eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
623 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 درس کرامت 🗓 در سوره مبارکه «انسان» دارد که ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً﴾[1] که قصه آن معروف است. وجود مبارک حضرت امیر و فاطمه زهرا (سلام الله علیهما) و حسنین (علیهم السلام) روزه گرفتند و گندم یا جو وام گرفتند و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دستاس کرد ـ که تبرکات فراوانی دارد ـ حالا موقع افطار است، بخشی از این افطار را شب اول دادند به یتیم، شب دوم به مسکین، اما شب سوم اسیر بود، ما در مدینه اسیر نداشتیم! این شخص در جنگ بدر و غیر بدر آمده پیغمبر را بکشد، نشد! هم ما اسیر می ‌دادیم، هم آنها اسیر می‌ دادند، او اصلاً آمده بساط دین را به هم بزند ولی نتوانست و اسیر مسلمان ‌ها شد و در مدینه به عنوان یک اسیر زندگی می‌ کرد. 🗓 سخن حضرت امیر این است که درست است او مشرک است، درست است که کافر است، درست است که او برای کشتن ما آمده، ولی امروز اسیر است، او نباید گرسنه باشد! این دین بوسیدنی نیست؟! حالا مسکین و یتیم را دیگران هم کمک می ‌کنند، بله کمک می ‌کنند، اما اسیر! آن هم افطاریه، آن هم افطاریه آن طور! درست است بله او مشرک است، کافر است، ولی در کشور ما نباید یک آدم کافرگرسنه باشد، ما چنین دینی داریم. [1]. سوره انسان، آیه8. 📚 دیدار هیئت امناء مسجد امام حسن عسکری تهران با حضرت استاد تاریخ: 1398/06/23 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📈 فلسفه قربانی ▫اينجاست كه اگر بخواهى به آرزوها پا بدهى و نرمى كنى، تو را مى ‏برند. و اين است كه بايد قربانى كنى. بايد اين آرزوها را قطع و رمى كنى. ▫ آرزوى ابراهيم داشتن پسر است و به ابراهيم امر مى‏ شود كه آن را بكش!! و همين نكته‏ ىِ بودنِ منى‏ بعد از مشعر الحرام است. اينجاست كه بايد در اين‏ سرزمين آگاهىِ بر حريم ‏ها و حدودها، آماده شد و سنگ و مهمات جمع كرد و مهيا شد تا آرزوها را رجم و رمى كرد. ▫ و همان طور كه شيطان كارش را با وسوسه ‏ها شروع مى ‏كند، انسان هم بايد آماده شود؛ كه وقتى به اصول توجه كردى و اسلام آوردى و به اعمالت جهت دادى، آنگاه شيطان زير درختت ريشه مى‏ كند. ▫ شيطان تا بتواند ريشه ‏ها را مى ‏خشكاند، اگر نتوانست در نماز خدشه مى ‏كند و ستون‏ ها را صدمه مى‏ زند و اگر نتوانست شاخه ‏ها را قطع مى ‏كند، اگر در اين مرحله هم موفق نشد آنگاه كه ميوه‏ ها چيده شد آنها را لك دار مى‏ كند و اگر نتوانست بر آنها خاك مى‏ ريزد. او بى ‏كار نمى ‏نشيند و تا بتواند كارى مى‏ كند، گردى مى‏ پاشد، طوفانى به پا مى ‏كند. ▫ او اميد دارد كه كارش نتيجه بدهد؛ كه: «ثُمَّ كانَ عاقِبَةُ الَّذينَ أَساؤا السُّوآى‏ انْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ ...». چرا كه شيطان اين را تجربه كرده كه سياهى و چركى زياد، رفته رفته اصول را هم از بين مى‏ برد. انسان وقتى به گناهان كوچك بى ‏توجه شد، اين كوچك‏ ها او را به گندها مى‏ كشاند. 📝 📚 کتاب حقیقت حج صفحه ۲۲ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
48 ✅رمز و رازهای صحیفه سجادیه 📌واکاوی دعای 23 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... 📼 قسمت: بیست و هفتم 🕑 زمان:9دقیقه 🔅🔅🔅 👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
48 ✅رمز و رازهای صحیفه سجادیه 📌واکاوی دعای 23 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) 📼 قسمت: بیست و هفتم ❇ این متن دارای فایل صوتی در همین کانال می باشد 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... 📌 عوامل برخورداری از عافیت پسا دنیایی(آن جهانی) سلامت وکمال انسان و عبور سالم و کامل ازپل دنیا بستگی به تحصیل سه سلامت در دانشگاه علمی و عملی دنیا دارد (بدا) سلامت باور؛دل،اندیشه (عقیده؛عقل؛قلب) ▫ قرآن کريم، خبر از ساحتى دیگر در وجود انسان مى دهد که امكان دارد مريض يا سالم باشد؛ سالم بودن آن، نقش اساسى در نجات و بهشتى شدن انسان دارد؛ و آن ساحت «قلب» است:حقیقت وجودی انسان قلب اوست و در واقع قلب همه حقیقت انسان است . از آنجا که این مرکز احساسات و عواطف این کانون شناخت و دریافت معارف عالم هستی و این مرکز ادراک و اندیشه می تواند سالم باشد و حقایق عالم را درست بازتاب دهد و منعکس سازد و یا با عبور از مرزهای و حدود فطرت الهی دچار بیماری و مرگ بشود و همچون سنگ سیاهی ناتوان از انعکاس نور حقیقت گردد . ▫ قرآن کریم بهشتی شدن را درگرو تحویل قلب سلیم به محضر پروردگار می داند «يوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بنَونَ ؛ إلا مَنْ أتَی اﷲَ بقَلْبٍ سَلیمٍ »(الشعراء88: و98) آنگاه که قلب را ما به تو دادیم سالم تحویل دادیم الان هم آن را سالم به ما باز پس بده[از اين آيات در ابتدای مناجات حضرت على)ع( استفاده شده است؛ آنجا که حضرت، مى خواهد تذکر دهد که در روز قيامت، هيچ چيز غيراز «قلب سليم» موجب امِان و مفيد به حال انسان نيست: « اللهُّم إِّ ني أسْأَلكُ الْأمَانَ یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بنَونَ إ َّ لا مَنْ أَتَی اﷲ بِقَلْبٍ سَلیمٍ» ▫ تحصیل و دستیابی به مقام امن در بی نهایت زندگی در گرو حفظ و مراقبت از قلب و به سلامت رساندن آن در حضور حضرت آفریدگار پروردگار است. ▫ در دار السلام و خانه سلامت جایی برای بیمار دلان بیراهه رو نیست آنان که در همه عمر دنیوی خویش و در دار التکلیف راه بر دیگران بستندند و خود هم بیراهه رفتند .چون خداوند فقط به داراسلام می خواند و اینان وجودی ناسالم و تیره و پژمرده و کدر و آلوده دارند والله یدعوا الی السلام ... ▫ از منظر قرآن عزیز قلب دچار حسد و حرص مفرط و هوی و هوس خود و دیگران بیمار است و چنین قلبی ره به مقصود نمی برد. قلب دارای کینه و حسد و کبر و خودخواهی و سرشار از دنیاگرایی و شهوات شهرت و ثروت و قدرت راهی به دار السلام و دارالصدق ندارند برخورداری از عافیت و سلامت آن جهانی در منظومه قرآن آن است که قلب از محبت غیر غبار روبی شده و حریم حرم محبت خدا گردد به تعبیر استاد فرزانه حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله قلب سلیم که جز مهر خدا چیزی در آن نیست فرودگاه اراده خداست.این چنین قلبی که خود را در دامان اراده و حکمت و علم و قدرت حضرت دوست قرار داد و سرشار از ولایت و محبت خدا و مومنان و برائت و دوری از دشمنان خدا و مومنان گردید(مصداق و نمونه کامل مومنان پیامبران و پیشوایان معصوم هستند) قلبی عافیت مند و سعید و کامل و سالم است. رزقنا الله ایانا و ایاکم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحيم 📌حیوانات و یکی از پرسش های معتقدین به ادیان الهی، سوال از امکان محشور شدن حیوانات در قیامت است. و خداوند متعال در آیه پنجم سوره مبارکه ی تکویر بدین پرسش پاسخ داده و می فرماید: "و هنگامی که همه حیوانات وحشی محشور شوند." و واضح است که محشور شدن حیوانات در قیامت قطعی می باشد و خداوند نیز به جهت حکمت خویش از انجام هر عملی، دلیلی دارد. و هدف الهی از حشر حیوانات نیز رسیدگی به ظلم هایی که کرده و یا در حقشان شده است.چنانکه رسول خدا(ص) چون شتری را با جهازش دربند و بسته دیدند؛فرمودند:« صاحب اش کجاست؟ به او بگویید خود را برای محاکمه در قیامت آماده سازد.» متاسفانه برخی از خدا بی خبران و ظالمان در طبیعت آتش ایجاد می کنند و حیوانات زبان بسته به سبب آتش سوزی ها جان می دهند.خدایشان لعنت کند که اگر اهل معرفتی صدای این حیوانات اسیر در آتش را بشنود، متوجه می شود که به خدایشان پناه می برند. خدایا به سبب ظلمی که جاهلان و نادانان احمق بر مخلوقات زبان بسته ات روا داشتند ما را عذاب نده و بر ما رحم نما. پ.ن: این فیلم صدای ضجه ی حیوانات گرفتار آتش در کوهدشت است که به پروردگار خویش پناه می برند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. ☑️در دنیا هیچ حیوانی پشه آفریده نمی‌شود تا بعدها در هوا عقاب، در دریا نهنگ و در خشکی شیر شود، جز انسان! برای تصدیق این تشبیه ادبی، کافی است در تاریخ شخصیت‌های بزرگ و چشمگیر، مقداری مطالعه داشته باشیم. ☑️شخصیت‌ها، پس از چشم گشودن به دنیا، چنان ناتوان و ضعیف بودند که حتی قدرت راندن یک مگس از صورتشان را نداشته‌اند، ولی دیری نگذشت که کشورها را زیر سلطه درآوردند و سیر نشدند؛ میلیون‌ها انسان را کشتند و بی‌خانمان کردند و آهی هم نکشیدند؛ همۀ سالیان عمر را با دروغ و تزویر گذرانده و متأثر نشدند؛ در برابر احکام عقل و نداهای وجدان و داد و فریادهای ملکوتی پیامبران الهی و حکمای راستین مقاومت کرده، حتی یک حرف نیز از آنها نپذیرفتند. این است دگرگونی بی‌نهایت در سراشیبی سقوط و تباهی‌ها. ☑️در مقابل این دگرگونی، در انسان‌ها تحولاتی تکاملی نیز مشاهده می‌کنیم، چنان که اگر زمین و آسمان و آنچه را که در میان آن دو است، به او می‌دادند تا از روی ستم، پوست جوی را از دهان مورچه‌ای بگیرد، امتناع می‌ورزید؛ و اگر پرده از روی واقعیات برداشته می‌شد، بر يقين او افزوده نمی‌گشت؛ ارزش زمامداری و سروری بر تمام دنیا را کمتر از بند لنگه کفشش می‌دید، جز اینکه عدالت بورزد و حقی را احقاق و باطلی را نابود سازد. آری، این‌چنین بود امیرالمؤمنین علی‌بن ابیطالب(ع). ، محمدتقی. مجموعه آثار ۱۳- فلسفه اخلاق و تربیت. ص ۲۰۷ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۵۷ ـ ۲۵۶ 📌 خدای تعالی فقط ما را به کمالات روحی راهنمایی کرده ما را از راه انحرافی بر حذر داشته و هیچ کس را با خود اجبار به داشتن مقدّس اسلام نکرده، بشر به قدری دارد که می ‏تواند پشت به کند و ‏ها را بپرستد ولی خوبان و مؤمنان را ترک کرده، به آورده و به ریسمان محکم الهی ارتباطی که هیچ گاه پاره نمی‏ شود و بین و خلق قرار گرفته و قطعاً مراد چهارده معصوم علیهم ‏السّلام‏ اند متوسل شده و به این وسیله به و کمالات می‏ رسند. الی باید الهی را بپذیرد تا آن‏که خدا او را از ظلمات صفات رذیله و به سوی هدایت و تزکیه نفس بیرون ببرد ولی کفّار و کسانی که اهمّیّت به سیر و نمی ‏دهند و ‏ها را سرپرست خود قرار می‏ دهند اگر جزیی و دانش و یا صفات حمیده ‏ای داشته باشند آنها را هم از دست می ‏دهند و آن قدر بی‏ ارزش می شوند که در آتش همیشه می ‏مانند... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یک نکته از این معنی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 حبْلُ اَلْمَتِین 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢حبْلُ اَلْمَتِین ▫️ روزی که معصوم به دنیا می ‌آید، به منزله نزول قرآن کریم است. اگر انسان کامل معصوم، طبق حدیث معروف «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ»[1] معادل قرآن کریم است، اگر قرآن کریم از عالمی به این عالم ظهور می ‌کند؛ وقتی انسان کامل معصوم هم به این دنیا ظهور می ‌کند به منزله نزول قرآن کریم است و قرآن کریم تنزّل ‌یافته است، همان طوری که طناب را از بالا آویخته می ‌کنند نه انداخته، قرآن آویخته است نه انداخته! باران نزولش به این است که به زمین انداخته شود، قرآن نزولش به این است که به زمین آویخته شود نه انداخته! دیگران به دنیا می ‌آیند، به زمین انداخته می‌ شوند، امام به دنیا می ‌آید، به زمین آویخته می ‌شود. اینها «حبل الله متین» هستند. ▫️ اینکه در قرآن کریم آمده، شما به حبل خدا تمسک کنید؛ یعنی چه؟ آن طنابی که به جای بلندی بسته است که انسان اگر آن را بگیرد، از سقوط نجات پیدا می‌ کند، اولاً؛ و اگر توفیقی داشته باشد که این را بگیرد: «اقْرَأْ وَ ارْقَهْ»[2] بالا برود، صعود می‌ کند، ثانیاً؛ آن طناب آویخته است، وگرنه طناب انداخته، چه مشکلی را حل می ‌کند؟ امام به دنیا می ‌آید، خیلی ‌ها هم به دنیا می‌ آیند؛ اما امام حبل آویخته است، حبل متین است. در زیارت اینها، در زیارت ناحیه، در زیارت جامعه، در خیلی از موارد، از اینها به عنوان «حبل متین» یاد شده است، «حبل الله» یاد شده است. «حبل الله» آن حبلی است که «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»،[3] فرمود یک طرف این طناب به دست من است. [1]. دعائم الاسلام, ج1, ص28. [2]. الكافي(ط ـ الإسلامية)، ج2، ص606. [3]. غرر الاخبار، ص62. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1396/01/22 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (3) 🔅🔅🔅 تفسیر سوره بقره –تسنیم ج2 📈 نامها و اوصاف سوره ⏪ 2 و 3 - ذروه و سنام قرآن: (16) ذروه و سنام به معناى نقطه برجسته، ممتاز و نمايان يك شى ء است. پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) از اين سوره با اين دو نام ياد كرده اند: البقره سنام القرآن و ذروته. (17) ⏪ 4- فسطاط قرآن: (18) وصف سوره بقره با عنوان خيمه قرآن بر اثر اشتمال آن بر اصول اعتقادى و فروع عملى فراوان است. پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) اين سوره با اين وصف ستوده است: السوره التى يذكر فيها البقره، فسطاط القرآن. (19) ⏪ 5- سيد قرآن: (20) چون توحيد داراى بلندترين جايگاه در معارف الهى است، اين سوره بر اثر اشتمال بر آيات برجسته توحيدى، مانند آيه الكرسى، بدين صفت موصوف شده است. از سوى ديگر چون سيد هر مجتمعى مئونه و هزينه آنان را تحمل مى كند و معونه و كمك به آنان را به همراه (21) دارد و از جهت ديگر، سيد هر گروهى خادم آنهاست (22) و اين سوره طولانى هزينه نيل به معانى بسيارى از سوره ها را تحمل كرده، در ادراك ره آورد آنها خدمت به سزايى دارد، مى تواند سيد آنها باشد. ⏪ 6- زهراء: در برخى روايات سوره بقره و آل عمران با نام الزهروان، يعنى دو سوره درخشان و تابناك ياد شده است. (23) 📈 تعداد آيات سوره بقره كه از سور طوال قرآن و طولانى ترين آنهاست، بر اساس ‍ عدد اهل كوفه 286 آيه دارد. (24) ويژگى عدد اهل كوفه آن است كه از اميرالمومنين على (ع) گرفته شه و از اين رو معتبرترين اعداد است و مصحفهاى رايج نيز بر اساس آن تنظيم شده است. اقوال ديگر، درباره شمار آيات اين سوره، 284، 285، 287 آيه است. (25) 📝پی نوشت: 16- مجمع البيان ، ج 1، ص 111 17- در المنثور، ج 1، ص 51 18- ر.ك تفسير ابوالفتح ، ج 1، ص 37؛ جامع البيان ، ج 1، ص 148 19- در المنثور، ج 1، ص 51 20- تفسير ابوالفتح ، ج 1، ص 37 21- غرر الحكم ، ج 2، ص 108 22- كنزالعمال ، ج 6، ص 710، ح 17517 23- جوامع الجامع ، ج 1، ص 169؛ محاسن التاويل ، ج 1، ص 236 24- مجمع البيان ، ج 1، فن اول از مقدمه مولف و ص 111 25- مجمع البيان ، ج ، ص 111؛ تفسير ابوالفتوح ، ج 1، ص 36 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (4) 🔅🔅🔅 تفسیر سوره بقره –تسنیم ج2 📈 غرر آيات آيات برجسته و ممتاز سوره بقره، آيه الكرسى و سه آيه پايانى اين سوره و همچنين آيات ناظر به مقام منيع خلافت الهى و تعليم اسماء و حقايق اشيا به انسان كامل است. تنها سوره اى كه از خلافت انسان كامل تعليم اسماء در آن بحث شده همين سوره است. ▫ اوصاف ويژه آيه الكرسى در روايات معصومين (عليهم السلام) نشانه جايگاه ممتاز آن در سوره بقره است و برجستگى آيه الكرسى بر اثر محتواى توحيدى ويژه آن است. برخى از اوصاف مزبور بدين قرار است: ⏪ 1- ذروه قرآن: امام صادق (عليه السلام) فرمودند: هر چيزى را قله اى است و قله قرآن آيه الكرسى است: ان لكل شى ء ذروه و ذروه القرآن آيه الكرسى. (26) ⏪ 2- سيد سوره بقره: پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) به اميرالمومنين (عليه السلام) فرمودند:...سيد سخنها قرآن و سيد قرآن سوره بقره و سيد سوره بقره، آيه الكرسى است. (27) ⏪ 3- گنج عرشى: رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمودند: آيه الكرسى از گنجى در زير عرش به من عطا شده است: اعطيت آيه الكرسى من كنز تحت العرش. (28) ⏪ 4- برترين آيه سوره بقره: پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) در پاسخ پرسش ‍ از برترين آيات سوره بقره فرمودند: آيه الكرسى: سئل النبى (صلى الله عليه وآله)...اى آى البقره افضل ؟ قال (صلى الله عليه وآله) آيه الكرسى. (29) در وصاياى ابوذر نيز آمده است كه از پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) پرسيدند: برترين آيه اى كه بر تو نازل شده چيست ؟ فرمودند: آيه الكرسى: فى وصيه ابى ذر انه سئل النبى (صلى الله عليه وآله): اى آيه انزلها الله عليك اعظم ؟ قال: آيه الكرسى (30) 📝پی نوشت: 26- بحار، ج 89، ص 267 27- تفسير ابوالفتح ، ج 1، ص 37 28- بحار، ج 89، ص 264 29- نور الثقلين ، ج 1، ص 26 30- بحار، ج 89، ص 262 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت10:نکته های تفسیری آیات 1و2 سوره بروج ✅ وَ السَّمَاءِ ذَاتِ‌ الْبُرُوجِ‌ «ذَاتِ الْبُرُوجِ»: دارای برجها و باروها. کمتر تفسیری است که بروج را به برجهای دوازده‌گانه خورشید و بیست و هفتگانه ماه اختصاص نداده باشد. ولی باید مراد همه کواکب و ستارگانی باشد که میلیاردها از آنها تشکیل کهکشانی، و به اصطلاح شهری جداگانه با نظم و نظامی شگفت تشکیل می‌دهند، و کهکشانهای بیشمار جهان هستی، بر طبق نقشه و حساب پدیدار گشته و با هم رابطه تنگاتنگ داشته و دارای وحدت ساختمان و ساختارند و نمایاننده کمال تدبیر و عظمت و قدرت الهی می‌باشند، و در اصل کشور کائنات را تشکیل می‌دهند و برابر آیه‌های قرآن موجودات زنده در گوشه‌هائی از این کشور پهناور گیتی موجود و ساکنان مخصوص به خود دارد . ✅ ۱ - آسمان، داراى برج و باروهاى مستحکم است. (و السماء ذات البروج) 🔹 «برج» به چیزى گفته مى شود که ظاهر و مرتفع باشد. به کاخ ها، دژها و برج هاى دیدبانى نیز به جهت ظهور و ارتفاع آن، «برج» گفته مى شود (لسان العرب). در آیه شریفه، مراد از آن، ستارگان یا جایگاه آنها است که چون آشکاراند و یا وسیله حفاظت آسمان مى باشند، به آنها برج گفته مى شود. برخى «بروج» را بر منزل گاه هاى خورشید - که دوازده برج است - تطبیق داده اند. ✅ ۲ - سوگند خداوند، به آسمان و برج هاى آن (و السماء ذات البروج) قسم به آسمان، با وصف خاص آن، قسم به موصوف و وصف، هر دو است. ✅۳ - سوگند خداوند، به ستارگان که مرتفع و نمایان اند. (و السماء ذات البروج) تطبیق «برج» بر ستاره، به لحاظ ارتفاع و ظهور آنها است. ✅ ۴ - آسمان، موجودى شگفت است و برج هاى آن بر شگفتى اش افزوده است. (و السماء ذات البروج) 🔅🔅🔅 ✅ وَ الْيَوْمِ‌ الْمَوْعُودِ 🔹 «الْیَوْمِ الْمَوْعُودِ»: مراد روز قیامت است که وعده آن جهت حساب و کتاب و سزا و جزا داده شده است ✅ ۱ - خداوند، به مردم وقوع قیامت را وعده داده است. (و الیوم الموعود) مفسران اتفاق نظر دارند که مراد از «الیوم الموعود» قیامت است. ✅ ۲ - «الیوم الموعود»، از نام هاى قیامت (و الیوم الموعود) ✅ ۳ - سوگند خداوند، به روز قیامت (و الیوم الموعود) ✅ ۴ - روز قیامت، روزى بزرگ و شگفت (و الیوم الموعود) متعلّق قسم هاى خداوند، از عظمتى خاص برخوردار است که آن را شایسته قسم او ساخته است. ✅ ۵ - قدرت خداوند بر آفرینش آسمان و برج هاى آن، نشانه صداقت او در وعده آمدن قیامت است.* (و السماء ذات البروج . و الیوم الموعود) یاد کردن قیامت - پس از ذکر آسمان و برج هاى آن - ممکن است به این لحاظ باشد که توجّه به آسمان، باور به قیامت را تقویت مى کند. ⏪ التماس دعا ...ثواب انتشار و استفاده این سوره هدیه به پیشگاه مقدس امام محمد بن علی الباقر علیه السلام🌹 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت11:نکته های تفسیری آیه 3 سوره بروج ✅ وَ شَاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ ▫ «شَاهِدٍ»: گواهی‌دهنده. «مَشْهُودٍ»: بر آن گواهی داده شده. مراد از شاهد، همه گواهان روز قیامت است، اعم از پیغمبران و فرشتگان و اعضاء و اندامهای آدمی . و منظور از مشهود، انسانها و اعمالشان است. یا این که شاهد و مشهود، به معنی خدا و جمیع آفریدگان خدا و همه احوال و عجائبی است که در صحنه قیامت یا حضور پیدا می‌کنند و یا حاضر آورده می‌شوند. ✅ ۱ - سوگند خداوند، به ناظران و امور مشهود در قیامت (و شاهد و مشهود) 🔹 شهادة; یعنى، حاضر بودن همراه با مشاهده بصرى یا بصیرتى و گاه به حضور بدون آن نیز گفته مى شود (مفردات راغب). لفظ «شاهد و مشهود» - به قرینه سوگند بر آنها- نکره هایى اند که از آنها عموم اراده شده است تا سوگند به آن بیهوده نباشد و بعید نیست که عظمت آن دو نیز استفاده شود. در این صورت مراد عظمت شهادت مربوط به آنها است تا بر احتمالات گوناگونى که درباره مصداق آن دو گفته شده است، قابل تطبیق باشد. ✅ ۲ - ناظران صحنه قیامت و حوادث آن روز، داراى عظمتى در خور سوگند خداوند (و شاهد و مشهود) ✅ ۳ - قیامت، روز حضور گواهان اعمال و شهادت دادن آنها است. (و شاهد) 🔹 راغب پس از آن که شهادت را به معناى حضور با مشاهده آورده است، معناى گواهى را براى آن ذکر کرده و مى گوید: شهادت، گفتارى است که از روى علم سرزده باشد. (مفردات راغب) ✅ ۴ - سوگند خداوند، به گواهان اعمال انسان ها در قیامت (و شاهد) ✅ ۵ - گواهان صحنه قیامت، داراى مقامى ارجمنداند. (و شاهد) ✅ ۶ - سوگند خداوند، به مضمون گواهى شاهدان در قیامت (و مشهود) 🔹 چنانچه شهادت به معناى گواهى دادن باشد; نه مشاهده و نظارت، کلمه «مشهود» نیاز به متعلق محذوفى خواهد داشت که مى توان گفت: مراد «مشهود به» است. ✅ ۷ - سوگند خداوند به مؤمنانى که در ملأ عام شکنجه شده و در برابر چشمان دشمن، سوزانده مى شوند. (و مشهود) داستان اصحاب «اخدود» - که پس از این آیه مطرح شده است - به ویژه آیه «و هم على ما یفعلون بالمؤمنین شهود» قرینه بر احتمالى است که درباره مصداق «مشهود» گفته شده است. در این نظر تقدیر آن «مشهود علیهم» است. ⏪ التماس دعا ...ثواب انتشار و استفاده این سوره هدیه به پیشگاه مقدس امام محمد بن علی الباقر علیه السلام🌹 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌نگاشت 12:تفسیر صوتی سوره بروج 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه اول ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد باقر سلام الله علیه 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
تفسير سوره بروج جلسه 1.docx
33.6K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 12:تفسیر متنی سوره بروج 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه اول ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد باقر سلام الله علیه 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ⚘. ⚘. . ❈.این مسئله ایست که باید روی آن دقت نمود؛ مقام علم و ادراک‌ به حقائق جداست، و مرحله خضوع نفس و انقیاد او نسبت به حق جداست. بسیاری از کسانی که در چاه طبیعت و هوی گرفتارند، نه به علت جهل آنان بطریق صلاح می باشد، بلکه چه بسا دارای علم کافی هستند، و بسیار خوب زشت را از زیبا تشخیص می دهند، ولی در مقام عمل روی سیطره قوای نفسیه، و عدم انقیاد آنها نسبت بملکه عقل، و روی غلبه غرائز شهویه، خود را در کام آن کردار زشت و ناپسند در می آورند. لذا انبیاء و ائمه اطهار دعتوشان مبنی بر اصلاح نفس است، و خضوع و انقیاد در مقابل حق، خدای علی اعلی فرمود: قَد اَفلَحَ مَن زَکّیها وَ قَد خابَ مَن دَسّیها ( شمس/۱۰) هیچ نفرمودند فلاح مختص کسانی است که روایت از پیغمبر بشنود، و بدبختی و خسران برای کسی که نشنود؛ بلکه فرمود رستگاری برای کسی است که نفس خود را اصلاح کند، و زیان و خسران برای کسی است که نفس خود را به تباهی آورد، و در طی طریق هلاک آزاد گذارد. . . • امام شناسی ، ج۱ ، ص ۲۳۰ • علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس سره . . . 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۶۳ ـ ۲۶۱ 📌 الی باید بداند که بزرگترین وسیله ‏ای که به او در پیشرفت‏های معنوی کمک می‏ کند در راه است و از خصوصیات این است علاوه بر آن که از انسان در واقع چیزی کم نمی‏ شود بلکه هر مقدار بیشتری در داشته باشد تعالی بیشتر آن را اضافه می‏ کند. کسانی که می‏ کنند و منتی به طرف نداشته و او را اذیت نمی‏ کنند به مقام اولیاء که آنها خوفی ندارند و هیچ گاه محزون نمی‏ شوند خواهند رسید.و همه بدانیم که گفتن مواعظ و دادن غذای روحی به دیگران و به آنها کمک کردن بهتر از دادنی است که انسان طرف را اذیت کند و به او بگذارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom