eitaa logo
🌴 عطر ماندگار🌴
209 دنبال‌کننده
437 عکس
101 ویدیو
12 فایل
امام خامنه‌ای: مسأله فرهنگ و تعلیم وتربیت، مسأله اول در نظام ماست. در بلندمدت هیچ چیزبه اندازه تعلیم وتربیت اهمیت ندارد. به فضل الهی این کانال درراستای تقویت تفکرتربیتی مخاطبان تلاش می‌کند‌‌. ارتباط با استاد امیدی: @Tabyin16
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 عطر ماندگار🌴
🌴نهج البلاغه ۸۶- #ارزش_عفت_و_پاکدامنی 🌴 درود خدا بر مولی فرمودند: پاداش مجاهد شهید در راه خدا ، بزر
🌴 نهج البلاغه ۸۷- 🌴درود خدا بر مولی فرمودند: هشدار!هشدار! به خدا سوگند ، چنان پرده پوشی کرده که پنداری تو را بخشیده است! 🍃حکمت ۳۰🍃 @tabyin1318
رویدادهادرآئینه تعلیم وتربیت.mp3
33.77M
« در آئینه تعلیم و تربیت۲» - مراحل، ملزومات، آثار و موانع کسب آگاهی - فلسفه اختیار در انسان - نزاع اراده‌ها - مصداق یابی در اراده‌ها - تکلیف گرایی و حق گرایی محض - یک بشارت مهم - تاکتیک مهم در جنگ اقتصادی - بیگانه پیگیر استیضاح - یادآوری سه مطلب مهم ➖➖➖➖➖ 🇮🇷 به ساحت شهیدفخری زاده @tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم ۱ به فضل الهی در قسمت اول بحث « در آیینه تعلیم و تربیت» مطالبی تقدیم شد. قسمت دوم این بحث با توجه به سوالات مخاطبان بزرگوار و نیز مطالب دیگری با صراحت بیشتری تقدیم می‌گردد. درخواست بنده این است که مطالب را با دقت بیشتری بخوانید. چون یک بحث مبنایی است. 🔰 مطلب اول؛ « » ، هم مبنای عمل و هم بستر تشخیص احسن عمل هست. بر اساس این جمله معلوم می‌شود آگاهی یک سیر رشد صعودی دارد که می‌توان برای آن سه مرحله را عنوان کرد. 🔸 مرحله‌ی اول؛ و مفید برای مرحله‌ی اول یک‌هدف واسطه‌ای است. دانشجو یا متعلم اولا؛ با انگیزه‌ی مبارزه با جهل ثانیاً؛ با تلاش فکری مستمر و ثالثا؛ با تلمذ در محضر علما و دانشمندان برای نیل به این هدف قیام کند. 🔸 مرحله‌ی دوم: در مواجهه با رویدادهای زندگی برای مرحله‌ی دوم یک هدف واسطه‌ای است. اولا؛ با انگیزه مبارزه با ظلم ثانیاً؛ با نشر مستمر آموخته‌هایش و ثالثا؛ با بهره‌مندی از تجربیات بزرگان، موضع‌گیری درست را در مقابل تحسین‌ها و تکذیب‌ها آموخته و برای کسب عدالت قیام نماید. 🔸 مرحله‌ی سوم: در مرحله‌ی سوم یک بستر اساسی برای هر سه مرحله است. اولا؛ با انگیزه‌ی مبارزه با طاغوت ثانیاً؛ با حضور فعالانه و مجدانه در صحنه‌ی اجتماع و ثالثا؛ با شناخت دشمن و روش‌های او برای برقراری قسط و عدل در جامعه قیام کند. این کسب آگاهی ملزوماتی دارد که به دو مورد از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنم. 1⃣ توکل و اعتماد به خداوند متعال 2⃣ تطبیق همه افکار، اعمال و گفتار با شاخص ولایتکسب آگاهی چه آثاری می‌تواند داشته باشد؟ موارد زیاد است بنده چند مورد عرض می‌کنم. ۱) میزان آزمون و خطا در انسان کاهش پیدا می‌کند. ۲) کنترل تعصبات و تمایلات درونی برای انسان آسان می‌شود. ۳) انجام کار خوب و پرهیز از کار بد در درون انسان تعالی پیدا می‌کند. ۴) انسان از مسیر مکر الهی فاصله گرفته و به سوی مسیر توفیق الهی نزدیک‌تر می‌شود. 🔴 کسب آگاهی دارد، که بنده به سه مورد مهم اکتفا می‌کنم 1⃣ هیجان، یک حالت درونی است که انسان در مواجهه با رویدادهای اجتماعی دچار می‌شود. و معمولا موضع‌گیری نادرست و ناقص انجام می‌دهد. ♨️ مثال: ۱- توجه احترام آمیز به یک متعلم از سوی معلم، او را چنان خوشحال می‌کند که به قول معروف در پوست خود نمی‌گنجد. اما در موقعیتی به هر دلیلی این معلم نسبت به متعلم خود بی اعتنایی می‌کند. همان متعلم شروع به گله و اعتراض می‌کند این دو حالت هیجان هست اولی هیجان مثبت و دومی هیجان منفی است. ۲- یکی از اعضای یک حزبی که غیرمذهبی است می‌آید نماز را به سخره می‌گیرد.‌ عده‌ای جوان مذهبی جلوی در آن فرد اجتماع می‌کنند شعار می‌دهند. این که این جوانان از دل به آن تمسخر نفرت پیدا می‌کنند یک هیجان مثبت و پسندیده است. اما وقتی جلوی درب آن فرد مسخره کننده جمع می‌شوند این یک هیجان منفی است. ما باید علت تمسخر را بدانیم. اینجا را دقت بکنید. که در ادامه بحث این مثال خیلی کمک می‌کند. اصلی‌ترین دلیلی که یک فرد جرات تمسخر نماز را پیدا می‌کند، دو چیز است: ۱) در جامعه از سوی مذهبیون جدی گرفته نمی‌شود. این یک واقعیت تلخی است.❌ ۲) برخی از نمازگزاران دارای نمی‌باشند.❌ این دو علت را کنار هم بگذارید یک فردی که گمراه است جرات پیدا می‌کند نماز را به سخره بگیرد. پس منی که در اقامه نماز جدی نیستم، منی که نمازگزارم ولی اخلاق خوب ندارم برای آن فرد گمراه زمینه‌سازی کردم به او جرات دادم - قصد این کار را ندارم اما - از این دو علت او تغذیه خواهد شد.حالا با توجه به این دو علت عقل چه حکم می‌کند؟ ببینید طبق عقل حداقل موضع‌گیری که مذهبیون می‌توانند بکنند این است که تصمیم بگیرند یک هفته، سه وعده‌ی نماز را به صورت جماعت و پرشور در مساجد سطح شهر برگزار کنند. این می‌شود یک و جرات سخره گرفتن نماز یا هر احکام الهی را از دشمن یا از یک انسان گمراه می‌گیرد. این خیلی مهم است. 2⃣ مانع دوم از کسب آگاهی؛ است. تعصب یعنی چه؟ تمایلات مثبت و منفی که بر آن اولا؛ توقف و ثانیاً؛ تاکید می‌شود. انسان‌های متعصب موضع‌گیری خشک و خشن انجام می‌دهد. ♨️ مثال: یک قاری خوش لحن را در نظر بگیرید. وقتی او با استقبال زیاد مردم مواجه می‌شود برای خودش تشخص‌طلبی ایجاد می‌کند. این در معرض این آفت است. نمی‌گوییم همه اینگونه هستند، همه در معرض این آفت هستند اما همه تن به این آفت نمی‌دهند. یک موقع سوءتفاهم نشود مثالی است برای تعصب. ✍ ادامه دارد ... @tabyin1318
✍ ... ادامه ۲ یعنی اینکه این قاری خوش لحن هم به دعوت و هم به هدیه زیاد از سوی مردم تمایل پیدا می‌کند. علاوه بر این عده ای را وادار می‌کند به روش خودش (می‌گوید شما هم اینگونه باشید) غلظت تعصب اینجاست. نشر صوت قرآنی یک تمایل مثبت است. - هیجان مثبت هم هست چون بحث. تعصب بود گفتیم تمایل - اما انتظار دعوت و هدیه از سوی مردم یک تمایل منفی است. همان طور یک هیجان منفی هم هست که توقف و تاکید بر آن متاسفانه قاری خوش لحن جامعه‌ را به یک متعصب تبدیل می‌کند. 3⃣ مانع سوم برای کسب آگاهی؛ است. پیگیری خواسته‌هایی که دور از عقل بوده و جهت تحقق آن به راحتی دیگران را وسیله قرار می‌دهد. کی؟ انسان هوس آلود ♨️ مثال تهیه مسکن یک خواسته مثبت است. اما فردی دارد این کارها را انجام می‌دهد دقت بکنید: در هر جمعی می‌نشیند از فقدان مسکن خودش گله می‌کند. با مظلوم‌نمایی دروغین از عده‌ای پول قرض می‌گیرد و در موعد مقرر نمی‌تواند ادا بکند. از بانک وام می‌گیرد در موعد مقرر قسطش را پرداخت نمی‌کند، آن ضامنی را که مظلوم‌نمایی جذب کرده بود به زحمت می‌اندازد. می‌گوییم این فرد دچار هوس شده است و همه کارهایش دور از عقل است. ❓حالا راهکار چیست؟ این سه مانع را می‌توان با تمرین و ممارست تعدیل کرد که به آن می‌گوییم . تقوا با این دید خیلی گسترده است. از این رو باید به آن توجه مستمر داشت. 🔰 بحث دوم « در انسان » اختیار انسان با دو امکان انجام کار خوب و بد تجلی عینی می‌یابد. این دو امکان می تواند منظورهای زیر را داشته باشد. 1⃣ به انسان در بین همه خلایق عالم هستی 2⃣ انسان به سوی کمال خود در حالی که سایر موجودات حرکت خطی و یکنواخت دارند. 3⃣ ارزشمندی و تشخیص انسان با وجود حق انتخاب در دو مسیر متفاوت 🔰 بحث سوم: « » آن چه که در سیر صعودی آگاهی گفتیم ره‌یافتی به سوی تقویت اراده انسان است. وسیع‌ترین و عمیق‌ترین جنگ‌ها در عرصه اراده هاست. آن‌چه که ما در واقعیت عینی می‌بینیم یک بخش کوچکی از جنگ است. عمق و‌ وسعت جنگ در اراده‌هاست. از این رو هر کسی اراده‌ی قوی داشته باشد پیروز میدان است. خواه این اراده شر باشد یا خیر. حالا بزرگترین اتحادی است که بین نیروهای آن اراده شکل می‌گیرد. پس این‌جا اینگونه عنوان می‌کنیم شرط اصلی در پیروزی دو زمینه است. ۱) اراده قوی ۲) اتحاد بین اراده‌های قوی برای اینکه این بحث یک مقدار خوب شکل بگیرد. بنده حدیثی از حضرت امیر علیه‌السلام را نقل به مضمون می‌کنم. یک تعبیر خاصی دارد. خیلی زیباست، خیلی حکیمانه است. تعبیرش این است: حضرت امیر می‌فرماید: من قدرت خدا را در دیدم این گسستن اراده‌ها هم در اراده شر دیده می‌شود، هم در اراده خیر. اما منظورها باهم فرق می‌کند. خدا اراده‌ی شر را می‌شکند که به صاحبان آن‌ها بگوید: عناد با اراده‌ی خیر را تمام کنید. خدا اراده خیر را می‌شکند که به صاحبان آن‌ها بگوید: به رشد در آن قانع نشوید همان توقف، که تاکید شود می‌شود تعصب. اراده خیلی مهم است. بخشی از آیه‌ی سوره‌ی آل‌عمران هم به ذهنم رسید عبارتش این است «أَنْتُمُ الأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ(آیه ۱۳۹). یعنی در تعالی اراده خیر متوقف نشوید. هرچند برخی از مومنان دچار خلط معنا می‌شوند که متاسفانه به تدریج به طرف تعصب می‌روند. در حالی که در مرام قرآن کریم مساوی است با . ⁉️ این تعصب از کجا آمد؟ ⁉️ این خودخواهی از کجا آمد؟ معلوم است یک چیزی حائل شده است. یک غفلتی انجام گرفته است. پس مومن در سطحی از تعالی اراده موجب است و تفرقه نیز زمینه دشمن را ایجاد خواهد کرد. مومن نباید فکر کند که همواره باید پیروز میدان‌ شود. بلکه مومن همواره باید با بصیرت نافذ برای اتحاد انسان‌ها تلاش بکند. و نتیجه را به خدا واگذار کند. 🔰 عنوان چهارم « در اراده‌هاست » در مصداق‌های اراده خیر وجود دارد. اما در یک محور و با یک هدف تلاش می‌کنند و مستمر از ظلمات به سوی نور حرکت می‌کنند و این همان مسیر است. در مصداق‌های اراده شر نیز کثرت وجود دارد اما آنها هیچوقت نمی‌توانند به طور مستمر در یک محور و در یک هدف بهم تلاش کنند بهمین علت مدام تغییر نام و شکل می‌دهند. و بعبارتی دیگر مدام از سوی نور به سوی ظلمات می‌روند. و این همان مسیر است. در وضعیت موجود نظام جمهوری اسلامی دو دسته سیاسی با نام‌های اصلاح طلب‌ها و اصولگراها باهم رقابت دارند و هردو ادعا دارند که برای ملت ایران اراده‌ی خیر دارند. قبل از تشریح کوتاه از این دو دسته سیاسی ضروری است این نکته تربیتی را اشاره کنم که شکل‌گیری این دو دسته‌ی سیاسی حاصل گرایشات درونی خودِ ملت ایران است. ⁉️ یعنی چه؟ ✍ ادامه دارد ... @tabyin1318
✍ ... ادامه ۳ یعنی اگر گرایشات ما بصورت هیجانی، متعصبانه و هوس آلود ظاهر بشود زمینه‌ی نفوذ و دستکاری را برای دشمنان خارجی فراهم خواهد کرد. البته برای بیگانه تفاوتی ندارد اصولگرا حاکم باشد یا اصلاح طلب. ⁉️چرا؟ چون برای دشمن بیگانه تفرقه خیلی مهم است. او وقتی می‌بیند اصولگراها و اصلاح طلب‌ها با هم اختلاف شدید دارند خشنود است. و هر یک از آن‌ها صاحب قدرت اجرایی می‌شود در کشور، منطبق با ساختار حزبی آن‌ها برنامه دارد. 🔺 آنجا که حاکم هستند کار می‌کنند. به واسطه‌ی خود اصولگراها، به دست خود اصولگراها. این ها نمی‌دانند در تله افتادند ❓چرا؟ تعصب، هوس و هیجان باعث شده است. 🔺 آن‌جا که حاکم هستند را با روش‌های مخصوص به دست خود آن‌ها دارند تخریب می‌کنند. ببینید 🔹 اصولگرایی از و 🔹 اصلاح طلبی از نشات می‌گیرد. دقت کنید در کشور ما اکثریت مردم با یک فضاسازی اصلاح طلب ها را و با یک فضاسازی دیگری اصولگراها را در انتخابات، انتخاب می‌کنند. تا زمانی که این نوسان وجود دارد با وجود مشکلات عدیده‌ای که در بین خودش ایجاد شده است و دارد زمین‌گیر می‌شود اما دست از عملیات و دستکاری بر نخواهد داشت. البته به برکت انقلاب اسلامی نوسانات سیاسی مردم تعدیل شده است. اما هنوز آن انتظار لازم در طراز نظام جمهوری اسلامی ایجاد نشده است. همه باید تلاش کنند. در آموزه‌های قرآن حق و تکلیف حتی در کنار هم نیستند.⁉️چرا؟ دو چیزی که در کنار هم باشد به راحتی جدا می‌شود. در هم تنیده هستند. کار ابلیس و جنودش چیست؟ می‌آید در عرصه‌ی واقعیت و رفتار فریب می‌دهد و بین حق و تکلیف در میان مردم جدایی می‌اندازد. در جامعه‌ی امروزی افرادی که حق و تکلیف را با هم دارند و در سایه‌ی ولایت فقیه به مبارزه با طاغوت ادامه می‌دهند کم نیستند. اما تا زمانی که مردم به بصیرت نافذ نرسیده‌اند بستر ورود این‌ها به عرصه‌ی قدرت سیاسی و مدیریت اسلامی آن فراهم نخواهد شد. علاوه بر این مطلب، خود آن مجاهدان اهل نیستند. دقت بکنید در انتخابات ورود یک داوطلب از اول تا انتها حرکاتی صادر می‌شود که واقعا در شان یک‌ مسلمان نیست. یک انسان مجاهد چرا وارد این معرکه بشود؟! این کار را نمی‌کند. 🔰 بحث پنجم « » می‌خواهیم یک بشارت مهم بدهیم. البته باید و نبایدهای آن را در کنارش عرض خواهم کرد. به برکت انقلاب اسلامی ملت ایران به حدی از رشد رسیده که در آستانه‌ی برای ظهور حضرت ولیعصر عج هست‌. این عجب مقامی است! عجب منزلتی است! این را باید قدر دانست اگر ما شان و عظمت این مقام را درک بکنیم شبانه روز برای ظهور زمینه‌سازی خواهیم کرد. وای بر حال آن کسانی که در تبیین این موضوع کوتاهی می‌کنند. این زمینه‌سازی بایدها و نبایدهایی دارد قبل از اینکه این‌ها را بگوییم آن بشارت‌ها را می‌خواهیم عرض بکنیم. ملت ایران به علت هم‌گامی با ولایت توانسته است هویت را آشکار بکند. امروز که تفکر اصلاح طلبی حاکمیت اجرایی دارد اولا؛ در مسیر مکر الهی افتاده است. ثانیاً؛ با سرعت به سوی زباله‌دان تاریخ در حال حرکت است. پس ببینید آفتی که از دل اصلاح طلبی صرف بالا می‌آید است. بدیهی است اتحاد آگاهانه ملت می‌تواند این سرعت را افزایش دهد و تفرقه منفعت جویانه ملت سرعت آن را کاهش دهد. از شخص رئیس‌جمهور هم هیجان است، هم تعصب است هم هوس. که خود بیگانه دارد به شدت پیگیری می‌کند. به روش های فریبکارانه و مرموز آنه می‌خواهد این طرح را به صحن علنی مجلس ببرد. باید نمایندگان حواسشان باشد. خط مشی را خودِ ولی امر فرمودند. اما آن چیزی که مهم است. ♦️ یکی از حساس‌ترین شیوه‌های دشمن است. این شیوه یک طرح غافل‌گیرانه است تا مردم اولا؛ از عمق خبر غرق شدن استکبار زیاد مطلع نشوند. ثانیاً؛ علیه نظام حاکم بشورند. ببینید شورش در قواره یک شهرستان به مثابه تنفس مصنوعی به پیکر نیمه جان دشمن است. یک مسلمان در جنگ اقتصادی بیشتر از شیوه‌های دشمن از خودش آسیب می بیند. پس امروز یک تاکتیک مهم برای پیروزی است. وقتی این تاکتیک به قدرت قاهره تبدیل می‌شود که مردم طمع خود را کنترل کنند. در این صورت شیوه‌های دشمن در جنگ اقتصادی نقش برآب خواهد شد. شیوه‌ی دیگر دشمن این است که مدام دولت تخریب شود‌. ❓چرا؟ چون این دولت با تفکر اصلاح طلبی تا حال نتوانسته است به آرمانهای ملت بزرگ ایران آسیب جدی وارد بکند. تاخیر ایجاد کرده است اما آسیب جدی به آرمان‌ها نتوانسته است بزند. خودِ دشمن از عملکرد این تفکر به ستوه آمده است. ✍ ادامه دارد... @tabyin1318
✍ ... ادامه ۴ در دستگاه محاسباتی خودش اینگونه می‌اندیشد که شاید از دل این دولت بتواند در اذهان ملت یک اساسی و جدی ایجاد بکند. بنده اعتقادم این است که ملت با فرض چنین موضوعی پیروز میدان است اما آن چیزی که این موضوع را پیچیده می‌کند برخی از علما و اندیشمندان جامعه با دشمن در بحث است. ⁉️ همراهی متعصبانه یعنی چه؟ چون می‌ترسم سوءتفاهم بشود این را داخل پرانتز عرض می‌کنم. ببینید مانع می‌شود که عده‌ای هر چند اندیشمند هستند اما در پازل دشمن حرکت خواهند کرد، تعصب خیلی بد است. برای همین گفتیم که همراهی متعصبانه، این مانع دید است. حالا راه برون رفت که واضح است: دقت در . اما احتمال دارد که این نخبگان در از سوی بیگانه جواب مثبت بدهد. نقطه حساس همین است. این موضوع یک مسئله جدی است که بنده نام آن را از می‌گذارم. رونمایی انقلابی از نفاق مذهبی، یک پیشرفت اساسی برای حرکت به سوی ظهور است و درست به همین علت از آن نباید ترسید. بلکه هر کسی در سنگر خودش با بصیرت نافذ مجاهدت کند، پیروزی از آن ملت ایران است. دقیقاً تردید افکنی دشمن در موضوع خروج نابهنگام همین دولت از قدرت، پیگیر بودن خروج ملت ایران از سنگرهای خودش می‌باشد. پس امروز حرکت‌های هیجانی، متعصبانه و هوس آلود، سم مهلکی برای ایران است. با یادآوری ۳ مطلب بحثم را تمام می کنم: 1⃣ هیچ وقت دلتان به حال ولی امر نسوزد. این دلسوزی به مثابه کاشتن یک بذر در دل کویر سخت است. اینجا معلوم می‌شود آن کسی که در دل کویر سخت بذر می‌کارد، کویر را، عظمتش را و گستردگی‌اش را نمی‌شناسد. ای برادر و خواهر مسلمانم ولی امر، هیچ نیازی به تلاش ما ندارد. ولیِ امر بسترِ تلاش ایجاد کرده است تا ما برای سعادت اخروی خودمان از آن بهره‌مند بشویم. 2⃣ از یک اصلاح طلبِ غلیظ با مردم و رحیمِ با کفار چه انتظاری می‌رود؟ او در یک سراشیبی، آن تفکر را دارد به سوی سقوط می‌برد. عرض بنده این است که انگشت انتظار به سوی افرادی برود که داعیه‌ی نخبگی و فرزانگی آن‌ها آسمان و زمین را پر کرده است. اما دریغ از یک موضع‌گیری انقلابی!. نگاه بکنید در برابر آن سینه‌ای که به موقع سپر می‌شود سینه‌ی فراخناک ولی امر است. و یقیناً تعلل بر این موضوع، مدت عمر دشمن را که نیمه جان است افزایش خواهد داد. نکته آخر؛ 3⃣ اگر بعد از استماع یا رویت این بحث سخنران تحسین بشود وای به حال او که به هدف خود از این مبحث نرسیده است اما اگر بعد از استماع یا رویت آن، افرادی متوجه خود و در آن بشوند به فضل الهی، بحث به هدف خود رسیده است. و صل الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین @tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم سلام و درود خدمت مخاطبان گروه خانواده سالم و کانال عطر ماندگار 🌹 🔸به اطلاع می رساند به فضل الهی امروز مبحثی با عنوان «رویدادها در ایینه تعلیم و تربیت۲» ارائه گردید. 🔸 این بحث را در حد بضاعت خودمان تقدیم محسن فخری زاده می‌کنیم تا قدری به ما نظر کنند. 🔸لطفا ان را با دقت مطالعه کنید و نظرات و سوالات خود را روز چهارشنبه و پنج شنبه به آیدی مدیر ارسال کنید. @mobin_99 🔸روز جمعه نظرات توسط استاد محترم جمع‌بندی و در کانال قرار خواهد گرفت. 🔸ضمنا این هفته هیچ پست آموزشی در کانال بارگذاری نخواهد شد. موفق باشید @tabyin1318
🌴 عطر ماندگار🌴
🌹کلام نور ۱۹ زن ها می توانند با#تدبیروظرافت ، مرد را در دست خودشان بچرخانند. این واقعیت قابل اثبات
🌹 کلام نور ۲۰ زن هم باید "" خوبی باشد، و هم در "" شرکت کند. فاطمه زهرا سلام الله علیها مظهر چنین جمعی است. 🌱امام خامنه ای حفظه الله🌱 @tabyin1318
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎ما بايد ادامه دهنده راه شهدا بوده و پيام شهداء را زينب وار به تمام جهانيان برسانيم.🌹 @tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 سلام و عرض ادب خدمت مخاطبان ارجمند ♦️به اطلاع می‌رساند امروز جمع‌بندی مبحث « رویدادها در آئینه تعلیم و تربیت۳ » در گروه خانواده سالم و کانال عطر ماندگار بارگذاری خواهد شد. ♦️لطفا آن را با دقت مطالعه بفرمایید، نظرات و سوالات خود را روز چهارشنبه و پنج‌شنبه به آیدی مدیر ارسال کنید. @mobin_99 ♦️ضمنا این هفته هیچ پست آموزشی بارگذاری نخواهد شد. @tabyin1318
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانواده سالم..mp3
19.07M
« در آئینه تعلیم و تربیت۳ » – هیجان: منشاء، کیفیت ظهور و روش مواجهه با آن – انواع و ابعاد جنگ اراده‌ها – نفاق مذهبی – نتیجه‌گیری ➖➖➖➖➖ 🇮🇷 به ساحت شهید فخری زاده @tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم ۱ به فضل الهی قسمت سوم « در آئینه تعلیم و تربیت » را تقدیم شما بزرگواران می‌کنم: یکی از موانع مهم آگاهی است؛ یک حالت درونی است که در انسان نوسان ایجاد می‌کند یا به عبارت دیگر تعادل را در انسان مختل می‌کند. شاید این سوال به ذهن بیاید که منشاء این هیجان کجاست و چگونه آشکار می‌شود؟! منشاء هیجان است. این جهل خودش به دو بخش تقسیم می‌‌شود: 1⃣ که همه‌ی انسان‌ها در بدو تولد این جهل را دارند. عبارت قرآنی آن «لا تعْلَمُونَ شَيْئًا (نحل/۷۸) » هست. 2⃣ حاصل تنبلی خود انسان است. یعنی ریشه در اراده‌ی انسان دارد یعنی یک تمایل به سوی جهل و یک تمایل به سوی عقل در درون انسان وجود دارد. انتخاب یکی از این دو تمایل محصول است اما نتیجه‌ی آن‌ها با هم فرق دارد. انتخاب «تمایل به جهل» راحت است اما آثار زیان باری برای انسان خواهد داشت. انتخاب «تمایل به عقل» قدری رنج نیاز دارد، قبلا هم عرض شده، این رنج مثبت است و زمینه‌های زندگی آسان را برای انسان فراهم می‌کند. مرحله‌ی هیجان در هفت سال اول زندگی است که دو حالت کلی دارد: ✓ در حالت اول، اگر والدین با هیجان درست برخورد کنند کودک به سوی یا همان احساس خود ارزشمندی راه پیدا می‌کند. احساس خود ارزشمندی یک است که انسان را اولاً؛ در کنترل هیجان یاری می‌کند. ثانیاً؛ موجب افزایش توازن در مراحل بعدی زندگی او خواهد شد. ✓ در حالت دوم، اگر والدین با هیجان درست برخورد نکنند، کودک به سوی یا خودخواهی کاذب حرکت خواهد کرد‌. خودخواهی کاذب یک محرک منفی شدید برای تحریک هیجانات است که انسان را اولا؛ مدام با هیجانات به چالش می‌کشد و ثانیاً؛ او را در مقابل هیجان عاجز و خسته می‌کند. 🔰 : بازی زیاد کودک یا به عبارت خودمانی شیطنت‌های او همان هیجان است. راهکار این هیجان است. - همراهیِ والدین، نه سخت گرفتن و نه رها کردن. همراهیِ والدین با دو مصداق/دو عمل تجلی پیدا می‌کند دقت بکنید: اولاً؛ با ایجاد فضای صمیمی ثانیاً؛ با فراهم سازی محیط بازی با همسالان خود. در این صورت هیجانات کودک ارضا می‌شود. هیجاناتش تعدیل پیدا می‌کند. اگر هیجاناتی که با بازی در فضای صمیمی ارضا می‌شود با همراه بشود، تمایل به زندگی گروهی در درون کودک به تدریج تثبیت خواهد شد. اما اگر موارد بالا رعایت نشود❌ اولاً؛ هیجان به‌جای تعدیل، خواهد شد. ثانیاً؛ و را نیز به آن افزوده خواهد کرد. 🔰 : همان‌طوری که هیجان مانع یادگیری است، مانع موضع‌گیری درست هم هست. فرقی ندارد این هیجان باشد یا !. این دو هیجان مدام با هم تقابل دارند که کنترل و جهت‌دهی به آن‌ها اولا؛ به احساس خود ارزشمندی و ثانیاً؛ به قدرت تعقل نیاز دارد. 🔰 انواع و ابعاد : قبلاً عرض شد که عمیق‌ترین و وسیع‌ترین جنگ‌ها در عرصه‌ی اراده‌هاست. و پیروزی هم با دو زمینه‌ی مهم کسب می‌شود: ۱) ۲) بین اراده‌های قوی زمینه‌ی اول، را ایجاد می‌کند و زمینه‌ی دوم، پیروزی را می‌کند. 🔰 : واژه‌ی جهاد یک نام با مسمایی است که بهتر است به جای جنگ از « » استفاده کنیم. جنگ در عرصه‌ی اراده‌ها دو نوع است: 1⃣ 2⃣ تفاوت این‌ها را باهم دقت کنید. 🔹 چالشی است درونی، که بین اراده‌ی انسان و هیجانات منفی، تعصبات و هوس‌های آلوده اتفاق می‌افتد. اگر انسان در جهاد اکبر پیروز بشود احتمال وقوع به شدت کاهش پیدا می‌کند. پس ذلت انسان در برابر هیجانات، تعصبات و هوس‌های آلوده، اولاً؛ زمینه‌ی طمع نفوذ بیگانه را ایجاد می‌کند. ثانیاً؛ جرأت حمله‌ی نظامی را به آن‌ها می‌دهد. 🔹 چالشی است درونی، بین هیجانات و تعصبات مثبت با مصالح و منافع ملی. به عبارت ساده‌تر انسان به خواسته‌های مثبت خود اهمیت بدهد یا به مصالح و منافع ملی؟!⁉️ آن‌چه که بدیهی است در سطح اول این جهاد ایجاد یک تراز منصفانه بین خودخواهی و دیگرخواهی لازم است یعنی همان . انسان سخی کسی هست که هم به نیازهای خودش اهمیت می‌دهد و هم به نیازهای دیگران. اما دارد این جهاد که خیلی هم مهم است. انتخاب بین یک خواسته‌ی مثبت خود انسان با یک منفعت ملی. که اگر خواسته‌ی فردی انتخاب گردد زمینه‌ی نفوذ بیگانه در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی ایجاد خواهد شد. ✍ ادامه دارد ..‌. @tabyin1318
... ادامه ۲ دو مثال عرض می‌کنم که این جهاد کبیر خوب جا بیفتد. ♨️ مثال اول: فردی می‌خواهد به عمره مشرف بشود، با دختر پسری روبرو می‌شود که اراده‌ی ازدواج دارند اما بضاعت مالی را ندارند، آن فرد می‌آید هزینه‌ی زیارت خود را با عنوان وام قرض‌الحسنه مدت دار به آن زوجین می‌دهد. این مصداق، مصداق جهاد کبیر است. یعنی خواسته‌ی مثبت خودش را فدای یک منفعت ملی و اجتماعی می‌کند. اگر دقت بکنید مواجهه‌ی درست با تعارض در این دو انتخاب، هم به ، هم به و هم به نیاز دارد. ♨️ مثال دوم: یک پدری در آستانه‌ی خرید یک آپارتمان هست برای فرزند خودش که مثلاً سه سال بعد به آن نیاز دارد. بعد با تولیدکننده‌ای مواجه می‌شود که در معرض ورشکستگی است. آن پدر مبلغ خرید آپارتمان را با عنوان وام قرض‌الحسنه مدت‌دار به تولید کننده می‌دهد. این‌جا پدر جهاد کبیر انجام داده است. در مثال اول، آن فردی که هزینه‌ی زیارت خود را می‌دهد جامعه را در مقابل نفوذ بیگانگان محکم تر کرده است. در مثال دوم، پدری که به آن تولید کننده کمک می‌کند را در برابر تحریم‌های دشمن محکم‌تر کرده است. ببینید چقدر ارزش دارد. این‌جا می‌خواهم به یک آیه گریز بزنم خداوند در قرآن می‌فرماید که؛ « من هیچ اراده‌ای برای تسلط کفار بر مومنان ندارم ». یعنی چه؟ یعنی این ما هستیم که زمینه‌ی تسلط بیگانگان را ایجاد می‌کنیم. اما با انجام جهاد کبیر و اکبر در عرصه‌ی اراده‌ها، بیگانه حتی نمی‌تواند در خیال خود به مقوله‌ی تجاوز و نفوذ به مسلمانان بیاندیشد. 🔰 بحث بعدی، است. قبلا عرض شد که ✓ آفت اصلاح‌طلبی محض است. که به برکت انقلاب اسلامی و استقامت ملت شجاع ایران، این نفاق مثل ارباب خود، آمریکا در آستانه‌ی فروپاشی است. ✓ آفت اصول‌گرایی محض است و عرض شد که احتمال دارد در آستانه فروپاشی نخاله‌های آمریکا، استکبار بخواهد با نفوذ به اصولگرایان متعصب آن‌ها را در مقابل ولی امر جامعه علم بکند. امروز رهنمودها و مواضع حکیمانه‌ی ولیِ امر، منافع این اصولگرایان متعصب است. همین موضوع زمینه‌ی نفوذ بیگانگان را هم فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، اصول‌گرایان متعصب برای نیل به منافع خود به کمک بیگانه‌ای که سازمان یافته است نیازمند هستند. اما از یک طرف، آن‌ها از موضع‌گیری در مقابل نظام اسلامی به شدت در هراس هستند، چون به قدرت آن واقف هستند. از سوی دیگر، نمی‌توانند از منافع غلیظ عمیق خود دست بردارند. این تردید طاقت فرسا است، این تعارض کشنده است. حالا اگر این متعصبان جاهل با بیگانه در برابر ولیِ امر موضع بگیرند از نفاق مذهبی رونمایی خواهد شد. یعنی آن‌ها منافع غلیظ درونی خود را به همه چیز ترجیح داده‌اند، حتی جان و آبروی خود. ⁉️ نتیجه‌اش چیست؟! به احتمال ملت از موضع‌گیری این‌ها به تردید بیافتد. - البته بخشی از ملت - و درست به همین علت در جلسه‌ی قبل عرض شد که ما باید انگشت انتظار خود را به سوی این‌ها سوق بدهیم، همین مدعیانی که در پشت حفظ دین مردم مخفی شدند. ولیِ امر مسلمین برای اتحاد این دو دسته‌ی سیاسی، به کرات رهنمود داده‌اند اما دریغ از گوش شنوا، معظم له یکبار با ترکیب این دو واژه‌ی زیبا، به عبارتی رهنمود عملی به جامعه داده‌اند. آن چیست؟! اصول‌گرای اصلاح‌طلب هم ترکیب کامل است، هم اتحادآور است. حالا واژه‌ی بامسمایی که این ترکیب را حکیمانه می‌کند، است. که ولیِ امر مسلمین جهان بارها این نام با مسما را استفاده نموده و می‌کنند. یک حزب اللهی اولاً؛ هم اصول‌گرا و هم اصلاح‌طلب است. ثانیاً؛ مبنای همه‌ی افکار و اعمال و گفتارش است. بر همین اساس یک حزب اللهی با این دو ویژگی به مقام معیت ولیِ امر می‌رسد. یا مصداق « أَشِدّاءُ عَلَى الْکُفّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ(فتح/۲۹) » می‌شود. ⬅️ : آن وقت که یک عالم و اندیشمند به هجمه‌ی دشمن نشان می‌دهد، او عالمِ و است. این بی‌تفاوتی همان کوتاهی در عرصه‌ی تبیین‌گری است. گفتیم برای جبران این کوتاهیِ بزرگ، شهادت لازم است. شهادتی که به حفظ دین مردم منتهی می‌شود. از این جهت شهادت یک است. عرض شد برای خودِ شهید یک است. برای ما یک . خدای متعال به برکت خون شهید، زمینه‌ی تاختن به کفر و نفاق را ایجاد می‌کند. اگر ما تاختیم، خدا اولا؛ هم کوتاهی‌ ها را عفو می‌کند و هم جبران ثانیاً؛ درجه ای بر درجات عزت ملی اضافه می‌کند. اما اگر از خانواده خود، از مقام خود، از پول خود، از دنیای خود، ترسیدیم و به دشمن نتاختیم، هم تسلط و هم تسلط بر ما عمیق‌تر خواهد شد. و صل الله علی سیدنا محمد و آل محمد الطاهرین @tabyin1318
🌴 عطر ماندگار🌴
🌴 نهج البلاغه ۸۷- #پرهیزازغفلت_زدگی 🌴درود خدا بر مولی فرمودند: هشدار!هشدار! به خدا سوگند ، چنان پرد
🌴نهج البلاغه ۸۸- 🌴درود خدا بر مولی که فرمودند: از کفاره گناهان بزرگ به فریاد مردم رسیدن و آرام کردن مصیبت دیدگان است. 🍃حکمت ۲۴🍃 @tabyin1318
جزوه خانواده سالم 1.pdf
733.9K
🏷 جزوه مباحث (ضرورت - تعریف و اهداف خانواده) جهت استفاده و چاپ به حضورتان تقدیم می‌گردد. @tabyin1318
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ پویش و به نیت تعجیل در فرج 🌸 آقا امام زمان(عج) 🌸 ❇️ با هدف تقویت روحیه‌ی استکبارستیزی 👊👊👊 ✍ ارائه مطلب ۵ الی ۱۰ سطر ✉ ارسال آثار به شناسه کاربری: @mobin_99 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ امروز اگر ما می‌بینیم در هر نقطه‌ی دنیا ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض و زورگویی وجود دارد، این‌ها همان چیزهایی است که امام زمان برای مبارزه با آن‌ها می‌آید. اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را برای مبارزه با این‌ها آماده کنیم. ✨امام خامنه‌ای✨ گاهی برخی فکر می‌کنند دولت مهدوی دولتی است که سخن از امام زمان(عج) در آن زیاد باشد و جلسات مهدوی افزایش یابد در حالی که ما معتقدیم باید اندیشه و برنامه امام عصر(عج) تجلی پیدا کند و شاخص این برنامه‌ها، همان‌گونه که در سخنان رهبر انقلاب می‌بینیم، باید حرکت بر مبنای ادبیات عدالت جویی، ظلم ستیزی و مبارزه با استکبار باشد. @tabyin1318
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانواده سالم.mp3
9.98M
سه جلسه‌ی گذشته: - تقویت اراده، یک رسالت انسانی - اراده‌ی صادق و کاذب - نشانه‌های اراده‌ی صادق - دوشکل کلی انحراف از اراده‌ی صادق - نکات پایانی ➖➖➖➖ به ساحت عالم ربانی آیت الله حائری شیرازی @tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم مبحثی با عنوان « در آیینه تعلیم و تربیت » در سه جلسه تقدیم مخاطبان بزرگوار شد. در این جلسه یک خلاصه‌بندی از آن سه جلسه خواهم داشت. بعد دو مطلب مهم عرض می‌کنم با چند نکته تقویت مستمر یک رسالت انسانی است. که هم زمینه‌ی تحقق مسئولیت‌ها و هم عامل مبارزه با موانع طبیعی و غیرطبیعی است. عدم تقویت اراده، تاثیرپذیری از محیط را به دنبال خواهد داشت که با گذشت زمان عمیق‌تر نیز می‌شود. ✅ راهکار موثر در تقویت اراده، به است. 🔴 مانع جدی این ورود است. لازم به ذکر است که خودخواهی همان است. پس تقابل درونی انسان بین اراده صادق و اراده کاذب است. اراده صادق همان است. و اراده کاذب همان است. هر انسانی به هر اندازه از هیجان، تعصب و هوس که از مراتب نفس هستند برخوردار باشد، به همان اندازه به سوی اراده کاذب گرایش نشان خواهد داد و بدتر اینکه تصور خواهد کرد که اراده‌ی صادق دارد. اراده‌ی صادق نشانه‌هایی دارد که به چهار مورد از موارد مهم آن اشاره می‌کنم: 1⃣ یعنی اینکه « بدانی هیچ اراده‌ی شری از خدا به سوی انسان نیست ». 2⃣ یعنی « خطاهای مردم را حمل به صحت کردن ». مثلا ما به چشم خود می‌بینیم یک فردی شراب می‌نوشد به خودمان بگوییم که داخل آن ظرف شراب نبوده یا بگوییم که آن فرد نمی‌دانسته داخل آن ظرف شراب است و از این قبیل ... 3⃣ یعنی « به صواب‌های خود قانع نشدن ». هرکار صوابی که انجام می‌دهیم بگوییم که باید بهتر از این بشود. 4⃣ یعنی « به حرف‌های دشمن ذره‌ای اعتماد نکردن». حتی اگر حرفی بزند که در ظاهر درست باشد،نباید به ظاهر حرف او فریب خورد. چون دشمن هیچ‌وقت نمی‌تواند وارد حیطه‌ی صداقت شود (به یاد داشته باشید). ⬅️ آگاهی به این چهار نشانه و تلاش برای تحصیل آن‌ها انسان را صاحب اراده‌ی صادق خواهد کرد. خداوند متعال هم قابلیت کسب اراده‌ی صادق و اراده‌ی کاذب را به همه داده است. ✓ آن فردی که دنبال اراده‌ی صادق است یعنی از سرمایه اولیه‌ای که خدا به او داده استفاده بهینه می‌کند؛ او هم به مسیر توفیق وارد شده و هم مشمول خدا خواهد شد. بهترین نشانه آن قائل شدن به اراده و اختیار انسانی است. ✓ اما فردی که دنبال اراده‌ی کاذب هست یعنی سرمایه اولیه الهی را هدر داده، او هم به مسیر مکر وارد شده و هم مشمول است. 🔺 مسیر ؛ مسیر از اراده و اختیار انسانی که به دو شکل کلی ظهور پیدا می‌کند: 1⃣ به مردم: در آموزه‌های قرآن به علت «قَد تَبَیٌَنَ» زور گفتن چه در مسیر رشد و چه در مسیر غی از مصداق‌های ورود به است. بدیهی است که زور گفتن در مسیر غی همواره وجود دارد چون اولیای طاغوت به آن اهتمام جدی دارند. اما در مسیر رشد به علت حاکمیت ولی خدا زور وجود ندارد، از این رو زور گفتن از حیطه‌ی اجتماعی به حیطه‌ی فردی انسان تنزل پیدا می‌کند. از مصداق‌های مهم منافع اصولگرایان همین زور گفتن به مردم در امور اجتماعی است،با این مبنا که مردم نمی‌توانند مصلحت اجتماعی خود را تشخیص بدهند. ولایت فقیه مانع جدی و محکم این هست. از این رو این اصولگرایانِ محض، ناگزیر هستند زور گفتن را به حیطه‌ی فردی انتقال دهند و در عرصه‌ی اجتماع دم از بزنند. 2⃣ جنبه‌ی فردی دین: بخش عمده‌ای از آموزه‌های قران برای تنظیم روابط اجتماعی انسان‌هاست. محدود کردن آموزه‌های دین در حد فردیت از مصداق‌های ورود به مکر است. بدیهی است این برجسته کردن در مسیر غی هیچ معنایی ندارد چون اولیای طاغوت از اساس با دین مخالف هستند. از مصداق‌های مهم منافع اصلاح‌طلبان، مردم را به جنبه‌ی فردی دین مشغول کردن می‌باشد اینجا نیز ولایت فقیه مانع جدی و محکم است. از این رو گستره‌ی این شعار فریبکارانه را کم می‌کنند و در عرصه‌ی اجتماع دم از می‌زنند. 📝 چند نکته مهم: ۱) توجه عمیق به دو مطلب بالا نشان می‌دهد که ذات با دیکتاتوریِ مذهبی و سیاسی منافات دارد. ۲) اصولگرایان و اصلاح‌طلبانِ محض هیچ‌وقت نمی‌توانند وارد شوند. چون هردو دنیا طلب هستند. ۳) با پوششی از تعهد دینی، ظاهری مذهبی داشته اما در باطن مستبد هستند این همان است. ۴) زبانی و با پوششی از آزادی مدنی از جنبه‌ی فردی دین دم می‌زنند اما در باطن مستبد هستند که این همان است. ✍ : حال که به صراحت از مسائل سیاسی با رویکرد تربیتی گفته شد از مخاطبان بزرگوار انتظار دارم با دقت در مباحث، قدری در کشور تفکر کرده و خود را برای انتخابات ریاست‌ جمهوری آماده نمایند. و صل الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین @tabyin1318
🌴 عطر ماندگار🌴
🌴نهج البلاغه ۸۸- #روش_یاری_کردن_مردم 🌴درود خدا بر مولی که فرمودند: از کفاره گناهان بزرگ به فریاد م
🌴نهج البلاغه۸۹ - 🌴درود خدا بر مولی فرمودند: خداوند اگر اراده می کرد، آدم علیه السلام را از نوری که چشم ها را خیره کند ، و زیباییش عقلها را مبهوت سازد،و عطر و پاکیزگی اش حس بویائی را تسخیر کند می آفرید، که اگر چنین می کرد ، گردن ها در برابر آدم فروتنی می کردند، و آزمایش فرشتگان برای سجده آدم علیه السلام آسان بود اما خداوند مخلوقات خود را با اموری که آگاهی ندارند آزمایش می کند ، تا بد و خوب تمییز داده شود و تکبر و خود پسندی را از آنها بزداید، و خود بزرگ بینی را از آنها دور کند. پس از آنچه خداوند نسبت به ابلیس انجام داد عبرت گیرید ، زیرا اعمال فراوان و کوشش های مداوم او را تکبر ازبین برد. 🍃فرازی از خطبه ۱۹۲🍃 @tabyin1318
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا