eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
214 دنبال‌کننده
641 عکس
33 ویدیو
71 فایل
☑️ حرف‌های رایگان یک آدم 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 • دَعَا الْحُسَيْنُ بِدَوَاةٍ وَ بَيَاضٍ وَ كَتَبَ هَذِهِ الْوَصِيَّةَ لِأَخِيهِ مُحَمَّدٍ. • بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ هَذَا مَا أَوْصَى بِهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ إِلَى أَخِيهِ مُحَمَّدٍ الْمَعْرُوفِ بِابْنِ الْحَنَفِيَّةِ ○ أَنَّ الْحُسَيْنَ يَشْهَدُ § أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ § وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ جَاءَ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِ الْحَقِّ § وَ أَنَّ الْجَنَّةَ وَ النَّارَ حَقٌ § وَ أَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لا رَيْبَ فِيها § وَ أَنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي الْقُبُورِ ○ وَ أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً ○ وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص ○ أُرِيدُ § أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ § وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ § وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ □ جَدِّي □ وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع ○ فَمَنْ قَبِلَنِي بِقَبُولِ الْحَقِّ فَاللَّهُ أَوْلَى بِالْحَقِّ ○ وَ مَنْ رَدَّ عَلَيَّ هَذَا أَصْبِرُ حَتَّى يَقْضِيَ اللَّهُ بَيْنِي وَ بَيْنَ الْقَوْمِ بِالْحَقِ وَ هُوَ خَيْرُ الْحاكِمِينَ • وَ هَذِهِ وَصِيَّتِي يَا أَخِي إِلَيْكَ وَ ما تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ قَالَ ثُمَّ طَوَى الْحُسَيْنُ الْكِتَابَ وَ خَتَمَهُ بِخَاتَمِهِ وَ دَفَعَهُ إِلَى أَخِيهِ مُحَمَّدٍ ثُمَّ وَدَّعَهُ وَ خَرَجَ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ. . 🔹بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج44، ص: 330 [ ] 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/11 [ترجمه] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 🔹 [وصيت امام حسين عليه السلام به محمد بن حنفيه] • امام حسين عليه السّلام پس از اين جريان دوات خواست و وصيت ذيل را براى برادرش محمّد بن حنفيه نوشت: ○ بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم اين آن وصيت نامهاى است كه حسين بن على بن ابى طالب عليه السّلام براى برادرش محمّد بن حنفيه نوشت: § حسين شهادت ميدهد: □ [شهادت به حقائق] ® خدا يكى است و شريكى ندارد. ® حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله عبد و رسول خدا ميباشد كه حق را از طرف حق آورد، ® بهشت و جهنم بر حق هستند، ® قيامت خواهد آمد و شكى در آن نيست، ® خداى توانا هر كسى را كه در قبور باشد برانگيخته خواهد كرد، □ [شهادت به اهداف قیا] ® من براى سركشى و عداوت و فساد كردن و ظلم نمودن از مدينه خارج نشدم. ® بلكه جز اين نيست كه من بمنظور ايجاد صلح و سازش در ميان امت جدم خارج شدم، ® من در نظر دارم ◊ امر بمعروف ◊ و نهى از منكر نمايم. ◊ من ميخواهم مطابق سيره ► جدم رسول خدا ► و پدرم على بن ابى طالب عليهم السّلام رفتار نمايم. □ كسى كه مرا بجهت اينكه حق ميگويم قبول كند او بحق سزاوارتر است □ و كسى كه دست رد بسينه من بگذارد من صبر ميكنم تا خدا كه بهترين حكمكنندگان است بين من و او داورى نمايد. ○ يا اخى! اين وصيتى است كه من براى تو كردم. توفيق من جز با خدا نيست من بخدا توكل ميكنم و بسوى او انابه مينمايم. • سپس امام عليه السّلام آن وصيت نامه را مهر كرد و پيچيد و به محمّد بن حنفيه داده در دل شب از مدينه خارج شد. 🔹 زندگانى حضرت امام حسن مجتبى عليه السلام ( ترجمه جلد 44 بحار الأنوار)، ص: 360-359 [ ] 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/10 [متن عربی] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 🔸 رییس جامعه مدرسین حوزه: همه چیز ما از و صفر است. اگر قرار باشد به همین راحتی نسبت به این مساله بی‌حرمتی کنیم، حرمتی باقی نخواهد ماند. اگر قرار باشد که برای حفظ قبل از مسابقه مداحی صورت بگیرد، پس از گل توسط ایران آیا کسی خوشحالی نخواهد کرد و آیا می‌توان جلوی مردم را گرفت؟ 🔸سازمان بسیج ورزشکاران کشور: پیگیریم که بازی ایران و کره‌جنوبی مستقیم نشود؛ مردم بعد از عاشورا می‌توانند بازی و آن را ببینند. با پخش نکردن این بازی از تلویزیون هیچ اتفاقی نمی‌افتد. 🔸وزير كشور: براي برگزاري ديدار فوتبال در روز تاسوعاي حسيني جاي نيست. . 🔰 ! مگر قرار است با پخش شدم این بازی، اتفاقی بیافتد؟ آیا بازی، یعنی حرمت شکنی؟ آیا خوشحالی بعد از گل، یعنی توهین امام حسین؟ ! چرا مساله‌ی به این سادگی باید به قیمت شرایط خاص امنیتی و مذهبی و ملی تمام شود؟ اتفاق خیلی ساده‌ای است! پیگیری هم کرده‌اند، ولی نشد! خب این همه قشون‌کشی دارد؟ ! این بازی اصلا چه دخلی به دین و ایمان و مذهب و محرم و صفر و امام حسین مردم دارد؟ ! 🔰اما یک چیز را . اینکه ما مردم را درک نکردیم. مردم را فهم نکردیم. درک صحیحی از جامعه‌مان نداریم. مشکل اینجاست که ما مردم را نفهم فرض کرده‌ایم. آنقدر مردم را فرض کرده‌ایم که این اجازه را به خود می‌دهیم که در «هر»چیز و «هر»کاری برایشان خط‌‌کشی کنیم. این نگاه از بالاست که پدر ما را در آورده. این اعتماد نداشتن به مردم است که روزگار ما را سیاه کرده. 🔰محرم و صفر، است؟ من هم قبول دارم. امام مردم را با قانون و زور آورد در خیابان؟ امام به شعور مردم احترام گذاشت و به مردم اعتماد کرد. فتنه 88 را هم حتما آقایان بالانشینان جمع کردند! ! مردم جمع کردند. آقا به مردم اعتماد کرد و مردم از هویتشان و امام حسینشان و انقلابشان حمایت کردند. 🔰اگر دفاعی قرار است از دین و امام حسین و مملکت صورت بگیرد، باز هم با «اعتماد به مردم» است. قطعا اگر شرایط این‌طور آلوده نمی‌شد، مردم به بهترین شکل این واقعه را مدیریت می‌کردند. «اعتماد به مردم» برادران؛ اعتماد! این ره که می‌روید به ترکستان است. بازگردید به ! . 🔹پ.ن: واقعا یک جوری هی به هم نامه می‌دهند و راه‌پیمایی می‌کنند و بیانیه می‌دهند که انگار سپاه عمر سعد دارد حمله می‌کند به حرم اهل بیت!! انصافا آدم حس می‌کند دارد یک اتفاقی می‌افتد!! انگار اگر اتفاقی نیافتاد باید باشیم... 🗓 نگارش در: 1395/7/19 - مصادف 8 محرم 1438 [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 بخشی از «باور کنیم این جهادِ سختِ واجب را...» 🔘...توجه به رابطه‌ی « » و « »، درک ما را از جایگاه هرکدام ارتقاء خواهد داد. این خصوصا در طرح‌ریزی و هدف‌گذاری‌های فردی و اجتماعی، فوق‌العاده مهم و اساسی است و بی‌توجهی به آن منشاء مغالطات و کج‌فهمی‌های بسیار خواهد شد. «علم» بينش وسيع و گسترده انسان درباره جهان و محصول كوشش جمعى بشر است كه در طى قرون و اعصار روى هم انباشته شده و تكامل يافته و تحت ضوابط و قواعد و نظم خاصی در آمده است.(مجموعهآثار، ج2، ص24) تولید علم، اتفاقی نیست که در یک روز یا یک سال یا یک دهه رخ دهد. علم و تمدن رابطه‌ی هم‌افزایی دارند. علم مقدمات ایجاد مدنیت را فراهم می‌کند و تمدن موجبات رشد علم را. پازل‌های حرکت‌های علم تمدنی، در بازه‌ای به طول یک تمدن چیده می‌شوند و دانشمندان و محققین متعدد، در نسل‌های مختلف، قطعات ریز و کوچک آن را در کنار هم قرار می‌دهند. «تولید علم» هدفی زودحاصل نیست. «ما حرکتمان شروع شده، لکن هنوز در اول کاریم.»(۱۳۸۶/۰۴/۲۵) «باید بدانیم قدم‌های اولیم.»(۱۳۸۹/۰۶/۱۴) هرچند هرقدمی که در مسیر علم برداشته می‌شود، ثمراتش را نمایان می‌کند؛ اما نباید توقع داشت که علم مطلوب و مورد نیاز، در بازه‌ای کوتاه محقق شود. که اگر نشد و در این مسیر با سختی مواجه شدیم، سرخورده و دل‌سرد نشویم و ناامید از مسیر. بدانیم «دنبال علم رفتن زحمت دارد و گاهی محرومیت و گاهی مشكلات»(۱۳۷۸/۰۷/۱۹). 🔘...غرب از آنجا که از علم تمدن مسلمین تغذیه کرد و آرام‌آرام بر سمند علم فایق آمد و امروز نیز به سرعت با آن می‌تازد، توانست گوی تمدن جهانی را از مسلمین برباید و امروز بر دنیا مسلط شود. «مستکبران جهانی به برکت علمی که به آن دست پیدا کردند، توانستند به همه‌ی دنیا زور بگویند.»(۱۳۹۰/۱۱/۱۴) چراکه «العِلمُ سُلطانٌ ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ؛ دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد بر او يورش برند.»(شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج ۲۰، ص ۳۱۹) یعنی علم مساوی است با قدرت و اقتدار، هم امروز و هم در طول تاریخ و هم در آینده ؛ و این مسئله دو طرف بیشتر ندارد و حالت میانه‌ای در بین نیست. هر کسی و هر ملتی که عالم باشد، می‌تواند فرمان‌روایی کند و دست برتر را داشته باشد؛ هر ملتی که دستش از علم تهی باشد، باید خود را آماده کند که دیگران بر او فرمان‌روایی و در مقدرات و سرنوشتش دخالت کنند. (۱۳۸۵/۰۱/۰۱ ، ۱۳۸۸/۱۱/۱۳ ، ۱۳۹۰/۱۱/۱۴)... 🗓 نگارش در: 21آذرماه95 [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
🌟 فضیلتی از فضایل (س) که شیعیان از شنیدن آن خوشحال می‌شوند. 😍❤️ - ، روایتی را از پدرشان تعریف می‌کنند: 🔶جریان از این قرار است که ، محضر امام مشرف می‌شود و از ایشان می‌خواهد فضیلتی از حضرت زهرا کنند که شیعیان از شنیدنش شوند. 📗ترجمه جلد 43 بحار الأنوار، ص340 🌐 @aliebrahimpour_ir [ ]
🌟 فضیلتی از فضایل (س) که شیعیان از شنیدن آن خوشحال می‌شوند. 😍❤️ - ، روایتی را از پدرشان تعریف می‌کنند: 🔶جریان از این قرار است که ، محضر امام مشرف می‌شود و از ایشان می‌خواهد فضیلتی از حضرت زهرا کنند که شیعیان از شنیدنش شوند. 📗ترجمه جلد 43 بحار الأنوار، ص340 🌐 @aliebrahimpour_ir [ ]
Standard IRFonts.zip
4.4M
| | | | ✅ این فونت‌های سریIR هستند که شورای عالی اطلاع‌رسانی آماده کرده. 😌 من مدتی است از این‌ها استفاده می‌کنم. اگر ندارید، حتما نصب کنید. بسیار مناسب‌تر و زیبا‌تر از فونت‌های سریB هستند. 👌 خصوصا برای عربی‌کارها. [ | ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 اختلاف در روش ( ) 📔 مبانی ، احمد حسین شریفی، ص376 [ | | ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
نکته‌ی #نگارشی: در دستور #خط فارسی مصوب #فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ص25: «الف «است» بعد از مصوب بلند «و» و «ا» حذف می‌شود.» 🌐 @aliebrahimpour_ir
اثر #ذکر «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ بِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ» [ #روایت | #حدیث ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
کار مانیست کار ما شاید این است که در پشت دانایی اردو بزنیم دست در جذبه یک برگ بشوییم و سر خوان برویم... 👤 / 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 و افسران آن! 🔰1.مطابق قواعد ، قوه خیال، مُدرِک است؛ یعنی اینگونه نیست که سازندگی محض باشد. لذا شخصی که در فضای اسلامی کرده و با منش دینی کرده و تربیت شده و تجربه ی معرفتی دینی داشته، وقتی می‌کند، محصول خیالش نیز، امتداد همان تجربه‌ی سابق منشی، تربیتی و معرفتی است. 🔰2. عزیز -که چند روز پیش هم در پیج اینستا درباره‌اش نوشته بودم- امشب مهمان بود. از گفت. از یک کار بسیار بزرگ فرهنگی که شاید خیلی به چشم عموم نیاید! اینکه مثلا این برنامه به تنهایی هم گردهم‌آیی هنریست و هم برنامه‌ای آموزشی و هم انتقال تجربه و هم برنامه‌ای برای صدور و هم مقابله با . از چیزهای دیگر هم گفت. مثلا خاطره‌ی بامزه‌ی جنگش را تعریف کرد و کلی صحبت دیگر! 🔰3. بحث از وضعیت اقتصادی شد. گفت مشکل را در بی‌پولی نمی‌بینم. مشکل جای دیگریست. سرمایه‌گذاری هم بشود، باز آب از آب تکان نمی‌خورد. گفت مشکل در است. فرهنگ کار کم شده. اینکه فرد احساس کند باید فعالیتی انجام دهد که به دیگران سود می رساند. همه دنبال کندن و رفتن مسیر در یک شب هستند! شاهد هم آورد:جنگ را سلاح ما شکست نداد؛ فرهنگ با هم بودنمان شکست داد. گفت «هرکسی در هر ای هست، باید بایستد و شروع کند.» شاهد هم آورد: امام حسین (ع) یک نه گفت در برابر همه! ایستاد. 🔰4. رامبد پرسید بچه بودی، از جیب پدرت پول برمیداشتی؟ گفت واقعیتش نه! ما خانواده متوسطی بودیم، اما پدرومادرمان ما را بزرگ کردند. هیچوقت چشم حسرت به بالاتر از خودمان یا چشم حقارت به پایین تر از خودمان نداشتیم. 🔰5. رامبد پرسید: چرا فیلم هایت را مردم دوست دارند؟ گفت مردم را دوست دارند؛ را دوست دارند؛ در شرایط مساوی، گرایششان به امید بیشتر از ناامیدی است. من از بچگی عادت کرده ام به افراد بگذارم. کارگردان که کار می‌کند، باید شخصیتی که می‌سازد را باور داشته باشد. به او احترام بگذارد. این احترام به شخصیت را، مخاطب هم دریافت می‌کند. 🔰6.گفت یک جمله بگم؟ گفت بگو. گفت: حوزه را جدی بگیریم. وقتی فیلم می‌بینیم، همان حس کتاب خواندن را داشته باشیم. حالا که کتابخوانی کم شده،‌لااقل فیلم‌های مستقل خوب را ببینیم که واقعیت را بهتر نشان می‌دهد. 🔰7.به عقیده‌ی من، دالّ مرکزی فیلم‌های ، معمولا تمرکز بر همراه با است. مسیری که هرچند با گره افکنی، در آن چالش ایجاد شده، اما رو به آرامش می‌رود. 🔰8. «در جمهوری اسلامی، هر جا که قرار گرفته‌اید، همان‌جا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه‌ی کارها به شما متوجه است.» (۱۳۷۰/۱۲/۰۵) 🔰9. امروز به بابی در وسائل‌الشیعه (ج5،ص9) برخوردم با عنوان: «بَابُ اسْتِحْبَابِ إِظْهَارِ الْغِنَى -وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ حَاصِلًا- إِذَا ظُنَّ فَقْرُهُ» = یعنی خوب نیست مومن، اظهار بی‌پولی کند. حتی باید اظهار غنی بودن کند. مومن شده با سیلی صورتش را سرخ نگه می‌دارد اما حالت گدایی به خودش نمی‌گیرد. 🔰10. خداروشکر آدم‌های درجه یکی هستند که از شنیدن تحلیل‌ها و حرف‌هایشان لذت ببریم. آدم‌هایی که به‌جای ادا و اطوارهای صدمن‌یک‌غاز عالمانه‌طور، سلوک تربیتی دینی داشته‌اند و آن را حفظ کرده و می‌دهند. 🔰11. با قدری تمرکز و البته انصاف، نتیجه‌گیری از شماره‌های یک تا ده، کار مشکلی نیست. 🔹پ.ن: خدا ما را از شر حالت عالمانه‌ی برج عاج نشینی نجات داده و حفظ نماید.🙏 🗓 نگارش در: 1396/2/5 - به مناسبت حضور رضا در [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
الإمام الحسين عليه‌السلام: يَابنَ آدَمَ، إنَّما أنتَ أيّامٌ، كُلَّما مَضى يَومٌ ذَهَبَ بَعضُكَ. داداش جون! باور کن تو همين روزهايى هستی که داره می‌گذره... هر روزى كه بره، یه تیکه از تو رفته... [ | ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 نقش تجربیات و سلوک معرفتی در یابی ✅ [مطابق قواعد حکمت اسلامی] سلوک رفتاری و معرفتی و تجربه‌های قبلی نویسنده، او را هدایت و جهت می‌دهند، نه دغدغه‌های ظاهری اجباری. 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 نقش تجربیات و سلوک معرفتی در سوژه یابی (علی ابراهیم‌پور) 🔸کسی که اندکی دست به قلم برده باشد، با مقوله سوژه و سوژه‌یابی آشناست. فرقی هم نمی‌کند نویسنده، داستان‌نویس باشد یا نمایشنامه‌نویس یا یادداشت‌نویس یا هرگونه‌ی ادبی-قلمی دیگر! عموما در ابتدای راه، سوژه‌های متعددی در آستین نویسنده وجود دارد؛ اما به مرور قلک ایده‌ها و سوژه‌ها تمام می‌شود. نویسنده می‌ماند و حرف‌هایی که بدون سوژه نمی‌تواند بزند یا ذوق و هنری که بستر بروز پیدا نمی‌کنند. پس بایستی مسیر اصلی سوژه‌یابی را شناخت و عوامل دخیل در او را درک کرد. 🔸 چنان‌که محققین این عرصه گفته‌اند -و بنابر تجربه‌ی شخصی من و شما، حق نیز همین است- فکر اولیه و سوژه، از مواجهه‌ای آگاهانه با رویداد و اتفاقی شروع می‌شود و در ادامه به موضوعی پخته و آماده‌ی نوشتن تبدیل می‌گردد. 🔸 نکته‌ی اساسی، آن است که چگونه از برخورد با رویدادی واحد و یکسان، افراد مختلف به سوژه‌های متعدد دست می‌یابند؟ بنابر اصول و قواعد (نظیر قاعده‌ی سنخیت و قاعده‌ی الواحد) دست‌یابی به معلول متعدد، ریشه در علل متعدد دارد. اگر علت یک‌سان باشد، ثمر و نتیجه نیز لاجرم همگون است. پس مواجهه با رویداد، تمام علت سوژه‌یابی نیست. چه‌بسا فرد یا افرادی پس از مواجه با رویدادی، اصلا به سوژه‌ای منتقل نشوند! پاسخ این تفاوت را بایستی در درون نهاد ناآرام انسان دانست. 🔸 انسانی که با رویدادی مواجه می‌شود، درونش فعل و انفعالات و افعالی اختیاری و بعضا کم‌اختیاری صورت می‌گیرد که نتیجه آن دست‌یابی به است. این پرش ذهنی از رویداد به سوژه که کار قوه‌ی تخیل انسان است، در ظاهر اتفاقی کوتاه و کم‌زمان است، اما ریشه‌هایی عمیق در باطن انسان دارد. مطابق قواعد حکمت اسلامی، تخیل جنبه‌ی ادراکی دارد. تخیل بافندگی محض نیست؛ تخیل امتداد شخصیت قبلی انسان است. و شخصیت اگر نگوییم چیزی نیست جز معجونی از تجربیات عرفی و زندگی و مطالعات علمی و سلوک درونی، قطعا برآمده از آنهاست. 🔸 ازاین‌رو توجه به (به معنای عام که شامل تجربیات عادی و مطالعه و تفکر و... می‌شود) برای نویسنده بسیار مهم است. این مساله نه فقط در سوژه‌یابی، در تمامی مراحل خلق، اثرگذار است. چه‌بسا نویسنده‌ای با هدف و دغدغه‌ای نیکو کار نوشتن را آغاز می‌کند اما به نتیجه‌ی برعکس می‌رسد! چراکه سلوک و تجربه‌های قبلی‌اش، او را هدایت و جهت داده‌اند، نه دغدغه‌های ظاهری اجباری. عالم درون انسانی، عالم عجیبی است. دست‌کمش نگیریم... 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 . 🔰همیشه جزو سوالات ذهنی ام بود که وقتی می بینیم شخصی بیمار است یا به بلایی دچار شده، چه باید بشویم؟ بشویم یا باشیم؟ سوالم مدت‌ها بی جواب بود. ✅از طرفی حس فطری «علاقه به » باعث می شود که انسان باشد که چنین مشکلی ندارد و از طرف دیگر بابت این خوشحالی ممکن است احساس بینی و برای فرد ایجاد شود. از طرف دیگر نوع نگاه من، می تواند شخص مقابل را آزار بدهد. 🔶امروز (14/02/1396؛ 06:57 ب.ظ) توفیق شد، این سه شریف را در کتاب دیدم. فوق العاده به آمدم. خصوصا روایت سوم که تعبیر «لا اسخر و لا افخر» دقیقا پاسخ این سوال ذهنی ام بود. خلاصه: 🔸1.خوشحال شدن و شکرگزاری نه تنها بد نیست، است. 🔸2.این خوشحالی را باید منتسب به خدا کرد و نعمت را از خدا دانست و کرد. (با خواندن دعاهایی که خود حضرات فرمودند.) 🔸3.نباید جوری رفتار کرد که مخاطب بفهمد و شود. . ✅2136. خدا صلى الله عليه و آله: إذا رأيتُمْ أهلَ البلاءِ فاحمَدوا اللَّهَ ولا تُسْمِعوهُم، فإنَّ ذلكَ يَحْزُنُهُم ؛ هرگاه بلازدگانى را ديديد خدا را شكر كنيد، اما نه چنان كه آنها بشنوند؛ زيرا ناراحت مىشوند. ✅2137. امام عليه السلام: تقولُ ثلاثَ مرّاتٍ، إذا نَظَرتَ إلى المُبتلى مِن غيرِ أنْ تُسمِعَهُ:الحمدُ للَّهِ الّذي عافاني مِمّا ابتلاكَ بهِ ولو شاءَ فعلَ. مَن قالَ ذلكَ لَم يُصِبْهُ ذلكَ البلاءُ أبداً؛ هرگاه بلازدهاى را ديدى به گونهاى كه او نشنود سه بار بگو: سپاس و ستايش خدايى را كه به بلاى تو گرفتارم نكرد كه اگر مىخواست مىتوانست چنين كند. هر كس اين جمله را بگويد هرگز به آن بلا دچار نمىگردد. ✅2138. امام عليه السلام: إذا رأيتَ الرَّجُلَ قدِ ابْتُلِي وأنْعَمَ اللَّهُ علَيكَ فقُلْ: اللّهُمَّ إنّي لا أسْخَرُ ولا أفْخَرُ، ولكنْ أحمَدُكَ على عَظيمِ نَعْمائكَ علَيَّ ؛ هرگاه ديدى مردى به بلايى دچار است و خداوند به تو نعمت ارزانى داشته، بگو: خدايا! مسخره نمىكنم و به خود نمىبالم امّا تو را به سبب نعمتهاى بزرگى كه به من دادهاى سپاس مىگويم. . 🔹پ.ن: منبع روایت ميزان الحكمة، ج2، ص68-69 است.😃 🔹پ.ن2: اگر برایتان مفید بود، منتشر کنید... 😊☺️ . [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 سه روایت درباره‌ی نحوه برخورد با شخص بلادیده 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/47 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 نکته 🔸« » از زبان انگلیسی و فرانسوی است. در زبان فارسی باید به جای آن از ، ، و... استفاده کنیم. 📔 فرهنگ درست‌نویسی سخن، دکترحسن انوری، انتشارات سخن، ص340. [ | | ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌تلاوت ؟ 🔸1.خدا در سوره بقره، آیه121 می‌فرماید: «الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ؛ كسانى كه به آنان كتاب دادهايم و آن را چنان كه بايسته است مىكنند، اينانند كه به آن ايمان دارند، و كسانى كه به آن كفر ورزند، خود زيانكار خواهند بود.» 🔸2. در این آیه، یک حصر وجود داره: کیا ایمان دارند؟ فقط اونایی که می‌خونن! 🤔 🔸3. این ، نکته‌ی خیلی مهمی داره! یعنی مسیر از تلاوت قرآنه. البته این، بدین‌معنانیست‌که با تلاوت کار تمومه؛ روایات، ابعاد قضیه رو روشن کردن. اما اون چیزی که قطعی میشه برداشت کرد، اینه که «نفسِ تلاوت» اهمیت داره. هرچند منزلگاه محض نباشد، یگانه گذرگاه است. 🔸4. بهترين اعمال در شبها و روزهاى ماه مبارك رمضان قرآن است؛ زيرا قرآن در ماه مبارك رمضان نازل شده است و در حديث آمده است كه: هر چيزى را بهارى است و بهار قرآن ماه رمضان است. 🔸5. تلاوتمان را نیت یکی از کنیم. این‌کار علاوه بر اینکه و تلاوت کامل ما را تضمین می‌کند، به تلاوت می‌دهد. ثوابش را می‌کند. (زاد المعاد، صفحه 109) - در روایات هم آمده که پاداش چنين كسى آن است كه در روز قيامت در سايه آن بزرگواران باشد. (اقبال، صفحه 110) 🔸6. برنامه های تلاوت معمولی جزءخوانی که معمولا به صورت ترتیل‌اند، یک‌ساعته‌اند. اگر زمانش را ندارید، تلاوت‌های را توصیه می‌کنم. (تحدیر روشی از تلاوت قرآن است که قاری در آن علی‌رغم رعایت کردن قواعد تجوید، از سرعت در خواندن نیز بهره می برد، از این رو در زمان یکسان نسبت به ترتیل و تحقیق تعداد آیات بیشتری تلاوت می شود.به دلیل سرعت بالا در تلاوت از این روش برای مجالس ختم قرآن کریم نیز می توان بهره برد.) تلاوت‌های تحدیر را با یک می‌توانید از اینترنت دانلود کنید. 🔸7.داشتن یک تفسیر ساده و دم‌دستی مفید است. آیه‌های مختلف را که می‌بینید، سوال برایتان پیش می‌آید، سریع نگاه می‌کنید و را می‌برید... ترجمه قرآن‌براساس‌المیزان، (کار مجموعه‌ی آیت‌الله مکارم) یا تفسیر یا برای این‌کار خوبند. فایل‌های پی‌دی‌اف و نرم‌افزارهای رایگان همه‌شان در اینترنت ریخته! 🔸8 .«قدر اين ماه رمضان را بدانيم؛ سال گذشته در همين ماه رمضان كسانی از دوستان ما بودند،اما امسال . "بسا تیر و دی‌ماه و اردیبهشت‌/ بیاید که ما خاک باشیم و خشت"...» 🗓 نگارش در: 1396/3/25 - ابتدای ماه مبارک [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
و ⁉️ 🔸 را با حفاظت بر اصول و ارزشها . بايد حفظ بشود؛ اين غير از تحجر است. 🔸معناى تحجر اين است كه ما نيازهاى ضرورى و لازم را براى حركت علمى خودمان نديده بگيريم؛ اين، معناى تحجر است. 🔸اگر چيزى براى پيشرفت علمى شما لازم است، بايد آن را فراهم كنيد. اگر راهى ، يا بىخطر، يا پربارتر است، بايد آن راه را شناسايى كنيد، بعد هم وسايل حركت از آن راه را فراهم كنيد. برو برگرد ندارد! اگر دو پا را در یک کفش کردید و گفتید: «نه آقا، من ، حالا هم از این طرف میروم»، طبیعی است که خراب خواهد شد و می‌خورد. تحجر در حوزهها نبايد باشد. 🗓بیانات در دیدار طلاب حوزه‌ی علمیه‌ی مشهد - 1376/4/22 🌐 @aliebrahimpour_ir
- 📌 موضوع: بررسی چرایی تأکیدات رهبری بر تنظیم و اجرای 🖌 تیتر انتخابی من: «این از اوایل انقلاب، جزو بود...» 🗓 نوشته 1396/3/20 🌐 @aliebrahimpour_ir
🔰الحمدلله بعد از یک‌هفته کار به‌شدت متمرکز، نوشتن این مقاله-یادداشت تموم شد. موضوع و قالب سختی نبود، جمع‌بندی و ساختاردهی‌اش یکم کار بُرد. مقاله-یادداشت مفصل: 4479کلمه. ✅موضوع: بررسی چرایی تأکیدات مقام‌معظم‌رهبری بر تنظیم و اجرای آموزش‌وپرورش ✅تیتر انتخابی من: «این از اوایل انقلاب، جزو بود...» ✅توضیح و معرفی: 🔸این مقاله‌ی بسیار کاملی شد. من برای این کار، کل بیانات امام درباره‌ی ‌شورای‌عالی‌انقلاب‌فرهنگی و همچنین کل بیانات آیت‌الله خامنه‌ای از سال 68 تا سال 96 در دیدار با معلمین و مسئولین آموزش و پرورش و در دیدار با شورای عالی انقلاب فرهنگی، مطالعه کردم. یک حجم بسیاربسیار انبوه! تقریبا تمام نکات موجود در این بیانات که مرتبط با موضوع بودند، در متن منعکس شده. لذا جمله‌بندی‌ها دقیق و حساب‌شده هستند. 🔸تمام تلاش من در این متن این بوده که در یک خط روایی، تحول رو توضیح بدم. کسی که این خط روایی رو از اولش طی کنه، شناخت موطن امروز براش بسیار آسان هست. یعنی در این متن نشون دادم بحث نوسازی و تحول سیستم آموزشی از کجا آغاز شد (سال59) و چه مسیر پرفراز و نشیبی داشته و کل کشور چقدر تجربه و زحمت و توان صرف کرده تا امروز به چیزی به‌نام سندتحول‌بنیادین دست پیدا کرده. لذا شناخت این مسیر نشون میده این جمله آقا یعنی چی؟ «اینجا ایران است، اینجا جمهوری اسلامی است. نظام آموزشی ما را چهار نفر بنشینند در یونسکو بنویسند! چرا؟ این همان مسئله‌ی است. (۹۶/۳/۱۷)» . 🔹پ.ن: قرار است در نشریه چاپ شود مثل اینکه.😃 . ✅بخش‌هایی از متن: 🔶مقدمه: مقاله حاضر «چرایی تأکیدات مقام‌معظم‌رهبری بر تنظیم و اجرای سند بنیادین تحول آموزش‌وپرورش» را در 3فراز بررسی می‌کند. در فراز اول با بیانی روایی-گزارشی، با هدف تبارشناسی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، دغدغه‌ی تحول نظام آموزشی بررسی می‌شود. در فراز دوم دلایل و لوازم تحول بنیادین از منظر مقام‌معظم‌رهبری طرح می‌گردد. در فراز پایانی، دغدغه‌های بعد از تدوین سند تحول و راه‌کارها و لوازم اجرایی آن اشاره خواهند شد. در فراز اخیر، به تناسب بحث، به «ابلاغ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش» نیز اشاره می‌شود. 🔶سخن آخر: نظام جمهوری اسلامی بعد از 38سال و پس از تجربه‌ها و افت‌وخیزهای فراوان توانسته نخبگان و نوابغ‌اش را برای اجرای بنیادین انقلاب فرهنگی در یکی از مهم‌ترین عرصه‌ها -یعنی آموزش‌وپرورش- بسیج کند و با تلاش‌های فراوان به موطنی دست‌یافته است که با در دست‌داشتن سندهای پخته و عمیق و بومی، به استقلال فرهنگی -که سخت‌ترین نوع استقلال است (15/ 02/ 1372) - دست یابد. در این میان وادادگی فرهنگی و دست‌درازی به سوی سندهای چه معنا و موجودیتی دارند؟ 🌐 @aliebrahimpour_ir