eitaa logo
پیرامون حوزه
129 دنبال‌کننده
51 عکس
1 ویدیو
0 فایل
پیرامون حوزه نشریه تحلیلی خبری حوزه و روحانیت آدرس سایت : m-ph.ir وابسته به مرکز پژوهشی مبنا: mabnarc.ir ارتباط با ادمین: @Piramoon1234
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی (قدس سره) میان فرصت‌ها و چالش‌ها ✏️ عبدالله مجیدی 🔹مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۷ در زمان حیات حضرت امام و در پی نامه‌ای از مرحوم سید احمد خمینی در شهریور ۱۳۶۷ به حضرت امام و ذکر ضرورت حفظ سخنان و پیام‌های مکتوب و شفاهی ایشان و همچنین اسناد تاریخی و کتاب‌های حضرت امام شکل گرفت. حضرت امام خمینی در پاسخ به نامه، مرحوم سید احمد خمینی را «برای تنظیم و تدوین کلیه مسائل مربوط به خود که بسا در رسانه‌های گروهی اختلافات و اشتباهاتی رخ داده است» انتخاب کردند. 🔹حجت‌الاسلام سید احمد خمینی پس از ارتحال حضرت امام، مسئولیت ادارۀ مؤسسه و حرم حضرت امام را طی حکمی به حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری سپرد. پس از درگذشت مرحوم سید احمد خمینی، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در اردیبهشت ۱۳۷۴ با نامه‌ای به مقام معظم رهبری برای تولیت مؤسسه کسب تکلیف کرد. وی در این نامه با بیان اینکه «همه امور را بنا به فتوای امام راحل به مقام شامخ ولایت می‌دانم»، تنفیذ وصیت مرحوم سید احمد خمینی را درخواست کرد و مقام معظم رهبری نیز وصیت مزبور را تنفیذ کردند. فعالیت‌های مؤسسه 🔹مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی از لحاظ ساختاری در پنج معاونت آموزش، پژوهش، اداری مالی، بین‌الملل و فرهنگی، هنری و ارتباطات سامان یافته است. شاید بتوان مهمترین بعد فعالیتی این مؤسسه را در حوزه پژوهشی دانست. این فعالیت‌ها در قالب‌های گوناگونی منتشر می‌شوند که برخی از آنها به این شرح‌اند: • مجله حریم امام • مجله حضور • جمع‌آوری خاطرات • انتشارات عروج 🔹علاوه بر بعد پژوهشی این مؤسسه وارد فاز آموزش نیز شده که ده‌ها دوره آموزشی مرتبط با امام خمینی برای دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار کرده است. و چند سایت زیرنظر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی فعالیت می‌کند از جمله: • پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران • پرتال امام خمینی • سایت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی 🔹رویکردهای علمی و بیشتر سیاسی این مرکز، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی را گاه به بحث‌های حاشیه‌ای و جنجالی سوق می‌داد و موجب بروز مباحث گوناگون در دوره‌های مختلف شده است. انتقادها علیه این مؤسسه در سال‌ اخیر شتاب و شدت بیشتری یافته است که به برخی از این موارد اشاره می‌شود. ادامه دارد... مشاهده متن کامل یادداشت: http://m-ph.ir/moasese-tanzim-va-nashr-asare-emam-khomeini/ آدرس کانال در ایتا و تلگرام: @piramoonhawzah
⚡️انتقادها به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (قدس سره) ✏️ عبدالله مجیدی 🔹در سال اخیر به‌ویژه در ماه‌های اخیر، انتقادهای پرشماری علیه رویکرد مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی وارد شده است. اغلب این انتقادها از طرف خبرگزاری رسا و برخی از پایگاه‌های خبری از جمله «صدای حوزه» بود. این نقدها را به‌طورکلی در چند محور می‌توان دسته‌بندی کرد. گرایش سیاسی سایت جماران: 🔹دراین‌باره اغلب منتقدان به موضع‌گیری‌ها و اخبار این سایت انتقاد کرده و آن را خلاف آرمان‌های امام خمینی دانسته‌‌اند و بر این باورند که این سایت درباره موضوعات مرتبط با امام خمینی به‌صورت گزینشی و جناحی بر‌خورد می‌کند؛ برای مثال پایگاه خبری صدای حوزه در یادداشتی با عنوان «فراموشی رسم امام از سوی دلواپسان اسم امام» سایت جماران را متهم کرد که فقط از اسم و رسم امام بهره می‌برد. 🔹خبرگزاری رسا در یادداشتی با عنوان «پشت پرده نفوذ» در نشریه‌ای که برای اساتید حوزه ارسال می‌شود نوشت: «رسانه‌های مؤسسه دفتر تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) که به اسم مبارک امام و برای حفظ دستاوردهای آن بزرگوار تشکیل یافته‌اند، هدف خود را پاسداری از حریم اندیشه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی اعلام کرده‌اند، اما در سال‌های اخیر این تشکیلات به پایگاهی برای خبرپراکنی علیه نهادهای انقلابی و رپرتاژ آگهی برای اشخاص مطرود نظام گشته است.» تحریف امام: 🔹یکی از پربسامدترین انتقادات، این است که منتقدان مؤسسه بر این باورند که این مؤسسه آگاهانه یا ناآگاهانه، شخصیت و اندیشه حضرت امام را تحریف می‌کند؛ ازاین‌رو خبرگزاری رسا سلسله‌مطالبی را با عنوان تحریف بنیانگذار در سایت خود منتشر کرده است که در هر یک از آنها به عملکرد مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام انتقاد کرده است. 🔹بیشتر این نقدها درباره نزدیکی این مؤسسه به جریان‌های غربگرا و لیبرال، سکوت مؤسسه در قبال برخی مواضع علیه امام، برخی مطالب منتشر ‌شده در هفته‌نامه حریم امام و مطالب سایت جماران است؛ برای مثال سایت رسا با انتشار یادداشتی عملکرد مؤسسه نشر آثار امام را «تحریف مدرن» نامید که «یکی از شگردهای قدیمی غربزدگان و لیبرالیست‌های وطنی است؛ آنان چون نمی‌توانند مردم و نسل جوان را از امام و انقلاب جدا کنند، در تدارک طراحی‌های پیچیده برای تحریف و وارونه‌نمایی حقائق برمی‌آیند!» ادامه دارد... مشاهده متن کامل یادداشت: http://m-ph.ir/moasese-tanzim-va-nashr-asare-emam-khomeini/ آدرس کانال در ایتا و تلگرام: @piramoonhawzah
⚡️انتقادها به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (قدس سره) ✏️ عبدالله مجیدی مواضع مرتبطان با مؤسسه: 🔹بخشی دیگر از انتقادها متوجه اشخاصی است که با مؤسسه ارتباط کاری یا علمی دارند و درباره مسائل سیاسی روز، شخصیت‌های سیاسی یا درباره حضرت امام مطالبی را منتشر کرده‌اند و با سکوت مؤسسه نشر و آثار امام در عرصه عمومی مواجه شده است. برای مثال خبرگزاری رسا یادداشتی با عنوان «عقده‌گشایی عضو تحریریه نشریه حریم امام علیه شورای نگهبان»، از تولیت حرم و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خواست درباره نویسنده مطلب، اقدامی شایسته اتخاذ کنند و تذکرات لازم را به وی بدهند. 🔹علاوه بر این برخی بر این باورند که مؤسسه پاتوقی برای جریان‌ سیاسی اصلاحات شده است؛ برای مثال سردبیر سایت و نشریه تحلیلی خط امام معتقد است: «این مؤسسه از بُعد مدیریتی به‌صورت فرقه‌ای و حزبی اداره می‌شود و کسانی در آنجا مشغول به کار هستند، اهداف و متد یک باند خاص سیاسی را دنبال می‌کنند.» مجله حریم امام: 🔹بخش دیگری از انتقادها به مجله حریم امام وارد است که منتقدان به انحرافات فکری و سیاسی این مجله از گفتمان حضرت امام و خط انقلاب دارند. دراین‌باره نیز انتقادات فراوانی درباره تحریف امام یا سوگیری‌های جناحی و سیاسی به این نشریه وارد می‌کنند که در بستر هفته‌نامه حریم امام رخ می‌دهد. برخی بر این باورند که «نشریه حریم امام به اسم امام اما در خدمت سیاست‌های جناحی!» است. 🔹دراین‌باره نیز به فراخور موضوعات گوناگونی که در هفته‌نامه حریم منتشر شده است، خبرگزاری رسا واکنش نشان داده و انتقادهای تندی را علیه آن منتشر کرده است. با توجه به حجم انتقادات، ادبیات و همچنین هدف‌گیری منتقدان به‌ نظر می‌رسد، هدف منتقدان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، تغییر رویه اساسی در این مؤسسه یا تغییرات مدیریتی کلان در آن باشد. 🔹چنانکه از ارجاعات مقاله حاضر برمی‌آید، پرچم‌دار انتقادات به مؤسسه، خبرگزاری رسا است. بررسی مطالب این خبرگزاری به‌ویژه در سال جاری نشان می‌دهد که تقریباً هر هفته، مطلبی در نقد مؤسسه منتشر کرده است. یکی از اقدامات این خبرگزاری، مصاحبه با اساتید حوزوی در نقد عملکرد مؤسسه تنظیم و نشر است که نموداری از موضع‌گیری‌های برخی اساتید حوزوی علیه مؤسسه منتشر کرد. مشاهده متن کامل یادداشت: http://m-ph.ir/moasese-tanzim-va-nashr-asare-emam-khomeini/ آدرس کانال در ایتا و تلگرام: @piramoonhawzah
◼حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی رحلت عالم ربانی آیةالله آقای حاج سید محمدعلی علوی‌گرگانی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم رحلت عالم ربّانی آیةالله آقای حاج سید محمدعلی علوی‌گرگانی رضوان‌الله‌علیه را به حوزه‌ی علمیه‌ی قم و به همه‌ی شاگردان و ارادتمندان و مقلدان ایشان بخصوص به مردم مؤمن گلستان که ارادت ویژه به این بزرگوار و والد محترمشان مرحوم آیةالله آقای حاج سیدسجاد علوی داشتند، و بالأخص به خاندان گرامی و فرزندان مکرّمشان تسلیت عرض می‌کنم. این مرجع معظم در قضایای گوناگون انقلاب و مسائل کشور همواره وفادارانه در کنار مردم و پشتیبان نظام مقدس بودند و خدمات ارزشمندی کرده‌اند که موجب فیض و رحمت الهی است ان‌شاءالله. از خداوند متعال علو درجات ایشان را مسألت می‌کنم و امیدوارم با اجداد طاهرینشان محشور گردند. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ آدرس کانال در ایتا و تلگرام: @piramoonhawzah
⚡️پاسخ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) ✏️ عبدالله مجیدی 🔹مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، در شماره ۴۵۰ هفته‌نامه حریم امام در پی پاسخ به انتقادها برآمد. این شماره که با تیتر «صدای رسای حوزه» منتشر شد و کنایه‌ای به پایگاه خبری صدای حوزه و خبرگزاری رسا بود، دربردارنده مصاحبه‌هایی با آیت‌الله محفوظی، آیت‌الله موحدی کرمانی، آیت‌الله علیدوست، آیت‌الله سید محمد غروی، حجت‌الاسلام سید محمود دعایی و حجت‌الاسلام سید حسین موسوی بود. 🔹این مصاحبه‌ها بیشتر بر پایه تقبیح تخریب و توهین، جایگاه امام خمینی، شخصیت حجت‌الاسلام سید حسن خمینی و دفاع از مؤسسه بود. همچنین یادداشت سردبیر این شماره از حریم امام، از آیت‌الله اعرافی و آیت‌الله بوشهری خواسته بود که با تخریب‌ها و توهین‌ها علیه مؤسسه تنظیم و نشر، و شخص حجت‌الاسلام سید حسن خمینی برخورد کنند و به آنها تذکر دهند. 🔹در بخش دیگر این شماره، آیت‌الله ملکوتی، مطلب منتشر شده از خود را در خبرگزاری رسا تکذیب کرده و گفته بود که در آن مصاحبه «راجع به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام نه چیزی از من پرسیده شد و نه چنین چیزی گفته‌ام.» در پایان این پرونده مجله نیز، مصاحبه‌ای با حجت‌الاسلام علی کمساری، رئیس مؤسسه منتشر شده بود که وی با گلایه از تخریب‌ها علیه مؤسسه، گزارشی از عملکرد آن داده و اعلام کرده بود که «در دفاع از امام و میراث امام انقلابی عمل می‌کنیم.» 🔹از طرف دیگر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با رد اتهامات منتقدان درباره نگاه گزینشی و جناحی به حضرت امام و سوءاستفاده از ایشان، تصریح کرده‌اند که منشورات و آثاری که تاکنون منتشر کرده‌اند، خود ردی بر این اتهامات است؛ برای مثال کتاب جدید آیت‌الله ری‌شهری با عنوان «روشن‌بینی امام خمینی(ره) در نامه ۱۳۶۸/۰۱/۰۶» که کاملاً در نقد عملکرد آیت‌الله منتظری است، نشان از آن دارد که جریان آیت‌الله منتظری نفوذی در این مؤسسه ندارند. مشاهده متن کامل یادداشت: http://m-ph.ir/moasese-tanzim-va-nashr-asare-emam-khomeini/ آدرس کانال در ایتا و تلگرام: @piramoonhawzah
⚡️ملاحظات و پیشنهادها ✏️ عبدالله مجیدی 🔹با مرور چالش رخ‌داده میان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و منتقدانش، برخی نکات را می‌توان یادآور شد: ۱. همه سوار بر کشتی انقلابیم 🔹روشن است که منتقدان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با هدف پاسداری از آرمان‌‌های امام و انقلاب پا به عرصه نقد گذاشته‌اند؛ چنانکه رئیس خبرگزاری رسا گفته است: «نقدهای جریان انقلابی حوزوی به مسئولان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) از باب نُصح و شفقت است. مطالبه اصلی از این مؤسسه و اقمار آن این است که نسبت به تعمیق و تبلیغ اصول اندیشه امام فعال‌تر بوده، در ابراز دوری نسبت به جریان غیرانقلابی و افراد زاویه‌دار با نظام اسلامی دارای کنش صریح باشند.» 🔹از طرف دیگر مؤسسه نشر آثار امام نیز از مراکزی است که در بیش از سه دهه از فعالیت خود آثار ارزشمندی درباره حضرت امام منتشر کرده است و اگر عملکرد این مؤسسه در تعارض با اصول انقلاب بود، قطعاً در مدت ۳۳ سال از فعالیت آن جلوگیری می‌شد. این مؤسسه بنابه مأموریت اصلی خود، پاسدار اندیشه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی است. ناگفته پیدا است که این به‌معنای بسته شدن باب نقد و بری بودن این مؤسسه از خطا نیست. ۲. آب در آسیاب دشمن 🔹در شرایط فعلی که شکاف میان دوستداران اصل نظام و انقلاب اصلی‌ترین هدف دشمنان است، همگرایی میان همه نیروهای انقلاب و نگاه فراگیر داشتن به گفتمان انقلاب ضروری است. روشن است که در این صورت اختلاف نظرات، سلایق سیاسی و خرده‌حساب‌های جناحی نباید بهانه واگرایی میان جریان‌هایی باشد که هر دو سوی آنها معتقد به شعار اصلی انقلاب اسلامی یعنی «جمهوری اسلامی» هستند و در اصل ولایت‌فقیه متفق‌القول‌اند. ۳. زنده کردن سنت گفتگو 🔹بسیاری از اختلاف‌نظرها، بدون جنجال رسانه‌ای و پیامدهای اجتماعی و سیاسی آن با نشست‌های صمیمانه و مباحثات طلبگی قابل‌حل هستند. اگر دو طرف چالش واقعاً در پی اصلاح امور هستند، به‌جای به دست گرفتن قلم‌های تیزشده، نقدها و پاسخ‌های هم را بشنوند، به‌یقین بخش عمده‌ای از اختلافات برطرف خواهد شد. روشن است که در فضای رسانه‌ای و بهره‌گیری از ابزار و امکانات رسانه‌ای، آنچه ذبح می‌شود، چیزی جز حق و حقیقت نیست و دست‌آخر، دو طرف ماجرا بازنده خواهند بود. ۴. هنر تعامل 🔹اگر قرار بر آن باشد که نیروهایی که همه داعیه‌دار انقلاب و امام هستند و اشتراکات آنها بیش از افتراقات‌شان است، ‌به‌ بهانه‌های سیاسی و با این توجیه که موضوعات اختلافی، مهم و اثرگذارند یا کج‌روی‌ها غیرقابل اغماض است، توان تعامل با هم را نداشته باشند، چگونه می‌توان ادعای طرفی را که در پی تعامل سازنده با جهان است و طرف دیگر مدعی جذب حداکثری، باور کرد؟ در این صورت تکلیف تعامل با نخبگان یا عموم مردم که در برخی اصول اساسی در تعارض با گفتمان انقلاب هستند روشن می‌شود. ۵. رفتار فراجناحی در گفتار و عمل 🔹اگر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، ارتباط با برخی گروه‌های سیاسی خاص را مطابق با منش حضرت امام در تعامل با همه گروه‌ها می‌داند و ازاین‌رو لازم می‌دانند که رویکرد فراجناحی داشته باشند، این رویکرد باید در تعامل و بهره‌گیری و ارتباط با همه گروه‌های فکری و سیاسی باشد، نه اینکه فقط با برخی گروه‌ها ارتباط گرفت و با گروه‌های فکری و سیاسی مقابل ارتباطی و تعاملی نباشد. فراجناحی بودن باید نمود بیرونی نیز بیابد و هم در عرصه عمومی و هم در عرصه نخبگانی، نباید با ذکر نام مؤسسه، جناح یا سلیقه خاصی به ذهن متبادر شود. این فراجناحی بودن باید در مصاحبه‌ها، مقالات، دیدارها، اخبار و تولیدات پژوهشی به‌صورت روشن نمودار شود. مشاهده متن کامل یادداشت: http://m-ph.ir/moasese-tanzim-va-nashr-asare-emam-khomeini/ آدرس کانال در ایتا و تلگرام: @piramoonhawzah
🛎 شماره جدید نشریه «پیرامون» منتشر شد 🔹 چند سالی‌ست ردیف بودجه حوزه علمیه در دسترس عموم قرار گرفته و حوزه را در اتاقی شیشه‌ای قرار داده؛ در این شماره پرونده «بودجه دولتی حوزه علمیه» را در ضمن سه یادداشت تفصیلی از سه زاویه مهم بررسی کرده است. 🔹کلیدواژه در کلمات مقام معظم رهبری، دومین کلان‌موضوع این شماره از را شکل داده و ضمن سه مصاحبه از صاحب‌نظران حوزوی، تلاش شده نگاه به این مسئله و رابطه حوزه علمیه با آن تشریح شود. 🔹 وفات شیخ الفقها و آیت الله العظمی صافی گلپایگانی همچنین رخدادهایی همچون: لگد شدن عمامه روحانی آمر به معرف، حضور زنان در ورزشگاه، اظهارنظر در خصوص ملاک حلال‌زادگی در جشنواره فجر 1400، موضوع از جمله موضوعاتی‌ست که در بخش‌های دیگر مجله مورد توجه بوده است. 🔹 اندیشه‌ مرحوم و ، همچنین برخی مواضع چالش‌برانگیز ائمه محترم جمعه نیز در بخش «جریان‌شناسی» مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. 📎 مصاحبه با اساتید محترم: - حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب‌الله بابایی - حجت الاسلام و المسلمین سعید صلح میرزایی - دکتر مجید مرادی 🖋 همراه با یادداشت‌های از: - دکتر علی اکبر عبدالاحدی مقدم - دکتر علی اکبر هاشمی کروئی - اصغر حیدری - دکتر احمد اولیایی - عبدالمجید رستگاری - سعید سلمانی - حسن اجرایی - و ... 🆔 @piramoonhawzah
حوزه علمیه و حضور زنان در ورزشگاه 🔺 بازتاب نظر برخی از و ، این نهاد دینی را به عنوان مخالف اصلی حضور زنان در ورزشگاه معرفی کرده است. 🔻گشودن گِره چالش و مسابقات ورزشی از چه طریق ممکن است؟ ☑️ یادداشت را در بخوانید ◀️ https://m-ph.ir/hozor-zanan-dar-varzeshgah/ 🆔 @piramoonhawzah
📌 حوزه علمیه و حضور زنان در ورزشگاه 🔹 چالش و مسابقات ورزشی از مسائلی‌ست که در سال‌های اخیر از جنبه‌های مختلف ذهن جامعه ایرانی را درگیر کرده است. حضوری که در سال‌های پس از انقلاب تا بهمن 1400 ممنوع بود و بعد از آن و با حضور حداقلی زنان، موضع‌گیری حوزه و حوزویان در نوع خود جالب توجه می‌باشد. حضوری که عموما واکنش‌های منفی را از سوی و درپی داشته است. 🔹 فدراسیون جهانی فوتبال نیز به فوتبال ‌ایران هشدار داده که عدم اجرای ‌تعهدات گریبانگیر فوتبال ‌ایران شده و احتمال آن می‌رود همان بلایی که سر تیم‌های و آمد، بر سر فوتبال ملی ایران هم خواهد آید. این موضوع مطمئناً اثرات منفی اجتماعی عمیقی در جامعه، خصوصاً در بین نوجوانان و جوانان خواهد گذاشت. 🔺 برخی از دلایل حضور زنان در ورزشگاه: - مخالفت با حکم اولی؛ (پوشش مردان ورزشکار و حرمت نگاه کردن زنان به بدن مردان در این وضعیت) - در مواردی، پوشش ورزشکاران مخالف عرف متشرعه است - و ... 🔻 برخی دلایل حضور زنان در ورزشگاه: - تمام ، اجتماعی و رفاه اجتماعی زن با مرد مشترک است - پوشش مردان ورزشکار در بسیاری از موارد خلاف عرف متشرعه و عفت عمومی نیست - امکان اختلاط زنان و مردان در بازار و مکان‌های دیگر نیز وجود دارد، بنابراین باید حضور زنان در همه اماکن عمومی حرام باشد - و ... 🔹 با توجه به دلایل موجود، در خصوص حکم به حرمت حضور زنان در ورزشگاه‌ها تردیدهایی وجود دارد؛ افزون بر این، ممنوعیت حضور بانوان سبب شده تا فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بر کشور تحمیل شود و عدم پاسخگویی در این زمینه، حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را به معضلی اجتماعی تبدیل کرده است. 🔹 باید به این نکته نیز توجه کرد که بر اساس مرکز افکارسنجی دانشجویان ‌ایران () در سال ۱۳۹۶، ۶۱ درصد مردم موافق ورود بانوان به ورزشگاه‌ها هستند و عدم پاسخگویی به این مطالبه مردم، سرمایه اجتماعی نظام را در معرض تهدید قرار داده است. 🔸 جهت مدیریت این مسئله اولین گام، توجیه علما و مراجع درباره این مسئله است که باید مراحل ذیل در نظر گرفته شود: - ادله لزوم حضور زنان در ورزشگاه‌ها بر اساس ضرورتی که برای به وجود آمده است تدوین شده و به سمع و نظر آقایان مراجع و علما برسد. - این ادله توسط افراد موجهی که از نظر علمی و اجتماعی در مرتبه قابل قبولی قرار دارند، به مراجع انتقال داده شود تا همراهی آنها را جلب کنند. - و... 🔸برای کاستن از حساسیت موضوع و همراه کردن راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود: - اجازه رسمی، کنترل شده و تدریجی برای حضور زنان در ورزش‌های کم‌بازتاب و چه‌بسا در شهرهای کوچک داده شود و به‌تدریج به عرصه ورزش‌های پرطرفدار مثل سرایت داده شود. - ایجاد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها با راه‌ها و اماکن جداگانه و دارای مصونیت به‌گونه‌ای که اقدامی از سوی عناصر ناهنجار برای وهن زنان صورت نگیرد ... یعنی با ایجاد جایگاه‌های خاص بالاتر و جداگانه در ورزشگاه‌ها، حضور زنان را در این اماکن عملی ساخت. - و ... ✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/hozor-zanan-dar-varzeshgah/ 🖋 به قلم دکتر / دانش آموخته حوزه علمیه قم و دکتری فلسفه دین 🆔 @piramoonhawzah
امر به معروف و نهی از منکر حوزویان و واکنش‌های مردمی 🔺 برخی برخوردهای تند با توسط طلاب را چگونه باید تحلیل کرد؟ 🔻مهمترین معیار در پذیرفتنی بودن یا نبودن امر و نهی از سوی چیست؟ ☑️ یادداشت دکتر را در پیرامون بخوانید ◀️http://m-ph.ir/amr-be-marof-howzavian-vakonesh-mardom/ 🆔 @piramoonhawzah
📌 امر به معروف و نهی از منکر حوزویان و واکنش‌های مردمی 🔹 مدتی‌ست کلیپ‌هایی در فضای مجازی پخش می‌شود که در آن افرادی در برابر یک روحانی یا طلبه برخوردی بسیار تند از خود نشان می‌دهند؛ علت چیست؟! 1️⃣ دوران با اقتضائات و لوازمی که دارد و ناگزیر همه جوامع را کم‌وبیش در بر گرفته؛ آیا امر و نهی افرادی در کوچه و خیابان که اغلب یکدیگر را نمی‌شناسند، مورد پذیرش و اقبال قرار می‌گیرد؟! به نظر می‌رسد اصل و تذکر به دیگران در این عصر همانند گذشته امری پذیرفته‌شده باشد. اما مهمترین معیار در پذیرفتنی بودن یا نبودن امر و نهی از سوی توده مردم، « بودن» است. اغلب آن چیزی که در فرهنگ عامه مردم نفوذ و رواج زیادی داشته باشد و تخطی از آن را شایسته خود و دیگران نمی‌دانند و در نتیجه آن را هنجاری می‌دانند راحع به آن تذکر می‌دهند و تذکر می‌پذیرند. 2️⃣ اساساً پذیرش امر و نهی برای انسان‌ها خوشایند نیست و لازم است آمر و ناهی تلاش کند کارش را به‌گونه‌ای انجام دهد که احتمال پذیرش آن بیشتر باشد؛ معتقد است در باب امر به معروف و نهى از منكر، يكى از امور مهم، نمودن و كردن است‏. 3️⃣ در جامعه ما اغلب بر چه بخش‌هایی از دین تأکید می‌شود که آمران و ناهیان روحانی و طلبه تذکر آن را به دیگران بر خود لازم می‌دانند؟! در تفکر دینی حاکم بر برخی از و ، معیار اصلی دین و دینداری مقدار التزام به است. چنین تفکری از معارف و نیز التزام عملی به اخلاق عبور می‌کند و فقه و احکام فقهی را بر صدر می‌نشاند. 4️⃣ اغلب افراد با آمران و ناهیان بیشتر مشکل دارند تا چیزهایی که به آن امر (مأموربه‌ها) و یا از آنها نهی (منهی‌عنه‌ها) می‌شوند. برخی آمران و ناهیان جامعه ما (از جمله و به‌ویژه برخی از روحانیان و طلاب) ، ، و را رها کرده‌اند. این نگاه توده مردم است به روحانیت که در سال‌های اخیر تشدید نیز شده است. افزون بر این، مردم عموماً روحانیان و طلاب را از جهت شخصی و خانوادگی نیز اغلب از خود بهتر و موفق‌تر نمی‌بینند تا امر و نهی آنها در وجودشان کارگر افتد. 🔸نتیجه و پیشنهادها ▫️ قدر متیقن از آیه ۱۰۴ سوره آل‌عمران این است که گروهی مشخص باید در اجتماع به‌طور رسمی به این کار بپردازند. بر این اساس تمامی کسانی که شایستگی این کار را ندارند، باید سکوت در پیش گیرند و کسانی مشخص برای این کار در نظر گرفته شوند! ▫️روحانیان و طلاب باید به ، ، و خود، صنف خود و حکومت بپردازند و امر و نهی را از خود و حاکمیت آغاز کنند. 🔸چند راهبرد کوتاه‌مدت و دست‌یافتنی‌تر: ۱. رعایت رفق و مدارا. ۲. توجه به زمینه‌های فرهنگی هر شهر و منطقه و شناخت دقیق و درست آن. ۳. رعایت الأهم فالأهم در تذکر. ۵. اهل عمل بودن آمران و ناهیان. 6. و ... ✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: http://m-ph.ir/amr-be-marof-howzavian-vakonesh-mardom/ 🖋 به قلم دکتر / دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و دکتری فلسفه اسلامی 🆔 @piramoonhawzah
حاشیه‌ای بر ۱۴۰۰ 🔺 حقیقت صحبت‌های جنجالی خانم نویسنده در جشنواره فجر چه بود و چه مواضعی در قبال آن گرفته شد؟ 🔻 چرا موضع‌گیری در قبال موضوعات این‌چنینی واکنش‌های متفاوتی درپی دارد؟ 🔸 راهکارهای هرچه بهتر حوزه با و جشنواره فجر چیست؟ ☑️ یادداشت را در پیرامون بخوانید◀️ http://m-ph.ir/hasheyeh-jashnvare-fajr/ 🆔 @piramoonhawzah
📌 حاشیه‌ای بر جشنواره فجر ۱۴۰۰ 🔹 اظهارنظر خانم «نوشین معراجی» نویسنده فیلم ، در سال 1400، موجب برانگیخته شدن احساسات و هیجانات جامعه گردید. معراجی در پاسخ به سوال مجری گفته بود: «به نظر من ... وقتی دو نفر همدیگر را دوست دارند، عشقی که بین‌شان وجود داشته، آنقدر حرمت دارد که حتی بدون صیغه، بچه‌ای که از آن دو متولد می‌شود، باشد.» 🔹با بررسی کامل مصاحبه خانم نویسنده و مجموع سخنان مطرح شده در جلسه، برداشت متفاوتی از آنچه در اذهان عموم است متبادر می‌شود اما متأسفانه رویکردهای غیرواقعی در برخورد با این موضوع، با دعوای همراه شده و فضای غالب رسانه را به خود اختصاص داد که مانع تحقق این جشنواره شد و حتی انتشار فیلم عذرخواهی خانم معراجی، مانع از موضع‌گیری‌ها نشد و وی برای بار دوم کرد. 🔹 در این دوره از جشنواره تلاش‌هایی صورت گرفت تا مدیران جدید در برگزاری این رویدادْ ناموفق نشان داده شوند. شبیه این اظهارات در سال‌های قبل هم در حواشی جشنواره دیده می‌شد، اما برخوردی چنین تند و جدی را شاهد نبودیم. بر خلاف هیاهوهای ایجاد شده، جشنواره امسال یکی از جشنواره‌های خوب این چند سال محسوب می‌شود. 🔻 سخنان استاد ، پربازدیدترین واکنش سلبی به این اظهارات بود. ایشان در بخشی از سخنرانی خود گفت: "جا داشت مسئولان ارشاد به دهان شخصی که بحث را مطرح کرده است می‌زدند." کاش عزیزان و بزرگان حوزه، درباره فضای کلی حاکم بر فیلم‌ها در سال‌های گذشته هم تا همین اندازه و به خرج می‌دادند و روند به‌ نسبت مناسب‌تر امسال را تشویق می‌کردند. 🔻 در مقابل، واکنش‌های ایجابی حوزویان نیز درخور توجه بود. گفت: در حاشیه جشنواره سینمایی فجر، اظهارنظر غلطی انجام شد که با وجود مکرر گوینده آن، وزارت ارشاد نیز آن سخنان را رد و محکوم کرد. خطای آشکار فردی نباید به جامعه هنری تعمیم داده شود. اظهار کرد: در جشنواره امسال فیلم‌های بسیار ارزشی در صدر فیلم‌ها قرار گرفتند ... حال سؤال این است که دیدن منکرها بدون در نظر گرفتن معروف‌ها، نگاه گزینشی به وقایع محسوب نمی‌شود؟ نیز گفت: گاهی از کنار هزاران مشکل بزرگ دینی و اجتماعی به‌سادگی عبور می‌کنیم، و درباره یکی از آنها واکنش یکپارچه داریم. و واکنش ما دست چه کسانی است؟ 🔸 راهکارهای بلندمدت - نقد منصفانه بدون هیاهوی رسانه‌ای به‌همراه دلسوزی و روشنگری - برگزاری گفتگوهایی بلندمدت بین جامعه حوزوی و شخصیت‌های هنری جهت ارائه گفتمان و رسیدن به نقاط مشترک 🔸 راهکارهای کوتاه‌مدت - بهره‌گیری از متخصصان هنری در و ها با استفاده کارگروهی از متخصصان در حوزه - با دعوت از کارگردان‌ها و فیلم‌نامه‌نویس‌ها - اکران فیلم‌های سینمایی در حوزه‌های علمیه با حضور کارگردانان و فیلم‌نامه‌نویسان در جمع حوزویان - و ... 🔹 به‌صورت کلی، غفلت از ظرفیت عظیم رسانه و به‌صورت خاص سینما، قابل‌قبول نیست و آنچه موضوعیت دارد نه نقدهای بیرون و غایبانه، بلکه نقد و بررسی‌های مستقیم درباره این آثار هنری است. در همین راستا می‌توان به راهکارهای زیر اشاره کرد: - حضور تعدادی از متخصصان هنری از طرف حوزه در - تأسیس در حوزه - تقویت رشته‌هایی نظیر در دوره‌های تخصصی حوزه علمیه ☑️ تعامل حوزه با جشنواره فجر به‌صورت خاص و جامعه هنری به‌صورت عام، در گرو به‌کارگیری راهکارهایی است که برخی از آنها در این یادداشت آمده است: 1️⃣ اولویت یافتن ، به‌جای و احساسی 2️⃣ استفاده از نقد متخصصان در حوزه هنر، به‌جای 3️⃣ در حوزه با حضور کارگردانان و تهیه‌کننده‌ها و ... ✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: http://m-ph.ir/hasheyeh-jashnvare-fajr/ 🖋 به قلم ، دانش آموخته حوزه علمیه قم 🆔 @piramoonhawzah
بررسی ورود فقها در با نظر به 🔺 در متاورس چه مسائلی باید تبیین شود؟ 🔻 علت برخی رویکردهای در قبال موضوعات جدید چیست که موجی از را به‌سوی خود روانه می‌کند؟! 🔸 اهمیت چالش و پیشنهاد تأسیس را در یادداشت بخوانید ◀️ http://m-ph.ir/voroud-foghaha-be-metaverse/ 🆔 @piramoonhawzah
📌 بررسی ورود فقها در موضوع‌شناسی با نظر به متاورس 🔹 در طول سال‌ها شکل گرفته و همانند کلیدواژه‌های اینترنت و شبکه‌های مجازی جایگاهی در زندگی مردم پیدا خواهد کرد، اما در قبال موضوع‌های جدید رویکردهایی را اتخاذ می‌کند که موجی از را به‌سوی خود روانه می‌کند؟! 🔹 متاورس در واقع پیوندی بین زندگی انسان‌ها با و است و به‌نوعی یک اَبَرواقعیت مجازی که همه کاربران آن قادر خواهند بود از سرتاسر دنیا بدان متصل شوند. 🔺 تجربه نشان داده است رویکرد در برخورد با در مرحله اول است، در مرحله دوم وارد از قبول می‌شود، و در مرحله سوم وارد می‌شود! 🔻از آنجا که متاورس و پدیده‌های مانند آن هستند، باید همه ابعاد را در نظر بگیرد و درباره آن نظر بدهد. به چند مسئله در متاورس باید پرداخته شود: 🔹 ما نگاه منفی به متاورس یا هر نداریم، منتها فقه ما تا نکند، کنش فقهی از خود بروز نخواهد داد. در این خصوص آیت‌الله گفته است: «حکم مسئله عدم جواز است، چون شَیءْ با لا شَیءْ و مال با لا مال مبادله نمی‌شود. همیشه با چنین شیوه‌های ناعادلانه خود را بالا می‌برد و سر مملکت‌ها کلاه می‌گذارد.» 🔸 آیا وظیفه فقیه فقط ارائه و معلق بر اساس موضوع است، بدون دخالت در امر موضوع‌شناسی، و یا وظیفه فقیه همچنین شناخت دقیق موضوع است؟ 🔸 اگر فقیه شناختی از مسئله موردنظر نداشته باشد، به هیچ عنوان نمی‌تواند فروع را به اصول برگرداند. از سویی دیگر داده‌های اطلاعاتی ما درباره متاورس هنوز کامل نشده است و تسریع در حکم کردن درباره این مسئله می‌تواند منجر به از دست دادن هر چه بیشتر روحانیت در نزد اقشار مختلف مردم شود. 🔹 ورود فقها به مسئله - آیت‌الله ورود مجتهدان به موضوعات را درست نپنداشته و فرموده‌اند: «احتیاجی به ورود در موضوع‌شناسی نیست.» - آیت‌الله‌العظمی می‌فرماید: «لیس معرفة الموضوع شأن المجتهد و الفقیه فکیف یسأل عن المعصوم.» 🔹 ورود به - در مبحث «تذکیه جنین»، موضوع جنین کامل را تشریح می‌کند، و علامه حلی در کتاب مختلف الشیعه پیرامون «تعیین خون‌های سه‌گانه بانوان» سخن گفته است. - می‌فرماید: «ثم إنّ‌ الظاهر من الروايات المتقدمة نفوذ حكم الفقيه في جميع خصوصيات الأحكام الشرعية و في موضوعاتها الخاصة.» - از فقهای معاصر، (ره ) در به تبیین ماهیت «سفته» پرداخته‌اند. 🔸 کار اجرای اسلام است نه بیان حکم؛ با توجه به دامنه ورود فقه به ، اگر قائل به این باشیم که فقیه وظیفه‌ای جز ندارد و بر اساس موضوعات ارائه‌شده از کارشناسان نظریه خود را مطرح می‌کند، موضوع‌شناسی از دامنه خارج می‌شود. اما اگر قائل به این هستیم که دامنه فقه گسترده‌تر از ارائه حکم است، در این صورت فقیه باید در ورود کند تا اسلام را در متن جامعه پیاده کند. 🔻 عدم ورود به مسئله فقیه برای اینکه بتواند به‌صورت حکم داشته باشد و روی «اگر»ها بحث را بیان کند، نیاز دارد به‌صورت تخصصی، خودش را بشناسد و صرف اینکه یک را بیان کند کافی نیست؛ چرا که بسیار اتفاق می‌افتد که متخصص همه جوانب بحث را باز نمی‌کند. 🔻استفاده از نیز مشکلی را حل نخواهد کرد، زیرا آن متخصص امین و متقی مباحث فقهی را کار نکرده تا بداند چه موضوعاتی از نگاه فقه اهمیت دارد که به آنها اشاره کند. ✅ در چنین مواردی، مؤسسه‌ای به‌نام می‌تواند خدمات خوبی به فقها ارائه دهد و آنها را در تشخیص موضوع کمک کند، لکن باید مراقبت شود تا از در عرصه موضوع‌شناسی در امان بمانند. ✅ تقسیم موضوع به مسائل پیچیده و بسیط در زمان حاضر حوزه دچار است که یا باید را سردرگم رها کند و امور را به خودشان واگذار کند، یا باید فقه را به به تقسیم کند و هر بخش از طلاب در شاخه‌ای خاص شوند و با توجه به موضوعات پیچیده و مشکلات، راهبری را به عهده بگیرند و در موضوعات پیش پا افتاده، امور را به عرف واگذارند... ✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: http://m-ph.ir/voroud-foghaha-be-metaverse/ 🖋 به قلم ، دانش آموخته حوزه علمیه قم 🆔 @piramoonhawzah
فقدان 🔺 نگاهی گذرا به ابعاد شخصیتی آیت‌الله‌العظمی 🔻 نسبت آیت الله‌العظمی صافی گلپایگانی با ، و چه بود؟ 🔸برجسته‌ترین ویژگی‌های شیخ‌الفقها را در یادداشت بخوانید ◀️ https://m-ph.ir/feghdan-fagheih-basir-safi-golpayegani// 🆔 @piramoonhawzah
📌فقدان فقیه بصیر نگاهی گذرا به ابعاد شخصیتی آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی 🔹 شامگاه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ آیت‌الله‌العظمی شیخ لطف‌الله از مراجع تقلید قم دار فانی را وداع گفت و خود را از دست داد. 🔹 ویژگی‌های آیت‌الله‌العظمی صافی از او شخصیت جامعی به وجود آورده بود که باعث جذب همه اقشار با سلایق مختلف می‌گردید. در پیامی به‌مناسبت درگذشت این شخصیت حوزوی، از ایشان با عنوان «» یاد کرده و او را مورد اعتماد مراجع بزرگی همچون آیت‌الله‌العظمی ، آیت‌الله‌العظمی و حضرت دانستند. 🔸 توصیف آیت‌الله‌العظمی صافی به‌عنوان یک مرجع «بصیر» نشان می‌دهد ایشان از نگاه مقام رهبری، یکی از مصادیق بصیرت بوده و شاخصی برای حوزه‌های علمیه هستند تا نمایانگر یک شخصیت حوزوی تراز و عالم برجسته حوزه علمیه باشند. ▫️ آیت‌الله‌العظمی صافی و آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی علیرغم کهولت سن هیچ‌گاه ارتباط مستقیم خود با را قطع ننمودند. ارتباط با جوانان نه‌تنها در قالب دیدار، بلکه با نگارش نامه و پاسخ به دغدغه‌های فکری و معرفتی آنان همراه بود. توصیه همواره مرجع راحل به مسئولان بوده است. ▫️ آیت‌الله‌العظمی صافی و آیت‌الله‌العظمی صافی تأکید فراوان بر میراث گذشتگان و بهره‌برداری از گنجینه باارزش روایات (علیهم السلام) داشتند. مشی علمی ایشان در مخالفت با علومی نظیر بر کسی پوشیده نیست، اما این مسئله باعث نشد که ایشان در مسائل علمی و عملی جانب اخلاق را رعایت نکنند. ▫️آیت‌الله‌العظمی صافی و آیت‌الله‌العظمی صافی از جمله حوزویانی است که در ابتدای انقلاب اسلامی علاوه بر حضور در با فرمان امام خمینی به‌عنوان یکی از اعضای منصوب شدند. ایشان از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ به‌عنوان دبیر شورای نگهبان فعالیت داشتند. پس از آن به قم بازگشتند و مسیر علمی خود را ادامه دادند تا پس از رحلت آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی به مقام رسیدند. نکته مهم در زندگی ایشان ارائه دادن الگوی مناسب در زمینه با است. آیت‌الله‌العظمی صافی نه رویکرد تقابل با جمهوری اسلامی داشت، به صورتی که از هر گونه ارتباط با مسئولان حکومتی خودداری کند، و نه رویکرد توجیه که از بیان اشکالات، دغدغه‌ها، انتقادات و مشکلات اقتصادی-معیشتی مردم خودداری نماید. ▫️ آیت‌الله‌العظمی ‌صافی و از جمله دغدغه‌های مرجع فقید، پیگیری در کشورهای اسلامی و غیراسلامی بوده است. در هر جا که حقوق مسلمانان محترم شمرده می‌شد، یا فعالیت ارزنده‌ای صورت می‌گرفت با ارسال پیام از این دست اقدامات می‌کردند و از سوی دیگر، ایشان از جمله افرادی بودند که درباره نگرانی از و خطرات احتمالی همواره پیشگام بوده‌اند. ▫️ آیت‌الله‌العظمی صافی و از جمله خصوصیت‌های آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، حساسیت و توجه ویژه به مسئله مهدویت است. ایشان بخش قابل‌توجهی از خود را به مسئله مهدویت اختصاص داده‌اند. معروف‌ترین اثر علمی ایشان، کتاب «منتخب الأثر فی الامام الثانی عشر» است. 🔸 سزاوار است مسئولان حوزه در جهت شناساندن این سعی بلیغ و جهد وافر از خود نشان دهند تا حوزه علمیه درصدد جبران خلل فقدان شخصیت آیت‌الله‌العظمی صافی برآید... ✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/feghdan-fagheih-basir-safi-golpayegani/ 🖋 به قلم ، دانش آموخته حوزه علمیه قم 🆔 @piramoonhawzah
مروری بر اندیشه‌های سیاسی فیرحی و طباطبایی 🔺 تفاوت دیدگاه حجت الاسلام و المسلمین داود و دکتر چه بود؟ 🔻 در برابر ایده چه می‌گوید و ما باید کفه کدام را سنگین‌تر کنیم؟! 🔸 یادداشت تحلیلی را در پیرامون بخوانید ◀️https://m-ph.ir/morori-bar-andishehaye-siyasi-feirahi-tabatabai/ 🆔 @piramoonhawzah
📌 مروری بر اندیشه‌های سیاسی فیرحی و طباطبایی 🔺 در اولین سالگرد درگذشت داود ، سلسله یادداشت‌هایی از در کانال تلگرامی وی انتشار یافت که در تداوم لحن تند و عتاب‌آلود طباطبایی، حاوی انتقادها و اتهام‌زنی‌هایی به فیرحی بود. 🔻پیش از آن نیز کتابی با عنوان «» از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در نقد اندیشه‌های حجت‌الاسلام والمسلمین داود فیرحی انتشار یافته بود. 🔹 ، تند و گاه عاری از اخلاق حرفه‌ای با اندیشه داود فیرحی، از دو سوی ناهمگون -که یکی او را نماد عبور از فقه و نیل به تلقی می‌کند و دیگری به‌دلیل برافراشتن پرچم فقه سیاسی در برابر به نقد وی می‌نشیند- بهانه‌ای است برای بررسی سیر تطور تضاد اندیشه‌ورزی میان این دو اندیشمند. ▫️ دکتر سید جواد طباطبایی از چهره‌های مشهور اندیشه سیاسی در ایران معاصر است که با نظریه «ایرانشهری» شناخته می‌شود و در سال ۱۳۷۳ بی‌آنکه به استخدام رسمی درآید، وادار به ترک همکاری شد. طباطبایی در همین سال کتاب مهم و اثرگذار خود، «زوال اندیشه سیاسی در ایران» را به دست چاپ سپرد. - وی تاریخ ایران را در دو دوره «قدیم» و «جدید» مطالعه می‌کند و ... طباطبایی ایده محوری فلسفه سیاسی خود را از دوره باستان تاریخ ایران وام می‌گیرد و آن را «اندیشه » می‌خواند و بر آن است که این مفهوم حاوی سه اصل بنیادین است: ۱. پادشاه مقتدر، غیرمطلقه و دادگر، ۲. خردورزی، و ۳. فره ایزدی (مشروعیت الهی) ▫️ حجت‌الاسلام والمسلمین داود فیرحی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بود که در سال ۱۳۹۹ پس از دوره کوتاه ابتلا به بیماری درگذشت. - اصلی‌ترین دغدغه حجت‌الاسلام والمسلمین فیرحی، نزدیک ساختن دین و زندگی با بهره‌گیری از بود؛ چرا که به‌باور وی، از میان دانش‌های دینی، فلسفه سیاسی عملاً جایگاه خود را از دست داده و تنها دانش فقه است که می‌تواند متکفل نظم و حفظ زندگی باشد و راهبری جامعه را به عهده گیرد. 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین فیرحی بر خلاف رویکرد فلسفی طباطبایی، با اتخاذ موضعی و غیرفلسفی، و با پذیرفتن آنکه فلسفه سیاسی جایگاهی در دانش‌های امروز مسلمانان ندارد، دغدغه‌های اصلاحی مورد نظر خود در را نه با اتکا به اندیشه فلسفی و فلسفه سیاسی، بلکه با استفاده از فقه سیاسی دنبال می‌نمود. 🔹 وجه اصلی و تفاوت دکتر طباطبایی و حجت‌الاسلام والمسلمین فیرحی آن است که یکی پروژه فکری خود را در اتصال به پیگیری می‌کند و دیگری به‌دنبال ایجاد پیوند میان امر باستانی و امر مدرن، و از سوی دیگر تحدید امر دینی است. 🔺 مجادله نابرابر میان حجت‌الاسلام والمسلمین داود فیرحی و دکتر سید جواد طباطبایی، گرچه ممکن است در نگاه اول به سود کسانی باشد که فیرحی و رویکرد وی را در راستای سکولاریسم و بر خلاف چشم‌اندازهای فقیه تلقی می‌کنند، اما با دیدی وسیع‌تر و دوراندیشانه‌تر باید دریافت که فیرحی همچنان فقه را واجد توانایی می‌پنداشت و اعراض از آن را نادرست می‌شمرد. ☑️ انتشار آثاری مانند «سکولاریسم پنهان» از سوی مراکز حوزوی، نشانگر وجود دغدغه‌های جدی در باب جلوگیری از گسترش سکولاریسم در حوزه‌های علمیه و ساختار اداره کشور است، اما می‌تواند در بلندمدت به عاملی در تشدید سکولاریسم تبدیل شود؛ چرا که مواجهه‌های اینچنینی به‌تدریج فضای علمی را با تنش و عدم اطمینان همراه می‌سازد و به‌تدریج مانع از تولید علم شده و فقه سیاسی را با چالش مواجه می‌سازد. ☑️ حجت‌الاسلام والمسلمین داود فیرحی از نگاه دکتر سید جواد طباطبایی، نماد وارد ساختن فقه به عرصه است و وجه اصلی مخالفت طباطبایی با فیرحی را می‌توان همین امر دانست. با چنین نگاهی لازم است نهادها و مؤسسات حوزوی به تبیین تلاش‌ها و رویکردهای حجت‌الاسلام والمسلمین داود فیرحی پرداخته و به‌عنوان پژوهشگری پرکار، در معرفی آثار و اندیشه‌های وی بکوشند و کفه را در برابر اندیشه‌های رقیب و از جمله ایده ایرانشهری سنگین‌تر سازند. ✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/morori-bar-andishehaye-siyasi-feirahi-tabatabai/ 🖋 به قلم ، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد فلسفه دین 🆔 @piramoonhawzah
مروری بر مواضع و سخنان چالش‌برانگیز 🔺 ائمه جمعه حول چه محورهایی است؟ 🔻چگونه می‌توان از برخی خطیبان جمعه برای جلوگیری کرد؟ 🔸 یادداشت را در پیرامون بخوانید ◀️https://m-ph.ir/morori-bar-sokhanane-khatibane-jomeh/ 🆔 @piramoonhawzah
📌 مروری بر مواضع و سخنان چالش‌برانگیز خطیبان جمعه 🔸 خلاف آنچه شهرت یافته، را باید آیینی عبادی-مردمی دانست و عبادی-سیاسی خواندن آن، تمام وجوهی را که شرعاً و عرفا از آن مورد انتظار است پوشش نمی‌دهد. 🔸 امام‌جمعه باید از ویژگی‌ها و توانایی‌هایی خاص و فراتر از سخنرانان مذهبی معمولی برخوردار باشد و محتوای خطبه‌هایش متفاوت از محتوای منبرهای معمولی باشد. 🔹 امامان جمعه ما چه می‌گویند؟ می‌توان مجموع سخنان ائمه جمعه را به سه دسته کلی تقسیم کرد: 1️⃣ سخنان دینی محض، مانند سفارش به ، بیان برخی و احیاناً 2️⃣ تطبیق برخی دیدگاه‌هایِ دینیِ انضمامی بر بعضی مصادیق ، ، ، و مانند اینها 3️⃣ بیان نکته‌ها و دیدگاه‌هایی در باب فرهنگ، جامعه، مردم، اقتصاد، سیاست، برخی اشخاص و مانند آنها 🔹 در این مجال به سخنان درست و قابل‌دفاع آنان که حجمی چند برابرِ سخنان دارند نمی‌پردازیم اما سخنان چالشی برخی ائمه محترم جمعه را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 🔺 به نظر می‌رسد در بیان مسائل دینی و در تطبیق آنها بر ، نگاهی و بر اندیشۀ دینی رایج حاکم شده است. این در حالی است که معارف دین از سه بخش ، و تشکیل شده و فقه، بیرونی‌ترین لایه دین بوده و در مقایسه با دو لایه پیشین از اهمیت کمتری برخوردار است... آنچه اغلب مشاهده می‌شود، سنگینی بیشتر کفه فقه در موضعگیری‌هاست. 🔻 همچنین باعث به مسائل و معضلات اجتماعی می‌گردد که در برخی موضع‌گیری‌ها مشهود است. 🔻 سخن گفتن در باب بسیاری از مسائل جامعه، آگاهی کارشناسانه و تخصصی می‌طلبد. خطیبان جمعه در مواردی در باب اوضاع اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... جامعه اظهارنظرهایی می‌کنند که نسبت به اوضاع واقعی غیرواقعی هستند و آشکارا خلاف چیزی است که مردم مشاهده می‌کنند و علاوه برآن، دربردارنده راه‌حلی کلی، مبهم و غیرکارشناسانه و برای حل معضل است. ☑️ چند ▫️ عملاً حوزه و بزرگان آن نقشی در برگزیدن خطیبان جمعه و نظارت بر آنها ندارند؛ لازم است تفاهمنامه‌ای در خصوص تأیید ائمه جمعه یا پیشنهاد آن توسط حوزه، بین شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه و حوزه علیمه تنظیم و قرارداد شود. ▫️ امامان جمعه مکلف شوند که یا در حوزه‌های تخصصی ورود نکنند و یا با و نیز با کارشناسان در این حوزه‌ها اظهارنظر نمایند. ▫️مسیری برای طرح و رسانه‌ای از ائمه جمعه در محدوده مسئولیت‌هایی که بر عهده دارند و سخنانی که بر زبان می‌آورند در نظر گرفته شود. ▫️ یک قوی برای بازنشر سخنان درست مردمی، انتقادی و امامان جمعه در تشکیل شود. ✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/morori-bar-sokhanane-khatibane-jomeh/ 🖋 به قلم ، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم 🆔 @piramoonhawzah
؛ آمار و ارقام 🔺 آیا همانگونه که در برخی عنوان می‌شود، سهم در بودجه بسیار است؟! 🔻 ایران در مقایسه با دیگر کشورها در چه وضعیتی قرار دارد؟ 🔸 گزارش تحلیلی را در پیرامون بخوانید ◀️https://m-ph.ir/bodje-dolate-howzah-amar-argham// 🆔 @piramoonhawzah
📌 بودجه دولتی حوزه؛ آمار و ارقام 🔹 اظهارنظرهای پراکنده و گسترده‌ای درباره مقدار ، به‌ویژه نهادهای دینی وجود دارد و عده‌ای این مسئله را مقدمه‌ای برای بیان موضوع و یا نهادهای فرهنگی-دینی از جمله حوزه‌های علمیه قرار می‌دهند. 🔹در این یادداشت برآنیم آمار دقیق بودجه نهادهای فرهنگی و مقایسه آن با سایر بخش‌ها، مقایسه سهم نهادهای حوزوی با سایر بخش‌ها، و مقایسه با دانشگاه‌های مطرح کشور بپردازیم تا تصور دقیق‌تری از بودجه‌ای که به حوزه تخصیص می‌یابد شکل گیرد. 🔸از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۹۹ بودجه یا اعتبارات فرهنگی از روندی روبه برخوردار بوده اما نسبت بودجه فرهنگی از سطحی مشخص فراتر نرفته و همواره میان ۱ تا ۴ درصد در نوسان بوده، به‌گونه‌ای که کمترین آن ۱.۲۶ درصد در سال ۱۳۶۰ و بیشترین آن ۳.۶ درصد در سال ۱۳۹۱ بوده است. 🔸 در سال ۱۴۰۱ بودجه نهادهای فرهنگی تنها به ۹ دستگاه به‌عنوان دستگاه‌های اصلی متولی فرهنگ کشور پرداخت می‌گردد. در واقع به‌نوعی در دریافت بودجه در ۹ نهاد فرهنگی ادغام شده‌اند. 🔹 سه وزارتخانه ، ، و ، همچنین ، ، ، ، و نیز به‌عنوان دستگاه‌های اصلی شناسایی شدند. 🔸مقایسه بودجه فرهنگی با سایر کشورها آمارها نشان می‌دهد رقم بودجه فرهنگی کشور در سال ۲۰۱۹ با لحاظ شاخص برابری ، ایران در مقایسه با ، ، ، ، ، ، و کمترین میزان هزینه‌کرد در موضوعات فرهنگی را دارد. 🔹 سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عیال‌وارترین نهادهای فرهنگی در سال ۱۴۰۱ هستند؛ به‌بیان دیگر، مجموع بودجه تعریف شده برای این دو نهاد در سال آینده میان ۳۷ نهاد تقسیم خواهد شد. این بدان معنا است که رقم ۱۵۳۴ میلیارد تومان اعتباری که برای سازمان تبلیغات اسلامی منظور شده، باید میان ۲۰ نهاد مختلف توزیع شود که یکی از آنها سازمان تبلیغات اسلامی است و این سازمان در هزینه‌کرد این میزان بودجه، ۱۹ شریک دیگر هم دارد. 🔺 حداقل سرانه آموزشی در ۱۴ میلیون تومان است، در حالی که آن دانشگاه دارای پراکندگی واحد در کشور نیز نیست و طبیعتاً هزینه سربار پراکندگی نیز ندارد، اما این سرانه در بودجه حوزه بر اساس مثلاً پیشنهاد در لایحه بودجه، نزدیک ۶ میلیون تومان است که در صورت بررسی بر اساس تخصیص دریافتی، کمتر از ۴ میلیون تومان می‌شود. 🔻نگاهی به بودجه و اصلی کشور نشان می‌دهد که ارقام بودجه نهادهای دینی چندان هم نجومی و زیاد به نظر نمی‌رسد. امسال با بودجه ۶۸۸‌میلیاردی بالاترین میزان بودجه را به خود اختصاص داده است. ▫️ مثلاً بودجه حوزه‌های علمیه خواهران با تمام مدارس علمیه فعال در سراسر کشور، یک‌سوم است. ▫️ یا بودجه با بیش از ۵۰ هزار دانش‌پژوه غیرایرانی و نتایج آن در آشنایی بیش از ۳۰۰ هزار غیرایرانی با ، تنها یک‌بیستم بودجه دانشگاه تهران با ۴۰ هزار دانشجو است. 🔺 برخی بودجه‌ «» را با بودجه «اورژانس» مقایسه می‌کنند، یا بودجه با مقایسه می‌شود که حساسیت کافی برانگیخته شود. معنای ضمنی این مقایسه این است که مردم عزیز ایران! اگر سال بعد دیر به بیمار شما رسید، به مرکز خدمات حوزه‌های علمیه مراجعه و روحانیان را مؤاخذه کنید! ✅ راهکارهایی برای کاهش حساسیت‌ها درباره دریافت بودجه حوزه‌های علمیه 1️⃣ ضرورت در مقدار تخصیص بودجه و هزینه‌ها و اعلام آن در رسانه‌ها 2️⃣ اعلام حوزه‌های علمیه در طول سال و مقایسه آن با گذشته 3️⃣ اعلام برنامه‌های آینده با هدف مشخص کردن محل‌های مصارف بودجه ✔️ متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید: https://m-ph.ir/bodje-dolate-howzah-amar-argham// 🖋 به قلم ، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد فقه سیاسی 🆔 @piramoonhawzah