eitaa logo
اندیشکده برهان
153 دنبال‌کننده
74 عکس
1 ویدیو
3 فایل
Borhan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 در اندیشه سیاسی علامه شهید صدر 🔺 صحت و مشروعیت شیوه تشکیلاتی به منظور تبلیغ و تحکیم اسلام 🔹 برای ما ایرانیان، مسأله ارتباط و پیوستگی ، مکتب و حرکتش با ارزشهای انسانی – الهی انقلاب اسلامی ایران، مردم ما و نظام ، حائز اهمیت است. اهمیت این ارتباط، هم در شکلگیری و پیروزی انقلاب اسلامی و هم در ارائه‌ی اصول آن و هم در گسترش و توسعه‌ی آن به وضوح دیده می‌شود. 🔹 شهید صدر در جهت تحقق اهداف سیاسی و دینی مورد نظر خود، در روز هفدهم ربیع‌الاول سال ۱۳۳۷ ه.ق. مصادف با اواخر سال ۱۹۵۷م، به میمنت میلاد پیامبر (ص) با عده‌ای از یارانش مبادرت به تأسیس حزبی سیاسی و اسلامی نمود که بعدها به نام حزب دعوت اسلامی (حزب الدعوة الإسلامية) نامیده شد... 👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻 ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔶 اربعین حسینی، عشق و محبت؛ بخش اول 🔺 وقایع‌نگاری تاریخی عاشورا تا اربعین 🔹 مروری بر وقایع تاریخی از تا و بازگویی آن برای نسل‌های بعدی، می‌تواند به زنده نگه داشتن این حادثه و تکرار این فرهنگ غنی انجامد. در این نوشتار سعی بر این است که در ضمن بیان حوادثی که در طی این زمان اتفاق افتاده و مرور و بازگویی کوتاهی بر آن‌ها برای اطلاع خوانندگان محترم، امکان بازگشت مجدد کاروان اسرای کربلا را در روز اربعین، مستدل و تبیین نماییم تا پاسخی به شبهاتی باشد که برای کم‌اهمیت جلوه دادن این روز گرامی و گردهمایی بزرگ، از سوی برخی مبنی بر عدم امکان بازگشت کاروان اسرا به در این روز بیان می‌شود... 👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻 ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
yon.ir/5CVtm 📚 کتاب «یک تنه در برابر یک دنیا» 📝تهیه و تنظیم : اندیشکده ✅ پژوهه تاریخی (15) 🔸 برگ‌هایی از دفتر تاریخ 🔻همزمان با ، ککتاب یک تنه در برابر یک دنیا با موضوع بازخوانی برگ‌هایی از دفتر تاریخ دفاع مقدس در ۲۴۸ صفحه و در ۹ فصل، از سوی به زیور طبع آراسته گردیده است. عناوین گفتار‌های این کتاب : 🔹« تهاجم» 🔹« جنگ» 🔹« در جنگ» 🔹« و جنگ تحمیلی» 🔹«جنگ در » 🔹«» 🔹«جنگ علیه » 🔹« صدام» 🔹« جنگ» 📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: 🔻 پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حملۀ عراق به ایران، شرایط خطیری را پیش پای انقلابیون ایرانی قرار داد. انقلابی که هنوز از دشمنان داخلی خود و عناصر رژیم گذشته به طور کامل رهایی نیافته بود وارد از حیات خود شد که می‌بایست آزمون بزرگ و مهمی را پس می‌داد. اینکه آیا می‌توان در شرایطی که هنوز جامعه به نرسیده است، مانع از کشور به دست دشمن شد؟ یا حتی فراتر از آن، آیا ممکن است دشمن بتواند انقلاب را به ورطۀ بکشاند؟ شرایط کشور در آن زمان آن‌چنان نابسامان بود که حتی سیگنال‌های پیش از جنگ عراق برای حمله، که در شرایط عادی می‌بایست آژیر خطری برای کشور مورد تهاجم می‌بود نیز جدی تلقی نشد. این مسئله از آن رو جدی می‌نماید که در صورت درک این پس‌زمینه‌ها، رجال سیاسی و نظامی کشور می‌بایست به سمت نیروهای نظامی برای حضور در جنگ می‌رفتند؛ اتفاقی که رخ نداد. ✅ در چنین شرایط نابسامانی، عمدۀ تحلیل‌گران سیاسی و نظامی، عاقبت جنگ ایران و عراق را به ضرر ایران می‌دانستند. نکتۀ محوری دیگر آنکه در این جنگ، همان طور که در ادامه نیز خواهد آمد، بخش عظیمی از ، روبه‌روی انقلاب اسلامی ایستاد. بنابراین اگر نگاه وارونه به تاریخ را کنار بگذاریم و از آن به مسئلۀ جنگ بنگریم، درمی‌یابیم که نظامی ایران برای عقب راندن عراق چندان نبوده است. دلیل عراق برای حمله به ایران نیز همین بود و بر همین اساس، آنان احتمال زیادی برای پیروزی خود قائل بودند. اگر نه، مرزی ایران و عراق چیز تازه‌ای نبود. عراق تا پیش از این و در زمان حکومت پهلوی دریافته بود که ایران از نظر نظامی در شرایطی نیست که بتوان بر آن پیروز شد. نابسامانی انقلابی از یک سو و سیگنال‌های و بین‌المللی از سوی دیگر، به صدام حسین این اطمینان خاطر را داد که در این جنگ پیروز خواهد شد. 🔷 اما صدام و طیف هم‌اندیش او در اتاق جنگ عراق، اگر اندکی از تاریخ دنیا مطلع بودند، درمی‌یافتند که جنگ با یک کشور عمدتاً به پیروزی نمی‌انجامد. کشور انقلابی در جو آرمانی خاصی به سر می‌برد و در این شرایط، اگرچه ممکن بود از بروز جنگ شوکه شود، اما نهایتاً از آن به عنوان یک ابزار برای خود سود می‌جست. آنچه تاریخ نشان می‌دهد، رسیدن به همین نکتۀ محوری است. انقلاب فرانسه را شاید بتوان نمونه خوبی برای اثبات این ادعا دانست. 🛒 جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇 🌐 yon.ir/gXhZd 🆔 @didemanpub
🔶 ظرفیت‌های راهبردی راهپیمایی 🔺 توجه به برخی ابعاد ژئوپلیتیک و ژئوکالچر 🔹 در خصوص تفاوت‌های بین دو حوزه و بایستی به ابعاد نرم‌افزاری حوزه ژئوکالچر و ابعاد سخت‌افزاری حوزه ژئوپلیتیک اشاره کرد. یکی از تمایزها، تمایز در مرزهای ژئوپلیتیک و ژئوکالچر است؛ در حالی که مرزها در حوزه ژئوپلیتیک مرزهای سخت و نظامی است، مرزها در حوزه ژئوکالچر مرزهای عقیدتی است. دومین موضوع این است که ژئوپلیتیک حوزه‌ی منازعات بر سر جغرافیای فیزیکی است، ولی ژئوکالچر حوزه‌ی منازعات بر سر جغرافیای فرهنگی؛ به عبارتی هیچ تمایزی بین آزادی‌خواهی شبیه به مهاتماگاندی و… با کسانی که اعتقادات شیعی دارند وجود ندارد. نقطه تمایز سوم این است که ژئوپلیتیک حوزه‌ی است، اما ژئوکالچر حوزه‌ی . 🔹 نگاهی به اخبار جهان در خصوص عزاداری (ع) نشان‌دهنده وسعت نفوذ یا بهتر دیده شدن آن در گستره وسیع‌تری از حوزه بین‌الملل است. برخی از این عزاداری‌ها با بازتاب‌هایی توسط رسانه‌های غربی همراه بوده است. 🔹 بر اساس همین ویژگیِ حوزه ژئوکالچر است که هیچ تفاوتی بین مردم در دورترین نقطه و یعنی در با مردمی که در دورترین نقطه شرق آسیا و جنوب آسیا یعنی و بنگلادش زندگی می‌کنند، وجود ندارد و حوزه‌های گفتمانی جهان تشیع توانسته خود را در گستره ژئوپلیتیک سخت محکم تسری داده و به آن نفوذ کند. موضوع آموزه‌ها و زیرگفتمان‌های جهان تشیع به حوزه جغرافیای سرزمینی ناهمگن، مسئله بسیار مهمی است که می‌توان از آن برای تسری حوزه‌های دیگر گفتمانی بهره جست... 👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻 ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔶 اربعین حسینی، عشق و محبت؛ بخش دوم 🔺 رسالت اهل‌بیت امام حسین (ع) در انتقال پیام عاشورا 🔹 را باید بزرگداشت مقام (ع) و پیام دانست؛ مسئله‌ای که در رفتار اهل‌بیت آن حضرت در وقایع بعد از به‌خوبی قابل درک است. با تحلیل این وقایع می‌توان دریافت که رشادت‌ها و اقدامات مؤثر اهل‌بیت امام حسین (ع) رمز ماندگاری و انتقال پیام حقیقی عاشورا در طول تاریخ بوده است... 👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻 ✍🏻 👈🏻 پیوند بخش اول 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔶 عملیات ناکامی ـ پرخاشجویی! ⚠️ بررسی‌ها نشان می‌دهد که نظام تحت دهشتناک‌ترین تاریخ بشر قرار دارد. تقسیم کار دشمن علیه نظام اسلامی، ابعادی پیچیده دارد: 📛 سخت‌ترین جهان از سوی و در چارچوب نظام تحریم‌های حداکثری؛ 📛 شدیدترین جنگ شناختی علیه مردم ایران در و شبکه‌های ماهواره‌ای با صدها شبکه و میلیون‌ها صفحه؛ 📛 اقدامات نظامی و تروریستی ، و رژیم علیه منافع حیاتی ایران در داخل و منطقه ؛ 📛 نبرد سیاسی و دیپلماتیک جبهه‌ی دشمن با انقلاب اسلامی... همه و همه، بیانی کلان از این مجموعه دشمنی است. 🔹 تصور تنها یکی از این اقدامات برای سقوط هر نظام دیگری در سطح جهان کفایت می‌کند؛ اقداماتی که در طول چهل سال به صورت مستمر و با شیب تندتر تلاش می‌کند تا گام‌به‌گام انقلاب اسلامی را از آینده‌ی مورد انتظار دور کند. اما روشن است که پس از چهار دهه سعی ناتمام، راهبرد دشمن بر «عملیات از درون» متمرکز شده است و بهترین امکان «کنترل» جمهوری اسلامی را از سوی مکانیزم‌های درونی میّسر می‌داند. از این رو طراحی دشمن در فضای مجازی و حقیقی در ساحت بر القای یأس و ایجاد ناکامی در مردم برای برداشت عمومی استوار است. دشمن درصدد است تا از مسیر و ایجاد ، و چه در محیط ذهنی مردم و چه در محیط‌های عینی همچون ، یا طوفان‌های توئیتری و اینستاگرامی، رفتارهای نظام اسلامی را در سطح منطقه‌ای و داخلی کنترل نماید. 🔹 رصد کشمکش‌های این روزها در حوزه‌های صنفی و فرهنگی نشان می‌دهد بسیاری از رخدادهای پیش‌آمده می‌توانست با درایت، دوراندیشی و نظارت حل شده و پیشاپیش از تحمیل هزینه‌های وارد بر نظام اسلامی و جامعه جلوگیری کرد. ضعف عملکرد بخشی در کنار در فضای مجازی که به مثابه افزونه‌های نرم‌افزاری دشمن (خواسته یا ناخواسته) به ناکامی در همه‌ی بخش‌ها منجر می‌شوند، همان بخش اول طراحی برای است. بدیهی است که در این شرایط و یأس نشانه بیماری شناختی و مرگ ذهنی فرد بر اثر عملیات دشمن است. ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔶 در و 🔺 مبانی دینی 🔹 اقتصاد از نظر آموزه‌های قرآنی سبب قوام جامعه است. به این معنا که جامعه‌ی بشری با اقتصاد، برپا می‌ایستد. خداوند درباره‌ی نقش اقتصاد در جامعه‌ی بشری می‌فرماید: «وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا: اموال خود را (که خداوند آن را وسیله‌ی قوام زندگی شما قرار داده) به سفیهان و بی‌خردان مدهید.» در این آیه، خداوند اموال، یعنی امر اقتصادی را به‌عنوان عامل قیام جامعه دانسته است. پس نقشی که اقتصاد در جامعه ایفا می‌کند، همانند ستون میانی است که خیمه را برپا نگه می‌دارد و به آن معنا و مفهوم می‌بخشد. اگر اقتصاد جامعه از میان برود یا سست و ضعیف شود، به همان میزان جامعه آسیب می‌بیند. 🔹 از نظر ، اقتصاد تنها در حوزه‌ی امور مادی انسان و جامعه نقش ندارد، بلکه نقشی فراتر از آن می‌توان برای اقتصاد تعریف کرد. ازهمین‌رو خداوند بر نقش بهره‌مندی‌های اقتصادی در امور معنوی و معنویت تأکید می‌کند... 👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻 ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔶 آیا امام (ره) با حق رأی زنان مخالف بود؟ 🔺 تقابل با 🔹 برخی با استناد به نامه‌ی امام (ره) به و اسدالله علم، معتقدند ایشان با مخالف بوده است. سؤالی که در این نوشتار مطرح است این است که آیا ایشان به‌واقع مخالف بوده‌اند؟ آیا نظر ایشان در این موضوع، پس از انقلاب اسلامی تغییر کرده است؟ 🔹 بیانات عدیده‌ی (ره) در باب مشارکت سیاسی ـ اجتماعی نشان می‌دهد که ایشان نه تنها مخالف این موضوع نبودند، بلکه با توجه به مبانی فقهی و سیره‌ی اجتماعی پیامبر اکرم و ائمه‌ی اطهار (ع)، به‌کرات لزوم این مشارکت را مورد تأیید قرار داده‌اند. بنابراین مخالفت ایشان با حق رأی زنان در لایحه‌ی دولت را باید از باب درک و بینش ایشان نسبت به آغاز سیاست‌های اسلام‌زدایی شاه دانست. چنان‌که در سال ۱۳۴۳ طی سخنانی می‌فرمایند: «ما مى‏گوییم این‌ها را فرستادن در این مراکز جز فساد چیزى نیست. شما بعد تجربه کنید ببینید بعد از ده سال، بیست سال، سى سال دیگر، این‌ها را بفرستید، به خیال خودتان، ببینید اگر شما جز فساد چیز دیگرى دیدید؟ ما با مخالف نیستیم، با این مخالفیم، با این کارهاى غلط مخالفیم. مگر مردها آزادند که زن‌ها مى‏خواهند آزاد باشند؟!...» به همین دلیل و بعد از مهیا شدن محیط اجتماعی سالم برای فعالیت زنان (بعد از مقطع پیروزی انقلاب اسلامی)، حضرت امام آن‌ها را ملزم به این‌گونه فعالیت‌ها می‌دانند. 🔹 لذا در چارچوب بینش عمیق امام خمینی (ره)، هر فعلی را نمی‌توان به صرف داشتن ظاهر و صورت موجه، تأیید کرد؛ بلکه باید علاوه بر صورت، دارای هدف و غایت مشخص و موجّهی نیز باشد. در زمانه­ای که حکومت بر سر کار بوده و تمام اقدامات خود را براساس برنامه‌های ارائه‌شده از سوی دشمنان اسلام و مسلمین اجرا می‌کرد، هر اقدامی هرچند با ظاهر اسلامی و انسانی باشد، در راستای اهداف غیرالهی قابل تبیین است. اعطای حق رأی به زنانِ جامعه‌ی ایرانی از سوی رژیم شاه نیز از جمله‌ی این اقدامات بود... 👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻 ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔶 در میانه‌ی مخاطرات 🔺 بررسی چالش استحاله و تغییر ساخت حقیقی جمهوری اسلامی 🔹 ساخت حقیقی و حقوقی، ساخت عامی است که در تمامی نظام‌های سیاسی دنیا، موضوعیت و معنا دارد. نکته‌ی قابل توجه آن است که یک نظام، به‌عنوان تولیدکننده‌ی مفاهیم، رویکردها، ارزش‌ها و جهت‌گیری‌های آن نظام، نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد دارد. 🔹 انقلاب اسلامی با تکیه بر ساخت حقیقی، به‌ویژه ارزش‌هایی چون ایثار، شهادت‌طلبی، معنویت، عدالت‌باوری، حق‌گرایی و استقلال‌طلبی، توانست ضمن ایجاد تحول فرهنگی در سطح داخلی، به احیای دینی و در عرصه‌ی منطقه‌ای و تأثیرگذاری بر مناسبات جهانی بپردازد و اقتدار نرم‌افزاری خود را در عرصه‌ی بین‌المللی، به ‌منصه‌ی ظهور رساند. لذا چنین امری در عین ظرفیت بالقوه، تهدیدی بالقوه را نیز در بر دارد و دشمنان انقلاب چشم طمع از آن برنداشته و دائماً به دنبال ممانعت از بقا و نشر ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند. این امر می‌طلبد به جهت ارتقای بهتر توان بهره‌گیری از در فرایند انقلاب اسلامی، اهتمام به اصلاح در کشور نمود. این مدیریت باید دارای ویژگی‌هایی از قبیل طراحی برای پیشبرد سیاست‌های فرهنگی، اجرایی کردن به‌صورت صریح و روشن، هماهنگی و سازگاری بین سیاست‌های فرهنگی در سطوح محلی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز بین سطوح دولتی، غیردولتی یا شبه‌دولتی نهادهای اجتماعی و فرهنگی باشد. افزون بر این، مدیریت‌های فرهنگی باید از ویژگی‌های مطلوب در حوزه‌ی تمایلات و گرایش‌ها، اندیشه‌ها و آگاهی‌ها، رفتارها و کارکردها، بینش‌ها و نگرش‌ها برخوردار باشد. 👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻 ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔶 و تسلّط دلّالان! 🔹 مطابق بند 12 اصل سوم و اصول 31 و 43 ، حاکمیت در ایران موظف به تأمین مناسب از طریق اقتصاد صحیح و عادلانه برای محرومیت‌زدایی و رعایت اولویت است. از این رو مسئله مسکن در ایران از وظایف حاکمیتی دولت جمهوری اسلامی ایران است و نمی‌توان آن را به یا حواله داد. قوه اجرائی، وظیفه ساخت‌وساز مسکن با ایجاد بسترهای اقتصادی، قوه مقننه تکلیف به تصویب قوانین ضد سوداگرانه و محتکرانه و قوه قضائیه مسئولیت برخورد با مفاسد موجود در این بازارِ مادر را دارند. از دیگر سو، مشکل اصلی اقتصاد ایران فارغ از تأثیر جزئی ها و حتی خدمتی که نسبت به مقاوم‌سازی اقتصاد در ایران کرده، رشد بی‌مهابای ، بی‌پشتوانه بانک‌ها و رویکرد سوداگرانه و طبقه‌ی سرمایه‌دار در ایران است. 🔹 در حالی که در ابتدای سال 1397 کلیات طرح مالیات بر عائدی سرمایه در بخش مسکن مورد تصویب قرار گرفت، اما همچنان نه تنها به جزئیات آن در مجلس پرداخته نشده، بلکه باز هم نادیده گرفته شده و به تعویق می‌افتد! 🔹 تجربه مطالبه عمومی در موضوع «شفافیت در آراء نمایندگان» و تصویب یک فوریت آن نشان داد که می‌توان با مطالبه عمومی بر یکی از سهمگین‌ترین مشکلات در اقتصاد ایران فائق آمد. در حالی که اقتصاد نامهربان سرمایه‌داری در بخش مسکن با افزایش چهاربرابری قیمت خانه در تهران بسیاری از شهروندان را از تهران به مناطق اطراف تهران اخراج کرده‌اند؛ هیچ عزمی در برای مقابله با تسلط سرمایه‌داری سوداگر بر اقتصاد ایران دیده نمی‌شود! 🔹 تداوم حکومت دلالان بر جغرافیای مسکن در ایران می‌تواند به افسارگسیخته در 11 صنعت مرتبط با بخش مسکن در کشور دامن زند. افزایش بیش از صددرصدیِ نرخ ـ که در شهرهای بزرگ بیش از 60 درصد درآمد خانواده‌های ایرانی را به خود اختصاص داده ـ نیز موجب کاهش شدید رفاه در میان مردم می‌شود؛ نظام را در میان مردم کاهش می‌دهد و در نهایت ظنّ تسلّط بازار بر مجلس شورای اسلامی را بیش‌ازپیش تقویت می‌کند. بنابراین می‌توان با مطالبه عمومی، مجلس را به مبارزه با دلالی در بخش مهم مسکن متقاعد کرد. ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔶 پیاده‌روی ، خیزش جهانی 🔺 نگاهی جامعه‌شناختی بر بزرگترین اجتماع بشری 🔹 این حرکت عظیم انسانی نه جنبشی است بر مبنای که انسان‌ها در آن بر اساس محاسبه سود و زیان مادی به کنشگری بپردازند و نه حرکتی است توده‌وار و بی‌هدف و مبتنی بر احساسِ صرف و نه حرکتی ناشی از تضادهای طبقاتی؛ بلکه خیزشی است جهانی برای پاسخ به ندای فطری خداجویی و حق که نشان از شکلگیری یک در سطح جهانی دارد که بشریت را به یک عینی فرا می‌خواند. 🔹 همایش عظیم حسینی، همچون اصل رویداد دارای ابعاد گوناگون عظیمی است که نیازمند بررسی همه‌جانبه است. آنچه در انتها می‌توان گفت این است که رخداد واقعه در سال ۶۱ هجری به‌سان موجی است که از نقطه‌ای آغاز شد و با گذشت زمان هر بیشتر و پرقدرت به پیش می‌رود و در سطح جهان گسترش می‌یابد و راهپیمایی تنها نشان‌دهنده گوشه‌ای از این موج خروشان است که به تدریج آینده جهان و بشریت را رقم خواهد زد. 👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻 ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔶 امامِ امت، خط‌قرمز اصلیِ حفظ امت 🔺 تأملی در «» در جامعه اسلامی 🔹 در تاریخ ، نقل است که «عبدالله‌بن‌مطیع» ـ از هوادارانِ عبدالله‌بن‌زبیر ـ در ملاقاتی که با (ع) در راه مدینه به مکه داشته، از تعابیر عجیبی در وصف آن حضرت استفاده می‌کند که جالب‌توجه است؛ مثلاً می‌گوید: «اگر تو را بکشند، دیگر در کشتن هیچ‌کس هراسی نخواهند داشت...»؛ یا اینکه: «اگر تو کشته شوی، ما مسلمانان به بندگی و بردگی [] در خواهیم آمد...» 🔹 تعابیری از این دست ـ که نمونه‌های آن در نهضت کم هم نیست ـ علاوه بر آنکه حاکی از جایگاه والای آن حضرت در میان است، حقیقتی دیگر را نیز در خود نهفته دارد و آن، موقعیت ویژه‌ی حسین‌بن‌علی (ع) در حراست از کیان امت اسلام است: 💡 فارغ از آنکه (ع)، در کسوت امامِ مفترض‌الطَّاعه‌ی شیعیان دیده شود یا در جایگاه فردی والامقام و عدالت‌طلب ـ که حسّ احترام بسیاری از بزرگان امت را بر می‌انگیزد ـ در هر دو حالت، وی آنقدر جایگاهش رفیع است که اگر این جایگاه هتک شود، راه بر هرگونه گردنکشی و تجاوزی بر امتِ اسلام هموار خواهد شد! این قلقِ تاریخی، حقیقتی است که باید در هر عصر و زمانی مورد توجهِ جدی قرار گیرد... ⚠️ مبتنی بر این قلق، نقد و انتقاد در جامعه‌ی اسلامی، سازوکارها و الزاماتِ خاص خود را دارد؛ به نحوی که اگر این الزامات و خطوط قرمز، در هنگام بیان نقدها، رعایت نشده و مسیر بیان نقدها، خواسته یا ناخواسته، به سمت‌وسویی هدایت شود که بابِ تندگویی و هتاکی به سوی امام امت باز شده و نوک پیکان تمام گلایه‌ها و شکایت‌ها به سوی شخص نشانه رود، آنگاه مردم جامعه ـ یا همان امتِ امام ـ دیگر نباید تصور کنند که با این شیوه، مشکلاتِ کشور حل‌وفصل خواهد شد و شرایط بهبود خواهد یافت؛ بلکه به عکس، این روش، سرآغاز از دست رفتن امنیت و موجودیتِ جامعه‌ی اسلامی خواهد بود... 👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻 ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR