eitaa logo
🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
255 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
413 ویدیو
80 فایل
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «مکتب امام» در جهت بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود 📚متن محوری: کتاب «صحیفه امام» 🖌 ارتباط: @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 کانال «» در آیینه «»🔵 🎯هدف: آشنایی عمیقتر با « »، در جهت آمادگی فکری و انگیزشی بیشتر برای بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود». 📚متن محوری: کتاب «»📚 📣مخاطبان: همه فرزندان معنوی ، عاشقان و دوستداران ؛ به ویژه طلاب، دانشجویان و فرهنگیان. 🗞شیوه کلی: 1/ مطالعه توسط اعضاء (از جلد نخست و حداقل، در محدوده مرتبط با هر فایل صوتی)؛ 2/ گوش دادن فایل صوتی که در آن، نکات مهمتر یا موارد نیازمند توضیح، شرح شده است. 📌جزئیات بیشتری درباره طرح در کانال آمده است. 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤بیانات درباره شرط ورود به ضیافت الهی # اخلاق 📣چند نکته: 👈لطفا ابتدا پیام سنجاق شده و چند پیام توضیحی بعد از آن خوانده شود تا میزان بهره وری بالاتر رود. همچنین،به دلیل پیویستگی و ترتب مطالب بر یکدیگر، بهتر است پستها به ترتیب از بالا به پایین خوانده شوند تا سیر مباحث روشن​تر گردد. 👈👈مطالب کانال، هفتگی (انتهای هرهفته) بارگذاری می​شود. حجم مطالب به میزانی خواهد بود که برای یک هفته کفایت کند؛ البته، در صورت عدم بسنده به مطالعه صِرف و تلاش برای تفکر، تأمّل و تدبر بیشتر درباره آنها و نیز کوشش برای تطبیق آنها بر زندگی شخصی و صنفی خود. 👈👈👈 بحمدالله بحث فواید تمام شد. انشاءالله، هفته آینده، به توضیحات مرتبط با صوت جلسه اول که حاوی توضیحات مرتبط با جلد اول تا صفحه6 است، پرداخته خواهد شد. مطالعه مباحث تاریخی مرتبط (بیان شده در پستهای ابتدایی کانال) + جلد اول صحیفه (حداقل تا ص13)، به عنوان پیش​نیاز گوش دادن صوت جلسه اول فراموش نشود. 👈👈👈👈می​توانید از پست قبلی برای معرفی کانال به دیگران استفاده کنید. 📌بهترین کیفیت نمایش مطالب کانال در«نسخه دسکتاپ ایتا» است. در نسخه اندروید، نمایش نیم فاصله​های بین کلمات، ضعیف​تر است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚به یاری خداوند، شرحهای مرتبط به جلد اول آغاز میشود 🔆 چند نکته: 🗞چنانکه قبلا توضیح داده شده بود، شیوه کلی طرح، مطالعه توسط اعضاء (حداقل، در محدوده مرتبط با هر فایل صوتی) و سپس، گوش کردن است که در آن، نکات مهمتر یا موارد نیازمند توضیح بیشتر یا مبهمتر یا زمینه های یا و...، شرح شده است. بنابراین 👈 مطالعه و فایل صوتی، مکمّل یکدیگرند، یعنی برای فهم فایل صوتی ضرورت دارد که قبل از آن متن مرتبط با آن به عنوان پیش نیاز مطالعه شده باشد؛ همانطورکه فهم کاملتر متن هم به گوش کردن توضیحات صوتی نیاز دارد. 🗞🗞مطالعه «اجازه نامه های شرعی» (با موضوع: در امور و ‏) - که در جلد اول و دوم زیادترند -، ضرورتی ندارد. ✏️ بقیه توضیحات در دو پست بعدی 👇🏽👇🏻👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🖌فایلهای صوتی، مربوط به «طرح » میباشند که از مهر 1397 برای جمعی از دانشجویان محترم شروع شد. 🖌🖌در هر مورد، یک فایل با حجم و کیفیت بیشتر قرار داده میشود و محتوای کلی فایل نیز ذیل آن نوشته میشود. به همراه آن، یک یا دو فایل با حجم کمتر قرار داده میشود که ممکنست گاه به کیفیت فایل اصلی نباشند. 🖌🖌🖌به دلیل امکانات ابتدایی ضبط، ممکنست برخی از فایلهای اصلی نیز کیفیت بالایی نداشته باشند، ولی همه فایلها با پخش کننده مناسب و گوشی، به خوبی قابل شنیدن هستند. 🖌🖌🖌🖌تقریبا اغلب مطالب، محدود به زمان و مکان خاصی نیست، اما با توجه به تاریخ ارایه، ممکنست برخی از آنها ناظر به مسائل مطرح در برهه زمانی ارایه باشند که رویکرد ارایه آنها نیز بگونه ای بوده است که در موارد دیگر نیز قابل استفاده باشند. ⭕️⭕️⭕️ توجه: فقط برخی توضیحات مهمتر در کانال درج میشود یا به آنها اشاره میشود. بقیه موارد یا تفاصیل بیشتر، در فایل صوتی بیان شده است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
☘️برای جلسه اول، ضرورت دارد تا صفحه13 از جلد1 مطالعه شده باشد. ☘️☘️از روش «مطالعه فعال» استفاده شود، یعنی با دقت و توجه کافی مطالعه کنید و در حین مطالعه، نکاتی که از دیدگاه خودتان، مهم یا جالب یا مبهم یا کاربردیتر یا... هستند را یادداشت کنید یا علامت بزنید یا آدرس آنها را در جایی ثبت نمایید. ☘️☘️☘️برای استفاده بیشتر از طرح، هر فرد (یا گروه) میتواند یک یا چند موضوع را که علاقه یا دغدغه بیشتری نسبت به آن دارد، انتخاب کرده و در حین مطالعه ، مطالب مرتبط با آن را با دقت بیشتری ثبت و دنبال کند. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
شرح صحيفه امام - هلالیان - جلسه1 - جلد1 - ص1-6 - 13970712.mp3
22.03M
🎵 [13970712]، جلد1، ص1-6 ⚠️ فایل آسیب دیده! جهت دریافت فایل سالم، ر.ش: 📣 محتوای جلسه (موارد توضیحی، علاوه بر فهرست مطالب خود صحیفه): - و مناجاتی از حضرت امام ره - گزارشی از درباره امام خمینی - قضیه دیدار امام ره با آیت الله سیّد علی ره و نقل قولهای مرتبط - ویژگی امتیازبخش از دیگر موجودات:‌ - ضرورت تلاش برای و رسیدن به مقام اصلی خود - در و دورافتادگی از اصلی - بیان یکی از ها یا مؤلفه های حضرت امام ره - چگونگی یک شخصیت و اهمیت آن - شخصیت امام و « » - - روح حاکم بر شخصیت امام ره (یا ایشان) - بیان چند مصداق (در آثار امام ره) 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
شرح صحيفه امام - هلالیان - جلسه1 - جلد1 - ص1-6 - 13970712.amr
5.73M
🎵 [13970712]، جلد1، ص1-6 (فایل کم حجمتر) 📣 محتوای جلسه (موارد توضیحی، علاوه بر فهرست مطالب خود صحیفه): در پست قبلی ذکر شد 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
📌برای شروع، نیاز بود که مقدماتی در چند جلسه گفته شود؛ مثل: - اوضاع ایران در عصر تولد و رشد امام تا دوران نهضت و پس از آن؛ - ادوار مختلف زندگی حضرت امام ره؛ - سیر تحصیلی و معرفتی و نیز تدریس و تحقیق ایشان؛ - شاگردان و اساتید عمده؛ - آثار علمی مختلف؛ - اصول و مبانی و خطوط کلان کلّی فکری حضرت امام ره و...؛ - ویژگیهای و... 🔹 ولی به جهاتی، تصمیم گرفته شد که اینگونه شناختها نسبت به ره را به تدریج و همراه با سیر و در قالب گفتار و سیره ایشان بشناسیم و بطور مستقیم وارد کتاب شویم. 🔵 البته، پس از چندین جلسه، چند جلسه درباره سیر کلّی زندگی امام از ابتدا تا تبعید به ترکیه بحث شده است که انشاءالله در ترتیب جلسات به آنها خواهیم رسید. ♦️فقط از باب «الفضل ما شهد به الأعداء: فصیلت آن است که دشمنان، به آن گواهی دهند!»،یک معرفینامه مختصر از امام ره از زبان دشمنان ایشان آورده میشود (در پست بعدی 👇🏻👇🏽👇🏻) 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
⭕️ گزارشی از درباره زندگینامه شماره: 312 تاريخ: 42/3/29 اطلاعاتى در مورد روح‏اله خمينى حاج آقا روح‏اله در متولد شده... و در محضر آقاى يزدى بتحصيل اشتغال داشته، مدتى هم تحصيل نموده، مسلم است. در علوم و بسيار وارد و متخصص است. ابتدا در تدريس علوم معقول ميكرده و بعد روحانيون وقت او را بعلت اينكه فقط معقولى داشته و منقول تدريس نميكرد هو كردند ولى حاج شيخ عبدالكريم از او حمايت كرد و او را مامور تدريس و نمود و تدريس حكمت را بآيت‏اله قاضى تفويض كرد [مراد، آیت الله قاضی، عارف مشهور نیست]. پس از فوت حاج شيخ عبدالكريم مورد احترام مرحوم بوده و در زمان مرحوم بروجردى از مدرسين درجه اول حوزه علميه قم بوده است. شخصى است خيلى و كم حرف. 63 سال دارد پدر او از مالكين خمين بوده و خيلى عصبانى و شجاع بوده است و با منازعه و اختلافى كه با حاكم وقت داشته بدست حاكم وقت كشته ميشود. خودش هم مثل پدرش خيلى بى باک و شجاع است. بعلوم جديد و روز هم آشنائى زياد دارد در سالهاى 23 و 24 كتابى عليه اعليحضرت فقيد نوشته است هميشه اهل و سياست بوده پنج سال قبل نوشته و در مقام قرار گرفته و پيروانى هم داشته است... http://15khordad42.ir/?page=post&id=3132 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به 🕋✉️ نامه، مربوط به سفر است که در جریان آن، به هم رفتند. 🌿 ازجمله وقایع منقول از این سفر، دیدار با عارف بالله، آیت الله سیّد علی ره است. ✅ با توجه به نقلها و ناقلان معتبرشان، میتوان گفت اصل وقوع دیدار قطعی است، امّا در چند و چون و جزئیات محتوایش، مقداری اختلاف است که با توجه به طبیعت نقلهای شفاهی از گذشته های دور، طبیعی است. ❌ برخی نقلها در پایگاههای اینترنتی - که ناقصند یا تفاصیل بیجایی اضافه کرده اند - مورد تأیید نیستند. با ردگیری نقلها، این قضیه از طریق یک نفر نقل شده است: آیت الله شیخ عباس هاتف که وصیّ رسمی آیت الله قاضی بودند 💡فرزند آیت الله قوچانی، حجت‌الاسلام محمود هاتف قوچانی امام جماعت مسجد الرسول سعادت آباد تهران و نماینده سابق ولی فقیه و رئیس عقیدتی سیاسی ارتش هم اصل قضیه و صحّتش را تایید کرده اند. (10/2/1393، مصاحبه با ) https://www.farsnews.com/news/13930210000542/%D9%88%D8%B5%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%82%D8%A7%D8%B6%DB%8C-%D9%87%D9%85-%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF%D8%B4-%DA%86%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D9%82%DB%8C-%D9%86%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B4%D8%AA 👇🏻بقیه در پست بعدی 👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔦 توضیح مرتبط به 📌سه نقل معتبر دیگر از آیت الله قوچانی درباره دیدار ره با عارف بالله، آیت الله سیّد علی ره: - نقل علامه سیّد محمد حسین 👈 جنگ خطی، جلد 17، ص29 و30 - نقل آیت الله سیّد احمد (داماد آیت الله شیخ عباس ره) 👈 برداشتهایی از سیره امام خمینی، مؤسسه تنظیم و نشر، ج3، ص144 - نقل آیت الله 👈 کلیپ همین پست 👆 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به 💌 نامه به ، خانم خديجه ( ) محتوای نامه روشن است. 💐 برای آشنایی بیشتر با قضایای پرفراز و نشیب ازدواج امام، همسر و نقش ایشان در زندگی ره؛ ر.ش: 📘 کتاب بانوی انقلاب؛ خدیجه ای دیگر، نوشته علی ثقفی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به 🖌 نامه عرفانى به آقاى ميرزا جواد زمان: 7 تير 1314/ 27 ربيع الاول 1354 (33 سالگی ره) 🔸این نامه، به لحاظ محتوایی و تاریخی، مهم است. درواقع، نوعی و جهت تأييد صلاحيت - عرفانىِ يكى از ‏ است که حاوی مطالب عمیق و مختلف نیز است. ✏️بیان ویژگیهای حِکمی – عرفانی ره و نقش ایشان در تاریخ و و و...، بحث بسیار مفصل و تا حدّی تخصصی است و به مجال دیگری نیاز دارد. ❗️چند بند اول این نامه هم دارای تعابیر و واژگان کاملا تخصّصی است و برای فهم صحیح و دقیق آنها به چندین سال تحصیل علوم عقلی و عرفانی نیاز داریم🤯 👈 به همین جهت، از بندی شرح میشود که با این عبارت «و بعد، فإنّ الإنسان ممتاز عن ساير ...» شروع میشود (در ص5). ادامه در پست بعدی👇🏾👇🏻👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به و «و بعد، فإنّ الإنسان ممتاز عن ساير ... الضلالة و الغوایة»؛ «و بعد، آدمى را از ديگر موجودات... ستم کرده است»؛ 👤 ویژگی امتیازبخش انسان از دیگر موجودات، یا همان بار امانتی است که آسمانها، زمین و کوهها از تحمل آن درماندند و به تعبیر : یاران، ره منزل ندارد این بحر موّاج، ساحل ندارد... عشق است کاری مشکل که عالم کاری بدینسان مشکل ندارد باری که حملش ناید ز گردون جز ما ضعیفان حامل ندارد... 💎 یکی از ویژگیهای مهم شخصیت امام و است که خود، امتداد و روی دیگر آن است 💎💎 ، یک اندیشه بنیادین در تعالیم اسلامی است و نگرشی قرآنی است که بطور جدی، در سنّت حِکمی و عرفانی اسلامی هم حضور داشته است. 💎💎💎 در دوران معاصر، آیةالله ، آن را بطور جدیتر مطرح کرد و در این اندیشه، بسیار از ایشان متأثّر است؛ چه در نظر و آثار علمی تخصصی، چه در نظر و رفتار و تعامل با مردم یا در عرصه فرهنگ، سیاست، حکومت و... 📌 امام ره، در عرصه های عمومیتر هم در مواضع بسیار و با بیانات گوناگون به مساله فطرت پرداخته اند؛ بخصوص با اوجگیری و بویژه پس از پیروزی آن که در منعکس شده است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به و «و معلومٌ عند أصحاب القلوب من أهل السابقة الحُسنى‏... إنساناً بشرياً بل طبيعياً»؛ «و نزد اهل دل از سابقين نيک سرشت آشكار است‏... طبیعی بود»؛ 💎 ضرورت تلاش برای و رسیدن به مقام اصلی و خود 💎💎 ویژگی اصلی فطرت، بودن آن است، یعنی انسان در باطن و سرشت خود، را میشناسد و به او گرایش و میل شدید هم دارد. ❌ امّا فطرت، ویژگی دیگری دارد و آن اینکه، «خُمول پذیر» هم است، یعنی میتواند دچار زنگار، غبار و شود و اموری مثل: ، ، تعلّقات مادی، و... باعث شوند و فطری انسان به متعال، کمرنگ و کمرنگتر شود و مرغ جان آماده پرواز او به سوی وطن اصلی خود زمینگیر شود... 👈 برای بازگشت به توحیدی خود که در اثر عوامل مختلفی غبار یا زنگار گرفته، باید تلاش جدی علمی و عملی کرد تا به اصل خود برگردیم و به تعبیر ره، از « طبیعی» بودن و حالت بشریّت و ظاهرگرایی، خارج شده و به (توحیدی) تبدیل شویم. 🔅 بطور خلاصه، شرعی و دستورات ، برنامه این زنگارزدایی از فطرت یا نگهداری آن بر حالت اصلیش است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به و «و اعلمي أنّك ظهرت من مقام جامعية الأسماء...كما أخبر به سيّد الإنس و الجانّ‏»؛ «اى نفس؛ بدان كه تو... چنانكه سيد انس و جن فرموده‏»؛ ⭕️ و دورافتادگی از اصلی خود 😔 در اینجا، به انسان در این و حبّ او به وطن اصلیش، یعنی حق تعالی اشاره میکنند 💡 ‏ به معنای «اقامتگاه و محل اقامت و استقرار انسان و مقرّ او» است، یعنی موطنی که در آن به استقرار و قرار و آرامش ذاتی میرسد. ❗️و انسان، تنها با رسیدن به متعال، استقرار و قرار مییابد؛ چون وطن اصلیش اوست. 📖 آیۀ شریفۀ «إنّا لله و إنّا إلیه راجعون» به این معنا تصریح میکند که ما به لحاظ وجودی، ریشه در خدا داریم و حقیقت ما، حقیقتی برآمده از خداوند و رونده به سوی خدا است. 🌿 بسیاری از معانی رایج در عُرف عارفان از همین کریمه سرچشمه میگیرد؛ مانند: وطن، ، دوری از وطن و... که در در جامۀ تعابیری همچون: ، ، نی ، کوه ، ، و... تبلور یافته است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔶 «از بالا بودن» و «به بالا رفتن» انسان، اشاره بدین حقیقت است که ما از عوالم برتر و به تصریح کریم، از متعال ریشه گرفته و به او بازگشت میکنیم. 💧، قطره ای برآمده از دریای بیکران و در حال بازگشت به اصل خویش است. ✨سرّ و راز اموری مانند ، شوق حق تعالی، احساس انسان در و راز او و...، در همین دورافتادن از متعال نهفته است. 💠 غربت و انسان از اصلی و موطن حقیقی خویش، علاوه بر و عرفانی، در و نیز انعکاس بسیاری یافته است. 📝اندیشمندان اسلامی، علاوه بر آثار علمی فلسفی و عرفانی و تفسیری در این زمینه، آثار نظم و نثر و بسیاری برای بیان اینگونه نوشته اند؛ مانند: - و (زنده پسر بیدار) و (رساله پرواز) و ؛ - (داستان غربت غربی) و و و و و... ، - و... 💎 مطابق این مبنای معرفتی، موجودیست که اصیلترین و حقیقی ترین ریشه و و والاترین و بالاترین مقصد و و ، یعنی رسیدن به متعال را دارد که باید با قدم و ، به سوی او حرکت () داشته باشد. 💎 هم راهنمایی است که خداوند منّان، برای طی این مسیر به انسان هدیه کرده است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔥میل انسانِ جداشده از نیستان وجود، به بازگشت به اصل و ریشه خویش، همان سِرّ الهی و آتش درونی است که هر بیداری را در جستجوی روزگار وصل خویش بدانسو میکشاند. 🌾🌾 امّا چنین میل و محبّتی، ممکنست در پس حجابها و زنگارهای فراوان و متراکم تعلّق بدینسو و از یاد بردن حقیقت آنسویی خود، زنگار بگیرد و مخفی و پوشیده بماند ⛓⛓ و و الهی علیهم السّلام آمده اند تا با آزادکردن انسان از زنجیرهای اسارت در عالم ، این خداجوی انسان را بشورانند و استخراج کنند. 🕌 میخواهد مراتب برتر حقیقت انسان (یا فطرت توحیدیش) را به او یادآوری کرده و میل نهفته او به حق تعالی را شکوفا کند. 🕌🕌 دین، بهترین و کاملترین حرکت به سوی حقیقت و وطن حقیقی خود است. ⭕️ نکته مهم ⭕️ ❗️اینگونه مبانی توحیدی ، به معنای گریز از و عمران آن نیست، بلکه باید به همه گرایشها و رفتارهای دنیوی خود هم رنگ بزند و همانها را ابزاری برای و نزدیکتر شدن بیشتر به متعال قرار دهد. این همان ناب است که در شخصیت و نیز بروز و ظهور یافته است. 🌿 باید گفت: خود ، و میل به بازگشت به موطن اصلی خود، لوازم و امتدادهای مهم و بنیادینی مانند ، ، و... دارند که ره در ادامه همین نامه بدنها تصریح میکنند. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به و و «إيّاك ثمّ إيّاك.... و ظلمات لا نهاية لها»؛ و «بپرهيز و بر حذر باش... و ظلمتى است بى‏پايان‏»؛ 💎💎💎 مهمترین ویژگی شخصیت حضرت ره و 🔆سوال اصلی این است: 🔻«روح حاکم بر امام ره یا جوهره شخصیّت او چه بود و در پس پرده شخصیّت او چه میگذشت که در قالب تجلّی پیدا کرد؟ به بیان دیگر، مرکز و محور و مدار و و و و امام ره چه بود؟‌» 🔺برای پاسخ، باید ابتدا بحث کرد که اساساً چطور جوهره یک شخصیت را بشناسیم؟‌ راههای مختلفی برای اینکار وجود دارد که در فایل صوتی مقداری درباره آنها توضیح داده شده و به همانجا مراجعه شود😐 ♦️ امّا پاسخ پرسش اصلی، بطور خلاصه: ⚜️«روح شخصیت امام، ، و برای ( ) است»⚜️ و به بیان بهتر: ⚜️روح شخصیت امام، و است⚜️ این ویژگی، یکی از مبادی مهم پرداختن به ؛ حتی علوم و و ورود به و دیگر اقدامات و توسط ایشان است که باید سرمشق هر واقعی نیز باشد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به و و «إيّاك ثمّ إيّاك.... و ظلمات لا نهاية لها»؛ و «بپرهيز و بر حذر باش... و ظلمتى است بى‏پايان‏»؛ ⚜️روح شخصیت امام، و است⚜️ 👈🏼👈 هیچ ، هیچ عمل، هیچ انگیزه و نیّت و هیچ چیزی، جز در پرتوی معنا یافتن در نسبت با متعال و مقرِّب و نزدیک کننده بودن به او، ارزش استقلالی ندارد. 🔆 این دیدگاه و و ، از مهمترین ورود به عرصه و پرداختن به مسائل است که به آنها رنگ و بوی میدهد و را از خطرات ورود به اجتماع مصون نگه میدارد. 📘 ره در برخی آثار، این رویکرد را در باب و مطرح و تصریح میکنند که همه علوم بايد و الهی باشند و مقصود از آنها، طلب حق و جستجوى محبوب مطلق باشد وگرنه، و بلكه میشوند 👈ر.ش: ، ص8-10 📕📗در موارد دیگری، امام تصریح دارند که ، فقط منحصر به نیست و و و همه و صحنه های زندگی را دربرمیگیرد. بقیه در پست بعد👇🏾👇🏻👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
ادامه پست قبل👆👆🏿👆🏻 📕📗حضرت ره، تصریح دارند که ، فقط منحصر به نیست و و و همه و صحنه های زندگی را دربرمیگیرد. 🖌برای مثال: «... رسمى هرچند و علم ، خود حجابند و هرچه بيشتر شوند حجاب غليظتر و افزون‏تر گردد... ❌ آنچه گفتم به آن معنى نيست كه به فلسفه و علوم و نپرداز و از استدلالى روى گردان كه اين، به و و فلسفه است، ✅ بلكه به آن معنى است كه فلسفه و استدلال راهى است براى وصول به اصلى و نبايد تو را از مقصد و مقصود و محبوبْ محجوب كند. ✅✅ يا بگو: اين علوم، عبورگاه به سوى مقصد هستند و خود نيستند و مزرعه است و علوم وصول به مقصودند؛ چنانچه نيز عبورگاه به سوى او جلّ و علا است... ✅✅✅ مى‏خواهى بگو: تمامى معروفها پله‏هايى است از نردبان وصول به او جلّ و علا و همه منكرات بازدارندگان راه وصول هستند و عالم همه سرگشته او و پروانه جمال جميل اويند»💎💎💎 ، ج‏16، ص219-220 ➕ «...جميع صوريه و نفسيّه، مقدّمه الهيه است و آنها نيز مقدّمه حقيقت‏ و است كه غايت القصواى و مُنتَهَى النهايه است»؛ ، ص57-58 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به و و «بل يكون همّك التوجّه إلى اللَّه تعالى... و قد عرفت أنّك غريب مسافر»؛ «بلكه همت تو بايد در همه حركات و سكنات و انديشه و فكرت در توجه به خداوند متعال و ملكوت او باشد... ، در حالى كه مى‏دانى كه مسافرى غريبى‏»؛ و 💎💎💎حاصل آنکه، به ما یاد میدهد که باید بکوشیم تا در عین انجام و ؛ ، ، و هم باشیم، و در هر و و حرکتی، و مقصودمان، همان مقصد و مقصود و ما، یعنی و ،‌ یعنی متعال باشد. ❗️❗️البته،‌ به تنهایی و با قدم خود،‌ هرگز از پس چنین کاری بر نمی آییم! ✅✅ و این و به سوی ، تنها با یاری و الهی و فقط به و و الهی علیهم السّلام و ، عليه السّلام ممکن خواهد بود. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔵 کانال «» در آیینه «»🔵 🎯هدف: آشنایی عمیقتر با « »، در جهت آمادگی فکری و انگیزشی بیشتر برای بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود». 📚متن محوری: کتاب «»📚 📣مخاطبان: همه فرزندان معنوی ، عاشقان و دوستداران ؛ به ویژه طلاب، دانشجویان و فرهنگیان. 🗞شیوه کلی: 1/ مطالعه توسط اعضاء (از جلد نخست و حداقل، در محدوده مرتبط با هر فایل صوتی)؛ 2/ گوش دادن فایل صوتی که در آن، نکات مهمتر یا موارد نیازمند توضیح، شرح شده است. 📌جزئیات بیشتری درباره طرح در کانال آمده است. 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹