به نام خدا
یادداشتی دربارهٔ قصیدهٔ «آفتاب عشق»
در وصف امام محمدبنعلیالباقر (علیهالسلام)
اثر استاد محمد جواد غفورزاده (شفق)
اشاره
این قصیده را اولبار، اوایل دهه ۸۰
در کتاب «صدسال شعر خراسان»
(به سعی علی اکبر گلشن آزادی و احمد کمالپور)
زیارت کردم (ص۶٣٩-۶۴٠).
در همان نگاه اول موضوع شعر، قالب و زبان محکم، همچنین فرم و ساختار موسیقایی، بویژه ردیف قافیه آن، در چشم من بسیار جلوه کرد و بهشکرانه، در چند نوبت این قصیده را در جلسات نقد بازخوانی نمودم؛ تا شاید بتوانم الگویی برای نسل جوان ارائه کنم.
نشر این شعر در کانال شعر هیئت، خاطرات آن روزها را در ذهن من زنده کرد و تصمیمم بر این شد که در کنار بیان خاطرات شفاهی،
نکاتی را نیز درباره ظرایف ادبی و ارزشهای فرهنگی، اجتماعی و معنوی این قصیده بنگارم.
نکته یکم
قالب شعر، قصیده است و بهتر بگوییم «قصیدهواره» یا «قصیدهٔ نو» که فرم روایت، زبان، نحوه بیان و تعداد ابیات، مطابق ذوق و نیاز مخاطب تعدیل شده است.
نکته دوم
تاریخ سرایش شعر، دوم دیماه ۱۳۷۱ است، یعنی ۳۱ سال قبل؛ با این وجود، هنوز زبان شعر، بوی کهنگی نگرفته است و مخاطب در خوانش آن، احساس ملالت نمیکند.
نکته سوم
توجه و دقت شاعر در فاصله گرفتن از تکلف ادبی و نیز رعایت قوانین زبان عامیانه، با هدف دخیلدانستن مخاطب در لذت شعری، ستودنی است.
حاصل این رفتار هنرمندانه، آشتی مخاطب با شعر است.
شاهد این ادعا، سادگی زبان و شیوه بیان شعر، و تناسب آن با فهم عام در کنار وسواس هنری و رعایت اصل «شعریت» است.
دانش به «حسن مطلع» او گفت آفرین!
بینش رسیده است به «حسن ختام» از او...
حاصل این دیدگاه هنری و فرهنگی، رسیدن به زبان و شیوه بیان «سهل ممتنع» در این شعر است؛
به همین جهت، اشعاری از این دست را میتوان الگوی شاعران اهل هیئت معرفی کرد.
امید است تا با بهرهگیری از الگوهای زبانی و بیانی آن، به مراتبی عالی در شعر دست یابند که در کنار سادگی و عام فهمی، اصل رعایت بیان شاعرانه (یا حداقل، بیان کنایی) در آن مشهود باشد و خواص، برای آن ارزش هنری قائل شوند.
نکته چهارم
این شعر، آمیزهای از چند اصل مهم شعر ولایی است:
الف) مدح و ستایش امام (علیهالسّلام) با محوریت معرفی شخصیت ملکوتی و ناسوتی ایشان.
آن پنجمین امام که معصوم هفتم است
مهری که شرمگین شده بدر تمام از او
و:
تا رهنمای خلق شود در ره نجات
بالله گرفته بود خدا التزام از او
ب) ارائه گزارش تاریخی
ج) استفاده از عنصر «روایت» و «وصف»
(جزئیگری و جزئینگاری)
د) موضعگیری عاطفی شاعر
ه) تحلیل و قضاوت.
تیر و کمان گرفت و هدف را نشانه رفت
تا ضرب شست بنگرد و اهتمام از او
فضل و بزرگواری آن مظهرِ گذشت
راضی نشد که خصم شود تلخکام از او...
مرور تاریخ زندگانی اهل بیت (علیهمالسّلام) و رفتار دشمنان با ایشان در شعر،
برکات زیادی برای شاعران به همراه دارد؛
از جمله:
*بازسازی تاریخ در قالب شعر
*تحلیل و موضعگیری با هدف ارتقای سطح معرفت عام،
که از نکات مهم و از رسالتهای غیرقابل اغماض شاعران شیعی است.
امید است، شاعران اهل بیت با الگوگیری از اشعاری چون این شعر پرمضمون و محتوا، با پرهیز از استحسانهای ذوقی و تصورات تاریخی غیر قابل دفاع، نیز ارائه زبان حالهای موهن، سعی در بازسازی تاریخ اهل بیت (علیهمالسلام) و تحلیل آن بر اساس روایات مأثوره داشته باشند.
مسلّمأ به این شیوه است که میتوانند بر غنای فنی و محتوایی شعرشان بیفزایند.
#تاریخ_شفاهی
#یک_نکته_از_این_معنی
#تلنگر
🔴دومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی ششمین جشنواره بینالمللی شعر اشراق با موضوع «ظرفیتها و ظرافتهای نوحه و سرود در آثار شاعران حوزوی»
🔸با حضور:
سید مهدی حسینی
حجت الاسلام جواد محمدزمانی
حجت الاسلام سید سلمان علوی
📆زمان: یکشنبه ۲۴دیماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶
🔰مکان:قم، خیابان صفاییه، نبش کوچه ۱۷، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، سالن نمایش.
🔻پخش زنده از طریق:
aparat.com/Eshragh_Tv/live
این خبر را در سامانه اینترنتی ششمین جشنواره شعر اشراق بخوانید...
@shear_eshragh
#امام_محمد_باقر_علیهالسلام
یک لحظه هم از غیب، نگاه تو جدا نیست
این دانش بیحد مگر از سوی خدا نیست
در محضر تو پاسخ هر عالم و عارف
جز آیهی《سُبحانَکَ لا عِلمَ لَنا...》نیست
از لطف احادیث و تفاسیر بلندت
در دین خدا تا به ابد شبهه روا نیست
تا اینکه سلامی برساند به تو از عشق
جابر همهی عمر، دلش در نگرانیست
یک عمر گذشتهست ولی خاطر پاکت
یک لحظه جدا از سفر کربوبلا نیست
هنگام اذان است و چه رؤیای قشنگی
در صحن تو اینقدر شلوغ است که جا نیست...
#علی_سلیمیان
eitaa.com/alisalimian_poem
آیین پایانی کنگره شعر حماسه غزه مظلوم
#همسنگ_طوفان
با شعر خوانی و معرفی شاعران برگزیده
با حضور
#سید_مهدی_حسینی_رکن_آبادی
#ناصر_فیص
#علی_داودی
#قاسم_صرافان
#مهدی_جهاندار
پنج شنبه ۲۸ دی ماه۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۰
تهران خیابان سمیه ، حوزه هنری ، تماشاخانه مهر
🔸حلقهشعرولاییفرات
@foratpoem
#حادثه_تروریستی_کرمان
آتشی فواره شد یک دشت را در بر گرفت
سرفه کردند ابرها، باران خاکستر گرفت
آسمان پشت سر گلهای عاشق ابر ریخت
کاروان رفت و زمین را بغض، سرتاسر گرفت
مرگ جا ماند از قطار پرشتاب زندگی
زندگی رفت و جهانی تازه را از سر گرفت
کینههای انتحاری در حریم پاک شهر
خنده را ناگاه از دشتی گل پر پر گرفت
چفیه ای خون سرفه کرد افتاد، از دوش نسیم
گیسوان شهر را طوفان ویرانگر گرفت
یک شبستان لاله هنگام دعا پر پر شدند
آسمان شهر را عطر خوش عنبر گرفت
سر به زانوی شهادت لالهای خندید و گفت
زندگی را میشود از شیعهی حیدر گرفت؟
زندگی را باید از جام شهادت باز هم
جرعه جرعه از نگاه ساقی کوثر گرفت
#علی_گلی_حسین_آبادی
#کرمان
❌ انتقاد مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به هیأت ها و محتوای نوحه ها/ هنوز به قالبی در زمینه نوحه سرایی نرسیده ایم
▫️گزارشی از دومین نشست تخصصی ششمین جشنواره شعر اشراق
🔸 حجت الاسلام #محمدزمانی شاعر حوزوی: مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهایشان با شاعران آیینی فرمودند که امروز وضعیت هیأت ها وضعیت مطلوبی نیست و به محتوای نوحه های سال های اخیر انتقاد داشتند. ایشان بحث نوحه را بحث جدی می دانند و ایده آل مد نظر خود را همان نوحه های اوایل پیروزی انقلاب اسلامی عنوان می کنند.
🔹#حسینی شاعر آیینی: متأسفانه هنوز به قالبی در زمینه نوحه سرایی نرسیده ایم که مباحث معرفتی و نتایج مطالعات دینی در آن قالب گنجانده شود تا بتواند به نشر معارف اسلامی کمک کند. البته در برخی از آثار شاهد نشر معارف اسلامی هستیم، اما چنین آثاری هنوز کم هستند. زیرا نوحه فقط مرثیه و جهت گریستن نیست و نباید از سایر جنبه ها و رسالت های آن غافل شد.
🔸حجت الاسلام #سید_سلمان_علوی شاعر حوزوی: می طلبد کارهای پژوهشی عمیق و تدوین دانشنامه در زمینه شعر و ادبیات دینی از سوی حوزه های علمیه انجام گیرد تا شعر و نوحه در میان جامعه طلاب و روحانیون به سطح معرفتی بالاتری از آنچه هست، برسد.
🔹 دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی ششمین جشنواره بین المللی شعر اشراق با موضوع «ظرفیتها و ظرافتهای نوحه و سرود در آثار شاعران حوزوی» به همت معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.
جهت مطالعه متن کامل نشست، اینجا کلیک کنید.
💡 برای اطلاع از رویدادهای هنری رسانهای، پایگاه خبری اشراق را دنبال کنید:
🆔 @eshragh_news
هدایت شده از الهه سلطانی
تقدیم به قامت برافراشته و دل صبور غـ. ـزه:
ای که رویای رهایی در دلت بیدار بود
چشمهایت آسمان بود از قفس بیزار بود
تا که ها کردی غبار از سینهی آیینه ریخت
قبل از این تصویر تو در قاب دنیا تار بود
در گلو بغض و حکایتها درون سینهات
در سکوت این کویرستان تب نیزار بود
ای گذشته از حصار آهنین ترس خود
واقعاً دیوارهای روبرو دیوار بود؟
غیرت هفتاد ساله! زجر سنگینیاست این
سایهی بیگانگان بر دوش تو آوار بود
روزگاری روی خاکت ای بهشت اولیاء
رد پای گرگ و رقص پوزهی کفتار بود
بر سر بیهودگیها چنگ مییازد یهود
سد راه او همیشه عنکبوت و تار بود
گرچه آفت زد به باغ تو شبیخونها ولی
دشت در دشت از شکفتن سهم تو گلزار بود
سایهی مرحب اگرچه بوده سنگین بر سرت
غزه در غزه هزاران حیدر کرار بود
حکم موسی را بخوان، از نیل وحشتکن عبور
غرق گشتن نقش در آیینهی کفار بود
در خیال کرکس اوج آسمان سهمش، ولی
پرچم شومش نه بالا، بر فراز دار بود
دشت خاکستر دوباره باغ زیتون میشود
روزگاری چادر این سرزمین گلدار بود
روی شرم واژههایت آه رنگینی بپاش
کاش وجدان تو ای شاعر کمی بیدار بود
| #الهه_سلطانی |
#غزه
#فلسطین
↪️ @ElaheSoltani 🖤🌿
#حلقه_شعر_ولایی_فرات
نقدتخصصیشعرولایی
#جلسه ٢٣٣
باحضور
#سیدمهدیحسینیرکنآبادی
زمان:
دوشنبه دوم بهمنماه ۱۴۰۲
ساعت ۱۸ الی ۲۰:۳۰
مکان:
تهران
خیابان وحدت اسلامی
کوچه خندان
حسينيه سادات
#ویژه_برادران
#بیت_الغزل(٢٢)
ابیاتی در وصف کعبه و مولا علی (علیه السّلام)
... گرد فانوس تو گشتن کار هر پروانه نیست
نقش دیوار است اینجا شهپر روحالامین
هر گنهکاری که زد بر دامن پاک تو دست
گرد عصیان پاک کردی از رخش با آستین
ساغر لبریز رحمت را تو زمزم کردهای
چون به رحمت ننگری در سینههای آتشین؟
هیچ تعریفی تو را زین به نمیدانم که شد
در تو پیدا گوهر پاک امیرالمؤمنین...
تا ابد چون طفل بی مادر به خاک افتاده بود
ذوالفقار او نمی برید اگر ناف زمین
تا نگرداند نظر حیدر، نگردد آسمان
تا نگوید یا علی، گردون نخیزد از زمین
چون لباس کعبه بر اندام بت، زیبنده نیست
جز تو بر شخص دگر نام امیرالمؤمنین
#صائب_تبریزی
#صائب_تبریزی
دُرج ولایت؛ احادیث منظوم علوی.pdf
761.6K
«درج ولایت»
(چهل رباعی برگرفته از احادیث امیر بیان، حضرت مولا امیرالمومنین صلواتالله علیه)
این اثر، با همدلی و همکاری اساتید ارجمند آقایان:
دکتر محسن تیموری
و استاد عینیپور
به زبان فارسی و انگلیسی ترجمه شده است.
این اثر، به میمنت زادروز مولود کعبه
به شما علویمرامان تقدیم میشود.
امید است،
در معرفی و دفاع از مکتب علوی بیش از همیشه، سهیم باشید.
#دورها_آواییاست
#زباعی_علوی
#احادیث_منظوم
#سیدمهدیحسینیرکنآبادی
@smahdihoseinir
سیدمهدی حسینی رکن آبادی
«درج ولایت» (چهل رباعی برگرفته از احادیث امیر بیان، حضرت مولا امیرالمومنین صلواتالله علیه) این
فایل کامل و تصحیحشده
هدیه به محبان و شیعیان مولا امیرالمؤمنین (علیه الصلاة و السّلام)
#بیت_الغزل(٢٣)
#امام_علی علیهالسّلام
دهان کعبه را با نقره پر کردند، میدانند
که از اسرار صاحبخانه و مهمان، خبر دارد
من از جهل عرب حیران، که شقالکعبه را دیده
و از پیغمبر خود خواهش شقالقمر دارد!
علی را این و آن «نون لنا» خواندند و فهمیدم
چرا عمریاست مولا با خودش تیغ دو سر دارد...
محمدحسین ملکیان
#بیت_الغزل(٢۴)
#تلنگر
#مدح_واقعی
#امام_علی علیهالسلام
ابیاتی درخشان از یک قصیدهواره
🔶 در هر یک از ابیات منتخب زیر، به یکی از صفات الهی مولا امیرالمؤمنین (علیه الصلاة و السّلام) اشاره شده است.
اشعاری چون این قصیدهواره، در حکم حجتی مؤکد و غیرقابل انکار است، برای همهٔ ما ذاکران و شاعران اهل بیت،
که باور کنیم، برای مدح مولا امیرالمؤمنین و دیگر حضرات معصومین (علیهم السّلام) نیازی به:
ارائهٔ مضمونهای غیرمعمول، شبههبرانگیز،
حاوی استحسان و برداشتهای ذوقی و سطحی،
یا عبارات غلوآمیز،
یا اشارات عامیانه،
یا فانتزی نیست؛
و معالاسف، این شیوهها در روزگار ما مرسوم شده است...
ابیاتی چند از این قصیدهواره را با هم مرور میکنیم،
که هر بیت آن، الگویی از مدح واقعی ( روشنگرانه و نشاطانگیز) را ارائه میکند.
🔶 این شعر، با استفاده از شیوه «اقتباس» (تضمین و درج) آیات نورانی قرآن،
پیوند «قرآن صامت» و «قرآن ناطق» را به تصویر میکشد:
آیتالکرسی به اسم اعظمش مستمسِک است
ای مسلمانان بهقرآن «عُروةُالوُثقی» علیست...
🔶 در کنار طرح مضمون:
«نه خدا توانمش خواند، نه بشر توانمش گفت»،
باید همواره در نظر داشت که والاترین مقام مولا علی (علیه السّلام) «عبودیت» او در برابر خالق است:
از «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنی آدَمَ» بپرس
تا بدانی در وفای عهدِ حق «اَوْفی» علیست.
🔶 همه بر این باوریم که: «فقط حیدر امیرالمؤمنین است» آری،
مولا علی (علیه السّلام) طبق روایات، از وجوه مختلف بر مؤمنان «امیر» است.
مولا رزق دنیوی، معنوی و بویژه علمی مؤمنانش را تکفّل کرده است؛
یعنی عنایت مولا (طبق فرمایش حضرت امام موسی بن جعفر علیه السّلام) علاوه بر جنبه معاش مردم، از نظر غذاى روحى و زندگى علمى و معنوى افراد مورد توجه است و اختصاص به مؤمنین هم دارد؛ زیرا تنها ایشانند که از علوم آن حضرت استفاده مىکنند:
آسمان «رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَه»
سفرهدار «اَنْتَ خَیْرُ الرّازقین» مولا علیست
🔶 علی (علیه السّلام) اول «مجاهد فی سبیل الله» است و فدایی پیامبر و پیشگام در مسیر صراط المستقیم:
در طریقت، رایت «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيل»
رهنمای «اَلّذِينَ جاهَدُوا فينا» علیست.
🔶 دستی که موی پریشان یتیمان را نوازش میکرد و دلهایشان را سامان میبخشید، تیغی دو دم نیز در دست داشت برای هلاک مشرکان و منافقان...
یک زبان زندگی، یک زبان مرگ، ذوالفقاری سخنگوی در مشت:
تیغش «أَنْزَلْنَا الْحَديد» و ضربتش «بَأْسٌ شَديد»
بهترین توصیف فتحش «لا فتی الا علی»ست.
🔶 معرفی دشمنان و حاسدان علی (علیه السّلام) و برائت پنهان از دشمنان مولا، از ضروریات شعر ولایی است.
بیت پایانی این شعر،
اشارتی پنهان به غصب یکی از القاب مولا دارد:
ذوالفقار، اثبات حق و نفی باطل میکند
بیگمان فاروق اعظم در جهان تنها علیست...
شاعر: سیدمحمدرضا_یعقوبی_آل
متن کامل این شعر را میتوانید طبق لینک ارائه شده مطالعه کنید:
🌐 shereheyat.ir/node/3923
✅ @ShereHeyat
ما کشته عهد وفاقیم
زنده به این رسم و سیاقیم
دلخوش به طعن دوستانیم
از این جهت یک اتفاقیم
هی طعنها را بوسه دیدیم
استاد سبک انطباقیم
دلواپس اندوه یاران
با زخم ایشان هماتاقیم
از نان وهم و شهرت و شعر
شکر خدا بی ارتزاقیم
حیران این بازی تلخیم
دلواپس این جفت و تاقیم
ما نردبان اوج ایشان...
در ذهنشان شاید چلاقیم!
سوسو زدند این اختران و
عمری است ماه در محاقیم
خوانندمان استاد شعر و
مشغول نقد این نفاقیم
یاد پدر هرگز نکردند
اینروزها مضمون عاقیم
آنان کباب شعر خوردند
در کامشان طعم سماقیم
هان! شاعران انقلابی
ما شاعر عصر چماقیم؟
دلگرم دیروز حضوریم
خاکستر سرد اجاقیم
بر عزت ما نرخ مگذار
ما شاعر زخم و فراقیم...
#سیدمهدیحسینیرکنآبادی
در کانال قاف
متن کامل شعر را بخوانید
https://eitaa.com/gardoune
#غزل
#امام_موسی_کاظم_ع
جایی برایش معنی زندان نمیداد
جز سجده چیزی به غمش پایان نمیداد
باب الحوائج بود، و ابر تشنه حتی
بی اذن او یک قطره هم باران نمیداد
آری کسی غیر از نگاه روشن او
نوری به قلب تیرۀ انسان نمیداد
از گل فقط یک ساقه باقی ماند، اما
اصلأ به طوفان لحظهای میدان نمیداد
شلاق با خود زیر لب میگفت، ای کاش
دنیا مرا یک آن، به زندانبان نمیداد
او زندهتر شد کاش دنیا نیز آن شب
با دوری از موسی بن جعفر جان نمیداد
#علی_گلی_حسین_آبادی
هدایت شده از فاطمه عارفنژاد
تقویم تحت سلطهٔ طوفان بود
تقدیرِ چارفصل، زمستان بود
تاریخ در محاصرهٔ غفلت
جغرافیا در آتش عصیان بود
در شامگاه زندهبهگوریها
هر خواب دخترانه پریشان بود
کعبه بهرغم صلح نمادینش
خط مقدم بت و بهتان بود
اما در آن میانه کسی برخاست
مردی که نام کوچکش ایمان بود
مردی که پشتگرمی کوه طور
مردی که روشنایی فاران بود
او که نگاه ابری و دلتنگش
شأن نزول آیهٔ باران بود
اردیبهشت پیرهنش در باد
آلهامبخش روح درختان بود
یادش بشارتی به چمن میداد
ذکرش جواز خندهٔ گلدان بود
زیباترین تلاوت الرحمن
کاملترین روایت انسان بود
#فاطمه_عارفنژاد
#عید_مبعث
@fatemeh_arefnejad
هدایت شده از شعر انقلاب
زیارت از راه دور
هر صبح با خیال تماشای گنبدت
میایستم به رسم ادب رو به مرقدت
تو راه مستقیمی و من وصل میشوم
با تو به رودخانهٔ لطف سرآمدت
هر صبح با زیارت از راه دور تو
نزدیک میشوم به تو و راه و مقصدت
پیش از سلام من به تو، ناگاه میوزد
از سمت کربلای تو عطر خوشآمدت
از پشت بام تا حرمت راه اندکیست
قدر «سلام» فاصله دارم ز مرقدت
حال خوشی دوباره به من دست داده است
حال نماز، زیر رواق زبرجدت
با هر سلام بیعت من تازه میشود
هم با تو، هم تمام شهیدان مشهدت
سینِ سلام، در دهنم خشک میشود
شرمندهام از این همه الطاف بیحدت
پیچیده در هوا نفحات سلام تو
آقا! تو را به مِهر و مرام زبانزدت
محتاج کن همیشه به این رزقها مرا
محتاجِ مهربانی و رزق مجدّدت
✍🏻 #مریم_سقلاطونی
🏷 #امام_حسین علیهالسلام
🇮🇷 @Shere_Enghelab
هدایت شده از حلقه شعر ولایی فرات
32.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عناصر شعر حماسی
بیانات استاد #سید_مهدی_حسینی_رکن_آبادی
🔸حلقهشعرولاییفرات
@foratpoem
#حلقه_شعر_ولایی_فرات
نقدتخصصیشعرولایی
#جلسه ٢٣۵
باحضور
#سیدمهدیحسینیرکنآبادی
زمان:
دوشنبه سیام بهمنماه ۱۴۰۲
ساعت ۱۸ الی ۲۰:۳۰
مکان:
تهران
خیابان وحدت اسلامی
کوچه خندان
حسينيه سادات
#ویژه_برادران
سیدمهدی حسینی رکن آبادی
🎥 انتقاد حاج #محمود_کریمی از برنامه تلویزیونی #حسینیه_معلی #الی_الحبیب 🆔 @elalhabib_ir
خدا را شکر!
بالاخره از جمع مداحان و ذاکران،
مردی از خویش برون آمد و کاری کرد
و حرف حساب را فریاد زد...
بد نیست برای تأیید حرف حاج آقا محمود کریمی،
این نکته را از باب درد دل با مخاطبان گرامی مطرح کنم:
من برای همکاری با برنامه معلی ( نه به عنوان کارشناس) با برخی از عوامل برنامه وارد گفتگو شدم؛ و همانطور که حدس میزدم، در موضوعات مهم «هویت» و «هدف» این برنامه تناقض یافتم...
اینکه قرار است،
چه کسی به عنوان کارشناس در این برنامه صحبت کند؟
و آیا قرار است فرهنگسازی شود، یا خیر؟
دیدم،
نگاه غالب، ظاهراً توجه به میزان فالوور مخاطبان کارشناس است، نه علمیت و ارزش سخن او!
بنابراین تعجب نمیکنم،
اگر برخی از بانوان جلوی دوربین کل بکشند؛
و گاه، سخیفترین شعرها و ضعیفترین سبکها اجرا شود
و مورد استقبال هم قرار گیرد!
با این وضعیت،
میشد حدس زد که،
روزی در برابر کفزنی با احادیث و روایات مأثوره، عکسالعملی نشان داده نشود.
حتی نباید تعجب کرد،
اگر هیچکس هم صدایش در نمیآید!
چرا؟
چون اسیر جاذبه تبلیغات و گرایش مخاطب به این برنامه شدهایم...
حاج آقا محمود کریمی!
نفستان گرم!
به شما دست مریزاد باید گفت. امیدوارم،
دیگران هم عمق فاجعه را ببینند و به جای توجیه، به وظیفهشان عمل کنند.
@smahdihoseinir
چه روزگار غریبی است!
یکی،
جلسهی نقد شعر راه انداخته است و برای بازارگرمی، قول رتبه آوردن در جشنواره شعرها را به شاعران میدهد!
این یکی،
توصیهنامه مینویسد و دستورالعمل صادر میکند که به کدام کنگره بروید به کدام کنگره نروید!
یکی،
شعرش در کنگرهای،
بزور از غربال اولیه رد شده و پایینترین رتبه را در داوری آورده است، پیام داده که مجموعه شعرش نامزد دریافت جایزه فلان جشنواره شده است.
گریه کنیم یا بخندیم به این وضعیت؟
این دیگری،
در کنگرهای رتبه نیاورده است،
داد و هوار راه میاندازد، که من همیشه رتبه اول بودم، چرا دیگران در کنگرهها شرکت کردند که من رتبه نیاورم!
چرا فلانی را داور گذاشتید که با من بد است!
آن یکی،
در آن استان، برای خودش لیست سیاه درست کرده!
صراحتاً میگوید به فلان و بهمان شاعر رو ندهید، جایی دعوتش نکنید، شعرش را از کنگرهها حذف کنید!
یا به فلان و بهمان داور زنگ میزند که: چرا شعر فلان شاعر، رتبه نیاورد؟ و باید از حق دفاع کرد!
و کمتر کسی میداند که آن کسی که دارد از حقش با داد و هوار دفاع میکند، از اعضای جلسه و حتی از وابستگان خود اوست!
اینها که نوشتم،
مشت، نمونه خروار است،
و آن کس که،
مصلحتاندیشی چشمش را بر روی حقایق نبسته،
حتماً مصادیق بسیاری از آنچه گفته شد، در ذهن سراغ دارد ...
جلالخالق!
این فرهنگ،
واقعاً همان است،
که ما از بزرگان میراث یافتهایم
و آیندگان قرار است از ما ارث ببرند؟
ای جماعت شاعر!
ای جماعت داور!
«فاین تذهبون؟»
@smahdihoseinir
https://eitaa.com/smhroknabadi
🔸لزوم مشورت مداحان با مجتهدین دربارۀ شیوۀ برگزاری مراسمات🔸
🔹آیت الله حائری شیرازی میفرمودند:
در یکی از شهرها رفته بودم برای سخنرانیِ شب نیمۀ شعبان.
مداح برای اینکه مردم دست بزنند، از فقرات دعای ندبه استفاده میکرد! مردم دست میزدند، او هم میگفت «عزیزٌ علیّ أن اَری الخلق و لا تری»! ببینید! چیزی را که برای گریه گذاشتهاند، در مولودیخوانی و کفزنی استفاده میکنند! أین تذهبون؟
بعد که من منبر رفتم، گفتم: این رسمش است؟! این جملات را باید با گریه بخوانیم نه با دست زدن!
مداحان وقتی میخواهند کاری کنند، با مجتهدین مشورت کنند. کارها و مطالب خودشان را به آنها عرضه کنند. اگر امضاء کرد، بخوانند و اگر امضاء نکرد، نخوانند. نیات شما بسیار خوب است، اما هر سخن جایی دارد.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
هدایت شده از قاف
در سینهای که عطر سکوت تو میوزد
نور خداست از ملکوت تو میوزد
یک چشمه از زلال تماشای عاشقیاست
چشمی که در حریم سکوت تو میوزد
هر جا که عطر سرخ اجابت شکفته است
باور کنیم راز قنوت تو میوزد
ای عشق، راز سبز شکفتن به دست توست
یعنی بهار در برهوت تو میوزد
والاتر از همیشه و پایینتر از هنوز
معراج در حریم هبوط تو میوزد
ما کیستیم؟ پرسش بیپاسخ حیات
تقدیر ماست در جبروت تو میوزد...
تابستان ١٣٧٩
#دورها_آواییاست
#غزل_انتظار
#سیدمهدیحسینیرکنآبادی
@smahdihoseinir
هدایت شده از دست خط (اشعار علی گلی حسین آبادی)
#غزل
#هوای_تازه
#مهدویت
#انتظار
هوا گرفته در این کوچه ها خیابانها
هوای تازه بیاور برای انسانها
چقدر تشنگی از ابر میچکد بی تو
طراوتی که گمت کردهاند بارانها
و کار آینهها انعکاس تاریکیست
اگر گرفته شود روبروی ایمانها
بساز کشتی امن و امان و ایمان را
و اقتدار خودت را بگو به طوفانها
تو وعدههای خدایی به صالحان زمان
که آیه آیه تو را خواندهاند قرآنها
بیا که نام عدالت، ظهور، ایمان، عشق
شود نشانی این کوچه ها خیابانها
#علی_گلی_حسین_آبادی
https://eitaa.com/ashare_ali_goli