eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
511 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف حوزوی) ✅بخش هشتم: آشنایی با علم و روش تحصیل آن ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅ 🌀1- مقدار نیاز به علم منطق در استنباط ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=08-elme-mantegh/meghdare-niaz-be-mantegh-dar-estenbat.mp3 🌀2- پیرامون روش تحصیل منطق و جمع بندی دروس ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=08-elme-mantegh/050-piramone-khandane-mantegh-v-jambandi-doroos@almorsalat.mp3 🌀3- از علم منطق چه میخواهیم؟ ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=08-elme-mantegh/az-elme-mantegh-che-mikhahim.mp3 @almorsalaat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| اشاره ای به دیدگاه امام (ره) پیرامون محدوده نقش عقلا در قانونگذاری 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس 00/08/03 @almorsalaat
🔵نقش عقلا در قانونگذاری (خلاصه ای از مطالب فیلم فوق👆) ▫️در مباحث مقدماتی از بحث سیره عقلا در کتاب چنین آمده است که: «حیث یستدلّ بالسیره العقلائیه کثیراً فی الفقه خصوصاً فی مثل ابواب المعاملات التی یکون للعقلاء تقنین فیها». ▫️از این عبارت چنین برداشت می شود که عقلا در برخی از مسائل مستقلاً قانونگذار محسوب می شوند و شارع به تبع انهاست که اگر بخواهد قانون عقلا را امضاء می کند و اگر نخواهد قانون آنها را نفی می کند. لذا قانون عقلا، فی الجمله حجیت دارد و شارع با امضاء خود، این حجیت را تتمیم می کند. ▫️استاد در توضیح این مطلب چنین فرمودند که از نگاه حضرت امام (ره) عقلا اساساً شان قانونگذاری ندارند و قوانین آنها هیچ گونه حجیتی ندارد. بلکه آنها در واقع موضوعاتی را برای شارع ایجاد می کنند و شارع اگر راضی به آن باشد، با امضای خود وصف حجیت را به آن اعطا می کند. ▫️حضرت امام (ره) این دیدگاه را در باب صحیح و اعم از کتاب مناهج الوصول بیان می کنند و استاد در تدریس این کتاب این دیدگاه را به تفصیل شرح می دهند. همچنین ظاهر عبارت مرحوم شیخ در کتاب مکاسب و در انتهای مبحث تعریف بیع، پذیرش همین مبناست. ▫️لذا در این کتاب که ظاهرا بنا بر تبیین آخرین نظرات علمی در هر موضوعی بوده است، دیدگاه امام (ره) در این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است. @almorsalaat
| دانش صرف 🎙استاد: حجت الاسلام حامد سامی 🌀تدریس این کتاب در سال جاری در حال برگزاری است و صوت جلسات در کانال دروس مجازی المرسلات بارگزاری می شود👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
🌐معنای تحجر در استنباط 🔺معنای تحجّر آن است که، کسی که میخواهد از مبانی اسلام و فقه اسلام، برای بنای جامعه استفاده کند، به ظواهر احکام اکتفا نماید و نتواند کشش طبیعی احکام و معارف اسلامی را، در آن جایی که قابل کشش است، درک کند و برای نیاز یک ملت و یک نظام و یک کشور - که نیاز لحظه به لحظه است - نتواند علاج و دستور روز را نسخه کند و ارائه دهد. این، بلای بزرگی است. 🔺اگر در رأس نظامهای سیاسی ای که براساس اسلام، یا تشکیل شده است، یا در آینده تشکیل خواهد شد، چنین روحیه‌ای وجود داشته باشد، یقیناً اسلام بدنام خواهد شد و منبع لایزال معارف و احکام اسلامی نخواهند توانست جامعه را پیش ببرند. 🎙رهبر معظم انقلاب ۷۶/۳/۱۴ @almorsalaat
♨️فهرست دروس در سال تحصیلی جاری 🔵🔵دروس سطح یک ✅دانش صرف/ حامد سامی ✅بدائه النحو/ محسن ابراهیمی ✅المنطق از ابتدا/ سید محمد هاشمی ✅المنطق صناعات/ سیدمحمد هاشمی ✅مغنی الادیب/ محمد مهدی مقدسی ✅الموجز/ سید محمد هاشمی (از ترم دوم) ✅لمعه از صلاه/ محسن ابراهیمی ✅لمعه از متاجر/ سید محتبی جواهری ✅اصول الفقه2/ سید محمد هاشمی 🔵🔵دروس سطح عالی ♦️مکاسب بخش1/ محمد مهدی ستوده ♦️مکاسب بخش3/ سید محمد هاشمی ♦️دروس تمهیدیه ج3/ محمد مهدی ستوده ♦️مکاسب از شروط متعاقدین/ استاد علی فرحانی ♦️مکاسب از شروط العوضین/ استاد علی فرحانی 💠رسائل بخش3/ محسن ابراهیمی 💠رسائل از ابتدای استصحاب/ استاد علی فرحانی 💠حلقه ثانیه/ محمد مهدی ستوده ✴️کفایه از ابتدا/ استاد علی فرحانی ✴️کفایه از مطلق و مقید/ استاد علی فرحانی ✴️کفایه از نواهی/ استاد علی فرحانی ⭕️محاضرات آیت الله سبحانی از ابتدا/ استاد سید محمد فاطمی 🔊🔊صوت این دروس به صورت روزانه در کانال بارگزاری میشود👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat @majazi_almorsalaat
📣| نشست مجازی با محوریت نقش و تاثیر در 🎙حجت الاسلام سید محمد هاشمی ⏰زمان: پنجشنبه 6 آبان ساعت19 📱 از صفحه اینستاگرام انجمن حکمت دانشجویی دانشگاه شهید مطهری (ره) 👇👇 instagram.com/hekmat_motahari @ofoqemobin @almorsalaat
💢 | لزوم بازیابی و تجمیع دوباره منابع روایی 💠 بر اساس اندیشه های کلامی(مراد علم عقاید است چه بر مشرب کلام قدمایی و چه بر مشرب فلسفی) دین اسلام دارای سه منبع کتاب و سنت و عقل است. از جهت حجم محتوایی و هم از جهت کاربرد فعلی علمای اسلام، عمده منابع، روایات اهل بیت علیهم السلام هستند. و در تبیین الگوی تولید علوم انسانی بیان شد که یکی از کارهای مقدماتی، فحص و یأس کامل از روایات و تهیه جامع روایی برای هر موضوع است. 💠 در نوشته سابق بیان شد که برای این غرض لازم است که ساختار تبویبی کتب روایی شکسته شود و در همه ابواب جستجو صورت گیرد. موضوع این نوشتار (که خلاصه بیانات استاد در جلسه ششم از مجموعه جلسات پنجشنبه های مفتاح است) این است که لازم است ابتدا منابع روایی یک بار دیگر شوند. منظور از این کلام، با توجه به سیر تطور حدیث و سیر تدوین کتب روایی مشخص می شود. 💠 معروف است که قبل از تدوین کتب اربعه، 400 اصل روایی وجود داشته اند که در قرن 4 و 5 ، توسط محمدون ثلاث رضوان الله علیهم، این اصول تبویب شده اند. 💠نکته ای که باید توجه داشت از دو جهت است: اول اینکه با توجه به برخی شواهد، هم قبل از تدوین کتب اربعه، روایات منحصر در اصول اربعمائه نبوده اند و هم کتب اربعه، همه روایات موجود در اصول را تبویب نکرده اند. (مراجعه شود: مقدمه کتب اربعه، مقدمه حدائق محدث بحرانی، ج4رسائل ص 130، آقارضا همدانی در مصباح الفقیه و بحث خبر واحد رسائل، همچنین جامع الرواه اردبیلی در جایی که روایاتی که در کتب اربعه نیستند را از اصول نقل می کند) 💠اما واقعیتی که وجود دارد اینست که تاثیر کتب اربعه به گونه ای بوده و هست که ارزشمندی آنها با سایر کتب روایی قابل قیاس نیست و از همان ابتدا تا کنون این چهار کتاب در واقع کتب اصلی شیعه از جهت افتاء و همچنین حجیت هستند. به گونه ای که از همان ابتدا عمده توجه به کتب اربعه بود و حتی کتاب های روایی دیگری که در همان دوره تدوین شده اند همانند سایر کتب صدوق و کتاب تحف العقول، تا همین الآن حجیت کتب اربعه را ندارند. و برای حجیت بخشی به روایات آنها باید مسیر طولانی را طی کرد. 💠از زمان تدوین کتب اربعه تا زمان ابن ادریس حلی، تقریبا روایات منحصر در آن کتب شد تا اینکه ابن ادریس، با وجود اینکه خبر واحد را حجت نمی دانست، از روایاتی استفاده می کند که برخی از آنها در کتب اربعه نیستند و یا حتی در اصول اربعمائه هم نیستند. (برای توضیح مبنای ابن ادریس در جمع بین عدم حجیت خبر واحد و استفاده از چنین روایاتی، میتوان به "ان قلت" آخر بحث اجماع منقول از کفایه مراجعه کرد) 💠 بعد از ابن ادریس دوباره همه علما همان روال سابق کار با کتب اربعه را ادامه می دهند تا دوره اخباریین که جوامع ثانوی روایی همانند بحار و وسائل و وافی، تدوین می شوند. البته وسائل و وافی، نیز تجمیع کتب اربعه است. اما علامه مجلسی در بحار سعی می کند که روایاتی که کمتر مورد توجه واقع شده اند را جمع اوری کند. لذا بخش محدودی از کتب اربعه را در بحار ذکر می کند. اما متاسفانه به دلیل ناشناخته ماندن ارزش بحار الانوار، این کتاب کمتر مورد استفاده جدی قرار می گیرد و همچنان کتب اربعه محور کار علماست. 💠 نظامات استنباطی علمایی همچون شیخ انصاری و آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره) این اجازه را می دهند که بتوان با سایر روایات هم کار کرد و این امر مسئله مهمی است که دست ما را در تولید علوم انسانی برای استفاده از سایر روایات باز می کند. همینطور که ابن ادریس توانست حصر کتب اربعه را بشکند. در این مورد می توان به بررسی حجیت برخی روایات همانند خطبه امام حسین (ع) در روز عرفه(که در کتاب تحف آمده است) و خطبه شقشقیه امیرالممنین(ع) (که در نهج البلاغه آمده است) در کتاب ولایت فقیه آیت الله مومن که با نظام استنباطی امام خمینی کار می کنند، مراجعه کرد. 💠 نکته قابل توجه این است که با توجه به مصادر بحارالانوار که علامه مجلسی در مقدمه کتاب آورده است و همچنین بررسی تعداد روایاتی که از هر کدام از آن مصادر در کتاب بحار آورده شده است، می توان به این نتیجه رسید که حتی بحار الانوار نیز جامع همه منابع روایی نیست بلکه همینطور که علامه مجلسی خود قصد داشته اند و موفق به انجام آن نشده اند، می توان را تهیه کرد. 💠 البته باید توجه داشت که منظور از بازیابی منابع و یا ارزش بخشی به بحار الانوار این نیست که این روایات لزوما حجت هستند (کما اینکه روایات کتب اربعه هم لزوما حجت نیستند) بلکه منظور این است که با توجه به سیر تدوین کتب روایی می بینیم که می توان با تفحص بیشتر، روایات دیگری را بدست آورد که خصوصا با توجه به مبانی شیخ انصاری و آیت الله بروجردی و امام خمینی (ره) می توان در تولید علوم انسانی از آنها بهره گرفت. ✍محسن ابراهیمی @almorsalaat 🔊 توضیحات استاد را 👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 سیر تطور و تدوین کتب روایی 🎙استاد علی فرحانی ✅ لزوم بازیابی و تجمیع دوباره منابع روایی به عنوان مقدمه تولید علوم انسانی 📌 بخشی از جلسات تبیین نظام اجتهادی امام خمینی. موسسه مفتاح سال۹۷ @almorsalaat
⚡️لقاءالله: فنای بدون اکتناه 🔰امام خمینی (ره) 🔺و ببايد دانست كه مقصود آنان كه راهى براى و مشاهده جمال و جلال حق باز گذاشته اند اين نيست كه اكتناه ذات مقدس جايز است ، يا در علم حضورى و مشاهده عينى روحانى احاطه بر آن ذات محيط على الاطلاق ممكن است ، بلكه امتناع اكتناه در علم كلى و به قدم تفكر، و احاطه در عرفان شهودى و قدم بصيرت ، از امور برهانيه و مورد اتفاق جميع عقلا و ارباب معارف و قلوب است. 🔺لكن آنها كه مدعى اين مقام هستند گويند پس از تقوى تام تمام و اعراض كلى قلب از جميع عوالم و رفض نشاءتين و قدم بر فرق انيت و انانيت گذاشتن و توجه تام و اقبال كلى به حق و اسماء و صفات آن ذات مقدس كردن و مستغرق عشق و حب ذات مقدس شدن و ارتياضات قلبيه كشيدن، يك صفاى قلبى از براى سالك پيدا شود كه مورد تجليات اسمائيه و صفاتيه گردد، و حجابهاى غليظى كه بين عبد و اسماء و صفات بود خرق شود، و در اسماء و صفات گردد، و متعلق به عز قدس و جلال شود و تدلى تام ذاتى پيدا كند، و در اين حال ، بين روح مقدس سالك و حق حجابى جز اسماء و صفات نيست. 🔺و از براى بعضى از ارباب سلوك ممكن است حجاب نورى اسمائى و صفاتى نيز خرق گردد، و به تجليات ذاتى و غيبى نايل شود و خود را متعلق و متدلى به ذات مقدس ببيند، و در اين مشاهده، احاطه قيومى حق و فناى ذاتى خود را شهود كند، و بالعيان وجود خود و جميع موجودات را ظل حق ببيند، و چنانچه برهانا بين حق و مخلوق اول، كه مجرد از جميع مواد و علايق است، حجابى نيست، بلكه (براى) مجردات مطلقا حجاب نيست برهانا، همين طور اين قلبى كه در سعه و احاطه هم افق با موجودات مجرده شده، بلكه قدم بر فرق آنها گذاشته، حجابى نخواهد داشت. 📚چهل حدیث، حدیث 28 @almorsalaat
🌀| چند نکته مهم در سخنرانی رهبر معظم انقلاب به مناسبت میلاد پیامبر ص و روز وحدت (2آبان) ▫️سخنرانی رهبر معظم انقلاب سه بخش عمده داشت: 1️⃣بخش اول در مورد جامعیت دین و اینکه ما باید حق جامعیت دین را ادا کنیم. ▪️لذا فرمودند: « «اداء حق»، در درجه‌ی اوّل این است: تلاش کنیم نظر اسلام را درباره‌ی خودش که به کدام عرصه از عرصه‌های زندگی اهتمام می‌ورزد، در آنها نظر دارد، اقدام دارد، تبیین کنیم، ترویج کنیم، بیان کنیم؛ اوّل‌قدم این است، بعد هم سعی کنیم [این مطلب] تحقّق پیدا کند.» 2️⃣بخش دوم درباره وحدت اسلامی بود. در این بخش 6نکته بسیار مهمی را از لزوم وحدت و نتایج آن بیان داشتند. ▪️من جمله اینکه فرمودند: «اتّحاد مسلمانان یک فریضه‌ی قطعیِ قرآنی است؛ این یک چیز دلبخواه نیست؛ این را به عنوان یک وظیفه باید نگاه کنیم ... چرا ما این را به یک امر اخلاقی تبدیل میکنیم؟ این یک دستور است، یک حکم است که باید بر طبق این عمل کرد» ▪️و همچنین فرمودند: «وقتی که این هم‌افزایی وجود داشته باشد، حتّی آنهایی که مایلند ــ و مانعی هم نیست ــ که تعامل با غیر مسلمانها داشته باشند، با دست پُر وارد این تعامل میشوند» 3️⃣بخش سوم پیرامون خصال نبی اکرم (ص) به عنوان اسوه حسنه نکاتی را افاضه فرمودند. در این بخش سه خصلت عمده را مطرح فرمودند: صبر، عدالت، اخلاق. و همه خصوصا مسئولین را توصیه به پیروی از حضرت (ص) کردند. ♨️سه نکته برجسته: در هنگام مطالعه بیانات آقا، سه نکته مهم نظر بنده را جلب کرد. 1️⃣نکته اول در مورد رعایت در بود: « امروز در فضای مجازی انسان گاهی اوقات بی‌عدالتی مشاهده میکند؛ خلاف میگویند، تهمت میزنند، دروغ میگویند، قول بغیر علم میگویند؛ اینها بی‌عدالتی است، اینها نباید انجام بگیرد. آن کسی که با فضای مجازی سر و کار دارد، باید خودش مراقبت کند، و آن کسی که فضای مجازی را در اختیار دارد، بایستی مراقبت مضاعف بکند که این کارها انجام نگیرد.» 2️⃣یک نکته برجسته دیگر ارتباط دادن مسئله به بود: «یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی و اهداف انقلاب اسلامی، ایجاد تمدّن نوین اسلامی است: تمدّن اسلامی با نگاه به ظرفیّتهای امروز و حقایق و واقعیّات امروز. این کار جز با اتّحاد شیعه و سنّی امکان‌پذیر نیست؛ این را تنها یک کشور و یک فرقه نمیتواند انجام بدهد؛ برای این بایستی همه با هم همکاری کنند» 3️⃣و نکته سوم که به نظر بنده شاید مهمترین نکته و رفتار حضرت آقا در این سخنرانی بود، این بود که فرمودند: «خصال حمیده‌ی پیغمبر یکی دو تا ده ‌تا که نیست؛ از همسر مکرّم پیغمبر درباره‌ی اخلاق پیغمبر سؤال کردند، فرمود: کانَ خُلقُهُ القُرآن قرآن مجسّم، پیغمبر است». 🔺اهمیت این نکته در نظر بنده از این جهت است که ایشان در این سخنرانی که به مناسبت وحدت است از بین این همه روایت که در مورد اخلاق پیامبر (ص) وجود دارد، فقط همین یک روایت را که ناقل آن عائشه است (ریاض السالکین ج1 ص158)، نقل کردند و علاوه بر این از ایشان به «همسر مکرم» تعبیر نمودند. 🔺این نکته اگر اتفاقی نباشد (که قطعا نیست) می تواند حاوی پیامی در زمینه وحدت و برشی از نظام فکری رهبری در موضوع وحدت باشد. باید دید کدام نگاه به اهل سنت و روایات و منابع آنهاست که می تواند این چنین با آنها موجه شود؟ 📝حتما متن کامل این سخنرانی را بخوانید و یا بشنوید👇👇 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=48891#_ftnref27 ✍️محسن ابراهیمی 00/08/06 @almorsalaat
فالكمال الحقيقي للإنسان وصوله إلى كماله الحقيقي ذاتا و عوارض؛ أي وصوله إلى كماله الأخير ذاتا و وصفا و فعلا، أي فنائه ذاتا و وصفا و فعلا في الحقّ سبحانه؛ و هو التوحيد الذاتي و الاسمي و الفعلي، و هو تمكّنه من شهود أن لا ذات و لا وصف و لا فعل إلّا اللّه سبحانه على الوجه اللائق بقدس حضرته جلّت عظمته، من غير حلول و اتّحاد- تعالى عن ذلك-.  🔹علامه طباطبایی، رساله الولایه @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️| سلام و احترام. وقت حضرتعالی بخیر. در مورد اعتبار علوم حضوری و مبنابودن آن برای باقی علوم حصولی این سؤال و اشکال پیش می‌آد که علوم حضوری با اینکه عین واقعند اما ملاک سنجش و اعتباری در مورد آنها پیدا نمیشه! و از طرفی چون علم حضوری علمی شخصی است نمیتوان آن را مستند علوم حصولی و بنیان تکثیر اطلاعات محسوب کرد. در مورد این سؤال راهنمایی میفرمایید. ✅ حجت الاسلام ستوده را بشنوید @almorsalaat
♨️ : مجموعه گفتارهای در موضوع: ✅راهکارها و مهارت های موفقیت و جهت دستیابی به اهداف ✅این مجموعه صوتی منحصر به فرد که از دروس و جلسات استاد علی فرحانی انتخاب و جدا شده است، مجموعه ای کامل در موضوع روش زندگی و تحصیل طلبگی است. با این مجموعه صوتی امید است که سوالات مختلف در مورد روش تحصیل و برنامه‌ریزی علوم حوزوی مرتفع شود و مسیر تحصیل تا قله اجتهاد مشخص گردد. ♨️دانلود کنید و بشنوید 👇👇 1️⃣اهداف و چشم اندازهای حوزوی eitaa.com/almorsalaat/4158 2️⃣راهکارها و مهارت های برنامه ریزی eitaa.com/almorsalaat/4183 3️⃣روش ها و مهارت های علم آموزی https://eitaa.com/almorsalaat/6296 4️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4296 5️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4337 6️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4361 7️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4435 8️⃣ آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4475 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀نقش فلسفه در علم اصول فقه ▫️نگاهی به فرآیند ورود سنت فلسفه اسلامی به محتوا و روش علم اصول فقه 🎙حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی 🎥لینک تصویری جلسه: https://www.instagram.com/tv/CVlDoHpITVb/?utm_medium=copy_link @ofoqemobin @almorsalaat
📚| آثار مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ▫️حضرت امام (ره) می فرمایند: «از علماء معاصر، کتب شیخ جلیل القدر، عارف بالله، حاج میرزا جواد تبریزی قدس سره را مطالعه کن. شاید انشالله از این تابی و تاسف خارج شوی و چون نویسنده خالی از مقامات معرفت و انسانیت، عمر را به بطالت نگذرانی.» (سرالصلوه ص۴۰) ▫️از ایشان سه اثر به نام های «لقاء الله»، «المراقبات» و «اسرار الصلوه» معروف است. ▫️نسخه ها و چاپ های متعددی از این آثار موجود است. مرحوم مغفور جناب آقای محسن بیدارفر، هر سه اثر را با تحقیق، تصحیح و تعلیقات ارزشمندی چاپ و منتشر کردند. ▫️همچنین کتاب تقریبا کاملترین کتاب در مورد زندگینامه، اساتید و شاگردان مرحوم ملکی تبریزی است. ⬇️این کتب را می توانید از کانال دانلود کنید👇 eitaa.com/palmorsalaat eitaa.com/palmorsalaat @almorsalaat
با یاد خوشت خُسبم، در خواب خوشت بینم از خواب چو برخیزم، اول تو به یاد آیی 📌انشالله یه زمانی برسه که این شعر را صادقانه برای بخونیم. الان فقط میتونیم برای بخونیم. @almorsalaat
🔵| پرهیز از التقاط در نظریه پردازی اسلامی/ نگاه متجددانه و نوآورانه به منابع اسلامی/ آشنائی با نظرات دیگران میتواند در فهم متون اسلامی به ما کمک کند 🔹در مرحله‌ی نظری، آنچه که ما میخواهیم به آن برسیم، رسیدن به نظریه‌ی اسلامىِ ناب... است. 🔹البته باید با نگاه متجددانه، با نگاه نوآورانه، به منابع اسلامی مراجعه کرد و آن نظریه را از متن منابع اسلامی - در چهارچوبهای علمی و فنی خودش ... - استخراج کرد. 🔹ما برای ، شیوه‌ها، و روشهای علمىِ تجربه‌ی شده‌ی کاملاً حساب‌شده‌ای داریم؛ از اینها باید استفاده شود. 🔹بنابراین در مرحله‌ی نظری و نظریه‌سازی، باید از منابع اسلامی و از متون اسلامی، نظریه‌ی ناب اسلام ... به دست بیاید. 🔹من تکیه‌ام در این نکته این است که نمیخواهیم از و کنار هم چیدن نظریات گوناگونِ متفکرین و حکمائی که ... حرف زدند، یک نظریه به وجود بیاوریم و تولید کنیم. 🔹یعنی در این قضیه باید جداً از جلوگیری کرد، باید پرهیز کرد. در موارد متعددی ما دچار این اشتباه شدیم. بدون اینکه بخواهیم، در مرداب التقاط لغزیدیم. بیرون آمدنش خیلی سخت خواهد بود. 🔹نه، حقیقتاً باید در منابع اسلامی جستجو کنیم. این منابع، فراوان هم هست؛ ... در قرآن، در حدیث، در نهج‌البلاغه، در نوشته‌های فقهی، کلامی و حِکمی بحثهای زیادی وجود دارد که همه‌اش میتواند منبع مورد استفاده‌ی ما در پیدا کردن نظریه‌ی ناب اسلامی باشد. 🔹البته مثل همه‌ی موارد دیگر، آشنائی با نظرات دیگران میتواند در فهم متون اسلامی به ما کمک کند. در همه جا همین جور است، در بحثهای حقوقی و فقهی ما هم همین جور است. 🔹ما وقتی با یک نظرِ بیگانه آشنا میشویم و ذهن ما آن اتساع لازم را پیدا میکند، از منبع اسلامىِ خودمان استفاده‌ی بهتر و کاملتری میکنیم؛ اینجا هم همین جور است. لیکن ما باید دنبال رسیدن به نظریه‌ی اسلامىِ ناب باشیم و از التقاط بپرهیزیم. 🔹البته بدیهی است که علت اینکه میگوئیم نظریه‌ی اسلامی باید خالص و ناب باشد، این است که مسئله‌ ... مبتنی است بر پایه‌ها و مبانی و و پایه‌های اساسی؛ و اگر بخواهیم به نظریات غربی ... استناد کنیم، در واقع تکیه کردیم به مبانی فلسفی ای که قبول نداریم و نمیتوانیم آنها را بپذیریم، که همان نظرات هستی شناسی است. 🎙رهبر معظم انقلاب 90/2/27 @almorsalaat
📚| حوض خون ▫️یکی از چیزهایی که حالا من دقیق نمیتوانم ادّعا کنم امّا به نظر من شاید بشود گفت جزو اختصاصات کشور ما و جنگ ما است، این خدماتی است که در خانه‌ها و در مراکز زنانه و مردمی و مانند اینها انجام گرفته. فرض کنید در خانه‌هایی غذا درست کردند، کمپوت درست کردند، امکانات آذوقه‌های جنگی فراهم کردند، نان پختند و فرستادند؛ اینها چیزهای عجیب و غریبی است؛ این مردها و این زنها با چه انگیزه‌هایی، با چه همّتی این کار را کردند؟ ▫️من اخیراً یک کتابی خواندم به نام حوض خون -البتّه من در اهواز دیده بودم؛ خودم مشاهده کردم آنجایی را که لباسهای خونی رزمندگان را و ملحفه‌های خونی بیمارستان‌ها و رزمندگان را می‌شستند؛ [اینها را] دیدم- که این کتاب تفصیل این چیزها را نوشته؛ انسان واقعاً حیرت میکند؛ انسان شرمنده میشود در مقابل این همه خدمتی که این بانوان انجام دادند در طول چند سال و چه زحماتی را متحمّل شدند؛ اینها چیزهایی است که قابل ذکر کردن است. 🎙رهبر معظم انقلاب ۱۴۰۰/۷/۲۴ @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️| سلام علیکم. وقت شما بخیر. خداقوت. با تشکر از مطالب بسیار مفید تون 🌹. مدتیه سوالی راجع به "شیوه گوش دادن صوت درسی و روش تقریر نویسی" ذهنم رو درگیر کرده و اخیرا که بنا دارم شروع به گوش دادن صوت درسی کنم، این سوال برام پر رنگ تر شده. و اون هم این که نمی دونم دقیقا روش صحیح صوت گوش دادن چیه؟ آیا باید مطالب به طور خلاصه بنویسم یا مفصل؟ آیا داخل کتاب نکته نویسی کنم یا داخل دفتر؟ ✅:حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی را بشنوید. @almorsalaat
✴️علمایی که مدت کمتری از اساتیدشان استفاده کرده اند، ابتکارات بیشتری دارند. 🔅در ميان علما افرادي که خيلي استاد ديده‌اند، من به اينها هيچ اعتقاد ندارم. به همين دليل اعتقاد ندارم که خيلي استاد ديده‌اند، همان که برايشان باعث افتخار است. 🔅مثلًا مي‌گويند فلان کس سي سال به درس مرحوم نائيني رفته يا بيست و پنج سال متوالي درس آقا ضياء را ديده. 🔅عالمي که سي سال يا بيست و پنج سال عمر يکسره درس اين استاد و آن استاد را ديده، او ديگر مجال کردن براي خودش باقي نگذاشته؛ دائماً مي‌گرفته، تمام نيرويش صرف گرفتن شده، ديگر چيزي نمانده براي آنکه با نيروي خودش به مطلبي برسد. 🔅ما در ميان استادهاي خودمان، آن استادهايي را مي‌ديديم ابتکار دارند که زياد معلم نديده بودند. 🔅شيخ انصاري که يکي از مبتکرترين فقهاي صد و پنجاه سال اخير است، از تمام علماي فعلي کمتر استاد ديده، يعني دوره استاد ديدنش بسيار کم بوده است. طلبه‌اي بود که رفت نجف. مختصري استادهاي نجف را ديد. بعد خودش راه افتاد دنبال استادهاي متنوع. رفت مشهد، مدتي در مشهد ماند. خيلي نپسنديد. به تهران آمد. تهران هم خيلي نماند، رفت اصفهان. اصفهان کمي بيشتر ماند. آقا سيد محمد باقر حجة الاسلام، در اين شهر معلم «رجال» بود. در فن «رجال» چيزهايي ياد گرفت. بعد رفت کاشان. سه سال کاشان ماند. نراقيها کاشان بودند. آنجا از همه جا بيشتر ماند. يعني همه دوره معلم ديدن او اگر حساب کنيد به ده سال نمي‌رسد، در صورتي که ديگران بيست سال و بيست و پنج سال و سي سال معلم ديده‌اند. 🔅آقاي بروجردي را اغلب ايراد مي‌گرفتند که کم استاد ديده، و از نظر ما حسنش همين بود که خيلي استاد نديده بود. ايشان هم کم استاد نديده بود، ده دوازده سال استادهاي درجه اول ديده بود، هفت هشت سال نجف و سه چهار سال اصفهان استاد ديده بود. ولي نجفيها قبولش نمي‌کردند، مي‌گفتند اين استاد کم ديده، مثلًا بايد سي سال استاد ديده باشد. و به همين دليل که کمتر استاد ديده بود، ابتکارش از اغلب آن علما بيشتر بود، يعني فکر مي‌کرد. مسائلي که مطرح کرده مسائلي است که خودش فکر مي‌کرد، چون مجال فکر کردن داشت.. 📚 شهیدمطهری، تعلیم و تربیت در اسلام ص۱۹ @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 خاطره تبرک جستن آیت الله بهجت (ره) به خاک کفش زائران حضرت معصومه از زبان آیت الله مصباح (ره) 🎙آیت الله مصباح یزدی (ره) @almorsalaat