eitaa logo
علی مترقّب
788 دنبال‌کننده
62 عکس
30 ویدیو
12 فایل
هوالعزیز 📌 ادمین کانال: @al_asem
مشاهده در ایتا
دانلود
هوالحق 🔹هیچ ذات و صفتی جز خدای سبحان در میان نیست. : شهود انسان به ذات خود، كه عين ذات اوست، در عين حال شهود جميع حقايق، و حقيقت اخير خود او نيز هست و ازآن‌جا كه انسان در هنگام رسيدن به آن مقام والا به «فنا» مى‌رسد، پس او در عين فانى بودن شاهد خويشتن نيز هست. واگر خواستى بگو كه حقيقت انسان، خود شاهد خويشتن است و خود انسان فانى است! پس كمال حقيقى براى انسان، رسيدن او به كمال حقيقى خود، از نظر ذاتى وعوارض ذاتى است، يا وصول او به كمال پايانى خود، از نظر «ذات» و «وصف» و «فعل» است كه مقصود همان «فناى ذاتى» و «وصفى» و «فعلى» در حق سبحان است كه توحيد ذاتى و اسمى و فعلى گفته مى‌شود. و اين مقام عبارت است از اين‌كه انسان با شهود خود مى‌يابد كه هيچ ذاتى و وصفى وفعلى، جز براى خداوند سبحان آن هم به گونه‌اى كه درخور و شايسته قدس حضرتش- جلّت عظمته- باشد در ميان نيست، بدون اين‌كه به «حلول و اتحاد» بينجامد، كه خداوند، پاك ومنزّه از اين دو است. اين برهان از موهبت‌هاى خداوند سبحان است . 📚مجموعه رسائل علامه طباطبایی، ج ۲، ص ۶۲ 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالبصیر 🔹مهلتی نداريم تا خسته باشيم 🔸محشر حضرت روح‌الله : براي حضور در چنين محشري که حضرت روح اللّه به اذن الهي راه انداخت، پرورشي اساسي لازم است تا سربازان اين جبهه حقيقتاً هيچ و پوچ بودن خانه ي عنکبوتي جهان مدرن را با چشم قلب بنگرند. به پرورشي نيازمنديم که از نمونه هاي زنده و فعّال تاريخ مان - مثل سرداران بصير دفاع مقدس- سرچشمه گرفته باشد تا استعدادهاي نهفته ي اين ملت را بيدار کند و خصال عارفان شب و مجاهدان روز را به ما برگرداند و ما را متوجه کند مهلتي نداريم تا خسته باشيم همچنان که حق نداريم کوچک ترين يأس و نااميدي به خود راه دهيم. شرايط فوق العاده آماده است. ديگر آن زمان گذشت که در مقابل غرب و قدرت استکباري سراسر وجود ما را هول و هراس فرا مي گرفت، اکنون به اذن الهي نيرومند شده ايم و روح اسرارآميز مستضعفان جهان به جنبش افتاده و آماده اند تا به پا خيزند، چيزي که ما به خواب هم نمي ديديم، اگر دير بجنبيم ما از تاريخي که شروع کرده ايم بيرون مي افتيم. 📚امام خمینی و سلوک در تقدیر توحیدی زمانه 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🇮🇷 حضرت روح‌الله برای چه کاری‌ به اندازه تحقق انقلاب اسلامی وقت گذاشتند!؟ : حضرت امام همان اندازه که برای تحقق انقلاب اسلامی انرژى صرف كردند به همان اندازه براى طرح مکتب صدرایی وقت صرف کرده اند. کتاب‌های حضرت امام اکثراً حاصل رجوع به ملاصدرا و محی‌الدين ابن‌عربی است و تبيين خاصي است که ايشان در مكتب خود از آن ها دارد. امامی كه اين قدر شيفته‌ی اهل البيت علیهم‌السلام اند چگونه در انديشه‌ی ملاصدرا و محي‌الدين چيزهايی را مي بينند که نمي‌توانند از آن ها بگذرند! به همين جهت است که تأکيد دارم براي رسيدن به اصول گرايي واقعي که حضرت امام نمودِ کامل آن بودند بايد به ملاصدرا رجوع كنيم تا اصالت وجود برايمان پيش آيد و با اصالت وجود از كثرتِ هزار ساله ي تاريخِ اصالت ماهيت عبور کنيم. اين يعني رجوع به انديشه اي که علامه طباطبایی در وصف آن مي فرمايند با آمدن فلسفه‌ی صدرايي فهم فرهنگ اهل البيت علیهم‌السلام آسان تر شده است. زيرا بعداً عرض خواهم کرد در فضاي اصالت وجود نظر به حقيقي ترين حقايق عالم يعني حضرت صاحب الامر علیه‌السلام ميسر می‌گردد. 📚 سلوک ذیل شخصیت امام خمینی 🇮🇷 علی مترقّب 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعزیز 🔹 تفاوت‌های فلسفه و عرفان : 1⃣ فلسفه، حرف می آورد و عرفان، سکوت 2⃣ آن عقل را بال و پر می‌دهد و این عقل بال و پر می‌کند 3⃣ آن نور است و این نار 4⃣ آن درسی بود و این در سینه 5⃣ از آن دلشاد شوی و از این دلدار 6⃣ از آن خدا جو شوی و از این خدا خو 7⃣ آن به خدا کشاند و این به خدا رساند 8⃣ آن راه است و این مقصد 9⃣ آن شجر است و این ثمر 🔟 آن فخر است و این فقر 🔀 آن کجا و این کجا! 📚هزار و یک نکته، نکته ۱۹۶. 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعزیز 🔹 تفاوت فلسفه و عرفان : آن نقطه اصلی که راه اهل عرفان را از راه فلاسفه جدا می‌کند، همین جاست. عرفا از آنجا که به نیروی عشق فطری ایمان و اعتقاد دارند در تقویت این نیرو میکوشند، معتقدند که کانون احساسات عالی الهی قلبی را باید تقویت کرد و موانع رشد و توسعه آن را باید از میان برد و به اصطلاح باید قلب را تصفیه کرد و آنگاه با مرکب نیرومند و راهوار و سبکبال عشق به سوی خدا پرواز نمود. اما فلاسفه و متکلمین از راه عقل و فکر و استدلال می‌خواهند شاهد مقصود و گمشده و مطلوب خود را کشف کنند. عارف می‌خواهد پرواز کند و نزدیک شود، فیلسوف می‌خواهد سر به جیب تفکر فرو برد و بیندیشد. عارف می‌خواهد ببیند و فیلسوف می‌خواهد بداند. 📚اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج۵، ص ۷۵ 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحکیم 🔹 تمام آنچه مأثور است، مشروع نیست. : تمام آنچه در ادعیه، زیارات و اعمال فردی یه عنوان آداب داریم که حجم بسیاری را در برگرفته است و تقریبا تمام شئون حیات انسانی را شامل می‌شود و در روایات بدان پرداخته شده، قطعا یاید توسط مجتهدین در عرصه سلوکی ارزیابی و استنباط شود‌. بسیاری از مباحث فقهی هست که ما آن‌ها را فراموش کرده‌ایم که مشکلات زیادی را پیدا کرده‌ایم. مثل اینکه امام‌صادق علیه‌السلام به شحصی فرمودند برو در خانه بنشین چون دچار گناه می‌شوی. چون این شخص کسی بود که گویی در سیستم قضاوت بود و در این شغلی که داشته است دست به دروغ گفتن و برخی خطاهای دیگه می‌زده است. به همین دلیل امام علیه‌السلام او را امر به ماندن در خانه می‌کند و این جنبه عمومی ندارد. جعلی بودن، عام بودن و خاص بودن این روایات باید به درستی بررسی شود. باید اصول فقه مناسبی در این باب داشته باشیم که بتواند معیاری برای شناخت استعداد مخاطب بیان کند. 📚نشست علمی تخصصی مشروعیت آئین‌های سلوکی 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالسمیع 🔸 گوش، دهان روح! : انسان دو دهان دارد: یکی گوش که دهان روح است و دیگر دهان که دهان تن او است. این دو دهان خیلی محترم‌اند. انسان باید خیلی مواظب آن‌ها باشد. یعنی باید صادرات و واردات این دهنها را خیلی مراقب باشد. آن‌هایی که هرزه خوراک می‌شوند، هرزه‌کار می‌گردند. کسانی که هرزه‌شنو می‌شوند، هرزه‌گو می‌گردند. وقتی واردات انسان هرزه شد، صادرات او هم هرزه و پلید و کثیف می‌شود. یعنی قلم او هرزه و نوشته‌هایش زهرآگین خواهد شد. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: عمل نبات است و هیچ نبات از آب بی‌نیاز نیست و آب‌ها گوناگون‌اند. هر آبی که پاک است، نبات آن هم پاک و میوه‌اش شیرین خواهد بود؛ و هر آبی که پلید است، نبات آن هم پلید و میوه‌اش تلخ است.خودِ عمل، حاکی است که از چه آبی روییده شده است. 📚مجموعه مقالات، ص ۱۲۱. 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
مناط علم عرفان نظری شهود است یا استدلال.مصباح ج۵۸۵ص۶۵۷.mp3
1.7M
هوالعلیم 🔹مناط علم عرفان نظری شهود است یا استدلال؟ : بعضی از آقایان نمی‌خواهند قبول کنند که عرفان نظری، همان برآمده از شهود صِرف است؛ چون گفتند نظر الّا و لابد باید از استدلال و نظر به دست بیاید. برخی برداشت‌شان اینست اگر حقایق عرفانی که مشهود عرفا را در ساحت استدلال و برهان تثبیت کنیم، می‌شود عرفان نظری. ولی لزومی ندارد؛ بیان شهودات، عرفان نظری است. تمهیدالقواعد بخشی از آن استدلال است. در کل فصوص ده تا استدلال هم پیدا نمی‌شود. در فتوحات حرف شهودش را می‌گوید و نوعاً استدلال بیشتر دارد. نبود استدلال چیزی از عرفان نظری کم نمی‌کند. بله، کارهای میان‌رشته‌ای انجام می‌دهیم، چیز دیگری است و گاهی تحلیل‌ها و استدلالات فلسفی را در عرفان نظری برای مدد می‌آوریم، چیز دیگری است. خود عرفان نظری یک علم است که صِرف بیان شهودات است. بله، می‌خواهیم برای دیگران تثبیت کنیم، برای دیگران باورپذیر شود، استدلال می‌آوریم. بعضی گفته‌‌اند که آن عرفان نظری‌ای قوی‌تر و غنی‌تر و برتر است که با استدلال همراه باشد، حتی همین هم معلوم نیست که با استدلال قوی‌تر شود‌. استدلال خوب است و اصلا لازم است یک دور مفتاح الغیب را با تقریرات صدرایی حل و فصل کنیم. ولی نه اینکه عرفان نظری و شهودات بدون استدلال، علم نباشد. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
11.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالحی 🔹مناجاتی که همه امامان آن را خوانده‌اند : مناجات شعبانیه از مناجات هایی است که اگر انسان دنبالش برود و فکر در او بکند، انسان را به یک جایی می رساند. آن کسی که این مناجات را گفته و همه ائمه هم به حسب روایت می خواندند، اینها، آنهایی بودند که وارسته از همه چیز بودند. مع ذلک آن طور مناجات می کردند، برای اینکه خود بین نبودند. هرچه بودند این طور نبوده که خودش را ببیند که حالا من امام صادق ام دیگر، نه امام صادق مثل آن آدمی که در معصیت غرق است مناجات می کند، برای اینکه می بیند خودش هیچ نیست و هر چه هست نقص است و هر چه هست از اوست. هر چه کمال است از اوست، خودش چیزی ندارد، انبیا هم هیچی نداشتند. همه هیچ اند و اوست فقط ، همه هم دنبال او هستند، همه فطرت ها دنبال او هستند، منتها چون ما محجوبیم، نمی فهمیم که ما دنبال او هستیم؛ آنهایی که می فهمند، آنها وارسته می شوند و می‌روند سراغ همان معنا. شما آقایانی که می خواهید مردم را دعوت کنید به آخرت، باید قدم اول را خودتان بردارید تا دعوت تان دعوت حق باشد، والاّ‏‎ ‎‏دعوت حق است، دعوت کننده شیطان است. آن هم‏ که درس توحید می‌گوید، آن هم همین طور است که اگر در او منیّت باشد،‏‎ ‎‏زبان، زبان شیطان است و درس توحید را به زبان شیطان می گوید. شما آقایانی که‏‎ ‎‏می خواهید بروید در جاهای دیگر و تربیت کنید مردم را، ملتفت باشید که یک وقت‏‎ ‎‏خدای نخواسته، خودتان آلوده نباشید و آنها را دعوت کنید.‏ ‏‎ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالولیّ 🔸 بزرگترین گناه! : یک وقت انسان گناهی می‌کند، این گناه عملی را با یک توبه حقیقی در درگاه پروردگار شسته می‌شود و از بین می‌رود. اما ادعای هستی و انانیت‌ و منم‌منم‌ها، من چنین کردم! من چنان کردم! گناهی است که با یک توبه پاک نمی‌شود؛ این گناه با هیچ گناهی قابل مقایسه نیست، چنانکه گفته شده: وُجودُکَ ذَنب لایُقاسُ به ذنب. اگر این انانیت را در هفت دریا هم بیندازند، شسته نشده و پاک نمی‌گردد. 📚 کتاب شریف هنالک الولایة، ص ۱۹۸. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحی 🔹غیرِ او هر چه هست، عدم است‌. : عارفان غیر از خدا برای هیچ چیز شیئیت قائل نیستند و می‌گویند اصلًا وجود ندارد. یکی از معانی «وحدت وجود» همین است که عارف وقتی خدا را به عظمت می‌شناسد، دیگر اصلًا نمی‌تواند بگوید غیر از او موجود دیگری هست؛ می‌گوید اگر وجود، «او» است غیر «او» هرچه هست عدم است. سعدی هم وحدت وجود را به همین معنی می‌گوید. بعد می‌گوید: توان گفتن این با حقایق شناس‏ ولی خرده گیرند اهل قیاس‏ حقیقت شناسان می‌فهمند که من چه می‌گویم اما افرادی که به قول او اهل قیاسند عیب می‌گیرند که وحدت وجود یعنی چه؟! که پس آسمان و زمین چیستند بنی آدم و دیو و دد کیستند اگر غیر خدا چیزی نیست، پس زمین چیست؟ آسمان چیست؟ بنی‌آدم چیست؟ دیو و دد چیست؟ پسندیده پرسیدی‏‌ ای هوشمند جوابت بگویم درایت پسند که خورشید و دریا و کوه و فلک پری و آدمیزاد و دیو و مَلَک همه هرچه هستند از آن کمترند که با هستی‌اش نام هستی برند می‌گوید: من نمی‌گویم آسمان و زمین و انسان و فرشته وجود ندارد که وقتی می‌گویم خدا هست و غیر خدا نیست، تو بگویی من منکر اشیاء دیگر شده‌ام؛ نه، وقتی او را به عظمت شناختم، غیر او هرچه را می‌بینم کوچک‌تر از این می‌بینم که بگویم هست. که جایی که دریاست من چیستم‏ گر او هست حقّا که من نیستم‏ 📚 آزادی معنوی، ص ۱۰۳ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
9.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالمنّان 🔸وای بر کسانی که این‌ها را بخوانند و هیچ نفهمند! : این دو ماه (رجب و شعبان) امتیازشان از این است که ادعیه خیلی عالیة المضامینی در این دو ماه، مأثور داریم. در این دعاهایی که در ماه شعبان مأثور است، همین صلواتی که در زوال هست (صلوات شعبانیه) -که ظاهراً اختصاصی به زوال هم ندارد، همه‌جا می‌شود [آن را خواند]، خیلی مطالب مهمی هست و تقریباً داخل در حریم ولایت است کسی که این صلوات را [بخواند]. این‌ها خیلی مهم‌اند. آن دعایی هم که سید از ائمه علیهم‌السلام نقل کرده (مناجات شعبانیه) که مناجاتشان در ماه شعبان [بوده است]، خیلی این‌ها [مضامین عالیه‌ای دارند]. این هم فخر شیعه است که ادعیه عالیة المضامینی در دست این‌ها هست که در دست فلک‌الافلاک نیست. شوخی است این مطالب؟ مگر کسی نفهمد! این هم یکی از کرامات اهل بیت نبوت است که «کلامهم دون کلام الخالق و فوق کلام المخلوق؛ سخنانشان پایین‌تر از سخنان خالق و بالاتر از سخنان مخلوق» است. وای بر کسانی که این‌ها را بخوانند و هیچ نفهمند که این‌ها تلخ است، شور است، بی مزه است، شیرین است، چه هست؟ با شیرینی‌های دیگر فرقش چیست؟ هیچ اهمیتی [به این مضامین] ندهند! https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687