eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
502 ویدیو
351 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 دورۀ سه جلدی کتاب عَونُ إخوانِ الصَفاء عَلی فَهمِ کِتابِ الشِفاء تألیف بهاء‌الدین محمّدبن حسن الإصفهانی با تحقیقِ علی اوجبی در انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران به شرح زیر منتشر شد: المجلّد الأول في المنطق، ۷۵۲ صفحه المجلّد الثانی في الطبیعیّات، ۷۰۷ صفحه المجلّد الثالث في الإلهیّات، ۴۴۸ صفحه 🔻استاد سیّدجلال‌الدین دربارۀ این کتاب می‌نویسند: عَونُ إخوانِ الصَفاء عَلی فَهمِ کِتابِ الشِفاء اثر نفیسِ محمّدبن حسن اصفهانی در حکمت، تلخیص کتاب شفا است که در ضمنِ حذف مکرّراتِ عباراتِ شفا و بیان مطالب با عباراتی روان، که خاصیتِ قلم توانای اوست، مشکلات کتاب را نیز حل نموده است. 🌐سامانه خرید اینترنتی مؤسسه به نشانی www.irip.ac.ir می باشد ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
💥تفاوت فلسفه اسلامی با فلسفه غرب ✍آیت الله محمدعلی : لازم است جوانهاى ما حداقل يك كتاب فلسفۀ اسلامى بخوانند تا لااقل با اصطلاحات اين علم آشنا باشند و دریایند که فلسفۀ ماديت چقدر ازمرحله پرت است، بحثهائى كاملاً اجتماعى را فلسفى تصور نموده، و به اصطلاح بحثهاى اعتباری را با مباحث حقيقى مخلوط‍‌ كرده و در مباحث حقيقى جهان با ديد حقوقى و اجتماعى وارد شده است، و دریابد كه فلسفه مادی هر چند آسانتر و بالنتيجه امكان دسترسى به آن بيشتر است ولى فقط‍‌ ظاهر است و عمق ندارد! «يعلمون ظاهرا من الحيوة الدنيا» به ظاهرى از زندگى دنيا آگاهى دارند. 📚کتاب مذهب ، ص ۴۰ ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
💥 گزیده‌ای از خاطره جالب کریم فیضی با آیةالل‍ه میرزا جعفر : 🔸 ... مرحوم اشراقی دربارهٔ احمد خاطره‌ای مهم و بی‌نظیر نقل کرد که منحصر بفرد است. گفت: در جوانی، در اوایل دورهٔ محمّد‌رضاشاه که تازه اتوبوس آمده بود، در تهران سوار اتوبوس شدم. وسط راه کسروی هم سوار شد. او مرا نمی‌شناخت، امّا من او را می‌شناختم و به احوالاتش علم داشتم. عینکش را که زد، دید یک آخوند در اتوبوس حضور دارد. اخم‌هایش توی هم رفت. در اوّلین ایستگاه پیاده شد، از بس بد آخوند بود. یک ساعت بعد که در محضر مرحوم سیّد هبةالدّین بودم، کسروی هم آمد و داخل شد. معلوم شد برای اینکه با آخوند همسفر نباشد، راهی طولانی را پیاده پیموده است! 🔹 آقای شهرستانی از بزرگان شیعه بود که از بغداد آمده بود. چون عالمی بزرگ بود، کسروی نتوانسته بود خودش را از ملاقات با او معاف کند. امّا وقتی دید آخوندی که در اتوبوس از دستش فرار کرده، حضور دارد، دوباره کک به جانش افتاد که زود مرخّص شود و برود. بعد از خوردن چای برخاست که: رفع زحمت می‌کنم. آقای شهرستانی پرسید: چرا زود می‌خواهید بروید؟ کسروی گفت: بیرون تهران کار دارم. آقای شهرستانی دست‌هایش را به حالت دعا بلند کرد و گفت: خداوند خانه‌ای در بیرون تهران نصیب شما بکند. ما حضّار هم بلند گفتیم: آمین یا ربّ العالمین. منظور آقای شهرستانی این بود که کسروی به زودی بمیرد و ببرند در بیرون تهران دفنش کنند. نمی‌دانم آقای کسروی متوجه عمق دعا شد یا نه؟ ...». 🌐 متن کامل‌تر این خاطره در: وبلاگ چراغ مطالعه ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
💥نوشته (علی ولی الله) دست خط فیلسوف شهیر آلمانی یوهان ولفگانگ فون گوته در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی دست نوشته‌هایی از یوهان گوته توسط تیم تحقیقات «فطرس مدیا» پیدا شد که نشان می‌داد گوته سعی در یادگیری رسم‌الخط عربی دارد. جمله «علی ولی‌الله» در این مشق‌ها بسیار تکرار شده بود. این دست خط‌ها بعد از دو قرن در منزل وی در وایمر موجود است. گواه این مطلب نگاشته کامل «علی ولی‌الله» در برگه ای جدا به شکلی بزرگ است که با نقش و نگاره‌ها تزیین شده. ⁣🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab
از یک مسأله گوی ساده به مجتهدی عالی مقام.PDF
376.2K
💠از یک مسأله گوی ساده به مجتهدی عالی مقام❗️ (پاسخ به آیت الله آملی لاریجانی درباره مدرسه ولیعصر) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💥بعدی از ابعاد حکمرانی علوی ✍استاد شهید : امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) یکی از کارهایش در اجرای این بود که بین خود و آحاد رعیت حجابی از دیوار یا آهن یا حجابی گوشتی از آدم ایجاد نمی‌‌کرد، کوشش می‌‌کرد تماس مستقیم با مردم داشته باشد. روزهای گرم در سایه عمارت دارالامارة می‌نشست که مردم بلاواسطه با او در تماس باشند. در نامه‌ای که به قثم بن عباس، عامل مکه، نوشته می‌فرماید: و اجلس لهم العصرین فأفت المستفتی و علّم الجاهل و ذاکر العالم ولایکن لک الی الناس سفیر الّا لسانک و لا حاجب الّا وجهک... به مالک اشتر می‌‌نویسد: و اجعل لذوی الحاجات منک قسماً تفرّغ لهم فیه شخصک و تجلس لهم مجلساً عاماً... ثم أمور من أمورک لابد لک من مباشرتها... اما بعد هذا فلاتطوّلنّ احتجابک... 📚 استاد مطهری، یادداشت‏های استاد مطهری، ج15، ص268 ⁣🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab
4_5767346015657003416.pdf
251.5K
💥یادداشت انتقادی 🔹جای شگفتی است که چرا دقیقا در آستانه عید غدیر، به صاحب کتاب الغدیر یعنی (ره) بی‌مهری می‌شود. شاید شما هم دیده باشید که همین الان نوشتجاتی با عنوان: "زیان‌های کتاب الغدیر" و "مخالفت مراجع با الغدیر" در فضای مجازی به سرعت در حال انتشار است. چاشنی اصلی این پیامها این است که کتاب الغدیر خلاف اتحاد اسلامی بوده و نه تنها در جهان اسلام موجب دفع اهل سنت شده بلکه حتی مراجع عالیقدر هم با محتوای آن مخالفت ورزیدند. 🔸 فایلی که اکنون پیش دید شماست، برشی کوتاه از کتاب استاد ابوالحسنی منذر (ره) درباره علامه امینی است که با تکیه بر تقریظ‌ها و تمجیدهای علمای شیعه و سنی، بر موفقیت علامه امینی، مهر تایید می‌زند. ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥نقل خاطره کمک خواستن علامه امینی از مرجع وقت تشیع ( آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی ) برای چاپ الغدیر 🔹جواب آیت الله : سهم امام برای حوزه فقه و اصول است و نمی توان آنرا برای کتاب شعر و ادبیات ( منظور الغدیر ) صرف کرد 🎤ناقل خاطره آیت الله است (از شاگردان علامه طباطبایی) ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
امکان دست یابی به معرفت عقلی در حوزه دین.pdf
409.2K
📒 امکان دست یابی به معرفت عقلی در حوزه دین ✍️استاد محمد 💦چكيده💦 يكي از مهم‏ترين مباحث معرفت‏ شناسي ديني اين است كه براي دست‏يابي به معرفت ديني، چه منبع يا ابزاري كارايي دارد؟ آيا راه معرفت در برابر ما گشوده است يا اينكه در انسدادي معرفتي به سر مي‏بريم؟ پاسخ هر فرد بدين پرسش بر مبناي معرفت‏شناختي ويژه آن فرد مبتني است. اگر او اين ديدگاه را پذيرفته باشد كه از راه عقل نمي‏توان دين را شناخت، پاسخ وي به پرسش مذكور ممكن است اين باشد كه منبع شناخت دينْ تجربه ديني، شهود، نقل وحي يا دليل نقلي يا گواهي حاكي از وحي است. امّا اگر اين فرد پذيرفته باشد كه از راه عقل مي‏توان دين را شناخت، پاسخ او به پرسش مزبور اين خواهد بود كه گزاره‏هاي بنيادين عقايد ديني را مي‏توان از راه عقل اثبات كرد؛ از اين‏رو، عقل مهم‏ترين منبع شناخت اين بخش از دين است. در اين نوشتار، به امكان دست‏يابی به معرفت عقلي در حوزه دين مي‏پردازيم و آنچه را ممكن است مانع از دست‏يابي به چنين معرفتي شود بررسی و ارزيابی مي‏كنيم. ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
مقاله تبیین اعتباریت وجود به معنای معقول ثانی فلسفی در نظام فلسفی شیخ اشراق و نفی اصالت ماهیت از ایشان__.pdf
627.8K
📕 تبیین اعتباریت وجود به معنای معقول ثانی فلسفی در نظام فلسفی شیخ اشراق و نفی اصالت ماهیت از ایشان ✍استاد میثم ✍آیت الله احمد 💧چکیده💧 بی‌شک فلسفه اشراق نامی آشنا در اذهان فرهیختگان فلسفه و عرفان است. ولیکن متأسفانه دانشوران فلسفه، به حکمت اشراق آن‌طور که شایسته این علم است نپرداخته‌اند. شاید این بی‌مهری به‌جهت قرائتی است که صدرالمتألهین از حکمت اشراق ارائه نموده است که ایشان را اصالت ماهوی معرفی نموده است. اسناد اصالت ماهیت به شیخ اشراق در منظر صدرالمتألهین از آن‌جهت است که صدرا، اعتباریت وجود شیخ را به معنای معقول ثانی منطقی تصور کرده است. لذا ایشان را اصالت الماهوی دانسته است و حال آنکه با قرائن متعدد در دستگاه فلسفی می‌توان کشف کرد که مراد شیخ اشراق از اعتباریت وجود، معقول ثانی منطقی نیست تا این امر منجر به اصالت ماهوی دانستن ایشان گردد. بلکه مراد ایشان از اعتباریت، معقول ثانی فلسفی است و ایشان همان‌گونه که وجود را اعتباری و معقول ثانی فلسفی می‌داند، ماهیت را نیز اعتباری می‌داند. لذا اسناد اصالت ماهیت به ایشان، خبط عظیمی است که نسبت به فلسفه وی رخ داده است. این مقاله سعی دارد با قرائن داخلیه و خارجیه ثابت کند که مراد از اعتباریت در کلام شیخ اشراق، معقول ثانی فلسفی است. لذا نسبت اصالت ماهیت به ایشان، نسبت ناصحیحی می‌باشد 💥به مناسبت سالروز بزرگداشت مقام علمی شیخ شهاب الدین سهروردی💥 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
⛔️ نظام آموزشی غربی، رمز بقاء و توسعه نظام سرمایه‌داری ✍شهید سید مرتضی : 🔹هر آدم منصفی با کمی تحقیق خواهد پذیرفت که این نظام آموزش مدرسه‌ای و دانشگاهی با این صورت و کیفیت زاییدهٔ انقلاب صنعتی است. حتی آدمی مثل الوین تافلر نیز که پاسدار تمدن غرب و مداح بی‌جیره و مواجب امپریالیسم آمریکاست، در کتاب «موج سوم» می‌نویسد: 🔺 با انتقال کار از مزارع و منازل می‌بایست کودکان را برای زندگی و کار در کارخانه آماده ساخت. صاحبان اولیهٔ معادن، کارخانه‌ها و آسیاب‌ها در انگلستان در حال صنعتی شدن... دریافتند که «تقریبا تربیت افراد بالغ اعم از روستاییان یا افراد شاغل در صنایع دستی برای کار مفید در کارخانه غیرممکن است.» [بنابراین، باید به سراغ کودکان رفت و آنان را از کودکی برای کار مفید در کارخانه‌ها آماده کرد.] آماده ساختن جوانان برای نظام صنعتی بسیاری از مشکلات بعدی این نظام را به مقدار معتنابهی حل می‌کرد. در نتیجه ساختار مرکزی دیگری برای جوامع موج دوم بوجود آمد که همانا آموزش و پرورش همگانی بود. 🔻هرگز نباید آموزش و پرورش را در سیستم کنونی آن به‌مفهوم عام و مطلق تعلیم و تربیت قلمداد کرد. در یک تمدن فرضی دیگر، متناسب با تغییر اهداف و نیازها سیستم آموزشی از نخستین چیزهایی است که تحول خواهد پذیرفت. بررسی ماهیت علوم و تکنولوژی نیز نشان خواهد داد که همین تناسب تا حد زیادی در ادراک بشر جدید از مفهوم علم هم صادق است و فی‌المثل اگر بشر یک‌باره میل به غلبه بر طبیعت در جهت تمتع بیشتر از نعمات آن را از دست بدهد، ارزش علوم رسمی امروز یک‌باره تا حد دانستنی‌هایی نه چندان مفید سقوط خواهد کرد. 📚 شهید آوینی، توسعه و مبانی تمدن غرب،(نشر واحه)، ص۱۷۲،۱۷۳،۱۷۴ ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
RebaVaBankdariEslami.pdf
1.18M
📚 ربا و بانک داری اسلامی ✍ آیت الله نوشتار حاضر محصول سلسله مباحث حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى درباره احکام رباى قرضى و مسائل بانکدارى است که در تابستان سال 1376 در مشهد مقدّس ایراد کرده اند. 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
آفة الانتحال.pdf
15.57M
📚 آفة الانتحال في تراث السيد الحيدري ✍علي بن سلمان العجمي  قمتُ بتوثيق ثلاثمئة انتحال *للسيّد كمال الحيدري* من خمسة كتب من مؤلفاته التي كتبها بنفسه، ولم تكن هذه الانتحالات جميع ما وقفتُ عليه من انتحالات في هذه الكتب، فقد تَجاوزتُ عن عددٍ من الموارد رغم وقوفي على أصلها لاعتبارات شتّى. وعلى النقيض تمامًا لما نَظَّرَ لهُ في كلامه حول الانتحال، فإنّ ما ادّعاه من أنّ منهجيّته قائمة على توثيق المصادر وعدم انتحال أفكار غيره ونسبتها إليه دعوى يكذّبها الواقع، وقد ظهر ذلك جليّاً عندما وَضعتُ عدداً من مؤلفاته تحت المجهر، فبان المستور، وأميط اللثام عن "سرقة" السيّد الحيدري للجهود العلميّة التي "صرف الآخرون عليها أعمارهم".  إنّ هذه المؤلفات التي يتكئ السيّد الحيدري عليها لإظهار "نبوغه العلمي" و"تميّزه" و"شموليّته" تُظهرُ – بعد وضعها تحت المجهر- نتيجةً معاكسةً تماماً، حيث إنّ نسبة حضور شخصيّة السيد العلميّة في هذا التراث تكادُ أن تكون معدومة. ولم أجد في حدود ما استقصيته من كُتبه قدرةً علميّة للسيّد الحيدري على البناء والتشييد ولا النقض والإبرام إلا بالاتّكاء على كتابات غيره". ✍پ.ن: انتحل الشیء: ادعاه لنفسه وهو لغیره یقال انتحل فلان هذا الشعر وهذا الرأی ومذهب کذا انتسب إلیه ودان به(المعجم الوسیط) ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
چرا در ابتدا کانون علوم و معارف مشرق بود و اکنون مغرب است؟ 📚تاریخ علوم اسلامی ، جلال الدین ، ص ۲و۳ 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
♨️دوره تخصصی بررسی و نقد الحاد معاصر ⚜ با همکاری موسسه بین‌الملی حکمت و قطب علمی فلسفه دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار میگردد 💎 در 32 جلسه با اساتید مطرح حوزه و دانشگاه 🔻 جهت کسب اطلاعات بیشتر وثبت نام به سایت موسسه بین المللی حکمت مراجعه کنید👇 www.hikmat-ins.ir 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
💥شیخ طهرانی درباره کتاب «فصل الخطاب» استادش محدّث نوری و منظور وی از تحریف در آن کتاب مطلب قابل توجهی ذکر می نماید: أثبت فیه عدم التحریف بالزیادة و التغییر و التبدیل و غیرها، مما تحقق و وقع فی غیر القرآن، و لو بکلمة واحدة، لا نعلم مکانها، و اختار فی خصوص ما عدا آیات الأحکام وقوع تنقیص عن الجامعین، بحیث لا نعلم عین المنقوص المذخور عند اهله، بل یعلم إجمالا من الاخبار التی ذکرها فی الکتاب مفصلا، ثبوت النقص فقط... 🔺محدث نوری درباره منظورش از تحریف در کتابش می نویسد: أن الاعتراض مبنی على المغالطة فی لفظ التحریف، فإنه لیس مرادی من التحریف التغییر و التبدیل، بل خصوص الإسقاط لبعض المنزل المحفوظ عند اهله، و لیس مرادی من الکتاب القرآن الموجود بین الدفتین، فإنه باق على الحالة التی وضع بین الدفتین فی عصر عثمان، لم یلحقه زیادة و لا نقصان، بل المراد الکتاب الإلهی المنزل. 🔻وی این مطلب را نیز از محدث نوری به صورت شفاهی نقل می نماید: و سمعت عنه شفاها یقول:إنی أثبت فی هذا الکتاب أن هذا الموجود المجموع بین الدفتین کذلک باق على ما کان علیه فی أول جمعه کذلک فی عصر عثمان، و لم یطرء علیه تغییر و تبدیل کما وقع على سائر الکتب السماویة، فکان حریا بأن یسمى فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب فتسمیته بهذا الاسم الذی یحمله الناس على خلاف مرادی، خطأ فی التسمیة، لکنی لم أرد ما یحملوه علیه، بل مرادی إسقاط بعض الوحى المنزل الإلهی، و إن شئت قلت اسمه القول الفاصل فی إسقاط بعض الوحى النازل. 📚الذریعةإلى‏تصانیف‏الشیعة، ج‏16، ص: 231 رقم 912 ✅کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
📸مرحوم آیت الله سید عادل در دیدار با آیت الله سید احمد (حفظه الله) 📚دانلود تألیفات و فیلم و صوت دروس مرحوم علوی در سایت رسمی 👇 🌐 http://www.alawy.net ✍پ.ن: آیت‌الله سید عادل علوی از اساتید حوزه علمیه قم و نجف پیش از ظهر امروز بر اثر کرونا دعوت حق را لبیک گفت، نثار روحشان صلواتی عنایت بفرمایید▪️ ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
🔺پخش مستند آیت‌ الله از شبکه مستند سیما 🎥 «آیت الله»، روایتی از زندگی و زمانه آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی(ره)، یکشنبه ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش شد. 🎞لینک دانلود و مشاهده مستند👇 http://hawzahnews.com/xbgWf ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥توصیه مرحوم آیت الله به خواندن کتاب مطول، در بیانات آیت‌الله سید عادل (ره) @mahvenahv @kashkolenab
💥اگر نوآوری نباشد با دنیای خود بیگانه خواهید شد! 🔸بدانید که بدون تحقیق، بدون نو آوری، بدون ژرف یابی، انسان در هیچ مقوله ای نمی تواند به هدف های والا دست پیدا کند. 🔹اگر این نوآوری نباشد، نتیجه، همان یک جا ایستادن و در جازدن و با دنیای پیرامون خود، به تدریج بیگانه تر شدن، خواهد شد!! 🎤 معظم انقلاب 1379/715 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
💢هشدار هجوم عرفان های کاذب 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
💥نسل کهن حوزه باید از بزرگترین گناه خود توبه کند! ✍استاد شهید : 🔹عجیب است که در حساس‌ترین نقاط دینی ما اگر کسی عمر خود را صرف قرآن بکند به هزار سختی مشکل دچار می شود از نان، از زندگی، از شخصیت، از احترام، از همه چیز می‌افتد و اما اگر عمر خود را صرف کتاب هایی از قبیل کفایه بکند صاحب همه چیز می شود، در نتیجه هزارها نفر پیدا میشوند که را چهار لا بلدند؛ یعنی خودش را بلدند، رد کفایه را هم بلدند، ردّ ردّ ردّ او را هم بلدند اما دو نفر پیدا نمی شود که قرآن را به درستی بداند. 🔸 نسل کهن از بزرگترین گناهان خود باید توبه کند و آن مهجور قرار دادن قرآن است همه باید به قرآن بازگردیم و قرآن را پیشاپیش خود قرار دهیم و در زیر سایه قرآن به سوی سعادت و کمال حرکت کنیم. 📚مجموعه آثار شهید مطهری؛ ج24 ص534 ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
🌀 یکی از دلایل قرائتی که امروز از اسلام می‌شود، کوتاهی علمای ما در همه حوزه‌هاست 📝 خالی از محتوا شده‌ایم 👤 مجید مجیدی، کارگردان سینما 🔸 علمای ما در طول این سال‌ها در حوزه مسائل فرهنگی حوزه علمیه یا مسائل کلان فرهنگی هنری، به کمک اصحاب فرهنگ و هنر نیامده‌اند یا اگر آمده‌اند کارساز نبوده‌اند. راه‌بستن کاری ندارد مهم این است که مسیر هموار شود. مثلاً در همان اوایل انقلاب شطرنج چندان ورزش مقبولی نبود ولی هیچ کس جرات اعتراض به این موضوع را نداشت، اما حضرت امام (ره) این مسیر را باز کرد به طوری که حالا شطرنج تبدیل به یکی از ورزش‌های جدی ما شده در حالی که مسیر این عرصه به راحتی می‌توانست بسته شود. 🔹 علمای ما باید کمی به‌روز به مسائل توجه کنند، از دور فتوادادن مسیری را باز نمی‌کند. یکی از دلایل این قرائتی که امروز از اسلام می‌شود، کوتاهی علمای ما در همه حوزه‌هاست. وقتی چنین کوتاهی صورت می‌گیرد، دیگرانی عرصه را در دست می‌گیرند و قرائت دیگری از اسلام به دنیا معرفی می‌کنند. مثلاً راه را برای آقای درویش بستند در حالی که او حدود هفت سال برای ساخت «رستاخیز» زحمت کشید. ممکن است در این مسیر آزمون و خطا داشته باشیم اما علما باید کمک کنند تا مسیر باز شود. 🔹 بستن راه فضیلت نیست. فضیلت زمانی اتفاق می‌افتد که افراد به عرصه بیایند و خودشان را برای باز کردن راه هزینه کنند، در این صورت عرصه‌های مختلف فتح می‌شود و آنگاه است که فیلمسازان می‌توانند در این حوزه دست به تولید بزنند، وقتی این مسیر بسته می‌شود در واقع به گروه‌های دیگری در دنیا فرصت داده می‌شود که می‌خواهند قرائتی دیگر از اسلام را ارائه دهند. همانطور که در طول این سال‌ها شاهد این وضعیت بودیم. ♨️ ما در طول این سال‌ها خیلی غفلت کرده و نتوانسته‌ایم فرهنگسازی کنیم. اسلام‌هراسی که غرب در طول این سال‌ها دنبال کرده، موفق بوده است زیرا به هر حال وقتی ما این جایگاه را خالی می‌کنیم اسلام‌هراسی پیش می‌آید. ♨️ متاسفانه ما متولی درستی در کشور نداریم. ما در طول این سال‌ها تولید اندیشه نکرده‌ایم، اندیشه در همه عرصه‌ها مهم است، ما خالی از محتوا شده‌ایم و این برای همه عرصه‌های فرهنگی و هنری خیلی خطرناک است. وقتی راهبردی وجود ندارد طبیعی است هرکسی تلاش کند تا در هر عرصه‌ای برای خودش راه باز کند. ♨️ عرصه هنر، عرصه‌ای نیست که برنامه‌ها در کوتاه مدت جواب بدهند. عرصه فرهنگ مانند نهالی است که کاشته می‌شود اما ۱۰ سال دیگر بار می‌دهد. برای مثال بعد از جنگ جهانی ۵۰ سال طول کشید تا ژاپن در عرصه اقتصادی سر پا شود. آنها زمان زیادی را هم برای فرهنگ و هنر گذاشته‌اند تا کارهای این عرصه را جدی‌تر دنبال کنند. 🔹 (در پاسخ به پرسشی درباره وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی) در کشور ما باید ببینیم وزیری که سر کار می‌آید چقدر در حوزه مسائل فرهنگی و هنری شناخت دارد، اما متأسفانه در همه دوره‌ها دیده‌ایم که چندان تسلط نداشته است. وقتی سلیقه‌ای و جناحی دست به انتخاب زده می‌شود و نگاه ملی در افق فرهنگی وجود ندارد، اندیشه و خردورزی هم شکل نمی‌گیرد. 🔻 پس ابتدا باید دست به تربیت نیرو زده شود، اما اصولاً برنامه‌ای وجود ندارد. به همین دلیل به نظرم وزیر جدید هم کار چندانی را از پیش نمی‌برد. 📌 مناهج: 0⃣ وظیفه سیاست‌گذاری‌های کلان حوزه‌های علمیه در عرصه‌های مختلف (علوم انسانی، فرهنگ، هنر و...) بر عهده شورای عالی حوزه‌های علمیه است؛ ❓اما شورای عالی تا چه حد در این زمینه‌ها، دغدغه و سیاست‌گذاری داشته است؟!! @Manahejj
🔸مخاطبین برنامه ۱۴۰۰ با اعلام رسمی اسامی کابینه دولت سیزدهم با توجه به اینکه به عنوان وزیر اقتصاد معرفی شدند پیشنهاد میکنیم برای آشنایی با نظرات اقتصادی ایشان، گفتگوی کامل برنامه ۱۴۰۰ با دکتر خاندوزی با موضوع (اولویت های اقتصادی دولت ۱۴۰۰) را در آپارات مشاهده کنید و برای علاقه مندان بفرستید www.aparat.com/ir1400tv ▪️کلیپ های کوتاه این گفتگو در صفحه اینستاگرام و کانال های برنامه ۱۴۰۰ موجود است 🔻به ۱۴۰۰ بپیوندید instagram.com/ir1400tv @ir1400tv