eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
502 ویدیو
352 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab
مشاهده در ایتا
دانلود
نقش فاعلی امام در نظام آفرینش__استاد ربانی گلپایگانی .pdf
1.04M
📕 "نقش فاعلی امام در نظام آفرینش" ✍استاد علی 💧چکیده💧 بحث درباره جایگاه و نقش امام در جهان آفرینش به نقش فاعلی و غایی امام در جهان باز می‌گردد، یعنی آیا امام از چنان کمال وجودی برخوردار است که در عالم آفرینش نقش فاعلی یا غایی یا هر دو را ایفا کند؟ در مورد نقش تکوینی امام به عنوان علت غایی جهان اتفاق نظر وجود دارد، اما برخی نقش امام به عنوان علت فاعلی را نپذیرفته اند و برخی به عنوان اصل ثانوی و در موارد استثنایی و برخی دیگر امام را مجرای فیض الهی در گستره عالم آفرینش دانسته‌اند که دیدگاه مقاله نیز همین است. 🟣کشکول ناب حوزوی🔻 🟡 @kashkolenab
💥توصیه به تلاوت آیه قرآن برای رفع گرفتاری توسط شیخ آقابزرگ 📜بخشی از نسخه خطی کشکول شیخ تهرانی (ره) در کتابخانه مجلس ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔹 @kashkolenab
💥فیلتر فقط برای حزب اللهی هاست! بسیاری از مردم عادی توی تلگرام و اینستاگرام و توییتر هستن! ✍پ.ن: متاسفانه اکثر طلبه ها جمع شدن در "حوزه علمیه ایتا" و از اکثریت مردم که در تلگرام و اینستاگرام و... هستند غافل شدن، ملحدین و ضدانقلاب و... هم از این فرصت استفاده کامل را برده و به نشر شبهات و کافر و ضد انقلاب کردن مردم مشغولن! ✍پ.ن۲: حداقل فیلترشکن نصب نمی کنید ، برید تو روبیکا کار کنید! تو روبیکا مردم عادی خیلی بیشتر هستن تا ایتا
💥ماجرای جالب مباحثه مرحوم آیت الله سید محسن جبل عاملی با مرحوم آیت الله شیخ تهرانی 🟣کشکول ناب حوزوی🔻 🟡 @kashkolenab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️رابطه‌ی میان دین و اخلاق چیست؟ 🔹استاد شهید ، تحقق اخلاق را نیازمند دین دانسته و دین را پشتوانه اخلاق بشر قلمداد می‌کند؛ چرا که جدایی دین از اخلاق در تاریخ بشر سبب عقب‌ماندگی اخلاقی شده و اخلاق موردنیاز جوامع بشری تنها با وجود دین امکان‌پذیر می‌شود. 🔸آیت الله (ره)، بر آن است که قلمرو اخلاق جدا از گستره دین نیست و اگر دین را به درختی تشبیه کنیم، عقاید ریشه‌های آن، اخلاق تنه، و احکام شاخ و برگ‌های دین‌اند. 🔹استاد خسروپناه، معتقد است که گرچه درک معنای خوب و بد نیازمند دین و گزاره‌های دینی نیست، اما تعیین و کشف ارزش‌های اخلاقی جز با دین ناممکن است. 🔸حجت الاسلام سید حمید حسینی بر این باور است که یافته‌های عقلانی حتی در صورتی که با ظاهر متون دینی در تضاد باشد، قابل نقض نیست. 🔹دکتر ابوالقاسم فنایی بر آن است که اخلاق، هم در مقام تعریف مفاهیم اخلاقی، هم در بیان تحقق مصداقی اوصاف اخلاقی، هم در تشخیص وظایف اخلاقی، و همچنین در ضمانت اجرای اخلاق، به‌هیچ‌روی نیازمند دین نیست. 🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab
نامه به شهردار.pdf
148.4K
💥نامه مهم استاد انقلابی دکتر محمد منان رئیسی به دکتر علیرضا زاکانی شهردار تهران که در جلسه تودیع ایشان از مرکز مطالعات شهرداری تهران به ایشان تقدیم شد. "آقای زاکانی...یا در شعارها تجدید نظر و واژه اسلام را از آنها حذف بفرمایید و یا در سیاستها تجدید نظر بفرمایید و آنها را با اساتید معماری و شهرسازی اسلامی(حوزوی و دانشگاهی) به مشورت بگذارید!" ‼️شعار شما مبنی بر بازآفرینی شهر بر مدار هویّت اسلامی ایرانی، چه تناسبی با الگوی کنونی معماری و شهرسازی تهران و تراکم فروشی ها و توسعه ی عمودی شهر دارد؟ "...موضوع پروژه TOD است که به تصدیق خود حضرتعالی در جلسات مختلف، بارگذاری های گسترده حاصل از آن، حدود ۵۰ درصد از مساحت شهر تهران را شامل خواهد شد. به این معنا که نیمی از تهران، مشمول بلند مرتبه سازی و تراکم افزایی (در واقع همان تراکم فروشی از طریق بسترهایی نظیر کمیسیون ماده ۵)خواهد شد...!" ✍پ.ن: متاسفانه به جای اینکه دکتر محمد منان رئیسی در شهرداری مدعیان انقلابی گری مسئولیت بیشتری بگیره ، کنار گذاشته میشه! این یک نمونه دیگر که ثابت کرد اصولگراها انقلابی نیستند! همه باید بفهمیم! ⁉️اگر قراره زاکانی هم تراکم فروشی بکنه ، چه فرقی با قبلی ها داره؟! 📚یکی از کتابهای خوب دکتر رئیسی👇 https://eitaa.com/kashkolenab/1224
💥نقدی روشی بر بدایه و نهایه 🎙آیت الله سید (از شاگردان علامه): 🔹کتاب بدایه الحکمه و نهایه الحکمه ... پس از مراجعت مـن بـه زنجان نوشته شده‌ که به طور خلاصه و مختصر است. 🔸ولی به عقیده من‌ چندان برای مبتدی مـناسب نـیست، کتاب بسیار نفیسی است اما غرض‌ و مطلوب‌ را ایفاء‌ نمی‌کند چون مصادف بـود بـا اواخـر ایام ایشان []، و این‌که مطلب‌ را توضیح دادن و سطح مطلب را پایین‌ آوردن و بحث‌ کردن و در خور فهم یک مبتدی کـردن خـودش وقـت‌‌ فراوانی‌ را‌ می‌گیرد. 🔹و کسی ‌که در زمینه مباحث اصول‌ چنین توفیقی را پیدا کرده مرحوم مـحمدرضـا است که ‌‌طلبه‌ قبل از ورود به رسائل و کفایه با مشکل‌ بسیاری روبرو می‌شود ولی آن‌ مرحوم‌ خـوب‌ از عـهده‌ این کار برآمده و دست مبتدی را گرفته تا فرا گرفتن‌ این دو کتاب‌ بـرایش هـموار شود، و در عین حال‌ کتاب بسیار ارزنده و جـامعی اسـت. 🔸امـا بدایه‌ الحکمه؛‌ پس از یک‌ دوره‌ تدریس دیدم کـه از آن غـموض مطلب‌ (پیچیدگی) کاسته نشده یعنی همان محذوری که‌ در تدریس منظومه یک معلم و اسـتاد نـسبت‌ به شاگردان احساس می‌کند هـمان در بـدایه هست، ولی در‌ عـین حـال کـتاب بسیار خوبی است. 🔹اما کتاب‌ نـهایه الحـکمه چکیده و خلاصه فلسفه است، بویژه‌ فلسفه متعالیه مرحوم صدرالمتألهین. درک و تدریس‌ آن آسان نـیست مـخصوصا ایشان مطلب را جامع‌ و کلی مثل‌ سـبک‌ شیخ در رسائل عنوان مـی‌کند و بـعد می‌فرماید «و ینبغی علی امور» و یـا مـی‌فرمایند «بتفرع علی هذا…» حال این تفریع چطور بر آن کلی‌ مترتب می‌شود، هنر مـی‌خواهد یـعنی هنر فلسفه، کتابی‌ است‌ بـسیار جـامع بـرای آنان‌که در فلسفه تـا حـد زیادی کار کرده بـاشند. 📚نشریه کیهان فرهنگی، شماره ۶۸، آبان ۱۳۶۸ 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرحوم (رضوان‌الله‌‌علیه) جزو روحانیّون روشنفکر و دارای افکار اجتماعی بود، در المیزان ایشان، این خصوصیّت سرتاپا در مرحوم علّامه‌ی طباطبایی مشخّص است. 🎤بیانات انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدا و ایثارگران روحانی استان قم ۱۳۹۶/۰۸/۲۲ 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
مرحوم حاج شیخ غلامحسین جعفری متوفای ۲۷ آبان ۷۴ که از شاگردان آیات عظام ، ، و بود از سال ۱۳۲۸ش در شبستان گرمخانه مسجد جامع به اقامه جماعت می‌پرداخت. هنگامی که وی می‌خواست از نجف به تهران بیاید، چنین گفته می‌شد که اگر او در حوزه نجف می‌ماند در زمره یکی از مراجع تقلید آینده به شمار می‌آمد. با این حال آیت‌الله جعفری همدانی وظیفه خود می‌دید در آن شرایط بحرانی سلطنت پهلوی که جامعه گرفتار بی‌دینی شدیدی بود به پایتخت ایران هجرت کند. 📃در یکی از اسناد ساواک مربوط به سال ۱۳۴۳ گزارشی از سخنرانی آمده است: ⚡️معنی جهاد آن نیست که شما شمشیر به دست بگیرید و به جنگ بروید. شما باید مبارزه کنید و برای اسلام به جهاد بپردازید زیرا اسلام در معرض خطر قرارگرفته است... 📰در روزنامه کیهان دیشب مطالب شرم‌آوری درباره زنان و بی‌حجابی و حق طلاق نوشته شده بود... دیگر غیرت از سر مسلمین مملکت ما رخت بر بسته است؛ مملکت شیعه جعفری را دارند نابود می‌کنند. به خدا قسم اگر من چاره داشتم و خودکشی در اسلام حرام نبود، خودم را میکشتم و از شرق این بی‌دین‌ها خلاص می‌شدم. حالا شما هم راحت نشسته و تماشاچی هستید! 📃 در یکی دیگر از گزارش‌های ساواک درباره ایشان آمده است: شیخ غلامحسین جعفرى هتاک‌ترین آخوندى است که در جنوب شرق تهران ساکن است. با این که زندانى بوده است به هیچ‌وجه زیر بار تسلیم تعهد نمى‌رود. با این که امام جماعت است و نباید روى منبر برود ولى نشسته توى مسجد مردم را تحریک مى‌کند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💥نقدی بر روش تحصیل فلسفه در حوزه 🎙آیت الله حسن : 🔹متأسفانه روش تعلیم و تعلم فلسفه در زمان حاضر به این صورت استقرار یافته است که ابتدا بدایه و بعد نهایه و بعد منظومه را می‌خوانند و در نهایت سر سفره اسفار می‌نشینند. این روش بویژه در سال‌های نخست تحصیل فلسفه برای محصلین رشته فلسفه مشکلاتی به بار آورده و می‌آورد. زیرا بدایه و نهایه و منظومه تقریباً چکیده اسفارند و اسفار هم – همان‌طور که واضح است – حکمت متعالیه است و کسی که می‌خواهد فلسفه بخواند، نباید آن را با حکمت متعالی که عالی‌ترین و ناب‌ترین و دقیق‌ترین افکار فلسفی را در خود جای داده است، شروع کند؛ زیرا آن طور که لازم است، قدرت تلقی ندارد و نیز کسی که می‌خواهد به عنوان استاد آن را تفهیم کند، نمی‌تواند آن را برای یک مبتدی آن‌طور که باید القا کند. مباحثی که در ابتدای بدایه آمده است، مانند: اصالت وجود، تشکیک وجود، بساطت وجود، وجود ذهنی، اشکالات آن و … مباحث عمیقی است که ریشه در عرفان دارد و صحیح نیست که آن‌ها را در ابتدا برای کسی که هیچ سابقه‌ای در فلسفه ندارد و هنوز با مباحث فلسفی عرفانی آشنا نیست، مطرح کرد. ♨️پیامدها این رویه چند پیامد منفی دارد: ✔️نخست آنکه بسیاری از مبتدیان، مباحثی را که بدان‌ها اشاره شد، به خوبی درک نمی‌کنند و این خود سبب می‌شود که افراد کم کم دلسرد شده و فلسفه خواندن را رها کنند و عطایش را به لقایش ببخشند. ✔️دوم آنکه افراد مبتدی آن‌طور که باید نسبت به این‌گونه مباحث احساس نیاز نمی‌کنند؛ در نتیجه از خواندن فلسفه لذت نمی‌برند؛ چون با خود می‌گویند: وجود نه خدای من است، نه پیغمبر من است و نه دردی از دردهای من دوا می‌کند و نه مشکلی از مشکلات دینی جامعه را حل می‌کند. اصالت وجود به چه درد من می‌خورد؟ چرا باید وقت من صرف این‌گونه مباحث شود؟ 🔸و این برخلاف صورتی است که یک مبتدی، فلسفه را از حکمت متعارف شروع کند؛ مثلاً در کتاب اشارات، قسمت الهیات، مطلب با این بحث شروع می‌شود که «کل محسوس موجود» آیا عکس این قضیه یعنی «کل موجود محسوس» نیز صادق است؟ یا اینکه خیر، عکس موجبه کلیه، موجبه‌ جزئیه است؛ یعنی «بعض الموجود محسوس». طلبه مبتدی این مسأله را به راحتی می‌فهمد و نیاز به آن را آن‌طور که باید احساس می‌کند و از خواندن فلسفه، لذت لازم را می‌برد. ✔️سوم آنکه رویه یاد شده موجب می‌شود که در بسیاری موارد برای افراد، برداشت‌های دور از واقعیت پیش آید که چه بسا تا پایان در ذهنشان باقی بماند و یا دست‌کم مدت مدیدی ذهن و فکرشان را به خود مشغول کند و پس از سالیانی بفهمند که در طول این مدت کله‌ بی‌صاحب می‌تراشیده‌اند، به شکلی که هم خود از تلقی صحیح بازمانده‌اند و هم دیگران را به اشتباه انداخته‌اند. 🔸روش صحیح تحصیل فلسفه برای اینکه ما با این مشکلات روبه‌رو نشویم، باید را با خواندن یک دوره حکمت متعارف مشائی - که با فهم و استعداد افراد مبتدی مناسب است - شروع کنیم و بعد از آن به فراگیری حکمت اشراق، که ناظر به حکمت مشاء است، بلکه نقدی است بر آن حکمت، بپردازیم و در کنار این‌ها باید مباحث کلامی را نیز پیگیری کنیم. 💎 منبع 👉 🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨حوزه علمیه زاهدان را دریابید! درد دلی از سر سوز و‌ گداز درباره وضعیت حوزه های علمیه به طور عام و حوزه علمیه سیستان و بلوچستان به طور خاص! این سخنان برای ۲۸ آذر ۱۴۰۰ استاد علی نصیری است. 💯برسونید به دست مسئولین حوزه💯 🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥سخنان جالب مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی در مورد حالو روز مسلمانان دوران مدرن 🎤استاد رحیم پور ازغدی 🌷 کشکول ناب حوزوی👇 🍀 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ نظر جناب استاد مؤیدی از اساتید عرفان، درباره موضع گیری غلط یا سکوت "برخی" از علما در حوادث اخیر: وظیفه الهی‌شان را در این زمینه انجام ندادند و باید پاسخگو باشند؛ همه عمرشان هم درخشان باشد، می‌بینند در این زمینه ماندند..! • پ‌ن: آنهایی که استاد مؤیدی را می‌شناسند می‌دانند که ایشان خیلی به بزرگان و علما احترام می‌گذارند، و در عین حال از اساتید مبرز در سلوک عرفانی هستند؛ لذا این اظهارنظر از ایشان قابل توجه است. @Arefane | عارفانه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥خاطراتی از مرحوم آیت الله میرزا عبدالعلی تهرانی (پدر حاج ) در مورد خمینی (ره) 🔻مرحوم آيت الله میرزا جواد آقا تهرانی : من علامه طباطبایی را به عنوان مربّی اخلاق قبول دارم. 🎤 حضرت استاد شیخ کاظم ضرابی ⏱ زمان: 6 دقیقه 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥ضرورت دعا و توسل در شرایط حساس کنونی 🎤بیانات آیت‌ الله‌ در ابتدای درس خارج فقه 📝متن حدیث: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: الرَّغْبَةُ أَنْ تَسْتَقْبِلَ بِبَطْنِ كَفَّيْكَ إِلَى السَّمَاءِ وَ الرَّهْبَةُ أَنْ تَجْعَلَ ظَهْرَ كَفَّيْكَ إِلَى السَّمَاءِ وَ قَوْلُهُ‌ وَ تَبَتَّلْ‌ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا قَالَ الدُّعَاءُ بِإِصْبَعٍ وَاحِدَةٍ تُشِيرُ بِهَا وَ التَّضَرُّعُ تُشِيرُ بِإِصْبَعَيْكَ وَ تُحَرِّكُهُمَا وَ الِابْتِهَالُ رَفْعُ الْيَدَيْنِ وَ تَمُدُّهُمَا وَ ذَلِكَ عِنْدَ الدَّمْعَةِ ثُمَّ ادْعُ. 📚 کتاب کافی جلد 2، صفحه 479 📆 چهارشنبه 1401/08/18 🌷 کشکول ناب حوزوی👇 🍀 @kashkolenab
♨️ عامل اصلیِ انحطاط فرهنگی من آن عامل اصلی و آن میکروب اساسیِ انحطاط و ضیاع فرهنگی خودمان را در آن می‌بینم که اولاً گذشته‌ی ما را [دوران طلایی تمدن اسلامی] که عمده‌اش منبعث از اسلام و جوشیده‌ی از اسلام و تعالیم اسلام است، به فراموشی دادند و از یاد بردند. دوم اینکه، ترتیبات و شیوه‌ی غرب را که با فرهنگ بومی و فرهنگ بَدَوی و دورانِ کراوات بسته‌ی اروپایی را که مربوط به دوران بدویّت است ؛ یعنی اصلاً ربطی به شهرنشینی و تمدن ندارد؛ و این در خورد و خوراکشان، در کیفیت خوردنشان و در کیفیت معاشرتشان منعکس است، اینها را عیناً به اینجا آوردند برای اینکه تزریق کنند. 🎤 انقلاب ۱۳۷۲/۲/۱۲ 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
سانسور تاریخ فیزیک.pdf
2.53M
💥خیانت فرهنگی که فروردین پارسال مطلع شدیم اما معلوم نشد که پیگیری شد یا خیر! ♦️یک دبیر فیزیک در خوزستان مستنداتی از حذف چهره های دانشمندان ایرانی و اسلامی از کتب فیزیک دوره متوسطه و یا حذف ماهواره ها و موشک های ایرانی از این کتاب ها جمع آوری کرده است که بسیار قابل توجه است. 🔻به عنوان نمونه: 1️⃣حذف ابن سنان، ابن هیثم و ابن سهل از مبحث نورشناسی و جایگزینی آن با یک دانشمند اروپایی 2️⃣حذف ابن شاطر از مبحث انتقال حرارت 3️⃣حذف تصویر ماهواره ایرانی از روی جلد کتاب فیزیک، حذف تمرین ماهواره امید و موشک ایرانی از کتاب فیزیک متوسطه 4️⃣حذف ستون مربوط به چهره هایی مثل ابن سینا، ابوریحان، خوارزمی از کتب نظام قدیم منتهی به سال ۹۴ و... ⁉️مسئولین وزارت خانه آموزش و پرورش چه پاسخی دارند؟ آیا خیانت دولت گذشته رو اصلاح کردند؟ 💥کانال معلم فیزیک دغدغه مند👇 https://eitaa.com/Nasleroshan/704 ⁣🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥اگر ما وظيفه خود را درست انجام دهيم، دشمن هيچ كاري از دستش بر نخواهد آمد 🎙حضرت استاد 🗓 1401-08-28 نمازخانه موسسه امام خمینی(ره) 🌷 کشکول ناب حوزوی👇 🍀 @kashkolenab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 علامه ایرانی که فیلسوفان جهان را به چالش کشید! 🇮🇷 @farzandeIRAN_ir
مقاله مباحث کلامی استاد جعفری و برتراند راسل.pdf
533.4K
📕 مباحثه کلامی استاد جعفری و برتراند راسل ✍️استاد نام‌ برتراند راسل‌ و - تا حد‌ی‌ - شخصیت‌ علمی‌ و فلسفی‌ او، برای‌ مخاطبان‌ این‌ بحث‌ ناآشنا نیست؛ در عین‌ حال، به‌ آن‌ دسته‌ از خوانندگان‌ محترم‌ که‌ خواهان‌ آشنایی‌ بیشتر با ابعاد شخصیت‌ او هستند، توصیه‌ می‌شود مقدمه کتاب‌ برگزیده‌ افکار راسل، نوشته‌ پروفسور رابرت‌ اگنر، و نیز بحثی‌ که‌ در پایان‌ ترجمه فارسی‌ همان‌ کتاب، به‌ قلم‌ مرحوم‌ استاد جعفری‌ در تحلیل‌ شخصیت‌ راسل، آورده‌ شده‌ است، مطالعه‌ کنند. از طرفی، نام‌ و شخصیت‌ علمی‌ و فلسفی‌ مرحوم‌ علامه‌ محمدتقی‌ برای‌ مخاطبان‌ آشناست. از ویژگی‌های‌ مشترک‌ دو متفکر و فیلسوف‌ نامبردار، توجه‌ و اهتمام‌ آنان‌ به‌ مقوله‌های‌ مختلف‌ در زمینة‌ ، مذهب‌ و انسان‌شناسی‌ است. به‌ عبارت‌ دیگر، پژوهش‌ فلسفی‌ در زمینة‌ انسان‌ و مذهب‌ در آثار این‌ دو فیلسوف‌ غرب‌ و شرق‌ جایگاه‌ برجسته‌ای‌ را به‌خود اختصاص‌ داده‌ است. با این‌ تفاوت‌ که‌ پژوهش‌های‌ راسل‌ در این‌ باره‌ مبتنی‌ بر فلسفه شکاکیت‌ و الحاد است، ولی‌ تحقیقات‌ استاد جعفری‌ از فلسفه الهی‌ الهام‌ گرفته‌ است، و این‌ امر سبب‌ تفاوت‌ دیدگاه‌ آن‌ دو در این‌گونه‌ مسائل‌ گردیده‌ است؛ تفاوتی‌ که‌ استاد جعفری‌ را در جایگاه‌ منتقد افکار و اندیشه‌های‌ راسل‌ نشانده‌ است. در نوشتار حاضر، نمونه‌هایی‌ از نقدهای‌ استاد که‌ به‌ افکار و اندیشه‌های‌ راسل‌ درباره پاره‌ای‌ از مهم‌ترین‌ مسائل‌ کلامی، مربوط‌ می‌شود، بازگو شده‌ است. 💥منشا دین، تصور از خدا و تجرد روح و... 🌷کشکول ناب👇 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥نشست "آسیب شناسی وضعیت تفکر ورزی در جامعه امروز" + تأثیر فضای مجازی بر تحول نظام شناختی در جامعه امروز 🎤حجت الاسلام دکتر عبدالله محمدی 🗓۵ و ۶ آبان ۱۴۰۱ ⚡️بسیار مفید و قابل استفاده ⁣🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab
📚 "مصادر الحدیث و الرجال" ✍آیت الله سید احمد حسینی قطع: رحلی| ۵۱۸صفحه توضیح کتاب: این کتاب معرفی «نسخه‌های خطی» از کتاب‌های مهم «حدیثی و رجالی» شیعه است. در این اثر ضمن ارائه تصاویری از نسخه‌های خطی کتاب‌هایی مانند کافی، من لا یحضره الفقیه، تهذیب الاحکام، استبصار، اختیار الرجال، الرجال و الفهرست تألیف علمای بزرگ شیعه مانند: ، شیخ ، شیخ ، نجاشی و ابن داود حلی است، به معرفی اجمالی نسخه‌های خطی از این کتب حدیثی و رجالی معتبر شیعه پرداخته شده است. در معرفی این کتاب‌ها، ضمن بیان کلیاتی از محتوای کتاب، نویسنده کتاب و تاریخچه تدوین و تألیف آن، به معرفی نسخه‌ها خطی از آن‌ها پرداخته شده و محل نگهداری این نسخه‌های خطی پرداخته شده و در معرفی این نسخه‌ها، قطع کتاب، معرفی تعلیقات صورت گرفته بر آن کتاب، تاریخ چاپ آن، محل چاپ و تعداد صفحات آن‌ها بیان شده است. 🛍 خرید کتاب از ناشر ⁣🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab
‍ ⚡️فساد اقتصادی در جامعه اسلامی 🔻آیت الله : 🔸مرحوم والد[آیت الله العظمی شاه آبادی] درباره فساد اقتصادی ایجاد شده در جامعه اسلامی می‌نویسد: بعضی از غَفَله و جَهَله را مشاهده می‌نمائیم که تشکر می‌کنند از این‌که صنایع دشمن، آنها را اداره نموده و می‌گویند خداوند عالم، آنها را خر و حمال ما قرار داده ولی اگر به نظر منصفانه متوجه شوند، می‌فهمند حمّال کسی است که پنبه را یک مَن، شش قِران به دشمن می‌دهد و یک مَن ششصد تومان یا متجاوز، از او می‌خرد. حال مشاهده کن ببین خر کیست؟ 🔹ایشان بر این عقیده است که حلّ مشاکل جامعه اسلامی در گرو توسعه روحیه اخوّت و برادری در جامعه است و در [کتاب]شذرات المعارف اوصاف حمیده اخوت را در قالب قلب ملکوتی ترسیم و بیان کرده است. 📚حدیث نصر ص 150 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
💥جمله «الطرق الی الله بعدد انفاس الخلائق» جست‌وجوی بسیار در متون احادیث نشان می‌دهد که عبارت یادشده در هیچ‌یک از منابع معتبر نقل نشده است و حدیث تلقی‌کردن آن نخستین‌بار در کتاب محیط‌الاعظم از سیّد حیدر آملی (م. 788)، عالم و عارف شیعی، دیده می‌شود (آملی، 1380، ج 1: 235)؛ وی در جامع‌الاسرار نیز آن را حدیث نبوی خوانده است و فیض کاشانی در علم‌الیقین ضمن اشاره به سخن آملی، نسبت‌به حدیث‌بودن آن تردید کرده است (فیض کاشانی، 1377، ج 1: 43 پاورقی). علامه مجلسی (م. 1111 ق.) در بحارالانوار، ذیل شرحی بر یک روایت از امام حسن عسکری (ع)، دقیقاً عین عبارات فیض کاشانی را ـ که در آن به همین عبارت اشاره کرده ـ بدون ذکر منبع آورده است (مجلسی، 1403 ق، ج 64: 137). شاید همین مطالب مجلسی در بحارالانوار، یکی از کتاب‌های بزرگ حدیث، باعث شده است برخی از بزرگان به‌ویژه علمای معاصر شیعه مانند ملااحمد نراقی، میرزا مهدی آشتیانی و علامه طباطبایی این عبارت را حدیث تلقی کنند (رک. نراقی، 1390: 206؛ آشتیانی، 1367: 504؛ رخشاد، 1381: 107). نکتة مهم دیگر این است که از علمای اهل تسنن، هیچ‌یک از متقدمان یا معاصران، این عبارت را حدیث تلقی نکرده‌اند و هنگام نقل آن فعل‌هایی مانند «گفته‌اند» یا «گفته شده است» را به کار برده‌اند... ✂️ بخشی از "پژوهشی در سیر روایی-عرفانی گزارة مشهورِ «الطرق الی الله بعدد انفاس الخلایق»" 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
متن_کتاب_«حاکميت_سياسي_فقيهان_از.pdf
705.7K
⁉️آیا آخوند خراسانی مخالف بود؟ 📚 «حاکمیت سیاسی فقیهان از دیدگاه آخوند خراسانی» این ادعا را تحقیقا و مستند بررسی کرده است. ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab