eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
188 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
♣️ ✅مواضع امام خمینی در این ماجرا: 🔹 27 فروردین: «امروز دست های مرموزی از آستین بیرون آمده است و بین اقشار ملت تفرقه می اندازد. باید شما پاسداران اسلام، شما جوانان که سرباز امام زمان سلام الله علیه هستید، باید با هوشیاری، با اراده قوی، با مشت محکم، جلوی این توطئه ها را بگیرید... با اسمهاى مختلف، با بهانه‏هاى مختلف، با نيتهاى فاسد، با اغراض بسيار و شيطانى، قيام مى‏كنند، راهپيمايى مى‏كنند و مى‏خواهند ملت ما را نگذارند وحدت كلمه داشته باشد.» 🔸29 فروردین: «اين مردمى كه در مسئله آقاى طالقانى -كه مورد احترام همه ما هست- اين مردمى كه جلو افتادند و اين تظاهرات را كردند، اينها براى خاطر آقاى طالقانى اين كار را كردند؟! يعنى اينها علاقه دارند به آقاى طالقانى؟! آن كسى كه خدا را قبول ندارد، با آقاى طالقانى كه خدا را قبول دارد و- عرض مى‏كنم كه- شخص روحانى است و متعبد به اسلام است، براى او اين كارها را كردند؟! يا براى اينكه نگذارند يك محيط سالم باشد؟! ...خود آنها با آقاى طالقانى مخالفند. هر روزى كه دستشان برسد سَرِ او را مى‏بُرند و سر امثال او را! لكن حالا بهانه دستشان افتاده است كه مثلًا آقاى طالقانى رفته‏اند بيرون! اين بهانه دستشان افتاده، و آن بساط را در مدرسه‏هاى ما و در خيابانهاى ما اينها درست كردند، و براى كميته‏ها شروع كردند تبليغات سوء كردن. 🔹30 فروردین: «در اين چند روز ديديد كه با بهانه بسيار مبتذل- كه خود آن آقا [آیت الله طالقانی] با آن مخالف بود- در خيابانها ريختند و مدارس را تعطيل كردند و مردم را اغفال كردند براى اينكه آشوب بپا بشود. آنها متوجه باشند كه قدرت اين را ندارند كه تفرقه ما بين ما و آقايان ديگر بيندازند. و آقايان با هوشيارى جلو اين تفرقه‏ها را مى‏گيرند. شما ملت مأموريد كه با هوشيارى جلو اين تفرقه‏ها را بگيريد. جوانان عزيز ما در دانشگاه و در ساير مدارس موظفند كه از اين توطئه‏ها جلوگيرى كنند.» 🆔 @TarikhDEF
◀️ماجرای قهر آیت الله طالقانی 🔰23 فروردین 1358، ابوالحسن و مجتبی پسران آیت الله طالقانی توسط از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب و سپاه دستگیر میشوند. مجتبی عضو سازمان مجاهدین خلق بود که سال 1355 در نامه ای به پدرش اعلام میکند مارکسیست شده است. او همچنین متهم به کارهای خلافی مانند قتل یکی از دختران سازمان مجاهدین بود لذا به همین جهت او را برای تحقیق میگیرند. همین مسئله موجب ناراحتی آقای شده و ایشان دفاتر خود را تعطیل کرده و بدون اطلاع چند روزی را به خارج تهران میروند. 🔰مجاهدین خلق، چریک های فدایی خلق، جبهه ملی و... از فضا استفاده کرده و اعلامیه هایی جداگانه صادر کرده و دست به اعتراض هایی در حمایت از آقای طالقانی میزنند. عده ای هم دست به راهپیمایی هایی در حمایت از اقدام سپاه میزنند که جمعیتشان حدودا 500 هزار نفر تخمین زده شد. خلاصه با پخش خبر قهر آیت الله طالقانی و راهپیمایی های دو طرف، فضای کشور به هم میریزد. 🔰 نقل میکند: «امام مرا خواستند و رفتم. توضیح خواستند. پرونده مجتبی را خدمتشان دادم. امام خوب مطالعه کردند و فرمودند: «اگر این پرونده متعلق به احمد، پسر من بود و شما او را دستگیر می کردید، من از شما تشکر می کردم. اما چه کنم که مربوط به آقای طالقانی است و ایشان گردن انقلاب خیلی حق دارند.» بعد گفتند که شما بروید پسر ایشان را آزاد کنید و به هر نحو از ایشان دلجویی کنید.»» خاطرات رفیق دوست، ج1، ص81 🔰امام در 29 فروردین نیز شبیه همین کلام را می گویند که: «اگر احمد را بگیرند بکُشند هم من حرفی نمیزنم». که دستور این دستگیری را داده بود نیز شبیه چنین بیانی را از امام نقل کرده اند. البته نقل های دیگری نیز در این ماجرا شده که در فایل ضمائم می توانید بخوانید. امام، سید احمد را به سراغ آقای طالقانی میفرستد تا ایشان را پیدا کند و هر چه زودتر به قم بیاورد. میگوید: «امام به حاج احمد تاکید کرد مرتب کنار آیت الله باشد و او را ترک نکند. نگران بود دور او جمع شوند و با ایجاد مسائل تازه، هیاهو و جنجال دیگری بپا شود.» انقلاب و پیروزی[عباس بشیری]،ص259 آیت الله طالقانی به قم و نزد امام می آیند. آیت الله طالقانی وقتی فضا را غبارآلود میبینند چندین موضع و صحبت محکم در دفاع از کمیته ها و تمام شدن راهپیمایی ها انجام میدهند که در نهایت منجر به پایان یافتن این غائله میشود. 🔰مسئله مهم در این ماجرا، مواجهه حضرت امام با این مسئله است. ایشان میتوانستند به نحو دیگری با این مسئله برخورد کنند مثلا در قامت یک ورود کرده و بگویند فرزند من و فرزند طالقانی ندارد، اگر فرزند او خطایی کرده باید محاکمه شود همانگونه که اگر فرزند من هم بود باید چنین میکردند اما ایشان چنین نمیکند چون در کنار اعتقاد به ، معتقد به اصل دیگری به نام نیز هست، فضای به هم ریخته کشور را میبیند، پخش خبر تفرقه بین رهبران انقلاب را میبیند و... ایشان طی چندین صحبت تمام تلاش خود را میکنند تا پشت پرده این تفرقه اندازی ها را روشن کنند. 🔰همه اینها دست به دست هم میدهند تا امام با مشی فقهی اجتماعی خود چنین مواجهه ای داشته باشند و این غائله را که ممکن بود مسائلی را ایجاد کند پایان بدهند. بله ممکن است کسی بگوید کلام و سیره امام برای من حجت نیست و این کار او اشتباه بوده اما تمام حرف این است که باید اولا این مواجهه او را فهمید، درک کرد، او که در قامت و ظهور کرده بود چرا چنین مواجهه ای داشت، بعد از فهم این مسئله، اشکال ندارد، حالا بیاییم و بگوییم به فلان دلیل به نظر می رسد اگر ایشان چنین میکردند بهتر بود یا کار ایشان اشتباه بود. 🔰اما چیزی که در صحنه عمل دیده میشود این است که طرف هنوز عُمر کار سیاسی اش به دو سه سال نمیرسد، مطالعات خاصی در این زمینه نداشته، فهم صحیحی از اسلام ندارد و... آنگاه محکم میگوید خمینی برای خودش خمینی بود و من برای من، او متفکر بود و من هم متفکر لذا قرار نیست تابع او باشم اما بحث سر تبعیت از او نیست، بحث سر این است که هیچ انسان عاقلی به خود حق نمیدهد به راحتی و بدون درک کلام چنین شخصیتی از کنار او به راحتی عبور کند. ◀️مطالعه فایل ضمائم: 1. اولین روایت مستقیم توسط مرتضی الویری:https://eitaa.com/TarikhDEF/46 2. روایت آیت الله مهدوی کنی مسئول کمیته:https://eitaa.com/TarikhDEF/47 3. روایت محمد علی بشارتی مسئول وقت اطلاعات سپاه:https://eitaa.com/TarikhDEF/48 4. روایت مهدی طالقانی فرزند آیت الله طالقانی:https://eitaa.com/TarikhDEF/49 5. مواضع آیت الله طالقانی:https://eitaa.com/TarikhDEF/50 6. مواضع امام خمینی: https://eitaa.com/TarikhDEF/51 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
◀️ آقا تو از اسلام چه اطلاعی داری؟! 🔰 دکتر 6 اسفند57 در مصاحبه با میگوید: «ایران نمیتواند به قرن اول اسلام بازگردد، باید در این کشور یک دولت مورد قبول از نقطه نظر بین الملل روی کار بیاید... در ایران باید دولتی سر کار بیاید که قدرت خود را از یک مجلس ملی گرفته است... ایشان[آیت الله خمینی] هیچ مقام رسمی را عهده دار نخواهند شد و فقط به ارشاد ملت خواهند پرداخت... ارتش رژیم شاه باید به صورت کامل برچیده شود و با یک نیروی جدید جابجا گردد.» اطلاعات، 6 اسفند57، صفحه8 🔰 همکار نزدیک و یکی از بنیان گذاران است که بعد از ورودش به ایران اعلام شده بود او صالح ترین فرد برای ریاست جمهوری است و در سال های گذشته هرگز با شاه سازش نکرده است و او قطعا رئیس جمهور خواهد شد. 🔰 او 5 اسفند57 نیز در دیدار با امام، اشاره به شایعه ریاست جمهوریش که در روزنامه ها مطرح شده میکند و میگوید از طرف من نبوده و من تکذیب میکنم. جالب اینجاست که امام نیز در پاسخش میگوید: «میدانم که از شما چنین کاری ساخته نیست.» صحیفه امام، ج6، ص217 🔰 شایگان پس از دیدار با امام در مصاحبه ای نیز می گوید: «این دیدار یک دیدار کاملا معمولی است و من خبری پیرامون کاندیداتوری ریاست جمهوری ندارم.» همچنین در پاسخ به سوالی درباره تمایلشان به ریاست جمهوری می گوید: «هر چه امام بفرمایند من انجام میدهم، چه این دستور انجام یک کار ساده باشد، چه یک کار عظیم.» اطلاعات، 5 اسفند57، صفحه2 🔰اما پاسخ امام به دیدگاه شایگاه جالب است: «شنيدم كه يكى از اينهايى كه تازه آمده است[=شایگان]، براى اينكه دلش مى‏خواهد يك چيزى بشود[=ظاهرا ریاست جمهوری]، گفته است كه نمى‏شود اسلام را درست كرد! آقا تو از اسلام چه اطلاعى دارى كه مى‏گويى نمى‏شود؟ چه مى‏دانى اسلام چه هست و نمى‏شود. همين حرف است كه من مى‏گويم كه اسلام را مخفى كردند نگذاشتند به مردم برسد. اسلام همين طور در بسته. خيال كردند همين است كه بروند صبح نماز بخوانند! خوب ما ببينيم كه رؤساى اسلام ما چه بودند. حضرت امير نمازش را مى‏خواند، شمشيرش را هم مى‏كشيد. شمشيرش دستش بود، نماز هم مى‏خواند؛ هر دو بود. قضاوت هم مى‏كرد. همه كارها را مى‏كرد. البته حالا توسعه پيدا كرده...» 💬پ.ن: این سوال، سوال جدی ای است: آیا با اسلامی که اکنون در دست ماست میشود دنیا را آباد کرد؟ ساخت؟ حکومت داری کرد؟ اتفاقا امروزه عده ای میگویند اول انقلاب گرم بودیم و نمیدانستیم چه میگوییم اما امروز بعد از 40 سال تجربه حکومت داری، عینا میبینیم که با اسلام نمیشود حکومت داری کرد. پس نسخه چیست؟ روشن است، اسلام را واگذاریم برای اخلاق و آخرت اما ساخت دنیا را به دست علم بشری و متخصصین امروز بدهیم. این کلمات صرفا حرف چند دانشگاهی نیست بلکه از حوزه نیز اخیرا این حرف ها بیشتر شنیده میشود. حقیقتا و باید روی این مسئله فکر و تعمق کرد، اسلام را عمیقا شناخت، نه صرفا گزاره های فقهی اسلام را، بلکه نگاهی ، ، و به اسلام داشت، و پیامبر اکرم و ائمه معصومین(ع) را مو به مو رصد کرد، توجه جدی به و مقاصدی که ترسیم میکند داشت،همچنین باید با و به دین حرکت کرد. بعید میدانم شخصی با این داشته ها و نگاهی راهبردی به دین، به این نتیجه برسد که با اسلام نمیشود حکومت داری کرد، نمیشود تمدن ساخت بلکه آنگاه خواهد دید اساسا چالش اساسی امروز ما با بر سر همین نکته است که آنها با نگاه مادی خود میخواهند دنیا را بسازند اما جمهوری اسلامی تمام ادعایش این است که من میخواهم «» بکنم. اساسا برای دنیا چیزی جز این نکته نیست. بازخوانی تجربه حکومت داری 40 ساله انقلاب نیز حرف خوبی است، اما نباید سطحی با آن برخورد کرد بلکه نیاز به کار فنی دارد. 🆔 @TarikhDEF
◀️ استقامت درمقابل عذرهای شرعی 🔰يكى از عواملى كه در كارهاى بزرگ، جلوِ انسان را سدّ مى‏كند، است. گاهی انسان باید كار واجب و تكليفى را انجام دهد اما انجام چنین کاری مستلزم یک اشکال بزرگ است، مثلا لازمه چنین کاری کشته شدن عده زیادی است، اینجا آن شخص احساس مى‏كند كه ديگر تكليف ندارد. در مقابل امام حسين(ع) از اين‏گونه عذرهاى شرعى كه مى‏توانست هر انسان ظاهر بينى را از ادامه راه منصرف كند، خیلی زیاد بود: 🔰از اعراض مردم كوفه و كشته شدن مسلم گرفته تا حادثه کربلا، از شهادت اصحاب گرفته تا اسارت آل الله. امام حسین(ع) میتوانست بگوید شرایط محیا نیست، مردم تحمّل نمى‏كنند، مصلحت اقتضا میکند کنار بیاییم. يك‏وقت به كسى مى‏گويند: «اين راه را نرو؛ ممكن است شكنجه یا کشته شوى.» انسانِ قوى مى‏گويد: «شكنجه شوم! کشته شوم، چه مانعى دارد؟» 🔰اما يك‏وقت مى‏گويند: «نرو؛ ممكن است گروهى از مردم، به‏خاطر اين حركت تو سختی کشده و كشته شوند.» اينجا ديگر پاى جان ديگران در میان است. مصلحت چه اقتضا میکند؟ مگر دیگر بزرگان اسلام، مصلحت سنجی نکردند؟ ، ، و... چگونه با این مسئله برخورد کردند؟ تمام تلاش خود را کردند تا این مصلحت سنجی خود را بر امام خود نیز تحمیل کنند اما زورشان نرسید. چه اینکه امروز نیز عده ای مشی شان چنین است. 🔰مطلب مهم و اساسی این است که اگر امام حسين(ع) مى‏خواست در مقابل حوادثِ بسيار تلخ و دشواری که برای او پیش آمد با ديدِ يك متشرّعِ معمولى نگاه كند و عظمتِ رسالتِ خود را به فراموشى بسپارد، قدم‏به‏قدم مى‏توانست عقب‏نشينى كند و بگويد ديگر تكليف نداريم. مصلحت در بیعت با یزید است. اما ایشان چنين نكرد. اين، نشان از او دارد، اما نه استقامت به نحو مرسوم بلکه استقامت در مقابل ، عرفی و عقلی. تحمل این سنخ مشکلات، خیلی سخت تر از دیگر مشکلات است چرا که در ظاهر خلاف به نظر می آيد. 🔰کسی میتواند در مقابل این مصلحت سنجی ها و عذرهای به ظاهر شرعی استقامت کند که اوّلًا در حد اعلى داشته و بفهمد چه كار بزرگى انجام مى‏دهد. ثانياً داشته و ضعفِ نفسش او را نگيرد، چنین شخصی دیگر پایش نخواهد لرزید. امام حسين(ع) اين دو خصوصيت را در كربلا به خوبی از خود نشان داد. لذا حادثه‏ى كربلا مثل خورشيدى بر تارك تاريخ درخشيد؛ هنوز هم مى‏درخشد، و تا ابدالدّهر هم خواهد درخشيد. 🔰امام راحل نیز در اين خصوصيت، به طور كامل دنباله‏رو امام حسين(ع) شد. یک روز به او گفتند با این کارت، حوزه علمیه قم را به تعطیلی میکشانی، روز دیگر گفتند همه علما و مراجع علیه شما تحریک میشوند و بین علما اختلاف می افتد، روز دیگر گفتند جواب این خون های ریخته شده را چه کسی میدهد؟ اين طرز فكرهاست که فشار مى‏آورد و ممكن است هركسى را از ادامه حركت منصرف كند. اما امام، استقامت ورزيد و پای او در هیچ کدام از این موارد نلرزيد. عظمت روح او و عمق بصيرتى كه بر او حاكم بود، در اين جاها ديده میشود. 📌پ.ن1: از همان ابتدای انقلاب عده ای از مبارزه با امریکا میترسیدند. به مرور در این چهل سال افراد زیادی به این نتیجه رسیدند که نمیشود با امریکا مبارزه کرد، حتی همان هایی که اول انقلاب برای مبارزه با امریکا دو آتیشه بودند. همان ها که دیروز خود را فرزندان امام میدانستند و شعار مرگ بر امریکایشان گوش آدم و عالم را پُر کرده بود اما امروز در آغوش امریکا روزگار سپری میکنند. آن وقت میکردند و امروز . بهانه میکنند که مردم تحمل تهاجم امریکا را ندارند، اما حقیقت این است که خود بریده اند. بله قطعا همراهی مردم بسیار مهم و اساسی است اما مشکل ما همیشه در خواص ترسو و بی بصیرت بوده، نه مردمی که همراه نبوده اند. تمام حرف این است که راه، همان است که خمینی به تبع حسین(ع) رفت. امروز نیز شنیده میشود که بعضی میگویند هرچه سریعتر توافق برجام را احیا و نهایی کنید، مردم دیگر تحمل ندارند. تصریح میکنند که هر توافقی بهتر از عدم توافق است. انسان حقیقتا تعجب میکند. بله خیلی مهم و اساسی است اما این نگاه بیشتر شبیه به است، تا عقلانیت. قطعا توافقی که همه تحریم ها را برندارد و تضمینی عملی برای اجرای آن گرفته نشود، توافقی خوب نخواهد بود. البته ما به تیم مذاکره کننده خود خوش بین بوده و به آنها اعتماد داریم اما قرار نیست اگر نقدی بود، بیان نکنیم. هرچند بنده بعید میدانم حتی اگر توافقی هم بشود، امریکا پای آن بماند. 📌پ.ن2: مصلحت جزو عناصر مهم و اساسی فقه شیعه و فقاهت حضرت امام خمینی میباشد اما قرار نیست به بهانه مصلحت، هر جا که مشکلی پیش آمد عَلَم مصلحت به دست گیریم. البته لازم است به صورت فنی و علمی دنبال شود تا بتوان در چارچوبی صحیح آن را پیاده کرد. 🆔 @TarikhDEF
◀️ به بهانه بزرگداشت سیدجمال اسدآبادی 🔰در عصری که خود را حاکم بر کل دنیا کرده بود و همه حتی مسلمانان راه حل عبور از مشکلاتشان را در آن تفکر جستجو میکردند و عملا به گوشه رینگ رانده شده بود و هیچ کس برای رفع نیازهایش خود را محتاج نگاه اسلامی نمیدید، سوالی مهم نگاه ها را به خود معطوف کرده بود: اینکه چگونه میتوان در عین حفظ آموزه های اسلامی، بروز و پویا بود؟ نوع نگاه صحیح به چیست؟ اسلام چه کارکردی برای امروز ما دارد؟ 🔰پاسخ به این سوال در ایران و جهان اسلام ذهن برخی عالمان و را به خود معطوف کرده بود که سرسلسله همه آنان بدون شک است. معتقد است: ➕«بدون‏ ترديد سلسله‏جنبان نهضتهاى اصلاحى صدساله اخير، سيد جمال الدين اسدآبادى معروف به افغانى است. او بود كه را در كشورهاى اسلامى آغاز كرد، دردهاى اجتماعى مسلمين را با واقع‏بينى خاصى بازگو نمود، راه اصلاح و چاره‏جويى را نشان داد... سيد جمال در پى آن‏ بود كه‏ ثابت‏ كند اسلام توانايى دارد كه به صورت يك و يك ، راهنما و تكيه‏گاه انديشه جامعه اسلامى قرار گيرد و آنها را به عزت دنيايى و سعادت اخروى برساند.»(مجموعه آثار، ج24، ص28) 🔰تلاش‌های اصلاحی سید در جهان اسلام مقارن است با آغاز دوران بلوغ . در واقع پس‌از ده‌ها سال که فضای روشن‌فکری غرب‌زده بر جهان اسلام حاکم بود و تنها مسیر پیشرفت را در جستجو می‌کردند، سید جمال را به روی گشود و در این راه تلاش‌های بسیار گسترده‌ای کرد که در عمل موجب شکل‌گیری جریان جدیدی از متفکران در جهان اسلام تا امروز شده است؛ جریان اسلام‌گرایی و جنبش‌های اسلامی در برابر جریان روشن فکری غرب زده. معتقد است: ➕«سید جمال کسی بود که برای اولین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد. کسی بود که مسئله حاکمیت را و خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم به وجود آورد.»(30/3/1360) 🔰البته سید جمال، نقطه ‌ضعف های مهمی داشت: یکی از مهمترین نقاط ضعف او، نداشتن است، به خلاف نهضت امام راحل که اتفاقا این مسئله یکی از نقاط قوتش بود. امام راحل میفرمود: ➕«جمال‏ الدين‏ مرد لايقى بوده است، لكن نقاط ضعفى هم داشته است؛ و چون پايگاه ملى و مذهبى در بين مردم نداشته، از آن جهت زحمات او با همه كوششها، به نتيجه نرسيد.»(صحیفه امام، ج5، ص290) یکی از مهمترین و اساسی ترین اشکالات دیگر سید جمال و عمده علما و مصلحان، نوع نگاه آنها به مسئله و است که همین نکته تمایز جدی آنها با است: ➕«مصلحان اسلامى و متفكّرانى كه در يكصدوپنجاه سال گذشته، تحت تأثير عوامل گوناگون قيام كرده و پرچم دعوت اسلامى و احياء و تفكّر اسلامى را بردوش گرفتند - از قبيل و و ديگران - با همه‌ى خدمات ارجمند و گرانبهايشان، همگى اين نقص بزرگ را در كار خود داشتند كه به‌جاى برپا كردن يك ، به يك اكتفا كردند و اصلاح جوامع مسلمان را نه با قوّت و انقلاب، كه با تلاش روشنفكرانه و فقط با ابزار قلم و زبان جستجو كردند. اين شيوه، البتّه ممدوح و مأجور بوده و هست؛ امّا هرگز از آن، توقع نتايجى همچون نتيجه‌ى عمل پيامبران اولوالعزم را - كه سازندگان مقاطع اصلى تاريخ بوده‌اند - نبايد داشت... امام ما براى ، درست همان راهى را پيمود كه رسول معظّم صلّى الله عليه و اله و سلّم پيموده بود؛ يعنى را. در انقلاب، اصل بر حركت است؛ حركتى هدف‌دار، سنجيده، پيوسته، خستگى‌ناپذير و سرشار از ايمان و اخلاص. در انقلاب، به گفتن و نوشتن و تبيين اكتفا نميشود؛ بلكه پيمودن و سنگربه‌سنگر پيش رفتن و خود را به هدف رساندن، اصل و محور قرار ميگيرد. گفتن و نوشتن هم در خدمت همين حركت درمى‌آيد.»(رهبرانقلاب، 10/3/1369) 🆔 @TarikhDEF
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
کلیشه ای غلط در ذهن خیلی ها وجود دارد که سیاست خارجی جای ایدئولوژی نیست و چون جمهوری اسلامی سیاست خارجی اش ایدئولوژیک است، بعضی از مشکلات به وجود آمده! همین جمله ساده رییس جمهور امریکا، مثال نقض بزرگی برای این تصور عوامانه و به شدت مبتذل است و به جرات میتوان گفت که اگر سیاست خارجی امریکا از جمهوری اسلامی ایدئولوژیک تر نباشد، کمتر نیست. فقط تفاوت میان محتوای آرمان ها و ایدئولوژی هاست نه اصل آنها. امریکا از دید خودش برای اصل آزادی و گسترش لیبرالیسم هزینه میدهد و قدرت خود را تابعی از بسط این ایدئولوژی میداند و جمهوری اسلامی برای مبارزه و محو استکبار هزینه میدهد و افزایش قدرتش تابعی از گسترش و همه گیری همین ایدئولوژی است. اساسا ایدئولوزی مولد قدرت است و نمی توان تصور کرد قدرتی در جهان وجود داشته باشد که متکی به یک ایدئولوژی مشخص نباشد. حرفهای بسیار زیادی در این باره است که در گفتگوی اخیرم با علی علیزاده نیز به آن اشاره کردم. شاید بعدا بیشتر در این باره بنویسم... @Sabeti
تاریخ دیروز، امروز، فردا
کلیشه ای غلط در ذهن خیلی ها وجود دارد که سیاست خارجی جای ایدئولوژی نیست و چون جمهوری اسلامی سیاست خا
قبلاً در نوشته ای اجمالا اشاره ای به این نکته کرده بودم. مسئله ای که توجه به آن در تحلیل مسائل بسیار کمک خواهد کرد.
آسمانی شدن نه بال میخواهد و نه پر، دلی میخواهد به وسعت خود آسمان... از اینجا هم میشود آسمانی شد... شلمچه و طلائیه به یاد همه دوستان و اعضای کانال بودم، امروز هم فکه و کانال کمیل ان شاالله...
◀️شناخت دستگاه فکری ولیّ(1) 🔰سیره امام در پاریس براین بود که هیچ یک از مقامات دولتی را نمیپذیرفت الا اینکه اول از مسئولیتش استعفا بدهد. تمام تلاشش بر حفظ نخست وزیریش بود. هرکاری میتوانست کرد تا امام به ایران نیاید، یا دیرتر بیاید تا او همچنان بر مَسند بماند. بعد از مدتی دید راهی جز با امام و استفاده از اش نمانده. شرط امام استعفای او بود. اما خبرهای ضد و نقیضی پخش میشد که مثلا بختیار در حال مذاکره با امام است چه اینکه خود بختیار گفته بود: «ما برای فراهم آوردن امکانات بازگشت آیت الله با وی در حال مذاکره هستیم.» 🔰در همین گیر و دارها بود که خبر آمد امام با دیدار بختیار بدون شرط استعفا، موافقت کرده است. این ماجرا را چنین نقل میکند: «عصر یکی از روزها در مدرسه رفاه با آقایان ، ، و نشسته بودیم و طبق معمول غرق در کارها بودیم که و ... وارد شدند و گفتند از پاریس با ما تماس گرفته و خبر داده که امام ملاقات با بختیار را بدون شرط استعفا پذیرفته. آن دو از ما خواستند اعلامیه بنویسیم و این موضوع را به اطلاع مردم برسانیم. ما آن را بعید دانستیم. حاج سید جوادی گفت من دروغ میگویم یا یزدی؟ گفتم نه ولی موضوع را بسیار بعید میدانیم. خبرهای پی در پی که تا شب می رسید همگی از موافقت امام میگفت. یادم می آید نیز همین را میگفت. از خواستیم مستقیما با پاریس تماس بگیرد [و از چند و چون ماجرا آگاه شود.] تماس گرفت. یزدی گوشی را برداشت. [موضوع را] از او پرسید. او هم موافقت امام را با بختیار، بدون استعفا اعلام کرد.» 🔰باور این مسئله برای اندیشمندان و بسیار سخت بود اما چه کنند که در ظاهر، خبر درست است. بعضی موافق دادن اعلامیه بودند و بعضی مخالفت. یکی گفته بود: چرا ما باید کاسه داغ تر از آش باشیم؟ اگر امام میخواهد بختیار را بدون استعفا بپذیرد، چرا ما مخالفت کنیم؟ 🔰ظاهرا بنا میشود اعلامیه ای نوشته و موافقت امام با این دیدار اعلام بشود و چند خطی مینویسد و آن نوشته را کامل میکند. عده ای دیگر از علما که تازه از قم رسیده بودند با نوشتن اعلامیه مخالفت میکنند و میگویند مُحال است امام چنین گفته باشد. 🔰آیت الله خامنه ای نقل میکند: «این نخستین باری بود که آراء انقلابیون را با آنچه که [ظاهرا] از امام شنیده بودم در تعارض میدیدیم. آقای مطهری از پاریس سوال کرده بود. پس این پافشاری بر مخالفت از چه رو بود؟ گفتگوها تا حد مشاجره ادامه یافت تا اینکه دو ساعت بعد زنگ تلفن به صدا در آمد. پشت خط از پاریس بود. گفت امام اعلامیه ای [در این مورد] صادر کرده. دل ها و گوش ها آماده شنیدن شد.» شرح اسم، ص646-648 🔰امام نوشته بود: «آنچه ذكر شده است كه شاپور بختيار را با سمت نخست‏وزيرى من مى‏پذيرم، دروغ است بلكه تا استعفا ندهد او را نمى‏پذيرم؛ چون او را قانونى نمى‏دانم. حضرات آقايان به ملت ابلاغ فرماييد كه توطئه‏اى در دست اجراست و از اين امور جاريه گول نخوريد. من با بختيار تفاهمى نكرده‏ام و آنچه سابق گفته است كه گفتگو بين او و من بوده، دروغ محض است. ملت باید موضع خود را حفظ بکند و مراقب توطئه ها باشد.» 📌پ.ن: این ماجرا اشاره به مسئله ای مهم و اساسی دارد و آن چیزی نیست جز تعارض فکری امام و امت، همانگونه که آیت الله خامنه ای نیز به آن اشاره میکنند. نکته مهم رسیدن امت، به و کشف جامعه است. به همین بهانه در ادامه اندکی به آن خواهیم پرداخت. ➕ بخش دوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/63 ➕ بخش سوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/65 🆔 @TarikhDEF
◀️شناخت دستگاه فکری ولیّ(2) 🔰یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که در طول تاریخ دچار آن بوده و جبهه حق نیز همیشه از آن آسیب های اساسی دیده، تفاوت خواص با امامشان است. امام و ولیّ جامعه دارای چارچوب، نظام فکری و توحیدی است که خواص جامعه باید نظام فکری خود را با نظام فکری ولیّ، تنظیم کرده و برای هدایت توده مردم خود را هم افق با وی کنند اما متاسفانه این اتفاق در تاریخ کمتر رخ داده لذا در حوادث مختلف دیده میشود ولیّ، تصمیمی گرفته که خواص به بهانه‌های مختلف، با آن همراهی نکرده‌اند. 🔰حسین‌بن علی(ع) میدانست که اگر قیام نکند، اسلام و حقیقت میمیرد لذا این مسیر را انتخاب کرد اما اکثر خواصِ اهل حق، نه چنین فهم و تحلیلی داشتند و نه تسلیم محض امامشان بودند: ➕«شمّ انسانى و عميق يك ملت بايد حوادث را قبل از وقوع آن احساس كند و بفهمد كه چه اتفاقى دارد مى‏افتد، و عكس‏العمل نشان بدهد. در طول تاريخ اسلام وقتى نگاه مى‏كنيم، نداشتن‏ اين‏ درك‏ و درست، ملتها را هميشه در خواب نگه داشته است و به دشمنان ملتها امكان داده است كه هر كارى كه مى‏خواهند، بر سر ملتها بياورند و از عكس‏العمل آن‏ها در امان و مصون بمانند. با اين نگاه، شما به حادثه‏ى كربلا نگاه كنيد. بسيارى از مسلمانانِ... پنجاه‏ساله‏ی بعد از رحلت نبى مكرم، از حوادثى كه مى‏گذشت، تحليل درستى نداشتند. چون تحليل نداشتند، عكس‏العمل نداشتند... خواص احساس خطر نكردند. بعضى هم كه شايد احساس خطر مى‏كردند، منافع شخصى‏شان، عافيتشان، راحتشان، اجازه نداد كه عكس‏العملى نشان بدهند.» بیانات رهبری، 19/10/87 🔰عظمت و بزرگی (ع)، در چنین بستری جلوه کرده و همگان را مبهوت خود میکند، تا آنجا که تمام شهدا در قیامت به مقام او غبطه خواهند خورد. عظمت عباس(ع) را می‌توان چنین خلاصه کرد: تسلیم محض امام بودن، تابعِ بی چون و چرای ولیّ بودن، البته نه تسلیمِ خالیِ از معرفت، بلکه تبعیتی که ناشی از شناخت و معرفت او، نسبت به نظام فکری امامش بود. عباس بزرگترین و برجسته ترین، الگوی اطاعت و ولایت پذیری است. به همین دلیل مکتب ابوالفضل(ع) برای همیشه تاریخ، کارخانه پرورش و ساخت سربازان ولایت و معرفت جویان طریق هدایت، در گِرد ولیّ زمان است. تربیت شدهِ در مکتبِ عباس(ع)، هم را به خوبی میداند، هم را به خوبی میشناسد و هم در لحظه‌ سخت، پشت پایِ رندانه ای به میزند: ➕«مهم این است که ما صحنه نبرد را درست مجسم کنیم. تا صحنه نبرد، از منطقه بلندی، باتلاقی، جنگلی، لغزنده، از منطقه‌ای که از فلان ابزار نظامی... میشود استفاده کرد، برای جنگاور روشن نباشد، قدرت بر جنگ، آن طور که باید، نخواهد بود. نقشه است که موجب می‌شود ما لوله‌ی تفنگ را به قلب دشمن و به آن نقطه‌ای که باید، متوجه کنیم. نقشه است که به ما یاد می دهد به کدام طرف رو کنیم، سلاحمان را به کدام طرف بکشیم، کجا خطرناک تر است، کجا واجب تر است، کجا دشمن کمین کرده، کجا برای ما نقطه‌ی ضعف است که اگر نپوشانیم، دشمن خواهد پوشاند. تا چشم به این نقشه نداشته باشیم، جنگ درست ممکن نیست. در عاشورای حسینی، نقشه دست بعضی‌ها بود و دست بعضی از دوستان نبود. دریای عمیق دشمن با لُجّه‌های خطرناک و مهیب آمده بود؛ اما در جمع دوستان یک عده نقشه دستشان بود، حسین‌به علی را در لحظه حساس دریافتند؛ یک عده کنار دست حسین(ع) هم نشسته بودند، نقشه دستشان نبود؛ اشتباه کردند. چه کسی می‌تواند بگوید و از اسلام و از محبت خاندان پیغمبر نصیبی نداشتند؟ اینها در دامان آل پیغمبر بزرگ شده بودند، اما نقشه‌ی اشتباه در دستشان بود؛ نمی دانستند آن سرزمینی که باید از آن دفاع بشود و آن نقطه‌ای که باید برایش فداکاری بشود، کجاست؛ در مدینه نشستند به امید اینکه چهار تا مسئله بگویند! اسلام مجسم را، قرآن ناطق را، حسین فاطمه را تنها گذاشتند... هنر بزرگ شناخت صحنه است. ها و چند نفر صحابی مخصوص امام حسین(ع) نقشه را خوب فهمیدند. لذا شما دیدید خواهرش (س)، حتی بچه‌های خودش را هم با خودش آورد؛ در حالی که پدرشان در مدینه یا مکه مانده بود و نیامده بود... این، آن کسی است که بصیرت دارد و می داند چه باید بکند... امروز بزرگترین وظیفه ما این است که را بشناسیم... مسئله عمیق_اسلامی را جدی بگیرید... اگر آگاهی نباشد، آدم اشتباه می‌کند. آگاهی که نبود، انسان یک جا اشتباه می‌کند. آدم آگاه نیز گاه اشتباه می‌کند، اما اشتباهات او ماندگار نمی‌شود. البته شرط اصلی هم و ؛ که تا انسان فهمید اشتباه کرده، برگردد.» بیانات رهبری، 2/7/64 🆔 @TarikhDEF
◀️شناخت دستگاه فکری ولیّ(3) 🔰یکی از بارزترین صفاتی که برای عباس(ع) شمرده شده، و تیزبینی اوست. امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند: «كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ نافِذَ البَصيرَةِ، صُلبَ الإِيمانِ، جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِ اللّهِ عليه‌السلام، و أبلى بَلاءً حَسَنا، ومَضى شَهيدا.» بصیرت و تیزبینی، پیامدِ استواریِ رای و اصالتِ فکر و اندیشه است و کسی به آن دست پیدا نمی‌کند مگر پس از پاکیزگیِ روان، خلوصِ نیت و از خود راندنِ غرور و هواهای نفسانی و عدمِ سلطهِ آن‌ها بر درون آدمی و خلاصه در یک کلام، فقط به آن نائل می‌شوند، چه اینکه قرآن کریم می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانا». 🔰برای مورخان عجیب است که چرا بعد از تصمیم سید الشهدا برای خروج از مدینه، کلامی از عباس(ع) نقل نشده و او سخنی با حسین(ع) نگفته! اما از سوی مقابل ، ، ، ، و عَدَوِی، چقدر راه و چاه نشان امام شان دادند! آه چقدر «عبدالله» مقابل «أباعبدالله»! 🔰«از نظر امام حسین(ع) هدفی روشن وجود داشت؛ اما دیگران در این هدف، مرتب خدشه می‌کردند. آن‌ها آدم‌های کوچکی نبودند؛ آقا زاده‌های درجه یک دنیای اسلام- مثل ، و - بودند! کسانی که شما امروز هر‌کدامشان را نگاه کنید، می بینید که در دنیای اسلام چقدر ارزش دارند. آن‌ها یکی یکی با امام حسین(ع) مینشستند و بر سر این هدف مناقشه و خدشه وارد کردند! گفتند: آقا! به چه دلیل امروز، همان روزی است که شما باید بروید و در مقابل یزید بایستید؟ آن‌قدر هم برای اثبات نظریه‌ی خودشان شواهد داشتند که هر‌کسی را تکان می داد! می‌گفتند: شما فرزند پیغمبر باشید و احکام الهی را بگویید. آیا این بهتر است، یا اینکه کشته شوید؟» رهبر انقلاب، ۸/۱۰/۷۶ 🔰این‌گونه سلوک است که عباس را، عباس می‌کند و امام صادق(ع) در زیارت نامه‌ ایشان می‌فرماید: «أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى بَصِيرَةٍ مِنْ أَمْرِك‏» . این سلوک او ناشی از همین «نافذ البصیرة» بودنش بود، او می داند حکم آن است که حسین(ع) گوید. حسین(ع) از ، عبور کرده و اکنون در ایستاده، اما عده‌ای همچنان به او مشورت میدهند اما دریغ از ذره‌ای عزم و اراده! حال آنکه امروز، روز عزم است، عزم کربلایی شدن. حسین(ع) راهش را انتخاب کرده و فقط به دنبال همراه می‌گردد: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ فَإِنِّي‏ رَاحِلٌ‏ مُصْبِحاً إِنْ شَاءَ اللَّه‏» و چه زیبا همراه ولیّ شد و مطیع او شد، این است بصیرت نافذ عباس(ع). قهرمان میدان شد و ها عبرتی ابدی برای امروز ما. 🆔 @TarikhDEF
◀️اصلاحات امریکایی و اصلاحات انقلابی(1) 🔰من به تعبيرهاى رايج و و امثال اين‏ها هيچ كارى ندارم؛ اصلاح‏طلبى به عنوان يك پُز سياسى، مورد نظر من نيست. بعضى كسان دم از اصلاح‏طلبى مى‏زنند، در حالى كه اصلًا نمى‏دانند چه‏ مى‏خواهند و دنبال چه هستند. 🔰بعضى كسان دم از اصلاح‏طلبى مى‏زنند، در حالى كه آن چيزى كه ته ذهنشان قرار دارد، در واقع اصلاح‏طلبى نيست؛ نوعى و است... 🔰البته بعضى افراد هم هستند كه اسم اصلاح‏طلبى را مى‏آورند؛ اما مقصودشان است! ...ما داريم و اصلاحات امريكايى. اصلاح امريكايى مظهرش اين است كه جرثومه فسادى مثل محمّد رضاى پهلوى، دوباره به ايران برگردد و امور را در قبضه خود بگيرد... اينكه شما مى‏بينيد رسانه‏هاى امريكايى و انگليسى و سياستمدارانشان دم از اصلاحات در ايران مى‏زنند، منظورشان چنين چيزى است... 🔰البته بعضى هم هستند كه صادقانه اصلاح طلبند؛ در اين شكّى نيست. واقعاً از كمبودها، نارساييها، عقده‏ها و انحرافها رنج مى‏برند و دنبال اصلاح آن‏ها هستند، كه اين به جاى خود مطلوب است... 🔰يكى[از مهمترین نقاط ضعف] مسئله سستى بينش و ايمان انقلابى و اسلامى در بعضى از مسئولان است. اين‏ها مجذوب نسخه‏هاى سياسى غربند؛ آن هم نسخه‏هاى غلط از آب درآمده... 🔰در حوزه انديشه، قانون‏شكنى مى‏كنند. حوزه انديشه و فكر هم قوانينى دارد و بايد از آن قوانين پيروى كرد. اگر كسى درباره يك مبناى فكرى شبهه‏اى دارد، قانونش اين است كه آن را در مراكز تخصّصى و محافل علمى مطرح كند. يا بايد شبهه را برطرف كرد و از ذهن خود زدود، يا اگر شبهه اشكال واقعى است، آن را به يك نظريّه تبديل كرد و ذهنهاى اهل علم و اهل نظر را نسبت به آن منقاد نمود. اين حضرات از اين قانون پيروى نمى‏كنند. 🔰شبهه‏اى به ذهن آن‏ها مى‏آيد، خودشان دچار بى‏اعتقادى مى‏شوند و بر اثر هزارگونه ابتلاء و گرفتارى، پايه‏هاى ايمان عميق قلبى‏شان را موريانه هوى و هوس و رفاه‏زدگى و دنياطلبى مى‏جود و مى‏خورد و شبهه‏دار مى‏شوند؛ آن‏گاه مى‏آيند شبهه را در افكار عمومى مطرح مى‏كنند و اسمش را هم مى‏گذارند! اين است... يك‏وقت معناى تجديد نظر اين است كه انسان از خطايى، انديشمندانه و منصفانه برمى‏گردد. اين امر بسيار خوبى است؛ اما تجديدنظرهاى سياسى، مصلحتى و ناشى از تغيير موقعيّتها و تطميع دشمن، تجديد نظر نيست؛ اين‏ها است. 🔰ما در اسلام اجتهادِ دائم داريم. اجتهاد دائم، يعنى انسانِ صاحب‏نظر هميشه در صدد تكميل فكر خود است. در راه تكامل، گاهى انسان خطايى را تصحيح مى‏كند؛ اين درست و خوب است. در طريق فكر اسلامى، صاحب‏نظران، انديشمندان و انسان‏هايى كه قدرت اجتهاد و استنباط در مبانى فكرى و نظرى انقلاب را دارند- نه هركسى كه ادّعا دارد، نه كسى كه صلاحيتهاى علمى و فكرى لازم را كسب نكرده است- دائم بايد فكر كنند و انديشه را تكميل نمايند. اين امر خوبى است. 🔰نبايد تابع باشيم و هر روز، باد به هر طرف كه وزيد، آن‏گونه تصميم بگيريم؛ يا نگاه كنيم ببينيم دشمن چه ژستى مى‏گيرد، ما هم ژست خود را با او تطبيق‏ كنيم؛ اگر او اخم كرد، ما چهره ترس‏آلود بگيريم؛ اگر او حرف تندى زد، ما چهره معذرت‏طلبانه به خود بگيريم! اينكه نشد. ➕ بخش دوم: https://eitaa.com/TarikhDEF/67 📚بیانات در ديدار جوانان استان اصفهان، 12/8/1380 🆔 @TarikhDEF
◀️اصلاحات امریکایی و اصلاحات انقلابی(2) 🔰انسان اگر زندگى سياسى بعضى افراد را از اوّلِ انقلاب تابه‏حال نگاه كند، مى‏بيند ملغمه عجيبى از انواع و اقسام فكرهاست! يك روز بود كه چنين آدم‏هايى به اين اكتفا نمى‏كردند كه در شعارها، مردم فقط «مرگ بر امريكا و مرگ بر شوروى» بگويند. مى‏گفتند بايد بگوييم «مرگ بر شرق و غرب»! ما مى‏گفتيم شوروى سمبل يك تفكّر و يك راه غلط است؛ امريكا سمبل جنايت و ستم است؛ چه دليلى دارد شما بگوييد «مرگ بر شرق و غرب»؟! مى‏گفتند شما و ! از جمله همين حضرات، امروز كسانى هستند كه حاضرند بروند رسماً در مقابل امريكا و انگليس عذرخواهى كنند و بگويند ما غلط كرديم، اشتباه كرديم به شما بدگويى كرديم؛ ما را ببخشيد! 🔰بعضى از همين افراد در اوايل انقلاب، روى ، چنان نظرات عجيب و غريب اقتصادى‏اى مطرح مى‏كردند كه انسان شاخ درمى‏آورد! مى‏گفتيم اين‏ها كجايش اسلامى است؟ مى‏خواستند تفكّرات بسيار تندِ چپِ سوسياليستى را به اسم اسلام تحميل و پياده كنند. بعضى از آن‏ها كه مسئوليت داشتند، كارهاى بدى هم در آن روز انجام دادند. ما در شوراى انقلاب قانونى داشتيم كه سرمايه‏داران قبل از انقلاب را به چهار دسته تقسيم كرده بود: بند (الف)، بند (ب)، بند (ج)، بند (د). 🔰بند (ب) كسانى بودند كه سرمايه‏هاى آن‏ها از طريق نامشروع و غير قانونى به دست آمده بود؛ حكمش هم اين بود كه دولت بايد آن سرمايه‏ها را تصرّف كند. بند (ج) كسانى بودند كه سرمايه‏هاى آن‏ها از راه نامشروع به دست نيامده بود؛ ليكن وامهاى كلانى از بانكها گرفته بودند، تقلّب كرده بودند و پول را پس نداده بودند. بنابراين آن‏ها مى‏بايست وامهاى خود را ادا مى‏كردند. اگر ادا مى‏كردند، كارخانه‏ها مال خودشان مى‏شد؛ اما اگر پرداخت نمى‏كردند، كارخانه‏هاى آن‏ها تصرّف مى‏شد. 🔰اوايل رياست جمهورىِ من گروهى مسئول تشخيص بند (ب) و (ج) و اين‏طور كارها بودند. البته اين كارها دست بنده به عنوان رئيس‏جمهور نبود؛ دست نخست‏وزير و دستگاه هيئت دولت بود. من اطّلاع پيدا كردم يك عدّه در اين هيئت هستند و اصرار دارند كه بند (ج) را به بند (ب) تبديل كنند؛ يعنى كارخانه‏اى كه مى‏شد صاحب آن بدهكارى‏اش را به بانك بدهد، بعد كارخانه‏اش را راه بيندازد و كار كند و كارگرانش هم بى‏كار نباشند، مى‏خواستند نگذارند اين كار انجام گيرد. در آن موقع، چنين گرايش چپ ضدّ سرمايه‏دارى افراطىِ نابحق وجود داشت. 🔰همان آدم‏ها امروز كسانى هستند كه حاضرند در مقابل كمپانى‏داران و سرمايه‏داران صهيونيستى فرش قرمز پهن كنند تا به ايران بيايند و سرمايه‏گذارى كنند! انسان از چپ‏ترين ايده ماركسيستى، به افراطى‏ترين ايده دست راستىِ اقتصادى متحوّل شود؛ اسمش را هم بگذارد! اين تجديد نظر نيست؛ اين هُرهُرى مسلكى است. 🔰آن روز بود، امروز هم افراط است. وجود اين آدم‏هاى در برخى از دستگاه‏هاى گوناگون، اسباب زحمت و خطر است. اگر در دانشگاه باشند، ضرر مى‏رسانند؛ اگر در دولت باشند، ضرر مى‏رسانند؛ اگر در مجلس باشند، ضرر مى‏رسانند؛ هرجا و در هر نقطه‏اى باشند، ضرر مى‏رسانند. يكى از آسيبهاى ما اين است. 📚بیانات در ديدار جوانان استان اصفهان، 12/8/1380 🆔 @TarikhDEF
◀️ ، منطقه عملیاتی ☘️ بعد از دو سوالی که به خاطر کرونا اردوهای راهیان نور تعطیل یا کمرنگ تر شده بود، امسال شهدا طلبیدن و چند روزی مهمان آن خاکیان عرش نشین بودیم. ☘️ یکی از مناطقی که برای اولین بار بود میرفتم، نهر خین بود، جایی که عملیات کربلای 4 از اونجا آغاز شد. حقیقتا غربت عجیبی داشت، خصوصا وقتی همراه میشد با روایتگری و خاطرات نابی که سردار احمدیان بیان میکردند. ☘️ سردار از کسانی است که با گوشت و پوست خودش سختی های عجیب این عملیات رو لمس کرده لذا وقتی نقل میکنه حتما به دل مخاطبین هم میشینه لذا دلم نیومد به اشتراک نذارم. ☘️ البته ای کاش وقتی ایشون امسال روایتگری میکردن ضبط میکردم چون خیلی حس و حال عجیبی بود اما حیف که اون لحظه در خاطرم نبود... لذا گشتم و روایتگری ایشان در عید سال 93 رو پیدا کردم که در ادامه میتونید ببینید. پیشنهاد میکنم حتما ببینید... 🆔 @TarikhDEF
47.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ روایتگری سردار در - بخش اول ▫️بررسی موقعیت جغرافیایی این منطقه و ▫️لو رفتن این عملیات توسط ▫️زیرکی نیروهای به خلاف تصویری که امروزه از آنها ساخته اند ▫️خبر داشتن بعثی ها از جزئیات عملیات ▫️تمرینات سخت برای آمادگی حضور در این عملیات 🆔 @TarikhDEF
47.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ روایتگری سردار در - بخش دوم ▫️عظمت کار ▫️خاطراتی ناب از شهدای این عملیات ▫️غربت 🆔 @TarikhDEF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ 🔹6 فروردین 58 سرلشکر قرنی به دستور از ریاست ستاد ارتش ملی ایران برکنار شد، درحالی که نظر برماندن ایشان بود. 🔸 سیاستی را دنبال میکرد که اعتقادی به نداشت بلکه تمام همتش بود، این را خصوصا در قضایای میتوان دید. 🔹2 فروردین هیئت اعزامی مذاکره کننده از تهران وارد سنندج میشوند. در تجمعی که صورت میگیرد، هنگامی که وزیر کشور قرار بود، سخنرانی کند جنگنده های نیروی هوایی اقدام به گشت زنی و شکستن دیوارهای صوتی بر آسمان سنندج میکنند. 🔸دلیل این اقدام تهدیدآمیز، حضور دهها فرد مسلح در سنندج بود. اینجاست که حاج سید جوادی از تهران میخواهد این پروازها قطع شود چون مردم را ترسانده و کشتار شدیدی به راه انداخته و روند مذاکرات را مختل کرده است. 🔹این پیام با پاسخ قاطع سپهبد قرنی روبرو میشود و او میگوید این جت ها هیچ گلوله ای شکلیک نکرده اند و او از شخص دیگری[امام] دستور میگیرد. 🔸نگاه قرنی این بود که این کار موجب اقتدار هیات مذاکره کننده خواهد شد و دست پُر آنها در مذاکره را نشان خواهد داد و همچنین موجب میشود دشمنان حساب کار دستشان بیاید اما دولت موقت چنین نگاهی ندارد و معتقد است دیپلماسی در هر صورت بر میدان مقدم است. 🔹اینکه عده ای امروز دوگانه میدان_دیپلماسی را مطرح میکنند و توانایی جمع سالم این دو را ندارند، ریشه در تفکرات دیروز دارد. ➕علاوه براین کلیپ استاد ، حتما مستندی که قبلا درباره دو راهبرد شهید قرنی و بازرگان درقضایای کردستان معرفی شده بود را ببینید: https://eitaa.com/TarikhDEF/26 🆔 @TarikhDEF
◀️ اخیرا در کانالش مطلبی تحت عنوان «آقایان جمهوری اسلامی! مردم بقا و زندگی می خواهند، لطفا برجام را امضا کنید!» منتشر کرده و میگوید چرا دولت مذاکرات را متوقف کرده و برجام را امضا نمیکند؟ در حالی که همه مردم ایران آسایش و توسعه میخواهند، نه مقاومت پس طبق مبانی دینی، جمهوری اسلامی نیز چه درست و چه غلط باید برجام را بپذیرد. از این ادبیات روشن میشود که در این تفکر رسیدن به «هر توافقی» بهتر از «هیچ توافقی» است در حالی که برجام شیخ حسن روبروی چشم ماست، او مگر همین خواسته مهدی نصیری را اجابت نکرد؟ پس چرا اتفاقی نیفتاد؟ نه در دوران اوباما و نه در دوران ترامپ. اینکه کسی برگردد و شکست برجام روحانی را نتیجه موشک سپاه و انتقاد داخلی ها بداند، حرفی بچه گانه و دور از انصاف است که نشان از عدم شناخت صحیح او از صحنه بین المللی است. به نظر میرسد انسان عاقل، به دنبال «هر توافقی» نخواهد بود بلکه او در صورتی توافق خواهد کرد، که «توافق خوبی» برای او باشد که منافعش حقیقتا تامین بشود، چه اینکه خود غربی ها و امریکایی ها نیز همینگونه عمل میکنند و به این تصریح هم کرده اند اما عجب از این دوستان که چرا عبرت نمیگیرند... این تفکر جوری دوگانه پیشرفت_مقاومت را پیش روی ملت قرار می‌دهد که اگر بخواهیم پیشرفت کنیم تنها راه آن برجام است وگرنه پیشرفت معنایی ندارد ملت ایران قطعا پیشرفت میخواهد اما چه کسی گفته تنها مسیر آن برجام است؟ چه کسی گفته مردم نیز برجام را تنها مسیر میدانند؟ بقیه نکات این متن بماند برای بعد... 🆔 @TarikhDEF
هدایت شده از خانه طلاب جوان
مناجات شعبانیه - استاد یزدان پناه.mp3
11.57M
لذت مناجات با حق 🔸 در فرصت باقی‌مانده از بشنویم نکاتی از را از حضرت استاد یزدان‌پناه 🔸 حضرت ره تأکید زیادی بر مناجات شعبانیه داشتند و این فراز را دائما می‌خواندند: "الهی هب لی کمال الانقطاع الیک..." 🔸 اسرار زیادی در مناجات شعبانیه هست و اصل حرف در مورد غفلت ما انسان‌هاست. 🔸 "الهی الحقنی بنور عزک..." فراز نزدیک به آخر مناجات است. صحبت از عز قدس و معدن عظمت است. این که حجب نوری را پاره کنیم تا به عز قدس برسیم. 🔸 این که می‌بینیم کسی مثل ره چندین ساعت عبادت می‌کند، این لذت عبادت به او قوت و غذا داده است که توانسته این جور عبادت کند و الا هر کسی نمی‌تواند این چنین عبادت کند. 🗓 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
◀️ و متولیان بخوانند... 🔹یکی از عواملی که امروزه باعث خصوصا شده، برگزاری است، نماز طولانی، صحبت های بین دو نماز، تعقیبات و نمازهای مستحبی بین دو نماز و... 🔸نمیدانم چرا روحانیت این مساجد به این نکته توجه نمی‌کنند. باور کنید اگر مقداری نماز جماعت های مساجد خود را کوتاه تر کنید جامعه کمتر که نمیشود، بیشتر هم میشود چون افراد بیشتری، نماز جماعت خوان اول وقت میشوند، 🔹چه اینکه سیره بزرگانی مانند نیز بر همین بوده به نحوی که به ایشان گفتند شخصی از شما هم نمازش را سریعتر میخواند، ایشان خندید و گفت من از همه مستحبات زده ام که این مقدار شده یعنی او از واجبات هم میزند؟ 🔸 نیز میفرمایند: «ما معتقديم اگر [=سبک و کوتاه] به جماعت خوانده شود، بهتر از اين است كه طولانى خوانده شود؛ اما بايد با توجّه خوانده شود.»(28/6/1372) 🔹مکرر دیده ام که در عده ای در حال خواندن نماز فرادی هستند درحالی که همزمان نماز جماعت هم برقرار است. علت چیست؟ عده ای خصوصا به همین دلیل اصلا به مسجد نمی آیند، اگر بیایند هم نهایت فرادی می خوانند و میروند. چرا به نحوی برخورد میکنیم که مساجدمان خلوت باشند و به جای اینکه مملو از جوانان باشد، تنها تعدادی اندک پیر و مسنّ حاضر میشوند؟ 🔸مدلی که خصوصا در مساجد بازار باید پیاده شود، خواندن نماز به کوتاه ترین شکل ممکن اما همراه با توجه و آرامش است که این دو مقوله با یکدیگر قابل جمع اند، چه اینکه مکرر نقل شده سیره (ص) این بوده که نماز جماعتشان کامل تر و کوتاه تر و خلاصه تر از همه بوده است: «كانَ رَسولُ اللّٰهِ(ص) أتَمَّ النّاسِ صَلاةً وأَوجَزَهُم»(من لایحضرالفقیه،ج1،ص306) 🔹یا در روایت دیگری نقل شده که در يكي از مساجد مدينه امام جماعت بود، روزي در نماز سوره‌ بقره خواند و نماز طولانی شد، به حدی که مردي در نماز خسته شد و وسط نماز قصد فرادی کرد و نماز خود را تمام کرد و سوار مركبش شد و به سراغ كار خود رفت. دیگر افراد به او گفتند: تو نفاق ورزیدی و نمازت را فرادی خواندی و رفتی اما او گفت من از طولانی شدن نماز خسته شدم. آن شخص نزد پيامبر آمد و ماجرا را تعریف کرد و گفت ما مشغول کار و بار خود هستیم اما معاذ نماز را طولانی میکند. پيامبر فرمود: اى معاذ! آيا تو فتنه‌گرى‌؟ ديگر اين طور نباشد كه مردم را از نماز جماعت فراري بدهي» (وسائل الشیعه، ج8، ص420 و سنن ابن داود، ج1،ص210)». 🔸البته در این متن تنها به یک دلیل خلوت بودن مساجد اشاره شد اما این مسئله دلایل مهم دیگری هم دارد که باید دیده شود... 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
🔺مسیو نوز بلژیکی (سمت راست) به همراه همکارش پریم در لباس روحانیت 💠 مسیو نوز بلژیکی در حکومت مظفرالدین شاه به ریاست کل گمرکات و پست ایران منصوب شده بود؛ در حالیکه مسلمان نبود و عملکرد نادرست او در امور گمرکی، اعتراض بازرگانان را برانگیخت. وی در یک مجلس خصوصی لباس روحانیت را بر تن کرد و در همان حال عکس گرفت. این اقدام در عصر قاجار، استهزاء لباس روحانیت قلمداد شد و خشم مردم را به دنبال داشت. بدین گونه همزمان با ماه محرم الحرام عکس او در مجالس دست به دست چرخید و در پی سخنرانی‌های کوبنده سید عبدالله بهبهانی و اعتراض سایر علما، مردم بر ضد وی قیام کردند تا اینکه از ایران اخراج شد. این واقعه در تاریخ معاصر به یکی از ریشه‌های پیدایش جنبش مشروطه معروف شده است. 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 http://eitaa.com/monzer_ir
🔴فلسفه و اجتهاد دینی نقدی بر سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی(حفظه الله) 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آيت‌الله مکارم شيرازي حفظه الله تعالی درباره جایگاه و نقش علم کلام و فلسفه در اجتهاد و نظریه‌پردازی می‌فرماید براي اجتهاد و نظريه‌پردازي فقهي به علم کلام نیازمندیم. زيرا اثبات حجيت سخن و رفتار و سکوت معصوم، متوقف بر اثبات امامت و عصمت اوست؛ همانطور که اثبات حجيت ظواهر کتاب نيز مبتني بر اثبات حقانيت اصل قرآن است؛ و چنين مباحثي در علم کلام مورد بحث قرار مي‌گيرند. اما دربارة‌ فلسفه مي‌گويند فلسفه ارتباطي به دانش فقه ندارد؛ زيرا در فلسفه از امور حقيقي بحث مي‌شود در حالي که در فقه از امور اعتباري. بلکه دخالت فلسفه در اصول فقه را نيز، که از سوي برخي از اصولياني مثل آخوند خراساني، صورت گرفته است، مخل به رسالت اصلي اصول فقه مي‌دانند. صرف نظر از بحث‌هایی که درباره اعتباری دانستن موضوع فقه قابل طرح است (که این زمان بگذار تا وقت دگر) به نظر مي‌رسد براي نظريه‌پردازي ديني و حتي اجتهاد فقهي بسيار بيش از اين، بايد از مباني نظري اسلام آگاهي داشته باشيم. مباني نظري نقشي جدي در نظريه‌پردازي دارند. و اين مباني نيز اختصاصي به مباني کلامي و الهياتي ندارند. آگاهي دقيق و استدلالي از «هستي‌شناسي»، «معرفت‌شناسي»، «انسان‌شناسي»، «دين‌شناسي» و «ارزش‌شناسي» اسلامي از مهم‌ترين شرايط علمي براي نظريه‌پردازي اسلامي است. فهم نوع نگاه اسلام به هستي، معرفت، انسان و ارزش است که به يک نظريه‌پرداز و مجتهد در حوزه‌هاي علوم انساني و اسلامی کمک مي‌کند، نظريه‌اي مبتني بر اين بنيان‌ها ارائه دهد. اساساً يکي از مهارت‌هاي لازم براي نظريه‌پردازي، مهارت ارجاع مسائل به مباني است. نگاه سيستمي داشتن به مجموعة معارف اسلامي براي نظريه‌پردازي لازم است. و نگاه سيستمي در سايه ايجاد پيوند ميان مباني و مسائل محقق مي‌شود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
▪️ ▪️ امروز فیلم رو دیدم، فیلم بسیار زیبایی بود، تلاش فردی که در اوج ناامیدی، امید و خودباوری را به نمایش میگذارد... پیشنهاد میکنم حتما ببینید. لینک تماشا با اینترنت رایگان تا 13 فروردین از تلوبیون: https://plus.telewebion.com/p/c3b7c 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF