام گرفت؛ کسی که خودش را عضو خانواده اروپایی‌ و «آریامهر» می‌خواند؛ لقبی بی‌پیشینه در تاریخ ایران که به جای ادای دین به ایران و پیشرفت ایرانی برای همذات پنداری با غرب و همرنگی با خانواده اروپایی‌ خلق شد و علت اصلی پافشاری بر نژاد آریایی در ایران این بود که غربی‌ها با مطالعه تاریخ، خوب می‌دانستند بردگانی همچون پهلوی و غربزده‌ها در میدان نبرد، شهامت بیشتری از اربابان نشان می‌دهند و میدان نبرد را فرصت مغتنمی برای ابراز وفاداری نسبت به ارباب می‌یافتند؛ بدین سبب این استراتژی‌ برای مدیریت آسیب‌های ناشی از مواجهه با غرب طراحی شده بود. ایدئولوژی باستان‌گرایانه و حذفی که با پیروی از فرهنگ، سبک زندگی غرب و عدم توجه به ریشه‌های عقب‌ماندگی ایران، سال‌ها تلاش داشت ایرانیان را با سماجت آریایی خطاب کند و جای بسی تأسف که اکنون نیز ناسیونالیسم ایرانی علاقه دارد مدرنیته را با شیوه‌های برهانی و تقلید بی‌چون و چرای سبک زندگی اروپایی مدیریت کند و افسانه سرزمین آریایی‌ها و هم‌پیوندی «ایرانی _ اروپایی» را کماکان با اهداف سیاسی و در مقابل فرهنگ اسلامی در کتاب‌های درسی دوره‌های مختلف، در حلقه‌های علمی و در مطالعات هویت مدرن ایران و در نظریه‌های سیاسی و تاریخی این کشور با جدیت دنبال می‌کند. 🔗متن کامل @HOWZAVIAN
🌟میهمانی منتخبان ✍️ زهره ابراهیمی جمعی از بانوان فرهیخته امروز میهمان شما بودند، چشم‌مان از پشت تصویرها به جمال نگارمان روشن شد! اما دلم گرفت، ای کاش منت بگذارید و یک روز هم اختصاص بدهید به خانم‌هایی که همه انرژی جوانی‌شان را با افتخار صرف لبیک گفتن به فرمان فرزند آوری رهبر عزیزشان کرده‌اند‌، نه فرصت نخبه شدن داشتند و نه در قالب‌های تعریف شده از فرهیختگی جا می‌شوند. در پیچ و خم فرزندآوری پله‌های منتهی به شاخص فرهیختگی را یکی یکی رها کردند. هربار سختی‌های بچه‌داری دردش تا استخوان‌هایشان می‌رسد به عکس قاب شده شما نگاه می‌کنند و می‌گویند فدای سرتان آقا جان! جوانی و نخبگی و فرهیختگی که هیچ، تمام جان و هستی‌مان را می‌دهیم تا حرف شما روی زمین نماند. اما در این عرصه سخت، دیدار شما توان‌مان را دوچندان می‌کند که محکم و ثابت قدم گام برداریم! پ.ن: دانشجوی در آستانه اخراج دکتری (به دلیل فرزند آوری، مادر پنج فرزند‌) @AFKAREHOWZAVI
📌آغاز اولین مفهوم جنگ اطلاعاتی ◾️اواسط قرن بیستم، بعد از آنکه دعوای فرهنگی در غرب به صورت جدی دنبال می‌شد و فرهنگ از مدرنیسم به پست مدرنیسم انتقال پیدا کرد؛ جنگ فرهنگی نیز معنا بخش شد، که بیشتر یک تقابل فرهنگی بدون ابزار‌های رسانه‌ای بود. ▫️پس از این دوران نظریات محاسباتی و اطلاعاتی، بسیار جدی و دارای اهمیت شدند، هرکس دانش بیشتری از رقیب کسب می‌کرد پیروز نبرد بود. از همین نقطه واژه‌ای به نام جنگ اطلاعاتی به وجود آمد. جنگ اطلاعاتی اهمیت زیادی در فرایند جنگ‌ها داشته است. ▫️البته منظور ما از شروع جنگ اطلاعاتی در قرن بیستم، زمانی است که این واژه در مفهومی که درحال حاضر استفاده می‌شود به کار رفته است؛ در صورتی که قبل از آن هم این جنگ‌ها بوده‌اند. ▫️حتی در زمان پیامبر(ص) نیز عملیات روانی وجود داشته است و قابل بحث است؛ از جمله کاری که معاویه کرد و یا ایجاد خندق. درواقع ما زمان ایجاد مفاهیم و اصطلاحاتی که در غرب به وجود آمده را مورد بحث قرار دادیم؛ درحالی که شما وقتی مفهوم را فهم می‌کنید می‌بینید که در تاریخ مصداق‌های زیادی از آن مفهوم وجود دارد. 📎 دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی @HOWZAVIAN
«زنانه با رهبر» ✍️زهرا نجاتی، عضو تحریریه مجتهده امین نمی‌دانم در نگاه شما عمق ماجرا تاکجاست! عمق زیبایی تصویر کودک در قابی که زنهای منتخب به دیدار بالاترین شخص مملکت رفته‌اند! یا مثلا عمق راهبردی راهبر حکیمان که قهرمانه را، خانه‌داری را، اشتغال زن، را از دید اسلام برایمان تعریف می‌کند! اینکه خودت مخیری که تشخیص دهی آیا می‌توانی از حق فرزندت بگذری برای واجبی که برزمین مانده یانه! یعنی هم حق حیات فرزندت،.هم واجب بودن وظیفه‌ات را باید تشخیص بدهی! اما من عاشق بودم، عاشقتر شدم. هم رهبرم را. هم زنتیم را. هم آن قاب عاشقانه و کم یاب را که ..که در زنان، خیر کثیر است... وای که چقدر بعد از این آشوبهایی که در کشور و در دامان به راه انداختند، همه‌ی ما احتیاج داشتیم، به اینکه رهبرمان، بیاید و تکلیف همه‌ی ما را با نگاه اسلام به زن وحقوقش آشکار کند... امشب اصلا وقت نداشتم اما آنقدر ذوق کرده‌ام، آن قدر سرشار از هیجانم که رهبرعزیزم، نگاهی چنین پویا، بلند و والا به زن، اشتغالش، تحصیلش و اجتماعی بودنش، دارد. در زمانی که خیلی‌ها به اسم انقلابی گری، زن را خانه نشین کردند! وخیلی‌ها زن را به هرکوچه و بازاری فرستادند تا هرشغلی داشته باشد و هردو خیانت کردند به ساحت وجودی زن! رویکرد دیگر ، همین رویکردی است که رهبر گفت. برای همه. نه فقط برای کسانی که دنبال تمدن غربی، به راه افتاده‌اند، برای تمام کسانی که برای حقوق زن یقه پاره کرده‌اند و هیچ کس به جز رهبرما دیدار مختص بانوان منتخب نداشته! و او که فرمود؛_مساله جمعیت، خواب را ازچشمهای من گرفته، برخلاف سایر جلسات رسمی دنیا، جلسات رسمی مقامات، در دیدارش، مادرانی را راه می‌دهد که کودکانی دارند که شیرخوارند، غر می‌زنند، گریه می‌کنند.. و وای از کوری چشم براندازان، وقتی دختر مانتویی با شال و حجاب کاملش، پشت تریبون می‌رود و حق زنان را به عنوان نویسنده و خانه‌دار، مطالبه می‌کند! قلبم پرنور می‌شود، دلم روشن می‌شود، عشق، همدلی و میل به اطاعت از رهبر و به تبع او از دین، وجودم را بی قرار می‌کند! و ازعمق وجودم، فریاد می‌کنم؛ خدایا شکرت که مرا درعصرحاکمیت اسلام و رهبری چنین، در ایران عزیز و آباد، آفریده‌ای! @AFKAREHOWZAVI
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مصاحبه با یکی از فرماندهان طالبان ✍️علی بهاری، نویسنده حوزوی @AFKAREHOWZAVI
✔️ یادداشت تجربه نگارانه یک خانم در دیدار رهبر انقلاب 🔅«طعم جذاب اسلام» به قلم زهره قاسمی را در 👈 «مجله افکار بانوان حوزوی» بخوانید بخشی از متن: نمی‌دانم دختر ۹ ساله‌ام که شاید معنی خیلی کلمات را هنوز نمی‌داند، چرا میخکوب سخنرانیِ آدم بزرگ‌ها شده بود؟! دلم می‌خواهد باز هم از زنِ مقدسِ مسلمان بیشتر بشنوم. اسلام حقیقی را باید از زبان اسلام شناس حقیقی شنید و لاغیر! @HOWZAVIAN
🔹ضعیف‌الحجاب‌ها ✍️ عباس بابائی یکی از مقوله‌هایی که در چند وقت اخیر ذهن بسیاری از دغدغه‌مندان عرصه‌ دین و جامعه‌ دینی را به خود مشغول کرده‌، پدیده‌ «بدحجابی» است؛ پدیده‌ای که بارها با نگاهی ثابت و دقیق از سوی «رهبر حکیم انقلاب» مورد توجه قرار گرفته است. پیش از بررسی اجمالی دیدگاه ایشان، لازم است به این نکته اشاره شود که در میان اندیشمندان اسلامی، علمای اندکی هستند که دارای منظومه فکری‌ باشند؛ به این معنا که به ابعاد مختلف اسلام به‌صورت دقیق و عادلانه نگاه کنند. با کنکاش در منظومه‌ی فکری رهبر فرهیخته انقلاب به عنوان یکی از شاخص‌ترین اندیشمندان اسلامی، می‌توان به نکات متعددی از قبیل جایگاه رفیع دین و آموزه‌های آن از یک سو و ضعف‌های ایمانی افراد و جوامع از سوی دیگر پی برد. ایشان با نگاهی که از دل اصل فوق‌العاده‌ی «جذب حداکثری» برمی‌خیزد، بارها در مورد افرادِ دچار کاستی در پوشش فرموده‌اند که این دختران و بانوان کم حجاب، دختران ما هستند و کسی نمی‌تواند آن‌ها را متهم به بی‌دینی یا ضدانقلابی بودن کند. گزاره‌های یادشده از سوی یک اسلام‌شناس توانمند، بسان طلیعه‌ای است جهت تغییر نگاه عده‌ای از متولیان فرهنگ و دغدغه‌مندان عرصه‌ی عفاف و حجاب. اگر قرار بر اصلاح و جذب بانوانی است که افکار، گفتار و رفتارشان متفاوت با چارچوب‌های دینی است، باید متولیان و دغدغه‌مندان این میدان، در مرحله‌ی نخست و البته در مهم‌ترین گام‌، نگاه‌شان را نسبت ‌به ایشان تغییر دهند؛ چون تا زمانی‌که دیوار بی‌اعتمادی بین آنان فرونریزد، امکان گفت‌وگو فراهم نمی‌شود و تا وقتی‌که با ابروان در هم گره شده یکدیگر را بنگرند، فرصت جذب فراهم نخواهد شد. نگاه رهبر فرزانه انقلاب، برگرفته از سیره رسول مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) است؛ پیامبری که با اخلاق نبوی والای خویش توانستند انسان‌های فراوانِ گریزپایی را به وادی دین وارد کنند. از طرفی تاریخ انقلاب در ادوار مختلف، از بدو پیروزی تا دوران دفاع مقدس و نیز پس از آن نشان داد بسیاری از کسانی که در این عرصه‌ها جان‌فشانی کردند، همان‌ها بودند که ظاهر و پوشش‌شان با مظاهر دینی فاصله داشت. با این حال عمق نگاه، ارادت قلبی و سیرت پاک‌شان باعث شد که صحنه‌های پرافتخاری را برای این آئین و مملکت در تاريخ رقم بزنند. رهبر انقلاب، دیروز با بیانات صریح‌شان حجت را برای چندمین بار بر همه تمام کردند تا آنجا که حتی به‌جای کلمه‌ «بدحجاب» از عبارت «ضعیف‌الحجاب» استفاده ‌کردند. امروز وظیفه همه کسانی که دغدغه‌ی حفظ دین و انقلاب را دارند نه تقابل، بلکه تعامل سازنده با بانوانی است که همچنان دل در گروِ اسلام و انقلاب دارند و در اغتشاشات اخیر، مشت سنگینی بر دهان دشمن زدند. به طور حتم، حساب این گروه از بانوانِ دلداده‌ی اسلام و انقلاب، از معاندانی که با «کشف‌حجاب» درصدد به‌سخره‌گرفتن این «واجب‌الهی» هستند، سوا است. @HOWZAVIAN
انتقام سخت یعنی... ✍️مجتبی میرزایی وقتی انتقام سخت شکل می‌گیرد که نفوذی‌های داخلی از بین رفته باشند والا نیروهای نظامی و یا سایبری هر عمل انتقام جویانه بین المللی انجام دهند با تخریب و یا کم رنگ نشان دادن و یا با ایجاد شک و شبهه و تردید در آن موجب وارونه جلوه دادن آن در اذهان مردم خواهد شد. تا وقتی رسانه‌چی‌ها حاضر نباشند تیتری از سالروز شهادت حاج قاسم نشر کنند، از حضور پرشور مردم در مراسمات هیچ خبری بازتاب ندهند، انتقام سخت محقق نخواهد شد. تا وقتی مسئولین داخلی همچو خودروسازها به عمل باطل خود به اَشکال و انحاء مختلف ادامه می‌دهند و ذهن جوان را دچار اشتباه محاسباتی می‌اندازند که گفته یک مسئول خدوم را باور کنم یا رفتار این عده مسئول مفت‌خور؟ انتقام سخت محقق نخواهد شد. تا وقتی مجری و سلبریتی و توئیت‌زن و بلاگر ما نه تنها واکنش مثبت به شهادت حاج قاسم و تشییع میلیونی و مراسمات سالگرد پرشکوه نمی‌کنند، بلکه به تمسخر و اعلام شادباش بابت این روز استوری می‌کنند، انتقام سخت محقق نخواهد شد. گیرم که ترامپ و پمپئو و تمام آن نفراتی که مشخص شده‌اند در ترور حاج قاسم نقشی داشته‌اند، به سزای اعمالشان برسند، آیا از نظر شما انتقام سخت محقق می‌شود؟ تا وقتی جریان نفوذ، جریان نفاق، جریان جهل و بی بصیرتی، مویرگی در بدنه فرهنگی و اقتصادی و مدیریتی و سیاسی و... کشور باشند ولو اندک، هر عمل خارجی و بین المللی ما که یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود را به مثابه شکست به تصویر می‌کشانند و انتقام سخت محقق نخواهد شد. سر نفاق اگر بریده شد، انتقام سخت محقق خواهد شد. انتقام حتمی است. @HOWZAVIAN
▪️مادر ماه؛ برگزیده علی ✍️طیبه فرید مدتی پس از شهادت حضرت زهرا(س) امام علی (ع) بر آن شدند که جهت سر و سامان دادن به زندگی فرزندانِ خردسال خود که غم جانکاهِ شهادت مادر، بر روی دل‌هایشان سنگینی می‌کرد، همسری برگزینند. همسری که بتواند در ادامه‌ی مسیر زندگی پر فراز و نشیب امام ، آرمان های بلند فاطمه‌ی زهرا(س) را در تربیت کودکان بیت رسالت و رهبران آینده ی تمدن اسلام در پیش بگیرد. از همین روی برادربزرگوارشان عقیل بن ابی طالب را مأمور انتخاب بانویی نمودند که از قبایل مشهور عرب در شجاعت و دلاوری باشد. عقیل که در نَسَب شناسی شهره ی عرب بود دختری از بنی کلاب را به ایشان معرفی نمود. خاندانی که مردمانش در شجاعت و فضائل سرآمد بودند. زمانی که عقیل به نمایندگی از امام برای خواستگاری به منزل حِزام پدر فاطمه رفت و نیت خود را با او در میان گذاشت،او فرصتی خواست تا با دخترش گفت و گو کند و این خود بیانگر سبک زندگی مومنانه و مطابق تراز جناب حِزام بود که نتیجه ی خواستگاری را به دخترش واگذار کرد. در این دیدار مطالبی میان حزام و عقیل رد و بدل شد که به نظر می‌رسد توجه به آن خالی از لطف نباشد. حزام هرچند از این رویداد بسیار خوشحال است، اما به‌خاطر نگاه واقع بینانه‌ی خود به حوادث زندگی، که برخواسته از منطق بلند اوست به عقیل می‌گوید ما مردمی بادیه نشینیم و این در شأن امام نیست که دختر بادیه‌نشینان را به همسری برگزیند! عقیل که به معیار امام در انتخاب همسر اشراف دارد با اطمینان به پدر فاطمه می گوید که امام از این انتخاب آگاه است و تمایل دارد با شما وصلت کند. نکته‌ای که در این رویداد جالب توجه است این است که امام ملاک متفاوتی را در انتخاب همسر اتخاذ می‌کند که در راس آن شجاعت قومی‌است که گزینه‌ی منتخب خود را در آن جست و جو می‌کند. ملاکی که گویا اگر در انسان مومنی ظهور و بروز کند بسیاری از فضایل اخلاقی را در پی خواهد داشت. در روایات اسلامی خصوصیت شجاعت یکی از چهار فضیلت اخلاقی و از ویژگی های انبیا و امامان است. در متون دینی پیرامون آثار خصیصه‌ی شجاعت چنین آمده که انسان مسلمان متخلق به شجاعت درادامه‌ی تلبس به این فضیلت از ویژگی‌هایی چون صداقت، صبر و بردباری، استحکام در دین، عزت، غیرت، مدارا با دوستان، حق‌گویی، تقواو ظلم‌ستیزی برخوردار می‌شود. بنابر این ممکن است یک خصیصه‌ی اخلاقی بسیار ساده بنماید در حالی که آن فضیلت می تواند صفات و فضایل متعددی را در دل خود جای دهد و در حقیقت امام با بیان یک ویژگی اخلاقیِ ، بانویی را بر می گزیند که جامع فضایل بسیاری است، انتخابی که یکی از ثمرات آن وجود قمر منیر بنی هاشم حضرت عباس علیه السلام است! آری شجاعت فضیلتی است که می‌تواند دختر بادیه‌نشین مسلمان را تاجایگاه همسری سید الاوصیا بالا ببرد. زندگی این بانوی با فضیلت مملو از شور و حماسه ومحبت به خاندان وحی است و این ادب و محبت هماره در ادبیات و رفتار او جلوه‌گر بود. او خود را خادمه خانه‌ی امیرالمومنین(ع) می‌دانست و فرزندان حضرت زهرا (س) را بر کودکان خود مقدم می‌داشت. در نهایت اوج مجاهدت‌های این بانوی بصیر در کربلا به ثمر نشست و چهار فرزند او در رکاب امام خود به شهادت رسیدند. آری زندگی انسان‌های با ایمانِ تاریخ ساز همواره مملو از نکات و حکمت هاییست که کشف و به‌کار بستن آن می‌تواند مسیر نیل به سعادت را برای عموم انسان ها هموار کند. منبع: امّ البنين عليها السلام النّجم الساطع في مدينة النبيّ/شیخ علی ربانی خلخالی /ج۱/ص30 @AFKAREHOWZAVI
"وفات‌حضرت‌ام‌البنین سلام‌الله‌‌علیها تسلیت" در منزلتت کرده همین نکته کِفایت ناموس علی هستی و همراه ولایت جان ها بفدای ادبت، مادر عباس دل های همه، منتظر لطف و عطایت 💠 💠 @shaeranehowzavi
. 📸 یک تبلیغ متفاوت برای مقابله با بدحجابی @sedayehowzeh @HOWZAVIAN
🔅 چشم و دل سیر ✍️ بابک شکورزاده، عضو تحریریه‌ی نویسندگان حوزوی یکی از نکاتی که رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان بیان کردند این است که برخی تصورشان این بود که آزادیِ ارتباط زن و مرد باعث چشم و دل سیری مردان می شود. تصور اشتباهی که برخی از مردم به آن معتقد هستند. حقیقت این است که پوشش نامناسب و تعاملات ناصحیح بین زن و مرد، نه تنها چشم و دل سیری نمی‌آورد؛ بلکه حرص و ولع مردان را نیز بیشتر می‌کند. تجربه عینی آنچه در غرب می‌گذرد به روشنی گویای این است. اخبار و آماری که خود غربی‌ها در این باره منتشر می‌کنند نشان می‌دهد که خبری از عادی و چشم و دل سیری نیست و زنان مصون از چشم بد و حتی تعرض نیستند. در حالی که اگر بی‌حجابی و تعاملات یله و رها، عادی‌سازی می‌کرد زنان باید از امنیت بالایی برخوردار بودند که به اذغان خود غربی‌ها اینگونه نیست و به قول معروف "چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است." اصولا امور جنسی از جمله تمایلاتی است که اگر انسان به آن قناعت نکند، چشم و دل را که سیر نمی‌کند، باعث می‌شود که شخص دنبال سوژ‌ه‌های دیگر نیز بگردد و مانند آب دریا می‌ماند که نه تنها انسان را سیراب نمی‌کند؛‌ بلکه او را تشنه‌تر نیز می‌کند. این نکته مهمی است که باید به آن توجه داشت و کسانی که چنین مطالبی را القا می‌کنند؛ یا واقعا نمی‌دانند که تبعات این کار چیست که البته بعید است و یا اینکه رسما به دنبال فاسد کردن جامعه هستند. به هر حال این نکته را باید در نظر داشته باشیم که ترویج ولنگاری و بی‌حجابی نه تنها عادی سازی نمی‌کند؛ بلکه باعث افزایش فساد و ناامنی برای زنان خواهد بود. @HOWZAVIAN
🌱در حاشیه‌ی دیدار حضرت آقا با بانوان مریم منصوری، عضو تحریریه مجتهده امین اگرچه تا کنون فرصت‌هایی برای دیدار حضوری حضرت‌ آقا فراهم می‌شد که به دلایلی، عمدتا توفیق دست نمی‌داد، اما به دلیل بداعت این جلسه، عمیقا مشتاق حضور در این جلسه بودم که به نظرم رسید نفس حضور، دارای لطایفی است که فهم متفاوتی با بازنمایی رسانه‌ای حاصل می‌کند و ذکر چند نکته در این باب را لازم می‌دانم. اول اینکه امیدوارم این جلسه، به جنسیت‌زده شدن دیگر دیدارها و حذف بانوان از سخن‌رانی در دیگر دیدارها منجر نگردد. دوم اینکه برایم جالب بود که حضرت آقا فرصت مبسوطی را برای شنیدن دغدغه‌های بانوان قرار دادند و به دوستان پشتیبان جلسه هم عرض کردم که خواهشا به طیفی فرصت داده شود که هیچ‌گاه امکان یا فرصت حضور ندارد. به خصوص زنان خانه‌دار. چرا که امکان حضور افراد نخبه در دیگر جلسات فراهم است و امکان شنیده شدن بخش بزرگ زنانی که درگیر متن زندگی و شرایط عادی هستند، فراهم نیست و شاید یکی از بزرگترین مشکلات ما، نداشتن رویکرد همین طیف و ندیدن آن‌ها در سیاستگزاری‌هاست. این مهم، دغدغه‌ی برخی از پشتیبانان جلسه هم بود، اما شاید لازم است بیش از این، این طیف از زنان، خود شروع به صورتبندی مسائل و رساندن آن به گوش مسئولین نمایند و سیاستگزاران نیز نباید از این مهم دریغ کنند. سوم مساله‌ی نحوه‌ی ورود حضرت آقا به مقوله‌ی جنسیت و زنان بود. علیرغم مباحث کاملا انضمامی و سیاستگزارانه‌ی بانوان سخنران، و حتی علیرغم بازنمایی رسانه‌ای از سخنان ایشان، بخش اعظم موضع حضرت آقا به تبیین کاملا علمی و نظری درباره‌ی مقوله‌ی جنسیت، خانواده، زن و زوجیت اختصاص یافت. تا جایی که در برخی مواقع، حس می‌کردم بر سر کلاسی حاضر هستم که مبانی نظری این مقولات تدریس می‌شود. و بحث، تا جایی پیش رفت که ایشان، مباحث کاملا فلسفی همچون دیالکتیک هگل و موضع تقابلی ما با آن را مطرح کردند. این مساله، نشان از خلائی است که ایشان در این زمینه احساس کرده‌اند و آن، پرداخت جدی علمی و نظری به مبانی نظری در حوزه‌ی زن و جنسیت است. متاسفانه، فضای انقلابی مرتبط با این حوزه، مملو از کنشگری‌های متکثری است که مبانی دقیق فلسفی و نظری ندارد و حتی در مقام سیاستگزاری‌های رسمی نیز این مساله کاملا مشهود است. این خلا، در سخنرانی‌های بانوان نیز کاملا مشهود بود. اما این که رهبر یک انقلاب به جای پرداختن به راهبردها، ملزم به بحث‌های نظری می‌شوند و به ما مبانی نظری تدریس کنند، جای بسی تاسف برای نهادهای علمی، دانشگاهی و حوزوی است. شاید یکی از دلایلی که حضرت آقا، اجازه‌ی صحبت برخی دیگر از بانوان حاضر برای سخنرانی را ندادند نیز به همین دلیل بود. گفتارها عمدتا، صورتبندی دقیقی نداشتند و حاکی از آشفتگی جدی نظری در این حوزه بودند. علیرغم اینکه ما در مسائل زنان، نیارمند کنشگری جدی و فارغ از جنسیت‌زدگی‌های منفی در عرصه‌های اجتماعی هستیم، اما به نظر می‌رسد، خلا نظری، ممکن است ما را دچار شیب تندی کند که ایشان درباره‌ی خانواده در غرب بیان کردند. پ.ن: برسد به دوستانی که مکررا در جلسات متعدد، خود را نظریه‌ورز این حوزه می‌دانند و نه تنها این چنددهه هنوز موضع نظری‌شان مشخص نیست، بلکه بارها در نظریه‌پردازی حضرت آقا در این زمینه در جلسات متعدد تشکیک کرده‌اند. @AFKAREHOWZAVI
🍃زن، روح و لطافت جامعه ✍️عاطفه هزاره از افغانستان خانمِ...موفقیت‌شان را در یکی از صفحه‌های مجازی به اشتراک گذاشته بودند: «تا امروز افتخار این رو داشتم که بیشتر از ۱۵۰۰۰ هنرجو در عرصه...داشته باشم و این برای من، همان رسیدنِ به یک رویایی هست که برایم یک خواب بود.» بعد از خواندن این جمله‌ها تنها چیزی که به ذهنم آمد، صدای گریه و ناله‌ بود، ناله‌های دختران هم‌وطنم که از تحصیل منع شده بودند! پارادوکس عجیبی شده بود. تمام آن امیدهایی که تازه جوانه زده بودند، تمام آن حس شجاعت دخترانه‌ای که نو قدم بود، تمام هدف‌هایی که تک به تک، با قلم خوشحالی و انگیزه و اراده روی کاغذ پیاده شده بود تا به خوش‌یُمنی قدم‌های محکم دخترانه‌شان روزی نه چندان دور، روبرویش بنویسند " من توانستم و شد " تمام آن تلاش‌هایی که گذشته بود و در حال و آینده شیرین! آن اراده و قدرتی که اگر یک زن بخواهد و انجامش دهد، نسلی قوی تربیت می‌کند اما اکنون از ترس قلم به‌دست گرفتن و کتاب خواندن او، برای نابودی‌اش نقشه کشیده‌اند. بانوان موثرند مثلا بانویی که خداوند داستان سعی او را در تاریخ ثبت کرد و عمل او را از مناسک حج قرار داد، بانو هاجر بود. بانو آسیه کسی بود که علیه دیکتاتور فرعون به پا خواست و این شجاعت زن است و زن، افتخار یک ملت است. حذف زن از جامعه، نابودی آن جامعه را در پی دارد زیرا او، روح و لطافت و محبت جامعه است. هیچ جامعه‌ای نبودِ زن را نمی‌تواند قبول کند بالاخره در زمانی نه چندان دور و چه بسا نزدیک، آن جامعه نفس‌هایش به شماره می‌افتد. حال اگر قدرِ خورشید را ندانیم، به هوای ابری عادت می‌کنیم؛ وقتی رهبر کشور جمهوری اسلامی ایران به زن، این‌گونه زیبا می‌نگرد، روزنه‌های امید در دلم پرنورتر می‌شود. 🍃به امید روزهای روشن فردا🍃 @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای تسکینِ «داغ در کوچه رقصیدن» ✍ مجید پاک نیت سران انقلاب فواحش، برنامهٔ ۶٠ دقیقه‌ای را در ٢٠ ثانیه خلاصه کرده‌اند و فقط هم همان را در فضای مجازی پخش می‌کنند. حالا آیا مخاطبان و کاربران مجازی می‌دانند امیرحسین حاجی نصیری کیست، چه گفته و منظورش چه بوده؟ آیا می‌دانند ارتباطات غیرکلامی، زبان بدن و تفکیک لحن جدی از شوخی و کنایه چیست؟ آیا تفاوت هجو، هزل و طنز را می‌دانند؟ خیر. بعضی‌ها دربارۀ خیلی چیزهای دیگر هم چیزی نمی‌دانند و نادانسته نظر می‌دهند. اما همانطور که می‌دانید فقط بلدند در مسابقۀ بلدم‌بلدم شرکت کنند 😁 بدون اینکه چیزی بلد باشند و واقعیت را بدانند. حل سوء تفاهم پیش‌آمده خیلی ساده‌تر از این جنجالی است که راه افتاده. امیرحسین حاجی نصیری سرباز حاج قاسم بوده و مردم در صداقت او شک ندارند. او، اولا افشای خیانت حسن روحانی و ظریف و درخواست دادگاهی کردن آنها بود. ثانیا اینکه دربارۀ فتنه فواحش حرف زد. این برای فتنه‌گران خیلی گران تمام شد. در نتیجه بی‌بی‌سی‌چی‌ها حرفی را که او به وضوح، برای مزاح و اعتراض (و نه توهین) گفت را در بوق و کرنا کردند؛ حرفی که قبلاً هم خیلی از ما دربارۀ فوتبالیست‌های قد بلندی مثل علی دایی یا رضا عنایتی یا ... شنیده‌ایم و چه بسا گفته‌ایم، از گفتنش ذره‌ای خجالت نکشیدیم و چه بسا بعد از گفتنش قاه‌قاه خندیدیم. اصل هیاهوها بهانه‌ای است برای تسکین داغ در کوچه رقصیدن! و برای این تسکین، چه کاری بهتر از بر هم زدن آرامش روانی جامعه و دوقطبی‌سازی؟ چه فرصتی مناسب‌تر از اینکه یک جانباز مدافع حرم به مهاجمان بیت‌المال طعنه زده؟ @HOWZAVIAN
🔹🖌مرحله دوم پرونده ویژه اردوی تولید محتوای نویسندگان حوزوی در حال بارگذاری است
•┈┈┈••✾••┈┈┈• •┈┈┈••✾••┈┈┈• ✍️ با آثاری از 1️⃣ خبر منار؛ نمایشگاه مسجد جامعه پرداز 2️⃣ علی اصغر کاویانی، استاد نویسندگی خلاق 3️⃣ گزارش تصویری منار؛ بازدید از نمایشگاه جامعه پرداز 4️⃣کلیپ؛ کاری از گروه سواد رسانه طلاب 5⃣مسجد؛ هسته‌ی مقاومت انقلاب فرهنگی؛آمنه عسکری منفرد 6⃣اردوی مسجد نگاشت؛ سمیه رستمی 7⃣ تن، مسجد و روح حول جنین؛ اشرف پهلوانی قمی 8⃣ مدت‌هاست که فراموش‌شده‌ای؛ ریحانه حاجی زاده 9⃣ روایت دومین حضور، زهرا سبحانی 0⃣1⃣ معلم مسجد، مهتا صانعی 1⃣1⃣ مسجد؛ قلب شهر؛فاطمه میری طایفه‌فرد 2⃣1⃣ مسجدِ جامعه‌ساز یا جریان‌ساز،زهرا کبیری پور 3⃣1⃣ مسجد و رنگ دوستی، نجمه صالحی 4⃣1⃣ مسجدِ انسان‌ساز؛بابک شکورزاده 5⃣1⃣ نقش حکمرانی محلی در بازسازی فرهنگ،مهدی قیاسی کارگر 6⃣1⃣ کلیپ بازدید مجمع نویسندگان حوزوی از نمایشگاه مسجد جامعه‌پرداز 7⃣1⃣ سخن پایانی مرحله اول و طرح آغازین مرحله دوم 🔸مجله نویسندگان حوزوی 🔹مجله افکار بانوان حوزوی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
یادداشت مسجد 1.docx
37.2K
5️⃣ •┈┈┈••✾••┈┈┈• •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔸مسجد؛ هسته‌ی مقاومت انقلاب فرهنگی ✍️ آمنه عسکری منفرد انقلاب اسلامی ایران در راستای «به‌فعلیت رساندنِ اهداف پیامبران الهی» در جامعه اسلامی و به سمتِ «تحققِ تمدنِ نوینِ اسلامی» در حرکت است و برای رسیدن به اهداف عالی خود نیازمندِ تمسک به «ظرفیت‌های بی‌شمارِ» مسجد است. 🔗متن کامل در پیوست پیام👆 🔸مجله نویسندگان حوزوی 🔹مجله افکار بانوان حوزوی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
2 یادداشت مسجد.docx
32.1K
6️⃣ •┈┈┈••✾••┈┈┈• •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔸اردوی مسجد نگاشت ✍️ سمیه رستمی دست از اکتشاف برداشتیم و به محل استقرار برگشتیم. بالاخره بازدید از نمایشگاه با صحبت‌های راهنما و نمایش فیلم آغاز شد. خود نمایشگاه حلوای تَن‌تَنانی است و باید دیدش که شنیدن کی بود مانند دیدن. دوستان تند تند یادداشت بر می‌داشتند یا عکس می‌گرفتند. اولش حسرت خوردم که چقدر مشتاق علمند ما کجا و آنها کجا که دوستی گفت: میون این همه بحث جدی چطوری می‌خوای طنز بنویسی؟ 🔗متن کامل در پیوست پیام👆 🔸مجله نویسندگان حوزوی 🔹مجله افکار بانوان حوزوی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
3 خاطره مسجد.docx
31.1K
7️⃣ •┈┈┈••✾••┈┈┈• •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔸تن، مسجد و روح، حول جنین ✍️ اشرف پهلوانی قمی سرم را به طرف صدایی که به صدای نوحه بیشتر شبیه بود چرخاندم. زن بیست و هفت هشت‌ساله‌ای بالای سرم ایستاده بود. لب‌های رنگ‌پریده‌اش را چندبار جنباند و حرفش را تکرار کرد. با نوک انگشت دست راستم به اتاق چهار اشاره کردم و گفتم: - شما تختِ...؟ هنوز شماره را نگفته حرفم را تایید کرد و منتظر جواب سؤالش شد! نگاهی به پرونده‌اش انداختم 🔗متن کامل در پیوست پیام👆 🔸مجله نویسندگان حوزوی 🔹مجله افکار بانوان حوزوی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
4 نثر مسجد.docx
28.7K
8️⃣ •┈┈┈••✾••┈┈┈• •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔸مدت‌هاست که فراموش شده‌ای ✍️ ریحانه حاجی‌زاده مدت‌هاست که از ذهن‌ها رفته‌ای؛ مدت‌هاست که جای خالی قهرمانانت را قهرمان‌های هالیوودی پر کرده‌اند؛ مدت‌هاست که فکه‌ات، فکه‌ای که شاید آخرین بار روی رمل‌هایش فتح‌های خیالش را در افق‌های حاج احمد می‌نگریست، فراموش شده است. مدت‌هاست که دستِ جدای خرازی در واژه‌های گناه‌آلودِ دخترانت گم شده است؛ 🔗متن کامل در پیوست پیام👆 🔸مجله نویسندگان حوزوی 🔹مجله افکار بانوان حوزوی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
5 روایت مسجد.docx
30.7K
9️⃣ •┈┈┈••✾••┈┈┈• •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔸روایت دومین حضور ✍️زهرا سبحانی صدای یک آقا از میان آن تاریکی، مرا از تردید رها کرد. «بفرمایید! خانم‌ها آن طرف هستند» "خدا خیرش دهد" ی در دلم نثارش کردم و بسم الله گویان پا به سالن گذاشتم، همزمان که چشمانم به تاریکی عادت می‌کرد. ردیفی از آقایان را دیدم که بر روی موکت نشسته بودند. به طرف خانم‌ها رفتم و بعد از سلام و خوش و بش، به سالن تاریک بدو ورود، هدایت شدیم. 🔗متن کامل در پیوست پیام👆 🔸مجله نویسندگان حوزوی 🔹مجله افکار بانوان حوزوی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6