💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1935
💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2003
💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2051
💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2104
💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2155
💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2185
💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2203
💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2243
💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2333
💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2404
💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2456
💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2487
💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2536
💢بخش 4️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2576
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 1️⃣1️⃣
🌐 واقع بما هو واقع (4)
❇️ منظور از «واقع» در قید واقع بما هو واقع
1️⃣ «واقع» بهمعناي اعم از وجود و عدم و ماهيت
🔺در بحث نفسالامر، واقع بهمعنايي اعم از وجود است، كه شامل معدوم هم ميشود. نفسالامر، يعني واقع، آنگونهكه هست؛ كه شامل هرچه كه وراء فرض و اعتبار ذهني است، ميشود. مطابق يك طرح، منظور از واقع، كه موضوع فلسفه هم قرار ميگيرد، اعم از موجود و معدوم است. مطابق اين طرح، بحث از عدم و معدوم، جزو فلسفه است.
2️⃣«واقع» بهمعناي موجود
🔺مطابق يك طرح، كه در بيان غالب فيلسوفان ما نيز آمده است، منظور از واقع بما هو واقع، موجود بما هو موجود است. سياق بحث علامه نيز همين طرح را نشان ميدهد.
برخي بر آنند كه فلسفه از موجود بحث ميكند، بنابراين بحث درباره عدم و معدوم در فلسفه، استطرادي است و اين بحث ذاتا جزو فلسفه نيست.
بيان علامه اين است كه بحث از عدم و معدوم در فلسفه، بهتبع وجود مطرح است.
3️⃣دیدگاه استاد یزدانپناه
موضوع فلسفه موجود بما هو موجود است، نه واقع اعم. نيز بحث از عدم در فلسفه، استطرادي نيست؛ زيرا اگر بحث نفسالامر بهخوبي حل شود، معلوم ميشود كه اموري مانند عدم، از لوازم و توابع وجود هستند. وجود، اصل در تحقق است و تحمل حقايق فراواني را، همانند ماهيت، عدمهاي مضاف و حتي عدم مطلق، دارد.
🔺اما لزومي ندارد كه عدم را داراي ثبوت تبعي بدانيم. درواقع، عدم لازمه سلبي وجود است. وجود و عدم تطارد ذاتي دارند. اساسا اصل امتناع تناقض، همين تطارد ذاتي است. لازمه وجود اين است كه عدم نبايد تحقق داشته باشد؛ يعني وجود در متن خود، عدم را طرد ميکند. صدرا هم اين نکته را مطرح کرده است که وجود، حقيقتا عدم را در موطن خودش طرد ميکند، نه عدم غيرمجامع را. ازاينرو ميگوييم عدم لازمه سلبي وجود است. وقتي وجود هست، و ذاتا طارد عدم است، عدم بطلان محض است. بطلان، ذاتي عدم است، اما همين بطلان، لازمه وجود است. نبودن وجود، همان عدم است.
🔺با ديدن وجود، به عدم هم راه ميبريم. عدم از دل وجود ميجوشد. ازهمينروست كه ميتوان گفت عدم العلة علة لعدم المعلول، يا شريكالباري ممتنع بالذات. مطابق اين طرح نيز عدم از اعراض ذاتي وجود و موجود خواهد بود. بنابراين براي شمول فلسفه بر بحث از ماهيات و اعدام، نيازي نيست که واقع بهمعناي اعم را موضوع فلسفه قرار دهيم.
🔺موضوع فلسفه موجود بما هو موجود باشد، كه علامه و غالب فيلسوفان مسلمان بر همين نظرند، ميتوان پرسيد كه منظور از موجود، وجود است يا ماهيت اين مطلب جزو مسائل فلسفه است و در بيان موضوع فلسفه نميتوان آن را تعيين كرد. به ديگر سخن، هم باورمند به اصالت وجود و هم معتقد به اصالت ماهيت، در فلسفه از موجود و واقع بحث ميكنند؛ اما اولي موجود را همان وجود و دومي موجود را همان ماهيت ميداند. آنكه ماهيت را اصيل ميداند و مصداق موضوع فلسفه را ماهيت ميداند نه وجود، در اين مسئله به اشتباه رفته، در اصل اينكه به كار فلسفي مشغول است و در تشخيص موضوع فلسفه، که واقعيت بما هو واقعيت است، خطايي نكرده است.
📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #بیانات_اخلاقی
#استاد_فلاح_شیروانی
بخش 1️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1263
بخش 2️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1320
بخش 3️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1361
بخش 4️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1395
بخش 5️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1451
بخش 6️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1508
بخش 7️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1523
بخش 8️⃣ فکر / #شرح_حدیث
https://eitaa.com/fvtt_ir/1556
بخش 9️⃣ آزاد اندیشی / #آیه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1572
بخش 0️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1591
بخش 1️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1609
بخش 2️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1624
بخش 3️⃣1️⃣ داشتن سوگیری اساسی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1830
بخش 4️⃣1️⃣ ادب سجده بعد از بیدار شدن از خواب
https://eitaa.com/fvtt_ir/1866
بخش 5️⃣1️⃣ توجه به جهل خود
https://eitaa.com/fvtt_ir/1903
بخش 6️⃣1️⃣ انانیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1956
بخش 6️⃣1️⃣ غفلتی خاص (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2022
بخش 7️⃣1️⃣ غفلتی خاص (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2083
بخش 8️⃣1️⃣ غفلتی خاص (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2126
بخش 9️⃣1️⃣ تغذیه انسان انقلابی از قرآن
https://eitaa.com/fvtt_ir/2216
بخش 0️⃣2️⃣ لذت انسان انقلابی از زندگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2270
بخش 1️⃣2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2462
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #بیانات_اخلاقی، #استاد_فلاح_شیروانی 1️⃣2️⃣
💠 نفس اماره مهمترین دشمن (اعدی عدوک)
🔺چون خدا لطف کرده و ما دغدغههای انقلابی داریم یک دسته تذکراتی برای این موقف لازم است.
🔺یکی از نکتههای مهم که یک واقعیت است و جزو اموری است که ما باید به آن برسیم این است که مهمترین مشکل در مسیر شکوفایی فردی خود ما هستیم (اعداء عدوک) مهمترین مانع در مسیر خدمات انقلابی خود ما هستیم.
🔺این یکی از نکتههایی است که معمولا انسانها توفیقش را ندارند و متوجه نمیشوند که مهمترین مشکل خود ما هستیم.
🔺از احادیث هم بر میآید که این محصول یک دسته از طهارتها است و اگر انسان بعضی طهارتها را نداشته باشد متوجه نمیشود که اصلیترین مانع خود ما هستیم.
🔺بد بینی به خود درست بینی است.
🔺دین این را بیان کرده و این در قوطی هیچ عطاری نیست که خود شما را اصلیترین معضل بدانید.
🔺نجات انسان در گرو این قضیه است. نداشتن این نگاه مخاطره بزرگی است!
---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 1️⃣
🌐 معرفی محتوای کتاب
🔺 در مجموعه حاضر که با عنوان آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی انتشار یافته است، سعی برآن بوده تا تقریبا بیشتر آنچه که با عرفان اسلامی مرتبط است، در سطحی مناسب با خوانندگان خاص خود ارائه شود. از اینرو این مجموعه، مسائلی را در چهار مبحث، به شرح زیر ارائه کرده است:
🔺در مبحث نخست، برخی مطالب کلی که از جهتی به عنوان مقدمههای آشنایی با عرفان اسلامی بهشمار میآید، طرح میشود.
🔺در مبحث دوم، دورۀ فشردهای از تاریخ عرفان اسلامی با نظمی خاص ارائه خواهد شد.
🔺در مبحث سوم که شاید از جهاتی مهمترین قسمت این نوشتار باشد، مباحث عرفان نظری در سه فصل تبیین خواهد شد.
🔺در مبحث چهارم مسائل مرتبط با عرفان عملی بیان میگردد و در پایان نیز برخی مسائل همچون سطح و فرقههای صوفیه و مستحسناتِ ایشان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بنابراین، میتوان ادعا کرد که در مجموعۀ حاضر، دورۀ فشردهای از همۀ مباحث عرفانی ارائه شده است.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 31
🏷 ان شاء الله پست هایی از این کتاب ارزشمند برای آشنایی با عرفان اسلامی به صورت هفتگی در کانال مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی بارگذاری خواهد شد.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1854
2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1885
3️⃣ دغدغهها انسانسازند
https://eitaa.com/fvtt_ir/1915
4️⃣ ظرفیتهای حیاتطلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1941
5️⃣ #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1985
6️⃣ #انقلاب_اسلامی حادثهای عظیم(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2010
7️⃣ پیچ تاریخی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2029
8️⃣ پیچ تاریخی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2063
9️⃣ پیچ تاریخی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2108
🔟 روند تعریف مأموریت(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2137
1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2159
2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2209
3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2251
4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2350
5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2410
6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2450
7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2472
8️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(6)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2496
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش 7️⃣1️⃣
🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی
#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی (5)
✅ #نیاز_نظری_نهضت (4)
🌐ضرورت اندیشه (1)
🏷 یک معضل بزرگ: عدم پشتیبانی دانشهای موجود از نهضت اسلامی امام
🔺با توجه به این واقعیت مهم لازم بود از انواع و اصناف پشتیبانیها برای توفیق این نهضت مدد گرفته شود و در این میان نقش دانش برای پیشبرد و پیروزی نهضت اختصاصی و جدی است.
🔺اما نه فقه مصطلح و نه فلسفه و اخلاق مصطلح برای ادارهی انقلاب کافی نبودند و نیستند. زمانی که امام خمینی رحمة الله علیه قیام کرد هرچند که کاملاً متکی به این دانشها بود و خود او میفرمود: زیر سایهی فقه مبارزه کنید؛ ولی این دانشها مسیری را که باید در پیش میگرفت برای او روشن نکرده بودند.
🔺 البته امام با هدایت عقاید، فکر، فقه و اخلاق اسلامی میفهمید که بر اساس بنیانهای نظری خیلی روشن و البته عمیق، وظیفه این است که در برابر طاغوت باید بایستیم.
🔹 ولی سؤالهای بسیاری بدون جواب میماند.
🔹 مثالهایی از پاسخهای امام که دانشهای موجود پشتیبانی نکرده بود
1️⃣ ایران باید مبدأ انقلاب باشد.
🔺یکی از مقامات آمریکایی میگفت ما به شما ایرانی ها هیچچیز نمیتوانیم بدهیم، پرسیده بودند چطور؟ گفته بود که سلاحهای پیشرفته ی ما را عربها بخواهند به آنها میدهیم اما هر چه به شما بدهیم دل و رودهاش را درمیآورید بیرون یکی مثل آن درست میکنید، این عربها اصلاً سر درنمیآورند، ما خیالمان تخت است، اصلاً جرئت نمیکنند یکدانه سیم قیچی کنند، اما به شما بدهیم میافتید شیرجه میزنید در این صنعت و در این فنّاوری میروید و آخرش را درمیآورید و یکی مثل آن درست میکنید. به خاطر این، ما از شما خیلی میترسیم، مراقب هستیم هیچچیز به دست شما نرسد.
🔺یکی از چیزهایی که ما احتیاج داریم، ایرانشناسی است. البته بیش از ایرانشناسی، اصلاً قومشناسی است
2️⃣ انقلاب بدون جنگ مسلحانه باید صورت بگیرد
🔺 این تصمیم یک تصمیم استراتژیک بود؛ ما کلاً در انقلاب و جنگ سرهم دویست و سی هزار نفر کشته دادهایم، این به خاطر راهبرد درست حضرت امام بود.
3️⃣ انقلاب با زیرسازی فرهنگی آغاز شود
🔺 خود حضرت امام خیلی کارکرده است، خیلی کار تربیتی کرده است، یک شبکهی شاگردان پدید آورد، بعد قیام کرد. حتی خدا هم کمک کرد نگذاشت امام در بعضی کارها موفق بشود! امام دیگر نتوانست هیچ کاری بکند نشست شاگرد تربیت کرد.
4️⃣ انقلاب با کار سیاسی جدی و حاد همراه باشد.
5️⃣ درگیری در اندازههای درافتادن با خود آمریکا بهعنوان رأس نظام سلطه بسته شود.
6️⃣ ما در این درگیری نه به شرق متکی باشیم نه غرب
7️⃣ آمریکا را شیطان بزرگ بخوانیم و پس از پیروزی در عین اقتدار، اعتمادبهنفس و عزت کمنظیر تاریخی، رابطهی ایران و آمریکا رابطهی گرگومیش بخوانیم
8️⃣ درعینحال باور خود با جامعه را این تنظیم کنیم که آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند،
9️⃣ بدون هیچ ملاحظهای سخن از محو اسرائیل که اکنون یکی از کشورهای رسمی دنیا است برانیم.
🔟 مردم را در این حرکت توفنده نهتنها ولینعمت بلکه در مرتبت رهبری نهضت ببینیم
1️⃣1️⃣ برای زنان نقشی تا حد پیش تازان اصلی نهضت در نظر بگیریم و حضور آنها را مایهی حضور مردان و عامل سلامت نهضت بدانیم.
♻️ و صدها قید و ضابطه دیگر که مشخصاً هیچدانشی در دل خود نداشت و حتی بهوضوح پشتیبانی و تعیین نمیکرد.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac