eitaa logo
مباحثه فقاهت
5.7هزار دنبال‌کننده
948 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 در تقیه‌ها آیا ائمه القاء در خلاف شرع کرده‌اند؟ 👤 بعضاً در روایات صحیح‌السند نیز اختلاف می‌بینیم، بعضی بزرگان این اختلاف را حمل بر کرده برخلاف حکم‌الله واقعی دانسته‌اند؛ خصوصاً بعضی بزرگان مثل صاحب که در حمل بر تقیه، موافقت با را لازم ندانسته‌اند و فرموده‌اند بعضاً خواسته‌اند بین شیعیان اختلاف بیندازند تا مذهب‌شان سخیف به نظر برسد. به نظر ما نباید به صرف حمل بر تقیه، از کنار یک روایت گذشت و مدلولش را برخلاف حکم‌الله واقعی دانست؛ ممکن است حضرت حکم‌الله واقعی را از جهتی نگاه کرده‌ باشند که آن جهت، در نگاه اولی بر ما مخفی باشد. ما برای این ادعای خودمان، چند شاهد داریم: ... 📚 درس خارج فقه ۳۰ بهمن و ۷ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه‌ی این مطلب، و شواهد مد نظر استاد👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3520 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
تقیه و القاء خلاف شرع.mp3
6.78M
🔰 💠 در تقیه‌ها آیا ائمه القاء در خلاف شرع کرده‌اند؟ 👤 📚 خارج فقه؛ دو‌شنبه۳۰بهمن۱۴۰۲ و دو‌شنبه۷اسفند۱۴۰۲ ✅ برای دسترسی به تقریر این نکته، به وبگاه تالار مباحثه فقاهت مراجعه کنید: http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3520 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
☘️ دزد عقیده مردم نباشید !!!☘️ 🔸️ آیت الله فرموده بودند: زمانی که من در قم شاگرد آقای بودم یک روز توصیه اخلاقی داشتند با این عنوان: مواظب باشید دزد عقیده مردم نباشید. 🔸️ حضرت فرموده بودند یک روز دزدها جلوی کاروانی را می‌گیرند و اموال آن را غارت می‌کنند، میان اموال و اثاثیه آنان بقچه‌ای بود که روی آن نوشته شده بود "بسم الله الرحمن الرحیم" آن را به رئیس دزدها نشان دادند و او پرسید این بقچه مال کیست؟ معلوم شد متعلق به یک پیرزن است، از آن پیرزن پرسید این کاغذ بسم الله برای چیست؟ جواب داد این را نوشتم تا از خطر دزدها محفوظ بماند! رئیس دزدها گفت: محفوظ ماند بردار و برو. 🔸️ نوچه های رئیس اعتراض کردند که این همه زحمت کشیدیم و دزدیدیم چرا به او برگرداندی ؟جواب داد :ما دزد اموال هستیم ،دزد نیستیم! ⬅️ آقای بروجردی با نقل این داستان فرموده بودند: شما عزیز مواظب باشید مردم نباشید. 📚حقیقتی پنهان جلد ۱ صحفه ۱۳۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 حجیت اجماع مدرکی یا محتمل المدرکیه 👤 در السنه شایع شده که مدرکی یا محتمل المدرکیه ندارد زیرا چه بسا مجمعین طبق آن مدرک داده‌اند و در حق دیگر حجیت ندارد. بعضی می‌گویند اگر چنین اجماعی حجیت نداشته باشد تمام اجماعات حجیت ندارند. استاد تفصیل دادند.... 📚درس خارج اصول، ۱۴ آبان ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 پذیرفتن روایت در تعارض در بین قدماء نشانه اعتماد به صدور روایت 👤 وقتی شیخ طوسی در و روایتی را مورد استناد قرار داده و قدماء هم متعرض آن بحث می شوند، معلوم می شود که صدور آن مورد پذیرش بوده است. اینجا از کبرای عملیه جابر ضعف است که صغرای آن احراز استناد چند مدرسه به روایت است استفاده نمی کنیم بلکه می خواهیم بگوییم وقتی علماء در باب وارد می شوند و به سراغ مرجحات می روند، پس روایات طرف مقابل را قبول دارند مگر آن که به صورت تسلیمی جواب بدهند. 📚 درس خارج فقه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی 👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3422 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
AC_اعتماد به روایت در تعارض.m4a
1.76M
🔸 💠 پذیرفتن روایت در تعارض در بین قدماء نشانه اعتماد به صدور روایت 👤 📚 درس خارج فقه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی 👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3422 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 واژۀ ثقة و معانی مختلف آن 👤 🔻واژۀ «» در اصل به معنای «مورد اعتماد» می‌باشد. مورد بودن در هر مورد به تناسبات و متفاوت می‌شود. مثلاً مورد اعتماد بودن در مورد قصاّب اقتضای خاص خود را دارد و مورد اعتماد بودن در مورد پزشک اقتضای خاص خود را دارد؛ بنابراین مورد اعتماد بودن در هر مورد اقتضای خاص خود را دارد. ولی در تمام اشخاصِ مورد اعتماد _خواه قصاب باشد یا پزشک یا راوی یا ..._ یک نقطۀ مشترک وجود دارد که عبارتست از راستگو بودن. بنّا اگر درغگو باشد مورد  ... 📚 درس خارج اصول، ۲۳ بهمن ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
☘️ قضیه کنار رفتن آیت الله نجم آبادی(ره) از مرجعیت ☘️ 🔹️آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری(ره): 🔹️از بعضی از موثقین شنیدم که بعد از مرحوم فضلای درجه اول، جلسه‌ای برای تعیین مرجع تشکیل دادند؛ در آن جلسه بیشتر آراء متوجه مرحوم آقا حسن بود، مرحوم آقا حسن خواهش می‌کند که این مسئولیت را قبول نماید! 🔹️ میرزا می‌گوید مرا معاف بدارید؛ چون گذشته از آن‌که رساله ندارم، فتوا در مسائل ندارم؛ با این ادله ای که دست ما هست جواب مردم را چه بگویم؟ و جواب خدا را چه بگویم؟ بالاخره به اصرار زیاد و تأیید سایر حاضرین، به ایشان محوّل می‌شود و مرحوم آقا حسن نجم آبادی کنار می‌رود. 🔹️حاجی نوری در دارالسلام نقل می‌کند که یکی از اهل مکاشفه گفت جنازه‌ی آقا حسن را که به نجف آوردند من دیدم که وادی السلام پر از شد! آقا حسن به طوری کنار رفت که اهل علم هم او را نمی‌شناسند... 🔹️ عمده اعتقاد به مبدأ و معاد است؛ در نظر مؤمن شناسایی مردم ارزش ندارد و خدا باید او را به‌خوبی بشناسد و إن الدار الآخرة لهی الحیوان؛ دنیا جز بازیچه ای بیش نیست، حیات و زندگی حقیقی در سرای دیگر است. 📚 سرّ دلبران؛ ص۱۱۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
اعطای رتبه علمی پژوهشی به سالنامه پژوهش های رجالی شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه های علمیه با توجه به نظر ارزیابان و مصوبه کمیسیون نشریات علمی حوزوی با اعطای رتبه علمی پژوهشی به سالنامه پژوهش های رجالی موافقت کرد. بر اساس گزارش معاونت پژوهش حوزه های علمیه ، دبیرخانه شورای اعطا ، این نشریه به صورت سالنامه منتشر می شود و صاحب امتیاز و مدیر مسئول آن آقای سید علی شبیری و سردبیر آن آقای ابوالقاسم مقیمی حاجی می باشد. 🔹🔹🔹🔹🔹 https://pazhuhesh.ismc.ir/ @Riismc | معاونت پژوهش
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 توثیق سهل بن زیاد 👤 مد ظله العالی در سند ۱۸۳۳ روایت از کافی واقع شده است، در نتیجه توثيق یا او ثمره زیادی دارد. «» و «شیخ طوسی در فهرست» او را تضعیف کرده اند. شیخ طوسی در رجالش او را توثيق کرده است. آیت الله شبیری زنجانی می فرماید: به نظر ما او از ثقات است؛ چرا كه مرحوم كلينى در «كافى» روايات فراوانى را از «عدة من اصحابنا عن سهل بن زياد» روايت نموده است و اين نشانه اعتماد بر اوست. و اينكه بعضى او را تضعيف كرده‌اند به جهت نقل روايات آميز توسط او بوده است، در حالى كه... 📚 درس خارج فقه، پاییز ۱۳۸۴(کتاب نکاح، ج۲۱، ص ۶۸۳۵) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2777 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 عدم وثاقت سهل بن زیاد 👤 استاد شهیدی پس از ذکر کلام آیت الله شبیری زنجانی به این صورت اشکال کرده اند: کثرت نقل از جانب در کافی کاشف از آن است که ایشان را قبول داشته است؛ لکن توثیق عملی کلینی با تضعیف و شیخ تعارض می کند. از طرفی قرینه‌ای بر این‌که تعبیر «کذب» در عبارت «یشهد علیه بالغلو و الکذب» از جانب نجاشی، کذب ناشی از اتهام بوده است، وجود ندارد؛ خصوصا که نجاشی از قمیین نبوده ... 📚 درس خارج فقه(۶ بهمن ۱۳۹۸، جلسه ۶۴) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1788 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 توثيق سهل بن زیاد و مناقشه در اشکالات استاد شهیدی 👤 هم قرائن توثيق دارد و هم قرائن تضعیف. امارات او عبارتند از: کلام فضل بن شاذان، کثرت نقل کلینی از او و توثيق شیخ طوسی در رجالش. از طرفی شیخ طوسی در فهرست و همچنین نجاشی او را تضعیف کرده اند. با توجه به اینکه در مورد سهل بن زیاد مطرح شده است، عرف در جمع بین توثیقات و تضعیفاتی که در مورد او وجود دارد، تضعیفات را ناشی از دانسته و با توجه به حدسی بودن تضعیفات، توثیقات را مقدم می کند. نجاشی هم گر چه از قمیین نیست اما قرائن زیادی مبنی بر تضعیفات مبتنی بر متن شناسی در مورد او وجود دارد... 📚 راهنمای فقه، ۳ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2793 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰" انسان برای رسیدن به مقصد عالی باید برنامه ریزی و تلاش کند" ✅ استاد شب‌زنده‌دار: 🔹️ انسان برای رسیدن به مقصد عالی باید و کند و اینگونه نیست که انسان در لحظه‌ای به احسن نیات برسد بلکه تلاش و تحرک می‌خواهد، وصول به کوشش زیاد می‌خواهد چرا که موانع بسیاری برای آن وجود دارد. 🔹️ اما به اندازه‌ای عظمت دارد که می‌ارزد انسان آنچه که دارد خرج راه رسیدن به مقامات عالی کند. 📚منبع: کانال معظّم له.. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠مواظبت بر حضور در نماز جماعت، راهی برای احراز عدالت 👤 از روایت ابن ابی یعفور چهار راه برای احراز به دست می آید که یکی از آنها بر حضور در نماز مسلمین است. طبق این روایت، رعایت این نکته باعث می شود که شخص در میان قبیله و محلۀ خود به خیر و توجه به نماز شناخته شود. اما آیا این معروف شدن به خیر و نماز ، قید برای بر نماز است؟ اگر قید باشد، صرف بر نماز ، برای احراز کافی نیست و معروف بودن به خیر و نماز نیز شرط خواهد بود. به نظر استاد قائنی، این نکته قید نیست به توضیحی که در ادامۀ مطلب قابل استفاده است. علاوه بر این اقامۀ نماز با اهل و عیال در منزل باعث احراز نیست به دلیلی که در ادامۀ مطلب آمده است. 📚درس خارج فقه، ۵ اسفند ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3515 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 اعتبار روایات مخالف کتاب 👤 دستور «فاضربوه علی الجدار» که در خصوص مخالف آمده، آیا حکم است یا ؟ و دانستنِ این روایات، آیا به این معناست که روایات مخالف کتاب، لاحجت و کذب است و همه باید این روایات را کنار بگذارند؟ استاد مفیدی در پاسخ به این دو سؤال، بیانی در غیر الزامی‌ بودنِ این دستور، و احتمال اعتبار این روایات دارند.... 📚 درس خارج فقه، ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ✅ بیان استاد در پاسخ به این دو سؤال را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید: 👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3526 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ برای دسترسی به صوت این قسمت، روی اینجا بزنید. 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/mobahathah_ir/1908
اعتبار روایات مخالف کتاب.mp3
7.4M
🔰 💠 اعتبار روایات مخالف کتاب 👤 📚 خارج فقه؛ ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ✅ برای دسترسی به تقریر این نکته، به وبگاه تالار مباحثه فقاهت مراجعه کنید: http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3526 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔https://eitaa.com/mobahathah_ir
🔰 💠 معنای تبعیت احکام از مصالح و مفاسد و بررسی استحاله تبعیت احکام از مصالح در جعل 👤 در بحث مطلق به مناسبت این بحث مطرح شد که مرحوم قائل است به این که از و در نفس جعل تعبیت می‌کنند نه در متعلقات. استاد فرمودند معنای تبعیت احکام از مصالح و مفاسد در این نیست که مصلحت و مفسده علت باشد بلکه مراد موثر بودن است. همچنین بعضی گفته اند که تبعیت احکام از مصالح فی انفسها محال است ولی استاد فرمود محال نیست....... 📚درس خارج اصول، ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
❇️ توجه به در تمام مسیر 🔹️ آیت الله العظمی بهجت(ره): 🔹️ شیخ نقل می‌­کنند که پدرشان می­‌فرمودند: از همان لحظه‌­ای که به قصد راه می‌افتی، با مناسب باید بدنت را نمایی و مغز جانت را شستشو دهی و بدان که از همان­‌جا علیه ­السلام در حال تمام رفتار و تصمیم­‌گیری‌­های تو هستند. 🔹️ باید بدانیم که در هم در حضور امام علیه­ السلام هستیم و این حضور تنها منحصر به بودن در مطهر نیست. منبع: https://mfeb.ir/home/?p=20179 (سراج) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠حجیت کتاب سرائر 👤 بعضی می گویند سرائر، ندارد. ما در توضیح می‌گوییم که سه مبنی در مورد مستطرفات وجود دارد: ۱- عده‌ای مانند آقای می‌گویند همه‌ی روایات این کتاب است چون مستطرفات سرائر، ۲۰ کتاب است که داعی بر نداشته است و اگر هم می‌آورد، تیمنا و تبرکا بود. البته خود این ۲۰ کتاب الآن موجود نیست و این‌ها کتب مهمی بوده‌اند که برخی از آن‌ها به هم عرضه شده‌اند. ۲- عده‌ای مانند آقای می‌گویند همه‌ی این روایات است و مستطرفات قابل نیست و نهایتا مؤید است. ۳- عرض ما این است که ابن نوه‌ی دختری شیخ است و اسناد شیخ طوسی را در اختیار داشته است و هنوز اتفاق خاصی نیفتاده که ابن ادریس به اسناد شیخ طوسی دسترسی نداشته باشد چون اتفاق مهم پس از کتاب‌سوزی کتابخانه شیخ طوسی، حمله‌ی است و ابن ادریس قبل از این جریانات است لذا اسناد شیخ طوسی، در اختیار او هم بوده است. ما کتابی را که ابن ادریس در مستطرفات آورده را در شیخ طوسی بررسی می‌کنیم و اگر سند شیخ طوسی به آن کتاب، سند درستی باشد و ابن ادریس از آن کتاب نقل کند، درست است. 📚 درس خارج فقه، ۱۴ آبان ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3146 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
✅️ زیارت امام حسین(ع) در سیره علامه امینی(ره) 🔹️ که از جمله پیشتازان تثبیت و اشاعه شعائر حسینی بود، زیارت پیاده امام حسین (ع) را بر خود واجب می‌دانست: 🔹«وكثيراً ما كان يقصد زيارة سيد شباب أهل الجنة السبط الشهيد الحسين سلام الله عليه في كربلاء راجلاً طلباً لمزيد الأجر و معه ثلة من صفوة المؤمنين من خُلصّ أصدقائه يقضي طريقه خلال ثلاثة أيام أو أكثر» 🔹️علامه امینی بسیار با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) می‌رفت که اجر بالایی داشته باشد و به همراه او جمعی از مومنان و دوستان نزدیکش بودند و او سه روز یا بیشتر راه نجف تا کربلا را طی می‌کرد. 📚ربع قرن مع العلامة الأميني، حسين الشاكري، ص ۳۱. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تفصیل آقای بروجردی در حجیت اجماع حدسی 👤 مرحوم فرموده‌اند: باید در اجماع تفصیل داد. زیرا حکم دارای چند قسم است: قسم اول: حکم است. در این موارد اجماع حدسی اعتبار ندارد زیرا در موارد بسیاری در و در غیر آن اشتباه کرده‌اند و به طور اتفاق یک رأیی را اختیار کردند در حالی که بعدا کشف شد که این مطلب اشتباه است. قسم دوم: حکم در مسائل تفریعیه. قسم سوم: شرعی در مسائل . فرق این دو قسم این است که قدمای دو نوع کتاب داشتند بعضی از کتاب‎ها برای بیان مسائل متلقات از معصومین علیهم السلام بوده است که از آن تعبیر به «المسائل المتلقاة یا الاصول المتلقاة من المعصومین علیهم السلام» می‌شود در مقابل مسائل تفریعیه. مثلا... 📚 درس خارج اصول، ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3340 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
تفصیل مرحوم آقای بروجردی.mp3
7.35M
🔰 💠 تفصیل آقای بروجردی در حجیت اجماع حدسی 👤 📚 درس خارج اصول، ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3340 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 تفاوت پدیدۀ تضمین با کنایه 👤 🔻 برای دو اصطلاح وجود دارد. در یک اصطلاح، کنایه به مواردی همچون «زید کثیر الرماد» گفته می‌شود که در حقیقت از قبیل در جمله است و نام کنایه را بر آن نهادن صحیح نیست. اصطلاح دیگری که ما برای کنایه در نظر داریم، مربوط به مواردی است که گوینده لفظی را به کار می‌برد و قصد دارد از معنای آن عبور نموده و معنای دیگری را نیز به مخاطب منتقل کند. برای مثال گاهی پدری فرزندش را مخاطب قرار داده و می‌گوید: «ساعت ۷ صبح است» ولی مقصود پدر صرفاً اعلام ساعت نیست بلکه قصد دارد از آن عبور نموده و به فرزندش تفهیم کند مدرسه‌ات دیر شده است یا آن قراری که ساعت ۷ داشتی دیر شده است. همانطور که پیدا است ... 📚 درس خارج اصول، ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 حلّ تنافی بین تعدد شرط در صورت اتحاد جزاء 👤 در صورتی که در دو شرطیه جزاء متحد باشد و متعدد بین منطوق یک قضیه و اطلاق دیگری تنافی وجود دارد برخی معتقدند که این مستقر است و فهم مراد مولا است یعنی روشن نیست که این دو شرط مستقل در تاثیرند یا به نحو جزء العلّة دخالت در جزاء دارند. یکی از بیان هایی که برای رد اجمال و اثبات میتوان ذکر کرد اینکه در بحث تعارض گفته شده است که ضابطه تعارض محکّم و مستقر این است که حتی با جمع بین دو کلام در دلیل واحد تعارض هم چنان باقی باشد و اگر با جمع بین دو کلام تعارضی بین دو دلیل نبود این نشانۀ وجود جمع عرفی بین دو دلیل است. در محل بحث نیز اگر بین دو دلیل در دلیل واحد جمع شود و گفته شود: «إذا خفی الأذان فقصر و إذا خفی الجدران فقصر» متفاهم عرفی از این خطاب حمل شرط بر مستقل است نه جزء سبب و بین این دو جمله و تعارضی عرفا وجود ندارد. بنابراین در صورت دو از یکدیگر نیز تعارضی وجود ندارد و عرفی حمل شرط متعدد بر سبب مستقل است و اجمالی در بین وجود ندارد. استاد در این مورد نقدی بیان فرمودند و از آن پاسخ داده‌اند..... 📚درس خارج اصول، ۹ خرداد ۱۴۰۳ ✅✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3442 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa