eitaa logo
تعلیقات
1.2هزار دنبال‌کننده
363 عکس
52 ویدیو
25 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (طلبه حوزه علمیه قم) 📝مسیر ارتباط: @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 یک: چندی پیش دوست عزیز و انقلابی ای زنگ زد و اول و آخر را گفت. ازاینکه چقدر زحمت کشیده برای رای آوردن رئیسی و چقدر این دولت آرزوها را به باد داده و شایسته‌سالاری نیست و... حالا قصه چی بود، منتظر بود به‌سمتی منصوب شود و نشده بود. چندی بعد همین برادر، جایی مدیر شد. دیگر هیچ انتقادی از او به‌گوش نرسید. بدجور آرام شده بود. 🔹 دو: رفیق عزیز دیگری زنگ زد بین این مسئولیت و آن مردد بود. صحبت از فیش حقوقی چرب تر مسئولیت دیگری شد، و دیگری که چرب تر بود اتفاقا انتخاب شد. ایشان هم آرام شد. 🔹 سه: نزد بزرگواری بودم که ظاهراً انتظار یک مسئولیت ملی را داشت که نشده بود. از شروع کرد به شستن و فحش دادن تا پایین مملکت. حالا احتمالا بعد از انتصاب به یک مسئولیت ملی او هم آرام می‌شود. 🔹 چقدر قرص‌های آرام‌بخش خوبی هستند این مسئولیت‌ها!!! 🔻 داداش گلم، رفیق عزیزم، سرور بزرگوارم تو رو خدا بی‌خیال. در جمهوری اسلامی نیست، به یار و راهِ یاری یار است. عوض کنیم این عینک‌ها را. یکی دنبال مسئولیت، آن‌یکی در حسرت مسئولیت، این‌یکی در حال تهیه رزومه، آن‌یکی.... 📍مسئولیت اگر برای خدا باشد خوب است و اگر برای دنیا باشد آتش‌ است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹 از حق نگذرم خاطراتم از رفقای عشقی که مثل بچه‌های زمان جنگ هستند، کم نیست و بعدا خواهم نوشت ولی این چند روز چیزهایی پیش آمد که دردم آمد. همین! حیف که نمی‌توان حرف زد و اشاره مستقیم داشت که کی و کجا! 🆔 @taalighat
❇️ مدتی ذیل هشتک و خاطراتی ناب از زندگی زیبا و مجاهدانه قدیمی‌ها نوشتم. ❇️ برخی گفتند خب این حرف ها دوره‌اش گذشته و دیگر از آن جنس آدم‌ها پیدا نمی‌شود. اما کاملاً مخالفم و طی چند یادداشت برخی خاطرات از رفقایی که دهه شصتی و دهه هفتادی هستند و الان دارای مسئولیت‌های مهم‌اند با همان روحیه‌ی جهادی و انقلابی می‌نویسم انشالله. ❇️ با یادداشت دیشب برخی احساس کردند دارم حکم کلی می‌کنم که همه مدیران جوان دوره جدید این‌گونه اند، پس در ادامه از باب: عیب می جمله بگفتی، هنرش نیز بگو مواردی را می‌نویسم: 🔻🔻🔻🔻
مدیران دهه شصتی با روحیه‌ی پنجاه و هفتی (1) 🔻 یک سازمان فرهنگی مهم در میان بود. خیلی‌ها برای آن تلاش و می‌کردند. اما او آرام یک گوشه نگاه می‌کرد. یک جوان توانمند با روحیه‌ی پنجاه و هفتی. چندبار پیشنهاد دادیم شما هم جزو گزینه‌ها باش، قبول نکرد. بعد از مدتی که برایش محرز شد وظیفه دارد، فقط زنگ زد و گفت حرفی ندارم، همین! نه اصرار، نه پافشاری، نه لابی... کار را سپرد دست اوستا کریم. اتفاقا همو به‌عنوان آن مجموعه مهم انتخاب شد علی رغم همه بداخلاقی‌ها و کارشکنی‌ها. 🔻 در همان چندماه اول آنقدر موفق و متفاوت ظاهر شد که مسئولین ارشد گفتند سعی کن بیشتر در جلسات رسمی باشی، دیده شوی تا زمینه رشد و رفتن به را پیدا کنی!!! با خنده گفت: مناصب بالاتر؟؟؟ مگه اومدم برای منصب پشت منصب گرفتن؟ یک وظیفه‌ای داشتم اومدم انجام بدم، تموم شد برمی‌گردم سر کار قبلی خودم (کار آزاد داشت). 🔻 یعنی برای مسئولیت و چند سال بعد نه کیسه دوخته بود، نه چرتکه انداخته بود. فقط همین! ❌ در دوران جدید که سر کار است مراقب باشیم دنبال رشد ظاهری و گرفتن مسئولیت برای پریدن به مناصب بالاتر و... نباشیم. خطری که برخی جوانان انقلابی را تهدید می‌کند. ➖➖➖➖➖➖➖ 🔰️ پی‌نوشت: مدیر پنجاه و هفتی کنایه از مدیران دوره پیروزی انقلاب اسلامی هستند که مختصات ویژه‌ای از جهادی و انقلابی و مهذب بودن داشتند. 🆔 @taalighat
نگاهی به ویژگی‌ها و امتیازات دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی ❇️ پس از یک تأخیر طولانی دولت اقدام به تغییر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کرد. انتخاب استاد می‌تواند زمینه‌ساز تغییر در رویکرد و عملکرد شورا باشد. باتوجه به بیش از پانزده سال آشنایی از نزدیک با ایشان به برخی ویژگی‌های برجسته وی اشاره می‌کنم: 🔹 روحیه‌ی انقلابی و جهادی 🔻 استاد خسروپناه روحیه جهادی دارد. حجم فعالیت، گستره فعالیت و تنوع حوزه‌های فعالیت ایشان نشان می‌دهد وی خود را محدود به حوزه کار سازمانی نمی‌کند. خسروپناه خود را نسبت به کلیت انقلاب اسلامی و حوزه‌های گوناگون آن مسئول می‌بیند. از طرفی دیگر استاد خسروپناه انقلابی است. اهل هزینه دادن بر سر حفظ اصول است ولو دیگران بر او خدشه کنند و خرده بگیرند. این یعنی زیر بار تطمیع و یا تهدید نمی‌رود. 🔹 قدرت اجرایی 🔻 معمولاً چهره‌های علمی فاقد توانایی یا تجربه کار اجرایی هستند. اما استاد خسروپناه علاوه بر وجهه علمی و نظریه‌پردازی دارای توانمندی مدیریت اجرایی نیز هست. همین موجب می‌شود در جایگاه دبیری شورا بتواند پروژه‌هایی را پیش برده و مدیریت کند. 🔹 رویکرد تعاملی 🔻 در حوزه فرهنگ در عین تمرکز بر اصول و مبانی توان تعامل با جریانات فکری مختلف امری ضروری است. استاد خسروپناه دارای روحیه‌ی تعاملی و ارتباطی مناسبی است که زمینه همکاری، خوش‌بینی و تعامل با طیف گسترده‌ای را فراهم می‌آورد. 🔹 ارتباطات گسترده با جبهه 🔻 استاد خسروپناه طی سال‌های اخیر و به‌دلیل دغدغه‌ی فرهنگی و نیز حضور در هیئات اندیشه‌ورز قرب ارتباط گسترده‌ای با جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از هنرمندان و سنماگران تا کنش‌گران عرصه فرهنگی و اجتماعی یافته است. همین دسترسی، ارتباط و اعتماد متقابل موجب می‌شود برای عملیات فرهنگی بتواند از ظرفیت بی‌بدیل جبهه بهره برد. 🔹 نگاه جبهه‌ای 🔻 استاد خسروپناه در عین تعلق فکری به اندیشه بنیادین و اصیل حکمی اجتهادی اما دیگر جریانات فکری انقلاب اسلامی را نیز نفی نکرده و با نگاه جبهه‌ای به آن‌ها نگاه کرده و همین موجب می‌شود بتواند از ظرفیت‌های گسترده آن بهره برد. 🔹 روحیه‌ی تحول خواهی 🔻 اما یک مهم دیگر اینکه استاد خسروپناه برخورداری از روحیه تحول خواهی است. این امر به‌علاوه روحیه جهادی و مبتنی بر نظریه اصیل و پایه می‌تواند زمینه پیشرفت در حوزه فرهنگ را فراهم آورد. ➖➖➖➖➖➖➖ 📍اما در عملکرد و اثرگذاری عینی الزاماتی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم داشت. 🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
میلاد حضرت انسیة الحورا فاطمه الزهرا سلام الله علیها مبارک ☘ داریم به دل گرمیِ طوفانِ را داریم به لب مدحت سلطانِ نجف را داریم به سر شوق پریشان نجف را خوردیم فقط شُکرِ خدا نان نجف را دل اولِ این شعر به ایوانِ نجف رفت گفتیم همه فاطمه و جانِ نجف رفت 🔹🔹🔹 باید به درِ خانه‌ی بنشینیم تا لطف خدارا به تماشا بنشینیم تا در خنک سایه‌ی طوبی بنشینیم تا ظِلِّ قیامت همه بالا بنشینیم بوسیدنِ دستانِ شما واجب عینی است تعظیم تو بر شیرِ خدا واجب عینی است 🔹🔹🔹 دستی که زده بوسه پیمبر فقط این است آن دخترکی که شده مادر فقط این است کفوی که شده معنی حیدر فقط این است یاسی که شده قبله قمصر فقط این است خانم حرمی از تو در این سینه خدا ساخت از نورِ شما یازده آئینه خدا ساخت 🔹🔹🔹 بالاتر از آن خط که نوشتند تو هستی مدحی که نخواندند و نگفتند تو هستی با نقطه‌یِ با ، نقطه‌یِ پیوند تو هستی آئینه قَدی خداوند تو هستی چیزی بِجُز از نورِ خداوند نداری سوگند که ای آیِنه مانند نداری 🔹🔹🔹 از روزِ ازل هر تپشت یادِ علی بود نَبْضَت ، ضربانت ، نَفَسَت نادِ علی بود این هشت فلک فاطمه آبادِ علی بود خانم همه‌ی حرفِ تو فریاد علی بود از ریشه‌ی آن چادر اگر ریشه‌ی شیعه است از خطبه‌ی بُرَّنده‌ات اندیشه‌ی شیعه است 🔹🔹🔹 هر بادِ مخالف شده جوشن به تنِ ما هر تیر توان داد به برخاستنِ ما با ماست همیشه نفسِ بُت شکن ما در سایه‌ی زهراست تمامِ وطنِ ما صائب چه خوش آورد زِ شرحِ جگرِ ما "آسایش منزل نبُوَد در سفرِ ما" 📝 شاعر: حسن لطفی 🆔 @taalighat
📍نگاهی به نشست کانون دانش‌آموختگان معصومیه ♻️ امروز نشستی موسوم به دانش‌آموختگان در مدرسه معصومیه برگزار شد. راه‌اندازی قطعاً امری لازم، مفید و مؤثر است اما بشرطها و شروطها. شروطی که به‌نظر می‌رسد برگزارکنندگان به آن توجه نداشته‌اند. این مسیر بدون ملاحظات لازم به‌نتیجه نخواهد رسید. به برخی ملاحظات اشاره می‌کنم 1⃣ شروع ضعیف 🔻 کانون دانش‌آموختگان یعنی اتصال به سرمایه انسانی گسترده و فعال و نخبه هر محیط. با مراجعه به کانال کانون موسوم به دانش‌آموختگان می‌بینیم با کمتر 100 عضو مواجهیم. یعنی این روند آنقدر ضعیف بوده که حتی طلاب فعلی مرتبط با نیز از آن استقبال نکرده‌اند. متولیان عزیز امر باید بدانند هر اقدامی نیز به زمینه‌سازی لازم دارد و شروع ضعیف، آینده کار را با ابهام مواجه می‌کند. 2⃣ بزرگان، محور دعوت 🔻 پرورش دهنده انسان‌های بزرگی بوده است که بسیاری امروز در اثرگذارند. اولا با به میدان آمدن ایشان است که سایر دانش‌آموختگان انگیزه جمع شدن می یابند. ثانیا محور گردهم آمدن و محور دعوت باید بزرگان این امر و موجهین بین طلاب باشند. معصومیه در عین بزرگواری و نشاط جوانی اما به دلیل آن‌که در بین قدیمی‌های معصومیه شناخته‌شده نیست، نمی‌تواند باشد. هر چند حضور وی به‌عنوان جایگاه حقوقی لازم است اما محور کانون دانش‌آموختگان شخصیت‌های حقیقی اثرگذار هستند چرا که بحث اصلی اتصال به یک ظرفیت گسترده انسانی است. 3⃣ لزوم بهره‌مندی از تجارب گذشته 🔻 بیش از یک دهه پیش بود که در سال همایش‌های معصومیه نشستی بزرگ و باشکوه با عنوان کانون دانش‌آموختگان معصومیه با حضور بزرگان و قدیمی‌ها و جوانان و تازه واردهای مدرسه برگزار شد. دکتر سخنران مراسم بود و بعد تعدادی نامزد عضویت در شورای مرکزی شدند که همه از افراد شاخص و بزرگوار معصومیه اند. خب، دوستان بروند و ببینند آن تجارب و آن فعالیت‌ها به کجا رسید تا چرخ را از اول اختراع نکنند. 4⃣ در دوره جدید معصومیه 🔻 دوران جدید معصومیه برای بسیاری از بچه‌های قدیمی، بود. مدیریت موفق در یک محیط دارای پیشینه و تاریخ مدیریتی است که خود را به ریشه‌ها و پیشینه‌ها متصل کند. طی سال‌های اخیر مدیریت بزرگوار معصومیه حداقل در دایره ارتباط خودم با که از اعضای بالفعل کانون دانش‌آموختگان دوستان بیشتر هستند، حتی یک نفر هم سراغ ندارم که از سوی مدرسه از او دعوت شده باشد برای گفتگو، تجربه‌نگاری، همکاری و... البته امکان دارد در شعاع محدودی این اتفاق رخ داده باشد که خروجی آن تلقی انقطاع ارتباطی با و قدیمی است. 🔻 در معصومیه جدید حتی خبری از عکس عزیزان سابق معصومیه نیست و طلبه جدید نمی‌داند مثلا کیست!!! 5⃣ تدبیرهای لازم برای راه‌اندازی کانون 🔻 برای راه‌اندازی چنین سرمايه عظیمی نیاز به است. ایجاد حسن اعتماد، ارتباط گیری مستقیم با چهره‌های اصلی و اثرگذار معصومیه، دعوت های شبکه‌ای برگزاری جلسه اول با چهره‌های شاخص و ده‌ها مورد دیگر لازم است. از طرفی در جلسه اول به‌شدت جای سوال دارد. آیا سخنرانی مدیر جدید و برادر عزیز دیگر، برای دانش‌آموختگان انگیزه گردهم آمدن ایجاد می‌کنند؟ از طرفی نیز ! آیا این جلسه جای پیرامون کانون دانش‌آموختگان است یا بررسی حوادث اخیر؟ 🆔 @taalighat
توضیح و تقدیر 🔻 شب گذشته مدیر محترم معصومیه تماسی داشتند. لازم می‌دانم از حسن ظن، سعه‌صدر و بزرگواری ایشان تشکر کنم. درباره جلسه دانش‌آموختگان به‌نمایندگی از برگزارکنندگان توضیحاتی دادند که ضروری است برخی از آن‌ها را با مخاطبین ارجمند درمیان بگذارم: 1. جلسه کانون با هدف هم‌اندیشی و نه به‌عنوان جلسه اصلی کانون دانش‌آموختگان برگزار شده تا با تأمل و مباحثه زمینه‌ی تأسیس مجدد کانون فراهم آید. از طرفی متولی امر، جمعی از قدیمی‌ها و بزرگترهای معصومیه بوده‌اند و جناب آقای قنواتی نقش میزبان جلسه را به‌عهده داشته‌اند. 2. پیش از این جلسه، جلسات گفتگو و مشورت با بزرگان برگزار شده و کوشیدند گام‌ها استوار برداشته شود. ازسویی بعد از فراخوان، تعداد قابل توجهی از طلاب ادوار معصومیه اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کرده‌اند. برنامه‌هایی نیز برای شنیدن نظرات طلاب ادوار در نظر گرفته شده است. ➖➖➖➖➖➖ 🔰️ پی‌نوشت: اولا از زحمات دست‌اندرکاران امر صمیمانه‌ تشکر می‌کنم اما نیاز بود در نحوه اطلاع رسانی گسترده (که موجب تلقی خاصی شد) و سین برگزاری تدابیر ویژه‌تری لحاظ شود. همچنان نکاتی درزمینه تدبیر تأسیس کانون به ذهن می‌رسد. ثانیاً یادداشت اخیر محصول نظر، برداشت و تحلیل جمعی از طلاب ادوار معصومیه بود نه یک نفر. لذا حتماً به برخی و زوایای مطرح شده دقت ویژه شود. ثالثاً یادداشت‌های تعلیقات باعنوان نقش و ثبت ابعاد مقطعی از معصومیه را به‌عهده دارد که به طراحی سیمای معصومیه آینده مدد خواهد رساند. عمیقاً معتقدم اعتلای معصومیه در گرو ، نقد و بررسی و مباحثه راهبردی است. مشروط به وجود زمینه گفتگو. معصومیه به‌جهت اهمیت راهبردی در حوزه قم نیازمند دقت ویژه در طراحی و راهبری است لذا مورد توجه و تأمل قرار دارد. 🆔 @taalighat
دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و الزامات بازگشت شورا به ریل راهبری فرهنگی کشور (1) 🔰️ سخنان انتقادی و صریح مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گویای این واقعیت است که شورا نتوانسته وظایف خود را به خوبی انجام دهد. همه فعالان و صاحب نظران در عرصه فرهنگ بر این باورند که شورا نقش محوری در کشور ندارد و به تقلیل یافته است. 🔰️ برخی اعضای حقیقی شورا معتقدند ضعف اصلی در ناحیه «» است. از این روی تغییر دبیر میتواند به عنوان ورود به عصر جدیدی برای شورا تلقی شود. اما اگر به خوبی دیده نشود، پس از یک دوره چهارساله دیگر باز هم شاهد تحولی شگرف و اساسی در حوزه فرهنگ نخواهیم بود. از این روی به برخی نکات کلیدی در این زمینه اشاره می شود: 1⃣ رصد و تشخیص نیازهای فرهنگی آتی جامعه 🔻 شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بتواند نگاهی به آینده و تحولات فرهنگی کلان متأثر از رویدادهای ملی و بین المللی و آثار فناوری های نوین بر فرهنگ داشته باشد. اینکه اساسا جامعه ایرانی در پنج سال و ده سال آینده با کدام کلان مسئله ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی درگیر است، زمینه ساز برنامه ریزی و اقدام است. از سوی دیگر هر نوع باید بر اساس یک کار علمی و وضعیت واقعی جامعه و صورت پذیرد. اینکه در اتاق های دربسته تحلیل های مبتنی بر استقراء ناقص خودمان را مبنای عمل قرار دهیم به شدت خطرناک است. مهم آن است که آقایان بر اساس واقعیت و حدود آن به تأمل و برنامه‌ریزی بپردازند. 2⃣ پرهیز از کارهای نمایشی و زودگذر و تمرکز بر تحول واقعی 🔻 شورا و دبیر جدید برای اینکه نشان دهند دوران تازه‌ای آغاز شده است نباید درگیر کارهای نمایشی شوند. مصاحبه های نمایشی، وعده های تخیلی، حضورهای میدانی عاری از برنامه و پیوست اقدام همه منجر به ایجاد یأس و بدبینی در بلندمدت می شود. تمرکز بر نقاط اساسی است که می تواند تمایزات دوره جدید شورا را نشان دهد. 3⃣ پرهیز از کارهای نظری محض و دادن اولویت به پژوهش های انضمامی 🔻 ذائقه بسیاری از نخبگان ما برای حل مسئله تمرکز بر پژوهش های نظری محض است. اساسا الگوی حل مسئله برخی نگارش مقاله و کتاب و پژوهش است. این امر هرچند در جای خود لازم و مفید است اما در جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با اقتضاءات آنجا ساماندهی شود. شورا از آنجا که ناظر به عینت است باید به پژوهش های انضمامی روی آورد. نگاه به مسئله های عینی، تلاش برای حل آن ها، میدان دادن به افراد و مجموعه های توانمند در حل مسئله اجتماعی است که می تواند به تحول در عینت منجر شود. اما اگر همّ و غمّ دبیرخانه تولید کتاب و مقاله و برگزاری همایش شد، نمی توان انتظار هیچ سطحی از سطوح تحول را داشت. 4⃣ قدرت فعالسازی نهادهای علمی در راستای «حل مسئله» 🔻 دبیر جدید باید در تعامل با نهادهای متولی تولید فکر و اندیشه، جهت گیری آن ها را به سمت مسائل عینی جامعه تغییر دهد. درگیر کردن نهاد علم در حوزه و دانشگاه برای حل مسئله اجتماعی راهبرد اساسی عبور از این مقطع و ایجاد تحول در نهاد علم است. دبیر باید بتواند به مدیریت تولید دانش در این سطح گام نهد. 5⃣ فعالسازی ظرفیت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔻 یکی از گلایه های اساسی مقام معظم رهبری، عدم بروز اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جایگاه بود. بی تردید هر یک از چهره های حقیقی در سمت و جایگاه علمی و اجتماعی خود منشاء اثر هستند. تولید علم، نگارش کتاب و مقاله، تدریس و تحقیق و سخنرانی همه از کارکردهای ایشان است اما این امور نسبت وثیقی با جایگاه ایشان ندارد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یعنی عنصری که از جایگاه حاکمیت در راهبری فرهنگی کشور دخیل است. این نوع نقش آفرینی در اعضا دیده نمی شود. دبیر جدید با تعریف کارویژه برای اعضا باید بتواند ظرفیت عظیم ایشان را فعال کند. 📌 ادامه دارد... 🆔 @taalighat
دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و الزامات بازگشت شورا به ریل راهبری فرهنگی کشور (2) 6⃣ قدرت ایجاد وحدت رویه بین نهادهای فرهنگی کشور 🔻 شورای عالی انقلاب فرهنگی برترین و بالاترین نهاد اثرگذار فرهنگی کشور از منظر قوانین و است. دبیر جدید باید بتواند از این ظرفیت برای بازسازی کشور (البته در معنای بازسازی در لایه نهادها) بهره ببرد. هدایت، نقد، بازسازی، فعالسازی ظرفیت ها و اصلاح رویه های غلط نهادهای فرهنگی و نیز تعریف پروژه های ملی مشترک در حوزه فرهنگ، کاستن از موازی کاری ها، پدید آوردن شرایط هم افزایی و... از وظایفی است که دبیر جدید باید در پی آن باشد. 7⃣ برخورداری از تراز فکری در لایه اندیشه راهبردی رهبری در حوزه فرهنگ 🔻 مهمترین امری که دبیر جدید را از دوران پیشین متمایز می کند، میزان قرار داشتن در تراز و رهبری است. اینکه دبیر جدید بتواند کلان پروژه های رهبری در حوزه فرهنگ را کشف کرده و از سوی دیگر به روش شناسی حل مسئله ایشان دست یابد و بر همان اساس به فرهنگی بپردازد، میزان موفقیت وی را نشان می دهد. 🔻 قرار گرفتن شورا در تراز و است که شورا را به افق راهبری فرهنگی کشور در مقیاس انقلاب اسلامی باز می گرداند. اما مواجهه با رهنمودهای موردی رهبری، تعریف اندیشه ایشان بر اساس برداشت های شخصی، ساخت منظومه فکری برآمده از ذهنیت فردی و نه اندیشه رهبری مواردی است که می تواند جهت گیری شورا را با خطر جدی مواجه کند. 8⃣ رساندن شورا به جایگاه راهبری فرهنگی کشور 🔻 مهمترین اتفاقی که باید دبیر جدید بتواند آن را رقم بزند، رساندن شورای عالی انقلاب فرهنگی به جایگاه کشور است. کشور فاقد ایده فرهنگی مادر و فاقد اتاق فکر طراحی فرهنگی و راهبری به سمت آن طرح کلان است. هم طرح کلان فرهنگی وجود ندارد و هم کسی که بخواهد آن را اجرا و در میدان واقعیت محقق کند. 🔻 شورا باید به ریل اصلی خود بازگردد. این بازگشت تنها از رهگذر یک تحول راهبردی در اندیشه، عمل و کنش دبیرخانه و اعضا امکان پذیر است وگرنه در بر همان پاشنه ای خواهد چرخید که تا کنون می چرخید. 9⃣ تمرکز و تمحض دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔻 دبیر جدید تنها و تنها زمانی امکان انجام محوله را به صورت دقیق خواهد داشت که از همه شئون بالفعل خود کناره گیری کرده و فقط یک داشته باشد. تصور کنید دبیر جدید در کنار دبیری، ده ها مسئولیت علمی و اجرایی، دغدغه پژوهشی و کارهای عادی و جاری حیات علمی یک اندیشمند را داشته باشد، دیگر کجا به راهبری راهبردی شورا خواهد رسید؟ 🔻 اساسا از اعضای شورا نیز همین و تمرکز لازم بر مأموریت محوله بود. دبیر جدید باید از همه مسئولیت های اجرایی خود استعفا داده و حجم کار علمی خود را به کمترین سطح ممکن برساند. تصور دقیق از حجم مسئولیت، پیچیدگی های آن و لایه های تو در توی آن خود تصدیق به این امر را در پی خواهد داشت. 🆔 @taalighat
راهبرد توسعه‌ی حضور در متن واقعیت (لزوم بازسازی ساختار فرهنگی کشور بر پایه معماری اجتماعی اسلام و تقویت ساخت درونی در مقابل راهبرد جهان مدرن) 🔻 زیست جدید و شیوه فکر جدیدی را رقم زده است. سرعت گسترش شبکه‌های اجتماعی بیش از سرعت اقدام ماست. به‌گونه‌ای که دائماً با خلق مسئله‌های جدید ما را به انفعال می‌کشد. دراین میان باید درعین حضور فعال در فضای مجازی بر روی نقاط و وجوه برتری خودمان تکیه کنیم. 🔻 فضای مجازی توسعه دهنده‌ در سطح جامعه، فردگرایی و ایجاد است. جامعه عاری از ارتباط و پیوند بین انسان‌ها، جامعه‌ای کنترل پذیر است. جامعه‌ای است که نظام ارزشی اش را از بیرون خود دریافت می‌کند. و البته دراین جا سخن بسیار است. حال با به میدان آمدن این پدیده دچار یک جهش تصاعدی می‌شود. دراین زیست جهان جدید انسان‌ها به‌شدت ازهم بیگانه‌اند حتی از خود و انسان دائماً خود را در یک تنهایی بهت آور می‌بیند. 🔻 در این جنگ نامتوازن با تقریری می‌توان گفت دست برتر را ما داریم. فضای مجازی را توسعه دادند چون در متن واقعیت دست‌شان به جامعه ما نمی‌رسید. اما زمینه ارتباط با نهادهای متنوع اجتماعی در اختیار ماست. اسلام اساساً و با محوریت ارتباطات حقیقی است. اسلام حتی رشد و تکامل را در بستر این ارتباطات تعريف کرده است. حتی مفهوم اینجا قابل فهم و تبیین است چرا که مردم‌سالاری فراتر از یک است، بلکه یک خوانش اجتماعی از اسلام است. 🔻 اسلام به‌گونه‌ای سیستم زیست اجتماعی خود را طراحی کرده است که ارتباط مستقیم در آن اساسی و تعیین‌کننده‌ است. همه‌ی واحدهای اجتماعی از خانواده (والدین، فرزند و همسر)، اقوام، همسایه، هم کیش و برادر مؤمن، با عناوین و دستورالعمل‌های ارتباطی مشخص به‌رسمیت شناخته شده و برای آن تعريف شده است. 🔻 ما باید ارتباط خود با نهادهای متنوع اجتماعی را توسعه دهیم. این نقطه برتری ما است. ما باید بتوانیم واحدهای اجتماعی مورد تأکید اسلام را توسعه داده، کنیم. 🔻 این توسعه حیات واقعی و نه حیات و زیست در فضای مجازی، جامعه و انسان‌های دیگری می‌سازد. ، نظام عاطفی و نظام معرفتی دیگری را رقم می‌زند و میزان اثرپذیری از و فرهنگی را کاهش می‌دهد و نوعی مقاومت و استحکام درونی پدید می‌آورد. در این زیست جهان، حتی متفاوت خواهد بود. 🔻 همه این عناوین متناظر با خود معادل‌های خطرناکی در نظام بدیل خود یعنی زیست جهان مجازی دارد که در نهایت به و بعد یک جامعه منجر می‌شود. اما توسعه‌ی زیست جهان حقیقی جامعه را از زیر بار سیطره و قاعده بیرون می‌کشد و اینجاست که حیات مندی متفاوت جامعه اسلامی ذیل انقلاب اسلامی خود را نشان می‌دهد. 🔻 خانواده، محله، مسجد، هیئت، جامعه، برادری دینی، اخوت، و... مفاهیمی است که باید در ساخت اجتماعی محوریت یابند، معنا یابند، شوند و به‌صورت شبکه‌ای توسعه پیدا کنند. 🔻 البته این به معنای ناديده گرفتن ضرورت فعالیت در فضای مجازی نیست اما بدانیم باید بر تأکید کنیم و با ضرورت حضور در فضای مجازی، فضای حقیقی را از دست ندهیم. اینجا نبردگاه اصلی ماست. 🆔 @taalighat
❇️ برای دسترسی آسان به مطالبی که با عنوان (نقدی بر بیانیه ) نوشته شد، لینک یادداشت‌های مربوطه تقدیم می‌شود: 🔻 نقد بیانیه اول مدیر حوزه https://eitaa.com/taalighat/819 🔻 نقد بیانیه دوم مدیر حوزه https://eitaa.com/taalighat/820 🔻 پیشنهادهایی برای اقدام (1) https://eitaa.com/taalighat/824 🔻 پیشنهادهایی برای اقدام (2) https://eitaa.com/taalighat/826 🔻 پیشنهادهایی برای اقدام (3) https://eitaa.com/taalighat/832
☘ از حضرت رسول صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمودند: إِنَّ اللهَ تَعَالَى نَصَبَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ الدَّاعِی فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی [نادى] ذَلِکَ الْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَهٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ: طُوبَى لِلذَّاکِرِینَ طُوبَى لِلطَّائِعِینَ وَ یَقُولُ اللهُ تَعَالَى: «أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی الشَّهْرُ شَهْرِی وَ الْعَبْدُ عَبْدِی وَ الرَّحْمَهُ رَحْمَتِی فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ» (إقبال الأعمال، ج ۲، ص ۶۲۸) ☘ خداوند در آسمان هفتم، ملکی را منصوب کرده که به او «» می‌گویند. هرگاه فرا می‌رسد، آن ملک هر شب تا صبح چنین ندا می‌دهد: خوشا به حال ذاکران! خوشا به حال اهل طاعت! همانا خداوند متعال می‌فرماید: «من همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند، و مطیع کسی هستم که از من اطاعت نماید، و آمرزنده کسی هستم که از من آمرزش بطلبد. این ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است؛ پس هر کس در این ماه، من را بخواند، او را اجابت ‌می‌کنم و هر کس از من درخواستی داشته باشد، به او عطا می‌کنم و هر کس از من هدایت بخواهد، او را هدایت ‌می‌نمایم. من این ماه را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار دادم که هر کس به این ریسمان چنگ بزند، به من وصل شده است». ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌🆔 @taalighat
🔻 بزرگی می‌فرمود: ☘ بناست ما در این انقلاب بار حضرت (عج) را به دوش بکشیم. بار حضرت را هم بر دوش هر کسی نمی‌گذارند. باید شانه‌هایمان تحمل آن را داشته باشد. برخی توسلات و است که شانه‌هایمان را لایق و آماده این کار می‌کند. ☘ به خودم می‌گویم: ما که دنبال کار فرهنگی، کار انقلابی و خدمت به انقلاب هستیم باید بدانیم مقدمه اصلی همه این‌ها روحی است. بدون مایه فطیر است و مایه آن معرفت و است. این سه‌ماه است. 🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9 ❇️ سعه‌صدر، انتقادپذیری واقعی 🔻 حدود پانزده سال پیش بود به دلیل رفت‌و‌آمد و ارتباطی که با و شاگردان داشتم، مواردی از برخی کاستی‌ها در مؤسسه را نزدیک شاهد بودم. همین موجب شد از باب علاقه به رشد و موسسه دست به قلم شوم. 🔻 نزدیک به 10 صفحه در و بررسی حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و تربیتی مؤسسه نوشتم و از طریق جناب حجت‌الاسلام علی آقا مصباح به دست مبارک آیت‌الله مصباح رساندم. 🔻 چند روز بعد اتفاقی را در راهرو مؤسسه زیارت کردم. پرسیدم یادداشت حقیر را ملاحظه فرمودید؟ ☘ با لبخند ملیح و رویی گشاده فرمودند: بله. بعد کلی تفقد و تشکر کردند سپس ادامه دادند: من واقعاً از شما متشکرم و با بیش از 90 درصد از نکات شما هم موافقم. سن ما بالا رفته و نوبت شما جوان‌هاست. سپرده‌ام علی آقا باشما جلسه بگذارند و برای رفع مشکلات کمک کنید. 🔻 من! طلبه جوانی بودم که در مقابلم یکی از بزرگان و اعلام و استوانه‌های حوزه این‌طور با ، روی باز و ایستاده بود. نقدهای یک را بدون ذره‌ای ناراحتی پذیرفته بود و بالاتر از آن، زمینه حل مشکلات را فراهم کرده بود. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🔻 وجوهی از شخصیت روایت نشده است. این حد از و روحیه‌ی حق‌طلبی کمیاب است. اما کجا این بُعد ایشان روایت شده؟ همین امروز اگر از برخی مسئولین حوزوی یا غیر حوزوی انتقاد کنید، یا عصبانی می‌شود یا ساعت‌ها دلیل و توجیه می‌آورد. 🔻 اما با روی گشاده نقد را پذیرفت، بااینکه از یک طلبه کوچک صادر شده بود که سن نوه‌ی ایشان را داشت آن هم نه با تظاهر و تصنع، بلکه به‌عنوان ضمانت اجرا، زمینه رفع نقایص را به‌دست فرد منتقد فراهم کرد. ❌ اما این روزها برخی نخبگان را نمی‌توانی راحت نقد مشفقانه کنی! زود برآشفته می‌شوند و گویی نباید جز تمجید چیزی بر زبان آورد. 🆔 @taalighat
تغییر فرهنگی یا تحول فرهنگی 🔻 این روزها خیلی دوستان می‌پرسند به‌نظرت با انتصاب جدید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق شگرفی رخ خواهد داد؟ می‌گویم باید سؤال را چند مرحله عقب‌تر برد. اساسا دستگاه‌های فرهنگی ما چه چیزی را هدف گرفته‌اند؟ مسئله فقط اشخاص نیستند، بلکه مسئله است و سطح اندیشه و . اگر در این‌ها خلاء داشته باشیم دیگر خیلی فرقی ندارد چه کسی مسئول کدام مجموعه فرهنگی باشد. 🔻 هر اقدامی که دارای کمی امتداد اجتماعی باشد، نوعی تغییر فرهنگی است. بسیاری از مجموعه‌ها حتی از ایجاد تغییر فرهنگی هم ناتوان اند. اما مسئله کشور و نياز حیاتی ما است. کلیدواژه‌ی تحول در کلام آقا در سال‌های اخیر پرتکرار بوده و شاید اشاره به کشور این جنس از اقدام را هدف گرفته است. 🔻 اقدامات جزئی، تصمیمات خرد، مسئله‌های زودگذر و ها آن چیزی هستند که روی میز مدیران فرهنگی بیشترین حجم را اشغال کرده‌اند. 🔻 اما اموری چون مقوله متناسب با ایران آینده در مقیاس ، ویژگی‌های نسل آینده، مدل بازسازی دستگاه و سیستم آموزشی تربیتی متناسب با این هدف‌گذاری، تربیت نیروی تربیت کننده نسل، چابک سازی سازمان متناسب با آن، فعال‌سازی سیستم‌های تربیتی در متن نهاد اجتماعی، و ده‌ها سرفصل‌ها دیگر است که اگر دیده شود، تدقیق شود، طراحی شود، و اجرای آن شود، می‌توان گفت یک ضلع از اضلاع رقم خورده است. 🔻 رسیدن به افق‌های بلند برای آینده ایران و تحقق نیاز به است. با افق‌های کوتاه و اهداف کوچک نمی‌توانیم آینده مطلوبی را توقع داشته باشیم. نسبت تک تک فرهیختگان انقلاب با آینده انقلاب و تعریف نقش نسبت به تحقق آن آینده زمینه‌ساز تحول است. اساساً باید را هدف و وجهه همت قرار داد. گام‌های بعدی عبارتند از ادبیات تحول، حوزه‌های تحول، راهبردهای تحول، اقتضائات تحول و... 🔻 اما دور هم نشستن، از بایدها گفتن، اسم روز تعيين کردن، به رئیس این دانشگاه رأی دادن و ندادن، تصویب صدها سند بالادستی که سرنوشت محتوم آن است، تحول که هیچ منجر به تغییر هم نمی‌شود. اگر فقط و فقط یک کلان مسئله به مسئله محوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تبديل شود و دبیر و اعضا آن را هدف بگیرند، می‌توان به آینده شورا امیدوار بود و الا فلا. واینجا سخن بسیار است... 🆔 @taalighat
دهه فجر، دهه مردم، دهه هویت (ضرورت طراحی و تدارک جشن‌ بزرگ ملی) 🔻 بیش از یک ماه پیش بود بسته ای پیشنهادی درباره برای برخی دوستان که مسئولیت های فرهنگی دارند، فرستادم. اینکه چه کردند اطلاعی ندارم اما چند نکته از آن را بیان می کنم. 🔻 مهمترین ویژگی انقلاب، مردمی بودن آن بود. دهه فجر باید باشد. دهه قاطبه مردم. مردم باید انقلاب را آنچنان انقلاب خودشان بدانند و به آن افتخار کنند که با همه وجود در این ایام شادی خود را بروز دهند. اما به مرور زمان دهه فجر جنبه ای نمادین به خود گرفت، و متولی برگزاری مراسمات مربوط به آن شد. با بروز برخی مشکلات اقتصادی به ویژه در دهه اخیر، جنبه مردمی بودن این جشن ها نیز کاهش یافت. عوامل متعدد دخیل در آن را تقریبا همه می دانیم ولی این قطار باید به ریل اصلی خود بازگردد. 🔻 یک ملت نیاز به و عمومی دارد. نیاز به یک موضوع مورد افتخار به صورت جمعی و ملی دارد. این موضوع است که را بین یک ملت تقویت می کند. آن ها همه خود را حول یک موضوع، می بینند. ما مثل نان شب به وحدت ملی محتاجیم. و یک فخر ملی و می تواند یکی از محورهای این وحدت باشد. ملت از بسیاری مسائل خسته و کسل است. پدید آوردن بسترهای شادی ملی به در کشور منجر می شود. 📌 بسیاری از کشورها دارند با اینکه تهی از هویت واقعی است، اما مردم در آن روز واقعاً جشن می‌گیرند اما ما بستری نساختیم که از یک ، مردم لذت ببرند و به آن افتخار کنند. 🔻 عید غدیر، عید مبعث، نیمه شعبان همه مناسبت های عزیزی هستند که باید در مقیاس ملی جشن گرفته شوند اما در این میان را باید ویژه دید. جشن انقلاب باید به اندازه عید نوروز که یک میعاد ملی است، برای ایرانیان ویژه باشد. امروز باید حول انقلاب اسلامی تعریف شود. او خود را بداند. بدون هویت سازی امکان ادامه انقلاب ممکن نیست. ساخت و تقویت این هویت در مقیاس ملی ساده نیست اما باید به عنوان یک مسئله آن را مهم و مورد برنامه ریزی دانست. 🔻 حال گذشته از کارهای بنیادین، امروز و در همین فرصت کوتاه باید کاری کنیم جشن انقلاب برای مردم شادی و نشاط و دلگرمی به ارمغان بیاورد. چند ساده: 🔹در خیابان های اصلی شهر موکب انقلاب و آزادی راه اندازی شود. هیئات به میدان بیایند و شربت و شیرینی بین مردم پخش کنند. 🔹در خیابان های اصلی برنامه های ویژه، شعرخوانی شعرا، اجرای زنده سرودهای ملی و دارای جنبه هویتی و انقلابی، جنگ شادی، آتش بازی برگزار شود. 🔹برای بچه ها برنامه های ویژه کودکان با حضور هنرمندان در میادین اصلی برگزار شود. کودک یک خاطره خوب پیدا کند و آن را مهمان جشن انقلاب باشد. 🔹در میادین اصلی نمایشگاه های خیابانی «راهی که امدیم» برگزار شود با تصاویر و آمار مقایسه ای قبل و بعد از انقلاب 🔹در خیابان های اصلی نمایشگاه های دستاوردهای انقلاب و غرفه هایی با این موضوع دائر شود و غرفه دارها کارشناسان و برجستگان برخی بخش های مربوطه باشند تا بتوانند با نسل جوان با زبان خود او گفتگو کنند و بگویند از راهی که آمدیم. 🔹برای مدارس اردوی «» برگزار کنیم. مدارس از صنایع و زوایای رشدیافته صنعتی و هنری و علمی استان خود بازدید کنند، البته با پیوست محتوایی. این که بر میادین اصلی و خیابان های شهر تأکید می کنم به این دلیل است که باید این اتفاق در متن مردم و در جریان زندگی آن ها رخ دهد. 🔹مسئولین استانی و شهری و ملی و ائمه جمعه در کنار خیابان هر شب در غرفه هایی بنشینند و با مردم گفتگو کنند. انقلاب مردم باید مسئولین از جنس مردم را در خود ببیند. 🔹دولت در این دهه برای مردم خبرهای خوب و هدیه های ملی فراهم کند. حال چطور و چگونه باید فکر کرد.... 🆔 @taalighat
پیروزی می‌کاریم، شکست درو می‌کنیم... (لزوم توجه ویژه به افکار عمومی) 🔻 از ابتدای شروع به کار گفته شد دولت باید بتواند با مردم سخن بگوید و به همزبانی برسد. جبهه انقلاب هنوز زبان مفاهمه با مردم ندارد. همین موجب شده همیشه در موضع انفعال و کتک خوردن هستیم. همیشه باید به شبهات باشیم. چون اجازه تولید شبهه می‌دهیم. چون شبهه را پیش‌بینی نمی‌کنیم، و پیچیده عمل نمی‌کنیم. چون اقدام ملی را از منظر افکار عمومی قرائت نمی‌کنیم. 🔻 دولت جدید از آغاز تا کنون کارهای مهمی را رقم زده اما حتی از جانب انقلابی ها هم محکوم است، چرا؟ چون ندارد. چون برای اهمیت قائل نیست یا ارزش آن را نمی‌داند. 🔻 بسیاری از اقدامات دولت، تحولات بزرگ در کشور بود. پیروزی‌هایی که باید به آن‌ها افتخار می‌کردیم اما باید امروز به اسم شبهه و با سرافکندگی به آن جواب بدهیم. 🔻 توسعه‌ی صادرات غیرنفتی، فعال‌سازی تجارت با کشورهای همسایه و آمریکای لاتین، احیای صنایع فضایی، احیای ، توسعه‌ی بیمه همگانی، اجرای طرح الگوی کشت، عضویت در ، مدیریت کم‌نظیر تولید و توزیع انرژی در شرایط بحرانی، سامانه جامع صدور مجوز، اعلام بدهکاران بانکی، و ده‌ها اقدام دیگر. 🔻 و امروز طرح که اگر پیش از آن با ملاحظه ابعاد مسئله و پیش‌بینی زوایای ابهام آمیز آن توضیح داده می‌شد یک تحول بزرگ را روایت کرده بودیم اما این روزها در باید به این سوال جواب دهیم که چرا چوب حراج به دارایی هایی ملت زده‌اند. یعنی در عمل دولت دارد اموالی را به‌نفع ملت آزاد می‌کند ولی در رسانه باید پاسخ دهد که چرا به ملت ظلم می‌کند. پیروزی می‌کارد و شکست درو می‌کند. 🔻 قرارداد 25 ساله با را به‌خاطر بیاوریم. یک ملی که از آن در یک شکست برداشت شد و به فروش ایران به چین یاد شد. اما همین اقدام در عربستان کاملاً معکوس روایت شد. (بماند که در عمل با تعلل دولت، این ظرفیت هنوز فعال نشده) ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹 پی‌نوشت: آنچه گذشت به‌معنای عدم وجود کاستی، نقد و ایراد به دولت نیست. 🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خیلی سریع بگم و برم والا این مطلب خیلی جای شکافتن و ریز شدن داره. دیروز آقا، دستور عفو عمومی ای دادند که اگر بخواهیم فقط ایشان را با این دستور بشناسیم یقینا در شناخت او اشتباه کرده ایم و راه به ترکستان خواهیم برد. اگر بخواهیم ایشان را درست بشناسیم- لااقل در این یک مورد- باید از آغاز اغتشاشات مواضع و صحبت‌های ایشان را بررسی کنین و ببینیم تایید کار امنیتی کردن را در حرفه‌ای ایشان در برهه ای و بعد رحجان کار تبیینی کردن بر کار امنیتی در برهه دیگری و حالا عفو مشروط و عمومی در برهه حاضر. این یعنی الگوبرداری از مدل فتح مکه توسط پیامبر عظیم الشان اسلام صلوات الله علیه و آله. و امروز که روز پیروزی نهایی و شکست توطئه است ایشان هم به تأسی از پیامبر شعار الیوم یوم المرحمه را می پذیرد، آنچنان که تا قبل از پیروزی عاقلانه و قاطعانه نپذیرفت. گذشت هنگام قدرت نشان بزرگان انسانیت است و این یک دلیل از هزاران دلیل حقانیت ولی فقیه ماست. خدا نعمت او را بر ما مستدام دارد و ما نیز در قبال او به آرزوهامان برساند.
❇️ کانال باب جهاد، یادداشت‌های برادر فرهیخته و عزیزم آقامهدی سموات (رئیس حوزه هنری استان همدان) 🔻🔻🔻🔻 @babejahad
انقلابی‌های خسته، جمع های پریشان... (نقدی بر گعده های یأس آفرین) 🔻 این روزها در هر جمعی می‌نشینی از انقلابی گرفته تا مردم کف جامعه، بسیاری را در حال و هوای انتقاد و ناامیدی و بدبینی به عالم و آدم و تحليل‌های آفرین می‌بینی. 🔻 مهمانی داشتم که در سطوح کلان مدیریت کشور رفت‌وآمد دارد، با قاطعیت اعلام می‌کرد انقلاب در نفس‌های آخر است. مهمان دیگری داشتیم، چنان انقلاب را تحلیل و نقد کرد که گویی هیچ روزنه‌ی امیدی برای فردای انقلاب قابل تصویر نیست. جلسه‌ای با بزرگی از مسئولین فرهنگی کشور داشتیم چنان از اختاپوس می‌گفت که مملکت به باد رفته است و راه اصلاح مسدود. و ده‌ها و صدها جلسه و نشست عمومی و خصوصی با تم تحلیلی که خروجی آن به آینده است. فأین تذهبون... گاهی خود رفقای انقلابی در ناامیدبودن و ناامیدکردن گوی سبقت را از دیگر می ربایند. 🔻 در بسیاری از گفت‌وشنودهای این روزها اثری از به حق و تواصی به صبر نمی‌بینم. اثری از نمی‌بینم. همان امیدی که در عنصری محوری بود. بخشی از جبهه انقلاب در حالت یأس و است. 🔻 آیا کشور مشکل ندارد؟ دارد. آیا نبايد انتقاد کرد؟ باید انتقاد به‌حق کرد. آیا آسیب‌شناسی لازم نیست؟ بله، لازم است. این‌ها که بدیهی است. سخن بر سر رویکرد کلی ماست. داریم با خودمان، با هایمان و با هایمان چه می‌کنیم؟ جمع و عزم در تعالیم ما عناصر ناموسی تعالی و پیشرفت هستند و خروجی جمع های ما و تفرقه جمع است و بس. 🔻 انتقاد کنیم اما بدانیم کجا، با کی، چطور و با چه هدفی. برخی اوقات انتقاد کردن، یک ژست شده است. به بیشتر دانستن و اطلاعات بیشتر داشتن نسبت به بقیه. پس تحلیل نمی‌کنیم به اسم تحلیل، تفاخر می‌کنیم. اما ما نسبت به آن‌چه گفته‌های ما به‌عنوان اثر بر روی ذهن اطرافیان مان می‌گذارد مسئولیم. 🔻 اگر ما نسبت به جمع نبود، پس چرا فرمودند: و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر... چون جمع مهم است. چون جمع است. چون یدالله مع الجماعه است و این جماعت اگر صاحب عزم شود، پشت آن می‌آید والا به جمعی که فقط نماد اعداد متفرق کنار هم است که جمع نمی‌گویند. 🔻 برای ادامه راه خود به یک یک انسان‌های با امید، واقع بین، تحلیل‌گر و موقعیت‌شناس و عازم نیازمند است. بر حرف زدن هایمان و بر اثر حرف مان بر جمع بیشتر دقت کنیم. نسبتی است بین سخن ما و جمع هایمان و ... 🆔 @taalighat
📚 روایتی از شب روایت (، نمونه‌ای از نوآوری اجتماعی در حوزه معرفی انقلاب اسلامی) 🔻 یک: گاهی پیرامون ما اتفاق‌های مختلف هنری، علمی، اجتماعی و... می‌افتد که عصاره خوش‌فکری اسلامی است ولی از کنار آن ساده می‌گذریم. که بتواند ظرافت‌های کار این جوانان را تشخیص دهد و از آن تقریری خوب ارائه دهد لازم است تا این جنس کارها رشد کند و توسعه و تعمیم یابد. 🔻 دو: در دوره جدید مسئولیت استان همدان اتفاق بدیعی با نام افتاد که نوعی به‌شمار می‌آید. شب روایت، با زبان هنر است. تجربه‌ای متفاوت با آنچه دهه هشتاد تحت عنوان برگزار می‌شد. 🔻 سه: مدل اجرا: شب روایت با قالب‌های مرسوم و تکراری فاصله معناداری دارد. در مدل‌های شب خاطره‌ای، یک سخنران به بیان خاطرات می‌پرداخت اما در شب روایت کسی مجری یا قاری قرآن یا سخنران نیست. همه چیز در و قصه‌ی جذاب اجرا می‌شود. داستان قصه را در قالب‌های مختلف از جمله تئاتر و... پیش می‌برد. حتی قرائت قرآن ابتدای جلسه، یک قرائت رسمی نیست بلکه بخشی از داستان است، اما نقطه آغاز... 🔻 چهار: در پی معرفی ابعاد مختلف انقلاب اسلامی در قالب هنر و با زبان هنر است. چرا که احساس می‌کند امروز جامعه نیاز به ادبیات جدیدی برای بیان حرف های انقلاب دارد. از طرفی موضوعاتی را انتخاب می‌کند که هم موضوع و هم زاویه پردازش آن نو و بدیع است. 🔹 برای مثال در یکی از برنامه‌ها روند ایران در عهد قاجار و پهلوی روایت می‌شود. روی سن نمایش کلاس درسی به پاشده و معلم در حال آموزش فرهنگ غربی است. راوی از او اسمش را می‌پرسد. خود را معرفی می‌کند: میرزا ملکم خان. بعد گفتگو و مناظره‌ای بین راوی و ملکم خان شکل می‌گیرد. سکانس نمایش جلو می‌آید به انقلاب اسلامی می‌رسد و روایت تحولات و دستاوردهای علمی آن و بعد گفتگویی بین یک جوان امروزی با راوی و... فضا کاملاً پویا، زنده و جذاب است و مسئله‌های ذهنی مخاطب از زاویه‌ای دقیق با بررسی می‌شود. 🔻 پنج: شب روایت اما اهداف ضمنی دیگری هم دارد. طراح آن بر این باور است که از یک‌سو زبان بی‌بدیل بیان حرف های مهم در طول تاریخ است و از سوی دیگر هنر در بین طیف خانواده‌های انقلابی مهجور. نشان دادن اثری هنری می‌تواند خانواده‌ها را ترغیب کند فرزندان خود را به سمت هنر انقلابی سوق دهند. ❇️ این قابلیت را دارد که در سطح ملی روایت شود، توصیف و ترویج شود و در کشور تعمیم یابد. این اجتماعی محصول ذهن خلاق برادر عزیز جناب آقای (رئیس حوزه هنری استان همدان) است. خدا قوت اخوی. 📌 لینک مشاهده گزیده یکی از برنامه‌های شب روایت🔻🔻🔻 https://eitaa.com/arthamedan/137 https://eitaa.com/arthamedan/145 🆔 @taalighat
🔹 در حال مشاهده بخش‌هایی از شب روایت با توضیحات آقامهدی سموات در محل حوزه هنری همدان