eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
524 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
📔 کتاب 📝 نویسنده: (حفظه الله) 🔰 آشنایی اجمالی با کتاب 🔷 کتاب از مجموعه سخنرانی های آیت الله مصباح در طول سال های متعدد در 9 بخش تنظیم شده است. 1️⃣ در بخش نخست، به جنبه‌ هايي از امتيازات علمي و اخلاقي شهيد مطهري پرداخته شده است. 2️⃣ در بخش دوم، راز‌هاي موفقيت اين دانشمند به خواننده شناسانده شده است. 3️⃣ بخش سوم کتاب در مورد چهره مُدرسي و استادی شهید مطهری در حوزه و دانشگاه و دیگر محافل علمی است. 4️⃣ در قسمت چهارم به مسئله پاسخگويي آن شهيد به نياز‌هاي زمان، توجه به مقتضيات اجتماعي و آسيب‌‌شناسي آگاهانه اشاره شده است. 5️⃣در بخش پنجم آفت‌زدايي از بوستان عقايد و باورها، مبارزه با ملي‌گرايي، سكولاريسم و ظاهرسازي‌هاي مخرب و نقد خودباختگي‌هاي غرب‌زدگان، مطرح شده است. 6️⃣ در بخش ششم، به پاره‌اي از كوشش‌هاي شهيد مطهري پرداخته شده كه جامعه را از سيلاب تحريفات، بدعت‌ها و شبهات نجات داده است. 7️⃣➖8️⃣ در قمست هفتم و هشتم افشاي گذرگاه‌هاي الحاد و قاطعيت آن دانشمند ژرف‌انديش در برابر افكار التقاطي بعنوان یکی از مهمترین شاخصه های شهید مطهری بیان شده است. 9️⃣ در بخش نهم، ضمن توجه به نقش شهيد مطهري در تبيين مباني فكري انقلاب اسلامي و چگونگي شهادت ايشان به دست گروهك فرقان، حكمت تجليل و تكريم از علامه شهيد مرتضي مطهري، مورد واكاوي قرار گرفته است. ⭕️ ان شاء الله به مرور زمان بخش هایی از این کتاب رو در کانال منتشر می کنیم. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از 
001-TADBIR-V-ETEDAL.mp3
10.27M
🔉🔉 ♨️تدبیر امور و رعایت اعتدال در برنامه ریزی 🔰استاد علی فرحانی 🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ✅در همه امور زندگی، پس از مشخص شدن هدف، به دنبال تهیه یک برنامه موفق برای رسیدن به آن هدف هستیم. ✅استاد در این صوت تبیین میکنند که مهمترین مسئله در رسیدن به اهداف، خصوصا در برنامه ریزی های حوزوی، به کارگیری تدبیر در رعایت اعتدال بین همه ابعاد شخصیتی و قوای علامه و عماله است. ✅پیشنهاد میکنم که این صوت را گوش کنید و از نتایج آن بهره مند شوید. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀 📌مخاطبین استاد در این صوت، جمعی از طلاب پایه اول هستند، اما توضیحات استاد برای همه مقاطع تحصیلی مفید است. @almorsalaat
| جزوه تبیینی بیانات رهبری در ۱۳آبان @khamenei_ir @almorsalaat
♨️میر ترامپ موسوی @almorsalaat👇👇
✅"میر ترامپ موسوی " 🔰حجت الاسلام علی امیری 🔸ترامپ به هر دلیلی در سلامت انتخابات آمریکا تشکیک کرد. 🔸توییتر پست های ترامپ را که حاوی تشکیک بود درجا حذف کرد 🔸در اقدامی عجیب سه شبکه تلویزیونی بزرگ آمریکا همزمان سخنرانی ترامپ را که داشت رنگ و بوی موضوع تقلب به خود می گرفت را قطع کردند 🔸اینستاگرام هر پستی و هر مستندی که در این باره منتشر می شود را پاک می کند 🔸22وبگاه ایرانی را از ترس انتشار مستندات تقلب مسدود کردند ⁉ چند سوال: 1⃣در آمریکا قدرت دست کیست که به این وضوح و قاطعیت سخنان رئیس جمهور آمریکا _که به ما می گویند بالاترین قدرت در این کشور است_ را در نطفه خفه می کند ؟ 2⃣در سال 88 تمام این رسانه ها برنامه های عادی خود را قطع کردند و با هم فریاد تقلب سر می دادند با این توجیه که حق مردم است و باید بدانند حق شان ضایع شده یا نه ! باید همه از سلامت انتخابات مطمئن بشوند 📌حالا چه شده که برای خودشان گردش اطلاعات آنقدر بی معنا است؟ 📌چرا مردم نباید بدانند انتخابات سالم برگزار شده یا نه !؟ 3⃣چطور می شود همین ها برای انتشار گاز اشک آور در شورش های سازمان یافته تهران اشک تمساح می ریختند ولی پلیس آمریکا زنی که به طرفداری از ترامپ شعار می دهد را می گیرد و بر زمین می کوبد و با چکمه روی شکمش سوار می شود ولی این رسانه ها جیک شان در نمی آید؟ 4⃣قس علی هذا ... @almorsalaat
📌بامداد روشن بشریت و ظهور دین توحید 🔰علامه طباطبایی 🔸پيش‌بينى نظرى، از راه بحث فلسفى و هم چنين بيانات كتاب و سنت، مى‌رسانند كه اين دين فطرى در آينده بشريت ظهور تام خواهد نمود و روزى خواهد رسيد كه دين توحيد، در ميان مردم داير و متبع شود و آنچه از كمالات انسانيت در نهاد بشر مدفون است، بيرون زند. البته بهترين و با ارزش‌ترين كمال توحيدى و دينى اين است كه انسان از مرحله اعتقاد فكرى و ايمان بالغيب، گذشته به مرحله «عيان» رسد و بنابراين، ظهور تام دين توحيد، بدون ظهور معناى «ولايت» مقدور نخواهد بود. 🔸كتاب و سنت اين حقيقت را با زبانى گويا به پيروان اسلام نويد مى‌دهد و در وصف پيدايش چنين روزى مى‌گويد: مؤمنين كه در زمان نبى‌اكرم تحت سرپرستى و ولايت آن حضرت، در يك جامعه صالحى كه روزبه‌روز در صلاح خود رشد و نمود بيشترى مى‌نمود زندگى دارند، به واسطه انحطاط باطنى و سستى در تقواى دينى كه دامن‌گيرشان خواهد شد، محيط پاك دينى را از دست داده در آستانه فتنه‌ها و دگرگونى‌هاى معنوى عميق‌ترى قرار خواهند گرفت و روزبه روز جهان دين پرآشوب‌تر خواهد شد. ظواهر شريعت متروك، يا در حكم متروك و باطن شريعت متروك‌تر و فراموش‌تر مى‌شود! 🔸اين يك شب تاريكى است كه به دنبال آن، بامداد روشن و مشعشعى به جهان بشريت حيات خواهد بخشيد. اين روز، روزى است كه از آن خداست، نه مانند روزهاى ديگر كه آن شيطان بودند. روزى است كه امام دوازدهم «مهدى موعود» با ظهور خود، ديده اهل زمين را روشن نموده دين توحيد را در جامعه بشرى رواج كامل داده حقيقت و معنويت دين را براى همه مردم آفتابى و روشن مى‌سازد. 📚رسالت تشیع ص۱۱۰ @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حضور رهبر انقلاب در منزل شهید حاج قاسم سلیمانی، در روز شهادت ایشان @almorsalaat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 آیت الله العظمی بهجت(ره): واضح و آشکار شد که نباید به کفار هیچ‌گونه اعتمادی کرد ◻️ بیانات آیت الله العظمی بهجت(ره) در درس خارج فقه، کتاب جهاد، ٢١ آبان ١٣٨٧ @HawzahNews
♨️درباره برهان ملازمات 🖊محسن ابراهیمی 🔅علامه طباطبایی در کتاب شریف نهایه الحکمه هم در فروعات مدخل و هم فروعات اصالت وجود بیان می دارند که تنها برهانی که در مسائل فلسفی جاری می شود، برهان "ان ملازمات" است. دلیل این ادعا را نیز چنین توضیح میدهند که چون موضوع فلسفه "واقعیت" است و محمولات فلسفه هم مساوق با موضوع هستند، ثبوت محمول برای موضوع علتی که غیر از موضوع و محمول باشد ندارد، لذا برهان "لم" در اثبات آن جاری نمی شود. از طرفی برهان "ان متعارف" هم که یقین آور نیست. 🔅بزرگان حکمت معاصر همچون حضرات آیات جوادی، مصباح و فیاضی همگی (البته هر کدام به طریقی) با این مدعا مخالفت کرده اند. استاد هم در درس خارج اسفار و هم در تدریس نهایه و همچنین استاد در تدریس نهایه، مراد علامه را تبیین و در مقابل اشکالات وارده، از دیدگاه علامه دفاع کرده اند. 🔅اصل این برهان را در کتاب ذکر کرده اند. ایشان در فصل "ذوات الاسباب لاتعرف الا باسبابها" بیان می دارد که در گزاره هایی که ثبوت محمول برای موضوع، دارای سبب است، تنها راه حصول یقین، پی بردن به علت آن است که در واقع همان برهان "لم" است که علت، حدوسط قرار می گیرد. 🔅ایشان در ادامه بیان می کند که یک قسم از برهان هم در جایی است که ثبوت محمول برای موضوع، علت ندارد اما چون آن گزاره نظری است، نیاز به حدوسط داریم که اثباتا این گزاره را اثبات کند. ایشان در بیان این قسم از برهان، تعبیر گزاره های "لاسبب لها" به کار می برد. 🔅استاد در جلسات اخیر تدریس کتاب ، دیدگاه بوعلی را در تبیین این قسم از برهان شرح می دهند. 🔅ایشان در شرح این بحث، به دیدگاه آیت الله مصباح در شرح عبارت بوعلی اشاره می کنند و اشکالاتی را به ایشان در شرح عبارت بوعلی وارد می کنند. و نکات ارزشمندی را در مورد این برهان بیان می دارند. 🔅پیشنهاد می کنم که دو جلسه اخیر تدریس این کتاب را که در همین هفته برگزار شد، استماع کنید. ⬇️دانلود جلسه شنبه ۹۹/۸/۱۰ eitaa.com/majazi_almorsalaat/565 ⬇️ دانلود جلسه دوشنبه ۹۹/۸/۱۲ eitaa.com/majazi_almorsalaat/567 @almorsalaat
002-etedal-dar-binesh-v-amal.mp3
3.37M
🔉🔉 ♨️اعتدال در بینش و عمل 🔰استاد علی فرحانی 🖇🖇🖇🖇🖇🖇 🔹استاد در این صوت تبیین می کنند که از مهمترین نکات در برنامه ریزی، رعایت اعتدال در بینش و عمل است. 🔹به عبارت دیگر اولین چیزی که شخص در برنامه ریزی باید رعایت کند، این است که نگاه صحیح و واقع بینانه ای نسبت به خود و دیگران و جامعه پیرامون خود داشته باشد. 🔹ایشان این مطلب را با مثالهایی واقعی از زندگی طلبگی، تبیین میکنند. ✅ این صوت را و اگر متن آن را پیاده کردید، برای بنده نیز بفرستید تا در کانال قرار دهم. @almorsalaat
♨️انس با کلمات علماى بزرگ معرفت و اخلاق 🔰معرفی چندتن از علمای بزرگ اخلاق و عرفان از نگاه امام خمینی (ره) 🔺اى عزيز، شيطان تو را وسوسه نكند و به آنچه دارى قانع ننمايد، قدرى‏ حركت كن و از صورت بى ‏مغز و قشر بى‏ لبّ تجاوز نما، و ذمايم اخلاق خود را و حالات نفسانيه خويش را تحت مطالعه و مداقه قرار بده، و با كلمات ائمه هدى عليهم السلام و كلمات انس بگير كه در آن بركاتى است. 🔺فرضاً كه از عرفا كسى را به بزرگى نمى‏ شناسى، از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها را كه پيش همه علما مسلّمند پيروى كن؛ مثل جناب عارف باللَّه و مجاهد فى سبيل اللَّه، مولانا سيد بن طاوس- رضي اللَّه عنه؛ و مثل مولانا، عارف باللَّه و سالك إلى اللَّه، شيخ جليل بهائى- قدس سره؛ و شيخ ارباب معرفت، مولانا محمد تقى مجلسى- رضوان اللَّه عليه؛ و شيخ محدثين، فرزند بزرگوار او، مولانا مجلسى- رحمه اللَّه. كتاب شرح فقيه مولانا مجلسى اول، كه يكى از كتابهاى نفيس جليل القدر است و فارسى، مطالعه نما، و اگر نفهميدى، از اهلش سؤال كن كه در آن كنزهايى از معرفت است؛ و همين طور كتب عزيزه شيخان جليلان نراقيان؛ و از علماى معاصر، كتب شيخ جليل القدر، عارف باللَّه، حاج ميرزا جواد تبريزى - قدس سره- را مطالعه كن؛ 🔺شايد ان شاء اللَّه از اين تأبّى و تعسّف خارج شوى، و چون نويسنده خالى از همه مقامات معرفت و انسانيت، عمر را به بطالت نگذرانى؛ كه خداى نخواسته اگر با اين حال از اين عالم منتقل شوى، دنبال آنْ حسرتها و پشيمانيهايى است جبران ناپذير، و ظلمتها و كدورتهايى است بى ‏منتها. 🔺بار خدايا، ما را از اين خواب گران برانگيز، و از اين خودخواهى و خودبينى، كه منشأ همه مفاسد است، نجات ده و به صراط مستقيم انسانيت هدايت فرما. انَّكَ وَلىّ الْهدايَةِ وَ التَّوفيق. 📚سرالصلوه ص۴۰ @almorsalaat
✅✅مجموعه جلسات سیر تطور فقه و اصول شیعه (از زمان غیبت صغری تا مکتب امام خمینی (ره) ) 🔹ارائه شده در جمع طلاب مدرسه فیلسوف الدوله تهران در شهر مقدس قم/تیرماه 97 👈 تعداد جلسات: ۲۰ 💠💠💠💠💠💠 💢 مطالب مطرح شده در این جلسات: 1. تبیین فلسفی ضرورت و نحوه پیدایش اصول و فقه 2. تاثیر فهم تطور تاریخی فقه و اصول در استنباط و ضرورت آن 3. بررسی ادوار مهم استنباط در تاریخ شیعه 4. تاثیر شیخ طوسی در تطور استنباط و شکل گیری فقه استدلالی 5. ابن ادریس حلی و شکستن هیمنه ی تقلید از گذشتگان و آغاز دوره جدید در پایان قرن ششم 6. نقش مکتب حله در استنباط در قرن هشتم 7. قرن دهم و یازدهم و تاثیر حاکمیت صفویه در فقه حکومتی 8. ظهور اخباری گری در قرن دوازدهم و افول صد و پنجاه ساله استنباط نزد شیعه 9. امین استرآبادی و استدلال او در انحصار حجج به کلام معصومین علیهم السلام 10 . مختصری از تفاوت نگاه اخباریون و اصولیون به استنباط 11. نهضت تولید جوامع روایی در قرن یازدهم و دوازدهم از برکات دوران اخباری گری (بحار، وسائل، وافی) 12. ظهور وحید بهبهانی در پایان قرن دوازدهم و شکست مکتب اخباری در کربلا و آغاز دوره ی جدید استنباطِ شیعی 13. شیخ انصاری و تجدید بنای استنباط با پی ریزی ساختار جدید در اصول فقه 14. آخوند خراسانی و شاگردان و تعمیق اصول فقه 15. نقش و میزان ورود فلسفه در استنباط پس از آخوند خراسانی 16. بررسی چند مورد از نقش فلسفه در ابواب مختلف اصول فقه پس از آخوند 17. بررسی میزان کارآمدی فقه و اصول موجود در حل مسائل جدید بشر 18. بررسی نظر شهید مطهری در الهام از شیخ طوسی برای حل مسائل جدید 19. اجمالی از راهگشا بودن نظام استنباطی امام خمینی در دوران جدید 20. رهیافتی بر توسعه فقه و حل مسائل علوم انسانی بر اساس نظرات استاد علی فرحانی (از مرحله ی موضوع شناسی تا استنباط) 💠💠💠💠💠💠 ◀️◀️لینک دانلود صوت جلسات: 👇👇👇👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/smhashemi/tatavorefeghhvosul/ 💠💠💠💠💠💠 @ofoqemobin
💢امام خمینی (ره) خاتم حكما و عرفا در عصر ما 🔰مرحوم سید جلال آشتیانی 🔹در دوران زعامت مرحوم مغفور له آيت‏ الله العظمى حاج شيخ عبد الكريم حائرى يزدى «نوّر اللّه مضجعه» ساليان متمادى مرحوم شاه‏ آبادى در حوزه علميه قم تدريس مى ‏فرمودند . آقاى شاه‏ آبادى هر طالب مستعدى را از فيض وجود خود بهره‏مند مى ‏ساختند كتب منقول و معقول را از كفايه و مكاسب و رسائل گرفته تا اسفار و شواهد و مبدأ و معاد ملا صدرا و شرح فصوص و مصباح الانس را درس مى‏دادند. 🔹حضرت استاد علّامه آيت‏ الله العظمى امام «ادام اللّه ظله الظليل على رءوس المسلمين» در عرفان و تصوّف اسلامى تلميذ اين عارف نامدارند و گويا معظّم له شاگرد منحصر بفرد شاه‏ آبادى مى‏ باشند. 🔹امام «مدّ ظله» از اساتيد بزرگ عرفان در قرن اخيرند و ذوق و استعداد خاص در مبانى عقلى و عرفانى دارند. از معظّم له دو رساله نفيس، يكى مصباح الهداية فى النبوّة و الولاية و ديگر رساله‏ اى در شرح دعاى سحر، چاپ شده است كه حاكى از تبحّر و تدرّب آن استاد عاليقدر مى ‏باشد. امام بر مصباح الانس حمزه فنارى، شرح مفتاح الغيب شيخ كبير صدر الدين قونوى بطور متفرقه حواشى دقيقى مرقوم داشته ‏اند و بر مقدمه قيصرى و بر برخى از مواضع فصوص تعليقات دارند. 🔹امام خمينى‏ «جعلنى الله عن كل مكروه فداه» در حكمت متعاليه به روش صدر الحكماء و العرفا آخوند ملا صدرا استاد مسلّم و در حقيقت بدون مجامله بايد گفت كه آن جناب خاتم حكما و عرفا در عصر ما مى‏ باشند. و بمرحوم شاه ‏آبادى اعتقاد راسخ دارند. 🔹مرحوم شاه‏ آبادى مطلقا اعتنا بگفته مخالفان فلسفه و عرفان نداشت. مانند كوه استوار بود و در فكر او اين معنا كه از انغماز در الهيّات و عرفان ممكن است‏ به جنبه شريعتمدارى او لطمه بزند، خطور نمى‏ نمود. 🔹 امام قبل از دوران طلبگى حقير در قم شرح فصوص تدريس مى ‏كردند و در زمانى كه نگارنده اين سطور در قم تحصيل مى‏ كردم، معظم له شرح منظومه (براى جمعى از جمله مرحوم علّامه بزرگوار شهيد مطهرى و آيت‏ الله العظمى منتظرى، آيت‏الله آقا ميرزا محمد مسائلى اردبيلى‏ و مرحوم آقا سيد غنى اردبيلى و شهيد دانشمند قاضى طباطبائى و برخى ديگر از افاضل زمان) تدريس مى ‏فرمودند. 🔹مدتها به تدريس اسفار اشتغال داشتند كه برخى از مدرسان درجه اول مانند آيت‏ الله حاج ميرزا عبد الجواد سدهى اصفهانى و حاج ميرزا عطاء الله سدهى و مرحوم فكور يزدى بدرس ايشان مى ‏رفتند و استاد علّامه مطهرى و آيت‏الله منتظرى و جمعى ديگر در اين درس حاضر مى ‏شدند. امام بعد از شروع به تدريس خارج فقه و اصول و توجّه افاضل به اين دروس، نتوانستند بين تدريس دو رشته جمع نمايند و در مدت قليلى حوزه درسشان ديگر حوزه ‏ها را تحت شعاع قرار داد. 📚شرح مقدمه قیصری بر فصوص، مقدمه کتاب @almorsalaat
2.74M
🔈🔈 ♻️ : در مورد تحصیل علم فلسفه عده ای معتقدند دو حالت دارد یا فلسفه به قصد آشنایی با علوم دیگر مثل اصول فقه می خواند یا به صورت تخصصی سیر فلسفه را دنبال می کند. در حالت اول خواندن چند کتاب در مقدمات فلسفی کافی است ولی در حالت دوم باید ابتدا مکتب مشاء را بخواند، سپس اشراق و بعد از آن حکت متعالیه و ... . 🔸 من در کانال المرسلات دیدم که تأکید ایشان روی کتاب بدایه الحکمه خیلی زیاد است و بقیه کتب پیشین در مکاتب دیگر را پژوهشی می دانند. 🔸سوال من این است که نگاه ایشان به فلسفه کدام یک است؟ آیا تخصصی می دانند یا به صورت سطحی و عمومی؟ اگر ایشان اعتقاد به تخصص دارند چرا برخلاف علوم دیگر مثل اصول فقه که از الموجز و اصول مظفر و رسائل و کفایه و مناهج توصیه به خواندن می شود تنها به بدایه الحکمه اکتفا می کنند؟ 🔸چرا برای خواندن فلسفه ایشان یادگیری مکاتب پیشین را مقدم نمی دارند. مثلا یادگیری حکمت مشاء، حکمت اشراق و بعد از آن حکمت متعالیه؟ 🔰 پاسخ این سوال مهم را از مشاور محترم کانال حجت الإِسلام سید مجتبی امین جواهری(@smojtabaamin) بشنوید 📌 جهت ارتباط با مشاوران کانال کلیک کنید 👇👇👇 🆔 eitaa.com/almorsalaat/248 @almorsalaat
متاسفانه باخبر شدیم که استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین فقیهی (زیدعزه) که از شاگردان آیت الله مصباح نیز می باشند دچار تصادف شده اند و تشخیص اولیه خونریزی مغزی است. انشاءلله برای شفای عاجل ایشان دعا می کنیم و به حضرت معصومه سلام الله علیها متوسل می شویم. لطفا ای نیز برای شفای ایشان قرائت کنیم. @almorsalaat
khodsazi-dar-hoze-moghadame-anjame-vazaef.mp3
1.27M
🔉🔉 ♨️خودسازی، مقدمه انجام وظیفه طلبگی 🔰استاد علی فرحانی 🌀🌀🌀🌀🌀🌀 🔸استاد در این صوت، مسئله مهمی را تذکر میدهند. ایشان میفرمایند که هدف ما در حوزه علمیه، اجتهاد، اسلام شناسی و تبلیغ است و خودسازی، مقدمه انجام تکلیف در حوزه است. 🔸خودسازی، وظیفه هر انسان بما هو انسان است و اختصاصی به طلبگی ندارد. 🔸همچنین می فرمایند که اگر کسی فقط به تهذیب، خودسازی و انجام امور معنوی وارد در حوزه شود، به احتمال زیاد موفق نخواهد بود و در برخی موارد به خروج از حوزه منجر می شود. ✅حتما این صوت را @almorsalaat
♨️ تو خود حجاب خودی 🔰علامه طباطبایی 🔹اما حجابه تعالى أي احتجابه عن خلقه فقد قال تعالى:{فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ لا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ} و حياة كل أحد في الدنيا وجوده الدنيوي بلواحقها و غرورها بجعلها الإنسان مشغولا بنفسها و قد قال تعالى:{وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ‌} و قال سبحانه:{وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا مَتاعُ الْغُرُورِ} الآيات، و اللعب هو الاشتغال بفعل لغاية خيالية لا حقيقية له في الخارج، و اللهو ما يصرف عن غيره و يشغل اللاهي بنفسه، فدل على أن الحياة الدنيوية و هو الوجود الدنيوي إنما هو خيال يصرف الإنسان عن غيره و هو الحقيقة التي هي الحياة الأخروية و قد بين ذلك و أشير إليه في آيات كثيرة. 🔹و أكثر المؤمنين و إن كانوا يشاركون كون هؤلاء في المحجوبية عنه تعالى إلّا أنّه تعالى وعدهم وعدا حسنا بكشف الحجاب بالستر على ذنوبهم فقال تعالى:{إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَ أَجْرٍ كَرِيمٍ إِنَّا نَحْنُ نُحْيِ الْمَوْتى‌} الآية. فهذا هو الحجاب عن الله سبحانه و هو نفس وجود الإنسان. 🔹فقد تبين من جميع ذلك أن نفس وجود الخلق حجاب لهم عن الحق سبحانه فلا حجاب بينه و بينهم إلّا أنفسهم و هذا هو المتحصل عن الأخبار. 📚الرسائل التوحيدية، ص: 113 (با تلخیص) @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️ فلسفه اسلامی 🔰استاد علی فرحانی 🔸بدایه الحکمه/ علامه طباطبایی eitaa.com/almorsalaat/1007 🔸نهایه الحکمه/ علامه طباطبایی eitaa.com/almorsalaat/1182 🔸مبانی حکمت متعالیه eitaa.com/almorsalaat/1026 🔸الشواهد الربوبیه/ ملاصدرا eitaa.com/almorsalaat/1346 🔸اشارات/ بوعلی سینا eitaa.com/almorsalaat/1347 @almorsalaat
💢فلسفه‌ی اسلامی باید گسترش و استحکام پیدا کند. 🔰رهبر معظم انقلاب ۸۲/۱۰/۲۹ 💠فلسفه‌ی اسلامی است؛ پایه‌ی دین است؛ مبنای همه‌ی معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است؛ لذا این باید گسترش و استحکام پیدا کند و برویَد و این به کار و تلاش احتیاج دارد. @almorsalaat
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠ما نمی‌توانیم امروز همان طور که انبار می‌کردند از برای ما سوغات می‌آوردند و در دانشگاههای ما بچه‌های ما را فاسد می‌کردند، امروز هم بنشینیم که مغزهایی که تربیت غربی دارند برای ما تربیت کنند بچه‌های ما را 💠اسلام عمیقتر از همه جا و از همه مکتبها راجع به امور انسانی و راجع به امور تربیتی [نظر] دارد که در راس مسائل اسلام است/ غنی ترین کتابهای عالم است در تربیت، در تعلیم و تربیت، منتها متخصص لازم دارد 💠کسانی که اطلاع از احکام اسلام ندارند، از ندارند، از ندارند، از علوم عقلی اسلام اطلاع ندارند، اینها می‌گویند که در اسلام نیست. خوب، تو که اطلاع نداری، به چه مناسبت یک همچو حرفی می‌زنی؟ 🔍محفل علوم انسانی المرسلات @ensani_almorsalaat
💠بدون درست و عقیدتی و عملی به ، هیچ‌کدام از وعده‌های الهی درباره‌ی مسلمانان عملی نخواهد شد. 🔰رهبر معظم انقلاب 69/3/10 ♨️اسلام، دین توحید است و توحید یعنی رهایی انسان از عبودیت و اطاعت و تسلیم در برابر هر چیز و هرکس به جز خدا؛ یعنی گسستن بندهای سلطه‌ی نظامهای بشری؛ یعنی شکستن طلسم ترس از قدرتهای شیطانی و مادّی؛ یعنی تکیه بر اقتدارات بی‌نهایتی که خداوند در نهاد انسان قرارداده و از او بکارگیری آنها را همچون فریضه‌یی تخلف‌ناپذیر، طلب کرده است؛ یعنی اعتماد به وعده‌ی الهی در پیروزی مستضعفین بر ستمگران و مستکبرین به شرط قیام و مبارزه و استقامت؛ یعنی دل‌بستن به رحمت خدا و نهراسیدن از احتمال شکست؛ یعنی استقبال از زحمات و خطراتی که در راه تحقق وعده‌ی الهی، آدمی را تهدید میکند؛ یعنی مشکلات راه را به حساب خدا گذاشتن و خود را به پیروزی حتمی و نهایی امیدوار داشتن؛ یعنی در مبارزه، چشم به هدف عالی -که نجات جامعه از هرگونه ستم و تبعیض و جهل و شرک است- دوختن و عوض ناکامیهای شخصی و میان راهی را نزد خدا جستن؛ و خلاصه یعنی خود را مرتبط و متصل به اقیانوس لایزال قدرت و حکمت الهی دیدن و به سمت هدف اعلی، با امید و بی تشویش شتافتن. همه‌ی عزت و اعتلایی که به مسلمین وعده داده شده، در سایه‌ی چنین ایمان و درک روشن و عمیقی از توحید است. بدون فهم درست و پایبندی عقیدتی و عملی به توحید، هیچ‌کدام از وعده‌های الهی درباره‌ی مسلمانان عملی نخواهد شد. @almorsalaat
♨️راه اسلامی سازی علوم از کف فیضیه می گذرد. 🔰حجت الاسلام علی امیری 🔸جهان اسلام در عصر کنونی با دو مساله و چالش بسیار تعیین کننده روبه‌روست که اگر حل شود تمدن نوین اسلامی پایه ریزی می شود: 1⃣مواجهه و زورآزمایی میدانی با رقیب است که نقطه ثقل این برخورد "قدس شریف" می باشد که اگر آزاد شود، کمر تمدن آلوده‌شان شکسته خواهد شد. 2⃣مواجهه علمی_نرم افزاری‌ ست که عبارت است از "اسلامی سازی علوم انسانی". ✅راه حل چالش اول گفتمان است که با انقلاب اسلامی از کف فیضیه متولد شد. با این شعار که راه قدس نه از انکارا، نه از قراردادهای ننگین کمپ دیوید و نه از اتحادیه بی خاصیت عرب بلکه ^راه قدس از کربلا می گذرد^ ✅راه حل چالش دوم هم نه از فلان موسسه با سیستم ترمی واحدی! و نه از بهمان موسسه با علوم صرفا معقول. بلکه راه اسلامی سازی علوم انسانی هم از کف فیضیه می گذرد؛ یعنی با همان متد . ‼️با اطلاع عرض می کنم؛ در رویاروی تمدن اسلامی با مکاتب ناصالح کنونی آنچه ورق را به نفع اسلام برمی گرداند فقه بالمعنی الاعم است و بلاشک تمدن نوین اسلامی تمدنی ذاتا ًفقهی خواهد بود. 📌در یادداشت بعد استدلال های این مدعا را تبیین خواهم کرد ان شاءالله .... @almorsalaat
💢 نکات مهم و کلیدی در تعلیم و تعلّمِ علم فلسفه 🔰 مشاور: عباس افروزی 🆔:@A_Afrouzi133 ♻️ پست حاضر، مشاورۀ مدیرمسئول یکی از مؤْسسات فلسفی است با مشاور محترم کانال حجت الإِسلام عباس افروزی درمورد نکات کلیدی و کاربردیِ مهم در سیر تدریس فلسفه 🔷 : با عرض سلام و تشکر و قدردانی از زحمات مخلصانۀ و بدون چشمداشت گروه تان در واحد مشاوران، بنده مدیر مسئول یکی از مؤْسسات فلسفی هستم. (البته بیرون از قم وگرنه حضوری خدمتتان می رسیدم) 🔹 می خواستم نظرتان درمورد چگونگی تدریس بهتر و عمیق تر علم فلسفه را بدانم. یک مدرّس فلسفه چه مسائل و نکات کلیدی ای را باید مدّ نظر داشته باشد تا فلسفه را به بهترین صورت ممکن تدریس کند و به جان شاگردان برساند؟ 🔶 : علیکم السلام. با سپاس از نظر لطفی که به کانال و گروه مشاوران المرسلات دارید، باید عرض کنم سوال شما حقیقتا سوال مهم و سنگینی است و مثل منی توانایی پاسخگویی به آن را ندارد. اما چند نکته اساسی که از دروس فلسفه در ذهن دارم را خدمتتان عرض می کنم. 🌀 : مهمترین و حساسترین مسالۀ درمورد علم فلسفه این است که مدرّس فلسفه باید تمام مفاهیم و گزاره های این علم را زنجیره وار و سازمان یافته در یک سیستم فکری منجسم تصور کرده باشد و بالتبع سیر تدریسی اش را متناسب با آن سیستم فکری نظم و نسق خاص ببخشد. تا در نهایت بتواند چارچوب و نظام فکری منسجمی را در ذهن متعلّم به وجود آورد. 🔸 نکات دیگری که در ادامه اشاره می شود مسائل عمده در به دست آوردن این سیستم فکری است👇 🌀 : نکته ای که لازم است در ابتدا عرض شود این است که مدرّس باید کلاس خود به شکل قضیۀ خارجیه مدیریت کند نه قضیۀ حقیقه. به این معنا که مدرّس در تدریس فلسفه باید شناخت خوب و دقیقی از تک تک متعلّمین داشته باشد و متناسب با آن شناخت تدریس خود را مدیریت کند. باید ببیند مطالبی که درس داده است را هر کدام از شاگردان به چه اندازه صحیح تصور کرده اند. اینطور نباشد که بدون در نظر گرفتن وضعیت و شرائط مخاطب، همه را به یک چوب رانده و به صورت قضیۀ حقیقه تدریسش را به پایان برساند. 👌 این مسالۀ مهم را با گذاشتن کلاس های مشاوره ای مدیریت می کردند. به این صورت که متعلّمین در آن کلاس ها خود را جای استاد گذاشته و تقریرِ عصارۀ فهم خود را برای استاد و دیگر شاگردان بازخوانی می کند. تا مدرّس با بحث و به چالش انداختن آن شاگرد، به عمق ذهن او پی برده و نقصان ها و نارسایی های ذهنی اش را به دست آورد. 🌀 : مدرّس باید از اولین گام تدریسی خود توجه به سیر از بدیهی به نظری در مباحث خود داشته باشد. یعنی تنها ادراکاتی را می تواند برای ورود در فلسفه استفاده کند که یقینی و بدیهی باشند. و باید سلسله گزاره های بعدی را بر آن سوار کند بدون وساطت هیچ گزارۀ غیر یقینی. لزوم رعایت این نکته را چند مساله اثبات می کند: 🔻 متعلّم فلسفه می خواهد علمی متقن و یقینی را فرا بگیرد. لذا باید پایه های ادراکی اش سفت و محکم بوده و در آن هیچ شک و تزلزلی وجود نداشته باشد. تا در قدم بعد، گذاره های جدید را به صورت پله ای و زنجیره وار بر آن ها سوار کند. پس باید سیر از بدیهی به نظری رعایت شود. 🔻 جدا از رعایت حال متعلّم، اساسا اقتضاء منطق و رسیدن به نتیجۀ یقینی سیر از بدیهی به نظری است. در منطق خواندیم که نتیجه تابع اخسّ مقدمات است. اخسّ یعنی پایین ترین، پست ترین. اگر گزاره و مقدمه ای غیر یقینی -که در اعتبار و حجیّت اخسّ از گزاره یقینی است- را در استدلالهای خود اخذ کنیم، نتیجه قطعا یقینی نخواهد بود. صد البته چنین نتیجه ای ارزش و مقامی در حیطۀ علم فلسفه نخواهد داشت. 🔻 از آنجا که فلسفه علم أَعلی و أَعمّ العلوم است، گزاره های ابتدایی اش -که می خواهد بیس و پلۀ گزاره های بعدی قرار بگیرند- باید یقینی و بدیهی باشند. چراکه أَعم و أَعلی بودن علم فلسفه نسبت به سائر علوم به این معناست که هیچ علمی ما فوق علم فلسفه وجود ندارد تا آن گزاره های ابتدایی را اثبات و بدیهی کند. 🔻 دلیل آخری که بر لزوم رعایت سیر از بدیهیات به نظریات به ذهنم آمد عرض کنم -که شاید بهتر بود به عنوان اولین دلیل بیان می شد- مرز و حریم علم فلسفه است. علم فلسفه دائرمدار یقین بالمعنی الأَخص منطقی است. یعنی تا هر جا که عقل بشری توانایی به دست آوردن یقین بالمعنی الأَخص -با رعایت تمام شروط مقدمات برهان- را داشت، فلسفه امتداد دارد. اما اگر گزاره ای محلّی به این لباس زینت بخش نبود، اساسا وارد در فلسفه نخواهد شد، نه اینکه گزاره ای فلسفی باشد بعد عدم مطابقتش آشکار گردد. فتأَمّل 🌀 : مدرّس باید توجه داشته باشد که ذهن متعلّم - حتی اگر هیچ یک از کتب فلاسفۀ شرق و غرب و دیگر علوم حوزوی را نخوانده و رنگ و دیدگاه های خاص به خودش نگرفته باشد باز - نسبت به گزاره ها و قضایای فلسفی بی طرف نیست. بلکه به خاطر انس و اخت و تعامل روزانه اش با ماهیات و حدود، به صورت پیشفرض ماهیت بین است و ناخواسته معانی و مفاهیم فلسفی را ماهوی می بینید؛ « در مباحث فلسفی به دلیل اینکه ذهن مباحث مفهومی و ماهوی را بهتر می شناسد، ذهن ابتدا با ماهیت انس می گیرد. و این امر توهم اصالت ماهیت را تقویت می کند...» رحیق مختوم، ج۹، ص:۴۵۱ 🔻 بنابراین نباید بدون توجّه به این نکتۀ مهم، شروع به تدریس مطالب و مفاهیم عمیق فلسفی کرد. بلکه باید به تدریج متعلّم را با همان دیدگاه ماهوی به جلو بکشاند و ذهنش را گام به گام قوی و قوی تر کرد. در قدم بعد کم کم توضیحات را وجودی کرده و سعی در انتقال مفاهیم با بیان خاص وجودی داشت. الحذر الحذر که از همان ابتداء بخواهید مفاهم سنگین و عمیق وجودی را به متعلّم بفهمانید. علامۀ طباطبایی «ره» در خاتمۀ باب وجوب و امکان این نکتۀ اساسی را صریحا بیان کرده و اجرا می کنند «رک بدایة الحمکه، ص۵۴» 🌀 : مدرّس فلسفه قبل از ورود در علم و پرداختن به مسالۀ اصالت وجود و ماهیت، ابتدا باید شبهۀ معرفت شاسانۀ انطباق ادراکات با خارج را کاملا حل کرده و متعلّمین را تبدیل به یک رئالیست افراطی کند. به گونه ای که جای هیچ شک و شبهه ای در وصول به خارج و انطابق ادراکات با همان چیزی که در خارج وجود دارد «الماهیة کما فی کذلک فی الخارج» باقی نماند. 🔸 در تبیین این مساله لازم است دقت شود که تقسیم ادراکات به معقول اولی و معقول ثانی منطقی و معقول ثانی فلسفی، به حسب حکایتگری از خارج نیست. همه ادراکات بدون استثناء، در حکایتگری و انطباق قطعی با خارج مشترک اند. 🔹 وجه تقسیم در این تقسیم بندی چگونگی اتخاذ مفاهیم یعنی به ذهن آمدن مفاهیم از خارج است نه حکایتگری آن ها از خارج. کما اینکه تقسیم ادراک به حسی و خیالی و..... هم به حسب کیفیت اتخاذ آن ادراک است. که انسان یک بار ادراکی را در رتبۀ حواس خمسه اش اتحاذ میکند، یکبار در رتبۀ خیال، یکبار در رتبۀ عقل. عقل خود نیز دارای مراتبی است: ادراک عقلی یکبار در رتبۀ معقول اولی اخذ می شود، یکبار در رتبۀ معقول ثانی منطقی اخذ می شود، یکبار در رتبۀ معقول ثانی فلسفی اخذ می شود. این بحث سر دراز دارد. 🌀 : در طرح اولین مسالۀ فلسفی یعنی اصالت الوجود و اصالت الماهیت، مدرّس باید مسالۀ را به گونه ای تقریر کند که متعلّم کاملا حسّ کند فقط یکی از این دو فرض می تواند اصیل باشد و دیگری قطعا اعتباری و پوچ خواهد بود. به طوری که خود به خود فرض اصالت الوجود و الماهیة معا، از بین برود و اساسا در ذهن مخاطب چنین فرضی رخ ننماید. 🔅بنابراین اصالت الوجود باید به گونه ای طرح و بررسی و اثبات شود که ماهیت را پوچ و پوچ کرده و هیچ حظّی از وجود و هستی را به او ندهد. تا بالتبع مخاطب وجود را تنها عنصر توضیح دهنده هستی تلقی کرده و هر آنچه غیر از وجود است را هالک و باطل بداند. (اذ لو کانت خارجه کانت هالکه باطله) 🌀 : در یک نگاه کلی علم فلسفه شامل موضوع واحد و محمولات متعدد است. موضوع همان واقعیت و هستی و موجودیت، و محمولات احکام و آثار متعدده ای است که از آن موضوع بر می خیزد مانند:‌ ذهنی و خارجی، وجوب و امکان، علت و معلول، رابط و مستقل، مجرد و مادی و قوه و فعل و ... 🔸حال وقتی در اولین گام ورود در فلسفه می خواهید موضوع را تحلیل و بررسی کرده و پی به اصالت وجودی یا ماهوی اش ببرید، باید دقت داشته باشید که اگر موضوع را وجود دانستید باید تمام آثار و محمولاتش را هم وجودی تبیین و تشریح کنید (البته با تدریج و رفق و مدارا با ذهن های انیس با حدود و ماهیات) و اگر موضوع را ماهیت دانستید باید تمام محمولات را نگاهی اصالت الماهوی تشریح و تبیین کنید. 🔻 بدیهی است که محمولات فلسفی اگرچه نامشان در هر دو نگاهِ وجودی و ماهوی یکی است واحد اما روح و مغزایشان متفاوت بوده و اصطلاحا می باشند. 🌀 : فیلسوف چه اصالت الوجودی باشد چه اصالت الماهوی، به مباحث ماهیات و مقولات عشر نیاز مبرّم داشته و هیچ گاه نمی تواند از آنها دست کشیده و طرحشان در علم فلسفه را استدرادی بداند. 🔸 چراکه کار با مفاهیم ماهوی -که همان علم حصولی است- خصیصۀ ذاتی نفس انسان است. تا نفس، نفس است با چنین مفاهیمی سر و کار دارد. اگر چیزی را بخواهیم تجزیه و تحلیل کرده و محمولی را بر آن بار کنیم، به وسیله همین ادراکات مفاهیم حصولی است. لذا نمی توان به بهانۀ اصالت الوجودی بودن، مباحث ماهوی را از حریم فلسفه بیرون و استدرادی دانست. 🔸 به علاوه در تخصّص نوع ثالث اثبات می شود که ادراکات ماهوی اگرچه اصیل نبوده و بویی از رائحه هستی نبرده اند، اما با دقت در مکانیزم تولید علم حصولی و صدق ماهیت واحده بر وجود خاص دون وجود اخری و.... پی می بریم ادراکات ماهوی دروغ و گزاف نبوده و در حدّ حکایت گری خود، صادق اند. 🔻 بماند که بدون بحث از ماهیات و مقولات عشر، طرح مباحث نفس و انسان شناسی امکان نخواهد داشت 🌐@almorsalaat