eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
524 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
اصل اجتهاد در اسلام.pdf
265.3K
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 مساله اجتهاد و تقلید در اسلام و پاسخ به بسیاری از شبهات ❇️درس گفتار فوق با نام «اصل اجتهاد در اسلام» نام گذاری و منتشر شده است. البته حق مساله این است که بگوییم «مساله اجتهاد و تقلید» چرا که مباحث زیادی از گفتار فوق در باب تقلید و کیفیت آن و تقلیدِ مذموم و ممدوح است. ❇️گفتار فوق برای آشنایی با چیستی و چگونگی اجتهاد و حد و حدود آن بی نهایت آموزنده و مفید است. ان شاء الله در روزهای آینده صوت این جلسه که سخنرانی استاد شهید است را نیز در اختیار شما بینش پژوهان گرامی قرار می دهیم. 💠در ادامه فهرستی از اهم مطالب موجود در این گفتار رو با هم می خوانیم: 🔆اجتهاد در نگاه چیست و چگونه انجام می شود؟ 🔆تفاوت اجتهاد در مکتب تشیع و چیست؟ 🔆چرا اهل تسنن به چهار امام فقهی اکتفا کردند؟ 🔆آشنایی با سیر تطور واژه «اجتهاد » در طول تاریخ علم اصول فقه 🔆پیدایش جریان مهم و منحرف اخباری گری در تشیع 🔆نقش و در مبارزه با تفکر 🔆نقد امت در مواجهه با علمای منحرف و مقایسه آن با اسلام و علمای اسلام 🔆چرا از میت جایز نیست؟! 🔆تاثیر جهان بینی و نگاه های هستی شناسانه یک فقیه در اجتهاد او چیست؟ 🔆پیشنهاد مهم تخصصی شدن رشته های علوم اسلامی و تشکیل شوراهای فقهی @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
این مقاله از بهترین مقالات شهید مطهری است. اگر کسی از بزرگواران این مقاله را مطالعه نکرده، بخواند انشالله. این مقاله یکی از منابع مقدماتی برای ورود به بحث و همچنین آشنایی با هدف است. محسن ابراهیمی @almorsalaat
💢 سیر استاد در تدریس علوم حوزوی + اشاره اجمالی به سیر تدریس علم اصول توسط ایشان 🔰محمدمهدی مقدسی 🆔:@m_mahdi1384 ♻️این یادداشت توسط استاد محترم جناب حجت الإِسلام محمدمهدی مقدسی دربارۀ سیر پیشرفت و تحوّل شان به وسیلۀ دروس استاد فرحانی و نگاه کامل و نظاممند استاد در سیر تدریس دروس حوزوی، نگاشته شده است. 🔶 در سالهای ابتدایی ورود به حوزۀ علمیه قم، طلبه ای پر دغدغه بودم و در نظرم حوزه تنها مکانی بود که زمینۀ رشد فردی و اجتماعی من در آن فراهم بود؛ لذا با تلاش فراوان سعی میکردم در مسائل درسی، معنوی و اجتماعی به درستی گام بردارم. 🔸 برای یافتن شیوۀ صحیح درس خواندن در درسهای مختلف با اساتید با سابقۀ آن درس مشورت میکردم. در مسائل اخلاقی تلاش خود را برای عمل به رهنمودهای اساتید اخلاق به کار می بستم. همچنین تلاش میکردم برای موفقیّت در وظایف اجتماعی مهارت های لازم را به دست آورم. 🔸با وجود همۀ این تلاشها نتیجۀ مطلوب حاصل نمی گشت!. بزرگترین مشکلی که با آن مواجه بودم ناهماهنگی ها و تناقضاتی بود که مشورت با افراد مختلف در ذهنم ایجاد میکرد. راهکارهایی که برای تحصیل عمیق دروس حوزوی ارائه میدادند با انجام تکالیف اجتماعی منافات داشت. از طرفی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی که برای دفاع از انقلاب و اسلام ضرورت داشت سبب کم رنگ شدن امور علمی میگشت. و از طرف دیگر، راهکارهای رشد در امور معنوی و اخلاقی به گونه ای بود که فعالیتهای اجتماعی را کمرنگ میساخت. حتّی در تحصیل علم و یافتن روش صحیح درس خواندن و میزان تحصیل و تعمّق در هر علم و اولویّت بندی بین علوم نیز با ابهامات زیادی مواجه بودم. ⛔️ این افکار آشفته، انگیزه ام را تحت تاثیر قرار داده و دغدغه های فکری و اضطراب شدیدی را در روحم ایجاد کرده بود. 🔷 از پایۀ دوم در کلاس «المنطق» با استاد فرحانی آشنا شدم. روش تدریس ایشان برایم نو و جذاب بود. در تمام مدّت کلاس ذهنم به دنبال کلامِ ایشان میدوید. پس از تمام شدن هر جلسۀ درس، واقعا حس میکردم به دارایی هایم افزوده شده است. مشورت با استاد آبی بر آتش اضطراب درونم بود؛ ولی هنوز مسیر پیش رو برایم مبهم بود. 🔹 در طول دوران تحصیل در هر یک از مباحث که در درس استاد شرکت میکردم افقهای تازه ای به رویم گشوده میشد. درس اصول فقه و حضور در کلاس استاد بسیار شیرین و نشاط آور بود. ایشان در این جلسات با کنترل ذهن شاگردان، روش صحیح حرکت علمی را بر اساس قوانین منطقی به ما آموختند. ♨️ یکی از مهمترین و ارزشمندترین ثمرات این جلسات آشنا شدن با جنبه های مختلف شخصیّت حضرت امام خمینی و علامه طباطبائی بود. تا آن زمان حضرت امام را به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی و علامه طباطبائی را به عنوان فیلسوف و عارفی وارسته دوست داشتم؛ ولی از آن پس این دو شخصیّت نزدم چنان با عظمت بودند که در جنبه های گوناگون علمی و عملی ایشان را تنها الگوی خود میدانستم. 🔆 در پایان درس «بدایة الحکمة» وقتی نگاهی به مسیر طیّ شده انداختم مشاهده کردم که به برکت رهنمودهای استاد و آشنایی با مبانیِ حضرت امام و علامۀ طباطبائی، بنای فکریِ منسجمی در ذهنم نقش بسته است که در آن، عالِم و فقیه شدن و رشد در معنویات با انجام تکالیف اجتماعی و دفاع از اسلام و انقلاب هیچگونه تعارضی ندارند؛ بلکه جنبه های مختلف حرکتی واحد هستند که غفلت از هر یک، مانع ادامۀ حرکت میگردد. 🔹بنده و جمعی از شاگردان استاد، پس از سالها همراهی با ایشان مشاهده کردیم که استاد از قدمِ اول حرکت علمی در علم «منطق» با شناخت کامل مقصد و مسیر، در دروس منطق، اصول، فلسفه و فقه و در سخنرانیها و بیانات مختلف، مسیری را طراحی کرده اند که اگر با «اعتدال در بینش و عمل» و رعایت قواعد و ضوابط آن، در این مسیر گام برداریم در کوتاهترین زمان و با بهترین کیفیت میتوانیم به اهداف خود نائل شده و به نظام اجتهادی حضرت امام خمینی و علامه طباطبائی دست یابیم؛ 🔹 مجموعه جلسات «الموجز»، اولین مجموعه از تدریس های اصول فقه استاد علی فرحانی است که در مدرسه علمیّه حقانی تدریس شده اند. اگرچه موضوع این جلسات، تدریس کتاب «الموجز» است؛ ولی مطالب آن اختصاص به کتاب «الموجز» ندارد. از آنجایی که استاد در این جلسات مفاهیم تصوری و «مطلبُ ما»ی مسائل علم اصول را بیان کرده اند، از نظر منطقی محتوای آن گام نخست و زیربنای حرکت علمی در علم اصول فقه است. 🔹 ایشان در ادامه، در تدریس کتاب «اصول الفقه» علامه مظفر، علاوه بر تکمیل مفاهیم تصوری علم اصول، شیوۀ به دست آوردن سازمان و مدرسه فکری مؤلف کتاب را نیز به شاگردان آموختند. ملکه ای که از این دو کلاس برای طلبه حاصل می گردد سبب می شود وی را برای شرکت در درس «مناهج الوصول» مستعدّ سازد. 👌 اگر طلبه ای سازمان استنباطی و اصولی حضرت امام را بیاموزد، به یکی از راقیترین نظامهای اجتهادی دست یافته است و علاوه بر اینکه در فقه مصطلح و ابواب طهارت تا دیات سرآمد خواهد شد، کلید گشایش قفل «تولید علوم انسانی اسلامی» را نیز در دست خواهد داشت. 🌐@almorsalaat
💢 ماجرای به مشهد رفتن آیت الله بروجردی و اخلاص ایشان 🔰شهید آیت الله مطهری ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🔹مرحوم آية اللَّه بروجردي (اعلي اللَّه مقامه) قبل از اينکه به قم بيايند، من از نزديک خدمت ايشان ارادت داشتم. بروجرد رفته بودم و در آنجا خدمتشان رسيده بودم. مردي بود در حقيقت باتقوا و به راستي موحد. نگوييد هرکس مرجع تقليد شد، البته موحد هست. توحيد هم مراتب دارد. بله، اگر به مقياس ما و شما حساب کنيم، مراجع تقليد درجات خيلي بالاتر از توحيد من و شما را دارند ولي وقتي که من مي‌‌‌‌‌گويم موحد، يک درجه خيلي عالي را مي‌‌‌‌‌گويم. او کسي بود که اساساً توحيد را در زندگي خودش لمس مي‌‌‌‌‌کرد، يک اتکاء و اعتماد عجيبي به دستگيريهاي خدا داشت. 🔹سال اولي بود که ايشان به قم آمده بودند. تصميم گرفته بودند به مشهد بروند. مثل اينکه نذرگونه‌‌‌‌‌اي داشتند؛ در آن وقت که بيمار شده بودند (آن بيماري معروف که احتياج به جراحي پيدا کردند و ايشان را از بروجرد به تهران آوردند و عمل کردند و بعد به درخواست علماي قم به قم رفتند) در دلشان نذر کرده بودند که اگر خداوند به ايشان شفا عنايت بفرمايد، به زيارت حضرت رضا عليه السلام بروند. بعد از شش ماه که در قم ماندند و تابستان پيش آمد، تصميم گرفتند به مشهد بروند. 🔹يک روز در جلسه دوستان و به اصطلاح اصحابشان طرح مي‌‌‌‌‌کنند که من مي‌‌‌‌‌خواهم به مشهد بروم، هرکس همراه من مي‌‌‌‌‌آيد اعلام کند. اصحابشان عرض مي‌‌‌‌‌کنند: بسيار خوب، به شما عرض مي‌‌‌‌‌کنيم. يکي از اصحاب خاصشان که هم اينک يکي از مراجع تقليد است براي من نقل کرد که ما دور هم نشستيم، کنکاش کرديم، فکر کرديم که مصلحت نيست آقا بروند مشهد، چرا؟ چون آقا را ما مي‌‌‌‌‌شناختيم ولي در آن زمان هنوز مردم تهران ايشان را نمي‌‌‌‌‌شناختند، مردم خراسان نمي‌‌‌‌‌شناختند و به طورکلي مردم ايران نمي‌‌‌‌‌شناختند. بنابراين تجليلي که شايسته مقام اين مرد بزرگ هست، نمي‌‌‌‌‌شود. بگذاريد ايشان يکي دو سال ديگر بمانند. براي نذرشان هم که صيغه نخوانده‌‌‌‌‌اند که نذر شرعي باشد. در دلشان اين نيت را کرده‌‌‌‌‌اند. بعد که معروف شدند و مردم ايران ايشان را شناختند، با تجليلي که شايسته‌‌‌‌‌شان است بروند. تصميم گرفتيم که اگر دوباره فرمودند، ايشان را منصرف کنيم. 🔹بعد از چند روز باز در جلسه گفتند: از آقايان کي همراه من مي‌‌‌‌‌آيد هر کدام از دوستانشان حرفي زدند و بهانه‌‌‌‌‌اي تراشيدند. يکي گفت: اي آقا! شما تازه از بيماري برخاسته‌‌‌‌‌ايد (آن وقت فقط اتومبيل بود و هواپيما نبود)، ناراحت مي‌‌‌‌‌شويد، ممکن است بخيه‌‌‌‌‌ها باز شود. ديگري چيز ديگري گفت. ولي از زبان يکي از رفقا درز کرد که چرا شما نبايد به مشهد برويد. جمله‌‌‌‌‌اي گفت که آقا درک کرد اينها که مي‌‌‌‌‌گويند به مشهد نرو، به خاطر اين است که مي‌‌‌‌‌گويند هنوز مردم ايران شما را نمي‌‌‌‌‌شناسند و تجليلي که شايسته شماست به عمل نمي‌‌‌‌‌آيد. 🔹آن آقا براي من نقل مي‌‌‌‌‌کرد: آقا تا اين جمله را شنيد تکاني خورد (آن وقت ايشان هفتاد سالشان بود) وگفت: هفتاد سال از خدا عمر گرفته‌‌‌‌‌ام و خداوند در اين مدت تفضّلاتي به من کرده است و هيچ يک از اين تفضّلات تدبير نبوده است، همه تقدير بوده است. فکر من هميشه اين بوده که ببينم وظيفه‌‌‌‌‌ام در راه خدا چيست. هيچ وقت فکر نکرده‌‌‌‌‌ام که من در راهي که مي‌‌‌‌‌روم ترقي مي‌‌‌‌‌کنم يا تنزل، شخصيت پيدا مي‌‌‌‌‌کنم يا پيدا نمي‌‌‌‌‌کنم؛ فکرم هميشه اين بوده که وظيفه خودم را انجام بدهم. هرچه پيش آيد، تقدير الهي است. زشت است در هفتاد سالگي، خودم براي خودم تدبير کنم. وقتي که خدايي دارم، وقتي که عنايت حق را دارم، وقتي که خودم را به صورت يک بنده و يک فرد مي‌‌‌‌‌بينم، خدا هم مرا فراموش نمي‌‌‌‌‌کند. خير، مي‌‌‌‌‌روم. 🔹و ديديم اين مرد از روزي که فوت کرد، روز به روز خداوند بر عزت او افزود. آيا آيت اللَّه بروجردي- نعوذباللَّه- با خدا قوم و خويشي داشت که مورد تفضّل و يا عنايت حق باشد؟ ابداً. امدادهاي الهي به افراد، به اجتماعات و به بشريت حسابي دارد. 📚 آزادی معنوی، ص 222 @almorsalaat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص) 🔻اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهین‌آمیز به پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه‌وآله، باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده است. به همین علت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسوی پیامی کوتاه صادر کردند. متن این پیام که به زبان فرانسوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است: 🏳بسمه تعالی 🔰جوانان فرانسه ! 🔹️از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ 🔹️سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟ سیدعلی خامنه‌ای ۷ آبان ۱۳۹۹ @Khamenei_ir
♨️وظیفه ما در باقی ماندن اسلام 🔰شهید مطهری (ره) 🔸اگر اسلام در ذات و طبيعت خودش اين قدرت را نداشته باشد که نيازهاي جهان بشري را رفع کند، اگر دواي درد بشر نباشد، ما و شما و هزاران حسينيه‌‌‌‌‌هاي ارشاد بخواهند به زور نگهش دارند، امکان ندارد (القسر لايدوم). ولي اگر اسلام اين قدرت و توانايي را داشته باشد باقي مي‌‌‌‌‌ماند. 🔸تنها وظيفه‌‌‌‌‌اي که ما داريم اين است که اين احساس احتياج را در بشر بيدار کنيم و اين امرِ مورد نياز را به اين بشر محتاج عرضه بداريم. نقش حسينيه‌‌‌‌‌هاي ارشاد و امثال آن اين است که اين احساس احتياج را در بشر بيدار کند، آگاهش کند، متوجهش نمايد که تو به اسلام محتاجي، بعد اسلام را عاري از هر پيرايه‌‌‌‌‌اي به او عرضه بدارد. ديگر همان کافي است، نمي‌‌‌‌‌خواهد ما و شما نگهدارش باشيم، او خودش جاي خودش را باز مي‌‌‌‌‌کند. 📚پانزده گفتار ص۱۵ @almorsalaat
نگاهی_به_دریا 📌دستگاه استنباطی امام خمینی، فقه تمدن ساز 🔰استاد علی فرحانی 🔰تنظیم: احسان چینی پرداز 💠 در حقیقت مدعای دین این است که « کل ما له دخل فی السعاده و الشقاوه» یعنی هر آنچه که دخل و تصرفی در شقاوت و سعادت انسان دارد به خوبی تبیین کرده و موضع خود را نسبت به ان بیان کند. 💠اما همانطور که در هر زمانی متناسب با آن نیاز به مولدینی وجود دارد که این مهم را به عرصه تحقق برسانند. در زمان ما هم این نیاز بیش از پیش احساس میشود. چه اینکه سوالات امروز جوامع، متفاوت شده و خصوصیات خاصه خود را دارد. 💠یکی از ویژگی های اساسی مسائل و ؛ متسلسل و پیچیده بودن آنها است. 💠یعنی این سوالات از حالت فرد و تک سوال خارج شده و به نظام واره رسیده اند حالا چه اسم علم را بر روی آنها بگذاریم چه با اسم دیگری از این واقعیت حکایت کنیم. 💠آنچه هم باید استخراج شود نظر دین نسبت به انها است و البته پر واضح است که این وظیفه بر دوش متعلمین دینی است! 💠اما آنچه که بدیهی و واضح است این است که حل این مساله به نقل بر می گردد و نه به . زیرا چیزی که مبدا برهانی نداشته عقل نسبت به آن هیچ قضاوت و حکمی نخواهد داشت لذا حل این مهم متعین در نقل اسلامی است. پس آنچه که باید پاسخگوی این مسائل باشد است. 💠حال اگر قرار باشد از نقل و فقه به دنبال پاسخ سوالات باشیم آیا صرف تصحیح سندی روایات و پیاده کردن قواعد اصول عملیه و حجج قضیه را فیصله می دهد؟! قطعا این چنین نیست. بلکه در این باب تمام بحث بر سر کیفیت دلالت ادله و مناط گیری از آنها است! 💠این مناط گیری و در تشخیص حدود دلالت ادله، در گرو علم اصول است. در واقع این علم اصول است که پلیس چهار راه استنباط است. 💠 به این معنا که هر آنچه که نیاز در استنباط بوده و نیز اندازه و مقدار آن نیاز را تعیین کرده و قواعد و طریق کشف مراد جدی معصوم فارغ از قرائن شخصیه و زمانیه و مکانیه را به ما می دهد. 💠به عباره دیگر « با رعایت عنصر زمان و مکان» که نیازمند گوهر یابی از روایات است مشروط بر متد استنباطی بوده که مختص به زمان و مکان خاص نیست و این مهم محصول نظام اصولی متقن و مدرن ای همچون نظام استنباطی حضرت امام است. 💠به طور مثال نظام استنباطی که مناط گیری او از روایت متوقف بر « ادات تعلیل» است به تصریح حضرت امام – در نامه به آیت الله قدیری- محکوم به و بی کاربرد است. 💠چه اینکه این نظام در بسیاری از ادله فقه متعارف همچون ادله شطرنج و احیاء موات و وقف توانایی پاسخ گویی ندارد چه برسد به پاسخ گویی مسائل متسلسل و پیچیده مستحدثه ای که شرح اش گذشت. 💠و در نتیجه این چنین دید و نظامی است که ادعاء نداشتن علوم انسانی اسلامی شده و یا تنها مستمسک عقل قرار میگیرد. 💠 اما اگر نظام اصولی امام به طور صحیح درک و فهم شود میتواند دست ما را در ادله باز کرده و نهایتا در کار را برای ما تمام کند و آن موقع است که فقه به کلیت آن میتواند پاسخ گوی این سوالات آن هم در حیطه ها و عرصه های متعدد بشری از جمله جامعه شناسی و روانشناسی و تعلیم و تربیت .... بوده و شبهه ناکارآمدی دین را به خوبی پاسخ داده باشد و نهایتا امر حضرت آقا امتثال شود. 💠در نتیجه این فقه به معنای صحیح کلمه خواهد بود نه فقه مقلدانه! زیرا هرگز چنین نخواهد بود که نظر نهایی فقهی در واقع شرحی و تعلیقی بر نظر فقیه دیگری باشد بلکه آنچه که معتبر است مواجهه مستقیم با متن ادله و استنباط صحیح از آن است. 💠موید این حقیقت هم داستان حضرت امام در ترکیه است که ایشان تنها با یک دوره وسائل الشیعه و وسیله النجات و چند کتاب منبع؛ به استنباط پرداخته و در استخراج با متن ادله مواجهه می شوند. 💠 با توجه به این توضیح، از خطر تاسیس فقه جدید مصون مانده و « فقه جواهری با رعایت عنصر زمان و مکان» محقق شده و صحت آن منکشف خواهد شد! 🔺پاسخ به یک اشکال: 💠ممکن است کسی خیال کند از باب اینکه مقدمات تکلیف تولید، برای او وجود ندارد دیگر تکلیفی هم نخواهد داشت اما این اشتباه است چه اینکه ویژگی تکالیف انقلاب مانند خود انقلاب دراین است که تنجز تکلیف قبل از تحقق مقدمات اش می باشد. 💠یعنی تکلیف در ابتدا بر دوش مکلف آمده و این مکلف است که وظیفه تحصیل مقدمات را دارد. پس به بهانه نداشتن مقدمات راهی بر بی توجهی به این تکلیف وجود ندارد. 🔺 سلوک مجاهد علمی: 💠حداقلِ آنچه که در مسیر انجام وظیفه و تکلیف برای کسانی که اهل مراقبه و محاسبه باشند حاصل میشود است که به تعبیر حضرت امام در چهل حدیث ، اولین شرط سلوک الی الله است زیرا این مجاهد علمی در همان ابتدا فقر خود را فهمیده و حل اش را تنها در گرو مددالهی می بیند. @almorsalaat 🔈 صوت بیانات👇👇
003-maziatenezameejtehadiemam@almorsalat.mp3
5.99M
🔊 دستگاه استنباطی امام خمینی، فقه تمدن ساز 🔰استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت ضمن تبیین موضوعات مستحدثه و ویژگی این موضوعات؛ اهمیت استخراج احکام آنها از متن شریعت اسلامی را بیان می کنند. 💠 ایشان ضمن توضیح علت اهمیت و ‌بزرگی این تکلیف الهی به خوبی نشان می دهند که نقش علم اصول و علم فقه در تولید این علوم چیست و در نتیجه نیاز واقعی به دستگاه استنباطی منتج و صحیح برای به کار گیری آن در فقه قرآن و عترت را از مهم ترین دغدغه های این عرصه می دانند. 💠 استاد در انتهاء با بیان ویژگی های دستگاه استنباطی حضرت امام و طریق تولید و شیوه استنباطی ایشان؛ پاسخ این دغدغه را در اصول و فقه با دیدگاه حضرت امام می دانند. ♨️ متن کامل بیانات استاد 👇👇👇 s17.picofile.com/file/8412029834/_2_.pdf.html @almorsalaat
✅مطالبی در امام خمینی (ره) هست که در هیچ کجا یافت نمی شود. 🔰آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) 🔹مقام علمی ایشان به ویژه برای طلبه هایی که درس ایشان را ندیده اند و کتاب های ایشان را درست مطالعه نکرده اند خیلی روشن نیست و من مخصوصاً به برادران طلبۀ جوان نصیحت می کنم که از کتاب های ایشان غفلت نکنند. مخصوصاً کتاب «بیع» که تقریباً پنج جلد است به تمام معنا قابل استفاده است و مطالبی در آن هست که در هیچ کجا یافت نمی شود. 📚کنگره امام خمینی و اندیشه حکومت اسلامی / مصاحبه های علمی، ج 10، ص 9. @almorsalaat
39.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 : سلسله جلسات 👈قسمت دوازدهم 🔰استاد علی فرحانی 🔹این جلسات به مناسبت عید غدیر، توسط ستاد مردمی غدیر تهیه شده است. @almorsalaat
📚سنن النبی 🔰علامه طباطبایی 📌بخشی از مقدمه کتاب به قلم علامه طباطبایی ⚡️الحمد للَّه‌ربّ العالمين، والصلاة والسلام علىّ سيّدنا محمَّد وآله الطاهرين أجمعين. ⚡️قال محمَّد حسين بن محمَّد بن محمَّد حسين الحسنيّ الحسينيّ عفا اللَّه عن جرائمه: هذا ما يسَّر اللَّه سبحانه لنا، وحبانا، من إيراد جمل ما روته المحدّثون من المسلمين، من سُنن سيّدنا رسول اللَّه صلى الله عليه و آله حسب ما سمح به الوقت على‌ ضيقه، وبلغ إليه باع التتبّع على‌ قصره، ونسأله سبحانه من فضله أن يوفّقنا لامتثال قليله وكثيره، والأخذ بخطيره ويسيره. ⚡️فقد قال سبحانه: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» وقال ص في وصيّته لعليٍّ ع: والسادسة الأخذ بسنّتي في صلاتي وصيامي وصدقتي‌ الخبر. وقال عليٌّ ع: ومن تأدَّب بأدب اللَّه أدّاه ذلك إلى الفلاح الدائم‌ الخبر. وقال الصادق ع: إنّي لأكره للرجل أن يموت وقد بقي خلّة من خلال رسول اللَّه ص لم يأتِ بها الخبر. ⚡️وأنَّ التأدُّب بآدابه والتخلّق بأخلاقه، والاتّصاف بظاهر سنّته وباطنها هو الكمال الأقصى والغاية القصوى، وعنده خير الآخرة والاولى. @almorsalaat
و 💢عدم تقدّم حکمت سینوی بر حکمت متعالیه در سیر فراگیری علم فلسفه 🔰مشاور: عباس افروزی 🆔: @A_Afrouzi133 ♻️ پست حاضر، مشاورۀ یکی از کاربران محترم با مشاور کانال حجت الإِسلام عباس افروزی است درمورد روش سلوک تحصیلی در فراگیری علم فلسفه 🌀 : با عرض سلام و احترام. بنده قصد جدّی در فراگیری علم فلسفه دارم اما نمی دانم آیا حتما قبل از حکمت متعالیه باید حکمت سینوی خوانده شود یا منطقا چنین تقدّمی در کار نیست؟ 🔶 : با عرض سلام و قدر دانی از دغدغۀ یادگیری صحیح حکمت الهی، برای جواب دادن به این سؤال، دو نکتۀ مهم را باید مد نظر قرار دهید: 🔹 : متعلّم فلسفه باید در ابتدا مشخص کند که غرضش از خواندن فلسفه چیست؟ آیا می خواهد در علم فلسفه مجتهد شده و یکی از صاحب نظران در عرصۀ فلسفه گردد؟ یا نه؛ می خواهد با علم فلسفه، یک نظام فکریِ صحیح بر ذهن خود حاکم کند تا با آن بتواند خودش را، جهانش را، خدایش را، بشناسد و به ندای «أَفلا تعقلون» های قرآن لبیک گوید؟ همان نظام تفکّری که بتواند با آن توحید، مبدء و معاد و معارف دین خود را به صحیح ترین شکل یاد بگیرد، با یقین و جزم راسخ به اصالت معارف دین خود پی برده و در نهایت با آن نظام فکری، به بنیانی مرصوص تبدیل گردد. «كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ». 🔅 اگر متعلّم فلسفه، غرض اول را مد نظر دارد، اقتضایش این است که تمامی کتب و نوشته جاتی که در موضوع فلسفه به رشته تحریر در آمده است را خط به خط خوانده و با نقد و بررسی فیلسوفانه، عمر خود را در نقض و إبرام جمیع آن کتب سپری کند. 🔻 بدیهی است که لازمۀ این سیر و این هدف، سپری شدن مدت زیادی از عمر او در سر و کله زدن با کتب و مقالات فلسفی است. و در نهایت هم به خاطر تشتّت و اختلاف نظرهای شدید فیلسوفان، معلوم نیست به آرامش رسیده و قلۀ حقیقی پیشرفت علم را فتح کند. 🔅 اما اگر متعلّم غرض دوم را در نظر دارد، لازم نیست که تمام کتب و مقالات فلسفی را زیر و رو کرده و در مسیر علمی، ذهن خود را به هزاران نظر غلط و متناقض آلوده سازد. بلکه می تواند با روشی صحیح در علم آموزی، آخرین نظرات مطرح شده در علم -که دقیقترین و صحیح ترین نظرات هستند- را بیاموزد و در مدّت مان کوتاه تر، نظام فکری منظم و منسجمی را از گزاره های صحیح فلسفی در ذهن خود به وجود بیاورد. 🔹 : علم آموزی به دو سبک امکان پذیر است: 🔅 سبک اول: آموزش علم بر اساس طول عمر و تاریخ آن علم است. به این گونه که متعلّم قدم به قدم مطابق با فراز و نشیب هایی که در طول تاریخ آن علم - از روز تولّد علم تا آخرین نظریات مطرح شده- به وجود آمده علم آموزی کند. 🔅 سبک دوم: علم آموزی بر اساس دقیق ترین و صحیح ترین نظرات مطرح شده در علم بدون آلوده ساختن ذهن به نظرات غلط و متناقض مطرح شده در طول تاریخ آن علم. 🔻در سبک دوم علم آموزی -که آن را سبک آموزشی مهندسی شده می نامند- تمام تاریخ علم را از روز تولد تا آخرین نظرات مطرح شده در آن، به دو قسمت اساسی تقسیم کرده و دو نوع متن برای علم آموزی آماده می کنند: ، و . 🔸 ؛ کتابی است که مؤلّف در آن سالیان آخر علم – که شامل دقیقترین و صحیح ترین نظرات در آن علم است- را در برای آموزش آماده کرده است. که در نظام های آموزشی صحیح ابتدئا -قبل از متون پژوهشی- آن متن آموزشی را به دانش آموز تعلیم می دهند تا ذهنش با دقیق ترین نظرات آن علم سامان یابد. 🔸 ؛ بعد از آنکه به وسیلۀ متن آموزشی دقیقترین نظرات علم را به متعلّم یاد دادند، نظرات و کتبی که در تاریخ علم مطرح شده است را به عنوان متن پژوهشی به او ارائه می کنند. 👌بدیهی است وقتی متعلم نظام صحیح تفکّری علم را به دست آورد، دیگر در دریای متون پژوهشی علم غرق نمی شود. بلکه با نظام فکری صحیح خود بر آن نظرات تاریخی سیطره پیدا کرده و آن ها را جرح و تعدیل می کند. ♨️بررسی فواید و مضرّات دو سبک علم آموزی فوق: 🔻در سبک اول علم آموزی بر فرضی که متعلّم سیر علم را تا قلۀ نهایی بالا رود، به قوی ترین شکل ممکن بر آن علم تسلّط پیدا می کند. اما در این سبک، ذهن با یاد گرفتن نظرات غلط و متناقضِ مطرح شده در تاریخ علم، دائما رنگ عوض کرده و دچار فرسودگی و خستگی مفرطی می شود. به علاوه که این سبک نیز بخش زیادی از عمر او را به خود اختصاص می دهد. 🔻اما در سبک دوم از آنجا که نظام و چارچوبۀ ذهن با دقیق ترین و صحیح ترین نظرات سامان یافته، دچار فرسایش و افسردگی نمی شود و در مدت زمان بسیار کمتری می تواند نظام فکری صحیح آن علم را به دست آورد. 👌 در پایان، با توجه به اینکه در تدریس های خود، سبک آموزشی مهندسی شده را مد نظر قرار داده و به بهترین شکل اجرا می کند، پیشنهاد می شود که برای شروع فلسفه، صوت درسی ایشان را استماع کنید. بخصوص که این سبک تدریسی موجب می شود شما بتوانید مفاهیم فلسفی را به خوبی تصوّر کرده و به جان و دل بسپارید. 📌 لینک دانلود صوت بدایه الحکمه استاد علی فرحانی👇 🆔:http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/bedaye-sadooghi-89-92-kamel-edit 🌐@almorsalaat
♨️ فقط است که میتواند نهضت اسلامی را کند. 🔰شهید مطهری (ره) 🔸هر نهضتي نيازمند به رهبر و رهبري است. در اين جهت جاي سخن نيست. يک نهضت که ماهيت اسلامي دارد و اهدافش همه اسلامي است، وسيله چه کساني و چه گروهي مي‌‌‌‌‌تواند رهبري شود و بايد رهبري شود؟ بديهي است که وسيله افرادي که علاوه بر شرايط عمومي رهبري، واقعاً اسلام‌‌‌‌‌شناس باشند و با اهداف و فلسفه اخلاقي و اجتماعي و سياسي و معنوي اسلام کاملًا آشنا باشند، به جهان بيني اسلام يعني بينش و نوع ديد اسلام درباره هستي و خلقت و مبدأ و خالق هستي و جهت و ضرورت هستي و ديد و بينش اسلام در باره انسان و جامعه انساني کاملًا آگاه باشند، ايدئولوژي اسلام را يعني طرح اسلام را درباره اينکه انسان چگونه بايد باشد و چگونه بايد زيست نمايد و چگونه بايد خود را و جامعه خود را بسازد و چگونه به حرکت خود ادامه دهد و با چه چيزها بايد نبرد کند و بستيزد و خلاصه چه راهي را انتخاب کند و چگونه برود و چگونه بسازد و چگونه زيست نمايد و ... درک نمايند. بديهي است افرادي مي‌‌‌‌‌توانند عهده‌‌‌‌‌دار چنين رهبري بشوند که در متن فرهنگ اسلامي پرورش يافته باشند و با قرآن و سنت و فقه و معارف اسلامي آشنايي کامل داشته باشند و از اين رو تنها روحانيت است که مي‌‌‌‌‌تواند نهضت اسلامي را رهبري نمايد. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 قطعه فیلمی از شهید حاج قاسم سلیمانی در جمع رزمندگان... 💠نثار روح ایشان و همه شهدا و امام شهدا ای بخوانیم. @almorsalaat
⁉️بزرگترین وظیفه منتظران⁉️ ⁉️منتظران حقیقی⁉️ 🔰رهبر معظم انقلاب ۸۱/۷/۳۰ ✅بزرگترین امام زمان این است که از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند. کسانی که در دوران دفاع مقدّس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدّس شرکت میکردند، بودند. کسی که وقتی کشور اسلامی مورد تهدید دشمن است، آماده دفاع از ارزشها و میهن اسلامی و پرچم برافراشته اسلام است، میتواند ادّعا کند که اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدانهای خطر قدم خواهد گذاشت. اما کسانی که در مقابل خطر، انحراف و چرب و شیرین دنیا خود را می بازند و زانوانشان سست میشود؛ کسانی که برای مطامع شخصی خود حاضر نیستند حرکتی که مطامع آنها را به خطر می‌اندازد، انجام دهند؛ اینها چطور میتوانند منتظر امام زمان به حساب آیند؟ کسی که در انتظار آن مُصلحِ بزرگ است، باید در خود زمینه‌های صلاح را آماده سازد و کاری کند که بتواند برای تحقّق صلاح بایستد. @almorsalaat
🔉🔉 💢رهاورد اختصاصی پیامبر اسلام (ص) از منظر علامه طباطبایی (ره) با محوریت مقاله (ص) 🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی 🔸 فهرست موضوعات مطرح شده🔰🔰🔰 ▫️اختصاصات معرفتی اسلام و ارتقاء اندیشه توحیدی به اطلاق توحید ▫️اختصاصات تربیتی اسلام و بررسی مسالک سه گانه اخلاق و تربیت ▫️تفاوت اسلام با سایر ادیان ابراهیمی در تخلق انسان به فضائل و رسیدن به کمال ▫️اسلام و خاتمه به ذاتی، وصفی و فعلی اشیاء و ثمرات آن ▫️سریان نگاه تربیتی اسلام به مساله دنیا و مساله اجتماع ▫️نگاه اختصاصی اسلام به رابطه ▫️نگاه اختصاصی اسلام به در بستر اجتماع ▫️تفاوت با مسیحیت و براهنه و هندوها ▫️سخت تر بودن سلوک اجتماعی در بستر شریعت ▫️ثمرات این نگاه در مساله تمدن سازی ▫️ثمرات این برداشت علامه طباطبایی از حقیقت اسلام برای 🔺دانلود صوت جلسه👇👇👇 eitaa.com/Ofoqemobin/674 @ofoqemobin @almorsalaat
💢 محمد (صلی الله علیه و آله) 👈 بررسی کلی روش اسلام در به سعادت رسیدن انسان (عرفان اسلامی) 🔰اثر بی نظیر علامه طباطبایی 💠💠💠💠💠 ✅علامه طباطبایی در این مقاله روش اسلام در به سعادت رسیدن انسان که در واقع همان عرفان ناب اسلامی است و مزایای آن را در مقابل سایر مسالک عرفانی تبیین می کنند. ✅علامه طباطبایی این مقاله را به مناسبت آغاز قرن ۱۵ هجری نوشته اند و اولین بار در کتاب "محمد(ص) خاتم پیامبران" چاپ شده است. 📌علامه در مقدمه این مقاله می نویسد: 🔅شخصيت آسمانى پيغمبر گرامى را كه درست هزار و چهار صد سال قمرى پيش، از جانب خداى متعال به سمت رسالت و به عنوان رهبر و رهنماى جهانيان مبعوث گرديده و كتاب آسمانى قرآن را كه مجموعه سخنان خداى يگانه و جامع كليات تعاليم علمى و عملى و معجزه باقيه اوست، برنامه زندگى صدها ميليون پيروان خود و مورد توجه همگانى بشر قرار داده است، بايد يكى از مهمترين عوامل تحوّل و تكامل زندگى بشر به شمار آورد، بلكه خود مهمترين عاملى است كه به واسطه خودنمايى كه در طول چهارده قرن در اعتقاد و عمل صدها ميليون انسان نموده، در هر گوشه و كنار زندگى جامعه بشرى اثر به سزايى گذاشته است. 🔅تنها آيين مقدس اسلام است كه با عقايد برهانى و قوانين اجتماعى و فردى مثبت خود، مورد قبول و احترام صدها ميليون انسان قرار گرفته و پيوسته در ميان پيروان خود ميليونها علاقه مند داشته و دارد كه سر تا سر زندگى خود را به دستورات مثبت آن تطبيق مى كنند و روشن است كه روش زندگى مثبت و منظم يك فرد مى تواند در هزاران فرد به طور مستقيم و غيرمستقيم اثر بگذارد تا چه رسد به يك جامعه وسيع و از اينجاست كه سياستهاى مخالف اين آيين پاك (به اعتراف خودشان) هيچگاه غافل ننشسته، در خاموش كردن نور آن هيچگونه فروگذارى نمى كنند. «يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ». 🔅البته درك يك شخصيت آسمانى، خردى آسمانى و وصف آن نيز زبانى آسمانى مى خواهد، در عين حال اندازه اى هم كه وصف اين شخصيت پاك و آثار وجودى وى در خور توانايى بحث و كنجكاوى است بالاتر از آن است كه يك مقاله و دو مقاله گنجايش آن را داشته باشد. 🔅و آنچه در اين مقاله به آن مى پردازيم بحث در شخصيت پاك آن حضرت است از راه بررسى كلى در روشى كه با تعاليم پاك خود به جامعه بشرى القا فرموده و سعادت حقيقى انسان را به پيروى از آن منوط دانسته است. ⬇️دانلود متن کامل مقاله👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/22 @almorsalaat
♨️فقه باید باشد 🔰بخشی از نامه امام خمینی به آیت الله قدیری 💠پس از عرض سلام و قبل از پرداختن به دو مورد سؤال و جواب، اين جانب لازم است از برداشت جنابعالى از اخبار و احكام الهى كنم. 💠بنا بر نوشته جنابعالى زكات تنها براى مصارف فقرا و ساير امورى است كه ذكرش رفته است و اكنون كه مصارف به صدها مقابل آن رسيده است راهى نيست و «رِهان» در «سَبْق» و «رِمايه» مختص است به تير و كمان و اسب دوانى و امثال آن، كه در جنگهاى سابق به كار گرفته مى ‏شده است و امروز هم تنها در همان موارد است. 💠و «انفال» كه بر شيعيان «تحليل» شده‏ است، امروز هم شيعيان مى‏توانند بدون هيچ مانعى با ماشينهاى كذايى جنگلها را از بين ببرند و آنچه را كه باعث حفظ و سلامت محيط زيست است را نابود كنند و جان ميليونها انسان را به خطر بيندازند و هيچ كس هم حق نداشته باشد مانع آنها باشد، منازل و مساجدى كه در خيابان كِشيها براى حل معضل ترافيك و حفظ جان هزاران نفر مورد احتياج است، نبايد تخريب گردد و امثال آن. ✅و بالجمله آن گونه كه جنابعالى از اخبار و روايات برداشت داريد، بكلى بايد از بين برود و مردم ‏_نشين بوده و يا براى هميشه در صحراها زندگى نمايند. 📌متن کامل نامه 👇👇👇 s17.picofile.com/file/8412032600/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85.pdf.html @almorsalaat
💠رابطه خودآگاهی و خداآگاهی 🔰استاد شهید مرتضی مطهری 🔸خدا به انسان آن‏چنان نزديك و با او يگانه است كه آگاهى انسان به خدا عين آگاهى او به خودش است، بلكه انسان فقط وقتى مى ‏تواند به خودش آگاه باشد كه به خدا آگاه باشد و محال است كسى «خودآگاه» باشد ولى «خداآگاه» نباشد. 🔸قرآن مى‏ فرمايد: وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُون.َ‏ هركس خدا را فراموش كند، خودش را فراموش كرده است. 🔸انسان آن وقت خودش را باز مى‏ يابد كه خداى خودش را بازيافته باشد. اگر انسان خدايش را فراموش كرد، خودش را فراموش كرده است. قرآن در جهت عكس اگزيستانسياليسم مى‏ گويد. آنها مى ‏گويند: انسان اگر توجهش به خدا معطوف شود، «خداآگاه» مى‏ شود و«ناخودآگاه». 💠 قرآن مى‏ فرمايد: انسان فقط آن وقت مى‏ تواند «خودآگاه» شود كه «خداآگاه» شود، و اين از آن عالى‏ ترين و دقيقترين مسائل انسانى و روانى قرآن است كه واقعاً حيرت‏ آور است. 💠قرآن مى ‏گويد: انسان گاهى خودش را فراموش مى‏ كند و خودش را مى ‏بازد و به تعبير خود قرآن، بازنده بزرگ آن نيست كه همه پولش را باخته است و حتى آن كسى نيست كه آزادى خود را باخته و نوكر ديگرى شده و حتى آن كسى نيست كه ناموسش را باخته است، بلكه بازنده بزرگ كسى است كه خودش را باخته است. وقتى انسان خودش را ببازد، همه چيز را باخته و اگر انسان خودش را بيابد، همه چيز را يافته است. 📚مجموعه آثار ج۲۳ص۳۱۴ @almorsalaat
استاد علی فرحانی haghighate sharie.mp3
9.8M
🔊 🔰ثمره مبحث حقیقت شرعیه ✅ استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت که از جلسات تدریس کفایه است به مبحث حقیقت شرعیه پرداخته و بعد از بیان عبارات مرحوم آخوند می فرمایند: 💠 مساله حقیقت شرعیه در نزد فقهاء متقدمین؛ با چیزی که در اذهان ما است کاملا متفاوت است. استاد با خواندن عباراتی از آنها مبنی بر همین مدعا، نشان می دهند: 💠 اولا بحث حقیقت شرعیه بر محور وضع شارع نبوده بلکه سوال این بحث در مورد شارع بوده است. 💠ثانیا سوال این باب منحصر در عبادات و عناوین کتب نبوده است بلکه در سراسر فقه می تواند جاری باشد. 💠 اما بعدها درست تقریر نشده و این اشتباه موجب بی توجهی به این بحث شده است.اما در نتیجه آنچه که گفته شد این بحث بسیار مهم بوده و ثمرات زیادی می تواند داشته باشد. @almorsalaat
با سلام استاد علی فرحانی معتقدند که یک در علم اصول توسط آخوند خراسانی (ره) ایجاد شد و تغییراتی اساسی در علم اصول بوجود آمد و یکی از این تغییرات فاصله گرفتن علم اصول از فقه بود. این جریان علمی که در علم اصول ایجاد شد، یک نحله فقهی اصولی را بوجود آورد که نظام اصولی فقهی محقق خوئی (ره)، محصول آن جریان است و از شاخصه های این دستگاه استنباطی، قالبی و قاعده ای بودن آن در استنباط است. این جریان فقهی اصولی، با جریانی که از شیخ انصاری امتداد پیداکرد، تفاوت بسیاری دارد. آیت الله بروجردی (ره) و امام خمینی (ره)، در امتداد مکتب استنباطی شیخ انصاری هستند و از شاخصه های اصلی این جریان، نظام و در استنباط است. یکی از مصادیق تغییر نگاه در مسائل اصولی، مسئله است. این مسئله به دلیل انحراف نگاه به آن، با حفظ عنوان و تغییر محتوای آن، به جایی رسید که گفته شد این مسئله بی ثمر است. در حالی که اگر درست به این مسئله نگاه شود و در آثار قدمای از فقها نگاه شود، می بینیم که از پرثمرترین مسائل است. در صوت بالا، استاد این مسئله را توضیح می دهند. محسن ابراهیمی @almorsalaat
💢امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی، الحجتین البالغتین و مصداق اقوام متعمّقون 🔰آیت الله پهلوانی (سعادت پرور) 💫💫💫💫💫💫 🌿وقد منّ اللَّه تعالى على عباده فى أعصارنا هذه بالحجّتين البالغتين والعلمين الهاديين: 🌿أحدهما صاحب العلم والعمل، جامع المعقول والمنقول، العارف باللَّه، محبوب اللَّه ومحبوب أوليائه، محيى الشريعة والملّة، بانى الولاية والحكومة الاسلاميّة فى إيران بعد أن سلبها الحكّام الظّلمة من أيدى أهلها قروناً متمادية، آية اللَّه الأعظم وحجّته على أهل الأرض فى زمن حياته، الامام السيّد روح اللَّه الموسوىّ الخمينىّ- رضوان اللَّه تعالى عليه-. 🌿وثانيهما: نابغة الزمان، كشّاف معضلات السنّة والقرآن، غوّاص المعارف الالهيّة ومعلّمهما، صاحب العلم والعمل، جامع المعقول والمنقول، ومحيى الحوزات العلميّة، مفخر أهل التحقيق والمعرفة، صاحب تفسير «الميزان» وغيره من الكتب المؤلّفة، آية الحقّ والدين، وحجّة الربّ على أهل الفهم واليقين، السيّد محمّد حسين القاضى الطباطبائىّ التبريزىّ- رضوان اللَّه تعالى عليه- 🌿فإنّهما كانا مصداقين لقول علىّ بن الحسين- عليهماالسّلام- حيث قال: «إنّ اللَّهَ- عزّوجلّ- علِم أنّه يكونُ فى آخِر الزمانِ أقوامٌ متعمّقون، فأنزل اللَّهُ تعالى: «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» والآيات من سورة الحديد إلى قوله: «وَ هُوَ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ». »الخبر. 🌿فقد اتّبعا الأنبياء والأولياء- عليهم‏السّلام- فى استنقاذ العباد من الجهالة وحيرة الضّلالة، ودعوا الناس إلى حقيقة الفطرة بالعمل والقول والكتابة. حشرهما اللَّه مع أنبيائه وأوليائه ولاسيّما خاتم الأنبياء وأهل بيته- صلوات اللَّه عليهم أجمعين-، وجزاهما اللَّه بأخصّ جزائه لهذه الخدمات العظيمة، الّتى فى الحقيقة هى الغرض من خلقة البشر، بل عالم الوجود بمراتبه و ارسال الرّسل و انزال الكتب. 📚سر الاسراء، ‏ج‏1، ص: 10 @almorsalaat
💢آزاداندیشی شرطِ لازم برای رشد علوم انسانی 🔰رهبر معظم انقلاب 81/11/8 (باتلخیص) 🔹اگر بخواهیم در زمینه گسترش و توسعه واقعىِ فرهنگ و اندیشه و علم حقیقتاً کار کنیم، احتیاج داریم به این‌که از مواهب خدادادی و در درجه اوّل استفاده کنیم. 🔹آزاداندیشی در جامعه ما یک شعار مظلوم است. تا گفته میشود آزاداندیشی، عدّه‌ای فوری خیال میکنند که بناست همه بنیانهای اصیل در هم شکسته شود، و آنها چون به آن بنیانها دلبسته‌اند، میترسند. عدّه‌ای دیگر هم تلقّی میکنند که با آزاداندیشی باید این بنیانها شکسته شود. هر دو گروه به آزاداندیشی - که شرطِ لازم برای رشد فرهنگ و علم است - ظلم میکنند. ما به آزاداندیشی احتیاج داریم. 🔹اگر بخواهیم رشد کنیم، بایستی بتوانیم در فضای لایتناهىِ فکر بال و پر بزنیم؛ باید حرکت کنیم. اگر بخواهیم در اقتصاد، فرهنگ، علوم انسانی، فلسفه و در همه زمینه‌های علمی و فرهنگی در چارچوب آن نظری که فردی در جایی گفته و یک عدّه طرفدار هم پیدا کرده و حالا مترجمی آن را ترجمه کرده یا خود ما آن را یاد گرفته‌ایم؛ یعنی در چارچوب آن فکر به‌عنوان یک شیءِ مقدّس غیرقابل دست زدن، حرکت کنیم، این آزاداندیشی نیست. 🔹محیط آزاداندیشی، محیط خاصّی است که باید آن را ایجاد کرد؛ به نظر من، گفتگوی آزاد باید از حوزه و دانشگاه شروع شود. اما استفاده از آزادی ادبی دارد. ما ادب استفاده از آزادی را هم باید یاد بگیریم و یاد بدهیم. این هم وظیفه جمهوری اسلامی است. عدّه‌ای به نام آزاداندیشی مرزهای فضیلت و حقیقت را لگدکوب کرده‌اند و به نام آزاداندیشی و نوآوری، همه اصول مقدّس حقیقی را نادیده گرفته یا تحقیر و یا مسخره کرده‌اند. یک عدّه هم به‌صورت عکس‌العملی یا به‌خاطر مسائل دیگری که در ذهنشان بود، به پایه‌هایی چسبیدند که باید بر روی آن پایه‌ها نوآوری میشد. نبایستی به آنچه که گفته شده، اکتفا کرد و متحجّر شد؛ یعنی تحجّر در مقابل مرز شکنی و افراط در مقابل تفریط. ما باید آن حدّ وسط، همان «امر بین الامرین» و تعادل را پیدا کنیم. البته این هم از راه گفتگوی محترمانه، عاقلانه، منصفانه و با استدلال، عملی است. این کار هم باید در حوزه و در زمینه مسائل حوزه، در زمینه فقه، فلسفه، کلام و دیگر علوم رایج حوزه انجام گیرد و هم در دانشگاه.   🔹صاحبان فکر باید بتوانند اندیشه خود را در محیط تخصّصی، بدون هوچیگری، بدون عوام‌فریبی و جنجال تحمیلی و زیادی مطرح کنند و آن نقّادی شود؛ یک وقت به‌طور کامل رد خواهد شد، یک وقت به‌طور کامل قبول خواهد شد، یک وقت هم در نقّادی اصلاح خواهد شد و شکل صحیح خود را به‌دست خواهد آورد. این اتّفاق باید بیفتد. ما الان این را نداریم. 🔹البته من به شما بگویم که محیط حوزه از این جهت بهتر از محیط دانشگاه است. علّت این است که در حوزه، نقّادی یکی از محورهای اصلی است. همه این بزرگان حوزه که شما ملاحظه میکنید - چه آنهایی که امروز هستند و چه بزرگترهایی که در نسلهای گذشته ما بودند - اصلاً در همین محیط نقّادی بزرگ شده‌اند. هیچ متکلّمی و هیچ فیلسوف یا فقیهی از این‌که یک نظر مسلّم فقهی یا اصولی یا کلامىِ قبل از خود را به‌کلّی ابطال کند، ابایی ندارد و از این‌که کسی به او بگوید چرا ابطال کردی هم باکی ندارد؛ چون چنین چیزی اصلاً در حوزه گفته نمیشود. این سنّت حوزه است که نظرات گذشتگان را مطرح کنند. این طبیعت حوزه است.   @almorsalaat
♨️ گرایش سلوکی و معنوی شهید مطهری 🔰رهبر معظم انقلاب ۸۳/۴/۱۵ ⚡️مرحوم شهید مطهری (رضوان‌اللَّه‌علیه) گرایش سلوکی و معنوی هم داشت؛ یک مقدار متأثر از مصاحبت و شاگردی امام، یک مقدار متأثر از مصاحبت و شاگردی مرحوم علامه‌ی طباطبایی، یک مقدار هم بعدها با بعضی از اهل دل و اهل حال مأنوس و آشنا شده بود. ایشان اهل گریه و تضرع و دعای نیمه‌شب بود؛ بنده از نزدیک اطلاع داشتم. در آثار ایشان این رشحه‌ی معنوی، توحیدی و سلوک کاملاً مشهود است. @almorsalaat
22.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 💠نگاهی به دیدگاه رجالی حضرت امام (ره) درباره 🔰استاد علی فرحانی 📌 گزیده ای از تدریس کتاب ، یکشنبه ۹۹/۸/۴ @almorsalaat