eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
474 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. ☑️ شیوخ الازهر شاگرد سید جمال‌الدین همدانی 📌 تبعید غم‌انگیز علامه حکیمی می‌نویسد: «یکی از بزرگ‌ترین متفکرانی که _به تصدیق همه آگاهان شرقی و غربی و حتی خود عرب_ در بازسازی ادبیات اجتماعی عرب نقشی بسیار مهم_بلکه منحصر به فرد_داشته است، سید جمال‌الدین شیعه‌ ایرانی همدانی است. اما روزی که ما او را با تن برهنه در زمستانی مهیب، از حضرت عبدالعظیم بیرون کشیدیم و به دست دژخیم سپردیم و تبعید کردیم، آنان از وی استقبال کردند. هشت سال شب و روز با او بودند و از خرمن اندیشه‌های او خوشه چیدند، روزنامه‌نویسان متعهد و ادیبان آگاه در مکتب او پرورش یافتند و فقها و شیوخ ازهر، دست از بسته‌ذهنی و محدوداندیشی برداشتند و به ندای مصلح روشن‌نگر پاسخ دادند.» 📕 «کلمه و کتاب» 🖊 @howzavian_hamedan
اوصاف مسئول تراز انقلاب اسلامی یک مقام مسئول در تراز انقلاب اسلامی باید دارای ویژگی‌ها و اوصافی باشد که نشان‌دهنده پایبندی عمیق او به ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی بوده باشد. این اوصاف عبارتند از : ▫️ ایمان و تقوا: مسئول در تراز انقلاب اسلامی باید فردی مؤمن و متقی باشد، یعنی در رفتار و عمل به اصول دینی و اخلاقی پایبند باشد و در تصمیم‌گیری‌های خود از معیارهای الهی و اسلامی تبعیت کند. ▫️ تعهد به ولایت فقیه: پذیرش و پیروی از رهبری ولایت فقیه یکی از اصول اساسی برای یک مسئول انقلابی است. او باید در تمامی امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود از خط مشی و رهنمودهای ولی فقیه پیروی کند. ▫️ اخلاص در عمل: اقدامات و تصمیمات او باید خالصانه و برای رضای خداوند باشد، نه برای کسب منافع شخصی یا گروهی. این اخلاص باعث می‌شود که او در هر شرایطی منافع عمومی را بر منافع شخصی ترجیح دهد. ▫️ عدالت‌خواهی: یکی از ویژگی‌های مهم یک مسئول انقلابی، عدالت‌خواهی و تلاش برای برقراری عدالت در تمامی حوزه‌ها است. او باید همواره در پی دفاع از حقوق مردم، به ویژه محرومان و مستضعفان باشد. ▫️ تدبیر و مدیریت جهادی: مسئول انقلابی باید توانایی مدیریت جهادی داشته باشد، به این معنا که در شرایط سخت و بحرانی بتواند با اتکا به خداوند و بهره‌گیری از منابع موجود، مشکلات را به نحو احسن مدیریت کند. او باید به مردم خدمت کند. کارهای مردم را در اداره جات با کمترین زمان ممکن با خوش رویی و اهتمام لازم راه بیندازد. ▫️ ساده‌زیستی و دوری از تجمل‌گرایی: ساده‌زیستی و پرهیز از زندگی تجملاتی از ویژگی‌های بارز یک مسئول انقلابی است. او باید در سبک زندگی خود همانند خود مقام معظم رهبری نشان دهد که به اصول زهد و قناعت پایبند است. ▫️ مردمی بودن: مسئول در تراز انقلاب باید با مردم در ارتباط نزدیک باشد، به مشکلات و نیازهای آنان توجه کند و خود را از مردم جدا نداند. او باید همواره برای حل مشکلات مردم در دسترس باشد. اجازه انباشته شدن پرونده در اداره جات را ندهد. بخاطر یک امضا ، روزها مردم ویلان و سرگردان نکند. ▫️ پایداری و مقاومت: در برابر فشارها و تهدیدها، مسئول انقلابی باید مقاومت کند و در مسیر حفظ و اجرای ارزش‌های انقلاب اسلامی پایدار بماند. این ویژگی به او کمک می‌کند تا در برابر مشکلات و دشمنان داخلی و خارجی استوار بایستد. ✅ یک مقام مسئول با داشتن این ویژگی‌ها می‌تواند نقش مؤثری در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ایفا کرده و ضمن کسب رضایت و نعمات الهی ، مردم را به انقلاب اسلامی خوش بین و رضایت مند نماید. ✍️ موسی آقایاری @howzavian_zanjan
🔻 عقب‌نشینی غیرتاکتیکی ممنوع! ▫️ عقب‌نشینی! این کلمه گاهی به گوش که می‌خورد، بوی ترس و ضعف می‌دهد. اما نه همیشه. گاهی هم که عقب می‌روی، آمادگی است برای جهش؛ مثل آن وقتی که دستت را به‌عقب می‌کشی تا با تمام قدرت مشت کنی و بکوبی. حضرت آقا در همین حوالی اشاره داشتند که عقب‌نشینی غیرتاکتیکی، غضب الهی را به دنبال دارد. دقیقاً همان چیزی که در آیه ۱۶ سوره انفال بیان شده؛ یعنی وقتی که عقب‌نشینی بدون هدف، یعنی پا پس کشیدن از ایمان و میدان. ▫️ بله، عقب‌نشینی اگر برنامه‌ریزی شده و با نیت تجدید قوا باشد، یعنی قدرت درونی و اعتماد به نفس. اما وقتی صرفاً از سر ترس و ضعف باشد، یعنی ایمان را کنار گذاشته‌ایم و خودمان را در معرض غضب الهی قرار داده‌ایم. ▫️ درست همینجاست که حرف آقا معنی پیدا می‌کند؛ جایی که عقب‌نشینی تاکتیکی، راهی به سوی پیروزی است و غیرتاکتیکیش، راهی به سوی سقوط. پس حواسمان باشد که از هر عقب‌نشینی‌ای، نباید تعبیر به تاکتیک شود. این تفاوتِ آشکار بین حکمت و ترس است؛ بین تدبیر و بی‌تدبیری. ▫️ در نهایت، تمام حرف این است: مقاومت و ایستادگی، آن هم با تکیه بر تدبیر و ایمان. اگر قرار است عقب برویم، فقط به خاطر این باشد که جلوتر بپریم. اما اگر عقب رفتن‌مان از سر ترس باشد، خدا می‌داند کجا فرود می‌آییم. پس باید چشم و دل را از ترس و تردید شست و به جای عقب‌نشینی از سر ضعف، با قدم‌هایی محکم‌تر به پیش رفت. ✍🏻 نورالدین حافی کانال را دنبال کنید
. 🔖 دردِ جاماندگی! ✍️ مهدوی نصیبتان مباد حالِ این روزهایم! خدا نیاورد برایتان، لحظات حسرت‌باری که این‌روزها سپری‌می‌کنم. هر چقدر تا به امروز نفس امّاره می‌تاخته، این‌روزها مغلوب لوّامه گشته و او هم، سرِ خجالت پایین‌انداخته‌است، زیرا که خود را مقصر بزرگ این حسرت بزرگ و بی‌توفیقی می‌داند. نمی‌دانم کجا بهانه‌آورده‌ام برای یاری خیمه‌ی حسین(علیه‌السلام) که این‌روزها بهانه‌ها سر راهم صف‌کشیده‌اند تا پایم به آن خیمه‌ی مقدس نرسد؟ آری این‌است وصفِ حالِ لحظاتِ منِ جامانده. پای ارادت، بدجوری در گِل‌مانده و از همراهیِ عشاق عقب‌مانده‌ام. برگزیده‌ها رفتند و به آغوش ارباب رسیدند و من ماندم و اشک و غم و حسرت. خوبانِ روزگار کوله‌بارِ ارادت بربستند و پا به مسیر عشق نهادند و سهمشان شد، زیارت شاه و من ماندم و سینه‌ای پرآه. با هر وداعی از سوی خوش‌روزیانِ عالم، فاتحه‌ی دلم را خواندم و التماسشان کردم برای اِحیای این بیمارِ در حال احتضار. آری در احتضاری مرگبار دست‌و‌پا‌می‌زنم و چنگ به بسترِ بی‌توفیقی می‌زنم و حسرت، راه نفسم را بسته‌است. آقاجان! ارباب خوبم! محتاج نگاهم، از آن نگاه‌هایی که حرّ را پرواز‌داد، دام دنیا بدجوری پاگیرم کرده‌است. وای بر من! اگر در دام‌گیرافتاده، به صحرای قیامت برسم. حضرت شاه! این کنیز، بی‌تابت گشته و در آتشِ دوری می‌سوزد و نمی‌سازد با دلِ بی‌قرارش برای شما. کاش بشود نقطه‌ی پایانی به این خط طولانی حسرتم عنایت فرمایید، به حقِّ خواهر عقیله و صبورتان زینب کبری(سلام‌الله‌علیها)! بگو بگو به کدامین دعات خواهم یافت؟ بگو کجا برم این حسرت سوالی را؟ @AFKAREHOWZAVI
🔻بازسازی ذهن ‼️نگاهی به ربات‌های شناختی ▫️مهم‌ترین کاری که ذهن انجام می‌دهد و نقطۀ تمیز انسان از سایر موجودات محسوب می‌شود، تفکر است. امور دیگری مانند یادگیری، حافظه، فرایند به خاطر سپردن و به یاد آوردن، زبان، قضاوت و تصمیم‌گیری، اموری هستند که ذهن انجام می‌دهد و ما می‌توانیم از طریق هریک از این رشته‌ها، در این امور دقیق‌تر باشیم. ▫️باید به این جمله که «علوم‌شناختی مجموعه‌ای از علوم برای شناخت ذهن است» برگردیم و به این بیندیشیم که علوم‌شناختی مانند سایر رشته‌ها، به یک جنبه از زندگی انسان‌ها مربوط نمی‌شود؛ یعنی مانند پزشکی نیست که فقط به جسم انسان مربوط است، روان‌شناسی نیست که فقط به حال روح و روان شخص بپردازد یا مثلاً جامعه‌شناسی نیست که صرفاً مشکلات جامعه را موردتوجه قرار دهد؛ در واقع، علوم‌شناختی به همۀ ابعاد زندگی انسان برمی‌گردد. 📝بهار محمودی، پژوهشگر علوم شناختی ➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔴 وقتی فضای مجازی هم اعتقادات را دستکاری می‌کند و هم بازار طلا را صف طولانی مردم برای خرید طلا در ۱۳ صفر/ در سال‌های گذشته چنین چیزی را ندیده بودیم/ ما هم تعجب کردیم نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر: 🔹در پی انتشار محتوای فضای مجازی درباره اینکه خرید هر مقدار طلا در روز ۱۳ صفر خوش یمن است و به اصطلاح «شگون» دارد، روز گذشته شاهد صف طویل خرید طلا بودیم و بازار بسیار شلوغ بود. 🔹‏این تقاضای قابل توجه برای خرید طلا در حالی بود که در سال‌های گذشته چنین رسم و رسومی را در بین مردم ندیده بودیم و باید بررسی شود چگونه فضای مجازی توانسته بر باورها و اعتقادات مردم چنین اثری بگذارد/ایلنا اتفاقا ما هم در پرسش‌های این روزها با این مسأله مواجه شدیم. خرافه‌گرایی از جمله آسیب‌های دینداری است که عوامل متعددی می‌تواند زمینه‌ساز آن شود. یکی از مهمترین دلایل گرایش مردم به خرافات، وجود مشکلات و عدم توانایی در حل مسائل زندگی‌ست. افرادی که فهمِ درستی از موضوع توسل ندارند و یا رنگِ توکل بر خدا و توسل بر اهل‌البیت علیهم‌السلام در زندگی‌شان کم‌رنگ است پتانسیل بیشتری برای جذب خرافات دارند. ✍️ زهرا ابراهیمی 🆔 @howzavian_isfahan
تبلیغ باورها با اشاره ✍️سيد موسی موسوی دیروز شیعه مخلص را در موکب دوستان در عمود ۵۳۰ ملاقات کردم، وقتی دید آذری‌ها لیموترش تازه را خورد کرده و در چایی انداخته‌اند، هوس چای آذری کرد. نکته جالب این ملاقات برایم این بود که به کوله‌پشتی خود اشاره کرد تا بنده را متوجه چیزی کند، در ابتدا متوجه منظورش نشدم تا اینکه کوله‌پشتی اش را در آورد و سربند قرمزی که روی آن "اللهم عجّل لولیک الفرج" نوشته شده بود را نشانم داد. این شیعه‌ی با معرفت، خواست با یک اشاره به من بگوید پیاده‌روی اربعین، امتداد راه امام حسین (علیه السلام) و رسیدن به ولی زمان (عج) است. باید اعتراف کنم این نکته‌ی تبلیغی را از ایشان یاد گرفتم که بعضاً با یک اشاره به یک نماد، می‌توان کار تبلیغی کرد. @howzavian_westazarbaijan
. «اربعین» تولد یک نسل جدید .. اگر کسی بخواهد-خواسته یا ناخواسته- خود و دیگران را از دیدن واقعیت‌های اصلی، شگرف و سرشار از لذت معنوی پیاده‌روی اربعین محروم کند، باید این پدیدۀ بزرگ و شگفت‌انگیز را صرفاً با عینک مناسک، آن هم مناسک شیعی ببیند! یا از همه بدتر و دورتر، از این راهپیمایی تفسیری «سلبی» ارائه و آن را به «لشکرکشی» فرقه‌ای با انگیزه‌های تولید نفرت و تفرقه تقلیل دهد. تحلیل اربعین با کانتکست مناسک‌گرایی، و تقلیل این پدیده در سطح یک رسم و آئین، نامی جز ظلم به صاحب این مسیر نورانی و همه کسانی که با باورهای گوناگون در آن حاضرند ندارد. مسلماً اربعین منسکی از مناسک شیعه هست، اما نه فقط همین! در جهان ورژن قرن ٢١ و در مدرنیته‌ای که فردگرایی مبالغه‌آميز و بزک شده ترویج می‌شود، پدیده‌ای عمیق ظهور کرده که همه تعاریف و فهم‌های رایج را زیر سئوال برده است! در دنیایی که افکار عمومی‌اش مسحور جلوه‌ها و عشوه‌های متظاهرانه عقلانیت ابزاری غرب است، ناگهان عقلانیتی به میدان آمده که با تاکید و تحکیم ارزش‌ها در برابر سلطۀ همه ‌جانبه امپراتوری غرب و پروپاگاندای رسانه‌ایش قد علم کرده است. اربعین تولد یک نسل جدید است؛ نسلی که می‌تواند تحت لوایی واحد پایان دهنده قوم گرایی‌ها و فرقه‌گرایی‌های باشد. اربعین مظهر تلاشی تاریخی برای ایجاد یک ملیت و نشنالیتی جدید است؛ ملیتی که محدود به جغرافیا و خاک نخواهد بود. اربعین رنسانسی است که برای تشکیل امت واحده به معنای واقعی‌اش به راه افتاده است. به برکت اربعین دور نیست آن روزی که وقتی از فرزندان ما در مورد ملیت‌شان می‌پرسند، پاسخ خواهند شنید: مسلمان؛ مسلمانی که به اسلام محمد(ص) ایمان آورد و با حسین(ع) ایمانش را تثبیت کرد و بقا داد! ✍️ علی خسروی   @bahr_dar_koze @howzavian_hamedan
تمثال حاج قاسم عبدالحسین مرادی ما هرسال از جاده کاظمین که اکثرا عرب هستند ، پیاده روی می کنیم از این پرچما به شکل تمثال اهل بیت زیاد تو مسیر دست عراقیا هست از از جلوی یک موکب داشتیم رد می‌شدیم که یهویی دو تا جوون عراقی از موکبشون دویدن سمت این علمه پریدن و دست مالیدن بهش و به سر و صورتشون مالیدن نگاه کردم دیدم این یکی عکس حاج قاسمه❤️ @howzavian_tehra
💢 و زندگی ایرانیان «تحلیلی بر فرایند چگونگی و چرایی سگ گردانی» ✍️سید جواد محمدزاده این روزها که پدیده ای به نام سر سفره زندگی ایران اسلامی پا نهاده است و عضو جدید برخی خانواده های ایرانی شده است و دل و قلوه به جناب سگ می دهند و باهم به هواخوری می روند و زیست جدیدی را در حال راه انداختن هستند؛ چند نکته بیان می کنم: 🔻نکته اول سگ سنتی از گذشته سگ همانند دیگر مخلوقات خداوند نقش خود را می دانست و در نگهبانی و پاسبانی از مکان ها و حراست از دام ها و گله های گوسفندان در مقابل گرگ ها و درندگان؛ یک قهرمان بی نظیر با همان آناتومی دفاعی خود می درخشید. حتی در همراه جوانمردان اصحاب کهف با همان شرح وظیفه نگهبانی خود جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. مورد احترام بود. غذا به او داده می شد. همراه بود اما با همان نفر اولی مواظبت ها و حراست ها و تمام. 🔺نکته دوم سگ مدرن جامعه ماشینی با غول افکن های برج و آپارتمان و شهرنشینی ها با سرعت نور دست به تغییر همه سنت ها و لوازم در گذشته زد. بهم ریخت.ساخت و سازها و شب بیداری ها و فست فودها و پیتزا خوری ها با ماشین گردی را به منوی زندگی خود تزریق کرد. ناخودآگاه جناب سگ از پست نگهبانی ارتقا پیدا کرد و به مقام عزیز دردانه و لوس و ملوس وارد خانه ها شد! روی مبل نشست! دست در گردن مادر و پدر انداخت و با هم تخمه شکاندند و خندیدند و از یک قلاده به یک نفر تغییر کاربری داد! 🔹نکته سوم چرایی سگ جناب مستطاب سگ وقتی دست در دست ما گذاشت و راه رفت و صاحب شناسنامه هویتی شد! هر شخص و گروهی اندر احوالات و چرایی آن مقاله نوشتند و سخنرانی ها کردند!! ▪️بعضی ها نوشتند که سگ صاحب تخت خواب شد؛ چون زن و شوهر ها بچه ندارند و مشکل در نبود فرزند است. بلندگو ها را روشن کردند و فریاد فرزند آوری را با صدای بلند سر دادند! ▪️برخی ها گفتند که سگ تنهایی مردان و زنان را پر می کند و این را با اجتماعات کامل کنیم! ▪️گروهی قلم زدند که سگ نجس است و مساله طهارت و نجاست را مردم نمی دانند. فیلم و انیمیشن ساختند که سگ نجس العین است! ▪️عده ای پوستر و بنر و نشریه زدند اندر مضرتات میکروبی سگ و ناله سردادند که ای وای سگ حامل بیماری ها و میکروب ها است! ▪️جمعی با راه انداختن ماشین حمل سگ در محیط های عمومی تلاش کردند تا فرهنگ سگ گردانی را جمع کنند! همه این نگاه ها و راه ها در نوع خودش مفید است و گاهی نیز راهگشا می باشد. 🔸نکته چهارم سگ سوغات مدرنیته تمدن غرب در حال گلاویز شدن با تمدن نوین اسلامی است و این همنشینی ایرانی ها در سفر به کشورهای غربی از طریق فضای مجازی و حقیقی و غور کردن در افعال و رفتار اروپایی ها و آمریکایی ها و غربی ها، سوغات سگ گردانی را وارد بلاد اسلامی ایران کردند. امپراطوری رسانه ای غرب از چشم خیلی از ما مغفول مانده است. جهان مدرن چنان چشم نواز است که انسان های شرقی مبهوت جلال و جبروت آن گشته اند و از آن سگ را برگزیده اند!! مردم ناآگاه نیستند. مساله ما از نوع فقهی و طهارت و نجاست سگ نیست. نبود فرزند و مشکلات اقتصادی دلیل نمی تواند باشد. آنچه سگ را آراسته و در بغل مرد و زن و دختر و پسر ما جا داده است؛ همان تاثیر همنشینی و جلوه سوغاتی تمدن غرب است. 📌نکته پنجم چگونگی حل سگ با این سوغاتی نامیمون جهان غرب چه باید کرد؟! راه بیان مسائل فقهی و طهارت و نجاست نیست که هیچ جواب نمی دهد. راه یک کلمه است و آن انسان شناسی الهی است. انسان در نگاه غربی ها همان کالای بی ارزشی است که با مرگ نابود می شود! انسان در نگاه اسلام یک خلیفه الله است که می تواند به مقام خلت برسد و همه عالم در تسخیر اوست. انسان را باید به مخاطب شناساند و نور ولایت الهی را بر قلب تاباند. ____________________ 🆔 @howzavian_mazandaran
انسان و سکون توقف اندیشه، به‌منزلهٔ فروکاستن جریانی است که ماهیت و جوهرهٔ انسان را تعریف می‌کند؛ جریانی که همچون رودی بی‌پایان، در سرزمین ناشناختهٔ ذهن، آرام و پیوسته جاری است. لحظه‌ای که این جریان متوقف شود، گویی روح از کالبد جدا می‌گردد و انسان در ورطه‌ای از خلأ و بی‌کرانگی فرو می‌رود. این خلأ، مرزی باریک است میان زندگی و مرگ، جایی که ذهن به‌جای جنبش و خلق، در دام سکون و خاموشی گرفتار می‌آید. افسردگی، به‌عنوان میوهٔ تلخ این توقف، نه صرفاً انجماد روح، بلکه فرآیندی است که در آن، فرد از معنا و جوهر زندگی تهی می‌گردد. در چنین وضعیتی، انسان به مرز عدم‌بودگی نزدیک می‌شود، جایی که هیچ دریچه‌ای به جهان بیرون یا حتی درون خویش ندارد. اندیشه، که می‌توانست ناجی انسان باشد، اکنون به دشمنی مرموز بدل می‌شود. این تناقض در قلب افسردگی نهفته است؛ جایی که اندیشه به‌جای آفرینش، به ویرانی می‌پردازد. با توقف اندیشه، زمان به‌عنوان عنصر محرک هستی، معنای خود را از دست می‌دهد و انسان در بی‌زمانی فرو می‌رود. این بی‌زمانی، نه سکوتی آرامش‌بخش، بلکه خلائی پرآشوب و سرشار از تشویش است که ریشه در نیستی و پوچی دارد. افسردگی همچون سایه‌ای سنگین بر این توقف هولناک می‌افتد و انسان را از تجربهٔ ژرفا و معنا محروم می‌سازد. زندگی، هرچند به ظاهر ادامه می‌یابد، اما از درون فروپاشی می‌شود. تجربهٔ افسردگی، در این معنا، تجربهٔ مرگی تدریجی است؛ مرگی که در آن، روح پیش از جسم می‌میرد و جهان به کلی در بی‌معنایی غرق می‌شود. انسان، که وجودش با اندیشه پیوندی ناگسستنی دارد، در این وضعیت به اسیر تاریکی‌های بی‌پایان بدل می‌گردد. شاید تنها راه نجات، بازگشت به اندیشه باشد، اما این‌بار با درکی ژرف‌تر و متفاوت‌تر؛ درکی که به جای سکون و توقف، به جنبش و تحول مجال دهد و انسان را از چنگال این تاریکی رهایی بخشد. ✍🏼 نورالدین حافی 🆔 @howzavian_fars
🔻 اربعین؛ رسانه‌ای بی‌همتا ✍️ محمد حائری شیرازی در رسانه‌ی رحا نوشت: از همان آغاز، اربعین به عنوان «رسانه‌ پُرقدرت عاشورا» عمل کرده است. این رسانه‌ حقیقی، با فریادهای حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در دل تاریکی‌ها و ظلم‌های حکومت بنی‌امیّه، پیام عاشورا را زنده نگه‌داشت و به امروز رساند. راهپیمایی عظیم اربعین، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تجمعات دینی جهان، به نمادی از قدرت و قوت دنیای اسلام تبدیل شده‌است. میلیون‌ها نفر از سراسر جهان، نه فقط از کشورهای اسلامی بلکه از ادیان و فرهنگ‌های مختلف، هر ساله در این مراسم باشکوه شرکت می‌کنند و این همایش عظیم، تصویری از وحدت و همبستگی بین مسلمانان و حتی فراتر از آن به نمایش می‌گذارد.‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتی دقیق، راهپیمایی اربعین را به عنوان مصداقی از «قوّت» اسلام معرفی کردند. ایشان در سخنرانی خود در تاریخ 21 مهر 1398 فرمودند: «راهپیمایی اربعین قوّت اسلام است، قوّت حقیقت است، قوّت جبهه‌ مقاومت اسلامی است». این سخن، عمق اهمیت این رویداد را به‌خوبی نشان می‌دهد و تاکید می‌کند که اربعین تنها یک مراسم مذهبی نیست؛ بلکه رسانه‌ای بی‌همتا است که پیام عاشورا و فریاد حق را به گوش جهانیان می‌رساند. در دنیای امروز که تبلیغات و رسانه‌ها نقش بسیار پررنگی در شکل‌دهی افکار عمومی دارند، راهپیمایی اربعین توانسته است، جایگاهی ویژه برای خود ایجاد کند. همان‌طور که رهبر انقلاب اشاره کردند، این حرکت عظیم «فریاد رسا و یک رسانه‌ بی‌همتا» است که هیچ مشابهی در جهان ندارد. میلیون‌ها نفر، با ایمان و عشق به امام حسین(ع)، از کشورهای مختلف به سمت کربلا حرکت می‌کنند و این اتحاد، چهره حقیقی اسلام را به نمایش می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین ابعاد این رویداد بزرگ، ایجاد پیوندهای مستحکم بین مسلمانان از ملل و مذاهب مختلف است. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی دیگری در تاریخ 27 شهریور ۱۳۹۸، بر اهمیت تقویت این پیوندها تاکید کردند و فرمودند: «از دَه‌ها کشور در راه‌پیمایی اربعین شرکت می‌کنند و میهمان مردم عراق می‌شوند، سعی کنیم در این راه‌پیمایی پیوندهای مستحکم بین برادران مسلمان را بیشتر کنیم؛ پیوند بین عراقی و غیر عراقی، پیوند بین شیعه و سنّی، پیوند بین عرب و فارس و تُرک و کُرد؛ این پیوندها مایه سعادت است، این پیوندها آیت رحمت پروردگار است». متن کامل 🆔 @howzavian_fars
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚀 برکتِ حرکت ایران، برترین قدرت نظامی! https://virasty.com/malekzadeh1350/1724149736922854242 ☑️@VIRASTYHA
. ⃣1⃣ تمدن و تمریننجمه صالحی اربعین حماسه‌ی ظهور است! اینجا پایگاه یاوران آخرین موعود است و عجیب عطر انتظار در میان عمود‌ها به مشام می‌رسد! در این مسیر رنگ و نژاد معنایی ندارد. همه جا پر از انسان‌های دلداده‌ای است که دل به دریای عشق حسین علیه‌السلام داده‌اند و در مسیر این خیل عظیم با قصد یکی شدن، در حرکت هستند. یکی از ویژگی‌های اربعین، «نظم معنوی» آن است. بر خلاف آنچه که در بعضی موارد به ‌نظر می‌رسد شاید نظم دقیقی رعایت نشده باشد، مثلاً در مقوله‌ی بهداشت، اما وقتی به صورت کیفی‌تر تأمل می‌کنیم، متوجه می‌شویم در این‌جا نوعی نظم حاکم است که باعث می‌شود میلیون‌ها نفر در یک زمان و جغرافیای محدودی بتوانند حوائج عادی زندگی خودشان را تأمین ‌کنند و در عین حال، احساس سلوک در یک طریق معنوی داشته باشند. ویژگی دیگر اربعین حسینی، تفاوت و حتی توسعه معنایی برخی مفاهیم معنوی است. معنویت‌هایی مانند اعتکاف معمولاً یک مکان خاص و یک ثبات و تمرکزی دارد، اما گویی اربعین حسینی یک اعتکاف جمعی سیار است، عبادتش از جنس عبادتِ در حال حرکت است که در آن اقداماتی از جنس زندگیِ عادی نظیر خوردن، حرف زدن، خوابیدن، نماز خواندن و هر کاری از این جنس کنش‌ها، انجام می‌شود لذا در اینجا مفهوم "اعتکاف" توسعه می‌یابد. اربعین حسینی مقیاس‌های عددی و آماری را نیز تغییر و توسعه می‌دهد‌؛ مثلا نهایتِ اطعام یک وعده غذایی عظیم، در جوامع امروزی کمتر از پنج میلیون‌نفر با کمک چندین کشور ذیل هدایت صلیب سرخ به زلزله‌زدگان بوده است؛ حال آن‌که مردم عادی سوای دولت و نیروهای اجباری، در طریق الحسین علیه‌السلام نقش اساسی دارند و عهده‌دار چند وعده غذایی برای افرادی چندین برابر این تعدادند. از طرف دیگر اگر روحیه معنوی حاکم بر مراسم اربعین، در همه امور حاکم شود؛ دیگر کار در ادارات، کسل کننده و حداقلی نخواهد بود. اقتضاء تمدن اسلامی این است که بازیگران و افرادش با روحیه جهادی و حتی فراتر از آن باشند و این حلم و صبر در مسیر پیاده‌روی هویداست و حضور در این مسیر، تمرینی برای تحقق تمدن نوین اسلامی و روزهای ظهور، ان شاءالله. @AFKAREHOWZAVI
✍️ استادان، فضلا و طلاب استان یزد در مسیر پویش نوشتن و تبلیغ مکتوب 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه‌های فرهنگی،سیاسی و اجتماعی کنشگران و نخبگان حوزوی استان یزد است. ✒️✒️✒️ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 🗂 @Admin_nevis لینک عضویت👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2436235532C22aa1c547d @howzavian_yazd
موسوی سفر اربعین ۱ ✍️سعید احمدی دست به استخاره و استجازه نیستم. حساب و کتاب کرده بودم از مرز مهران برویم نجف. به کرمان‌شاه رسیدیم. به قول عراقی‌ها سائق سیاره بودم. ماشین در فرمانم بود از تهران تا کرمان‌شاه. ساعت یک شب حرکت کردیم. گمان می‌کردم جاده خلوت‌تر از روز باشد که بود. فکر می‌کردم وسط این گرمای مردادی، شب‌روی بهتر است که بود؛ اما تاریکی و دید کم جاده را کم داشتیم که توفان و غبار هم بارید برای‌مان. تندبادی که ماشین را هم می‌لرزاند. تا ساوه این‌طور بود. از آن‌جا به بعد به سمت همدان راه کم‌مسافرتر شد و هوا مساعدتر. سپیده‌ی روز افتاد رو به پهنی که رسیدیم به همدان. کنار راهی که می‌رفت کردستان موکبی را دیدیم. تابلو راهنما ما را برد داخل فضا و محوطه‌‌ی آن‌جا. تعقیبات و تسبیحات نماز صبح هم طعم چای زغالی گرفت. جان و توان تازه‌ای یافتم. تابلوهای راه کربلا را پی گرفتیم. جزئیات و مخلفات کوه‌های اطراف از زیر پوشش شب بیرون آمد. رو به بیستون بودیم و طاق بستان. هشت صبح صدای تیشه فرهاد را که نه، آثارش را در سمت راست جاده دیدم. چه فرقی می‌کند عشق در اینجا گاهی از تیشه‌ی دل‌داده‌ی شیرین روی سنگ‌‌ها چکیده، گاهی از قلم عاشق قرآن (سید عبدالله نجومی) روی کاغذها و کتیبه‌ها. جای ما در پایتخت ییلاقی خسروان، خانه سید موسوی بود. مثل همیشه مهر بی‌اندازه و محبت بی‌پایان او و خانواده‌اش را دیدیم. صبحانه و ناهار مهمان کرم‌خانه آنان بودیم. اینکه مضیف و موکب درست‌وحسابی سفرمان منزل سادات موسوی بود، به دلم افتاد اول برویم زیارت جد ایشان (امام موسای کاظم). شعله‌ی این نیت وقتی بیشتر گر گرفت که سید هم گفت: «بهتر است از مرز خسروی بروید عراق؛ هم نزدیک‌تر است به اینجا هم امکاناتش خوب است. تردد روانی هم دارد و به کاظمین نزدیک‌تر است». من البته هنوز هم تردید داشتم. نماز ظهر را که خواندم برای گذر از مهران در استان ایلام و خسروی در استان کرمانشاه استخاره گرفتم. برای راه نزدیک به پایتخت عراق، این آیه خودش را نشانم داد: «انا اخترتک فاستمع لما یوحی». خیلی به دلم نسشت؛ به‌ویژه که مفهوم استخاره‌ی آن یکی شهر، بوی دردسر و اذیت هم می‌داد. خانه، موسوی بود، آیه موسوی و مقصد هم موسوی. 🆔 @howzavian_isfahan
. 🔴 مذهبی‌شدن اصلاحات؛ تغییر یا تاکتیک؟ ✔️ هیچ وقت اصلاح‌طلبان به اندازه‌ی این روزهای سیاست ایران، خود را پایبند به مفاهیم دینی و عملگرابودن در اعتقادات مذهبی نشان نداده‌اند. ☑️از نهج‌البلاغه‌خوانی و حرف از اطاعت از رهبر انقلابِ آقای دکتر پزشکیان(به ظاهر بد هم نیست) تا استفاده از مفاهیم دینی و انقلابی در دفاع از وزرای پیشنهادی و تا مواضع مطبوعات اصلاحاتی و روشنفکر در مذهبی‌ جلوه‌دادن برخی شخصیت‌هایشان. 📍هیچ وقت تا این اندازه در دفاع از نیروهای جبهه خود به ریشه‌های حوزوی و جبهه‌ای و ایثارگری و انقلابی شان چنگ نمی‌زدند. 🔻همه اینها خلاف مواضع خودِ حسن روحانی به ویژه خلاف گام به گام خاتمی و دولتش مشاهده می‌شود. 🛠آیا شاخه تندروی اصلاحات فهمیده است ایران جای دین‌‌‌ستیزی نیست و باید با رویکرد مخلمین‌تری در سکوی سیاست و قدرت ماند؟! @howzavian_tehra
35.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🔻از وقتی که روحانیت بیداری می‌بخشید... 🎥فعالیت سیاسی مردم ایران از چه زمانی شروع شد 🎞مصاحبه شبکه یک سیما با حجت الاسلام سید حمید روحانی @howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ زاهدان در کنار زوار پاکستانی فعالیت‌های فرهنگی زائرسرای امام رضا(ع) شهرستان زاهدان با سپاس از خادمان: خانم مهدیه سماوکی، کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان سیستان وبلوچستان و حسین نخعی، مسئول کتابخانه عمومی امام رضا علیه السلام شهرستان زهک @howzavian_sistanandbaluchestan