استفاده از علوم بشری.mp3
3.03M
💥برداشت غلط برخی از روایت «شَرِّقا اَو غَرِّبا...» / معنای گرفتن مظروف (علم) و رها کردن ظرف/توجه به مقام نوری اهلبیت ع
🎤استاد #مفیدی
حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ ، قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ فِيرُوزَانَ اَلْقُمِّيُّ ، قَالَ أَخْبَرَنِي مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى ، عَنِ اَلْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ ، عَنِ اَلْحَجَّالِ ، عَنْ أَبِي مَرْيَمَ اَلْأَنْصَارِيِّ ، قَالَ: قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) قُلْ لِسَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ وَ اَلْحَكَمِ بْنِ عُتَيْبَةَ شَرْقاً أَوْ غَرْباً لَنْ تَجِدَا عِلْماً صَحِيحاً إِلاَّ شَيْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ .
📚اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی) ج ۱، ص ۲۰۹
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟣 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥اول کلام بعد فلسفه حضرت آیتالله #بهجت (ره) : «برای تحصیل فلسفه، ابتدا تعلّم علم کلام و بررسی روا
💥فلسفه و حکمت را باید پیشِ استاد خواند
❇️باید کسانی باشند که سلسله اساتیدشان به #ملاصدرا و #خواجه و #ابن_سینا و #فارابی برسد.
🔹 از قول یکی از بزرگان نقل می کنند که ما وقتی معاد اسفار را پیش حضرت امام (قدس سره) می خواندیم، به گونه ای آن را بیان می فرمودند که همین معادی بود که همه مردم به آن اعتقاد دارند.
🔶فلسفه وقتی تشریح و هضم بشود، هیچ مخالفتی با کتاب و سنت ندارد. کسی که فلسفه را پیش استاد نخواند، مثل شیخ احمد احسائی، مبدا گمراهی ها می شود.
🔷فلسفه و عرفان، در حقیقت خدمتگزار کتاب و سنت است و در حقیقت این ها دو طفلند که قرآن و عترت قیّم آنها هستند.
🔻حکمای قدیم، حرف را به طور روشن نمی گفتند بلکه در لابلای اصطلاحات میگفتند تا باعث انحراف اعتقادی مردم نشود. مثلا میرداماد به گونه ای در قبسات حرف زده است که جز اهلش، هیچ کس نمی تواند بفهمد که او چه می خواهد بگوید، «سخن سربسته گفتی با حریفان».
🌟 #علامه_طباطبایی می فرمود: هندی ها چهار صد رساله دارند که مضامین عرفانی لطیفی در آنها هست؛ اما این ها چون نفهمیدند که مقصود عارف چیست، بت پرست شدند.
📚شرح منظومه آیت الله #انصاری_شیرازی، ج1، ص۷۴۷
#مشاوره_طلبگی
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
💥الآن مجبورم!
🎤آیت الله امینی گلستانی(ره):
🔹نجف رفتن بنده به اعجاز حضرت بود، به یاد دارم زمانی گرسنگی به من فشار زیادی آورده بود کتاب «حیات القلوب» با جلد چرمی داشتم که آن را باز کردم تا مطالعه کنم و گرسنگی فراموش شود!
.
🔶کتاب را که باز کردم، دیدم یکچهارم «مُهر نان» که در آن زمان به هر «مُهری» چهار نان میدادند در لای کتاب هست، بااینکه سهم امام نمیخوردم و با مزد صحافی در نجف زندگی میکردم، تا این مهر را دیدم، گفتم خدایا بااینکه عهد کردهام سهم امام نخورم؛ اما الآن مجبورم.
.
🔹یک نانوایی نزدیک دفتر آیتالله حکیم بود و مهر را به او دادم؛ تعجب کرد چون من تابهحال از آن مهرها استفاده نکرده بودم، یک نان به من داد و من یک ریال سبزی قرض کردم، و شستم و باعجله لقمه نانی را بریدم خواستم بخورم که درب اتاق من را زدند.
.
🔶گفتم تفضل! دیدم عرب سیاه چهره و لاغر و سبز چشمی وارد شد و به زبان عربی گفت؛ من گرسنه هستم، دارم از گرسنگی میمیرم به من کمک کن، من آن لقمه نانی را که بعد از سه روز پیداکرده بودم به او دادم، گفتم نزد من غیر از این چیزی نیست بفرمایید بخورید، او هم آمد و آن نان را یکی دو لقمه کرد و خورد. من سرم را به دیوار گذاشتم، به خود گفتم، نزد مولا امیرالمؤمنین بروم.
.
🔹به حرم مولا مشرف شدم و خیلی جسورانه به حضرت عرض کردم، یا امیرالمؤمنین من را آوردهاید اینجا که از گرسنگی بمیرم؟ من الآن سه روز است که گرسنهام، لقمه نانی پیدا کردم و آن را هم جوان عربی خورد.
.
🔶گریهام گرفت، به منزل که برگشتم، نیم ساعت طول نکشید که دیدم دوباره درب حجره را زدند، خیال کردم دوباره عربی است، گفتم تفضل، درب را که باز کرد دیدم آقای محترمی در لباس روحانیت است، اجازه خواست، گفتم بفرمایید، وارد شد و نشست، دستش را داخل جیبش برد و مبلغی را روی میز مطالعه من گذاشت
.
🔹گفت: این را آقای شیخ نصرالله خلخالی که در آن زمان نماینده آیتالله #بروجردی در نجف و تاجر بازار بود برای تو فرستاده است، فرمود؛ که دیگر نرو از امیرالمؤمنین گلایه کن، این درحالی بود که مراجعه من به بعد از ظهر ساعت سه بود و خلوت بود و خصوصی گریه کردم و کسی متوجه من نبود! حالا ببینید آن مرد با حضرت چه ارتباطی داشت، گفت این را خرج کنید و از امیرالمؤمنین گلایه نکنید. به پول آن زمان پانصد تومان پول بود که پول زیادی بود، من هم این مقام را از آن بزرگوار دیدم.
🤲نثار روح آیت الله امینی گلستانی که چند ماه پیش به رحمت خدا رفتند صلواتی و فاتحه ای هدیه کنیم🤲
#خاطرات_علما
#سیره_علما
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥اشرافیگری مذهبی!
هاشمی رفسنجانی تحت تاثیر غربزدگانی که به وی نزدیک شده بودند و تکنوکرات های حزب و جریان کارگزاران را تشکیل دادند که اکنون بیش از هفتاد درصد قدرت و شبکه های اقتصادی دولتی و خصوصی را از طریق شرکت های معظم دولتی و خصولتی در اختیار دارند ، مسبب اشرافیت مذهبی در کشور هستند.
هاشمی رفسنجانی با تئوریزه کردن اشرافیت مذهبی در کشور، باعث تغییر ریل انقلاب به این سمت و سو شد؟ امام علی علیه السلام میفرمایند من با عدالت، فقر و رنج مردم را از بین بردم . الگوهای توسعه غربی و روشنفکرانه هیچگاه به توسعه نمی انجامد و نمونه آن ۸ سال گفتمان توسعه بود که رنانی ها، نیلی ها، نوبخت ها، زیباکلام ها و سریع القلم ها و ظریف ها بر کشور حاکم بودند. ما نیازمند الگوی پیشرفت بومی بر سه پایه دانش محوری، استفاده از تجربیات تکنیکی شرق و غرب توسعه یافته و عدالت محور بر پایه اقتصاد مقاومتی و هستیم.
دکترحمیدرضا مقصودی
#قنبریان
#عدالت_اسلامی
#مبارزه_با_اشرافی_گری
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥يكى از جهاتى كه درباره مرحوم #مجلسى مورد توجه قرار نگرفته است، اين است که:
🔸سيد على خان مدنى از نظر طبقه و سن در رديف شاگردان مرحوم مجلسى است و با سيد نعمت الله جزائرى همسن و همطبقه است و مرحوم مجلسى نيز در موقعيت رياست قرار دارد. با اين اوصاف مرحوم مجلسى در بحارالأنوار از "سلافة العصر سيد على خان" با احترام ياد و از او مطلب نقل مى كند و در اين باره هيچ أنانيّتى ندارد.
🔹اگر سيد على خان شاگرد مجلسى بود، ممكن بود نقل كردن از او به خودش بازگردد، ولى سيد على خان، نه شاگرد وى است، نه قوم و خويش وى و نه جزء حزب وى، مع ذلك چون آدم ملايى است و كتابش خوب و قابل استفاده، دليلى نمىبيند كه از وى نقل نكند.
✅اينها نشاندهنده اين است كه ايشان از اين اوهام و افكار و أنانيت، به دور بود.
📚جرعه ای از دریا، آیت الله #شبیری_زنجانی، ج2، ص317
#تراجم_علما
#سیره_علما
#سید_علیخان
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
هدایت شده از خبرگزاری شبستان
📸 بزرگداشت آیتالله سیدعلی مقدمقوچانی در مسجد علوی
🌐 Shabestan.ir
🆔️ @shabestannewsagency
💥استدلال بعضی به قرآن برای مشروعیت سرمایه داری و اشرافیت!!
✍آیت الله #مظاهری:
🔸برخی پول پرستان ادعائی دارند و برای خیال خرافی خود به آیاتی نیز تمسک جسته اند که هر مسلمان آگاهی را متأثر میسازد. و براستی نیز جای تأسف و تأثر است که قرآن عزیز کتاب انسان ساز خدای متعال چنین بازیچه ی هوی و هوس مشتی غربزده ی سودجو و کور و کرانی سراپا جهل شود! آنان گاهی این آیه شریفه را ذکر کرده: «و الله فضل بعضکم علی بعض فی الرزق» [۱] (خداوند بعضی از شما را بر بعضی دیگر در مال و روزی برتری داده است)... و میگویند فقر و غنی تقدیر الهی است و خدا خواسته است که برخی فقیر باشند اگر خدا میخواست به آنها هم عطا میکرد!!
✅ این پندار بی اساس را قرآن عیناً از برخی مترفین خرافه گو در صدر اسلام نقل میفرماید: «وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ قَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِلَّذِینَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ یَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ» [۲] (وقتی به آنان گفته شود از آنچه خداوند به شما عطا فرموده انفاق کنید کافران به مؤمنان میگویند آیا کسانی را اطعام کنیم که اگر خدا میخواست آنان را اطعام میکرد)
🔹قرآن کریم در آیه ی «و الله فضل بعضکم علی بعض» به یک نکته طبیعی اشاره میفرماید و آن اینکه مردم در استعداد و هوش و فعالیت یکسان نیستند پس ناچار درآمدشان نیز یکسان نخواهد بود. ولی این قبیل آیات در مقام آن نیست که بیان کند وظیفه مردم درحالیکه از نظر طبیعی مختلفند چیست؛ البته در ذیل برخی از همین آیات وظیفه را نیز تعیین فرموده است چنانکه در ذیل همین آیه میفرماید «فما الذین فضلوا برادی رزقهم علی ما ملکت ایمانهم فهم فیه سواءا فبنعمه الله یجحدون» [۳] (ولی آنان از رزق خود بزیردستان نمی دهند تا در معیشت و زندگی مساوی شوند، آیا اینان نعمت خدا را نادیده گرفته و کفران میورزند؟ ).
🔻تمامی این آیه شریفه دلالت دارد:
الف - انسانها چون در استعداد متفاوت خلق شده اند بنابراین در بهره و درآمد نیز متفاوت میشوند.
ب - افرادی که برتری دارند باید از درآمد و سود خود به دیگران بدهند تا همه در رفاه باشند.
ج - آنانکه بخل ورزند و موجب اختلاف طبقاتی در معیشت شوند به آنچه پروردگار جهان به آنان عنایت فرموده کفران ورزیده اند.
----------
(۱). سوره ی نحل آیه ۷۳
(۲). سوره ی یس آیه ۴۷
(۳). سوره ی نحل آیه ۷۳
📚 مقایسه ای بین سیستمهای اقتصادی ، جلد ۱ ص۹۲
#اقتصاد_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
💥حاج شيخ عبدالكريم همان شبى كه از دنيا رفت خانواده او شام نداشتند!
✍ آیت الله #نوری_همدانی :
🔹موسّس حوزه مقدّسه قم آيت الله العظمى #حاج_شيخ عبدالكريم حائرى كه در سال ١٢٧٦ در مهرجرد يزد متولّد و در سال ١٣٥٥ قمرى چشم از اين جهان بستعلاوه بر كمالات و امتيازات فراوانى كه داشت از لحاظ زهد و ساده زيستىنيز نمونهاى بود.
🔸 #امام خمينى (ره) در يكى از سخنراني هاى خود فرمودند:
«مرحوم آقاى حاج شيخ عبدالكريمِ ما وقتى كه فوت شد آقا زادههاى او همان شب چيزی نداشتند ، همان شب شام نداشتند.»
🔹او چون مرجع شيعيان بود وجوه شرعيّه فراوانى به ايشان مىرسيد ولىهنگام وفات همه اثاثيهاش به هزار و پانصد تومان نمىرسيد و مبالغىمقروض بود كه طلبكاران همه طلب خود را به آن بزرگوار بخشيدند.
🔸[شیخ #آقا_بزرگ تهرانی] در كتاب نقباء البشر مىگويد:
«حاج شيخ عبدالكريم حائرى با اينكه اموال فراوانى از وجوهشرعيه براى او آورده مىشد ولى او هرگز آنها را پيش خود نگاه نمىداشت و آن اموال را به تجّارى در بازار قم كه از صُلَحاء بودند، تحويل مىداد و در نزد آنها جمع مىشد و در موقع دادنشهريّه طلاّب يا مواقع ديگرى كه لازم مىشد ايشان حوالهمىدادند و پول از آنها گرفته مىشد و مورد تقسيم قرارمىگرفت و يا به مصارف لازم خرج مىشد.»
📚علمای بزرگ اسلام، حسین نوری همدانی ، صفحه 373
#سیره_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
کتابشناسی تحلیلی «منتخب الأثر فی الامام الثّانی عَشَر» .pdf
533.3K
📕 #مقاله "کتابشناسی تحلیلی «منتخب الأثر فی الامام الثّانی عَشَر»"
💧چکیده
کتاب مُنتَخبُ الاَثَر فی الامام الثّانی عَشَر نوشته آیتالله لطفالله #صافی_گلپایگانی (ره) که مشتمل بر مباحث مهدوی است، به سبب ویژگیهایش، بهعنوان یکی از منابع مهم روایات مهدوی شناخته میشود. پژوهش پیش رو با روش توصیفی ـ تحلیلی تلاش دارد ضمن تبیین شیوه مؤلف، چرایی و روش تألیف و تحلیل سبک نظاممند اثر، ویژگیهای آن را تبیین نماید. یافتهها حاکی است مؤلف با انتخاب دقیق روایات و بررسی دلالتشان از لحاظ موضوعی آنها را به شیوهای نو دستهبندی کرده و روایات هر موضوع را با ذکر سند از مصادر متقدم گردآوری و با اهتمام به تواتر معنوی، اثبات نموده روایات مهدوی ریشه در مصادر معتبر روایی و نزدیک به عصر معصومان دارند؛ ازاینرو این کتاب، گرایش کلامی ـ تاریخی دارد. مهمترین ویژگیهای منتخب الاثر، قلم روان، نظم و شیوه مبتکرانه، فراوانی روایات، جامعیت، تتبع گسترده مؤلف، اهتمام به تواتر معنوی، توجه به اصل وحدت و تقریب مذاهب، پرهیز از تکرار، گزینش فقیهانه روایات و توجه به آیات مهدویت است که موجب شده این اثر نسبت به دیگر تراث مهدویتی بهعنوان اثری ممتاز به جامعه علمی معرفی شود.
#کلام_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
💥دروس آية الله الشيخ علي المروجي القزويني
🔸خارج الفقه / كتاب النكاح / العيوب الموجبة لخيار الفسخ / م٩٧٠ من المسائل المنتخبة للسيد الخوئي ؛ الساعة ١١ صباحا
🔹خارج الاصول: قاعدة لا ضرر ؛ ١٠ صباحا
🔻في مركز الامام السجاد ع للدراسات الحوزوية. (المبنى الجديد، خلف مجتمع ناشران)
#معرفی_اساتید
✅کشکول ناب حوزوی👇
🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥برنامه نکوداشت آیت الله شیخ حسین اوسطی از علمای تهران معظم له ظاهرا در مدرسه عالی شهید مطهری تدری
مراسم بزرگداشت آیت الله حسین اوسطی در تهران با حضور آیت الله سید محمد امین خراسانی ، استاد شیخ علی قاسمی ، حجت الاسلام سید مسعود خامنه ای ، حجت الاسلام سید محمدرضا علم الهدی(فرزند آیت الله سیدعبدالجواد علم الهدی ره) و بسیاری از اساتید و فرهیختگان دیگر
این مراسم در مسجد قدس برگزار شد.
#مجالسات_علما
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab