eitaa logo
نشر خوبی ها محمد مهدی
316 دنبال‌کننده
448 عکس
382 ویدیو
78 فایل
نشر خوبی ها
مشاهده در ایتا
دانلود
میلاد باسعادت یازدهمین ستاره آسمان امامت و ولایت حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام بر تمام شیعیان جهان به خصوص حضرت بقیة الله الاعظم و شما محبین اهل‌البیت مبارکباد. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام عسگری علیه السلام اقسام احکام ۱ - ۲ - ۳ - عقلیه شرعیه ۴ -
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 چرا در بحث الفاظ مطرح می‌شود ؟ چون همانطوری که علم اصول یک طریق برای است مسائل لغوی هم در استنباط دخیل است مثلاً : کلمه صعید در آیه : فتیمموا صعیداً طیباً آقای در گفته که : صعید یعنی : تراب و خاک ولی در گفته که : صعید یعنی : وجه مطلقاً چه قلّ و چه کثر پس تکلیف شرعی (( تیمموا صعیداً )) که در دو جای قرآن آمده است حکم کردن را منوط و مشروط به تعیین کلمه و واژه صعید می‌داند یعنی اگر صعید تراب است پس تیمم فقط بر خاک جایز است اما اگر سعید وجه الارض است پس تیمم هم بر خاک هم بر سنگ هم بر کلوخ صحیح است پس این مسئله لغوی مانع و سدّ راه استنباط است یعنی باید اول و لغت برای ما معلوم شود تا اینکه طریق استنباط باز شود پس واجب و لازم است که در اصول از معانی هم بحث شود پس غیر از بحث الفاظ باید بحث لغات را هم داشته باشیم تا معانی الفاظ معلوم باشد اگر بگوییم کلمه صعید در وجه الارض دارد پس فقط یا مخصوص تیمم است یا هم در تیمم و هم در سجده است ولی در کتاب جهاد و خمس و غیرهما کلمه صعید کاربردی ندارد ولی بعضی از کلمات در استنباط حکم شرعی مشترک هستند یعنی : صلاحیت و قوه و توان این را دارند که در تمام ابواب مختلف فقه مورد استفاده واقع شوند مثلاً : مثل ظهور صیغه امر در وجوب چه در باب نماز : صَلِّ و چه در باب زکات : زَکِّ و چه در باب جهاد : جاهدوا پس در همه ابواب می‌شود از صیغه استفاده کرد و حکم شرعی را به دست آورد پس اینکه می‌گوییم : صیغه امر ظهور در وجود دارد یک عنصر مشترک است یعنی اینکه صلاحیت دارد تا در استنباط حکم شرعی ابواب مختلف دخالت کند پس اگر بحث : وضع خاص موضوع له خاص یا خاص موضوع له عام الخ در اصول مطرح می‌شود این فایده را دارد الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ج۱۳ تعریف وآیه وعلت بحث دراصول
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ج۱۴ تعریف در و در اصول و موضوع علم و علم اصول و علم اصول
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 اقسام : ۱ - ۲ - ۱ - احکام واقعی : استدلال فقیه و : گاهی دقیقاً مشخص است گاهی دقیقاً مشخص نیست و موقت است اگر استدلال فقیه دقیقاً مشخص باشد مثلاً مجتهد می‌گوید : ۱ - ربا خوردن حرام است چرا ؟ چون ان الله حرّم الربا ۲ - واجب است چرا ؟ چون اقیموا الصلاه این‌ها را احکام می‌گویند چون سندش معلوم است ۲ - اگر استدلال فقیه دقیقاً مشخص نباشد و موقت باشد و مثل زاپاس باشد و حکمی را بگوید تا اینکه مکلف را از سر دوراهی نجات دهد آن را می‌گویند مثلاً ما از جایی می‌گذریم و به بدن و لباس ما می‌ریزد و نمی‌دانیم که آیا پاک است یا نجس است اینجا بگو : انشاالله پاک است اگرچه معلوم نیست که پاک باشد ولی بگو : انشالله پاک است این را یا ادله می‌گویند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 : ۱ - ۲ - ۱ - حکم : حکم اقتضایی عبارت است از اینکه تکلیف مشروط به فقد مانع است ۲ - حکم فعلی : حکم فعلی عبارت است از اینکه هیچ کدام از ادله مانعی نداشته باشند و آنها قطعاً واجب است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 : ۱ - ۲ - ۱ - احکام ۱ - احکام اصول دین مثل : وجوب معرفت واجب الوجود تعالی شانه و وحدانیت واجب الوجوب و غیر ذالک از اعتقادات ۲ - احکام اصولیه : احکام اصول فقه مثل : مباحث علم اصول از حجیت خبر واحد و غیر ذالک الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 : ۱ - ۲ - ۳ - شرعیه عقلیه ۴ - $احکام_لُغَویه ۱ - احکام شرعیه : احکام شرعی هستند که فقط شرع به آنها حکم می‌کند مثل وجوب الصلاه ۲ احکام عقلیه : احکام عقلیه احکامی هستند که فقط به آنها حکم می‌کند مثل : ۲×۲=۴ اینجا شارع نفرموده است که : اذا ضربتَ ۲ فی ۲ فاحکم باربعه بلکه حکم است و نیاز به شارع ندارد یا مثل اینکه : است ۳ - احکام عقلیه و شرعیه : احکام عقلیه و شرعیه احکامی هستند که هم عقل به آنها حکم می‌کند و هم شرع یعنی هر دو هم عقل و هم شرط با هم به آن حکم می‌کنند مثل : قبح احکام لغویه : احکام لغویه احکامی هستند که به لفظ برمی‌گردند مثل : احکام نحو و صرف و وضع الفاظ الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱۶ ۲ - اما جواب علامه مامقانی : علامه می‌گوید : دو بحث است : ۱ - بحث در ۲ - بحث در در شهادت شاهد چند شرط معتبر است : ۱ - بودن یعنی رو در رو بودن یعنی کتبی فایده‌ای ندارد ۲ - بالاصاله بودن یعنی خود شاهد باید در محکمه حاضر باشد نه پسر یا برادرش یا غیرهما که : این‌ها در شاهد شرط و معتبر است ولی این‌ها در تزکیه رجالی شرط نیست یعنی لازم نیست که عالم رجالی با راوی رودررو باشند چون اگر رودررو بودن عالم رجالی با راوی شرط باشد اخذ اخبار از اصول جایز نیست چون راوی که با عالم رجالی رودررو که نیست پس منظور از مراجعه به علم رجال عبارت است از اینکه : در باره راویان تحقیق کنیم و ظن اطمینانی تحصیل کنیم که اصلاً مبنای کار عقلا هم همین است تمت کلام مصنف می‌فرماید : ۱ - بعضی رجوع به کتب رجالی را از باب جمع قرائن و شواهد برای تحصیل اطمینان به وثاقت راوی و یا صدور حدیث از معصوم علیه السلام حجت می‌دانند ۲ -بعضی رجوع به کتب رجالی را از باب شهادت حجت می‌دانند ۳ - بعضی تفصیل داده‌اند و گفته‌اند که : اگر رجوع و مراجعه به کتب رجالی از باب تحصیل قرائن و شواهد بر صدق راوی و صدور خبر و روایت باشند اینجا جواب مامقانی درست است ولی اگر رجوع و مراجعه به کتب رجالی از باب شهادت باشد جواب ما درست است بدان که از رجالی برای ما : یا حاصل می‌شود و یا حاصل می‌شود و یا هیچ کدام حاصل نمی‌شود نه علم و نه اطمینان ۱ - اگر از گفتار رجالی برای ما علم حاصل شود آن را می‌نامند که اینجا محل بحث ما نیست ۲ - اگر از گفتار رجالی برای ما حاصل شود آن را می‌نامند که اینجا هم محل بحث ما نیست چون اینجا حجت قطعی است اگرچه حجیت آن مثل علم فقط ذاتی نیست ۳ - اگر از گفتار رجالی برای ما نه علم و نه اطمینان ، هیچ کدام برای ما حاصل نشود اینجا محل بحث ما است اینجا از باب ناچاریم قول رجالی را قبول کنیم یعنی اینجا بحث می‌کنیم که : آیا قول رجالی از باب شهادت حجت است یا نه ؟ الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱۷ ۴ - دلیل چهارم منکرین نیاز به علم رجال عبارت است از : اختلاف نظر در معنای و فسق منکرین می‌گویند : هر کس فسق و عدالت را یک جوری معنا کرده است تا حدی که بین این معانی اختلاف زیادی وجود دارد لذا وقتی که علمای رجال گفتند : (( فلان راوی عادل است )) اینجا وجود این اختلاف زیاد بین معانی عدالت مانع می‌شود و نمی‌گذارد که ما کلام علما رجال را قبول کنیم چرا؟ چون نمی‌دانیم که علمای رجال کدام معنی عدالت را اراده کرده‌اند ؟ یعنی : نمی‌دانیم که علمای رجال همان معنای عدالتی را اراده کرده‌اند که ما قبول داریم یا معنای دیگر عدالت را اراده کرده‌اند ؟ یعنی اینکه : اگر ما خواستیم بدانیم (( آیا فلانی عادل است یا نه ؟ )) اینجا دو قول وجود دارد : ۱ - قول شیخ ۲ - قول دیگران ۱ - می‌گوید : در عدالت ظهور کافی است یعنی : اگر راوی مسلمان باشد عادل است ۲ - دیگران می‌گویند : در عدالت شخص اسلام کافی نیست بلکه وجود ملکه و لازم است پس طبق این نظر دیگران ما نمی‌توانیم قول شیخ طوسی را قبول کنیم پس اگر علمای رجال گفتند : (( محمد بن مسلم عادل است )) (( ابن سنان عادل نیست )) اینجا ما نمی‌توانیم قبول کنیم چرا ؟ چون نمی‌دانیم منظورش از عدالت کدام معنای عدالت است ؟ پس اصلاً نیازی به علم رجال نداریم مصنف می‌فرماید ما ۳ جواب داریم که دو جواب از مرحوم $مامقانی است و یک جواب از مرحوم محقق قمی است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱۸ در جواب دلیل چهارم منکرین نیاز به علم رجال مصنف می‌فرماید : ما ۳ جواب داریم که ۲ جواب از مرحوم است و یک جواب از محقق است جواب اول : مرحوم مامقانی می‌فرماید : اولاً اینکه : بله در مبنای با دیگران (( در معنی )) فرق وجود دارد و متفاوت است ولی این فرق و تفاوت نمی‌تواند جلوی تحقیق و تفحص ما را بگیرد چرا؟ چون کار و ما این است که به کتب رجالی رجوع کنیم و و تفحص کنیم ثانیا : وقتی که شیخ می‌گوید : ظهور اسلام در عدالت شخصی کافی است و با توجه به اینکه شیخ طوسی می‌داند که در عدالت به نظر دیگران وجود ملکه و تقوا لازم است و دیگران با شیخ طوسی در معنای عدالت مخالف هستند اگر شیخ طوسی در جایی گفت مثلاً : (( محمد مسلم عادل است )) و عدالت را برای محمد ابن مسلم ثابت کرد اینجا منظور شیخ طوسی از عدالت باید ملکه و تقوا باشد نه ظهور اسلام یعنی : باید شیخ عدالتی را قصد کند که همه قبول دارند و نباید عدالتی را که خودش قبول دارد را قصد کند چرا ؟ چون کتابی که برای استفاده دیگران می‌نویسد و می‌خواهد تا قیام قیامت مورد استفاده و عمل دیگران باشد پس نباید فقط بر مبنا و نظر خودش بنویسد بله فقط می‌تواند نظر خودش را یادآوری کند تمت کلام مامقانی نویسنده کتاب رجالی الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱۹ نویسنده کتاب رجالی یا نظر و عقیده و روش خودش را در تعدیل و جرح راویان صریحاً بیان کرده است یا صریحاً بیان نکرده است اگر صریحاً بیان کرده باشد اینجا بر طبق آن می‌کند ولی اگر صریحاً بیان نکرده باشد اینجا باید از نظریه پیروی کند چرا ؟ چون نویسنده کتاب رجالی که این همه زحمت کشیده است برای خودش که زحمت نکشیده است و برای خودش که ننوشته است بلکه برای استفاده عموم و مراجعه علما برای استنباط احکام زحمت کشیده و کتاب رجالی را نوشته است پس نویسنده کتاب رجالی با مشهور هم عقیده است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 💚 ✅ در عده ای مشغول کاری در های هستند ، چرا ؟ ۱ - تا اینکه این گل های خوب و خوش بوی و معطر حوزوی به شکوفایی برسند ۲ - تا اینکه هم از عطر انگیز این گلستان محمدی( صلی الله علیه و آله و سلم) برای سال های سال بلکه تا ابد الدهر استفاده کند و آن را کند و مثل بزرگان و حوزوی پارسا و پرهیزگار باشند. 🌺 حوزویان در جامعه بشری نمایندگان ناب محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم )هستند 🌺 ✅ حوزویان کسانی هستتد که پا جای پا و قدم جای قدم مقدس و مطهر ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین گذاشته و می گذارند. 🪴 کریم معجزه الهی است.. 🪴 ای است که همتایی ندارد.. 🪴 بی همتایی است که تمام نیازهای بشری را پاسخ داده و میدهد و خواهد داد. 🌄 این قران کریم باید به درستی تبیین شود.. 🌄 قران یکی از اهلبیت عصمت و طهارت و معصومین علیهم السلام در دویست و پنجاه سال بود.. 🌄 امروزه یکی از مهم حوزویان این است که دنباله رو انبیاء علیهم السلام و مخصوصاً پیامبر اسلام و ائمه معصومین صلی الله علیهم و آله و سلم بوده و کار و مسیر و و روش آنها را ادامه دهند... 🌄 امروزه نیازهای جامعه اسلامی و متلبس به سربازی امام عجل الله تعالی فرجه الشریف شدن جهت پاسخ گویی به سوالات شرعی و غیر شرعی و اخلاقی و خانوادگی و غیره از ضروریات جامعه اسلامی است. 🌿 حوزویان در جامعه در مقابل دشمنان اسلام چون گاهی وگاهی و گاهی خروشانند.🌿 🍀 حوزویان در جامعه مثل یک آگاه و باهوش هستند که : معظلات جامعه را شناسایی می کنند و برای حلّ معظلات از مایه گذاشته و می کنند.🍀 🍃 حوزویان نقش یک پدر سوز و مهربان را داشته و رهبری جامعه را بر عهده می گیرند🍃 ✅ حوزویان در جامعه عبارت است از : 🔵 پاسداری از جامعه اسلامی 🔵 پاسداری از و فروع مقدس اسلام 🔵 و دین 🔵 پاسخ گویی به نیازهای مسلمانان 🔵 🔵 🔵 🔵 جامعه از الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۲۰ ۲ - جواب محقق این است که : نویسندگان کتب رجالی وقتی کتاب رجالی می‌نویسند فقط برای مجتهدین زمان خودشان که نمی‌نویسند بلکه هدفشان این است که : آثارشان برای ابد و همیشه و سال‌های سال باقی بماند و دیگران از آنها استفاده کنند لذا اگر در کتاب‌های رجالی خود می‌نوشتند که : (( راوی باید عادل و با تقوا و با ورع و با مهارت و تیزهوش باشد )) اینجا منظورشان از ظهور اسلام نیست بلکه منظورشان معنایی است که همه قبول دارند یعنی : (( ملکه و تقوا )) پس عدالت در راوی شرط است پس ما نیاز به علم رجال داریم تا بدانیم که کدام راوی عادل است قرینه دیگر اینکه : منظور و مراد علمای رجال از لفظ و کلمه (( )) ۱ - صرف بودن نیست ۲ - صرف گناه نکردن در ملأ عام نیست ۳ - صرف ظاهر نشدن نیست ۴ - صرف حُسن ظاهر نیست ۵ - بلکه مراد ملکه تقوا و احراز بازدارنده گناه در شخص است ۳ - جواب علامه مامقانی که می‌گوید : منظور علمای رجال از عدالت : احراز ملکه تقوا است و منظور : ظهور اسلام و ناشر حدیث و ظاهر نشدن فسق و رعایت حسن ظاهر و تعابیر دیگر نیست سوال : چرا تعبیر ناشر حدیث از تعبیر رعایت حسن ظاهر بالاتر است ؟ چون اگر راوی آمد و حدیثی را از راوی ضعیف نقل کرد اولاً : هیچکس دیگر به او اعتماد نمی‌کند ثانیاً : او را از شهر بیرون می‌کنند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بارگاهی که به شهر قم به پاست هم برای نجف و هم کربلاست خاک او را غرق بوسه می‌کنم چون که جای پای اربابم رضاست وفات خواهر بزرگوار امام رئوف،کریمه اهل‌البیت حضرت فاطمة‌المعصومه سلام‌الله برتمام شیعیان به خصوص شما محبین اهل‌البیت تسلیت باد
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 در اول هر علمی ۳ چیز را بیان می‌کنند : ۱ - تعریف علم ۲ - موضوع علم ۳ -فایده علم به این سه چیز علم می‌گویند تا اینکه مسائل این علم با مسائل علوم دیگر تداخل نکنند ابزار اصلی کشف و اثبات عناصر مشترک دو چیز هستند : ۱ - ۲ - ۱ - بیان شرعی : منظور از بیان شرعی کتاب و و سنت است سنت : ۱ - تعریف سنت ۲ - اقسام سنت تعریف سنت : سنت یعنی بیانی که از پیامبر و ائمه معصومین صلی الله علیهم و آله و سلم رسیده است سنت مثل : حجیت خبر واحد و حجیت ظهور عرفی اقسام سنت : ۱ - قول معصوم علیه السلام ۲ - فعل معصوم علیه السلام ۳ - تقریر یا سکوت معصوم علیه السلام ۲ - ادراک ادراک عقلی مثل این قانون عقلی که : محال است که یک عمل در یک زمان هم واجب باشد و هم حرام باشد عقلی ۲ بحث دارد : ۱ - سرچشمه ادراک عقلی ۲ - درجات ادراک عقلی ۱ - سرچشمه ادراک عقلی ۳ قسم است : ۱ - گاهی سرچشمه ادراک عقلی از و است مثل : آب در ۱۰۰ درجه می‌جوشد ۲ - گاهی است و ذهن سریعا می‌فهمد مثل : ۱ ۲ است یا مثل : ضدین است یا مثل : کل بزرگتر از جز است ۳ - گاهی است و استدلال لازم دارد مثل : وقتی علت از بین می‌رود معلول هم از بین می‌رود ۲ - ادراک عقلی : درجات ادراک عقلی ۲ نوع است ۱ - ادراک عقلی ۲ - ادراک عقلی ۱ - گاهی ادراک عقلی کامل و قطعی است و احتمال اشتباه در آن راه ندارد مثل : ضدین محال است یا مثل: کروی است یا مثل : آب در ۱۰۰ درجه می‌جوشد یا مثل : ۳ زاویه مثلث با ۲ زاویه قائمه مساوی است ۲ - ادراک عقلی ناقص : گاهی ادراک عقلی ناقص و غیر قطعی است یعنی : عقل به یک طرف قطع ندارد یک طرف را ترجیح می‌دهد مثل : اسبی که دیروز در مسابقه اول شده است امروز هم اول می‌شود یا مثل : دارویی که این بیمار را درمان کرد بیمار شبیه آن را هم می‌کند یا مثل : عملی که بیشتر ویژگی‌های کار حرام را دارد است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 چه درجه‌ای از ادراک عقلی می‌تواند در اثبات کار آیی داشته باشد اینجا ۳ نظر وجود دارد : ۱ - همه می‌توانند حکم شرعی را ثابت کنند ۲ - هیچ کدام از دراکات عقلی نمی‌توانند حکم شرعی را ثابت کنند بلکه فقط بیان شرعی می‌تواند وسیله اثبات حکم شرعی باشد ۳ - تفصیل : یعنی : ادراکات دو جورند ۱ - ادراک عقلی کامل ۲ ' ادراک عقلی ناقص پس و ادراکات عقلی کامل می‌توانند حکم شرعی را اثبات کنند ولی ادراک عقلی ناقص و $ظنی نمی‌توانند حکم شرعی را ثابت کنند این نظر سوم نظریه بیشتر فقهای اهل بیت است فقهای می‌گویند : با وجود ائمه علیهم السلام بیان شرعی استمرار دارد و نیازی نیست که حجیت ادراک عقلی را توسعه دهیم بلکه می‌گوییم که : ۱ - ادراک عقلی حجت نیست ۲ - فقط ادراک عقلی کامل حجت است نظر اول نظریه فقهای اهل تسنن است که می‌گویند : همه ادراکات عقلی می‌توانند حکم شرعی را اثبات کنند چه ادراکات عقلی قطعی و چه ادراکات عقلی ظنی که اصطلاحا این نظریه را نظریه رای و اجتهاد و نامیده‌اند این نظریه نظریه است می‌گوید : در حکم شرعی : ۱ - اگر در قرآن مسئله‌ای بود طبق آن $فتوا می‌دهم ۲ - اگر در حکم مسئله‌ای نبود و در بود و یا اگر حکم مسئله‌ای در قرآن و سنت هم نبود طبق نظر یکی از که خودم می‌پسندم عمل می‌کنم و نظرات بقیه اصحاب را کنار می‌گذارم ۳ - اگر در قرآن و سنت و نظرات اصحاب هم نبود اینجا خودم می‌کنم نظریه دوم می‌گوید : اصلاً عقل صلاحیت ندارد ابزار کشف و اثبات حکم شرعی باشد بلکه فقط قرآن و سنت وسیله کشف و اثبات حکم شرعی هستند نظریه سوم می‌گوید : فقط به دلیل قطعی و عمل می‌کنیم چون علیه السلام فرمود : یا هشام ابن حکم ان لله تعالی علی الناس حجتین حجت ظاهره و حجت باطنه فاما الظاهره فالرسل و الانبیا والائمه علیهم السلام و اما الباطنه فالعقول وسائل جلد ۱ صفحه ۶ الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ای در جهان دور از دو رو باش با دوستان یک سرگرم گفتگو باش دانی که در جهان چیست آیین دوست یابی در زندگانی چون گشاده رو باش تا کدورت از دل ستوده گردد در چشمه سرگرم گفتگو باش است بدترین است بهترین دوست با دوست چون نشینی آسوده از عدو باش راهی است پر خم و پیچ ای عقل غایت اندیش هنگام موشکافی باریک‌تر ، ز مو باش در دامن بنشین به شادکامی با دیو و دد میامیز پاک و خو باش دانی که گام در راه دوستی چیست ؟ هر کس که با تو یار است تو نیز یار او باش و هرچه در اوست فنا پذیرد نقش بقا چو خواهی کن و نکو باش قاسم رسا الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
https://eitaa.com/joinchat/2607284862C074434f3de سلام،روی لینگ گروه عبارت انگلیسی زده وارد و عضو شوید گردان فتح، علی ابن ابیطالب ع ، ل ۸ نجف و رزمندگان ۸سال دفاع مقدس. 🌹🌹🇮🇷🌹🌹
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۷ در دارد و هر عده از جهنمیان از دری که به آنها اختصاص دارد وارد می‌شوند اسامی ۷ در جهنم چنانچه است از علیه السلام رسیده است به این قرار است : درکات آن است فوق آن است فوق آن فوق آن ص فوق آن فوق آن فوق آن عذاب‌های این طبقات متفاوت است : چو فردای شود آشکار برون آید از حلق نه تو را هست بر سر زنی نه پایی تو را هست بر در زنی نه سرایی که مهمان شوی نه سرایی که پنهان شوی در آن ورطه ما را مدد کار کیست به جز لطف حق یار و غمخوار کیست الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 و بندگی بندگی است بندگی نیست چون وابستگی دو جور هست : ۱ - وابستگی به یک امر ۲ - وابستگی به یک امر وابستگی به یک امر محدود را کوچک می‌کند ولی وابستگی به یک امر نامحدود است نه وابستگی لذا باید گفت : خدایا آزادی من در بندگی تو است خدایا مرا بنده خودت گردان تا از خود آزاد گردم : بندگی کن تا که سلطانت کنند تن رها کن تا همه جانت کنند خوی حیوانی سزاوار تو نیست ترک این خو کن که انسانت کنند اگر ما را باشی همه گریند و تو در باشی اگر خالی شوی از خویش چون نی چونی پر از شکر آکنده باشی شیخ عطار الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 و بندگی یک پاک و یک زنده کجاست یک سوخته بی پراکنده کجاست چون اندیشه خویشند همه در روی خدای را بنده کجاست عطار بنده‌ام بنده ولی بی‌خردم با بی‌خردی می‌خردم بنده‌ام بنده که از فرمان سر نکشم خواجه به هر سو کشدم میرزا حبیب نیست و بیداری مجروح نیاز ور دن بنواختن است بیاموزد کاندر ره عشق شیوه‌اش و و است تبریزی همان به که ز خویش به درگاه خدا آورد ورنه سزاوار خداوندیش کس نتواند که به جا آورد الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b