eitaa logo
میراث/اندیشکده‌سبک‌زندگی‌اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
176 ویدیو
11 فایل
💠 میراث/اندیشکده سبک زندگی اسلامی ~•• در بین هزاران کانال باید ❤ به کانالی داد که ثمره آن تأملات زندگی‌ساز باشد ••~ ✅ مدیر اندیشکده: حجت‌الاسلام و المسلمین حسین‌ عباسی‌اصل ⁉️ پرسش درباره‌ی اندیشکده و دوره‌ها: @N_sobhany 🔁 تبادل: @R_Bahreyninejad71
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 بسم رب الشهدا و الصدیقین 🌷 🇮🇷شهدا به نظاره نشسته‌اند تا حافظان خونشان را بنگرند (امام‌خمینی‌ره) 🌷 پیکرهای پاک و مطهر ۲۵ شهید حادثه تروریستی اهواز ... ▪️زمان و مکان: دوشنبه ۲ مهرماه۱۳۹۷ ساعت 8:30 ، از مقابل حسینیه ثارالله اهواز ▪️ @mirras
⛔️ 🔍بخش‌سوم: انسان‌شناسی غربی 🔻همانطور که بیان شد دوران که بر اساس ضدیت با دین انحرافی مسیحیت تحقق پیدا کرد، خود مقدمه‌ای برای ظهور و بروز یک پدیده فرهنگی به نام اومانیست شد، این پدیده نیز ضمن‌تبیین‌یک نوع نگاه خاص ‌به‌جهان‌یک‌نوع انسان‌شناسی مبتنی بر انسان محوری و ارائه نمود.که‌به‌علت ظاهر بسیار دلنشین و خود، به سرعت فراگیر شد. 🔻 اگر انسان‌شناسی تجربی را به بذر و دانه درختی تشبیه کرد که اگر در یک تمدن کاشته شود، می‌توان فرایند ریشه دواندن تا ثمره دادند را به صورت ذیل تشبیه نمود : 🔴 انسان‌شناسی‌غربی و ثمرات آن 🌳 درخت: و حواس پنج‌گانه اعم از قدرت لامسه، شنوایی، بویایی، بینایی و چشایی که جایگاه کلیدی در این نوع انسان‌شناسی دارد به گونه‌ای اگر واقعیت مسلمی با حواس پنج گانه تایید نشود،آن واقعیت مورد تردید قرار می گیرد. 🌳 درخت: و انسان مداری است، تفکری که انسان را موجودی مستقل در تشخیص و تعیین راه سعادت و می‌داند و این گونه هر نوع دین و دین گرایی را منکر می شود. 🌱 درخت: و و است که هر کدام از تفکر نشات می گیرند. 🍃 درخت :بحران معرفی اعم از و‌بحران اخلاقی اعم از اصالت و اصالت سود را شامل می‌شود. 🍎 : و را باید ثمره انسان‌شناسی غربی دانست. 🔻در پست آینده بر اساس تصویر زیر ضمن بررسی بخش‌های مختلف به تشریح و بررسی قسمت‌های مختلف می‌پردازیم‌. 📒جزوه سقوط انسانیت،صفحه۱۳ ✍🏻حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل _ 💎 🔸 eitaa.com/mirras 🔹 sapp.ir/mirras
⛔️ 🔍 بخش سوم : 🔻 انسان‌شناسی‌غربی 🔴 شبیه‌سازی و ثمرات آن 💎 @mirras
💠 💠 (1) 💎 جمع‌بندی : 🔷 تحت ‌عنوان قاعده سبب لغزش حضرت آدم(ع) شد و خداوند در قرآن مجید انسان را از لغزش مجدد توسط شیطان تحذیر داده است و طبیعتاً شیطان از همان جایی که حضرت آدم را فریفت به سراغ بشریت می‌آید و از همان قاعده تحریص ضربه خود را می زند. 🔹 در یک بررسی مشاهده می‌شود که آنچه امروز در تاروپود نظام‌های اجتماعی و طرح‌ ریزی‌های اجتماعی و سبک زندگی فردی نفوذ پیداکرده است همین مساله است، که بانک‌ها و تشویق جامعه برای درآمد بیشتر و جایزه‌های بیشتر از طریق تبلیغات‌ها، نوعی « اصالت سود» را در جامعه رقم می‌زند و این سیستم « اقتصاد محور» تنها قادر به تربیت انسان اقتصاد محور است. 🔹 چیزی جزء پول و سود نمی داند و نمی خواهد. به این ترتیب بسیاری از روابط انسانی بین هم‌نوعان و حتی بین والدین‌ و فرزندان به چالش کشیده می‌شود، چرا که پشت اینگونه ارتباط ‌ها هیچ سودی وجود ندارد. 🔹 اما در سبک‌زندگی‌اسلامی توصیه خداوند به حضرت آدم مورد توجه قرار می‌گیرد چرا که خداوند راه رسیدن به رفاه را درمقابل تحریص شیطانی،تبعیت از شریعت بیان می‌کندو عدم تبعیت از را عامل اصلی عدم معرفی می کند. 🔹براساس‌همین تاریخ‌سبک‌زندگی دو اصل در مبانی‌سبک‌زندگی و اصل در انسان ایمانی مورد مداقه قرار می‌گیرند،که بر اساس آن طرح‌ریزی‌سبک‌زندگی در سه سطح : 🔹 فردی : تربیت انسان 🔹 خانوادگی : خانواده 🔹 اجتماعی : جامعه هدف گذاری خواهدشد که اینگونه فرهنگ تزکیه و تعهد و ایثار ترویج می شود. ان شاالله ✍🏻 حجت‌الاسلام‌ حسین‌عباسی‌اصل _ 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
📝 " " (۴) 💠 در ادامه مباحث " تاریخ سبک زندگی " به زندگانی (ع) می‌رسیم. 💫بعد از بررسی آیات قرآنی ٬ در ادامه نکاتی را مطرح خواهیم کرد: ✨ بسم الله الرحمن الرحیم قٰالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَمِيلٌ عَسَى‌ اَللّٰهُ أَنْ‌يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعاً إِنَّهُ‌هُوَاَلْعَلِيمُ‌اَلْحَكِيمُ ﴿۸۳﴾ [یعقوب] گفت:«[چنین نیست] بلکه نفس شما امرى [نادرست ] را براى شما آراسته است. پس [صبر من] صبرى نیکوست.امید که خدا همه آنان را به سوى من [باز] آورد،که او داناى‌حکیم است.» (۸۳) قٰالَ إِنَّمٰا أَشْكُوا بَثِّي وَ حُزْنِي إِلَى اَللّٰهِ وَ أَعْلَمُ مِنَ اَللّٰهِ مٰا لاٰ تَعْلَمُونَ ﴿۸۶﴾ گفت: «من شکایت غم و اندوه خود را پیش خدا مى برم، و از[عنایت ] خدا چیزى مى دانم که شما نمى دانید. (۸۶) 💠 یعنی نفس توجیه‌گر 💠 نفس مسوّله 👇 🔹پروژه بافت انواع بهانه‌ها و شواهد تاریخی 🔹 بالابردن مزیت‌ها برای چشم پوشی از حق صرفا جهت⬅ 💠 اگر نفس مسوله در وجود آدمی خاموش باشد٬ آن فرد دارای صبر جمیلی خواهد بود. 💠 انواع صبر⬅ 🔹صبر بر 🔹صبر بر 🔹صبر بر 💠 در آیه ۸۶ سوره یوسف از صحبت به میان شده است. 💎 نتیجه‌ عمل به موارد زیر است: 1⃣ صبر + شکایت به خدا 🔹 یعنی 👇 گفتن غم‌واندوه خود فقط به خدا ؛ 2⃣ عدم تبعیت از نفس مسوله 💠 بالاتر مقام صبر٬ مقام رضاست؛ اما همین عمل صبر است که ما را برای رسیدن به مراحل بالاتر ثابت قدم و استوار می‌کند. ... 🔹 ✍ حجت‌الاسلام عباسی‌اصل_مرداد۹۵ _ 💠 " درسنامه حیات و بندگی " را روزهای جمعه‌ از کانال اندیشکده سبک زندگی دنبال کنید . 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
🔷 : 💠 تخصصی‌ترین کانال در حوزه سبک زندگی اسلامی با رویکرد قرآن‌ پژوهی در بین هزاران کانال باید ❤️ به کانالی داد که ثمره آن تاملات‌زندگی‌ساز باشد. 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
💎 🔍 بررسی شاخص‌های جامعه مدنی _ 🗂 در ادامه پست گذشته پس از بررسی دو شاخص‌ جامعه‌ مدنی در این پست به بررسی شاخص‌ سوم یعنی سودطلبی میپردازیم. 💎 مطالعه پست گذشته : 🔗 eitaa.com/mirras/1122 💎 شاخص سوم : 💠 انسانها درجامعه مدنی تنها به دنبال سود، درآمد و یا برتری مادی هستند و کارها تنها با میزان سودشان اهمیت پیدا می‌کنند، سود تنها دلیل انتخاب رشته تحصیلی، شغل و...است واز آنجایی که و با هم رابطه مستقیم دارند،. چرا که قدرت یا کلید رسیدن به سود است یا نتیجه سود طلبی . 💠 برای مثال پرداخت هزینه های هنگفت نامزد‌های تبلیغاتی توسط یک تاجر یا نماینده سیاسی در غرب تنهابا همین مولفه قابل توجیه است. 🔴این شاخص دقیقاً در مقابل شاخص در مدینه النبی است چرا که معنی عدالت قرار گرفتن هرچیزی بر سر جای خودش است. در این زمینه خمس و زکات به صورت خاص و انفاق وصدقه به صورت عام راه‌های تحقق عدالت وزمینه تحقق آن درجامعه میباشند. 💠 اما در جامعه مدنی، که نظام اقتصادی آن یا سرمایه داری است، قوانین مالی تنها به سود افراد صاحبان سرمایه بیشتر است و به همین دلیل است که می‌بینیم، انسان‌های جهان در کشورهایی هستند که انسان‌های جهان درآن کشورزندگی میکنند. 📚جزوه خاکریزهای سبک زندگی،صفحه۱۱ 🖋حجت‌الاسلام عباسی اصل _ 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
باعث ایجاد نظام طبقاتی میشود. لذا انسان‌های جهان در کشورهایی‌ هستند که انسان‌های جهان درآن زندگی میکنند. 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
🔴 جامعه‌ای که درآن گروهی سیر و گروهی گرسنه باشند ، جامعه اسلامی نیست.  🔻  💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras  
⛔️ 🔍 بخش سوم : انسان‌شناسی غربی (تجربی و حسی) در پست گذشته انسان‌شناسی غربی و ثمرات آن را به یک درخت تشبیه کردیم و قرار شد در پست‌های بعدی هریک از اجزای درخت انسان شناسی غربی را بررسی کنیم . 💎 مطالعه پست گذشته 🔗 eitaa.com/mirras/1125 🔹در این شبیه‌سازی، اومانیست به عنوان تنه این درخت معرفی میشود که در این پست به بررسی آن میپردازیم. تفکری که انسان را موجودی مستقل در تشخیص و تعیین راه سعادت و واضع حقیقت میداند و اینگونه هر نوع دین و دین گرایی را منکر میشود. 🔻 1⃣ : ساینتیسم (Scientism) به معنای از کلمه‌ساینس(Science) به معنای علم‌ گرفته‌ شده‌ است. در عرصه و شناخت حقایق، رویکردی علم‌گرا و خردگرا دارد، به این معنی که اومانیسم روش‌های علوم طبیعی را برتر از تمامی روش‌های جستجوی حقیقت می‌داند و تنها روش‌های تجربی‌و را جهت قبول‌یا‌ رد‌تمامی ابعاد‌فیزیکی،‌اجتماعی، فرهنگی و روانی انسان معتبر می‌داند. 🔻تمدن غرب که اومانیسم را به عنوان یک شیوه نگرش به جهان و انسان پذیرفته است، تنها راه پذیرفتن حقایق را توسل به علم و تایید با چهار چوب های علمی می‌داند مثلاً « » مبدع نظریه ساینتیسم معتقد بود که:«دانش حقیقی تنها از راه تجربه حسی حاصل می‌شود». 🔻 اگر‌چه‌ ساینتیسم‌ در‌ واکنش‌ به‌ دوران بوده است، اما علوم تجربی از آنجایی که با هدف شناخت جهان و مهار طبیعت به روی کار آمد موفقیت‌های چشم گیری را برای غرب به دست آورد.لذا سریع به یک منبع معرفتی اصیل تبدیل شد و اعلام کردند که :«چیزی که با سر پنجه قدرت عقلانی بشر قابل کشف نباشد وجود ندارد.» در همین زمینه نیز می‌گوید :«همه علومی که منبع یا روش یا نتیجه آن با یکی از‌حواس پنجگانه سروکار‌ندارد‌باطل و‌پر‌از اشتباه‌است.» 🔻با توجه به این نظریات روشن می‌گردد که اومانیست‌ها برای حقیقت‌یابی، خود را به علم و آن هم علمی تجربی و حسی مبتنی بر آزمایش و تجربه مقید می نماید و هر پدیده ای را که قابل حس و تجربه نباشد،غیر علمی و در نتیجه غیر حقیقی و غیر قابل اعتماد معرفی می‌کنند. 🔻لذا با نگاهی به غربی می‌توان فهمید که از دل اومانیست و اومانیست از ریشه‌های گرایی و انحصار منبع شناخت به حس بیرون آمده است. 📒جزوه سقوط انسانیت،صفحه۱۴ 🖋 حجت‌الاسلام عباسی اصل __ 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
♨️ با اعتقادِ راسخ به فلسفهٔ اثبات‌گرایی ( ) معتقد بود باید برایِ علومِ انسانی نیز حیثیتی مشابهِ علومِ تجربی قایل شد، به این معنی که علومِ انسانی نیز باید از ابزارِ پژوهشِ تجربی استفاده کنند. 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
🍏 #طیبات_حیات 🍁 تدابیری درفصل #پاییز 👇👇👇
🍏 🍂تدابیری در فصل . ✨امام علی (ع)میفرمایند: ✨آغاز سرما (فصل پاييز) خود را از سرما نگه داريد و در آخرش (فصل بهار) خود را به آن بسپاريد ؛ زيرا سرما با تن ها همان مى كند كه با شاخه هاى درخت : در آغاز مى سوزاند و در پايان، به برگ و بار مى نشاند . 📚غررالحکم ودررالکلم. 🍁از دیدگاه طب سنتی-اسلامی هر فصل سال، دارای تعریف، اقتضائات و مزاج خاصی است که آن را از سایر فصول متمایز نموده و بر همین اساس، توصیه‌ها و تدابیر خاصی بر آن مترتّب است که ضامن حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری و یا به‌حداقل‌رساندن عوارض و پیامدهای آن است. 🍁اغلب حکما مزاج فصل پاییز را مزاج سرد و خشک دانسته‌اندواین فصل را به دلیل متغیر بودن هوادرطول روز و...فصل می دانند . 🍁تدابیر وتوصیه هایی درفصل پاییز : 🌭🍕پرهیز از خوردن فست فود وغذاهای منجمد ومانده پرهیز از مصرف گوشت گاو وگوساله . 🍶پرهیز از مصرف غذاهای سرد، ترشیجات ،لبنیات ، میوه های ترش وتابستانی 🔻🍲مصرف غذاهای گرم ومرطوب همچون آش ،حلیم ،جگر،گوشت گوسفندی ، عسل ،روغن حیوانی ،میوه های فصل همچون انار شیرین وگلابی زردک وشلغم و.. 🔻🍈چرب کردن پوست با روغن هایی همچون بنفشه، زیتون وبادام برای جلوگیری ازخشکی پوست . 🔻🏋ورزش کردن 🔻💉درصورت عدم ضرورت پرهیز از فصد وحجامت 🔻🌪حفظ بدن ازسرمای بامداد وگرمای میان روز وپوشاندن سر. 🔻🛌پرهیز از پرخوابی، پرخوری وخواب روز . 🔻💐استفاده از عطرهای گرم مانند گلاب ونرگس ویاس. 🔻🛀پرهیز ازاستحمام با آب سرد یا خوابیدن درمکان سرد. 🔻☕️پرهیز از مصرف زیاد قهوه وچای ومصرف چای های مناسب فصل مانند چای گل گاوزبان چای بنفشه وعسل چای مخلوط نعنا پونه آویشن مرزنجوش برای درمان سرماخوردگی ، چای مخلوط پنیرک وختمی وعسل برای درمان سرفه های خشک . __ 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
📜 📨 امام‌علی‌علیه‌السلام: 📩 ای‌فرزند‌آدم! آنچه را که بیش از نیاز خود فراهم سازی برای دیگران اندوخته ای. 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
🔔 باماهمراه باشید ... 🔷 🗓 چهارشنبه‌ها👇 در‌کانالِ‌اندیشکده‌سبک‌زندگی‌اسلامی 🔹شروع مبحث جدید 👇: 🔹 فردی‌ و اجتماعی درتمدن اسلامی وغرب 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
‍ ‍💠 💠 🔷 انسان موجودی و الگوطلب است‌ تاریخ اسوه‌پذیری انسان با تاریخ حیاتش همراه بوده است که پیامبر بودن اولین انسان و حضور پیامبری معصوم برای هدایت بشری، حاکی از این مهم می باشد. 🔹از قرن15و پس از تحولات‌تمدنی در غرب تطور الگوطلبی انسان‌ها به الگوطلبی جوامع رسید،که بهترین سند این مدعا تصویب جهانی « » کشورها با هدف ارزیابی و الگوسازی از جامعه ها در « » در سال 1996و تسری آن به کل جهان است. 🔹تدوین‌وترویج شاخص‌های توسعه‌یافتگی و ایجاد تشنگی در دولت‌ها برای رسیدن به آن سبب شد تا کشورها نیز محقق کردن این شاخصه‌ها را از مردم طلب کرده و به صورت مستقیم و غیرمستقیم شاخصه‌های تعیین شده، در مغز استخوان مردم و جامعه نفوذ کرده و سبک زندگی نوینی را ترسیم نماید. 🔹با این توضیح مختصر اهمیت تدوین و ترویج شاخص‌ها روشن و علت پیش‌گامی غرب در این امر مهم واضح می‌گردد. اما قطعا دلیل تعلل نظام جمهوری اسلامی را در تبیین شاخص‌های روشن و برگرفته از ادبیات دینی و گفتمانی را باید در نبود یک نیروی انقلابی در راس نهادهای برنامه‌ریز نظام از اول انقلاب و بعد از ترور روشن‌فطرتان و روشنفکران انقلابی مانندمرحوم مطهری و بهشتی، تاکنون جستجو کرد. 🔹در این نشست به معرفی شاخص‌ های توسعه‌یافتگی غرب، عواقب و لطمات آن اشاره و بعد از اثبات ضرورت منتفی شدن آنها به تبیین و اثبات شاخص ‌های رشد یافتگی برگرفته از ایات 29و30 سوره فتح میپردازیم. 🔹آنچه که امروز به عنوان شاخصه‌ های توسعه ‌یافتگی توسط نهادهای بین‌المللی به عنوان شاخص‌‌های جهانی مطرح می‌شود، قطعا برگرفته از میزان شناخت آنها از داشته‌ها و نیاز های انسان می ‌باشد که متاسفانه در خوش‌بینانه‌ترین شرایط تنها به 16% محدود است. 🔹 غرب تنها با شناخت 16درصدی از انسان اقدام به طراحی الگو برای انسان و جامعه انسانی کرده‌اند که این میزان تنها در محدوده حیوانیت انسان می‌باشد. در این‌ صورت هر گونه مهندسی برای طرح‌ریزی سبک زندگی مبتنی بر آیه 15 سوره فاطر ( يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ) جز عجز و ناتوانی حاصلی نخواهد داشت، چراکه ویژگی حتمی طرح‌ریزی بدون بر انسان، در دنیا و در آخرت است. ✍🏻 حجت‌الاسلام‌ حسین‌عباسی‌اصل _ 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
💎 هرگونه مهندسی برای طرح‌ریزی سبک زندگی مبتنی بر آیه 15 سوره فاطر جز عجز و ناتوانی حاصلی نخواهد داشت، چراکه ویژگی حتمی طرح‌ریزی بدون بر انسان، در دنیا و در آخرت است. 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
📜 " " 💎 زندگانی 🔴توجه به نشانه‌های عذاب 💡فَلَوْ لا كانَتْ قَرْيَةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَها إيمانُها إِلاَّ قَوْمَ يُونُسَ لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْيِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ مَتَّعْناهُمْ إِلى حينٍ (يونس : 98 ) 💎 قرآن کریم قوم یونس را می‌داند که از عذاب الهی پیدا کرد و دلیل آن می تواند یک مساله کلیدی را به ما در سبک زندگی نشان دهد. 🔑 شیوه نجات آنان در قرآن اینگونه منعکس شده است:«آنان نشانه‌های عذاب را دیده‌اند و به جبران گذشته پرداختند» 💎این مساله به ما میگوید همانطور که آیه قرآنی « به خدا را سبب نزول برکت از آسمان و رویش برکت از زمین می داند» در یک معنای عکس باید « عدم ایمان و خدا را زمینه سبب نزول عذاب الهی دانست» و این عذاب الهی نیز قطعا هایی دارد و ما باید این نشانه ها را درک کنیم و سبک زندگی را به گونه ای بسازیم که از آن در امان باشیم. 💎 لازم به ذکر است که عذاب الهی یک ویک دارد .در روایات حداقل عذاب الهی از بیان شده است وحداکثر آن انواع عذابهای‌نابودکننده تمدن‌هاست. 🔴انتظار از حضرت یونس(ع) 💡فَاصْبرِلحِكْمِ رَبِّكَ وَلَاتَكُن كَصَاحِبِ‌الحُوتِ (50 القلم ) 💎 همچنین قرآن کریم از بین پیامبران تنها حضرت یونس را از برای پیامبر استثنا می کند، چرا که خداوند همه انسان ها را به و در مرحله بعد به دعوت می کند . اما انتظار خداوند از پیامبران خود، عمل به احسان است.چرا که یک پله از عدل بالاتر است. 💎 عمل به نص قانون است و حضرت یونس طبق عدل عمل کرد و وقتی به نتیجه نرسید درخواست عذاب الهی برای قوم نمود. اما انتظار از یونس عمل به احسان بود، احسان به معنی و دلسوزی بیشتر از است به مثابه دلسوزی پدر برای فرزندان خود. از این مساله "" تبیین میشود. 🔗 ... 🔹 ✍ حجت‌الاسلام عباسی‌اصل_مرداد۹۵ _ 💠 " درسنامه حیات و بندگی " را روزهای جمعه‌ از کانال اندیشکده سبک زندگی دنبال کنید . 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
💎 وَ رَضِّني مِنَ الْعَيْشِ بِما قَسَمْتَ لي 🔹و مرا از زندگي به آنچه كه نصيبم فرمودي خشنود بدار 📖 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
💠 🗂 | أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اَللّٰهَ يَرىٰ ﴿سوره علق، آیه۱۴﴾ 📌اصل توجه در زندگی، حامل پیام مهم توجه و انتباه انسان به ما در . هستی ای که مبداء و مقصدی دارد. برای رسیدن به این اصل، دو راهبرد سلبی و راهبرد ایجابی تعریف می شود : 🔹راهبرد سلبی (نبایدها) : در حوزه نظر ⬅️ و در حوزه عمل ⬅️ : 🔸عدم فراموشی مبداء 🔸عدم فراموشی هدف 🔸عدم فراموشی مقصد : 🔸ممنوعیت آرزوی دراز: در صورتی که با هدف اصیل انسانی تعارض داشته باشد. 🔸ممنوعیت حب اموال و اولاد : در صورتی که با مقصد اخروی انسان تعارض داشته باشد. 🔸ممنوعیت رفاه زدگی : در صورتی که سبب ایجاد روحیه خود خواهی بشود. 🔸ممنوعیت لهوالحدیث : در صورتی که نقش مخدر و از خود بی خود کردن انسان را ایفا کند. 🔸ممنوعیت دوست بد: در صورتی که سبب فراموشی مبدا و هدف و مقصد شود. 🔹راهبرد ایجابی (بایدها) : در حوزه نظر ⬅️ و در حوزه ی عمل ⬅️ اکنون : 🔸مرگ ‌محوری : لحاظ مرگ به عنوان مقصد اصلی 🔸مکافات محوری : لحاظ تاثیر اعمال خوب و بد در زندگی 🔸منعِم محوری : لحاظ همیشگی خدا به عنوان نعمت دهنده اصلی اما : 🔸آمادگی دائمی : آمادگی همیشگی برای مرگ با وصیت نامه نویسی 🔸اخبات دائمی : موعظه شنیدن به صورت روزانه و هفتگی 🔸اقرار دائمی : اقرار به ضعف انسانی با گفتن ان شاءلله 🔸اطاعت دائمی : شناخت ولی الهی و تبعیت از او 🔸اتصال دائمی : پایبندی به نماز کامل و صحیح 📌غایت اصل توجه، خواهد بود چرا که عمل به این اصل، « » را محقق کرده و مصداق آیه زیر می شود : { وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي لَشَديد ٌ} . 📌برای این اصل می توان کارکردهای زیر را در نظر گرفت : 🔓بازخوانی نقش سرگرمی مانند سینما، ورزش و موسیقی 🔓بازخوانی معنی و تاثیر آرزو در زندگی فردی 🔓بازخوانی تاثیر ثروت و رفاه در عاقبت انسان 🔓زایش سازوکار دوست یابی در زندگی 🔓بازخوانی نقش موعظه در ارتباط با خدا 🔓و ... 📒دوره آموزشی سبک آموزان حجت الاسلام حسین عباسی اصل ___ 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
⛔️ 🔍 بخش سوم : انسان‌شناسی غربی (تجربی و حسی) 🔻 1⃣ :رجوع شود به پست قبل 🌐 eitaa.com/mirras/1145 2⃣ : لیبرالیسم (Liberalism) از واژه (liberty) به معنای آزادی و آزاد گرایی گرفته شده است. اومانیسم در عرصه اخلاقی و گزاره‌های اخلاقی در زندگی جمعی و فردی رویکردی آزادی گرا دارد.این عقیده هم انسان مداری و هم آزادی‌گرایی را به هم گره زده است. در مولفه لیبرالیست و یکی از ارکان مهم لیبرالیسم است که تضمین کننده آزادی در جامعه می‌باشد. در یک جمله اگر بخواهیم لیبرالیسم را تشریح کنیم،گویا ترین‌سخن،‌کلام « »اندیشمند غربی‌است‌که میگوید:«خوب یعنی و بد یعنی » به این معنی که هر آنچه که در درون انسان کشش و جاذبه ایجاد می‌کندآن خوب است و و یک جامعه باید آن رابپذیرد‌و‌‌‌اگر درون انسان، مساله مورد‌پسند قرار نگرفت، آن را نباید به فرد تحمیل نمود چرا که‌مخالف‌آزادی‌است. 3⃣ : سکولاریسم در لغت به معنی «دنیا گرایی و تمایل دنیوی داشتن» و در اصطلاح به معنی «عرفی کردن جامعه» است. 🔻 کردن جامعه با این معنی که: ▪️ . 🔻دقیقاًمقابل کردن‌جامعه‌به‌معنی: ▫️ . قرار دارد. 🔻اومانیسم در عرصه‌های اجتماعی معتقد به سکولاریسم می‌باشد، بعبارتی اگر عقل بشری در مساله‌ای به راه حلی برسد آن مساله به عنوان بهترین تشخیص برای حل مشکل جامعه باید به اجرا گذاشته شود چرا که هیچ نهاد یا کانونی بهتر از عقل بشری وخردجمعی سعادت بشر را محقق نمی‌کند، یا همان حکومت اکثریت بر اقلیت نیز زاییده این نوع تفکر است،« » می‌گوید: « سکولاریسم حرکتی است که قصد دارد تا زندگی، رفتار و سلوک انسان در جامعه را بدون توجه به خداوند و آخرت سامان دهد.» 📒جزوه سقوط انسانیت،صفحه۱۶ 🖋 حجت‌الاسلام عباسی اصل __ 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
🔻 ، یکی از چهار مرد بزرگ ، بر اساس نظریه‌ی خود « » یا«اصالت منفعت» کتابی به نام «دفاع از ربا» دارد! 🔻درنگاه‌بنتام . 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
میراث/اندیشکده‌سبک‌زندگی‌اسلامی
‍ ‍💠 #طرح_ریزی_سبک‌_زندگی_اسلامی 💠 #شاخص‌های‌رشدیافتگی‌فردی‌و‌اجتماعی 🔷 انسان موجودی #اسوه‌پذیر
‍💠 💠 🔷 در پست گذشته در خصوص شاخص‌های توسعه یافتگی سخن گفتیم و گفتیم غرب تنها با شناخت از انسان اقدام به طراحی الگو برای انسان و جامعه انسانی کرده ‌است که این میزان تنها در محدوده حیوانیت انسان می‌باشد. دراین‌صورت هرگونه مهندسی برای طرح‌ریزی سبک زندگی مبتنی بر آیه 15 سوره فاطر جز عجزوناتوانی حاصلی نخواهد داشت، چراکه ویژگی حتمی طرح‌ریزی بدون بر انسان، در دنیا و در آخرت است. 🔷 با پیش ‌قدمی در این عرصه شاخصه ‌های ارزیابی خود را تحت عنوان «شاخصه‌های توسعه‌یافتگی» بر جهان تحمیل نموده است که قطعا با لحاظ شناخت ناقص آنها از انسان و انسانیت او، تنها بر حیوانیت انسان برنامه ریزی و شاخص‌گزاری می‌نماید که علاوه بر فربه شدن بُعد حیوانیت انسان، منجر به آسیب های تمدنی خواهد شد. 🔶 در تابلو زیر شاخصه‌های توسعه غربی در سه مولفه کدگذاری می‌شوند که هرکدام سبب به وجود آمدن آسیب‌های‌تمدنی هستند : 🔸 درآمد بالا 🔸 دانش و آگاهی 🔸 امید به زندگی 🔷 در مقابل اسلام شاخص‌های رشدیافتگی را سه مولفه مطرح میکند که هر کدام فرصت‌های‌ تمدنی را به دنبال خواهدداشت: 🔹 معیت 🔹 شدت 🔹 رحمت ⤵️ _ 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
💠 💠 🔷 در تابلو بالا شاخصه‌های توسعه غربی در سه مولفه کدگذاری شده‌اند که هرکدام سبب به وجود آمدن آسیب‌های‌تمدنی هستند : 🔸 درآمد بالا 🔸 دانش و آگاهی 🔸 امید به زندگی 💎 اول : 🔹یکی از شاخص‌های مهم می‌باشد که تمجید و تحسین بسیاری به دنبال داشته است. قطعا برای تشویق به درآمد بالا در زندگی فردی یا اجتماعی هیچ اهرمی قوی تر از «ایجاد و تولید نیاز» نیست . 🔹برای همین مساله علوم روان‌ شناسی و جامعه‌شناسی به خدمت در آمده تا تبلیغات و روابط‌ عمومی با آخرین یافته ‌های علمی، با رسالت تولید نیاز،روانه جامعه شود. واضح است که هر چه نیازهای یک جامعه بیشتر شود، دست‌درازی آن جامعه به منابع طبیعی بیشتر و که در سرزمین آنها قرار دارد، با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت‌‌. 🔹ارتباط مستقیم توسعه‌یافته‌ترین کشورها و مخرب‌ترین کشورها در محیط‌زیست، سندی محکم بر این مدعاست به طورمثال می‌توان به کوچک شدن 20درصدی جنگل‌های جهان به دلیل قطع و مصرف چوب درختان اشاره کرد. 🔹در مستند معتبری به نام « قرن خویشتن انسان» ساخته « آدام کرتیس» انگلیسی آقای« ادوارد برنایز » خواهرزاده فروید و پدر علم روابط عمومی به صراحت بیان می‌کند که از این علم هدفی جز تولید نیاز برای مردم و تولید درآمد برای سرمایه داران نداشته است. ✍🏻 حجت‌الاسلام‌ حسین‌عباسی‌اصل __ 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
♨️ مستند 🔻این مستند نشان می‌دهد چگونه ادواردبرنایز باکاربرد نظریات به شرکت‌های عظیم آمریکا آموخت باتحریک ضمیر مردم را به خریدکالاهایی که مورد نیازشان نیست ترغیب کنند. 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
📜 🔶 امام‌علی‌علیه‌السلام‌: 🔸 مردم برای اصلاح دنیا چیزی از دین را ترک نمی‌گویند؛ جز آن که خدا آنان را به چیزی زیان‌بارتر دچار خواهد ساخت. 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
♥️ وَاجعَل قَلبی بِحُبِّکَ مُتَیِّماً... 🔻و دل مرا سرگشته و دیوانۀعشق و محبت خود قرار ده ... 🔻 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras
📜 " " 💎 زندگانی 💎 در ادامه مطالب هفته گذشته به بررسی زندگی حضرت یونس(ع) میپردازیم که در پست گذشته علت نجات قوم او از عذاب الهی را بررسی کردیم. 💠 مطالعه پست گذشته 🌐 eitaa.com/mirras/1159 🔴 علت اندوه حضرت یونس (ع): 💡فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نجَيْنَاهُ مِنَ الْغَمّ وَ كَذَالِكَ نُجِى الْمُؤْمِنِينَ(88 انبیا) 🔷در فراز دیگر از داستان حضرت یونس در قرآن آمده است که « ما دعاى او را به اجابت رسانديم؛ و از آن اندوه نجاتش بخشيديم» در این آیه دو مورد مطرح می شود یکی حضرت و دیگری ایشان. محتوای دعای حضرت، روشن است و آن هم نجات از دهان نهنگ بود، اما ناراحتی حضرت یونس(ع) برای چه بود؟ 🔹 پاسخ سوال را باید در جای دیگری از قرآن یاقت، آنجا که می فرماید : وَ أَرْسَلْنَهُ إِلىَ مِاْئَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ ( ۱۴۷صافات) یعنی : «او را به سوى جمعيّت يكصد هزار نفرى- يابيشتر- فرستاديم» 🔹 ناراحتی ایشان از این نبود که در دهان نهنگ است و نگران جان خود نبود بلکه ناراحتی‌اش از این بود که جایگاهش (مقدار عزیز بودنش) نزد خداوند پایین آمده است و با این کارنامه دیگر نمیتواند به عنوان پیامبر خدمتی به خلق بکند. به عبارتی دیگر او میدانست که با لطمه خوردن شخصیت اش(ارتباط با خدا)، قطعا شخصیت حقوقی اش که همان بود، از او گرفته میشود و ناراحتی اصلی او همین مساله بود، که خداوند این غم را نیز برای او بر طرف میکند و او را دوباره با نبوت به سرزمینی دیگر اعزام میکند. 🔹از مساله میزان اهمیت شخصیت حقوقی در تاریخ سبک زندگی توسط معماران سبک زندگی الهی ، می توان را به عنوان یکی از اصول اجتماعی سبک زندگی معرفی کرد. 🔹 ✍ حجت‌الاسلام عباسی‌اصل_مرداد۹۵ _ 💠 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras