بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 111 قرآن کریم
1* نژادپرستی، امتیاز طلبی و حقّ را منحصر در خود و حزب و گروه خود دانستن، ممنوع است. {بل أنتم بشر ممّن خلق}
2* هیچ فرد، قوم، نژاد و امتی، نباید مطمئن به آمرزش خدا باشد، چنانکه نباید از رحمت او مأیوس باشد. {یغفر لمن یشاء و یعذب...}
3* فاصلۀ زمانی میان حضرت مسیح علیه السلام تا حضرت محمد صلی الله علیه و آله حدود ششصد سال است.
4* بیان حقایقی که کتمان یا تحریف و یا فراموش شده اند، یکی از رسالت های انبیاست. {یبیّن لکم}
5* احکام الهی، نیاز به تبیین پیامبران دارد. {رسولنا یبین لکم}
6* بعثت، راه عذر و بهانه را به روی انسان می بندد. {ان تقولوا ما جائنا من بشیر}
7* انسان در انتخاب راه آزاد است، انبیا فقط بشارت و هشدار می دهند، اجبار و اکراهی ندارند. {فقد جائکم بشیر و نذیر}
8* یاد نعمت ها، عامل عشق به خدا، شکر نعمت های او و تعبّد و تسلیم در برابر دستورات اوست. {اذکروا نعمة الله علیکم}
9* برای دعوت مردم، خوب است از ابزار عاطفه استفاده کرد.{ یا قوم}
10* باید پیش از دستورات الهی، مردم را با ذکر الطاف الهی، آماده کنیم. {اذکروا نعمة الله...}
11* نعمت نبوّت، حکومت و قدرت از نعمت های خداوند است. {اذ جعل فیکم انبیاء و جعلکم ملوکاً...}
12* از وظایف انبیا، یادآوری نعمت های الهی به مردم است. {اذکروا نعمة الله}
13* از تاریخ عبرت بگیریم. قوم موسی پس از برخورداری از لطف ویژه الهی و رسیدن به حکومت، {لم یؤت احداً من العالمین} گرفتار ذلّت و مسکنت شدند. {باؤا بغضب من الله} (بقره،61)
14* رابطۀ رهبر و مردم، باید عمیق و عاطفی باشد. {یا قوم}
15* سرزمین های مقدس را باید از چنگ نااهلان بیرون آورد. {اُدخلوا الارض المقدسة}
16* همه جای زمین یکسان نیست، برخی جاها قداست دارد. {الارض المقدسة}
17* فرار از جبهه، حرام است. {ادخلوا...و لا ترتدوا}
18* برخورداری از نعمت های الهی، مسئولیت دارد. {جعل فیکم أنبیاء و جعلکم ملوکاً ...ادخلوا}
19* از مصادیق و نمونه های خسارت، محرومیّت از مکان های مقدّس است. {ادخلوا...و لا ترتدّوا...فتنقلبوا خاسرین}
20* بودن نااهلان در جایی، دلیل کناره گیری افراد شایسته نیست. {یا قوم ادخلوا...فان یخرجوا منها فانا داخلون}
21* باید دشمن را بیرون کرد، نه آنکه صبر کرد تا خودش بیرون رود. {فان یخرجوا منها فانا داخلون}
22*راحت طلبی ممنوع است، باید اقدام کرد و امداد خواست تا دشمن را بیرون راند.
23* توقّع پیروزی بدون مبارزه، تفکّری نادرست است. {فان یخرجوا منها فانا داخلون}
24* بدتر از نافرمانی، جسارت و لجاجت است. {لن ندخلها}
25* خداترسی، زمینۀ فراهم شدن الطاف و نعمت های الهی است. {یخافون أنعم الله...}
26* آنکه از خدا بترسد، احساس مسئولیت می کند و پیروی از فرمان پیامبر خدا را واجب می داند و در برابر قدرت های دیگر تسلیم نمی شود. {یخافون أنعم الله...ادخلوا}
27* خداترسی، زمینۀ شجاعت و جرأت و عمل است. {یخافون...ادخلوا}
28* خداترسی، نعمتی الهی است. {یخافون أنعم الله علیها}
29* هنگام حمله، باید به رزمندگان روحیه داد. {فانکم غالبون}
30* خوف الهی و تقوا، به انسان بصیرت و نیروی تحلیل صحیح و روشن از مسائل می دهد. {یخافون...فانکم غالبون}
31* توکل، باید مخلصانه و تنها بر خدا باشد. {علی الله فتوکّلوا}
32* اگر اهل ایمان با شهامت وارد شوند، منحرفان میدان را ترک می کنند. {فاذا دخلتموه فانکم غالبون}
33* توکل به تنهایی کافی نیست، بلکه همراه با تلاش ما را به مقصد می رساند. {ادخلوا...فتوکلوا}
34* از شما حرکت، از خدا برکت و نصرت. {فاذا دخلتموه فانکم غالبون و علی الله فتوکلوا ان کنتم مؤمنین}
35* توکل، تنها به لفظ نیست؛ بلکه روحیه ای برخاسته از ایمان است. {فتوکلوا ان کنتم مؤمنین}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_111
#نژاد_پرستی
#امتیاز_طلبی
#آمرزش
#انتخاب
#نعمت
#شکر
#عبرت
#رهبر
#فرار_از_جبهه
#دشمن_شناسی
#دشمن
#راحت_طلبی
#مبارزه
#لجاجت
#خداترسی
#توکل
کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 112 قرآن کریم
1* مکّه و بیت المقدّس، هر دو سرزمین مقدّسند؛ اما موسی علیه السلام که به قوم خود فرمود: وارد آن شوید و با دشمن بجنگید، بهانه آورده، از فرمان او تخلف کردند، ولی مسلمانان در سال ششم هجری که به قصد عمره در رکاب پیامبر صلی الله علیه و آله تا نزدیکی مکه آمدند، اگر ممانعت آن حضرت نبود به شهر حمله می کردند. در این سفر (صلح حدیبیه) واقع شد. آری، دو قوم به دروازه دو شهر مقدس رسیدند، ولی یکی چنان گریزان از جنگ و یکی چنین سلحشور.
2* تلاش رهبران الهی در انجام وظایفی که بر عهده دارند، تنها در صورت همراهی مردم به ثمر می رسد.
3* بنی اسرائیل، نمونۀ بی ادبی، بهانه جویی، ضعف و رفاه طلبی بودند. {یا موسی انا لن ندخلها أبدا...}
4* مردم باید خود به اصلاح جامعه بپردازند، نه آنکه تنها از خداوند و رهبران دینی توقّع اصلاح داشته باشند. {فقاتلا انا هاهنا قاعدون}
5* آرزوی پیروزی بدون کوشش، خردمندانه نیست. {فقاتلا انا هاهنا قاعدون}
6* غالب دعاهای قرآنی با استمداد از اسم رب است. {قال ربّ...}
7* شکایت پیامبران به خداوند و نفرین، وقتی است که از ایمان و اطاعت مردم مأیوس شوند. {رب انّی...}
8* یکی از بلاها و سختی های مؤمنان، زندگی با فاسقان و در میان آنان بودن است. {فافرق بیننا و بین القوم الفاسقین}
9* در عدد چهل {أربعین سنة} رمزی است که هم در قهر و هم در لطف الهی به کار می رود. حضرت موسی برای گرفتن تورات، چهل شب در کوه طور ماند و مدت اوارگی قوم یهود چهل سال بود.
10* کیفر فرار از جنگ، محرومیت است. {فانها محرّمة علیهم}
11* برای فاسقان دلسوزی نکنید. {فلا تأس} (تنبیه مجرم، همچون داروی تلخ به نفع سلامت فرد و جامعه است)
12* در روایات آمده است که هابیل دامدار بود و بهترین گوسفند خود را برای قربانی آورد و قابیل، کشاورز بود و بدترین قسمت زراعت خود را برای انفاق در راه خدا برگزید. قرآن می فرماید: هر گز به خیر نمی رسید، مگر آنکه از آنچه دوست دارید انفاق کنید. {لن تنالوا البرّ حتی تنفقوا مما تحبّون} (آل عمران،92)
13* پسر پیامبر بودن نقشی در ردّ یا قبول اعمال ندارد. بنابراین از یکی پذیرفته شد و از دیگری پذیرفته نشد. {فتقبل من أحدهما و لم یتقبل من الاخر}
14* تاریخ قتل و خونریزی هم زمان با تاریخ انسان است. {نبأ ابنی آدم...لاقتلنک}
15* گاهی حسادت، تا برادر کشی هم پیش می رود. {لاقتلنک}
16* ملاک پذیرش اعمال، تقواست، نه شخصیت افراد و نه نوع کار.{ انما یتقبل الله من المتقین}
17* تقوا و خداترسی، عامل بازدارندۀ از گناه و تعدّی در حساس ترین حالات است. {انی أخاف الله}
18* عالَم، مظهر ربوبیت الهی است. {رب العالمین}
19* گناهان مقتول، به قاتل منتقل می شود. {تبوء باثمی}
20* قاتل، هم به خود ظلم می کند، هم به مقتول، هم به خانوادۀ مقتول و هم به جامعه. {الظالمین}
21* نفس انسان، با وسوسه، تلقین و تزیین، انسان را رام و خام می کند و به گناه می کشد. {فطوّعت له نفسه}
22* هوای نفس می تواند عواطف برادری را نیز سرکوب کند. {فطوّعت له نفسه قتل أخیه}
23* فطرت پاک انسانی، از آدم کشی بیزار است، ولی نفس، این کار را خوب جلوه داده و انسان را به قتل وا می دارد. {فطوّعت}
24* انسان باید همواره در پی آموختن باشد، گرچه از طریق حیوانات. {فبعث الله غراباً...لیریه}
25* جسد مرده را باید در زمین دفن کرد (در محفظه قراردادن، مومیایی کردن، سوزاندنو...صحیح نیست) {فی الارض...یواری سوأة اخیه}
26* دفن کفّار واجب نیست، اما مرده مؤمن نیز کرامت دارد و نباید خوراک حیوانات شود، بلکه باید دفن شود. {یواری سوأة اخیه}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_112
#سرزمین_مقدس
#همراهی_مردم
#اصلاح_جامعه
#دعا
#شکایت_پیامبران
#بلاها
#عدد_چهل
#اربعین
#فاسق
#هابیل
#قابیل
#انفاق
#قتل
#حسادت
#خداترسی
#گناهان_مقتول
#قاتل
#نفس
#جسد
#دفن
کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 113 قرآن کریم
1* امام صادق علیه السلام فرمود: (هر کس فرد منحرفی را هدایت کند او را زنده کرده و هر کس دیگری را منحرف کند و را کشته است.
2*امام باقر علیه السلام فرمود: (مسرفان همان کسانی هستند که حرام ها را حلال می شمرند و خون ها را می ریزند)
3* احکام الهی حکمت دارد و گزاف نیست. {من أجل ذلک}
4* برای جلوگیری از سنگدلی و پرهیز از تکرار حادثه، کیفر و مجازات لازم است. {من أجل ذلک کتبنا}
5* جان همۀ انسان ها از هر نژاد و منطقه ای که باشند، محترم است. {نفساً}
6* خودکشی و سقط جنین، از نمونه های (قتل نفس) است. {من قتل نفساً...}
7* جان کسی که برای جان مردم ارزشی قائل نیست و آنان را به قتل می رساند، بی ارزش است. {بغیر نفس أو فساد}
8* ارزش عمل مربوط به انگیزه و هدف است. کشتن یک نفر به قصد تجاوز، به منزله قتل جامعه است؛ {فکانما قتل الناس جمیعاً} اما کشتن به عنوان قصاص، حیات جامعه است. {و لکم فی القصاص حیاة} (بقره،179)
9* نشانه جامعه زنده، امدادرسانی به گرفتاران و نجات جان هاست. {من أحیاها فکانما أحیی الناس جمیعاً}
10* برای اصلاح جامعه، هم موعظه و ارشاد لازم است، هم شمشیر و برخورد قاطع.
11* عقوبت باید همراه با عدالت باشد. چون فسادها و خصوصیات مفسدان متفاوت است، کیفرها هم یکسان نیست.
12* در اجرای احکام و حدود الهی، در سایۀ برپایی نظام و حکومت اسلامی میسّر است، پس دین از سیاست جدا نیست.
13* آنان که بر امام و رهبر مسلمانان یا حکومت اسلامی خروج کنند، مشمول (یحاربون الله) می شوند.
14* طبق آیه 279 سورۀ بقره، رباخوار، (محارب) است. {فأذنوا بحرب من الله و رسوله} چون امنیت اقتصادی را به هم می زند.
15* مجازات های الهی جنبۀ تربیتی و اصلاح فرد و جامعه دارد، نه انتقام. از این رو اگر گناهکار توبه کند، توبه او مؤثر است.
16* مغفرت خداوند همراه با رحمت است نه توبیخ و تحقیر. {غفور رحیم}
17* اهل بیت علیهم السلام همان ریسمان محکم و وسیلۀ تقرب به خداوند هستند. (هم العروة الوثقی و الوسیلة الی الله).
18* توسل، در کتب بسیاری از اهل سنت مثل (صواعق) ابن حجر، (سنن) بیهقی، (صحیح) دارمی و (وفاء الوفاء) دربارۀ آن روایت نقل شده است. ضمناً آیات 64 سوره نساء، 97 سوره یوسف و 114 سوره توبه نیز می تواند سند توسل باشد.
19* ایمان {آمنوا}، تقوا {اتقوا الله}، شفاعت {و ابتغوا الیه الوسیلة} و جهاد {و جاهدوا فی سبیله}،، راه سعادت و رستگاری است. {لعلکم تفلحون}
20* برای رسیدن به فلاح، هم باید گناهان را ترک کرد. {اتقوا الله} هم باید طاعات را انجام داد. {و ابتغوا الیه الوسیله}
21* کارهای خیر، همه زمینه و وسیلۀ سعادتند. (البته اگر با گناه خود آن زمینه ها را از بین نبریم) {لعلکم تفلحون}
22* کارآیی اموال، تنها در دنیاست و در آخرت، ثروت بی ثمر است. {ما تقبّل...}
23* عامل اصلی سعادت، در درون انسان است (ایمان، تقوا و جهاد)، نه در بیرون (مال و ثروت). {لهم ما فی الارض جمیعاً...ما تقبل منهم}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_113
#هدایت
#منحرف
#مسرفان
#احکام
#مجازات
#جان_انسان
#خودکشی
#سقط_جنین
#اصلاح_جامعه
#عدالت
#رهبر
#رباخوار
#مغفرت
#ایمان
#شفاعت
#جهاد
#تقوا
#اموال
کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 114 قرآن کریم
1* عذاب کافران، نه با فدیه دفع می شود،نه با گذشت زمان قطع می شود. {و ما هم بخارجین}
2* کسی که در دنیا با آن همه برهان و ارشاد، از ظلمت های شرک و جهل بیرون نیاید، در آخرت هم از دوزخ بیرون نخواهد آمد. {لهم عذاب مقیم}
3* کلمۀ (نکال) به معنای امر بازدارنده است. قوانین جزایی اسلام برای بازدارندگی است، نه انتقام جویی. (نکال) به عقوبتی گفته می شود که مایۀ عبرت دیگران باشد.
4* در آیه 38 ابتدا حکم مرد دزد، سپس زن دزد مطرح شده است؛ ولی در آیه دوم سورۀ نور که حکم زنا بیان شده، ابتدا زن زناکار، سپس مرد زناکار یاد شده است، شاید به خاطر آن که در سرقت، نقش مردِ خلافکار بیشتر است و در زنا، نقش زنِ خلافکار.
5* پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: بدترین نوع سرقت را سرقت از نماز و ناقص انجام دادن رکوع و سجود دانستند.
6* اجرای احکام، نیاز به حکومت و قدرت و نظام و تشکیلات دارد، پس اسلام، دین حگومت و سیاست است.
7* اسلام، بر لزوم اداره زندگی فقرا از طریق بیت المال و بستگان نزدیک و قرض الحسنه و تعاون و...تأکید می کند؛ ولی با این حال فقر، بهانه و مجوز سرقت نیست.
8* قطع دست، برای مجرم عامل هشدار دائمی و مایۀ جلوگیری از لغزش مجدد او و دیگران است. {فاقطعوا ایدیهما}
9* کیفر زن و مرد دزد یکسان است. {السارق و السارقة}
10* باید امنیت جامعه را با قاطعیت حفظ کرد. {فاقطعوا}
11* در قوانین کیفری اسلام، علاوه بر تنبیه مجرم، عبرت دیگران هم مطرح است. {نکالاً}
12* در اجرای حدود الهی، نباید تحت تأثیر عواطف قرار گرفت. {فاقطعوا}
13* مالکیت شخصی و امنیت اجتماعی به قدری مهم است که به خاطر آن، باید دست دزد قطع شود. {فاقطعوا}
14* اگر سارق پیش از دستگیری توبه کند و مال را پس دهد، هم در دنیا بخشیده می شود و هم در آخرت، ولی پس از دستگیر شدن، حدّ اجرا می شود و نقش توبه تنها برای قیامت است.
15* همیشه راه بازگشت و اصلاح، باز است. {فمن تاب}
16* توبه، تنها یک ندامت درونی نیست؛ بلکه باید همراه با جبران مفاسد گذشته باشد. {و أصلح}
17* سرقت، ظلم به خود و جامعه و تجاوز به امنیت جامعه است. {بعد ظلمه}
18* خداوند نیازی به توبۀ بندگان ندارد، چون همۀ هستی از آن اوست. {له ملک السموات و الارض}
19* انسان باید در حالتی میان بیم و امید باشد. {یعذب من یشاء و یغفر لمن یشاء}
20* انبیا نسبت به گمراهان دلسوزند. {یا ایها الرسول لا یحزنک}
21* دشمنان، در کفر و نفاق شتاب دارند، چرا مسلمانان در راه حق باید سستی کنند؟ {یسارعون فی الکفر}
22* نفاق، مایۀ افزایش کفر است. {یسارعون فی الکفر من الذین...بأفواههم}
23* ایمان، با پذیرش قلبی است، نه اظهار زبانی. {آمنا بأفواههم و لم تؤمن قلوبهم} و قلب، مرکز ایمان است. {لم تؤمن قلوبهم}
24* منافقان و یهودیان، در کنار هم یک هدف را تعقیب می کنند. {من الذین قالوا آمنا بأفواههم...و الذین هادوا}
25* کفار، عوامل نفوذی و جاسوس در میان مسلمانان دارند، مبلغان همۀ شنوندگان را خوش نیت نپندارند. {سماعون لقوم آخرین}
26* تحریف، خیانت فرهنگی یهود است. {یحرفون الکلم}
27* گزارشگری دور از تقوا، یکی از شغل های خطرناک است. {سماعون للکذب...یحرفون...}
28* ما باید تسلیم اوامر خدا باشیم، نه آنکه احکام الهی مطابق خواسته های ما باشد. {فخذوه...فأحذروا} (بعضی از مردم سراغ مرجع تقلیدی می روند که طبق میل آنان حکم کند)
29* گناه، انسان را از لیاقت برای هدایت می اندازد. {و من یرد الله فتنته}
30* منافقان، از شفاعت پیامبر محرومند. {فلن تملک له من الله شیئاً}
31* حتی رسول الله برای نجات متعصبان لجوج و هوسباز، نقشی ندارد. {فلن تملک}
32* قهر الهی به دنبال سوء رفتار و اعمال بد انسان است. {سماعون للکذب ...لم یرد الله ان یطهر قلوبهم}
33* قلب سرسخت و لجوج، از دریافت الطاف حق محروم است. {لم یرد الله ان یطهر قلوبهم}
34* عذاب دنیا نسبت به عذاب آخرت چیزی نیست. {فی الدنیا خزی و لهم فی الاخرة عذاب عظیم}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_114
#عذاب_کافران
#نکال
#دزد
#زناکار
#سرقت
#احکام
#سیاست
#فقرا
#بیت_المال
#قطع_دست
#قوانین_کیفری_اسلام
#اجرای_حدود_الهی
#سارق
#توبه
#دشمن
#ایمان
#منافق
#یهود
#تحریف
#گناه
#شفاعت
کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
تفسیر آسان قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم چند نکته از صفحه 114 قرآن کریم 1* عذاب کافران، نه با فدیه دفع می شود،نه با گذ
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 115 قرآن کریم
1* علمای یهود رشوه خوار بودند، {أکّالون للسحت} و عوامشان مشتاق شنیدن دروغ، {سماعون للکذب} (تکرار ((سماعون)) در دو آیه پی در پی شاید اشاره باشد به اینکه این کار خصلت آنها شده بود)
2* همزیستی مسلمانان با اهل کتاب، تا حدی بود که آنان برای قضاوت، نزد پیامبر اسلام می آمدند. {جاءوک}
3* پیامبر صلی الله علیه و آله غیر از مسئولیت نبوت، مسئولیت حکومت را نیز داشت. {فاحکم بینهم أو أعرض عنهم}
4* اگر حاکم اسلامی برای داوری بین کشورهای غیر اسلامی انتخاب شد، باید عدالت، جرأت و صراحت را کاملا مراعات کند. {فاحکم بینهم بالقسط}
5* مسائل نژادی، منطقه ای، تعصب های گروهی، تمایلات شخصی و تهدیدها نباید در قضاوت ها تأثیر بگذارد. {فاحکم بینهم بالقسط}
6* عدالت در همه جا و با هر گروه، یک ارزش خداپسند است. {فاحکم بینهم بالقسط ان الله یحب المقسطین}
7* علامت ایمان، تسلیم بودن در برابر قانون است. {و ما اولئک بالمومنین}
8* رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که حتی به مقدار دو درهم قضاوت ناحق کند، مشمول جملۀ آخر آیه 44 می شود. {هم الکافرون}
9* سلسله مراتب باید مراعات شود. ابتدا انبیا، سپس امامان و آنگاه علما. {النبیون...و الربانیون و الاحبار}
10* عالمان و قضات، دو رسالت بزرگ بر دوش دارند:
الف: حکم خدا را از ترس مردم تغییر ندهند. {فلا تخشوا الناس}
ب: به طمع مال دنیا، دچار کتمان نشوند. {و لا تشتروا بآیاتی ثمناً قلیلا}
11* در قضاوت، صراحت، جرأت و قاطعیت لازم است و نباید تحت تأثیر تهدید و جوّسازی ها قرار گرفت. {فلا تخشوا الناس}
12* خشیت الهی، ضامن قضاوت عادلانه است. {یحکم....فلا تخشوا الناس و اخشون}
13* تحریف، سکوت، کتمان و حکم به غیر فرمان خدا، اگر چه به قیمت بدست آوردن همۀ دنیا باشد خسارت است. {و لا تشتروا...ثمناً قلیلا...فاولئک هم الکافرون} چون کل دنیا (متاع قلیل) است: {ان الذین یفترون علی الله الکذب لا یفلحون. متاع قلیل و لهم عذاب الیم} (نحل 116-117)
14* با داشتن قانون آسمانی، سراغ قانون شرق و غرب رفتن کفر است و چنین قوانینی اعتباری ندارد. {و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون}
15* سکوت و کتمان در برابر طاغوت ها، دین فروشی در برابر سرمایه داران و عوام فریبی، از خطراتی است که علما را تهدید می کند. {فلا تخشوا الناس ...و لا تشتروا...}
16* علمای ترسو و حریص، در دینداری و حفاظت از کتاب آسمانی سست هستند. {فلا تخشوا الناس ...و لا تشتروا بآیاتی ثمنا قلیلا}
17* درآمد حاصل از قضاوت ناحق، درآمدی نامشروع است. {و لا تشتروا بآیاتی...}
18* در تورات (دیه) نیست، مجرم یا قصاص می شود یا عفو؛ اما در اسلام، دیه به عنوان راه سوم مطرح است.
19* همۀ انسان ه، از هر نژاد و قبیله، فقیر و غنی، در مقابل قانون یکسانند و خون کسی رنگین تر نیست.
20* قصاص، در ادیان پیشین هم بوده است. {کتبنا علیهم فیها}
21* صدقه، تنها انفاق مالی نیست، عفو و گذشت از مجرم هم نوعی صدقه است. {فمن تصدق به}
22* عفو از مجرم، عفو الهی را بدنبال دارد. {فهو کفارة له}
23* جریمۀ مالی و حبس، به تنهایی نمی تواند عاملی برای بازداشتن مجرم از جرم باشد. {النفس بالنفس}
24* اگر حکم خدا جاری نشود، ظلم جامعه را فرا می گیرد. {و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الظالمون}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_115
#رشوه
#اهل_کتاب
#حکومت
#داوری
#قضاوت
#قانون
#قضات
#قوانین_شرق_غرب
#دیه
#تورات
#قصاص
#صدقه
#عفو
کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 116 قرآن کریم
1* تورات، انجیل و قرآن، هر سه (نور) به حساب آمده اند:
*آیه 15 فرمود: قرآن نور است. {قد جائکم من الله نور}
*آیه 24 فرمود: تورات، نور است. {انا انزلنا التوراة فیها هدی و نور}
*آیه 46 فرمود: انجیل نور است. {آتیناه الانجیل فیه هدی و نور}
2* انبیا و کتاب های آنان، همه برای یک هدفند و یکدیگر را تصدیق می کنند. {مصدقا}
3* گرچه انبیا و کتاب های آسمانی برای هدایت همۀ مردمند؛ ولی تنها اهل پروا و تقوا در پرتو این نور، هدایت می شوند. {هدی و موعظة للمتقین}
4* درباره کسانی که طبق قانون الهی حکم نمی کنند، در چند آیۀ پیاپی، تعبیر (ظالمون)، (فاسقون) و (کافرون) به کار رفته است. چون چنین کسانی، از جهت زیر پا گذاشتن قانون خدا کافرند، و به خاطر خروج از مرز مسئولیتشان فاسقند و به علت آنکه در حق متهمان ستم می کنند، ظالمند.
5* هر کس به هر انگیزه ای بر اساس قانون الهی حکم نکند و یا از داوری حق کناره گیری کند، فاسق است. {من لم یحکم...فاؤلئک هم الفاسقون}
6* تصدیق آسمانی بودن کتاب تورات و انجیل، به معنای ابقای آنها برای همیشه نیست، بلکه به معنای همسویی و هماهنگی محتوای همۀ کتب آسمانی است. {مصدقا لما بین یدیه}
7* اصول همۀ ادیان یکی است؛ ولی (شرایع) آنها متعدد، مثل دریایی که نهرهای ورودی یه ۀن متعدد است. دین و شریعت، راهی است که ما را به حیات واقعی و انسانی می رساند، ولی در هر زمان تنها یک شریعت پذیرفته است.
8* قرآن، سراسر حق و پیراسته از هر باطلی است. {الکتاب بالحق}
9* قرآن، حافظ اصول کتاب های آسمانی دیگر است. {مهیمنا علیه}
10* خطری که رهبران را تهدید می کند، پیروی از تمایلات مردم و نادیده گرفتن حق است. {و لا تتبع أهواءهم}
11* یکی از ابزار آزمایش الهی، آمدن شریعت جدید است، تا روشن شود چه کسی تسلیم است و چه کسی تعصب می ورزد. {لکل جعلنا منکم شرعة ...لیبلوکم}
12* به جای سرسختی های منفی، و پیش از آنکه فرصت را از دست بدهیم در کارهای خیر سبقت بجوییم. {فاستبقوا الخیرات}
13* محور مسابقات، امور خیر و معنوی است. {فاستبقوا الخیرات}
14* داوری و قضاوت از شئون پیامبری است. {و ان احکم بینهم}
15* اساس قضاوت باید قانون خدا باشد. {ان احکم...بما انزل الله}
16* توجه به خواسته های نفسانی مردم یکی از خطرهای بزرگ برای قاضی و حاکم است. {و لاتتبع أهواءهم}
17* هشدارهای الهی، عامل مصونیت و عصمت انبیاست. {و احذرهم}
18* مراقب نفوذ فرهنگی دشمنان باشیم. {و احذرهم أن یفتنوک}
19* وقتی رسول خدا صلی الله علیه و آله باید از توطئه های کفار در بیم باشد، تکلیف دیگران روشن است. {واحذرهم أن یفتنوک}
20* هدف وسیله را توجیه نمی کند، نباید به خاطر مسلمان شدن گروهی، از داوری ناروا کمک گرفت. (با توجه به شأن نزول}
21* روی گردانی از داوری پیامبر، عامل سقوط و سبب عذاب الهی است. {ان یصیبهم ببعض ذنوبهم}
22* ریشۀ اعراض کافران فسق است، وگرنه در آیین الهی نقصی نیست. {فان تولوا فاعلم...لفاسقون}
23* بهترین قانون، آن است که قانون گذار شرایط زیر را داشته باشد:
* از تمام اسرار هستی و انسان، در حال و آینده آگاه باشد.
*هیچ لغزش عمدی و سهوی نداشته باشد.
*از هیچ قدرتی نترسد.
*خیرخواه همه باشد.
این شرایط تنها در خداوند متعال وجود دارد، لذا قرآن می فرماید: {من أحسن من الله حکما} و هر قانون بشری که خلاف حکم خدا باشد، جاهلانه است. {أفحکم الجاهلیة} (چون این قانون ها غالبا بر اساس هوا و هوس، ترس، طمع، جهل، خطا، خیال و محدودیت علمی وضع شده است)
24* آنان که با داشتن احکم الهی از آن روی می گردانند و سراغ قوانین بشری می روند، در مسیر جاهلیت گام برمی دارند. {فان تولوا...أفحکم الجاهلیة یبغون}
25* زمان جاهلیت، مخصوص یک دوران نیست، هرگاه که مردم از خدا جدا شوند، دوران جاهلیت است. {أفحکم الجاهلیة...}
26* آنان که تنها چشم به قوانین بشری دوخته اند و آن را راه کمال می دانند، در ایمان و یقین خود شک کنند. {لقوم یوقنون}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_116
#کتب_آسمانی
#هدایت
#قانون_الهی
#آزمایش_الهی
#کارهای_خیر
#سبقت
#قضاوت
#نفوذ_فرهنگی
#هدف
#بهترین_قانون
#جاهلیت
#قوانین_بشری
کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 117 قرآن کریم
1* از آیات دیگر قرآن استفاده می شود که بهره گیری از غذاهای غیر گوشتی اهل کتاب، یا ازدواج موقت با آنان، یا داد و ستد و زندگی مسالمت آمیز با آنان جایز است و به معنای سلطه پذیری آنان نیست.
2* تبرّی از دشمن، از شایط ایمان است. {یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا...}
3* اسلام، دین سیاست است و تنها به احکام فردی نمی پردازد. {لا تتخذوا الیهود و النصاری اولیاء}
4* وقتی یاری گرفتن از کفار مورد نهی قرآن است، قطعا در سیاست خارجی، پذیرش سلطۀ کفار ممنوع است. {لا تتخذوا}
5* با وجود اختلافات شدید میان یهود و نصارا، پیوندشان برای نابودی اسلام است. {بعضهم اولیاء بعض}
6* دولت های اسلامی که سلطه کفار را پذیرفته اند، از آنان محسوب می شوند. {فانه منهم} (دوستی با هر فرد و گروهی، انسان را جزو آنان می سازد)
7* نتیجل پذیرش ولایت کفّار، قطع ولایت خداست. {فانه منهم ان الله لا یهدی القوم الظالمین}
8* نمونه روشن کسانی که از هدایت الهی محرومند، بیماردلانی هستند که با سرعت برای پیوستن به کفار تلاش می کنند. {ان الله لایهدی القوم الظالمین...الذین فی قلوبهم مرض یسارعون فیهم}
9* در برابر نص و فرمان صریح خدا نباید اجتهاد و مصلحت اندیشی کرد. {لا تتخذوا الیهود...اولیاء...یقولون نخشی}
10* انگیزۀ پذیرش رابطۀ ذلت بار با ابرقدرت ها، ضعف ایمان و وحشت از غیر خداست. {یقولون نخشی}
11* عزت سیاسی، قدرت اقتصادی و پیروزی نظامی، همه از طرف خدا و در دست اوست. {ان یأتی بالفتح أو أمر من عنده}
12* با کفار رابطۀ ولایت نداشته باشید، تا امدادهای غیبی خدا به سوی شما سرازیر شود. {لا تتخذوا...یأتی بالفتح أو أمر من عنده}
13* فرجام وابستگی به کفار، رسوایی و شرمندگی است. {نادمین}
14* هر سوگندی نشانۀ صداقت نیست، فریب سوگندها را نخورید. {أهؤلاء الذین اقسموا بالله انهم لمعکم}
15* چون آیه 54 نازل شد، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دست به شانۀ سلمان فارسی زد و فرمود: (هموطنان تو مصداق این آیه اند)
16* امام باقر علیه السلام دربارۀ {یحبهم و یحبونه} فرمود: (مراد علی علیه السلام و شیعیان اویند}
17* در راه ایمان و شکستن سنت ها و عادات جاهلی نباید از سرزنش ها و هوچی گری ها و تبلیغات سوء دشمن ترسی داشت و تسلیم جوّ و محیط شد. {لا یخافون لومة لائم}
18* رفتار مسلمان، نرمش با برادران دینی و سرسختی در برابر دشمن است و هیچ یک از خشونت و نرمش، مطلق نیست. {اذلة علی المؤمنین أعزة علی الکافرین}
19* دوستی متقابل میان خدا و بنده، از کمالات است. {یحبهم و یحبونه} مؤمن واقعی هم عاشق و هم محبوب خداوند است.
20* کسی که ایمان واقعی دارد، هرگز در برابر کافران احساس حقارت نمی کند. {أعزة علی الکافرین}
21* دلی که از محبت خدا خالی شد، بیمار و وابسته به کفار می شود، ولی دلی که مهر خدا دارد، هرگز وابسته نمی شود. {فی قلوبهم مرض یسارعون فیهم...یحبهم و یخبونه...أعزة علی الکافرین}
22* اسلام رو به گسترش است، تنها به ریزش ها نگاه نکنیم به رویش ها نیز نگاه کنیم. {من یرتد...یاتی الله}
23* در آینده پرچم اسلام را کسانی بدست خواهند گرفت که عاشق خدا و مجاهد و با صلابت باشند. {یاتی الله بقوم یحبهم و یحبونه...أعزة علی الکافرین یجاهدون فی سبیل الله}
24* در شءن نزول آیه 55 آمدهک سائلی وارد مسجد شد و از مردم درخواست کمک کرد، کسی چیزی به او نداد. حضرت علی علیه السلام در حالی که به نماز مشغول بود، در حال رکوع، انگشتر خود را به سائل بخشید. در تکریم این بخشش، این آیه نازل شد.
25* بهترین معرفی آن است که اوصاف و خصوصیات کسی گفته شود و مخاطبان، خودشان مصداق آن را پیدا کنند. (آیه بدون نام بردن از علی علیه السلام، اوصاف و افعال او را برشمرده است)
26* اسلام، هم دین ولایت است و هم دین برائت. هم جاذبه دارد و هم دافعه. آیات قبل، از پذیرش ولایت یهود و نصارا نهی کرد، این آیه می فرماید: خدا و رسول و کسی را که در رکوع انگشتر داد، ولی خود قرار دهید. {یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا...انما ولیکم الله...}
27* در قرآن معمولا نماز و زکات در کنار هم مطرح شده است؛ ولی در این آیه، هر دو به هم آمیخته اند. (دادن زکات در حال نماز)
28* برای توجه به محرمان، نماز هم مانع نیست. {یؤتون الزکاة و هم راکعون} (آری فقیر نباید از جمع مسلمانان دست خالی برگردد)
29* ولایت جامعه از آنِ کسانی است که نسبت به اقامۀ نماز و پرداخت زکات پایدار باشد. {یقیمون الصلاة و یؤتون...}
30* هرگونه ولایت که از طریق خدا و رسول و امام نباشد، باطل است. {انما ولیکم الله...}
31* توجه به خلق برای خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد. {یؤتون الزکاة و هم راکعون}
32* کسی که نسبت به فقرا بی تفاوت باشد، نباید رهبر و ولی شما باشد. {انما ولیکم الله... ویؤتون الزکاة}
33* پیروزی، بدون تشکیلات و مدیریت امکان ندارد.
34* حزب الله نه تنها غالب و پیروزند، بلکه رستگار نیز هستند. {حزب الله هم الغالبون}، {حزب الله هم المفلحون} (مجادله،22)
35* کیفر دنیویِ کسانی که به دین خدا و مقدسات مذهبی توهین می کنند، قطع رابطه است. {لا تتخذوا...}
36* شرط ایمان، داشتن غیرت دینی و تبری از نااهلان است. {یا ایها الذین آمنوا لاتتخذوا}
37* استهزای دین، (با جنگ سرد و روانی) یکی از شیوه های مبارزاتی دشمنان است. {اتخذوا دینکم هزوا}
38* تقوای الهی ایجاب می کند از دشمنان نترسیم و آنان را ولی خود قرار ندهیم. {لا تتخذوا...اولیاء واتقوا الله...}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_117
#سلطه_پذیری
#اسلام
#سیاست_خارجی
#نتیجه_پذیرش_ولایت_کفار
#ضعف_ایمان
#عزت_سیاسی
#سوگند
#سلمان_فارسی
#شیعه
#ایمان_واقعی
#زکات
#انگشتر
#ولی_خدا
#فقرا
#تشکیلات
#حزب_الله
#استهزای_دین
کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 118 قرآن کریم
1* از دوستی با کسانی که اذان و شعائر دینی را مسخره می کنند، بپرهیزید. {لاتتخذوا ...و اذا نادیتم...}
2*نماز، چهره و مظهر دین است.
3* برای نماز، باید ندا سر داد تا همه جمع شوند. {نادیتم}
4* در جامعۀ اسلامی، باید برای نماز، فریاد زد و تبلغ کرد و هیچ کس نباید مانع آن گردد. {نادیتم الی الصلاة}
5* با مخالفان هم باید جدالی نیکو داشت. استدلال آمیخته با سؤال های عاطفی. {هل تنقمون منا}
6* انکار حق و آزار پیروان حق، فسق است. {فاسقون}
7* کیفرهای الهی عادلانه است و اگر گروهی به میمون یا خوک تبدیل شوند، سزای عملکرد خودشان است. {مثوبة}
8* اطاعت کنندگان از طاغوت، هم ردیف مسخ شدگانند. {و جعل منهم القردة و الخنازیر و عبد الطاغوت}
9* بیان سرنوشت شوم بدکاران تاریخ، یکی از روش های ارشاد و تبلیغ قرآن است. {جعل منهم...}
10* حرمت شکن، حرمت ندارد. {اولئک شر مکاناً و اضل...}
11* اظهار ایمان افراد، شما را فریب ندهد. {قالوا آمنا ... والله اعلم} اظهار ایمان با زبان، نشانۀ رسوخ ایمان در قلب نیست.
12* خدا، از خود انسان ها هم به ضمیرشان آگاه تر است. {الله اعلم}
13* در انتقاد از منحرفان، باید انصاف داشت. {کثیراً منهم} (بیشتر آنها، نه تمام آنها)
14* سیمای جامعه اسلامی، سبقت در خیرات است. {یسارعون فی الخیرات} (مومنون،61) ولی سیمای جامعه کفر و نفاق، سبقت در فساد است. {یسارعون فی الاثم و العدوان}
15* بدتر از فساد اخلاقی، و فساد اجتماعی و فساد اداری اقتصادی، عادت به فساد و سرعت در آن است. {یسارعون فی الاثم...}
16* مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر، در درجه اول متوجه علماست. {لولا ینهاهم الربانیون...}
17* سکوت و بی تفاوتی علما، زمینۀ ترویج فساد است. {تری... یسارعون فی الاثم ...لولا ینهاهم...}
18* زیبایی علم، در اظهار آن و زشتی اش در سکوت و کتمان است. {لبئس ما کانوا یصنعون}
19* سکوت عالم، بدتر از گناه خلافکار است. {لبئس ما کانوا یصنعون}
20* تظاهر به گناه، کثرت گناهکار، سرعت در گناه، تنوع در گناه و... هیچ یک دلیل بر سکوت علما نیست. {تری کثیراً منهم یسارعون فی الاثم و ...لولا ینهاهم}
21* رضایت به گناه دیگران، مانند شرکت در آن است. {قالت الیهود}
22* توبیخ باید مناسب با عمل باشد. {ید الله مغلولة، غلّت أیدیهم}
23* همان گونه که قرآن برای افراد متقی، نور و هدایت است، برای افراد لجوج، طغیان و کفر می آورد. {و لیزیدن...طغیانا و کفرا}
24* طغیان و کفر، زمینه ساز دشمنی است. {و القینا بینهم العداوة...}
25* یهودیان، همواره فتنه می کنند؛ ولی شکست می خورند. {کلما اوقدوا ناراً للحرب أطفاها الله}
26* دست یابی به محبت یا قهر الهی، در اثر عملکرد ماست. {و الله لا یحب المفسدین}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_118
#مسخره_کردن
#نماز
#اذان
#مسخ
#حرمت_شکن
#اظهار_ایمان
#انتقاد
#فساد
#امر_به_معروف
#نهی_از_منکر
#سکوت_علما
#زیبایی_علم
#تظاهر_به_گناه
#توبیخ
#طغیان
کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)