eitaa logo
مائده آسمانی
107 دنبال‌کننده
5 عکس
1 ویدیو
775 فایل
"مائده آسمانی" گزیده ای از تفاسیر قرآن کریم، پخش شده از رادیو کرمان با کارشناسی حاج محمود خالقی ادمین: @Habib_khaleghi کانال تلگرام: https://t.me/maede_aasmani
مشاهده در ایتا
دانلود
حَتَّی إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَنْ نَشَاءُ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ. (110)
M-A-yoosof 348.mp3
4.1M
🔈برنامه 348، آیه 110 🌺چکیده این برنامه: 🔹در این برنامه آیه 110 سوره یوسف ترجمه و مختصری توضیح داده می‌شود. 🔹مقصود از ، این است که از آوردن مردم شدند. 🔹«ظنّوا أنّهم قد کذبوا» یعنی گمان کردند که به ایشان گفته شده است. مقصود چیست؟ چه کسانی چنین گمان کردند؟ دروغ از جانب چه کسانی؟ برای پاسخ به این پرسش، چند احتمال وجود دارد: احتمال نخست: پیامبران گمان کردند که حتی آن کسانی که به ظاهر ایمان آورده‌اند، دروغ می‌گویند و پیامبر را نمی‌کنند. احتمالات بعدی در برنامه آینده ان شاء الله خواهد آمد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 349.mp3
3.75M
🔈برنامه 349، آیه 110 🌺چکیده این برنامه: 🔹بررسی بقیه احتمالات درباره فراز «ظنّوا أنّهم قد کذبوا»: 👈احتمال دوم: مشکلات و بحران‌ها به حدی بود که مؤمنانی که تازه ایمان آورده بودند و ایمان ضعیفی داشتند، گمان کردند که دروغ است و به ایشان به وعده داده شده است. 👈احتمال سوم: یقین کردند که که پیامبران داده بودند، محقق نمی‌شود. 👈احتمال چهارم (قطعا احتمال نادرستی است): پیامبران گمان کردند که وعده‌های نصرت خداوند ـ نعوذ بالله ـ دروغ بوده است. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبَابِ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَی وَلكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَ هُدًی وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (111)
M-A-yoosof 350.mp3
9.12M
🔈برنامه 350، آیه 111 🌺چکیده این برنامه: 🔹در این برنامه آیه 111 آخرین آیه سوره یوسف ترجمه و مختصری توضیح داده می‌شود. 🔹پرسش: مقصود از «قصصهم» چیست؟ آیا همه است یا فقط سرگذشت یوسف و برادرانش؟ 🔹در اینجا دو نظر وجود دارد: 👈نظر نخست: مقصود تنها هستند. به این دلیل که اولا این آیه، پایان همین سوره است و این سوره تنها درباره یوسف و برادرانش است. ثانیاً در ابتدای سوره تعبیر «احسن القصص» درباره سرگذشت یوسف و برادرانش به کار رفته است که می‌تواند قرینه‌ای باشد که اینجا هم مقصود همان‌ها هستند. ثالثاً «ما کان حدیثا یفتری» دلالت می‌کند که مردم آن را می‌کرده‌‌اند. آنچه مورد انکار بوده، داستان یوسف بوده، نه بقیه انبیا. 👈نظر دوم و شواهد آن در برنامه بعد خواهد آمد ان شاء الله. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 351.mp3
9.02M
🔈برنامه 351، آیه 111 🌺چکیده این برنامه: 🔹نظر نخست در برنامه قبل ذکر شد. 🔹نظر دوم: مقصود همه است، نه فقط ؛ زیرا اولاً درست است که این سوره تنها درباره یوسف است؛ اما دلیل نمی‌شود که این آیه تنها به یوسف اختصاص داشته باشد. (ذکر عام بعد از خاص متداول است) ثانیاً این که در ابتدای سوره مقصود یوسف بوده است، دلیل نمی‌شود که در انتها نیز همان باشد. ثالثا همه مورد و بوده است، نه فقط سرگذشت یوسف. 🔹احتمالا نظر نخست بهتر است؛ زیرا «قصص» با فتحه قاف است و با کسره قاف است. اگر مقصود سرگذشت همه انبیا بود، از تعبیر «قصص» با کسره قاف استفاده می‌شد. 🔹 وسیله عبور و گذشتن است؛ یعنی گذشتن از به ؛ از به ؛ از به ؛ از به ؛ از به و هوشیاری. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 352.mp3
8.61M
🔈برنامه 352، آیه 111 🌺چکیده این برنامه: 🔹 تنها برای کسانی است که اهل باشند. 🔹مقصود از «الّذی بین یدیه» کتاب‌های آسمانی‌ای است که در دسترس مردم بود، به طور خاص و . 🔹این که محتوای تورات و انجیل را تأیید میکند، در سوره‌های مختلفی آمده است. 🔹اگر واقعا چنین نبود و قرآن سخنی بر خلاف تورات و انجیل آورده بود، علمای و سکوت نمی‌کردند و به راحتی می‌توانستند سخن قرآن را نقض کنند و را زیر سؤال ببرند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 353.mp3
4.29M
🔈برنامه 353، آیه 111 🌺چکیده این برنامه: 🔹با توجه به این که قبلا ذیل آیه 97 (درخواست از پدر مبنی بر برای ایشان) و ذیل آیه 93 (بازگشت بینایی با ) قول داده بودیم از «» و «» سخن بگوییم، از این برنامه به بعد مفصلا به این دو مطلب خواهیم پرداخت. 🔹ابتدا بحث «توسل»: 🔹توسل در لغت: انجام کاری که برای به شخص یا چیزی انجام می‌شود. 🔹در محاورات: قرار دادن کسی یا چیزی برای پذیرش و پذیرش به درگاه خدا (از آنجا که توسل و معنایی نزدیک به هم دارند، لذا سخن گفتن درباره یکی از آن دو، برای دیگری هم به کار می‌رود.) 👈ادامه دارد ... 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 354.mp3
4.34M
🔈برنامه 354، آیه 111 🌺چکیده این برنامه: 🔹شاید بهترین آیه برای تأیید و اثبات آن، آیه «یا أبانا استغفر لنا» باشد. چون اشکال و اعتراضی نکرد و نفرمود که این چه حرفی است و بروید مستقیما از خدا بخواهید. 🔹آیه دوم: «و لو أنّهم إذ ظلموا أنفسهم جاؤوک فاستغفروا الله و استغفر لهم الرّسول لوجدوا الله توّابا رحیما» اگر علاوه بر خود شخص، یک مانند صلی الله علیه و آله هم استغفار کند، تأثیر دارد. 🔹آیه سوم: «إذا قیل لهم تعالوا یستغفر لکم رسول الله لوّوا رؤوسهم و رأیتهم یصدّون و هم مستکبرون» این از اوصاف است که نمی‌آیند تا رسول خدا صلی الله علیه و آله برایشان کند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 355.mp3
5.09M
🔈برنامه 355، آیه 111 🌺چکیده این برنامه: 🔹آیه چهارم. نیز می‌توان برای اثبات ، به این آیه استناد کرد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» خداوند می‌فرماید به سوی او «وسیله» بجویید. همان گونه که می‌تواند وسیله باشد، درخواست از نیز می‌تواند وسیله باشد و صرف وسیله جستن به سوی خدا، نیست. 🔹البته باید در نظر داشت که بین وسیله و مقصود باید و باشد. این رابطه در امور با «تجربه» کشف می‌شود؛ مثلا تجربه می‌گوید این دارو برای درمان فلان بیماری مفید است. اما در امور غیر مادی که راه ندارد، تنها راه ما برای کشف رابطه میان وسیله و مقصود، « و » است؛ مثلاً امام معصوم بفرماید که صدقه با طول عمر رابطه دارد یا صله رحم با افزایش روزی رابطه دارد. بدون استناد به نباید برای چیزی رابطه و علیت قائل باشیم و گرنه در دام می‌افتیم. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 356.mp3
4.71M
🔈برنامه 356، آیه 111 🌺چکیده این برنامه: 🔹تا اینجا سخن از بود که می‌توانستند مستند اثبات «توسّل» باشند. از این برنامه به بعد را می‌آوریم که می‌توانند مستند باشند. ابتدا روایاتی از : 👈روایت نخست. عایشه می‌گوید رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره فرمود: «ایشان بدترین آفریدگانند که به دست بهترین آفریدگان و کشته خواهند شد». 👈روایت دوم. أبو هریره در ماجرای حضرت از پیامبر گرامی نقل می‌کند که خداوند به آدم فرمود: «ای آدم! اینان ـ ـ برگزیدگان من هستند ... اگر حاجتی داشتی به ایشان کن» سپس پیامبر فرمود: «ما که هر کس به دامن ما چنگ زند، نجات یابد ...» 👈روایت سوم. سیوطی از علمای اهل سنت روایت میکند که آدم علیه السلام هنگام به خداوند چنین فرمود: «إنّی أسألک بحقّ محمد و آل محمّد ... فاغفر لی» 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 357.mp3
5.34M
🔈برنامه 357، آیه 111 🌺چکیده این برنامه: 🔹 در میان اکثر پذیرفته شده و ایرادی ندارد و تنها در میان اندکی از ایشان یعنی نامشروع است. 🔹در کتب شیعه روایات و دعاهای بسیاری داریم که بر مشروعیت و مطلوبیت توسل دلالت می‌کند که به خاطر فراوانی، از ذکر آنها خودداری می‌کنیم و تنها یک نمونه می‌آوریم: ذیل آیه «و ابتغوا إلیه الوسیلة» روایت داریم که علیهم السلام فرمودند: ما همان وسیله‌ایم. 🔹یکی از مستمسک‌های وهابیت که شیعه را می‌خوانند، است. اما اگر به مضمون این دعا توجه کنیم، می‌بینیم که خدا محور اصلی است و هدف، خدا است: «اللهم إنّی أسألک و أتوجّه إلیک بنبیّک نبیّ الرحمة ... خدایا از تو می‌خواهم و به تو توجّه می‌کنم به واسط پیامبرت ...». بله پیامبر و اهل بیت علیهم السلام از آنجا که نزد خداوند دارند، قرار می‌گیرند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 358.mp3
5.64M
🔈برنامه 358، آیه 111 🌺چکیده این برنامه: 🔹در تاریخ آمده هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله کودک بودند، و را فرا گرفت. عبد المطّلب از خداوند به آبروی این کودک کمک خواست و آمد. 🔹در مسند آمده که یک نابینا خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و به ایشان گفت: از خدا برای من بخواه که شوم. حضرت فرمودند: وضو بگیر و این گونه دعا کن: «اللهم إنّی أسألک و أتوجّه إلیک بنبیّک محمّد نبیّ الرّحمة یا محمّد إنّی توجّهت بک إلی ربّی فی حاجتی هذه فتقضی لی اللهم شفّعه فیّ» 🔹امام وقتی شنید که برخی از مغربیان به امام متوسل می‌شوند، ایرادی به آنان نگرفت. 🔹در کتابی به نام «الخیرات الحسان فی مناقب أبی حنیفة» نقل شده که امام شافعی هنگام اقامتش در بغداد نزد می‌رفت و برای حاجاتش به او متوسّل می‌شد! 🔹درباره احمد بن حنبل نیز آمده که به شافعی توسل می‌کرد و می‌گفت: امام شافعی برای مردم مانند آفتاب سودمند است [نه بود]. 🔹شافعی شعری درباره توسل به علیهم السلام دارد که ترجمه‌اش چنین است: خاندان پیامبر وسیله من هستند و به واسطه آنان به خدا می‌رسم. به آنان دارم تا فردای قیامت به دست راستم داده شود. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا