eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
213 دنبال‌کننده
585 عکس
29 ویدیو
70 فایل
☑️ حرف‌های رایگان یک آدم 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 موضوع ارشد [2] ✅ عنوان: استخراج مبانیِ چارچوبِ نظریِ از حکمت اسلامی 🔸 یکی از عناصر مهم پژوهش و تولید علم در علوم انسانی و اجتماعی، است. چارچوب نظری پژوهش، پژوهشگر در ساحت علم و پژوهش است که به پژوهشگر در تمامی مراحل تحقیق –از انتخاب موضوع، تا استفاده از منابع، نتیجه‌گیری و اعتباریابی- می‌دهد. بنابراین یکی از لوازم دست‌یابی به «علوم انسانی اسلامی»، چارچوب نظری و ارائه آن به جامعه علمی و پژوهشگران است. 🔸تا به امروز، کتب و مقالات زیادی درباره چیستی و مبانی علوم انسانی اسلامی نوشته شده است، با وجود این، هنوز تحقیقی نیامده است که «چارچوب نظری» مورد نظر را برای پژوهشگران ارائه کند. به‌طورخلاصه، چارچوب نظری علوم انسانی اسلامی، مبانی کلان معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی است که به‌صورت منسجم و خلاصه ارائه می‌شود. 🔸 حکمت اسلامی و آثار فیلسوفان و اندیشوران مسلمان در تمدن اسلامی، اندیشه عالمان مسلمان را نظام می‌بخشیده است. اما برای برطرف‌شدن نیاز فعلی، لازم است این مبانی به‌صورت روشن و شفاف استخراج شوند. ازاین‌رو این تحقیق تلاش می‌کند مبانی چارچوب‌نظری علوم انسانی اسلامی را از حکمت اسلامی استخراج کند و آن را در قالب مجموعه گزاره‌هایی ، و ارائه دهد تا پژوهشگران علوم انسانی بتوانند بر اساس آن، تحقیقات خود را سامان دهند. 1399.08.21 🌐 @aliebrahimpour_ir
گزارش آماری ایران 99.pdf
6.37M
📥 وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران بهار 99 مرکز آمار ایران 🌐 @aliebrahimpour_ir
📸 عکس: جلسه دبیران طرح شهید ، 3اسفند1399 👥 آقا ابوالفضل قویدل، دکتر رستمی‌کیا، ابراهیم‌پور 🌐 @aliebrahimpour_ir
🌺ترجمه‌ای محتوایی و مضمونی از 1️⃣ ای آن‌که باز شدن گره مشکلات، و کُند شدن تیزی سختی‌ها، تنها به دست توست و راه خروج به سوی راحتی تنها از تو درخواست می‌شود. 2️⃣ همه‌ی امور سخت و پرقدرت، در محضر قدرت تو ذلیل‌اند، و همه‌ی اسباب، به لطف تو سببیت یافته‌اند، و همه‌ی اتفاقات به قدرت تو جریان یافته‌اند، و همه‌ی اشیاء‌ با اراده‌ی تو حرکت می‌کنند؛ لذا نیازی نیست به آن‌ها امر کنی تا اطاعت کنند بلکه مطیع مشیّت تو‌ اند و نیازی نیست تو آن‌ها را نهی کنی، بلکه با اراده‌ات همگی از آن‌چه تو نمی‌خواهی دست می‌کشند. 3️⃣ خدایا هر چه دغدغه شود، در رفع آن‌دغدغه‌ها، تنها تو را باید خواند و هر حادثه‌ی ناگواری پیش آید، تنها به تو باید پناه آورد؛ هیچ‌کدام از مشکلات دفع نمی‌شود، مگر همان‌هایی که تو آن‌ها را دفع می‌کنی! و هیچ بسته‌ای باز نمی‌شود مگر همان‌ها که تو باز می‌کنی! 4️⃣ خدایا اکنون برایم اتفاقی افتاده که سنگینی‌اش مرا خسته کرده، و از به دوش کشیدنش عاجزم.😣 5️⃣ خدایا این اتفاق را با قدرتت بر من فرو فرستاده‌ای، و به فرمانروائی‌ات آن را به سوی من روانه کرده‌ای لذا؛ هیچ‌کس نمی‌تواند مرا از آن‌چه تو بر من وارد آورده‌ای بیرون آورد؛ و هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌چه را به سویم فرستاده‌ای از من باز گرداند؛ و هیچ‌کس نمی‌تواند درهایی را که به رویم بسته‌ای، باز کند؛ و هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌دری را که برایم باز کرده‌ای، به رویم ببندد؛ و هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌چه را برایم سخت کرده‌ای آسان کند؛ و هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌که را تو بی‌چاره‌ کرده‌‌ای یاری‌اش کند. 6️⃣ پس ابتدا بر محمد و آل محمد درود فرست سپس؛ باب گشایش را با فضل و قدرت و دارائی‌ات بر من بگشای، و دغدغه‌هایی که بر من سیطره پیدا کرده‌‌اند را با قوّت و سبب‌سوزی‌ات بشکن، و در آن‌چه درباره‌ی آن به تو شکایت کرده‌ام، حسن نظرت را به من عطا کن، و نسبت به آن‌چه از تو درخواست کرده‌ام، شیرینی کار دقیق و متقن‌ات را به من بچشان، و از طرف خودت، رحمت و گشایشی گوارا به من بده، و از جانب خودت راه‌گریزی برایم قرار ده و مرا از توجه کردن به واجبات و به کار بستن سنتت، به چیز دیگری مشغول مکن. 7️⃣ خدایا! نسبت به مشکلی که برایم پیش آمده، مقداری به تنگ آمده‌ام، و به خاطر اتفاقی که بر دوش من افتاده، پر از دغدغه‌ شده‌ام و حال آن‌که تو قادری آن‌چه به آن گرفتار شده‌ام را از من برداری و آن‌چه در آن افتاده‌ام را از من دفع کنی؛ 🔸 پس چنین کن! اگرچه من مستحق چنین چیزی نیستم؛ ای صاحب تدبیر گسترده! 📝 به قلم استاد حجت‌الاسلام احمد فربهی 📎 https://eitaa.com/farbehi/237 🌐 @aliebrahimpour_ir
باذن‌الله؛ 📚 📚 🗓 بعد از ۵سال 📖 🔷 روش‌شناسی جریان‌شناسی 🔹به‌مثابه نظریه-روشی میان‌رشته‌ای 📇 نشر طه 🔶 The methodology of "Currents studies" 🔸 As interdisciplinary Theory-Method 📚 📚 ۱۳۹۹.۱۲.۰۴ 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 🌺 برای خودمان از خدا چیز بخواهیم؛ این خودش یعنی . به همین شکل به یاد خدا باشیم که دائماً از خدای متعال بخواهیم و مسئلت بکنیم... عبودیت اقتضا می‌کند که انسان از خدا . آن کسی که از خدا چیز نمی‌خواهد او در مقابل خدا به خرج می‌دهد. عبودیت اقتضا می‌کند که انسان همیشه از خداوند چیز بخواهد. 🌺 یکی از بزرگان می‌گفت (چه نکته خوبی!) ما همیشه وقتی دعا می‌کنیم به خدا می‌گوییم خدایا به ما بده، هیچ وقت دعا نمی‌کنیم خدایا از ما ، در صورتی که ما به این دعا بیشتر احتیاج داریم؛ ما به آن چیزهایی که خدا باید از ما بگیرد بیشتر احتیاج داریم تا آن چیزهایی که بخواهد به ما بدهد. تا این‌هایی که از ما باید بگیرد از ما نگیرد هیچ چیز قابل دادن نیست. ما باید بگوییم خدایا این حب جاه و مال را از ما بگیر، این حسادتها را از ما بگیر، این کینه‌ها و عقده‌ها را از ما بگیر، این کدورتهای قلبی را از ما بگیر، این پرده‌ها را از جلو چشم ما بردار؛ این غلها، این غِشها، این حِقدها، این ضِغْنها، این شکها، این شرکها، این کبرها، این حسدها را از ما بگیر. به این «بگیر» ها بیشتر احتیاج داریم تا به اینکه چه را به ما بده. آخر ؟ اول حساب کن که چه هستی و چه داری؛ چه را طلب می‌کنی و برای کجا طلب می‌کنی؟ گفت: «آئینه شو جمال پری طلعتان طلب». اول آنچه باید از تو بگیرند آنها را بیرون بریز، آنگاه بگو بده. آن وقت است که دعای تو مستجاب می‌شود و «بده» ها به اجابت مقرون می‌شوند. 🌺 نکته دیگر که درسی است که امیر المؤمنین علی علیه السلام می‌دهد این است (روحش را عرض می‌کنم و جمله‌اش را بعد ترجمه می‌کنم): هیچ وقت چیزی را بر خدا ، یعنی نگویید خدایا فلان چیز را به هر حال من می‌خواهم، من کار ندارم حکمت اقتضا می‌کند یا نه، مصلحت است یا مصلحت نیست... وقتی که انسان از خدا چیز می‌خواهد اول این را باید بخواهد: خدایا این قلب من را که از تو آن چیزی را بخواهد که حکمت و مصلحت است و الّا من خیلی اوقات گمراه می‌شوم، چیزهایی برای خود می‌خواهم که و چه دعای بزرگی است! 🌺 در است، می‌فرماید: اللَّهُمَّ إِنْ فَهِهْتُ عَنْ مَسْأَلَتِي، أَوْ عمهت عَنْ طِلْبَتِي، فَدُلَّنِي عَلَى مَصَالِحِي، وَخُذْ بِقَلْبِي إِلَى مَرَاشِدِي، فَلَيْسَ ذلِكَ بِنُكْر مِنْ هِدَايَاتِكَ، وَلاَ بِبِدْع مِنْ كِفَايَاتِكَ. یعنی خدایا اگر زمانی من گنگ و لال شدم نفهمیدم از تو چه باید بخواهم، عوضی چیزی خواستم، خدایا اگر از مطلوب واقعی خودم کور شدم، چشمهایم آن مطلوبهای واقعی خودم را ندید و چیزهایی را دید که اصلًا نباید من به اینها توجه کنم، خدایا اولین دعای من این است که با آن لطف و کرم خودت دست به قلب من بینداز و که بفهمم چه بخواهم، مرا به مصالح خودم راهنمایی کن. ☘️این قلب من را بگیر و به سوی رشدش و آنچه که صلاح و هدایت و راهش است راهنمایی بفرما. از کرم تو و از لطف عمیم تو اینها عجیب و چیز تازه‌ای نیست؛ یعنی تو چقدر لطف داری که بسیاری از اوقات اصلًا قلب من را خودت هدایت کرده‌ای که من چه از تو بخواهم، این‌ها هم جزء لطف‌های توست. 🌺 در دعای رجب می‌خوانیم: یا من یعطی الکثیر بالقلیل: ای خدایی که رحمت و نعمت بسیار را می‌دهی در مقابل عمل کم. یا من یعطی من سأله: ای خدایی که عنایت می‌کنی به هرکه از تو بخواهد و لو عملی هم نداشته باشد؛ معاوضه عمل هم نیست. یا من یعطی من لم یسئله و من لم یعرفه: ای خدایی که اعطا می‌کنی و رحمت می‌کنی به بنده‌ای که حتی از تو و تو را ، تحننا منه و رحمة: از بس تو به بندگان خودت لطف و تحنّن و رأفت و رحمت داری! ☘️یکی از شرایط دعا- که شرایط زیاد دارد- همین ایمان به لطف عمیم پروردگار است و اینکه رحمت پروردگار بی‌منتهاست و اینکه انسان هر اندازه عاصی و گناهکار باشد اگر به مانند یک بنده تائب و بازگشت‌کننده و مُقرّ به معصیت و بنده‌ای که تصمیم گرفته است دیگر نافرمانی نکند به درگاه الهی قدم بگذارد محال و ممتنع است که پروردگار او را از در خانه خودش دور کند 📗 مجموعه آثار (آشنایی با قرآن(6 - 9))، ج27، ص: 670-672 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 هم‌مناسبتی عکس، با سالروز انتشار منشور روحانیت ✅ برشی از این متن ناب: ... نکته آخری که توجه به آن لازم است اینکه روحانیون و علما و طلاب باید کارهای قضایی و را برای خود یک امر و یک الهی بدانند و برای خود شخصیت و امتیازی قائل بشوند که در حوزه ننشسته‌اند؛ بلکه برای اجرای حکم خدا را رها کرده و مشغول به کارهای حکومت اسلامی شده ‏اند. اگر طلبه ‏ای منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت در امور مسلمین را خالی ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به درس و بحث مسئولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقیناً مؤاخذه می ‏شود و هر گز عذر او موجه نیست، ما اگر به نظام خدمت نکنیم و استقبال بی‏سابقه مردم از روحانیت را نادیده بگیریم، هرگز فرصت و شرایط بهتر از این را نخواهیم داشت... 📒 ، ج‏21، ص: 273-293 🌐 @aliebrahimpour_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 توصیه‌ رهبر انقلاب برای مشتاقان محروم از مراسم اعتکاف 🔻 به دلیل شیوع ویروس کرونا و دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا، امسال نیز مراسم معنوی اعتکاف در سراسر کشور برگزار نخواهد شد. با توجه به این شرایط، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با ارسال نامه‌ای از رهبر انقلاب درخواست کرد برای کسانی که امسال هم از فیض شرکت در مراسم معنوی اعتکاف محروم مانده‌اند توصیه‌ای داشته باشند. 🔺️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این نامه و برای استفاده از فرصت ایام‌البیض ماه رجب به تمام مشتاقان مراسم معنوی اعتکاف توصیه‌ای مرقوم داشتند که پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR متن و تصویر دستخط رهبر انقلاب را منتشر میکند: بسمه تعالی امسال نیز بسیاری از متعبّدان از فضیلت اعتکاف محرومند. پیشنهاد میشود که در هر یک از سه روز نماز جناب جعفر طیار را به‌جا آورند.
📌 نماز 🌸این بسیار مهم و ارزشمند است که با هاى فراوانى نقل شده است و براى آمرزش گناهان و برآمدن حاجات بسیار مؤثّر است و نام دیگر این نماز «نماز تسبیح» است و شیعه و اهل سنّت آن را با روایات نقل کرده اند. 🌸وجه نام گذارى آن به این است که در آن هنگام که جعفر بن ابى طالب (برادر امیر مؤمنان ع) از هجرت حبشه به مدینه بازگشت و به حضور رسول خدا ص رسید، آن حضرت بسیار خوشحال شد و میان دو چشمان جعفر را بوسید و فرمود: اى جعفر! آیا به تو هدیه اى بدهم؟! عرض کرد: آرى یا رسول اللّه! مردم گمان کردند، که حضرت مى خواهد طلا یا نقره به او ببخشد، آن حضرت فرمود: عملى را به تو بیاموزم که اگر هر روز یا هر ماه و یا هر سالى یک بار به انجامش توفیق یابى، امید است که خداوند گناهانت را ببخشد، سپس این نماز را به وى آموخت. 🌸بهترین وقت انجام این نماز، در ابتداى روز است، هرچند در دیگر اوقات شب و روز نیز مى توان خواند. 🍀 این نماز رکعت است با دو سلام، در رکعت اوّل بعد از «حمد» سوره «اذا زلزلت» را مى خوانى، و در رکعت دوم بعد از «حمد» سوره «عادیات»، و در رکعت سوم بعد از «حمد» سوره «نصر»، و در رکعت چهارم بعد از حمد، «سوره توحید». 🍀در هر رکعت پس از و سوره، پانزده مرتبه مى گویى: سُبْحانَ اللّهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ وَ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَ اللّهُ اَکْبَرُ. همین ذکر را پس از ذکر ده مرتبه و پس از از رکوع ده مرتبه، در اوّل ـ پس از ذکر سجده ـ ده مرتبه، پس از از سجده اوّل (وقتى که نشسته‌اى) ده مرتبه، و در سجده دوم نیز ـ بعد از ذکر سجده ـ ده مرتبه، پس از سر برداشتن از سجده دوم و از برخاستن ده مرتبه (در یک رکعت مجموعاً 75 مرتبه مى‌شود)، در رکعت دوم نیز همین گونه انجام مى دهى که ده مرتبه آخر آن بعد از سجده دوم و قبل از تشهد خواهد بود و در دو رکعت بعد نیز همین گونه عمل مى کنى. ☘️مجموعاً 300 مرتبه تسبیحات گفته می‌شود. ✅ پس به صورت : چهار رکعت است که در هر رکعت ۷۵ تسبیح دارد: 🔷 بعد از حمدوسوره، ۱۵تا. 🔷 ۶۰تا معادل ۶ تا ۱۰تا باقی می‌ماند برای ۶محل: 🔸رکوع 🔸قیام بعد از رکوع 🔸سجده اول 🔸نشستن بین دو سجده 🔸بعد سجده دوم 🔸نشستن بعد سجده دوم 🌼 مسائل : ▪️۱.بعد از حمد می‌توان هر سوره‌ای خواند؛ خواندن سوره‌های مذکور، مستحب است. ▪️۲.اگر شخص عجله‌ یا مشکلی دارد، می‌تواند ۴رکعت نماز ساده بخواند و ۳۰۰ مرتبه تسبیحات را بگوید. همچنین اگر نیازضروری به وجود آمد، می‌تواند دو رکعت را بخواند و بعد از رفع نیاز، دو رکعت بعدی را. ▪️۳.می‌شود این نماز را همزمان به نیت ادا یا قضای نوافل شب یا روز هم خواند و بدین‌صورت هم ثواب نافله را گرفت و هم ثواب نماز جعفر را. ▪️۴.اگر برخی از تسبیحات در یک محل فراموش شد، در محل بعدی که یادش آمد، علاوه بر ذکر همان محل، ذکر محل قبلی را هم انجام دهد. اگر تا بعد از نماز یادش نیامد، بعد از انجام دهد. 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌توصیه به‌خواندن برای امور مهم دنیایی و آخرتی ✴️ پرسش: جوانی است هر چه برای اقدام می‌کند، موفق نمی‌شود، چه دستورالعملی می‌فرمایید؟ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: نماز جعفر؛ به ترتیب و با دعای زادالمعاد بخواند. ✴️پرسش: یکی از بستگان ما امر ازدواجشان مشکلی پیدا کرده دعا بفرمایید. ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: خدا انشالله [مشکل او را حل کند]. خودشان دعا کنند. نماز جعفر را بخوانند به همان ترتیبی که در [کتاب] زاد المعاد است، و بعد از آن (بعد از نماز) در سجده حاجت‌شان را بخواهند و چون امر [مهمی] است [چرا که] هم و هم [است]، لذا در آن وقتی که دعای‌شان را در سجده [از خدا] می‌خواهند، مختصری چشمشان را تر کنند(کمی اشک بریزند). ✴️پرسش: برادری دارم که به هیچ‌وجه نمی‌خواند و رفیق ناباب دارد، ولی هر چه او را موعظه می‌کنیم گوش نمی‌دهد، لطفاً یک راه صریح نشان دهید. ✅حضرت آیت‌الله قدس‌سره: باسمه‌تعالی، بعد از علیه‌السلام برای هدایتش دعا کنید، و در سجده آخر برای این مقصد دعا نمایید و تباکی کنید. 📖 کتاب بهجت‌الدعاء، ص ٣۶٧؛ به‌سوی محبوب، ص۸۷ https://bahjat.ir/fa/content/986 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 عملت را کم نپندار 🌺...عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ، قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام، فَذَكَرْنَا الْأَعْمَالَ، فَقُلْتُ أَنَا: مَا أَضْعَفَ عَمَلِي! فَقَالَ: «مَهْ، اسْتَغْفِرِ اللَّهَ» ثُمَّ قَالَ لِي: «إِنَّ قَلِيلَ الْعَمَلِ مَعَ التَّقْوى‏ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرِ الْعَمَلِ بِلَا تَقْوى‏». قُلْتُ‏: كَيْفَ يَكُونُ كَثِيرٌ بِلَا تَقْوى‏؟! قَالَ: «نَعَمْ، مِثْلُ الرَّجُلِ يُطْعِمُ طَعَامَهُ، وَ يَرْفُقُ جِيرَانَهُ، وَ يُوَطِّئُ‏ رَحْلَهُ، فَإِذَا ارْتَفَعَ لَهُ الْبَابُ مِنَ الْحَرَامِ دَخَلَ فِيهِ، فَهذَا الْعَمَلُ بِلَا تَقْوى‏، وَ يَكُونُ الْآخَرُ لَيْسَ عِنْدَهُ، فَإِذَا ارْتَفَعَ لَهُ الْبَابُ مِنَ الْحَرَامِ لَمْ يَدْخُلْ فِيهِ». 🍀 مفضل بن عمر می‌گوید: پیش امام صادق بودم و درباره عمل [و نقش آن در ایمان و سعادت انسان] صحبت می‌کردیم. من [با افسوس] گفتم: «چقدر من کم عمل‌ام!» 🌱 حضرت [با توبیخ به من] فرمود: «سکوت کن و چنین حرفی را نگو؛ [و به خاطر این حرفت] از خدا طلب استغفار کن». سپس فرمود: «عمل کمی که با تقوا همراه باشد، بهتر از عمل زیاد بدون تقواست.» 🌱 گفتم: «مگر می‌شود پُرعمل، بدون تقوا باشد؟!» 🌱 فرمود:‌«بله! مثل آدمی که به مردم اطعام می‌کند، با همسایه‌هایش مهربان است و در خانه‌اش به‌روی مردم باز است؛ اما وقتی دری از حرام به رویش باز می‌شود، وارد آن می‌شود؛ شخص دیگری هم هست که هیچ‌کدام از این کارهای نیک را نمی‌کند، ولی وقتی راه حرامی به رویش باز می‌شود، از آن خودداری می‌کند.» 📗 : الكافی ؛ کتاب ایمان و کفر، باب طاعت و تقوا؛ 7؛‌ (دارالحديث)، ج‏3، ص:194؛ (الإسلامية)، ج‏2، ص: 76. 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 ناخن‌‌گرفتن و رزق و روزی 🌺 مدتی پیش عجیبی دیده بودم درباره . مضمون این بود فردی از حضرت دعایی برای رزق و طلب کرد؛ حضرت فرمودند: «جمعه‌ها بگیر!» [یعنی ناخن‌گرفتن به‌عنوان مهم‌ترین دعا و کار تاثیرگذار در افزایش رزق بیان شده بود.] 🌸جست‌وجویی کردم و جالب اینکه روایات متنوعی با این مضمون در کتب معتبر وجود دارد: 🍀 ثواب‌الاعمال، ج1، ص24: عَنْ أَبِي كَهْمَسٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ «عَلِّمْنِي دُعَاءً أَسْتَنْزِلُ بِهِ اَلرِّزْقَ» فَقَالَ لِي «خُذْ مِنْ شَارِبِكَ وَ أَظْفَارِكَ وَ لْيَكُنْ ذَلِكَ فِي يَوْمِ اَلْجُمُعَةِ» 🍁ابو كهمس نقل كرده است كه:به امام صادق ع عرض كردم: دعائى تعليم من فرما تا موجب گشايش و فراوانى روزى گردد،حضرت فرمود: ناخن‌ها و سبيل خود را كوتاه كن، و حتما اين كار را در روز انجام ده. 🍀کافی، ج6، ص491: عَنْ أَبِي كَهْمَسٍ قَالَ: قَالَ رَجُلٌ لِعَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْحَسَنِ «عَلِّمْنِي شَيْئاً فِي اَلرِّزْقِ» فَقَالَ «اِلْزَمْ مُصَلاَّكَ إِذَا صَلَّيْتَ اَلْفَجْرَ إِلَى طُلُوعِ اَلشَّمْسِ فَإِنَّهُ أَنْجَعُ فِي طَلَبِ اَلرِّزْقِ مِنَ اَلضَّرْبِ فِي اَلْأَرْضِ» فَأَخْبَرْتُ بِذَلِكَ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ «أَ لاَ أُعَلِّمُكَ فِي اَلرِّزْقِ مَا هُوَ أَنْفَعُ مِنْ ذَلِكَ؟» قَالَ قُلْتُ بَلَى قَالَ «خُذْ مِنْ شَارِبِكَ وَ أَظْفَارِكَ كُلَّ جُمُعَةٍ» . 🍁ابى‌كهمس گويد: مردى به عبد اللّه بن حسن گفت: درباره رزق و روزى چيزى به من بياموز. گفت: هنگامى كه نماز صبح را خواندى، تا طلوع آفتاب در سجّاده‌ات بنشين؛ زيرا اين كار، در طلب رزق و روزى از گشتن در زمين براى كسب درآمد اثرگذارتر است. ابوكهمس گويد: من اين خبر را به امام صادق ع گزارش دادم. فرمود: آيا چيزى دربارۀ رزق و روزى به تو نياموزم كه مفيدتر از آن باشد؟ عرض كردم: آرى. فرمود: در هر جمعه سبيل و ناخن‌هايت را كوتاه كن. 🍀همان: ...عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: أَتَيْتُ عَبْدَ اَللَّهِ بْنَ اَلْحَسَنِ فَقُلْتُ «عَلِّمْنِي دُعَاءً فِي اَلرِّزْقِ» فَقَالَ «قُلِ "اَللَّهُمَّ تَوَلَّ أَمْرِي وَ لاَ تُوَلِّ أَمْرِي غَيْرَكَ"» فَعَرَضْتُهُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ «أَ لاَ أَدُلُّكَ عَلَى مَا هُوَ أَنْفَعُ مِنْ هَذَا فِي اَلرِّزْقِ؟ تَقُصُّ أَظَافِيرَكَ وَ شَارِبَكَ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ وَ لَوْ بِحَكِّهَا ». 🍁عقبه گويد: روزى نزد عبد اللّه بن حسن رفتم و گفتم: دعايى دربارۀ روزى به من بياموز. گفت: بگو:«اللّهمّ‌ تولّ‌ أمري و لا تولّ‌ أمري غيرك». من آن را خدمت امام صادق عليه السّلام بازگو كردم. فرمود: آيا تو را راهنمايى نكنم بر عملى كه در طلب روزى از آن دعا مفيدتر است‌؟ در هر جمعه ناخن‌ها و سبيلت را كوتاه كن، گرچه به آن باشد. [✨ این روایت نکته جدیدی دارد: که اگر ناخن نداری، حتی گوشه‌هایش را قدری بگیر یا سوهان بکش] 🍀من لایحضر، ج1، ص127: قَالَ عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ أَبِي يَعْفُورٍ لِلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : جُعِلْتُ فِدَاكَ يُقَالُ مَا اُسْتُنْزِلَ اَلرِّزْقُ بِشَيْءٍ مِثْلِ اَلتَّعْقِيبِ فِيمَا بَيْنَ طُلُوعِ اَلْفَجْرِ إِلَى طُلُوعِ اَلشَّمْسِ فَقَالَ «أَجَلْ وَ لَكِنْ أُخْبِرُكَ بِخَيْرٍ مِنْ ذَلِكَ أَخْذِ اَلشَّارِبِ وَ تَقْلِيمِ اَلْأَظْفَارِ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ » . 🍁عبد اللّٰه بن ابي يعفور به امام صادق ع عرض كرد: فدايت گردم مشهور است كه هيچ چيز در فرود آمدن روزى به سوى بنده همانند ذكر و دعا در تعقيب نماز صبح در فاصلۀ طلوع فجر تا طلوع آفتاب نيست، آن حضرت فرمود: آرى درست است اما من تو را از چيزى بهتر از آن در فراخى روزى آگاه مي‌كنم و آن گرفتن سبیل و كوتاه‌كردن ناخن‌ها در روز جمعه است. 🌸تاکید دین بر ناخن‌گرفتن در روز جمعه به قدری است که برخی فکر کرده‌اند ناخن را فقط باید روز جمعه گرفت! ☘️و قَالَ مُوسَى بْنُ بَكْرٍ لِلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ أَصْحَابَنَا يَقُولُونَ إِنَّمَا أَخْذُ اَلشَّارِبِ وَ اَلْأَظْفَارِ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ فَقَالَ «سُبْحَانَ اَللَّهِ خُذْهَا إِنْ شِئْتَ فِي يَوْمِ اَلْجُمُعَةِ وَ إِنْ شِئْتَ فِي سَائِرِ اَلْأَيَّامِ» (من‌لاحضر، ج1: 128) موسى بن بكر به امام صادق عليه السّلام عرض كرد: اصحاب و طرفداران ما ميگويند: گرفتن ناخن‌ها و كوتاه كردن شارب فقط‍‌ در روز جمعه بايد انجام شود. آن حضرت فرمود: سبحان اللّٰه (از روى تعجّب يعنى پناه بر خدا از اين سخنان، چنين لزومى در كار نيست) اگر مايل بودى آن را در روز جمعه بگير و گر نه در بقيّه روزهاى هفته. 🌐 @aliebrahimpour_ir
✅ من از برای جست‌وجوی احادیث معمولا از نرم‌افزارهای استفاده می‌کنم. اما امروز اتفاقی با سایت احادیث نور آشنا شدم: 🔗 https://hadith.inoor.ir/fa/home ✴️ سایت بسیار جامعی است از نظر امکاناتی که حول هر روایت ارائه می‌دهد: ترجمه؛ شرح؛ احادیث مرتبط؛ اطلاعات سندی؛ حدیث در کتب و مقالات. همینطور قابلیت به‌اشتراک‌گذاری لینک مختصر. و قابلیت‌های دیگر. 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 نماز شب راحت نماز شب، شامل ۵تا دورکعتی نافله شب، ۲رکعت شفع و یک رکعت نماز وتر میشه. این توضیح مهمه که تمام اعمال بجز اصل اون ۱۱ رکعت، حتی قنوت نماز وتر مستحبن و اگه دوست داشتید میتونید نخونید یا یه قنوت ساده بگین و حتی به زبون دعا کنید! این رو گفتم که یهو با دیدن اعمال مستحبی هول برتون نداره! اما خود من چون به غایت تنبلم و میترسم همین پلوی ساده (یعنی همین۱۱رکعت) هم ازدستم دربره، فعلا دور و بر مستحبات نمیگردم. و در نتیجه نماز شبم نهایتا یک طول میکشه. و بعدش دوباره میرم میخوابم. اعتراف میکنم که یکی دو بار که شیطون داشت گولم میزد و میگفت:《اوووووووه! با اینهمه خستگی چطوری میخوای ۱۱ رکعت ًنماز بخونی! به همون ۳ رکعت اکتفا کرده ام!》اما اصلا ناراحت نیستم. در مستحبات اون چیزی که مهمه، نشاطه؛ یعنی اگه یک رکعت بخونی، ولی با و ، بهتره از ۱۰ رکعت با کسالت و از روی اکراه. وقتی خدا خودش اینقدر مهربونه که گفته عیبی نداره، هروقت برات سخت بود، یا اصلا هر وقت دلت خواست میتونی به جای ۱۱ رکعت، ۳ رکعت بخونی و من همون ثواب رو بهت میدم، من چرا بيخود مته به خشخاش بذارم؟ ... میگن شاه میبخشه، ولی وزير نمی‌بخشه، حکایت اینجور وقت‌هاست! * تازه این نماز جزو نمازهای مستحبیه و مشمول تمام قوانین اون نمازها میشه، یعنی: * میشه اون رو در حال هم بخونیم یا یا حتی درحالی‌که تو رختخواب نازيم! * میتونیم رو بعد از حمد نخونیم و به همون حمد خالی اکتفا کنیم. * برخلاف نمازهای واجب، در نماز مستحبی اگه در تعداد رکعت‌ها شک کردیم می‌تونیم هر طوری راحت‌تريم تصمیم بگیريم؛ یعنی اگه شک کردیم یه رکعت خواندیم یا دو رکعت، بنا را بذاريم به یه رکعت و یه رکعت دیگه بخونیم یا بنا را بذاريم به دو رکعت و سلام نماز را بدیم. فکر کردین تموم شد؟ نخیر! یه سورپرایز دیگه هم هست: حالا اگه با تمام این حرف‌ها خواب موندیم، یا به هر علتی نتونستیم شب نماز شب رو بخونیم، میشه توی روز ش رو بخونیم. اونوقت نه تنها خدا ناراحت نمیشه، بلکه تازه بندۀ هم میشیم. به این روایت‌ها توجه کنید: از امام صادق علیه‌السلام روایت است که: شخصی به آن حضرت عرض کرد: فدایت شوم چه بسا اتفاق میافتد که یک، دو، یاسه ماه نماز شب از من فوت می‌شود و من آن را در روز قضا می‌کنم. آیا این کار جایز است؟ فرمودند: 《به خدا قسم این کار مایه روشنی چشم تو است. و این جمله را سه بار تکرار کرد.》 رسول خدا صلی‌الله‌علیه و آله فرمودند: 《خدای تعالی به بنده‌هایی که قضای نماز شب را بجای می‌آورد مباهات می‌کند و می‌فرماید: ای فرشتگان، این بنده چیزی را که به او واجب نکرده‌ام می‌کند. گواه باشید که من او را آمرزيدم.》 و اینکه قضاى نماز شب بر تقدیم آن یعنى پيش از نیمه شب خواندنش‌‌ ترجیح داره. یعنی اگه می‌دونیم شب خواب می‌مونیم، لازم نیست قبل از نیمه شب نماز رو بخونیم، بلکه بهتره صبر کنیم فرداش قضاش روبخونیم. جالبه نه؟ حالا جالبتر اینه که این وسط برای اونهایی که مشتری دائم باشن یه تخفیف‌هایی هم هست! مثلا حاج آقا فاطمی نیا میگن: 《دانشجویی که فردا امتحان دارد و وقت نمی‌کند، یا زنی که کارهای خانه را انجام داده، شب خسته است و نمی‌تواند برای نماز شب بلند شود، اگر فرزندش از خواب بيدار شد و خواست شیر بخورد، یا باد دری را باز کرد، یا به هر صورتی که نیمه شب بيدار شد، 《یا اکرم الاکرمین》 را بگوید و دوباره بخوابد و مطمئن باشد که نماز شب را خواهد برد.》 😳 یکی از اسامی روز قیامت یوم الحسرت هست... یعنی در اون روز آدم‌ها کلی حسرت میخورن که چقدر آسون می‌شده بهشتی بشن و نشدن. وقتی داشتم دربارۀ نماز شب تحقیق میکردم تمام مدت این موضوع در سرم دور می‌زد که چرا من تا الان نفهمیده بودم که نماز شب خوندن و چقدر خدا برامون تسهیلات ایجاد کرده که یه وقت این فیض عظیم رو از دست ندیم. چرا همه فکر میکنن نماِز شب‌خوندن یه چیزيه تو مایه‌های کندن! در واقع داشتم فکر میکردم با این‌همه مهربونی خدا، آدم باید چقدر در بدبودن مهارت داشته باشه که از این همه همراهی‌ها و گذشت‌ها و آسان‌گیری‌های خدا بی‌نصیب بمونه و نتونه درست و زيبا زندگی کنه و عاقبت کار یک شبه جهنم ختم بشه! این بود انشای من درباره ! ... نگارنده متن و فرستندۀ آن رو هم از دعای خیرتون فراموش نکنید که بسیار محتاجند. https://t.me/QuranTr/200
📌ایده‌های بیات 🔸داشتم برگه‌های خیلی قدیمی را منظم می‌کردم، با این مجموعه متن مواجه شدم. تقریبا برای ۷ سال پیش است. آن زمان‌ها خیلی درگیر ایده برای مباحث مربوط به تفکر و علم برای دانش‌آموزان بودم. بر اساس همین دغدغه هم طرحی نوشتم برای تاسیس دفتر مطالعات علم‌پژوهی و تدوین متون که در آن چند استاد، سرپرستی علمی چند شاگرد دست‌به‌قلم را بر عهده بگیرند و شاگردها شروع کنند به تالیف متون آموزشی... 🔸این تعلیقه‌ها و حواشی حاج‌آقای موسوی بر متن است. خاطرم هست یک نسخه هم به استاد امینی‌نژاد داده بودم و ایشان هم خیلی تشویق کردند. 🔸کار آنقدر برایم جدی بود که دوستم محمد را -که آن زمان دانشجو بود- راضی کردم که با هم به دوره دو روزه نگارش متون در پژوهشگاه علوم انسانی برویم و با سختی فراوان رفتیم! 🔸این را چند سالی پیگیری کردم. نهایتا تیم‌هایی هم برایش تشکیل شد؛ ولی متاسفانه به علت اینکه چندبار زمین خورد و حامی جدی برایش نبود، تعطیل و فراموش و شد. 🔸یادش بخیر. دغدغه‌ی شیرینی بود که البته هنوز به اصل ضرورت آن معتقدم. ولله الحمد 🌐 @aliebrahimpour_ir 1399.12.17
👼 📝این‌ها هم چرک‌نویس برنامه‌ریزی یکی از کارهایی است که در موسسه قدیمی‌مان ( ) انجام می‌دادیم. 🔹فکر می‌کنم برای تابستان سال۹۱، بعد از کنکور سراسری باشد: طرح رشد تابستانه برای دانش‌آموزان مقطع راهنمایی 💭از خاطرات شیرین آن‌روزها این بود که محمد.ا و هادی بدجوری عرق می‌ریختند، ولی من و محمد.ب زیر کولر بودیم.😅 حرص‌شان می‌گرفت. با نیش بازی تا بناگوش می‌گفتیم تمام تلاش پشتیبانی شما زمانی به نتیجه می‌رسد که ما برنامه و محتوا مفید آماده کنیم.🤪😜😇😎 این جریان تا مدت‌ها تکه‌کلام مراودات ما بود. 🎭افراد درون این چارت، بعد از ده‌سال هر کدام‌شان یک گوشه مشغول کاری هستند: یکی دکتری‌اش را دفاع می‌کند، یکی مشاور صاحب‌سبکی شده، یکی مهندس نرم‌افزار قوی‌ای شده که دنبال راه‌دررو برای خروج از مملکت است، یکی معمار ملی است و یکی هم در کانال و پیج ایستا‌اش، خاطره‌بازی می‌کند. 🌐 @aliebrahimpour_ir 1399.12.16
📌 سامانه اشتراک دانش دانشگاه باقرالعلوم ☑️ صفحه علی ابراهیم پور 📎 http://kms.bou.ac.ir/alumni/%d8%b9%d9%84%db%8c-%d8%a7%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%87%db%8c%d9%85-%d9%be%d9%88%d8%b1/ 🌐 @aliebrahimpour_ir
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
💠یک گفتگوی علمی و جای خالی بحث از فلسفه فعل و واقعیت اجتماعی ✍️ مجتبی رستمی کیا 🔻در گفتگوی صورت گرفته میان استاد علوی بروجردی و استاد خسروپناه مهمترین مسئله « بنای عقلاء» و « ارتکازات عقلائیه» بود، پیدایش، رصد و یا اضمحلال بناها و ارتکازات عقلائیه در طول تاریخ و عباراتی همچون « عقلا بما هم عقلا» و عنوان گذاری شارع به عنوان « رئیس العقلاء» از جمله نکاتی است که در علم اصول فقه و در ساخت فقه معاصر از آن زیاد گفته شده است اما بحث فلسفی در پیرامون آن صورت نگرفته است. 🔻فتوا دادن یک مجتهد در سیستم شرعی و استنباطی از متن در دیدگاه شناختی و عقل نظری به علوم، به صورت یک قضیه متشکل از دوگانه « موضوع – محمول«، « موضوع – حکم» تشکیل شده است؛ اما در دیدگاه فلسفه فعل و حکمت عملی، فتوا دادن خود یک فعل است و منطق افعال انسانی در مورد آن وجود دارد؟ فتوا دادن و توصیه کردن خود یک بنای عقلایی و یک سیستم فعل اختیاری است که از سویی با متن مقدس و از سوی دیگر با پدیده های عملی مختلفی ارتباط دارد. 🔻فلسفه اسلامی و علم اصول فقه، فاقد دستگاه تبیینی لازم برای رسیدن به پازل تحلیل افعال این چنینی هستند، دو فتوایی که هیچ کدام نظری به ندارند. تحلیل رفتار عقلا چه در اخباریات و چه در انشائیات، بررسی حیث های گسترده التفاتی که عمدتاً جنبه شناختی ندارند، بازی علم ( از میان بازی های زبانی)، مسئله تعین و قطعیت در ساخت واقعیت اجتماعی، سخن از پیشران هایی را به دنبال خواهد داشت که نه در چارچوب مرسوم فلسفه می گنجد و نه در چارچوب علم اصول؛ فلسفه زبانی می طلبد مبتنی بر فلسفه فعل، که به غیر از منطق ادراکات، از منطق و فلسفه افعال و دیگر حیث های التفاتی نیز بتواند سخن بگوید. 🔻به دیگر سخن، انسان حتی اگر تعلیم دیده هم نباشد می‌تواند اخبار یا انشاء کند، با معنا یا بی‌معنا سخن بگوید. توصیف‌های زبانی بدون نیاز به هیچ معیار مفهومی یا مصداقی صورت می‌پذیرند. در واقع توصیف‌های زبانی، توصیف شهودهای زبانی‌اند و شهودهای زبانی نیز همان مهارت‌های زبانی‌اند که اهل زبان آنها را به طور طبیعی و شهودی فرا می‌گیرند و استعمال می‌کنند، و چقدر ساده خواهد بود که جریان این ارتکازات را در ساخت واقعیت اجتماعی فقط تحت عنوان بازی های شناختی، و بازی « علم – دانشگاه – مدرنیته و ...» دسته بندی کنیم. ———————— 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
✍علی ابراهیم پور یادداشت دغدغه‌مند شما را در کانال فلسفه زبان اسلامی خواندم. پرسشی ساده به ذهنم که جهت آموزش خودم می‌پرسم: فرمودید: "...اما در دیدگاه فلسفه فعل و حکمت عملی، فتوا دادن خود یک فعل است و منطق افعال انسانی در مورد آن وجود دارد..." به‌نظرمی‌رسد این تعبیر که زیربنای یادداشت شماست، محل تامل باشد. در واقع جمله صحیح این است که:"فتوا دادن خود یک فعل هست" در واقع تحویل فتوا به فعل، نوعی مغالطه کنه‌وجه است. حقیر باورمندم مطالعات معاصر علوم انسانی دچار آسیب یک سری مغالطه است که این تحویلی‌نگری نیز جزئی از آن‌هاست. بله؛ فتوا فعل هم هست؛ ولی فقط فعل نیست. خودش انضباط‌های ذاتی دارد. هنر این است که جمع سالمی میان بعد ذاتی و بعد نهادی آن ارائه داد. این را شاید بتوان ماموریت فلسفه زبان اسلامی دانست. از توجه شما سپاس‌گزارم. 🥀 _______ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
📌 امشب در برنامه اهالی‌شب شبکه چهار گفت: کاری که من روی آیات و روایات کردم، از حجم پژوهشگاه تاریخ جنگ و اسارت بزرگتر است. کل بحارالانوار را ذیل ۳۰۰۰۰عنوان دسته‌بندی کرده‌ام. این را برای و همچنین فارسی انجام داده‌ام. این کار طی ۲۰سال به قیمت از دست دادن چشمم انجام شد. 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 عدم واقع‌بینی اجتماعی طلاب، نتیجه و انتقادی 📘 : ، ده‌گفتار، ص۲۹۳ ✅ ۱: این مسئله، به شکل وسیع‌تری در جامعه علمی حوزوی در مواجه با علوم انسانی رسوخ کرده و جنبه‌ی نظری به خود گرفته؛ یکی از مهم‌ترین شعبه‌هایش، رویکرد است. ✅ ۲: مسئله منحصر در حوزویان نیست؛ کل فضای فکری‌فرهنگی‌سیاسی ما با این مسئله درگیر است. به دلایل مختلف فرهنگی‌تاریخی، کنشگران ما در همه‌ی زمینه‌ها، می‌چربد به سایر عقلانیت‌ها. نتیجه این است که "ما تنهاوتنها اثبات خود را در پرتو ، می‌جوییم". 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 🔸به برکت ، از اسفند پارسال (۹۸) که خواندن صحیفه را توصیه کردند، ناخواسته صحیفه آمد کنار دستم. قدری دعای قبل و بعدش را هم گاهی می‌دیدم. آرام‌آرام خودکار به دست، شروع کردم از دعای یک خواندن. کمی بعد ماژیک فسفری هم به کمکم آمد و امروز تقریبا تا دعای 30‌ام مطالعه کرده‌ام. 🔸زیر بعضی از عبارات را خط کشیده‌ام و روی برخی را هم ماژیکی کرده‌ام. بعضی قسمت‌ها را هم حاشیه زده‌ام و پشت جلد کتاب هم شماره صفحه بعضی از مدخل‌ها را مشخص کرده‌ام؛ بعضی از عبارات صحیفه را هم با پیوند شماره صفحه‌ای، به هم‌دیگر دوخته ام. 🔸سیر انفسی بسیار جالبی بود که در حال حاضر واژگانی برای توصیفش پیدا نمی‌کنم. تجربه زیست زیبایی با صحیفه داشتم. امیدوارم امسال بتوانم دوره صحیفه را تمام کنم. نتیجه‌ی این انس یک‌ساله، ایجاد یک نگرش، بازخوانی و بازسازی چندین‌باره‌ی سیستم ذهنی و همچنین ایجاد یک ارتباط جدید با خدا بود. یک‌سری مطالب هم دستگیرم شده که امیدوارم توفیق پیدا کنم با همین هشتک در کانال منتشر کنم. 🔹 از آقا علی‌بن‌الحسین ع در روز میلادش عاجزانه مسئلت دارم انس و حقیقت معارف این کتاب را به همه ما ارزانی بدارند. 🌐 @aliebrahimpour_ir