eitaa logo
رهپویان
215 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
697 ویدیو
199 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مردم در بهشتند و ما در جهنم ... 🔹این خجالت را انسان کجا ببرد؟! 🔸اگر پشت کتاب چیزی نوشته که شما مطلعید به ما هم خبر بدهید 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از جاهد
چالش‌های دانشگاه‌های ایران: ۱. نقش آنها در حکمرانی جمهوری اسلامی ایران ۲. توانمندسازی واقعی دانشجویان ب ای کارآفرینی ۳. اصول فرهنگی دانشگاه مانند خانواده‌محوری ۴. دیپلماسی علمی ▫️دانشگاه‌های حوزوی، باید پیشتاز حلّ این چالش‌ها باشند. ▫️دانشگاه حکمت‌بنیان، برنامه‌مدار و استادمحور است، نه درس‌مدار و گروه‌محور. ▫️از این پس دانشگاه‌های محوری، طراحی رشته‌ها را به عنوان یک پروژه ملی (نه تکلیف دانشگاهی) با کمک دانشگاه‌های همکار انجام خواهند داد. ▫️جذب و بورسیه استعدادهای درخشان به مقطع دکتری، امکان‌پذیر شده است. دکتر عموعابدینی (معاون آموزشی وزارت عتف) در جمع رؤسای دانشگاه‌های حوزوی کشور
هدایت شده از المرسلات
💠سلسله همایش‌های جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی 🔸️همایش دوم ❇️اندیشه امام خمینی (ره) ❇️جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 💠با ارائه اساتید و اندیشمندان علوم انسانی: 🔷️حجج الاسلام و المسلمین: 🔸علی فرحانی 🔸محسن قنبریان 🔸️سید علی موسوی 🔸️مهدی امامی 🔸️امین اسد پور 🔸️علی محمدی 🔸️محمدجواد تاکی 🔹️دبیر نشست: مجتبی نامخواه 💠زمان:پنج‌شنبه ۴ خرداد‌ماه-ساعت ۱۰ صبح 💠مکان:خیابان معلم. جنب بوستان کتاب. مرکز همایشهای غدیر(طبقه منفی 2. سالن کنفرانس علامه طباطبایی) 💢امکان شرکت حضوری در این جلسه برای جمیع مخاطبین وجود دارد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از طرائف
الگوی تربیت توحیدی. استاد وکیلی.mp3
7.29M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (30) 🔶الگوی تربیتی توحیدی 🔹برخی عقاید هستند که مستقیما بر اعمال و رفتار ما اثر می‌گذارند 🔹عقاید توحیدی موضوع رذائل را ریشه کن می‌کند، موضوع رفتار را تغییر می‌دهد 🔹روش اسلام توحید درمانی است که در آن موضوع رذائل اخلاقی با نفی استقلال و ملکیت و شأنیت مرتفع می‌شود از باب سالبه به انتفا موضوع 🔹از زمان کودکی باید این عقاید توحیدی و توجه به توحید را آغاز کرد 🔹روش اهل بیت آموزش توکل و استخاره به کودکان و توصیه به آموزش لا اله الا الله در کودکی... https://eitaa.com/taraef110
فراخوان ثبت نام اعزام مبلغ (بلندمدت) به مدارس آموزش و پرورش استان قم در سال تحصیلی 1403 - 1402 معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم به منظور ترویج معارف اسلامی و پاسخگویی به نیازهای دینی دانش آموزان، از بین طلاب و روحانیون علاقمند، توانمند، مجرب و متعهد، تعدادی را جهت اعزام و تبلیغ در مدارس آموزش و پرورش جذب مینماید. 🔶شرایط: 1 )اتمام دروس کتبی سطح 2 حوزه؛ 2 )قبولی در مصاحبه تخصصی مدارس (پاسخ به احکام، پرسشها و شبهات دانش آموزی، مشاوره، کلاسداری و...) 3 )حداکثر سن 42 سال؛ 4 )گذراندن دوره های آموزشی مقدماتی. ۵) تلبس به لباس مقدّس روحانيت . 🔶مزایای اعزام به مدارس: 1 )پرداخت حق التبلیغ ماهیانه؛ 2 )اولویت به کارگیری در طرحهای تبلیغی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی؛ 3 )امکان ادامه تحصیل دروس حوزوی به صورت غیرحضوری؛ 4 )برخورداری از امتیازات و سوابق تبلیغی. 🔶نحوه ثبت نام: 🔹از طریق لینک زیر 👇👇👇👇👇 https://ly-rjby-7208.formaloo.com/0a0cs
هدایت شده از شنبه های فقهی
چکیده : یکی از مباحث کلیدی در مسیر استنباط این است که بزرگان علم در هر مقامی کدام سو حرکت کرده اند؛ پذیرش افراطی اجماع و شهرت، فقه را از هوای آزاداندیشی بازمیدارد و کم توجهی به اجماع و شهرت، فقه را با خطر جدا شدن و دور افتادن از برخی اصول و ریشه ها مواجه خواهد کرد. در کلام اصولیین برای شهرت اقسام و احکام مختلفی بیان شده است؛ شهرت (روائی، فتوایی و عملی) سه قسم رئیسی شهرت هستند، و احکامی هم که هریک از اقسام شهرت دارد عمدتاً در چهار حکمِ (حجیت، جابریت، کاسریت، مرجحیت) خلاصه میشود. البته اینطور نیست که هریک از این احکام در همه اقسام شهرت وجود داشته باشد اما به طورکلی این چهار حکم، احکام مربوط به بحث شهرت هستند. اصولیین درباره شهرت فتوائیه سه دسته شده اند؛ بعضی قائل به حجیت آن هستند ولی مشهور آن را حجت نمیدانند، و عده ای نیز بین شهرت قدماء و متأخرین تفصیل داده اند. همین اقوال در شهرت عملی نیز وجود دارد، لکن در آنجا بحث از حجیت نیست بلکه بحث از انجبار و انکسار سند به عمل مشهور است. به نظر میرسد مهمترین بحث در شهرت فتوایی و عملی همین تفصیل بین شهرت قدماء و متأخرین است که در این رساله سعی شده است ادله این تفصیل و آثار آن کاملا تبیین شود. نسبت به حجیت روایت مشهور هم بین اصولیین یک اتفاق نظر وجود دارد که اگر شهرت به حدی باشد که قطع به سند پیدا میشود حجت است اما اگر قطع به سند آن پیدا نشود، بعضی قائل به حجیت آن هستند و بعضی صرف شهرت روائی را موجب حجیت نمیدانند. حکم دیگر شهرت، ترجیح متعارضین به شهرت است که همان تفاصیلی که در حجیت شهرت فتوایی وجود دارد در اینجا نیز وجود دارد؛ لکن نکته دیگری که در اینجا وجود دارد این است که بعضی به طورکلی ترجیح بین متعارضین را منکر شده و میفرمایند ممکن نیست دو حجت باهم متعارض باشند، لذا شهرت را ممیز حجت از لاحجت میدانند نه مرجح
هدایت شده از استاد مددی
fehresti.doc
239.6K
محدثان قدیم شيعه و تحليل كتابشناسي حديث ✏️ مهدی خدامیان آرانی تلخیص و ترجمه: سید محمد عمادی حائری 🏠@ostadmadadi
رهپویان
محدثان قدیم شيعه و تحليل كتابشناسي حديث ✏️ مهدی خدامیان آرانی تلخیص و ترجمه: سید محمد عمادی حائری 🏠
💢محدثان قدیم شیعه و تحلیل کتابشناسی حدیث💢 اشاره: مقالة پیش‌رو، تلخیص و ترجمة بخش عمده‌ای از مقدمة طرح «بازسازی فهارس هشت‌گانة شیعی» است که از عربی به فارسی برگردانیده شده است. نویسندة مقاله در پژوهش خود با عنوان «فهارس ‌الشیعة» کوشیده تا پاره‌های هشت فهرست کهن شیعی را که اینک در دست نیست (فهرست سعد بن عبدالله اشعری، فهرست عبدالله بن جعفر حمیری، فهرست حُمید بن زیاد نینوائی، فهرست محمد بن جعفر بن بطّه، فهرست محمد بن حسن بن ولید، فهرست جعفر بن محمد بن قولویه، فهرست شیخ صدوق و فهرست احمد بن عبدون)، بر اساس منقولات نجاشی و طوسی از این منابع در فهرست‌های خود، احیاء و بازسازی کند. در مقدمة این تحقیق، نویسنده مباحث استاد سید احمد مددی در باب تحليل كتابشناسي حديث را به صورتی منظم و مستند تحرير کرده و در آن تصویری روشن و جامع از ریشه‌ها و پیش‌فرض‌های تحلیل کتابشناسی حدیث شیعه و روش‌ بازسازی فهارس کهن شیعی به دست داده و با به کار بستن روش بازیابی فهارس مفقود، به نکته‌های شایان توجهی دست یافته است. بخش نهم و پایانی مقالة حاضر، برگرفته از مقدمه‌ای است که نویسنده بر آداب امیرالمؤمنین نوشته، و مترجم به جهت تناسب موضوع، آن را با عنوان انتخابیِ «نمونه‌ای از تحلیل نسخه‌های یک متن کهن حدیث شیعه» از عربی به فارسی ترجمه کرده و در پایان مقالة حاضر جای داده‌ است.
هدایت شده از طرائف
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(12) ✅اصل استخدام مرحوم علامه طباطبایی بر اساس همین اصل، اصل دیگری را در مباحث اجتماعی به نام {نظریۀ اســتخدام} تأسیس فرموده اند. ایشــان معتقدند انســانها ذاتــا با یکدیگــر همگرا نیســتند، بلکه ذاتاِ مســتخدم هستند. فطرت هر انســانی اینگونه است که میخواهد از منافع دیگران به نفع خود استفاده کند. انسان اگر زور و قدرت داشته باشــد، دوســت دارد بر همۀ افراد غلبه داشته و آنها را خادم خود قرار دهد و چون این اقتدار را ندارد به حســب ضرورت مجبور به تعاون با دیگران میشود؛ چراکه میبیندنفع وی، در نفع دیگران است. ایشــان میفرمایند: {الانســان مدنــی باالضطرار و الطبع}اســت؛ یعنــی چنین نیســت کــه مدنیــت مقتضای اولیــۀ طبع انســان بوده و اقتضای مدنیت در سرشــت وی، به دور از هر محرک دیگری، وجود داشــته باشــد؛ بلکــه انســان، مســتخدم بالطبع اســت و تنهــا از روی اضطــرار و ناچــاری بــه مدنيت و اجتمــاع روي می آورد. آدمــی، اگر باهمــکاری و همگرایــی دیگــران، شــهر و اجتماع تشــکیل میدهد، از روی ناچاری ست و ا گر قدرت داشته باشد تلاش خواهد کرد تا همه را در خدمت خود قرار دهد. 📚معرفت شناسی/ص ۳۷و۳۸ https://eitaa.com/taraef110
هدایت شده از علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 اگر اهل برنده شدن در مسابقه‌ای، به طلبگی علاقه‌مند میشی! 🔹طلبگی یعنی علاقه به بالاترین سطح از زندگی 🔹اگر اهل زندگی معمولی و حداقلی هستی، طلبگی به دردت نمی‌خوره ⚠️ آخرین مهلت پذیرش حوزۀ علمیۀ دارالحکمه با تولیت علیرضا پناهیان 👈 اطلاعات بیشتر: 📎 darolhekmah.ir/news/13259 @Panahian_ir
استاد خسرو پناه _ لایحه حجاب و عفاف.mp3
1.87M
🔸توضیحات استاد خسروپناه پیرامون لایحه عفاف و حجاب مطرح شده در مدرسه فصلی فلسفه فقه نظام سیاسی (پژوهشگاه فقه نظام) پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ 🌐کانال رسمی مجمع ملی فعالان امر به معروف و نهی از منکر 👇 ╭┅────────┅╮ 💎 🆔 @EHYAE2FARIZE ╰┅────────┅╯
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
168483230381475700.pdf
708.3K
🌀 متن کامل لایحه «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» 📝 جریمه تخلفات پوشش چقدر پیش‌بینی شده است؟ ♨️ سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌جمهور 31 اردیبهشت در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب را به مجلس تقدیم کرد. 📌 مناهج: علی‌رغم سر و صدای زیادی که در رد و تأیید مفاد این لایحه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است، حوزه علمیه هیچ موضع و واکنش رسمی نسبت به این لایحه - که موضوع آن از مسائل حوزه است - نداشته است! @Manahejj
هدایت شده از المرسلات
💢حجه الاسلام و المسلمین استاد علی فرحانی در جلسه «سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی» مورخ 4/3/1402 فرمودند: 💠به شهادت بزرگان علم، خصوصا مقام معظم رهبری، مرحوم امام رضوان الله علیه کارآمدترین فقیه عصر غیبت هستند. یعنی ایشان اتفاقی رقم زده اند که حالت سابقه نداشته و توانسته اند نتایج عملی و میدانی فقه را متبلور کنند. 💠مقام معظم رهبری در بیاناتشان می فرمایند فلسفه فقه رسیدن به نتایج عملی اسلامی است که این مهم، امروز به برکت حضرت امام اتفاق افتاده است. ایشان در ادامه می فرمایند «باید ابواب عملی فقه را که مربوط به اداره زندگی مردم است یک بار دیگر شروع کنیم». 💠تمامی ابواب عملی فقه که مربوط به بعد اجتماعی و زندگی اند قبل از تاسیس حکومت صرفا یک نقش ذهنی بوده است اما توسط امام تاسیس حکومت شده و کارآمدی فقه متبلور شده است. .💢استاد معظم در ادامه توضیح دادند: 💠اسلام از منظر امام، یک اسلام وحدانی است که البته می توان این مطلب را از این جنبه کارآمدی نظام اندیشه حضرت امام و اینکه امام «کارآمد ترین فقیه عصر غیبت است» مورد مطالعه و دقت قرار داد. البته این به معنای این نیست که بزرگان دیگر تلاشهایی نداشته اند بلکه به این معنا است که این نقطه عطف به نام امام ثبت شده است. 💢ایشان نسبت به میزان پرداختن امام به میراث گذشتگان فرمودند: 💠اساسا حضرت امام در همه علوم، میراث دار هستند یعنی نسبت به میراث گذشته علوم ملتفت اند یعنی در هیچ یک از علوم اسلامی دچار ذوق زدگی و عجله نشده اند و از طرفی نیز مبهوت گذشتگان نشده اند بلکه مبتنی بر آنچه که گذشتگان به میراث گذاشته اند پیش رفته اند. لذا در هر علمی با زبان و اصطلاح و منطق متخصصان آن علم وارد آن علم شده اند و به سلامت به پایان آن رسیده اند. 💢استاد در ادامه فرمودند: 💠در فضای فقه معاصر آنچه مهم است کارآمدی است به عبارت دیگر باید در این عرصه به دنبال «اعتلای کلمه الله» باشیم یعنی «الاسلام یعلو و لا یُعلی علیه» باید به ظهور عینی برسد تا حدی که قابل انکار نباشد. این نقطه هدف ماست. 💢ایشان با ذکر امثله به توضیح بیشتر مطلب پرداخته و فرمودند: 💠لذا حضرت آقا می فرمایند هنر، جزء ذاتی زندگی انسان است و نمی توان گفت که اسلام داریم اما هنر نداریم. کما اینکه فقر باید منتفی شود لذا نمیشود گفت که اسلام داریم اما هنوز بخشی از جامعه فقیر اند و نیز نمی توان گفت که اسلام داریم اما نظام آموزشی و پرورش نیرو نداریم. سخت افزار و نرم افزار إعمال اسلام را باید داشته باشیم. 💢استاد در ادامه به برخی از خوانش هایی که از شخصیت امام به وجود آمده متذکر شدند و فرمودند: 💠گاها در حوزه علمیه و دانشگاه خوانشی از حضرت امام به وجود می آید که ناشی از یک نگاه پرادوکسیکال و متناقض به شخصیت ایشان است. مثلا برخی با تمسک به نامه امام به گورباچف، انقلاب را صرفا ناشی از عرفان امام می دانند و برخی دیگر با تمسک به عبارات دیگری از ایشان عرفان را از نگاه امام تنقیص می کنند کما اینکه برخی موفقیت امام را ناشی از فقه می دانند و برخی هم در مقابل فقه سنتی را از نگاه امام تنقیص میکنند. 💠این در حالی است که اولا این تفسیرهای متناقض از حضرت امام ناشی از عدم شناخت صحیح از این شخصیت بزرگ است ثانیا اگر فرضا این تناقضات در فکر و سیستم امام باشد قطعا ایشان تبدیل به یک فقیه کارآمد نمیشود در حالی که موفقیت و کارآمدی ایشان واضح است. 💢ایشان در ادامه به تمدن از نگاه امام اشاره کرده و فرمودند: 💠مرحوم امام اصرار دارند که ما در دوره ای تمدن اسلامی داشتیم و بعد افول پیدا کرد و بعد هم دوباره حرکت تمدنی را شروع کردیم. در نگاه حضرت امام تنها محور این تمدن، اهل بیت علیهم السلام اند لذا تمام مذاهب اربعه اهل سنت و نگاه های عرفانی و نگاه های اخلاقی و اجتماعی و ... به اهل بیت علیهم السلام بازگشت میکنند بلکه اساسا این نگاه تمدنی از اهل بیت به دیگران منتقل شده است. 💢استاد نگاه وحدانی حضرت امام به اسلام را به این شکل توضیح دادند: 💠در این نگاه آنچه برای امام مهم است اسلام است اما اسلام توسط اندیشمندان حوزه های خاص، قرائت های خاص دارد. یعنی اهل اخلاق و عرفان و فقه و فلسفه و ... هر یک از منظر خودشان اسلام را کاویده و بررسی کرده اند. این در حالی است که حضرت امام این چنین نگاهی به اسلام ندارند. 💠حضرت امام مصر اند که قرائت های عمیق در هر یک از این عرصه ها همه از منابع دین نشات گرفته اند کما اینکه علامه طباطبایی و شاگردان این دو بزرگوار همین مطلب را دارند. یعنی اندیشمند در هر یک از این عرصه ها قبل از اینکه اندیشمند در این عرصه باشد یک مسلمان و معتقد به منابع اسلامی بوده است و با بررسی منابع اسلامی به انگیزه و سوال رسیده است و بالتبع حرکت علمی رخ داده است. 💠اما در بستر زمان خود این عرصه ها که امتداد پیدا کرده اند به اصالتی رسیده اند و در نتیجه رنگ اسلام در اذهان کمتر شده و رنگ آن علم و عرصه خاص بیشتر شده است. شاهد این مطلب این است که مثلا اخلاق و عرفان به عنوان امری بریده و جدای از دین، غلیظ میشود تا جائی که بعضا سوال ایجاد میشود که رابطه بین اسلام و عرفان چیست در حالی که این سوال ناشی از این است که عرفان را بیرون از اسلام در نظر گرفته اند.. . 💠همین اتفاق در اخلاق هم می افتد لذا حضرت امام در ابتدای کتاب جنود عقل و جهل نسبت به کتاب «احیاء العلوم» عبارات سنگینی دارند. همین مطلب را حضرت امام در عرفان نظری نیز دارند. 💠مضاف به اینکه همین مطلب را در عرفان عملی نیز دارند. امام در آخر مصباح الهدایه و نیز در سر الصلاه و نیز در چهل حدیث نسبت به عرفان عملی مرزداری میکند یعنی می فرمایند عرفان عملی این است و جز این نیست. این در حالی است که کمتر کسی است که بتواند در فضای عرفان عملی ادعای قطعی نتیجه کرده و مدعی شود که شما این کار را بکنید نتیجه قطعا حاصل میشود. اما حضرت امام در چهل حدیث صریحا «طریقه خداخواهی و خدا جویی» را توضیح داده و بعد هم تصریح میکنند که اگر کسی این مسیر را به درستی طی کند «البته نتیجه حاصل خواهد شد» 💢ایشان ثمره این نگاه را در نگرش وحدانی به اسلام توضیح داده و فرمودند: 💠امام اصرار دارند که باید اسلام را جامع همه این علوم ببینیم بلکه به تعبیر بهتر باید اسلام را وحدانی بنگریم و انچه مهم است و ملاک است خود اسلام است و این علوم مقدمیت دارند. لذا یک فقیه نمی تواند به فیلسوف اشکال کند که چرا از فلان آیه یا روایت استفاده کردی کما اینکه یک فیلسوف هم نمی تواند به فقیه بگوید که آیه و روایتی که من استفاده کردم از آیه و روایتی که تو استفاده کردی مهمتر و مفید تر است. زیرا در نگاه امام «فایده» متعلق به کل منظومه اسلام است و باید تمام آن شناخته شود. 💠منظومه اسلام یک منظومه کامل و صحیح است که هر یک از علوم بخشی از این منظومه را تبیین میکنند اساسا اسلام یک «هویت وحدانی» است و همه اش با هم باید دیده شود و همه اش با هم اثر دارد. 💢ایشان نسبت به جایگاه اجتماعیات در اسلام فرمودند: 💠در نگاه متعارف عرفانی اینکه انسان استکمال طلب است (و ان الراحل الیک لقریب المسافه) و قرار است به معراج برسد وقتی در کنار اسلام قرار میگیرد این توهم ایجاد میشود که اصالت با عبادات اسلام است و از باب ضرورت است که اسلام در مورد معاملات و اجتماعیات سخن گفته است که البته در این نگاه اجتماعیات در اسلام یک نحو تبعی و استجراری میشوند این در حالی است که امام و علامه طباطبایی چنین نگاهی ندارند. 💢استاد در ادامه نسبت به غایت عرفان و اسلام از نگاه امام و علام طباطبایی توضیح دادند: 💠گاها اسلام را از عرفان جدا میکنند و غایت عرفان و سیر و سلوک را «فناء فی الله و کمال انسان» و غایت اسلام را «تقوا و رسیدن به عدالت» تعریف میکنند یعنی فقه را نسبت به غایت عرفان، لابشرط معرفی میکنند. 💠اما امام و علامه خلاف این نظر را دارند. علامه تصریح می کنند که غایت اسلام «خلوص و اخلاص» است لذا است که غایت انسان «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» که البته مراد از «لیعبدون» عبد شدن است نه صرف عبادت کردن. این غایت برای انسان کامل و جمیع انبیاء حاصل شده است (انا اخلصناهم بخالصه ذکر الدار) و این غایت، مقامی است که از دستبرد شیطان خارج است (فبعزتک لاغوینهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین) 💢ایشان ثمره این نگاه را در اندیشه علامه طباطبایی و امام توضیح داده و اضافه کردند: 💠در نگاه امام و علامه، این غایت اسلام است و اسلام همان «الدین الوحید الذی اسس علی بنیان المجتمع الانسانی» است یعنی تولد اسلام، اجتماعی بوده است نه اینکه اصل در اسلام، فردیات باشد و اجتماعیات تبعی باشند. همین مطلب را حضرت امام در ابتدای مبحث ولایت فقیه در کتاب البیع و نیز در رساله شریفه لاضرر بیان میکنند. 💠لذا حضرت امام هنگامی که در مورد قرآن سخن میگویند، می فرمایند قرآن سطوح مختلف دارد و به علوم مختلف نظر داشته است و هدف اش استکمال و هدایت انسان بوده است، ایشان در اینجا غایت اسلام را توضیح میدهند و بعد میفرمایند این اتفاق نمی افتد الا با اسلام و اسلام هم اتفاق نمی افتد الا با حکومت. لذا است که اجتماعیات در اسلام ارزش اصالی و مهمی پیدا میکند. . 💢استاد بر کارآمدی این نگاه هم در عرصه فناوری و هم در عرصه معنویت تاکید کرده و فرمودند: 💠این نگاه کارآمدی دارد و نتیجه میدهد. اولین کارآمدی آن خود انقلاب و بقاء آن است. در واقع در عرصه هایی که به نحوی امتداد منطقی تفکر ولائی را داشته ایم کارآمدی ما اکثری شده است. مثال واضح آن حوزه دفاعی کشور و فناوری های وابسته به آن است که به خاطر وابستگی که به منویات مقام معظم رهبری دارد پیشرفت قابل توجهی داشته اند. 💠نسبت به عرصه معنویت هم مقام معظم رهبری در سال 83 در دیدار با کارکنان وزارت اطلاعات فرمودند مسیر معنویت یک مسیر سخت و طولانی است چه اینکه من کسانی را دیده ایم که حدود شصت سال ریاضت کشیده اند. بعد ایشان می فرمایند در جبهه جوانانی را دیدیم که هیچ کتاب اخلاقی و عرفانی خاصی نخوانده بود و اهل مطالعه و علم و ... نبودند اما «قبل از شهادت شان» حرف هایی از آنها شنیده میشد که این حرف ها از آن پیرمرد هایی که شصت سال ریاضت کشیده بودند شنیده میشد. 💠این محصول مدل تربیتی حضرت امام است. لذا امام برای معنویت در قرن بیست و یکم هم حرف دارند و راه کمال انسان را بسته نمی دانند. در مدل حضرت امام هرگز دوگانه سلوک معنوی و تکالیف شرعی به وجود نمی آید بلکه انسان در هر کجا که باشد راه کمال الهی به روی او باز است، شاهد این مطلب آسیه، زن فرعون است که در آیات قرآن نماد و الگو برای اهل ایمان قرار میگیرد. 🔰احسان چینی پرداز (@Ehsan1244) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از استاد مددی
بعضی از آقایان علوی های شام که همان نصیری ها هستند ـ و علی اللهی به شمار نمی روند ـ افرادی هستند که مثل ما به دوازده امام معتقدند, اما در نائب دوم اختلاف داریم; آنها به محمد بن نصیر معتقد شده اند و ما به محمد بن عثمان اعتقاد داریم. محمد بن نصیر بعد از ادعای نیابت معروف شد و از بغداد بیرونش کردند و به حاشیه لبنان رفت و مذهب انحرافی خود را در آنجا نشر داد. وی مطالب بی پایه اش را برای مردم آنجا که از مراکز جمعیت شیعه دور بودند, نقل کرد و فرقه اش را بنیان گذاری نمود. نصیری ها منحرف هستند و از اینها هم غلو عقائدی و هم غلو عملی و انحراف عملی, ترک واجبات و انجام محرمات نقل شده است. الآن هم در مراکزشان شراب خواری معمول است و شاید اهل نماز و روزه هم نباشند. از محمد بن نصیر نمیری هم که مؤسس این فرقه است, اعمال قبیحی ذکر شده است و کتاب هایی هم چاپ کرده اند. حکومت سوریه هم مال اینهاست. کتابی نیز نوشته اند با عنوان (النصیریة بین الأسطورة و التاریخ) و علوی ها در این کتاب, ابن شعبه را از بزرگان علمای خودشان به شمار آورده و گفته اند که ابن شعبه حرانی در سوریه بوده و در قرن ششم در حلب و در و در بین نصیری ها می زیسته و از حوزه های ما دور بوده است. 🏠@ostadmadadi
رهپویان
بعضی از آقایان علوی های شام که همان نصیری ها هستند ـ و علی اللهی به شمار نمی روند ـ افرادی هستند که
"ابن شعبه" هو الذي ينسب إليه التحف العقول لمزيد من المعلومات ، راجعِ مقال القناة المذكورة
تمجید و تقدیر رسمی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از برنامه‌ها و کتب دفتر فقه معاصر گزارش برنامه‌های تحولی دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه به همراه ۴۵ جلد از آثار دفتر فقه معاصر دو هفته قبل در دیدار مدیر محترم حوزه‌های علمیه با ایشان، تقدیم معظم له شد. ایشان بعد از چند روز ملاحظه، در حاشیه مرقوم فرمودند: بسم الله الرحمن الرحیم فعالیت‌ها در خور تمجید است، تشکر شود. این مرقومه توسط حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی به صورت رسمی برای مدیر حوزه‌های علمیه ارسال گردید. تمامی آثار فقه معاصر (۲۰ جلد اجتهادی فارسی، ۲۰ جلد اجتهادی عربی، ۱ جلد اجتهادی انگلیسی، ۹ جلد تخصصی دانش) به زودی رونمایی رسمی و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. @sotohaali
هدایت شده از الله میبیند ما را
دوستان عزیز سلام بنده در مدارس قم رفت و آمد دارم (معلم هستم) واقعا خیلی از دانش آموزان (حتی زنبیل آباد) پاک و خوب هستند شاید 70 درصد کلاس از قیافه ها و رفتارشان معلوم است بچه های مومنی هستند.( البته اعتقادات را استدلالی بلد نیستن) . ولی بالاخره در سن بلوغ و نیروی جوانی هستند. قادر به ازدواج هم نیستند یعنی اصلا خانواده هاشون قبول نمی کنند. با توجه به وضعیت بی حجابی در جامعه خیلی اذیت می شن بعضی اوقات سوال می کنن چکار کنیم؟ من یک سری راهکار می گم مثل ورزش و فعالیت زیاد ـ بیکار نبودن ـ دوستان خوب داشتن ـ کنترل نگاه ـ و خوردن سردیجات در کنار گرمی جات ـ دعا و توسل ذکر ـ این که شما الان دارید جهاد می کنید و اجر حضرت یوسف را دارید . این که عاشق خدا بشید و این که وقتی چشمت خورد سریع دلت را متوجه خدا کن به قول شیخ رجبعلی ذکر یا خیر حبیب و محبوب را بگو و ........... اما خودتان هم بالاخره نوجوان بودید و می دانید که با این همه مظاهر فساد واقعا کار برای این نوجوان ها سخت تر از قبل شده لطفا هر کسی راهکاری ـ جزوه ای ـ کلیپی ـ .... در این زمینه ها دارد بفرمایید ممنونم
(...)علامه طباطبایی در آثار خود تصریح میکنند در نگاه اسلام؛ حدی از کمال انسان، لازمه لاینفک بعثت رسل است و اگر آن نباشد بعثت رسل و انبیاء خدشه دار میشود بلکه بعثت انبیاء هم برای این مقام است لذا آیه «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» یعنی نه یعنی عبادت کردن. (اگرچه آن مقام پایان استکمال انسان نیست.) (...) علامه طباطبایی در جلد چهارم المیزان توضیح میدهند اگر قرار باشد یک مکتبی فقط معنویات را بیان کند و خود را فارغ از اجتماع تصویر کند، انسان را یک مرغ با بال و پری می بیند که البته غُل و زنجیر پای او را بسته است و نمی تواند پرواز کند. لذا یک سری تعالیم اسلام زنجیر را از پای انسان باز میکند و یک سری دیگر از تعالیم که عبادات و اعمال قلبیه هستند تعالیمی میباشند که پرپرواز به انسان میدهد. (...) ایشان در ادامه افزودند: اینکه بخش وسیعی از تعالیم اسلام در مورد کمالات اجتماعی و عدالت میباشد به این خاطر است که این مسائل در استکمال انسان دخیل اند اما دخالت آنها در استکمال از نوع باز شدن غل و زنجیر از پای مرغی است که میخواهد به سمت مقصد و مقصود خود پرواز کند. لذا هدف غائی انسان است و اسلام هم به تعبیر علامه طباطبایی « » لذا دین نسبت به اجتماعیات، بی طرف نیست. به عبارت دیگر دین منحصر در عبادات نیست و شارع باید ورودی در اجتماعیات داشته باشد و البته ورود هم کرده است. استاد درس خارج فقه تذکر دادند: البته با این توضیح، معاملات استجراری و تبعی محض نمیشود بلکه یک کمال واقعی است یعنی ذاتا کمال است (اگرچه کمال میانی است) لذا کمالات اجتماعی کمالات اصیل اند. (...) ایشان در ادامه مشکل جدی در فضای فقه معاصر را ضعف علم اصول دانسته و فرمودند: اما مشکل جدی در فضای فقه معاصر مشکل دانش میانی یعنی دستگاه استنباطی است که به وسیله آن، استخراج از منابع شکل میگیرد این دستگاه هر چه قدر قوی تر باشد یعنی هر چه قدر قوی تر باشد استخراج از ادله هم مستحکم تر خواهد بود. اما به نظر میرسد که دستگاه استنباطی حضرت حلال مشکل باشد. حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی در درس خارج فقه فرهنگ👇 http://ihkn.ir/?p=33122
هدایت شده از شنبه های فقهی
چکیده : یکی از مباحث کلیدی در مسیر استنباط این است که بزرگان علم در هر مقامی کدام سو حرکت کرده اند؛ پذیرش افراطی اجماع و شهرت، فقه را از هوای آزاداندیشی بازمیدارد و کم توجهی به اجماع و شهرت، فقه را با خطر جدا شدن و دور افتادن از برخی اصول و ریشه ها مواجه خواهد کرد. در کلام اصولیین برای شهرت اقسام و احکام مختلفی بیان شده است؛ شهرت (روائی، فتوایی و عملی) سه قسم رئیسی شهرت هستند، و احکامی هم که هریک از اقسام شهرت دارد عمدتاً در چهار حکمِ (حجیت، جابریت، کاسریت، مرجحیت) خلاصه میشود. البته اینطور نیست که هریک از این احکام در همه اقسام شهرت وجود داشته باشد اما به طورکلی این چهار حکم، احکام مربوط به بحث شهرت هستند. اصولیین درباره شهرت فتوائیه سه دسته شده اند؛ بعضی قائل به حجیت آن هستند ولی مشهور آن را حجت نمیدانند، و عده ای نیز بین شهرت قدماء و متأخرین تفصیل داده اند. همین اقوال در شهرت عملی نیز وجود دارد، لکن در آنجا بحث از حجیت نیست بلکه بحث از انجبار و انکسار سند به عمل مشهور است. به نظر میرسد مهمترین بحث در شهرت فتوایی و عملی همین تفصیل بین شهرت قدماء و متأخرین است که در این رساله سعی شده است ادله این تفصیل و آثار آن کاملا تبیین شود. نسبت به حجیت روایت مشهور هم بین اصولیین یک اتفاق نظر وجود دارد که اگر شهرت به حدی باشد که قطع به سند پیدا میشود حجت است اما اگر قطع به سند آن پیدا نشود، بعضی قائل به حجیت آن هستند و بعضی صرف شهرت روائی را موجب حجیت نمیدانند. حکم دیگر شهرت، ترجیح متعارضین به شهرت است که همان تفاصیلی که در حجیت شهرت فتوایی وجود دارد در اینجا نیز وجود دارد؛ لکن نکته دیگری که در اینجا وجود دارد این است که بعضی به طورکلی ترجیح بین متعارضین را منکر شده و میفرمایند ممکن نیست دو حجت باهم متعارض باشند، لذا شهرت را ممیز حجت از لاحجت میدانند نه مرجح
رهپویان
چکیده : یکی از مباحث کلیدی در مسیر استنباط این است که بزرگان علم در هر مقامی کدام سو حرکت کرده اند؛
شهرت عملی مربوط به مقام افتا است ، عمل یعنی فتوا دادن نه عمل خارجی متن و صوت توضیحات تفصیلی در کانال مذکور
هدایت شده از مقدمات اجتهاد
🌨🌨🌨🌨🌨 باسمه تعالی هذا مِن فَضلِ رَبِّی اصوات تدریس ادبیات عرب از روح الله در فضای جی میل / وبگاه طلبگی تا اجتهاد/ پیامرسان بله: 🌺🌺🌺🌺🌺 🔵 صرف و لغت تدریس صرف ساده و معجم الوسیط http://tt-ej.ir/post/463 https://drive.google.com/folderview?id=1TSgCfqUwUwhHe82t_fERU0JVLbBmXdWX https://ble.ir/sarf_loghat_rasel 🌹🌹🌹🌹🌹 🔵 کارگاه لغت در 10 جلسه http://tt-ej.ir/post/654 🌸🥀🌸🥀🌸🥀🌸 🔵 نحو مقدماتی تدریس در سال تحصیلی ۱۴۰۱ مناسب برای مبتدی و هرکس که قصد مرور فشرده و عالمانه نحو را دارد https://drive.google.com/folderview?id=1iFrhovP_2CpxU2xnZ3wRhiWvb7A6gM5I https://ble.ir/samadieh1401rasel ✅️✅️✅️✅️✅️ 🔵 صمدیه تدریس سال تحصیلی ۱۳۹۸ قبلاً در وبگاه طلبگی تا اجتهاد بارگزاری شده: http://tt-ej.ir/post/699 اما تدریس سال 1400 که مبتنی است بر نسخه منقّح صمدیه در زمانی کوتاهتر تدریس شده: https://drive.google.com/folderview?id=13m7rw6gzr9CuligVei94EqbsqNVheYi5 🌹🌹🌹🌹🌹 🔵 سیوطی صوت تدریس سیوطی در وبگاه طلبگی تا اجتهاد موجود است. در آن صوتها کتاب اصلی سیوطی تدریس شده http://tt-ej.ir/post/236 http://tt-ej.ir/post/237 صوت قسمت دوم سیوطی(از باب اشتغال تا آخر) بر اساس "النهجه المرضیه فی ثوبها الجدید"(اثر مرکز متون حوزه): https://drive.google.com/folderview?id=16Bc0lgGTDEiml2nG6Lz_UV4nrAlGH4-s https://ble.ir/soyoti2_rasel96 🌹🌹🌹🌹🌹 🔵 مغنی الادیب اصوات تدریس مغنی الادیب دور اول تدریس این کتاب در وبگاه "طلبگی تا اجتهاد" موجود است: http://tt-ej.ir/post/570 اینجا تدریس دور دوم بارگزاری شده که برتر است: https://drive.google.com/folderview?id=1jYW66bpXVWpeIEe2CdupKBrqrjt2H1Kt https://ble.ir/moghni_rasel 🌹🌹🌹🌹🌹 🔵 جواهر البلاغه http://tt-ej.ir/post/737 🕋🕋🕋🕋🕋 🔵 ادبیات کاربردی در قرآن کریم مراحل هفتگانه ادبی بر آیات موضوعی قرآن https://drive.google.com/folderview?id=182uH3J26l7IqbAQK8ghQ_LiiA45qiola https://ble.ir/adabiat_karbordi_quran و ما تَوفیقی إلاّ بالله و الحمد للّه ربّ العالمین
هدایت شده از البیان
🔰استاد آیت الله فرحانی: ✍🏻در قرآن کریم چهار نوع خلافت وجود دارد که جنس هرکدام متفاوت از دیگری است: 🔹اولین خلافت مربوط است به حضرت آدم. 🔹دومی مربوط است به حضرت داوود 🔹سومی مربوط است به خاتم الانبیاء 🔹آخرین خلافت هم مربوط است به خاتم الاوصیاء. 📌 اما این خلافت ها در عین حال که مربوط به انسان کامل است ولی تفاوت های چشم گیری با هم دارند. فارق را جناب علامه طباطبایی در المیزان این گونه بیان می کند که استکمال علاوه بر اینکه برای هر فرد قابل تصویر است برای جامعه به عنوان یک مرکب حقیقی هم قابل تصویر است. 🖇بایداین مبانی قوی را از قرآن استباط کنیم، تا بتوانیم آینده حکومت وفقه شیعه را‌ تصویرکنیم واین مبانی درحوزه شکل نمی گیرد مگر اینکه ما بتوانیم را در حوزه رایج کنیم. 🎙 تفصیل این نکات را در صوت ارائه شده دنبال نمایید 👇🏻👇🏻 @albayann
هدایت شده از خیابان انقلاب
🔴 نیروهای طالبان بدون رعایت حسن همجواری اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند 👤، جانشین فرمانده کل انتظامی کشور: 🔹حدود ساعت ۱۰ صبح امروز (۶ خرداد ماه) نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل نمودند که با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شدند. 🔸بعد از تیراندازی‌های طرف طالبان، براساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه یک تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شده است. اما متاسفانه مجددا از ساعاتی قبل تیراندازی شروع و درگیری‌ها ادامه دارد. ✅ در پی شروع درگیری های مرزی از سوی طالبان، سردار احمدرضا رادان؛ فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم، به مرزبانان ابلاغ و تأکید کرد شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند. 💢 در این دستور تاکید شده است که نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند. ➖➖➖➖➖➖➖ 📲 مهم‌ترین تحلیل‌های روز 👇 🆔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 روش شناسی علوم انسانی اسلامی 💢 دستیابی به علوم انسانی اسلامی در مهندسی تمدن اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. برای رسیدن به مقام «اسلامیت»ِ علوم انسانی باید توجه خاصی به منابع ، مبانی و روش ها داشته باشیم. ⭕️ روش شناسی علوم انسانی اسلامی عهده دار کشف، توصیف و ارزیابی معرفت شناختی روش های پیشنهادی در نظریه های علم دینی و علوم انسانی اسلامی است . ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b