eitaa logo
🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
253 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
408 ویدیو
80 فایل
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «مکتب امام» در جهت بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود 📚متن محوری: کتاب «صحیفه امام» 🖌 ارتباط: @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ ... می‌گویم همچون و اگر به مذاق خوشایند نیست، بگوییم همچون یا . اما نه! دست کم چیزی است در حدود ... آدم هُرهُری مذهب است. به هیچ چیز اعتقاد ندارد، اما به هیچ چیز هم بی اعتقاد نیست. یک آدم التقاطی است. نان به نرخ روز خور است... آدم ندارد، چیزی است بی ، خودش و خانه اش، و حرفهایش بوی هیچ چیزی را نمیدهد، ملغمه ای است از انفراد و شخصیت خالی از خصیصه ... ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
📙 تعابیر علّامه طباطبایی درباره و مقایسه دو جامعه یا تمدن 🖌 ره که از مصادیق بارز آزاد و روشنفکری واقعی در دوران معاصر بودند، درباره ، تعابیر عجیب و تحلیلهای عمیقی دارند و اساساً آنها را یک قوم وحشی میدانند! 🖋ایشان میگویند: برای و دو ، نباید چند نمونه را دید و حکم کلّی صادر کرد، بلکه باید و روح کلّی حاکم بر هریک از آن را با یکدیگر مقایسه کرد. 🎵 تعابیر ایشان در آمده است. همچنین، ر.ش: ترجمه تفسير ، ج‏4، ص154-180 ⛓🔪⚔️ 💣💰💵💴💳 آیا تمدنی که بر پایه قدرت و ثروتی شکل گرفته است که از طریق قرنها و مکیدن خون و سرمایه های و میلیونها میلیون در سراسر جهان، جمع آوری شده است و میشود، نمود و جلوه نیست؟ ❓❓❓پرسش بسیار مهم: سبب اصلی چیست؟ ❓❓❓به بیان دیگر، چرا باید با (به معنایی که بیان شد، یعنی غرب ، و )، مخالف و در ستیز باشیم؟ 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
❗️بدون ، مبارزه با و...، از پشتوانه و بنیانی برخوردار نیست و به همین دلیل، در معرض ، و بیشتری است. 🖊 به بیان دیگر، اگر ارتباط با و با غرب ( تمدن و )، به خوبی درک نشود👈 👈 مبارزه و با و استکبار، با و یا ، برای تولید - و...، یا اساساً درک نمیشوند و یا آنکه تحلیلهایی سطحی و ظاهری از آنها ارایه میشود! 🔹برای مثال، مبارزه با ، در حدّ از کودتای 1332 و دخالتهای آمریکا در امور داخلی یا حداکثر، مبارزه برای رسیدن به و و دفاع از منافع ، کاهش داده میشود که هرچند این امور هم در مرتبه خود صحیح، لازم و ضروری هستند، ولی متوقف شدن در حدّ آنها، در حدّ و شأن نیست و به تلاشهای او رنگ و بوی خاکی میدهد و موجب نهایی است ❌ با منطق ، و و و ،‌ به دعوا و ستیز با دیگران و چنگ و دندان نشان دادن به این و آن، تفسیر میشود. ❓اگر آمریکا قول بدهد به کاری نداشته باشد (و بر فرض محال، به آن عمل کند، ولی همین منش و استکباری را نسبت به دیگر ملّتها داشته باشد)، آیا باید با آمریکا کرد و دیگر، مبارزه با آن معنا ندارد؟ با منطق ، نه!! 👈پس، باید دید مبارزه با آمریکا و نظایر آن، با منطق و رویکرد ، چه معنا و تحلیلی دارد؟ 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
💎💎💎 از دیدگاه ، به این دلیل که اکنون، بزرگترین مظهر و نماد نادرست و و مصداق برتر اندیشه و فرهنگ و و (یا همان ) است و اصول و مبانی و عملکردش، در تضادّ صریح با است و مانع و و حقیقی و مانع بسط اندیشه توحیدی ناب و مانع حرکت پرشتاب و بشری به سمت متعال است؛ 👈👈به همین دلیل، مورد بغض و نفرت است و باید با آن کرد. 🌿 مبارزه با آمریکا درواقع، نوعی و رهاندن و آزاد کردن و جوامع بشری از زنجیر یکی از بزرگترین موانع شکوفایی توحیدی ، یعنی است. ✏️به بیان دیگر، بر آمریکا یعنی تلاش همه جانبه برای نفی و رفع موانع توجه انسانها به توحیدی خود و ایجاد زمینه برای برپایی توحیدی ، یعنی تمدنی که موجب بسط هرچه بیشتر در ابعاد مختلف زندگیِ ، ، بشر خواهد شد. 🖌به تعبیر دیگر، چون ، نفی غیرخدا است، باید با نظامهای اجتماعی مشرکانه و ضدّ مبارزه کرد. 📌درباره ، ر.ش: پست بعدی👇🏽👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 🌿 تبدیل شدن توحیدی به نفی و با و ، تحلیلها و تبیینهای و و مختلفی دارد. 🌿🌿 این و عملی، در طول تاریخ و علیهم السلام و در طول هم سابقه بسیاری دارد. 🌿🌿🌿 در آثار ازجمله در نیز این حقیقت، بسیار منعکس شده است که در طول به تدریج با مصداقهای بسیار آن آشنا خواهیم شد. 📖 یک منبع خوب برای مطالعه بیشتر در این زمینه، آثار در این باره است؛ بخصوص دو اثر: ➖ ➖جلسه یازدهم از کتاب که در آنها به تبیین این حقیقت پرداخته شده است. 📌مقاله «روح توحيد؛ نفي عبوديت غیر خدا»، نخستین بار در كنار چهار مقاله ديگر، در سال 1356ه.ش، در « » و توسط چاپ شد و در آن برهه، نقش مهمی برای مذهبی داشت. مقاله در پاسخ به سؤال یک که « به توحید عملاً چه نقشی در دارد؟» نوشته‌ شده بود. 📌📌پیشتر، در سال 1353ه.ش، ایشان در جلسات ظهرهای ماه مبارک ، موضوع «طرح كلی انديشه اسلامی در قرآن» را مطرح کرد که شش جلسه آن درباره توحيد است و عنوان جلسه يازدهم، عنوان همين مقاله است. 📌📌📌دو اثر یادشده، مکمّل یکدیگر هستند. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
💎تحلیلی و هستی_شناسانه از تضادّ و ناسازگاری محض با یا ، عالم و است (نحوه وجود ، انتشاری و پراکنده و همراه کثرت و زوال و تزلزل است) 👈و به همین دلیل، توجّه صِرف و استقلالی به دنیا و عالم ماده، (یا محض)، با و و حرکت به سمت اعماق عالم و عوالم برتر (که هویت و جمعی بیشتری دارند)، قابل جمع نیست. 🔺پس، محض با قابل جمع نیست 🔻مگراینکه همه کثرتهای هم به نحوی به بازگردانده شوند و بطور صحیح، با جمع شود که و و ، اساساً چنین رویکرد و دغدغه ای را بطور جدی ندارد؛ زیرا توجه و جهت اصلی تفکر غربی، هرچه بیشتر و توجه استقلالی و اصیل به دنیا و عالم کثرتها است. علاوه براین، اساساً ، در صورت میل به چنین کاری هم، بنیادهای و و ابزارهای و و دانشهای لازم برای اینکار را در اختیار ندارد، 💎 ولی در - ، چنین بنیادهای معرفتی و ابزارهای متناسب با آنها وجود دارد؛ بویژه در عمیق مطرح در و دانشهایی مانند و که شرح آن مبحث جداگانه ای است 👈👈ر.ش: نامه تاریخی حضرت به (صدر هيأت رئيسه اتحاد جماهير ، ج‏21، ص220-226 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔴🔴🔴 از محتوای مطرح در ، توضیح عنوانهای زیر باقی مانده است که انشاءالله هفته آینده ارایه خواهند شد: - از دیگر ابعاد مهم (یا وجه ) شخصیت ره:‌ «قیام لله» - اهمیت - دعوت از اقشار مختلف برای قیام لله و استفاده از فرصت پیش آمده - اشاره در دو کتاب «» و « » به اوضاع بد زمانه - دغدغه با دو مولفه کسب رضای و صلاح حال - تلاش برای تثبیت و حفظ اساس برای اقدامات اصلاحی بعدی - توجه دادن به دو دسیسه اهل ... - و ره، و توفیق داشتن شاگردان خوب - رحلت آیت الله - از ویژگیهای رفتار امام ره: عمل - تقویت و ترویج امور ، از راه حلهای مهم امام برای اصلاحات اجتماعی - ، از ویژگیهای بنیادین و - انجمنهاى و ‏ و هشدار امام و علما به - یکی دیگر از مؤلفه های شخصیت امام: اصلاح و مبارزه به انگیزه و از سر و به بندگان - ، جامع جمالی و رحمت جمالی - سوءاستفاده از پوشش جذاب «حق »، برای شوم ضربه زدن به اصل اسلام - از ابعاد مهم شخصیّت امام ره:‌ - رابطه محوری و 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔵 کانال «» در آیینه «»🔵 🎯هدف: آشنایی عمیقتر با « »، در جهت آمادگی فکری و انگیزشی بیشتر برای بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود». 📚متن محوری: کتاب «»📚 📣مخاطبان: همه فرزندان معنوی ، عاشقان و دوستداران ؛ به ویژه طلاب، دانشجویان و فرهنگیان. 🗞شیوه کلی: 1/ مطالعه توسط اعضاء (از جلد نخست و حداقل، در محدوده مرتبط با هر فایل صوتی)؛ 2/ گوش دادن فایل صوتی که در آن، نکات مهمتر یا موارد نیازمند توضیح، شرح شده است. 📌جزئیات بیشتری درباره طرح در کانال آمده است. 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤بیانات درباره 📣📢📣 چند نکته: 👈لطفا ابتدا پیام سنجاق شده و چند پیام توضیحی بعد از آن خوانده شود تا میزان بهره وری بالاتر رود. به دلیل پیوستگی و ترتب مطالب بر یکدیگر، بهتر است پستها به ترتیب از بالا به پایین خوانده شوند تا سیر مباحث روشن​تر گردد. 👈👈مطالب کانال، هفتگی (انتهای هرهفته) بارگذاری می​شود. حجم مطالب به میزانی خواهد بود که برای یک هفته کفایت کند؛ البته، در صورت عدم بسنده به مطالعه صِرف و تلاش برای تفکر، تأمّل و تدبر بیشتر درباره آنها و نیز کوشش برای تطبیق آنها بر زندگی شخصی و صنفی خود. 👈👈👈 بحمدالله، توضیح تا از جلد اول ارایه شد. 🔵 انشاءالله، هفته آینده، به توضیحات مرتبط با ادامه که حاوی توضیحات مرتبط با جلد اول تا صفحه 100 است، پرداخته خواهد شد. 🔴 مطالعه مباحث تاریخی مرتبط (بیان شده در پستهای ابتدایی کانال) + جلد اول صحیفه (حداقل تا ) فراموش نشود. 👈👈👈👈در صورت احساس وظیفه نسبت به می​توانید از پست قبلی برای معرفی کانال به دیگران استفاده کنید. 📌بهترین کیفیت نمایش مطالب کانال در«نسخه دسکتاپ ایتا» است. در نسخه اندروید، نمایش نیم فاصله​های بین کلمات، ضعیف​تر است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔦 توضیح مرتبط به «قال الله تعالى: قُلْ انَّما اعِظُكُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنى‏ وَ فُرادى‏. خداى تعالى در اين كلام شريف...»؛ ✅ ، دیگر ویژگی 💎 بیان شد که تحلیل موارد بسیار زیاد تصریحی وغیرتصریحیِ ، ، یا سیرة و ره، نشان میدهد که 💎💎 ویژگی جوهری و روح امام ره، است میتوان با تعابیر گوناگونی از این ویژگی اصلی یاد کرد؛ مانند: ، ، برای ( ،‌ و... هریک از این تعابیر به وجهی از ویژگی اصلی اشاره میکند. 💎💎💎 صحیح و عمیق نسبت به تکوینی (که در متون دینی منعکس و در سنّت و نیز کمابیش تبیین شده است-، اقتضاء میکند که ، مطلوب و مقصودی غیر از نداشته باشد و این امر، خواسته او هم است. بر این اساس، هیچ و هیچ و هیچ چیزی، به جز در نسبت با خداوند متعال اصالت ندارد و به غیر از و نزدیک کننده بودن به او، ارزش استقلالی ندارد. 💎💎💎💎 دیگر ویژگیهای شخصیت امام و ، همگی از ویژگی جوهری توحیدمحوری سرچشمه میگیرند و درواقع، فروع و شاخه ها یا شئون و تجلّیات آن هستند. 💎💎💎💎💎 یکی از مهمترین ویژگیهای مترتّب بر توحیدمحوری و برگرفته از آن، است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به 🔹یکی از مهمترین ویژگیهای مترتّب بر ، است. 💡توضیح مختصر: 💠 توحیدی که برای به ارمغان و هدیه آورد و در آیات کریم متجلّی شده است، «توحید اطلاقی» است (ر.ش: ره، ، ص14). 💠💠 یعنی توحیدی که بیانگر بی نهایت و بیکرانه و صفات و افعال آن ذات احدی، در حدّ طاقت بشری است. بطور طبیعی، چنین توحید عمیق، گسترده و جامعی، همه عرصه های و را زیر پوشش قرار میدهد و در مورد همه آنها سخن، طرح و برنامه دارد. توحید قرآنی، فقط در محدوده باقی نمیماند و بسته به میزان درک و فهم صحیح و دقیق از آن، کمابیش به حوزه و او هم راه پیدا میکند و خود را در حیطه و او هم نشان میدهد و آنها را لله ( و برای خداوند) میکند و در مراتب عالیتر، همه را به «قیام لله» تبدیل میکند. 💠💠💠 بطور خلاصه، قیام لله، ( معطوف به و ) یا ( عملی توحید) است. 📌برای توضیح بیشتر درباره قیام لله و رابطه آن با امور نزدیک به آن؛ مانند: ، ، ، ، ، و...، ر.ش به : ، نشر ، تا 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🌿 از سفارشهای مکرّر ره در سراسرحیات مبارکشان، و عمل بر طبق تنها در کریم است:«قُلْ انما اعِظُكُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلهِ مَثنى‏ وَفُرادى‏...؛ بگو تنها شما را یک موعظه می‌کنم: دوتا دوتا و به تنهایی برای خدا به پا خیزید»؛ : 46 🌿🌿 این سفارش، در مرتبه نظر و اندیشه متوقف نماند و از یک منظر، قیام لله، روح امام، و را تشکیل میدهد. ⏳ امام ره در آنچه به عنوان تاریخیترین سند مبارزاتی ایشان در آمده است، و را به برای دعوت کرده و ثمرات دنیوی و اخروی قیام لله را بیان میکند و بطور خلاصه، آن را جامع و میداند. 🔴 البته، باید توجه نمود که سرآغاز دعوت امام ره به قیام برای خداوند و با عصری، از این نامه شروع نمیشود! بلکه، امام در خلال دروس و ، پیشتر از نگارش همین نامه (و در کتاب مهم و انقلابی )، در طول دوران و پس از پیروزی ، همواره به قیام لله دعوت میکرد. 📌درباره کتاب مهم ، بعدها سخن گفته خواهد شد. 🔵 به اعتقاد صاحبنظران برجسته در زمینه مسائل و و ، همین ، عامل وقوع و پیروزی معجزه گونه بود و روح را تشکیل میدهد. برای مثال 👈 ادامه در پست بعدی 👇🏽 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
👆برای مثال، سید علی میگوید: «...این ، مدنظر فقیدِ عزیزمان در طول زندگیش بود: «قل انّما اعظکم بواحدة ان تقوموا لله». سالها پیش، نوشتة ایشان در دفتر یادبود مرحوم را در زیارت کردم. آن مرحوم، من را به منزلش برد و... نوشتة امام را که در سالهای دهه بیست نوشته بودند «قیامِ لله» به من نشان داد. اصلاً محور حرف در نوشته ایشان، بود. آن ذهن جوّالِ وسیع و دید حکیمانه ایشان، این قیامِ لله را در آن دوران که تازه از اختناق رضاخانی بیرون آمده بودند، بر کارهایی که به نظر شریفشان میشد انجام بدهند و باید افراد انجام می‌دادند...، منطبق ساخت... آن نوشته، حاکی از یک حرکت ارتجالی [و بدون سابقه] نبود و معلوم می‌شود در ذهن شریف ایشان و در تمام مراحل زندگی، «ان تقوموا لله مثنی و فرادی» سابقه داشته است... حرکت و گفتن و سکوتش برای خداست و هرکاری که انجام می‌داد، با قصد قیام لله بود. تنها همین یک چیز هم بود که موجب شد به دست آن بزرگوار که قطعاً مرتبه تالی و (ع) بود، یک اتفاق بیفتد. این چیزی که اتفاق افتاده و تحول عظیم جهانی که به دنبال پدید آمده، واقعاً یک معجزه است. این معجزه، به دست امام (ره) اتفاق افتاد و امام هم با تکیه به «ان تقوموا لله» توانست اینکار را بکند»؛ دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، 1368/11/9ه.ش. 👈برای دیدن تفصیل سخنان مقام معظم رهبری، ر.ش: http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?id=2259&nt=2&year=1368&tid=1504 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
⏳ توضیح درباره تاریخی در دعوت از اقشار مختلف برای و استفاده از آن فرصت تاریخی ✏️ این نامه در 42 سالگی امام ره نوشته شده است (15 اردیبهشت 1323 ه.ش)، یعنی در سالی که آخرین دوره تدریس ایشان شروع شد که تا حدود 4 سال طول کشید و محصول آن، کتاب فلسفه در 3 جلد و بیش از 1600 صفحه بود. در همین سال، نگارش به پایان رسید. 🖌 شهریور 1320 ه.ش، توسط بیگانگان اشغالگر برکنار و شده بود. هنوز استقرار نیافته بود و کم سن و بی تجربه هم بود و اعتنای چندانی بدو نمیشد. 👈 بنابراین، فرصت بسیار مناسبی برای اصلاح وضعیّت کشور پیش آمده بود. 🌿 علاوه بر و سنگین و پرحجم، فعالیتهای دیگری را هم در چند محور؛ مانند تثبیت ، تقویت و علمیه، مبارزه با ضدّ ، و... و ازجمله، دعوت همگان به استفاده از آن فرصت عظیم شروع کرده بود. بقیه در پست بعد👇🏽👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔻، نخستین چاپ شده ره، بیستم فروردین همین سال نگارش نامه (1323ه.ش) به طبع رسید؛ کتابی که ➖هم به در جزوه پرشبهه پاسخهای متناسب داده بود، ➖هم ادبیاتی آتشین و داشت ➖و هم مصیبتهای دوره رضاخان را بررسیده و سخت کوبیده بود. 🔺کشف اسرار، افزون بر نشان دادن تسلّط گسترده حاج آقا روح الله، بارقه ای از چهره و در عین حال، حاج آقا روح الله را به نمایش گذاشت. ♦️او در همین کتاب، راه چاره را در چهارچوب دانسته و گرایش آتی ملتهای خسته از دریای بیکران آتش، به دین و نیروهای معنوی را پیش بینی کرده بود. 🔻بررسی نشان میدهد که اندیشه های ره هم در این دوره تقریبا بطور کامل شکل گرفته است. بقیه در پست بعد👇🏽👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
⏳ ابتدای همین سال (1323 ه.ش)، حاج آقا روح الله - که در طول حیات خویش، را سرلوحه فعل و ترک خود قرار داده بود-، در یادداشتی برای یکی از علمای ، علّت نابسامانی ملتهای اسلامی را ترک قیام لله دانسته و همه را به قیام برای و استفاده از شرایط مساعد و فرصت تاریخی پیش آمده ناشی از سقوط فراخواند. 🔖 اين پيام، يكى از تاريخیترين اسناد محسوب میشود و اصل نسخه خطى آن در يزد نگهدارى میشود. 🎤 سیّد على محمد وزیرى، از علمای یزد و سخنوری زبردست بود که پس از شهریور1320ه.ش، بعد از سالها، فرصت در شهرهای مختلف برایش فراهم شد. 📖 وی دفترى به نام به همراه داشت و در سفر و حضر، از علمای شهرها میخواست در آن، چیزی به یادگار بنویسند که درنهایت، در چهار جلد و 430 برگ به یادگار ماند. 🖌 وی در سفر به ، در 15 اردیبهشت 1323ه.ش (یازدهم جمادى الاولى1363ه.ق) به دیدار حاج آقا روح الله رفت و از او تقاضای یادداشتی کرد و این نامه نگاشته شد. 📝 حاج آقا در این بیانیه، مهمترین مبنایش در زندگی، یعنی «قیام لله» یا همان را مبنای ورود به و پرداختن به امور نیز معرفی کرد؛ امری که تفصیل آن در مواضع متعددی از نیز آمده است. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیحات مرتبط به و و و و 🔆 توضیحات مرتبط با صفحات یادشده👆👇، در آمده است😐 ➖نامه به آقاى محمدتقى تقويت حوزه‏ها و تثبیت آقاى [46 یا 47 سالگی ره]: 📌 در این نامه، به ضرورت دغدغه با دو مولفه و عنصر مهم اشاره شده است: 1. کسب رضای 2. صلاح حال . ➖نامه سرگشاده به بروجردى درباره استفسار درباره تشكيل در پی شايعه موافقت ایشان با تشكيل این مجلس: ➖تلاش برای سر و سامان دادن به حوزه و تعيين هيأتهاى رسيدگى به امور طلّاب و امتحانات حوزه‏: ➖نامه به آقاى محمدتقى فلسفى درباره لزوم و پرهيز از تفرقه [50 سالگی امام]: 📌📌در این نامه، به دو دسیسه اهل (یا دو مهم متوجه نیروهای )، توجه میدهند:‌ 1. خطر کنار کشیدن از صحنه (ضرورت مبارزه با باطل به هر صورت و هر مقدار ممکن)؛ 2. خطر سوءاستفاده از و تشتّت درونی (هرچند اختلافاتی هم در کار باشد). ➖مصاحبه با خبرنگار درباره ضرب و شتم مردم و طلاب توسط مأموران: 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیحات مرتبط به و 👥 و امام ره؛ 💠 داشتن روحیه رسیدگی به و شاگردپروری و رویکرد تربیتی، در سیره حضرت ره، بسیار پررنگ است. 💠💠 برخی از نمونه های این رویکرد تربیتی، در منعکس شده است و نمونه های بسیار زیادی را هم شاگردان ایشان نقل کرده اند. بقیه توضیح 👈👈 در 👥 توفیق داشتن شاگردان خوب، مستعد و پرتلاش؛ ✅ همانطورکه برخورداری از خوب، یکی از توفیقات مهم در است؛ داشتن شاگردان یا خوب،‌مستعد و پرتلاش را هم باید ازجمله اسباب و دانست. ✅✅ از توفیقات حضرت امام ره، علاوه بر خوب، داشتن شاگردان با استعداد و دارای و پشتکار جدّی بود که امام در این ، به این مساله اشاره میکنند. 📌تقریظ به معنای نوعی تایید (و گاه، ) است که مشتمل بر مدح و تمجید از اثر یک فرد یا خود است. بقیه توضیح 👈👈 در 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦 توضیحات مرتبط به ⚫️ دهم فروردین 1340 ه.ش، آیت الله بروجردی ره وفات کرد. 🔘 که میخواست در ایران نباشد، رحلت آیت_الله را به آیت الله در تسلیت گفت. ⚪️در این زمان، آیت الله خمینی 59 ساله، از شخصیّتهای علمی طراز اوّل و از افراد در معرض مرجعیت بود؛ حتی در فضای عمومی . 🔘برای نمونه، سراسری ، دو روز پس از رحلت آیت الله بروجردی نوشت: «هم اکنون در و سایر حوزه های علمیه، علمای اعلامی هستند که دارای صلاحیت برای مرجعیت تقلید میباشند. کسی که به عنوان تقلید انتخاب میشود باید اعلم الناس، اعلم العلماء و به طور کلی و اتقی باشد، بدین معنی که هم از نظر و و هم از نظر ممتاز و ارجح باشد. آقایانی که ذیلاً نام آنان برده میشود طبق نظر علمای و کلیه اعضای حوزه علمیة دارای صلاحیت مرجعیت تقلید و مورد اعتماد کامل حوزه علمیه هستند: ۱. حضرت آیت الله حاج آقا ... ایشان یک درس صبحها و یک درس عصرها در حوزه علمیه قم تدریس مینمایند که در یکی از دروس ایشان، متجاوز از ۴۰۰ نفر دانشجو و علوم دینی شرکت دارند. اکثر شاگردان حوزه درس ایشان، فضلای طراز اول حوزه علمیه شهر قم را تشکیل میدهند... بقیه در پست بعد👇🏽👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
بقیه پست قبل👆👆🏼 ... مرحوم در مسائل مهمی که پیش می آمد با چند تن از مشورت مینمودند که یکی از آنان آیت الله بودند. ایشان تالیفات متعددی دارند که از جمله (پاکیزگی از نظر قانون مقدس (دستورات و از نظر اسلام) و دوره کامل را میتوان نام برد. مهمترین آثار ایشان، حاشیه نویسی بر کتاب است که قریب ۲۰ سال وقت صرف تحشی آن نموده اند. کتاب عُروةالوثقی یک دوره کامل است و حضرت آیت الله خمینی علاوه بر آن، بر کتاب مرحوم آیت الله نیز حاشیه نوشته اند. به طور کلی اوقات ایشان عموما صرف ، و میشود و به همین جهت کمتر در اجتماعات دیده میشوند. حضرت آیت الله نزدیک به ۲۵ سال است که به تدریس اشتغال دارند و در دوران نیز اجازه تدریس داشتند...»؛ 🖌 ، 12 فروردین، 1340 ه.ش، ص15. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹