✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آيا این سخن صحیح است که حضرت مهدى (عجل الله تعالى فرجه) بعد از ظهور «مسجد الحرام» و «مسجد النبی» را تغيير خواهد داد؟
🔸درباره اين سؤال كه آيا #امام_مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف) بعد از ظهور، #مسجد_الحرام» و #مسجد_النبی را تغيير خواهد داد؟ بايد گفت: در روايتى كه مرحوم كلينى و شیخ مفيد با سند خود از ابوبصير و او نيز از #امام_صادق (عليه السلام) نقل كرده اند آمده كه حضرت فرمود: «إِنَّ الْقَائِمَ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) إِذَا قَامَ رَدَّ الْبَيْتَ الْحَرَامَ إِلَى أَسَاسِهِ وَ مَسْجِدَ الرَّسُولِ إِلَى أَسَاسِهِ ...» [۱] (هنگامى كه #قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قیام كند #مسجد_الحرام را به اساس خود باز مى گرداند و نيز #مسجد_نبوى را به اساس خود باز مى گرداند...). در مورد این روایت چند نکنه حائز اهمیت است:
1⃣شيخ مفيد اين روايت را بصورت مُرسل از ابى بصير نقل كرده و كلينى نيز با اين سند آن را نقل نموده است: احمد بن محمد، عمن حدثه، عن محمد بن الحسين عن وهيب بن حفص عن ابى بصير... ؛ و معلوم است كه سند اِرسال دارد؛ زيرا راوى از محمد بن حسين مشخص نيست. شيخ طوسى (رحمة الله عليه) نيز در كتاب الغيبة [۲] حديث فوق را نقل كرده، ولى در سند آن على بن ابى حمزه بطائنى است كه از سردمداران واقفى ها و از دشمنان امام رضا (عليه السلام) به حساب مى آيد. نتيجه اينكه اين روايت هيچ سند معتبرى ندارد كه قابل احتجاج باشد.
2⃣#حضرت_مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف) كسى است كه مورد اعتماد شيعه و اهل سنت است، و شيعه علاوه بر اعتماد، او را #معصوم نيز مى داند. او كسى است كه مطابق روايات فريقين، سيره اى پسنديده دارد و بعد از ظهورش #زمين را پر از #عدل و داد خواهد كرد. كسى كه چنين اوصافى دارد هرگز شك و ترديدى در عملكرد او نخواهد شد، در صورتى كه مسجد الحرام و مسجد النبى را براى مصالحى خراب كرده و به اساس آن باز گرداند.
3⃣بر فرض صحتِ روايت، ممكن است كه توجيه آن اين باشد: از آنجا كه برخى از قسمت های اين دو مسجد به توسط سلاطين جور به جهت ريا و ديگر اهداف و يا با مال حرام و غصبى ساخته شده است، براى آنكه آثار ظالمين باقى نماند آنها را خراب مى كند و به جاى اصلى آن باز مى گرداند.
4⃣مطابق روايت صحيح مسلم، #پيامبر_اكرم (صلى الله عليه و آله) قصد داشت كه كعبه را خراب كرده و از نو بنا كند، ولى به جهت آنكه مردم تازه مسلمان بودند از اين كار صرف نظر كرد. حديث ديگرى نيز مسلم در همين باب نقل كرده است كه برخى از سلاطين كعبه را خراب كرده و دوباره بازسازى كردند. [۳]
پی نوشتها؛
[۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، ۱۴۰۷ق، چ ۴، ج ۴، ص ۵۴۳
[۲] الغيبة (للطوسی) كتاب الغيبة للحجة، طوسى، دار المعارف الإسلامية، ۱۴۱۱ق، چ ۱، ص ۴۷۲
[۳] الجامع الصحيح المسمى صحيح مسلم، أبو الحسين القشيری النيسابوری، دار إحياء التراث العربی، بی تا، ج ۲، ص ۹۶۸
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، ۱۳۹۰ش، چ هفتم، ص ۶۲۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ما طرفدار مظلوم هستیم
🔹ما طرفدار #مظلوم هستیم؛ هر کس در هر کجا که مظلوم باشد ما طرفدار او هستیم، و #فلسطینیها مظلوم هستند. #اسرائیل به آنها ظلم کرده است، به این جهت ما طرفدار آنها هستیم.
بیانات حضرت امام در مصاحبه با تلویزیون «پی. بی. اس» ۵۷/۰۹/۱۰
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی #فلسطین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دلیل این همه توحش و جنایت اسرائیل چیست؟ چرا به فلسطین و لبنان حمله می کند؟ (بخش اول)
🔸حمله ددمنشانه #اسرائیل به بیمارستان المعمدانی غزه و کارنامه سیاه ۷۵ ســال جنایت آن علیه مردم #فلسطین، همگی از ایده مرکزی شوم «نژادپرستی و قوم برگزیده» بودن #صهیونیسم و «انسانیت زدایی» پیروی میکند که بیمرز بودن قساوت و نداشتن هیچ قیدی در #جنایت کردن علیه بشریت و عدم پایبندی به قوانین بین المللی را با «پشتوانه #نظام_سلطه جهانی» به دنبال دارد.
🔹حقوق مردم #فلسطین بیش از هفتاد سال است که زیر چکمه های رژیم نامشروع صهیونیستی له میشود و این رژیم در مدت مذکور، وحشیانه ترین جنایتها را علیه این مردم مرتکب شده است. عملیات نظامی که نیروهای فلسطینی با نام #طوفان_الاقصی در نیمه مهرماه امسال علیه اشغالگران آغاز کردند، ادامه جنگی بود که سال هاست #اشغالگران علیه مردم #فلسطین به راه انداختهاند. طی دههها اشغال فلسطین، #رژیم_صهیونیستی از هیچ جنایتی علیه #فلسطینیان فروگذار نبوده است و فهرست بلندبالایی از جنایات اشغالگران علیه ساکنان اولیه فلسطین و اعراب وجود دارد. در این گزارش به برخی از مهمترین #جنایات #رژیم_صهیونیستی علیه فلسطینیان طی چند دهه گذشته تا کنون اشاره خواهیم داشت.
🔹شروع جنایات صهیونیستی علیه ملت مظلوم #فلسطین از روز نکبت فلسطین بر اساس یک توطئه وحشتناک غربی با سردمداری #انگلیس در دهه ۴۰ قرن بیستم، از ملت آن، #غصب و به #زور_سلاح و #کشتار و #فریب، به جماعتی که عمدتاً از کشورهای اروپایی مهاجرت داده شدهاند، واگذار شد. این غصب بزرگ که در آغاز با #کشتار های جمعیِ مردم بیدفاع در شهرها و روستاها و راندن مردم از خانه و کاشانه خود به کشورهای هممرز همراه بود، در طول بیش از هفت دهه همچنان با همین جنایتها ادامه یافته است. با شروع اشغال رسمی فلسطین در بین سالهای ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۰ بیش از ۵۳۰ شهر و روستای فلسطینی #تخریب شد. بسیاری از این تخریبها به این دلیل رخ میداد که فلسطینی های آواره نتوانند به خانه های خود بازگردند.
🔹در طول ۷۵ سال اخیر بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی با گلوله مستقیم به شهادت رسیده و یک میلیون نفر نیز دستگیر شدند. در تاریخ ۱۵ مه ۱۹۴۸ گروه های تروریستی یهودی شامل هاگانا واشترن و پالماخ که تحت نظارت و آموزش #انگلیسیها بودند #حملات_وحشیانه خود را به شهرها و روستاهای فلسطینی آغاز کردند. طبق آمار موجود، بیش از ۷۰۰ هزار فلسطینی، یعنی نزدیک به نیمی از جمعیت فلسطینیان در آن زمان از خانه و کاشانه خود آواره شدند، و ۴۰۰ تا ۶۰۰ روستای فلسطینی کاملاً تخریب شد. فلسطینی هایی که در روز نکبت از سرزمین خود آواره شدند به کشورهای همسایه همچون اردن و مصر و لبنان و سوریه رفتند و تا امروز در اردوگاههای آوارگان زندگی میکنند و منتظر روز بازگشت هستند.
🔹در واقع رژیم غاصب صهیونیستی از ابتدای قرن بیست جنایات زیادی را در این سرزمین مرتکب شده که در مواردی میتوان گفت در طول تاریخ بشر کمنظیر یا بینظیر بوده است. #جنایات_صهیونیستها تا حدی بوده که رسانه های جهان تنها قادر بودند بخش ناچیزی از آن را گزارش دهند و انبوه دیگری از این جنایات در سینه ملت فلسطین و در حافظه تاریخی زنان و مردان و کودکان آن ذخیره شده است. از #کشتار های دسته جمعی مردم و #ویران_کردن خانهها و مزارع آنان و #دستگیری و #شکنجه مردان و زنان و حتّی کودکان آنان، تا #تحقیر و #توهین به کرامت این ملت و سعی در نابودی و هضم آن در معده حرامخوار رژیم صهیونیستی، و تا حمله به اردوگاه های آنان در خود فلسطین و در کشورهای همسایه که میلیونها #آواره را در خود جای داده است. #ادامه_دارد...
منبع؛ پرسمان
#فلسطین #اسرائیل #صهیونیسم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️رژیم صهیونیستى به دنبال تصرّف قدس شریف است
🔹در غفلت دنیاىاسلام، در غفلت آحاد مردم و ملّت هاى مسلمان، #رژیم_صهیونیستى به دنبال تصرّف #قدس شریف است، به دنبال تصرّف #مسجدالاقصى است، به دنبال تضعیف هرچه بیشتر #فلسطینیان است؛ این را باید توجّه داشت.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۰۹/۰۴
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای #فلسطین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا قرآن برخی از «زندگان» را با تعبیر «مردگان» ياد کرده است؟
🔹معمولا وجود و عدم اشياء را با عينيّت آنها در خارج و عدم آن محاسبه مى كنند؛ ولى در منطق #قرآن_مجيد و #روايات_اسلامى وجود و عدم #اشياء با آثار آنها محاسبه مى شود. #زندگانِبىاثر، در صف #مردگان اند و #مردگانِزندهياد، در صف #زندگان. «قرآن مجيد» بارها روى اين مطلب تأكيد كرده است. گاه به پيامبر اكرم (ص) مى فرمايد: «إِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَى وَ لَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ؛ [نمل، ۸۰] به يقين تو نمى توانى سخنت را به گوش #مردگان برسانى، و نمى توانى كران را هنگامى كه روى برمى گردانند و پشت مى كنند فرا بخوانى».
🔹مسلّم است كه منظور از #مردگان و #كران در اينجا افرادى هستند كه ظاهراً زنده و داراى گوش شنوا مى باشند؛ امّا چون عكس العمل مناسبى در برابر دعوت پيامبر (ص) نشان نمى دهند، در زمره مردگان و كران محسوب شده اند. و در جاى ديگر مى فرمايد: «وَ مَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَ مَا يَنْبَغِي لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَ قُرآنٌ مُبِينٌ - لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيّاً؛ [یس، ۶۹ و ۷۰] ما شعر به او تعليم نداديم و سزاوار او نيست، اين [كتاب آسمانى] فقط ذكر و قرآن مبين است - تا افرادى را كه #زندهاند، بيم دهد».
🔹اميرالمؤمنين امام على (ع) به كميل بن زياد فرمود: «هَلَكَ خُزَّانُ الْأَمْوَالِ وَ هُمْ أَحْيَاءٌ، وَ الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ: أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ، وَ أَمْثْالُهُمْ فِی الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ؛ [۱] #ثروت_اندوزان #مردهاند، در حالى كه ظاهراً زنده اند! ولى #دانشمندان، تا دنيا برقرار است، #زنده مى مانند: جسم آنها از ميان مردم بيرون رفته؛ ولى چهره آنان در آينه دلها نقش بسته است». اگر با اين مقياس قرآنى و روايى، اشخاص و افراد و تمدّن ها و برنامه ها را بسنجيم، جهان چهره ديگرى در نظر ما خواهد داشت و بايد هم مقياس سنجش، همين باشد؛ چرا كه #موجودِ_زنده چيزى است كه داراى #آثار_حيات است؛ آن كس و آن چيز كه آثار حيات نداشته باشد، در واقع مرده است،
🔹و اگر #مردگانى بعد از حيات خود آثار وجودى نشان دهند، تا آن زمان كه آثار وجود آنها در جامعه بشرى است، در زمره #زندگان محسوب مى شوند. #شهيدانِ راه خدا چون آثارشان باقى است، زنده و جاويدانند (گذشته از زندگى برزخى بهشتى)؛ و #ظالمانِ_بيدادگر كه جز تباهى و فساد و ويرانى و مرگ اثرى ندارند، به يقين در صف #مردگان مى باشند. اگر امام علی (ع) گروهى از مردم كوفه و عراق را به عنوان «أَشْبَاحٌ بِلَا أَرْواحٌ» و ناظران نابينا و شنوندگان كر، معرّفى مى كند به خاطر پيروى از همين منطق و همين فلسفه اسلامى است.
پی نوشت:
[۱] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، قم، ۱۴۱۴ق، چ اول، ص ۴۸۶، (حکمت ۱۴۷)
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۴، ص ۵۲۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پيامبر اكرم (صلی الله عليه و آله):
🔸«إِنَّ النّاسَ إِذا رَأَوُا الظّالِمَ فَلَمْ يَأْخُذوا عَلى يَدَيْهِ أَوْشَكَ أَنْ يَعُمَّهُمُ اللهُ بِعِقابٍ مِنْهُ».
🔹مردم آنگاه كه #ظالم را ببينند و او را باز ندارند، انتظار مى رود كه #خداوند همه را به #عذاب خود گرفتار سازد.
📕نهج الفصاحه، ح ۸۳۳
#پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️علماى اهل سنت درباره شخصیت امام حسن عسکرى (علیه السلام) چه گفتارى دارند؟
🔸با مراجعه به کتب تاریخ و رجال اهل سنت پى مى بریم که #امام_حسن_عسکرى (علیه السلام) از احترام ویژه اى نزد #علمایاهلسنت برخوردار بوده است. اینک به برخى از کلمات آنان اشاره مى کنیم:
1⃣ابوعثمان عمرو بن بحر جاحظ (ت ۲۵۰ هـ.ق) هنگام مدح و ستایش از ده نفر از #امامان مى گوید: « ... هر کدام از آنان عالم، زاهد، ناسک، شجاع، جواد، طاهر و تزکیه کننده اند... این سلسله براى هیچ خانواده اى از عرب یا عجم اتفاق نیفتاده است». [۱]
2⃣محمّد بن طلحه شافعى (ت: ۶۵۲ هـ.ق) مى نویسد: «بدان که #منقبت_عالى و #مزیّت_بزرگى را که خداوند به او اختصاص داده و نمونه آن را بر گردن حضرت آویزان نموده و به او عنایت فرموده و آن را صفت دائمى قرار داده که روزگار آن را کهنه نخواهد کرد، و زبان ها با تلاوت کردنش او را به فراموشى نخواهند سپرد، این است که #مهدى (محمّد) (علیه السلام) از نسل او و متولّد یافته از او است، و فرزند منتسب به او و پاره تن جدا شده از او است». [۲]
3⃣سبط بن جوزى (ت: ۶۵۴ هـ.ق) مى گوید: «او #حسنبنعلى بن محمّد بن على بن موسى الرضا بن جعفر بن محمّد بن على بن الحسین بن على بن ابى طالب ـ (علیهم السلام) ـ است؛ او شخصى عالم و ثقه بود...». [۳]
4⃣ابن صبّاغ مالکى مى گوید: « ... هرگز کسى در امامت او شک و تردید نکرده است... او #نمونه_زمان خود و #بىنظیر بود... او سید اهل عصرش و #امام اهل زمانش بود. اقوالش محکم و افعالش مورد ستایش بود. هر گاه دانشمندان زمانش قصیده اى مى سرودند آن حضرت در مدح و قصیده آنان وجود داشت... او سواره اى بى همانند در تمامى علوم بود و او بیان کننده مشکلات علوم بود و از بیان آنها شانه خالى نمی کرد و خسته نمى شد. او پرده بردارنده از حقایق به نظر دقیق و واقع بین خود، و ظاهر کننده دقایق به فکر تیزبین خود بود. او از #امور_مخفى خبر مى داد. او #کریم_الأصل و #کریم_النفس بود. خداوند او را غریق رحمتش کند و در مکان گسترده بهشت خویش جاى دهد به حقّ محمّد (ص)، آمین». [۴]
5⃣نورالدین على بن عبدالله سمهودى (ت: ۹۱۱ هـ.ق) مى گوید: «امّا فرزند او ـ امام هادى (علیه السلام) ـ #ابومحمّدحسنخالص است. او شخصى عظیم الشأن بود... هنگامى که معتمد فرزند متوکّل عباسى او را حبس نمود کرامتى جلیل براى او آشکار شد». [۵]
6⃣على جلال الحسینى (ت: ۱۳۵۱ هـ.ق) مى نویسد: «ابومحمّد حسن زکى که به او #عسکرى مى گویند: در سال ۲۳۲ هـ.ق متولد شد. او نمونه زمان خود در #فضیلت و #عفاف و #زهد و #عبادت بود». [۶]
7⃣خیرالدین زرکلى (ت: ۱۳۹۶ هـ.ق) مى گوید « ... بعد از وفات پدرش با او به عنوان #امام بیعت کردند. او بر روش سلف صالحش بود. مردى #باتقوا و #اهل_عمل و #عبادت بود...». [۷]
8⃣عبدالله بن محمّد بن عامر شبراوى شافعى (ت: ۱۱۷۱ هـ.ق) مى گوید: « ...او را از حیث شرف بس است که #اماممهدیمنتظر از اولاد او است. خداوند این بیت شریف و نسب عظیم را خیر دهد. و بس است تو را به این نسبت از افتخار، و بس است تو را به این نسبت از علوّ قدر. آنان همگى کریم النسبند، همانند دندانه هاى شانه متعادلند... خوشا به حال این خانواده عالى مرتبه و بلند مقام... چه بسیار اقوامى که درصدد پایین آوردن منزلت آنان بودند، ولى خداوند آنان را بالا برد... خداوند ما را به محبّت آنان زنده بدارد و بر آن بمیراند، و ما را مشمول شفاعت آنان گرداند...». [۸]
9⃣عباس بن نورالدین مکّى (ت: ۱۱۸۰ هـ.ق) مى گوید: «ابو محمّد #امام_حسن_عسکرى، نسبش مشهورتر از ماه شب چهارده است. او و پدرش معروف به عسکرى اند. و امّا #فضایلش را زبان ها نمى توانند شماره کنند». [۹]
🔟عارف احمد عبدالغنى مى گوید: «کان من الزهد والعلم على امر عظیم...» [۱۰]؛ (او از حیث #زهد و #علم در مکانى عظیم قرار داشت...).
1⃣1⃣محمّد بن عبدالغفار هاشمى حنفى مى نویسد: «و کثر اتباعه وذاع صیته واتجهت إلیه الانظار...» [۱۱]؛ (او پیروان بسیار داشت. #موقعیّتش همه جا را گرفته و همه نظرها را به خود متوجه ساخته بود...).
پی نوشتها؛
[۱] رسائل جاحظ، ص ۱۰۶ [۲] مطالب السؤول، ج ۲، ص ۱۴۸ [۳] تذکرة الخواص، ص ۳۲۴ [۴] الفصول المهمة، ص ۲۷۹ [۵] جواهر العقدین، ص ۴۴۸ [۶] الحسین (علیه السلام)، ج ۲، ص ۲۰۷ [۷] الأعلام، ج ۲، ص ۲۰۰ [۸] الاتحاف بحبّ الأشراف، ص ۱۷۸ و ۱۷۹ [۹] نزهة الجلیس، ج ۲، ص ۱۸۴
[۱۰] الجوهر الشفاف فى انساب السادة الأشراف، ج ۱، ص ۱۶۰ و ۱۶۱ [۱۱] ائمة الهدى، ص ۱۳۸
• جهت کاهش حجم نوشتار، از آوردن متن عربی روايات صرف نظر گردیده است.
📕اهل بیت از دیدگاه اهل سنت، على اصغر رضوانى، مسجد مقدس جمکران، قم، ۱۳۸۵ ه.ش، ص ۱۸۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_عسکری #امام_حسن_عسکری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️صلاح دین و دنیای ما
🔹ای کاش میدانستیم صلاح دین و دنیای ما در تمسک به #انبیاء و #اولیاء و تمسک به #قرآن و #عترت است!
📕در محضر بهجت، ج ٢، ص ۳۸۱
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا امام عسکری (علیه السلام) از امور غيبي نسبت به امامان پيشين بيشتر استفاده کرده است؟
🔹مى دانيم كه #امامان (عليهم السلام)، در پرتو ارتباط با پروردگار جهان، از #آگاهی_غيبى برخوردار بودند، و در مواردى كه اساس حقانيت اسلام يا مصالح عالى امت اسلامى (همچون مشروعيت امامت آنان) در معرض خطر قرار مى گرفت، از اين آگاهى به صورت #ابزار_هدايت استفاده مى كردند. پيشگويى ها و #گزارشهای_غيبى #امامان (علیهم السلام)، بخش مهمى از زندگينامه آنان را تشكيل مى دهد، اما با يك مطالعه در زندگى #امام_عسكرى (علیه السلام) چنين به نظر مى رسد كه: آن حضرت بيش از امامان ديگر #آگاهی_غيبى خود را آشكار مى ساخته است. بر اساس تحقيق يكى از دانشمندان معاصر، از #كرامات و گزارش هاى غيبى و اقدامات خارق العاده #امام_حسن_عسكرى (علیه السلام)، «قطب راوندى» در كتاب «خرائج» جمعاً چهل مورد، «سيد بحرانى» در «مدينه المعاجز» صد و سى و چهار مورد، «شيخ حر عاملى» در «اثبات الهدايه» صد و سى و شش مورد، و «علامه مجلسى» در «بحار الأنوار» هشتاد و يك مورد را ثبت كرده اند [۱]
🔹و اين، به خوبى روشنگر فزونى بروز كرامات و #گزارشهای_غيبى از ناحيه آن حضرت مى باشد. به نظر مى رسد علت اين امر #شرایط_نامساعد و جوّ پر اختناقى بود كه #امام_عسکری و پدرش امام هادى (علیهم السلام) در آن زندگى مى كردند؛ زيرا از وقتى كه امام هادى (علیه السلام) از سر اجبار به سامرّاء منتقل گرديد، به شدّت تحت مراقبت و كنترل بود، از اين رو امكان معرفى فرزندش #حسن (علیه السلام) به عموم شيعيان به عنوان امام بعدى وجود نداشت و اصولاً اين كار، حيات او را از ناحيه حكومت وقت در معرض خطر جدى قرار مى داد. به همين جهت كار معرفى #امام_حسن_عسكرى (علیه السلام) به شيعيان و گواه گرفتن آنان در اين باب، در ماههاى پايانى عمر امام هادى (علیه السلام) صورت گرفت، [۲] به طورى كه هنگام شهادت آن حضرت هنوز بسيارى از شيعيان از امامت #امامحسنعسكرى (علیه السلام) آگاهى نداشتند. [۳]
🔹گويا عامل ديگرى نيز در اين زمينه بى تأثير نبوده و آن اعتقاد گروهى از شيعيان به امامت «محمد بن على»، برادر امام حسن عسكرى (علیه السلام)، در زمان حيات امام هادى (علیه السلام) بوده است. اين گروه بر اساس همين پندار او را در محضر امام هادى (علیه السلام) احترام مى كردند، ولى حضرت با اين پندار مبارزه مى كرد و آنان را به امامت فرزندش #حسن (علیه السلام) راهنمايى مى نمود. پس از شهادت امام هادى (علیه السلام) گروهى از خيانتكاران و نادانان، همچون «ابن ماهويه»، اين پندار را دستاويز قرار داده و به اغواى مردم و منحرف ساختن افكار از امامت #امام_عسكرى (علیه السلام) پرداختند. اين عوامل دست به دست هم داده و موجب شك و ترديد گروهى از شيعيان در امامت آن حضرت در آغاز كار گرديده بود، چنانكه برخى از آنان در صدد آزمايش امام (علیه السلام) بر مى آمدند [۴] و برخى ديگر در اين زمينه با امام مكاتبه مى كردند. [۵]
🔹اين تزلزلها و ترديدها به حدّى بود كه #امام_عسکری (علیه السلام) در پاسخ گروهى از شيعيان در اين زمينه با آزردگى و رنجش فراوانى نوشت: «هيچ يك از پدرانم، مانند من، گرفتار شك و تزلزل شيعيان در امر امامت نشده اند...» [۶] #امامحسنعسكرى (علیه السلام) براى زدودن زنگار اين شكها و ترديدها، و نيز گاه براى حفظ ياران خود از خطر، و يا دلگرمى آنان، و يا هدايت گمراهان، ناگزير مى شد پرده هاى حجاب را كنار زده، از آن سوى جهان ظاهر، خبر دهد، و اين، از مؤثرترين شيوه هاى جلب مخالفان و تقويت ايمان شيعيان بود. «ابوهاشم جعفرى» يكى از نزديكترين ياران امام بود، مى گويد: هر وقت به حضور #امام_عسكرى (علیه السلام) مى رسيدم، برهان و نشانه تازه اى بر #امامت او مشاهده مى كردم. [۷]
پی نوشتها؛
[۱] طبسى، شيخ محمد جواد، حياه الامام العسكرى، الطبعه الأولى، قم، دفتر تبليغات اسلامى، ۱۴۱۳ق، ص ۱۲۱
[۲] همان، ص ۲۱۷
[۳] مسعودى، اثبات الوصيّه، الطبعه الرابعه، نجف، المطبعه الحيدريه، ۱۳۷۴ق، ص ۲۳۴
[۴] همان، ص ۲۴۶
[۵] همان، ص ۲۳۸
[۶] حسن بن على بن شعبه، تحف العقول، الطبعه الثانيه، ۱۳۶۳ش، قم، مؤسسه النشر الاسلامى (التابعه) لجماعه المدرسين بقم المشرّفه، ص ۴۸۷
[۷] طبرسى، اعلام الورى، الطبعه الثالثه، دار الكتب الأسلاميه ص ۳۷۵
📕سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق(ع)، قم، ۱۳۹۰ه.ش، ص ۶۴۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_حسن_عسکری #امام_عسکری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️تنها راه، نابودی اسرائیل است
🔹...من بیش از پانزده سال است که در اعلامیه ها و سخنرانی های خود #اسرائیل را محکوم کرده و از ملت #فلسطین و سرزمین آنان دفاع کردهام. #اسرائیل غاصب است و هر چه زودتر باید #فلسطین را ترک کند، و تنها راه حل این است که برادران فلسطینی هر چه زودتر این #ماده_فساد را نابود گردانند و #ریشه_استعمار را در منطقه قطع کنند، تا آرامش به منطقه بازگردد.
بیانات حضرت امام در مصاحبه با مجله فردای آفریقا درباره انقلاب مردمی ۵۷/۰۹/۱۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دلیل این همه توحش و جنایت اسرائیل چیست؟ چرا به فلسطین و لبنان حمله می کند؟ (بخش دوم و پایانی)
🔸حمله ددمنشانه #اسرائیل به بیمارستان المعمدانی غزه و کارنامه سیاه ۷۵ ســال جنایت آن علیه مردم #فلسطین، همگی از ایده مرکزی شوم «نژادپرستی و قوم برگزیده» بودن #صهیونیسم و «انسانیت زدایی» پیروی میکند که بیمرز بودن قساوت و نداشتن هیچ قیدی در #جنایت کردن علیه بشریت و عدم پایبندی به قوانین بین المللی را با «پشتوانه #نظام_سلطه جهانی» به دنبال دارد.
🔹 #صبرا و #شتیلا، #دیریاسین تنها بخشی از #جنایات_صهیونیستها علیه ملت #فلسطین است. جنایت دیریاسین از #کشتار زنان و مردان تا دریدن شکم زنان باردار نهم آوریل هر سال، سالروز کشتار فجیع روستای «دیر یاسین» در غرب بیتالمقدس است. آمار مختلفی از تعداد شهدا وجود دارد، از ۲۵۰ تا ۳۶۰ نفری که بسیاری از آنها زن و کودک بودند و با خونسردی تمام به دست #صهیونیستها #قتل_عام شدند. کشتار در سحرگاه نهم آوریل ۱۹۴۸ به دست تروریست های «ایتسل» و «لیحی» که مورد حمایت سازمان تروریستی «هگانا» بودند انجام شد، جنایتکارانی که بعدها هسته مرکزی ارتش را تشکیل دادند. به گفته منابع فلسطینی، تروریستهای یهودی گمان میکردند که اهالی روستا که ۷۵۰ نفر بودند، از ترس و واهمه خانه هایشان را رها کرده و فرار کنند، اما مقاومت اهالی بهانه شد تا #صهیونیستها از کشتهها پشتهها بسازند.
🔹همچنین طبق گزارشها، صهیونیست های جنایتکار، اقدام به #مُثله_کردن بدن مطهر برخی اهالی کردند، حتی #شکمزنانباردار را برای شرطبندی بر روی جنسیت جنین می دریدند. حدود ۲۵ نفر از مردان روستا را سوار اتوبوس کردند و مانند ارتش روم در گذشته در خیابانهای بیتالمقدس گرداندند و سپس آنها را با تیراندازی اعدام کردند. #صهیونیستها همچنین #پیکر_شهدا را روی هم تلنبار کرده و آنها را به #آتش کشیدند. در واقع اصل ماجرا از آنجا آغاز شد که در بامداد روز نهم آوریل سال ۱۹۴۸ نیروهای موسوم به «آرگون» رژیم صهیونیستی از مناطق شرق و جنوب وارد روستای «دیر یاسین» و نیروهای «اشتیرن» نیز از قسمت شمال وارد این روستا شدند و بدین گونه روستا از هر طرفی بجز طرف غربی به محاصره درآمد.
🔹ساکنان روستا که همگی در خواب بودند با این اقدام غافلگیر شدند؛ آنها در ابتدا به مقابله با صهیونیستها پرداختند که این امر منجر به هلاکت ۴ تن از مهاجمان و زخمی شدن ۴۰ تن دیگر شد. پس از این موضوع، صهیونیستها به منظور مقابله با پایداری ساکنان روستا، از نیروهای «پالماخ» در یکی از پادگانهای نظامی در نزدیکی قدس طلب کمک گرفتند، این نیروها اقدام به #گلولهباران توپخانهای این روستا نمودند تا زمینه حمله متجاوزین را فراهم کنند و با فرا رسیدن ظهر روستا به کلی از حضور نیروهای مقاومت خالی شد، بنابراین نیروهای آرگون واشتیرن به شیوه تروریستی خود برای #قتل_عام ساکنان روستا روی آوردند. بدین ترتیب مهاجمان از طریق منفجر ساختن منازل ساکنان روستا، آن را اشغال کردند و پس از تمام شدن دینامیتها و مواد منفجره، از طریق بمب و توپخانه اقدام به کشتار عناصر مقاومت نمودند و تمامی مردان و زنان و کودکان و سالخورده هایی را که در داخل منازل حضور داشتند، هدف تیراندازی های خود قرار می دادند.
🔹 #متجاوزین دهها تن از ساکنان روستا را کنار هم قرار داده و به طرف آنان تیراندازی می کردند و ۲ روز کامل #کشتارها و جنایتهای خود را ادامه دادند. نظامیان صهیونیست کشتاری شامل #شکنجه، #هتکحرمت، #قطع_اعضا، پاره کردن شکم زنان باردار و... را به راه انداختند و ۵۳ کودک را از دیوارهای محله قدیمی قدس به پایین پرت کردند و ۲۵ تن از مردان این روستا را در اتوبوس هایی حبس کرده و همانند ارتش قدیم رومانی، آنان را به نشانه پیروزی در خیابانهای شهر قدس چرخانده و در نهایت تیرباران کرده و به شهادت رساندند. #صهیونیستها اجساد قربانیان را در چاههای آب روستا انداخته و درهای آن را به منظور سرپوش نهادن بر جنایتهای خود بستند. #ادامه_دارد...
منبع؛ پرسمان با تلخیص
#فلسطین #اسرائیل #صهیونیسم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی
🔹براى دولتمردان و دولتزنانِ #آمریکا، امنیّت #اسرائیل مسئلهى اصلى نیست، مسئلهى اصلى چیز دیگرى است. مسئلهى اصلى براى این حضرات، راضى نگهداشتن شبکهى سرمایه داران #صهیونیست است که رگِ حیات اینها را در دست گرفتهاند.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۰۹/۰۶
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای #اسرائیل #صهیونیسم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مقام و منزلت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
🔹#حضرت_معصومه (سلام الله علیها) بعد از پدر بزرگوارشان، در سال ۱۷۹ تحت کفالت برادرشان #امام_رضا (عليه السلام) قرار گرفتند و تا سال ۲۰۰ هـ ق یعنی ۲۱ سال تمام، در کنار برادر به «مقامات عالی» و «کمالات علمی و معنوی و اخلاقی» دست یافتند؛ برخی از مقامات ایشان عبارت است از:
💠«مقام شفاعت»
🔹در مقام و منزلت و جایگاه این بانوى بزرگوار نزد اهل بیت (علیهم السلام) همین بس که #امام_صادق (علیه السلام) فرمودند: «آگاه باشید #بهشت هشت در دارد که سه در آن به سوى #قم است. #بانویى از فرزندان من در آنجا وفات مى کند که نامش #فاطمه دختر موسى (عليه السلام) است؛ همه شیعیان ما به #شفاعت او وارد بهشت مى شوند». [۱] همچنین #مقام_معنوی ایشان در مرحله ای است که در فرازی از زیارتنامه معروفشان که توسط #امام_رضا (علیه السلام) بیان شده است میخوانیم: «یا فاطِمَةُ اشْفَعى لى فىِ الْجَنَّةِ، فَانَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَاْناً مِنَ الشَّاْنِ» [۲] (اى #فاطمه مرا در بهشت #شفاعت کن، چرا که در پیشگاه خدا داراى #جایگاه_باعظمت هستى».
💠«مقام علمی و حدیثی»
🔹#حضرت_معصومه (سلام الله علیها) از لحاظ #علمی و #حدیثی مثل مادرشان حضرت زهرا (سلام الله علیها) #عالمه و #محدثه بودند و همانگونه که حضرت فاطمه (سلام الله علیها) با استدلال های متین و استوار، حقانیت ولایت امام علی (علیه السلام) را تبیین می کردند، حضرت #فاطمه_معصومه (سلام الله علیها) نیز چنین بودند. روایاتی که از آن حضرت نقل شده، غالباً درباره امامت و ولایت امام علی (علیه السلام) است که با اثبات ولایت حضرت، ولایت سایر امـامـان معصوم (علیهم السلام) نیز ثابت میشود.
🔹برای نمونه #حضرت_معصومه (سلام الله علیها) با چند واسطه از حضرت زهرا (سلام الله علیها) نقل می کنند که فرمودند: #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) در #شب_معراج به بهشت رفت و بر روی پرده ای در قصر بهشت دید که چنین نوشته شده: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ عَلِیٌ وَلِیُ الْقَوْمِ» (معبودی جز خدای یکتا و بی همتا نیست، #محمد رسول خدا و #علی ولی و رهبر مردم است)؛ و بر روی پرده درگاه قصر دیگری نوشته شده است: «شِیعَةُ عَلِیٍّ هُمُ الْفَائِزُون» (شیعیان علی رستگارند). [۳]
🔹همچنین در باب «مکانت علمی» #حضرت_معصومه (سلام الله علیها) نقل شده است که روزی عده ای از شیعیان وارد مدینه شدند و پرسش هایی داشتند که می خواستند از محضر #امام_کاظم (علیه السلام) بپرسند و ایشان در سفر بودند. از این رو #حضرت_معصومه (سلام الله علیها) پاسخ آن پرسشها را نوشت و به آنان تسلیم نمودند. آنان از مدینه خارج شده و در بیرون شهر با #امام_کاظم (عليه السلام) مصادف شدند. هنگامی که امام پرسش های آنان و پاسخ های #حضرت_معصومه (سلام الله علیها) را مشاهده کرد، سه بار فرمود: «فِدَاهَا أَبُوهَا» [۴] (پدرش به فدایش باد). [۴]
پی نوشتها:
[۱] بحار الأنوار، ج ۵۷، ص ۲۲۸
[۲] کلیات مفاتیح نوین، همان، ص ۵۷۹
[۳] بحار الأنوار، همان، ج ۶۵، ص ۷۷
[۴] همراه زائران قم و جمکران، همان، ص۶۱؛ کشف اللئالی، نقل از: کریمه اهل بیت(س)، (علیاکبر مهدیپور) ص ۶۳ و ۶۴
📕بانوی ملکوت (علی کریمی جهرمی)
منبع: وبسایت راسخون
#حضرت_معصومه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️«کلام نور»
🔸«يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِی خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» ﴿٢١﴾
🔹«ای مردم! #پروردگار خود را پرستش کنید؛ آن کس که شما، و کسانی را که پیش از شما بودند آفرید، تا #پرهیزکار شوید».
🔸«الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِله أَنْدَادًا وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» ﴿٢٢﴾
🔹«آن #پروردگاری که زمین را برای شما بستری گسترده و آسمان را سقفی برافراشته قرار داد و از آسمان، آبی [مانند برف و باران] نازل کرد و به وسیله آن از میوه های گوناگون، #رزق و #روزی برای شما بیرون آورد؛ پس برای #خدا شریکان و همتایانی قرار ندهید در حالی که می دانید [برای خدا در آفریدن و روزی دادن، شریک و همتایی وجود ندارد]».
📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) ارزش «دوست خوب» را چگونه بیان می فرماید؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در بخشی از نامه ۳۱ #نهج_البلاغه می فرماید: «وَ الصَّاحِبُ مُنَاسِبٌ» [۱] (#يار و همنشين [خوب] همچون #خويشاوند انسان است). اشاره به اينكه پيوندهاى #دوستى گاه به قدرى قوى مى شود كه جاى پيوندهاى نَسَبى را مى گيرد؛ بلكه گاهى از آن قوى تر نيز مى شود. ضرب المثل معروفى است كه مى گويند از كسى پرسيدند: دوست بهتر است يا برادر؟ گفت: برادرى كه دوست باشد بهتر است. ضرب المثلى نيز در زبان عرب رايج است كه مى گويد: «اَلصَّديقُ نَسيبُ الرُّوحِ وَ الْأَخُ نَسيبُ الْبَدَنِ» [۲] (دوست، هماهنگ و مناسب با روح، و برادر، هماهنگ و مناسب با جسم و بدن است).
🔹از اين سخن مى توان چنين نتيجه گرفت كه همان حقوقى كه براى خويشاوندان در نظر گرفته مى شود، بايد درباره #دوستان_خوب در نظر گرفته شود. حضرت در ادامه مى فرمايد: «وَ الصَّدِيقُ مَنْ صَدَقَ غَيْبُهُ» (#دوست آن است كه در غياب انسان، #حق_دوستى را ادا كند). اشاره به اينكه كسانى كه در حضور انسان اظهار محبّت و عشق و علاقه مى كنند، ممكن است نشانه واقعى دوستى آنها نباشد؛ #دوستی_واقعى آنگاه آشكار مى شود كه انسان در غياب دوستش تمام آنچه را در حضور مى گفت و رعايت مى كرد بگويد و رعايت كند.
🔹#امام_علی (علیه السلام) در بخش دیگری از این نامه مى فرمايد: «وَ رُبَّ بَعِيدٍ أَقْرَبُ مِنْ قَرِيبٍ، وَ قَرِيبٍ أَبْعَدُ مِنْ بَعِيدٍ» (چه بسا #دورافتادگانى كه از #خويشاوندان نزديكتر و خويشاوندانى كه از هركس دورترند). اشاره به اينكه #پيوندهاى_نَسَبى هميشه دليل بر پيوند دل ها و نزديكى فكرها نيست؛ گاه مى شود #دورافتادگان به انسان از نزديكان نزديكترند. آنچه مهم است پيوند #دل و ارتباط #ارواح به يكديگر است كه اگر در نزديكان پيدا نشد مى توان آن را در دورافتادگان جستجو كرد. «قرآن كريم» نيز مى فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِكُمْ وَ أَوْلَادِكُمْ عَدُوّاً لَّكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ». [۳]
🔹حضرت در ادامه می فرماید: «وَ الْغَرِيبُ مَنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ حَبِيبٌ» (#غريب كسى است كه #دوستى نداشته باشد). آرى! آنچه انسان را از غربت بيرون مى آورد #محبّت است، و كسانى كه محروم از محبّت #دوستانند تنهاى تنهايند. اين غربت از عوامل مختلفى سرچشمه مى گيرد: گاه #كبر و #غرور و #خودبرتربينى است كه مردم را از انسان مى راند، و گاه #حسادتها و گاه #بیوفايىها و عوامل ديگر است. بنابراين براى اينكه از غربت بيرون آييم راهى جز اين نيست كه اين گونه رذايل را از خود دور سازيم و با جاذبه اخلاقى #دوستان_خوبى را برای خود فراهم نماییم.
پی نوشتها؛
[۱] «مناسب» از ريشه «نسب» در اينجا به معناى خويشاوند است.
[۲] شرح نهج البلاغة، ابن أبی الحديد، مكتبة آية الله المرعشی النجفی، قم، ۱۴۰۴ق، چ اول، ج ۱۶، ص ۱۱۷
[۳] سوره تغابن، آيه ۱۴
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۹، ص ۶۷۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#دوست #دوستی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️شفا دادن الی ماشاءالله به تحقق پیوسته است
🔹ملتفت باشید! معتقد باشید! #شفا دادن الی ماشاءالله به تحقق پیوسته است! یکی از معاودین عراقی (ایرانیان ساکن عراق) غدّهای داشت و می بایستی مورد عمل جراحی قرار می گرفت. خطرناک بود. از آقا #امام_رضا علیه السلام خواست او را شفا بدهد، شب #حضرت_معصومه علیها السلام را در خواب دید که به وی فرمود: «غده خوب میشود؛ احتیاج به عمل ندارد». ارتباط خواهر و برادر را ببینید! از برادر خواسته [شده]، خواهر جوابش را داده است.
📕برگی از دفتر آفتاب، ص ١۶۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت
#امام_رضا #حضرت_معصومه #آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در «عصر ظهور» كدامين مذهب از ميان مذاهب اسلامی بر جهان حاكم است؟
🔹شكى نيست كه #اسلام آخرين دين بشر از جانب خداوند متعال است. لذا خداوند متعال پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) را به عنوان #خاتم_النبيين [۱] توصيف كرده است. آن حضرت نيز تصريح به اين نموده كه بعد از خود پيامبرى ديگر نخواهد بود. لكن سؤال اين است كه از بين مذاهب موجود كدامين #مذهب از مذاهب اسلامى به اجرا در خواهد آمد؟ در پاسخ بايد گفت: مطابق آيات و روايات فراوان، دين حاكم در عصر ظهور، دين #اسلام است. [۲] همچنين با توجه به آياتى نظير #آيه_اكمال پى مى بريم كه مذهب رايج در #عصر_ظهور همان #مذهب_تشيع است.
🔹خداوند متعال مى فرمايد: «اَلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً». [۳] (امروز #دين شما را كامل كردم و #نعمت خود را بر شما تمام نمودم و #اسلام را به عنوان آيين [جاودان] شما پذيرفتم). مگر در آن روز چه اتفاقی افتاده است كه خداوند به سبب آن دين خود را بر مردم كامل كرده و نعمت را بر آنان تمام نموده است و #اسلام را همراه با آن پذيرفته است؟ كليد فهم اين سؤال ها بررسى شأن نزول آيه و روشن شدن مصداق كلمه #اليوم در آيه شريفه است. با مراجعه به روايات و بيانات مفسرين در ذيل آيه فوق پى مى بريم كه شأن نزول آيه، قضيه اى است كه در #غدير_خم - روز هجدهم ذیحجه - اتفاق افتاده است.
🔹در آن روز #پيامبر_اكرم (صلى الله عليه و آله) دست #حضرت_على (عليه السلام) را بلند كرده و او را به عنوان #امام و خليفه و جانشين بعد از خود معرفى كرده است. پس #دينمرضىخداوند در #عصر_ظهور كه بر همه اديان غالب خواهد شد، همان دينى است كه در مذهب #تشيع يعنى پيروى از امام على (عليه السلام) و يازده امام معصوم (عليهم السلام) از فرزندان او متبلور شده است. لذا خداوند متعال در سوره نور مى فرمايد: «...وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِی ارْتَضى لَهُمْ...» [۴]؛ (...و دينى را كه براى آنها پسنديده است پياده خواهد نمود...). اين دينِ پسنديده همان دينى است كه در روز غديرخم با خط ولايت مستدام است.
پی نوشتها
[۱] سوره احزاب، آیه شریفه ۴۰
[۲] سوره توبه، آيه شريفه ۳۳
[۳] سوره مائده، آيه شريفه ۳
[۴] سوره نور، آيه شريفه ۵۵
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، ۱۳۹۰ش، چاپ هفتم، ص ۶۱۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#اسلام #تشيع #امام_زمان #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد