eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
209 دنبال‌کننده
579 عکس
29 ویدیو
70 فایل
☑️ حرف‌های رایگان یک آدم 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
☄️ قابل توجه فعالان فکری، فرهنگی و سیاسی و طلاب و دانشجویان علوم انسانی: 💥 منتشر شد: 💥 📖 کتاب «روش‌شناسی جریان‌شناسی» 👤 نوشته‌ی علی ابراهیم‌پور ✨ با مقدمه حجت‌الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه و دکتر محمدصادق کوشکی 📇 نشر کتاب طه 🌟 اثر برگزیده جامعه نخبگانی حوزه‌های علمیه 💠 نوآوری اثر: ☘️1. هویت‌بخشی به جریان‌شناسی برای افزایش و عقلانیت علمی و اجتماعی ☘️2. ارائه الگویی بومی برای تولید ☘️3. امتداد و نظریه‌پردازی اندیشه اندیشمند انقلاب اسلامی؛ ☘️4. امتداد و معرفت‌شناسی اسلامی ☘️5. محصول پژوهش پنج‌ساله مولف 📦 خرید سریع و آسان: 🔗 bookroom.ir/fb/15757 📖 ورق‌زدن فهرست و اطلاعات بیشتر: 🌐 eitaa.com/Currents_studies/12 📨 کانال اختصاصی کتاب: 📎 eitaa.com/joinchat/4044554351C37a22cecb9
دکتر از علامه آمی 💢به یاد استادم علامه حسن زاده آملی 🔰روزی در کتابفروشی اشراق که به انتشار و فروش کتابهای فلسفی و عرفانی اختصاص داشت و بعدها نیز مجموعه دروس شرح اشارات استاد علامه حسن زاده آملی را در یازده جلد منتشر کرد علامه حسن زاده را دیدار کردم. برای معرفی و خودنمایی یک جلد از کتابهایم را که در قفسه کتابفروشی بود( شرح بدایه الحکمه) برداشتم و تقدیم ایشان کردم. واکنش ایشان چنان بود که با آنکه حدود بیست پنج سال از آن میگذرد همواره در ذهنم زنده است و برایم درس آموز و دلگرم کننده. من پیشترها در سال ۶۳ به درس پر جمعیت اشارات علامه حسن زاده در مسجد معصومیه رفته بودم ولی کمترین و جوان و شاید جوانترین شاگردانش بودم( بیست سال داشتم) و به خود اجازه نزدیک شدن به آن کوه دانش و دریای معرفت را نمیدادم و او من را نمیشناخت. کتاب را گرفت به آن نگاه کرد و پرسید: از خودت هست؟ گفتم: بله. فرمود : این شیروانی شیر دل تویی؟! من کتابت را دیده بودم. دنبالت میگشتم . کجا بودی؟ آنگاه دستان مبارکش را بر سینه ام نهاد و دعای شرح صدر برایم خواند و مرا به منزلش دعوت کرد. به خانه اش رفتم. با گرمی پذیرایم شد. با من در همان اتاق معروف که صدا و سیما بارها نشان داده سخنها گفت از اساتیدش از مکاشفاتش. گفت: شبی برای یاد نامه علامه طباطبایی مقاله ای می نوشتم و می نوشتم تا انکه سحر شد. همینجا علامه طباطبایی برایم متمثل شد. اشاره کرد: همانجا از زمین بالاتر پایش روی زمین نبود. به من گفت: ( با همان لحن و لهجه استادش) تو حسن صورت و حسن سیرت و حسن سریرتی سپس مرا به اتاقی دیگر برد که در آن آثار منتشر شده خودش بود. گفت هر کدام را که نداری بردار. من چندین کتاب را برای خودم برداشتم. کتاب ها زیاد شد . گفت اینطور که نمیتوانی ببری. برخاست کتاب ها را با نخی پلاستیکی و ضخیم بست تا بتوانم انها را راحت با خود حمل کنم. در پایان و هنگام خدا حافظی گفت هر وقت کاری داشتی بیا اینجا. و من بارها نزدش رفتم و او با محبت و کرامت و بزرگواری پذیرایم بود. آری او نه برای من که برای هر طالب علمی پدری مهربان و مربیی دلسوز بود. خدایش بر درجاتش بیفزاید و با اولیائش محشور فرماید. علی شیروانی ۱۴۰۰/۷/۱۰ 🌐در سایت پژوهشگاه: https://rihu.ac.ir/fa/news/37548 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
📌 یوسف ع برای حل مشکل 📖 : عرفان اسلامی (شرح )، آیت الله ، ج۳، ص۲۳ @aliebrahimpour_ir
25.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 انگیزه‌های درونی یا بیرونی؟ ✅ جایزه‌دادن، باعث کاهش بهره‌وری می‌شود! 🎥سخنرانی ( ) 👤 دانیل پینک 🗓سال 2009 @aliebrahimpour_ir
📌 🔸کتاب نمونه موفقی از امتداد علمی و اجتماعی فلسفه اسلامی در زمانه ماست. 🔹جریان شناسی اگر به درستی شناخته شود و بر بنیان صحیح استوار شود می تواند به عنوان یکی از های موفق در تحلیل و تفسیر اجتماعی معرفی شود. 🔸کتاب فوق الذکر که توسط طلبه فاضل و دوست همراه، آقای علی ابراهیم پور با بهره گیری از آثار فلسفي و فیلسوف انقلاب اسلامی، استاد علامه تأليف شده است که بحمدالله از وزانت علمی و نوآوری پژوهشی برخوردار است و آغازی بر راهی بلند و مبارک در جهت تولید علوم انسانی اسلامی و هدایت اجتماعی و راهبری تمدنی است. 🔸این اثر به خوبی نشان می دهد که اگر حکمت متعالیه و فلسفه اسلامی را همدلانه و درست از منابع اصیل ان بشناسیم و براساس صدق و عدل با آثار و اندیشه های حکیمان و فیلسوفان مسلمان همچون ، و روبرو شویم، ظرفیت های گسترده آن برای ایده پردازی، نوآوری و تولید علم آشکار می گردد و زمینه برای تفسیر و تحليل اجتماعی و همچنین هدایت و راهبری تمدنی فراهم می شود. همچنان که در این اثر، تجلی آثار و ظرفیت امتدادی حکمت در قلم یک طلبه جوان قابل مشاهده است. 🔹مشکل بسیاری از در رویکرد و بنیان فکری آنها است که با گسست از میراث علمی و تمدنی اسلام، بدبینانه به حکمت و فلسفه الهی می نگرند که طبیعتا جز سوءفهم عاید آنها نمی شود و در نهایت بست فکری و امتناع فکری خود را به حکمت و فلسفه الهی سرایت می دهند. ایتا https://eitaa.com/hekmat121
بسم‌الله ✨دعوت‌نامه💫 🎓جلسه 📌عنوان : "استخراج مبانی چارچوب‌نظری اسلامی از " 👤استاد راهنما: حجت‌الاسلام دکتر حسن معلمی 👤استاد داور: حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی محیطی 🖌محقق: علی ابراهیم پور 🗓تاریخ: چهارشنبه، ۱۹ آبان ۱۴۰۰ 🕰 زمان: ساعت ۴:۳۰ عصر 🌍مکان: قم، مدرسه دارالشفا، اتاق جلسات دفاع 💥حضور دوستان طلبه‌ام، مایه قوت‌قلب‌ام خواهد شد.🙏 تشریف بیاورید. 🌹 @aliebrahimpour_ir
📌مستند! اواخر بازی ایران-سوریه، زیرنویس زردرنگ پرتکراری، پخش یک مستند را بلافاصله بعد از بازی تبلیغ می‌کرد؛ مستندی درباره وقایع آبان۹۸. من فعلا درباره ابعاد بسیار ضعیف پرداخت محتوایی و فرمی این مستند نمی‌خواهم صحبت کنم؛ از طرفی نقطه‌ای که در آن خودم را جای‌گذاری می‌کنم، قطعا در حریم انقلاب‌اسلامی است. اما، دلیل نمی‌شود در برابر این مستند سکوت کرد! اوج این وقاحت آنجا بود که با جسارت تمام، گفت: عقب‌نشینی در برابر اعتراض مردم، یعنی کوتاه آمدن و باز شدن باب آن! حالا که تا اینجا پیش رفتیم، به هر قیمتی تا آخرش باید پیش برویم! به گمان من، این نگرش درستی به مردم و جایگاه آن‌ها در حکومت اسلامی نیست؛ اگر هم هست، قطعا مطرح‌کردنش به صلاح نیست! ای کاش مستندساز، اجازه می‌داد که حداقل در ذهن‌مان حمل‌برصحت‌کردن‌هایمان را ادامه دهیم. افسوس. @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۰.۸.۲۹
همسر آقای رئیسی (دکتر جملیه علم‌الهدی) نفر یک فلسفه تعلیم و تربیت و کاملا مرتبط با آ.پ. بااین‌حال آقای رئیسی با این گزینه‌هایی ضعیفی که معرفی می‌کند انگار اصرار عجیبی دارد که آ.پ را بی‌اولویت نشان دهد! عجیب است! دور از جان، انگار دعوای زن‌وشوهری‌ای وسط است! 😅 @aliebrahimpour_ir
گزارش خبرنگار 🔸نگاهی به کتاب «روش‌شناسی جریان‌شناسی»: 🔶«روش شناسی جریان شناسی»؛ رویکردی مبتنی بر حکمت اسلامی و ایرانی 🌐 shabestan.ir/detail/news/1123085 🌐 shabestan.ir/mobile/detail/news/1123085 سرویس : فرهنگ و ادب - ادبیات و نشر زمان :  ۱۴۰۰/۹/۱۴ - ۰۹:۳۵ شناسه خبر :۱۱۲۳۰۸۵ @aliebrahimpour_ir
4_5771746188176919115.pdf
612K
🔴 تولید و مصرف فرهنگی؛ زیست فرهنگی استادان دانشگاه به‌مثابه زیست از دست رفته Ricac.ac.ir @cultureresearch @aliebrahimpour_ir
🔴 وب‌سایت مرکز رصد فرهنگی کشور در دسترس قرار گرفت https://ircud.ir/ 🔸رصد در حوزه‌های گوناگون شامل: «فضاهای فرهنگی»، «تولید فرهنگی»، «مصرف فرهنگی»، «بازنمایی فرهنگی»، «ارزش‌ها و نگرش‌ها» و «سیاست‌ها و سازمان‌های فرهنگی». اطلاعات بیشتر: https://www.ricac.ac.ir/news/3733 Ricac.ac.ir @cultureresearch @aliebrahimpour_ir
📌سعادت بزرگ 🎈 چه سعادتی بالاتر از اینکه برخلاف خارج از خانه، بودن در خانه‌ی خودم، یک افتخار محسوب می‌شود؛ چشم‌وچراغ منزلم، برای تبریک روز و ، از روزهای قبل برنامه‌ریزی کرده تا من را شگفت‌زده کند. 🎈راستش، این اهمیت‌دادنی که باعث این برنامه‌ریزی پرهزینه شده، ارزشش برایم خیلی بیشتر از خود آن هدیه‌هاست. خدا را شاکرم و از خدا این سعادت را برای همه دوستداران علم و قلم، طلب می‌کنم. ولله الحمد؛ ولله الحمد.😇 @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۰.۰۹.۱۶
معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم به مناسب هفته پژوهش برگزار می کند: 👥 نشست وبیناری معرفی آثار دانش آموختگان دانشگاه باقرالعلوم(ع) 📋 معرفی کتاب «روش شناسی جریان شناسی» 👤 ارائه دهنده: جناب آقای علی ابراهیم پور(نویسنده کتاب) 📆 زمان: دوشنبه 22 آذرماه 1400 ساعت 18 عصر 📲 لینک مجازی شرکت در جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/kqk-yoo-twe-ipc اداره پژوهش @bouresearch
ارائه 📌عنوان: « ترمینولوژی "«تولید» علم"» (امکان‌سنجی کاربرد استعاره صنعت درباره «علم» از منظر بینارشته‌ای) ششمین بین المللی کمیسیون فلسفه و علوم انسانی اسلامی 1 دی 1400 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی @aliebrahimpour_ir
چکیده «ترمینولوژی "«تولید» علم"» @aliebrahimpour_ir
📌علم تولیدشدنی است یا کشف‌کردنی؟ 🍀 بعضی‌ها اصرار دارند بگویند علم کشف‌کردنی است و تعبیر تولید علم، یک مسامحه است و از کم‌آگاهی فرد مایه می‌گیرد. از همان زمانی که «تولید علم» به عنوان یک شعار و هدف توسط رهبری مطرح شد، این چالش هم کمابیش مطرح شد و می‌شود. 🍀 کلاس خط‌مشی‌گذاری فرهنگی دوره ارشد، همزمان بود با خواندن یادداشتی که دکتر در کانال تلگرامی‌اش درباره همین مسئله مطرح کرد: «علم تولید کردنی نیست، کشف کردنی است» (انتشار در تاریخ 10اسفند1397 - 1مارس 2019 در کانال تگرامی (t.me/jafarian1964/11870) و بازنشر در سایت مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی در تاریخ 1397/12/11) 🍀 این همزمانی، سوژه‌ای شد تا یادداشت کلاسی‌ام را در همین‌رابطه بنویسم: آیا تعبیر « » مسامحه دارد؟ این تعبیر نادرست است؟ اگر ما در مرحله دستورکار سیاستگذاری، واقعا با واژگان نادرستی، خط‌مشی علمی را نام‌گذاری کنیم، با توجه به هویت فرهنگی‌ای که عناوین دارند، طبیعتا نمی‌توانیم توقع داشته باشیم خط‌مشی به درستی اجرا شوند. اما اگر این عنوان نادرست نیست، پس لازم است خود این چالش را موضوع مطالعه قرار بدهیم و نگذاریم با تبلیغ غلط درباره‌ی این عنوان، اصل سیاست را تحت شعاع قرار بدهند. البته چنین مطالعه‌ای باید دقیقا از همان منظری باشد که ناقد مطرح می‌کند. 🍀 در آن یادداشت، سعی کردم نشان بدهم تعبیر تولید علم، از منظر علوم مختلف، اولا غلط نیست و استعاره‌ای جاافتاده است، ثانیا از منظر برخی از آن‌ها، کاملا معنای حقیقی دارد. آن یادداشت همان زمان منتشر شد. (eitaa.com/aliebrahimpour_ir/496) 🍀 اینک بعد از دو سال، با پیراسته‌سازی و تلاش برای افزایش اتقان، آن سیاهه‌ها را تبدیل به مقاله‌ای علمی کردم. این مقاله می‌خواهد نشان بدهد: « » هم مثل « » یک استعاره است! و دو استعاره در ساحت علم هستند و در حد استعاره‌بودنشان هیچ‌کدام بر دیگری ترجیح ندارد!! چرا یک فرد باید به خودش اجازه بدهد یک استعاره را به نفع دیگری حذف کند؟! متفکر آگاه، هر دو (بلکه هر سه-چهار و...) استعاره را می‌شناسد و از هر کدام بهره می‌گیرد! ✅ مثالی هم آوردم: یک «🌳میوه» را تصور کنید. آیا این 🌳 سرمایه محسوب می‌شود یا خیر؟ قطعا بله و از این حیث می‌شود از منظر اقتصادی به آن نگاه کرد! در عین حال، یک پدیده و شیء زیباست و می‌شود از منظر زیبایی‌شناسانه به آن نگاه کرد. این درخت شاید ارث پدر صاحب درخت باشد و ازاین‌حیث می‌شود از منظر فرهنگی و اجتماعی به آن نگاه کرد. در این حال، هوا را تمیز می‌کند و از منظر محیط‌زیستی می‌شود به آن نگاه کرد. هیچ‌کدام از این حیثیت‌ها مانع و تضادی با دیگری ندارد. بنابراین اینکه کسی بگوید علم تولید کردنی نیست، کشف‌کردنی است؛ همانقدر سطحی است که کسی بگوید «میوه مالیت دارد، نه لذت» یا «میوه تولید کردنی نیست، روییدنی و خلق‌کردنی است» و قس‌علی‌هذا! 💠مقاله « "«تولید» علم"» (امکان‌سنجی کاربرد استعاره صنعت درباره «علم» از منظر بینارشته‌ای)، برای کمیسیون فلسفه و علوم انسانی اسلامی ششمین بین المللی ارسال شده و باذن‌الله بعد از ارائه، منتشر خواهد شد. @aliebrahimpour_ir
کمیسیون فلسفه و روش شناسی علوم انسانی اسلامی چهارشنبه 1 دی ماه 1400 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) لینک دسترسی مجازی: http://iwo.ir/falsafe1400 مجمع عالی علوم انسانی اسلامی @icihch
اگر فکر می‌کنید ساختن اتوبوسی کار آسانی است و نیازمند تخصص نیست؛ اگر می‌خواهید بفهمید که حتی بازیگر معروف بدون کارگردانی و متن نمی‌تواند بازی ارائه دهد؛ اگر می‌خواهید نمونه‌ی کاری را ببینید که سرمایه‌گذار، پول داده تا خودش نقش اول باشد؛ اگر می‌خواهید نمونه تمرین فیلم‌سازی ببینید که تا شبکه خانگی هم آمده؛ این افتضاح را (پلکان مرگ) را ببینید که هنوز بعد از دوسال، وقتی داشتم فایل‌های اضافه سیستم را پاک می‌کردم، سکانس‌به‌سکانسش یادم مانده؛ از شدت اعجاب! @aliebrahimpour_ir 1400.09.15
نه اینکه یک اثر خارق‌العاده باشد؛ نه. ولی احمدرضا معتمدی برای ساخت سوءتفاهم زحمت کشیده؛ یک ایده‌ی خرج کرده که یکم مخ را به کار می‌گیرد و آخرش هم یک ضربه می‌زند. درجه یک نیست؛ ولی آنقدری برایم جالب بود که شش ماه فایلش را نگه دارم تا حتما همین دو خط را برایش بنویسم. @aliebrahimpour_ir
💥یک عکس جالب 👈از راست: نفر سوم آیت الله العظمی سبحانی، نفر ششم شهید مفتح و نفر نهم شهید باهنر سفر تبلیغی به پالایشگاه نفت آبادان، سال 1341 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir
: چهره شهید باهنر را ببینید؛ یک جوان حدودا ۳۰ساله؛ مثل تمامی این طلبه‌های جوان در حال تحصیل در حوزه قم. قطعا فکرش را نمی‌کرد کمتر از ۲۰ سال بعد، نخست‌وزیر این مملکت می‌شود! این نیروی بالقوه‌ی خیلی از رفقای دور و اطراف من است که مع‌الاسف با بهانه‌ی ناامیدی و روزمرگی هدر می‌رود. خدا عاقبت همه‌ی ما را ختم به سعادت پرتوفیق و عافیت کند. @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۰.۱۰.۲۲
: گزارش مفصل را کامل و دقیق خواندم. حدود ۱ساعت و نیم وقت گرفت. نویسنده، قلم روان و روایت زیبایی دارد ولی محتوای گزارش آنچنان -به‌اندازه‌ی طول و تفصیلش- عمیق نیست. اساسا سوژه آنقدر عمیق نیست که گزارشش بخواهد عمیق باشد. پسرکی یک گوشه‌ای سفره‌ای درست کرده و از روی دست بزرگ‌ترها سرمشق کرده. وقتی ما سیستم سلبریتی‌ساز هستیم و با آن عشق می‌کنیم. چرا نباید سهیلی، سهیلی شود؟ فرهیخگان فکر کرده با نقل دردودل ناشر و مولف و تاکید روی غیرقانونی‌بودن چاپ ۲۰جلد کتاب بدون فیپا، -که اتفاقا فیپا هم داشته- خراشی روی کسی می‌افتد؟ با این گزارش قشنگ و جذاب و پرهزینه، در خدمت بزرگی به مهرشادجان کرد. پ.ن: گزارش را اینجا بخوانید: http://fdn.ir/67653 @aliebrahimpour_ir 1400.10.23
⚡️اندیشه و نظر را با دستورالعمل نمی‌توان ساخت ⚡️وقتی فلسفه در غربت است، صدرا هم غریب می‌ماند. بسیار غریب‌تر از غربت کهکی‌اش. ✔️رضا داوری اردکانی در گفتگو با ایکنا🔻 🔹سال‌هاست که تعبیر تولید علم و فکر رایج شده است ولی اینها کالای تولیدی نیستند و اگر کالای تولیدی تقلیدی باشند به درد مصرف روز می‌خورند و به کار کشور نمی‌آیند. تعبیر تولید فکر، اندیشه، نظر و علم مشکل بحث و نظر را بیشتر می‌کند؛ زیرا تولید فکر و علم کاری غیر ممکن است، مگر آنکه مقاله‌سازی را تولید علم بدانند، زیرا تولید و ساختن چیزی با مواد و مصالح موجود بر طبق دستورالعمل معین است و اندیشه و نظر را با دستورالعمل و با مواد موجود نمی‌توان ساخت. 🔹وضع فکر و نظر در زمان کنونی چندان خوب نیست و به خصوص که سیاست فرهنگ و علم هم به این وضع هیچ وقعی نمی‌گذارد و شاید از آن خبری هم نداشته باشد. گویی ما به خرد و تفکر پشت کرده‌ایم. فضل و علم داریم اما به ندرت فکر می‌کنیم. زمان هم زمان تفکر نیست. 🔹اندیشه‌ها و نظرهای نویسندگان و دانشمندان کشور ما کمتر نو و بدیع و در بهترین صورت مطالب مفید آموزشی است. در فلسفه هم سخنان گذشتگان را تکرار می‌کنیم یا به نقل و شرح آراء صاحب‌نظران اروپایی و آمریکایی می‌پردازیم. اما در علوم و مهندسی اگر از میان انبوه مقالات تولیدی، آثار معدودی پیدا شود که به کار تکنولوژی زمان بیاید من از آن خبر ندارم. اما به هرحال آنها نه تعلقی به کشور دارند و نه در ذیل نظر و اندیشه قرار می‌گیرند. 🔹ما برنامه‌ای نداریم و نمی‌دانیم و نمی‌پذیریم که دائر کردن این همه دانشگاه و «تولید» این همه فارغ‌التحصیل (تربیت و تولید مهندس در حدود سه برابر معدل جهانی، تولید فارغ‌التحصیل فلسفه سه برابر کشور آلمان و ...) پیشرفت نیست. نشانه رها کردن کارها و مایه بر هم خوردن تعادل و آشوب در جان‌ها و پریشان شدن افکار است. البته هیچ شخص و گروه خاصی مسئول این امر نیست، بلکه همه مردم و در وهله اول دولتمردان و دانشمندان و نویسندگان و اصحاب رسانه‌ مسئول هستند. اینها حتی اگر نتوانند مانع این سیر شوند لااقل باید به آن فکر کنند و مخصوصاً روزنامه‌نگاران باید خطرهای این وضع و حال را متذکر شوند. 🔹اگر مراد از علم بومی علمی است که به کار توسعه کشور بیاید ما علم را بومی نکرده‌ایم. علم همچنان غریب است و به حال تبعید در حجره پژوهندگان و در نشریات پراکنده در سراسر جهان به سر می‌برد. علم جدید بالذات کارساز است و اگر نتواند در کارسازی دخیل و شریک شود صورت اطلاعات بی‌مصرف پیدا می‌کند. علم کشور وقتی پیشرفت می‌کند که برنامه‌ای برای توسعه وجود داشته باشد و علم مددکار توسعه باشد. علم تکنولوژیک نمی‌تواند از تکنولوژی دور و جدا بماند. 🔹فلسفه هر چه باشد راه علم را نمی‌بندد حتی اگر فلسفه‌های موجود به پیشرفت علم مددی نرسانند قوت و قدرت آن را ندارند که در برابر علم بایستند و راه آن را سدّ کنند. اگر علم پیش نمی‌رود از آن روست که پژوهش است و پژوهش شرایط خاص می‌خواهد و در هر هوایی رشد نمی‌کند و بسط نمی‌یابد. پژوهش علمی به خرد خاص نیاز دارد و تا آن خرد ره‌آموزش نباشد در راه پیشرفت قرار نمی‌گیرد. خردی که گفته شد در نظم‌بخشی و کارسازی جهان جدید دخیل است و نظم نیز با آن درونی جامعه می‌شود. نظم را از خارج بر جامعه و بر شئون آن نمی‌توان تحمیل کرد. جامعه‌ها هم مثل افراد و اشخاص جان و روحی دارند که به ارگانیسم و اعضایشان توان عمل و هماهنگی می‌دهد و حافظ و ضامن زندگی و دوام آنست. وجود فلسفه و رونق آن نشانه فهم و درک و رغبت و علاقه به دانستن است و اینها به حوزه علم و پژوهش هم سرایت می‌کند. کاش فلسفه صدرایی در کشور ما نفوذ داشت و اگر داشت شاید در باب علم و توسعه هم بهتر می‌توانستیم فکر کنیم. وقتی فلسفه در غربت است، صدرا هم غریب می‌ماند. بسیار غریب‌تر از غربت کهکی‌اش‌‌. t.me/namehayehawzavi/4912
باز مصاحبه/یادداشتی از دکتر درباره فکر و اندیشه و باز نقد تعبیر علم ! (eitaa.com/aliebrahimpour_ir/951) جالب اینکه همین دوشب پیش، ارزیابی دوم مقاله 《 تولید علم》 را برایم فرستادند که اولین جمله ارزیاب چنین است: "مکتوب فوق به عنوان یک مقالۀ علم-پژوهشی توصیه . زیرا: الف- مسألۀ انتخاب‌شده، مسأله‌ای و جدّی . همچنین مسأله که ذاتاٌ ماهیتی ژورنال دارد تا حدّی misplaced شده است." طبیعتا من با ارزیاب هم‌نظر نیستم. ورای اینکه اصلا مقاله مدنظر علمی هست یا نه، این مسئله مهم است که: چرا جمعی از ، اینچنین قضاوتی دارند؛ یعنی دغدغه‌ی علمی جمع مقابلشان را غیرعلمی، غیرمهم و غیرجدی می‌دانند؟ مگر ما همه با هم در یک زمینه فرهنگی زیست نمی‌کنیم؟ من نمی‌گویم همه با هم موافق باشیم، حتی نمی‌گویم همه نظرات هم را علمی بدانیم، اما چرا یکدیگر را به عنوان اهل‌علم به رسمیت نمی‌شناسیم؟ گاهی فکر می‌کنم چیزی که امروز به عنوان مبانی، فلسفه و در بین ما رواج دارد، آنقدر اصالی و خودمختار شده که امید خیلی کمی می‌شود به فرشی و عملیاتی‌شدنش داشت. فلسفه علم، باید ناظر به مسائل علم موجود باشد، نه نقاشی‌های ذهنی آرمانی. در این‌باره باید بیشتر گفت و نوشت. پ.ن: معرفی مقاله ترمینولوژی : eitaa.com/aliebrahimpour_ir/944 @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۰.۱۰.۲۳