آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام مثل الدنيا مثل ماء البحر كلّما شرب منه العطشان ازداد عطشاً حتّى يقتله. يا هشام إيّاك و الكبر فإنّه لا يدخل الجنة من كان في قلبه مثقال حبّة من كبر، الكبر رداء الله فمن نازعه رداءه أكبّه الله في النار على وجهه.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۲.
تؤام کردن برخی از مواضع #موعظه با مثال توسط حضرت علیهالسلام به جهت تأثیر بیشتر؛ مثل #دنیا به آب دریا که خوردنش سبب عطش بیشتر میشود؛ ضرورت استفاده و مشغولیت به دنیا به اندازه نیاز انسان و ضرر بیشتر در صورت حریص بودن؛ #حرص و #طمع ریشه در #فطرت دارد ولی در موضع اشتباه گرفته شده است؛ تبیین ظهور و بروز حرص و طمع و ریشه آن؛ نسبت انسان با دنیا از دو حال خارج نیست: یا بسنده میکند به آن نیاز یا بسنده نمیکند؛ روایت پیرامون #اسراف در لباس داشتن مطابق با #شأن اشخاص؛ تبیین #مطلق_خواهی فطرت انسان؛ جریان عیادت استاد از مرحوم #پروفسورحسابی و نقلی از پسر ایشان؛ فطرت انسان راضی نمیشود مگر اینکه به همهچیز برسد و این همهچیز فقط با همراهی با خدای متعال به دست میآید که این امر در انسان دنیاطلب نیست ولذا سیر از دنیا نمیشود.
«يا هشام إيّاك والكبر فإنّه لا يدخل الجنة من كان في قلبه مثقال حبّة من كبر ، الكبر رداء الله فمن نازعه رداءه أكبّه الله في النار على وجهه.»
پرهیز از #کبر که محصول #وهم و #خیال است
وز خیالی فخرشان و ننگشان
#مثنوی_معنوی
جریانی از شخصی که برای سلوک نزد #استاد طریق رفت؛ تا انسان در بند خیال #مردم است به هیچجا نمیرسد؛ نقلی از مرحوم #علامه_جعفری در مورد شخصی که از #امام_رضا علیهالسلام خواست صورت باطنی خود را بداند؛ نقلی از #عنایت خدا به شخصی که بسیاری از اهل معنا نزد او میرفتند.
«يا هشام إيّاك و الكبر فإنّه لا يدخل الجنة من كان في قلبه مثقال حبّة من كبر، الكبر رداء الله فمن نازعه رداءه أكبّه الله في النار على وجهه.»
یک ذره از کبر مانع ورود به #بهشت است؛ کبر مال خداست؛ وَلَهُ الْكِبْرِيَاءُ #الجاثیة :۳۷؛ تبیین ماهیت کبر به اینکه انسان در خود چیزی را ببیند چه آن چیز واقعاً در او نباشد مثل اینکه خود را اهل #تقوا بداند در حالیکه بیتقواست؛ جریانی از مرحوم آیتالله #سیدمحسن_حکیم ؛ مسئولیت انسان در قبال انسان #فقیر و نادار و جریانی از شخصی در این مورد؛ در صورت مداقه در #اعمال انسان بسیاری از خلأها مشاهده میشود.
ای مرغ سحر، عشق ز پروانه بیاموز
کآن سوخته را جان شد و آواز نیامد
این مدعیان در طلبش بیخبرانند
کآن را که خبر شد خبری باز نیامد
#گلستان_سعدی
جریانی از مرحوم آیتالله #مرعشی_نجفی؛ گاهی انسان با برخی کارهایش میخواهد خیال خودش را راحت کند در حالیکه در خیلی زمینهها مشکل دارد؛ در صورت اتکاء به #عمل خود انسان به هیچجا نرسیده و فقط باید امید به #فضل خدا داشت؛ نقلی از مرحوم آیتالله #سیداحمدخوانساری در مورد انحصار امید ایشان به #توسل به #سیدالشهداء علیهالسلام؛ #مقدس بودن مرحوم آیتالله سید احمد خوانساری و نقلی از مرحوم آیتالله #سیدرضی_شیرازی که ناظر #وصیت مرحوم خوانساری بودهاند.
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
کشتیشکستخوردهٔ طوفان کربلا
در خاک و خون تپیدهٔ میدان کربلا
از آب هم مضایقه کردند کوفیان
خوش داشتند حرمت مهمان کربلا
بودند دیو و دد همه سیراب و میمکید
خاتم، ز قحط آبْ سلیمان کربلا
گر چشم روزگار بر او فاش میگریست
خون میگذشت از سر ایوان کربلا
آه از دمی که لشکر اعدا نکرده شرم
کردند رو به خیمهٔ سلطان کربلا
#محتشم_کاشانی
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
شب یازدهم رجب المرجب ۱۴۴۴
۱۴۰۱/۱۱/۱۲
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام ليس منّا من لم يحاسب نفسه في كلّ يوم، فإن عمل حسناً استزاد منه، و إن عمل سيّئاً استغفر الله منه و تاب إليه.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۲.
استفاده از امور زندگی عادی برای امور معنوی؛ تبیین #خسران و زیان با استفاده از نظر در اهل #بازار و افراد تاجر پیشه؛ انسان در ابتدای راه بیشتر امور #معنوی را به صورت #آداب و #سنن میبینند و برای همین اثری از این امور نمیبرد؛ نیاز معدنی انسان به #تطهیر_روحی؛ روایت دارد که آن مقدار از #نماز قبول میشود که به آن #توجه داشته باشی؛ توجه و التفات به #عمل قبل و حین و بعد از عمل؛ ضرورت #مشارطه و توجه قبل از عمل بنابر فرمایش #سیدبن_طاووس؛ #مراقبه و توجه در حین عمل مثل توجه به خود نماز در حین نماز خواندن؛ فرمایش مرحوم آیتالله #بهجت پیرامون مراقبه در نماز و توجه و #غفلت تعمدی؛ توجه بعد از عمل و مقام #محاسبه.
«يا هشام ليس منّا من لم يحاسب نفسه في كلّ يوم، فإن عمل حسناً استزاد منه، و إن عمل سيّئاً استغفر الله منه و تاب إليه.»
از ما #اهلبیت علیهمالسلام نیست کسیکه در هر روز محاسبه نفس ندارد؛ اگر بعد از حساب کشی دید که امر حسن از او سر زده آن را بیشترش کند؛ مواظب بر شرطی که انسان در مشارطه با خود کرده؛ «یکی از صاحبدلان سر به جَیبِ مراقبت فرو برده بود و در بحر مکاشفت مُستغرِق شده. حالی که از این معامله باز آمد یکی از دوستان گفت: از این بستان که بودی ما را چه تحفه کرامت کردی؟ گفت: به خاطر داشتم که چون به درختِ گل رسم دامنی پر کنم هدیهٔ اصحاب را، چون برسیدم بویِ گلم چنان مست کرد که دامنم از دست برفت»#گلستان_سعدی؛ بسیاری از تصادفات هنگامی است که خیال انسان از تصادف راحت است و توجه کم میشود که در #عبادت هم همینگونه است؛ جریانی از یکی از اهل منبر؛ توجه در حین عمل و جریانی در این مورد؛ هر عملی که درست در میآید با توجه درست در میآید؛ اگر انسان دید عمل سیء و بد انجام داده #استغفار و #توبه کند و به خدا توجه کند که فرمود اگر این کار را نکند از ما نیست!
صلی الله علیک یا صاحب العصر و الزمان و صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
روضه #حضرت_علی_اکبر
فی
سقط عن الفرس و جلس علی التراب فجعل یمسح التراب عن وجهه فوضع خده علی خده و صاح سبع مرات و قال ولدی علیّ علی الدنیا بعدک العفا
شب چهاردهم رجب المرجب ۱۴۴۴
۱۴۰۱/۱۱/۱۵
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام تمثّلت الدنيا للمسيح علیهالسلام في صورة امرأة زرقاء، فقال لها: كم تزوَّجت؟ فقالت: كثيراً، قال: فكلٌّ طلّقك؟ قالت: لا بل كلّاً قتلت! قال المسيح: فويح أزواجك الباقين كيف لايعتبرون بالماضين؟» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۲.
در کلام #اهلبیت علیهمالسلام گاهی تمثیل استفاده شده برای فهم بهتر مردم؛ تمثیل در #قرآن کریم مثلاً برای سستی اهل غیر موحدین: مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ #العنکبوت:۴۱؛ مثال سرگردانی و آشفتگی غیر موحدین: حُنَفَاءَ لِلَّهِ غَيْرَ مُشْرِكِينَ بِهِ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِي بِهِ الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيقٍ #الحج:۳۱؛ اقتباس فرمایشات معصومین علیهمالسلام از قرآن کریم؛ حضرت کاظم علیهالسلام در این کلام مثال به جناب #عیسی علیهالسلام زدند با اینکه شأن #امامت بالاتر از شأن #نبوت است و با اینکه علم داریم که ذوات معصومین علیهمالسلام از پیامبران علیهمالسلام بالاترند ولی اینکه حضرت این مثال را نسبت به حضرت عیسی علیهالسلام میزنند به چهد جهت نافع است: ذکر یاد #سلف_صالح که ترویج و بزرگداشت خوبان است و دیگر اینکه خود این یادکرد منافع و برکاتی برای خود انسان دارد مثل اینکه کسیکه بزرگان را بزرگ بدارد یک سلسله توفیقات برای او حاصل میشود و در مقابل کسیکه بزرگان را تحقیر کند عمرشان کوتاه میشود؛ دو عالم معاصر #شیخ_انصاری به نامهای #سعیدالعلما مازندارنی و #شریف_العلما مازندارنی؛ شریف العلما مازندارنی استاد شیخ انصاری است؛ اصل شالوده علمی شیخ انصاری از سه نفر است: #ملااحمدنراقی و شریف العلما و #سیدمحمدمجاهد که ظاهراً موثرترین ایشان شریف العلما است که از نوابغ علمی #شیعه است؛ ویژگیهایی از #درس_خارج؛ مرام شریف العلما در برخورد با عناوین علما؛ عمر کوتاه شریف العلما و واکنش سعید العلما؛ ایجاد #برکت در ذکر بزرگی نام بزرگان؛
بزرگش نخوانند اهل خرد
که نامِ بزرگان به زشتی برد
#گلستان_سعدی
انتساب #علم به منشأ آن در کلام حضرت کاظم علیهالسلام؛ نقلی از مرحوم #علی_دوانی (که زحمت کشیده در #تراجم بود) از #آقابزرگ_تهرانی؛ ویژگیهای مرحوم آقا بزرگ تهرانی؛ ذکر ویژگیای از مرحوم #سیدمحسن_امین صاحب #اعیان_الشیعة و ذکر خیر مرحوم امین از مرحوم آقا بزرگ تهرانی؛ حکمت ذکر نام انبیاء علیهمالسلام در #سیره معصومین علیهمالسلام.
«يا هشام تمثّلت الدنيا للمسيح علیهالسلام في صورة امرأة زرقاء، فقال لها: كم تزوَّجت؟ فقالت: كثيراً، قال: فكلٌّ طلّقك؟ قالت: لا بل كلّاً قتلت! قال المسيح: فويح أزواجك الباقين كيف لايعتبرون بالماضين؟»
بی اعتباری #دنیا با ذکر مثالی از امام کاظم علیهالسلام؛ عدم #باور نوع مردم به بی اعتباری دنیا؛ فَیَأْتِیَهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ #الشعراء:۲۰۲؛ اینکه فرموده #مرگ به یک باره سراغ انسان میآید یعنی خودش باور نداشت که مرگ سراغش میآید.
«تمثّلت الدنيا للمسيح علیهالسلام في صورة امرأة زرقاء»
دنیا خودش را نمایانید به صورت زنی زیبا و چشم آبی.
«فقال لها: كم تزوَّجت؟ فقالت: كثيراً، قال: فكلٌّ طلّقك؟ قالت: لا بل كلّاً قتلت! قال المسيح: فويح أزواجك الباقين كيف لايعتبرون بالماضين؟»
حکایت ازدواج دنیا با طالبان خود و کشتن ایشان؛ انسانِ در پی #آرزو یا به آرزویش میرسد یا نمیرسد و در آن میمیرد؛ انسانی که دنیا آرزویش است هیچ موقع به به آرزویش نمیرسد و در آن میمیرد؛ تبیین ماهیت آرزوی دنیا در انسان؛ آرزو فراتر از مایحتاج زندگی است؛ منشأ آرزو در انسان زیادهخواهی است که اصولاً تمامی ندارد چون از #فطرت منشأ میگیرد و فطرت هم فقط با رسیدن به خدای متعال آرام میگیرد؛ کلام مرحوم آیتالله #شاه_آبادی پیرامون فطرت به عنوان #برهان_فطرت از براهین توحیدی؛ مطلق طلبی انسان فقط به مقام توحید تمام میشود.
«قال المسيح: فويح أزواجك الباقين كيف لايعتبرون بالماضين؟»
وای بر ازواج باقی دنیا که از گذشتگان پند و #عبرت نمیگیرند!
توسل و روضه #حضرت_زهرا صلوات الله علیها
السلام علیک یا ایتها الصدیقة الجمیلة الجلیلة ذات الاحزان الطویلة فی المدّة القلیلة المخفیة قبرها المجهولة قدرها فاطمة الزهراء بنت رسول الله
آتش کین ز هر طرف چرا زبانه میکشد
ناله ز دل خدای من بانوی خانه میکشد
میان دود و آتش است بانوی دلشکستهام
به امر حق بود که من به خانهام نشستهام
فاطمه آرام دلم گریه کنم برای تو
به حق حق به گوش دل میشنوم صدای تو
تو بین دیوار و دری پیش دو چشمان ترم
میان خون شناوری فاطمه جان با پسرم
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب «يا هشام
حسین و زینبین من تو را نظاره میکنند
مرا صدا که میزنند تو را اشاره میکنند
میان کوچه فاطمه شنیدهام عدوی تو
به پیش چشم زینبت سیلی زده به روی تو
زهرا جان زهرا جان
زهرا جان زهرا جان
شب پانزدهم رجب المرجب ۱۴۴۴
۱۴۰۱/۱۱/۱۶
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
((((((((بسم الله الرحمان الرحیم))))))))
جلسه هفتگی
شنبه ۱۴ مهر مصادف با یکم ربیع الثانی
#تفسیر_قرآن
بکلام دانشمند معظم:
#آیت_الله_اخوان
شروع جلسه ۲۱:۴۵_فیض منبر ۲۲
خیابان مولوی،خیابان تشکری موحد حسینیه اصحاب الحسین علیه السلام
هیئت متوسلین به ابی الفضل العباس علیه السلام(جلسه ویژه برادران میباشد)
@ayatollahakhavan_ir
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام إنَّ ضوء الجسد في عينه فإن كان البصر مضيئاً استضاء الجسد كلّه، و إن ضوء الروح العقل، فإذا كان العبد عاقلاً كان عالماً بربّه، و إذا كان عالماً بربّه أبصر دينه، و إن كان جاهلاً بربّه لم يقم له دين، و كما لايقوم الجسد إلّا بالنفس الحيَّة فكذلك لا يقوم الدين إلّا بالنيّة الصادقة، و لا تثبت النية الصادقة إلّا بالعقل.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۳.
فرمایش مرحوم #علامه_طباطبایی در تعلیقات بر بحارالأنوار پیرامون کم نظیر بودن برخی فرازهای حدیث اولی الالباب؛ #علم_به_رب و مثال محسوس به معقول در روایت به ضعف در چشم که سبب عیب در بدن میشود برای این مطلب که نورانیت در #روح به #عقل است؛ انسان #عاقل در #دین خود به وسیله عقلش نظر و تعمق میکنند برخلاف مردمان متعارف؛ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا #البقرة:۲۷۵؛ جریان شخصی که برای تصحیح وضوی خود نزد مرحوم آیتالله #مرعشی_نجفی رفت؛ معمولا مردم به ظاهر باتقوا کاری به حلال بودن #کسب خود ندارند؛ اکثر تصورات مردم به ظاهر باتقوا در مورد کسب خودشان این است که خودمان بلدیم و دیگر اینکه خیال میکنند رضایت طرفینی در معامله و هر امری که باشد نافذ است و اینکه باید من در هر معاملهای سود کنم و هیچگاه متضرر نشوم؛ اکثر سوالات مردم به ظاهر باتقوا در نجسی و پاکی و امثالهم است که این خودش نوعی تلقین به نفس است که من آدم متدینی هستم؛ لبه تیز #احکام شرعی در #معاملات و #حلال و #حرام مالی است؛ اَلْعِبادَةُ عَشْرَةُ اَجْزاءٍ تِسْعَةُ اَجْزاءٍ فى طَلَبِ الْحَلالِ #بحارالأنوار ج۱۰۰ص۹؛ جریانی از اختلاف مالی پدر و پسر به ظاهر باتقوا؛ جریان انحصار وراثت مرحوم پدر استاد؛ بلای اختلافات مردم در اموال #ارث و امور مالی؛ محدودیت دین بسیاری در صورت ظاهری آداب و نسک؛ تلقی و رسم اشتباه و غلط #حلالیت طلبی متداول پس از عدم رعایت امور دینی و ترویج این مسأله توسط برخی مبلغین؛ روایت مذکور در #جواهرالکلام پیرامون کسیکه برای مصرف بدون اجازه #خمس از امام معصوم علیهالسلام حلالیت طلبید.
«و إن ضوء الروح العقل، فإذا كان العبد عاقلاً كان عالماً بربّه»
انسان عاقل عالم به رب خود میشود؛ فَمَا ظَنُّكُمْ بِرَبِّ الْعَالَمِينَ #الصافات:۸۷؛ #شناخت_خدا بستگی به میزان عقل در شخص دارد.
«و إذا كان عالماً بربّه أبصر دينه»
#رب ذاتی است که میپروراند فلذا به رب #پروردگار میگویند؛ نمیتوان خرما جوشانید و شیره انگور به دست آورد؛
خرما نتوان خورد از این خار که کشتیم
دیبا نتوان بافت از این پشم که رشتیم
#سعدی
فَمَا ظَنُّكُمْ بِرَبِّ الْعَالَمِينَ #الصافات:۸۷؛ در نگاهی تسامحی اگر یک دهم این وقتی که از #دانش_آموز در مدرسه و #آموزش_و_پرورش میگیرند صرف مسائل دینی کنند وقتی به دیپلم میرسد نیمچه مجتهدی میشود!؛ اگر کسی وقتی در امور دینی نگذارد در زندگی کج جلو میرود؛ از اول باید به تدریج مسائل دینی را یاد بگیرد تا #متدین بشود؛ #بصیرت_دینی وقت گذاشتن میخواهد و آدم باید برای دینش وقت بگذارد؛ در بسیاری از متدینین دین امر فوقبرنامه است در حالیکه اگر کسی #باور را دارد که دین برای #ابدیت است و #دنیا برای گذر باید تمام حواسش باشد که در مزرعه دنیا چه میکارد تا در #آخرت برداشت کند؛ الدنیا مزرعة الآخرة #عوالی_الئالی ج۱ص۲۶۷؛ تبیین معنای #پروردگار با تشریح معنای پروریدن؛ #زندگی که مزرعه آخرت است نوع پرورش آن متفاوت است؛ عدم پرورش بسیاری از مدعیان تربیت و مدعیان #استاد بودن.
«و إن كان جاهلاً بربّه لم يقم له دين»
گول زدن #جاهل خوش را!
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
ای تاب و توانم را برده
رحمی بر این دل افسرده
برگی از گلشن خرم عمر
باقی بود آن هم پژمرده
خوناب جگر از ساغر دل
در فصل بهار غمت خورده
بیمار توایم و نپرسیدی
کاین غمزده به شد یا مرده
دیوان #کمپانی
روضه #حضرت_علی_اکبر صلوات الله علیه
فسقط عن الفرس و جلس علی التراب و جعل یمسح التراب عن وجهه فوضع خده علی خده و صاح سبع مرات و قال ولدی علیّ علی الدنیا بعدک العفا قتل الله قوما قتلوک
بابی العطشان حتی قضی
بابی المغموم حتی مضی
روحی فداک یا اباعبدالله
۱۴۰۱/۱۱/۲۳
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام إنَّ ضوء الجسد في عينه فإن كان البصر مضيئاً استضاء الجسد كلّه، و إن ضوء الروح العقل، فإذا كان العبد عاقلاً كان عالماً بربّه، و إذا كان عالماً بربّه أبصر دينه، و إن كان جاهلاً بربّه لم يقم له دين، و كما لايقوم الجسد إلّا بالنفس الحيَّة فكذلك لا يقوم الدين إلّا بالنيّة الصادقة، و لا تثبت النية الصادقة إلّا بالعقل.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۳.
نظیر این فرمایش در کلام مشهور «من عرف نفسه فقد عرف ربّه» #غررالحکم_و_دررالکلم تألیف مرحوم #آمدی ص۵۸۸؛ بیانی پیرامون عدم حدیث بودن من عرف نفسه فقد عرف ربه و اینکه کلامی حکیمانه است؛ عرفان به #نفس میرساند که من تحت سلطه دیگری هستم که مرا تدبیر میدهد که او #پروردگار من است؛ برخی فرمایشاتی که در پیرامون تطبیق این فقره از روایت اولیالالباب میکنند -ولو خود مطلب درست است- ولی تطبیقش مشکل دارد؛ تبیین آنچه که انسان #عاقل از خودش میفهمد؛ سیر تکوین کمال انسان: وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ (۱۲) ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ (۱۳) ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ #المومنون:۱۴؛
از جمادی مُردم و نامی شدم
وز نما مُردم به حیوان سرزدم
مُردم از حیوانی و آدم شدم
پس چه ترسم؟ کی ز مردن کم شدم؟
#مثنوی_معنوی
تعقل در این سیر به انسان میگوید که ای انسان تو مدام در ترقی هستی و تو یک موجودی هستی که دائماً رو به کمال میرود پس تحت #تربیت هستی که آن تربیت دائم تو را میبرد رو به #کمال و #دین هم برای همین است که تو را در تربیت کمالی رو به بالاتر ببرد؛ امام کاظم علیهالسلام هم همین را میفرمایند که انسان اگر عاقل باشد تو رب خودش را میشناسد و وقتی رب خودش را شناخت در دینش بیشتر بینا میشود و میبیند آن ذاتی که او را در #تکوین سبز کمالی داده #تشریع را هم برای کمال او قرار داده است؛ عبارت دیگر این فقره از روایت اولیالالباب عبارت من عرف نفسه فقد عرف ربه است؛ انسان در این سیر کمالی اگر تن به #شریعت بدهد #مرگ او هم بهتر میشود؛
دل سِرِّ حیات اگر کَما هی دانست
در مرگ هم اسرار الهی دانست
#خیام
«فإذا كان العبد عاقلاً كان عالماً بربّه، و إذا كان عالماً بربّه أبصر دينه.»
عاقل آن است که امور را تعقل کند و به قاعده بودن سیر تکوین خود را مییابد؛ پی بردن به تربیت کننده انسان به صورت تکوینی که برخی به اشتباه به #ژن و #ژنتیک انسان ربط میدهند؛ فرق بین #مادی و #الهی؛ تبیین تربیت خلائق توسط #پروردگار؛ انسان عاقل میفهمد که عالم وجود به دست یک پرورنده است؛ #عبد و #بنده (=کسیکه خودش را در تصرف ببیند) در مقام تعقل به پرودگار میرسد؛ استفاده از مثال به #اتاق_سکوت برای تبیین مطلب تحت تربیت تکوینی بودن انسان؛ جریانی از دوران کودکی استاد؛ ما #خیر خودمان را نمیفهمیم ولی هرچه عاقلتر بشویم تن به خیر خود میدهیم که این همان #بصیرت_دینی است که حاصل #عقل و #علم است.
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
تا نیک یقین کند که این کشته کیست
با دیدهٔ معرفت در آن تن نگریست
عریان بدنی بدید کز تیغ و سنان
اعداد و جراحتش هزار است و دویست
چون دید سرش بریده از راه قفاست
وان پیکر انورش لگدکوب جفاست
دانست یقین که باشد این جسم امام
زیرا که بلا همیشه بر اهل ولاست
#فؤادکرمانی
صلی علیک ملیک السماء هذا حسین بالعراء مرمل بالدماء مقطع الاعضاء مسلوب العمامة و الرداء
این کشته فتاده به هامون حسین توست
این صید دست و پا زده در خون حسین توست
#محتشم_کاشانی
صلی الله علیکم یا آل رسول الله
۱۴۰۱/۱۱/۳۰
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
....جلسه هفتگی هیئت روضة الرقیه.....
بکلام دانشمند معظم:
#آیت_الله_اخوان
#یکشنبه۱۵مهر(فیض منبر ۱۹:۴۵) شهرک ولیعصر(عج),خ حیدری شمالی انتهای کوچه اسلامی،حسینیه روضةالرقیه
سلام الله علیها(جلسه ویژه برادران)
موقعیت:
https://nshn.ir/rbQUjg5xMoIe
@ayatollahakhavan_ir
هدایت شده از آیت الله اخوان
(((((((بسم الله الرحمان الرحیم)))))) شرح جامعه کبیره بکلام دانشمند معظم
آیت الله اخوان
خیابان مولوی، بین خ وحدت اسلامی و خیابان ولیعصر(عج)،خیابان تشکری موحد
حسینیه اصحاب الحسین علیه السلام ((((هیئت مکتب الزهراء سلام الله علیها))))
(جلسه ویژه برادران میباشد)
@ayatollahakhavan_ir
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
سخنرانی.mp3
82.42M
🔺بیان تاریخ مختصر صهیونیسم + بیان نقشه صهیونیسم برای ایران شیعی امروز + نکات ارزنده متعدد دیگر
🎤آیت الله شیخ عباس #اخوان
مراسم بزرگداشت شهید نصرالله در مسجد جامع صاحب الزمان(عج) مهرآباد جنوبی تهران - ۱۱مهر ۱۴۰۳
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
◾ @kashkolenab
آیت الله شیخ عباس اخوان
🔺بیان تاریخ مختصر صهیونیسم + بیان نقشه صهیونیسم برای ایران شیعی امروز + نکات ارزنده متعدد دیگر 🎤آیت
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ #المائدة:۸۲
تاریخ #اروپا از قرن ۱۱ تا قرن ۱۹ میلادی جامعهای پر از #جنگ بوده است و در هر قرنی چند مرتبه با #قحطی و #فقر مواجه بودهاند؛ خود ممالک اروپایی به این نتیجه رسیدند که این بدبختیها زیر سبب جریان #یهودیت است که مسألهای قابل تحلیل است که در تاریخ ملل باید بررسی شود؛ همچنین در قرن ۱۹ میلادی به این نتیجه رسیدند که باید #یهود را از اروپا بیرون کنند تا به آرامش برسند فلذا در مجامع اروپایی در قرون متمادی جریان #یهودستیزی بوده برخلاف #مسلمانان که هیچگاه یهودیستیز و مسیحیستیز نبودند چون اینها از #اهل_ذمه هستند و مال و جان و ناموسشان در فرهنگ اسلامی محترم است تا وقتی تحت ذمه باشند برخلاف اروپا که این ذمه بودن در فرهنگشان نیست؛ #انگلیس مسئول نقشه برای راندن #یهود از اروپا شد که انگلیسیها شاخه #صهیونیزم یهود را طرف خطاب قرار دادند و به ایشان گفتند شما از اروپا بروید و ما شما را حمایت میکنیم که در این مورد با یک اعلامیه مقارن شد بدین مفاد که تعهد جامعه حاکمه انگلیس را به نسبت یهود قانونا عهدهدار شدند که این بیانیه یا معاهده یا پیمان نامش #بالفور Balfour# [منعقد در ۱۹۱۷م] است که یکی از کوتاهترین بیانیههاست که منعقد شده ولی بیشترین تأثیر را در ممالک گذاشته است؛ مسلمانان با سه شاخه #سنی و #شیعه و #خوارج نشان داده میشوند که هرکدام از اینها شاخههای متعدد دارند همچنین یهود اینگونه است که یکی از جریانات آن که بیشترین عده را داشت جریان #صهیونیزم است؛ در قرارداد بالفور آمده است که شما بروید به خانهای دیگر و ما تعهد میدهیم که از شما حمایت کنیم و ایشان را مختار کردند که هرکجا میخواهید بروید که یهود آمدند در #فلسطین به این عنوان که اینجا خانه پدری ما بوده است؛ فلسطین در آن دوران تحت حاکمیت پادشاهی #آل_عثمان بود که بعد #بنی_العباس بزرگترین حاکمیت را که به اسم #اسلام باشد به خود اختصاص میدادند که شامل تمام کشورهای #آفریقا و بسیاری از کشورهای #آسیا و مقداری از سرزمینهای #اروپا بود که همگی زیر نظر آل عثمان بودند؛ عدهای از یهود به فلسطین مهاجرت کردند و عدهای دیگر که در کشورهای اروپایی بودند به حوزه ممالک آل عثمان مهاجرت کردند و عدهای هم در همان ممالک اروپایی بودند تا مقدمات انتقالشان به فلسطین فراهم شود؛ یهودیان ساکن شده در ممالک آل عثمان با دادن #وام بسیار امپراتوری آل عثمان را مقروض کردند که آورده شده مبلغ ۳۰۰هزار سکه طلا #سلطان_عبدالحمیدعثمانی بدهکار به تجار یهود شده بود که در این هنگام یهود به او پیشنهاد کرد که این بدهی را نمیخواهیم در عوضش فلسطین را به ما بده که سلطان عبدالحمید عثمانی زیر بار نرفت و گفت: فلسطین پاره تن اسلام است و من نمیتوانم آن را بدهم، بدهیام را میدهم و این کار را نمیکنم که در این هنگام #سیاست همیشگی یهود دوباره اجرا شد که همان برپا کردن جنگ بود و با هماهنگی انگلیس #جنگ_جهانی_اول را راه انداختند که در پی آن جنگ جهانی اول حکومت #عثمانی با آن وسعتش کلا از بین رفت که حدود سی چهل کشور #مستعمره تشکیل شدند مثل #تونس که مستعمره #فرانسه شد و #لیبی مستعمره #ایتالیا شد و #فلسطین که مستعمره #انگلیس شد؛ سرازیر شدن یهودیان به فلسطین و حمایت انگلیس از یهود مطابق معاهده بالفور؛ شروع #حیله سیاسی با خرید ۳ درصد از زمینهای فلسطین؛ شروع #جنگ_جهانی_دوم و برداشته شدن قیمومت انگلیس از فلسطین و واگذاری آن به یهود؛ ارائه طرح کشور #اسرائیل در #سازمان_ملل که تازه تأسیس شده بود که اولین کشوری که اسرائیل را به رسمیت شناخت #آمریکا بود.
#تهاجم همیشگی اسرائیل از بدو تأسیس به سرزمینهای اطراف خود که در سرزمین فلسطین تحت حاکمیت یهود این کارها انجام میگرفت؛ جریان قرار دادن مرزهایی برای اسرائیل در سال ۱۹۶۷م توسط آمریکا که هیچ حکومتی این مرزها را قبول نکرد؛ تنها کشوری که هیچ مرزهایش معلوم نیست اسرائیل است برخلاف مابقی کشورها که مرزهایشان معلوم است و یک متر نمیتوانند گسترش مرز بدهند؛ ادعای اسرائیل بر مرزهای ادعایی از #نیل تا #فرات؛ حتی با وجود به رسمیت شناختن مرزهای اسرائیل توسط برخی کشورها خود اسرائیل این مرزها را قبول ندارد و این یکی از ریشههای جنگهای اسرائیل است؛ #بلندی_های_جولان_سوریه و #کرانه_باختری_رود_اردن از سرزمینهای اشغالی اسرائیل است که در لابلای کشمکشهای صوری در این سرزمینها شروع به شهرکسازی کرده است و عدهای را در آنجا ساکن کردهاند؛ شعار نبودن اینکه ماهیت #رژیم_صهیونیستی ماهیتی متجاوز است؛
آیت الله شیخ عباس اخوان
🔺بیان تاریخ مختصر صهیونیسم + بیان نقشه صهیونیسم برای ایران شیعی امروز + نکات ارزنده متعدد دیگر 🎤آیت
سیاست رسمی و غیراعلانی اسرائیل در به هم ریختن کشورهای دیگر و پیشروی مرزهای ادعایی خود است؛ جریان مقابله #امام_موسی_صدر و #جنبش_امل با اسرائیل؛ اشغال برخی از شهرهای جنوب #لبنان تا رود #لیتانی توسط اسرائیل که از مناطق #شیعه_نشین هستند که تنها نیرویی که توانست با قدرت #نظامی این مناطق را آزاد کند #حزب_الله بود که این علت محبوبیت حزبالله در لبنان است؛ موضعگیری رسمی اسرائیل از بدو پیروزی #انقلاب_اسلامی در #ایران؛ سیاست ایران برای مقابله با اسرائیل بهمنظور جلوگیری از توسعه اسرائیل و ایجاد جریان حزبالله لبنان و مقاومت در #سوریه.
سیاست قوم یهود در قرآن مبنی بر آتش ورزی و خاموش کردن آتش جنگ ایشان توسط خدای متعال: کلمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ #المائدة:۶۴؛ #جمعیت محدود یهود در کل کره زمین و اتخاذ سیاست جنگافزوزی با #نفوذ در کشورهای دیگر و ایجاد جنگ بین آنها؛ کلام «تا وقتیکه صهیونیزم در منطقه است، منطقه روی آرامش به خود نمیبیند» شعار نیست؛ ایجاد نفوذ در ممالک #خاورمیانه توسط اسرائیل مثل نفوذ در #آذربایجان و ایجاد تنش و جنگ بین ایران و آذربایجان و همچنین در #کردستان_عراق و ایجاد جنگ بین کردستان عراق و ایران؛ تحلیلهای تاریخی گویا به این است که یهود در یک مناطقی جنگ بین #شیعه و #سنی راه میاندازد و در جایی جنگ بین #عرب و #عجم و در بین خود اعراب جنگ بین #سوری و #لیبی و جنگ بین #تونسی و #الجزایری راه میاندازد؛ ضرورت بررسی و شناسایی و سپس آموزش مکرهای یهود در #دانشکدههای_علوم_سیاسی؛ گله از اساتید آکادمیک #دانشگاه ها.
اسلحه یهود در طول تاریخ #مظلوم_نمایی است و استفاده از #تبلیغ که در آن تبحر دارند؛ ذکر نمونهای از تبلیغات سوء یهود راجع به یهودیهای #آنوسی در #مشهد؛ مسلمان شدن بسیاری از یهودیان در مشهد در ۱۸۰ سال قبل و تشکیل خانوادههای #جدیدی، و مسلمان همزمان هفت هزار نفر از یهودیان در #تهران مثل #میرزارضاجدیدالاسلام که برای مسلمان شدنش کتابی نوشت با نام #منقول_الرضائی؛ ذکر نمونههایی از مظلومنمایی یهودیان؛ تبیین اینکه #دین ایجاد #ملیت نمیکند ولی قوم یهود در سراسر جهان به اسم اینکه یهودی هستند خود را دارای ملیت اسرائیلی و متعلق به سرزمین اسرائیل میدانند؛ عدم محکومیت #اسلام_ستیزی و #مسیحی_ستیزی و #زرتشتی_ستیزی برخلاف #یهود_ستیزی که در ممالک مختلف جرم است؛ نقد جریان #هولوکاست که توسط #هیلتر و #آلمان به ادعای یهود انجام شده است ولی راه تحقیق آن در ممالکی مثل فرانسه جرم بوده و سه سال مثلاً در فرانسه زندان دارد؛ ریشه تمام این جریانات حمایت از یهود زیر سر انگلیس و معاهده بالفور است که با پشتیبانی آمریکاست که این بحران را برای ما پدید آوردهاند؛ تأسف از #دانشمندان_مذهبی و #دانشمندان_دانشگاهی بابت عدم #روشنگری پیرامون فتنه یهود؛ هشدار سی سال قبل استاد پیرامون برنامه یهود در کردستان عراق؛ ضرورت برخورد صحیح و کار #علمی در مواجهه با معضل یهود و پرهیز از برخورد با #شعار که در بسیاری موارد نتیجه منفی دارد؛ تشکیل سمیناری در سال ۱۹۸۶م در #تلاویو با حضور دانشمندان برجستهای مثل #لویی_ماسینیون و چهرههایی مثل #سیدمهدی_روحانی پیرامون اینکه چرا #شیعه نمیمیرد؟!؛ برخی در دانشگاهها رسماً مدافع یهود شدهاند؛ بررسی مسأله نهادینه شدن #ادیان (=از بین رفتن روح این ادیان و ماندن ظاهر) به جز شیعه در سمینار تلاویو و نتیجهگیری سمینار به اینکه تا شیعه #امام_حسین (صلوات الله علیه) را دارد نمیمیرد و باید حسین را از شیعه بگیریم!؛ سمینار دیگری پس از چند سال و نتیجه دیگر اینکه علاوه بر حسین، شیعه زنده به #علم است و باید #امام_جعفرصادق (صلوات الله علیه) را از شیعه بگیریم!؛ سمینار سوم پیرامون شیعه و اینکه عامل سوم نمردن شیعه #امام_مهدی (صلوات الله علیه) است؛ #شجاعت و #حماسه حسین، #علم و #دانش صادق، #آرزو و #امید مهدی، را باید از شیعه گرفت تا شیعه بمیرد و چقدر بر علیه این سه کار میشود و ما خوابیم!؛ پایان ماجرای یهود برای ایران تغییر حکومت نیست بلکه به دنبال #تجزیه_ایران هستند که قبلاً علنی میگفتند ولی اخیراً این مسأله را پنهان میکنند؛ مشاهده نقشه برای تجزیه ایران در سال ۱۳۶۰ تا این وسط یک #ایرانستان بماند و دورتادور چندتا کشورک تا اسرائیل بشود ابرقدرت در منطقه؛ باید جامعه ما بیدار بشود و بداند برای این سرزمین چه نقشهای ریخته شده است.
۱۴۰۳/۷/۱۱
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از شیخ عباس اخوان
4_5828077561892045358.mp3
48.01M
💠 بزرگداشت حضرت عبدالعظیم حسنی صلوات الله علیه
✅ ثبات قدم داشتن حضرت عبدالعظیم
👈 بازگشت به فهرست موضوعی
https://eitaa.com/shikhabbasakhavan
آیت الله شیخ عباس اخوان
💠 بزرگداشت حضرت عبدالعظیم حسنی صلوات الله علیه ✅ ثبات قدم داشتن حضرت عبدالعظیم 👈 بازگشت به فهرست
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ولادت حضرت #عبدالظیم حسنی علیهالسلام
من زار عبدالعظیم بری کمن زار الحسین بکربلاء؛ دَخَلَ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَادِی مِنْ أَهْلِ الرَّیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ علیهالسلام فَقَالَ أَیْنَ کُنْتَ قُلْتُ زُرْتُ الْحُسَیْنَ علیهالسلام قَالَ أَمَا إِنَّکَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِیمِ عِنْدَکُمْ لَکُنْتَ کَمَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ علیهالسلام #ثواب_الأعمال_و_عقاب_الأعمال ص۹۹؛ عَنْ بَعْضِ أَهْلِ الرَّیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ علیهالسلام فَقَالَ أَیْنَ کُنْتَ فَقُلْتُ زُرْتُ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ علیهالسلام فَقَالَ أَمَا إِنَّکَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِالْعَظِیمِ عِنْدَکُمْ لَکُنْتَ کَمَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ علیهالسلام #کامل_الزیارات ص۳۲۴؛ جایگاه والای حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام؛ درک محضر سه امام معصوم علیهمالسلام و #مغرور نشدن از این مسأله؛ آفت #غرور در درک محضر بزرگان و سلب #توفیق در پی این آفت؛ جریان سلطان #محمودغزنوی و #ایاز و سعایت از ایاز نزد سلطان محمود؛ زمین خوردن از ناحیه کسانیکه انسان به آنها #اعتماد میکند
چون نیک نگه کرد و پر خویش بر او دید گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست
#ناصرخسرو
زمین خوردن برخی از سلاطین در تاریخ که توسط پسران خودشان زمین خوردند؛ اقدام #کورش علیه پدربزرگ خود #آژی_دهاک؛ ضرورت اقدام نکردن در هنگام #خشم؛ فضل بسیار #فرصت_الدوله_شیرازی نویسنده #تاریخ_عجم ( #آثار_عجم ) و گزارش وی از ملاقات با مرحوم #جهانگیرخان_قشقایی؛ وصف کمالات و ملایی جهانگیر خان در علوم مختلف #فقه و #فلسفه و #ریاضی و #نجوم و غیره؛ جهانگیر خان از #ایلات_قشقایی بوده است و در زمان #مشروطه میزیسته و در مدرسه #صدر #اصفهان تدریس میکرده است و #عمامه به سر نمیگذاشته؛ #لباس متعارف اهالی #ایران تا زمان #رضاخان شامل #لباده بوده که بعداً در #غرب تا تغییراتی #کت شده؛ شرکت #مجتهدین و #علما بزرگ در درس جهانگیر خان؛ مواظبت جهانگیر خان بر عدم فراموشی شأن گذشته خود و مغرور نشدن؛ رسوم اهالی ایل قشقایی همچون #تارزنی؛ جریان شروع جهانگیر خان به تحصیل جهانگیر خان در چهل سالگی؛ شاگردی درس #فلسفه جهانگیر خان توسط مرحوم آیتالله #بروجردی؛ ضرورت توجه به گذشته خود و مغرور نشدن از جایگاه؛
از منی بودی منی را واگذار
ای ایاز آن پوستین را یاد دار
#مثنوی_معنوی
روایتی پیرامون عدم فراموشی حتی یک #گناه تا پایان عمر انسان مومن مبادا خدا او را نبخشید (= #الخوف_من_مکر_الله ) و اگر همه عمر گناه کرده باشد از رحمت خدا ناامید نمیشود زیرا که #یأس از اینها بدتر (= #الیأس_من_رحمة_الله )؛ جریان ناامیدی #حمیدبن_قحطبه از رحمت خدا پس از جنایت کشتار #سادات به دستور #هارون_الرشید #بحارالأنوار ج۴۸صص۱۷۶-۱۷۷؛ گناه #قنوط : حَدَّثَنِی سُفْیَانُ بْنُ عُیَیْنَةَ اَلْخَطْمِیُّ، قَالَ: حَدَّثَنِی: أَنَّ اَلزُّهْرِیَّ عَزَّرَ غُلاَماً لَهُ، فَمَاتَ تَحْتَ یَدِهِ، فَقَنَطَ حَتَّی أَتَی عَلِیَّ بْنَ اَلْحُسَیْنِ عَلَیْهِمَا السَّلاَمُ فَقَالَ لَهُ: قُنُوطُکَ أَعْظَمُ مِنْ ذَنْبِکَ!.
#المسترشد_فی_إمامة_أمیرالمؤمنین_علی_بن_أبی_طالب علیهالسلام تألیف #طبری امامی ج۱ص۱۵۱؛ در عین اینکه انسان نباید ناامید باشد در عین حال هم نباید گذشته خودش را از یاد ببرد
سیر جناب عبدالعظیم حسنی و غره نشدن از درک محضر سه امام معصوم علیهمالسلام؛ جریانی از دوران نوجوانی و جلسات #هیئت؛ عیب #هرهری_مذهب شدن برخی از افراد #مذهبی از نظر #جلال_آل_احمد؛ ضرورت جلو رفتن با مقدمات لازمه برای هرهریمذهب نشدن؛ جریانی از دوران طلبگی؛ ضرورت رعایت #تدریج در امور؛ عیب اظهارنظر نسنجیده توسط افراد سطحی که به حدود خودشان واقف نیستید
یکی از عوامل درجا زدن در وادی دیانت توهم به پایان سیر رسیدن است که از مکاید #نفس است؛ جریاناتی از دوران کودکی و نوجوانی و هیئتداری و #سینه_زنی؛ جریان #شهادت فجیع #ابن_سکیت به جرم #تشیع توسط #متوکل؛ عدم اطلاع انسان از #عاقبت خود؛ فَثَبَّتَنِىَ اللّهُ أبدا ما حَييتُ عَلى مَوالاتِكُمْ وَ مُحَبَّتِكُمْ وَ دينَكُْم #جامعه_کبیره؛ جریانی از مرحوم آیتالله #میرزایوسف_ایروانی و دعا برای #عاقبت_به_خیری؛ جریانی از مرحوم حاج #حسن_ارضی
توفیقی بالاتر از سیاهیهای امام حسین (علیهالسلام) نیست؛ جریاناتی از شخصیت والای حضرت آیت #سیداحمدخوانساری و فرمایش #مرحوم_امام پیرامون ایشان و جریان ارتحال مرحوم آیتالله خوانساری؛
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ولادت حضرت #عبدالظیم حسنی علیهالسل
آنجا که عقاب پر بریزد
از پشه لاغری چه خیزد
#میرزاحبیب_خراسانی
اهمیت #توسل به #سیدالشهداء علیهالسلام که از افضل قربات الهی است؛ شروع #قیامت با صیحه #حضرت_خدیجه و #حضرت_زهرا با در دست داشتن سر مبارک سیدالشهداء علیهمالسلام؛ (ويروى) عن الرسول عليه الصلاة والسلام انه قال : إذا كان يوم القيامة تقبل فاطمة على ناقة من نياق الجنة وبيدها قميص الحسين ملطخ بدمه فتصرخ وتزج نفسها عن الناقة وتخر ساجدة لله عز وجل وتقول الهي وسيدي ومولاي احكم بيني وبين من قتل ولدي الحسين فيأتيها النداء من قتل الله عز وجل يا حبيبتي وابنة حبيبي ارفعي راسك فوعزتي وجلالي لا نتفمن اليوم ممن ظلمك وظلم ولدك ثم يامر بجميع من حضر قتل الحسين ومن شارك في قتله الى النار #نورالعین_فی_مشهدالحسین تألیف #ابواسحاق_اسفراینی ص۸۲؛ روایت حضور حضرت زهرا سلاماللهعلیها در مجلس عزای سیدالشهداء علیهالسلام و دعا برای #عزاداران فرزندشان
توسل به سیدالشهداء علیهالسلام
غلام تو منم حسین اگرچه روسیاهم
خودت میدونی عمریه عاشق یک نگاتم
به جان زهرا مادرت، حسین بده پناهم
میمیرم از برای تو اگه کنی نگاهم
چی کارکنم دوست دارم خدای تو میدونه
در بگشا، عقده گشا، راهم بده تو خونه
ندیده عاشقت شدم، نمیدونم چی میشه
شاهد این سوز دل و دیده تر کی میشه
هر چی میگم: حسین حسین، دلم که سیر نمیشه
تا که میخوام ببینمت، باز تو میگی نمیشه
چی کار کنم دوست دارم، خدای تو میدونه
در بگشا، عقده گشا، راهم بده تو خونه
حسین جان حسین جان
حسین جان
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
جلسه هفتگی هیئت علمدار کربلا
سه شنبه ۱۷مهر
بکلام آیت الله اخوان ساعت ۲۰:۱۵
خ امام خمینی، نرسیده به میدان حر
کوچه مبین ،علامت چراغ (برادران)
@ayatollahakhavan_ir
هدایت شده از آیت الله اخوان
.......بسم الله الرحمان الرحیم.....
چهارشنبه ۱۸ مهر _فیض منبر۲۲:۰۰
شرح شواهد التنزیل حاکم حسکانی
بکلام دانشمند معظم آیت الله اخوان
خ مولوی، خ تشکری موحد،حسینیه
هیئت اصحاب الحسین علیه السلام
جلسه ویژه برادران میباشد.
@ayatollahakhavan_ir
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام إنَّ الزرع ينبت في السهل، و لا ينبت في الصفا، فكذلك الحكمة تعمر في قلب المتواضع و لا تعمر في قلب المتكبّر الجبّار لأنَّ الله جعل التواضع آلة العقل، و جعل التكبر من آلة الجهل، ألم تعلم أن من شمخ إلى السقف برأسه شجّه؟ و من خفض رأسه استظلّ تحته و أكنه؟ فكذلك من لم يتواضع لله خفضه الله، ومن تواضع لله رفعه.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۳.
#تمثیل به در کلام امام علیهالسلام برای تلطیف کلام؛ مطلبی از مرحوم پروفسور #حسابی پیرامون استفاده از حدود پانصد آیات و روایات و شعر و حکایت ضمن تدریس ریاضی؛ گاهی تلطیف در کلام برای استفاده دیگران غیر از مخاطبی مثل هشام است؛ گاهی تفنن در کلام سبب تلطیف در کلام میشود؛ وصف واعظ صاحب نفس مشهور زمان #قاجار مرحوم شیخ #عباس_صبوحی که مشهور به عرفان بافی بوده؛ دعوت مرحوم آیتالله شیخ #عبدالکریم_حائری یزدی از مرحوم صبوحی برای منبر در مدرسه فیضیه؛ مثالی پیرامون حکمت سخن گفتن به #تأنی با نقلی از مرحوم پروفسور حسابی؛ نظریه #عدم_تناهی_ابعاد مرحوم حسابی که خلاف نظریه #نسبیت #انیشتین بوده است و مطرح کردن نظریه توسط دکتر حسابی نزد استاد خود انیشتین؛ وزانت مقام صاحب علم به سبب #علم
ذکر سخن امام علیهالسلام در این فقره با مثال؛ درست شدن #حکمت در شخص با #فروتنی و #تواضع؛
«يا هشام إنَّ الزرع ينبت في السهل، و لا ينبت في الصفا»
سهل در عرب به دشت میگویند؛ صفا یعنی سنگ صاف که سخت است
زراعت در سنگ صاف نمیشود بلکه در دشت ممکن است
«فكذلك الحكمة تعمر في قلب المتواضع و لا تعمر في قلب المتكبّر الجبّار»
حکمت هم مثل زراعت است که در قلب انسان فروتن حکمت آبادان میشود و در قلب آدم #متکبر و سرکش حکمت آبادان نمیشود
«لأنَّ الله جعل التواضع آلة العقل، و جعل التكبر من آلة الجهل»
تواضع آلت #عقل است چون لازمه حکمت این است که انسان از دیگران هم بهره ببرد؛ جریانی از مرحوم آیتالله شیخ #حسین_لنکرانی و عمر بالای ایشان؛ جریان شهرت اشتباه عمر صد سال برای مرحوم لنکرانی؛ وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا #الإسراء؛۸۲؛ تکبر از مقدمات #جهل است
افتادگی آموز اگر طالب فیضی
هرگز نخورد آب زمینی که بلند است
منسوب به #ایرج_میرزا یا #پوریای_ولی
دانسته در شخص متکبر او را به نورانیت و حکمت نمیرساند
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
زنده جاويد كيست؟ كشته شمشير دوست
كآب حيات قلوب، در دمِ شمشير اوست
گر بشِكافى هنوز، خاك شهيدان عشق
آيد از آن كشتگان، زمزمه دوست دوست
بنده یزدان شناس موت و حیاتش یکی است
زآنکه به نور خداش پرورش طبع و خوست
گوش دل مؤمن است سامع صوت خدا
گرچه ز آواز خلق ملک پر از های و هوست
عاشق ديدار دوست، اوست كه همچون حسين
زردىِ رُخسار او، سرخ ز خون گلوست
دوست به شمشير اگر، پاره كند پيكرش منّت شمشير دوست، بر بدنش مو به موست
گر به اسيرى بَرند عترت او دشمنان
هر چه ز دشمن بر او، دوست پسندد، نكوست
#فؤادکرمانی
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
۱۴۰۱/۱۲/۸
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110