eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
779 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت24:نکته های تفسیری آیه17 سوره بروج ✅ هَلْ‌ أَتَاکَ‌ حَدِيثُ‌ الْجُنُودِ ▫ «الْجُنُودِ»: جمع جند، لشکرها و سپاه‌ها. مراد گروهها و دسته‌های کافری است که خویشتن را برای مبارزه پیغمبران مجهّز نموده‌اند و با حق و حقیقت مبارزه کرده‌اند. ✅ ۱ - اخبار پیشینیان، داراى نکاتى آموزنده و عبرت آور، حتى براى رسول خدا(ص) (هل أتیک حدیث الجنود) ✅ ۲ - سپاهیان فراوانى در برابر پیامبران گذشته، مقاومت کرده و نابود شدند. (هل أتیک حدیث الجنود) ✅ ۳ - یادآورى نابودى سربازان دشمن در گذشته تاریخ، مایه تقویت روحیه پیامبر(ص) و پیروان آن حضرت در برابر دشمنان (هل أتیک حدیث الجنود) ✅ ۴ - خداوند، ترغیب کننده مردم به مطالعه و بررسى فرجام لشکرهاى قدرتمند پیشین (هل أتیک حدیث الجنود) استفهام در «هل أتاک»، براى ترغیب به شنیدن پاسخ است; خطاب در آیه شریفه گرچه متوجّه شخص پیامبر(ص) است; ولى به قرینه سیاق آیات، تمام کسانى که در حیطه رسالت آن حضرت قرار دارند نیز مورد نظر است. در این موارد اختصاص خطاب، برخاسته از عظمت مخاطب و یا عهده دار بودن رهبرى جامعه و نظایر آن است. ✅ ۵ - برانگیختن مخاطب به دقّت در گفتار و تشویق او به شنیدن گزارش، روشى مطلوب در شیوه اطلاع رسانى (هل أتیک) 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 30.mp3
13.08M
51 📼 قسمت: سی ام 📌واکاوی دعای 23 وَ امْنُنْ عَلَيَّ بِالصِّحَّةِ وَ الْأَمْنِ وَ السَّلامَةِ فِى دِينِى وَ بَدَنِى، وَ الْبَصِيرَةِ فِى قَلْبِى، وَ النَّفَاذِ فِى أُمُورِى، وَ الْخَشْيَةِ لَكَ، وَ الْخَوْفِ مِنْكَ، وَ الْقُوَّةِ عَلَى مَا أَمَرْتَنِى بِهِ مِنْ طَاعَتِكَ، وَ الاجْتِنَابِ لِمَا نَهَيْتَنِى عَنْهُ مِنْ مَعْصِيَتِكَ. و بر من منت بگذار به تندرستی و ایمنی و سلامت در دینم و بدنم، و بصیرت در قلبم، و در پیشبرد امورم، و ترس برای تو، و بیم از تو، و نیرومندی بر انجام آنچه به من امر کرده ای از طاعت هایت، و اجتناب برای نهی تو از آن که مرا نهی کرده ای از معصیتت. 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
51 📼 قسمت: سی ام 📌واکاوی دعای 23 📂این متن دارای فایل صوتی در همین صفحه ( @rahighemakhtoom )می باشد. 🌷🌷🌷 وامنن علی بالصحة و الامن ⏹«منّت» و اسم «منّان» برای خداوند کریم «منّت» در ادبیات قرآنی اگر از ناحیه‌ی خداوند کریم باشد به معنای «نعمت بخشی» و احسان و لطف و کرامت است و اما اگر از ناحیه بندگان بر یکدیگر باشد به این معناست که فرد احسان گر و بخشنده کار خوب و احسان خودش را برای کسی که آن کار را انجام داده است به شیوه های زبانی یا رفتاری و یا زبان بدن و اشاره ابراز و اظهارکند و مرتب کار خوب خودش برای طرف را به روی او بیاورد یا به تعبیری «به رخ کشیدن نیکویی در حق دیگران در زبان یا رفتار و اشاره » است. ▫️ البته آن هم در جایی که طرف مقابل کفران نعمت کند،یا بد مستی می کند و فکر می کند همه در برابر او وظیفه مند هستند در چنین جایی البته به قصد یادآوری نعمت جایز است. ▫️ اما برخی اصل آن را از "من" دانسته، به معنی سنگی که با آن وزن می‌کنند، که بعداً در نعمت سنگین استعمال شده است.المنة هو النعمة العظمی... منت نعمت بزرگ سنگین و قابل توجه است که حمل آن دشوار باشد (در قرآن کریم از آفرینش مجموع نظام آسمان ها و زمین به منت یاد نشده ولی از ارسال رسولان- اسلام- هدایت به ایمان-ولایت به منت تعبیر شده است ) ⏺بنابراین از دیدگاه امام علیه السلام همه موارد 10 گانه از نعمت های الهی شمرده شده اند که برخورداری از آنها سبب قطع و بیرون آمدن از گرفتاری هاست. قطع بیماری و بیرون آمدن از حالت ناخوشی تن و بدن و بازگشت به حالت صحت و تندرستی.... ▫️هرکدام از این نعمت ها در جای خود بسیار بزرگ و تاثیر گذار در زندگی انسانی و الهی هستند ▫️خداوند منان است و او باید بر بندگانش منت نهد چرا که "له ملک السماوات و الارض"- "والله هو الغنی الحمید" –"هوالرزاق ذو القوُة المتین" –"هو الله ذو الفضل العظیم"-"و ما بنا من نعمة فمن الله" ▫️در برابر انسان جز ضعف و فقر و استکانت و امکان چیزی ندارد ▫️خدا نعمت بخش و موهبت دهنده بی منت است . به رخ نمی کشد. مزد و چیزی برای خود نمی خواهد چرا که غنی مطلق است. سپاسگزاری یا کفران نعمت ها از او نمیکاهد و بر او نمی افزاید. لیکن این ماییم که با نادید گرفتن او خود می کاهیم و به زندگی حیوانی و گیاهی و جمادی سقوط می کنیم و با حمد و سپاس آن بیکران خویشتن خویش را بالا می کشیم و با ملکوتیان و فرشتگان همنشین می سازی ▫️منت او بر من عزت من است در میان بندگان او پیشگاه خودش و عزیزان آستان مهر و مهرورزی اش ▫️منت به معنای بخشیدن یعنی به خود خودی من فاقد هرکدام از موارد ده گانه هستم تو بر من ببخش و احسان فرما....آمین 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۶۴ 📌 اصلی وحدت آفرین الی تا می تواند بايد با ائتلاف و ارتباط داشته باشد و در مقابل مشترک وحدت خود را با ديگران حفظ کند تا جايی که خدای تعالی و را برای مبارزه با دشمنان مشترکشان با مسلمان‏ها به فرموده و آنها را در مقابل معاندين و کفّار فرموده است... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 ادبیات مع المعارف ◽ مرحوم آقا شیخ عباس قمی را خدا رحمت كند! ایشان در شرح حال خودش در آن فوائد رضویه می ‌فرماید من در جوانی علاقه به ادبیات داشتم، افتادم در مقامات حریری و حمیدی و اینها؛ شاید كم و بیش مستحضر باشید این مقامات حریری و حمیدی بعضی فارسی است و بعضی عربی، اما اینها فولاد گونه نوشته شده، این ‌طور نیست كه كسی بتواند مقامات حریری را همین طور مطالعه كند، دو طرفش باید پر از كتاب لغت باشد تا بتواند یك صفحه ‌اش را مطالعه كند، اما گفت دفعتاً بیدار شدم كه این چه كاری است كه من دارم می ‌كنم! من ادبیات می‌ خواهم «منهای معارف» یا ادبیات می‌ خواهم «مع المعارف»! مگر این مقامات حریری چیزی به من یاد می‌ دهد؟! این درباره سورچرانی است و سفره چرانی و پذیرایی كردن و میهمانی و میهمان سرایی و چطوری میهمانی گرفتن و چقدر خوردن و اینهاست، یعنی گدایی، یعنی شكم چرانی، خب من بروم یك كتابی بخوانم كه هم ادبیات در آن باشد و هم معارف؛ لذا برنامه‌هایم را از مقامات حریری به نهج البلاغه برگرداندم. ◽ شما می ‌بینید آثار عُجمه در نوشته ‌های عربی مرحوم آقا شیخ عباس نیست یا خیلی كم است، این قلم های عربی او ـ نفس المأمور هم نوشته ـ نشان می ‌دهد كه یك عربی نویس خوبی است، گفت من ادبیات را با معارف می ‌طلبم نه ادبیات... . سبعه معلقه یك ادبیات آنچنانی است كه با ولیمه است، نهج البلاغه یك ادبیات این چنینی است؛ یعنی با عزیمه است. ◽ خود وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) می ‌فرماید بعضی از چیزها با هم جمع نمی ‌شوند «لَا تَجْتَمِعُ عَزِیمَةٌ وَ وَلِیمَةٌ»[1] «لَا تَجْتَمِعُ الْفِطْنَةُ وَ الْبِطْنَةُ»؛[2] چند چیز است فرمود با هم جمع نمی ‌شوند، یك كسی بخواهد محقق بشود سورچرانی و میهمانی رفتن و پرخوری با تحقیق جمع نمی ‌شود، اهل ولیمه بودن که فلان جا سور می‌دهند، فلان جا میهمانی است، امشب فلان جا سور فردا فلان جا سور این بخواهد آدم بشود نیست، كسی اهل عزیمت نباشد به جایی نمی ‌رسد، پرخوری هم با فطانت جمع نمی‌ شود. خب یك مقدار غذایی كه برای انسان كافی است همان را بخورد، بیش از آن مقدار جلوی هوش آدم را هم می ‌گیرد، فرمود پرخوری با فطن و زیرك بودن جمع نمی ‌شود، سورچرانی هم با عزم و تصمیم جمع نمی ‌شود، این راه حضرت امیر بود. [1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح), خطبه241. [2]. غرر الحكم و درر الكلم، ص772. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه هود ـ جلسه 91 تاریخ: 1383 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 17 🌴🌴🌴 ⏪ 50. تلاش نيكو: «من قدَّم عقلَه علي هواه حسنت مساعيه»[ همان، ج5، ص263.]؛ كسي كه عقل خود را بر هواهايش مقدم بدارد، تلاشهايش نيكو مي‌گردد. «العاقل يجتهد في عمله و يُقصِّر من أمله»[ همان، ج2، ص92.]؛ عاقل در عمل كردن مي‌كوشد و از آرزويش مي‌كاهد. ⏪ 51. برخورداري از حكمت: «من ملك عقله كان حكيماً»[ همان، ج5، ص265.]؛ كسي كه مالك عقل خويش باشد، حكيم است. «بالعقل يُستخرج غور الحكمة»[ همان، ج3، ص204.]؛ با عقل، ريشه‌هاي حكمت استخراج مي‌گردد. «رغبة العاقل في الحكمة و همّة الجاهل في الحماقة»[ همان، ج4، ص94.]؛ رغبت عاقل به حكمت است و همّت جاهل در حماقت. «ضالّة العاقل الحكمة فهو أحقّ بها حيث كانت»[ همان، ص227.]؛ گم شده عاقل حكمت است و او سزاوارتر به آن است، هر جا كه باشد. ⏪ 52. عزّت و سربلندي: «من فاته العقل لم يعدُه الذّلّ»[ همان، ج5، ص350.]؛ هر كس كه عقل از او فوت شود، ذلّت از او دور نشود. «أعقلهم أرفعهم درجةً في الدّنيا و الآخرة»[ بحار، ج1، ص137.]؛ عاقل‌ترين مردم، بلندمرتبه‌ترين آنان در دنيا و آخرت است. ⏪ 53. نيكو سيرتي: «من غلب عقله شهوته و حلمه غضبه كان جديراً بحسن السيرة»[ شرح غررالحكم، ج5، ص389.]؛ كسي كه عقلش بر شهوتش و حلم و بردباري‌اش بر غضبش غلبه كند، شايسته نيكو سيرتي است. 📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 43 👈 ادامه دارد... ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مائده 16.mp3
12.21M
16 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام کاظم علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 228 🔅🔅🔅 📈 مقدمه بر شرح صحيفه سجاديه جناب آقاي حاج شيخ حسن ممدوحي ▫ اهميت دعا و اهتمام به صحيفه سجاديه حضرت علي بن الحسين(عليه‌السلام)، مطالب فراواني را دربردارد كه به شمّه اي از آن در طي چند مقدمه كوتاه بسنده مي شود. ⏪ يكم. انسان در فرهنگ وحي، حي متألّه است كه حيات او در تألّه وي نهفته است. آب اين حيات كه همان ماءالحيوة خضري است، در اجابت دعوت حيات بخش خداي سبحان و در دعاي حيات خواهانه عبد سالك و صالح نهادينه شده است. حيات بخشي دعوت الهي را مي توان از آيه (يا أيها الذين آمنوا استجيبوا للّه و للرسول إذا دعاكم لما يحييكم) [سوره انفال، آيه 24.]استظهار كرد و خواسته حيات را كه برخاسته از نياز ضروري است، مي توان از جمله «اللّهم اجعل محياي محيا محمّد و آل محمّد و مماتي ممات محمّدٍ و آل محمّد» [مصباح المتهجد، ص 717؛ بحار الانوار، ج 98، ص 292(زيارت عاشورا).]استفاده كرد، چنان كه معرفت اين ذوات معصوم و ايمان به آنان، مايه حيات و ممات معقول، و نشناختن آنها پايه حيات و ممات جاهلي و نامعقول است.[ «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتةً جاهليةً»؛ وسائل الشيعه، ج 16، ص246.] ▫ كسي كه از كوثر دعا محروم باشد، از چشمه دعوت الهي مهجور بوده و از اصل حيات محجور است، چون تارك دعا دعوت خداي سبحان را نيز پاسخ نداد و فرمان (ادعوني استجب لكم) [سوره غافر، آيه 60.]را امتثال نكرد و چنين مرده اي درخور توجه نخواهد بود: (قل ما يعبؤا بكم ربّي لولا دعاؤكم) [سوره فرقان، آيه 77.]، و چون غالباً اعراض از دعا زمينه اعتراض بر آن و گاهي معارضه با آن را دربردارد، لذا تهديد الهي براي تحديد مرز آن چنين نازل شده است: (انّ الذين يستكبرون عن عبادتي سيدخلون جهنّم داخرين).[ سوره غافر، آيه 60.] ▫ اديبان معرفت آموز كه از علوم وحياني طرفي بسته و از سوق عقل و سياق نقل قنيه اي اندوخته و به تأمين نيازهاي ذوقي پرداخته اند، چنين سروده اند: ايمن شده از عمر خود و گشت شب و روز وز بي خبري كيسه به طرّار سپرده زان پيش كه نوبت به سر آيد تو در آن كوش تا مرده زنده شوي اي زنده مرده [ديوان حكيم سنائي، ص 587، مدرس رضوي.] ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۷۱ ـ ۶۹ 📌اظهار حقيقت الی بايد هميشه ديگران را بخواهد و اگر مردم را دوست داشته باشد به هيچ وجه موفّق به کمالات نمی ‏شود. الی بايد نشانه ‏های را دقيقاً درک کند و روی پرده نيندازد و آنچه دارد همان را اظهار کند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مباهله، از اجزای رکنی ولایت ما یک سلسله واجبات رکنی و داریم، یک سلسله اجزای غیر رکنی. اجزای غیر رکنی ولایت، آن و های فلان روز که امام (سلام الله علیه) کرده است؛ اینها جزو اجزای غیر رکنی ولایت است. یک سلسله اجزای رکنی ولایت است، مثل ( ). غدیر که با آن روزی که حضرت ازدواج کرده یکسان نیست! ( ) هم از همین جریان است. وقتی از وجود مبارک سئوال می کند: به چه دلیل افضل است و است؟ به چه دلیل علی، بلافصل است؟ فرمود: به آیه (اَنفُسَنا)، خدا فرمود که علی است. پس در حقیقت نمرد، جان پیغمبر باید جای او بنشیند؛ چرا بیاید جای او بنشیند؟! 🔷️ ر.ک سوره آل عمران / آیه ۶۱ و الفصول المختاره / صفحه ۳۸ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۵/۰۷/۰۵ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سه دقیقه در قیامت 60.mp3
31.49M
📚 شرح و بررسی کتاب 📈تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼 جلسه شصتم * ادامه کتاب؛ حق‌الناس و حق‌النفس * چرا از شیرینی‌های بهشت سخنی گفته نمی‌شود؟ * راه عشق‌بازی با خدا * تجربه‌های نزدیک به مرگ چه ارزشی دارد؟ * آثار تکالیف در بندگی ما * آثار عمل به تکلیف خمس و زکات * سه دستور سلوکی مرحوم شاه‌آبادی * نکاتی پیرامون خمس * نکاتی در مورد زی طلبگی * عمده مشکلات ما مربوط به چه مواردی است؟ * ارتباط خمس با شخصیت امام معصوم * خمس و طهارت * از دعای امام محروم می‌شویم اگر.... * سخت‌ترین شرایط مردم در قیامت * در خانه‌هایی که خمس پرداخت نمی‌شود چه کنیم؟ * وسوسه‌های شیطانی در مورد خمس * خیانت اقتصادی وکیل امام معصوم * مفسدین اقتصادی دوران امیرالمومنین علی علیه السلام در کربلا * خواندن این کتاب را از دست ندهید 📅99/04/13 🌷🌷🌷 تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 31.mp3
9.38M
52 📼 قسمت: سی و یکم 📌واکاوی دعای 23 وَ امْنُنْ عَلَيَّ بِالصِّحَّةِ وَ الْأَمْنِ وَ السَّلامَةِ فِى دِينِى وَ بَدَنِى، وَ الْبَصِيرَةِ فِى قَلْبِى، وَ النَّفَاذِ فِى أُمُورِى، وَ الْخَشْيَةِ لَكَ، وَ الْخَوْفِ مِنْكَ، وَ الْقُوَّةِ عَلَى مَا أَمَرْتَنِى بِهِ مِنْ طَاعَتِكَ، وَ الاجْتِنَابِ لِمَا نَهَيْتَنِى عَنْهُ مِنْ مَعْصِيَتِكَ. و بر من منت بگذار به تندرستی و ایمنی و سلامت در دینم و بدنم، و بصیرت در قلبم، و در پیشبرد امورم، و ترس برای تو، و بیم از تو، و نیرومندی بر انجام آنچه به من امر کرده ای از طاعت هایت، و اجتناب برای نهی تو از آن که مرا نهی کرده ای از معصیتت. 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
52 📼 قسمت: سی و یکم 📌واکاوی دعای 23 📌 عوامل تامین کننده عافیت و عافیت ساز امام سجاد علیه السلام می فرمایند «وَ امْنُنْ عَلَيَّ بِالصِّحَّة»، به خدا عرض می‌کند: پروردگارا، بر من منّت بگذار، احسان کن. با چه چیزی؟ با این‌که صحیح باشم، سالم باشم، تندرست باشم، صحّت داشته باشم، امنیت داشته باشم. این امنیت بسیار مهم است که انسان در امن و امان باشد. (فردی که از صحت شخصیت و بدن برخوردار است طبعاً و قهراً در مسیر زندگی درست و خیر و اعمال صالح خواهد بود.) ▫️ تندرستی و سالم بودن جسم 🔹 صحیح: حقیقی، درست، صواب، واقعی، سالم، بی عیب، راست و متضاد آن سقیم و معیوب 🔹 صحت: به معنای سلامت از بیماری و شاید منظور از صحت سلامت در درون و حوزه انسان باشد در مقابل سلامت استفاده از صحت بدن در انجام اعمال دینی و وظایف و حقوق و تکالیفی که انسان در زندگی مومنانه دارد صحت: بهبود، تشفی، شفا، بهداشت، تندرستی، سلامت، صحه، راستی، واقعیت و متضاد آن سقم بیماری، عارضه ▫️ ناسپاسیِ موهبتِ سلامتی پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم اَلصِّحَّةُ وَ الفراغُ نِعمتانِ مَكفورَتانِ.سلامتی و آسایش و آسودگی دو نعمتی هستند كه همواره محلّ ناسپاسی و كفران هستند (آن گونه كه باید و شاید از آنها بهره‌برداری نمی‌شود). (مواعظ صدوق، ص ٥٥) قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید امیرالمؤمنین علیه‌السلام اَلصِّحةُ لایَعرِفُ قَدرَها الاّ المَرضی. جز بیماران، کسی ارزش صحت و سلامتی را نمی‌داند. (مواعظ عددیّه، ص ۱۲۷) ▫️ مفهوم حسنه پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم اَلحَسَنَةُ فی‌الدُّنیا، اَلصِّحّةُ وَ العافِیَةُ، و فی‌الآخِرَةِ، اَلمَغفِرَةُ وَ الرَّحمَةُ. مقصود از حسنه (در آیه شریفه «ربّنا آتنا فی‌الدنبا حسنة و ...») در دنیا عافیت و تندرستی و در آخرت آمرزش و رحمت الهی است. (بحار، ج ٨١، ص ١٧٤) 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 بـے دین ها، به ویژه یهودی هایـی را که آیه ها و نشانه های ما را باور نکردند، در آتشی مهیب سرخ و سوخته خواهیم کرد. هر وقت پوستشان جزغاله شود، پوست تازه به جایش می رویانیم تا دم به دم عذاب را بچشد! بله، خدا شکست ناپذیر کاردرست است.‌( _ایه56) جالـب است بدانید اعصابـے که حرارت و سوختگے را احساس می کنند، عمدتا در لایه های پوست قرار دارند، بنابر این اوج درد ناشـے از سوختن مربوط به سوختگـے پوست می باشد. با سوختن پوست بخش عمده اے از گیرنده های حسـے به خصوص گیرنده های حرارتی (اندام های ) از بین می روند . در نتیجه هنگامے که سوختگـے از لایه های پوست می گذرد و به بافت های داخلی می رسد ، از درد آن کاسته می شود، و چه زیبا خداوند در این آیه ، با اشاره به خلق پوست جدید برای چشیدن اوج رنج سوختن، این حقیقت علمـے را بیان می کند. اندام های رافینی نورون اکسون دندریت اناتومی عصب شناسی بافت شناسی pns cns حرارت علمی Anatomy histology neural tissue neuron system Dendrites axon receptor ruffini corpuscle scientific miracles in the Quran Histology skin Anatomy 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۷۷ ـ ۷۵ 📌بعضی از مردم روز نمی‏ شوند الی بايد اعمالی انجام دهد که مردم او را خود بدانند و اگر چيزی به او سپردند لازم نباشد که با زحمت از او بگيرند. الی بايد به عهدش کند و داشته باشد زيرا خدا را دوست دارد. الی بايد در که با بسته و برای ايمانش ارزش زيادی قايل باشد زيرا اگر اين چنين نبود خدای تعالی در روز به او محبّت نمی‏ کند، با او حرف نمی‏ زند، به او نگاه نمی ‏کند و او را از صفات رذيله نمی‏ نمايد و طبعاً در دردناکی باقی خواهد ماند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت25:نکته های تفسیری آیه18 و19سوره بروج ✅ فِرْعَوْنَ‌ وَ ثَمُودَ ▫ «فِرْعَوْنَ وَ ثَمُودَ»: مضاف، محذوف است و در اصل جنودِ فِرْعَوْنَ وَ ثَمُودَ، بدل از (الْجُنُودِ) و مجرورند. «ثَمُودَ»: قوم پیغمبر خدا صالح بودند . ✅ ۱ - فرعونیان و قوم ثمود، لشکریانى درگیر با راه خدا و دشمن مؤمنان بودند. (فرعون و ثمود) به قرینه بدل بودن فرعون براى «الجنود»، قوم فرعون و آل او نیز مورد نظر است و اکتفا به نام او، به جهت ریاستش بر آنان است. ثمود، نام قوم حضرت صالح است که در برابر او، به دشمنى برخاسته و ناقه الهى را پى کردند. ✅ ۲ - فرعونیان و قوم ثمود، قدرت مندترین و سرسخت ترین مخالفان پیامبران، در امت هاى پیشین بودند. (فرعون و ثمود) در قرآن، خبر از هلاکت بسیارى از امت هاى گذشته مطرح شده است; بنابراین یاد کردن فرعونیان و ثمودیان از بین آنها، نشانه آن است که این دو دسته، از دیگران بارزتر بوده اند. ✅ ۳ - سرنوشت هلاکت بار فرعونیان و قوم ثمود، نمونه اى بارز از برخورد تند و قهرآمیز خداوند با کافران است. (إنّ بطش ربّک ... فرعون و ثمود) ✅ ۴ - فرجام فرعونیان و قوم ثمود، نشانگر حاکمیت اراده خداوند و ناتوانى سپاه کفر از رویارویى با او است. (فعّال لما یرید ... فرعون و ثمود) ✅ ۵ - فرجام فرعون و قوم ثمود، داستانى آشنا براى اهل مکّه و مایه عبرت براى همه مردمان (هل أتیک ... فرعون و ثمود) سوره «بروج» از سوره هاى مکى است و نام بردن امت هایى مخصوص براى عبرت گرفتن مکّیان از فرجام آنها، بیانگر آگاهى آنان از تاریخ اجمالى آن امت ها است. 🔅🔅🔅 ✅ بَلِ‌ الَّذِينَ‌ کَفَرُوا فِي‌ تَکْذِيبٍ‌ ▫ «الَّذِینَ کَفَرُوا»: مراد کافران سراسر تاریخ به طور عام، و کفّار مکّه به طور خاصّ است. «فِی تَکْذِیبٍ»: غرق در تکذیب هستند. عشق به تکذیب، انگار خرد دوراندیش و چشم حق بین ایشان را تباه کرده است و به ژرفای دریای غفلتشان انداخته است. ✅ ۱ - وعده ها و تهدیدهاى الهى براى کافران عصر بعثت، ثمربخش و کارساز نبود. (بل الذین کفروا) حرف «بل» اضراب از ما قبل است; یعنى، تهدیدهاى پیش براى کافران بى تأثیر است. عنوان «الذین کفروا»، ممکن است عنوان مشیر و ناظر به مصادیق خارجى آن باشد که کافران مکه بودند و نیز مى تواند به تمام کافران در طول تاریخ نظر داشته باشد. برداشت یاد شده، براساس احتمال اول است. ✅ ۲ - کفرپیشگان، بر تکذیب وعده ها و تهدیدهاى الهى، اصرار ورزیده و از فرجام پیشینیان عبرت نمى گیرند. (بل الذین کفروا فى تکذیب) حرف «فى»، ظرفیه و بیانگر غوطه ور بودن کافران در تکذیب است. متعلق تکذیب به قرینه «بل هو قرآن مجید» - در آیات بعد - قرآن است که وعده ها و تهدیدهایى که در آیات قبل آمده بود، بخشى از آن است. ✅ ۳ - خداوند، تهدید کننده کافران و تکذیب کنندگان قرآن به سرنوشتى همچون فرجام فرعونیان و قوم ثمود (هل أتیک ... فرعون و ثمود . بل الذین کفروا فى تکذیب) ✅ ۴ - اصرار کافران بر تکذیب تهدیدهاى الهى، مانع عبرت گیرى آنان از فرجام هلاکت بار پیشینیان (هل أتیک ... بل الذین کفروا فى تکذیب) ✅ ۵ - پافشارى بر تکذیب تهدیدهاى خداوند، نشانه کفر است. (بل الذین کفروا فى تکذیب) نکره بودن «تکذیب»، دلالت بر شدّت آن دارد. ✅ ۶ - اصرار کافران مکّه بر تکذیب تهدیدهاى الهى، با وجود آگاهى آنان از هلاکت فرعونیان و ثمودیان، شگفت آورتر از کفرورزى پیشینیان است. (بل الذین کفروا فى تکذیب) اضراب که از حرف «بل» استفاده مى شود ممکن است نظر به این داشته باشد که تکذیب گرى مردم مکّه در قیاس با کفر پیشینیان اعجاب آورتر است; زیرا به رغم دیدن سرنوشت آنها، تهدید را دروغ شمردند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom