eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
248 دنبال‌کننده
707 عکس
35 ویدیو
75 فایل
☑️ کسی که حرفای این کانال را جدی بگیره، خره. 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
عقل یشمی خال‌خال پشمی
1⃣ یک- روی صندلی نشستیم و مقدمه و تیتراژ فیلم که شروع شد، از محمد پرسیدم «آیا از سرمایه‌گذار فیلم خب
. باسمه . 🎬 سینمایی🎬 . « » ✳️عنوان: .«قهرمانان کوچک»؛ جرعه‌ای حالِ خوب برای . [نسخه و ] . ▫️علی ابراهیم‌پور▫️ . ( از دو) 5⃣ پنج- رابطه‌ی پدر (بیژن بنفشه‌خواه) و مادر (آناهیتا همتی) مثال‌زدنی است؛ از حرف‌زدن‌های معمولی و جشن تولد گرفته تا شرایط بحرانی، تنشی بین‌شان دیده نمی‌شود. سختی و ناراحتی هایی هم پیش می‌آید؛ ولی کار با صمیمیت، محبت و «حال خوب» جلو می‌رود. همان اواسط فیلم، یواشکی از محمد می‌پرسم آیا آخرین باری که تصویری از رابطه پرمهر پدرومادر در فیلم دیده باشد را، یادش می‌آید؟ می‌گوید نه. من هم نه! این برای پدرومادرها و فرزندانشان پُرپَند است. مهم‌ترین‌اش اینکه «می‌شود اینطور هم حرف زد و زندگی کرد!» ما این‌ها را خوب «می‌دانیم»، ولی گاهی باید «ببینیم»! همین‌طور رابطه‌ی دوبرادر با هم و رابطه فرزندان با والدین. اساسا پاشنه‌ی داستان فیلم، روی دغدغه‌ای که بچه‌ها درباره‌ی خانواده‌شان دارد، می‌چرخد. این یعنی اتمسفر خانه، فضای نشاط و محبت و هم‌گرایی است. 6⃣ شش- «قهرمانان کوچک» پرمضمون و محتواست. این می‌توانست نقطه‌ی ضعف فیلم باشد ولی این مضمون‌های متعدد به ترتیب اهمیت، بسامد گرفته‌اند و اینطور نیست که آشوب محتوایی ایجاد کرده باشند. حرف اصلی فیلم، واضح و روشن است؛ دغدغه‌ی چندسال اخیر مملکت: «استفاده از کالای ایرانی». این مضمون در بستر یک داستان پرتنش و تعقیب‌وگریز و البته کمدی ارائه می‌شود. این همه بالاوپایین پریدن‌های شخصیت‌های داستان برای این هدف، به خوبی می‌تواند کودک‌ونوجوانِ مخاطب را به جان پدرومادرها بیاندازد که از این به بعد فقط‌وفقط برایشان تولید داخل بخرند. در کنار این‌ها به صورت نامحسوس، دغدغه‌ی ورزش‌کردن را هم -از طریق تکواندوکار بودن کاراکترهای اصلی- به مخاطب منتقل می‌کند. در سطح‌های بعدی هم بحث اهمیت خانواده و نفی تک‌فرزندی و... . 7⃣ هفت- «قهرمانان کوچک» فیلمی پرهزینه است. هم از بازیگران متعدد کمدی بهره برده و هم از لوکیشن‌های مختلف داخلی و خارجی و در کنار همه این‌ها تعقیب‌وگریزهای قابل‌اعتنا. این‌ها همگی جذابیت فیلم را بالا برده‌اند. ازاین‌رو با توجه به روایت روان و ساده‌ای که فیلم انتخاب کرده، هم برای کودکان 5ساله جذاب است و هم برای نوجوان 12-13 ساله. هشت- بعدها خواندم سرمایه‌گذار فیلم (علی عبدی) آدم دغدغه‌مندی است که از روی درد فرهنگی‌اش برای نسل آینده‌ی مملکت اقدام به چنین سرمایه‌گذاری‌ای کرده. البته حالِ‌خوب فیلم، با تیتراژ تمام نمی‌شود؛ نصف درآمد فیلم هم قرار است هزینه بیمارستان کودکان اصفهان بشود تا کودکان بیشتری در حال خوب داشتن سهیم بشوند. سینمای کودک نقطه‌ای استراتژیک است که فقط دادش را می‌زنیم. چه کسی جز ما باید حمایت و تقویتش کند؟ تا حداقل این تک‌دغدغه‌های گوشه‌وکنار، باقی بمانند. 🌸 ⬅️☑️ سخن پایانی- اگر پُزهای روشنفکرنمایانه که زیبایی و هنر را در زردی و خفگی معنا می‌کنند، کنار بگذاریم؛ فطرت آدم‌ها دنبال زندگی و نشاط است. به قول رضا میرکریمی «در شرایط مساوی، مردم گرایش‌شان به امید بیشتر از ناامیدی است». اگر دنبال آن فیلمی هستیم که امیدمان را افزایش داده، جرعه‌ای نشاط به خوردمان دهد؛ فیلمی که پدرومادری دست فرزندشان را بگیرند و به سینما بروند و با دیدنش هم خودشان و هم فرزندشان، «حال خوب» پیدا کنند و لذت ببرند؛ «قهرمانان کوچک» دقیقا مصداق‌اش است. ☺️🌹 //پایان// [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
🎬 #نقد_فیلم « #قهرمانان_کوچک » ✳️عنوان: «قهرمانان کوچک»؛ جرعه‌ای حالِ خوب برای خانواده 🔺 #روزنامه #وطن_امروز 🗒انتشار: شماره2315، سه‌شنبه، 7آذر96 - ص13 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
🎬 #نقد_فیلم « #قهرمانان_کوچک » ✳️عنوان: «قهرمانان کوچک»؛ جرعه‌ای حالِ خوب برای خانواده 🔺 #روزنامه #
روزنامه وطن امروز، شماره2315، سه‌شنبه، 7آذر96 - ص13.pdf
382.7K
🔰 نسخه کامل ص13 #روزنامه #وطن_امروز 🔰 شماره2315، سه‌شنبه، 7آذر96. ✅ در این صفحه، نقد فیلم « #قهرمانان_کوچک »، نوشته علی‌ابراهیم‌پور به چاپ رسیده است. 🌐 @aliebrahimpour_ir
🌷 « / » 🌷 [ ] ✅موضوع: « »، فیلم جدید سینمایی آقای حسین قناعت 🏷 عنوان: «قهرمانان کوچک»؛ جرعه‌ای حالِ خوب برای خانواده 🖌 علی ابراهیم پور 🗓تاریخ نگارش: 20 آبان 1396 📇تعداد واژگان متن اصلی: 998 🗒تاریخ انتشار: 7 آذر 1396 📰 محل انتشار: ، شماره2315، سه‌شنبه، 7آذر96 - ص13. ⛔️ممیزی چاپ: در متن چاپ شده در روزنامه، از بند شماره «یک» دو خط ممیزی خورد و با هماهنگی با نویسنده، حذف شد. همان دو خط نیش‌دار به اوج و حوزه‌هنری 🙃. متنی که در کانال منتشر کردم، اصلی و بدون حذفیات است.😅 📎توضیح: 💠 در این متن، سبک جدیدی را امتحان کردم. متن، چیزی بین گزارش و یادداشت است؛ نه گزارش و روایت محض است و نه یادداشت و مقاله محض! عالما و عامدا روی مرز گزارش و یادداشت راه رفتم. نمی‌دانم چقدر موفق از آب در آمد. 💠 مخاطب این متن هم، متفاوت با نقدهای قبلی است. قبلی‌ها را برای کسی نوشته‌ام که علاقه‌مند به خواندن متن سینمایی است؛ اما این یکی مخاطبش عموم افراد، خصوصا خانواده‌هاست. در این متن کوشیده‌ام فارغ از تحلیل فنی-هنری اثر، نقش و اثر مهمش در جامعه و درارتباط‌با مخاطب را روشن کنم. ✴️ 20 آبان تا 7 آذر، زمانی طولانی است. این هم داستان جالبی دارد! به زودی جریانش را تعریف می‌کنم...😐 ✳️مطالعه‌ی نسخه و : 🔰 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/251 (بخش اول) 🔰 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/252 (بخش دوم) ✳️ لینک‌های مربوط به انتشار: ♻️ http://www.vatanemrooz.ir/?nid=2315&pid=13 (در سایت ) 📝 http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2315/13/185003/0 (متن در سایت) 🗞 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/254 (عکس مطلب روزنامه وطن‌امروز) 📥 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/255 (دانلود ص13 شماره 2315) 📑 http://www.vatanemrooz.ir/content/newspaper/Version2315/0/Page13/Block185003/newspaperb_185003.jpg (عکس در سایت) 🔹پ.ن: مثل همیشه، از شنیدن نظرات دوستانِ همراه، خوش‌حال خواهم شد.☺️🙏💐 🔹پ.ن2: از سه دوست و همراهِ‌ عزیز و بزرگوار -و البته گم‌نامم- کمال تشکر را دارم که مهربانانه برای قوام‌گرفتن متن، هر کدام به نحو خاصی، کمک و همراهی‌ام کردند.😌 🌐 @aliebrahimpour_ir
🌟 «روی آن شده...»🌟 🌿 یک نکته‌ی اساسی این است که علوم انسانی، دو سه قرن است که در دنیا ابداع شده و اشخاصی روی آن فکر کرده‌اند، ، مسائلی را به ‌وجود آورده‌اند؛ بعضی هم که [ابداع آنها] به قرن نمی‌رسد، چندین دهه است که ؛ 🌿یعنی به‌اصطلاح چیزهایی جزو علوم مختلف انسانی هستند که برای ما حکم واردات را پیدا میکند؛ حالا غیر از فلسفه و ادبیات و مانند این‌چیزهایی که مربوط به خود ما است، مسائلی به وجود آمده، سرفصل‌هایی تولید شده، ، فکر شده، نقد شده، چند لایه ردّوبدل شده -این کارها انجام گرفته- 🌿 [حالا] ما حالا می‌خواهیم وارد بشویم و این مسائل را از آن ریشه‌ی به‌اصطلاح غیر دینی یا بعضاً ضدّ دینی آن جدا کنیم و به یک منشأ قرآنی و یک منشأ دینی و وَحیانی متّصل کنیم. 🌿 خب این خیلی مهم است؛ 🍀این یک بر لازم دارد؛ 🍀 ما که دیگران در این زمینه‌ها چه کرده‌اند. 🍀 [دانستن] کارهایی که آنها انجام داده‌اند، پیشرفت‌هایی که آن‌ها انجام داده‌اند، از مسائلی است که مورد نیاز است؛ باید کار بشود. 👤 حضرت استاد آیت‌الله سیدعلی حسینی خامنه‌ای، در دیدار دست‌اندرکاران اولین کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی، ۱۳۹۶/۰۳/۰۱ [تاریخ انتشار: 9 آذر 96] [ ] 🔗 http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=38352 ( ) 🌐 @aliebrahimpour_ir
✅ «توافق ذهنی بچه های جنوب شهر» 🖋 [ | | ] با همان مایوی روی شلوار، وسط هال داشتم طبق آموزه‌های مسعود، دست‌هایم را اینطوری تکان می‌دادم و پاهایم را اینطوری تکان می‌دادم که یک مرتبه بابا وارد خانه شد. نگاهی به سر تا پام انداخت و گفت: «این چه سر و ریختیه واسه خودت درست کردی؟» گفتم: «از طرف مسجد فردا می خواییم بریم استخر.» هنوز جمله‌ام تمام نشده بود که محکم جواب داد: «بی‌خود! اگه بری غرق بشی کی جواب می‌ده؟» کش شورت مایو شل شد و مثل لوچه‌هایم آویزان شد. گفتم: «مراقبم بابا! آقا صمدی هم هست. مواظبه.» اعتنا نکرد و رفت داخل آشپزخانه. با التماس گفتم: «بابا!» گفت: «همین که گفتم.» مامان قابلمه غذا را از سر سفره گذاشت و رو به بابا گفت: «ازشون پول نمی گیرن.» نگاه بابا، روی مامان متوقف شد. بعد سرش را به سمت من چرخاند و گفت: «پس خیلی مراقب باش.» 🔻متن کامل را در سایت الف‌یا بخوانید👇 📎http://alefyaa.ir/?p=6783 🔹 پ.ن: برادر و دوست صاحب‌قلم عزیزم، آقا محمد روایت‌داستانی زیبایی از بچه‌های جنوب شهر تصویر کرده... شما را به خواندن این متن گرم و پرانرژی دعوت می‌کنم. 🌹 🌐 @aliebrahimpour_ir
🌺 [ ] 🌺 📌 🔸يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا 🔸أنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ما كَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ 🔸و لا تَيَمَّمُوا الْخَبيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَ لَسْتُمْ بِآخِذيهِ إِلاَّ أَنْ تُغْمِضُوا فيهِ 🔸و اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَميدٌ (267-بقره) 🔹آی مسلمانان، 🔹از دسترنج‌تان و از محصولات و معادنی که برای‌تان از دل خاک بیرون آورده‌ایم، را برای زکات و صدقه بدهید؛ 🔹نه اجناس بُنجُلی را که حتی خودتان هم با بی‌میلی و از روی ناچاری حاضرید قبول کنید! 🔹بدانید خدا بی‌نیازِ ستودنی است. (ترجمه ) ▪️پ.ن: انفاق فقط در جنس نیست؛ در و و هم هست. 🙂 ▪️پ.ن2: از مشکلات هلال‌احمر در کرمانشاه، حجم عظیم لباس‌های مستعمل دپو شده بود و هست! سرچ کنید و عکس‌هایش را ببینید. [ | | | ] [ | ] [ ] [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📜 جالب طباطبایی به آیت الله آملی 📨درباره‌ی تدریس در مدرسه علمیه 📋 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/261 [متن نامه] 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📜 #نامه جالب #علامه طباطبایی به آیت الله #جوادی آملی 📨درباره‌ی تدریس #فلسفه در مدرسه علمیه #حقانی
📌متن نامه طباطبایی به آیت‌الله آملی درباره‌ی تدریس در مدرسه ☑️خدمت ذی شرافت فخرالاعلام و زبدة‌المحققین العظام حجت‌الاسلام آقای جوادی دامت‌بركاته مشرف آید. ▪️به عرض شریف می‌رساند، امیدوارم که قرین عافیت و موفقیت بوده و پیوسته از عنایات عالیه حق (عز اسمه) و توجهات سامیه حضرت ولی عصر ارواحنا‌فداه بهره‌مند می‌باشید. ▪️با حذف مقدمات عرض می‌شود که آقایان متصدّیان امور مدرسه حقانی در خصوص درس فلسفه كه از جناب‌عالی توقع داشتند و دارند به تصوّر اینكه بنده به جناب‌عالی می‌رسد! و اگر جدّاً خواهش كنم، رد نخواهید كرد، بنده را قرار داده‌اند و حقّا هم اگر جنابعالی نپذیرید، این درس متروك خواهد شد. ▪️لذا جدّا خواهشمندم از هر راه امكان‌پذیر اگر چه كم و زیاد خالی از مشقّت نباشد، این مسئله را پذیرفته یك ساعتی برای این تدریس اختصاص بدهید و ضمنا ما را نیز از ، . ▪️إن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَ يُثَبِّت أَقدامَكُم ▪️والسلام علیکم و رحمه الله ▪️محمدحسین طباطبایی 📨 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/260 [تصویر نامه] 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📜 #نامه جالب #علامه طباطبایی به آیت الله #جوادی آملی 📨درباره‌ی تدریس #فلسفه در مدرسه علمیه #حقانی
باسمه 📌 بعدی از ابعاد نامه به آیت‌الله جوادی 🍁این نامه، ابعاد متفاوتی دارد که دقت در هر کدام می‌تواند جالب باشد. مثلا تعبیری که علامه درباره‌ی آقای جوادی به کار می‌برند، نشان از قدرت علمی ایشان دارد؛ یا مثلا لحنی که علامه در تخاطب با شاگردشان دارند، بسیار صمیمی و دارای جنبه‌ای طنزگونه است. یا... درباره‌ی همه‌ی این‌ها می‌شود گفت‌وگو کرد. مثلا همین مورد آخری که اشاره کردم، شبیه‌اش را در نامه علامه به شهید مطهری هم می‌بینیم. آنجا که به شهید مطهری می‌گویند (نقل به مضمون) "من پول را دوست دارم، اما شما را بیشتر از پول دوست دارم"! دراین‌باره اگر توفیقی باشد، بعدا دوست دارم چیزی بنویسم. 🍁اما چیزی که الان می‌خواهم به آن اشاره کنم، بُعدی از ابعاد این نامه است که شاید کمتر مورد توجه باشد! خب در این نامه، نویسنده‌ای وجود دارد که طباطبایی -بزرگ فیلسوف قرن- است و مخاطبی دارد که آقای جوادی -یکی از بزرگترین شاگردان فلسفی علامه است- و محتوایی که در نامه مکتوب شده است. بُعد ناپیدا، آن شخصیت یا شخصیت‌هایی است که موجبات نوشتن چنین نامه‌ای را فراهم کرده‌اند! 🍁علامه، کتاب و -که امروزه متن آموزشی فلسفه اسلامی در حوزه و دانشگاه است- را به درخواست مدیریت مدرسه نوشت. به این نکته دقت کنید: مدیریت یک مدرسه علمیه کوچک، آنقدر تلاش و پیگیری می‌کند که بزرگترین فیلسوف قرن، متن آموزشی واحد درسی مدرسه‌اش را برایش بنویسد! 🍁و البته داستان در این نقطه به پایان نمی‌رسد. بعد از نوشتن متن درسی، به مبرزترین شاگرد موجود علامه در قم (یعنی آقای جوادی) مراجعه می‌کنند و از ایشان می‌خواهند این واحد درسی را تدریس کنند. باز هم داستان تمام نمی‌شود؛ به علامه فشار می‌آورند که آقا، شما بگو تا ایشان قبول کند. اینکه علامه می‌نویسد "ما را از " به صراحت نشانگر اصرار زیادی است که به علامه آورده‌اند. 🍁و این تازه بخشی از تلاش مدیریت آن مدرسه کوچک بوده؛ تلاشی که برای درس فلسفه انجام داده است. بماند ادبیات عرب و ادبیات فارسی و فقه و اصول و فلسفه غرب و اقتصاد و... . 🍁این، نقش مدیر است! مدیری که نقشه‌ی کاملی از کاری که می‌خواهد بکند دارد و برای اجرای آن، از هیچ تلاشی فروگذار نیست. لازمه‌ی چنین مدیری قاعدتا این است که ذهن منسجمی داشته باشد تا بتواند برنامه ریزی کند و از طرفی آنقدر خودش و داشته باشد که با حضور اساتید مبرز، جای خودش را تنگ نبیند! 🍁متاسفانه مشاهده می‌شود، افرادی که صندلی‌های گردانِ مدیریت‌های آموزشی را می‌گیرند، نه‌تنها به دنبال اساتید خوب نیستند، بلکه اگر ببینند استادی خوش‌بیان و خوش‌تقریر است؛ بر درس مسلط است؛ شاگرد را سر ذوق می‌آورد و... ، نه‌تنها او را حفظ نمی‌کنند، عذرش را می‌خواهند و ترجیح می‌دهند سطح آموزشی را در حد متوسطی حفظ کنند. با دلایل مختلفی مثل اینکه مدیر می‌ترسد طلبه‌اش، طعم استاد خوب را بچشد و به اساتید متوسط و ضعیف راضی نشود یا اینکه -خدایی نکرده- جای خودش را تنگ می‌بیند در برابر استاد وزین و پُرمایه! 🍁تلاش‌های آیت‌الله و رحمهماالله بود که باعث شد مدرسه تاریخ‌ساز شود! همین تلاش‌هایی که نمونه‌اش را در این نامه علامه می‌بینیم. متاسفانه شرایط بعد از انقلاب، اجازه نداد طرح این دو شهید، ادامه پیدا کند و تکمیل شود؛ طرحی که هنوزهم‌که‌هنوز است، دقیق و حرفه‌ای و حساب شده است. همان مقدار نیروی حداقلی که در آن سال‌ها پرورش پیدا کرد، همگی شدند ارکان و نیروهای جدی جمهوری اسلامی در بعد از انقلاب! از و گرفته تا و و... . 🍁حقانیّت ِ حقانی، به مدیریت حساب‌شده‌ی قدوسی و بود... 🍁«ملولم و "قدوسی"م آرزوست» 🗓 نگارش در: 16 آذر 1396 [ ] 📨 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/260 [تصویر نامه] 📋 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/261 [متن نامه] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌پروژه شکست‌خورده فیلم ص 🎥قرار بود فیلم‌های سه‌گانه محمد، دنیا را تکان دهد. کل کشور امکاناتش را در تمامی مراحل بسیج کرد. شخص رهبر، از شهرک بازدید کرد و تشویقشان کرد. برای ، شهرکی بزرگ ساختند! دست مجیدی برای انتخاب عوامل خارجی کاملا باز بود. از تصویربردار گرفته تا موسیقی و... (تصویربردار و موزیسین کار، هر دو اسکاری بودند). همه جور خرجی برای فیلم صورت گرفت تا صاحب عنوان پرهزینه‌ترین و بزرگترین پروژه فیلمسازی تاریخ سینمای ایران شود. (هزینهٔ تولید این فیلم حدوداً ۲۰ برابر پرهزینه‌ترین فیلم ایرانی تا قبل از این است) حتی قسمتی از فیلم در آفریقا تصویربرداری شد. سالیان طولانی (8سال)، ساخت قسمت اول طول کشید. در مرحله اکران، کل سینماهای کشور باز هم بسیج شد و تا مدت‌ها، تنها فیلمی بود که نمایشش می‌دادند. فیلم آنقدر از لحاظ فنی پیشرفته بود که سینماهای ایران قدرت پخش صوت واقعی فیلم را نداشتند. 🎥 تصور این بود که با فرستادنش به اسکار و اکران‌های جهانی، پیامی متفاوت از سینمای ایران به جهانیان ارسال می‌شود؛ اما فیلم نه در اسکار توفیقی آورد و نه اکران جهانی قابل توجهی داشت. حتی بعضی از علمای اهل سنت، تحریمش کردند... 🎥شاید تنها لطف فیلم، این بود که عده‌ای را با سینما آشتی داد و اقبالی از بدنه جامعه برای دیدن فیلم در سینما شکل گرفت. مجیدی از ساخت قسمت‌های بعدی، انصراف داد. مشغول فیلمی هندی در بالیوود شد. جدیدا اعلام کرده فیلم بعدی اش را هم در هندوستان می‌خواهد بسازد! 🎥پروژه سه‌گانه محمد ص شکست خورده محسوب می‌شود و باید این مسئله را قبول کنیم و از آن درس بگیریم. بفهمیم اینگونه نیست که با پول زیاد و عوامل درجه‌یک، همیشه بتوان فیلم فاخر ساخت. فیلمی که جریان ساز باشد، جدی می‌خواهد و فکر و نظریه‌پردازی. با میزانسن‌ها و قصه‌پردازی‌های هالیوودی، نمی‌شود پیامبر اسلام را آنگونه که باید معرفی کرد. نهایتا ما که عاشقانه پیامبرمان را دوست داریم، دوساعت و نیم هم که باشد، می‌نشینیم و با فیلم‌نامه‌ای ضعیف و کش‌دار و خسته‌کننده، از نقاشی‌های هنرمندانه مجیدی در در قاب تصویر لذت می‌بریم؛ چون پیامبرمان را دوست داریم و البته این سطح از فن سینمایی را در سینمایمان ندیده ایم. آن ور آبی‌ها که ندیده نیستند؛ پدر جدِّ این شلنگ و تخته انداختن‌های فنی را بارها و بارها دیده‌اند... 🎥 نهایتا هم فیلم، قاچاق شد و برای اینکه از دستشان در نرود، قرار است در شبکه خانگی توزیع شود. 🎥 به نظرم اگر همت کنند، یک مینی‌سریال 7-8 قسمتی خوب از دل فیلم می‌توانند در بیاورند و سریال ص را هم به جمع سریال‌های ثابت تلویزیون -یعنی ، و - اضافه کنند. 🗓 نگارش در: 17 آذر 1396 [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 قاعده 🍁 امروز کلیپی در گروه ها به دستم رسید که قسمتی از صحبت های آیت الله خامنه ای درباره ی وحدت جهان اسلام و توطئه دشمنان علیه کشورهای اسلامی بود. ابتدا تصورم این بود که محتوا مربوط به دیدار اخیر (در 17 ربیع) است؛ اما با جست و جو متوجه شدم مربوط به دیدار با مسئولان و دست اندرکاران حج بود؛ آن هم در تاریخ 31/5/94 . 🍁 محتوای این فراز، به شرح ذیل است: «کشورهای اسلامی، امروز با توطئه مواجهند؛ این را میفهمیم یا نه؟ امروز نه علیه شیعه، نه علیه ایران، نه علیه فلان مذهب خاص، [بلکه‌] علیه اسلام توطئه است. چون قرآن مال اسلام است؛ آن مرکزی و کانونی که فریاد میزند «لن يجعل الله للكافرين علي سبيلا» که تشیّع نیست؛ آن است، آن اسلام است؛ لذا با آن مخالفند. با هر مرکزی، با هر حنجره‌ای که مردم را و ملّتها را بیدار کند مخالفند؛ با هر دستی که با استکبار دربیفتد مخالفند و آن دست دست اسلام است، آن حنجره حنجره‌ی اسلام است؛ [لذا] با اسلام مخالفند.» 🍁 در کلیپ مذکور، فراز «لن يجعل الله للكافرين علي المسلمین سبيلا» را دستمایه شیطنت قرار داده و اینطور نشان داده بود که رهبری برای توجیه نظر خود و برای تثبیت موقعیت جهان اسلامی خود (!) دست به دامن آیه شده اند. چرا که در آیه 141 سوره نساء، می فرماید «لَن یَجعَلَ اللهُ لِلکٰفِرینَ عَلَی المُؤمنینَ سَبیلاً»، نه «المسلمین». 🍁 اما واقعیت آن است که تحریف و اشتباهی در بین نیست. در واقع ایشان به قاعده فقهیه «نفی سبیل» که قاعده ای قرآنی محسوب می شود اشاره کرده اند؛ نه آیه 141 سوره نساء که از ادلّه ی قاعده ی مذکور است. 🍀 توضیح اینکه یکی از قواعد فقهی مشهور نزد فقیهان مسلمان، قاعده ی «نفی سبیل» است. مفاد این قاعده، نفی سلطه و جعل سبیل کافران بر مسلمانان است.[1] بسیاری از فقها و اصولیون معتقد به اجماع قطعی برای این قاعده هستند و در ابواب مختلف فقه و ، کاربرد فراوان و گسترده دارد. هرچند برای این قاعده، دلیل های متعدد عقلی و نقلی و اجماع وجود دارد، اصلی ترین سند آن، آیه شریفه 141 سوره نساء است. سندبودن این آیه برای قاعده مذکور به حدی است که برای عنوان و اسم قاعده، از الفاظ به کار رفته در آیه استفاده شده است. در گزارش ها، آثار و افواه، از این قاعده گاهی با تعبیر «نفی السبیل للکافرین علی » و گاهی با تعبیر «نفی السبیل للکافرین علی » یاد می شود.[2] 🍁 بنابراین، تعبیر مورد استفاده رهبری، اشاره به این قاعده‌یِ مشهورِ فقهیِ برآمده از قرآن بوده؛ نه آیه‌ی 141 سوره‌ی نساء که اصلی‌ترین دلیل آن محسوب می‌شود. [1] مصطفوى، محمدكاظم، القواعد الفقهية، قم، چاپ اول، 1426 ق، ج1 ، ص293 ؛ بجنوردى، حسن، القواعد الفقهية ،قم، چاپ اول، 1377 ش، ج1 ، ص187. [2] همان؛ فقه و حقوق قرارداد ها (ادله عام قرآنی)، ابوالقاسم علیدوست، ص409-410. [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir [96.9.18]