🔰 تثبیت شدن ایمان همراه با اعتقاد پاک
✨«نثبت الله الذین آمنوا فی القول الثابت فی الحیات الدنیا و فی الاخره؛ خداوند کسانی را که ایمان آوردهاند در زندگی دنیا و در آخرت با سخن استوار، ثابت میگرداند.»(ابراهیم/۲۷)
🌴خداوند سبحان کسانی را که ایمان آوردهاند با قول ثابت که منظور، اعتقاد پاک است، تثبیت میکند؛
🌴تثبیت یعنی در دنیا و آخرت هیچ چیزی اعتقاد پاکشان را تکان نمیدهد.
#استاد_یزدان_پناه
#اوصاف_الاشراف
🗂 جلسه ۱۰
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 جرعهای از زلال ابوحمزه
مَعْرِفَتي يا مَوْلايَ دَليلي عَلَيْكَ، وَحُبّي لَكَ شَفيعي اِلَيْكَ
ای مولای من! معرفتم، راهنمايم به سوی تو است و عشقم به تو، واسطهام به پيشگاه توست.
#ماه_رمضان
#دعای_ابوحمزه_ثمالی
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 متعلَق سفاهت در فرهنگ قرآن
✅ قرآن كريم بعضی از افرادی را كه ممكن است در مسائل علمی قوی باشند اما در مسائل عملی ضعيف، سفيه میداند.
سفاهت در مكتب قرآن و فرهنگ دين غير از سفاهت در مسائل عادی است. اگر كسی در يك رشته علمی متخصص باشد، ولی در هنگام امتحان عملی دستش بلرزد، سفيه است.
🔸 سَفَه در مقابل آن عقل است كه «يعبد به الرحمان و يكتسب به الجنان»،
پس اگر كسی «لم يعبد الرحمان ولم يكتسب الجنان» فهو ليس بعاقل يعنی و هو سفيهٌ.
بنابراين، اگر كسی خواست بين زن و مرد داوری كند و ببيند زن پيش خدا مقرب است يا مرد، عقل به معنای علم مصطلح را، معيار قرار ندهد، زيرا آن عقل فضيلت زائدی است كه برای اداره چرخ زندگی تنظيم شده و با مرگ انسان، همه آن از دست میرود، و چون انسان بعد از مرگ برای ابد میماند لذا بايد چيزی را به همراه ببرد كه ابدی باشد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
#ماه_خدا
#ماه_مبارک_رمضان
🕊 روزه باعث خلوت روح میشود. خلوت روح یعنی استراحت دادن به روح برای انس با خدا و خلوت دل از غیر خدا.
#استاد_یزدان_پناه
📆 رمضان ۱۴۴۱
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت هشتاد و دوم🔰
🔸اختلافى كه بين زندگى مدرن و سنتی است،
در مصداق وسايل آن است:
✔️هم مصداق وسايلى كه با آن حوائج مادى خود را بر طرف مى سازد،
✔️و هم مصداق حوائجى كه او را وادار به ساختن وسايلش مى سازد.
🔸برای مثال:
انسان اولیه براى رفع حاجتش به غذا،
ميوه ها و گياهان و گوشتِ شكار مى خورد،
آن هم با ساده ترين وضعش، 🍗🍳🥩
امروز نيز همان را مى خورد،
اما با هزاران رنگ و سليقه، 🍟🍕🍔
🔸امروز؛
✔️ هم در تشخيص آثار و خواص خوردنی ها و نوشيدنی ها استاد و صاحب تجربه شده،
✔️ و هم در ساختن غذاهاى رنگارنگ و با طعم هاى گوناگون و نو ظهور تسلط يافته،
🔸غذاهايى مى سازد كه:
✔️هم داراى خواص مختلف است، 🥗🍲
✔️و هم ديدنش لذت بخش است،🍕🍟
✔️و هم طعم و بويش براى حس شامه و كيفيتش براى حس لامسه لذت آور است.🌮🍡
🔹اين اختلاف فاحش باعث نمى شود كه:
انسان امروز با انسان ديروز دو نوع انسان شوند،🚫
چون غذاهاى ديروز و امروز در اين اثر يكسانند كه:
🍛هر دو غذا هستند
🍛و انسان از آن تغذّى مى كرده،
🍛و سدّ جوع مى نموده
🍛و آتش شهوت شكم خود را خاموش مى ساخته،
👌🏻👌🏻امروز هم همان استفاده ها را از غذا مى كند.
📚تفسیر المیزان. جلد ۴. ص ۱۹۰.
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
📚بانوی بت شکن حجاز
✅روشن ترین و ساده ترین راه برای نشان دادن جایگاه زن در اسلام، معرفی دیدگاه اسلام در تکریم زنان است. منجی موعود اسلام، حضرت مهدی (عج) الگوی خویش را یک زن یعنی حضرت فاطمه (س) معرفی کرده و پیامبر اسلام(ص) نیز خدیجه (س) را درصدر بهترین های تاریخ قرار داده است.(ما ینطق عن الهوی، ان هو الّا وحی یوحی)
🔵درباره حضرت خدیجه(س) عبارت های متعددی گفته شده است: یار پیغمبر(ص)، نخستین زن مؤمن، همسر فداکار و... اما میخواهم او را با وصفی جدید معرفی کنم: بانوی بت شکن حجاز.
🔴نقطه مقابل توحید، شرک است، شرک دل بستن به هر چیزی غیر از خداست. «کلما یشغلک عن الله فهو صنمک»، خدیجه (س) توحید عملی را در سیره خویش محقق کرد و بتهای گوناگون را درهم کوبید.
🔶خدیجه (س) در زمانه خویش، بت ثروت پرستی را شکست. بانویی که چهارصد غلام و کنیز داشت، تمام ثروت خویش را در راه اعتلای عبودیت بخشید. در واپسین ساعات، کفنی برای خود نداشت، با اینحال از اینکه مستقیماً از رسول خدا(ص) کفن درخواست کند، شرم نمود و فاطمه اش را واسطه کرد.
🔷خدیجه(س) بت مادی گرایی در ازدواج را در هم کوبید. با وجود خواستگارانی از اصحاب زر و زور، فقط محمد(ص) را به خاطر توحید او پسندید و خود در ازدواج پیشقدم شد.
🔴زیباترین و عفیف ترین زنان مکه، بت عشق های مادی را در هم کوبید. آنچنان عشق خود به محمد(ص) را رنگ الهی بخشید که ماجرای لیلی و مجنون، شیرین و فرهاد و ... را در خاطره ها فراموشاند.
🔶ام المومنین، بت «اکثریت پرستی» را شکست. در شرایطی که اکثریت، رسول خدا(ص) را تکذیب کردند، او حقانیت را بر اکثریت ترجیح داد. زنان قریش او را تنها گذاشتند و هنگام تولد فاطمه(س) هیچکس در کنارش نبود. «صدّقتنی حین کذبونی»
✅«بانوی بت شکن حجاز» زنده است و با هر تکبیر مسلمانی، در حال اوج گرفتن، او در توحید و عبادت تمام مسلمانان شریک است.
#استاد_عبدالله_محمدی
https://eitaa.com/abmohammadi
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان
▪️ قسمت شانزدهم
بیان شد که یکی از ساحتهای رشد جامعه اسلامی از نظر حکمای اسلامی، حفظ توحّد و یکپارچگی جامعه است.
از عوامل تقویت این ساحت، عدالت و حسن خلق را میتوان نام برد.
1️⃣ عدالت:
عدالت به معنای قرار گرفتن هر چیزی در جای خود است. بر این اساس چنانچه در جامعه، عدالت برپا گردد:
🔸همه افراد و اشخاص، به حق واقعی خود دست پیدا میکنند.
🔹 بنابراین تبعیض و بیعدالتی که باعث تفرقه و گسست اجتماعی است، از بین میرود.
🔸بدین ترتیب، جامعه به سمت وحدت و یکپارچگی سوق پیدا میکند.
حاکمیت بدون عدالت اصلاً معنا ندارد؛
چنانکه در روایتی از امیرالمومنین (ع) آمده است که هیچ چیزی مانند عدل، نمیتواند موجب آبادانی مملکت شود. از طرف دیگر، در روایات آمده است که عدالت اصل ایمان است.
2️⃣ حسن خلق
عامل دیگری که در متون دینی، بسیار بر آن تاکید شده و نصف ایمان، دانسته شده است، مداراست که از فروع حسن خلق به شمار میرود.
❗️مدارا با تساهل متفاوت است.
مدارا یعنی، با وجود پذیرفتن حقانیت مراحل عالی، با کسانی که در مراحل پایینتر هستند، همراهی کنیم تا به تدریج به مراحل بالاتر ایمانی برسند.
❌اما در تساهل ایمان و بیایمانی یکسان هستند که چنین تلقی کاملاً اشتباه است.
علاوه بر موارد ذکر شده، تمام مقولاتی که به حفظ یکپارچگی جامعه میانجامد، در متون دینی به تفصیل بیان شده است. از جمله:
🔹 رفق
🔸رحمت
🔹صله رحم
🔸حسن جوار
🔹صداقت
همه اینها نشات گرفته از ایمان هستند و چنانچه به صحنه اجتماع بیایند، موجب پیوست اجتماعی و پیشرفت جامعه میگردند.
#استاد_یزدان_پناه
#ابعاد_اجتماعی_ایمان
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▪️ قسمت شانزدهم بیان شد که یکی از ساحتهای رشد جامعه اسلامی از نظر حکمای اسل
به یاری خداوند رحمان، سلسله مباحث #ابعاد_اجتماعی_ایمان در شانزده قسمت ارائه شد. امید است با توجه به احساس نیاز جامعه کنونی، افراد اهل پژوهش، این مباحث را پیگیری نموده، پرورش دهند و در سطوح مختلف اجتماعی ارایه نمایند.
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🔰 قسمت صد و پنجم 🔰
🌴از اين که خطیئه آدم و آدم زادگان را مراتب ظاهری است:
🔹معلوم شد كه:
1⃣ جميع انواع معاصى قالبى ابن آدم ⬅️ از شئون اكل شجره است.
🔸و تطهير آن به طورى است.
2⃣ و جميع انواع معاصى قلبيه آنها نيز از شئون آن شجره است.
🔸و تطهير آن به طورى است.
3⃣ و جميع انواع معاصى روحيّه از آن است.
🔸و تطهير آن به طورى است.
❇️و تطهير اعضاى ظاهريّه ⬅️
1⃣ «ظلّ» طهارات قلبيّه و روحيّه است براى كمّل.
2⃣ و دستور و «وسيله» آنها است براى اهل سلوك.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نماز، شستوشوی دل
🌧بار یافتن به محضر حق دل را شستوشو داده و آماده پرواز میکند.
🕊یکی از آثار نماز شستوشوی دل میباشد، چون نماز بار یافتن به محضر حق است.
#استاد_یزدان_پناه
#اسرار_الصلاه
🗂 جلسه ۶۸
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
حضرت استاد یزدانپناه محرم سال ۱۳۹۹، سلسله جلساتی را در شهر آمل به ابعاد اجتماعی ایمان پرداختند. این سلسله جلسات در شانزده قسمت تنظیم و به علاقمندان تقدیم شد.
برای دسترسی آسان به هر قسمت، بر لینک مورد نظر ضربه بزنید:
🔰 قسمت اول
https://eitaa.com/madresehbagherain/3016
🔰 قسمت دوم
https://eitaa.com/madresehbagherain/3019
🔰 قسمت سوم
https://eitaa.com/madresehbagherain/3107
🔰 قسمت چهارم
https://eitaa.com/madresehbagherain/3118
🔰 قسمت پنجم
https://eitaa.com/madresehbagherain/3159
🔰 قسمت ششم
https://eitaa.com/madresehbagherain/3223
🔰 قسمت هفتم
https://eitaa.com/madresehbagherain/3307
🔰 قسمت هشتم
https://eitaa.com/madresehbagherain/3320
🔰 قسمت نهم
https://eitaa.com/madresehbagherain/3337
🔰 قسمت دهم
https://eitaa.com/madresehbagherain/3350
🔰 قسمت یازدهم
https://eitaa.com/madresehbagherain/3362
🔰 قسمت دوازدهم
https://eitaa.com/madresehbagherain/3376
🔰 قسمت سیزدهم
https://eitaa.com/madresehbagherain/3384
🔰 قسمت چهاردهم
https://eitaa.com/madresehbagherain/3425
🔰 قسمت پانزدهم
https://eitaa.com/madresehbagherain/3458
🔰 قسمت شانزدهم
https://eitaa.com/madresehbagherain/3558
#توحید
✅ قرآن شریف می فرماید آدم مافوق همه است.
✅ آن خلاصه را که می فرماید یعنی آدم وقتی همه این عالم را جمع کردند تو عصاره این عالم هستی،
✅ بعد از این که این عصاره عالم آمد و عقل پیدا کرد و عاقل شد و توانست حرف بفهمد یعنی از مقدمات بدیهی به مقدمات نظری پی برد،
✅ از آن وقتی که شروع کرد به چیز فهمیدن، آن وقت می فرماید ما آن روح منفوخ را به او اعطاء می کنیم یعنی یک توحیدی به او می دهیم یعنی این می فهمد که یک غیر متناهی در این عالم هست یعنی یک هستی غیر متناهی است که تمام یک آسمان و زمین امواج او هستند. یک متکلمی هست که تمام این موجودات عالم کلمات او هستند. بعد این را کم کم می تواند بفهمد به آن متکلم راه می برد.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 رنگ خدا
✨ما میتوانیم به همه تعلقات، رنگ خدایی بزنیم.
✨تکتک کارهایی که در دنیا انجام میدهیم، میتواند برای آخرت باشد.
#استاد_یزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰قسمت صد و پنجاه و سوم🔰
🔹 خواجه عبدالله، هزار منزل برای سلوک شمرده است.
اما اساساً مراحل سلوک را در یک تقسیم کلی می شود به سه مرحله تقسیم کرد.
1️⃣ریاضت
2️⃣عشق
3️⃣فنا
تا ریاضت نباشد عشق نمیآید.
✅ همه انسانها، در درون خود، نسبت به حضرت حق، عشق جبلّی کامن دارند.
❓ عشق جبلی کامن به چه دلیل؟
چون ما از آن سو هستیم، از ملکوت و از گُلشنِ قدس هستیم؛
چون از گلشن قدس هستیم، نوعی میلِ جبلّی وطنی داریم به آن عالم.
✅ این عشق در همه ما هست.
❓ولی چه می شود این عشق، خود را پنهان می کند؟
تا تعلّقات میآید، دست و پایِ جان را میبندد و دیگر احکام جان، پنهان میشود.
🔅اگر روحِ خداوندی را به حال خود بگذاریم مجذوب عالم بالا است ولی به دلیل تعلقات، مجذوب این عالم شد؛
❓چرا؟
❌ چون قُیود بسیاری به او رسیده و دست و پایش بسته شده است.
یکی از این قیود، اهل جستجو و غیبت بودن است. بعضی به شدت تشنه جستوجوهای نامربوط هستند و مدام غیبت میکنند و تشنه این امور هستند.
❓چرا انسان به اینجا میرسد که تشنه امور این چنینی میشود؟
❌چون اصل خود را رها کرد، به جای اینکه در ملکوت جستوجو کند، در دنیا جستوجوی میکند.
❗️و احساس میکند با جستوجوهای دنیایی، نیازش برطرف میشود!
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 استمرار در برنامه عبادی
🌴 خوشا به حال آن که عبادتی را، هر چند اندک، پی در پی انجام میدهد.
🌴 کاری به نتیجه میرسد که استمرار داشته باشد.
🕊 برنامه عبادیتان را حداقل یک سال ادامه بدهید. مثلا برنامه روزانهیتان این باشد که زیارت امین الله بخوانید.
#استاد_یزدان_پناه
#اوصاف_الاشراف
🗂 جلسه ۱۱
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معرفینامه علامه طباطبایی ره
▪️قسمت دهم
🔴 نقل رؤيا و كلام مرحوم آية الله آملى درباره علامه طباطبایى
🌴به محضر مبارك جناب استاد
آية الله حاج شيخ محمد تقى آملى رضوان الله تعالى عليه مشرف شدم و خوابى كه ايشان را ديدهام كه در عالم رويا به
من فرمود:
✨ التوحيد أن تنسى غير الله
به ايشان عرض كردهام، اين جمله توحيديه را كه از من شنيد.
اين بيت
گلشن راز عارف شبسترى را در بيان آن برايم قرائت فرمود:
🍃نشانى دادهاندت از خرابات
🍃كه التوحيد اسقاط الاضافات
اما مرحوم آملى مصراع اول را چنين قرایت فرمود: خبر در داده اندت از
خرابات.
🌴بعد سخن از مرحوم آقاى قاضى و استاد علامه طباطبائى و اخوى محترم ايشان آية الله مرحوم آقا سيد محمد حسن الهى به ميان آوردم.
🌴 مرحوم آقاى آملى به من فرمودند: آقا اگر كسى بايد در تحت تصرف و تعليم كاملى به جايى برسد و قدمى بردارد ⬅️
من براى شما بهتر از جناب آقاى
طباطبائى ( يعنى علامه طباطبائى صاحب تفسير الميزان ) كسى را نمى شناسم و بيشتر با ايشان مراوده داشته باشيد
كه ايشان و مرحوم سيد احمد كربلائى كشميرى در ميان شاگردان مرحوم آقاى قاضى ( آية الله حاج سيد على آقاى
قاضى طباطبائى تبريزى قدس سره ) از همه بهتر بودند و آقاى طباطبائى در همان وقت كشفيات بسيار داشتند.
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
#معرفی_نامه_علامه_طباطبایی_ره
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ماه_خدا
#ماه_مبارک_رمضان
#میلاد_امام_حسن
🍃 عن حسن بن علی علیه السلام:
«اِنَّ اللّهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضانَ مِضْمارا لِخَلْقِهِ فَیسْتَبِقُونَ فیهِ بِطاعَتِهِ اِلی مَرْضاتِهِ.
🍃امام حسن (ع) فرمودند:
خداوند ماه رمضان را میدان مسابقهاى براى آفریدگان خود قرار داده تا با طاعتش براى خشنودى او از یکدیگر پیشى گیرند.»
📚 تحف العقول. ص۲۳۶.
✨میلادش، فرخنده و مبارک باد✨
#کریم_اهل_بیت
#امام_حسن_مجتبی
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 روح و تدبير بدن
✅ حجم مغز زن و يا وزن مغز او، كمتر از حجم و وزن مغز مرد است. بنابراين آن كشش فكري را كه مرد دارد، زن ندارد. زيرا مغز ابزار انديشه است و وقتي ابزار ضعيف بود، آثار مترتب بر ابزار ضعيف هم، ضعيف خواهد بود.
🔸اين بيان در نگاه اول تحليلي صحيح به نظر مي رسد ولي با دقت در مباحث گذشته روشن مي شود كه انسان گرچه داراي بدن و روح است، اما اين چنين نيست كه روح، در بند تن باشد. بلكه بدن در بند روح است، روح را بدن نمي سازد. بلكه بدن را روح مي سازد. اگر روح قوي شد مي تواند ابزار قوي بسازد و اگر روح ضعيف بود توان ساختن ابزار قوي را ندارد.
🔸 ما هيچ عضو ثابت، و ذرّه و سلول ثابتي در بدن نداريم، اگرچه ممكن است علم طب، يا ديگر علوم طبيعي، توان طرح اين مسأله را به عهده نگيرد، اما علوم عقلي كاملاً اين مطلب را تبيين مي كند كه هر موجود مادي، در حركت و دگرگوني است و هر چند سال، تمام ذرات بدن عوض مي شود و تنها روح مجرد است كه ثابت است و بدنِ متحرك، كه متغير است، در پناه يك موجود مجرد ثابت، پا برجا مي ماند.
كسي كه مثلاً به سن هشتاد سالگي رسيده است، لااقل هشت بار تمام ذرات بدن او، از نوك پا تا مغز سر عوض شده است. جايگزين كردن اين ذرات و اجزا، به عهده روح است، و اگر روح، قوي باشد مي تواند اجزاي بدن را قوي بسازد، همچنان كه اگر ضعيف باشد ضعيف مي سازد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ابعاد اجتماعی اسلام
🔰قسمت هشتاد و سوم🔰
🔻همانطور كه اختلاف شكل زندگى در ديروز و امروز لطمهاى به اتحاد كليات آن، در دو دوره نمىزند.
🔻و تحول شكل زندگى در هر عصر، ربطى به اصل آن كليات ندارد. ⏬
🔺همچنين قوانين كليهاى كه در اسلام وضع شده و مطابق فطرت بشر و مقتضاى سعادت او هم وضع شده، در هيچ عصرى مختلف و دستخوش تحول نمى شود.
🔺و صرف پيدايش ماشين🚌 به جاى الاغ🐴 و يا وسيلهاى ديگر به جاى وسايل قديمى، باعث تحول آن قوانين كليه نمىگردد. ❌
❗️البته اين تا زمانى است كه در شكل و روش زندگى:
✔️ مطابقت با اصل فطرت محفوظ باشد.
✔️ و دچار دگرگونى و انحراف نشده باشد.
و اما با مخالفت فطرت:
🌀البته سنت اسلام موافق هيچ روشى نيست، نه روش قديم و نه جديد.🌀
📚ترجمه المیزان. ج ۴. ص ۱۹۰
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
به یاری خداوند رحمان، سلسله مباحث #ابعاد_اجتماعی_ایمان در شانزده قسمت ارائه شد. امید است با توجه به
#ابعاد_اجتماعی_ایمان
به لطف خدا این سلسله جلسات برای استفاده در فضای مجازی و رسانه های عمومی آماده شد. امیدواریم با نشر حداکثری این مطالب، بتوانیم کمترین کاری را که میتوانیم برای تبیین جایگاه ایمان در اجتماع انجام دهیم. 👇👇👇