eitaa logo
ققنوس
1.4هزار دنبال‌کننده
262 عکس
98 ویدیو
4 فایل
گاه‌نوشته‌های رحیم حسین‌آبفروش... نقدها و‌ نظرات‌تان به‌روی چشم: @qqoqnoos
مشاهده در ایتا
دانلود
چند خطی برای «بیت‌النبی» شاید باور نکنید، اما در هم پیداکردن جلسه‌ای که در ضمن کیفیت و سلامت، ساده و دور از هیاهو باشد، کار ساده‌ای نیست... گاهی دلت لک می‌زند برای آن روضه‌های ساده و باصفای دوران کودکی، برای حسینیه و روضه‌های مرحوم ، برای مهتاب شب‌های با آن آسمان بی‌انتها و حوض وسط حیاط که قطعه‌ای از آسمان را در بغل داشت...، برای مسجد بی‌پیرایه محل، در شب‌های قدر... با همه شیطنت‌های کودکی... از ایوان بالای مسجد که محل استقرار زن‌ها بود، با لوله خودکار مسلح‌شده به گلوله کاغذی به سمت مردانه شلیک می‌کردیم! بعد هم تنبیهی مادرانه‌ و گاه غضبی پدرانه... اما هرچه دلت تنگ شود، فایده‌ای ندارد، این صحنه‌ها شاید دیگر تکرار نشوند، تو هم توقعت بالا رفته! هزار ناز و افاده پیدا کرده‌ای! دیگر هر منبری را نمی‌پسندی، هر شعر و نوحه‌ای را هم... این‌ها که سرجایش، به جزییات پوستر و دکور و پذیرایی هم گیر می‌دهی! قبول کنید جمع‌کردن این هردوحال کنار هم، کار راحتی نخواهد بود! ✳️✳️✳️ در به برکت وجود و و نیز وجود چهره‌های شاخصی مثل حاج و حاج و... و بالتبع هیأت‌های بزرگی مثل و و...، سربرآوردن جلسات کوچک‌تر به راحتی ممکن نیست؛ آن‌قدر درختان سربه‌فلک‌کشیده هست که آفتاب به پایین‌دست نرسد... اما اگر کارَت به کار خودت باشد و محکم و مستمر به سمت اهدافت پیش روی، اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد...، آرام‌آرام جوانه خواهی زد و به وقتش هم سر بر خواهی آورد، به وقتش! ✳️✳️✳️ اگر شما هم دنبال جلسه‌ای سالم، منظم، ساده و باکیفیت هستید، همراه این نوشته بیایید، جلسه‌ای با اکثریت نوجوان و جوان، مجلسی به ظاهر جمع‌وجور، ساده و بی‌حاشیه... در دل منطقه ... که این شب‌ها، چند سالی است مهمان مسجد امام رضا می‌شود؛ از سمت نیروگاه می‌شود پشت خط راه‌آهن، از این‌سو، ابتدای جاده اراک، روبه‌روی بوستان شهید آخوندی... جلسه‌ای با برنامه‌های مفید و متنوع برای شب‌های قدر... و البته برای شب‌ها و روزهای دیگر سال! نمای مسجد هنوز انجام نشده، انگار مسجد هم نمی‌خواهد سادگی این مجلس را به هم بزند... وارد حیاط که می‌شوی، در گوشه مسجد با پارچه مشکی، خیمه‌ای برای بچه‌ها به‌پا کرده‌اند و سروصدای دوجین بچه قدونیم‌قد به گوش می‌رسد... از پله‌ها بالا می‌روی، طلبه‌ای جوان و خوش‌تیپ در کفش‌کن مسجد استقبال می‌کند و خیرمقدم می‌گوید... وارد صحن مسجد می‌شوی، در نهایت سادگی، اما با دقت و ظرافت، فضا را محدود و مهیا کرده‌اند برای جلسه احیاء، از انتخاب پرچم و کتیبه تا قاب تصویر آقا و امام تا نورپردازی محیط و محراب، همه و همه حکایت از توجه به جزییات و دقت و ریزبینی دست‌اندرکاران و خادمان هیأت دارد... محتوای منبر و اشعار نوحه و مداحی، ترکیب و مهندسی بخش‌های مختلف جلسه، از استراحت بعد و پذیرایی ساده و تمیز و باکیفیت میانه جلسه تا قرائت وصیت‌نامه شهیدان تا تلاوت مجلسی بعد از منبر هیأت تا... شنیدن فرازهای جوشن‌کبیر، بی‌غلط و به سرعت! همه دل‌نشین و جذاب است... اصلاً همین که هنوز از در امان بوده‌اند و با خیال راحت می‌توانی بشنوی که مداح چه می‌خواند، خودش امتیاز بزرگی است در این روزگار... همین مقاومت خودش کافی است برای تمجید و تجلیل از این مجموعه دوست‌داشتنی... ادامه دارد... ✍️ @qoqnoos2
ادامه از «چندخطی برای «بیت‌النبی»» ظرافت و توجه به جزییات را در گوشه‌وکنار هیأت می‌توانی ببینی، این حکومت کیفیت است بر کمیت! در این چندشب، غذایی داده نشد مگر ته‌دیگ کنارش بود! ریش‌ریش‌پلو معرکه‌اش را که نگو! لابد می‌پرسید ریش‌ریش‌پلو دیگر چیست؟! وقتی ظرف غذا را باز می‌کنی، احساس می‌کنی با یک اثر هنری مواجه هستی! یک سمت، گوشت مرغ را با ظرافت ریش‌ریش کرده‌اند و با ادویه و زرشک طعم داده‌اند و تزیین کرده‌اند، گوشه دیگر سیب‌زمینی‌های نگینی یک‌‌دست و سرخ‌شده با روانت بازی می‌کند! یک ته‌دیگ کوچک و خوشگل هم این تابلو را کامل کرده‌است... خداکند دهان روزه، این متن را نخوانید! ✳️✳️✳️ اگرچه همه بچه‌های هیأت، در برپایی این خیمه سهیم هستند، اما یکی هست که به مدد نفَس او و حضور دل‌سوزانه‌اش همه این اتفاقات خوب، رقم‌ خورده است... مداحی که هم خادم هیأت است و هم مدیر مجموعه... میثم هم خوب می‌خواند و هم هر چیزی نمی‌خواند! اما این اتفاقات خوب، نه برای صدای خوب اوست و نه کیفیت خواندن و... راستش را بخواهی من اصلاً صدای خسته را بیش‌تر دوست دارم... مداح خسته‌اش دل‌نشین‌تر است! مداحی که اگر نرسیده اندازه کافی شعر امشب را تمرین کند، با دهان روزه کنار بچه‌های هیأت، تا دم افطار مشغول بوده... اگر چشم‌هایش به سرخی می‌زند، چند روزی است که این چشم‌ها خانواده‌اش را هم درست و حسابی ندیده‌اند! اصلاً مداحی که سروقتِ خواندنش با کت‌وشلوار اتوکشیده بیاید و برود، انگشتر و ساعتش را با کت موکارلو و پیراهن گوچی‌اش ست کرده باشد، به دلم نمی‌چسبد... دل است دیگر! خرده نگیرید! شاید به دل بچه‌های هیأت هم... شاید به دل... خدا کند بچه‌های قدر را بدانند، بچه‌های هیأت‌ها قدر میثم‌ها را... @taherimeysam @beytonabi_ir @nazri_khane_ali ✍️ @qoqnoos2
هدایت شده از دریچه
🔴 روستای ساحلی و روضه به زبان انگلیسی 🔹 روستانگاری؛ مهدی مقدسی: ظهر بود که به روستا رسیدیم. محل استراحت بچه ها پایگاه بسیج بود. برای پیدا کردنش یک بار روستا را رفتیم و برگشتیم. عجیب بود. جای جای روستا عکس شهیدی را نصب کرده بودند که شباهت زیادی به عکس شهید محمدحسن ابراهیمی داشت. از هر چند تیر چراغ برق در روستا یکی به عکس شهید مزین شده بود. 🔹وارد پایگاه مقاومت که شدیم، عکس را از نزدیک دیدم. خیلی شبیه بود. اصلا خودش بود. اما چه ربطی بین شهید ابراهیمی با روستای ساحلی «کرّی» در تنگستان؟! 🔹 استراحت مختصری کرده و وارد روستا شدیم. مرد جوانی را با دختر 10 – 12 ساله اش دیدم. - سلام. محمدحسن ابراهیمی اینجا زندگی میکرده؟! - نه! می آمد اینجا. با اهالی دوست بود. برایمان روضه میخواند. اینها را در حالی میگفت که خنده تلخش کاملاً عیان بود. 🔹 خیلی خوشحال شدم. محمدحسن ابراهیمی شهید برجسته بوشهری هاست. شهیدی است که تبلیغ انقلاب و اسلام ناب را وظیفه خودش قلمداد کرد و به «گویان» کشوری در آمریکای جنوبی رفت که حتی یک ایرانی هم در آن زندگی نمیکرد. بعد از شهادتش هم، رهبر انقلاب برایش پیام تسلیت صادر کرد. در گروه محققین پیام گذاشتم و تاکید کردم که از این شهید و آنچه به او مربوط است خاطره ضبط کنند. 🔹پرس و جویی کردیم و متوجه شدیم اصلا عموی شهید در همین روستا زندگی میکند. یکی از محققین را خواهش کردم که برویم خانه عموی شهید. پرسان پرسان «کیچه پس کیچه»ها را طی کردیم تا به خانه حاج آقا رسیدیم. فرزند کوچکش، عبدالصمد، که متولد دهه شصت است، آمد دم در گفت حاج آقا خواب است. برادران بزرگترم که همسن و سال شهید بوده اند هم ساکن روستایند. در گفت و گو با او متوجه شدیم هم عمو و هم پسر عموهای شهید معممند. بعد از نماز مغرب تماس گرفتم گفت پدر بیدار است. رفتیم. خانه را بررسی کردم مشکلی نبود. محقق خواهرمان را همانجا گذاشتم و گفتم مصاحبه‌تان که تمام شد همینجا باشید زنگ بزنید من بیایم دنبالتان. ده دقیقه نشده زنگ زد بیا. هرچه داد میزنم حاج آقای هیچ واکنشی نشان نمیدهد! خیلی پیر است. 🔹 به عبدالصمد گفتم حیف است. ما آمده ایم این همه راه اما خاطره ای از شهید نگرفته ایم. هرچه کردم بیا خودت مصاحبه بده و از برخوردهایت با شهید در همان سنین کم بگو گفت معذورم؛ بیا برویم خانه برادرهایم. به خانه های برادرها که رفتیم منزل نبودند. یکی بوشهر بود یکی فکر کنم قم بود و یکی هم راضی به گفتگو نشد. در راه بازگشت یادش آمد! گفت بیا برویم خانه دوست صمیمی شهید. هر موقع می آمد روستا، خانه ما هم می آمد اما خانه دوستش بیشتر میرفت و با او مأنوس بود. 🔹 به همراه عبدالصمد با محقق دیگری به راه افتادیم. رفتیم آخر روستا بعد از آن خانه، خانه ای نبود. در زدیم. گفت در زدن نمیخواد بریم تو. خودش در را باز کرد وارد حیاط بزرگی شدیم. آقایی آمد جلو. خوش و بش کردند. اشاره کرد که ایشان همان است که گفتم دوست صمیمی محمدحسن بوده. خیلی تعجب کردم. خیلی معمولی بود. خیلی خیلی معمولی بود. پسر عموهای معمم شهید خیلی فرهیخته اند عبدالعلی‌شان را الان نه فقط در استان که در استانهای دیگر هم میشناسند. اما شهید با این آقا مانوس بوده؟! - چه کاره است؟ - راننده است. با وانتش بار میبرد. بوی نان هم در خانه اش پیچیده بود. مستمان میکرد. همسرش نان محلی می‌پخت و در روستا میفروخت. گِرده صبحانه فردایمان را هم از او خریدند. حاج خانم هم خیلی تحویلمان گرفت. 🔹 آقا محمد، نوه یک شهید کشف حجاب رضاخانی در همان روستا بود. آژانها مادربزرگش را دنبال میکنند؛ در حالی که فرار میکرده زمین میخورد؛ هم خودش و هم بچه درون شکمش به شهادت میرسند. از نوجوانی دوست شهید محمدحسن بوده. این دوستی در جوانی اوج میگیرد. برای ازدواج با همسرش هم، شهید، محمد و مادرش را بر میدارد میبرد خواستگاری. در همان مقطع است که خانواده محمد پای روضه های انگلیسی اش مینشسته اند. به او میگفته بیا من برایت روضه به انگلیسی بخوانم ببین حال و هوایش چگونه است؟ روضه که تمام میشده میگفته‌اند بابا روضه انگلیسی چه ربطی به ما دارد؟ یکبار در گوشی به محمد میگوید که دارم یاد میگیرم که بروم روضه امام حسین را در آمریکا بخوانم و شهید بشوم. 🔹 مصاحبه با محمد سه ساعتی شده است. از آن اردو چندماه میگذرد. بارها به ارتباط شهید با محمد (که من از نزدیک دیده‌امش) فکر کرده‌ام و اینکه چه نسبتی بین شهید و شهادت با محمدهاست. حتما به خودی خود دریایی است که احتمالا ما را خیلی هم به آن راه نمیدهند. امروز ۱۵ اردیبهشت، سالروز پیدا شدن پیکر مطهر محمدحسن ابراهیمی در کشور غریب است. ▫️ «دریچه»؛ رسانه دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان بوشهر @dariche_bu
هدایت شده از هوای نو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ رحیم آبفروش دبیر بخش نهاد هیأت دومین مهرواره هوای نو 💠 محورها و رشته های بخش نهاد هیأت: 🔹 محور اصلی: ✅ هیأت و خانواده ✅ هیأت و نوجوان ✅ هیأت و امداد اجتماعی ✅ هیأت و اقتصاد ✅ هیأت، هنر و رسانه ✅ هیأت و شهدا ✅ هیأت و شادی 🔹 محور ویژه: ✅ هیأت و معنویت و اخلاق ✅ هیأت و جهانی‌اندیشی ✅ ساختار و تشکیلات هیأت 🔹 محور جنبی: ✅ هیأت و ورزش ✅ هیأت و جهاد علمی 📝 برای ثبت نام در دومین مهرواره هوای نو به وبگاه havayenoo.ir مراجعه نمایید. 🗓️ فرصت ثبت نام تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ @havayenoo_ir
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
41.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ گزارشی 🚩 اختتامیه یازدهمین فراخوان‌های هنری‌رسانه‌ای‌ هیأت 🗓 |پنج‌شنبه۲۸اردیبهشت‌ماه۱۴۰۲| 📌 |تهران|حرم‌‌مطهرامام‌خمینی(ره)| 💠هنرهیأت ✅ @honareheyat 💠 جامعه‌ایمانی‌مشعر ✅ @www1542org
هدایت شده از هنر هیأت
39.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 هنرمند، دیده‌بان جامعه است فیلم سخنرانی آقای رحیم آبفروش دبیر جامعه ایمانی مشعر اختتامیه فراخوانهای هنری رسانه‌ای هیأت @honareheyat
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 مداحی در هیأت، شغل است یا‌ عشق یا تکلیف؟ 🎥 برادر رحیم آبفروش 🔹 وصف هیأت، اجتماع‌مومنانه بودن است. ❇️ سومین همایش ملی جمعی‌از ستایشگران جوان هیأت‌های کشور 🗓 |خردادماه ۱۴۰۲| 📌 |شهر‌ آبعلی| 💠 جامعه ایمانی مشعر ✅ @www1542org
هدایت شده از الی الحبیب
آقای رحیم آبفروش (3).mp3
16.91M
🎧 🎤 صحبت‌های برادر 👈 دستاوردها و اهداف همایش الی الحبیب 💠 🔸 سومین همایش ملی جمعی از ستایشگران جوان اهل بیت (ع) 🗓 |خردادماه۱۴۰۲| 📌 |تهران|آبعلی| (اردوگاه سیدالشهداء) 💠 : 🆔 @elalhabib_ir
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷چهاردهم‌های چهارده‌ تومانی🌷 🔸سلام‌وادب‌واحترام قبل از هر چیز، از تمام عزیزانی که تا امروز با مساعدت و همراهی‌های خود ما را در برپایی خیمه تبلیغ و ترویج مکتب اهل‌بیت(ع) و حرکت به سوی تحقق جامعه ایمانی یاری نمودند کمال تشکر و قدردانی را داریم. قطعا مشارکت مداوم و مستمر شما هرچند به ظاهر اندک و به صورت چهاردهم‌های چهارده‌هزار تومانی برای ما از حمایت‌های به ظاهر سنگین دیگر ارزشمندتر و با برکت‌تر است. 🔸 ما آموخته‌ایم که در سخت‌ترین شرایط و در تنگناهای زندگی شخصی خود، به کسی جز این خاندان پاک رو نزنیم، امروز هم باافتخار از شما دعوت می‌کنیم برای ادامه فعالیت‌های این جریان فرهنگی همراه ما بوده و داشته باشید. 🚩🚩🚩 قرار ما ، حداقل و حداکثر هرمقدار که در توان داشتید... 🚩🚩🚩 راه‌های مشارکت و حمایت مالی: 🌐 درگاه پرداخت آنلاین: https://zarinp.al/www1542org 💳 شماره کارت:
5041721112174868
💳 شماره حساب:
1088550691
💳 شماره شبا:
IR760700001000228855069001
نزد به نام جامعه ایمانی مشعر 💠 کانال اختصاصی چهاردهم‌ها ✅ @chahardahomha 💠 جامعه‌ایمانی‌مشعر ✅ @www1542org
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
🔹گزارش فعالیت‌های جامعه‌ایمانی‌مشعر در بازه زمانی ۱۴ شوال تا ۱۴ ذی‌القعده:بخش تولید محتوا: - انتشار بسته دیجیتال ۴۶؛ انجمن حجتیه ۱؛ شامل مجموعه گرافیکی، یادداشت، تحلیل، جزوه، کتاب، کلیپ، مستند و... - انتشار بسته دیجیتال ۴۷؛ جمعیت ۱؛ شامل مجموعه گرافیکی، یادداشت، تحلیل، کتاب، جزوه، فیش منبر، اپلیکیشن اندروید، فضاسازی هیأت، کلیپ و مستند و... - انتشار مجموعه گرافیکی «فضاسازی شهری و هیأت، پوستر، حروف‌نگاری، استوری و...» به مناسبت شهادت امام صادق(ع) - انتشار مجموعه گرافیکی «فضاسازی شهری و هیأت، پوستر، حروف‌نگاری، استوری و...» به مناسبت ولادت امام رضا(ع) - انتشار مجموعه گرافیکی«فضاسازی شهری و هیأت ، پوستر، حروف‌نگاری، استوری و...» به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س) - برگزاری غرفه عرضه کتاب‌های تخصصی حوزه ستایش‌گری در حاشیه همایش الی‌الحبیب۳ - انتشار بسته‌های محتوایی ویژه ستایشگران «بسته شعر و نوحه، بسته تاریخ و مقتل، بسته جهاد تبیین، بسته آداب ستایشگری، بسته شعر و مرثیه» - انتشار محتوای مربوط به ایام شهادت شهید مرتضی مطهری(ره) • دفاتر تخصصی ارکان هیأت: - برگزاری سومین همایش ملی جمعی‌از ستایشگران جوان هیأت‌های کشور - برگزاری جلسات هفتگی تولید محتوا برای نوجوانان با موضوع محرم - برگزاری جلسات هم‌اندیشی با ستایشگران با موضوع محرم - برگزاری کارگاه‌های تخصصی نوحه - آماده‌سازی کتاب‌های محرم - تجلیل از استاد محمدجواد غفورزاده در سومین همایش ملی الی‌الحبیب - برگزاری سلسله‌نشست‌های هیأت و تشکیلات۲؛ باموضوع مؤلفه‌های کار تشکیلاتی در هیآت حسینی با حضور دکتر رحمان یاسی - برگزاری سلسله‌نشست‌های هیأت و نوجوان۵؛ با موضوع نقش هیأت‌های حسینی در هویت‌بخشی به نوجوانان با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم اخوی - برگزاری سلسله‌نشست‌های هیأت ونوجوان۶؛ با موضوع فرصت هیجان نوجوان و هیأت با حضور حجت الاسلام و المسلمین یاسر ماهری - برگزاری سلسله‌نشست‌های هیأت و تشکیلات۳؛ با موضوع بایسته‌های اخلاقی کار تشکیلاتی در هیأت با حضور دکتر حسین مظفری • دفتر استان‌ها: * استان ایلام: - برگزاری سومین نشست صمیمانه جمعی‌از منبری‌های جوان هیأت‌های استان ایلام * استان مازندران: - برگزاری نشست ماهیانه شاعران آئینی استان مازندران با عنوان «مشام» - برگزاری جلسه ستایشگران جوان هیأت‌های مازندران با حضور حاج رضا بذری در حاشیه همایش الی الحبیب۳ * استان اردبیل: - برگزاری جلسه با فعالان اقتصادی هیآت استان اردبیل * منطقه۵ استان تهران: - برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) با حضور هیآت حسینی منطقه * کاشان: - برگزاری دومین نشست ملی هم‌اندیشی هیأت‌های فعال در موضوع غدیر * استان همدان: - برگزاری دومین نشست صمیمانه جمعی‌از ستایشگران جوان هیأت‌های استان همدان - برگزاری اولین همایش مداحان نوجوان استان همدان * استان فارس: - برگزاری چهارمین نشست صمیمانه جمعی‌از ستایشگران جوان هیأت‌های استان فارس * استان قزوین: - برگزاری نشست صمیمانه جمعی‌از منبری‌های جوان هیأت‌های استان قزوین * استان خراسان شمالی: - برگزاری نشست مجازی دفتر شعر استان * استان لرستان: - برگزاری سومین نشست صمیمانه جمعی‌از ستایشگران جوان هیأت‌های استان لرستان * استان آذربایجان غربی: - برگزاری نشست ستایشگران جوان هیأت‌‌های شهرستان خوی • فدک (هیأت و اقتصاد):
- 
برگزاری جلسه ستاد برگزاری فعالان اقتصادی هیأت با حضور ۱۵تولید کننده از سراسر کشور - حضور در جلسه شهرداران، شورای شهر و مدیریت خدمات شهری هشت استان کشور در بندر انزلی و ارایه طرح هیأت ملی بازیافت - برگزاری جلسه با دبیر جبهه استان گیلان با موضوع اقتصاد هیأت و ساماندهی فعالان اقتصادی استان گیلان - جلسه با رییس سازمان تبلیغات استان اردبیل، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب استان اردبیل، رابط مشعر و رابط اقتصاد استان اردبیل، فعالان اقتصادی هیأتی استان اردبیل و هیأتی های شهرستان گرمی - جلسه با رابطان اقتصاد استان‌ها با حضور ۱۲رابط - برگزاری جلسات هیأت فنی نساجی و بازیافت - انتشار روایت تولید شرکت زیتون آیاتای شهر زنجان - برگزاری کارگاه تخصصی اقتصاد هیأت در رویداد ماه منطقه شمال کشور«مدیران هیأت‌های منتخب استان‌های مازندران، گیلان و گلستان» • هنر، رسانه و ارتباطات: - برگزاری رویداد رسانه‌ای «امام امّت، امّت امام» - برگزاری اختتامیه فراخوان‌های هنری رسانه‌ای هیأت 💠 کانال اختصاصی چهاردهم‌ها ✅ @chahardahomha 💠 جامعه‌ایمانی‌مشعر ✅ @www1542org
مستند را دیدم... نمی‌توان انکار کرد که مستند بود، چون به میزان کافی حاوی بود... . محتوای مستند یا منطبق بر واقع بود یا نه... اگر بود، بمیرم برای امام که چه کشیده است! اگر نبود، این مستند رسماً مصداق است! @doctvirib @qoqnoos2
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
🚩 لبیک یا امام ❇️ اولین نشست جمعی‌از منبری‌های جوان هیأت‌های 🗓 |پنج‌شنبه۲۵خرداد۱۴۰۲|ساعت۱۴الی۱۹| 📌 |گیلان|رشت|سالن‌جلسات‌دفترنمایندگی‌ولی‌فقیه| 💠 جامعه‌ایمانی‌مشعر ✅ @www1542org
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
🚩 فراخوان «انتخاب شعار مشترک هیأت‌های حسینی در محرم ۱۴۰۲» ▫️محرم امسال هم‌چون سال‌های گذشته، ضمن تأکید بر شعارمندی هر هیأت بر اساس سلایق، اولویت‌ها و زیست‌بوم آن هیأت، «شعارمشترک» را به‌مثابه نخ تسبیح و رمزینه هم‌دلی جمع عاشقان سیدالشهداء(ع) بر دست خواهیم گرفت و در فضاهای مختلف، بر علم و بیرق و پرچم و اعلان هیأت جلوه خواهیم داد. ▫️با بررسی شرایط فرهنگی‌اجتماعی جامعه، اولویت‌های تأکیدشده بزرگان، دریافت نظرات کارشناسان و دل‌سوزان، پس از بحث و بررسی‌های مفصل، محورهای اصلی و فرعی پیوست به‌عنوان ملاک انتخابِ شعار محرم پیش‌رو تعیین گردید. از شما تقاضا داریم که با توجه به این محورها در انتخاب «شعار مشترک» ما را یاری نمایید: ▪محورهای اصلی: ✳️ انسجام اجتماعی هم‌دلی، هم‌عهدی و هم‌بستگی اجتماعی حولِ محور امام حسین(ع) به‌عنوان پناه و ملجأ همه مردم. ✳️ نهضت جهادتبیین و امیدآفرینی (نشر خوبی‌ها به‌عنوان نقطه آغاز حرکت امید‌آفرین و پایه‌ای برای جهادتبیین و مقابله با روایت سیاه‌نمایی دشمن) ▪محورهای فرعی: ✳️ تربیت نسل حسینی 🔸 ارتقاء و تعالی هسته‌های اجتماعی هیأت‌ها با محوریت نوجوانان و جوانان ✳️ الگوی نقش‌آفرینی مردمی 🔸 تقویت اجتماعات میدانی، دسته‌های عزاداری و جلسات روضه‌های خانگی 🔸 تقویت مشارکت مردمی در راستای امداد اجتماعی و اصلاح نظام اقتصادی با الگوی تعاون اجتماعی 📌 لطفاً شعار پیشنهادی خود را حداکثر تا تاریخ ۲۶ خردادماه به سامانه
۳۰۰۰۱۵۴۲
و آیدی زیر @admin1542 در ایتا ارسال نمایید. 💠 جامعه‌ایمانی‌مشعر ✅ @www1542org
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
🚩 شعارها هدف‌ها را نشان می‌دهند شعارها راه را به ما نشان می‌دهند شعارها مثل علامت‌هایی هستند که در راه می‌گذارند برای این‌که انسان راه را اشتباه نکند. (رهبرانقلاب ۹۵/۳/۳) 🚩 هیأت محل اجتماع اهل‌درد است... هیأتی درد دین دارد، درد جامعه، درد مردم، دردمند است، دغدغه‌مند است، مسأله‌مند است، مسأله دارد، بی‌تفاوت نیست... هیأت محل فریاد دردهای انسان است، دردهای انسانیت... و شعارهای هیأت، عصاره و چکیده همه این دردها و دغدغه‌ها و مسأله‌ها... هیأت‌ها در فرصت مناسبت‌ها، این دردها و مسأله‌ها را در قالب شعار هیأت، فریاد می‌کنند... هر هیأت، موضوع محوری، مسأله و شعار مختص به خود را دارد و در مناسبت‌ها بر دست گرفته و فریاد می‌کند... در کنار این امر، لازم است که وحدت و هم‌دلی جامعه بزرگ هیأتی، به نحوی به نمایش درآید... شعارمشترک، رمزینه وحدت و هم‌دلی و نشانی از عهد جمعی هیأت‌هااست. 🚩 از این رو ضمن تقاضا از همه هیأت‌های حسینی در جهت مسأله‌مندی و بالتبع انتخاب شعار اختصاصی هیأت، متناسب با دغدغه‌ها و مسائل مدنظر، از جامعه بزرگ هیأتی دعوت می‌کنیم تا برای انتخاب شعار مشترک هیأت‌ها در محرم ۱۴۰۲ مشارکت نمایند. 💠 جامعه‌ایمانی‌مشعر ✅ @www1542org
«درباره نوچه‌پروری!» 🔻 یکی از موارد تحریف، معناکردن کار تشکیلاتی به نوچه‌پروری است. برخی سمّ نوچه‌پروری را به مدیریت‌ها تزریق می‌کنند، به ویژه جوانان انقلابی را آلوده می‌سازند و از این کار به عنوان تشکیلاتی‌بودن و داشتن سرمایه انسانی یاد می‌کنند. 🔻 تشکیلاتی‌بودن با هم‌کاری، انسجام، با ارتباط، برنامه‌ریزی و هدف‌مندی، با شناخت نیروها و تقسیم کار و مشارکت، با تقدم ضوابط بر روابط، با نظارت و ارزیابی متقابل نیروها معنا پیدا می‌کند. این مؤلفه‌ها اگر همه با هم باشد، استحاله فرد در تشکیلات را شاهد نیستیم. در غیر این‌صورت، تشکیلات و سازمان هم طاغوتی خواهد بود، حتی اگر نام اسلام و مردم را در پیشانی داشته باشد. تشکیلاتی‌کارکردن، خوب است، هرچند می‌تواند دچار آفت باشد. 🔻 اما نوچه‌پروری از آغاز، خودش یک آفت است. روابطی بر اساس منفعت متقابل شکل می‌گیرد هرچند ممکن است توهم خدمت و مبارزه و... در بین باشد. روابط افراد در نسبت با یک فرد تنظیم می‌شود. یکی، شمع جمع می‌شود و بقیه، جایگاه و هویت خود را در نسبت با او - و نه در نسبت با اهداف و ضوابط - تعریف می‌کنند. 🔻 در نوچه‌پروری، یک فریب بزرگ وجود دارد. افراد توسط فردی که محور است، رشد پیدا نمی‌کنند؛ بلکه به خدمت گرفته می‌شوند، در ازای فرصت خدمت، متنعم می‌شوند؛ و هم‌زمان مدیون می‌گردند. جزء تیم می‌شوند -تیم مدیریتی، تیم رسانه‌ای - در عوض، فردیت و قدرت تشخیص را واگذار می‌کنند. تا آن‌جا که چشم باز می‌کنند و می‌بینند صحبت از ضابطه حرکت و تشخیص فردی، به ناسپاسی و قدرنشناسی و تک‌روی معنا می‌شود. 🔻 نوچه‌پروری، یک آفت است. به چاپلوسی و بی‌شخصیتی دامن می‌زند. افرادی تحویل می‌دهد بی‌هویت و بی‌ضابطه که می‌توانند تناقض‌ها را با وقاحت جمع کنند. نوچه‌پروری یک شیوه طاغوتی برای پیشرفت و گسترش نفوذ است. 🔻 خطر مهم نوچه‌پروری بین نیروهای انقلابی این است که نیروهای انقلابی را به نام ارزش‌ها، به نام انقلاب از انقلاب می‌گیرد. نیروهای انقلابی را به افرادی فرصت‌طلب، توجیه‌گر و محافظه‌کار تبدیل می‌کند که خدمت را هم به چشم فرصتی برای جلب منفعت و تثبیت جایگاه و نردبانی برای دست‌یابی به جایگاه دیگر تبدیل می‌کند. نوچه‌ها هم از رشد نوچه‌پرور، شاد می‌شوند؛ او که رشد کند، نوچه‌ها هم بزرگ می‌شوند. منبع: @iisociology @qoqnoos2
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هیأت و تربیت در محرم تجلی پیدا می‌کند 🎙 برادر رحیم آبفروش 🔸 خیل نوجوان‌ها را به حریم حسینی برسانید از آن‌جا به بعدش با ارباب! 🔰 هفدهمین همایش مدیران هیأت‌های محوری‌و‌برگزیده کشور 🗓|تیرماه۱۴۰۲| 📌|زنجان|حسینیه‌اعظم| 💠 جامعه‌ایمانی‌مشعر ✅ @www1542org
«بگذار خون ما بر افق انقلاب بنشیند و خورشید عدالت سر از غیبت صدهاساله بردارد...» (دست‌نوشته‌ای از شهید که اگرچه بعداز سال‌ها، چندسال پیش منتشر شد، اما هنوز هم برای فردای انقلاب اسلامی است! دست‌نوشته‌ای که لخته‌های جگرش را لابه‌لای کلمات می‌بینی... دست‌نوشته‌ای که راز سکوت امروز یاران دیروز شهید را باید در آن جست‌وجو کنی... دست‌نوشته‌ای که بیانیه پابرهنگان تازیانه‌خورده تاریخ است علیه اژدهای هفت‌سر بروکراسی جزام‌زده...): «در پشت جبهه‌ها ما فرزندان انقلاب داشتیم رفته‌رفته باور می‌کردیم این یک سرنوشت لایتغیر است که انقلاب باید فرزندان خویش را ببلعد و خود را برای بلعیده‌شدن آماده کرده بودیم. آن عزیز رجایی‌شهید می‌گفت هرکسی باید چیزی را قربانی راه انقلاب کند و من آبرویم را قربانی می‌کنم و ما که هنوز سنگینی خون آن عزیزان را بر گرده رنجور خویش داشتیم، پذیرفته بودیم که باید برای اسلام خود را تقدیم کنیم. را، را، را، را و... و چه باک! مگر نه این است که تا خون فلق بر افق صبح ننشیند، خورشید طلوع نخواهد کرد؛ بگذار خون ما بر افق انقلاب بنشیند و خورشید عدالت سر از غیبت صدهاساله بردارد چه باک! کمیته‌های انقلاب فدایی انقلاب بشوند؛ نام "وزارت" مثل یک وصله ناجور بر تارک عرش نگین سپاه پاسداران بنشیند؛ اداره‌ها جهادی نشوند که هیچ، "جهاد" اداره شود و انقلاب مثل گربه بی‌وفایی که فرزندان خویش را می‌خورد، یکایک ما را ببلعد؛ چه باک! ازیک‌سو می‌بینیم که نظام اداری کشور، فرزندان حقیقی انقلاب را دفع می‌کند و هر روز بیش‌ازپیش به دامان تخصص‌گرایی، بروکراسی و فساد می‌غلتد و ازسوی‌دیگر می‌دیدیم که چگونه کشتی انقلاب اسلامی موج‌ها را می‌شکافد و طوفان‌ها را می‌شکند و با نیروی بسم‌الله بر همه جریان‌های بیرونی غلبه می‌یابد و کره زمین را تسخیر می‌کند. ازیک‌سو خون شهدای‌مان همان‌طور که آن بزرگوار مطهری(ره) گفته بود بر شریان‌های اجتماع پخش می‌شد؛‌ بچه‌ها خیلی زود بزرگ‌مرد می‌شدند و مرد می‌شدند و مردان آرپی‌جی به‌دوش به صحنه‌های اعجاب‌انگیز جهاد فی‌سبیل‌الله می‌رفتند اما ازسویی‌دیگر در درون خودمان، شمشیر دودم انقلاب، تو گویی جناح دولت را با جناح دشمن اشتباه گرفته بودند. نه‌تنها دیگر سخنی از انقلاب اقتصادی‌اداری بر زبان نبود بلکه روزبه‌روز این پندار تقویت می‌شد که سیستم بروکراتیک ادارات و بافت اقتصادی به‌جای‌مانده از دوران حاکمیت طاغوت، همان پیکره متناسبی است که روح انقلاب اسلامی نیاز دارد. اگر این‌چنین نبود، پس چرا هرکه مسئولیتی را در تشکیلات بروکراتیک می‌پذیرفت، هرچند خود پیش از آن از منادیان انقلاب اداری بود، چیزی نمی‌گذشت که ناگهان سر از جبهه مقابل در می‌آورد و از آن پس تحکیم مبانی سیستم بروکراسی را به معنای تثبیت نظام جمهوری اسلامی می‌گرفت و هر نوع مخالفتی را ضربه‌زدن به اصل نظام می‌دانستند. چه‌بسیار بودند کسانی که با همین تهدید، تلاش‌های حزب‌الله را برای ایجا تحول در نظام اداری در خط آمریکا می‌دیدند و پنجه‌درپنجه انجمن‌های اسلامی و جهاد ادارات می‌افکندند و هر نوع حرکت انقلابی را رودررویی با نظام جمهوری اسلامی می‌دانستند؛ خصوصیت مشترکی که در نهادهای انقلابی، کمیته‌ها، سپاه پاسداران، جهاد سازندگی و بسیج وجود دارد اتکا به مردمی است که با ایمان به اسلام و ولایت فقیه همواره وجود خود را بر محور اراده رهبری و صلاح‌دید او معنا می‌کنند. موفقیت نهادهای انقلابی به طور کامل مرهون همین خصوصیت است. اگر این انگیزه الهی را از میان بردارید، دیگر هیچ‌چیز از این نهادها باقی نمی‌ماند؛ روح انقلاب اسلامی قالب و پیکره خاص خویش را می‌خواهد و آن خصوصیتی که قالب را تمایز می‌بخشد اتکا به مردمی است که با ایمان به اسلام و ولایت فقیه همواره وجود خود را بر محور ولایت معنا می‌کنند؛ این خصوصیت فی‌نفسه باعث تجلی خصوصیات دیگری در قالب تشکیلاتی نهادهای انقلابی شده است که بسیار شگفت‌‌آور است.» @qoqnoos2
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هیأتی‌ها دغدغه دارند 🎙 برادر رحیم آبفروش 🔹 توضیحاتی پیرامون شعار مشترک هیأت‌های حسینی در محرم۱۴۰۲ و مسأله‌محوری هیأت‌ها 🚩 در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم 💠 جامعه‌ایمانی‌مشعر ✅ @www1542org
روایت انسان انقلاب اسلامی (اشتراک حس خوب جلسه با یک آدم‌حسابی!) دیدم که می‌شناسمش... اگرچه نادیده! مدت‌ها بود سبزپوش دوست‌داشتنی از نزدیک ندیده بودم نه این‌که نبوده‌باشد، بخت یارم نبود... دیرهنگام خبر داده بودیم و زودهنگام اجابت کرده بود، شاید دوساعتی بیش از قرار هم جلسه طول کشید، با انرژی و روی گشاده جلسه را ادامه داد، خلاف بروکراسی اداری معمول... هم‌سن‌وسال بودیم تقریباً، هر دو ورودی ۷۸، او امام صادق و من شهید بهشتی... برای یک لحظه، شاید اولین‌بار بود احساس کردم می‌توانم دوست داشته باشم من هم باشم! ✳️✳️✳️ اهل دزفول بود و تو بی‌آن‌که قصه را ناسیونالیستی کنی، در ذهنت مرور می‌کردی هرچه دزفولی می‌شناسی، همین‌طور خون‌گرم و دل‌نشین‌اند... از حاج نازنینِ بی‌بدیل و دکتر متینِ باوقار تا و و برداران و شیخ و بسیاری دیگر از دوستان و یارانِ جان... ✳️✳️✳️ اما این دزفولی، بود، شدید! آن‌گونه که باید یک چنین باشد... از نابغه معماری، دکتر گفت، نویسنده کتاب ، از طراحان پل بعثت، از رئیس بیمارستان نیکان تهران گفت، از مجاهدت‌های رئیس وقت بهشت زهراء در ایام کرونا، ، از دانشمند شهید یک‌درصدی، ... یک‌درصدی یعنی جزء یک‌درصد برترین دانشمندان رشته ایمونولوژی(ایمنی‌شناسی) جهان بر اساس گزارش ESI (پایگاه طلایه‌داران علم)! شهید مدافع سلامت... از گفت و سوژه کتاب ... چه‌قدر خوب بود که محصور در قفس تنگ جناح‌های سیاسی نبود... چه‌قدر خوب بود که بی‌تکلف از انسانیت انسان‌ها حرف می‌زد... ✳️✳️✳️ آه که لذت بردم، چقدر اهل کتاب بود! از کتاب گفت، از ، از ، از ها و... از ، از دکتر که وزین است و آرام، از نویسندگان کتاب ، دکتر ، نویسنده و دکتر که برای دهه‌هشتادی‌ها جذاب سخن می‌گوید، از و دکتر و... اتاقش پر بود از کتاب‌های خوب! نه مانند کتاب‌خانه‌های نمایشی و فرمایشی اغلب مدیران سرشلوغ جمهوری مظلوم اسلامی، کتاب‌هایی که گاه آن‌قدر تورق شده بودند، ورم کرده بودند! تقریباً کتابی نبود، مگر آن‌که لابه‌لای صفحاتش، یادداشتی، تکمله‌ای، نکته‌ای، چیزی... نوشته بود... انگار دغدغه‌ای جز یافتن و افکندن بذر امید و دمیدن روح غیرت و روایت پیشرفت ایران اسلامی نداشت... و چه‌قدر این خرده‌روایت‌ها لذت‌بخش بود... ✳️✳️✳️ معتقد بود حرکت انقلاب اسلامی، آن و تمام اجزاء تمدنی آن، متعلق به فرهنگی‌ها است و تنها راه غلبه کامل بر دشمن تحقق کامل این امر است... همه چیز برای است... را سازمانی می‌دانست و قائل بود نمی‌تواند شأن دیگری داشته باشد... و البته رسیدن به این نقطه را نیازمند هم‌افزایی و هم‌فکری... سپاه را در مواضعی بچه‌ها می‌دانست و اعتقاد داشت بلوغ این سازمان و حفظ سپاه‌بودنش به است... اگر بداریِ مردم را نکند، سپاه نیست...؛ سپاه، است...، با صدای رسا می‌گفت همه جمهوری اسلامی است، هرمی نیست، فِلَت است، تختِ‌تخت... در این بین تأکید داشت که تنها هیأت است که است و هیأت را نمو اجتماعی دین‌داری در جمهوری اسلامی می‌دانست... و شبکه هیأت‌ها را نماد جمهوری اسلامی و نمود جمهوری اسلامی، طلیعه رسیدن به و شکوفایی نهاد متناسب با انقلاب اسلامی... ✳️✳️✳️ از درازنای تاریخ گفت و ضرورت ، تاریخ تحولات شیعه، تاریخ تحولات ایران، از بروز و ظهور تاریخی‌نگری در ، از اتکای راویان دفاع مقدس به سنت هزاروچندصدساله هیأت... از ... و در این میانه انقلاب اسلامی را بیش از آن‌که در پیشرفت دانش و فناوری بداند، در و شاید بیش‌تر و پیش‌تر می‌دید... این روایت زبان خاص خودش را لازم دارد، این زبان باید از کام خودش بیرون بیاید... و آن هیأت است، ! ، می‌خواهد... هیأت محل رشد و تربیت انسان انقلاب اسلامی است، شهداء از بطن هیأت‌ها بیرون آمده‌اند، هیأت‌ها صاحب هستند، شهیدداده‌اند... ها، ها از دل هیأت‌ها بیرون آمده‌اند... ادامه دارد...
ادامه از متن قبل... بعضی‌روزها، قبل خروس‌خون، از قم می‌زنیم بیرون و تا بوق‌سگ، گاه ده‌ها جلسه مختلف را پشت‌سر می‌گذاریم، گاهی جلسه‌ای پیش می‌آید که بعدش حس خوبی داری، کدورتی بر دلت ننشسته که هیچ، احساس سبکی می‌کنی... انرژی و انگیزه هم گرفته‌ای... جلسه با دکتر ، معاون فرهنگی سپاه از آن دست جلسه‌ها بود... حیفم آمد این حس خوب را تنها صرف کنم! ✳️✳️✳️ ناخودآگاه یاد نقل درباره حاج افتادم: «، فرمانده این محور عملیاتی، همان كسی بود كه ما در جست‌وجوی او بودیم. او مظهر همان روحی است كه را از انسان‌های دیگر جدا می‌كند و البته در میان رزم‌آوران ما دلاورانی چون سعید كم نیستند... باز هم بالاخره مصاحبه ما با ناتمام می‌ماند و حسرت ادامه صحبت‌های او بر دل ما. او یكی از پرورده‌های میدان رزم و جهاد فی‌سبیل‌الله است و اگر انقلاب اسلامی هیچ دستاوردی جز پرورش انسان‌هایی این‌چنین نداشت، باز هم می‌ارزید تا جان و سر خویش را فدای حفظ آن كند.» ✍️ @qoqnoos2
1_4166346246.pdf
13.12M
امسال دوازدهمین سال فعالیت است. فعالیت‌هایی که با ۲سوگواره عاشورایی در سال۱۳۹۱ آغازشد و در سال۱۴۰۲ به ۹فراخوان ، ، ، ، ، گرافیک‌محیطی‌هیأت، گرافیک‌متحرک‌هیأت، و رسید. در این ۱۱سال ۴۱فراخوان ملی هنری‌رسانه‌ای برگزارشد که نتیجه آن شبکه‌‌ای از هنرمندان، به وسعت ۶هزارنفر در کل کشور شد. شبکه‌‌ای که با برگزاری در امتداد این سوگواره‌ها به توانمندسازی اعضای آن کمک شد. شبکه‌ای که با هم‌افزایی هنرمندان این سوگواره‌ها عملیات‌های هنری چون رویداد ، رویداد ، رویداد و ... برگزارشد. در ۱۱سال گذشته با بهره‌مندی از این فراخوان‌های هنری‌رسانه‌ای، ظرفیتی بزرگ برای انقلاب اسلامی ایجادشده‌است. ۴۱فراخوان ملی که بدون ردیف و بودجه‌تخصیصی توسط جامعه ایمانی مشعر برگزارشد. عمر بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی به چندسال هم نمی‌کشد، اینکه یک فراخوان هنری به عدد۱۲برسد، اتفاق بسیارمهمی است. چندروزدیگر ۱۲مین محرمی است که طبق قاعده باید ۱۲مین سال برگزاری این فراخوانها باشد. اما با شرایطی مواجه هستیم که ادامه مسیر را سخت می‌کند. سخت است تصور آن که سال گذشته آخرین سال این سوگواره‌ها باشد. طرح پیوستی را برای بسیاری از نهادها و ارگان‌ها فرستادیم اما تا امروز هیچ مجموعه‌ای پای کار نیامده است. ازشما تقاضامندم اگر نهادفرهنگی یا خیری می‌شناسید به ما کمک کنید. علی‌اصغردشمیر دبیرهنرهیأت جا دارد اگر مسؤولی متن بالا را بخواند و جان دهد... @qoqnoos2
هدایت شده از دل‌گویه
به‌نام‌او «برد پیت و اذان مغرب» اذان به آجرهای خانه بها می‌دهد، به غذای سر گاز مزه می‌دهد، نور خانه را زیاد می‌کند بی‌آن‌که به منبع نوری وصل باشد. اصلاً اذان خودش منبع نور است، مثل یک جسم منیر، مثل خورشید. صدای اذان می‌آید و من دنبال شبکه‌ای که اذان مؤذن‌زاده را داشته باشد. کنترل تاب می‌خورد توی دستم تا می‌رسم به شبکه ورزش. یک صفحه سفید و کلی درصد و دو پرچم که مال ایران نبود. کلی گذشت تا صفحه اصلی بیاید. حالا آن گوشه صفحه نوشته‌شده: اذان مغرب به‌ افق تهران. تازه مجری شروع می‌کند به تذکر اذان. بعد با هیجان به تعریف بازی شروع نشده می‌پردازد. بازیکن‌ها خودشان را برای تنیس گرم می‌کنند. همان موقع آقای برد پیت روی صفحه ظاهر می‌شود و چیپس خوردنش توجه مجری را به خود جلب می‌کند و شروع می‌کند به واکنش. برد پیت چیپس می‌خورد و هنوز گوشه تصویر نوشته است اذان مغرب به افق تهران... برایم سؤال شد این بازی که نمی‌دانم کجا با کجاست؟ و هنوز شروع نشده و تلویزیون مجبور است حاشیه زمین را نشان می‌هد چه اهمیتی دارد؟ مدیر محترم شبکه محترم ورزش! یک سؤال را جواب بدهید: اذان کلاً چند دقیقه است؟ -----------❀❀✿❀❀--------- ✍ فاطمه میری‌طایفه‌فرد @del_gooye