💥خطای طلاب موجب انحراف مردم از «دین»!
🎤 #امام خمینی :
چه بسا امورى كه براى عامه مردم مباح است، براى شما (طلاب) جايز نيست، و ممكن است حرام باشد. مردم ارتكاب بسيارى از امور مباحه را از شما انتظار ندارند، چه رسد به اعمال پست نامشروع، كه اگر خداى نخواسته از شما سربزند، مردم را نسبت به اسلام و جامعه روحانيت بدبين میسازد. درد اينجاست: اگر مردم از شما عملى كه خلاف انتظار است مشاهده كنند، از دين منحرف مىشوند؛ از روحانيت برمیگردند، نه از فرد!
📚 جهاد اکبر ، صفحه 13
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
⚫️ «انا لله و انا الیه راجعون» ⚫️
درگذشت
استاد محترم جناب حجتالاسلام و المسلمین آقای مهدی پیشوایی
مدیر گروه تاریخ مؤسسه امام خمینی(ره)
را خدمت خانواده محترم ایشان، و همچنین خدمت اساتید و دانشپژوهان گروه تاریخ و تمامی علاقهمندان به ایشان، تسلیت عرض نموده و علو درجات آن مرحوم و صبر و بردباری برای بازماندگان را از خداوند متعال خواستاریم.
روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
💥شهریه مِلک شخصی من است و راضی نیستم طلاب به غیر فقه و اصول مشغول شوند!
#رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1370 در مراسمی به بیان خاطره ی مهمی از آیتالله سید حسن تهامی پرداختند:
«مرحوم آقا سیّد حسن تهامی که از شاگردان خوب مرحوم میرزا و هم عرض و هم ِقران با آقای خویی و آقای میلانی و ملای حسابیای بود، میگفت که ما ده، دوازده نفر شدیم که اسم آقای #خویی و آقای #میلانی و مرحوم آسیّد علی مدد قاینی و خودش و چند نفر دیگر را میآورد و بعد از اینکه مرحوم میرزا فوت کرد، چند صباحی دور و بر مرحوم آسیّد ابو الحسن رفتیم و گفتیم که ترتیبی به حوزه داده بشود؛ طلبه ها از مسائل جدید مطلع بشوند و احیاناً زبان خارجی بخوانند؛ آن وقتهایی بود که تازه این افکار اروپاییها راه افتاده بود و به همه جا می آمد. ایشان میگفتند که جلسه ی اول مرحوم سیّد از حرف ما استقبال کرد؛ اما جلسه ی دوم که برای نتیجه گیری رفتیم، به نتیجه نرسیدیم! ایشان می گفتند که بین بیرونی و اندرونیِ سیّد اتاق کوچکی بود که اتاقِ نشستن خود ایشان بود؛ دیدیم در باز شد و درحالیکه عبا روی دوشش نیست و دکمه های قبایش را هم نبسته است پیدا بود که برای نشستن نیامده بود وارد جمع ما شد؛
ما بلند شدیم و احترام کردیم؛ گفت نه، من داخل نمیآیم؛ خواستم همین قدر بدانید که این وجوهاتی که من میدهم، ملک شخصی من است؛ برای اینکه من قبلًا قرض میکنم و شهریه را میدهم؛ بعد که وجوهات میآید، قرضم را ادا میکنم؛ بنابراین آن وقتی که این شهریه داده میشود، ملک شخصی من است که داده میشود و من راضی نیستم که جز فقه و اصول، طلبه به کار دیگری اشتغال داشته باشد و بخواهد شهریه بگیرد. این را گفت و در را بست و رفت!
حالا در این فاصلهی یک هفته، 10 روز چه کسی خدمت ایشان رفته بود و چه گفته بود، آدم نمیداند!».
🌐 منبع 👉
#خاطرات_علما
#نقد_حوزه
#سید_ابوالحسن_اصفهانی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
💥عزاداری امام حسین (علیه السلام) باید قهرمان هایی تربیت کند تا در برابر ظالم بایستند!
✍ امام #موسی_صدر :
◾️من حسینی را که کشته شده است تا من گریه کنم نمی شناسم. چرا من برای امام حسین'ع' گریه میکنم؟ من برای امام حسین'ع' گریه میکنم تا او را به یاد داشته باشم و به یاد داشته باشم که او در برابر دنیایی از قدرت ایستاد؛ دنیایی که همگی دست در دست هم داده و از هرسو او را احاطه کرده بودند و او به تنهایی به میدان می رفت ...
◾️من نمیتوانم مراسم عزاداری امام حسین'ع' را از تلاش برای حمایت مجاهدان در مرزها جدا بدانم. من نمی توانم سوگواری برای امام حسین'ع' را درک کنم مگر آنکه بتواند قهرمانانی را تربیت کند؛ کسانی را تربیت کند که در برابر ستمگر بایستند و در برابر حاکم ستمگر سخن حق را بگویند. این است معنای حسین'ع' و معنای عزاداری برای امام حسین'ع'.
📚 کتاب سفر شهادت امام حسین پیشرو اصلاحگری،بند ۱۸۴
#عدالت_اسلامی
#آسیب_شناسی_تبلیغ
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
💥فتوای #شیخ_انصاری و #میرزای_شیرازی (صاحب فتوای تحریم تنباکو) بر حرمت قمه زنی
#قمه_زنی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
برنامه پیشنهادی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ .pdf
9.79M
📚برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی
دکتر محمدمهدی اسماعیلی
✍پ.ن: مطالعه این برنامه فواید بسیاری دارد ، حداقلش این است که کمی بیشتر با مقوله فرهنگ و گستره موضوعات آن آشنا می شویم!
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
🔻طالبان پیروی از سلفیت و وهابیت را در افغانستان ممنوع اعلام کرد
🕰۲۰ آذر ۱۳۹۷
🔹کمیسیون نظامی طالبان در شمال غرب افغانستان در بیانیه ای اعلام کرده است که افکار وهابیت، سلفیت، پریلویت و بنجپیریت به دلیل ایجاد تفرقه در بین مردم این کشور ممنوع هستند.
🔸کمیسیون نظامی طالبان از افراد این گروه خواسته از تبلیغ این عقاید جلوگیری کرده و پیروان آنها را مجازات کنند.این گروه تاکید کرده است که پیروان عقاید سلفیت و وهابیت نباید هیچ مسئولیتی داشته باشند و اگر کسی از مسئولان این گروه از عقاید یاد شده پیروی میکند باید از مقامش برکنار شود.
🔹در سالهای اخیر شماری از کشورهای عربی از طریق ساخت مدارس، کتابخانه ها و نفوذ در دانشگاه های افغانستان برای ترویج افکار وهابیت و سلفیت در این کشور تلاش میکنند.ساخت بزرگترین دانشگاه اسلامی از سوی عربستان سعودی در ننگرهار نیز از اقدامی در راستای ترویج وهابیت و استحکام پایگاه عقیدتی گروه های تکفیری در این کشور محسوب میشود.
فعالیت برخی از جریان های تکفیری در راستای ترویج افکار وهابیت در این کشور از طریق مدارس و دانشگاه ها نگرانی بسیاری از علمای اهل تسنن این کشور را برانگیخته است.
👈علمای برجسته اهل تسنن در افغانستان بارها از فعالیت رو به گسترش وهابیت و سلفیت در این کشور ابراز نگرانی کردند.
«مولوی یار محمد» از اعضای شورای علمای شمال افغانستان گفته بود که جریانهای تکفیری جوانان و نوجوانانی را که آگهی دینی کمی دارند به وهابیت دعوت میکنند.
🔹با این حال، افزایش حوادث تروریستی بویژه حمله به مساجد از سوی جریانهای تکفیری و نگاه مصلحت گرایانه دولت افغانستان در برخورد با جریان های تکفیری بر نگرانی ها در این مورد افزوده است.
🌐 منبع 👉
#اهل_سنت
#وهابیت
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥فتوای #شیخ_انصاری و #میرزای_شیرازی (صاحب فتوای تحریم تنباکو) بر حرمت قمه زنی #قمه_زنی ✔️کشکول ناب
منع_قمه_زنی_توسط_آیت_الله_سید_ابوالحسن.pdf
673.2K
📒 #مقاله بررسی فتوای منع مرحوم آیت الله #سید_ابوالحسن_اصفهانی از قمه زنی
🔻در این مقاله اثبات شده است که مرحوم آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی استاد مرحوم آیت الله بهجت به نهی و مخالفت با #قمه_زنی پرداختند.
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
پرفسور کردوانی.pdf
315.4K
💥مرحوم پرفسور پرویز کردوانی :
آب تمام شده! راه جبرانی نیست/ باید سبک زندگیمان را تغییر دهیم/ تنها راهکار؛ تعویق در خشک شدن است
▪️پرفسور کردوانی ، پدر علم کویرشناسی ایران ، امروز در ۹۰سالگی درگذشت، شادی روحشان صلواتی هدیه فرماییم▪️
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥هر کس نباید در علوم قرآن و حدیث دخالت کند!
✍ #امام خمینی (ره):
🔹 قرآن و حدیث برای طبقات مختلفه مردم آمده است و در آن علومی است که برای یک طبقه عالی از دانشمندان است و دیگران از آن بکلّی بی بهره هستند؛
مانند براهینی که بر تجرد واجب و احاطه قیّومی اوست که
🔻 شماها اگر تمام قرآن را بگردید نمی توانید اینگونه مسائل را از قرآن استفاده کنید؛
🔸 لیکن اهل آن، مانند فیلسوف بزرگ صدرالمتألّهین و شاگرد عالیمقدار آن، فیض کاشانی، علوم عالیه عقلیه را از همان آیات و اخبار که شماها هیچ نمی فهمید، استخراج می کنند.
🔹 آری؛ هر کس نباید در علوم قرآن و حدیث دخالت کند. قرآن و حدیث نیز نهی از این تصرفات جاهلانه کرده است که شما بیخردان پا را از گلیم خود دراز نکنید.
📚کشف الاسرار ، ص323
#تفسیر
#ملاصدرا
#فلسفه_اسلامی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
ابوالبرکات بغدادی:
«الاحسن مع الفضلاء و ذوى البصيرة هو استعمال القياس و اما مع من لافضل له و لامعرفة فاستعمال الاستقراء اولی»
📚المعتبر فی الحکمة، ج۱، ص۲۵۸
#معرفت_شناسی
#منطق
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔻طالبان پیروی از سلفیت و وهابیت را در افغانستان ممنوع اعلام کرد 🕰۲۰ آذر ۱۳۹۷ 🔹کمیسیون نظامی طالبان
💥پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی کشتار مردم مزار شریف افغانستان به دست طالبان سال ۷۷
♨️بخشی از پیام:
جنایاتی که اندکی پیش از این در شهر مزارشریف به دست قشون ظالم و سنگدل طالبان اتفاق افتاده...👇
🌐 https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=2903
✍پ.ن: این حاکی از آن است که در طالبان ، کاملا مساله تکفیر و دشمنی با شیعیان واضح و روشن است
#طالبان
#اهل_سنت
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔻 احکام مسکن 🔸قسمت اول: ویژگی های مسکن تراز اسلامی🔻 hawzahnews.com/x4VVG ✅قسمت دوم: آسیب های معمار
جستاری نو بر معماری اسلامی.pdf
1.55M
📚 #کتاب جستاری نو بر #معماری_اسلامی
فهرست:
🔻معماری شیطان پرستی – معماری توحیدی
🔹استفاده از منابع دینی
🔻بناهای مسلمان ساز و هنر اسلامی
🔹استفاده از هنر و معماری جدید در تمدن ایرانی 1400
🔸سنت ها و سمبل ها
🔻طبیعت و معماری
✍️ نویسنده: مرتضی ملکی
#هنر_اسلامی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥تجلیل رهبر معظم انقلاب از کتاب گرانسنگ الحیاة نوشته مرحوم استاد محمدرضا #حکیمی و برادرانش
🔻متن پیام امروز رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت استاد حکیمی
بسم الله الرحمن الرحیم
با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی قدّساللهنفسه را دریافت کردم.
ایشان دانشمندی جامع، و ادیبی چیرهدست، و اندیشهورزی نوآور، و اسلامشناسی عدالتخواه بودند. ایشان عمر را فارغ از آرایهها و پیرایههای مادی، در خدمت معارف والای قرآن و سنّت گذرانده و آثاری ارزشمند از خود بهجا نهادند.
بهرهگیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیرهئی از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار میداشت.
اینجانب فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همهی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت مینمایم.
✍سیّدعلی خامنهای
۱ شهریور ۱۴۰۰
▪️شادی روح استاد محمدرضا حکیمی صلواتی هدیه بفرمایید▪️
#معرفی_کتاب
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
4_5843590382469777983.pdf
416.2K
📚 #کتاب قیام جاودانه
✍مرحوم استاد محمدرضا #حکیمی
درباره فلسفه قیام عاشوراء و مساله عدالت
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥اهمیت توجه به استعدادهای مختلف در حوزه
🎤رهبر انقلاب:
ما انواع روحانیون در سطوح گوناگون و با تخصّصها و تواناییهای مختلف نیاز داریم. استعدادها مختلف است. باید استعدادها شناخته شود، درسها خوانده شود، دورهها از هم تفکیک شوند و فضلای جوان در حوزه به کار گرفته شوند؛ چون برکات زیادی از این گروه عاید خواهد شد.
۱۳۷۴/۰۶/۱۴
#نقد_حوزه
#مشاوره_طلبگی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #کتاب ربا و بانک داری اسلامی ✍ آیت الله #مکارم_شیرازی نوشتار حاضر محصول سلسله مباحث حضرت آیت الل
BarrasiToroghFararAzReba.PDF
894K
📚 #کتاب بررسی طرق فرار از ربا
✍ آیت الله #مکارم_شیرازی
🔻عناوين اصلی كتاب:
1 ضرورت بحث حيله هاى ربا
2 انواع طرق فرار از ربا
3 آراء فقهاء
4 دلايل نظريّات چهارگانه در باب حيل ربا
5 نقد و بررسى روايات حيل
6 ناسازگارى روايات فرار از ربا، با فلسفه حرمت ربا
7 نظر و فتواى نهايى
#اقتصاد_اسلامی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥علت احتمالی جذب بعضی سخنان!
✍ مرحوم استاد حسینعلی #راشد:
«در ضمن مطالعهٔ کتب، از بعضی سخنان میگذریم و از آنها هیچ معنی نمیفهمیم و اندک توجّهی بدانها نمیکنیم. و به پارهای از سخنان برخورد میکنیم که تمام توجّه ما را به خود جلب میکند و به اندازهٔ یک دنیا از آنها مطلب میفهمیم. جهتش همین است که با این دسته از سخنان، روح ما همداستان است و همان مطلب به طور اجمال در ذهن خودمان هست، منتها به آن توجّه نداریم. و چون همان مطلب را در کلمات دیگران مییابیم، به خود میآئیم و به آنچه در خاطر مرتکز داریم متوجّه میشویم و همان معانی را در روح خویش مییابیم. در حقیقت، همان معانی و عقاید مرتکز در روح است که از هم باز و آشکار میشود و چون باعث توجّه ما به معانی مزبور آن کلمه میگردد تصوّر میکنیم این همه معنی را از آن یک کلمه فهمیدهایم».
📚مقالات راشد، ص۲۲۴
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥تجلیل رهبر معظم انقلاب از کتاب گرانسنگ الحیاة نوشته مرحوم استاد محمدرضا #حکیمی و برادرانش 🔻متن پیا
💥مرجعیت فکری؛ از سلبریتی های حزب اللهی تا مصباح و حکیمی
✍علی ریاحی پور
امروز تو سایت آقا داشتم گشت و گذاری می کردم، به ذهنم رسید نام استاد حکیمی رو سرچ کنم ببینم آقا مطلبی درباره ایشان دارند یا خیر که به تعابیر جالبی رسیدم. آقا در دیدار با گروه معارف راديو به تاریخ 13 اسفند 1370، مسؤلین مربوطه رو ارجاع میدن به دو نفر؛ علامه مصباح و استاد حکیمی.
بخوانید 👇👇
«شما بايد يك گروه مشاورهى محتوايى از مناسبترين شخصيتهايى كه امروز میتوانيد پيدا كنيد،داشته باشيد؛ مثلاً از آقاى مصباح دعوت كنيد و اصرار هم بكنيد؛يا مثلاً از شاگردان آقاى مصباح دعوت كنيد.خوشبختانه يكى از موفقيتهاى آقاى #مصباح_یزدی در قم اين است كه ايشان برخلاف خيلى از فضلاى ما كه فضلشان در خودشان منحصر مانده،فضلش در شاگردان، خوب سرريز شده است.سراغ شخصيتهايى هم كه كنار هستند و در صحنهى معارف مذهبى خيلى حضور پيدا نمىكنند،اما آماده هستند كه به شما كمك كنند،برويد؛ مثلاً سراغ آقاى محمّدرضا #حكيمى برويد و از ايشان استفاده كنيد.بنابراين،يك گروه مشاوره درست كنيد و از اينها خوراک فكرى محتوايى بخواهيد.»
.
جریان انقلابی خصوصا نسل جوان آن، روز به روز در فقدان رجوع به متفکرین اصیل انقلاب اسلامی و آدمای قد بلند و صاحب حرف، به لحاظ بنیه های تفکری لاغر و لاغر تر می شود و روزگار خود را با شاخ های حزب اللهی خود مجتهدپندار و رسانه زده و بی محتوا در اینستا و توئیتر می گذراند و در جهل مرکب خود در حال غلتیدن هستند.
ادامه👇
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥مرجعیت فکری؛ از سلبریتی های حزب اللهی تا مصباح و حکیمی ✍علی ریاحی پور امروز تو سایت آقا داشتم گشت
ادامه یادداشت مرجعیت فکری 👉
امروز رنجی که می بریم از آن است که نسل ما استاد ندیده است، باید استاد دید و استاد دید و استاد دید.اثری که استاد دیدن دارد، نه کتاب خواندن و نه سخنرانی گوش دادن، چه برسد به توییت و کپشن و یادداشت تلگرامی خواندن!!
باید گریست بر نسلی که یک به یک بزرگانی چون مصباح و حکیمی و صفائی حائری و.. را از دست می دهد و امروز باید در فقر معنا بسوزد و پیگیر سخنرانی های فلان خطیب و فلان استادی باشد که در بهترین حالت بتوانند شمه ای از معارف متفکرین استخوان دار اسلام شناس انقلاب اسلامی را برایمان تبیین و ترسیم کنند.
این ایام که حال استاد رحیم پور ازغدی ام ناخوش احوال بود واقعا یک لحظه پیش خودم در بهت فرو رفتم و در نماز از خدا خواستم از این اندک منابع بی غل و غش معارف اسلامی که برایمان مانده محروممان نکند که خدا می داند باید سالها گذشت تا امثال این بزرگان تربیت شوند. باید غرق شد، غرق در اندیشه ها، کتاب ها و افکار این بزرگان و از این غرق شدن باید لذت بُرد چرا که این غرق شدن حتی اگر منجر به مرگ شود، این مرگ آغاز حیاتی مجد
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #کتاب قیام جاودانه ✍مرحوم استاد محمدرضا #حکیمی درباره فلسفه قیام عاشوراء و مساله عدالت ✅ کشکول
خروش عدالت (زیست نامه استاد حکیمی).pdf
5.37M
📙 #مقاله خروش عدالت (زیست نامه استاد #حکیمی)
✍محمد اسفندیاری
🗃منبع: بینات ۱۳۸۲ شماره ۳۷ و ۳۸
#تراجم_علما
#عدالتخواهی
#عدالت_اسلامی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
❓چرا عدهای از مجتهدین، مقلدند؟!
✍️مجتبی قربانی همدانی(استاد حوزه):
🔹هرچند عوامل زیادی برای این مساله می توان بیان کرد اما یک عامل را میتوان به عنوان عامل اصلی معرفی نمود. اهمیت این عامل و میزان تاثیر آن از همه عوامل دیگر بیشتر است و میتوان آنرا مهمترین آسیب در یک نظام آموزشی به خصوص در حوزههای علمیه دانست.
🔺آموزش مقلدانه و منفعلانه، اصلیترین آفت یک نظام آموزشی است. برخورد منفعلانه با متون آموزشی به این صورت که تمام هم و غم استاد بر تبیین صحیح متن و دفاع تمام قد از دیدگاههای مولف معطوف باشد و نظام ارزیابی هم بر همین اساس شکل گرفته باشد، شاگردانی را میپرواند که غایت قصوایشان فهم متن و تسلط بر نظریات مطرح شده در کتب درسی است.
🔹فرض کنیم که طلبه مستعدی با معدل بالا از ابتدای طلبگی، تمام مطالب کتب درسی را در این نظام آموزشیِ منفعلانه به خوبی فراگرفته و احیانا درس هم داده است. آنچه این طلبه به طور ناخودآگاه به عنوان کار علمی میشناسد عبارت است از دریافت صحیح نظرات بزرگان یک علم که به معنای انفعال در مقابل ایشان است. ذهن چنین شخصی کار علمی را «فهمیدن» میداند.
🔺محصول چنین نظام آموزشی منفعلانه چیزی جز یک مجتهد مقلد نیست. اینگونه نیست که کسی بیست سال مقلدانه درس بخواند و بعدازآن به ناگاه به موتور تولیدِ نظریات گوناگون علمی تبدیل شود.
🔹علت اصلی پدیدهای به نام «مجتهد مقلد» این است که فرد در یک نظام آموزشی یاد گرفته که باید بخواند و بفهمد و وقتی فهمید، کار تمام است. نهایت هنر این فرد این است که یک نظر را گزارش یا نقد کند یا چند نظر را به هم مقایسه نموده و بین آنها داوری کند.
منبع 👉
#نقد_حوزه
#مشاوره_طلبگی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📜مکتب محقق 🔹به پاس خدمات علمی و فرهنگی استاد مهدی #محقق ✍با آثار و گفتاری از استاد #مهدوی_راد و دک
💥اعتقاد محمدبن زکریای رازی به کتب آسمانی
🎤استاد مهدی #محقق :
تصور فرنگیان این بود که مسلمانان دو نفر عالِم شاخص بیشتر ندارند که نخست #ابن_سینا، کپی از #ارسطو و دیگری #زکریای_رازی کپی از جالینوس است، اما در کتاب «الشکوک علی جالینوس» که رازی با کمال تواضع در نقد آثار جالینوس که وی را در سمت استاد خود برمیشمارد 17 انتقاد بر این دانشمند وارد میکند.
📚کتاب «الشکوک علی جالینوس» تهمت انکار نبوت از سوی رازی را نیز باطل میکرد زیرا در مصر کتابی با عنوان «تاریخ الالحاد» منتشر شده بود که مولف آن ادعا کرده که زکریا رازی منکر نبوت بوده است. رازی در این کتاب نخست به بررسی کتاب «البرهان» جالینوس میپردازد و سپس تصریح میکند که این کتاب را پس از کتابهای آسمانی که از جانب خداوند نازل شده است، یکی از کتب مهم و نافع در نزد خود میداند.
📆بخشی از سخنرانی استاد مهدی محقق در مراسم گرامیداشت مرحوم استاد دانش پژوه
🖼کتاب الشکوک علی جالینوس
محمدبن زکریا رازی
به اهتمام دکتر مهدی #محقق
#تمدن_اسلامی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥اعتقاد محمدبن زکریای رازی به کتب آسمانی 🎤استاد مهدی #محقق : تصور فرنگیان این بود که مسلمانان دو ن
💥تحقیقاتی درباره محمدبن زکریای رازی
✍استاد شهید #مطهری:
🔹در فهرست کتب رازی، کتاب فی النبوات آمده که دیگران به طعن و استهزا نام او را «نقض الادیان» نهادهاند و کتاب دیگری به نام فی حیل المتنبئین که دیگران به طعن نام او را «مخاریق الانبیاء» گذاشتهاند. این کتابها در دست نیست، ولی متکلمین اسماعیلی از قبیل ابوحاتم رازی و ناصرخسرو (و شاید منقول از ابوحاتم) در کتب خود به نقل قول از رازی مطالبی آورده مبنی بر اینکه او منکر نبوات بوده است.
🔸هرچند ابوحاتم نام رازی را نبرده است و از او با کلمه «ملحد» یاد کرده است ولی مسلّم است که منظور او محمد بن #زکریای_رازی است.
🔹نظر به اینکه آن کتب در دست نیست، نمیتوان اظهار نظر قطعی کرد ولی از مجموع قرائن میتوان به دست آورد که رازی منکر نبوات نبوده و با «متنبئین» (مدعیان دروغین نبوت) در ستیزه بوده است. مباحثات رازی با ابوحاتم اسماعیلی در منزل یکی از بزرگان ری در حضور اکابر و بزرگان شهر و «علی رؤوس الاشهاد» محال است که در زمینه ابطال نبوات باشد و رازی صریحاً و علناً همه نبوات را تکذیب کند و همه مذاهب را باطل بداند و در نهایت احترام هم زیست نماید. این که برخی ادعا میکنند که ابوریحان #بیرونی کتابی به نام «نقض الادیان» و کتابی به نام «مخاریق الانبیاء» به رازی نسبت داده است به هیچ وجه صحیح نیست. ابوریحان یکی از آن کتابها را «فی النبوات» و دیگری را «فی حیل المتنبئین» میخواند و به دنبال نام هر کدام کلمه «یدعی» را اضافه میکند و میرساند که این نام را دیگران دادهاند. ابن ابی اصیبعه ضمن اینکه نسبت چنین کتابی را به رازی انکار میکند، احتمال میدهد که برخی «اشرار» این کتاب را ساخته و از روی دشمنی به رازی نسبت داده باشند و تصریح میکند که نام «مخاریق الانبیاء» را دشمنان رازی نظیر علی بن رضوان مصری به این کتاب دادهاند نه خود رازی. از سخن ابن ابی اصیبعه پیداست که کتاب نبوات و کتاب حیل المتنبئین غیر این کتابی است که این نام به او داده شده است، و آن دو کتاب وضع روشنی دارد.
🔹بعلاوه، رازی سخت پابند به توحید و معاد و اصالت و بقاء روح است. کتابی دارد "فی ان للانسان خالقاً متقناً حکیما" و کتابی دارد در رد سیسن ثنوی (رد بر مانویت) و رسالهای الی علی بن شهید البلخی فی تثبیت المعاد و نظرش در آن کتاب- همچنانکه ابن ابی اصیبعه میگوید- نقد نظریه منکران معاد است، و کتابی فی ان النفس لیس بجسم. چگونه ممکن است کسی همه اصول مبدأ و معاد و روح و نفس را پذیرفته باشد و منکر نبوات و شرایع باشد؟! بعلاوه او کتابی دارد فی آثار الامام الفاضل المعصوم که به احتمال قوی بر طبق مذاق شیعه در امامت نوشته است، و کتابی دارد به نام النقض علی الکیال فی الامامة و کتابی به نام کتاب الامام و المأموم المحقین، و همه میرساند که اندیشه امامت فکر او را مشغول میداشته است است کسی که منکر شرایع و نبوات باشد، درباره امامت حساسیتی ندارد.
🔻بعید نیست همچنانکه بعضی گفتهاند[کتاب فلاسفه شیعه] رازی تا حدودی طرز تفکر شیعی امامی داشته است و همه مفکرانی که این گونه طرز تفکر داشتهاند، از طرف دشمنان شیعه امامیه متهم به کفر و زندقه میشدند.
🔸گذشته از همه اینها استدلالی که از رازی در انکار نبوت نقل شده، آنقدر سست و ضعیف است که از مفکری مانند رازی بسیار بعید است، از قبیل این که اگر میبایست مردم هدایت شوند چرا همه مردم پیامبر نیستند؟!
🔹آنچه میتوان گفت این است که رازی اشتباهات و انحرافاتی داشته است، ولی نه در حد انکار نبوات و شرایع؛ دشمنان او که سخنان او را نقل کردهاند به او چنین چهرهای دادهاند و اصل سخن رازی هم که در دست نیست. ما در عصر خود کتابهایی دیدهایم که خالی از اشتباهات و انحرافاتی نیستند، ولی مخالفان آن کتابها چنان چهرهای به آن کتابها دادهاند که اگر کسی اصل آن کتابها را ندیده باشد باور نمیکند که این رسالات و مقالات در رد چنان کتابی باشد.
❇️رازی دو دسته مخالف داشته است: مخالفانی که بر آراء فلسفی او رد نوشتهاند مانند #فارابی و شهید بلخی و ابن هیثم و بعضی دیگر، و مخالفانی که بر آراء مذهبی او رد نوشتهاند. تنها این گروه که همان اسماعیلیاناند و تاریخ، خود آنها را «ملاحده» میخواند، چهره «الحاد» به رازی در تاریخ دادهاند و دیگران را هم تا حدی تحت تأثیر قرار دادهاند. اخیراً ملاحده عصر ما به نحوی دیگر در تأیید ملاحده اسماعیلی چهره الحادی به رازی میدهند، ولی نه به منظور بلاتوجیه ساختن رازی بلکه به منظور توجیه کردن خودشان.
🔺مطلبی دیگر که باید ناگفته نماند این است که رازی علیرغم نبوغ و تخصص در طب، در اندیشههای فلسفی توانا نبوده است. میتوان به #ابن_سینا حق داد که در پاسخ به پرسشهای ابوریحان بیرونی، رازی را «المتکلف الفضولی المتکلم بما لایعنیه» میخواند.
📚خدمات متقابل اسلام و ایران، ص464
#تراجم_علما
🔴 @kashkolenab
🔺اعتنا به نظريات بزرگان و تعصب بیجا!
✍آیت الله #شبیری_زنجانی:
💥یکی از رفقا میگفت شما به آقای خمینی اشکال میکنید من ناراحت میشوم.
🔻در حالی که متوجه نبود که طرح و نقد آراء یک عالم در حقیقت اعتناء به آراء اوست.
🔹ما هر روز نظریات مرحوم شیخ، آخوند و آقای خویی را بارها نقد میکنیم، آیا این تنقیص آنهاست یا اعتناء به آنها؟!
🔸اگر اسم عالِم را نبریم و مطلب را نقد کنیم کم کم نام آن عالِم نسيا منسيا میشود.
〽️وقتی دیدم در درس، برخی تحمل شنیدن نقد بر آراء آقای خمینی را ندارند، با اینکه من به انظار آقای خمینی معتنی بودم، ولی برای این که این عده تحمل نداشتند، مجبور شدم دیگر آراء آقای خمینی را مطرح نکنم.
📚جرعهای از دریا، ج۳، ص ۶۵۴
#نقد_پذیری
#امام
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab