eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
469 ویدیو
176 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
... 🔷شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید:بین دو حاکم در تردیدم، چه کنم؟ امام فرمودند: عادل ،صادق، فقیه و با تقواترین را انتخاب کن. - اگر به تشخیص نرسیدم؟ امام فرمودند: ببین افراد متدین به کدام مایلند؟ -اگر نفهمیدم؟ 🔹امام فرمودند: بنگر مخالفان آیین ما کدام را بیشتر می پسندند، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر آن هارا خشمگین میکند، او را برگزین. 🚩(اصول کافی،ج۱،ص68) خلاصه: ✅ اگر به تشخيص برسي راي بده ✅ اگر نرسيدي ببين به چه تشخيصي رسيدند، راي بده ✅ اگر نرسيدي ببين دين به چه تشخيص رسيدند به جز اون راي بده 🌻🔚 اما نكته مهم: ! هادی حمیدی @RENDANEH ................................................ @howzavian
🔵 این فرصت را از دست ندهید برای آثارتان ارزش قائل شوید و آنها را روانه میدان رقابت کنید تا https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 را به معرفی کنید
🔴 چرا حمله به عین الاسد یوم الله بود!؟ یکی از ویژگی های مستکبرین عالم در طول تاریخ، خار و ذلیل کردن مستضعفین و حقیر کردن آنهاست، تا جاییکه اساسا تصور اینکه کسی بتواند به آنها ضربه ای بزند، امری غیر ممکن بود. وقتی این اتفاق رخ دهد، آنوقت کسی جرات حمله به مستکبرین را نخواهد داشت و در برابر زورگویی های آنها سر تعظیم فرو خواهد آورد. آمریکایی ها در سال 1941 و بعد از حمله ژاپن به یکی از بنادرشان، وارد جنگ جهانی دوم شدند. این ورود توام شد با رشد فزاینده قدرت نظامی آمریکا و پیروزی بزرگ آنها با کشتار وسیع در شهر «درسدن» آلمان و بعد هم «هیروشیمای» ژاپن این کشتارها سرآغازی بود بر ایجاد بزرگترین قدرت نظامی دنیا از جهات مختلف فیزیکی و مجازی، قدرتی که دنیا را به شش فرماندهی تقسیم کرد (آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا، حوزه پاسفیک، آفریقا و مهترین آنها سنتکام که در منطقه ماست) آنها در طول قریب به 75 سالی که از جنگ جهانی دوم میگذرد و مخصوصا بعد از فروپاشی شوروی با هر کس که اندک چالشی با آنها داشته است برخورد خشن نظامی کرده و آن کشور را به زانو درآورده اند. تا جاییکه هیچ کشوری جرات مواجهه و برخورد با آمریکایی ها را نداشت. آمریکایی ها حتی اگر گروه هایی شبیه به القاعده و غیره تهدید علیه منافع آمریکا ایجاد می کردند، با لشکرکشی گسترده، کشوری که آن گروه ها بیشترین حضور را در آنها داشتند، با خاک یکسان می کردند، نمونه اش افغانستان و عراق از این رو هیچ کشوری در دنیا حتی چین و روسیه جرات حمله نظامی غیرمستقیم تا چه رسد مستقیم را هم به آمریکا نداشتند. اما زدن پهپاد گلوبال هاوک و مهمتر از آن پایگاه زمینی عین الاسد که مجهز به سیستم های فوق مدرن بود، آنهم از طریق شلیک مستقیم موشک از خاک ایران، بزرگترین سیلی در طول این 75 سال به قدرت اول جهان بود. این سیلی آنچنان محکم و خورد کننده و غیرمنتظره بود که آمریکایی ها جرات حمله مجدد و پاسخ را نداشتند. در نتیجه عیان کردن شکنندگی قدرت پوشالی آمریکا و به زیر کشیدن هیمنه استکباری آنها را باید "یوم الله" نامید. ما برای دستیابی به انتقام سخت یعنی اخراج آمریکا از منطقه به این سیلی بزرگ احتیاج داشتیم تا به ملت های منطقه نشان دهیم که می شود و می توانیم جلوی مستکبرین ایستاد و آنها را ذلیل کرد. @Binesh_Rahbordi .................. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠پرتاب‌شدگیِ روحانیت 🔹حاشیه ای بر انتخاب یک طلبه معمم به عنوان رئیس هیأت بیلیارد، بولینگ و بوکس خراسان رضوی ✍محسن‌حسام مظاهری 🔸۱. در خبرها آمده بود «یک روحانی جوان به ریاست هیئت بولینگ، بیلیارد و بولس خراسان رضوی» انتخاب شده است. چنین خبری اگر چند دهه پیشتر منتشر می‌شد، امکان نداشت کسی باور کند. الان ولی این خبر و موارد مشابه‌اش را لابه‌لای اخبار می‌خوانیم و می‌گذریم و نهایتاً پوزخندی می‌زنیم. 🔸۲. یکی از ویژگی‌های روحانیت در زمانه‌ی ما، «پرتاب‌شدگی» است؛ پرتاب‌شدگی به بیرون از جایگاه تاریخی و هویتی خود. تا پیش از انقلاب، روحانیون نوعاً پذیرای نقش‌هایی بودند که فلسفه‌ی وجودی روحانیت در همه‌ی ادیان یعنی تبلیغ و ترویج دین اقتضا می‌کرد. به جز معدود موارد استثنا، بدنه‌ی روحانیون، پس از اتمام تحصیل علوم حوزوی یا به‌موازات آن، واعظ می‌شدند یا امام جماعت یا نویسنده و مدرس دینی. پایگاه اصلی روحانیت، بعد از حوزه، مسجد و منبر بود. 🔸۳. با تشکیل حکومت دینی، بسیاری از همان وعاظ و ائمه جماعات قبلی شدند مسئولان اجرایی کشور و از بالای منبر یا داخل محراب منتقل شدند به پشت میز ریاست و قضاوت و مدیریت. با شکل‌گیری بوروکراسی مذهبی، نقش‌های جدید تکثیر شدند و فرصت‌های شغلی تازه‌ای برای روحانیون به‌وجود آمد. حکومت دینی پروژه‌های متنوعی داشت و چه کسانی بهتر از روحانیون (که در گفتار رسمی «سرباز نظام» محسوب می‌شوند) برای کارگزاری و پیگیری این پروژه‌ها؟ به‌تدریج روحانیت از معنا و تعریف سنتی و ضیق خود منفصل شده و پذیرای هویت تازه‌ای ‌شد و دامنه‌ی تکثر نقش‌های جدید تا آنجا ادامه یافت که بسیاری از روحانیون بیرون از نقش‌های کلاسیک و اصلی صنفی‌شان، و در نقش‌هایی قرار گرفتند که منطقاً جزو شئون روحانیت محسوب نمی‌شود. 🔸۴. در زمانه‌ی ما روحانیون (یا دقیق‌تر بگویم: معممین) همه‌جا هستند جز آن‌جایی که باید باشند و همه کاری می‌کنند جز کاری که ازیشان انتظار می‌رود. از انواع مناصب سیاسی و اجرایی گرفته تا مدیریت‌ سازمان‌های فرهنگی و اقتصادی و تدریس علوم غیردینی و حتی علوم غربی در دانشگاه‌ها و مشاوره روان‌شناسی و طبابت و درمان و نقد فیلم و حتی مجری‌گری تلویزیون همه جا معممین حضور دارند. و این درحالی است که به گفته مسئولان ذیربط بیش از نیمی از مساجد کشور امام‌جماعت ندارند! (لینک پایین 👇) در همین تهران، خصوصاً اگر برای نماز ظهر به مسجد بروید، در بسیاری از مساجد خواهید دید که یا نمازگزاران فرادا نمازشان را می‌خوانند یا یکی از معمرین و کسبه‌ی معتمد محل عبا روی دوشش ‌انداخته و خلق‌الله پشت سرش قامت بسته‌اند. مشابه همین اتفاق سال‌هاست در مجالس مذهبی و هیئت‌ها افتاده است: کمبود وعاظ حرفه‌ای و تمام‌وقت و بی‌رغبتی طلاب و فضلای نخبه‌ی حوزه به منبررفتن، در کنار عوامل دیگر، سبب شده است محوریت میدان تبلیغ دین به دست مداحان بیفتد و خلأ روحانیون را هم آن‌ها پر کنند. ناگفته پیداست که این جابه‌جایی نقش، سرمنشأ چه آفات و آسیب‌هایی در فرهنگ دینی شده است. این معنای همان پرتاب‌شدگی است؛ این‌که روحانیون از متن و میدان اصلی خود (مسجد و منبر) به بیرون پرتاب شده‌اند. 🔸۵. با این ‌اوصاف برخلاف آنچه تصور می‌شود در حکومت دینی، قدرت نهاد روحانیت افزون‌تر نشده است. شاید روحانیت پساانقلابی ثروتمندتر شده باشد، شاید از حیث مالکیت ساختمان و بنا و میز و منصب بسیار برخوردارتر شده باشد، شاید حضورش در عرصه‌ی عمومی بیشتر شده و از فرصت‌های شغلی متنوع‌تر و با پرستیژ بالاتری منتفع شده باشد، شاید ازنظر امکانات سخت‌افزاری و نفوذ در ساختار قدرت سیاسی رسمی رشد بی‌سابقه‌ای کرده باشد، اما هیچکدام اینها به‌معنای آن نیست که قدرت و نفوذ و منزلت اجتماعی‌اش هم افزایش یافته است. 🔸۶. حکایت روحانیت پساانقلابی، حکایت کسی است که خانه‌ی پدری‌اش را رها کرده است، به طمع تصرف خانه‌های دیگر. غافل از آنکه خانه‌ی پدری‌اش را دیگران تصاحب کرده‌اند و در خانه‌های دیگر هم او آخرش یک "بیگانه" است برای اهالی. کانال دین و فرهنگ .................. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
✍ سعید احمدی روزها گرچه به دید فلسفی بازگشت ناپذیرند و زمان، آن‌به‌آن تازه و تازه‌تر می‌شود؛ اما امروز و دیروز ما اگر مانند هم بگذرند فرقی بین تازگی و کهنگی آن نیست. زمان‌های ممتدی هستند که استخوان گلوگیری شده‌اند و راه نفس انسان قدسی را بسته‌اند و او را تا مرز مرگ ارزش‌های متعالی کشانده‌اند. انسان خفه، دنیای خفگی و زمان خفته و بی‌رمقی که بهشت آدمیت را به جنگل تنازع بقا تغییر داده و تبدیل کرده است. گاهی همه این قواعد خودساخته دنیای ما چنان کوه صبر و تحمل ما را می‌لرزاند که آرزو داریم صفیر صوراسرافیل به این حیات ناحیات پایان بدهد و این زمین وامانده را با هست و نیستش شخم بزند و خدا دانه‌ای نو از تخم آدمیت بکارد و انسانی دیگر با مختصات عشق و عاطفه و فرشته‌خویی بر زمین برویاند؛ با ریشه‌ای پاک و پیراسته در زمین و تنه و ساقه و برگی سبز و بی آفت در آسمان و میوه‌هایی تر و تازه و همیشگی برای سایه‌نشینان آن. چنین آرزویی برای جهان سودازده ما ناممکن می‌نماید؛ جز آنکه زمان ما بایستد و زمین ما نچرخد و زبان ما نجنبد و عقل حسابگر ما بخوابد و ما در عالم بی‌مکانی و بی‌زمانی فصلی برای درنگ و تأمل بیابیم و نفسی تازه کنیم و به خود بیاییم؛ به خود خودمان؛ به فصل منطقی ما با دیگر موجودات؛ به انسان متفکر و مآل‌اندیش و بالاتر از آن به جنون عشق انسان‌وار؛ به انسان عاشق؛ به خون سرخ شهیدان عشق. این و «عقل مجنون» را هرگز نخواهی یافت؛ جز یک جا: کربلا... . @howzavian
✔️کشف منکشف ۱ ✍ علی خردمردی 📰شاید برایتان جالب باشد که بدانید قبل از اینکه پای کریستف کلمب به قاره ی آمریکا برسد میلیون ها انسان در آن سرزمین زندگی می کردند. تمدن های مایا، آزتک، اینکا. 🗞در حالی که غالب مردم دنیا خیال می کنند قبل از کشف کلمب تعدادی قبائل کم جمعیت در آن دیار ساکن بودند. خلاصه مردمان این تمدن ها خبر نداشتند که قرار است چه بلایی سرشان بیاید. 📝کلمب در خاطراتش می نویسد: همین که به اولین جزیره ی سرزمین جدید رسیدم، عده ای از بومیان را اسیر کردم تا قدرتم را به آنان نشان دهم. 🔸اروپائیان متمدن تصمیم گرفتند تا مردمان سرزمین جدید را با مفهوم دموکراسی آشنا کنند. می دانید چه کردند؟ 📖نصیر صاحب خلق در کتاب پروتستانتیزم می گوید: در فوریه ۱۶۴۳ اروپائیان دست به اقدامی عجیب زدند. آنان شبانه به سرخ پوستان آلگون حمله کردند و بسیاری را در خواب به قتل رساندند. فرزندان شیر خوار را جلوی چشم مادران یا در آتش می انداختند یا در رودخانه. والدین برای نجات فرزندشان خود را در آب می انداختند و وقتی می خواستند از آب خارج شوند، اروپائیان متمدن به آنان اجازه ی خروج نمی دادند و خیلی با کلاس پدر و مادر و فرزند با هم غرق می شدند. زیبا نیست؟ @alikheradmardii 👈ادامه پرونده در ............................... @howzavian
🔴 زندانی به وسعت ایران ✍محمدعلی‌اکبری 🔶 اگر همه کارهایی که در ممکلت اتفاق می‌افتد به خاطر مدیریت ما طلبه هاست! خب... چرا وقتی ماهواره ساخته می‌شود و با موفقیت در مدار زمین قرار می‌گیرد کسی در خیابان از ما تشکر نمی‌کند؟! پارک رفتن برای ما همیشه با دلهره و اضطراب همراه است! دلهره از اینکه بچه هایمان صحنه هایی را می بینند که برایشان بد آموزی دارد مثل گپ و گفت پسرها با دخترهایِ همه جور پوش، همراه با رفتارهای دور از شأن یک پسر و دختر با فرهنگ و اصیل. دورهمی های با طعم پرتقال، نعنا، خوانساری، دو سیب و ... که به عنوان تفریح به خوردشان داده اند. یا سرگرمی هایی با گفتمان خشت، بی بی، گشنیز، شاه، غلام و ... که برای متدمدنانه تر جلوه کردن یا نوعی مشتی گری تو خالی، بعضی هایشان سیگاری هم گوشه لب کاشته اند. یا می بینی که چند تا پسر و دختر دور هم نشسته اند، یکی شان گیتار می نوازد و دخترک خوش خیال آرزو اندیش هم سر به شانه نوازنده گذاشته و از باب احتیاط دستی هم در دست دومی گذاشته! در رویاهای دست نیافتنی اش سیر می کند. گاهی هم کش و قوس های ویژه ی خلوتشان توجه هر عابری را به خود جلب می کند. اضطراب از اینکه اگر کسی به تو متلک بدی گفت یا فحش و ناسزا نثارت کرد چه باید بکنی؟ پسرت که تو را نماد قدرت و اقتدار می داند انتظار دارد جوابشان را کوبنده بدهی! دخترت نگران سلامتی شماست که نکند درگیری ایجاد بشود و پدرم آسیب ببیند. همسرت هم نگران عصبانی شدنت است که خدای نکرده کار دست خودت ندهی. پوشش خودت و همسرت برای همه باعث بهت و حیرت است من با عمامه و عبا و همسرم با چادر و مقنعه؛ انگاری که ما از یک سرزمین ناشناخته ای آمده ایم و از ساکنان زمین نیستیم. خدا نکند که خانواده ات دلشان بخواهد به دریا بروند، نفسی تازه کنند و اگر فرصتی دست داد (گوش شیطان کر) ساعتی هم در جنگل قدم بزنند. نگاه های سنگین، رنج افزا، گاهی هم همراه با لبخند تمسخرآمیز و تک و توک ترحم انگیز و تلخ تر از همه اینکه وقتی با ژست روشنفکری هم همراه می شود دنیا را با تمام وسعتش برایت به اندازه زندگی در شکم مادر تنگ می کند؛ با تمام وجود بر دیوارهای سرد دنیا پا می زنی تا بتوانی راهی برای فراخ تر کردن دنیایت پیدا کنی. گاهی از شدت سنگینی نگاه ها و غبار محلی قلب ها راه رفتن یادت می رود؛ اگر کمی هم حواست پراکنده شود پاهایت نیز دست از یاری ات بر می دارند. چهره زن و بچه ات را که نگاه می کنی دیگر دلت می خواهد مرده باشی و این غم و تنهایی شان را نبینی. اصلا لذتی از تفریح نصیبمان نمی شود گویی یک آزمون دیگری را داری از سر می گذرانی؛ آزمون صبر و شکیبایی؛ ولی این را هم برای دلخوشی خودم گفتم. آخه چرا من طلبه فکر کنم که خداوند یک سره دارد از من امتحان می گیرد؟ از کنار ساحل اگر چیزی نگویم بهتر است! قطع به یقین دریا برای من یکی، همیشه طوفانی است! کلا تابلو می شود که یک خانواده طلبه به ساحل آمده و نیازی به جار زدن نیست. مخصوصا اگر دم غروب به ساحل بروی با پدیده هایی روبرو می شوی که دور از اخلاق، ادب و نزاکت ابتدایی است. بچه مایه دارهایی که برای سرگرمی شبشان از بین دختران دم ساحل هر کدام را که با هوسشان مناسب تر است انتخاب می کنند تا غنای سرخ فامشان را با سیاهی فقر مالی دختران بی بال و پر گشته در آسمان نداری و یا با تیرگی هوس دخترکان بخت برگشته­ ی مانده در زیر آوار بی مهری خانواده ها ست کنند. شاید تا این جایش خیلی ربط مستقیمی به ما پیدا نکند گرچه امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه شرعی است ولی احتمال چاقو خوردن پیش چشم زن و بچه ات که این روزها هم فانتزی بعضی ها شده تو را از هرگونه حرکت متهورانه باز می دارد. در حقیقت دریا رفتن و تجربه برخورد نسیم دریا به صورتت یک رویاست. آن جایش که خیلی به ما مربوط است سوالاتی است که دختر و پسرت -که این صحنه ها برایشان تازگی دارد از شما می پرسند: بابا این دخترها کی هستند که سوار ماشین های پسرها می شوند؟ اینها با هم نسبتی دارند؟ چرا پسرها با دخترها این جوری شوخی می کنند؟ مگه اینها نامحرم نیستند؟ بابا بزرگتر که شدم برای من از این ماشین های شاسی بلند می خری (سوال همیشگی پسرم)؟ دعوای این پسرها سر چیه؟ گاهی اوقات بین پسرهای آفتاب مهتاب ندیده یِ هلپی افتاده تو ثروتِ بابا، سر یکی از دخترها که به نظر جذاب تر از همه می آید جر و بحث می شود. هر کی ماشینش بهتر و جیبش پر پیمون تر از بقیه باشد شانس بیشتری در این مزایده دارد. حتی پسرهای خوش تیپ تر هم اینجا بازنده ی رقابت در پول می شوند و احتمالا بعدش آوار شدن سر پدرِ پول دارشان که چرا من از دیگران کمتر دارم! ادامه در 👇👇 https://www.farsnews.com/news/13960431001342 @howzavian
👂 از شورای نگهبان می‌خواهم افرادی را تأیید نکند که مردم را از و بی‌زار و وابسته به غرب کند؛ @howzavian
📛آتیش به زندگی مردم ننداز ✍️علیرضا نظری خرم 🔸دختری برای خودش کار می کند. درسش را می خواند، یکی از فامیلها او را در مهمانی می بیند می گوید شوهر نکردی؟ می ترشیا! حرفش را می زند و می رود ولی روح و روان دختر را به هم میریزد! 🔸زنی بچه‌ دار شد، دوستش گفت به مناسبت تولد بچه،‌ شوهرت برات چی خرید؟ هیچی! مگه میشه؟ یعنی تو براش هیچ ارزشی نداری؟ بمب را انداخت و رفت. ظهر که شوهر به خانه آمد و کار به بگو مگو و نهایتا دعوا کشید. 🔸جوانی از رفیقش پرسید: کجا کار می‌کنی؟ پیش فلانی، ماهانه چند می‌گیری؟ ۵۰۰۰، همه‌ش همین. صاحب کار قدر تو رو نمی دونه! از شغلش دلسرد شد و درخواست حقوق بیشتر کرد، صاحب کار هم قبول نکرد و اخراجش کرد، قبلا شغل داشت، اما حالا بیکار است! 🔸پدری در نهایت خوشبختیست. یکی می گوید پسرت چرا بهت سر نمی‌زند؟ یعنی آنقدر مشغوله که وقت نمی کنه؟! او با این حرف، صفای قلب پدر را تیره و تار می‌کند. 🔸این است، سخن گفتن به زبان شیطان. در طول روز خیلی سؤال ها را ممکن است از همدیگر بپرسیم: چرا نخریدی؟ چرا نداری؟ چطور این زندگی را تحمل می‌کنی؟ یا فلانی را؟ ممکن است هدفمان صرفا کسب اطلاع باشد، یا از روی کنجکاوی یا فضولی و.. اما نمی‌دانیم چه آتشی به جان شنونده می‌اندازیم! @howzavian 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
❣️"نگاه مکعبی" چیست؟ نگاه مکعبی یا شش جهتی یک اصطلاحه؛ یعنی آدم هر عملی رو می‌خواد انجام بده، از چند جهت بهش نگاه کنه... ما آدما معمولا از همون یک جهتی که اول به ذهنمون میاد کاری رو انجام میدیم یا نمیدیم، ولی در نگاه مکعبی سعی میکنیم از چند زاویه ی دیگه هم به قضیه نگاه کنیم. 🔶 مثلا دوست دارم فلان چیز رو به دوستم بگم؛ نگاه مکعبی میگه: اثراتش رو هم بررسی کن، اگه بگی، اثراتش و عواقبشش چیه؟ شاد میکنه یا ناراحت؟ یا مثلا رفتار یکی ناراحتم میکنه‌، تو ذهنم اول میگم: قطع رابطه یا برخورد باهاش. 🔷نگاه مکعبی میگه: عجله نکن، شاید فلان مشکل رو داشته که با تو بد برخورد کرده. شاید حواسش نبوده، شاید فشار کارش زیاده بهم ریخته... نگاه مکعبی نیاز به "مکث قبل از عمل" داره... سخته، ولی نهایتا کارهامون تو شبانه روز پخته تر میشه، احتمال اشتباه میاد پایین و موفق‌تر میشیم. @mohamadiye .............................. @howzavian 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
💠 آقای خامنه ای «رهبر» است ✍ محمدهادی سمتی افشاگری های بی ضابطه، قاطی کردن خودی با ناخودی،بی آبرو ساختن افراد و در یک کلام رفتار توئیتری را از او انتظار نداشته باشیم. او از خرداد ۱۳۶۸ تا خرداد ۱۳۹۸ و تا الآن و بعدش یک رهبر بوده و هست. اشتباه راهبردی ما این است که تصورمان از مفهوم رهبری اختلال دارد و می خواهیم آنچه بخش ناصیح ذائقه سیاسی مان می‌پسندند را از زبان او بشنویم. گاهی گویا، فرق میان رهبریت انقلاب را با نامزد انتخابات یا نماینده مجلس یا سخنرانان همه چیز گو و ناهمه چیز دان متوجه نیستیم و همین کار دستمان می دهد. باید کلاه یا عمامه هایمان را بالاتر بگذاریم و به او با عینک شناخت رهبر بنگریم. باید بعد از سی سال متوجه باشیم که آقای خامنه ای رهبر است. چه آن زمان که در فتنه ۸۸ با حضرت ولیعصر_ارواحنا فداه_ مناجات مکشوف می‌خواند و چه حالا که در پس چند حادثه غمبار، با صلابت و متانت همیشگی‌اش پشت میکروفون می رود و جامعه را و حتی کارگزاران نظام را مدیریت می کند. شاید اگر به راز و رمز استنادهای پی در پی او به ماجرای حضرت موسی و قومش دقت کنیم بیشتر متوجه شویم که او یعنی آیت الله سید علی حسینی خامنه ای یک رهبر است. یک رهبر تمام عیار. @siyasat_nameh ............................ @howzavian 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
🗂 پای کار مردم ✍ بابک شکورزاده خدمات اجتماعی طلاب راه مناسبی برای تبلیغ دین است، این کار یکی از شئون مهم تبلیغ، حس تعاون و یاری رساندن به مردم می‌باشد که در بالاترین درجه اهمیت نیز قرار دارد. حضور پر رنگ طلاب در عرصه خدمات اجتماعی منشأ برکات بسیاری می‌شود و عملا دعوت به خوبی‌ها خواهد بود؛ چرا که می‌تواند مصداقی از کلام امام صادق علیه‌السلام باشد که فرمودند: «کونوا دُعاةَ الناسِ بِغیرِ اَلسنتِکُم؛ مردم را با غیر زبان دعوت [به خوبی]کنید.» با توجه به ویژگی منحصر به فردی که طلاب (خصوصا طلاب معمّم) در جامعه دارند و زیر ذره بین اقشار مختلف مردم هستند، این خدمات جلوه خاصی پیدا می‌کند و در تقویت وجهه طلاب و روحانیت در میان توده مردم نقش بسزایی دارد. البته این به معنای ریا و تظاهر نیست؛ بلکه عمده سخن ناظر به همان حدیث «کونوا دعاة الناس...» است.   مهم‌ترین رسالت طلاب علوم دینی، تبلیغ دین و رساندن معارف الهی به افراد جامعه است؛ یکی با منبر و سخنرانی، دیگری با نگارش کتاب و مقاله و دیگری با فعالیت در فضای اینترنت و مجازی، هر یک به نوعی در این امر مهم شریک هستند. در همین راستا خدمات اجتماعی طلاب می‌تواند راهی برای تبلیغ دین نیز باشد؛ چرا که تبلیغ دین فقط منحصر به امور مذکور نیست؛ بلکه یکی از شئون مهم تبلیغ، حس تعاون و یاری رساندن به مردم است که شاید در بالاترین درجه اهمیت نیز قرار داشته باشد.   زمانی که مردم شاهد فعالیت دلسوزانه طلاب در جهت رفع مشکلات آن‌ها هستند، طبیعتا نسبت به دین و آموزه‌های دینی قرص‌تر می‌شوند و چه بسا سعی کنند که بیش از پیش آداب دینی را رعایت کنند و این نکته بسیار مهمی است و نمی‌شود به راحتی آن را نادیده گرفت. مثلا در حادثه سیل سال گذشته که در برخی از شهر‌ها اتفاق افتاد، یا زلزله کرمانشاه، حضور پررنگ طلاب در خدمت رسانی به مردم سیل زده و آسیب دیدگان از زلزله که بعضا تمام زندگیشان نابود شده بود، کارهایی باید انجام می‌گرفت که مرهمی بر زخم آن‌ها باشد.   افرادی هستند که تصورشان را نسبت به روحانیت خراب کردند و با همین دید اشتباه به دین تمایلی نشان ندهند اما زمانی که طلاب را همراه و یاور خود ببینند، تغییرات اساسی در بینش‌شان ایجاد می‌شود و واقعیت را کامل‌تر از قبل از نزدیک لمس می‌کنند. با این توصیف به نظر می‌رسد که خدمت‌رسانی اجتماعی طلاب ضرورت دارد، جدای از شئون تبلیغ نیست و در همان راستا محسوب می‌شود. به هر حال این خدمت رسانی نوعی تعامل پسندیده با مردم به حساب می‌آید و برکات زیادی را به دنبال دارد. اصولا کمک رسانی به مردم از اصول مهم مردم داری است که در دین اسلام تأکید زیادی به آن می‌شود. بعضی از احکام اسلام و واجبات آن مثل خمس و زکات در راستای همین خدمت‎رسانی به مردم است و جای هیچ تردیدی در آن وجود ندارد.   این حدیث معروف را شاید کمتر کسی باشد که تا به حال نشنیده باشد که فرمودند: «منْ لَمْ یَهْتَمّ باُمورِ المسلمین فلیس بمسلمٍ؛ هر که اهتمام به امور مسلمین ندارد، مسلمان نیست.» طبیعی است که خدمت رسانی اجتماعی مصداقی از همین اهتمام است که انجام آن توسط طلاب اولویت بیشتری دارد و ثمرات مثبت بشتری خواهد داشت. البته این به معنای سلب مسئولیت از سایر آحاد جامعه نیست، ولی دست کم به خاطر حساسیتی که نسبت به طلاب در بین نوع مردم وجود دارد، شریک شدن طلاب در این خدمت رسانی رنگ و بوی دیگری دارد. منبع: خبرگزاری_رسا @howzavian 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
👈 نقشه و ضد نقشه شیطان بزرگ ✍محمد ایمانی ♦️ماه گذشته وقتی تروریست های آمریکایی، به پایگاه حشد الشعبی در مرز سوریه و عراق حمله کردند، فقط چند هزار عراقی معترض شدند و به جاسوسخانه شیطان بزرگ در منطقه سبز بغداد حمله کردند. 🔹این بار و پس از جنایت آمریکا در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس، میلیون ها عراقی، خیابان های منتهی به سفارت آمریکا را به تسخیر خود در آورده اند. ♦️باخت و خسارت بزرگ آمریکا، این بار قابل مقایسه حتی با هزینه هفت هزار میلیاردی اش در جنگ های منطقه نیست. اکنون ملت عراق، به فاصله یکی دو هفته از قدرت نمایی ملت ایران در دو یوم الله تشییع پیکر شهید سلیمانی و نماز جمعه حماسی تهران، به میدان آمده اند. 🔹دولت آمریکا با ضربتی بزرگ تر از روزی که پایگاهش موشک باران شد، دچار شوک و ناتوانی از اظهار موضع شده است. خون شهیدان مقاومت، موجب انفجار و فوران دمادم این آتشفشان بزرگ شده است. ♦️قرآن حکیم می فرماید "ام یریدون کیدا. فالذین کفروا هم المکیدون. اراده مکر می کنند؟ پس کافران، خود دچار کید و مکر الهی هستند". @howzavian
🔴 برنامه مقتدی صدر برای خروج آمریکا از عراق 🔹 رهبر جریان صدر عراق، هفت بند را برای تحقق خروج کامل آمریکا از کشورش تعیین کرد. 🔹1ـ بستن تمامی پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق. 🔹2ـ‌ بستن مقر شرکت‌های امنیتی آمریکا و پایان دادن به فعالیت آنها در عراق. 🔹3ـ بستن حریم هوایی عراق بر روی پرواز هواپیماهای جنگی و اطلاعاتی اشغالگران (آمریکایی‌ها). 🔹4ـ لغو تمامی توافقنامه‌های امنیتی با اشغالگر، چراکه تعادل بین‌المللی در آنها رعایت نشده و در سایه حضور اشغالگری آمریکا تصویب شده‌اند. 🔹5ـ ترامپ نباید در تصمیمات و اظهاراتش با عراق نگاه بالا به پایین داشته باشد و حس برتری بر  عراق نشان دهد، در غیر این صورت معامله به مثل خواهیم کرد. 🔹6ـ‌ در صورت مخالفت آمریکا با خروج از عراق؛ کشورهای همسایه نباید در نحوه برخورد ما با اشغالگر مداخله کنند. 🔹7ـ اگر تمامی بندهای فوق اجرا شود با آمریکا به عنوان یک دولت غیر اشغالگر برخورد می‌کنیم، اما در صورت اجرا نشدن و مخالفت با اجرای آنها در مدت زمان محدود، آمریکا یک کشور متخاصم باعراق به شمار می‌رود. به کانال نویسندگان حوزوی بپیوندید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴 بررسی سخنان مقام معظم رهبری در نماز جمعه، در برنامه‌ی «سالی‌تاک» شبکه من‌وتو 💢 تلاش جهت تخریب شخصیتی مقام معظم رهبری و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی 💢 انتقاد از موضوعات مطرح شده در سخنان مقام معظم رهبری و برجسته‌سازی سانحه‌ی هواپیمای اوکراینی و ادعای جعلی کشتار 1500 نفری اغتشاشات آبان‌ماه توسط جمهوری اسلامی. و @howzavian
🌸دنیای صمیمیت ✍ علی‌میری شاید توی خونه‌ی ما هم مهمونی‌ها خیلی باکلاس و رسمی شروع می‌شد. اولش همه خیلی شیک می‌نشستن و دیوان شعر خونده می‌شد...ولی... کمی که از مهمونی می‌گذشت، یهو یکی داد میزد که: «کی بود؟... کی دونه پرتقال پرت کرد؟» و معمولا هم نگاه‌ها به اولین کسی که دوخته می‌شد، پدرم یا عموم بود! بقیه هم که انگار منتظر فرمان آتش بودن! یکی از این دو بزرگوار با فشار هسته پرتقال با دو انگشت و پرتاب اون، جنگ هسته‌ای گسترده‌ای به راه مینداخت و مرد و زن و کوچیک و بزرگ توی این کارزار وارد می‌شدند. بعدش پوست میوه، خود میوه، و حتی گاهی سبد میوه بود که روی هوا در حرکت بود. شاید باور نکنید ولی من حتی پرتاب قطعات هندونه رو هم دیدم! تازه این بزرگترامون بودن. شما تصور کنید ما بچه‌ها این وسط چه آتیشی می سوزوندیم! مثلا یه بار وسط یک درگیری تمام عیار ، کلی مهمات جمع کردم و یهو همه چراغها رو خاموش کردم و توی تاریکی شروع کردم به پرتاب به همه جهات! بقیه هم از تاریکی سوء استفاده کردند و محشری به پا شد! چراغها رو که روشن کردند خونه و قیافه مهمونا دیدنی بودن! @howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اتهام آفرینی برای شیعه ✍ محمدجواد سلیمانی قم 📌 نفیا و اثباتا نظری در رابطه با طب سنتی و چهره های مطرح در این عرصه را ندارم اما سنت کتاب سوزی را هم برخلاف مبانی دینی و روایت شریف نبوی که می فرماید:  "اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّینِ " میدانم. و این سوال را از آقای تبریزیان دارم که مگر هیچ گذاره صحیح و مطابق با واقعی در این کتاب یافت نمیشد که مستحق سوزانیدن باشد!؟ جدای از آنکه این عمل شنیع هیچ سابقه ای در سیره ائمه اطهار علیهم السلام و سلف صالح شیعه ندارد بلکه این کار بدعتی در سنت های شریعت اسلام است و ما فقط مشابه اش را از داعش سراغ داشتیم که یقینا با باب شدن این مسئله سنگ روی سنگ بند نخواهد شد . پندار عامل این مراسم متحجرانه این بود که با آتش زدن یکی از کتب مرجع پزشکی شیمیایی(هاریسون)، میتواند پرچم طب سنتی را بالا ببرد و به روی طب شیمیایی شمشیر بکشد اما عواقب آن گریبان طب سنتی را خواهد گرفت. بر فرض اتقان و حقانیت طب مدعای ایشان، این گذشت زمان و بروز نتایج مثبت آن است که میتواند راه را بر روی طب شیمیایی ببندد و افکار عمومی را اقناع نماید، نه هوچی گری و کتاب سوزی! @soleimanyqomi @howzavian
🍃به نام و یاد او 🌻سلام به كودك ت دستور ده كه با دست خودش صدقه بدهد، اگر چه به اندازه تكّه نانى يا يك مشت چيز کمی باشد؛ زيرا هر چيزى كه در راه خدا داده مى شود، هر چند كم! اگر با نيّت پاك باشد، فراوان است. و *بچه ها نیت شان پاک است.* امام رضا علیه السلام. ميزان الحكمه،ج۱، ۱۰۸. @Jalal_va_bibikhanom @howzavian
✴️ انسان؛ کرانمند یا بی کران 🔸امیل [کودک فرضی تربیت شده به دست روسو]، چون لازم نمی‌داند که عالم باشد یا تظاهر به علم کند، هیچ وقت در قضاوت شتاب نمی کند. 🔹امیل، فقط موقعی حکم می کند که برای او یقین حاصل شده باشد و در این مورد خاص [مشاهده ظاهر امر] چنین یقینی برایش حاصل نشده است، زیرا می‌داند اغلب قضاوتی که از روی ظواهر امر می‌کنیم با اشتباه همراه است، حتی در مناظر و مرایا نیز خطای قضاوت دیده می شود. ۲۳۵ ۱. اینکه آدمی بداند کرانمند است نه بی‌کران، اینکه بداند ساحاتی از هستی وجود دارد که در غالب اندیشه و آگاهی او نمی‌گنجد، هم او را از قضاوت‌های شتابزده و نسنجیده دور می‌سازد و هم ضرورت فراگیری بیشتر علوم را به وی گوشزد می‌کند. ۲. کرانمند بودن انسان این خصیصه را به انسان یادآور می‌شود که: اولاً بسیاری از امور برای او مجهول است و صرفاً ممکن است روزی بدان دست یابد. ثانیاً: مطالب بی‌شماری وجود دارد که هر اندازه که برای کسب علم تلاش کند، باز بدان‌ها دست نخواهد یافت، یعنی با وجود امکان دانستن، تنها برخی مطالب را می‌توان بالفعل دانست و نه تمام مجهولات را. ثالثاً: می‌بایست عمر خود را مصروف کسب و فراگیری علوم مهمتر کند. باید عمر و وقت را برای فراگیری اذهان بزرگ صرف کرد. شوپنهاور می‌گوید « به زعم ما هنر نخواندن اهمیت دارد ...» ۳. اغلب دیگران را از ظاهر امر قضاوت می‌کنیم و در مواردی نیز داده‌های مختلفی برای این قضاوت در اختیار داریم، با اینحال روسو به ما می‌فهماند که با وجود داده‌ها و با نظر به رخداد پدیده‌ای در مرایا و مناظر، باز هم می‌توان وجوه دیگری برای عمل جست زیرا چه بسا که در یک فضای ذهنی مغشوش، در نظام اندیشه‌ای کژتاب‌دار و با داده‌هایی گزینش شده به قضاوت دست زده باشیم و از این روست که در برخی احادیث دینی آمده است که مومن برای اشتباه برادر دینی خود تا هفتاد وجه، بهانه تراشی می‌کند. این یعنی باید از قضاوت‌های شتابزده پرهیز کرد و با اندیشیدن به زوایای گوناگون یک رخداد، از تبعات تصمیم غلط خویش جلوگیری به عمل آورد. @mazbalegan @howzavian
♦️«برای اولین بار منتشر میشود» 🔺چرا آقا گفتند جنتلمن های پشت میز مذاکره همان تروریستهای فرودگاه بغداد هستند؟! 🔹نقل است آمریکا بعد از حمله اش به مقر حشد الشعبی(قبل از ترور حاج قاسم) نامه ای را به عراق ، ایران و حشد الشعبی ارسال میکنه و اعلام میکنه ما قصد نداشتیم این حمله تلفات انسانی داشته باشه و بعد از این این موضوع تکرار نمیشود مخاطب نامه ای که آمریکایی ها به ایران نوشت سردار سلیمانی بودند 🔹نقل است حاج قاسم فردای آن روزی که وارد بغداد شد قرار ملاقات با نخست وزیر عراق داشت تا هم پیام را دریافت کند و هم پاسخ قاطع نیروی قدس را از طریق عراق به آمریکایی ها برساند! 🔸وقتی میگوییم آمریکا یک دولت تروریست است یعنی همین ! یعنی نامه عذر خواهی بدهی اما در دل شب ناجوانمردانه به ترور دست بزنید! 🔺به همین دلیل بود که حاج اسماعیل قاآنی گفت: آنها حاج قاسم ما را ناجوانمردانه زدند... و وعده ای داد که به زودی در سراسر جهان محقق میشود: «ما جوانمردانه دشمنانش را خواهیم زد» @bsansoor ................... https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴باور نداریم! ؟ ✍مجتبی رسولی 🔷یکی از مسائل مهمی که در حوزه های علمیه وجود دارد این است که خودمان به عنوان کسی که در ایجاد باور وانگیزه وامید در جامعه نقش اساسی را ایفا می‌کنیم، به برخی از گزاره های دینی باور نداریم. یکی از بارز ترین آن، مسئله رزق و روزی است که ما هنوز باور نداریم که رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند «من طلب العلم تکفل الله له برزقه.» چرا که اگر باور داشتیم این مطلب را، دیگر این قدرنگران مسائل مادی نبودیم. 🔷 قطعا اگر ما وظیفه علمی و عملی خودرا به نحو احسن انجام دهیم، محال است که از برکات آن بهره مند نگردیم. باید ازخود سؤال کنیم آیا من وظیفه ام را به معنای حقیقی کلمه انجام داده ام که این قدر نگران مادیات خود هستم. اگر باور کنیم این کلام الهی را که خداوند عالم، روزی طالب علم را کفالت میکند، ممحض در علم آموزی ودرس وبحث خواهیم شد تا بتوانیم وظایف طلبگی ورسالت های حوزوی را به نحوشایسته انجام دهیم. همان که حضرت آقا فرمود بی مایه فطیر است. اگر باور داشتیم این مطلب را هرگز وارد بورس و مانند آن نمی شدیم. 🔷باور نداریم که اگر وظیفه خودرا به درستی انجام دهیم، او که باید وظیفه اش را در قبال ما انجام دهد، وظیفه اش را خوب می داند. چرا ما نگران عدم انجام وظیفه او هستیم؟ 🔷ماطلاب جوان وظایف بسیار بالاتری بر دوش داریم که متأسفانه سنگینی آن را احساس نمی کنیم. ما چگونه می خواهیم الگویی برای مردم به ویژه نسل جوان باشیم اگرحوزه آمده باشیم اما وظیفه خود را به فراموشی سپرده باشیم و مشغول چیزهای دیگر شده باشیم. و اگر وظیفه ای هم انجام می دهیم، وظیفه ای حداقلی است. آیا با انجام وظیفه حداقلی، می توان این انتظار را داشت که جامعه به سوی حداکثر ارزش های دینی حرکت کند؟ آیا اگرحوزه های علمیه از حداکثر ظرفیت و توان خود استفاده می کردند، باز هم شاهد بروز و ظهور دولت های لیبرال و غرب گرا در نظام مقدس جمهوری اسلامی بودیم؟ آیا مهمترین وظیفه ما طلاب و روحانیون فقط منبر رفتن است؟ آیا وظیفه مادر زمان حکومت اسلامی با وظیفه ما در غیر حکومت اسلامی تفاوتی ندارد؟ آیا تولید علم و ورود در عرصه مهم وحیاتی تولید علوم انسانی اسلامی وهزاران وظیفه دیگر وظیفه ما نیست؟ آیانباید وظیفه خود را در برابر نظام مقدس جمهوری اسلامی بشناسیم؟ آیا تنها باید سلیمانی ها به مسلخ عشق روند وما عقب بمانیم؟ آیا با این دید میتوانیم خود را دوستدار جهاد و شهادت بدانیم؟ 🔷حال این سؤال را باید صادقانه بین خود و خدای خود جواب دهیم که آیا ورود در بورس آن هم از سوی ما که وظیفه مان چیز دیگری است، به جهت رونق تولید و لبیک به فرمان رهبری است و یا برای منافع شخصی؟ 🔷 ما که باید در برهه حساس کنونی به تبعیت از فرمایشات رهبرحکیم وفرزانه انقلاب، به مردم عزیز کشورمان روح امید به خدای متعال وآینده روشن را انتقال دهیم، آیا نباید ثمره این امید را خودمان چشیده باشیم؟ مگر بالاترین و ارزشمندترین نوع تبلیغ دین، «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم» نیست؟ 🔷 اینکه تمام هم و غم برخی از دوستان طلبه به بورس تبدیل شده، آیا دیگر هم وغم مشکلات جهان اسلام را می توانند داشته باشند؟ اینکه رهبرمان میفرماید، بزرگترین مصیبت جهان اسلام، امروز قضیه فلسطین است، آیا با این نوع سبک زندگی به این دغدغه ولی امرمان خواهیم رسید؟ https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
📣 🔰سنگرهای مانده برای فتح 🔹 تا به حال درباره رسانه و میزان تاثیر آن فکر کردید؟ اینکه چرا بعضی رسانه‌ها همیشه در انفعال هستند و تلاش می‌کنند تا به دور از مشکلات فقط به فکر خودشان باشند. 🔹 خبرنگارانی که میزان اعتقادشان برای ضریب خبر را کارت هدیه مشخص می‌کند و اصولا تعصبی برای انتشار یا ساختارسازی ندارند و در مقابل خبرنگاران متعهدی هستند که همواره پای اصول و عقایدشان ایستادند و نان را به نرخ روز نمی‌خورند. 🔹 جولان در این مسیر بسیار سخت است، چرا که آفتاب پرست‌ها در رفت و آمد افراد اختلال ایجاد می‌کنند و میمون‌هایی که به دنبال موز خودشان هستند. 🔹 حالا می‌فهمیم که در این میان امر اطلاع رسانی برای یک شهر چرا با اختلال روبه رو است. اساسا مسئله اطلاع رسانی بهانه‌ای برای سودجویی می‌شود و ستاره‌دارها به جنگ ستاره‌ها رفته‌اند و با اعمال محدودیت گاهی موی وزوزی‌شان را بالا و پایین می‌اندازند و با آروغ روشنفکری از سر سیری، دلواپس مردم شاقالو، نیروگاه و نبوت می‌شوند. 🔹 برای اینها نمایش اشک کارگر برای حل درد او نیست، برای ایجاد نمایشی در طبقه متوسط است تا شوآف تبلیغاتی را به انتها برسانند و با نمایش تجربه‌های مسموم خود سرسپردگی‌شان به لابی‌ها تصویرگری کنند. 🔹 حالا تو باید غزل بخوانی برای مشتی الاغ تا در میانه شهر صدای عرعرشان بخوابد تا صدای واقعی مردم را هم بشنویم. 🔹 حالا تو باید برای مردم فرق سگان پاچه‌گیر را از دلسوزان رسانه‌ای تمیز دهی و ثابت کنی که سردارمان به دست شقی‌ترین افراد کشته شده است. 🔹 حالا هنوز چهلم سردار تمام نشده است، به تحریف سردار دست می‌زنند و در جنگ روایت‌ها به دنبال جا انداختن روایت جدیدی از سردار هستند تا پروژه ترور سردار حاجی زاده در قم تکمیل شود. 🔹 اینجاست که گاهی کاغذ رنگ خون و پول را در هم می‌آمیزد و صداقت در میانه قیمت دلار زیر بازار صرافی هرات گم می‌شود تا تو با بوی دلار نشئه می‌کنی و زیر لول سیاه خسته خسته شعر پک می‌زنی و در کنار نشمه‌های فرانسوی جاباز می‌کنی، در این میان چه دسته گل‌هایی هستند که جان‌شان را برای وطن‌شان و حریم حرم‌شان دادند. اما تو ناراحت نباش و دودش را فوت کن توی صورت من! منی که صدایم بوی درد مردمی را می‌دهد که فقر را زیرپوستشان حس کردند و تو سکوت را تجربه می‌کنی ... راستی چند وقتی است که خبری از علی نمی‌گیری؟ @ponezs https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
🔴 غفلت حوزوی و دار انگلیسی ⁉️ ملای فاسد عامل اعدام علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه ✍ یک روحانی؛ دستور شهادت روحانی معتقد و مظلومی همچون شیخ فضل الله نوری را صادر کرد و از حوزه علمیه نجف که پایگاه سیاسی آن زمان بود صدای اعتراضی بلند نشد. واقعه‌ای عجیب و عبرت‌انگیز که بیش از پیش اهمیت «اصلاح حوزه» در زمینه‌های مختلف از جمله تهذیب نفس و تحلیل سیاسی را نشان می‌دهد و به ما می‌گوید که اگر حوزه علمیه اصلاح نشود امروز هم فضل‌الله‌ها به دست ابراهیم زنجانی‌ها به دار آویخته خواهند شد: 💠 «فيضيه، اگر تهذيب در كار نباشد علم توحید هم به درد نمی‌خورد. ... شما مى دانيد كه مرحوم شيخ فضل اللَّه نورى را كى محاكمه كرد؟ يك معمّم زنجانى؛ يك ملّاى زنجانى محاكمه كرد و حكم قتل را او صادر كرد؛ وقتى معمّم، ملّا؛ مهذّب نباشد، فسادش از همه كس بيشتر است. در بعض روايات هست كه در جهنم، بعضيها- اهل جهنم- از تَعفُّن بعض روحانيين در عذاب هستند، و دنيا هم از تعفُّن بعضى از اينها در عذاب است.» (صحيفه امام، ج13، ص: 420) ⁉️ حوزه و خلأ مدرس‌ها ✍ با وجود گذشت بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی هنوز هم در حوزه علمیه هستند که دخالت روحانیت در سیاست را با عناوین مختلف؛ از جمله «لزوم پرهیز از آلودگی سیاسی»، «عدم ورود به مسائل جناحی»، «پرداختن به مباحث عمیق علمی» و... زیر سؤال می‌برند. شکی نیست که روحانیت در همه جا باید نماد باشد؛ به مسائل جناحی و شخصی ورود نکند و پایبند به مبانی علمی عمیق باشد امّا عدم ورود روحانیت به سیاست باعث می‌شود که قوای حکومتی به تدریج فاسد شوند و از درون تهی شود و به عقب بازگردد: 💠 هر چه به سر اين در طول زمان، پس از مشروطيت تا دوره آخر انتصابات ستمشاهى آمد، به طور قاطع از مجلسهاى فاسد بود كه ملت در انتخاب نمايندگانش يا هيچ دخالت نداشت، يا دخالت بسيار ناچيزى داشت. روحانيون را يكسره از دخالت بر كنار كردند؛ و با هاى_موذيانه و تبليغات مسمومِ مُلهم از غرب، كه توسط روشنفكران و غرب و شرق زدگان خائن يا نفهم صورت مى گرفت، مجلس را در نظر روحانيون و متدينين به گونهاى ساخته بودند كه دخالت در از معاصى بزرگ و اعانت به ظلم و كفر بود! و روحانيت بكلى از صحنه خارج شد و به انزوا كشيده شد؛ و دست قلدران و شرق و غربزدگان باز شد؛ و كشور را به آنجا كشاندند كه ديديد و ديديم. مع الأسف امروز هم آن افكار پوسيده در نادرى از معممين بيخبر از دنيا ديده مى شود. در حالى كه اگر در هر شهرى و استانى چند نفر مؤثر افكار، مثل شهيد، را داشتند، مشروطه به طور مشروع و صحيح پيش مى رفت، و قانون اساسى با متمم آن، كه مرحوم حاج شيخ فضل اللَّه در راه آن شهيد شد، دستخوش افكار غربى و دستخوش تصرفاتى كه در آن شد نمى گرديد، و اسلام عزيز و مسلمانان مظلوم ايران آن رنجهاى طاقت فرسا را نمى كشيدند. (صحيفه امام، ج18، ص: 335) ✍ بنابراین وظیفه عقلی و شرعی روحانیون برجسته و فضلای جوان آن است که به نحو مؤثری با تز استعماری جدایی روحانیت از سیاست مقابله کند و بازماندگان این تفکر پوسیده را از مراکز حساسی چون حوزه علمیه قم به حاشیه و انزوا برانند. ⁉️سهل‌انگاری خطرناک! تساهل و تسامح با ! ✍ سمی مهلک برای فضای سیاسی کشور است. سمی که در گذشته به خاطر لطافت روح یا سادگی یا اشتباه محاسباتی برخی بزرگان در فضای سیاسی کشور منتشر شد و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کشور زد. نمونه؛ مماشات با نفوذی‌ها بود که در نهایت موجب شهادت دیدبان مشروعیت؛ شیخ فضل الله و انحراف مشروطه شد: 💠 مرحوم شیخ فضل‌اللَّه انحراف را دیده بود؛ نمی‌شود گفت سید محمد طباطبایی یا حاج سید عبداللَّه آن را ندیده بودند؛ چرا، آنها هم می‌دیدند؛ منتها فکر میکردند باید با آن مماشات کرد تا بشود بر آن غلبه کرد؛ یعنی یک نوع در برخورد با نفوذی‌های مشروطه در آنها مشاهده می‌شد، اما در مرحوم شیخ فضل‌اللَّه این معنا وجود نداشت؛ به همین جهت هم شیخ‌فضل‌اللَّه از همان زمان تا الان مورد تهاجم قرار گرفته است. (مقام معظم رهبری؛ انتشار در تاریخ: ۱۳۸۳/۰۵/۱۱) ✍ مقام معظم رهبری با تعابیر مختلف و متعدد در خصوص هشدار داده‌اند. پروژه‌ای که در نیز به صورت جدی در حال پیگیری است. با عبرتی که حوزه علمیه در جریانات مختلف از جمله مشروطه گرفته است؛ آیا مماشات با نفوذی‌های حوزه علمیه قم که بعضا ژورنالیست‌اند و هیچ صبغه روحانی هم ندارند؛ جایز است؟ 👈ادامه در بخش دوم @ShahidRabe @howzavian 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
🔴 💠 در روایت داریم هر کس بچّه دارد باید با او رفتار کند. گاهی پدر و مادرها با تغییر صدا و ظاهر خود و حتّی پایین آوردن ظاهری سطح فکر خود با کودک می‌کنند. در واقع والدین باید سعی کنند رفتار، گفتار و تعامل آنها با کودک مطابق و نگاه او به دنیای اطرافش باشد و البته باید در رفتار کودکانه، چارچوب‌های نیز رعایت شود. 💠 در زندگی‌ مشترک این قانون کاربرد بسیار مهمّی برای همسر و ایجاد رابطه صمیمی دارد و می‌تواند در مدارا کردن با همسر کمک شایانی باشد. 💠 سعی کنیم در زندگی از همسرمان به قضایا نگاه کنیم. نیازها، علائق، استعدادها و گلایه‌های او را ببینیم و با توجّه به آنها عکس‌العمل و رفتارهای خود با همسر را کرده و همیشه خود را جای او بگذاریم تا او را بفهمیم. 💠 قلق همسرتان را پیدا کنید و با تفاوت‌های کلی روان‌شناسی زن و مرد آشنا شوید تا بتوانید همان‌گونه که با کودکتان رفتار کودکانه می‌کنید با همسرتان رفتار کنید. @mohamadiye https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
🔸 آتش بر آبروی طب سنتی ✍هادی شاملو 🔹جناب تبریزیان! شما که خود را پدر طب سنتی ایران معرفی می کنید! می دانید با این کار سفیهانه چه هزینه ای برای حوزه های علمیه فراهم آوردید؟ بر هیچ کس پوشیده نیست که مجهز شدن به ابزار روز علمی آن هم در حوزه سلامت امری مهم و انکار ناپذیر است. بر هیچ کس پوشیده نیست که رونق گرفتن بازار طب سنتی که ویژه و مخصوص اقلیم ایران است، صحت و سلامتی واقعی را می تواند برای مردم به ارمغان آورد. بر هیچ کس پوشیده نیست که داروهای شیمیایی اثری موقت داشته و با درمان عضوی، عوارضی را برای عضو دیگر به همراه دارد و بی شک در دراز مدت صدمات و لطمات جدی بر پیکر انسان وارد می سازد. و بر هیچ کس پوشیده نیست که مافیای دارو در کشور بیداد می کند( چنان که یکی از این افراد در چند روز اخیر محاکمه اش به سرانجام رسید) و سود سرشار این مساله در کشور مانع از رسیدن طب سنتی به بلوغ در کشور است. آیا لازمه این مساله این نیست که بزرگان طب سنتی مستمسکی را برای سرکوب شدن طب سنتی به دست دیگران ندهند و با ایجاد فضای گرم علمی تلاش کنند تا میوه این درخت کهنسال ایرانی، رسیده تر و شیرین تر به دست مردم برسد. و حالا سخنی با متولیان امر درمان؛ یادم می آید در برنامه ماه عسل شخصی در برنامه زنده ادعای درمان سرطان را به صورت دفعی با ترکیبی از داروهای گیاهی داشت. ادعای بزرگی بود و چند نمونه از افراد درمان شده هم حاضر بودند. بعد از آن هم دیگر خبری از آن درمان و آن فرد نشد. امثال این ادعاها زیاد است اما سوالی که مطرح می شود این است که مجالی برای ارائه این مسائل در وزارت بهداشت وجود دارد؟ تا چه میزان وزارت بهداشت رویه طب سنتی را تایید می کند؟ چه میزان اعتبار در این زمینه تاکنون ارائه کرده است؟ چند مرکز تحقیقاتی در زمینه طب سنتی تحت اشراف وزارت بهداشت در کشور وجود دارد؟ مگر نه این است که ادعا در علوم تجربی راهی به غیر آزمایش کردن و تجربه ندارد؟ مگر نه این است که علوم تجربی می بایست در بوته امتحان قرار گیرند تا عیارشان مشخص شود؟ متن کامل👇👇👇 🌐 rasanews.ir/002fgS https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه