.
🔹خورههای تمدنی
✍نسا خلیلی
▫️در زمان رسیدن به قله، غفلت از فرسایندههای تمدنی، خطایی حائز اهمیت است. اگر به نرمافزارهایی مانند اینستاگرام دقت کنیم، میبینیم که آنها بر پایهٔ ترویج هویت غربی ساخته شدهاند که در آن ارزشمندی انسان در نسبت او با سرمایه معنا میشود. انسانی ارزشمندتر و پرمخاطبتر است که خوشگذارانیهای مادی لوکستری از خود به نمایش گذارد؛ هرچند که این تصویر با شادمانی او، در نسبت مستقیم نباشد.
▫️برای نجات از هضمِ هویتی در نظم قدیم جهان باید همزمان با تولید فنآوریهای متناسب با ماهیتهای فرهنگی، تمدنی و اسلامی مانند راهیان نور، به فکر رهایی نسل فعلی و آیندگان از آن خورههای تمدنی نیز بود. درحالی که، رویکرد وجودی اینستاگرام، حداقل ترویج فرهنگ تبرج و ارزشمند شناختن هر نوع سرمایهداری که در تضاد با هویت اسلامی است.
▫️در این نقطه و برای رسیدن به نوجهان، تغییر در پوستههای مجازی یا مشابهسازی از این بسترها کارساز نیست؛ چراکه، ماهیت بستر این نوع فناوری نیز خطرات مهلکی بر آینده هویتی یک ملت خواهد داشت.
#جهاد_روایت
#رسالت_طلبگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
موج هنرمندان بیهنر
دوستی میگفت: همه ما هنرمندیم. گفتم هنر تو چیست؟ گفت: هنر من بیهنری است! هنوز این عبارتش را هضم نکرده بودم که ادامه داد: مثلا من میتوانم از بین یک کامیون هندوانه، نرسیدهاش را سوا کنم، بازش که میکنم مثل برف سفید است!
تحمل این مطایبه فلسفی سنگینتر بود!
#خیلی_از_آدما
#خیلی_از_کارای_ما
✍ محمدصدرا مازنی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
من به عدالت در برگزاری آزمون کاری ندارم، امّا برام سوال هست که دانشآموزی که حاضره برای رتبهی کنکور دست به روشهای پیچیده برای تقلب بزنه تا حق این همه آدم رو پایمال کنه، اگه فردا پس فردا دکتر بشه، حاضر نیست برای یک قرون دوزار بیشتر، با جون بیمار بازی کنه؟
#کنکور
#تربیت
#نظام_آموزشی
✍️محمدجوادمحمودی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 سید روح الله در خشت خام دید؛ ولی برخی هنوز...
✍️ م. قطرانی
🔸 از منبعی مطمئن شنیدم که شهید سید محمد باقر صدر گفته بود: ما دشمن اصلی را شوروی می دانستیم ولی امام بود که قطب نمای ما را تغییر داد و به ما فهماند مسأله اصلی آمریکاست. (البته تفکر دشمن اصلی انگاشتن شوروی سکه رایج حوزه نجف بود.)
🔸امام حکیمی بود که در میان بزرگان هم مانند نداشت. جوش و خروش دانشجویان آمریکا و برخوردهای تند شرطه های یانکی را دیدم باز یاد کلام پیر جماران افتادم. در پیام قطعنامه که واژه واژه آن حکمت است، در پاسخ به این که تظاهرات برائت از مشرکین در مکه چه ضرری به حال آمریکاییها دارد میگوید:
چه بسا افراد ساده دلی تصور می کردند که دنیای به اصطلاح متمدن جهانخواران نه تنها تاب تحمل اینگونه مسائل سیاسی را خواهد داشت، که به مخالفان خود حتی بیش از این هم اجازۀ حیات و تظاهرات و راهپیمایی خواهند داد. و دلیل این مدعا اجازۀ راهپیماییهایی است که در کشورهای به اصطلاح آزاد غرب داده می شود. ولی این مسئله باید روشن باشد که آنگونه راهپیماییها هیچ گونه ضرری برای ابرقدرتها و قدرتها ندارد. راهپیمایی مکه و مدینه است که بسته شدن شیرهای نفت عربستان را به دنبال دارد. راهپیماییهای برائت در مکه و مدینه است که به نابودی سرسپردگان شوروی و امریکا ختم می شود. و درست به همین جهت است که با کشتار دسته جمعی زنان و مردان آزاده از آن جلوگیری میشود.
〽️ کیست که حالا نداند راهپیمایی اگر به اصول سیاست آمریکایی ضربه بزند، با آن برخورد تند می شود؛ حتی اگر رئیس دانشکده فلسفه هم باشی دستبند به دستت خواهد خورد و حتی اگر دانشجوی بهترین دانشگاههای آمریکا هم باشی با تندترین وضع روانه بازداشتگاه میشوی!
#آمریکا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
جلال آل احمد: "آدم غربزده، چشم به دست و دهان غرب است."
امان از خودفروختههای غربزده داخل کشور که چشم بر تظاهرات حمایت از غزه در آمریکا چشم بسته است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@SHAHAB_GRAPHY
نویسندگان حوزوی
#پست_ثابت | در حال به روزرسانی ✍️ پویش نوشتن #بانک_صفحات_نویسندگان_حوزوی👇 جواد محدثی | حمید پارسا
.
#حمایت_از_فضلای_نویسنده
🔗آماده معرفی صفحهی شخصیتان در بانک 👈 صفحات حوزویان هستیم.
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
#پویش_نوشتن #جهاد_روایت
سراج خوان شوید!
صفحه اول روزنامه سراج/ شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازی تکراری سالانه بودجه نهادهای فرهنگی
سراج روزنامه سراسری صبح ایران
@serajna
@HOWZAVIAN
🔻انجمن سواد رسانه طلاب برگزار میکند:
📹 آموزش مستند سازی🎞
🔅حضوری و مجازی🔅
⭕️با اعطای گواهی معتبر⭕️
▪️ آشنایی با مستند سازی به صورت مقدماتی با حضور استاد حجت عدالت پناه
▪️آموزش تصویر برداری مستند با حضور استاد شهاب معلم
▪️آموزش تدوین مستند با حضور استاد محمد حسین ناصری
⏱مهلت ثبت نام تا 10 اردیبهشت
🕰زمان برگزاری 13 اردیبهشت ماه الی 24 خرداد
🏷روزهای پنجشنبه ساعت 9 الی 12
مکان: قم، شهرک پردیسان، خ شهیدان تقوی، خ آقامحمدی، آقامحمدی یک، تقاطع خ ایمان، ساختمان زعفرانیه، طبقه اول
📍https://nshn.ir/sbsLTvOxsMOw
💳هزینه ثبت نام 400 هزار تومان که با 50 درصد تخفیف ویژه برای اعضای انجمن، طلاب و دانشجویان 200 هزار تومان میباشد.
🔻برای شرکت در دوره به آیدی
@savade_rasane
🔻و یا با شماره تماس
09059496064
تماس حاصل فرمایید.
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
.
🔆 جشنواره شعر نفس پاک
#پیشگیری_از_اعتیاد
جمالو معاون دبیرکل ستاد: استفاده از ظرفیت هنر به ویژه «ساحت شعر فارسی» براى امر پيشگيرى از اعتياد
قزوه: استفاده از شاعران کشورهای فارسی زبان در جشنواره
جشنواره نفس پاك در ۴ محور «اعتیاد و عواقب زیان بار آن در زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی»، «آگاهی بخشی در خصوص عواقب ناشی از سوء مصرف موادمخدر»، «گفتمان سازی و ترغیب و تشویق برای انتخاب سبک زندگی سالم» و «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت (تقدیم ۴۰۰۰ شهید در راه مبارزه با موادمخدر)» برگزار می شود.
علاقهمندان میتوانند آثار خود را از طریق پیامرسانهای داخلى به شماره ۰۹۱۲۳۵۴۹۷۸۴ ارسال کنند. آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا ۱۵ خرداد می باشد و اختتامیه آن در هفته نخست تیرماه برگزار میشود.
#شعر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✍️ اهمّ دغدغهی اندیشمندان، پژوهشگران و فعالان رسانهایِ حوزوی در هفتۀ گذشته؛
▪️سخنی با لیبرالها و مدعیان صلحطلب وطنی
احمدحسین شریفی
📎 لینک یادداشت
▪️گرفتار علوم مستضعفپرور هستیم
محمدرضا فلاح شیروانی
📎 لینک یادداشت
▪️بازی سالانه؛ بودجه نهادهای فرهنگی
احمد اولیایی
📎 لینک یادداشت
▪️زبان جامعه باز خواهد شد
محسن قنبریان
📎 لینک یادداشت
▪️خیر بیحجابی در چیست؟
داود مهدویزادگان
📎 لینک یادداشت
▪️پیشرفت
علی مهدیان
📎 لینک یادداشت
▪️آیا جهش تولید و مشارکت مردم متعارض است؟|محسن قنبریان
📎 لینک یادداشت
▪️نکند بعد از سالها بگوییم کاش آهنگر میشدیم| محمد شهبازیان
📎 لینک یادداشت
▪️دانشگاه |علی مهدیان
📎 لینک یادداشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@rahamedia
چرا کتاب نمیخوانیم و چه کتابهایی باید بخوانیم؟
🔸سیدمحمود نجاتی حسینی (خراسانی)، مدیر گروه دین انجمن انسانشناسی ایران معتقد است: طبق تعاریف سازمان بینالمللی یونسکو اکنون عصر سواد رسانهای است تا سواد کلاسیک (خواندن و نوشتن). این به یک معنا درست است، چون ما در جهان رسانه مجازی زیست میکنیم و شکل خاصی از کتاب هم یک رسانه مجازی شده است. و اما به یک معنا درست نیست، چون طبق آمار برنامه توسعه سازمان ملل متحد، درصد قابل توجهی از جمعیت جهان (حدود ۱۵ درصد، به ویژه درجوامع توسعهنیافته یا به اصطلاح شیک آن، جوامع درحال توسعه (!) هنوز سواد خواندن و نوشتن ندارند.
🔹لذا سواد کلاسیک هنوز هم باید مهم باشد. این یادآوری از دو جهت با بحث مختصر ما مرتبط است: «کتاب» برای خوانده شدن در فضای واقعی و مجازی نیازمند خواننده باسواد است؛ و اینکه باید «کتاب» برای خوانده شدن وجود داشته باشد.
🔸«چرا کتاب نمیخوانیم؟» چون با وجود رسانه و اینترنت و ماهواره دیگر به کتاب نیاز نداریم! اما «چرا باید کتاب بخوانیم؟» چون رسانه و اینترنت و ماهواره فقط اطلاعات میدهند و سرگرمی اما کتاب، آگاهی و روشنگری و خودآگاهی و دیگرآگاهی میدهد و نوع نگاه و نحوه شناخت و فهم و تحلیل ارائه میکند. «چه کتابی باید خواند؟» کتابی که روشنگری کند و بینشی انتقادی و راهبردی برای زیستنی با معنا عرضه کند.
📒دوستان کتاب
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🎞 تربیت کودک، یعنی...
✍️ عینصاد
❞ تربيت كودك؛ يعنى شكوفا كردن استعدادها و برآوردن نيازهاى او.
نيازهاى كودك فقط خوراك و پوشاك و محبت و... نيست و استعدادهاى او خواندن و نوشتن و انباشتن حافظه نيست.
او استعداد نتيجهگيرى - فكر - و اندازهگيرى و سنجش - عقل - و انتخاب و اراده و وجدان هم دارد و لذا نياز به امنيت و يقين و استقلال و اعتراف هم دارد.
كودك هم مغز دارد و هم قلب، از اين رو، هم روشنفكرى مىخواهد و هم روشندلى. مربى بايد تمامى استعدادهاى كودك را شكوفا كند و بارور كند.
#تربیت_کودک
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☀️الزامات شعار امسال و تحقق نقش مردم در تولید کشور
✍️ جواد وکیلی، پژوهشگر حوزه برنامهریزی و کارشناس ارشد بازار سرمایه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات نوروزی سال ۱۳۹۶ تکیه بر تولید داخلی را به عنوان توصیه و مطالبه خود ذکر کردند و همچنین بیان داشتند: «اساس کار فعلاً برای این برههی از اقتصاد کشور، مسئلهی تولید ملّی و تولید داخلی است. این یک کلیدواژه است، سرفصلهای متعدّدی از این مسئله ناشی میشود.» همچنین در نامگذاری سال۱۳۹۷ حمایت از کالای ایرانی را مهمترین عامل تحقق اقتصاد مقاومتی دانستند و متذکر شدند که اگر تولید ملّی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
در جای دیگر از تولید داخلی به عنوان ستون فقرات اقتصاد مقاومتی یاد کردند(۱) و این خود دلیلی دیگر بر اهمیت راهبردی موضوع تولید ملی و ارتباط آن با اقتصاد مقاومتی و پیشرفت کشور است.
از دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی کالای ایرانی یعنی محصول نهایی کار و سرمایه و فعّالیّت اقتصادی و ذهن و ابتکار و همه چیز. سرمایهگذار با سرمایه خود، کارگر با کار خود، طرّاح با ذهن خود و با دانش خود، اینها همه تلاش میکنند و محصول [کار آنها] میشود کالای ایرانی(۲).
به طور کلی تولید عبارت است از هر پدیدهای که بعد از گذشتن از فرآیند تولید و تبدیل موادخام به تولید نهایی، جهت بازار داخلی یا خارجی، با هدف توجه به آگاهی بازار، تحصیل سود، ادامه فعالیت شرکت و مصرف مشتریها عرضه میشود و ارائه آن میتواند نیاز مصرف کنندگان و بازار را برطرف نماید.
در کل میتوان بیان داشت که افزایش تولید در بلند مدت کاهش تورم و خروج از رکود را در پی خواهد داشت؛ بازارها رونق خواهند گرفت و نرخ اشتغال افزایش مییابد. ضمن اینکه رشد اقتصادی نیز رابطه مستقیمی با افزایش تولید و درآمد سرانه ملی داشته و همه این موارد نمایانگر رشد وشکوفایی اقتصاد کشور خواهند بود.
🔗 متن کامل در صفحه یادداشتخوانی
#رهبر_انقلاب
#تولید #اقتصاد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
#روایت_سفر 💠 خیابانهای مقاومت در لبنان ✍️ علی صالحی، دکتری علوم قرآن و حديث تازه به فرودگاه بی
.
لبنان | #روایت_سفر
💠 قدرت نرمافزاری ایران
✍️ علی صالحی، دکتری علوم قرآن و حديث
تبلیغ در لبنان جذابیت خود را دارد، از قرآن کریم گفتن، از نهج البلاغه گفتن، از صحیفه سجادیه گفتن آن هم برای مشتاقان معارف ناب اسلام اصیل، بسیار زیبا و غیر قابل توصیف است. حضور در فضای اعتکاف و برگزاری حلقات پرسش و پاسخ و گرم گرفتن با رویشهای جدید و تشنگان معنویت، بسیار اعجاب برانگیز است.
سفر تبلیغیام به لبنان را جهاد تبیین میدانستم. معتقدم جهاد تبیین، لبیک گفتن به مطالبه امام خامنهای است. جهاد تبیین زمان و مکان نمیشناسد. انسان هر جا باشد چه در ایران یا لبنان یا هر جای دیگر، باید حقایق را تبیین کند. بسی افتخار است که در این مدت کوتاه، ابعاد مهم منظومه فکری رهبر انقلاب را تبیین کردم و به شبهات عقیدتی و سیاسی برخی مخاطبان پاسخ دهم. البته هر چه دارم از الطاف خداست و این خداست که منت نهاد تا پیام زیبای قرآن کریم و اهل بیت(ع) را برسانم.
محل استقرارم در مرکز فرهنگی امام خمینی(ره) ویژه ایرانیان مقیم لبنان است. آشنایی با شخصیتهایی مثل جناب علامه سید عیسی طباطبایی، نماینده امام و رهبری در لبنان، و فرزند ایشان جناب حجت الاسلام و المسلمین سید علی طباطبایی، مدیر مرکز امام خمینی(ره) برایم توفیق الهی بود. برنامههای این مرکز بسیار قوی و متنوع است. ایرانیان مقیم لبنان، این مرکز را خانه خودشان میدانند. جالب این است که نه فقط شیعیان لبنان؛ بلکه حتی اهل تسنن هم در برنامههای فرهنگی این مرکز حضور مییابند. حضور متواضعانه سفیر ایران در لبنان در مراسم شبهای قدر هم از نکات جالب این سفر بود. هر کسی میتوانست به راحتی در حاشیه مراسم با سفیر ملاقات کند و نقطه نظرات و حرفهای خود را به سفیر برساند.
در مراسم بزرگداشت شهید سردار زاهدی در پایتخت لبنان و در مکان سفارت جدید ایران در لبنان حضور یافتم. به سفیر محترم ایران جناب آقای امانی تسلیت گفتم و شاهد حضور گروههای متعدد سیاسی لبنانی و غیر لبنانی و سفرای مختلف کشورهای دیگر در این مراسم بودم که هر کدام شهادت سردار زاهدی را به سفیر ایران تسلیت میگویند. گروهی پس از گروهی دیگر و اینجاست که قدرت نرم افزاری انقلاب اسلامی برایم عیان شد. کجاست که میگویند ایران منزوی شده است؟ این عزت و احترام از کجا و برای چه شکل گرفته است؟
ایران به حقیقت عزیز است، من به ایرانی بودنم افتخار میکنم و به شهدای وطنم بیشتر.
پایان بخش دوم | ادامه دارد...
#لبنان
#جهاد_روایت
#تبلیغ_مکتوب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔘 بازی سالانه؛ بودجه نهادهای فرهنگی
✍️ احمد اولیایی، دکتری فرهنگ و ارتباطات
🔹هر ساله در این ایام یا کمی قبل و بعدتر، بودجه مصوب نهادهای فرهنگی توسط برخی با این پرسش که «با این بودجه کلان، این نهادها چه کاری برای فرهنگ کرده اند؟!» پررنگ می شود. برای مواجهه معقول با این پرسش باید به چند نکته دقت کرد؛
۱. بودجه هایی در حد ۵۰۰ میلیارد تومان در مقیاس بودجه ریزی ملی برای کشور ۸۰ میلیونی عدد بالایی نیست. از نظر روانی نباید مبهوت اعداد شد.
۲. چرا فقط بودجه نهادهای فرهنگی پررنگ می شود. هیچگاه روی بودجه دانشگاه ها توسط اینها مانور داده نمی شود اما بودجه مثلا حوزه علمیه یا نهادهای دینی که بعضاً کمتر از یک دانشگاه هستند پررنگ میشود!
۳. اساسا «فناوری اثرسنجی فرهنگی» چیست؟ یعنی چگونه می توان فهمید کار فرهنگی اثر کرده است؟ فرض کنید یک نهاد فرهنگی کتابی با هدف کاهش طلاق منتشر می کند. کتاب هم توزیع می شود. چگونه می توان فهمید کتاب در کاهش طلاق موثر بوده است؟! یا به عنوان مثال، تلویزیون یک سریال درباب احترام به والدین پخش می کند. چگونه می توان فهمید احترام به والدین در ایران بر اثر این سریال تغییر کرده است؟! اساسا فناوری اثرسنجی فرهنگی نه تنها در ایران بلکه در جهان با چالش جدی روبروست. در مورد کارکرد نهادهای فرهنگی هم این چالش وجود دارد.
۴. جامعه ایران سالهاست مورد تهاجم فرهنگی ست و این تهاجم طی ده سال گذشته با توسعه شبکه های اجتماعی ضریب بیشتری پیدا کرده است. با این همه، چگونه زیست دینی و فرهنگی هنوز در ایران زنده است؟ به عنوان مثال: نوجوانان انبوهی که در اعتکاف حاضر میشوند، تعداد زوار حرم ائمه علیهم السلام که هیچگاه کاهش ندارد، هیئات مذهبی که مملو از جوانان است، دهه هفتادی و هشتادی هایی که مدافع حرم می شوند، مراجعات فرهنگی و دینی که به حوزویان و نهادهای فرهنگی میشود (در یک نمونه فقط یک مرکز ملی پاسخگویی دینی در قم روزانه هفت تا ده هزار تماس تلفنی برای پرسش دینی_فرهنگی دریافت میکند). اینها و دهها مثال دیگر همه نشان از زنده بودن زیست دینی و فرهنگی دارد. پس، همانطور که میتوان ادعا کرد نهادهای فرهنگی کاری نمیکنند، میتوان ادعا کرد این ها پس حاصل چیست؟! قطعا بخشی حاصل تلاش نهادهاست.
۵. عموما افرادی که این ایام بر روی خبر بودجهی نهادهای فرهنگی_دینی مانور میدهند آیا لزوما دغدغه فرهنگ دارند؟! آیا نمیدانند عدالت خواهی فقط به معنای افشا نیست؟ آیا نمیدانند مثلا افشای اینترنتی بحث مالی از یک عالِم نه تنها کمکی به عدالت نمیکند بلکه دینداری مردم را تحتالشعاع قرار میدهد؟ میدانند اما آنها لزوما دغدغه دین و فرهنگ ندارند. هدف مشخصتری را دنبال میکنند!
۶. این نکات به معنای عدم ضعف کارکردی نهادهای فرهنگی نیست. به معنای فقدان آسیب در بودجه ریزی فرهنگی کشور هم نیست. به معنای غلط بودن مطالبه از نهادهای فرهنگی هم نیست. بلکه غرض ازین یادداشت نشان دادن پیچیدگی های فهم اثرسنجی کار فرهنگی و لزوم مواجهه غیرهیجانی با اخبار مالی فرهنگی است.
#فرهنگ
#بودجه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❇️ عکس یا عسک؛ واقعا مسأله این است!؟
✍️ محمدرضا بابایی
شاید تنها جایی باشد که با شنیدن کلمه عسک خندم که نگرفت، بلکه به حال گوینده این کلمه کلی غبطه خوردم ...
با همان سادگی خود، با موتوری که صدای موتور اِژ می داد خود را به من رساند، مثل همه مردم که فکر می کنند طلبه ها همه کاره این کشور هستند شروع کرد به گفتگو و درد دل، اما درد دل او جنسش با بقیه درد دل ها متفاوت بود از وضعیت اقتصادی نگفت، دم از اختلاس ها هم نزد، فقط با همان سادگی خود از من پرسید اون عسکی که روی این دیوار موسسه ای که شما از آن خارج می شوید را چرا پاک کردید(کردند)؟
گفتم پدرجان چه عکسی؟
عسک امام خمینی (ره) را می گویم دیگر حاجی جان! همون که ما رو یاد آن مرد خدا می انداخت.
من که تازه فهمیدم چقد راز ماجرا پرتم و دنبال حوائج دنیایی خویشم، از این همه مادیت خود شرمسار و از زلالی او حظ نفس بردم، طوری که خستگی جلسه چند ساعته ای که داشتم از بدنم رفت و به جایش شوق و انگیزه ای نشست که نمود خارجی اش این بود که بی اختیار دست او را بوسیدم، آخر شبیه همان دستی بود که پیامبر گرامی آن را بوسید.
آری دستانش پینه بسته و زمخت بود اما قلبش نرم و احساسش لطیف.
تمام گله مندی اش از این دنیا این بود که چرا عکس یا به گفته خودش عسک امام را از اینجا برداشتید منِ بیسواد با دیدن آن یاد امام می افتادم و فاتحه ای برایش می خواندم تا ذره ای از دینم را به آن مرد بزرگ ادا کنم، معلوم نبود اگر ایشان نبود وضعیت مملکت و مردم ما چی می شد، البته شما روحانیون هم زحمت می کشید و ما قدردان شما هستیم اما امام به گردن همه ما حق دارد، اگر میشه بگین که عسک امام را مجدد اینجا نصب کنند تا امثال من هم به یاد امام باشیم.
این دو دقیقه، اندازه دو ترم درس معرفت و مرام را بهم یاد داد که تا آخر عمر آن را فراموش نخواهم کرد.
#کارگر
#اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
روایت حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را بنویسید
برای شرکت در مسابقه «روایت نویسی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران»؛
نخستین دوره مسابقه «روایتنویسی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران» از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار میشود.
https://ketab.ir/News/30642
🔗 [نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را در فضای مجازی دنبال کنید](https://zil.ink/tibf.ir)
@khaneh_ketab_adabiat
#کتابخوانی
#نمایشگاه_کتاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#دکوپاژ | #نقد_فیلم
💢 تحلیل و بررسی انیمیشن «مهاجرت»
👤باحضور:
◾️تحلیلگران و ناقدان سینما
⏰ زمان: سه شنبه 11 اردیبهشت
🔻 15:30 الی 18
📍مکان: قم، خیابان شهدا (صفائیه) کوچه39
کوچه دوم پلاک 11،کافه جهان نما
▪️جهت شرکت به آیدی زیر پیام بدهید
🆔@savade_rasane
🛑ظرفیت محدود است🛑
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
#معلمانه
🔷🔸پویش تبیینی
🔸عنوان پویش: امتداد مبتکرانه و ایدهورزانه بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار سال گذشته معلمان (بازخوانی و تکرار بیانات مدنظر نیست)
🔺1. التفات نویسندگان و تبیینگران به نگاه همهجانبه، موشکافانه، عمیق و هدایتورزانه مقام معظم رهبری در نگاه به مسائل آموزش و پرورش
🔺2.روایت تغییر نگاه از معلمِ کارمند (و نسخه های جعلی نظیر معلمِ بلاگر) به «معلمِ مسئول» (مسئول ایجاد دانش، تفکر و اخلاق)
🔺3. ایدهپردازی برای تبدیل محیط مدرسه به یک فضای برکتآفرین (ایجاد انگیزههای مضاعف فکری، اخلاقی و هویتی در دانش آموزان)
🔺4. ایدهپردازی نسبت به روابط معلم و دانشآموز در بستر غلبه رسانههای تعاملی و همهگیری فضای مجازی
🔺5. راههای انگیزهبخشی به مدارس، معلمان و خانوادهها، در اهتمام به تکوین شخصیت ملی در دانشآموزان (عزت تاریخی، سابقه فرهنگی و مفاخر ملی)
🔺6. افشای انگیزههای معارض سیاسی در فشار برای برونسپاری کامل آموزش و پروش از دستگاه دولتی و دوگانههای مخرب طرح شده توسط این جریانات (نقد سند بدیل و انحرافی تیم خاتمی، اعتبارزدایی از تلاش جریانات معارض در آموزش ضدِ غیررسمی و لطمه به حیثیت مدارس)
🔺7. ایدهورزی برای تقویت توان افقسازی مدرسه برای دانشآموزان و آیندهبینی آموزش و پرورش برای کشور (تناسب تخصص با نیازهای آتی، چشمانداز کشور)
🔺8. ادبیاتسازی به منظور افزایش اعتبار علوم انسانی و تعالی جایگاه این رشته در کنار رشتههای ریاضی و تجربی و فنی
🔺۹.تولید محتوا برای تعریف ارزش کار معلم و مسئولیتهای دستگاه دولتی و مردم در قبال این کار پر ارزش
🔺10. تولید محتوا در مساله عدالت آموزشی و موضوع اهمیت مدارس دولتی
🔺11. شیوههای الگوگیری مدارس دولتی از ابتکارات و کارهای نو مدارس غیردولتی
🟣 از اعضای محترم تبیینگر تقاضا میشود، آثار ارزشمند خودرا در بازه زمانی نهم تا چهاردهم اردیبهشت، در قالب یادداشتهای کوتاه 600 الی 800 کلمهای به نشانی @Saeedtotonkar ارسال کنند.
#روز_معلم
#شهید_مطهری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 آنها بهتر میدانند🧐
✍🏻 احسان قربانی
❓مدعیان و صاحب نظران در امر آزادی بیان
بهتر میدانند یا ما؟
کسانی که خود مُوَلِّد و مخترع آزادی بیان در دنیا بودند و هستند بهتر میدانند که کدام بیان آزاد است و کدام بیان نه.
بیانی آزاد است که در جهت آزادی بشر و رفاه بشر منتشر شود.
نه بیانی که بخواهد آن را سلب کند.
مثلاً اگر گروهی تند رو بخواهند عقاید و قوانین سخت و ضد بشری خودشان را در یک جامعه و بشر پیاده کنند ، یعنی در جهت مبارزه با بشریت قیام کرده اند و اگر کسی بخواهد این تفکر را تبلیغ کند یا از آن دفاع کند ، میشود همان بیانی که باید ساکت شود.
یا اگر جامعه ای منافع خویش را با یک جامعه مثلاً بزرگتر در تضاد دید و خواستش این بود که از منافع خود دفاع کند، همان بیانی است که آزاد نیست و سرکوب میشود.
بالاخره آنها صاحب نظرند و بهتر میدانند.
قطعاً اگر گروهی از مردم برای دفاع از زنان و کودکان خود در برابر کشتار گروهی دیگر که صاحب قدرت یا این نظریه کذایی هستند باید ساکت شوند.
یا اگر در کیلومتر ها ان طرف تر از این مردم در جایی که اصلاً با فرهنگ آنها بیگانه هستند ، یک جوان که دست بر قضا دینش هم با او متفاوت است و جالب تر اینکه در کشور صاحب نظریه زندگی میکند، یک چفیه فلسطینی به سر خود ببندد و برای دفاع از این مردم فریاد بزند و آزادی آنها را طلب کند ، خوب معلوم است صاحب نظران در اینجور مواقع آزادی بیان را قورت میدهند و ......
خوب آنها خودشان صاحب آزادی بیان هستند و فقط خودشان حق دارند از آن استفاده کنند.
فقط مال آنهاست
درست به مانند یک بچه که حاضر نیست ببیند که دیگری اسباب بازیی شبیه اسباب بازی او دارد پس یا میرود بهترش را میخرد یا مال دیگری را خراب میکند.
خوب چاره ای نیست ، چون آنها صاحب آزادی بیان هستند.
البته فقط برای خودشان.....
#دانشجو
#آزادی_بیان
#صهیونیست #امریکا
#فلسطین #اسراییل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
آنچه نیروهای نظامی ما را در برابر دشمنان تا دندان مسلح پیروز میکند....
حلقهوار و دو زانو نشستن گرد ولایت است.
این گونه نشستنها در این دوره زمانه دیگر وجود ندارد و اگر هم باشد بسیار کم است.
سالها در حوزههای علمیه و کموبیش اینک نیز مواردی پیدا میشود که طلبهها حلقهوار گرد استادشان دو زانو بنشینند و همه جان و تنشان گوش بشود و چشم به لبهای مرادشان بدوزند.
آنچه سربازان و سرداران وطن را در برابر رهبرشان بر زانو نشانده است چیزی نیست مگر عشق به نایب امام زمانشان.
که همین مسئله،این لشکر را شکست ناپذیر میکند
✍️سعید کرمی
#ادب #ولایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✨ مجتهد و عارف گمنام
آیت الله محمد کوهستانی مازندرانی مشهور به آقاجان کوهستانی، فقیه و عارف شیعه و ساکن روستای کوهستان مازندران بود.
وی در حوزههای علمیه بهشهر، بابل، مشهد و نجف تحصیل کرد و از آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی، میرزای نائینی و آقا ضیاءالدین عراقی، اجازه اجتهاد دریافت کرد.
آیتالله گلپایگانی زهد و تقوای آیت الله کوهستانی را عین الیقین برای خود میدانست. آیتالله مرعشی نجفی او را لنگر أرض و آیتالله سید عبدالکریم رضوی کشمیری وی را صاحب نفس زکیه دانسته است.
از نمونههای تقوا و وَرَع کوهستانی چنین گفتهاند که غذا و نان، تنها از محصولی که از زمین پدری بهدست آورده بود، میخورد و غذاهای دیگران را احتیاط کرده و استفاده نمیکرد.
آیت الله کوهستانی پس از بازگشت از نجف در زادگاه خود، کوهستان، مدرسه علمیهای تأسیس نمود و بسیاری از علمای مازندران در آنجا تحصیل کردند. شهیدسید عبدالکریم هاشمینژاد و آیت الله ابوالحسن ایازی از شاگردان وی بودند.
ایشان در بامداد جمعه ۱۳۵۱/۲/۸ مطابق ۱۳ ربیع الاول سال ۱۳۹۲ق از دنیا رفت و بر اساس وصیتش در حرم امام رضا (ع) دفن شد.
#مازندران
#علمای_دین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎شورش عقلانیت ضداسرائیلی در آمریکا
✍️علیرضامحمدلو
🔸ماشین مدرنیته با سه ضلعی تکنولوژی، ساختار و دانش توانسته تمدنی را دست و پا کرده و میدانهای عینی و ذهنی و مجازی را به تسخیر خود در آورد. اما اتفاقی که بعد طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق در دانشگاههای آمریکا رخ داده و هزاران استاد و دانشجو و ده ها دانشگاه در حمایت از #غزه به راهپیمایی و تجمع خیابانی دست زدهاند، یک مساله استراتژیک علیه منافع صهیونیسم محسوب میشود که فصل نوینی را در ساحت افکارعمومی جهان بین الملل و ساختارهای دانشی چه بسا رقم بزند.
1️⃣ لایه عینی و مداخله تکنوکراسی: جریان صهیونیستی آمریکا در این سطح نشان داده که مدیریت بحران را در تقابل با توده ها و افکارعمومی به هرحال بلد است. از جنبش وال استریت تا جنبش های اجتماعی و اقتصادی دیگری که در دهه ها و دوره های مختلف رخ داده و نهایتا با مشت آهنین و محرومیت ساختاری به زیر پوست شهر فروکش کرده است. ضمن اینکه با #صنعت_فرهنگ و سرگرمی و فناوری هالیوود و سینمای جادویی آمریکا، سرکوبگری رضایتمندانه به تعبیر گرامشی در دستور کار آمریکا برای مدیریت افکارعمومی قرار دارد. تکنوکراسی در این لایه اوج میگیرد و به تعبیر نیل پستمن به تکنوپولی(تسلط تکنولوژی بر فرهنگ) می انجامد.
2️⃣ لایه مجازی و مداخله اینفوکراسی: در این سطح که اینفوکراسی یا حکمرانی اطلاعات و موج سوم تافلری نامیده میشود نیز حکمران فعلی جهان با وجود متا و ایکس و گوگل و آمازون و یوتیوپ و فیسبوک و...بدون شک صهیونیسم و آمریکاست. مبارزه در چنین سطحی نیز یک مدل تاکتیکی دارد و غیر از محدود و معدود نتایجی بایستی اذعان داشت که تابحال حداقل نتیجه جدی و عمیقی به نفع جبهه حق رقم نخورده است. کاستلز در کتاب شبکه های خشم و امید در عصراینترنت هم توصیفی از جنبش های مردمی مجازی در خاورمیانه و آفریقا ارائه میدهد که همانجا نیز مداخلهگری صهیونیسم جهانی در برآیند جنبشها روشن است.
3️⃣ لایه ذهنی(علمی) و مداخله بروکراسی: در این ساحت نیز با توجه به توسعه دانش و فناوری و بسط ید عقلانیت ابزاری، مدرنیته با نقاب پوزیتویسم و توسعه و اقتصاد بازار و ویترین بورس و بانک، اتاق های فکر و ذهن تصمیم ساز جوامع را تسخیر کرده و ساختارهای بروکراتیک را تقویت و بازتولید میکند. در واقع نخبگان جامعه را در خدمت بسط و توسعه انواع عقلانیت مدرن(ابزاری، ارتباطی،انتقادی) به کار میگیرد و تصویر جادویی و بیرقیب از ماشین مدرنیته را تکمیل میکند.
🔸اما آنچه که در بیش از ۴۰ دانشگاه معتبر و درجه یک آمریکا در حال رخ دادن است، حاکی از این واقعیت تلقی میشود که یک جنبش نخبگانی فارغ از پارادایم عقلانیت ابزاری و با راه اندازی تجمعات و راهپیمایی علیه رژیم کودک کش اسرائیل در قلب آمریکا شکل گرفته است.
🔸قفس آهنین و انحصار منحوس عقلانیت ابزاری بدست اساتید و شاگردانش ترک های جدی برداشته است. وقتی بینش و تمایلات انسان مدرن از مرزهای شخصی و انتفاعی فراتر رفت و حس ناسیونالیستی و نژادپرستی را هم پشت سر گذاشت و به یک خودِ تعمیمیافته رسید که برای حمایت از مظلوم پا به خیابان گذاشته و از عنوان ریاست دپارتمان فلسفه و هیات علمی دانشگاه کلمبیا و...هم عبور کند یعنی عقلانیت خودبنیاد به بن بست رسیده و عقلانیت مقدس و پارادایم نوینی درحال ظهور است.
🔸شورش علیه عقلانیت ابزازی چه بسا غیرمنتظره ترین نوع جنبش علیه صهیونیسم جهانی بود که در حال تحقق است و دیوارههای اومانیسم با روکش و بزک کنش عقلانی در حال فروپاشی است. بعد از #طوفان_الاقصی که افکارعمومی را در قلب لندن و پاریس و اروپا به خیابان ها کشانید، شاهد جنبش های نخبگانی بعد از عملیات #وعده_صادق هستیم که بیداری جهانی را به افق های بهتر و منسجم تری میتواند منتج کند ان شاالله.
#آمریکا
#اعتراض_نخبگان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹حاشیهای بر حشاشین
✍️ حمید احتشام، پژوهشگر فلسفه
✍️در باب سریال «حشاشین» نقدهایی گفته شده و من هم میخواهم یادداشت خودم را دراینباره بنویسم.
🔸به نظرم روح حاکم بر کلیت این سریال، تعارض بین دو ایده در #حکمرانی است. ایده #دولت_سلجوقی که مبتنی بر علم و حکمت است و نمایندگان آن نظامالملک وزیر و عمرخیام فیلسوف است و ایده #دولت_اسماعیلیان به نمایندگی #حسن_صباح که مبتنی بر #ولایت_و_نیابت از امامِ غایب است.
🔸دستاندرکاران این سریال بهوضوح در «حشاشین» نشاندادهاند چگونه «حسن صباح» یکتنه هیبت و هیمنه دولت مقتدر سلجوقی را به لجن کشیده است.
🔸ایشان پس از نشاندادن قدرت دولت سلجوقی بهمثابه بزرگترین دولت مقتدر روی زمین، داستان این اقتدار را وابسته به حضور دانشمندان برجستهای چون عمر خیام و غزالی در دستگاه و همچنین درایت و مدیریت وزیر حکیم و فرزانهای چون نظامالملک دانستهاند.
🔸در مقابل آن، حسن صباح که قدرتهایی در پی ملاقات با عجوزهای از جن (شیطان) به دست آورده، تلاش میکند به اسم مبارزه با ظلم و جور برای خود پیروانی گردهمآورد و در نهایت موفق میشود با تصرف غاصبانه قلعه الموت، حکومت خود را سروسامان دهد.
🔸به نظر میرسد این سریال فراتر از داستان اخوانالمسلمین یا حماس و حتی فراتر از تفکرات داعشی در حال مقابله با ایده #مهدویت است.
🔸ایده حاکم بر این سریال دوقطبیسازی بین ایده علم و ایده غیب است. حکومت سلجوقیان بر پایه علم عالمانش و حکومت اسماعیلیان بر پایه ایده ولایتِ امام غائب و نیابت حسن صباح از اوست.
🔸به نظر میرسد هدف نهایی این سریال تخریب ایده #ولایت_فقیه بهمثابه نیابت عام از امام زمان است. این سریال میخواهد نشان دهد شوکت و تمدن اسلامی اگر بخواهد بازگشتی قدرتمند داشته باشد نه از دل #جمهوری_اسلامی و نه بر پایهای از تفکرات #شیعی که از دل اسلام عقلانی، منطقی و علمی سربرخواهد آورد.
#اندیشه
#سریال #سیاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♨️سه پرسش اصلی در مواجهه با کتاب
1️⃣«چرا کتاب نمیخوانیم؟»
چون با وجود رسانه و اینترنت و ماهواره دیگر به کتاب نیاز نداریم!
2️⃣«چرا باید کتاب بخوانیم؟»
چون رسانه و اینترنت و ماهواره فقط اطلاعات میدهند و سرگرمی اما کتاب، آگاهی و روشنگری و خودآگاهی و دیگرآگاهی میدهد و نوع نگاه و نحوه شناخت و فهم و تحلیل ارائه میکند.
3️⃣«چه کتابی باید خواند؟» کتابی که روشنگری کند و بینشی انتقادی و راهبردی برای زیستنی با معنا عرضه کند.
✍🏻سید محمود نجاتی حسینی
مدیر گروه دین انجمن انسان شناسی ایران
🗒️@HamQalam